abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98150215
Dat gedrag van de ouders komt volgens mij ook voort uit slechte publicaties rond vmbo-scholen én het feit dat goede ambachtsscholen in Nederland zo goed als verdwenen zijn en we in een maatschappij leven waarin alleen waarde wordt gehecht aan theoretische kennis (en bijbehorend onderwijs). Daardoor is er voor veel leerlingen geen passend onderwijs en ze worden tegen wil en dank in een keurslijf geperst. Veel kinderen zouden er veel meer baat bij hebben een echt vak te leren, i.p.v vmbo-t te doen of havo.

Als er zoveel kinderen niet op een goed niveau bezig zijn dan zegt dat niet zozeer iets over de ouders, maar over het onderwijssysteem: er wordt niet goed genoeg geselecteerd en voor leerlingen die niet goed meekomen binnen de theoretische leerwegen zijn er te weinig goede en aantrekkelijke alternatieven. Het gevolg is dat het niveau op alle fronten daalt, inderdaad.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_98151298
Nou ik mag mij als (onbevoegd) en nieuwe docent ook melden in dit topic ;) Inmiddels al wat jaren ervaring in het bedrijfsleven en 2 opleidingen (hbo en WO-deeltijd) afgerond, start ik vanaf 1 augustus als zij-instromer, als docent 2e graads aardrijkskunde. Heb het afgelopen jaar al een aantal scholen getest, door een dag mee te lopen bijvoorbeeld en ik moet zeggen dat het enorm bevallen is (ik heb al lange tijd de ambitie om docent te worden). Zij-instroom bleek voor mij een optie en de middelbare school waar ik aan de slag ga zag dit ook zitten, mooie is wel dat de school op 1km afstand ligt.

Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 12:01:53 #203
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_98151336
Ja, je hebt helemaal gelijk. Het zou mooi zijn als er waardering voor vaklui kwam in dit land. Dat zou een hoop ellende schelen.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)t-voor-leraren.dhtml
De klassen gaan dus ook weer groter worden...
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_98155530
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Wij gebruiken op de opleiding het boek 'Lessen in orde' van Peter Teitler. Daar staan veel handige tips in. Ik vind het een handig boek!
Somebody help me cause I'm falling
  dinsdag 14 juni 2011 @ 17:57:47 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_98164531
Wat me opvalt is dan veel leerlingen flink "omhooggeduwd" worden. Leerlingen die eigenlijk VMBO-T zijn, worden op HAVO geplaatst. Aan het einde van 2 Havo, halverwege 3 Havo vallen ze dan door de mand - dat zie ik nu op mijn school gebeuren. Het verbaast me dat de verhouding eerst 40 % havo/vwo, 60% vmbo was, en nú - binnen een paar jaar - opeens 40% vmbo, 60% havo/vwo. Zit er iets in ons drinkwater of zo?

Je zult zien, een hoop van die havisten komt toch gewoon weer op vmbo terecht. Maar voor de cijfertjes is dat natuurlijk niet interessant.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Ja goed.. ik kan wel tips gaan geven, maar elke situatie is toch anders. Hoe een klas reageert ligt ook aan jouw opstelling richting klas. Ze zullen je waarschijnlijk, als nieuwe docent, gaan uittesten. Hoe begin je een eerste les? Met jezelf voorstellen, rondje door de klas maken, namen van de leerlingen oplezen, kijken wat je voor vlees in de kuip hebt. Eventuele regels bespreken met ze. Ligt ook een beetje aan welke klas je hebt.
Als een leerling echt niet wil luisteren en negeert je - dan is er waarschijnlijk al wat aan vooraf gegaan. Mijn ervaring, bij eerste lessen, is dat de leerlingen wel welwillend zijn. Mocht het toch botsen (om wat voor reden dan ook), dan zou ik een gesprekje met de leerling aan knopen. Wel ná de les.
.
pi_98190316
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:12 schreef Liekje het volgende:

[..]

Wij gebruiken op de opleiding het boek 'Lessen in orde' van Peter Teitler. Daar staan veel handige tips in. Ik vind het een handig boek!
Ok besteld, mooi leesvoer voor in de vakantie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 17:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ja goed.. ik kan wel tips gaan geven, maar elke situatie is toch anders. Hoe een klas reageert ligt ook aan jouw opstelling richting klas. Ze zullen je waarschijnlijk, als nieuwe docent, gaan uittesten. Hoe begin je een eerste les? Met jezelf voorstellen, rondje door de klas maken, namen van de leerlingen oplezen, kijken wat je voor vlees in de kuip hebt. Eventuele regels bespreken met ze. Ligt ook een beetje aan welke klas je hebt.
Als een leerling echt niet wil luisteren en negeert je - dan is er waarschijnlijk al wat aan vooraf gegaan. Mijn ervaring, bij eerste lessen, is dat de leerlingen wel welwillend zijn. Mocht het toch botsen (om wat voor reden dan ook), dan zou ik een gesprekje met de leerling aan knopen. Wel ná de les.
Uiteraard is elke situatie anders, daarom vind ik dit topic ook best handig, aangezien hier veel casussen naar voren komen, dan heb ik in ieder geval wat voorkennis ;) Verder heb ik uiteraard even inwerktijd, waarin ik al wat dingen oppak.
  woensdag 15 juni 2011 @ 10:59:02 #207
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_98193622
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Wat betreft orde sluit ik me - al ben ik ook maar een beginner - bij Baba-O-Riley aan. De term is niet voor niets "orde hóuden". De uitgangssituatie is dat je orde hébt, je moet alleen zien dat je die niet kwijtraakt. Dat leerlingen je volkomen negeren zal daarom juist in het begin niet snel voorkomen.

En wat betreft de eerste les: Jezelf voorstellen, de leerlingen zichzelf laten voorstellen, een paar duidelijke regels stellen en duidelijk maken welke consequenties je verbindt aan het breken ervan (en dat dan later ook dóen, niet loos dreigen).
pi_98199852
Helder communiceren: wat mij betreft een belangrijke tip.

Toen ik begon met lesgeven bleek ik veel onuitgesproken verwachtingen te hebben. Ik heb mezelf moeten aanleren om mijn verwachtingen naar leerlingen toe duidelijk te maken. Vaak herhalen ook. En complimenten geven als ze het goed doen.

Op mijn werk heb ik een verschil in mening met een coördinatrice. Ik heb een bovenbouw leerling een onvoldoende gegeven voor een mondeling. Dat heb ik overigens samen met een collega gedaan. We hebben daar een beoordelingsformulier van. Die kunnen de leerlingen bekijken en ze krijgen daar ook uitleg bij, als ze dat willen. De betreffende leerling wilde ook uitleg, maar begon tegen mijn collega en mij dingen te zeggen: 'Jullie hebben mij genaaid'. Toen hebben wij het gesprek gestaakt, omdat dat niet de bedoeling is en we respectvol behandeld willen worden.

Nu wil de moeder van de leerling een gesprek met ons over het cijfer. De coördinatrice heeft dit gesprek al toegezegd. Naar mijn idee gaat dat te ver. Wij hebben gedaan wat redelijkerwijs van ons verwacht kan worden (inzage geven + uitleg). Waarom dan ook nog een gesprek met een ouder, over 1 cijfer? Ik val er ook een beetje over dat dit gesprek, namens mij, al is toegezegd. Ik verwacht eigenlijk dat een coordinatice ouders erop wijst dat het niet de bedoeling is dat docenten gesprekken over 1 cijfer aangaan. Wat denken ze ermee te bereiken? Feedback kan de leerling persoonlijk krijgen en over het cijfer kan niet 'onderhandeld' worden. Op mijn vorige school zei de coördinator dat wel, en zo hoort het naar mijn idee ook. Deze coördinatrice begrijpt niets van mijn zienswijze. Wat vinden jullie?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_98208378
Ik ben het helemaal met je eens, Mane. Ik heb sowieso al een gruwelijke hekel aan dat gemarchandeer. Bovendien ga ik er altijd vanuit dat er niet een docent is die voor z'n lol een onvoldoende geeft. Ik vind dat jij keurig hebt gehandeld en ik geef je ook groot gelijk dat je het inzagegesprek hebt gestaakt. Ik zou zelf het idee krijgen dat die coördinatrice er gewoon niet zo'n zin meer in heeft aan het einde van het jaar ofzo, en dus maar dingen toezegt om van het gezeur af te zijn. Daar zou ik me ook niet voor willen lenen.
Had ik al gezegd dat ik het met je eens ben ;)?
pi_98208671
Nou ik heb mijn officiële aanstelling binnen, naast het zij-instroom traject ga ik voor o,65 fte aan de slag. 4x1e klas, 3x 2e klas en 1x vmbo(t), in totaal 16 lesuren dus! Hiernaast krijg ik een docentenchoach toegewezen, een vak coach en de eerste maanden een 'maatje'. Ondanks de verhalen hier heb ik er erg veel zin in ;)
pi_98210485
Het onderwijs is heel leuk hoor, inXs! Ik zou niets anders willen. Gefeliciteerd met je aanstelling!

Jentin, mijn collega is van mening dat je ouders die een gesprek willen niet kan weigeren. Ik denk dat het wel kan, als je daarbij uitlegt dat dit niet de bedoeling is en dat de leerling zelf uitleg kan krijgen maar dat het daarbij moet blijven. Ik heb zelf het idee dat mijn collega voor zo'n stellingname een beetje te slap is, iemand die het liefst met iedereen een beetje meepraat. (Persoonlijk houd ik daar sowieso niet zo van.. :P .) Het blijft natuurlijk, zeker in deze tijd van het jaar, een ingewikkelde zaak: ouders die dingen proberen te 'regelen'. Iedereen gaat daar weer anders mee om. Ik heb er in ieder geval niet veel geduld mee.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 15 juni 2011 @ 17:45:07 #212
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_98210877
@ inXs: proficiat met je aanstelling! :)

quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:58 schreef inXs het volgende:
Ondanks de verhalen hier heb ik er erg veel zin in ;)
Hallo? }:| Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
.
pi_98212059
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
@ inXs: proficiat met je aanstelling! :)

[..]

Hallo? }:| Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
Ja, bijvoorbeeld dat het erg leuk is om een mentorklas bij je thuis uit te nodigen om te BBQ'en. 19 leerlingen in mijn achtertuin die morgen horen of ze geslaagd zijn, met verhalen over vakanties en over toekomstplannen en dromen. Geweldig O+. Ik kreeg bloemen en bonbons en een kaart met een berichtje van iedereen. Ik ga ze echt missen!
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:33:58 #214
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_98212910
@ mane: vervelend als de coördinator niet achter je staat. Wat mij betreft heb je gelijk: de docent bepaalt de cijfers, dat is één van je taken. Op mijn huidige school heb ik er gelukkig geen last van, maar op verschillende scholen hebben ouders te veel inspraak/macht.

Ik heb ook weer een lekker verhaal met een leerling... afwezig bij toets, afwezig bij inhalen (op de dag zelf een mailtje over huisartsbezoek - had geen zin er achteraan te gaan en heb een nieuwe datum geprikt), en afwezig bij 2e keer inhalen, dit keer een mailtje met als excuus een begrafenis. Ouders gebeld, vader wist van niks. Beetje :{ zo'n verhaal.
Zelfde leerling had ook een practicum gemist, wat ze mocht maar niet moest inhalen. Ze mailde: er staat geen cijfer, maar ik had een 10. Klopt het wel? Ehhhh....

Er gebeurt weer van alles aan het einde van het jaar...
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_98213046
Ik ben ooit aan het eind van het schooljaar gebeld door een vader met het verzoek van de 4,8 van zijn zoon een zes te maken op het eindrapport, omdat hij nog zo jong was en een beetje aan het puberen, hij kon het echt wel en kon dus verantwoord naar klas 4, volgens hem. Niet gedaan uiteraard. Op de rapportvergadering bleek dat hij zes of zeven docenten, bij wie zijn zoon onvoldoende stond, had gebeld met hetzelfde verzoek.
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:43:03 #216
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_98213275
ik heb vandaag wel 1 leerling uit de brugklas een proefwerk mondeling laten doen, hij moest het inhalen en kwam binnen met een blaadje met drie zinnen erop. hij snapte er helemaal niks van. Hij vroeg t zo zielig, dus hebben we t samen gedaan in de pauze. Hij heeft nu 1 dikke voldoende op zijn lijst die verder niks uit maakt voor zijn rapport, hij heeft namelijk alleen nog maar drieën gehaald voor engels, staat ca. 12 tekortpunten en kan het niet meer bijwerken allemaal. Maar dat blije koppie toen ie eindelijk het idee had dat ie iets kon O+

Deels ligt het aan niet opletten en niks doen, maar het meeste zit het erin dat hij het gewoon niet aankan allemaal, het is te moeilijk, en hij schakelt dan gewoon uit. het is een heel jaar nauwelijks gelukt hem erbij te halen. Tijdens het schrijfopdrachtje aan t einde zei hij ook dingen als "ik ben echt slecht, ik kan niet eens "problems" schrijven". Zo zonde dat zo'n kind boven zn niveau zit en dan nu pas getest wordt op faalangst omdat iedereen hem een jaar als "lastig en lui" heeft gezien....

Ik hoop dat t m gaat lukken als voetballer, dat wil hij t allerliefste en ws. mag hij volgend jaar naar de jeugd van AZ...
Kwak
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:44:59 #217
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_98213339
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 18:37 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben ooit aan het eind van het schooljaar gebeld door een vader met het verzoek van de 4,8 van zijn zoon een zes te maken op het eindrapport, omdat hij nog zo jong was en een beetje aan het puberen, hij kon het echt wel en kon dus verantwoord naar klas 4, volgens hem. Niet gedaan uiteraard. Op de rapportvergadering bleek dat hij zes of zeven docenten, bij wie zijn zoon onvoldoende stond, had gebeld met hetzelfde verzoek.
_O- Schitterend, die schaamteloosheid.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_98213953
Mijn schoolleiding stuurt voor de zekerheid een mail rond waarin ze schrijven dat we vooral niet op zulke verzoekjes van ouders in moeten gaan, SL: ervaring leert inderdaad dat sommige ouders gewoon alle docenten benaderen met hetzelfde verhaal.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_98231555
Ik meld me even om de reeks te gaan volgen!
Vandaag aangenomen als docent informatica (bovenbouw havo/vwo) voor volgend schooljaar
pi_98237202
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
@ inXs: proficiat met je aanstelling! :)

[..]

Hallo? }:| Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
Dat was wat sarcastisch bedoeld ;) En ja ik heb al 10 delen zitten doorlezen ;) Ik heb er inderdaad enorm veel zin in, wel weer een nieuwe studie oppakken, maar ik heb het er zeker voor over!

Volgende week vrijdag kennismakingsdag met alle andere nieuwe docenten, dus ben benieuwd. Het is een groeiende school in een groeiende wijk. Van 500 lln naar 730 nu, volgend jaar naar 1000 (de max).

[ Bericht 13% gewijzigd door inXs op 16-06-2011 08:37:39 ]
pi_98275678
quote:
Dat gedrag van de ouders komt volgens mij ook voort uit slechte publicaties rond vmbo-scholen én het feit dat goede ambachtsscholen in Nederland zo goed als verdwenen zijn en we in een maatschappij leven waarin alleen waarde wordt gehecht aan theoretische kennis (en bijbehorend onderwijs). Daardoor is er voor veel leerlingen geen passend onderwijs en ze worden tegen wil en dank in een keurslijf geperst. Veel kinderen zouden er veel meer baat bij hebben een echt vak te leren, i.p.v vmbo-t te doen of havo.

Als er zoveel kinderen niet op een goed niveau bezig zijn dan zegt dat niet zozeer iets over de ouders, maar over het onderwijssysteem: er wordt niet goed genoeg geselecteerd en voor leerlingen die niet goed meekomen binnen de theoretische leerwegen zijn er te weinig goede en aantrekkelijke alternatieven. Het gevolg is dat het niveau op alle fronten daalt, inderdaad.
Helaas hebben onze politici de historische fout gemaakt om de MAVO af te schaffen door deze te fuseren met het LBO VBO. De politici hoopten dat de VBO'ers zich qua theorie en mentaliteit zouden optrekken aan de mavisten maar het omgekeerde gebeurde natuurlijk, iets wat menig leraar die op beide schooltypes les heeft gegeven waarschijnlijk al had voorspeld. Met andere woorden: onze politici hebben de mavisten opgeofferd aan de VBO'ers.
Moest ik over een jaar of 10 een kind krijgen wat een lage intelligentie heeft, ik zou hem/haar ook niet naar een VMBO-school laten gaan; geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Reden: hij/zij zou tussen veel te veel ongemotiveerde leerlingen zitten. Bovendien zijn veel VMBO-scholen (met name in de steden) relatief onveilig en zitten er veel te veel leerlingen die een gedragsstoornis hebben (met name onder bepaalde groepen allochtone leerlingen (met name de Antillianen en de Marokkanen).
Ze moeten inderdaad dat LBO (laten we dat maar weer LBO noemen, dat is wel zo duidelijk aangezien dat toegang biedt tot het MBO) en het MAVO gewoon weer scheiden. De leerlingen die een gemiddelde intelligentie hebben, een matige intelligentie hebben maar hard werken of een hoge intelligentie hebben maar tevens een ontwikkelingsachterstand hebben opgelopen kunnen dan weer lekker starten op een relatief veilige MAVO waar de meeste leerlingen een minimum aan motivatie hebben, de leerlingen die een vak willen leren kunnen naar het LBO. De leerlingen die ongemotiveerd zijn moeten worden opgevangen op een speciale school die zeker niet duurder hoeft te zijn maar waar het klimaat wel heel wat strenger is (tucht).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98517707
Ik had maandag een kennismakingsgesprek op mijn nieuwe stageschool voor mijn laatste (en dus zelfstandige) stage. Ik had zelf het initiatief genomen om een afspraak te maken, leek me toch wel handig eens op die school geweest te zijn en kennis te maken met degenen waarmee ik te maken krijg en alvast te weten welke klassen ik krijg en zo.

Met dat idee ging ik het gesprek ook in, kennismaking en praktische info krijgen, maar ik werd aan een heus kruisverhoor onderworpen, echt een soort sollicitatiegesprek met heel pittige vragen, waarin ik een aantal keer flink voor het blok werd gezet. Ik snap best dat ze willen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben, zeker aangezien ik daar eigenlijk als volwaardig docent aan de slag ga, maar hállo, ik kom stage lopen, ik kom net kijken. Beetje apart.

Ik ben er gelukkig wel achter gekomen welke klassen ik krijg, maar dat was als het aan hun lag zo'n beetje de informatie waarmee ik het moest doen. Alle andere info zou wel aan bod komen op de introdag voor docenten. Ja prima, maar dat is een dag voor de lessen beginnen, béétje laat, leek me. Gelukkig nog wel het een ander kunnen achterhalen. Methode moet ik zelf aanschaffen als ik die wil hebben (ehh.. lijkt me wel, hoe moet ik anders lesgeven?) en na een paar keer vragen mocht ik dan bij gratie gods wat uit een buitenlesmethode-boekje kopiëren waaruit ik de eerste lesweek al van alles moet doen, leek me toch wel erg handig om te zien voor ik de leerlingen er mee moet laten werken.

Al met al een heel apart gesprek. Ik merk dat ik er nu, twee dagen later, nog steeds een beetje beduusd door ben. Ondanks dat nog steeds wel een goed gevoel, denk dat het allemaal wel los zal lopen en goedkomt. Ik vraag me wel écht af of dit gesprek nu gewoon echt een beetje raar was (als ik het vergelijk met wat ik van stagegenoten hoor wel), of dat ik van mijn kant gewoon hele verkeerde verwachtingen had.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_98519941
Wat vragen werden er dan gesteld?
pi_98523087
Paar casussen: wat zou je doen als <insert ingewikkelde situatie waarop echt zo een twee drie geen antwoord te geven is zonder de gebruiken/communicatielijnen binnen de school te kennen>.

Paar inhoudelijke dingen, dingen over het curriculum, die gewoon niet te beantwoorden zijn op het moment dat je net drie seconden weet welke klassen je krijgt en een halve blik op de studiewijzer hebt geworpen (hoe ga je zus en zo organiseren, wat ga je de eerste les doen).

En wat dingen over mijn eigen ontwikkeling enzo, dat was al logischer, maar nog steeds op een erg sollicitatie-achtige manier.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 22 juni 2011 @ 20:13:02 #225
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_98523517
Poeh, mijn gesprek voor de LIO-stage ging toch heel anders. Dat was meer zoals jij het ook in gedachten had.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  donderdag 23 juni 2011 @ 14:23:05 #226
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_98553519
jeuj! mn klassen zijn rond voor volgend jaar:

1 gym, 3 havo (2x), 3 vwo (2x), 4 havo en 4 vwo (21 uur). Met de derde en vierde klassen ga ik meegroeien naar het eindexamen is de bedoeling. Alle 3e en 4e klassen zijn ook parallelklassen van waarbij de coordinatie bij een ervaren collega ligt en ook over toetsing etc zijn goede afspraken.

Heb er het volste vertrouwen in!
Kwak
pi_98560931
Klinkt goed, kwakz0r! Ik heb ook mijn lijstje: 1x 3vwo, 1x 4vwo, 1x 5vwo en 1x 6vwo en dan nog 2x 4havo (een paar jaar achter elkaar 3 van zulke groepen gehad, dus dit is fijn) en dan nog 2x 5 havo. Alles bij elkaar 25 uur.

Verder ben ik nog mentor, chef schoolkrant, taalbeleidcoordinator (wat dat dan ook in mag gaan houden) en nog iets met kwaliteitsbewaking bij leerlingenbesprekingen.

Had ik maar een vak geleerd :+ .
  donderdag 23 juni 2011 @ 18:59:10 #228
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_98565864
Ik heb komend jaar weer bovenbouw VMBO. Daarnaast werkzaam als mentor, PR-medewerker, lid van productieteam voor de revue, stagebegeleider, webmaster van de schoolsite, en nog wat werkgroepjes. We amuseren ons volgend jaar wel weer.
.
pi_98571381
Soms voel ik me zo dom :{ tweede corrector had weer (bij eerste werk ook al) een slordigheid gezien, gelukkig in voordeel leerlingen maar ik kan het niet uitstaan dat ik dat soort foutjes toch maak :P maar goed, allebei mijn leerlingen wel geslaagd nu ;)
  donderdag 23 juni 2011 @ 21:53:33 #230
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98576326
@Naamah: Is het de bedoeling dat je zonder methode gaat lesgeven? Hebben de leerlingen geen boeken voor jouw vak?

Ik weet nog erg weinig over volgend jaar, alleen dat ik (zoals altijd) een vmbo b/k-mentorklas heb en de leerlingen met een LGF-beschikking ga begeleiden. De rest is nog één grote verrassing, ik zie het allemaal wel. Hopelijk hoef ik dit jaar niet uit 8 verschillende methodes te werken zoals dit jaar, daar werd ik echt knettergek van...

[ Bericht 0% gewijzigd door TheSilentEnigma op 23-06-2011 22:38:07 ]
  donderdag 23 juni 2011 @ 22:34:17 #231
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_98579708
Ik heb de baan niet gekregen, er was iemand met meer ervaring dus daar is de keus op gevallen.

Ze vonden wel dat ik een goede indruk had achter gelaten, en dat ik me kranig had verweerd in het gesprek (zonder de benodigde kennis van zaken). En hij vertelde me dat hij zeker toekomst zag in mij als docent.

Helaas, volgende keer beter.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_98592736
@TSE Jawel, er is gewoon een methode, de leerlingen hebben die ook, maar als ik zelf een exemplaar wil hebben (alsof ik daar uberhaupt een keuze in heb) moet ik die zelf aanschaffen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_98595765
Ik heb in m'n LiO-jaar ook gewoon m'n eigen boeken aan moeten schaffen. Je kunt bij de uitgeverijen docentexemplaren aanvragen. Daarvoor betaal je alleen de verzendkosten, en die kun je als het een beetje ok geregeld is op je school, gewoon declareren.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_98595788
Ik krijg trouwens in m'n eerste jaar als bevoegd docent een eindexamenklas. The fuck.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_98612174
Komend jaar als LIO aan de slag *O*
  vrijdag 24 juni 2011 @ 22:05:32 #236
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98625719
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 10:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb in m'n LiO-jaar ook gewoon m'n eigen boeken aan moeten schaffen. Je kunt bij de uitgeverijen docentexemplaren aanvragen. Daarvoor betaal je alleen de verzendkosten, en die kun je als het een beetje ok geregeld is op je school, gewoon declareren.
Ik ben spd, en mijn school faciliteerde in eerste instantie ook geen boeken vanwege de kosten. Toen heb ik geweigerd om stagiairs te begeleiding, het is toch van de pot gerukt dat er in simpele randvoorwaarden niet voorzien wordt? Nadat ik er met de directie over in gesprek ben gegaan, werd er gelukkig schoolbreed iets geregeld waardoor stagiairs voortaan wel alle boeken in bruikleen krijgen die ze nodig hebben.

@Naamah: Belachelijk. Wat DevilsAndDust al zegt; gewoon een docenten- of beoordelingsexemplaar bij de uitgever aanvragen.
pi_98630506
Ach, ik vind dat boeken zelf aan moeten schaffen op zich nog geen ramp. Ik vind het wel een beetje flauw, het is niet alsof school alleen maar een gigantische gunst verleent door mij daar stage te laten lopen en ik ze alleen maar heel veel werk oplever of zo. Ik denk dat ik ze wel degelijk wat breng en dan is een methode regelen, die gewoon essentieel is om daar mijn taken uit te kunnen voeren, toch wel iets waarvan ik vind dat ik het terug zou mogen verwachten.

En het is meer de manier waarop het gebracht werd. Ze hadden ook kunnen aanbieden het eerste hoofdstuk even te kopiëren en dan in het nieuwe schooljaar even precies te kijken hoe ik aan de methode kom. En docentenexemplaar hadden ze het wel over, maar dat moet dan wel naar mijn eigen adres, want stel je voor dat de school die methode aan moet nemen en bij mij moet zien te krijgen, maar de uitgeverij wil alleen naar de school verzenden.

Nouja, ik ga me er ook niet druk om maken. Ik regel wel wat. Het was vooral de manier waarop het gebracht werd, samen met de rest van het gesprek.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  vrijdag 24 juni 2011 @ 23:44:20 #238
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98631002
Het is heel kinderachtig, niet echt een warm ontvangst. Als stagiair/beginnend docent komt er zo ontzettend veel op je af, ik vind het de taak van de school om zo goed mogelijk in alle randvoorwaarden te voorzien zodat je alle energie in je kerntaak kunt stoppen: Lesgeven.
  zondag 26 juni 2011 @ 13:02:08 #239
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_98674826
ik zie er zo naar uit om op een nieuwe school te beginnen/ ik heb afgelopen jaar als starter zo enorm veel over me heen gekregen, drie supermoeilijke klassen, erg weinig begeleiding en heel weinig faciliteiten. volgend jaar ziet er wat dat betreft veel beter uit.

en ook heel fijn om bij aanvang gewoon te wéten wat ik wil, aan randvoorwaarden, regels en ook qua onderwijs en didactiek O+ zin in!
Kwak
pi_98724411
Hmmmmmmm, nooit geweten dat een motivatiebrief voor LC zo moeilijk kan zijn, vanavond maar eens aan die brief gaan sleutelen...iemand ervaring met dit?
  maandag 27 juni 2011 @ 16:48:35 #241
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_98724954
ugh. ik kan de antwoorden van de kijk en luistertoets engels havo 2010 nérgens vinden op school. heeft iemand hier misschien de mogelijkheid iets te scannen voor me?

edit: al via iemand gekregen, dat was snel!

[ Bericht 14% gewijzigd door kwakz0r op 27-06-2011 16:56:02 ]
Kwak
pi_98725615
No problem.
pi_98725755
En dan een vraag van mij: Heeft iemand nog tips voor diplomauitreikingpraatjes? Ik mag a.s. vrijdag en vind het best lastig.. Kort en bondig en persoonlijk, dat is waar ik voor ga, maar ik wil ook weer niet té kort/bondig zijn. Moeilijk!
pi_98725861
Ik doe het ook voor het eerst donderdag. Ik probeer (en moet) het kort houden, maar ik schets aan de hand van bepaalde zaken de leerling zoals ik die heb meegemaakt, of een leuke anekdote of iets wat me is bijgebleven. Is ook lastig hoor, ik ben er gewoon voor gaan zitten en heb echt met pen en papier zitten denken 'wat denk ik als ik die leerling voor me zie...'
pi_98725881
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 17:06 schreef Razztwizzle het volgende:
En dan een vraag van mij: Heeft iemand nog tips voor diplomauitreikingpraatjes? Ik mag a.s. vrijdag en vind het best lastig.. Kort en bondig en persoonlijk, dat is waar ik voor ga, maar ik wil ook weer niet té kort/bondig zijn. Moeilijk!
Hier gaat er altijd een mailtje in de rondte van degene die de speech doet (dat wordt bij ons allemaal gedaan door de coordinatoren van een hele afdeling, die verzorgen in hun eentje alle praatjes en doen dat heel leuk) waarin die verzoekt om anekdotes etc. over leerlingen. Het is nu wat kort dag, maar misschien is dat een idee? Het kan je misschien aanknopingspunten opleveren.
  maandag 27 juni 2011 @ 19:48:18 #246
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98732531
quote:
7s.gif Op maandag 27 juni 2011 16:37 schreef Hippos het volgende:
Hmmmmmmm, nooit geweten dat een motivatiebrief voor LC zo moeilijk kan zijn, vanavond maar eens aan die brief gaan sleutelen...iemand ervaring met dit?
Is het puur voor een schaal hoger of komen er ook extra taken bij kijken? In het eerste geval moet je vooral benadrukken wat je al voor de school hebt betekend en wat je ook in de toekomst nog denkt voor de school te gaan betekenen, in het tweede geval moet je vooral benadrukken waarom uitgerekend jij de aangewezen persoon bent voor de taken die bij de LC-functie komen kijken.

Ik wil je verder niet blij maken met een dode mus ofzo, maar op de meeste scholen is het vaak al uitgemaakte zaak wie er in de LC-schaal komen. Het solliciteren/motiveren is meer een formaliteit/wassen neus...
pi_98735707
Klopt, ik maak ook niet zoveel kans, maar als je niets doet krijg je het zeker niet. Er zijn 8 plaatsen voor aankomend schooljaar maag gezien mijn geringe ervaring vermoed ik dat ik nog wel eventjes moet wachten. Maar niet geschoten...
pi_98736410
Ja en als je nu een goede brief in elkaar draait kun je 'm de komende jaren, na wat aanpassingen, blijven indienen tot je in de prijzen valt.
pi_98740614
Precies, op advies van een collega stop ik er ook wat voorbeelden bij (portfolio), maar ik zit nog te broeden op de zinsopbouw enzo. Ik wil niet uit de hoogte klinken maar in de brief ook niet zeer specifiek op competenties ingaan omdat je dan automatisch laat zien dat je nog niet alle competenties beheerst (dat doet niemand)...lastig
  maandag 27 juni 2011 @ 22:34:41 #250
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_98741411
quote:
7s.gif Op maandag 27 juni 2011 20:57 schreef Hippos het volgende:
Klopt, ik maak ook niet zoveel kans, maar als je niets doet krijg je het zeker niet. Er zijn 8 plaatsen voor aankomend schooljaar maag gezien mijn geringe ervaring vermoed ik dat ik nog wel eventjes moet wachten. Maar niet geschoten...
Gebrek aan ervaring hoeft niet per se een probleem te zijn; ik kwam al in de LC-schaal toen ik nog geen half jaar mijn bevoegdheid had en nog geen jaar op mijn school werkte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')