quote:Op vrijdag 1 april 2011 14:26 schreef ErikT het volgende:
[..]
Dit heeft absoluut veel effect en is erg belangrijk. Maar in 3 havo (ik heb 3 van die klassen), kan het ook wel eens helpen je tanden te laten zien. Gooi er maar eens iemand uit. Vooral aan het begin moet het echt wel even duidelijk gemaakt worden wie de baas is, anders nemen ze een loopje met je. Maar, om het verhaal compleet te maken, dit pikken ze veel sneller van je als je ook een goede band met ze opbouwt. Dat maakt je een gerespecteerde autoriteit ipv een gehaat dictator.
quote:Op vrijdag 1 april 2011 18:15 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Termen als gerespecteerde autoriteit, baas enz. denk ik pas aan als al het andere niet lukt. Die verstandshouding wil ik zoveel mogelijk zien te verkomen.
Kom je gezellig bashen? ONZ is 1 deur verder.quote:Op vrijdag 1 april 2011 18:21 schreef Ausputzert het volgende:
Ik moet altijd een beetje lachen om docenten op een middelbare school, die de illusie koesteren dat ze serieus worden genomen.
Door de leerlingen dan. Het is net zoals veel trainers in het profvoetbal die denken dat ze buitengewoon serieus worden genomen door de voetballers.quote:Op vrijdag 1 april 2011 18:21 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Kom je gezellig bashen? ONZ is 1 deur verder.
Klinkt inderdaad erg leuk. Moeite van het experimenteren waard.quote:Op maandag 4 april 2011 22:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Wél leuk: a.s. vrijdag van 9:00 tot 21:00 intensieve examentraining (á la Leiden) . Eindexamenleerlingen mochten zich opgeven voor een top-3 van vakken, en ik ga mij dus van 9:00 's morgens tot 21:00 's avonds samen met 9 enorm gemotiveerde (maar in Engels nogal zwakke
) V6-leerlingen verdiepen in de wonderbaarlijke wereld van de examenteksten Engels. Met gezamenlijke lunch, buffet en na afloop een borrel. Ik vind het een leuk experiment!
Vreselijk vind ik dat altijd. Lekker geïnteresseerd naar je kind toe ook...quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:01 schreef -J-D- het volgende:
Pfff, de gesprekken op de ouderavond die ik het meest had voorbereid, gingen niet door... ouders komen niet opdagen
Bij deze ouders had ik ook al geen antwoord gekregen op een mail met een duidelijke vraag erin....quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:09 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Vreselijk vind ik dat altijd. Lekker geïnteresseerd naar je kind toe ook...
We hebben vaker met Hyvesperikelen te maken, maar ik vraag me af in hoeverre je als school je ermee moet/mag/kan bemoeien. Als school een leerling straffen voor iets dat hij/zij in zijn vrije tijd heeft gedaan; waar ligt de grens?quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:23 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Gesprek met leerling / confronteren met gewraakte foto's of opmerkingen / laten verwijderen door de betreffende leerling / sanctie. Dat kan bijv. een schorsing zijn of aangifte bij politie (in een ernstig geval), of een werkstuk over veilig internet gebruik, straf schrijven, excuses aanbieden, etc.
In samenspraak met de politie heb ik ook wel eens een hyve laten verwijderen en uit de Google cache laten halen. Dat was toen wel een hele extreme zaak. Maar dat zijn die "nieuwe" media hè, Twitter is ook zoiets... Wat je vroeger op een briefje schreef en in de klas doorgaf, is nu leesbaar voor de hele wereld. Met alle gevolgen van dien...
Ik moet wel zeggen dat ik regelmatig controleer of er geen rottigheid op Hyves gebeurt (bijv. hate-hyve voor docenten, dat soort werk). Af en toe heb ik inderdaad beet.
Mooi zoquote:Op woensdag 6 april 2011 21:38 schreef DevilsAndDust het volgende:
Yay, er heeft me niemand gevraagd wat zo'n jong ding dacht dat ze voor de klas deed.. Ging goed, viel me alles mee! Bedankt voor de succeswensen!
Onze school heeft wel maatregelen tegen 'cyberpesten' genomen; er worden (gast)lessen over verzorgd, docenten hebben er een cursus/bijeenkomst over gehad,er is folderinformatie voor ouders beschikbaar en Hyves/MSN/Twitter/enz. zijn op school niet toegankelijk.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Daarbij: internet/hyves/Twitter is "nieuw", de leerlingen zijn al veel verder gevorderd dan de meeste docenten. En ik vind: wanneer leerlingen iets in hun vrije tijd doen en het heeft een negatieve weerslag op school, dan mag je daar best tegen optreden. Of dat nu het "nieuwe pesten" is, of een leraar compleet affakkelen middels een hate-Facebook-profiel.
nee, is echt zo. staat gewoon in de jaarplanning als vrij!quote:Op maandag 4 april 2011 18:40 schreef ShadyLane het volgende:
Wij hebben EN maar 1 week meivakantie, EN werken op Goede Vrijdag. Dus ik zou voor de zekerheid even checken of je wel echt vrij bent op GV, kwakz0r, voor je dezelfde fout maakt als ondergetekende.
Nul stakers op mijn school trouwens, gelukkig heeft het LAKS nu wel leerlingen opgeroepen de ophokuren te boycotten. Het is ook echt van de gekke. Als het kabinet wil dat scholen een bepaald aantal uren lesgeven, dan moeten ze scholen ook in de gelegenheid stellen die uren les te geven en ze niet te dwingen tot noodoplossingen als ophokuren.
Het is goedgekomenquote:Op dinsdag 5 april 2011 16:17 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Van de week aangenomen op een school (wat extra uren naast mijn huidige baan). Ik zou eigenlijk morgen beginnen, maar nog niets van de roostermaker gehoord... Ik hoop niet dat het op het rooster nog stukloopt.
Op het sollicitatiegesprek zeiden ze, toen ik mijn beschikbaarheid doorgaf, dat dat prima was en geen enkel probleem. De roostermaker ziet dat toch iets anders...
Het voorbereiden kost me niet zo veel tijd eigenlijk, behalve als er ergens materialen voor ontwikkeld moeten worden. Dat vind ik juist leuk om te doen, en steek ik er meer tijd in dan noodzakelijk omdat ik er dan ook echt iets moois van wil maken.quote:Op zondag 10 april 2011 17:06 schreef Naamah het volgende:
Oh, wat zit ik toch tegen die lesvoorbereidingen aan te hikken elke keer! Verschrikkelijk! Ik vind het lesgeven superleuk, maar dat voorbereiden.. Schuif het daarom maar steeds voor me uit, maar dat schiet ook niet op. Herkenbaar?
In veel dingen momenteel niet. erg frustrerend en vervelend. voor de klas staan en leuke lessen maken etc. vind ik wél leuk. al die andere dingen zijn "noodzakelijk kwaad". vandaar dat het allemaal even te veel werd...quote:Op zaterdag 9 april 2011 19:25 schreef mane het volgende:
Heb je nog wel plezier in de dingen die je doet, of is het voornamelijk stress?
Het lijkt me toch een beetje een illusie om enkel als goede vriendjes met je leerlingen om te gaan. Ze moeten toch een beetje gaan doen wat je wil hè. Maar volgens mij zijn we het vrijwel helemaal eens. Ik kan me niet voorstellen dat jij helemaal geen autoriteit bent in je klassen.quote:Op vrijdag 1 april 2011 18:19 schreef -J-D- het volgende:
[..]
[Termen als gerespecteerde autoriteit, baas enz. denk ik pas aan als al het andere niet lukt. Die verstandshouding wil ik zoveel mogelijk zien te verkomen.]
Ja. Ik doe het eigenlijk amper, voorbereiden. Planning maak ik wel. Behalve demo's verzin ik de rest vaak ter plekke.quote:Op zondag 10 april 2011 17:06 schreef Naamah het volgende:
Oh, wat zit ik toch tegen die lesvoorbereidingen aan te hikken elke keer! Verschrikkelijk! Ik vind het lesgeven superleuk, maar dat voorbereiden.. Schuif het daarom maar steeds voor me uit, maar dat schiet ook niet op. Herkenbaar?
Ik heb 1 fte, geef dit jaar 23 lessen en heb nog wat taken er bij. Ik ben elke dag tussen 8 en 16:00-16:30 uur op school. Ik heb ook nog een aantal taken waar ik geen uren voor krijg, dus die ook niet op de taakbelasting staan. Ik probeer zoveel mogelijk op school te doen, maar 's avonds ben ik ook nog wel eens bezig voor school. Proefwerken nakijken vind ik dan de meest onplezierige bezigheid. Maar als ik wat ideetjes voor lessen aan het uitwerken ben, dan vind ik dat nog niet zo'n probleem - dan voelt het niet als werk.quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:05 schreef Quinta89 het volgende:
Hoe ziet jullie werkweek eruit, met alle taken die je op een dag doet? (dus ook de dingen die je thuis in het weekend en avond doet)
Uiteraard. Maar wanneer je een goede band hebt met je leerlingen, doen ze dat ook wel. Je zult sneller iets gedaan krijgen met een klas waar je een goede band mee hebt, dan een klas waar je krampachtig de authoriteit wil uithangen. Maar in het begin van je schoolcarrière kun je vaak niet anders. De leerlingen testen je uit, kijken hoe ver ze kunnen gaan, etc.quote:Op dinsdag 12 april 2011 17:00 schreef ErikT het volgende:
Het lijkt me toch een beetje een illusie om enkel als goede vriendjes met je leerlingen om te gaan. Ze moeten toch een beetje gaan doen wat je wil hè
Docent op het HBO is tof!quote:Op dinsdag 12 april 2011 20:38 schreef Halve_Maen het volgende:
Mijn uiteindelijke doel is om in het hoger onderwijs te werken. HBO/ Universitair niveau. Docent/ studiebegeleider, voor mijn part coördinator.
Ben 24 en wil alleen eerst een WO master halen of in Sociologie of in Politicologie. Ik kan niet wachten tot september!
Goeie vraag. Als ik heel eerlijk ben weet ik niet echt wat ik ervan kan verwachten. Ik heb al een economische achtergrond maar maatschappelijke onderwerpen spreken mij meer aan (sociologie bijvoorbeeld). Ik ben alleen bang dat ik maar gewoon moet kijken waar het meest vraag naar is.quote:Op woensdag 13 april 2011 12:35 schreef Cocotrimonium het volgende:
[..]
Docent op het HBO is tof!![]()
Welk vakgebied? Al enig idee?
Dit soort gedrag van een directie/baas is niet alleen in het onderwijs te vinden. In mijn werk kom ik exact dit tegen, ik zou dit zo geschreven kunnen hebben. Er wordt in eerste instantie een soort tweedracht gezaaid tussen de mensen die strikt doen wat ze 'moeten' doen en geen centimeter (of minuut) meer en aan de andere kant de mensen die het hun eer te na is iets in het honderd te laten lopen (in mijn geval doen we het voor de cliënten). Maar ik zeg het je, die 'balans' of hoe je het ook wilt noemen gaat een keer volledig scheef.quote:Op dinsdag 12 april 2011 23:31 schreef ShadyLane het volgende:
Ik vind proefwerken nakijken niet vervelend, omdat ik altijd erg benieuwd ben hoe ze het hebben gedaan en omdat ik lol heb in de hilarische antwoorden die leerlingen soms geven.
Het is bij ons bar slecht geregeld met de taken, vind ik en vinden velen met mij. 20 lesuren is 0,8 FTE en of je daar nu veel of weinig taken bovenop neemt maakt geen donder uit. Met 1 werkweek begeleiden zitten je taakuren al vol en verder "is het de verantwoordelijkheid van de leraar zelf om niet te ver boven z'n taakuren uit te gaan".
Die verantwoordelijkheid nemen velen, die weigeren mentor te worden en profielwerkstukken te begeleiden, zullen nooit in het weekend met leerlingen op pad gaan, geen dingen organiseren en gaan niet mee op dagexcursies "want dan ben ik pas om 16:30 terug terwijl ik als ik gewoon lesgeef om 15:00 klaar ben". Er is dus een steeds kleiner wordende groep die de kar trekt. Dat ligt deels aan het schoolbeleid dat lamzakkerij stimuleert, maar ook aan de lamzakken zelf, want zelfs als je ruim baan krijgt om onder dingen uit te komen kun je toch nog steeds af en toe wel enige belangstelling tonen voor musical, toneelstuk of songfestival en effe anderhalf uur komen surveilleren?
Ik krijg voor het mentoraat zo'n 50 uur, en dat is dan voor een vmbo-basisklas met -op twee leerlingen na- alleen maar lwoo'ers. Die uren zijn na een maand of twee echt wel 'op'. Ik ben het met je eens dat de (veeeeeele) extra uren het dubbel en dwars waard zijn, maar het is soms toch ook wel erg zuur dat je op jaarbasis al snel ruim 100 uur 'gedwongen vrijwilligerswerk' doet.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:12 schreef Hippos het volgende:
IK krijg voor mentor zijn ongeveer 75 uur per jaar. Ik kan je vertellen dat ik die uren er na een maandje of 3-4 al doorheen heb gejast. Mentorgesprekken, ouderavonden, rapportvergaderingen voorbereiden. Ik steek er (meer) tijd in, andere mentoren/docenten lopen precies in de pas en doen dus precies het minimale. Dat is soms ergelijk, maar niets aan te doen. Al die uren die je erin stopt zijn het dubbel en dwars waard als je de leerling ziet weggaan met een diploma of als je een leerling je bedankt voor de leuke lessen of de steun die je ze hebt gegeven.
ik ben beginner, dit jaar voor t eerst voor de klas. Ik heb 0,36 fte, dat zijn 9 lesuren in 3 verschillende klassen. Daarnaast doe ik de voltijdopleiding (MA) en maak ik mn proefschrift af...quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:05 schreef Quinta89 het volgende:
Hoe ziet jullie werkweek eruit, met alle taken die je op een dag doet? (dus ook de dingen die je thuis in het weekend en avond doet)
Als ik dan wel eens vacatures zie vraag ik me af als ik het aantal fte zie bijv. 0.6 of dit dan ook echt 60% werken is dus 3 dagen of dat je er veel meer mee bezig bent en hoeveel lesuren je dan moet geven voor dat aantal fte.
dat staat in de CAO allemaal precies, hoeveel dagdelen ze je mogen inroosteren maximaal!quote:Op donderdag 14 april 2011 09:11 schreef Quinta89 het volgende:
Het lijkt mij best wel frustrerend, als andere docenten precies doen wat ze moeten doen maar niet goed genoeg. Ik ben zelf ook iemand die het liever goed doet en ik kan niet zo heel goed tegen half werk. Zoals ik van jullie hoor gaat dit vooral ten koste van je eigen vrije tijd.
Zoals ik hier zie gaat de vlieger van 0,4 fte dus 2 dagen werken niet echt op? En kun je met 0,4 fte alsnog 3 dagen ingeroosterd worden.
Bedankt voor het antwoorden, het geeft mij een aardig beeld hoe een week eruit kan zien.
Nee, niet echt inderdaad. Een studiegenootje van mij geeft 6 lesuren, waarvan drie op een dag en dan nog drie losse dagen waarop ze een lesuur geeft. Vier dagen naar school voor 6 uren, niet echt prettig dus.quote:Op donderdag 14 april 2011 09:11 schreef Quinta89 het volgende:
Zoals ik hier zie gaat de vlieger van 0,4 fte dus 2 dagen werken niet echt op? En kun je met 0,4 fte alsnog 3 dagen ingeroosterd worden.
ik weet niet hoe lang je nu bezig bent? ik ben na een paar maanden gestopt met elke les uitgebreid voorbereiden. ik heb een globaal plan wat ik doe met elke klas in de les, en ik bereid alleen voor wat ik daarvoor nodig heb (een werkblad, een filmpje, een so, even de opdrachtjes doornemen uit t boek en problemen signaleren, ik kies een onderwerp om te behandelen en bepaal wat zelfstandig gedaan gaat worden, etc.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:09 schreef Naamah het volgende:
[..]
Nee, niet echt inderdaad. Een studiegenootje van mij geeft 6 lesuren, waarvan drie op een dag en dan nog drie losse dagen waarop ze een lesuur geeft. Vier dagen naar school voor 6 uren, niet echt prettig dus.
Ik moet zeggen dat het me nu in het begin allemaal ontzettend veel tijd kost. Ik geef nu ongeveer 2-4 lesuur per week, daarnaast nog 1,5 dag per week bezig met opleiding. Vooral het voorbereiden van de lessen kost me héél veel tijd. Iedereen zegt dat je in het begin per lesuur een uur nodig hebt om voor te bereiden, nou, ik doe er gerust drie of vier uur over! Doe ik ook zelf, want een wat saaiere les met meer uit het boek voorbereiden, zou me minder tijd kosten.
Ik ben na een schooldag ook echt moe, dus 's middags en vaak ook 's avonds komt er ook niet veel meer uit m'n handen. Week is nu ongeveer als volgt:
Ma: collegedag, 's avonds laatste voorbereidingen voor dinsdag
Di: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school voor opleiding, daarna college, 's avonds uitgeteld op bank
Wo: beetje huishouden, vaak eigen afspraken etc.
Do: lessen vrijdag voorbereiden, verslagen schrijven voor opleiding etc.
Vr: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school
Za: weekend!
Zo: lessen dinsdag voorbereiden
Daarnaast nog: nakijkwerk, toetsen maken, dingen voor m'n opleiding, onderzoek voor opleiding
Ik ben naar mijn idee dus gewoon echt fulltime bezig met maar 2-4 uur per weekEn dan nog zonder al die andere taken als mentoraten enzo. Nakijkwerk doe ik wel vaak op de dagen dat ik op school ben, in tussenuren, maar dat lukt niet bij elke toets. Als er dan eens een keer iets anders tussenkomt, waardoor ik op woensdag/donderdag ook naar school moet (bijvoorbeeld examentrainingen, vergaderingen, dat soort dingen) ligt meteen m'n hele weekschema in elkaar.
Ik hoop écht dat het me binnenkort allemaal heel veel minder tijd gaat kosten, want ik zou niet weten hoe ik anders ooit fulltime zou kunnen werken!
Ik begin ook net en ik doe hetzelfde als kwakz0r. Niet zoveel werk dus. Ik vraag me wel af waar Naamah dan zoveel tijd aan besteedt? Ben wel benieuwd wat voor lessen dat zijnquote:Op donderdag 14 april 2011 11:32 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik weet niet hoe lang je nu bezig bent? ik ben na een paar maanden gestopt met elke les uitgebreid voorbereiden. ik heb een globaal plan wat ik doe met elke klas in de les, en ik bereid alleen voor wat ik daarvoor nodig heb (een werkblad, een filmpje, een so, even de opdrachtjes doornemen uit t boek en problemen signaleren, ik kies een onderwerp om te behandelen en bepaal wat zelfstandig gedaan gaat worden, etc.
en regelmatig wel een les met lesplan en extra materiaal enzo. dat is enige haalbare manier volgens mij.
Je bent toch niet fulltime bezig met die 2-4 lesuren? Zoals ik het nu zie, ben je twee hele dagen op school. Maar daar zit ook tijd in voor je opleiding (zie dinsdag). Verder ben je op maandagavond, donderdag (maar ook dan ben je met je opleiding bezig) en op zondag bezig met lessen voorbereiden. Daar kun je in ieder geval tijd winnen. Ik zou het voorbereiden op zondag (en het liefst ook maandagavond..) proberen af te schaffen. Dan heb je gewoon lekker weekend, en je hebt ook de woensdag vrij. Prima te doen, lijkt me. Lessen voorbereiden zoveel mogelijk beperken tot de donderdag.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:09 schreef Naamah het volgende:
Ma: collegedag, 's avonds laatste voorbereidingen voor dinsdag
Di: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school voor opleiding, daarna college, 's avonds uitgeteld op bank
Wo: beetje huishouden, vaak eigen afspraken etc.
Do: lessen vrijdag voorbereiden, verslagen schrijven voor opleiding etc.
Vr: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school
Za: weekend!
Zo: lessen dinsdag voorbereiden
Daarnaast nog: nakijkwerk, toetsen maken, dingen voor m'n opleiding, onderzoek voor opleiding
Ik ben naar mijn idee dus gewoon echt fulltime bezig met maar 2-4 uur per week![]()
Hahaha, dat vind ik leuk om te lezenquote:Op donderdag 14 april 2011 22:37 schreef ShadyLane het volgende:
Kan me ook nog levendig een post van Baba herinneren van een paar jaar terug, over hoe je je erdoorheen bluft als je 'n les niet hebt voorbereid: "jullie gaan nu eerst even zelfstandig aan het werk. Nee nog even geen vragen stellen, probeer het eerst zelf maar eens, dat is heel goed voor je". Die post was voor mij zo extreem herkenbaar dat ik 'm nooit meer ben vergeten.
Had ik ook in het begin, niet in de laatste plaats omdat ik in mijn eerste jaar lesgaf in een groot praktijklokaal met een enorm beroerde akoestiek waardoor ik altijd erg hard moest praten. Bij mij is het in de loop der jaren wel minder geworden, maar nog steeds ben ik een aantal keer per jaar de klos. Ik denk dat het inderdaad verstandig is een logopedist te bezoeken. Baat het niet, dan schaadt het niet moet je maar denken.quote:Op zondag 17 april 2011 11:36 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Ik ben nu een dikke twee maanden leraar en heb sindsdien eigenlijk chronisch keelpijn. Niet altijd even erg, maar toch. Kan toeval zijn, maar ik vrees stemproblemen.
Ik wil binnenkort even langs de huisarts gaan, maar heeft iemand hier ook last van (gehad)? Tips of trucs?
Serieus? Ik kocht altijd met een paar leerlingen een paar tray's Energy drank om de busreis 's nachts terug naar huis door te komen. Lag je wel om 6 uur 's morgens nog vrolijk te stuiteren, maar kotsen? Dat heb ik in elk geval nog nooit meegemaakt. Gelukkig ook maarquote:Op maandag 18 april 2011 15:38 schreef Naamah het volgende:
Tip voor werkweek: pas het alcoholbeleid ook toe op energydrinks.. scheelt weer gekots in de bus..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |