abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 juni 2011 @ 12:01:53 #203
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_98151336
Ja, je hebt helemaal gelijk. Het zou mooi zijn als er waardering voor vaklui kwam in dit land. Dat zou een hoop ellende schelen.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)t-voor-leraren.dhtml
De klassen gaan dus ook weer groter worden...
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_98155530
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Wij gebruiken op de opleiding het boek 'Lessen in orde' van Peter Teitler. Daar staan veel handige tips in. Ik vind het een handig boek!
Somebody help me cause I'm falling
  dinsdag 14 juni 2011 @ 17:57:47 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_98164531
Wat me opvalt is dan veel leerlingen flink "omhooggeduwd" worden. Leerlingen die eigenlijk VMBO-T zijn, worden op HAVO geplaatst. Aan het einde van 2 Havo, halverwege 3 Havo vallen ze dan door de mand - dat zie ik nu op mijn school gebeuren. Het verbaast me dat de verhouding eerst 40 % havo/vwo, 60% vmbo was, en nú - binnen een paar jaar - opeens 40% vmbo, 60% havo/vwo. Zit er iets in ons drinkwater of zo?

Je zult zien, een hoop van die havisten komt toch gewoon weer op vmbo terecht. Maar voor de cijfertjes is dat natuurlijk niet interessant.

quote:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Ja goed.. ik kan wel tips gaan geven, maar elke situatie is toch anders. Hoe een klas reageert ligt ook aan jouw opstelling richting klas. Ze zullen je waarschijnlijk, als nieuwe docent, gaan uittesten. Hoe begin je een eerste les? Met jezelf voorstellen, rondje door de klas maken, namen van de leerlingen oplezen, kijken wat je voor vlees in de kuip hebt. Eventuele regels bespreken met ze. Ligt ook een beetje aan welke klas je hebt.
Als een leerling echt niet wil luisteren en negeert je - dan is er waarschijnlijk al wat aan vooraf gegaan. Mijn ervaring, bij eerste lessen, is dat de leerlingen wel welwillend zijn. Mocht het toch botsen (om wat voor reden dan ook), dan zou ik een gesprekje met de leerling aan knopen. Wel ná de les.
.
pi_98190316
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:12 schreef Liekje het volgende:

[..]

Wij gebruiken op de opleiding het boek 'Lessen in orde' van Peter Teitler. Daar staan veel handige tips in. Ik vind het een handig boek!
Ok besteld, mooi leesvoer voor in de vakantie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 17:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ja goed.. ik kan wel tips gaan geven, maar elke situatie is toch anders. Hoe een klas reageert ligt ook aan jouw opstelling richting klas. Ze zullen je waarschijnlijk, als nieuwe docent, gaan uittesten. Hoe begin je een eerste les? Met jezelf voorstellen, rondje door de klas maken, namen van de leerlingen oplezen, kijken wat je voor vlees in de kuip hebt. Eventuele regels bespreken met ze. Ligt ook een beetje aan welke klas je hebt.
Als een leerling echt niet wil luisteren en negeert je - dan is er waarschijnlijk al wat aan vooraf gegaan. Mijn ervaring, bij eerste lessen, is dat de leerlingen wel welwillend zijn. Mocht het toch botsen (om wat voor reden dan ook), dan zou ik een gesprekje met de leerling aan knopen. Wel ná de les.
Uiteraard is elke situatie anders, daarom vind ik dit topic ook best handig, aangezien hier veel casussen naar voren komen, dan heb ik in ieder geval wat voorkennis ;) Verder heb ik uiteraard even inwerktijd, waarin ik al wat dingen oppak.
  woensdag 15 juni 2011 @ 10:59:02 #207
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_98193622
quote:
Wat betreft orde sluit ik me - al ben ik ook maar een beginner - bij Baba-O-Riley aan. De term is niet voor niets "orde hóuden". De uitgangssituatie is dat je orde hébt, je moet alleen zien dat je die niet kwijtraakt. Dat leerlingen je volkomen negeren zal daarom juist in het begin niet snel voorkomen.

En wat betreft de eerste les: Jezelf voorstellen, de leerlingen zichzelf laten voorstellen, een paar duidelijke regels stellen en duidelijk maken welke consequenties je verbindt aan het breken ervan (en dat dan later ook dóen, niet loos dreigen).
pi_98199852
Helder communiceren: wat mij betreft een belangrijke tip.

Toen ik begon met lesgeven bleek ik veel onuitgesproken verwachtingen te hebben. Ik heb mezelf moeten aanleren om mijn verwachtingen naar leerlingen toe duidelijk te maken. Vaak herhalen ook. En complimenten geven als ze het goed doen.

Op mijn werk heb ik een verschil in mening met een coördinatrice. Ik heb een bovenbouw leerling een onvoldoende gegeven voor een mondeling. Dat heb ik overigens samen met een collega gedaan. We hebben daar een beoordelingsformulier van. Die kunnen de leerlingen bekijken en ze krijgen daar ook uitleg bij, als ze dat willen. De betreffende leerling wilde ook uitleg, maar begon tegen mijn collega en mij dingen te zeggen: 'Jullie hebben mij genaaid'. Toen hebben wij het gesprek gestaakt, omdat dat niet de bedoeling is en we respectvol behandeld willen worden.

Nu wil de moeder van de leerling een gesprek met ons over het cijfer. De coördinatrice heeft dit gesprek al toegezegd. Naar mijn idee gaat dat te ver. Wij hebben gedaan wat redelijkerwijs van ons verwacht kan worden (inzage geven + uitleg). Waarom dan ook nog een gesprek met een ouder, over 1 cijfer? Ik val er ook een beetje over dat dit gesprek, namens mij, al is toegezegd. Ik verwacht eigenlijk dat een coordinatice ouders erop wijst dat het niet de bedoeling is dat docenten gesprekken over 1 cijfer aangaan. Wat denken ze ermee te bereiken? Feedback kan de leerling persoonlijk krijgen en over het cijfer kan niet 'onderhandeld' worden. Op mijn vorige school zei de coördinator dat wel, en zo hoort het naar mijn idee ook. Deze coördinatrice begrijpt niets van mijn zienswijze. Wat vinden jullie?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_98208378
Ik ben het helemaal met je eens, Mane. Ik heb sowieso al een gruwelijke hekel aan dat gemarchandeer. Bovendien ga ik er altijd vanuit dat er niet een docent is die voor z'n lol een onvoldoende geeft. Ik vind dat jij keurig hebt gehandeld en ik geef je ook groot gelijk dat je het inzagegesprek hebt gestaakt. Ik zou zelf het idee krijgen dat die coördinatrice er gewoon niet zo'n zin meer in heeft aan het einde van het jaar ofzo, en dus maar dingen toezegt om van het gezeur af te zijn. Daar zou ik me ook niet voor willen lenen.
Had ik al gezegd dat ik het met je eens ben ;)?
pi_98208671
Nou ik heb mijn officiële aanstelling binnen, naast het zij-instroom traject ga ik voor o,65 fte aan de slag. 4x1e klas, 3x 2e klas en 1x vmbo(t), in totaal 16 lesuren dus! Hiernaast krijg ik een docentenchoach toegewezen, een vak coach en de eerste maanden een 'maatje'. Ondanks de verhalen hier heb ik er erg veel zin in ;)
pi_98210485
Het onderwijs is heel leuk hoor, inXs! Ik zou niets anders willen. Gefeliciteerd met je aanstelling!

Jentin, mijn collega is van mening dat je ouders die een gesprek willen niet kan weigeren. Ik denk dat het wel kan, als je daarbij uitlegt dat dit niet de bedoeling is en dat de leerling zelf uitleg kan krijgen maar dat het daarbij moet blijven. Ik heb zelf het idee dat mijn collega voor zo'n stellingname een beetje te slap is, iemand die het liefst met iedereen een beetje meepraat. (Persoonlijk houd ik daar sowieso niet zo van.. :P .) Het blijft natuurlijk, zeker in deze tijd van het jaar, een ingewikkelde zaak: ouders die dingen proberen te 'regelen'. Iedereen gaat daar weer anders mee om. Ik heb er in ieder geval niet veel geduld mee.
  woensdag 15 juni 2011 @ 17:45:07 #212
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_98210877
@ inXs: proficiat met je aanstelling! :)

quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:58 schreef inXs het volgende:
Ondanks de verhalen hier heb ik er erg veel zin in ;)
Hallo? }:| Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
.
pi_98212059
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Hallo? }:| Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
Ja, bijvoorbeeld dat het erg leuk is om een mentorklas bij je thuis uit te nodigen om te BBQ'en. 19 leerlingen in mijn achtertuin die morgen horen of ze geslaagd zijn, met verhalen over vakanties en over toekomstplannen en dromen. Geweldig O+. Ik kreeg bloemen en bonbons en een kaart met een berichtje van iedereen. Ik ga ze echt missen!
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:33:58 #214
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_98212910
@ mane: vervelend als de coördinator niet achter je staat. Wat mij betreft heb je gelijk: de docent bepaalt de cijfers, dat is één van je taken. Op mijn huidige school heb ik er gelukkig geen last van, maar op verschillende scholen hebben ouders te veel inspraak/macht.

Ik heb ook weer een lekker verhaal met een leerling... afwezig bij toets, afwezig bij inhalen (op de dag zelf een mailtje over huisartsbezoek - had geen zin er achteraan te gaan en heb een nieuwe datum geprikt), en afwezig bij 2e keer inhalen, dit keer een mailtje met als excuus een begrafenis. Ouders gebeld, vader wist van niks. Beetje :{ zo'n verhaal.
Zelfde leerling had ook een practicum gemist, wat ze mocht maar niet moest inhalen. Ze mailde: er staat geen cijfer, maar ik had een 10. Klopt het wel? Ehhhh....

Er gebeurt weer van alles aan het einde van het jaar...
pi_98213046
Ik ben ooit aan het eind van het schooljaar gebeld door een vader met het verzoek van de 4,8 van zijn zoon een zes te maken op het eindrapport, omdat hij nog zo jong was en een beetje aan het puberen, hij kon het echt wel en kon dus verantwoord naar klas 4, volgens hem. Niet gedaan uiteraard. Op de rapportvergadering bleek dat hij zes of zeven docenten, bij wie zijn zoon onvoldoende stond, had gebeld met hetzelfde verzoek.
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:43:03 #216
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_98213275
ik heb vandaag wel 1 leerling uit de brugklas een proefwerk mondeling laten doen, hij moest het inhalen en kwam binnen met een blaadje met drie zinnen erop. hij snapte er helemaal niks van. Hij vroeg t zo zielig, dus hebben we t samen gedaan in de pauze. Hij heeft nu 1 dikke voldoende op zijn lijst die verder niks uit maakt voor zijn rapport, hij heeft namelijk alleen nog maar drieën gehaald voor engels, staat ca. 12 tekortpunten en kan het niet meer bijwerken allemaal. Maar dat blije koppie toen ie eindelijk het idee had dat ie iets kon O+

Deels ligt het aan niet opletten en niks doen, maar het meeste zit het erin dat hij het gewoon niet aankan allemaal, het is te moeilijk, en hij schakelt dan gewoon uit. het is een heel jaar nauwelijks gelukt hem erbij te halen. Tijdens het schrijfopdrachtje aan t einde zei hij ook dingen als "ik ben echt slecht, ik kan niet eens "problems" schrijven". Zo zonde dat zo'n kind boven zn niveau zit en dan nu pas getest wordt op faalangst omdat iedereen hem een jaar als "lastig en lui" heeft gezien....

Ik hoop dat t m gaat lukken als voetballer, dat wil hij t allerliefste en ws. mag hij volgend jaar naar de jeugd van AZ...
Kwak
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:44:59 #217
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_98213339
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 18:37 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben ooit aan het eind van het schooljaar gebeld door een vader met het verzoek van de 4,8 van zijn zoon een zes te maken op het eindrapport, omdat hij nog zo jong was en een beetje aan het puberen, hij kon het echt wel en kon dus verantwoord naar klas 4, volgens hem. Niet gedaan uiteraard. Op de rapportvergadering bleek dat hij zes of zeven docenten, bij wie zijn zoon onvoldoende stond, had gebeld met hetzelfde verzoek.
_O- Schitterend, die schaamteloosheid.
pi_98213953
Mijn schoolleiding stuurt voor de zekerheid een mail rond waarin ze schrijven dat we vooral niet op zulke verzoekjes van ouders in moeten gaan, SL: ervaring leert inderdaad dat sommige ouders gewoon alle docenten benaderen met hetzelfde verhaal.
pi_98231555
Ik meld me even om de reeks te gaan volgen!
Vandaag aangenomen als docent informatica (bovenbouw havo/vwo) voor volgend schooljaar
pi_98237202
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dat was wat sarcastisch bedoeld ;) En ja ik heb al 10 delen zitten doorlezen ;) Ik heb er inderdaad enorm veel zin in, wel weer een nieuwe studie oppakken, maar ik heb het er zeker voor over!

Volgende week vrijdag kennismakingsdag met alle andere nieuwe docenten, dus ben benieuwd. Het is een groeiende school in een groeiende wijk. Van 500 lln naar 730 nu, volgend jaar naar 1000 (de max).

[ Bericht 13% gewijzigd door inXs op 16-06-2011 08:37:39 ]
pi_98275678
quote:
Dat gedrag van de ouders komt volgens mij ook voort uit slechte publicaties rond vmbo-scholen én het feit dat goede ambachtsscholen in Nederland zo goed als verdwenen zijn en we in een maatschappij leven waarin alleen waarde wordt gehecht aan theoretische kennis (en bijbehorend onderwijs). Daardoor is er voor veel leerlingen geen passend onderwijs en ze worden tegen wil en dank in een keurslijf geperst. Veel kinderen zouden er veel meer baat bij hebben een echt vak te leren, i.p.v vmbo-t te doen of havo.

Als er zoveel kinderen niet op een goed niveau bezig zijn dan zegt dat niet zozeer iets over de ouders, maar over het onderwijssysteem: er wordt niet goed genoeg geselecteerd en voor leerlingen die niet goed meekomen binnen de theoretische leerwegen zijn er te weinig goede en aantrekkelijke alternatieven. Het gevolg is dat het niveau op alle fronten daalt, inderdaad.
Helaas hebben onze politici de historische fout gemaakt om de MAVO af te schaffen door deze te fuseren met het LBO VBO. De politici hoopten dat de VBO'ers zich qua theorie en mentaliteit zouden optrekken aan de mavisten maar het omgekeerde gebeurde natuurlijk, iets wat menig leraar die op beide schooltypes les heeft gegeven waarschijnlijk al had voorspeld. Met andere woorden: onze politici hebben de mavisten opgeofferd aan de VBO'ers.
Moest ik over een jaar of 10 een kind krijgen wat een lage intelligentie heeft, ik zou hem/haar ook niet naar een VMBO-school laten gaan; geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Reden: hij/zij zou tussen veel te veel ongemotiveerde leerlingen zitten. Bovendien zijn veel VMBO-scholen (met name in de steden) relatief onveilig en zitten er veel te veel leerlingen die een gedragsstoornis hebben (met name onder bepaalde groepen allochtone leerlingen (met name de Antillianen en de Marokkanen).
Ze moeten inderdaad dat LBO (laten we dat maar weer LBO noemen, dat is wel zo duidelijk aangezien dat toegang biedt tot het MBO) en het MAVO gewoon weer scheiden. De leerlingen die een gemiddelde intelligentie hebben, een matige intelligentie hebben maar hard werken of een hoge intelligentie hebben maar tevens een ontwikkelingsachterstand hebben opgelopen kunnen dan weer lekker starten op een relatief veilige MAVO waar de meeste leerlingen een minimum aan motivatie hebben, de leerlingen die een vak willen leren kunnen naar het LBO. De leerlingen die ongemotiveerd zijn moeten worden opgevangen op een speciale school die zeker niet duurder hoeft te zijn maar waar het klimaat wel heel wat strenger is (tucht).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98517707
Ik had maandag een kennismakingsgesprek op mijn nieuwe stageschool voor mijn laatste (en dus zelfstandige) stage. Ik had zelf het initiatief genomen om een afspraak te maken, leek me toch wel handig eens op die school geweest te zijn en kennis te maken met degenen waarmee ik te maken krijg en alvast te weten welke klassen ik krijg en zo.

Met dat idee ging ik het gesprek ook in, kennismaking en praktische info krijgen, maar ik werd aan een heus kruisverhoor onderworpen, echt een soort sollicitatiegesprek met heel pittige vragen, waarin ik een aantal keer flink voor het blok werd gezet. Ik snap best dat ze willen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben, zeker aangezien ik daar eigenlijk als volwaardig docent aan de slag ga, maar hállo, ik kom stage lopen, ik kom net kijken. Beetje apart.

Ik ben er gelukkig wel achter gekomen welke klassen ik krijg, maar dat was als het aan hun lag zo'n beetje de informatie waarmee ik het moest doen. Alle andere info zou wel aan bod komen op de introdag voor docenten. Ja prima, maar dat is een dag voor de lessen beginnen, béétje laat, leek me. Gelukkig nog wel het een ander kunnen achterhalen. Methode moet ik zelf aanschaffen als ik die wil hebben (ehh.. lijkt me wel, hoe moet ik anders lesgeven?) en na een paar keer vragen mocht ik dan bij gratie gods wat uit een buitenlesmethode-boekje kopiëren waaruit ik de eerste lesweek al van alles moet doen, leek me toch wel erg handig om te zien voor ik de leerlingen er mee moet laten werken.

Al met al een heel apart gesprek. Ik merk dat ik er nu, twee dagen later, nog steeds een beetje beduusd door ben. Ondanks dat nog steeds wel een goed gevoel, denk dat het allemaal wel los zal lopen en goedkomt. Ik vraag me wel écht af of dit gesprek nu gewoon echt een beetje raar was (als ik het vergelijk met wat ik van stagegenoten hoor wel), of dat ik van mijn kant gewoon hele verkeerde verwachtingen had.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_98519941
Wat vragen werden er dan gesteld?
pi_98523087
Paar casussen: wat zou je doen als <insert ingewikkelde situatie waarop echt zo een twee drie geen antwoord te geven is zonder de gebruiken/communicatielijnen binnen de school te kennen>.

Paar inhoudelijke dingen, dingen over het curriculum, die gewoon niet te beantwoorden zijn op het moment dat je net drie seconden weet welke klassen je krijgt en een halve blik op de studiewijzer hebt geworpen (hoe ga je zus en zo organiseren, wat ga je de eerste les doen).

En wat dingen over mijn eigen ontwikkeling enzo, dat was al logischer, maar nog steeds op een erg sollicitatie-achtige manier.
  woensdag 22 juni 2011 @ 20:13:02 #225
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_98523517
Poeh, mijn gesprek voor de LIO-stage ging toch heel anders. Dat was meer zoals jij het ook in gedachten had.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  donderdag 23 juni 2011 @ 14:23:05 #226
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_98553519
jeuj! mn klassen zijn rond voor volgend jaar:

1 gym, 3 havo (2x), 3 vwo (2x), 4 havo en 4 vwo (21 uur). Met de derde en vierde klassen ga ik meegroeien naar het eindexamen is de bedoeling. Alle 3e en 4e klassen zijn ook parallelklassen van waarbij de coordinatie bij een ervaren collega ligt en ook over toetsing etc zijn goede afspraken.

Heb er het volste vertrouwen in!
Kwak
pi_98560931
Klinkt goed, kwakz0r! Ik heb ook mijn lijstje: 1x 3vwo, 1x 4vwo, 1x 5vwo en 1x 6vwo en dan nog 2x 4havo (een paar jaar achter elkaar 3 van zulke groepen gehad, dus dit is fijn) en dan nog 2x 5 havo. Alles bij elkaar 25 uur.

Verder ben ik nog mentor, chef schoolkrant, taalbeleidcoordinator (wat dat dan ook in mag gaan houden) en nog iets met kwaliteitsbewaking bij leerlingenbesprekingen.

Had ik maar een vak geleerd :+ .
  donderdag 23 juni 2011 @ 18:59:10 #228
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_98565864
Ik heb komend jaar weer bovenbouw VMBO. Daarnaast werkzaam als mentor, PR-medewerker, lid van productieteam voor de revue, stagebegeleider, webmaster van de schoolsite, en nog wat werkgroepjes. We amuseren ons volgend jaar wel weer.
.
pi_98571381
Soms voel ik me zo dom :{ tweede corrector had weer (bij eerste werk ook al) een slordigheid gezien, gelukkig in voordeel leerlingen maar ik kan het niet uitstaan dat ik dat soort foutjes toch maak :P maar goed, allebei mijn leerlingen wel geslaagd nu ;)
  donderdag 23 juni 2011 @ 21:53:33 #230
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98576326
@Naamah: Is het de bedoeling dat je zonder methode gaat lesgeven? Hebben de leerlingen geen boeken voor jouw vak?

Ik weet nog erg weinig over volgend jaar, alleen dat ik (zoals altijd) een vmbo b/k-mentorklas heb en de leerlingen met een LGF-beschikking ga begeleiden. De rest is nog één grote verrassing, ik zie het allemaal wel. Hopelijk hoef ik dit jaar niet uit 8 verschillende methodes te werken zoals dit jaar, daar werd ik echt knettergek van...

[ Bericht 0% gewijzigd door TheSilentEnigma op 23-06-2011 22:38:07 ]
  donderdag 23 juni 2011 @ 22:34:17 #231
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_98579708
Ik heb de baan niet gekregen, er was iemand met meer ervaring dus daar is de keus op gevallen.

Ze vonden wel dat ik een goede indruk had achter gelaten, en dat ik me kranig had verweerd in het gesprek (zonder de benodigde kennis van zaken). En hij vertelde me dat hij zeker toekomst zag in mij als docent.

Helaas, volgende keer beter.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_98592736
@TSE Jawel, er is gewoon een methode, de leerlingen hebben die ook, maar als ik zelf een exemplaar wil hebben (alsof ik daar uberhaupt een keuze in heb) moet ik die zelf aanschaffen.
pi_98595765
Ik heb in m'n LiO-jaar ook gewoon m'n eigen boeken aan moeten schaffen. Je kunt bij de uitgeverijen docentexemplaren aanvragen. Daarvoor betaal je alleen de verzendkosten, en die kun je als het een beetje ok geregeld is op je school, gewoon declareren.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_98595788
Ik krijg trouwens in m'n eerste jaar als bevoegd docent een eindexamenklas. The fuck.
pi_98612174
Komend jaar als LIO aan de slag *O*
  vrijdag 24 juni 2011 @ 22:05:32 #236
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98625719
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 10:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb in m'n LiO-jaar ook gewoon m'n eigen boeken aan moeten schaffen. Je kunt bij de uitgeverijen docentexemplaren aanvragen. Daarvoor betaal je alleen de verzendkosten, en die kun je als het een beetje ok geregeld is op je school, gewoon declareren.
Ik ben spd, en mijn school faciliteerde in eerste instantie ook geen boeken vanwege de kosten. Toen heb ik geweigerd om stagiairs te begeleiding, het is toch van de pot gerukt dat er in simpele randvoorwaarden niet voorzien wordt? Nadat ik er met de directie over in gesprek ben gegaan, werd er gelukkig schoolbreed iets geregeld waardoor stagiairs voortaan wel alle boeken in bruikleen krijgen die ze nodig hebben.

@Naamah: Belachelijk. Wat DevilsAndDust al zegt; gewoon een docenten- of beoordelingsexemplaar bij de uitgever aanvragen.
pi_98630506
Ach, ik vind dat boeken zelf aan moeten schaffen op zich nog geen ramp. Ik vind het wel een beetje flauw, het is niet alsof school alleen maar een gigantische gunst verleent door mij daar stage te laten lopen en ik ze alleen maar heel veel werk oplever of zo. Ik denk dat ik ze wel degelijk wat breng en dan is een methode regelen, die gewoon essentieel is om daar mijn taken uit te kunnen voeren, toch wel iets waarvan ik vind dat ik het terug zou mogen verwachten.

En het is meer de manier waarop het gebracht werd. Ze hadden ook kunnen aanbieden het eerste hoofdstuk even te kopiëren en dan in het nieuwe schooljaar even precies te kijken hoe ik aan de methode kom. En docentenexemplaar hadden ze het wel over, maar dat moet dan wel naar mijn eigen adres, want stel je voor dat de school die methode aan moet nemen en bij mij moet zien te krijgen, maar de uitgeverij wil alleen naar de school verzenden.

Nouja, ik ga me er ook niet druk om maken. Ik regel wel wat. Het was vooral de manier waarop het gebracht werd, samen met de rest van het gesprek.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 23:44:20 #238
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98631002
Het is heel kinderachtig, niet echt een warm ontvangst. Als stagiair/beginnend docent komt er zo ontzettend veel op je af, ik vind het de taak van de school om zo goed mogelijk in alle randvoorwaarden te voorzien zodat je alle energie in je kerntaak kunt stoppen: Lesgeven.
  zondag 26 juni 2011 @ 13:02:08 #239
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_98674826
ik zie er zo naar uit om op een nieuwe school te beginnen/ ik heb afgelopen jaar als starter zo enorm veel over me heen gekregen, drie supermoeilijke klassen, erg weinig begeleiding en heel weinig faciliteiten. volgend jaar ziet er wat dat betreft veel beter uit.

en ook heel fijn om bij aanvang gewoon te wéten wat ik wil, aan randvoorwaarden, regels en ook qua onderwijs en didactiek O+ zin in!
Kwak
pi_98724411
Hmmmmmmm, nooit geweten dat een motivatiebrief voor LC zo moeilijk kan zijn, vanavond maar eens aan die brief gaan sleutelen...iemand ervaring met dit?
  maandag 27 juni 2011 @ 16:48:35 #241
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_98724954
ugh. ik kan de antwoorden van de kijk en luistertoets engels havo 2010 nérgens vinden op school. heeft iemand hier misschien de mogelijkheid iets te scannen voor me?

edit: al via iemand gekregen, dat was snel!

[ Bericht 14% gewijzigd door kwakz0r op 27-06-2011 16:56:02 ]
Kwak
pi_98725615
No problem.
pi_98725755
En dan een vraag van mij: Heeft iemand nog tips voor diplomauitreikingpraatjes? Ik mag a.s. vrijdag en vind het best lastig.. Kort en bondig en persoonlijk, dat is waar ik voor ga, maar ik wil ook weer niet té kort/bondig zijn. Moeilijk!
pi_98725861
Ik doe het ook voor het eerst donderdag. Ik probeer (en moet) het kort houden, maar ik schets aan de hand van bepaalde zaken de leerling zoals ik die heb meegemaakt, of een leuke anekdote of iets wat me is bijgebleven. Is ook lastig hoor, ik ben er gewoon voor gaan zitten en heb echt met pen en papier zitten denken 'wat denk ik als ik die leerling voor me zie...'
pi_98725881
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 17:06 schreef Razztwizzle het volgende:
En dan een vraag van mij: Heeft iemand nog tips voor diplomauitreikingpraatjes? Ik mag a.s. vrijdag en vind het best lastig.. Kort en bondig en persoonlijk, dat is waar ik voor ga, maar ik wil ook weer niet té kort/bondig zijn. Moeilijk!
Hier gaat er altijd een mailtje in de rondte van degene die de speech doet (dat wordt bij ons allemaal gedaan door de coordinatoren van een hele afdeling, die verzorgen in hun eentje alle praatjes en doen dat heel leuk) waarin die verzoekt om anekdotes etc. over leerlingen. Het is nu wat kort dag, maar misschien is dat een idee? Het kan je misschien aanknopingspunten opleveren.
  maandag 27 juni 2011 @ 19:48:18 #246
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98732531
quote:
7s.gif Op maandag 27 juni 2011 16:37 schreef Hippos het volgende:
Hmmmmmmm, nooit geweten dat een motivatiebrief voor LC zo moeilijk kan zijn, vanavond maar eens aan die brief gaan sleutelen...iemand ervaring met dit?
Is het puur voor een schaal hoger of komen er ook extra taken bij kijken? In het eerste geval moet je vooral benadrukken wat je al voor de school hebt betekend en wat je ook in de toekomst nog denkt voor de school te gaan betekenen, in het tweede geval moet je vooral benadrukken waarom uitgerekend jij de aangewezen persoon bent voor de taken die bij de LC-functie komen kijken.

Ik wil je verder niet blij maken met een dode mus ofzo, maar op de meeste scholen is het vaak al uitgemaakte zaak wie er in de LC-schaal komen. Het solliciteren/motiveren is meer een formaliteit/wassen neus...
pi_98735707
Klopt, ik maak ook niet zoveel kans, maar als je niets doet krijg je het zeker niet. Er zijn 8 plaatsen voor aankomend schooljaar maag gezien mijn geringe ervaring vermoed ik dat ik nog wel eventjes moet wachten. Maar niet geschoten...
pi_98736410
Ja en als je nu een goede brief in elkaar draait kun je 'm de komende jaren, na wat aanpassingen, blijven indienen tot je in de prijzen valt.
pi_98740614
Precies, op advies van een collega stop ik er ook wat voorbeelden bij (portfolio), maar ik zit nog te broeden op de zinsopbouw enzo. Ik wil niet uit de hoogte klinken maar in de brief ook niet zeer specifiek op competenties ingaan omdat je dan automatisch laat zien dat je nog niet alle competenties beheerst (dat doet niemand)...lastig
  maandag 27 juni 2011 @ 22:34:41 #250
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98741411
quote:
7s.gif Op maandag 27 juni 2011 20:57 schreef Hippos het volgende:
Klopt, ik maak ook niet zoveel kans, maar als je niets doet krijg je het zeker niet. Er zijn 8 plaatsen voor aankomend schooljaar maag gezien mijn geringe ervaring vermoed ik dat ik nog wel eventjes moet wachten. Maar niet geschoten...
Gebrek aan ervaring hoeft niet per se een probleem te zijn; ik kwam al in de LC-schaal toen ik nog geen half jaar mijn bevoegdheid had en nog geen jaar op mijn school werkte.
pi_98772763
Ik werk nu 3 jaar in het onderwijs en bijna 3 jaar op mijn huidige school. Maar ik kan me voorstellen dat een organisatie mensen op het oog heeft die er al veel langer werken, er al langer naar hengelen en eerder teleurgesteld zijn en dat zij 'voorrang' hebben. Zo zullen ze het nooit verkopen, maar zo gaat het wel. Maar goed, wie niet waagt. Dus ik ga vanavond eens in de pen klimmen.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 19:38:39 #252
270592 Johannes_Klabanus
pi_98781919
Een paar weken geleden was ik nog bang dat ik werkloos het nieuwe schooljaar in zou gaan, nu kan ik kiezen uit drie scholen. :D Misschien wel vier, want morgen nog een gesprek. Wel allemaal kleine vacaturetjes, dus ik ga weer op twee scholen werken.

Nog een vraagje: Wanneer krijg je normaal een periodiek erbij? Aan het begin van het schooljaar of in januari? En moet je er al een jaar gewerkt hebben of krijg je het sowieso?
  dinsdag 28 juni 2011 @ 19:42:31 #253
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98782199
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 19:38 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Een paar weken geleden was ik nog bang dat ik werkloos het nieuwe schooljaar in zou gaan, nu kan ik kiezen uit drie scholen. :D Misschien wel vier, want morgen nog een gesprek. Wel allemaal kleine vacaturetjes, dus ik ga weer op twee scholen werken.

Nog een vraagje: Wanneer krijg je normaal een periodiek erbij? Aan het begin van het schooljaar of in januari? En moet je er al een jaar gewerkt hebben of krijg je het sowieso?
Aan het begin van het schooljaar. Het maakt volgens mij niet uit of je er al een jaar gewerkt hebt, ook bij het veranderen van baan na een schooljaar ga je een stap omhoog.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 19:56:32 #254
270592 Johannes_Klabanus
pi_98783227
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 19:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Aan het begin van het schooljaar. Het maakt volgens mij niet uit of je er al een jaar gewerkt hebt, ook bij het veranderen van baan na een schooljaar ga je een stap omhoog.
Dus als je ergens in april bent komen werken ga je in augustus alweer omhoog? Da's mooi :)

--edit--
Staat gewoon in de CAO, zie ik nu:

quote:
[12.1.]2. Tenzij het gestelde in lid 3 van toepassing is [= twee negatieve beoordelingen], wordt het salaris van de werknemer jaarlijks op 1 augustus met tenminste één periodiek verhoogd volgens het voor hem geldende carrièrepatroon.

[ Bericht 10% gewijzigd door Johannes_Klabanus op 28-06-2011 20:11:12 ]
pi_98808504
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 16:40 schreef Hippos het volgende:
Ik werk nu 3 jaar in het onderwijs en bijna 3 jaar op mijn huidige school. Maar ik kan me voorstellen dat een organisatie mensen op het oog heeft die er al veel langer werken, er al langer naar hengelen en eerder teleurgesteld zijn en dat zij 'voorrang' hebben. Zo zullen ze het nooit verkopen, maar zo gaat het wel. Maar goed, wie niet waagt. Dus ik ga vanavond eens in de pen klimmen.
Op veel scholen hanteren ze ook een regel dat je minimaal twee of drie jaar in dienst moet zijn voordat je in aanmerking komt voor schaalverhoging. Is dat bij jou niet zo?

Ook als je het niet krijgt, dan heb je de schoolleiding in ieder geval gewezen op al je kwaliteiten en je meerwaarde voor de school. Als ze slim zijn, doen ze daar wat mee.

Ik heb overigens nog nooit zo veel lastige (mentor)leerlingen en ouders gehad als dit jaar.. Zeker nu in de laatste weken leek er geen eind aan te komen. En er leek ook geen eind te komen aan alle totaal ongefundeerde kritiek en het gezeur dat ik over me heen heb gehad. Ik verwacht nooit dankbaarheid van mensen, maar dit is wel het andere uiterste. Een ouderpaar ging vorige week in een gesprek met mij en iemand van de schoolleiding zelfs dreigen met een rechtzaak omdat we hun kind schandalig behandeld zouden hebben, etc. Dat gesprek hebben we goed kunnen ombuigen, waardoor die houding wel verdween, maar het is zo vermoeiend. Vooral als je de andere dag weer een moeder aan de telefoon hebt, die ook al begint over dat ze een gesprek wil met een leidinggevende over de 'gang van zaken' en 'de rol van de mentor' (ik dus :+ ). Ik weet dat ik, in tegenstelling tot veel andere collega's, mijn werk als mentor/docent echt wel goed doe (in ieder geval wat betreft betrokkenheid en inzet), maar je bent gewoon een makkelijke zondebok als het misgaat. Kennelijk. Het gaat natuurlijk om hun eigen onmacht en onvermogen, maar ik vind het wel lastig als mensen om die reden respectloos gaan worden en doen alsof je een boeman bent (terwijl je eigenlijk vooral probeert je werk goed te doen en te helpen.). Ik weet dat je zulke dingen niet persoonlijk op moet nemen, maar dat valt me dus een beetje tegen.

Ik ging er daardoor zelfs een beetje door twijfelen; of ik dit werk wel lang ga volhouden zo. Het komt er in ieder geval op neer dat ik echt toe ben aan vakantie.

[ Bericht 4% gewijzigd door mane op 29-06-2011 09:56:49 ]
pi_98809473
Dat is heel naar. Zeker omdat je doorgaans veel meer tijd in je mentorleerlingen steekt dan er officieel voor staat, voelt het ontzettend als stank voor dank wanneer je dan aan het eind van het schooljaar dit soort gezeik krijgt. Doorgaans willen ze gewoon hun zin krijgen en ben je de zondebok niet omdat je iets fout hebt gedaan, maar doodeenvoudig omdat je in de weg staat. Bij ons heeft een vader dat ooit goed duidelijk gemaakt toen hij het een coordinator ontzettend moeilijk had gemaakt, ontzettend kwaad was geworden, uiteindelijk ging het tot aan de rechter aan toe, en toen hij niet in het gelijk was gesteld laconiek zei: "ach ja, ik kon het proberen". Vervolgens was ie weer de vriendelijkheid zelve.

Bij ons nemen collega's trouwens weleens, na een aantal jaren mentoraat, een jaartje pauze van het mentorschap. Misschien kun je dat ook wel een keer doen, vooral omdat je met je decaanschap ook al een begeleidende taak hebt.

Maar voor nu eerst: geniet van je vakantie!
pi_98809896
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 10:29 schreef ShadyLane het volgende:
Dat is heel naar. Zeker omdat je doorgaans veel meer tijd in je mentorleerlingen steekt dan er officieel voor staat, voelt het ontzettend als stank voor dank wanneer je dan aan het eind van het schooljaar dit soort gezeik krijgt. Doorgaans willen ze gewoon hun zin krijgen en ben je de zondebok niet omdat je iets fout hebt gedaan, maar doodeenvoudig omdat je in de weg staat.
Het meest absurde was nog wel dat een ouder suggereerde dat ik het ego van het kind moest repareren want dat had een deuk gelopen. :D . :D . :D . Ik heb me gelukkig kunnen inhouden en alleen maar gevraagd: hoe had u zich dat precies voorgesteld?

Nouja, dat is dan wel weer een aardige anekdote.
  woensdag 29 juni 2011 @ 19:25:44 #258
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98832253
quote:
10s.gif Op woensdag 29 juni 2011 10:45 schreef mane het volgende:

[..]

Het meest absurde was nog wel dat een ouder suggereerde dat ik het ego van het kind moest repareren want dat had een deuk gelopen. :D . :D . :D . Ik heb me gelukkig kunnen inhouden en alleen maar gevraagd: hoe had u zich dat precies voorgesteld?

Nouja, dat is dan wel weer een aardige anekdote.
Wij hebben afgelopen jaar tot twee keer toe woedende ouders de school binnen zien stormen en een docent ten overstaande van een volle klas zien bedreigen ('ik trap je kop eraf als je nu niet heel snel je excuses aanbiedt'). Ook leuk: een vader die plechtig belooft dat als zijn dochter nog een keer aangesproken wordt op ongewenst gedrag, de vrachtwagen de school ingereden wordt. Kansloos dit soort figuren.
pi_98835476
Bij ons staat intussen het bekende:

weer op de site. De eerste mails komen alweer binnen, maar ik stuur ze vrolijk door naar de afdelingsleider.
pi_98840165
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2011 09:51 schreef mane het volgende:

[..]

Op veel scholen hanteren ze ook een regel dat je minimaal twee of drie jaar in dienst moet zijn voordat je in aanmerking komt voor schaalverhoging. Is dat bij jou niet zo?

Ook als je het niet krijgt, dan heb je de schoolleiding in ieder geval gewezen op al je kwaliteiten en je meerwaarde voor de school. Als ze slim zijn, doen ze daar wat mee.
In het document wat ik kreeg stond 4 jaar, mondeling zei men 5 jaar. Maar ik moest het in ieder geval proberen, en dat ga ik doen
  donderdag 30 juni 2011 @ 14:33:10 #261
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_98866523
ik word toch mentor! van 3 Havo :) leuk, heb er zin in! is wel spannend want voor het eerst, maar wel goed om meteen een band op te bouwen met een cluppie. Ook leuk omdat ze profielen moeten gaan kiezen enzo. Begeleiding op mn nieuwe school is erg goed nu al, dus ik neem aan dat ik ook over mentoraat nog wel t een en ander zal horen.

nog een pluspunt: ik heb een eigen kast O+ heerlijk! niet meer proppen in een piepklein kluisje en zooi in dozen in een openbare ruimte...

heel veel zin in allemaal, maar nu nog wel een beetje meer zin in vakantie...
Kwak
pi_98869171
Ook zin in volgend jaar!
Net m'n derdejaars stage met succes afgesloten en ik mag volgend jaar mijn LIO doen op dezelfde school. Onwijs leuk team, geweldige leerlingen en nog een hele jonge school (tot dit jaar alleen eerste en tweede leerjaar, volgend jaar gaan de huidige tweedejaars dus naar de derde).
Dit schooljaar heb ik M&M gegeven en volgend jaar mag ik voor de nieuwe derdejaars maatschappijleer verzorgen. Mag zelf een methode uitzoeken en zelf het PTA schrijven, veel werk, maar wel heel waardevol :)
  donderdag 30 juni 2011 @ 17:30:46 #263
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_98873088
Voor de nieuwe mentoren: het "Handboek voor elke Mentor" is een múst-read!
.
  donderdag 30 juni 2011 @ 23:11:44 #264
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98887812
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 17:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Voor de nieuwe mentoren: het "Handboek voor elke Mentor" is een múst-read!
Dit boek bevat ook handige informatie:
http://www.boomnelissen.n(...)erwijs_9789024417629
pi_98914086
Toen ik net nederig ging smeken voor een LC-plek kreeg ik de vraag waarom ik niet gewoon voor LD ging. Ik heb dus hoop voor m'n LC-verzoek :)

Ik heb ook best wel weer zin in volgend jaar, maar eerst vakantie *O* !!!
  vrijdag 1 juli 2011 @ 16:26:39 #266
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98914264
*O* Vakantie!!! *O*
pi_98922651
Nog leuke plannen voor de komende heerlijke zeven weken?
pi_98924884
Ik kom maar even in dit topic binnenvallen :)
Ik ga namelijk volgend jaar een half jaar op mijn oude middelbare school lesgeven, vijf lesuren van 90 minuten per week. Ik ben zelf nog bachelor-student dus het is allemaal nogal spannend en ik word ook een beetje in het diepe gegooid maar eigenlijk heb ik er vooral veel zin in! Zeker als ik zo dit topic lees; iedereen is toch wel enthousiast over het lesgeven zelf, al is de rompslomp eromheen soms vervelend. Dat heb ik trouwens zelf ook al ervaren. De communicatie met de school gaat niet bepaald soepel, ik heb nog steeds niks officieels, maargoed. Ik zie dat halfjaar echt als de uitgelezen kans om te kijken of het onderwijs iets voor me is. Ik heb ervaring met bijles geven en examentrainingen met kleine groepjes, maar zo'n hele klas is natuurlijk weer een ander verhaal. Waar ik zelf een beetje bang voor ben is dat ik vanwege mijn leeftijd niet zoveel overwicht heb op de leerlingen. Maar aan de andere kant sta je natuurlijk nog vrij dichtbij de leerlingen, dat kan vast ook voordelen hebben. Voor mij is het ook nog maar twee jaar geleden dat ik in de schoolbanken zat.

Ik weet ook niet zo heel goed wat ik met deze post wil haha, maar ik dacht, ik sluit me maar aan bij het topic, want ik zal de hulp van ervaren docenten hard nodig hebben! Niet dat ik geen begeleiding krijg straks natuurlijk, maar toch ;)
  vrijdag 1 juli 2011 @ 20:46:21 #269
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_98924947
ik moet nog 2 weken :( en ik begin wel gewoon 21 augustus weer :( dus shhhhhhhhttt!!

;)
Kwak
  vrijdag 1 juli 2011 @ 21:24:16 #270
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98926458
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 19:56 schreef Jentin het volgende:
Nog leuke plannen voor de komende heerlijke zeven weken?
Veel uitslapen, veel motorrijden, veel sporten, veel opruimen, veel vriendenbezoekjes afleggen en ook nog een week of twee naar Engeland!
pi_98929846
Ik heb diploma's uitgereikt, voor het eerst! En het ging goed en ik ben blij dat het klaar is :7 .
pi_98930633
Leuk! Heeft me altijd heel tof geleken om die praatjes te mogen houden :).
pi_98931016
Ik bibberde en zweette peentjes, maar ik kreeg gelukkig complimenten, niemand merkte iets van de zenuwen, en ik sprak erna met blije leerlingen en ouders, het was echt heel fijn! Het was de nacht wakker liggen en de weken voorbereiding wel waard, gelukkig.
pi_98931442
Mooi :). En de volgende keer gaat het vast makkelijker, voor je eerste les was je immers ook stukken zenuwachtiger dan voor de latere (mag ik hopen althans ;) )
pi_98942886
Gek hè, dat je voor zoiets dan ineens weer zenuwachtig bent! Ik moet maandag een presentatie houden voor een groep medestudenten. Nou, zet mij maar voor dertig brugklassers.

Gister arbeidsvoorwaardengesprek gehad en direct de overige vaksectieleden ontmoet. Het gevoel bij de school is ontzettend goed. *O*.
pi_98948681
Ik heb verleden week kennis gemaakt met de school en de oude vakdocent.
Hij is nu de enige docent die het vak geeft, volgend jaar ben ik dat dus. Erg spannend voor me eerste jaar als docent gelijk het hele vak zelf te runnen. Aan de andere kant vind ik het ook wel leuk, kan ik wat meer spelen met de inhoud ervan. Dat vind ik wel een voordeel van mijn vak (informatica).
Waar ik wel tegen op zie is de leerlingen-administratie, het is een school waarin de leerlingen op eigen tempo werken, ouderwets klassikaal les is er dus niet. Moet dus bijhouden wie welke toets al gedaan heeft. De huidige docent doet dat op papier, ik wil het wel gaan digitaliseren.
Al met al heb ik mezelf aardig wat werk op me schouders gehaald voor naast me studie, maar ik heb er wel reuze zin in!
  zaterdag 2 juli 2011 @ 15:53:32 #277
270592 Johannes_Klabanus
pi_98950755
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 20:44 schreef Chryseïs het volgende:
Ik kom maar even in dit topic binnenvallen :)
Ik ga namelijk volgend jaar een half jaar op mijn oude middelbare school lesgeven, vijf lesuren van 90 minuten per week. Ik ben zelf nog bachelor-student dus het is allemaal nogal spannend en ik word ook een beetje in het diepe gegooid maar eigenlijk heb ik er vooral veel zin in! Zeker als ik zo dit topic lees; iedereen is toch wel enthousiast over het lesgeven zelf, al is de rompslomp eromheen soms vervelend. Dat heb ik trouwens zelf ook al ervaren. De communicatie met de school gaat niet bepaald soepel, ik heb nog steeds niks officieels, maargoed. Ik zie dat halfjaar echt als de uitgelezen kans om te kijken of het onderwijs iets voor me is. Ik heb ervaring met bijles geven en examentrainingen met kleine groepjes, maar zo'n hele klas is natuurlijk weer een ander verhaal. Waar ik zelf een beetje bang voor ben is dat ik vanwege mijn leeftijd niet zoveel overwicht heb op de leerlingen. Maar aan de andere kant sta je natuurlijk nog vrij dichtbij de leerlingen, dat kan vast ook voordelen hebben. Voor mij is het ook nog maar twee jaar geleden dat ik in de schoolbanken zat.

Ik weet ook niet zo heel goed wat ik met deze post wil haha, maar ik dacht, ik sluit me maar aan bij het topic, want ik zal de hulp van ervaren docenten hard nodig hebben! Niet dat ik geen begeleiding krijg straks natuurlijk, maar toch ;)
Ik ben begin dit jaar ook gewoon "in het diepe gesprongen". Zo kom je er het allersnelst achter of het iets voor je is. Uiteraard zal het af en toe lastig zijn, maar dat heeft elke beginner.
pi_98995547
Kopen jullie een docentenagenda? En zo ja waar, want ik ben er nog erg weinig tegengekomen. En wat zijn de voordelen van een docentenagenda?

Ik had afgelopen jaar een gewone agenda (zo een van 2 euro bij de Hema, heerlijke dingen), maar er waren leerlingen die dezelfde hadden en dat vond ik toch echt minder :)
  zondag 3 juli 2011 @ 20:58:39 #279
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_98996507
Ik heb de docentenband, van EPN. Is een klappertje. Dat vind ik prettiger werken, omdat je het open kunt laten liggen, en er meer schrijfruimte is. Ook kun je achterin bij de puntenlijsten gemakkelijk blaadjes toevoegen en verwijderen, dankzij het ringbandje.

.
  zondag 3 juli 2011 @ 22:05:23 #280
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_99000171
Wij werken op school met de CitrusPers-agenda, die gebruiken de docenten ook.
pi_99026075
Wij krijgen van school een agenda, gewoon de Wolters (?) docentenagenda. Daarnaast gebruik ik zelf voor de cijfers sinds een paar jaar een 'cahier de bord'. Ik weet er even geen Nederlandse naam voor. Het is een schrift waarin je per klas heel veel ruimte hebt voor cijfers, huiswerkcontroles en andere aftekenlijstjes. Ik zweer erbij. (Volgens mij kwam het idee ook van hier, omdat iemand hier het erover had.)
  maandag 4 juli 2011 @ 16:39:44 #282
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_99026226
oeh, zijn die er ook nederlandstalig Jentin?
Kwak
pi_99033751
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 16:39 schreef kwakz0r het volgende:
oeh, zijn die er ook nederlandstalig Jentin?
Het zijn vooral tabellen en de overige gegevens kun je zelf invullen. Ik bestel ze altijd bij www.papier-royaal.nl. Ze zijn van Clairefontaine, en de webwinkel noemt ze 'puntenboek' (dat had ik op zich ook kunnen verzinnen :+ ). Ik denk dus dat de taal niet uitmaakt (ik geef zelf (ook?) Nederlands).

Edit:
Ik vond nog een plaatje van de binnenkant. Niet heel duidelijk, maar je hebt dus heel erg veel ruimte per klas. Ik bestel er altijd een voor negen klassen.

Wat je hier ziet is dus voor 1 klas: 2 A4-bladen en daarin nog twee kleinere vellen (iets kleiner dan A4). Ik gebruik 1 A4-blad voor de cijfers, twee kleintjes voor de huiswerkcontroles, het andere A4-blad voor het controleren van inleverafspraken. En dan houd ik dus nog riant over.
Maar zoals je ziet: het zijn gewoon blanco tabellen, en je kunt dus zelf helemaal invullen wat je waarvoor wil gebruiken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jentin op 04-07-2011 19:49:22 ]
  maandag 4 juli 2011 @ 20:05:34 #284
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_99034655
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 19:43 schreef Jentin het volgende:

[..]

Het zijn vooral tabellen en de overige gegevens kun je zelf invullen. Ik bestel ze altijd bij www.papier-royaal.nl. Ze zijn van Clairefontaine, en de webwinkel noemt ze 'puntenboek' (dat had ik op zich ook kunnen verzinnen :+ ). Ik denk dus dat de taal niet uitmaakt (ik geef zelf (ook?) Nederlands).

Edit:
Ik vond nog een plaatje van de binnenkant. Niet heel duidelijk, maar je hebt dus heel erg veel ruimte per klas. Ik bestel er altijd een voor negen klassen.
[ afbeelding ]

Wat je hier ziet is dus voor 1 klas: 2 A4-bladen en daarin nog twee kleinere vellen (iets kleiner dan A4). Ik gebruik 1 A4-blad voor de cijfers, twee kleintjes voor de huiswerkcontroles, het andere A4-blad voor het controleren van inleverafspraken. En dan houd ik dus nog riant over.
Maar zoals je ziet: het zijn gewoon blanco tabellen, en je kunt dus zelf helemaal invullen wat je waarvoor wil gebruiken.

superhandig! ik geef Engels, maar ik zag op de link die ik vond steeds "Franstalig" staan, dus ik vroeg me af of het verschil maakt. Ik ga er ook maar 1 bestellen denk ik, heb volgend jaar 7 klassen dus dat moet wel passen! (ik poog mijn innerlijke chaos dit jaar wat meer te stroomlijnen, een echt geordende juf zal ik nooit worden vrees ik...)
Kwak
pi_99053634
Haha, herkenbaar, ik heb er toen ook een gekocht in een dappere poging de chaos te beheersen ;). Mij helpt het wel, omdat ik alles lekker bij elkaar heb en heel veel ruimte heb. Bovendien raak ik dit ding vanwege het formaat en de kleur niet zo gauw kwijt, terwijl mijn agenda vrij regelmatig weg is. En daarnaast heb ik aan het einde van het jaar een kant en klaar overzicht om te bewaren (met bovenbouw wel handig soms); mijn agenda is er na een schooljaar meestal zo slecht aan toe dat hij niet echt meer bewaard kan worden.
pi_99080753
Oooh.. ik kán niet meer :@ nog zoveel nakijkwerk te doen, nog een bult 4HAVO mondelingen. Blah. Even motivatie vinden voor die laatste twee weken!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2011 20:31:49 ]
pi_99083038
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 20:31 schreef Razztwizzle het volgende:
Oooh.. ik kán niet meer :@ nog zoveel nakijkwerk te doen, nog een bult 4HAVO mondelingen. Blah. Even motivatie vinden voor die laatste twee weken!
Wat mij altijd helpt is te denken dat het op de een of andere manier ieder jaar toch weer lukt om alles op tijd af te krijgen. En waarom zou dit jaar anders zijn? Met andere woorden: over twee weken ben je er ook wel helemaal vanaf. Die bult werk is dus niet zo oneindig als ie lijkt. Sterkte, nog even!
pi_99121216
Bedankt voor je tip en steun Jentin ^O^ ! Ik ben vandaag extra vroeg naar school gegaan, heb de hele dag (met thee en koekjes en gezellige collega's) stoïcijns zitten nakijken en alles is AF.

Nu morgen nog wat mondelingen en wat wanhopige leerlingen die nu "op mijn toets" blijven zitten te woord staan, en dan kan ik aan de slag met kasten opruimen en nakijkbladen aanvullen en dat soort klusjes.

*Weer motivatie heeft *) *
  donderdag 7 juli 2011 @ 12:23:51 #289
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_99147418
Ik ben zo zielsgelukkig dat het lesgeven voor dit jaar en op deze school erop zit! heb veel zin in volgend jaar, maar nu vind ik het wel prima dat ik alleen nog een perosneelsuitje en een week vegaderingen heb het voelt al als varkansie!

Sterkte met de laatste loodjes razz...
Kwak
  donderdag 7 juli 2011 @ 19:29:37 #290
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_99164891
Ik heb morgen officieel de laatste dag, maar ik heb helemaal niet het idee dat vakantie is. Volgende week moet ik sowieso nog een aantal dingen voor school doen, o.a. PR-werk. Maar om nu te zeggen dat ik een vakantiegevoel heb... nee.
.
pi_99541940
Een vraagje voor jullie. Bestaat er ook een lijst waar je alle schalen en de salarissen die daarbij horen kunt aflezen? :)
Op woensdag 30 juni 2010 20:32 schreef afcajos het volgende:
Verrassend. Een topic over het regelen van te jonge smatjes en C_N en Lakitu zijn er als de kippen bij.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 16:21:28 #292
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_99544651
http://www.vo-raad.nl/themas/cao-vo en dan rechts klikken op "gewijzigde salaristabellen"

(effe googelen op CAO VO ;) )
Kwak
pi_99549763
Super. Bedankt.
Op woensdag 30 juni 2010 20:32 schreef afcajos het volgende:
Verrassend. Een topic over het regelen van te jonge smatjes en C_N en Lakitu zijn er als de kippen bij.
pi_99907940
Niet geheel zonder reden vraag ik me ineens af hoe het is geregeld als je als docent een vrije dag wil buiten de vakanties om voor een bijzondere gebeurtenis zoals een begrafenis of huwelijk. Kan er in de cao niks over vinden.
pi_99912247
Bij ons moet je daar verlof voor aanvragen. En als je een goede reden hebt wordt dat 99 van de 100x gehonoreerd. Studieverlof, huwelijk of begrafenis, gewoon een verlof aanvragen voor die dag.
pi_99930361
Wat verdienen jullie :@
pi_99930522
Te weinig :')
  maandag 25 juli 2011 @ 19:38:20 #298
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_99931808
Wat ik verdien zal ik toch nooit uitbetaald krijgen.
.
pi_99934658
Standaard te weinig, onderwijs voelt (vaak) vaak als hard voor weinig als het om salaris gaat :P
  maandag 25 juli 2011 @ 20:50:46 #300
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_99934840
Hoe was jullie allereerste stage en wat moest je doen :@ ?
Op elke fokker past een bril.
pi_99936055
Wij willen cijfers zien
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')