quote:
Dat gedrag van de ouders komt volgens mij ook voort uit slechte publicaties rond vmbo-scholen én het feit dat goede ambachtsscholen in Nederland zo goed als verdwenen zijn en we in een maatschappij leven waarin alleen waarde wordt gehecht aan theoretische kennis (en bijbehorend onderwijs). Daardoor is er voor veel leerlingen geen passend onderwijs en ze worden tegen wil en dank in een keurslijf geperst. Veel kinderen zouden er veel meer baat bij hebben een echt vak te leren, i.p.v vmbo-t te doen of havo.
Als er zoveel kinderen niet op een goed niveau bezig zijn dan zegt dat niet zozeer iets over de ouders, maar over het onderwijssysteem: er wordt niet goed genoeg geselecteerd en voor leerlingen die niet goed meekomen binnen de theoretische leerwegen zijn er te weinig goede en aantrekkelijke alternatieven. Het gevolg is dat het niveau op alle fronten daalt, inderdaad.
Helaas hebben onze politici de historische fout gemaakt om de MAVO af te schaffen door deze te fuseren met het
LBO VBO. De politici hoopten dat de VBO'ers zich qua theorie en mentaliteit zouden optrekken aan de mavisten maar het omgekeerde gebeurde natuurlijk, iets wat menig leraar die op beide schooltypes les heeft gegeven waarschijnlijk al had voorspeld. Met andere woorden: onze politici hebben de mavisten opgeofferd aan de VBO'ers.
Moest ik over een jaar of 10 een kind krijgen wat een lage intelligentie heeft, ik zou hem/haar ook niet naar een VMBO-school laten gaan; geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Reden: hij/zij zou tussen veel te veel ongemotiveerde leerlingen zitten. Bovendien zijn veel VMBO-scholen (met name in de steden) relatief onveilig en zitten er veel te veel leerlingen die een gedragsstoornis hebben (met name onder bepaalde groepen allochtone leerlingen (met name de Antillianen en de Marokkanen).
Ze moeten inderdaad dat LBO (laten we dat maar weer LBO noemen, dat is wel zo duidelijk aangezien dat toegang biedt tot het MBO) en het MAVO gewoon weer scheiden. De leerlingen die een gemiddelde intelligentie hebben, een matige intelligentie hebben maar hard werken of een hoge intelligentie hebben maar tevens een ontwikkelingsachterstand hebben opgelopen kunnen dan weer lekker starten op een relatief veilige MAVO waar de meeste leerlingen een minimum aan motivatie hebben, de leerlingen die een vak willen leren kunnen naar het LBO. De leerlingen die ongemotiveerd zijn moeten worden opgevangen op een speciale school die zeker niet duurder hoeft te zijn maar waar het klimaat wel heel wat strenger is (tucht).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL