quote:Op vrijdag 1 april 2011 14:26 schreef ErikT het volgende:
[..]
Dit heeft absoluut veel effect en is erg belangrijk. Maar in 3 havo (ik heb 3 van die klassen), kan het ook wel eens helpen je tanden te laten zien. Gooi er maar eens iemand uit. Vooral aan het begin moet het echt wel even duidelijk gemaakt worden wie de baas is, anders nemen ze een loopje met je. Maar, om het verhaal compleet te maken, dit pikken ze veel sneller van je als je ook een goede band met ze opbouwt. Dat maakt je een gerespecteerde autoriteit ipv een gehaat dictator.
quote:Op vrijdag 1 april 2011 18:15 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Termen als gerespecteerde autoriteit, baas enz. denk ik pas aan als al het andere niet lukt. Die verstandshouding wil ik zoveel mogelijk zien te verkomen.
Kom je gezellig bashen? ONZ is 1 deur verder.quote:Op vrijdag 1 april 2011 18:21 schreef Ausputzert het volgende:
Ik moet altijd een beetje lachen om docenten op een middelbare school, die de illusie koesteren dat ze serieus worden genomen.
Door de leerlingen dan. Het is net zoals veel trainers in het profvoetbal die denken dat ze buitengewoon serieus worden genomen door de voetballers.quote:Op vrijdag 1 april 2011 18:21 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Kom je gezellig bashen? ONZ is 1 deur verder.
Klinkt inderdaad erg leuk. Moeite van het experimenteren waard.quote:Op maandag 4 april 2011 22:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Wél leuk : a.s. vrijdag van 9:00 tot 21:00 intensieve examentraining (á la Leiden) . Eindexamenleerlingen mochten zich opgeven voor een top-3 van vakken, en ik ga mij dus van 9:00 's morgens tot 21:00 's avonds samen met 9 enorm gemotiveerde (maar in Engels nogal zwakke ) V6-leerlingen verdiepen in de wonderbaarlijke wereld van de examenteksten Engels. Met gezamenlijke lunch, buffet en na afloop een borrel. Ik vind het een leuk experiment!
Vreselijk vind ik dat altijd. Lekker geïnteresseerd naar je kind toe ook...quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:01 schreef -J-D- het volgende:
Pfff, de gesprekken op de ouderavond die ik het meest had voorbereid, gingen niet door... ouders komen niet opdagen
Bij deze ouders had ik ook al geen antwoord gekregen op een mail met een duidelijke vraag erin....quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:09 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Vreselijk vind ik dat altijd. Lekker geïnteresseerd naar je kind toe ook...
We hebben vaker met Hyvesperikelen te maken, maar ik vraag me af in hoeverre je als school je ermee moet/mag/kan bemoeien. Als school een leerling straffen voor iets dat hij/zij in zijn vrije tijd heeft gedaan; waar ligt de grens?quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:23 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Gesprek met leerling / confronteren met gewraakte foto's of opmerkingen / laten verwijderen door de betreffende leerling / sanctie. Dat kan bijv. een schorsing zijn of aangifte bij politie (in een ernstig geval), of een werkstuk over veilig internet gebruik, straf schrijven, excuses aanbieden, etc.
In samenspraak met de politie heb ik ook wel eens een hyve laten verwijderen en uit de Google cache laten halen. Dat was toen wel een hele extreme zaak. Maar dat zijn die "nieuwe" media hè, Twitter is ook zoiets... Wat je vroeger op een briefje schreef en in de klas doorgaf, is nu leesbaar voor de hele wereld. Met alle gevolgen van dien...
Ik moet wel zeggen dat ik regelmatig controleer of er geen rottigheid op Hyves gebeurt (bijv. hate-hyve voor docenten, dat soort werk). Af en toe heb ik inderdaad beet.
Mooi zoquote:Op woensdag 6 april 2011 21:38 schreef DevilsAndDust het volgende:
Yay, er heeft me niemand gevraagd wat zo'n jong ding dacht dat ze voor de klas deed. . Ging goed, viel me alles mee! Bedankt voor de succeswensen!
Onze school heeft wel maatregelen tegen 'cyberpesten' genomen; er worden (gast)lessen over verzorgd, docenten hebben er een cursus/bijeenkomst over gehad,er is folderinformatie voor ouders beschikbaar en Hyves/MSN/Twitter/enz. zijn op school niet toegankelijk.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Daarbij: internet/hyves/Twitter is "nieuw", de leerlingen zijn al veel verder gevorderd dan de meeste docenten. En ik vind: wanneer leerlingen iets in hun vrije tijd doen en het heeft een negatieve weerslag op school, dan mag je daar best tegen optreden. Of dat nu het "nieuwe pesten" is, of een leraar compleet affakkelen middels een hate-Facebook-profiel.
nee, is echt zo. staat gewoon in de jaarplanning als vrij!quote:Op maandag 4 april 2011 18:40 schreef ShadyLane het volgende:
Wij hebben EN maar 1 week meivakantie, EN werken op Goede Vrijdag. Dus ik zou voor de zekerheid even checken of je wel echt vrij bent op GV, kwakz0r, voor je dezelfde fout maakt als ondergetekende.
Nul stakers op mijn school trouwens, gelukkig heeft het LAKS nu wel leerlingen opgeroepen de ophokuren te boycotten. Het is ook echt van de gekke. Als het kabinet wil dat scholen een bepaald aantal uren lesgeven, dan moeten ze scholen ook in de gelegenheid stellen die uren les te geven en ze niet te dwingen tot noodoplossingen als ophokuren.
Het is goedgekomen Begin maandag.quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:17 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Van de week aangenomen op een school (wat extra uren naast mijn huidige baan). Ik zou eigenlijk morgen beginnen, maar nog niets van de roostermaker gehoord... Ik hoop niet dat het op het rooster nog stukloopt.
Op het sollicitatiegesprek zeiden ze, toen ik mijn beschikbaarheid doorgaf, dat dat prima was en geen enkel probleem. De roostermaker ziet dat toch iets anders...
Het voorbereiden kost me niet zo veel tijd eigenlijk, behalve als er ergens materialen voor ontwikkeld moeten worden. Dat vind ik juist leuk om te doen, en steek ik er meer tijd in dan noodzakelijk omdat ik er dan ook echt iets moois van wil maken.quote:Op zondag 10 april 2011 17:06 schreef Naamah het volgende:
Oh, wat zit ik toch tegen die lesvoorbereidingen aan te hikken elke keer! Verschrikkelijk! Ik vind het lesgeven superleuk, maar dat voorbereiden.. Schuif het daarom maar steeds voor me uit, maar dat schiet ook niet op. Herkenbaar?
In veel dingen momenteel niet. erg frustrerend en vervelend. voor de klas staan en leuke lessen maken etc. vind ik wél leuk. al die andere dingen zijn "noodzakelijk kwaad". vandaar dat het allemaal even te veel werd...quote:Op zaterdag 9 april 2011 19:25 schreef mane het volgende:
Heb je nog wel plezier in de dingen die je doet, of is het voornamelijk stress?
Het lijkt me toch een beetje een illusie om enkel als goede vriendjes met je leerlingen om te gaan. Ze moeten toch een beetje gaan doen wat je wil hè. Maar volgens mij zijn we het vrijwel helemaal eens. Ik kan me niet voorstellen dat jij helemaal geen autoriteit bent in je klassen.quote:Op vrijdag 1 april 2011 18:19 schreef -J-D- het volgende:
[..]
[Termen als gerespecteerde autoriteit, baas enz. denk ik pas aan als al het andere niet lukt. Die verstandshouding wil ik zoveel mogelijk zien te verkomen.]
Ja. Ik doe het eigenlijk amper, voorbereiden. Planning maak ik wel. Behalve demo's verzin ik de rest vaak ter plekke.quote:Op zondag 10 april 2011 17:06 schreef Naamah het volgende:
Oh, wat zit ik toch tegen die lesvoorbereidingen aan te hikken elke keer! Verschrikkelijk! Ik vind het lesgeven superleuk, maar dat voorbereiden.. Schuif het daarom maar steeds voor me uit, maar dat schiet ook niet op. Herkenbaar?
Ik heb 1 fte, geef dit jaar 23 lessen en heb nog wat taken er bij. Ik ben elke dag tussen 8 en 16:00-16:30 uur op school. Ik heb ook nog een aantal taken waar ik geen uren voor krijg, dus die ook niet op de taakbelasting staan. Ik probeer zoveel mogelijk op school te doen, maar 's avonds ben ik ook nog wel eens bezig voor school. Proefwerken nakijken vind ik dan de meest onplezierige bezigheid. Maar als ik wat ideetjes voor lessen aan het uitwerken ben, dan vind ik dat nog niet zo'n probleem - dan voelt het niet als werk.quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:05 schreef Quinta89 het volgende:
Hoe ziet jullie werkweek eruit, met alle taken die je op een dag doet? (dus ook de dingen die je thuis in het weekend en avond doet)
Uiteraard. Maar wanneer je een goede band hebt met je leerlingen, doen ze dat ook wel. Je zult sneller iets gedaan krijgen met een klas waar je een goede band mee hebt, dan een klas waar je krampachtig de authoriteit wil uithangen. Maar in het begin van je schoolcarrière kun je vaak niet anders. De leerlingen testen je uit, kijken hoe ver ze kunnen gaan, etc.quote:Op dinsdag 12 april 2011 17:00 schreef ErikT het volgende:
Het lijkt me toch een beetje een illusie om enkel als goede vriendjes met je leerlingen om te gaan. Ze moeten toch een beetje gaan doen wat je wil hè
Docent op het HBO is tof!quote:Op dinsdag 12 april 2011 20:38 schreef Halve_Maen het volgende:
Mijn uiteindelijke doel is om in het hoger onderwijs te werken. HBO/ Universitair niveau. Docent/ studiebegeleider, voor mijn part coördinator .
Ben 24 en wil alleen eerst een WO master halen of in Sociologie of in Politicologie. Ik kan niet wachten tot september!
Goeie vraag. Als ik heel eerlijk ben weet ik niet echt wat ik ervan kan verwachten. Ik heb al een economische achtergrond maar maatschappelijke onderwerpen spreken mij meer aan (sociologie bijvoorbeeld). Ik ben alleen bang dat ik maar gewoon moet kijken waar het meest vraag naar is.quote:Op woensdag 13 april 2011 12:35 schreef Cocotrimonium het volgende:
[..]
Docent op het HBO is tof!
Welk vakgebied? Al enig idee?
Dit soort gedrag van een directie/baas is niet alleen in het onderwijs te vinden. In mijn werk kom ik exact dit tegen, ik zou dit zo geschreven kunnen hebben. Er wordt in eerste instantie een soort tweedracht gezaaid tussen de mensen die strikt doen wat ze 'moeten' doen en geen centimeter (of minuut) meer en aan de andere kant de mensen die het hun eer te na is iets in het honderd te laten lopen (in mijn geval doen we het voor de cliënten). Maar ik zeg het je, die 'balans' of hoe je het ook wilt noemen gaat een keer volledig scheef.quote:Op dinsdag 12 april 2011 23:31 schreef ShadyLane het volgende:
Ik vind proefwerken nakijken niet vervelend, omdat ik altijd erg benieuwd ben hoe ze het hebben gedaan en omdat ik lol heb in de hilarische antwoorden die leerlingen soms geven .
Het is bij ons bar slecht geregeld met de taken, vind ik en vinden velen met mij. 20 lesuren is 0,8 FTE en of je daar nu veel of weinig taken bovenop neemt maakt geen donder uit. Met 1 werkweek begeleiden zitten je taakuren al vol en verder "is het de verantwoordelijkheid van de leraar zelf om niet te ver boven z'n taakuren uit te gaan".
Die verantwoordelijkheid nemen velen, die weigeren mentor te worden en profielwerkstukken te begeleiden, zullen nooit in het weekend met leerlingen op pad gaan, geen dingen organiseren en gaan niet mee op dagexcursies "want dan ben ik pas om 16:30 terug terwijl ik als ik gewoon lesgeef om 15:00 klaar ben" . Er is dus een steeds kleiner wordende groep die de kar trekt. Dat ligt deels aan het schoolbeleid dat lamzakkerij stimuleert, maar ook aan de lamzakken zelf, want zelfs als je ruim baan krijgt om onder dingen uit te komen kun je toch nog steeds af en toe wel enige belangstelling tonen voor musical, toneelstuk of songfestival en effe anderhalf uur komen surveilleren?
Ik krijg voor het mentoraat zo'n 50 uur, en dat is dan voor een vmbo-basisklas met -op twee leerlingen na- alleen maar lwoo'ers. Die uren zijn na een maand of twee echt wel 'op'. Ik ben het met je eens dat de (veeeeeele) extra uren het dubbel en dwars waard zijn, maar het is soms toch ook wel erg zuur dat je op jaarbasis al snel ruim 100 uur 'gedwongen vrijwilligerswerk' doet.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:12 schreef Hippos het volgende:
IK krijg voor mentor zijn ongeveer 75 uur per jaar. Ik kan je vertellen dat ik die uren er na een maandje of 3-4 al doorheen heb gejast. Mentorgesprekken, ouderavonden, rapportvergaderingen voorbereiden. Ik steek er (meer) tijd in, andere mentoren/docenten lopen precies in de pas en doen dus precies het minimale. Dat is soms ergelijk, maar niets aan te doen. Al die uren die je erin stopt zijn het dubbel en dwars waard als je de leerling ziet weggaan met een diploma of als je een leerling je bedankt voor de leuke lessen of de steun die je ze hebt gegeven.
ik ben beginner, dit jaar voor t eerst voor de klas. Ik heb 0,36 fte, dat zijn 9 lesuren in 3 verschillende klassen. Daarnaast doe ik de voltijdopleiding (MA) en maak ik mn proefschrift af...quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:05 schreef Quinta89 het volgende:
Hoe ziet jullie werkweek eruit, met alle taken die je op een dag doet? (dus ook de dingen die je thuis in het weekend en avond doet)
Als ik dan wel eens vacatures zie vraag ik me af als ik het aantal fte zie bijv. 0.6 of dit dan ook echt 60% werken is dus 3 dagen of dat je er veel meer mee bezig bent en hoeveel lesuren je dan moet geven voor dat aantal fte.
dat staat in de CAO allemaal precies, hoeveel dagdelen ze je mogen inroosteren maximaal!quote:Op donderdag 14 april 2011 09:11 schreef Quinta89 het volgende:
Het lijkt mij best wel frustrerend, als andere docenten precies doen wat ze moeten doen maar niet goed genoeg. Ik ben zelf ook iemand die het liever goed doet en ik kan niet zo heel goed tegen half werk. Zoals ik van jullie hoor gaat dit vooral ten koste van je eigen vrije tijd.
Zoals ik hier zie gaat de vlieger van 0,4 fte dus 2 dagen werken niet echt op? En kun je met 0,4 fte alsnog 3 dagen ingeroosterd worden.
Bedankt voor het antwoorden, het geeft mij een aardig beeld hoe een week eruit kan zien.
Nee, niet echt inderdaad. Een studiegenootje van mij geeft 6 lesuren, waarvan drie op een dag en dan nog drie losse dagen waarop ze een lesuur geeft. Vier dagen naar school voor 6 uren, niet echt prettig dus.quote:Op donderdag 14 april 2011 09:11 schreef Quinta89 het volgende:
Zoals ik hier zie gaat de vlieger van 0,4 fte dus 2 dagen werken niet echt op? En kun je met 0,4 fte alsnog 3 dagen ingeroosterd worden.
ik weet niet hoe lang je nu bezig bent? ik ben na een paar maanden gestopt met elke les uitgebreid voorbereiden. ik heb een globaal plan wat ik doe met elke klas in de les, en ik bereid alleen voor wat ik daarvoor nodig heb (een werkblad, een filmpje, een so, even de opdrachtjes doornemen uit t boek en problemen signaleren, ik kies een onderwerp om te behandelen en bepaal wat zelfstandig gedaan gaat worden, etc.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:09 schreef Naamah het volgende:
[..]
Nee, niet echt inderdaad. Een studiegenootje van mij geeft 6 lesuren, waarvan drie op een dag en dan nog drie losse dagen waarop ze een lesuur geeft. Vier dagen naar school voor 6 uren, niet echt prettig dus.
Ik moet zeggen dat het me nu in het begin allemaal ontzettend veel tijd kost. Ik geef nu ongeveer 2-4 lesuur per week, daarnaast nog 1,5 dag per week bezig met opleiding. Vooral het voorbereiden van de lessen kost me héél veel tijd. Iedereen zegt dat je in het begin per lesuur een uur nodig hebt om voor te bereiden, nou, ik doe er gerust drie of vier uur over! Doe ik ook zelf, want een wat saaiere les met meer uit het boek voorbereiden, zou me minder tijd kosten.
Ik ben na een schooldag ook echt moe, dus 's middags en vaak ook 's avonds komt er ook niet veel meer uit m'n handen. Week is nu ongeveer als volgt:
Ma: collegedag, 's avonds laatste voorbereidingen voor dinsdag
Di: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school voor opleiding, daarna college, 's avonds uitgeteld op bank
Wo: beetje huishouden, vaak eigen afspraken etc.
Do: lessen vrijdag voorbereiden, verslagen schrijven voor opleiding etc.
Vr: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school
Za: weekend!
Zo: lessen dinsdag voorbereiden
Daarnaast nog: nakijkwerk, toetsen maken, dingen voor m'n opleiding, onderzoek voor opleiding
Ik ben naar mijn idee dus gewoon echt fulltime bezig met maar 2-4 uur per week En dan nog zonder al die andere taken als mentoraten enzo. Nakijkwerk doe ik wel vaak op de dagen dat ik op school ben, in tussenuren, maar dat lukt niet bij elke toets. Als er dan eens een keer iets anders tussenkomt, waardoor ik op woensdag/donderdag ook naar school moet (bijvoorbeeld examentrainingen, vergaderingen, dat soort dingen) ligt meteen m'n hele weekschema in elkaar.
Ik hoop écht dat het me binnenkort allemaal heel veel minder tijd gaat kosten, want ik zou niet weten hoe ik anders ooit fulltime zou kunnen werken!
Ik begin ook net en ik doe hetzelfde als kwakz0r. Niet zoveel werk dus. Ik vraag me wel af waar Naamah dan zoveel tijd aan besteedt? Ben wel benieuwd wat voor lessen dat zijn Misschien doe ik inspiratie op.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:32 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik weet niet hoe lang je nu bezig bent? ik ben na een paar maanden gestopt met elke les uitgebreid voorbereiden. ik heb een globaal plan wat ik doe met elke klas in de les, en ik bereid alleen voor wat ik daarvoor nodig heb (een werkblad, een filmpje, een so, even de opdrachtjes doornemen uit t boek en problemen signaleren, ik kies een onderwerp om te behandelen en bepaal wat zelfstandig gedaan gaat worden, etc.
en regelmatig wel een les met lesplan en extra materiaal enzo. dat is enige haalbare manier volgens mij.
Je bent toch niet fulltime bezig met die 2-4 lesuren? Zoals ik het nu zie, ben je twee hele dagen op school. Maar daar zit ook tijd in voor je opleiding (zie dinsdag). Verder ben je op maandagavond, donderdag (maar ook dan ben je met je opleiding bezig) en op zondag bezig met lessen voorbereiden. Daar kun je in ieder geval tijd winnen. Ik zou het voorbereiden op zondag (en het liefst ook maandagavond..) proberen af te schaffen. Dan heb je gewoon lekker weekend, en je hebt ook de woensdag vrij. Prima te doen, lijkt me. Lessen voorbereiden zoveel mogelijk beperken tot de donderdag.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:09 schreef Naamah het volgende:
Ma: collegedag, 's avonds laatste voorbereidingen voor dinsdag
Di: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school voor opleiding, daarna college, 's avonds uitgeteld op bank
Wo: beetje huishouden, vaak eigen afspraken etc.
Do: lessen vrijdag voorbereiden, verslagen schrijven voor opleiding etc.
Vr: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school
Za: weekend!
Zo: lessen dinsdag voorbereiden
Daarnaast nog: nakijkwerk, toetsen maken, dingen voor m'n opleiding, onderzoek voor opleiding
Ik ben naar mijn idee dus gewoon echt fulltime bezig met maar 2-4 uur per week
Hahaha, dat vind ik leuk om te lezenquote:Op donderdag 14 april 2011 22:37 schreef ShadyLane het volgende:
Kan me ook nog levendig een post van Baba herinneren van een paar jaar terug, over hoe je je erdoorheen bluft als je 'n les niet hebt voorbereid: "jullie gaan nu eerst even zelfstandig aan het werk. Nee nog even geen vragen stellen, probeer het eerst zelf maar eens, dat is heel goed voor je". Die post was voor mij zo extreem herkenbaar dat ik 'm nooit meer ben vergeten .
Had ik ook in het begin, niet in de laatste plaats omdat ik in mijn eerste jaar lesgaf in een groot praktijklokaal met een enorm beroerde akoestiek waardoor ik altijd erg hard moest praten. Bij mij is het in de loop der jaren wel minder geworden, maar nog steeds ben ik een aantal keer per jaar de klos. Ik denk dat het inderdaad verstandig is een logopedist te bezoeken. Baat het niet, dan schaadt het niet moet je maar denken.quote:Op zondag 17 april 2011 11:36 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Ik ben nu een dikke twee maanden leraar en heb sindsdien eigenlijk chronisch keelpijn. Niet altijd even erg, maar toch. Kan toeval zijn, maar ik vrees stemproblemen.
Ik wil binnenkort even langs de huisarts gaan, maar heeft iemand hier ook last van (gehad)? Tips of trucs?
Serieus? Ik kocht altijd met een paar leerlingen een paar tray's Energy drank om de busreis 's nachts terug naar huis door te komen. Lag je wel om 6 uur 's morgens nog vrolijk te stuiteren, maar kotsen? Dat heb ik in elk geval nog nooit meegemaakt. Gelukkig ook maarquote:Op maandag 18 april 2011 15:38 schreef Naamah het volgende:
Tip voor werkweek: pas het alcoholbeleid ook toe op energydrinks.. scheelt weer gekots in de bus..
Dat ga je zeker wel merken. Er komen niet alleen 6 lessen bij die voorbereid, behandeld en afgehandeld dienen te worden, je hebt ook nog eens 6 uur minder tijd voor de zaken rondom de lessen.quote:Op vrijdag 22 april 2011 19:45 schreef Hippos het volgende:
Krimpende school, collega's die weg moeten (overplaatsing) maar ik krijg er uren bij hoorde ik vanmiddag, en als het goed is ook structureel. Door een zwangerschapsverlof werk ik hoogst waarschijnlijk tot aan de kerst 1,1fte en daarna zak ik iets terug. Goed nieuws dus
Ik werk nu 18 lesuren in de week, ik vroeg me vanmiddag wel af ik 24 dan ineens nóg veel zwaarder is ("kan ik dat eigenlijk wel aan?")....
Op het vmbo (basis- en kaderberoeps in ieder geval) kun je met de tweedegraads lerarenopleiding economie ook in de onderbouw terecht voor het vak 'Mens&Maatschappij'. Je vist dan wel in dezelfde vijver als geschiedenis-, aardrijkskunde- en maatschappijleerdocenten, en daar zijn er vrees ik meer dan genoeg van.quote:Op dinsdag 26 april 2011 21:58 schreef ShadyLane het volgende:
Geen ervaring, wel het advies om je goed te orienteren op de kansen op werk voordat je investeert in een opleiding. Op veel scholen begint economie pas in klas 3 en dan ben je met een tweedegraads opleiding niet erg ruim inzetbaar (namelijk alleen op het VMBO en in klas 3 HAVO/VWO). Ik denk dat scholen bij vakken die pas in klas 3 beginnen (naast economie is dat ook scheikunde) een sterke voorkeur hebben voor eerstegraders.
Maar daar staat tegenover dat er zowel aan economen als aan scheikundigen een schreeuwend tekort is, dus dat maakt je kansen als tweedegrader weer wat groter. Wellicht zal een school op termijn dan ook je eerstegraads opleiding willen betalen.
misschien een onderpresterende begaafde leerling? Heeft hij gewoon meer en bredere uitdaging nodig misschien? Alleen is hij al in een negatieve houding geschoten, dus de kans dat hij daar goed op reageert als je het openlijk biedt is klein...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:02 schreef Hippos het volgende:
Ik heb een casus (mentorleerling) waar ik maar niet uitkom. De betreffende leerling (4V) is een slimme gozer, haalt redelijke tot goede cijfers maar zijn gedrag is bijzonder. Is altijd negatief. Geen zin in opgaven maken, gaat medeleerlingen irriteren, gaat docenten irriteren, gaat met zijn tafel schuiven, gaat expres geluiden maken, enzovoort. Ik heb al gesprekken met hem gevoerd maar hij is kort: haat school, vindt school stom, lessen saai, school saai, docenten stom, medeleerlingen dom. Dat soort zaken. Ik heb hem al met diverse technieken geprobeerd duidelijk te maken wat voor een effect zijn negatieve gedrag heeft op zijn omgeving en hemzelf. Maar het lijkt maar niet door te dringen. Ik heb ook het idee dat het door thuis komt (moeder zegt dat hij thuis ook zo is), maar ik begin me langzamerhand af te vragen wat ik er mee moet, iemand een tip misschien?
Enne, ik mag voor het eerst 10 examenleerlingen toespreken. Het zijn er zoveel dat de mentoren het niet alleen kunnen. Probleem is dat ik sommigen alleen in 4H heb gehad, anderen wel voor het PWS heb gehad...maar lastig. En ik moet het ook nog eens kort houden...ga eens goed nadenken...
wat is IDEE? de internationale lerarenopleiding?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 22:38 schreef JochemP het volgende:
Twijfels...
Had me bijna opgegeven voor IDEE aan de HvA, omdat je in het nieuwe programma maar één halfjaar naar het buitenland naar keuze zou gaan en dan pas in het derde jaar. Nu zie ik op de site dus dat je 3 halfjaren naar een uni in de UK gaat, al in het 2e jaar. Had me net neergelegd bij een halfjaartje naar het buitenland, maar drie halfjaren... Denk niet dat ik dat wil. Wordt waarschijnlijk dus de gewone lerarenopleiding Engels
Ja, International Degree in English and Education. Het gaat me niet zozeer om het lesgeven in het buitenland, dat ga ik waarschijnlijk toch niet doen. Maar ik kom van het Tweetalig Gymnasium af en ik heb mijn CAE en CPE diploma's al. Nu ben ik van nature heel lui maar het idee was dat ik in IDEE wat meer uitdaging zou vinden dan in de gewone lerarenopleiding.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:54 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
wat is IDEE? de internationale lerarenopleiding?
als je de master deed (maar dan moet je eerst een MA Engels hebben) is er altijd nog World Teacher Training, voor TTO en Interationaal baccaleureat. Dan hoef je niet anderhalf jaar naar het buitenland, maar ik geloof 1 keer een weekje.
Hoi,quote:Op zaterdag 21 mei 2011 22:38 schreef JochemP het volgende:
Twijfels...
Had me bijna opgegeven voor IDEE aan de HvA, omdat je in het nieuwe programma maar één halfjaar naar het buitenland naar keuze zou gaan en dan pas in het derde jaar. Nu zie ik op de site dus dat je 3 halfjaren naar een uni in de UK gaat, al in het 2e jaar. Had me net neergelegd bij een halfjaartje naar het buitenland, maar drie halfjaren... Denk niet dat ik dat wil. Wordt waarschijnlijk dus de gewone lerarenopleiding Engels
Dankjewel voor je reactie!quote:Op maandag 23 mei 2011 09:10 schreef stephanie_xx het volgende:
[..]
Hoi,
Ik heb ook IDEE gedaan, heb toevallig vorige week mijn laatste examen gedaan en heb als het goed is mijn diploma(s) gehaald.
Ik wilde je even laten weten dat IDEE gaat veranderen, omdat de University of Wolverhampton de samenwerking heeft opgezegd ivm de verhoogde studiekosten in Engeland. (Maar geloof me, naar die Uni wil je toch niet!) mijn docente heeft vorige week verteld dat het programma dus moet veranderen; ze wilden nu een samenwerking met de UVA aangaan en de studenten minimaal 1 semester naar een random locatie binnen Europa sturen, maar het fijne weet ik er niet van. En het is nog onbeslist.
In ieder geval, ik zou even informeren aangezien je zeer waarschijnlijk niet elk half jaar in Engeland zal zitten. Maar de opleiding zelf is leuk en een aanrader!
dan zou ik absoluut gewoon een master Engels gaan doen, je storten op heerlijke keuzevakken, en dan de eenjarige master gaan doen, want je gaat je doodvervelen op een tweedegraads opleiding.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:16 schreef JochemP het volgende:
[..]
Ja, International Degree in English and Education. Het gaat me niet zozeer om het lesgeven in het buitenland, dat ga ik waarschijnlijk toch niet doen. Maar ik kom van het Tweetalig Gymnasium af en ik heb mijn CAE en CPE diploma's al. Nu ben ik van nature heel lui maar het idee was dat ik in IDEE wat meer uitdaging zou vinden dan in de gewone lerarenopleiding.
gemaild is met een dquote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:44 schreef stephanie_xx het volgende:
Beste collega's (jaja, vorige week laatste examen gehad! )
Ik heb een vraag, want ik kom er zelf echt niet uit..
Ik heb dus afgelopen week de opleiding IDEE (International degree in English and education) afgerond op de Hogeschool van Amsterdam. Via deze opleiding heb ik dus een tweedegraads lesbevoegdheid behaald, maar ook een bachelor in English and education aan de University of Wolverhampton.
Ik zou graag, met het oog op de toekomst, ook mijn eerstegraads bevoegdheid halen.
Maar hoe???
Ik lees van alles over schakeljaren, eerst een bachelor doen op (bijv) de Uva of de VU, etc.
Maar wat betekend dit nou concreet voor mij? Want ik heb toch eigenlijk al een bachelor?
Dit zou namelijk betekenen dat ik eerst (fulltime) een schakeljaar zou moeten doen, waarna ik 1.5 deeltijd zou kunnen studeren voor de eerstegraads bevoegdheid. Daarnaast kan ik dan uiteraard de onderbouw lesgeven.
maar wat nou als ik in september al wil gaan lesgeven, en daarnaast wil doorleren, kan dat uberhaupt omdat ik waarschijnlijk dat schakeljaar niet kan overslaan?
Heeft iemand ervaring met het doorleren na een 2egraads, en zo ja, hoe heb je dit aangepakt?
(En hierbij een verkapte klacht: ik vind het belachelijk dat ik 4 jaar leer om voor de klas te staan, en het mij dan nog minimaal twee jaar kost om ook de bovenbouw les te kunnen geven, terwijl mijn vriendin engels studeert op de VU, er een in 1 jaar een lerarenmaster achter aan knalt, en dan voor de bovenbouw mag staan )
Misschien een beetje een vaag verhaal zo, maar de hamvraag is dus:
Hoe ga ik het snelst van een 2egraads naar een 1egraads lesbevoegdheid?
Alvast bedankt!
edit: ik heb overigens al eens gemailt naar de VU, en die gaf aan dat het idd zo lang zou duren, ik heb net gemailt naar de UVA (vanwege het samenwerkingsverband tussen de HVA en de UVA) en wacht op hun reactie
De lerarenopleiding spreekt me aan omdat je gelijk het 1e jaar stage loopt. De universitaire studie Engels lijkt me, eerlijk gezegd, niet zoveel aan. Het is ook de reden dat ik op HBO-niveau ben gaan kijken ipv universitair: ik wil dingen doen, ben meer van de praktijk dan van de theorie. Het enige leuke wat ik met Engels kan gaan doen is docent worden, en stel dat het niks voor mij is dan kom ik daar pas na 3,5 jaar achter.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:52 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
dan zou ik absoluut gewoon een master Engels gaan doen, je storten op heerlijke keuzevakken, en dan de eenjarige master gaan doen, want je gaat je doodvervelen op een tweedegraads opleiding.
in de eerstegraads master gaat het alleen maar over didactiek, pedagogiek, regie, etc. niet meer over vakinhoud.
ok, dat is een goede reden. maar verveel je je echt niet op dat niveau met je ttg denk je? je kunt sowieso na je P nog evt. overstappen na iets anders - als blijkt dat mavo-klassen niets voor je zijn bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 17:24 schreef JochemP het volgende:
[..]
De lerarenopleiding spreekt me aan omdat je gelijk het 1e jaar stage loopt. De universitaire studie Engels lijkt me, eerlijk gezegd, niet zoveel aan. Het is ook de reden dat ik op HBO-niveau ben gaan kijken ipv universitair: ik wil dingen doen, ben meer van de praktijk dan van de theorie. Het enige leuke wat ik met Engels kan gaan doen is docent worden, en stel dat het niks voor mij is dan kom ik daar pas na 3,5 jaar achter.
Ik verveel me al 14 jaar op school Nee geintje, dat komt wel goed. Doe nog genoeg dingen naast school dus hou mezelf wel bezig. En met name op didactisch en pedagogisch gebied weet ik bijna niksquote:Op dinsdag 24 mei 2011 17:48 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ok, dat is een goede reden. maar verveel je je echt niet op dat niveau met je ttg denk je? je kunt sowieso na je P nog evt. overstappen na iets anders - als blijkt dat mavo-klassen niets voor je zijn bijvoorbeeld.
Bedankt voor je reactie.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:59 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
gemaild is met een d
ja, je moet schakelvakken doen en kunt daarna pas de eerstegraads master doen. je hebt weliswaar een BA, maar NIET een MA in het schoolvak Engels. De eerstegraads opleiding is voor academische anglisten die daarbovenop de didactiek gaan leren en leren lesgeven, een kopopleiding en per definitie een tweede master. Waarschijnlijk zou je in de lerarenmaster wel wat vrijstelling kunnen krijgen vanwege je tweedegraads bevoegdheid, maar niet veel, aangezien die gericht is op het eerstegraads gebied, bovenbouw.
een eerstegraads docent moet niet alleen kunnen lesgeven maar wordt geacht ook op een academische manier naar het onderwijs te kijken, te doen aan onderzoek en verbetering van de praktijktheorie. je moet daarom een academische master in het schoolvak hebben omdat het in de opleiding niet meer om vakinhoud gaat.
mensen die tweedegraads engels hebben gedaan en instromen in de studie engels aan de Uni krijgen maar heel beperkt vrijstellingen, het is absoluut niet met elkaar te vergelijken. Ik vind het dan ook niet heel gek dat je voor de lerarenmaster deficienties zou moeten wegwerken op het gebied van Engelse vakinhoud.
kortom het klopt dus dat het niet zo'n snel traject is als bij je vriendin.
daarom raadde ik JochemP ook aan om met zn tweetalig gymnasium níet een tweedegraads opleiding te gaan doen, maar de BA/MA Engels aan de Uni, en daarachteraan evt. world teacher trainign variant van de lerarenmaster.
Welke school? Ik ben bezig met de kopopleiding economie op Windesheim.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:30 schreef PartyAnimal87 het volgende:
Nog vijf weken en dan ga ik mijn opleiding Commerciële Economie afronden. Als specialisatie Leisure & Events, maar zie daar nu maar eens een baan in te vinden. Ben al de nodige sollicitaties en afwijzingen verder. Nu is er de optie om maar ergens op een call center te gaan werken en ondertussen blijven zoeken naar die ene perfecte baan...
Maar jaren geleden las ik al iets over de kopopleiding leraar 2e graads, in mijn geval economie. Op de één of andere manier heeft het onderwijs me altijd wel aangetrokken en na goed nadenken de laatste tijd is het voor mij een zeer reëel alternatief geworden om dat ene jaartje studie er achter aan te plakken en alsnog het onderwijs in te gaan.
Iemand hier met ervaringen met deze kopopleiding?
Ik ben toevallig net terug van een weekje Berlijn met twee bovenbouwklassen (leeftijden 15-19). Op de eerste avond waren een paar leerlingen behoorlijk dronken (maar nog niet zo dat je het comazuipen zou kunnen noemen). Wat wij hebben gedaan: hotelarrest op de andere avonden. Bovendien hadden ze een polsbandje waarmee ze drank konden bestellen in de hotelbar, en dat hebben we doorgeknipt. De rest van de week hebben deze leerlingen zich voorbeeldig gedragen en de rest (waarvan er ook best een aantal tipsy waren op de eerste avond) is ook niet meer dronken geworden.quote:Op woensdag 25 mei 2011 07:25 schreef mane het volgende:
Beroepsdeformatie.
Ik heb net een lange reis van tien dagen met klas V gehad. We hebben een leerling naar huis gestuurd omdat hij erg dronken was. Een heftige beslissing. Het betekent dat ouders de vliegreis terug moeten betalen en dat we hem dezelfde dag nog naar het vliegveld hebben gebracht en daar een terugreis hebben geregeld. Maar nadat we vorige jaar een aantal kotsende leerlingen hadden die niet meer op hun benen konden staan, hebben we besloten: dit nooit meer. Ik moet zeggen: het werkt. De rest van de reis geen last meer gehad. Ik heb vorig jaar en ook dit jaar gehoord dat bij een paar andere Nederlandse scholen die op dezelfde plek verbleven er zelfs leerlingen waren die zich comazopen. Pfff. Hoe wordt er op jullie scholen omgegaan met dit fenomeen?
Ligt er aan in welk jaar je zit, maar dan kan het zijn dat ik vorige week een paar uur bij je in de klas heb gezeten vanwege een meeloopdag. Dat was vorige week woensdagquote:Op woensdag 25 mei 2011 09:48 schreef Maraca het volgende:
[..]
Welke school? Ik ben bezig met de kopopleiding economie op Windesheim.
Heb alleen op de maandag college het is de kopopleiding en niet de reguliere opleidingquote:Op woensdag 25 mei 2011 13:22 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Ligt er aan in welk jaar je zit, maar dan kan het zijn dat ik vorige week een paar uur bij je in de klas heb gezeten vanwege een meeloopdag. Dat was vorige week woensdag
Ik ben altijd vrij rustig in klassen die ik niet ken. Ligt er aan of ik iets actiefs moet doen of dat de leerlingen voor zichzelf moeten gaan studeren. In het laatste geval zeg ik: "Jongens, als ik geen last heb van jullie, hebben jullie ook geen last van mij". Werkt meestal prima.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:50 schreef Jentin het volgende:
Oja, hoogtepunt van de dag: ik moest een 3mavo klas opvangen. Ik ken die klas totaal niet, dus dan heb ik geen zin in gelazer en ben ik vrij streng.
Bij ons hebben die personen meestal geen activiteiten meer op de reis. Ze blijven in het hotel of bij de organisatie op een manier dat ze zich niet vermaken en zich niet stoer voor kunnen doen naar de anderen. Ook mogen ze de volgende keer/keren niet mee op een reis. Terugsturen is organisatorisch lastiger dan de activiteiten ontnemen, dus dat doen wij niet snel.quote:Op woensdag 25 mei 2011 07:25 schreef mane het volgende:
Beroepsdeformatie.
Ik heb net een lange reis van tien dagen met klas V gehad. We hebben een leerling naar huis gestuurd omdat hij erg dronken was. Een heftige beslissing. Het betekent dat ouders de vliegreis terug moeten betalen en dat we hem dezelfde dag nog naar het vliegveld hebben gebracht en daar een terugreis hebben geregeld. Maar nadat we vorige jaar een aantal kotsende leerlingen hadden die niet meer op hun benen konden staan, hebben we besloten: dit nooit meer. Ik moet zeggen: het werkt. De rest van de reis geen last meer gehad. Ik heb vorig jaar en ook dit jaar gehoord dat bij een paar andere Nederlandse scholen die op dezelfde plek verbleven er zelfs leerlingen waren die zich comazopen. Pfff. Hoe wordt er op jullie scholen omgegaan met dit fenomeen?
Zo doen wij het ook. Ouders moeten ondertekenen dat ze hun zoon/dochter komen ophalen of vervoer regelen voor een terugreis zodra het mis gaat.quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:22 schreef -J-D- het volgende:
Is het iemand met een 'strafblad' voordat hij al wegging, dan maken we vooraf afspraken met de ouders.
Met streng bedoel ik ook niet dat ik sta te bulderen ofzo. Ik ga zelf gewoon achter m'n bureautje zitten nakijken en zet ze aan het werk. Maar als ze dan toch iets doen (en ik dus wel last van ze heb), grijp ik strenger in dan ik in mijn eigen klassen zou doen. In mijn eigen klassen kan ik veel oplossen met een geintje, bij vreemde klassen niet, want dan landt zoiets vaak verkeerd/heb je niet zo'n band met ze waarin dat kan.quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik ben altijd vrij rustig in klassen die ik niet ken. Ligt er aan of ik iets actiefs moet doen of dat de leerlingen voor zichzelf moeten gaan studeren. In het laatste geval zeg ik: "Jongens, als ik geen last heb van jullie, hebben jullie ook geen last van mij". Werkt meestal prima.
Bij ons moeten alle ouders dat ondertekenen vooraf. Het is namelijk opvallend dat de leerlingen van wie je het zou verwachten, vaak juist blijken mee te vallen op een reis. En leerlingen van wie je het niet had verwacht, komen dan ineens strontlazerus aankachelen. Ze kennen hun grenzen nog niet, of het blijkt dat zo iemand zich op het eerste gezicht altijd keurig gedraagt, maar zich bij het drinken volledig laat gaan.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Zo doen wij het ook. Ouders moeten ondertekenen dat ze hun zoon/dochter komen ophalen of vervoer regelen voor een terugreis zodra het mis gaat.
Ik geef maatschappijleer maar heb een bevoegdheid voor geschiedenis. Zo gaat dat op veel scholen en dat maakt het voor een maatschappijleerdocent nog wat lastiger.quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:46 schreef PilgrimSands het volgende:
Nu ben ik niet naïef en verwacht ik niet met een eerstegraads lesbevoegdheid Maatschappijleer een fulltime baan te krijgen, maar er moet op de een of andere manier natuurlijk wel brood op de plank komen. Geen idee of er hier docenten maatschappijleer zijn, maar wellicht kunnen anderen mij ook helpen. Mijn vraag is: als jullie om je heenkijken, in hoeverre is het voor docenten maatschappijleer mogelijk om naast het vak dat ze geven er bijvoorbeeld een ander vak bij te nemen? Natte vinger werk, ja, maar om de keuze te maken of ik wel of niet die opleiding ga doen wil ik graag een grof idee krijgen of je met een dergelijk papiertje je mogelijkheden ook echt beperkt ziet tot die 0,4 fte baan als docent maatschappijleer, of dat het doorgaans wel mogelijk is om er links en rechts iets bij te nemen of bijgeschoold te worden tot ook een ander vakgebied. Alle advies is welkom, maakt de keuze voor mij alleen maar eenvoudiger.
Alvast bedankt.
Inderdaad. Ben onlangs op reis geweest met een groep leerlingen die ik niet kende. Twee leerlingen in mijn groepje waren van het kaliber "irritant in het kwadraat", zo werd mij verteld. Maar de hele reis geen énkel probleem met ze gehad. Heel leuk met ze gekletst, altijd op tijd, dus dat vond ik wel een positief punt. Misschien omdat ze mij ook niet kenden en dus een "frisse" start hadden of zo. Geen idee, maar ik vond het wel frappant.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:32 schreef mane het volgende:
Het is namelijk opvallend dat de leerlingen van wie je het zou verwachten, vaak juist blijken mee te vallen op een reis.
hm, ze heeft vooral 1 keer een vreselijk slechte mavo2 les van me geobserveerd. ze zei terecht denk ik dat de populatie misschien niet zo bij me pastquote:Op vrijdag 27 mei 2011 15:49 schreef mane het volgende:
Ik heb dat ook gehad op mijn eerste (stage)school. En dat had duidelijk te maken met het feit dat ik niet goed lag bij de sectievoorzitter want die vond mij wat te ambitieus en te kritisch. Kan me dat ook wel een beetje voorstellen. Ik was misschien niet diplomatiek genoeg, maar dan nog was het vroeg of laat wel gaan botsen. Er was bijvoorbeeld een collega binnen die sectie die heel slecht functioneerde en zich heel asociaal gedroeg (ook naar mij) maar hem werd al jaren het hand boven het hoofd gehouden door de sectievoorzitter. Beetje ouwe-jongens-krentenbrood. Ik liet doorschemeren dat ik daar niet van hield. Nouja, dan ga je al. Waarschijnlijk zul je je op een andere school ook meer op je plek voelen. Ik had dat ook en ben ook heel blij dat ik niet op die eerste school gebleven ben.
Was dat één keer? Het is nogal vergaand om op basis van één les een oordeel te vellen. Ook niet helemaal eerlijk. Het kan best zo zijn dat jij niet zo goed past bij zo'n klas, maar zoiets heeft ook tijd nodig. En een beginnend leraar heeft nog veel te leren. Om maar een open deur in te schoppen.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 16:41 schreef kwakz0r het volgende:
hm, ze heeft vooral 1 keer een vreselijk slechte mavo2 les van me geobserveerd. ze zei terecht denk ik dat de populatie misschien niet zo bij me past
Oei, gelukkig dat het goed is gekomen. Krijg je het allemaal rond voor het nieuwe schooljaar: lerarenopleiding en promotie? Het zou fijn zijn als je zonder die ballast aan je nieuwe baan kon beginnen.quote:vandaag nog een klein dramaatje met nieuwe baan, maar alweer opgelost. ineens kreeg ik maar een 0,5 aanstelling (400 euro netto achteruit met wegvallen stufi en lening) en was er nergens melding van de extra uren die ik zou draaien op de andere vestiging.
lokatiedirecteur gebeld - ik ben daar zo slecht in, word er emotioneel van als ik iets voor mezelf moet opeisen - want hij had zelf gezegd dat t geregeld was en ik niet hoefde te solliciteren op de andere lokatie voor meer uren. die heeft rondgebeld en nu krijg ik 22 uur (of een paar minder als dat nodig is voor uitroostering ivm laatste staartje opleiding)
woot woot! ik was echt even in shock dat ik moest rond gaan komen met 400 E minder per maand dan nu....
Welk vak geef je? Wij hebben een chronisch tekort aan wiskundedocenten.quote:Op maandag 30 mei 2011 17:09 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Ik heb twee banen als vervanger en het ziet ernaar uit dat in beide gevallen de docent die ik vervang terugkomt en er dus geen uren voor me zijn komend schooljaar. Heb er natuurlijk altijd rekening mee gehouden, maar ik had eigenlijk wel gedacht op tenminste een van de scholen te kunnen blijven. Nou ja, snel solliciteren en in augustus voor de derde keer dit jaar een nieuwe werkgever
Zelf negeer ik altijd spelfouten van mensen. Maar goed. Mocht je er dan toch voor kiezen om iemand te verbeteren, haal dan ook alle fouten eruit ('wat betekenT het' ... ipv 'betekend').quote:
ik verbeter normaal gesproken ook niet, maar als iemand een enorm verongelijkte post schrijft, wat mij betreft onterecht, en ik ben in een slechte bui, dan verbeter ik het als iets me heel erg in het oog springt. En ik weet heus wel dat betekend ook fout was ik vind deze post dan weer een beetje zielig. maar dat zal wel aan mij liggen (het is ook pas een week geleden gepost natuurlijk...)quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:06 schreef Cocotrimonium het volgende:
Hai! Ik lees meestal alleen mee, omdat het merendeel wat hier besproken wordt, voor mij minder goed toepasbaar is (docent op het hbo). Soms pik ik er wel dingen uit voor bijvoorbeeld mijn coachgesprekken en dergelijke; dat is erg fijn & handig
[..]
Zelf negeer ik altijd spelfouten van mensen. Maar goed. Mocht je er dan toch voor kiezen om iemand te verbeteren, haal dan ook alle fouten eruit ('wat betekenT het' ... ipv 'betekend').
Als je iets doet, doe het dan goed
Ik zit in LB5, heb nu ook 9 uur en krij netto ongeveer 900 euro in de maand, dat is incl. reiskostenvergoeding van ca. 100 euro in de maand.quote:Op woensdag 1 juni 2011 17:44 schreef Tha_Bartman het volgende:
Ik ga volgend jaar de masteropleiding bij het ICLON volgen, en ik heb zojuist iets aangeboden gekregen voor 9 uur in de week op een school in de buurt.
Ik ga het uiteraard sowieso doen, als ze me na het gesprek nog steeds willen hebben natuurlijk.
Maar ik had nog een vraagje aan de docenten hier in het topic. Ik weet dat dit heel oppervlakkig gaat klinken, maar wat is ongeveer het salaris wat ik dan zal verdienen met die 9 uur in de week?
Is daar iets over te zeggen of zit daar veel verschil in tussen verschillende scholen?
Ik hoop dat er iets over te zeggen valt, en zo niet dan wacht ik gewoon wel af.
Bedankt alvast i.i.g.
Bedankt voor het antwoord! Als het ongeveer in die buurt zit kan ik mijn bijbaantje met een heel gerust hart opzeggenquote:Op woensdag 1 juni 2011 18:16 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik zit in LB5, heb nu ook 9 uur en krij netto ongeveer 900 euro in de maand, dat is incl. reiskostenvergoeding van ca. 100 euro in de maand.
Ik vermoed dat je gewoon in LB1 geplaatst wordt (ik ben ingeschaald nav mn oude salaris), dus dan zul je rond de 800 netto uitkomen denk ik.
Ja ik had al gehoord dat het een druk jaar is, en dat bijblijven een must is, maar toch bedankt voor de tip!quote:leuk trouwens! ik heb dit jaar ICLON gedaan. welk schoolvak ga je geven? een tip: blijf bij met de opdrachten. uitstel is echt killing voor het halen van de opleiding in1 jaar. Is mij dus ook niet gelukt...
Je krijgt niet meer salaris per uur, je betaalt minder belasting per verdiende Euro.quote:Op woensdag 1 juni 2011 19:02 schreef ShadyLane het volgende:
Goed punt, op mijn school zijn 9 lesuren 0.36 FTE, dat kan bij kwakz0r anders zijn. Dan nog geldt trouwens wel dat een kleinere aanstelling betekent meer salaris per uur (toen ik van 1,0 FTE naar 0,8 FTE ging leverde ik geen 20% loon in maar eerder 12% of zoiets).
Dat hangt af van de schaal en periodiek waar je in zit, van de lengte van een lesuur en van hoeveel taken je naast het lesgeven doet.quote:Op woensdag 1 juni 2011 17:44 schreef Tha_Bartman het volgende:
Maar ik had nog een vraagje aan de docenten hier in het topic. Ik weet dat dit heel oppervlakkig gaat klinken, maar wat is ongeveer het salaris wat ik dan zal verdienen met die 9 uur in de week?
Is daar iets over te zeggen of zit daar veel verschil in tussen verschillende scholen?
Heldere rekensom!quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:55 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Dat hangt af van de schaal en periodiek waar je in zit, van de lengte van een lesuur en van hoeveel taken je naast het lesgeven doet.
Zonder noemenswaardige werkervaring zul je beginnen in LB1, dat komt neer op 2445,- euro bruto voor een fulltimefunctie. (Mocht je in een eerdere baan meer hebben verdiend dan dat, dan wordt daar in principe rekening mee gehouden en krijg je minimaal je oude salaris. Moet je dan natuurlijk wel zéggen in je arbeidsvoorwaardengesprek.)
Ik geef op een van mijn scholen 10 lesuren van 45 minuten, wat geloof ik neerkomt op 0,35 fte.
Laten we dus gemakshalve voor jou maar uitgaan van ongeveer 0,35 fte * 2445 = ongeveer 800,- euro bruto per maand. Hoeveel daar netto van overblijft weet ik niet.
Ik zal voortaan dagelijks dit topic checkenquote:Op woensdag 1 juni 2011 16:32 schreef kwakz0r het volgende:
o hai coco, ik had je niet herkend
[..]
ik verbeter normaal gesproken ook niet, maar als iemand een enorm verongelijkte post schrijft, wat mij betreft onterecht, en ik ben in een slechte bui, dan verbeter ik het als iets me heel erg in het oog springt. En ik weet heus wel dat betekend ook fout was ik vind deze post dan weer een beetje zielig. maar dat zal wel aan mij liggen (het is ook pas een week geleden gepost natuurlijk...)
Meestal is een fulltime baan 25 of 26 lesuren. Dus dan zit je met 9 uur op 0.35/0.36 fte. LB1 (laagste schaal) is ¤2445,- bruto.quote:Op woensdag 1 juni 2011 17:44 schreef Tha_Bartman het volgende:
Ik ga volgend jaar de masteropleiding bij het ICLON volgen, en ik heb zojuist iets aangeboden gekregen voor 9 uur in de week op een school in de buurt.
Ik ga het uiteraard sowieso doen, als ze me na het gesprek nog steeds willen hebben natuurlijk.
Maar ik had nog een vraagje aan de docenten hier in het topic. Ik weet dat dit heel oppervlakkig gaat klinken, maar wat is ongeveer het salaris wat ik dan zal verdienen met die 9 uur in de week?
Is daar iets over te zeggen of zit daar veel verschil in tussen verschillende scholen?
Ik hoop dat er iets over te zeggen valt, en zo niet dan wacht ik gewoon wel af.
Bedankt alvast i.i.g.
Ik geef ook Engels! Op welke school ga je werken (mag ook via PM, ik word liever ook niet herkend hier aan mn school)? Ik ga nu naar een school in Den Haag, zat eerst in Amsterdam. Ik heb t dus ook met 9 lesuren ernaast gedaan, en het is te doen. Ik ben achter geraakt door wat problemen in de persoonlijke sfeer en door ziekte in december... Ik ben in 2006 afgestudeerd en daarna gaan promoveren in Leiden. Misshcien heb je nog wel college van me gehad als je Philo 6 hebt gedaan . Bij wie studeer je af (nieuwsgierig)quote:Op woensdag 1 juni 2011 18:31 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Bedankt voor het antwoord! Als het ongeveer in die buurt zit kan ik mijn bijbaantje met een heel gerust hart opzeggen
[..]
Ja ik had al gehoord dat het een druk jaar is, en dat bijblijven een must is, maar toch bedankt voor de tip!
Ik ben nu mijn masterscriptie aan het afronden bij Engelse taal en Cultuur, dus ik ga voor het schoolvak Engels.
Wat geef jij?
Ik vind het best wel spannend een opleiding tot docent volgen met tegelijkertijd een echte baan als docent ernaast, maar daar ga ik me pas echt mee bezig houden tegen het einde van de zomervakantie. Eerst maar eens die vervloekte scriptie afronden.:P
.
Is inderdaad 0,36 fte. Je betaalt gewoon minder belasting als je minder verdient. Dat is het hele idee van ons belastingstelsel. Maar t verschil is wel erg merkbaar als je bijna geheel in de belastingvrije voet zit. Nadeel van iets meer gaan werken is dat je naast meer bealsting ook vaak net niet meer onder de toeslagregelingen valt.quote:Op woensdag 1 juni 2011 19:02 schreef ShadyLane het volgende:
Goed punt, op mijn school zijn 9 lesuren 0.36 FTE, dat kan bij kwakz0r anders zijn. Dan nog geldt trouwens wel dat een kleinere aanstelling betekent meer salaris per uur (toen ik van 1,0 FTE naar 0,8 FTE ging leverde ik geen 20% loon in maar eerder 12% of zoiets).
Dat is dus ook een LIO Eerste stage die ik liep was ook met name observeren en daarvoor kreeg ik niks betaald. Pas toen ik zelfstandig les ging geven (tijdens mijn opleiding) kreeg ik een LIO-contract en dus 50% salaris. Van mijn medestudenten heeft maar een enkeling een 'gewoon' contract en de meeste hebben een LIO en dan nog onbetaald ook. Dit is wel 2e graads..quote:Op zondag 5 juni 2011 10:42 schreef Liekje het volgende:
Bedankt voor je reactie Hippos. Het afgelopen half jaar heb ik gewoon stage gelopen en kreeg ik ook niets betaald. Ook logisch, want toen observeerde ik vooral. Bij deze baan is het wel de bedoeling dat ik zelf gewoon ga lesgeven, alleen zullen ze me wel moeten begeleiden door af en toe een les bij te wonen. Maar ik draag wel zelf verantwoordelijkheid voor de klassen. Ik stap dus over van de stagevariant naar de baanvariant en het was even een (financiële) tegenvaller dat ik een lio-contract krijg. Dus daarom was ik benieuwd hoe gebruikelijk dit is, omdat ik op mijn opleiding er nog niemand over gehoord had.
Ik geef ook Nederlands, in de regio Rotterdam. Ik liep in eerste instantie onbetaald stage (eerstegraads), maar in april van mijn stagejaar kwamen er wat uren vrij van een collega die ziek thuis kwam te zitten. Dat waren 11 lesuurtjes ofzo, en die kreeg ik toen, gewoon betaald met een LB-salaris. Niks geen Lio-dingen, hoewel ik eigenlijk nog wel een lio (bij ons heette dat een dio) was. Ik zou dus ook niet zomaar akkoord gaan met dat voorstel hoor, als ik jou was.quote:Op zondag 5 juni 2011 12:54 schreef Liekje het volgende:
Ik geef Nederlands, dus het is een schaarstevak, en in mijn regio is er ook veel vraag naar. Maar ik hoorde inderdaad van medestudenten dat hun studie gedeeltelijk betaald wordt en dat ze gewoon betaald krijgen. En de reden waarom ik ben overgestapt naar de baanvariant is vooral omdat ik geld nodig had haha. Ze vroegen me of ik over het voorstel wilde nadenken, maar goed te weten dat dit niet per sé heel standaard is.
Als je Nederlands geeft zou ik lekker solliciteren op andere scholen als ze je niet gewoon aan willen nemen. Het is idd. een schaarstevak en het is veel gebruikelijker dat je een gewone aanstelling hebt met een kelien omvang en dat de school dan je studie betaalt (dat deden ze bij mij niet, op mn nieuwe school wel)...quote:Op zondag 5 juni 2011 12:54 schreef Liekje het volgende:
Ik geef Nederlands, dus het is een schaarstevak, en in mijn regio is er ook veel vraag naar. Maar ik hoorde inderdaad van medestudenten dat hun studie gedeeltelijk betaald wordt en dat ze gewoon betaald krijgen. En de reden waarom ik ben overgestapt naar de baanvariant is vooral omdat ik geld nodig had haha. Ze vroegen me of ik over het voorstel wilde nadenken, maar goed te weten dat dit niet per sé heel standaard is.
Ze proberen altijd alles. Maar dan moet je zeggen dat ze dan maar een andere idioot zoeken (in andere woorden).quote:Op zondag 5 juni 2011 08:54 schreef Liekje het volgende:
Ik ben nu bezig met de master om mijn eerstegraads bevoegdheid te halen en moet nog een half jaartje. Nu heb ik per komend schooljaar een baan van 0,5 fte. Ik ben ervan uitgegaan dat ik een gewoon contract zou krijgen, maar nu willen ze me een lio-overeenkomst aanbieden en dat scheelt de helft van het salaris :s Als mijn opleiding is afgerond wordt dit omgezet naar een gewoon contract. Heeft iemand van jullie ook zo'n overeenkomst gehad tijdens zijn studie? Ik vraag me af hoe gebruikelijk het is, omdat mijn medestudenten allemaal gewone contracten krijgen. En wat de overeenkomst allemaal precies inhoudt.
Zo hebben wij een leerling die met heel veel pijn en moeite vmbo-k doet, en zijn moeder blijft maar volhouden dat haar zoon hoogbegaafd is en eigenlijk op het vwo thuishoort. Zijn resultaten liggen dan ook niet aan het jochie zelf maar aan de docenten, want die kunnen volgens moeder geen lesgeven. Behalve de docent Engels, daar was ze volgens de mentor zeer over te spreken. Laat ik dat nu net zijn...quote:Op donderdag 9 juni 2011 14:18 schreef mane het volgende:
Ik heb ook zo'n geval. Een leerling in 3 gymnasium waarvan alle docenten al vanaf klas 1 waarschuwen dat hij het niet gaat redden, heeft duidelijk een hekel aan de klassieke talen en staat daar onvoloendes voor, en toch blijven de ouders maar volhouden dat hij het 'wel moet kunnen.' Zo eigenwijs en zo jammer voor het kind. Terwijl wij al drie jaar lang zeggen dat het niet gaat lukken dan toch ook nog met verwijten komen en zeggen dat ze zich nu wel overvallen voelen omdat ze de tip krijgen over te stappen naar een andere school ("Had dat advies niet eerder gekund?"). Tegenwoordig probeer ik zulke adviezen altijd heel vriendelijk in te pakken, omdat ik op mijn vorige school weleens het verwijt kreeg 'te hard' te zijn in die dingen, maar bij sommige mensen moet je gewoon hard zijn omdat ze het niet willen zien en weten. Beetje frustrerend soms die frustaties van ouders. . Wat is nou het probleem ook? Is atheneum of havo niet goed genoeg? Andere ouders zouden een gat in de lucht spingen. Ik snap dat niet hoor.
stond een mooi stuk over in de volkskrant, dat het aantal zorgleerlingen o.a. zo gegroeid is omdat niet kunnen leren een probleem is dat nu tot "zorg" wordt gerekend.quote:Op donderdag 9 juni 2011 21:59 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ze proberen altijd alles. Maar dan moet je zeggen dat ze dan maar een andere idioot zoeken (in andere woorden).
Die verhalen hier over ouders zijn ook erg herkenbaar. Ouders zijn een groot deel van alle problemen in het onderwijs. Er zitten zoveel leerlingen op te hoge niveaus (in 3 Havo bij mij hoort 15% er niet). En vervolgens wordt er zoveel gezeurd over het dalende niveau in het onderwijs. Ja, goh. De kudde is zo snel als de langzaamste.
Wij gebruiken op de opleiding het boek 'Lessen in orde' van Peter Teitler. Daar staan veel handige tips in. Ik vind het een handig boek!quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Ja goed.. ik kan wel tips gaan geven, maar elke situatie is toch anders. Hoe een klas reageert ligt ook aan jouw opstelling richting klas. Ze zullen je waarschijnlijk, als nieuwe docent, gaan uittesten. Hoe begin je een eerste les? Met jezelf voorstellen, rondje door de klas maken, namen van de leerlingen oplezen, kijken wat je voor vlees in de kuip hebt. Eventuele regels bespreken met ze. Ligt ook een beetje aan welke klas je hebt.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Ok besteld, mooi leesvoer voor in de vakantie.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 14:12 schreef Liekje het volgende:
[..]
Wij gebruiken op de opleiding het boek 'Lessen in orde' van Peter Teitler. Daar staan veel handige tips in. Ik vind het een handig boek!
Uiteraard is elke situatie anders, daarom vind ik dit topic ook best handig, aangezien hier veel casussen naar voren komen, dan heb ik in ieder geval wat voorkennis Verder heb ik uiteraard even inwerktijd, waarin ik al wat dingen oppak.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 17:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ja goed.. ik kan wel tips gaan geven, maar elke situatie is toch anders. Hoe een klas reageert ligt ook aan jouw opstelling richting klas. Ze zullen je waarschijnlijk, als nieuwe docent, gaan uittesten. Hoe begin je een eerste les? Met jezelf voorstellen, rondje door de klas maken, namen van de leerlingen oplezen, kijken wat je voor vlees in de kuip hebt. Eventuele regels bespreken met ze. Ligt ook een beetje aan welke klas je hebt.
Als een leerling echt niet wil luisteren en negeert je - dan is er waarschijnlijk al wat aan vooraf gegaan. Mijn ervaring, bij eerste lessen, is dat de leerlingen wel welwillend zijn. Mocht het toch botsen (om wat voor reden dan ook), dan zou ik een gesprekje met de leerling aan knopen. Wel ná de les.
Wat betreft orde sluit ik me - al ben ik ook maar een beginner - bij Baba-O-Riley aan. De term is niet voor niets "orde hóuden". De uitgangssituatie is dat je orde hébt, je moet alleen zien dat je die niet kwijtraakt. Dat leerlingen je volkomen negeren zal daarom juist in het begin niet snel voorkomen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Hallo? Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.quote:Op woensdag 15 juni 2011 16:58 schreef inXs het volgende:
Ondanks de verhalen hier heb ik er erg veel zin in
Ja, bijvoorbeeld dat het erg leuk is om een mentorklas bij je thuis uit te nodigen om te BBQ'en. 19 leerlingen in mijn achtertuin die morgen horen of ze geslaagd zijn, met verhalen over vakanties en over toekomstplannen en dromen. Geweldig . Ik kreeg bloemen en bonbons en een kaart met een berichtje van iedereen. Ik ga ze echt missen!quote:Op woensdag 15 juni 2011 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
@ inXs: proficiat met je aanstelling!
[..]
Hallo? Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
Schitterend, die schaamteloosheid.quote:Op woensdag 15 juni 2011 18:37 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben ooit aan het eind van het schooljaar gebeld door een vader met het verzoek van de 4,8 van zijn zoon een zes te maken op het eindrapport, omdat hij nog zo jong was en een beetje aan het puberen, hij kon het echt wel en kon dus verantwoord naar klas 4, volgens hem. Niet gedaan uiteraard. Op de rapportvergadering bleek dat hij zes of zeven docenten, bij wie zijn zoon onvoldoende stond, had gebeld met hetzelfde verzoek.
Dat was wat sarcastisch bedoeld En ja ik heb al 10 delen zitten doorlezen Ik heb er inderdaad enorm veel zin in, wel weer een nieuwe studie oppakken, maar ik heb het er zeker voor over!quote:Op woensdag 15 juni 2011 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
@ inXs: proficiat met je aanstelling!
[..]
Hallo? Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
Helaas hebben onze politici de historische fout gemaakt om de MAVO af te schaffen door deze te fuseren met het LBO VBO. De politici hoopten dat de VBO'ers zich qua theorie en mentaliteit zouden optrekken aan de mavisten maar het omgekeerde gebeurde natuurlijk, iets wat menig leraar die op beide schooltypes les heeft gegeven waarschijnlijk al had voorspeld. Met andere woorden: onze politici hebben de mavisten opgeofferd aan de VBO'ers.quote:Dat gedrag van de ouders komt volgens mij ook voort uit slechte publicaties rond vmbo-scholen én het feit dat goede ambachtsscholen in Nederland zo goed als verdwenen zijn en we in een maatschappij leven waarin alleen waarde wordt gehecht aan theoretische kennis (en bijbehorend onderwijs). Daardoor is er voor veel leerlingen geen passend onderwijs en ze worden tegen wil en dank in een keurslijf geperst. Veel kinderen zouden er veel meer baat bij hebben een echt vak te leren, i.p.v vmbo-t te doen of havo.
Als er zoveel kinderen niet op een goed niveau bezig zijn dan zegt dat niet zozeer iets over de ouders, maar over het onderwijssysteem: er wordt niet goed genoeg geselecteerd en voor leerlingen die niet goed meekomen binnen de theoretische leerwegen zijn er te weinig goede en aantrekkelijke alternatieven. Het gevolg is dat het niveau op alle fronten daalt, inderdaad.
Ik ben spd, en mijn school faciliteerde in eerste instantie ook geen boeken vanwege de kosten. Toen heb ik geweigerd om stagiairs te begeleiding, het is toch van de pot gerukt dat er in simpele randvoorwaarden niet voorzien wordt? Nadat ik er met de directie over in gesprek ben gegaan, werd er gelukkig schoolbreed iets geregeld waardoor stagiairs voortaan wel alle boeken in bruikleen krijgen die ze nodig hebben.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 10:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb in m'n LiO-jaar ook gewoon m'n eigen boeken aan moeten schaffen. Je kunt bij de uitgeverijen docentexemplaren aanvragen. Daarvoor betaal je alleen de verzendkosten, en die kun je als het een beetje ok geregeld is op je school, gewoon declareren.
Hier gaat er altijd een mailtje in de rondte van degene die de speech doet (dat wordt bij ons allemaal gedaan door de coordinatoren van een hele afdeling, die verzorgen in hun eentje alle praatjes en doen dat heel leuk) waarin die verzoekt om anekdotes etc. over leerlingen. Het is nu wat kort dag, maar misschien is dat een idee? Het kan je misschien aanknopingspunten opleveren.quote:Op maandag 27 juni 2011 17:06 schreef Razztwizzle het volgende:
En dan een vraag van mij: Heeft iemand nog tips voor diplomauitreikingpraatjes? Ik mag a.s. vrijdag en vind het best lastig.. Kort en bondig en persoonlijk, dat is waar ik voor ga, maar ik wil ook weer niet té kort/bondig zijn. Moeilijk!
Is het puur voor een schaal hoger of komen er ook extra taken bij kijken? In het eerste geval moet je vooral benadrukken wat je al voor de school hebt betekend en wat je ook in de toekomst nog denkt voor de school te gaan betekenen, in het tweede geval moet je vooral benadrukken waarom uitgerekend jij de aangewezen persoon bent voor de taken die bij de LC-functie komen kijken.quote:Op maandag 27 juni 2011 16:37 schreef Hippos het volgende:
Hmmmmmmm, nooit geweten dat een motivatiebrief voor LC zo moeilijk kan zijn, vanavond maar eens aan die brief gaan sleutelen...iemand ervaring met dit?
Gebrek aan ervaring hoeft niet per se een probleem te zijn; ik kwam al in de LC-schaal toen ik nog geen half jaar mijn bevoegdheid had en nog geen jaar op mijn school werkte.quote:Op maandag 27 juni 2011 20:57 schreef Hippos het volgende:
Klopt, ik maak ook niet zoveel kans, maar als je niets doet krijg je het zeker niet. Er zijn 8 plaatsen voor aankomend schooljaar maag gezien mijn geringe ervaring vermoed ik dat ik nog wel eventjes moet wachten. Maar niet geschoten...
Aan het begin van het schooljaar. Het maakt volgens mij niet uit of je er al een jaar gewerkt hebt, ook bij het veranderen van baan na een schooljaar ga je een stap omhoog.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:38 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Een paar weken geleden was ik nog bang dat ik werkloos het nieuwe schooljaar in zou gaan, nu kan ik kiezen uit drie scholen. Misschien wel vier, want morgen nog een gesprek. Wel allemaal kleine vacaturetjes, dus ik ga weer op twee scholen werken.
Nog een vraagje: Wanneer krijg je normaal een periodiek erbij? Aan het begin van het schooljaar of in januari? En moet je er al een jaar gewerkt hebben of krijg je het sowieso?
Dus als je ergens in april bent komen werken ga je in augustus alweer omhoog? Da's mooiquote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Aan het begin van het schooljaar. Het maakt volgens mij niet uit of je er al een jaar gewerkt hebt, ook bij het veranderen van baan na een schooljaar ga je een stap omhoog.
quote:[12.1.]2. Tenzij het gestelde in lid 3 van toepassing is [= twee negatieve beoordelingen], wordt het salaris van de werknemer jaarlijks op 1 augustus met tenminste één periodiek verhoogd volgens het voor hem geldende carrièrepatroon.
Op veel scholen hanteren ze ook een regel dat je minimaal twee of drie jaar in dienst moet zijn voordat je in aanmerking komt voor schaalverhoging. Is dat bij jou niet zo?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:40 schreef Hippos het volgende:
Ik werk nu 3 jaar in het onderwijs en bijna 3 jaar op mijn huidige school. Maar ik kan me voorstellen dat een organisatie mensen op het oog heeft die er al veel langer werken, er al langer naar hengelen en eerder teleurgesteld zijn en dat zij 'voorrang' hebben. Zo zullen ze het nooit verkopen, maar zo gaat het wel. Maar goed, wie niet waagt. Dus ik ga vanavond eens in de pen klimmen.
Het meest absurde was nog wel dat een ouder suggereerde dat ik het ego van het kind moest repareren want dat had een deuk gelopen. . . . Ik heb me gelukkig kunnen inhouden en alleen maar gevraagd: hoe had u zich dat precies voorgesteld?quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:29 schreef ShadyLane het volgende:
Dat is heel naar. Zeker omdat je doorgaans veel meer tijd in je mentorleerlingen steekt dan er officieel voor staat, voelt het ontzettend als stank voor dank wanneer je dan aan het eind van het schooljaar dit soort gezeik krijgt. Doorgaans willen ze gewoon hun zin krijgen en ben je de zondebok niet omdat je iets fout hebt gedaan, maar doodeenvoudig omdat je in de weg staat.
Wij hebben afgelopen jaar tot twee keer toe woedende ouders de school binnen zien stormen en een docent ten overstaande van een volle klas zien bedreigen ('ik trap je kop eraf als je nu niet heel snel je excuses aanbiedt'). Ook leuk: een vader die plechtig belooft dat als zijn dochter nog een keer aangesproken wordt op ongewenst gedrag, de vrachtwagen de school ingereden wordt. Kansloos dit soort figuren.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:45 schreef mane het volgende:
[..]
Het meest absurde was nog wel dat een ouder suggereerde dat ik het ego van het kind moest repareren want dat had een deuk gelopen. . . . Ik heb me gelukkig kunnen inhouden en alleen maar gevraagd: hoe had u zich dat precies voorgesteld?
Nouja, dat is dan wel weer een aardige anekdote.
In het document wat ik kreeg stond 4 jaar, mondeling zei men 5 jaar. Maar ik moest het in ieder geval proberen, en dat ga ik doenquote:Op woensdag 29 juni 2011 09:51 schreef mane het volgende:
[..]
Op veel scholen hanteren ze ook een regel dat je minimaal twee of drie jaar in dienst moet zijn voordat je in aanmerking komt voor schaalverhoging. Is dat bij jou niet zo?
Ook als je het niet krijgt, dan heb je de schoolleiding in ieder geval gewezen op al je kwaliteiten en je meerwaarde voor de school. Als ze slim zijn, doen ze daar wat mee.
Dit boek bevat ook handige informatie:quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Voor de nieuwe mentoren: het "Handboek voor elke Mentor" is een múst-read!
Veel uitslapen, veel motorrijden, veel sporten, veel opruimen, veel vriendenbezoekjes afleggen en ook nog een week of twee naar Engeland!quote:Op vrijdag 1 juli 2011 19:56 schreef Jentin het volgende:
Nog leuke plannen voor de komende heerlijke zeven weken?
Ik ben begin dit jaar ook gewoon "in het diepe gesprongen". Zo kom je er het allersnelst achter of het iets voor je is. Uiteraard zal het af en toe lastig zijn, maar dat heeft elke beginner.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 20:44 schreef Chryseïs het volgende:
Ik kom maar even in dit topic binnenvallen
Ik ga namelijk volgend jaar een half jaar op mijn oude middelbare school lesgeven, vijf lesuren van 90 minuten per week. Ik ben zelf nog bachelor-student dus het is allemaal nogal spannend en ik word ook een beetje in het diepe gegooid maar eigenlijk heb ik er vooral veel zin in! Zeker als ik zo dit topic lees; iedereen is toch wel enthousiast over het lesgeven zelf, al is de rompslomp eromheen soms vervelend. Dat heb ik trouwens zelf ook al ervaren. De communicatie met de school gaat niet bepaald soepel, ik heb nog steeds niks officieels, maargoed. Ik zie dat halfjaar echt als de uitgelezen kans om te kijken of het onderwijs iets voor me is. Ik heb ervaring met bijles geven en examentrainingen met kleine groepjes, maar zo'n hele klas is natuurlijk weer een ander verhaal. Waar ik zelf een beetje bang voor ben is dat ik vanwege mijn leeftijd niet zoveel overwicht heb op de leerlingen. Maar aan de andere kant sta je natuurlijk nog vrij dichtbij de leerlingen, dat kan vast ook voordelen hebben. Voor mij is het ook nog maar twee jaar geleden dat ik in de schoolbanken zat.
Ik weet ook niet zo heel goed wat ik met deze post wil haha, maar ik dacht, ik sluit me maar aan bij het topic, want ik zal de hulp van ervaren docenten hard nodig hebben! Niet dat ik geen begeleiding krijg straks natuurlijk, maar toch
Het zijn vooral tabellen en de overige gegevens kun je zelf invullen. Ik bestel ze altijd bij www.papier-royaal.nl. Ze zijn van Clairefontaine, en de webwinkel noemt ze 'puntenboek' (dat had ik op zich ook kunnen verzinnen ). Ik denk dus dat de taal niet uitmaakt (ik geef zelf (ook?) Nederlands).quote:Op maandag 4 juli 2011 16:39 schreef kwakz0r het volgende:
oeh, zijn die er ook nederlandstalig Jentin?
superhandig! ik geef Engels, maar ik zag op de link die ik vond steeds "Franstalig" staan, dus ik vroeg me af of het verschil maakt. Ik ga er ook maar 1 bestellen denk ik, heb volgend jaar 7 klassen dus dat moet wel passen! (ik poog mijn innerlijke chaos dit jaar wat meer te stroomlijnen, een echt geordende juf zal ik nooit worden vrees ik...)quote:Op maandag 4 juli 2011 19:43 schreef Jentin het volgende:
[..]
Het zijn vooral tabellen en de overige gegevens kun je zelf invullen. Ik bestel ze altijd bij www.papier-royaal.nl. Ze zijn van Clairefontaine, en de webwinkel noemt ze 'puntenboek' (dat had ik op zich ook kunnen verzinnen ). Ik denk dus dat de taal niet uitmaakt (ik geef zelf (ook?) Nederlands).
Edit:
Ik vond nog een plaatje van de binnenkant. Niet heel duidelijk, maar je hebt dus heel erg veel ruimte per klas. Ik bestel er altijd een voor negen klassen.
[ afbeelding ]
Wat je hier ziet is dus voor 1 klas: 2 A4-bladen en daarin nog twee kleinere vellen (iets kleiner dan A4). Ik gebruik 1 A4-blad voor de cijfers, twee kleintjes voor de huiswerkcontroles, het andere A4-blad voor het controleren van inleverafspraken. En dan houd ik dus nog riant over.
Maar zoals je ziet: het zijn gewoon blanco tabellen, en je kunt dus zelf helemaal invullen wat je waarvoor wil gebruiken.
Wat mij altijd helpt is te denken dat het op de een of andere manier ieder jaar toch weer lukt om alles op tijd af te krijgen. En waarom zou dit jaar anders zijn? Met andere woorden: over twee weken ben je er ook wel helemaal vanaf. Die bult werk is dus niet zo oneindig als ie lijkt. Sterkte, nog even!quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:31 schreef Razztwizzle het volgende:
Oooh.. ik kán niet meer nog zoveel nakijkwerk te doen, nog een bult 4HAVO mondelingen. Blah. Even motivatie vinden voor die laatste twee weken!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |