Dat ga je zeker wel merken. Er komen niet alleen 6 lessen bij die voorbereid, behandeld en afgehandeld dienen te worden, je hebt ook nog eens 6 uur minder tijd voor de zaken rondom de lessen.quote:Op vrijdag 22 april 2011 19:45 schreef Hippos het volgende:
Krimpende school, collega's die weg moeten (overplaatsing) maar ik krijg er uren bij hoorde ik vanmiddag, en als het goed is ook structureel. Door een zwangerschapsverlof werk ik hoogst waarschijnlijk tot aan de kerst 1,1fte en daarna zak ik iets terug. Goed nieuws dus
Ik werk nu 18 lesuren in de week, ik vroeg me vanmiddag wel af ik 24 dan ineens nóg veel zwaarder is ("kan ik dat eigenlijk wel aan?")....
Op het vmbo (basis- en kaderberoeps in ieder geval) kun je met de tweedegraads lerarenopleiding economie ook in de onderbouw terecht voor het vak 'Mens&Maatschappij'. Je vist dan wel in dezelfde vijver als geschiedenis-, aardrijkskunde- en maatschappijleerdocenten, en daar zijn er vrees ik meer dan genoeg van.quote:Op dinsdag 26 april 2011 21:58 schreef ShadyLane het volgende:
Geen ervaring, wel het advies om je goed te orienteren op de kansen op werk voordat je investeert in een opleiding. Op veel scholen begint economie pas in klas 3 en dan ben je met een tweedegraads opleiding niet erg ruim inzetbaar (namelijk alleen op het VMBO en in klas 3 HAVO/VWO). Ik denk dat scholen bij vakken die pas in klas 3 beginnen (naast economie is dat ook scheikunde) een sterke voorkeur hebben voor eerstegraders.
Maar daar staat tegenover dat er zowel aan economen als aan scheikundigen een schreeuwend tekort is, dus dat maakt je kansen als tweedegrader weer wat groter. Wellicht zal een school op termijn dan ook je eerstegraads opleiding willen betalen.
misschien een onderpresterende begaafde leerling? Heeft hij gewoon meer en bredere uitdaging nodig misschien? Alleen is hij al in een negatieve houding geschoten, dus de kans dat hij daar goed op reageert als je het openlijk biedt is klein...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:02 schreef Hippos het volgende:
Ik heb een casus (mentorleerling) waar ik maar niet uitkom. De betreffende leerling (4V) is een slimme gozer, haalt redelijke tot goede cijfers maar zijn gedrag is bijzonder. Is altijd negatief. Geen zin in opgaven maken, gaat medeleerlingen irriteren, gaat docenten irriteren, gaat met zijn tafel schuiven, gaat expres geluiden maken, enzovoort. Ik heb al gesprekken met hem gevoerd maar hij is kort: haat school, vindt school stom, lessen saai, school saai, docenten stom, medeleerlingen dom. Dat soort zaken. Ik heb hem al met diverse technieken geprobeerd duidelijk te maken wat voor een effect zijn negatieve gedrag heeft op zijn omgeving en hemzelf. Maar het lijkt maar niet door te dringen. Ik heb ook het idee dat het door thuis komt (moeder zegt dat hij thuis ook zo is), maar ik begin me langzamerhand af te vragen wat ik er mee moet, iemand een tip misschien?
Enne, ik mag voor het eerst 10 examenleerlingen toespreken. Het zijn er zoveel dat de mentoren het niet alleen kunnen. Probleem is dat ik sommigen alleen in 4H heb gehad, anderen wel voor het PWS heb gehad...maar lastig. En ik moet het ook nog eens kort houden...ga eens goed nadenken...
wat is IDEE? de internationale lerarenopleiding?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 22:38 schreef JochemP het volgende:
Twijfels...
Had me bijna opgegeven voor IDEE aan de HvA, omdat je in het nieuwe programma maar één halfjaar naar het buitenland naar keuze zou gaan en dan pas in het derde jaar. Nu zie ik op de site dus dat je 3 halfjaren naar een uni in de UK gaat, al in het 2e jaar. Had me net neergelegd bij een halfjaartje naar het buitenland, maar drie halfjaren... Denk niet dat ik dat wil. Wordt waarschijnlijk dus de gewone lerarenopleiding Engels
Ja, International Degree in English and Education. Het gaat me niet zozeer om het lesgeven in het buitenland, dat ga ik waarschijnlijk toch niet doen. Maar ik kom van het Tweetalig Gymnasium af en ik heb mijn CAE en CPE diploma's al. Nu ben ik van nature heel lui maar het idee was dat ik in IDEE wat meer uitdaging zou vinden dan in de gewone lerarenopleiding.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:54 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
wat is IDEE? de internationale lerarenopleiding?
als je de master deed (maar dan moet je eerst een MA Engels hebben) is er altijd nog World Teacher Training, voor TTO en Interationaal baccaleureat. Dan hoef je niet anderhalf jaar naar het buitenland, maar ik geloof 1 keer een weekje.
Hoi,quote:Op zaterdag 21 mei 2011 22:38 schreef JochemP het volgende:
Twijfels...
Had me bijna opgegeven voor IDEE aan de HvA, omdat je in het nieuwe programma maar één halfjaar naar het buitenland naar keuze zou gaan en dan pas in het derde jaar. Nu zie ik op de site dus dat je 3 halfjaren naar een uni in de UK gaat, al in het 2e jaar. Had me net neergelegd bij een halfjaartje naar het buitenland, maar drie halfjaren... Denk niet dat ik dat wil. Wordt waarschijnlijk dus de gewone lerarenopleiding Engels
Dankjewel voor je reactie!quote:Op maandag 23 mei 2011 09:10 schreef stephanie_xx het volgende:
[..]
Hoi,
Ik heb ook IDEE gedaan, heb toevallig vorige week mijn laatste examen gedaan en heb als het goed is mijn diploma(s) gehaald.
Ik wilde je even laten weten dat IDEE gaat veranderen, omdat de University of Wolverhampton de samenwerking heeft opgezegd ivm de verhoogde studiekosten in Engeland. (Maar geloof me, naar die Uni wil je toch niet!) mijn docente heeft vorige week verteld dat het programma dus moet veranderen; ze wilden nu een samenwerking met de UVA aangaan en de studenten minimaal 1 semester naar een random locatie binnen Europa sturen, maar het fijne weet ik er niet van. En het is nog onbeslist.
In ieder geval, ik zou even informeren aangezien je zeer waarschijnlijk niet elk half jaar in Engeland zal zitten. Maar de opleiding zelf is leuk en een aanrader!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |