Wij gebruiken op de opleiding het boek 'Lessen in orde' van Peter Teitler. Daar staan veel handige tips in. Ik vind het een handig boek!quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Ja goed.. ik kan wel tips gaan geven, maar elke situatie is toch anders. Hoe een klas reageert ligt ook aan jouw opstelling richting klas. Ze zullen je waarschijnlijk, als nieuwe docent, gaan uittesten. Hoe begin je een eerste les? Met jezelf voorstellen, rondje door de klas maken, namen van de leerlingen oplezen, kijken wat je voor vlees in de kuip hebt. Eventuele regels bespreken met ze. Ligt ook een beetje aan welke klas je hebt.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Ok besteld, mooi leesvoer voor in de vakantie.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 14:12 schreef Liekje het volgende:
[..]
Wij gebruiken op de opleiding het boek 'Lessen in orde' van Peter Teitler. Daar staan veel handige tips in. Ik vind het een handig boek!
Uiteraard is elke situatie anders, daarom vind ik dit topic ook best handig, aangezien hier veel casussen naar voren komen, dan heb ik in ieder geval wat voorkennisquote:Op dinsdag 14 juni 2011 17:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ja goed.. ik kan wel tips gaan geven, maar elke situatie is toch anders. Hoe een klas reageert ligt ook aan jouw opstelling richting klas. Ze zullen je waarschijnlijk, als nieuwe docent, gaan uittesten. Hoe begin je een eerste les? Met jezelf voorstellen, rondje door de klas maken, namen van de leerlingen oplezen, kijken wat je voor vlees in de kuip hebt. Eventuele regels bespreken met ze. Ligt ook een beetje aan welke klas je hebt.
Als een leerling echt niet wil luisteren en negeert je - dan is er waarschijnlijk al wat aan vooraf gegaan. Mijn ervaring, bij eerste lessen, is dat de leerlingen wel welwillend zijn. Mocht het toch botsen (om wat voor reden dan ook), dan zou ik een gesprekje met de leerling aan knopen. Wel ná de les.
Wat betreft orde sluit ik me - al ben ik ook maar een beginner - bij Baba-O-Riley aan. De term is niet voor niets "orde hóuden". De uitgangssituatie is dat je orde hébt, je moet alleen zien dat je die niet kwijtraakt. Dat leerlingen je volkomen negeren zal daarom juist in het begin niet snel voorkomen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Hallo?quote:Op woensdag 15 juni 2011 16:58 schreef inXs het volgende:
Ondanks de verhalen hier heb ik er erg veel zin in
Ja, bijvoorbeeld dat het erg leuk is om een mentorklas bij je thuis uit te nodigen om te BBQ'en. 19 leerlingen in mijn achtertuin die morgen horen of ze geslaagd zijn, met verhalen over vakanties en over toekomstplannen en dromen. Geweldigquote:Op woensdag 15 juni 2011 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
@ inXs: proficiat met je aanstelling!
[..]
Hallo?Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
quote:Op woensdag 15 juni 2011 18:37 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben ooit aan het eind van het schooljaar gebeld door een vader met het verzoek van de 4,8 van zijn zoon een zes te maken op het eindrapport, omdat hij nog zo jong was en een beetje aan het puberen, hij kon het echt wel en kon dus verantwoord naar klas 4, volgens hem. Niet gedaan uiteraard. Op de rapportvergadering bleek dat hij zes of zeven docenten, bij wie zijn zoon onvoldoende stond, had gebeld met hetzelfde verzoek.
Dat was wat sarcastisch bedoeldquote:Op woensdag 15 juni 2011 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
@ inXs: proficiat met je aanstelling!
[..]
Hallo?Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
Helaas hebben onze politici de historische fout gemaakt om de MAVO af te schaffen door deze te fuseren met het LBO VBO. De politici hoopten dat de VBO'ers zich qua theorie en mentaliteit zouden optrekken aan de mavisten maar het omgekeerde gebeurde natuurlijk, iets wat menig leraar die op beide schooltypes les heeft gegeven waarschijnlijk al had voorspeld. Met andere woorden: onze politici hebben de mavisten opgeofferd aan de VBO'ers.quote:Dat gedrag van de ouders komt volgens mij ook voort uit slechte publicaties rond vmbo-scholen én het feit dat goede ambachtsscholen in Nederland zo goed als verdwenen zijn en we in een maatschappij leven waarin alleen waarde wordt gehecht aan theoretische kennis (en bijbehorend onderwijs). Daardoor is er voor veel leerlingen geen passend onderwijs en ze worden tegen wil en dank in een keurslijf geperst. Veel kinderen zouden er veel meer baat bij hebben een echt vak te leren, i.p.v vmbo-t te doen of havo.
Als er zoveel kinderen niet op een goed niveau bezig zijn dan zegt dat niet zozeer iets over de ouders, maar over het onderwijssysteem: er wordt niet goed genoeg geselecteerd en voor leerlingen die niet goed meekomen binnen de theoretische leerwegen zijn er te weinig goede en aantrekkelijke alternatieven. Het gevolg is dat het niveau op alle fronten daalt, inderdaad.
Ik ben spd, en mijn school faciliteerde in eerste instantie ook geen boeken vanwege de kosten. Toen heb ik geweigerd om stagiairs te begeleiding, het is toch van de pot gerukt dat er in simpele randvoorwaarden niet voorzien wordt? Nadat ik er met de directie over in gesprek ben gegaan, werd er gelukkig schoolbreed iets geregeld waardoor stagiairs voortaan wel alle boeken in bruikleen krijgen die ze nodig hebben.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 10:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb in m'n LiO-jaar ook gewoon m'n eigen boeken aan moeten schaffen. Je kunt bij de uitgeverijen docentexemplaren aanvragen. Daarvoor betaal je alleen de verzendkosten, en die kun je als het een beetje ok geregeld is op je school, gewoon declareren.
Hier gaat er altijd een mailtje in de rondte van degene die de speech doet (dat wordt bij ons allemaal gedaan door de coordinatoren van een hele afdeling, die verzorgen in hun eentje alle praatjes en doen dat heel leuk) waarin die verzoekt om anekdotes etc. over leerlingen. Het is nu wat kort dag, maar misschien is dat een idee? Het kan je misschien aanknopingspunten opleveren.quote:Op maandag 27 juni 2011 17:06 schreef Razztwizzle het volgende:
En dan een vraag van mij: Heeft iemand nog tips voor diplomauitreikingpraatjes? Ik mag a.s. vrijdag en vind het best lastig.. Kort en bondig en persoonlijk, dat is waar ik voor ga, maar ik wil ook weer niet té kort/bondig zijn. Moeilijk!
Is het puur voor een schaal hoger of komen er ook extra taken bij kijken? In het eerste geval moet je vooral benadrukken wat je al voor de school hebt betekend en wat je ook in de toekomst nog denkt voor de school te gaan betekenen, in het tweede geval moet je vooral benadrukken waarom uitgerekend jij de aangewezen persoon bent voor de taken die bij de LC-functie komen kijken.quote:Op maandag 27 juni 2011 16:37 schreef Hippos het volgende:
Hmmmmmmm, nooit geweten dat een motivatiebrief voor LC zo moeilijk kan zijn, vanavond maar eens aan die brief gaan sleutelen...iemand ervaring met dit?
Gebrek aan ervaring hoeft niet per se een probleem te zijn; ik kwam al in de LC-schaal toen ik nog geen half jaar mijn bevoegdheid had en nog geen jaar op mijn school werkte.quote:Op maandag 27 juni 2011 20:57 schreef Hippos het volgende:
Klopt, ik maak ook niet zoveel kans, maar als je niets doet krijg je het zeker niet. Er zijn 8 plaatsen voor aankomend schooljaar maag gezien mijn geringe ervaring vermoed ik dat ik nog wel eventjes moet wachten. Maar niet geschoten...
Aan het begin van het schooljaar. Het maakt volgens mij niet uit of je er al een jaar gewerkt hebt, ook bij het veranderen van baan na een schooljaar ga je een stap omhoog.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:38 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Een paar weken geleden was ik nog bang dat ik werkloos het nieuwe schooljaar in zou gaan, nu kan ik kiezen uit drie scholen.Misschien wel vier, want morgen nog een gesprek. Wel allemaal kleine vacaturetjes, dus ik ga weer op twee scholen werken.
Nog een vraagje: Wanneer krijg je normaal een periodiek erbij? Aan het begin van het schooljaar of in januari? En moet je er al een jaar gewerkt hebben of krijg je het sowieso?
Dus als je ergens in april bent komen werken ga je in augustus alweer omhoog? Da's mooiquote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Aan het begin van het schooljaar. Het maakt volgens mij niet uit of je er al een jaar gewerkt hebt, ook bij het veranderen van baan na een schooljaar ga je een stap omhoog.
quote:[12.1.]2. Tenzij het gestelde in lid 3 van toepassing is [= twee negatieve beoordelingen], wordt het salaris van de werknemer jaarlijks op 1 augustus met tenminste één periodiek verhoogd volgens het voor hem geldende carrièrepatroon.
Op veel scholen hanteren ze ook een regel dat je minimaal twee of drie jaar in dienst moet zijn voordat je in aanmerking komt voor schaalverhoging. Is dat bij jou niet zo?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:40 schreef Hippos het volgende:
Ik werk nu 3 jaar in het onderwijs en bijna 3 jaar op mijn huidige school. Maar ik kan me voorstellen dat een organisatie mensen op het oog heeft die er al veel langer werken, er al langer naar hengelen en eerder teleurgesteld zijn en dat zij 'voorrang' hebben. Zo zullen ze het nooit verkopen, maar zo gaat het wel. Maar goed, wie niet waagt. Dus ik ga vanavond eens in de pen klimmen.
Het meest absurde was nog wel dat een ouder suggereerde dat ik het ego van het kind moest repareren want dat had een deuk gelopen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:29 schreef ShadyLane het volgende:
Dat is heel naar. Zeker omdat je doorgaans veel meer tijd in je mentorleerlingen steekt dan er officieel voor staat, voelt het ontzettend als stank voor dank wanneer je dan aan het eind van het schooljaar dit soort gezeik krijgt. Doorgaans willen ze gewoon hun zin krijgen en ben je de zondebok niet omdat je iets fout hebt gedaan, maar doodeenvoudig omdat je in de weg staat.
Wij hebben afgelopen jaar tot twee keer toe woedende ouders de school binnen zien stormen en een docent ten overstaande van een volle klas zien bedreigen ('ik trap je kop eraf als je nu niet heel snel je excuses aanbiedt'). Ook leuk: een vader die plechtig belooft dat als zijn dochter nog een keer aangesproken wordt op ongewenst gedrag, de vrachtwagen de school ingereden wordt. Kansloos dit soort figuren.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:45 schreef mane het volgende:
[..]
Het meest absurde was nog wel dat een ouder suggereerde dat ik het ego van het kind moest repareren want dat had een deuk gelopen..
.
. Ik heb me gelukkig kunnen inhouden en alleen maar gevraagd: hoe had u zich dat precies voorgesteld?
Nouja, dat is dan wel weer een aardige anekdote.
In het document wat ik kreeg stond 4 jaar, mondeling zei men 5 jaar. Maar ik moest het in ieder geval proberen, en dat ga ik doenquote:Op woensdag 29 juni 2011 09:51 schreef mane het volgende:
[..]
Op veel scholen hanteren ze ook een regel dat je minimaal twee of drie jaar in dienst moet zijn voordat je in aanmerking komt voor schaalverhoging. Is dat bij jou niet zo?
Ook als je het niet krijgt, dan heb je de schoolleiding in ieder geval gewezen op al je kwaliteiten en je meerwaarde voor de school. Als ze slim zijn, doen ze daar wat mee.
Dit boek bevat ook handige informatie:quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Voor de nieuwe mentoren: het "Handboek voor elke Mentor" is een múst-read!
Veel uitslapen, veel motorrijden, veel sporten, veel opruimen, veel vriendenbezoekjes afleggen en ook nog een week of twee naar Engeland!quote:Op vrijdag 1 juli 2011 19:56 schreef Jentin het volgende:
Nog leuke plannen voor de komende heerlijke zeven weken?
Ik ben begin dit jaar ook gewoon "in het diepe gesprongen". Zo kom je er het allersnelst achter of het iets voor je is. Uiteraard zal het af en toe lastig zijn, maar dat heeft elke beginner.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 20:44 schreef Chryseïs het volgende:
Ik kom maar even in dit topic binnenvallen
Ik ga namelijk volgend jaar een half jaar op mijn oude middelbare school lesgeven, vijf lesuren van 90 minuten per week. Ik ben zelf nog bachelor-student dus het is allemaal nogal spannend en ik word ook een beetje in het diepe gegooid maar eigenlijk heb ik er vooral veel zin in! Zeker als ik zo dit topic lees; iedereen is toch wel enthousiast over het lesgeven zelf, al is de rompslomp eromheen soms vervelend. Dat heb ik trouwens zelf ook al ervaren. De communicatie met de school gaat niet bepaald soepel, ik heb nog steeds niks officieels, maargoed. Ik zie dat halfjaar echt als de uitgelezen kans om te kijken of het onderwijs iets voor me is. Ik heb ervaring met bijles geven en examentrainingen met kleine groepjes, maar zo'n hele klas is natuurlijk weer een ander verhaal. Waar ik zelf een beetje bang voor ben is dat ik vanwege mijn leeftijd niet zoveel overwicht heb op de leerlingen. Maar aan de andere kant sta je natuurlijk nog vrij dichtbij de leerlingen, dat kan vast ook voordelen hebben. Voor mij is het ook nog maar twee jaar geleden dat ik in de schoolbanken zat.
Ik weet ook niet zo heel goed wat ik met deze post wil haha, maar ik dacht, ik sluit me maar aan bij het topic, want ik zal de hulp van ervaren docenten hard nodig hebben! Niet dat ik geen begeleiding krijg straks natuurlijk, maar toch
Het zijn vooral tabellen en de overige gegevens kun je zelf invullen. Ik bestel ze altijd bij www.papier-royaal.nl. Ze zijn van Clairefontaine, en de webwinkel noemt ze 'puntenboek' (dat had ik op zich ook kunnen verzinnenquote:Op maandag 4 juli 2011 16:39 schreef kwakz0r het volgende:
oeh, zijn die er ook nederlandstalig Jentin?
superhandig! ik geef Engels, maar ik zag op de link die ik vond steeds "Franstalig" staan, dus ik vroeg me af of het verschil maakt. Ik ga er ook maar 1 bestellen denk ik, heb volgend jaar 7 klassen dus dat moet wel passen! (ik poog mijn innerlijke chaos dit jaar wat meer te stroomlijnen, een echt geordende juf zal ik nooit worden vrees ik...)quote:Op maandag 4 juli 2011 19:43 schreef Jentin het volgende:
[..]
Het zijn vooral tabellen en de overige gegevens kun je zelf invullen. Ik bestel ze altijd bij www.papier-royaal.nl. Ze zijn van Clairefontaine, en de webwinkel noemt ze 'puntenboek' (dat had ik op zich ook kunnen verzinnen). Ik denk dus dat de taal niet uitmaakt (ik geef zelf (ook?) Nederlands).
Edit:
Ik vond nog een plaatje van de binnenkant. Niet heel duidelijk, maar je hebt dus heel erg veel ruimte per klas. Ik bestel er altijd een voor negen klassen.
[ afbeelding ]
Wat je hier ziet is dus voor 1 klas: 2 A4-bladen en daarin nog twee kleinere vellen (iets kleiner dan A4). Ik gebruik 1 A4-blad voor de cijfers, twee kleintjes voor de huiswerkcontroles, het andere A4-blad voor het controleren van inleverafspraken. En dan houd ik dus nog riant over.
Maar zoals je ziet: het zijn gewoon blanco tabellen, en je kunt dus zelf helemaal invullen wat je waarvoor wil gebruiken.
Wat mij altijd helpt is te denken dat het op de een of andere manier ieder jaar toch weer lukt om alles op tijd af te krijgen. En waarom zou dit jaar anders zijn? Met andere woorden: over twee weken ben je er ook wel helemaal vanaf. Die bult werk is dus niet zo oneindig als ie lijkt. Sterkte, nog even!quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:31 schreef Razztwizzle het volgende:
Oooh.. ik kán niet meernog zoveel nakijkwerk te doen, nog een bult 4HAVO mondelingen. Blah. Even motivatie vinden voor die laatste twee weken!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |