abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 9 april 2011 @ 22:10:59 #1
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95278012
Deel 1 kunt u hier nalezen: Vuurwapens legaliseren.
Deel 2 kunt u hier nalezen: Vuurwapens legaliseren. #2
Deel 3: Kan je hier vinden: Vuurwapens legaliseren. #3

Wil jij weten hoe de wapensituatie momenteel geregeld is? Kijk dan eerst in bij deze links en voeg je dan gezellig bij de discussie!

http://www.rijksoverheid.(...)wapenvergunning.html
http://www.knsa.nl/
http://www.sportschutter.nl/

Hoe en wat:

http://www.politie.nl/vra(...)rvuurwapenbezit.aspx
pi_95278045
@TS, kan je deel 3 ook nog even aan de OP toevoegen?

Dank!

Vuurwapens legaliseren. #3
  † In Memoriam † zaterdag 9 april 2011 @ 22:12:39 #3
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95278086
Gedaan!
pi_95278092
quote:
Natuurlijk vinden sportschutters hun wapens mooi, maar als je er 1 hebt ga je het zien als een gereedschap, een sportattribuut.
Een tennisser heeft een racket nodig, een hockeyer een hockeystick etc. Hier ben je zuinig op en behandel je goed.
Maar sommige mensen denken wel eens "even snel lid worden van een club", om dan thuis een pistool onder je kussen te kunnen hebben liggen.
Gelukkig gaat dat niet zo makkelijk. De clubs nemen steeds meer maatregelen om dat soort mensen buiten de deur te houden.
Geloof maar dat je door de mand valt op de club als je het enkel en alleen maar doet voor een pistool thuis. Sociale controle noemen we dat.
tadaa, dit doet het 'm.
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_95278176
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:12 schreef De_Kardinaal het volgende:
Gedaan!
^O^

quote:
5s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:12 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

tadaa, dit doet het 'm.
En terecht, zo is het nog wel met meer zaken.
  † In Memoriam † zaterdag 9 april 2011 @ 22:18:26 #6
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95278327
Men heeft dus alleen over de schietsport(ers), maar niet over de jagers noch de verzamelaars. :{
pi_95278497
Ik hoor zojuist de burgemeester van Alphen a/d Rijn verkondigen dat hij het automatische wapen legaal had.

Goh, dan moet iemand toch eens eventjes alle schietverenigingen en het ministerie van justitie een seintje geven dat ze hun informatie aanpassen. Evenals de OvJ die de 7 mannen zou moeten vrijlaten die afgelopen week zijn opgepakt omdat ze met een automatisch vuurwapen hebben geschoten. |:(
  † In Memoriam † zaterdag 9 april 2011 @ 22:27:43 #8
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95278743
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:22 schreef von_Preussen het volgende:
Ik hoor zojuist de burgemeester van Alphen a/d Rijn verkondigen dat hij het automatische wapen legaal had.

Goh, dan moet iemand toch eens eventjes alle schietverenigingen en het ministerie van justitie een seintje geven dat ze hun informatie aanpassen. Evenals de OvJ die de 7 mannen zou moeten vrijlaten die afgelopen week zijn opgepakt omdat ze met een automatisch vuurwapen hebben geschoten. |:(
Gewoon een semi-automatisch handvuurwapen dus. :P
pi_95278779
Nee, ik lees net dat hij een legaal vuurwapen heeft omgebouwd naar illegaal vuurwapen.

Dat zou natuurlijk verklaren waarom hij de vuurwapens op verlof had staan maar toch beschikte over een automatisch vuurwapen.
  † In Memoriam † zaterdag 9 april 2011 @ 22:29:53 #10
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95278847
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:28 schreef von_Preussen het volgende:
Nee, ik lees net dat hij een legaal vuurwapen heeft omgebouwd naar illegaal vuurwapen.

Dat zou natuurlijk verklaren waarom hij de vuurwapens op verlof had staan maar toch beschikte over een automatisch vuurwapen.
Dan had hij dus geen verlof voor het bezit van een automatisch vuurwapen. :P
pi_95279749
quote:

Tijd om de regels flink aan te scherpen en het thuis bezitten van wapens sterk aan banden e leggen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  † In Memoriam † zaterdag 9 april 2011 @ 22:52:48 #12
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95279900
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tijd om de regels flink aan te scherpen en het thuis bezitten van wapens sterk aan banden e leggen.
De vraag is waarom zou een lid sowieso een verlof mogen hebben voor privé bezit? Zolang men een wapen thuis mag bezitten en vervoeren van en naar een schietvereniging is het een probleem met haken en ogen.
pi_95280125
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:52 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

De vraag is waarom zou een lid sowieso een verlof mogen hebben voor privé bezit? Zolang men een wapen thuis mag bezitten en vervoeren van en naar een schietvereniging is het een probleem met haken en ogen.
Precies. Op een feestje ( :@ ) Is mij ooit een idee ter ore gekomen; Men zou alle wapens moeten opslaan in een centrale kluis/kelder/een zwaarbeveiligde kamer op de schietclub.
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
  † In Memoriam † zaterdag 9 april 2011 @ 22:59:18 #14
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95280197
quote:
5s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:57 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Precies. Op een feestje ( :@ ) Is mij ooit een idee ter ore gekomen; Men zou alle wapens moeten opslaan in een centrale kluis/kelder/een zwaarbeveiligde kamer op de schietclub.
Zoiets is wel gebruikelijk indien men nog geen jaar lid is en derhalve dus geen wapenvergunning mag aanvragen. Zo een gek idee vind ik dat ook niet.
pi_95280430
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:59 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Zoiets is wel gebruikelijk indien men nog geen jaar lid is en derhalve dus geen wapenvergunning mag aanvragen. Zo een gek idee vind ik dat ook niet.
Misschien dan maar helemaal invoeren :P
-Linkse Boomknuffelaar
pi_95281040
quote:
5s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:57 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Waar vervolgens crimineel nederland komt shoppen want afdoende beveiligen is onmogelijk.
Zal voor het lekken van legale wapens naar de onderwereld een grote achteruitgang zijn.
Dit lek is nu namelijk nagenoeg nul procent.
-
  † In Memoriam † zaterdag 9 april 2011 @ 23:20:33 #17
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95281236
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 23:16 schreef quo_ het volgende:

[..]

Waar vervolgens crimineel nederland komt shoppen want afdoende beveiligen is onmogelijk.
Zal voor het lekken van legale wapens naar de onderwereld een grote achteruitgang zijn.
Dit lek is nu namelijk nagenoeg nul procent.
Wat een flauwekul argument is dat. Elke schietvereniging heeft al een wapenopslagplaats. Dan daarbij dat is wel veel moeite voor wapens die in het niet vallen met de wapens die je in het buitenland (il)legaal kan verkrijgen per pallet.
pi_95286838
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 23:20 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Wat een flauwekul argument is dat. Elke schietvereniging heeft al een wapenopslagplaats. Dan daarbij dat is wel veel moeite voor wapens die in het niet vallen met de wapens die je in het buitenland (il)legaal kan verkrijgen per pallet.
Nou inderdaad, zorg voor een stevige kluis en het loont nooit de moeite.
pi_95291160
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik vind dat je je hiermee vrij zwak uitdrukt.
Ik wil wel eens een goed onderzoek naar het reilen en zeilen bij die schietverenigingen/clubs.
En er mag ook zeker nagedacht worden imho over een generiek verbod, iig van semi-automatische en automatische wapens, en zeker ook van bepaalde kalibers.
Als er mensen zijn die zo nodig willen schieten dan kunnen ze er ook een soort game van maken oid à la die wii-spelletjes.
I´m back.
  zondag 10 april 2011 @ 09:47:15 #20
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95291167
quote:
Op zaterdag 9 april 2011 22:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja precies, laten we de wapens op 1 centraal punt opslaan waar criminelen ze weten te vinden, zoals bij westpoint.

Soms vraag ik me af of mensen we'll nadenken over hetgeen wat ze op internet slingeren....
pi_95291213
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 09:47 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ja precies, laten we de wapens op 1 centraal punt opslaan waar criminelen ze weten te vinden, zoals bij westpoint.

Soms vraag ik me af of mensen we'll nadenken over hetgeen wat ze op internet slingeren....
Die kan je prima zo opbergen dat het totaal de moeite niet loont voor degenen die ze willen stelen. Een zeer stevige kluis en wapens en munitie gescheiden opslaan. Dit gecombineerd met een goede beveiligingsinstallatie en je komt echt een heel eind hoor. Kost een paar cent maar dan heb je ook wat.
Daarnaast is er ook wat voor te zeggen om zwaardere eisen aan het type wapens te stellen die men mag gebruiken op een schietclub.

p.s. soms loont het ook de moeite iets verder door te lezen voor je een reactie ergens dumpt.
  zondag 10 april 2011 @ 10:00:37 #22
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95291327
quote:
Op zondag 10 april 2011 01:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nou inderdaad, zorg voor een stevige kluis en het loont nooit de moeite.
Dat dachten ze bij defensie ook, maar toch waren er uit de wapenkamer opeens een paar honderd Glocks verdwenen.
pi_95291357
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:00 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat dachten ze bij defensie ook, maar toch waren er uit de wapenkamer opeens een paar honderd Glocks verdwenen.
Beter beveiligen dus. dan kost het maar een paar centen, niet meer dan terecht als je zo nodig met wapens wilt spelen als volwassen vent. En uiteraard zeer regelmatige en grondige controle van de schietclubs en de leden thuis door geuniformeerde politie. Werp maar een drempel op ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door du_ke op 10-04-2011 10:08:48 ]
pi_95291405
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:00 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Inside job.
I´m back.
pi_95291428
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2011 10:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

Beter beveiligen dus. dan kost het maar een paar centen, niet meer dan terecht als je zo nodig met wapens wilt spelen als volwassen vent. En uiteraard zeer regelmatige en grondige controle van de schietclubs en de leden door geuniformeerde politie. Werp maar een drempel op ^O^
Je moet al beginnen gewoon met een stand van zaken onderzoek. Ik bedoel dit is hetzelfde als toen met de brandbeveiliging in de horeca totdat die brand in Volendam plaatsvond. Scheen allemaal mee gesjoemeld te worden. Ik zou niet gek staan te kijken dat dit met dit soort zaken ook gebeurt.
I´m back.
pi_95291442
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je moet al beginnen gewoon met een stand van zaken onderzoek. Ik bedoel dit is hetzelfde als toen met de brandbeveiliging in de horeca totdat die brand in Volendam plaatsvond. Scheen allemaal mee gesjoemeld te worden. Ik zou niet gek staan te kijken dat dit met dit soort zaken ook gebeurt.
Valt zeker wat voor te zeggen. Alle schietclubs en (aspirant/ex-)leden grondig doorlichten lijkt me zeer verstandig.
pi_95291476
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2011 10:09 schreef du_ke het volgende:

[..]

Valt zeker wat voor te zeggen. Alle schietclubs en (aspirant/ex-)leden grondig doorlichten lijkt me zeer verstandig.
En aan grondige profiling doen van de leden, wat die professor in Nieuwsuur zei, in het buitenland is daarvoor de kennis aanwezig.
I´m back.
pi_95291486
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2011 10:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

Beter beveiligen dus. dan kost het maar een paar centen, niet meer dan terecht als je zo nodig met wapens wilt spelen als volwassen vent. En uiteraard zeer regelmatige en grondige controle van de schietclubs en de leden thuis door geuniformeerde politie. Werp maar een drempel op ^O^
Als een luchtmachtbasis niet eens veilig genoeg is.

Het risico an honderden wapens tegelijk het criminele circuit in lijkt me toch wat erger dan de huidige situatie.

Niet dat de discussie nog veel zal uitmaken, ik verwacht dat de schietsport in Nederland nu definitief de nek om wordt gedraaid. Zoals in het VK na Dunblane.
pi_95291505
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:35 schreef vergezocht het volgende:
weer zo'n sterke argument voor het legaliseren van vuurwapens:

we zaten opgesloten in de Wibra

7 Doden bij schietpartij winkelcentrum Alphen aan den Rijn #14

Denk maar na wat er had kunnen gebeuren als die weerloze slachtoffers zich hadden kunnen verdedigen.
Een nog veel groter bloedbad hadden we dan een dikke kans op gehad... Wat een goed idee zeg :').
pi_95291540
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:12 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een nog veel groter bloedbad hadden we dan een dikke kans op gehad... Wat een goed idee zeg :').
Dat is onwetende bullshit, volgens mij heb je totaal geen notie van hoe dergelijke scenario's in de praktijk zich ontwikkelen. Gelukkig zijn er onderzoeken naar gedaan door mensen die wel weten waar ze het over hebben. En er zijn ook voorbeelden uit de praktijk: http://en.wikipedia.org/wiki/Appalachian_School_of_Law_shooting
pi_95291558
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:12 schreef apple_pie het volgende:

[..]

Als een luchtmachtbasis niet eens veilig genoeg is.

Het risico an honderden wapens tegelijk het criminele circuit in lijkt me toch wat erger dan de huidige situatie.
Beter beveiligen. Er zijn zat technische oplossingen te bedenken die het voor eventuele kwaadwillenden onaantrekkelijk maken om daar hun wapens vandaan te halen. Denk dan aan banken, daar hebben ze honderduizenden euro's. Nog veel aantrekkelijker dan wat wapens voor criminelen maar door goede beveiliging is de kans dat daar wat gejat wordt niet gek groot. Het kost wat maar dan heb je ook wat.

quote:
Niet dat de discussie nog veel zal uitmaken, ik verwacht dat de schietsport in Nederland nu definitief de nek om wordt gedraaid. Zoals in het VK na Dunblane.
De drempels zullen een stuk hoger worden. Niet meer dan terecht overigens.
  zondag 10 april 2011 @ 10:16:44 #32
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95291573
quote:
Op zondag 10 april 2011 10:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

Mwah, de wapenkamer bij defensie is op zo'n hoog niveau beveiligd, dat kun je als prive-organisatie niet beter doen.

Punt is, als men eenmaal weet waar de wapens liggen komt men er ook aan. En dan meteen voorstellen dat ze aan een heleboel wapens kunnen komen vind ik een zeer gevaarlijke gedachte.

Sowieso staat het voorhanden hebben van vuurwapens en het vallen van doden niet met elkaar in verband, dus is het aanscherpen van regels en controle's bij voorbaat al overbodig.
pi_95291581
quote:

De term automatisch kan ook semi-automatisch betekenen.

Ik denk dat hij gewoon een semi-automatisch wapen had. De meeste Nederlanders weten het verschil tussen pistool en geweer niet, laat staan dat ze het verschil herkennen tussen iemand die snel semi-automatisch vuurt of vol-automatisch.
pi_95291618
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2011 10:15 schreef du_ke het volgende:

[..]

Beter beveiligen. Er zijn zat technische oplossingen te bedenken die het voor eventuele kwaadwillenden onaantrekkelijk maken om daar hun wapens vandaan te halen. Denk dan aan banken, daar hebben ze honderduizenden euro's. Nog veel aantrekkelijker dan wat wapens voor criminelen maar door goede beveiliging is de kans dat daar wat gejat wordt niet gek groot. Het kost wat maar dan heb je ook wat.

[..]

De drempels zullen een stuk hoger worden. Niet meer dan terecht overigens.
In de VK was het niet alleen dat de drempels een stuk hoger waren. Ik ken Britse sportschutters die toen naar Nederland of all places zijn verhuisd vanwege de wapenwetten. Maar dat is nu ook voorbij.

En terecht? Nog steeds vielen er amper een jaar geleden 13 doden bij een dergelijke schietpartij in het VK.
pi_95291647
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:14 schreef apple_pie het volgende:

[..]

Dat is onwetende bullshit, volgens mij heb je totaal geen notie van hoe dergelijke scenario's in de praktijk zich ontwikkelen. Gelukkig zijn er onderzoeken naar gedaan door mensen die wel weten waar ze het over hebben. En er zijn ook voorbeelden uit de praktijk: http://en.wikipedia.org/wiki/Appalachian_School_of_Law_shooting
Ook daar vielen weer teveel doden. Lijkt me dus zeker geen argument voor de verdere verspreiding van vuurwapens. En zo'n scenario kan zich ook heel anders ontwikkelen natuurlijk. De schutter had zijn doel gehaald. En er moeten ook maar net 2 agenten rondlopen die een wapen bij zich hebben, die hebben er in principe training voor gehad over hoe om te gaan met dit soort situaties. Henk en Ingrid met een wapen niet...

Vrij onzinnige vergelijking dus.
pi_95291695
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:21 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ook daar vielen weer teveel doden. Lijkt me dus zeker geen argument voor de verdere verspreiding van vuurwapens.

Wie weet hadden het er veel meer kunnen zijn als de dader zich niet had overgegeven?
quote:
En zo'n scenario kan zich ook heel anders ontwikkelen natuurlijk. De schutter had zijn doel gehaald. En er moeten ook maar net 2 agenten rondlopen die een wapen bij zich hebben, die hebben er in principe training voor gehad over hoe om te gaan met dit soort situaties. Henk en Ingrid met een wapen niet...

Vrij onzinnige vergelijking dus.
Het waren geen agenten, het waren burgers met vuurwapens. Henk en Ingrid dus.

Beter lezen dus..
pi_95291704
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:16 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Mwah, de wapenkamer bij defensie is op zo'n hoog niveau beveiligd, dat kun je als prive-organisatie niet beter doen.
Tuurlijk kan dat wel :D.
quote:
Punt is, als men eenmaal weet waar de wapens liggen komt men er ook aan. En dan meteen voorstellen dat ze aan een heleboel wapens kunnen komen vind ik een zeer gevaarlijke gedachte.
Kluizen met meerdere compartimenten die elk individueel gekraakt moeten worden, dan wil niemand die moeite meer doen. Het is technisch niet zo moeilijk hoor.

quote:
Sowieso staat het voorhanden hebben van vuurwapens en het vallen van doden niet met elkaar in verband,
Natuurlijk wel. Het idee alleen al dat dit niet het geval zou zijn :'). Dan krijgen we zeker weer zo'n linkje van kontknager :D?

quote:
dus is het aanscherpen van regels en controle's bij voorbaat al overbodig.
In tegendeel, er is duidelijk een verband tussen de aanwezigheid en beschikbaarheid van wapens en het aantal doden door vuurwapens. Al was het maar vanwege ongelukken met wapens. Die gebeuren niet als er geen wapens beschikbaar zijn...
pi_95291756
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:23 schreef apple_pie het volgende:

[..]

Wie weet hadden het er veel meer kunnen zijn als de dader zich niet had overgegeven?
Wie weet waren het er nog minder doden gevallen wanneer de dader niet zo makkelijk aan een wapen had kunnen komen en in plaats van met een geweer met een mes zijn gelijk kwam halen... Voorkomen is en blijft toch echt veel beter dan achteraf halfslachtig proberen te genezen...
[..]
quote:
Het waren geen agenten, het waren burgers met vuurwapens. Henk en Ingrid dus.
je linkje zegt wat anders...

quote:
Mikael Gross, a police officer with the Grifton Police Department in his home state of North Carolina, retrieved a 9 mm pistol and body armor.[7] Bridges, a county sheriff's deputy from Asheville, North Carolina[8]

Besen, a former Marine and police officer in Wilmington, North Carolina,
Lees je eigen linkje eens door voor je het post zou ik zeggen...
pi_95291765
Vuurwapens inderdaad in de vrije verkoop. Guns don´t kill people, people do :)
pi_95291828
quote:
10s.gif Op zondag 10 april 2011 10:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

Wie weet waren het er nog minder doden gevallen wanneer de dader niet zo makkelijk aan een wapen had kunnen komen en in plaats van met een geweer met een mes zijn gelijk kwam halen... Voorkomen is en blijft toch echt veel beter dan achteraf halfslachtig proberen te genezen...
[..]

[..]

je linkje zegt wat anders...

[..]

Lees je eigen linkje eens door voor je het post zou ik zeggen...
Je hebt gelijk, maar ze waren daar als studenten, niet als agenten.

Agenten in functie komen meestal pas zo'n 10 minuten nadat de dader klaar is.

Daarbij, voor concealed carry moet je in de meeste Amerikaanse staten ook een cursus ondergaan. Dat maakt ze geen getrainde agenten, maar in zo'n situatie heb ik liever een welwillende burger met een vuurwapen dan dat niemand een kans heeft tegen de dader.
pi_95291837
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:19 schreef apple_pie het volgende:

[..]

In de VK was het niet alleen dat de drempels een stuk hoger waren. Ik ken Britse sportschutters die toen naar Nederland of all places zijn verhuisd vanwege de wapenwetten. Maar dat is nu ook voorbij.

En terecht? Nog steeds vielen er amper een jaar geleden 13 doden bij een dergelijke schietpartij in het VK.
dan is het vermoedelijk nog niet streng genoeg.
Wat ik zeg, regelmatige huisbezoeken door geüniformeerde agenten ter controle van leden van die schietclubs. Dat naast regelmatige controle van de schietclubs.
pi_95291858
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:28 schreef apple_pie het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, maar ze waren daar als studenten, niet als agenten.

Agenten in functie komen meestal pas zo'n 10 minuten nadat de dader klaar is.
Maar het waren ook bepaald geen Henk en Ingrid, het scheelt echt wel of iemand getraind is. met Henk in Ingrid in de tegenaanval wil ik niet weten wat er gebeurd was...
pi_95291905
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2011 10:28 schreef du_ke het volgende:

[..]

dan is het vermoedelijk nog niet streng genoeg.

Particulier bezit van vuurwapens in het VK bestaat nauwelijks nog, de meeste misdaden worden dan ook met illegale vuurwapens gepleegd.
quote:
Wat ik zeg, regelmatige huisbezoeken door geüniformeerde agenten ter controle van leden van die schietclubs. Dat naast regelmatige controle van de schietclubs.
Hoe is dat anders dan nu?
pi_95291978
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:31 schreef apple_pie het volgende:

[..]

Particulier bezit van vuurwapens in het VK bestaat nauwelijks nog, de meeste misdaden worden dan ook met illegale vuurwapens gepleegd.

[..]

Hoe is dat anders dan nu?
Hogere frequentie en betere achtergrond checks, een jochie van 24 met een discutabele achtergrond zou nooit 5 wapens moeten mogen bezitten natuurlijk.
pi_95292160
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2011 10:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hogere frequentie en betere achtergrond checks, een jochie van 24 met een discutabele achtergrond zou nooit 5 wapens moeten mogen bezitten natuurlijk.
Dat ben ik zeker met je eens, maar ik ken verhalen over sportschutters bij wie de wapens weg werden gehaald na een aanhouding voor rijden onder invloed, ruzie met de buren of iets dergelijks of geruchten over geestelijke problemen.

Meestal nemen ze echt geen risico's. Dan mag je naar de rechter om te bewijzen dat zij verkeerd zitten en dat je je wapens terug moet krijgen. Daarom was ik ook zo verbaasd toen naar buiten kwam dat dit toch een legale wapenbezitter betrof. Toen ik eerder op de dag iets hoorde over bedreiging en mishandeling dacht ik (opgelucht, ik vrees toch voor mijn hobby nu) dat het geen verlofhouder kon zijn.
  zondag 10 april 2011 @ 10:48:30 #46
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95292342
quote:
Op zondag 10 april 2011 10:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

In tegendeel, er is duidelijk een verband tussen de aanwezigheid en beschikbaarheid van wapens en het aantal doden door vuurwapens. Al was het maar vanwege ongelukken met wapens. Die gebeuren niet als er geen wapens beschikbaar zijn...
Pure onzin, in een land als Zwitserland zijn in elk huishouden automatische vuurwapens aanwezig, toch hoor ik daar nooit iets Over ongelukken of schietpartijen. En die wapens liggen niet eens in een wapenkluis, maar meestal gewoon in een kast.

In Luxemburg mag je zelfs als privepersoon volautomatische wapens hebben, tot aan de zwaarste militaire kalibers aan toe (.50).

Toch gebeuren in die landen bijna geen incidenten en ligt het aantal vuurwapenslachtoffers lager.

De feiten spreken voor zich, striktere wapencontrole levert niets op.
pi_95292694
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:48 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Pure onzin, in een land als Zwitserland zijn in elk huishouden automatische vuurwapens aanwezig, toch hoor ik daar nooit iets Over ongelukken of schietpartijen. En die wapens liggen niet eens in een wapenkluis, maar meestal gewoon in een kast.
Omdat je geen Zwitserse kranten leest misschien? Of het nieuws selectief volgt? Er zijn vrij veel incidenten mee geweest de laatste jaren. Niet voor niets ook dat bezorgde burgers hebben gezorgd dat er een referendum over kwam en dat ook bijna wonnen...
quote:
In Luxemburg mag je zelfs als privepersoon volautomatische wapens hebben, tot aan de zwaarste militaire kalibers aan toe (.50).

Toch gebeuren in die landen bijna geen incidenten en ligt het aantal vuurwapenslachtoffers lager.

Je wou hier nu echt de meest basale statistiek gaan ontkennen? Dit kan je toch niet menen? Ik snap dat je bevooroordeeld bent als wapenfetisjist maar dit gaat wel heel ver...
pi_95292767
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:41 schreef apple_pie het volgende:

[..]

Dat ben ik zeker met je eens, maar ik ken verhalen over sportschutters bij wie de wapens weg werden gehaald na een aanhouding voor rijden onder invloed, ruzie met de buren of iets dergelijks of geruchten over geestelijke problemen.
Dat lijkt streng maar het lijkt me ook goed, zorg maar dat je jezelf donders goed in bedwang kan houden als je een wapen wilt bezitten. En zoals ik al aangaf zouden ze wat mij betreft helemaal geen wapens thuis op mogen slaan.
quote:
Meestal nemen ze echt geen risico's. Dan mag je naar de rechter om te bewijzen dat zij verkeerd zitten en dat je je wapens terug moet krijgen. Daarom was ik ook zo verbaasd toen naar buiten kwam dat dit toch een legale wapenbezitter betrof. Toen ik eerder op de dag iets hoorde over bedreiging en mishandeling dacht ik (opgelucht, ik vrees toch voor mijn hobby nu) dat het geen verlofhouder kon zijn.
Kan me voorstellen dat je daar flink van baalt. De goeden lijden toch onder de slechten zo.
  zondag 10 april 2011 @ 11:15:07 #49
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95293025
quote:
Op zondag 10 april 2011 11:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

Omdat je geen Zwitserse kranten leest misschien? Of het nieuws selectief volgt? Er zijn vrij veel incidenten mee geweest de laatste jaren. Niet voor niets ook dat bezorgde burgers hebben gezorgd dat er een referendum over kwam en dat ook bijna wonnen...

[..]

Je wou hier nu echt de meest basale statistiek gaan ontkennen? Dit kan je toch niet menen? Ik snap dat je bevooroordeeld bent als wapenfetisjist maar dit gaat wel heel ver...
Je mag best een lijstje posten waar het aantal vuurwapenslachtoffers per x aantal inwoners kan worden vergeleken. Ik zit momenteel mobiel dus dan gaat het lastig.

Het zou me trouwens ook niet zo veel uitmaken hoe de wapenwet zou worden aangepast, vanwege het belastingregime wilde ik toch al naar het buitenland.
pi_95293329
Meer controle op wapenbezit van goedwillende burgers klinkt leuk, maar hoe ga je om met wapens die criminelen uit het voormalige Oostblok/Joegoslavie importeren?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 10 april 2011 @ 11:28:36 #51
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_95293440
Door iedere goedwillende burger te bewapenen natuurlijk.
  zondag 10 april 2011 @ 11:29:40 #52
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_95293476
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2011 10:26 schreef Strugglemaster het volgende:
Vuurwapens inderdaad in de vrije verkoop. Guns don´t kill people, people do :)
Fingers don't kill people, bullets do.
pi_95294018
quote:

[..]

Ik denk dat het niet zo simpel is.
Vroeger had nooit iemand hier gehoord van schietpartijen, toch was de burgerij ongewapend.
In de landen die graag als voorbeeld genoemd wordendoor voorstanders is de welvaart vaak groter en de bevolking homogener.
In Amerika speelt het beleid zeker ook een rol in de afname van criminaliteit. We zien die daling ook pas sinds een jaar of 10 terwijl de bevolking voor de tijd al gewapend was.
In Zwitserland heeft men het vrije wapenbezit aan banden willen leggen door de vele slachtoffers door vuurwapens.
Het verband is er naar mijn idee wel degelijk.
pi_95294807
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 11:24 schreef Lyrebird het volgende:
Meer controle op wapenbezit van goedwillende burgers klinkt leuk, maar hoe ga je om met wapens die criminelen uit het voormalige Oostblok/Joegoslavie importeren?
Proberen de pakkans te verhogen. Lijkt me beter te werken dan hier maar meer wapenbezit toe te gaan staan :')
  zondag 10 april 2011 @ 12:13:31 #55
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_95294920
Dat is de valkuil van de voorstanders hè, kwaad dient met kwaad bestreden te worden en kwaad bestrijd je het best met groter kwaad, ad infinitum.
pi_95294986
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 12:13 schreef Terecht het volgende:
Dat is de valkuil van de voorstanders hè, kwaad dient met kwaad bestreden te worden en kwaad bestrijd je het best met groter kwaad, ad infinitum.
Net zolang tot iedereen alleen nog maar gewapend over straat durft :')
pi_95295027
quote:
10s.gif Op zondag 10 april 2011 12:10 schreef du_ke het volgende:

[..]

Proberen de pakkans te verhogen. Lijkt me beter te werken dan hier maar meer wapenbezit toe te gaan staan :')
Maar dat proberen, dat gaat al jaren niet zo goed. De pakkans in Nederland voor welk vergrijp dan ook is nihil.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_95295067
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 12:16 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Maar dat proberen, dat gaat al jaren niet zo goed. De pakkans in Nederland voor welk vergrijp dan ook is nihil.
Tja en jouw alternatief is om maar gewoon allerlei wapentuig toe te staan? Goed idee _O_
pi_95295265
quote:
10s.gif Op zondag 10 april 2011 12:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tja en jouw alternatief is om maar gewoon allerlei wapentuig toe te staan? Goed idee _O_
Dat is een van de alternatieven. Een andere is dat ouders hun kinderen een fatsoenlijke opvoeding geven.
  zondag 10 april 2011 @ 12:44:33 #60
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95296027
Het valt me trouwens op dat de wapenlobby wordt voorgehouden dat ze angst gebruiken om hun argumenten kracht bij te zetten, maar het wordt steeds duidelijker dat juist de anti-wapenlobby angst en paniek zaait om wapens verboden te krijgen.
  † In Memoriam † zondag 10 april 2011 @ 13:15:34 #61
137949 Disana
pi_95297011
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 12:44 schreef von_Preussen het volgende:
Het valt me trouwens op dat de wapenlobby wordt voorgehouden dat ze angst gebruiken om hun argumenten kracht bij te zetten, maar het wordt steeds duidelijker dat juist de anti-wapenlobby angst en paniek zaait om wapens verboden te krijgen.
Anti-wapenlobby? Wat is dat dan voor een club? Ik heb er nog nooit van gehoord althans.
pi_95297121
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 12:44 schreef von_Preussen het volgende:
Waar het vooral op neer komt is dat de wapenlobby eigenlijk geen echte argumenten weet te produceren en dan maar een halfslachtige poging gaat doen om het incident in Alphen in hun voordeel om te buiten. Het tekent :).
pi_95297330
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 13:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

Waar het vooral op neer komt is dat de wapenlobby eigenlijk geen echte argumenten weet te produceren en dan maar een halfslachtige poging gaat doen om het incident in Alphen in hun voordeel om te buiten. Het tekent :).
Andersom zou je ook kunnen stellen dat de anti-wapenlobby opportunistisch inspringt op Alphen a/d Rijn.

Iemand in geestelijke dood die veel slachtoffers wil maken, zal veel slachtoffers maken. Dat kan met een mes, dat kan met een bom, dat kan met een auto.
pi_95297430
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 13:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Andersom zou je ook kunnen stellen dat de anti-wapenlobby opportunistisch inspringt op Alphen a/d Rijn.

Iemand in geestelijke dood die veel slachtoffers wil maken, zal veel slachtoffers maken. Dat kan met een mes, dat kan met een bom, dat kan met een auto.
Maar vuurwapens zijn erop ontworpen en er bij uitstek erg geschikt voor. dat is toch echt een wezenlijk verschil...
pi_95297459
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 13:28 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar vuurwapens zijn erop ontworpen en er bij uitstek erg geschikt voor. dat is toch echt een wezenlijk verschil...
Dat is een verschil. Maar of je door een vuurwapen, een auto, een mes of een bom om het leven komt, maakt het slachtoffer en nabestaanden weinig uit.
pi_95297543
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 13:29 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat is een verschil. Maar of je door een vuurwapen, een auto, een mes of een bom om het leven komt, maakt het slachtoffer en nabestaanden weinig uit.
Dat klopt maar de kans op een succesvol groot incident is met een vuurwapen gewoon net even groter. Voor de potentiële nabestaanden en slachtoffers lijkt het zo min mogelijk in circulatie krijgen van vuurwapens erg prettig.
  zondag 10 april 2011 @ 13:39:23 #67
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_95297769
quote:

[..]

Pure onzin, in een land als Zwitserland zijn in elk huishouden automatische vuurwapens aanwezig, toch hoor ik daar nooit iets Over ongelukken of schietpartijen...
Misschien omdat je sinds 2007 geen munitie (meer) in huis mag hebben voor de SIG? :P
Er zijn in Zwitserland ongeveer 650000 militaire wapens bij (oud-)militairen thuis in bewaring.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 10 april 2011 @ 13:39:45 #68
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_95297784
Mijn vader heeft ook legaal een wapen thuis. Veilig in een kluis en is er super voorzichtig mee.
Maar hij is dan ook politieagent en heeft jaren training gehad.
Naar mijn weten zijn volautomatische wapens verboden, zelfs als je een wapenvergunning hebt.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  zondag 10 april 2011 @ 13:54:58 #69
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_95298373
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 13:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Hoe doen ze dat? De zeer strenge NL wapenwetgeving de schuld geven van de schietpartij?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 10 april 2011 @ 13:56:17 #70
pi_95298421
quote:
10s.gif Op zondag 10 april 2011 12:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het is net als met drugs: Als je het wil hebben, kan dat altijd.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_95298539
Het is altijd even wennen als ik Lambiekje of PV aan mijn kant heb staan.
  zondag 10 april 2011 @ 14:05:58 #72
pi_95298840
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 13:58 schreef Lyrebird het volgende:
Dat ligt gewoon aan jou, niet aan logica of feiten, :D
  zondag 10 april 2011 @ 14:18:18 #73
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95299315
quote:
Op zondag 10 april 2011 13:32 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat klopt maar de kans op een succesvol groot incident is met een vuurwapen gewoon net even groter. Voor de potentiële nabestaanden en slachtoffers lijkt het zo min mogelijk in circulatie krijgen van vuurwapens erg prettig.
Met een auto kan je anders in korte tijd veel meer doden aanrichten dan met een vuurwapen.

Waar Tristan van der Vlist ruim 20 minuten over deed, dat deed Karst Tates in nog geen 5 seconden.

En bij vuurwapens heb je altijd nog de kans tussentijds in te grijpen en zo het aantal slachtoffers te verminderen.

Mischien moeten we maar accepteren dat als iemand kwaad wil doen dat die persoon dat toch doet. Wapens verbieden heeft totaal geen zin, dat toont deze vergelijking weer eens treffend aan.
  zondag 10 april 2011 @ 14:40:38 #74
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_95300081
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 14:18 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Met een auto kan je anders in korte tijd veel meer doden aanrichten dan met een vuurwapen.

Waar Tristan van der Vlist ruim 20 minuten over deed, dat deed Karst Tates in nog geen 5 seconden.

En bij vuurwapens heb je altijd nog de kans tussentijds in te grijpen en zo het aantal slachtoffers te verminderen.

Mischien moeten we maar accepteren dat als iemand kwaad wil doen dat die persoon dat toch doet. Wapens verbieden heeft totaal geen zin, dat toont deze vergelijking weer eens treffend aan.
Wat stom dan dat niemand had bedacht Tristan te lijf te gaan met een beduidender effectiever wapen, de auto.
pi_95300231
quote:
15s.gif Op zondag 10 april 2011 14:40 schreef Terecht het volgende:

[..]

Wat stom dan dat niemand had bedacht Tristan te lijf te gaan met een beduidender effectiever wapen, de auto.
  zondag 10 april 2011 @ 14:57:46 #76
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_95300695
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 14:45 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dat is een beetje de glijdende schaal waar de voorstanders van vrij wapenbezit op zitten, dat het eigenlijk impliciet je eigen schuld wordt als je ongewapend overhoop geknald wordt door een of't andere gek. Had je maar een wapen bij je moeten hebben, sufkop! Had je maar je auto moeten laten pantseren, domkop! Of ben je soms niet voor eigen verantwoordelijkheid, jij vuige socialist?!
  zondag 10 april 2011 @ 15:00:33 #77
317039 Printerkabel
Hello darkness, my old friend
pi_95300796
Situatie laten zoals ie nu is.
pi_95300915
quote:

[..]

Wapens toestaan voor iedereen heeft als effect dat er meer vuurwapenincidenten komen, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen ? Je voorkomt misschien 2 doden bij zo'n situatie als in Alphen maar krijgt er tientallen extra voor terug. Nee echt, winst winst hoor. Bange mensen pleiten voor vrij wapenbezit, verstandige en realistische mensen niet.
  zondag 10 april 2011 @ 15:43:47 #79
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95302491
Nee, bange mensen zijn 'bang' voor vuurwapens, terwijl daar niets mee aan de hand is.

Nergens heb ik trouwens gepleit voor vrij wapenbezit, ik ben redelijk content met de huidige situatie.
pi_95306053
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 13:58 schreef Lyrebird het volgende:
Dan besef je misschien dat je een wat dwaze mening loopt te verkondigen.
pi_95306092
quote:
6s.gif Op zondag 10 april 2011 17:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dan besef je misschien dat je een wat dwaze mening loopt te verkondigen.
Het feit dat ik jouw tegenover me heb, stelt me weer gerust.
  zondag 10 april 2011 @ 17:07:28 #82
322645 Voorschrift
See if I care
pi_95306102
Krijg ik een stortvloed over me heen wanneer ik zeg dat met vrij wapenbezit deze meneer gewoon had kunnen worden neergeschoten door omstanders?
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_95306196
quote:

[..]

Heb je nog steeds niet door dat dit voorbeeld wel heel erg kansloos is? Het is toch een vergelijking van drie keer niks? En psst voor het geval je het gemist hebt, hij heeft zijn doel bij lange na niet geraakt...

quote:
Op het moment dat hij zijn salvo afvuurt op een menigte ben je te laat en dat kan ook in een paar seconden.

quote:
Je vergelijking slaat echt weer als een tang op een varken. Natuurlijk zorgt het veel moeilijker beschikbaar zijn van wapens er wel voor dat er zich minder van dit soort incidenten voor kunnen doen. Kijk alleen al naar die drama's met scholieren die het wapen pa hebben gebruikt...
pi_95306205
quote:
5s.gif Op zondag 10 april 2011 17:07 schreef Voorschrift het volgende:
Krijg ik een stortvloed over me heen wanneer ik zeg dat met vrij wapenbezit deze meneer gewoon had kunnen worden neergeschoten door omstanders?
Deze kogels hadden ook omstanders kunnen raken. Al ken ik de situatie niet heel goed. Blijft echter een dilemma.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_95306225
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het feit dat ik jouw tegenover me heb, stelt me weer gerust.
Ik sta tenminste bijna altijd tegenover maffe figuren als lambiekje, pv en lyrebird.
pi_95306256
quote:

[..]

Wow dat was briljant geweest! Waarom vinden er niet veel meer moorden plaats met auto's als dit zo geweldig werkt :o!
  zondag 10 april 2011 @ 17:10:52 #87
322645 Voorschrift
See if I care
pi_95306266
quote:
5s.gif Op zondag 10 april 2011 17:09 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Deze kogels hadden ook omstanders kunnen raken. Al ken ik de situatie niet heel goed. Blijft echter een dilemma.
Ik denk dat de kans op gewonden/doden door gerichte schoten op deze dader wat kleiner is dan iemand die in de rondte zit te schieten voor z'n lol. Kan ook aan mij liggen, maar lijkt me zo.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_95306301
quote:
10s.gif Op zondag 10 april 2011 15:04 schreef gelly het volgende:

[..]

Wapens toestaan voor iedereen heeft als effect dat er meer vuurwapenincidenten komen, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen ? Je voorkomt misschien 2 doden bij zo'n situatie als in Alphen maar krijgt er tientallen extra voor terug. Nee echt, winst winst hoor. Bange mensen pleiten voor vrij wapenbezit, verstandige en realistische mensen niet.
Dat sowieso :). het is echt maf angstig volk. Nou als er 1 soort mensen is die ik liever niet met een wapen zie...
pi_95306339
quote:
5s.gif Op zondag 10 april 2011 17:07 schreef Voorschrift het volgende:
Die kans was vrij klein geweest, ongeveer even groot als de kans dat het dan uitgelopen was op een veel groter bloedbad. Geweld los je niet op met meer geweld.
pi_95306344
quote:
6s.gif Op zondag 10 april 2011 17:10 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik sta tenminste bijna altijd tegenover maffe figuren als lambiekje, pv en lyrebird.
Denk je? Ik denk dat PV het vaker met jou eens is, dan dat ie het met mij eens is.
pi_95306379
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:12 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Denk je? Ik denk dat PV het vaker met jou eens is, dan dat ie het met mij eens is.
Heb zelden iets van hem gelezen waar ik me kan vinden de laatste maanden. Hij draait aardig door in jouw richting ;)
  zondag 10 april 2011 @ 17:15:26 #92
322645 Voorschrift
See if I care
pi_95306444
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2011 17:12 schreef du_ke het volgende:

[..]

Die kans was vrij klein geweest, ongeveer even groot als de kans dat het dan uitgelopen was op een veel groter bloedbad. Geweld los je niet op met meer geweld.
Wegrennen heeft voor 7 mensen ook niet echt geholpen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_95306548
Wat deze discussie vertroebelt, is de gedachte dat iedereen een wapen zou mogen dragen, met alle nare gevolgen van dien. In de wereld van de cultuurrelativisten is het misschien een vloek om te denken dat alleen een select groepje burgers in aanmerking zou mogen komen voor het dragen van een wapen. Dat lijkt mij een prima middenweg: mensen die bewezen hebben dat ze met een wapen om kunnen gaan, die hebben laten zien dat ze verantwoordelijkheid kunnen dragen (wat me bij een 25-jarige sterk lijkt) die gesponsord kunnen worden door andere gerespecteerde burgers, die zouden wat mij betreft best een wapen mogen hebben. Of het nodig is voor een 'veilige' maatschappij, is een andere discussie. Het gaat me meer om het idee of gewone mensen een wapen mogen hebben. Ja, waarom niet?
pi_95306613
quote:
10s.gif Op zondag 10 april 2011 17:13 schreef du_ke het volgende:

[..]

Heb zelden iets van hem gelezen waar ik me kan vinden de laatste maanden. Hij draait aardig door in jouw richting ;)
Right. Nu begin ik te snappen waarom de moderatie de laatste tijd te wensen over laat.
pi_95306712
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:19 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Right. Nu begin ik te snappen waarom de moderatie de laatste tijd te wensen over laat.
Ik modereer zeer zelden iets (ja ik heb vandaag een topic over hetzelfde onderwerp gesloten en hier naar toe verwezen :o!). Maar commentaar daarover graag in het FB-topic.
pi_95306773
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:17 schreef Lyrebird het volgende:. Het gaat me meer om het idee of gewone mensen een wapen mogen hebben. Ja, waarom niet?
Waarom wel? Lijkt me een veel betere vraag. Meer wapens is meer kans op incidenten en ongelukken en dus op onnodige doden en gewonden. Ik zie daarin geen meerwaarde voor ons land. Wat voegen meer doden toe? Een beter veiligheidsgevoel voor een paar halve rambo's?
  zondag 10 april 2011 @ 17:26:27 #97
322645 Voorschrift
See if I care
pi_95306890
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

Waarom wel? Lijkt me een veel betere vraag. Meer wapens is meer kans op incidenten en ongelukken en dus op onnodige doden en gewonden. Ik zie daarin geen meerwaarde voor ons land. Wat voegen meer doden toe? Een beter veiligheidsgevoel voor een paar halve rambo's?
Mij lijkt het geen slecht idee om gelicenseerde mensen in bijvoorbeeld banken of juweliers de mogelijkheid geven wapens te dragen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  zondag 10 april 2011 @ 17:28:36 #98
pi_95306986
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

Waarom wel?
Het uitgangspunt is vrijheid.
pi_95306989
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:26 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Mij lijkt het geen slecht idee om gelicenseerde mensen in bijvoorbeeld banken of juweliers de mogelijkheid geven wapens te dragen.
Maar dan wel alleen in de winkel neem ik aan.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_95307004
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:26 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Mij wel. ik zie dan liever technische oplossingen. Lijkt me veel beter dan de geweldsspiraal stimuleren.
  zondag 10 april 2011 @ 17:29:05 #101
322645 Voorschrift
See if I care
pi_95307011
quote:
5s.gif Op zondag 10 april 2011 17:28 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Maar dan wel alleen in de winkel neem ik aan.
Uiteraard.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_95307016
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het uitgangspunt is vrijheid.
Vrijheid om geweld te gebruiken en te doden?
  zondag 10 april 2011 @ 17:29:33 #103
322645 Voorschrift
See if I care
pi_95307029
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:28 schreef du_ke het volgende:

[..]

Mij wel. ik zie dan liever technische oplossingen. Lijkt me veel beter dan de geweldsspiraal stimuleren.
Een boze bankier of juwelier met een shotgun lijkt me afschrikwekkender dan een camera.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_95307095
quote:
7s.gif Op zondag 10 april 2011 17:29 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Een boze bankier of juwelier met een shotgun lijkt me afschrikwekkender dan een camera.
Door zaken beter en slimmer te organiseren is het aantal bankovervallen al jaren flink aan het dalen. Blijkbaar werkt het toch goed.
  zondag 10 april 2011 @ 17:32:21 #105
322645 Voorschrift
See if I care
pi_95307137
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:31 schreef du_ke het volgende:

[..]

Door zaken beter en slimmer te organiseren is het aantal bankovervallen al jaren flink aan het dalen. Blijkbaar werkt het toch goed.
Uiteraard, maar het kan altijd beter.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_95307225
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:32 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Uiteraard, maar het kan altijd beter.
Daar zie ik een geweldsspiraal niet zo bij helpen als ik eerlijk ben.
  zondag 10 april 2011 @ 17:36:20 #107
322645 Voorschrift
See if I care
pi_95307272
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daar zie ik een geweldsspiraal niet zo bij helpen als ik eerlijk ben.
Dat is ook juist het nut van wapens achter de toonbank, ik neem aan dat mensen dan wel twee keer denken voordat ze naar binnen rennen om er even proletarisch te winkelen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_95307289
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:17 schreef Lyrebird het volgende:
Wat deze discussie vertroebelt, is de gedachte dat iedereen een wapen zou mogen dragen, met alle nare gevolgen van dien. In de wereld van de cultuurrelativisten is het misschien een vloek om te denken dat alleen een select groepje burgers in aanmerking zou mogen komen voor het dragen van een wapen. Dat lijkt mij een prima middenweg: mensen die bewezen hebben dat ze met een wapen om kunnen gaan, die hebben laten zien dat ze verantwoordelijkheid kunnen dragen (wat me bij een 25-jarige sterk lijkt) die gesponsord kunnen worden door andere gerespecteerde burgers, die zouden wat mij betreft best een wapen mogen hebben. Of het nodig is voor een 'veilige' maatschappij, is een andere discussie. Het gaat me meer om het idee of gewone mensen een wapen mogen hebben. Ja, waarom niet?
Dat vind ik al een veel eerlijker manier van discusiëren. Als je graag een wapen wil omdat je het cool vindt, een passie hebt voor de schietsport, en wat niet al, dan ben ik er ook niet per sé op tegen.
Als de hele trucendoos open moet in deze discussie - en er bovendien vaak persoonlijk gesneerd wordt - om maar een excuus te hebben om met een wapen rond te lopen, dan vraag ik me alleen maar af wat de echte reden kan zijn.
En dat maakt de voorstanders er ook niet sympathieker op; Precies de mensen die ik niet met een wapen wil zien.
pi_95307612
Interessante discussie. Ik denk persoonlijk dat je geweld niet met geweld moet en kunt bestrijden. Dit is al eerder opgemerkt en daar sluit ik mij volledig bij aan. Wat ik overigens denk is dat het goed is als vuurwapenbezit nog verder gecriminaliseerd wordt. Het is leuk dat mensen zich willen uitleven op een schietbaan, maar de wapens moeten eigenlijk de deur niet uit kunnen. Zodra dit mogelijk is, verdwijnt er namelijk een grens die niet mag verdwijnen.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  zondag 10 april 2011 @ 17:45:01 #110
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95307660
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:36 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dat vind ik al een veel eerlijker manier van discusiëren. Als je graag een wapen wil omdat je het cool vindt, een passie hebt voor de schietsport, en wat niet al, dan ben ik er ook niet per sé op tegen.
Als de hele trucendoos open moet in deze discussie - en er bovendien vaak persoonlijk gesneerd wordt - om maar een excuus te hebben om met een wapen rond te lopen, dan vraag ik me alleen maar af wat de echte reden kan zijn.
En dat maakt de voorstanders er ook niet sympathieker op; Precies de mensen die ik niet met een wapen wil zien.
Weet je waarom de trukendoos opengaat?

Omdat er zoveel bagger door sommigen dit topic in wordt geslingerd.

Voor mijn deel kan ik alleen maar zeggen dat ik geniet van de schietsport en van de techniek van het vuurwapen, prachtig gewoon. *;

Zelf zou ik niet eens weten tegen wie ik me zou moeten verdedigen, laat staan dat ik bang ben voor "iets" of "iemand".
  zondag 10 april 2011 @ 17:45:49 #111
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95307700
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:44 schreef Pipo1234 het volgende:
Interessante discussie. Ik denk persoonlijk dat je geweld niet met geweld moet en kunt bestrijden. Dit is al eerder opgemerkt en daar sluit ik mij volledig bij aan. Wat ik overigens denk is dat het goed is als vuurwapenbezit nog verder gecriminaliseerd wordt. Het is leuk dat mensen zich willen uitleven op een schietbaan, maar de wapens moeten eigenlijk de deur niet uit kunnen. Zodra dit mogelijk is, verdwijnt er namelijk een grens die niet mag verdwijnen.
Waarom verdwijnt er een grens?

60.000 sportschutters vs. 1 persoon die niet optimaal functioneert.

Pleit beslecht, vuurwapens veroorzaken geen gevaar.
pi_95307752
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 13:15 schreef Disana het volgende:

[..]

Anti-wapenlobby? Wat is dat dan voor een club? Ik heb er nog nooit van gehoord althans.
Dat is een ander woord voor 'linkse kerk'. :P
pi_95307796
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:45 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Weet je waarom de trukendoos opengaat?

Omdat er zoveel bagger door sommigen dit topic in wordt geslingerd.

Voor mijn deel kan ik alleen maar zeggen dat ik geniet van de schietsport en van de techniek van het vuurwapen, prachtig gewoon. *;

Zelf zou ik niet eens weten tegen wie ik me zou moeten verdedigen, laat staan dat ik bang ben voor "iets" of "iemand".
Ik heb jarenlang aan handboogschieten gedaan.
Ik kan me de passie heel goed voorstellen. :P
pi_95307803
quote:
7s.gif Op zondag 10 april 2011 17:36 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dat is ook juist het nut van wapens achter de toonbank, ik neem aan dat mensen dan wel twee keer denken voordat ze naar binnen rennen om er even proletarisch te winkelen.
Ik betwijfel dat eigenlijk. ik zie geweld eerder nieuw geweld uitlekken dan het voorkomen..
  zondag 10 april 2011 @ 17:51:02 #115
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95307914
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik heb jarenlang aan handboogschieten gedaan.
Ik kan me de passie heel goed voorstellen. :P
(om even mijn punt af te maken)

Juist, de passie is bij mij levendig, en ik laat mij dan ook niet mijn vuurwapens afpakken (= van huis nemen) omdat iemand van mening is dat er een gevaar van uitgaat.

Het verlof is zo heilig dat ik mijzelf nog liever laat beroven dan mij dat ik mezelf met een vuurwapen verdedig en daarmee het verlof in gevaar breng.
pi_95307919
quote:

[..]

Oh er is maar 1 persoon ooit die zijn wapen misbruikt? Dat is wel een tikje naïef. Er was laatst zelfs een kandidaat kamerlid voor de PVV die mede vanwege misbruik maken van zijn vergunde wapen zijn plekje op de lijst op moest geven. Het gebeurt gewoon toch nog te vaak. Bij zo'n schietpartij op een school in Duitsland pakte de dader ook de wapens van pa die ze keurig vergund had. Wapens moeten niet in huizen rondslingeren, dan stijgt het risico gewoon flink.
  zondag 10 april 2011 @ 17:52:53 #117
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95307991
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:51 schreef du_ke het volgende:

[..]

Oh er is maar 1 persoon ooit die zijn wapen misbruikt? Dat is wel een tikje naïef. Er was laatst zelfs een kandidaat kamerlid voor de PVV die mede vanwege misbruik maken van zijn vergunde wapen zijn plekje op de lijst op moest geven. Het gebeurt gewoon toch nog te vaak. Bij zo'n schietpartij op een school in Duitsland pakte de dader ook de wapens van pa die ze keurig vergund had. Wapens moeten niet in huizen rondslingeren, dan stijgt het risico gewoon flink.
Ik bekijk het op jaarbasis, zo simpel ligt het. Verder ben ik het wel met jou eens dat iedereen die een connectie met de PVV heeft sowieso geen verlof mag krijgen danwel ingetrokken dient te worden.

In Duitsland had papa zich niet aan de regels gehouden, dus kan je ook niet de wetgeving voor een incident verantwoordelijk maken.
pi_95308002
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik betwijfel dat eigenlijk. ik zie geweld eerder nieuw geweld uitlekken dan het voorkomen..
Geweld zal alleen maar harder worden... Dan pakken ze eerder een gijzelaar, bv.
pi_95308078
quote:

[..]

Het is ook niet zozeer dat de schietsport een probleem veroorzaakt. De vraag is of het vanuit een maatschappelijk oogpunt wenselijk is om de schietsport toe te laten. Het romantiseren van geweldsmiddelen is per definitie maatschappelijk onwenselijk.
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_95308169
quote:
15s.gif Op zondag 10 april 2011 17:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja.
  zondag 10 april 2011 @ 18:01:09 #121
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95308377
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:55 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Het is ook niet zozeer dat de schietsport een probleem veroorzaakt. De vraag is of het vanuit een maatschappelijk oogpunt wenselijk is om de schietsport toe te laten. Het romantiseren van geweldsmiddelen is per definitie maatschappelijk onwenselijk.
Nee, de vraag is waarom men de vrijheid van het individu zou moeten inperken. Die paar doden zijn voor mij geen reden om de vrijheid van tienduizenden mensen in te perken, dat is gewoonweg een gotspe.

Totaal onbegrijpelijk dat iedereen bij het gebruik van vuurwapens op z'n achterste benen gaat staan, maar bij het gebruik van andere wapens dat aspect compleet genegeerd wordt.

Heb je trouwens al eens gezien hoe zich een politicus live op tv door z'n hoofd schiet?
pi_95308465
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:01 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Heb je trouwens al eens gezien hoe zich een politicus live op tv door z'n hoofd schiet?
Die vat ik even niet?
pi_95308505
Ik ben voorstander!
  zondag 10 april 2011 @ 18:03:51 #124
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95308512
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:03 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Die vat ik even niet?
Geweld is alomtegenwoordig in onze maatschappij, daar moet je niet bang voor zijn, je moet geweld als een gegeven accepteren.
pi_95308563
quote:

[..]

Mensen rijden in een winkelcentrum altijd rond met een auto inderdaad. Heel achterlijk dat de klanten van de AH met hun auto Tristan niet overhoop hebben gereden. ^O^
pi_95308593
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:03 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Geweld is alomtegenwoordig in onze maatschappij, daar moet je niet bang voor zijn, je moet geweld als een gegeven accepteren.
Volgens mij kenmerk het woord "maatschappij" juist de het geweldloos is. Hoe kun je samenleven als je voortdurend bang moet zijn voor geweld.
pi_95308624
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:04 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mensen rijden in een winkelcentrum altijd rond met een auto inderdaad. Heel achterlijk dat de klanten van de AH met hun auto Tristan niet overhoop hebben gereden. ^O^
Ik neem mijn auto altijd mee de winkel in. :')
  zondag 10 april 2011 @ 18:08:40 #128
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95308746
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:05 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Volgens mij kenmerk het woord "maatschappij" juist de het geweldloos is. Hoe kun je samenleven als je voortdurend bang moet zijn voor geweld.
Als je geweld als gegeven accepteert hoef je er ook niet meer bang voor te zijn.

Net zoals de maatschappij accepteert dat er elke dag dodelijke slachtoffers in het verkeer vallen, en jij daar elke dag ook onder zou kunnen zijn. Of ben jij ook bang in het verkeer om een ongeluk te krijgen? Nee, want je accepteert het feit dat je het risico loopt door een ongeluk te overlijden.
pi_95308862
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:08 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Als je geweld als gegeven accepteert hoef je er ook niet meer bang voor te zijn.

Net zoals de maatschappij accepteert dat er elke dag dodelijke slachtoffers in het verkeer vallen, en jij daar elke dag ook onder zou kunnen zijn. Of ben jij ook bang in het verkeer om een ongeluk te krijgen? Nee, want je accepteert het feit dat je het risico loopt door een ongeluk te overlijden.
Beetje een non-redenatie. Bij een ongeluk is de kans voor beide partijen dat het fataal wordt. Bij vuurwapengebruik is er vaak één partij de dupe. Dat soort argumenten laten het lijken alsof we het gewoon moeten vinden dat er midden op straat mensen worden doorzeeft...
pi_95308945
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:06 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Ik neem mijn auto altijd mee de winkel in. :')
Je rollator bedoel je?
pi_95309003
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je rollator bedoel je?
Nee mijn Suzuki Alto... :')
pi_95309029
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:13 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Nee mijn Suzuki Alto... :')
Op zich kun je daarmee best tussen de rekken rijden. :Y
pi_95309068
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:14 schreef Halcon het volgende:

[..]

Op zich kun je daarmee best tussen de rekken rijden. :Y
Lijkt me briljant om een keer te proberen... :') En dan vooral op volle snelheid door het schap met augurken en uitjes rijden. :D
pi_95309133
Ik zal 'm nog maar eens plaatsen:

quote:
Why I Carry A Gun
In a truly moral and civilized society, people exclusively interact through persuasion. Force has no place as a valid method of social interaction and the only thing that removes force from the menu is the personal firearm, as paradoxical as it may sound to some.

When I carry a gun, you cannot deal with me by force. You have to use reason and try to persuade me, because I have a way to negate your threat or employment of force.

The gun is the only personal weapon that puts a 100-pound woman on equal footing with a 220-pound mugger, a 75-year old retiree on equal footing with a 19-year old gang banger, and a single guy on equal footing with a carload of drunken guys with baseball bats. The gun removes the disparity in physical strength, size, or numbers between a potential attacker and a defender.

There are plenty of people who consider the gun as the source of bad force equations. These are the people who think that wed be more civilized if all guns were removed from society, because a firearm makes it easier for a [armed] mugger to do his job. That, of course, is only true if the muggers potential victims are mostly disarmed either by choice or by legislative fiatit has no validity when most of a muggers potential marks are armed.

People who argue for the banning of arms are asking for automatic rule by the young, the strong, and the many, and thats the exact opposite of a civilized society. A mugger, even an armed one, can only make a successful living in a society where the state has granted him a force monopoly.

Then theres the argument that the gun makes confrontations lethal that otherwise would only result in injury. This argument is fallacious in several ways. Without guns involved, confrontations are won by the physically superior party inflicting overwhelming injury on the physically weaker party.

Those who think that fists, bats, sticks, or stones dont constitute lethal force watch too much TV; where people take beatings and come out of it with a bloody lip at worst. The fact that the gun makes lethal force easier works solely in favor of the weaker defender, not the stronger attacker. If both are armed, the field is level.

The gun is the only weapon thats as lethal in the hands of an octogenarian as it is in the hands of a weight lifter. It simply wouldnt work as well as a force equalizer if it wasnt both lethal and easily employable.

When I carry a gun, I dont do it because I am looking for a fight, but because Im looking to be left alone. The gun at my side means that I cannot be forced; only persuaded. I dont carry it because Im afraid, but because it enables me to be unafraid. It doesnt limit the actions of those who would interact with me through reason, only the actions of those who would do so by force.

It removes force from the equation and thats why carrying a gun is a civilized act.
  zondag 10 april 2011 @ 18:17:38 #135
pi_95309210
quote:
15s.gif Op zondag 10 april 2011 17:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

Gewoon vrijheid punt.

Je mag bewijzen dat het verbieden van wapens een betere wereld oplevert. En daarbij mag je rekening houden met het feit dat er loopholes en uitzonderingen zijn, en massa's mensen zich niet aan de wet houden.
  zondag 10 april 2011 @ 18:18:33 #136
pi_95309272
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:31 schreef du_ke het volgende:

[..]

Voor banken wel. Waren gewelddadige roofovervallen niet flink gestegen?
  zondag 10 april 2011 @ 18:20:30 #137
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95309362
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:11 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Beetje een non-redenatie. Bij een ongeluk is de kans voor beide partijen dat het fataal wordt. Bij vuurwapengebruik is er vaak één partij de dupe. Dat soort argumenten laten het lijken alsof we het gewoon moeten vinden dat er midden op straat mensen worden doorzeeft...
Nee, het gaat niet om vuurwapens, het gaat er nu eenmaal om dat er mensen zijn die anderen kwaad willen doen. Of iemand nu met een auto door de mensenmenigte rijdt, met een vliegtuig je kantoor binnenvliegt, met een bom de metro opblaast of met een vuurwapen schiet maakt niets uit.

Geweld hoort nu eenmaal bij onze samenleving, daar kan je je niet aan onttrekken.

quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Gewoon vrijheid punt.

Je mag bewijzen dat het verbieden van wapens een betere wereld oplevert. En daarbij mag je rekening houden met het feit dat er loopholes en uitzonderingen zijn, en massa's mensen zich niet aan de wet houden.
Nooit gedacht dat wij het nog eens met elkaar zouden zijn, vooral het liberale aspect van je mening doet respect afdwingen. ^O^
  zondag 10 april 2011 @ 18:21:42 #138
pi_95309426
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:20 schreef von_Preussen het volgende:

Nooit gedacht dat wij het nog eens met elkaar zouden zijn, vooral het liberale aspect van je mening doet respect afdwingen. ^O^
Dus jij bent ook voor het legaliseren van drugs en de opstandelingen in Libië ^O^
pi_95309699
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:16 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

En heeft ie gelijk, denk je?
pi_95309715
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Voor banken wel. Waren gewelddadige roofovervallen niet flink gestegen?
Woningovervallen inderdaad. Dat aantal loopt wel terug als overvallers weten dat mensen thuis een gun hebben liggen.
pi_95310245
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:52 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ik bekijk het op jaarbasis, zo simpel ligt het. Verder ben ik het wel met jou eens dat iedereen die een connectie met de PVV heeft sowieso geen verlof mag krijgen danwel ingetrokken dient te worden.

In Duitsland had papa zich niet aan de regels gehouden, dus kan je ook niet de wetgeving voor een incident verantwoordelijk maken.
op jaarbasis? Is het niet verstandiger om wat breder te kijken? Want zo simpel is het natuurlijk niet, we hebben het hier over statistiek.
En van mij mag een PVV'er net zo behandeld worden bij de aanvraag van een vergunning als iedere andere politicus alleen de voorwaarden voor die vergunning moeten veel en veel strenger worden.
Daarnaast, het geval van die Duitser, blijkbaar voldeden de regels niet want ze werden niet afdoende gehandhaafd. Maar dat hij ze uberhaubt aan kon schaffen lag wel degelijk aan die wetgeving en daarmee is die wetgeving wel degelijk mede-verantwoordelijk. Geen wapens voor handen is minder doden bij zo'n incident, simpel zat.

quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:01 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Nee, de vraag is waarom men de vrijheid van het individu zou moeten inperken. Die paar doden zijn voor mij geen reden om de vrijheid van tienduizenden mensen in te perken, dat is gewoonweg een gotspe.
Oh? Volgens mij eindigt de vrijheid op het moment dat je de vrijheid (en in dit geval de gezondheid) van andere mee schaadt. Daar is hier overduidelijk sprake van. Of moeten we moord ook maar niet meer bestraffen? Je kan de familie van de dader dat toch niet aan doen vanwege die ene dode?...

quote:
Totaal onbegrijpelijk dat iedereen bij het gebruik van vuurwapens op z'n achterste benen gaat staan, maar bij het gebruik van andere wapens dat aspect compleet genegeerd wordt.
Is dat zo? volgens mij zijn er vrij strenge regels rondom de meeste wapens. terecht ook.
En tja dat niet iedereen meegaat in de verheerlijking van vuurwapens zal wel cultuur zijn...
quote:
Waarom zou dat relevant zijn?
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Gewoon vrijheid punt.
Jouw vrijheid om te doden?
quote:
Er zullen minder doden vallen door wapens als deze lastiger te verkrijgen zijn. Lijkt me de simpelste statistiek die je kan bedenken.
pi_95310350
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:20 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Nee, het gaat niet om vuurwapens, het gaat er nu eenmaal om dat er mensen zijn die anderen kwaad willen doen. Of iemand nu met een auto door de mensenmenigte rijdt, met een vliegtuig je kantoor binnenvliegt, met een bom de metro opblaast of met een vuurwapen schiet maakt niets uit.

Geweld hoort nu eenmaal bij onze samenleving, daar kan je je niet aan onttrekken.
Je kan echter wel omvang, aard en impact sterk beperken en dat lijkt me heel verstandig
quote:
[..]

Het heeft niks met liberaal te maken, die zijn niet zo dol op geweld...
  zondag 10 april 2011 @ 18:44:17 #143
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_95310378
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:16 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De keerzijde van deze redenering is dat als je géén wapen draagt het je eigen schuld is als je aangevallen wordt. Het wapenbezit wordt je op deze manier opgedrongen. Het is zelfs ook je eigen schuld als je het aflegt in een vuurgevecht, had je maar beter moeten oefenen. Dat zijn dus ook de vruchten van vrijheid en eigen verantwoordelijkheid.
pi_95310382
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:28 schreef Halcon het volgende:

[..]

Woningovervallen inderdaad. Dat aantal loopt wel terug als overvallers weten dat mensen thuis een gun hebben liggen.
Dat is maar zeer de vraag.
pi_95310471
quote:
7s.gif Op zondag 10 april 2011 18:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

Precies, ik denk dat er
1. Meer overvallen zullen komen.
2. Men dan maar meteen de bewoners ombrengt.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_95310548
quote:
5s.gif Op zondag 10 april 2011 18:46 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Precies, ik denk dat er
1. Meer overvallen zullen komen.
2. Men dan maar meteen de bewoners ombrengt.
Nee hoor. Waarom overvallen overvallers woningen? Omdat dat veel simpeler is dan het overvallen van 'n bank en er vaak wel iets van waarde aanwezig is. De kans dat er iets gebeurt is erg klein bij een woningoverval, net zoals de pakkans. Nemen die kansen toe, dan is het minder interessant om over te gaan tot zo'n overval.
  zondag 10 april 2011 @ 18:48:36 #147
pi_95310550
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:41 schreef du_ke het volgende:

Jouw vrijheid om te doden?

[..]
De vrijheid om een auto te hebben, een vleesmes, een kettingzaag, een pot arsenicum, een kilo coke, alles dus.
quote:
Er zullen minder doden vallen door wapens als deze lastiger te verkrijgen zijn. Lijkt me de simpelste statistiek die je kan bedenken.
Je mag je stellingen gewoon wetenschappelijk bewijzen.
  zondag 10 april 2011 @ 18:50:19 #148
pi_95310606
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:48 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nee hoor. Waarom overvallen overvallers woningen? Omdat dat veel simpeler is dan het overvallen van 'n bank en er vaak wel iets van waarde aanwezig is. De kans dat er iets gebeurt is erg klein bij een woningoverval, net zoals de pakkans. Nemen die kansen toe, dan is het minder interessant om over te gaan tot zo'n overval.
Dus je beveiligt een bank of overheidsinstelling matig (lekker goedkoop) en laat de burger lekker kwetsbaar. :Y
pi_95310614
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:48 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dan zoeken ze andere manieren om aan geld te komen en die zullen vermoedelijk ook niet legaal zijn en vast meer geweld met zich meebrengen. De samenleving schiet er dus geen bal mee op...
  zondag 10 april 2011 @ 18:50:33 #150
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95310620
quote:
Daarnaast, het geval van die Duitser, blijkbaar voldeden de regels niet want ze werden niet afdoende gehandhaafd. Maar dat hij ze uberhaubt aan kon schaffen lag wel degelijk aan die wetgeving en daarmee is die wetgeving wel degelijk mede-verantwoordelijk. Geen wapens voor handen is minder doden bij zo'n incident, simpel zat.
De regels voldeden wel, want als die nageleefd werden dan had die jongen geen toegang tot de vuurwapens van zijn vader gehad.

quote:
Oh? Volgens mij eindigt de vrijheid op het moment dat je de vrijheid (en in dit geval de gezondheid) van andere mee schaadt. Daar is hier overduidelijk sprake van. Of moeten we moord ook maar niet meer bestraffen? Je kan de familie van de dader dat toch niet aan doen vanwege die ene dode?...
Ik schaad niemand, dus jij hebt je niet met mij te bemoeien.

quote:
Onzin, dat is jouw vaak genoeg uitgelegd en ook met bronnen aangegeven. Maar als jij wilt blijven geloven dat de wereld plat is, dan is dat jouw zaak. Daar ga ik dan niet weer serieus op in.

quote:
Het heeft niks met liberaal te maken, die zijn niet zo dol op geweld...
Jij begrijpt schijnbaar het concept van vrijheid en liberalisme niet, wat mij ook niet verwondert, gezien jouw neo-socialistische ideeën.

Ga jij nu maar lekker met je vriendjes in de tuin om het kampvuur zitten en "kumbayaa" zingen, want een maakbare wereld is er niet.

En jij gaat niet bepalen hoe ik mijn leven in te delen heb, zo simpel is het.

quote:
7s.gif Op zondag 10 april 2011 18:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ow, meer wapens staat gelijk aan meer geweld, maar in dit geval is dat maar de vraag.

Slap gelul meneer, en dat weet jij ook. Het voorhanden hebben van vuurwapens heeft een preventieve werking naar criminelen toe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')