abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94910631
Deel 22 alweer van ons gezellige docententopic. Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

Het vorige deel is hier te vinden.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_94910652
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:26 schreef ErikT het volgende:

[..]

Dit heeft absoluut veel effect en is erg belangrijk. Maar in 3 havo (ik heb 3 van die klassen), kan het ook wel eens helpen je tanden te laten zien. Gooi er maar eens iemand uit. Vooral aan het begin moet het echt wel even duidelijk gemaakt worden wie de baas is, anders nemen ze een loopje met je. Maar, om het verhaal compleet te maken, dit pikken ze veel sneller van je als je ook een goede band met ze opbouwt. Dat maakt je een gerespecteerde autoriteit ipv een gehaat dictator.
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 18:15 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Termen als gerespecteerde autoriteit, baas enz. denk ik pas aan als al het andere niet lukt. Die verstandshouding wil ik zoveel mogelijk zien te verkomen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_94910705
Ik moet altijd een beetje lachen om docenten op een middelbare school, die de illusie koesteren dat ze serieus worden genomen.
pi_94910730
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 18:21 schreef Ausputzert het volgende:
Ik moet altijd een beetje lachen om docenten op een middelbare school, die de illusie koesteren dat ze serieus worden genomen.
Kom je gezellig bashen? ONZ is 1 deur verder.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_94910832
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 18:21 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Kom je gezellig bashen? ONZ is 1 deur verder.
Door de leerlingen dan. Het is net zoals veel trainers in het profvoetbal die denken dat ze buitengewoon serieus worden genomen door de voetballers.
  vrijdag 1 april 2011 @ 18:27:46 #6
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_94910933
Ik kick er niet zo op eigenlijk. Ik heb een leuke band met mijn leerlingen en dat vind ik het belangrijkste. Ze komen met plezier naar mijn les en hebben niet eens de behoefte om aan mijn autoriteit te gaan rommelen. Daarom zei ik ook: werk aan een goede band met je leerlingen.

Leraren die zich hoog verheven voelen, de "mijn wil is wet"-types... tja, ik wens ze veel succes.. En ik ken die collega's die kicken op hun autoriteit, maar ik weet net zo goed dat achter hun rug de gummetjes richting het bord vliegen.
.
pi_94935733
Nog even voor Merry: ik kan me wel voorstellen dat het lastig is. Je bent natuurlijk 'de stagiair', en er zijn leerlingen die je daarom uit zullen willen testen.

Als ik nog een tip mag geven: probeer er wel onbevangen in te gaan. Dus niet van tevoren al het idee hebben 'O, dit is die drukke klas, dat wordt helemaal niks/hartstikke lastig/druk' enz. Geef ze een eerlijke kans.

Voor wat betreft het serieus genomen worden koester ik uberhaupt geen illusies. Ik ben daar ook totaal niet mee bezig, dus ik vraag me af waar je idee vandaan komt dat leraren dat wel zijn.
  zaterdag 2 april 2011 @ 20:45:16 #8
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_94953444
:W

Zijn hier meer mensen die op Goede Vrijdag gewoon moeten werken?
  zaterdag 2 april 2011 @ 21:35:44 #9
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_94955651
Ja hoor.
.
pi_94958351
Ja, hier ook. Leerlingen vrij, wij een vergader-dag/bijeenkomst
pi_94958472
Bij ons standaard een vrije dag.
Maar goed, dat is mijn papa-dag, dus veel merk ik er niet van.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_94959755
Wij hadden tot nu toe altijd vrij op die dag en ik ging er voor dit jaar ook weer voetstoots vanuit en kwam er onlangs pas achter dat er gewoon les is op die dag. Gelukkig kon ik m'n reeds geboekt ticket tegen niet al te hoge meerkosten wijzigen :).
  zaterdag 2 april 2011 @ 23:15:44 #13
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_94959808
Bij ons is het verhaal dat door de vroege zomervakantie en het feit dat er veel feestdagen in het weekend vallen, er op andere dagen doorgewerkt moet worden. Zo hebben we ook maar één week meivakantie, terwijl ik van veel andere docenten hoor dat ze wel 'gewoon' twee weken hebben...
  zaterdag 2 april 2011 @ 23:24:14 #14
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_94960155
Ik heb nog nooit vrij gehad op Goede Vrijdag, eigenlijk.. En we hebben dit jaar ook maar één week meivakantie.
.
pi_94960381
Bij ons is het inderdaad ook doordat feestdagen in het weekend vallen. Wanneer ze op een doordeweekse dag in bijv. kerst- of meivakantie vallen, mag de school ze elders in het schooljaar compenseren, en dan kunnen ze dus Goede Vrijdag of de vrijdag na Hemelvaart vrij geven of een dag die tussen Koninginnedag en een weekend valt. We hebben zelfs ooit ook 'n jaar Witte Donderdag vrij gehad.

In de toekomst worden die compensatiedagen overigens sowieso afgeschaft, staat in het wetsvoorstel onderwijstijd. Leraren gaan in totaal dus niet vijf lesvrije dagen (die van de zomervakantie) inleveren, maar acht a negen. En de leerlingen drie a vier (want alleen de vijf van de zomervakantie worden voor hen gecompenseerd). Mijn besluit is dat ALS ik tegen die tijd nog in het onderwijs werk, ik ter compensatie voor het inleveren van acht a negen lesvrije dagen niet meer van die grappen -hoe gezellig ook- uithaal zoals dit weekend (vrijdagavond en de hele zaterdag op pad met leerlingen en morgen aan het werk). Dan nemen ze voortaan maar ouders mee als begeleiders naar die olympiades :P.

[ Bericht 11% gewijzigd door ShadyLane op 02-04-2011 23:35:21 ]
pi_94970391
Wij hadden ook altijd vrij op goede vrijdag, maar dit jaar is dat voor het eerst ook niet het geval. Wij hebben een of andere bezinningsdag, maar die wordt afgesloten met een lunch en daarna zijn we alsnog vrij. Ik vind het dus niet zo'n ramp.
pi_94971121
Bij ons gewoon volle bak t/m het achtste uur. Ben wel benieuwd hoeveel ziekmeldingen we hebben, ik kan me voorstellen dat veel ouders er ook niet bij hebben stilgestaan toen ze 'n lang weekend weg boekten. Daar zal de leerplichtambtenaar waarschijnlijk wel extra scherp op zijn.
pi_94971771
Omdat we een school zijn met een christelijke inslag hebben veel collega's verontwaardigd gereageerd dat we die dag een bijeenkomst hebben. Ook bij ons is verteld en uitgelegd dat het te maken heeft met het aantal vrije dagen en het feit dat veel feestdagen in de vakantie/weekend vallen.
  maandag 4 april 2011 @ 08:49:05 #19
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_95012308
voor zover ik weet ben ik gewoon vrij. heb wel 1 week meivakantie, we plakken pasen dus niet vast aan meivakantie.

over orde/startorde: dat verschilt bij mij enorm per klas. bij 4 havo kan ik veel loser zijn dan bij 1 en 2 mavo, 2 mavo is het moeilijkste, daar duurt het zelfs na driekwart jaar soms nog wel eens dik een kwartier voor ik aan de slag kan.... (overigens weet ik dat t niet alleen aan mij ligt, alle collega's hebben moeite met die klas)
Kwak
pi_95017351
Vanavond en morgenavond weer ouderavond *O*
Beide avonden maar 7 gesprekken of zo, dus dat is te overzien.
13 van de 14 zijn mentorgesprekken.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 4 april 2011 @ 17:13:53 #21
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95029702
Wij hebben volgende week ouderavonden, en op vrijdag ook nog eens een schoolfeest. Intensief weekje dus.
pi_95033419
Wij hebben EN maar 1 week meivakantie, EN werken op Goede Vrijdag. Dus ik zou voor de zekerheid even checken of je wel echt vrij bent op GV, kwakz0r, voor je dezelfde fout maakt als ondergetekende.

Nul stakers op mijn school trouwens, gelukkig heeft het LAKS nu wel leerlingen opgeroepen de ophokuren te boycotten. Het is ook echt van de gekke. Als het kabinet wil dat scholen een bepaald aantal uren lesgeven, dan moeten ze scholen ook in de gelegenheid stellen die uren les te geven en ze niet te dwingen tot noodoplossingen als ophokuren.
pi_95047862
Ik ben vrij op Goede Vrijdag O+ maar dat komt denk ik omdat dat onze activiteitenweek is en iedereen op donderdag gesloopt terugkomt van werkweken, projectdagen en maatschappelijke stagebegeleidingsdingen :'). Zelf heb ik er dan drie dagen Trier met 75 G3-leerlingen op zitten. En mijn Duits is al zo geweldig :X dus dat wordt vast leuk.

Verder ga ik deze week gebukt onder de toetsweek :{. Want waar alle niet-talen-docenten alleen hoeven te surveilleren en na te kijken zit ik de komende drie dagen mondelingen af te nemen en mee te schrijven. En dus om 17u nog het nakijkwerk.

Wél leuk ^O^: a.s. vrijdag van 9:00 tot 21:00 intensieve examentraining (á la Leiden) . Eindexamenleerlingen mochten zich opgeven voor een top-3 van vakken, en ik ga mij dus van 9:00 's morgens tot 21:00 's avonds samen met 9 enorm gemotiveerde (maar in Engels nogal zwakke :')) V6-leerlingen verdiepen in de wonderbaarlijke wereld van de examenteksten Engels. Met gezamenlijke lunch, buffet en na afloop een borrel. Ik vind het een leuk experiment!
  maandag 4 april 2011 @ 22:56:35 #24
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_95050989
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 22:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Wél leuk ^O^: a.s. vrijdag van 9:00 tot 21:00 intensieve examentraining (á la Leiden) . Eindexamenleerlingen mochten zich opgeven voor een top-3 van vakken, en ik ga mij dus van 9:00 's morgens tot 21:00 's avonds samen met 9 enorm gemotiveerde (maar in Engels nogal zwakke :')) V6-leerlingen verdiepen in de wonderbaarlijke wereld van de examenteksten Engels. Met gezamenlijke lunch, buffet en na afloop een borrel. Ik vind het een leuk experiment!
Klinkt inderdaad erg leuk. Moeite van het experimenteren waard.
.
pi_95052125
Leuk plan Razztwizzle! Moeten ze daar nog wat voor betalen of niet?

Ik zal me gelijk even voorstellen aangezien ik dit topic al een tijdje volg. Momenteel studeer ik Economie aan de Universiteit en het lijkt me erg leuk om later leraar Economie te worden. Echter zit ik pas in mijn eerste jaar dus het gaat nog wel even duren :)
pi_95059454
Leuk plan Razztwizzle. Wij hebben nu kleinere bijeenkomsten. Ik ongeveer 4 bijeenkomsten van 2 uur met een groepje van ongeveer 10 leerlingen uit 4M. Dat gaat goed, alleen kan ik gewoon niet alle onderwerpen behandelen, daarvoor is de tijd net iets te kort. Desondanks vinden ze het (volgensmij) best nuttig en doen ze hun best. Maar het liefst zou ik een nog intensievere training willen geven, maar dit is voor de school al een hele stap, voorheen werd er weinig met ze gedaan tussen TW3 en het examen. En ze komen wel netjes tussen 15.45 en 17.30, massaal zelfs, dus een goed teken.
  dinsdag 5 april 2011 @ 16:17:33 #27
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_95074735
Van de week aangenomen op een school (wat extra uren naast mijn huidige baan). Ik zou eigenlijk morgen beginnen, maar nog niets van de roostermaker gehoord... Ik hoop niet dat het op het rooster nog stukloopt.

Op het sollicitatiegesprek zeiden ze, toen ik mijn beschikbaarheid doorgaf, dat dat prima was en geen enkel probleem. De roostermaker ziet dat toch iets anders...
pi_95085553
Pfff, de gesprekken op de ouderavond die ik het meest had voorbereid, gingen niet door... ouders komen niet opdagen :(
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 5 april 2011 @ 20:09:05 #29
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95086032
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 20:01 schreef -J-D- het volgende:
Pfff, de gesprekken op de ouderavond die ik het meest had voorbereid, gingen niet door... ouders komen niet opdagen :(
Vreselijk vind ik dat altijd. Lekker geïnteresseerd naar je kind toe ook...
pi_95086088
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 20:09 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Vreselijk vind ik dat altijd. Lekker geïnteresseerd naar je kind toe ook...
Bij deze ouders had ik ook al geen antwoord gekregen op een mail met een duidelijke vraag erin....
Heel fijn :(
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_95086201
Irritant, 1x mailde een ouder 10 minuten van tevoren af...deze keer wil ik het bij 4 gesprekken houden, de rest is oud nieuws en de overigen mail ik (gaat prima, geen problemen) en de twijfelgevallen ga ik even bellen. Die zijn 2 maanden geleden allemaal geweest en ik wil voorkomen dat ik als een afspeelplaat ga klinken die niet omgedraaid wordt...dus hopelijk ben ik nu een keertje vroeg klaar
pi_95096943
Lekker gemanierd ook, zomaar niet komen opdagen!

V.w.b. de vragen over de examentraining - de leerlingen hoeven er niet voor te betalen, wij krijgen er wel een beetje extra voor betaald (de uren na 18:00 geloof ik 200%). Het is puur als probeersel, omdat de examentraining niet zoveel voorstelde. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat uitpakken! Gelukkig hebben we onlangs een cursus gehad hoe ze dat in Leiden aanpakken, en het is erg gefocust op het opkrikken van examenstrategieën voor leerlingen die de teksten eigenlijk niet goed begrijpen, zelfs na 6 jaar Engels.
  dinsdag 5 april 2011 @ 22:55:22 #33
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95097554
Bij ons is er nu weer sprake van ellende via Hyves (ene leerling plaatst foto's met onacceptabele opmerkingen over andere leerling), altijd lastig daar actie op te ondernemen gezien het acties buiten school om betreffen. Zijn hier bij jullie standaard procedures voor?
  dinsdag 5 april 2011 @ 23:23:50 #34
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_95099234
Gesprek met leerling / confronteren met gewraakte foto's of opmerkingen / laten verwijderen door de betreffende leerling / sanctie. Dat kan bijv. een schorsing zijn of aangifte bij politie (in een ernstig geval), of een werkstuk over veilig internet gebruik, straf schrijven, excuses aanbieden, etc.

In samenspraak met de politie heb ik ook wel eens een hyve laten verwijderen en uit de Google cache laten halen. Dat was toen wel een hele extreme zaak. Maar dat zijn die "nieuwe" media hè, Twitter is ook zoiets... Wat je vroeger op een briefje schreef en in de klas doorgaf, is nu leesbaar voor de hele wereld. Met alle gevolgen van dien...

Ik moet wel zeggen dat ik regelmatig controleer of er geen rottigheid op Hyves gebeurt (bijv. hate-hyve voor docenten, dat soort werk). Af en toe heb ik inderdaad beet.
.
  dinsdag 5 april 2011 @ 23:33:01 #35
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95099679
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 23:23 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Gesprek met leerling / confronteren met gewraakte foto's of opmerkingen / laten verwijderen door de betreffende leerling / sanctie. Dat kan bijv. een schorsing zijn of aangifte bij politie (in een ernstig geval), of een werkstuk over veilig internet gebruik, straf schrijven, excuses aanbieden, etc.

In samenspraak met de politie heb ik ook wel eens een hyve laten verwijderen en uit de Google cache laten halen. Dat was toen wel een hele extreme zaak. Maar dat zijn die "nieuwe" media hè, Twitter is ook zoiets... Wat je vroeger op een briefje schreef en in de klas doorgaf, is nu leesbaar voor de hele wereld. Met alle gevolgen van dien...

Ik moet wel zeggen dat ik regelmatig controleer of er geen rottigheid op Hyves gebeurt (bijv. hate-hyve voor docenten, dat soort werk). Af en toe heb ik inderdaad beet.
We hebben vaker met Hyvesperikelen te maken, maar ik vraag me af in hoeverre je als school je ermee moet/mag/kan bemoeien. Als school een leerling straffen voor iets dat hij/zij in zijn vrije tijd heeft gedaan; waar ligt de grens?
pi_95123550
Als het om het pesten van een medeleerling gaat, dan moet een school zich er echt mee bezighouden. Niet voor niets heb je pestprotocollen op scholen en dat gaat niet alleen maar over wat er binnen de muren van de school gebeurt. Pesten via internet komt ontzettend veel voor: leerlingen kunnen er aan kapot gaan. Dan is het een morele plicht om daar als school iets mee te doen.

Verder is internet inderdaad openbaar en voor uitlatingen in het openbaar gelden regels. Haat verspreiden via internet, oproepen tot geweld of bedreigingen via internet: het is verboden.

Kijk naar de zaak die nu voor is gekomen van een twitteraar die in een tweet schreef dat hij het dochtertje van Femke Halsema kapot zou willen scheuren (of iets van die strekking).

't Lijkt me heel verstandig als mensen dit op jonge leeftijd leren: het hoort bij de opvoeding. Sommige ouders hebben geen idee van het gedrag van hun kind op internet; dan is het goed als er een school is die ze daar op wijst.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 6 april 2011 @ 17:49:53 #37
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_95127998
Daarbij: internet/hyves/Twitter is "nieuw", de leerlingen zijn al veel verder gevorderd dan de meeste docenten. En ik vind: wanneer leerlingen iets in hun vrije tijd doen en het heeft een negatieve weerslag op school, dan mag je daar best tegen optreden. Of dat nu het "nieuwe pesten" is, of een leraar compleet affakkelen middels een hate-Facebook-profiel.
.
pi_95129522
Over een uurtje heb ik m'n eerste echte oudergesprekken. :o. Vijf stuks. Doodeng.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 6 april 2011 @ 19:11:14 #39
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_95131388
Succes ^O^
.
pi_95135888
Succes DaD!
pi_95140317
Yay, er heeft me niemand gevraagd wat zo'n jong ding dacht dat ze voor de klas deed. 8-) . Ging goed, viel me alles mee! Bedankt voor de succeswensen!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_95141604
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 21:38 schreef DevilsAndDust het volgende:
Yay, er heeft me niemand gevraagd wat zo'n jong ding dacht dat ze voor de klas deed. 8-) . Ging goed, viel me alles mee! Bedankt voor de succeswensen!
Mooi zo ^O^
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 6 april 2011 @ 22:11:08 #43
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95142650
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Daarbij: internet/hyves/Twitter is "nieuw", de leerlingen zijn al veel verder gevorderd dan de meeste docenten. En ik vind: wanneer leerlingen iets in hun vrije tijd doen en het heeft een negatieve weerslag op school, dan mag je daar best tegen optreden. Of dat nu het "nieuwe pesten" is, of een leraar compleet affakkelen middels een hate-Facebook-profiel.
Onze school heeft wel maatregelen tegen 'cyberpesten' genomen; er worden (gast)lessen over verzorgd, docenten hebben er een cursus/bijeenkomst over gehad,er is folderinformatie voor ouders beschikbaar en Hyves/MSN/Twitter/enz. zijn op school niet toegankelijk.

Uiteraard moet je er als school iets mee als een leerling een andere leerling het leven zuur maakt (al dan niet online), maar de vraag is natuurlijk; hoe ver moet je gaan?

De leerling in kwestie is geconfronteerd met de gevolgen en heeft sociaal wenselijk gereageerd, nu maar afwachten of verdere acties van deze leerling uitblijven (want daar zijn we wel bang voor, dat bemiddeling door school wordt ervaren als 'verraad' en dat er represailles zullen volgen).
pi_95163215
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:40 schreef ShadyLane het volgende:
Wij hebben EN maar 1 week meivakantie, EN werken op Goede Vrijdag. Dus ik zou voor de zekerheid even checken of je wel echt vrij bent op GV, kwakz0r, voor je dezelfde fout maakt als ondergetekende.

Nul stakers op mijn school trouwens, gelukkig heeft het LAKS nu wel leerlingen opgeroepen de ophokuren te boycotten. Het is ook echt van de gekke. Als het kabinet wil dat scholen een bepaald aantal uren lesgeven, dan moeten ze scholen ook in de gelegenheid stellen die uren les te geven en ze niet te dwingen tot noodoplossingen als ophokuren.
nee, is echt zo. staat gewoon in de jaarplanning als vrij!
Kwak
pi_95163399
over cyberpesten gesproken: de heren die mij kk dik noemden hebben van de directie schrijfstraf gehad (bij de conrector op de kamer) en ze moesten hun excuses aanbieden. dat laatste is bij één van de heren nog niet gebeurd...

verder ook 1 oudergesprek gehad. lief brugklassertje dat graag naar de havo wil maar dat kan niet met een 5,5 voor engels. ze scoort zevens op begrip en grammatica, maar slecht op woordjes. daar kan ze nog wel punten op winnen. verder een leuk gesprek. kind was erbij (bijkbaar normaal hier op school) maar was wel prettig want moeder sprak nauwelijks verstaanbaar nederlands...
Kwak
pi_95163623
Bij mij staat Goede Vrijdag in de jaarplanning ook als vrij aangemerkt. Dus daar ga ik dan maar vanuit.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_95193005
Mentorklasetentje O+ een bosje bloemen voor de juf, de heren in pak, maar wel op het eind ¤20 te weinig en iedereen die claimde genoeg neer te hebben gelegd :') . Wel heel gezellig, ik ga ze nog missen volgend jaar.
  zaterdag 9 april 2011 @ 17:22:26 #48
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_95265841
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 16:17 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Van de week aangenomen op een school (wat extra uren naast mijn huidige baan). Ik zou eigenlijk morgen beginnen, maar nog niets van de roostermaker gehoord... Ik hoop niet dat het op het rooster nog stukloopt.

Op het sollicitatiegesprek zeiden ze, toen ik mijn beschikbaarheid doorgaf, dat dat prima was en geen enkel probleem. De roostermaker ziet dat toch iets anders...
Het is goedgekomen :) Begin maandag.
  zaterdag 9 april 2011 @ 18:27:50 #49
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_95268542
ik ben donderdagavond helemaal ingestort, gisteren ene hele dag geslapen en gehuild, en nu gaat t weer. ben al de hele dag heel hard aan t werken voor de opleiding en school. volgens mij heel mooi materiaal ontwikkeld op t gebied van tekstvaardigheid en motivatie / leerstijlen (bij het thema leerlingen motiveren, leerstijlen, keuzes, zelfgestuurd leren, etc.)

nu nog even een bak literatuur lezen *zelf opgezocht ipv opgegeven deze keer, doorzichtig trucje om ons te laten zien dat je beter werkt als je zelf dingen aandraagt/kiest - intrinsieke motivatie enzo*

en dan aan mn proefschrift want die begeleidster draaide gisteren ook de duimschroeven weer wat verder aan. -O-
Kwak
pi_95270871
Heb je nog wel plezier in de dingen die je doet, of is het voornamelijk stress?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_95306077
Oh, wat zit ik toch tegen die lesvoorbereidingen aan te hikken elke keer! Verschrikkelijk! Ik vind het lesgeven superleuk, maar dat voorbereiden.. Schuif het daarom maar steeds voor me uit, maar dat schiet ook niet op. Herkenbaar?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 10 april 2011 @ 18:06:08 #52
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95308620
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:06 schreef Naamah het volgende:
Oh, wat zit ik toch tegen die lesvoorbereidingen aan te hikken elke keer! Verschrikkelijk! Ik vind het lesgeven superleuk, maar dat voorbereiden.. Schuif het daarom maar steeds voor me uit, maar dat schiet ook niet op. Herkenbaar?
Het voorbereiden kost me niet zo veel tijd eigenlijk, behalve als er ergens materialen voor ontwikkeld moeten worden. Dat vind ik juist leuk om te doen, en steek ik er meer tijd in dan noodzakelijk omdat ik er dan ook echt iets moois van wil maken.
pi_95309348
Wij hebben toetsweek en ik hoef dus niks voor te bereiden en het nakijkwerk komt ook vanaf dinsdag was. Ik zat daarnet dus heerlijk relaxed op het terras. Heb misschien volgend jaar een baan buiten het onderwijs en vanmiddag bedacht ik me dat al m'n zondagen dan zo zijn. Dat vooruitzicht bevalt me wel en het weegt wellicht ook wel op tegen het inleveren van al die vakantiedagen, als elk weekend voortaan voelt als vakantie. We zullen zien.

Ik ben op zich best 'n fanatieke voorbereider, wat het maken van het materiaal betreft. Maar de wat kleinere dingen, dat bijvoorbeeld dat materiaal dan ook nog op tijd gekopieerd moet worden, en dat er voor die-en-die nog 'n inhaaltoetsje moet komen, en dat ik eigenlijk effe 'n kort filmpje moet zoeken als binnenkomer bij 'n bepaald onderwerp, dat is vaak laatstemomentwerk en dan bedoel ik ook echt tijdens het vierde uur, als dat een tussenuur is en de betreffende les het vijfde uur is :). Als ik wel in het onderwijs blijf zou een cursus time-management wel zinnig zijn, denk ik.
  zondag 10 april 2011 @ 18:23:52 #54
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_95309516
ShadyLane: zie je het onderwijs niet meer zitten? En wat wordt die eventuele functie buiten het onderwijs dan?
Sorry dat ik zo nieuwsgierig ben, maar ik probeer juist de omgekeerde weg te gaan (van nu buiten het onderwijs juist binnen het onderwijs aan de slag), dus je motivatie om het onderwijs eventueel te verlaten interesseert mij wel.
klerkje
pi_95310278
Nou, ik vind het lesgeven erg leuk maar heb het gevoel dat ik in een andere sector beter tot m'n recht kom en me ook beter thuis zal voelen. Ik vind het allemaal erg onprofessioneel en merk dat ik daar steeds meer tegenaan loop. Eigenlijk gewoon "alles buiten het klaslokaal" staat me tegen. En ik heb ook geen positief beeld van de toekomst van het onderwijs in Nederland, maar het zou kunnen dat ik dat te zwartgallig bekijk.

Ik heb geen idee of het gras elders groener is hoor, je weet het pas als je het probeert. En omdat er in mijn vak een groot lerarentekort is, kan ik het ook veilig uitproberen: mocht ik ontdekken dat het onderwijs bij nader inzien toch beter bij mij past, dan kan ik altijd wel weer 'n school vinden.
  zondag 10 april 2011 @ 18:51:25 #56
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_95310656
Ja ik snap je wel, en ik weet ook niet of ik er goed aan doe, maar ja het zelf ondervinden is de beste manier ja. In elk werkgebied zijn er minder leuke zaken natuurlijk, het is een zoektocht waar je je het beste bij voelt. Waar wegen de voordelen/leuke zaken meer op tegen de nadelen/minder leuke zaken.
Hoe lang werk je nu in het onderwijs? En succes met je eventuele carrièreswitch.
klerkje
pi_95310680
Lessen voorbereiden doe ik op de gekste momenten: als ik op zondagochtend de krant lees, 's avonds in bad, op de fiets, als ik in een museum rondloop.. ik krijg dan meestal de leuke/creatieve ideetjes. Heeft vast ook te maken met de vakken die ik geef. Het uitwerken komt dan als ik op school zit. Time management is duidelijk mijn zwakste plek, maar daar staat tegenover dat ik lessen bedenken zo leuk vind dat ik het niet erg vind dat in mijn vrije tijd te doen. Het houdt me eigenlijk altijd wel bezig. Het creatieve van het lesgeven is wat mij zo aantrekt in dit werk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_95310935
Tien jaar. Ik denk dat het wel goed is om eens 'n andere sector te zien, dan kies je daarna veel bewuster voor het onderwijs, als je teruggaat. Collega's die van buiten het onderwijs bij ons zijn komen werken en gebleven zijn staan erg achter hun keuze.
  zondag 10 april 2011 @ 23:38:53 #59
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_95326308
quote:
5s.gif Op zaterdag 9 april 2011 19:25 schreef mane het volgende:
Heb je nog wel plezier in de dingen die je doet, of is het voornamelijk stress?
In veel dingen momenteel niet. erg frustrerend en vervelend. voor de klas staan en leuke lessen maken etc. vind ik wél leuk. al die andere dingen zijn "noodzakelijk kwaad". vandaar dat het allemaal even te veel werd...
Kwak
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:57:28 #60
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_95399907
zo, gesprek gehad op school. ik mocht blijven volgend jaar maar heb eerlijk gezegd dat ik aan t zoeken ben naar een andere baan. ze begrepen mijn redenen heel goed.

vandaag ook de reactie op mn eerste brief gehad: 2 gesprekken (was voor 2 locaties en de sollicitaties lopen los van elkaar). hopla! ik zie t wel zitten. deze week nog maar wat meer brieven schrijven.
Kwak
  dinsdag 12 april 2011 @ 17:00:11 #61
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_95400044
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 18:19 schreef -J-D- het volgende:

[..]

[Termen als gerespecteerde autoriteit, baas enz. denk ik pas aan als al het andere niet lukt. Die verstandshouding wil ik zoveel mogelijk zien te verkomen.]

Het lijkt me toch een beetje een illusie om enkel als goede vriendjes met je leerlingen om te gaan. Ze moeten toch een beetje gaan doen wat je wil hè. Maar volgens mij zijn we het vrijwel helemaal eens. Ik kan me niet voorstellen dat jij helemaal geen autoriteit bent in je klassen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  dinsdag 12 april 2011 @ 17:04:11 #62
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_95400232
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:06 schreef Naamah het volgende:
Oh, wat zit ik toch tegen die lesvoorbereidingen aan te hikken elke keer! Verschrikkelijk! Ik vind het lesgeven superleuk, maar dat voorbereiden.. Schuif het daarom maar steeds voor me uit, maar dat schiet ook niet op. Herkenbaar?
Ja. Ik doe het eigenlijk amper, voorbereiden. Planning maak ik wel. Behalve demo's verzin ik de rest vaak ter plekke.
Oefenopdrachten en dergelijke vind ik dan weer wel leuk om te maken. Toetsen ook wel.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_95402998
Als ik het zo lees met voorbereiding voor de les, toetsen nakijken enzo ben ik wel heel erg benieuwd hoe jullie dagen eruit zien. (ik zou zelf ook graag docent willen worden)

Hoe ziet jullie werkweek eruit, met alle taken die je op een dag doet? (dus ook de dingen die je thuis in het weekend en avond doet)
Als ik dan wel eens vacatures zie vraag ik me af als ik het aantal fte zie bijv. 0.6 of dit dan ook echt 60% werken is dus 3 dagen of dat je er veel meer mee bezig bent en hoeveel lesuren je dan moet geven voor dat aantal fte.
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:28:55 #64
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_95411434
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:05 schreef Quinta89 het volgende:
Hoe ziet jullie werkweek eruit, met alle taken die je op een dag doet? (dus ook de dingen die je thuis in het weekend en avond doet)
Ik heb 1 fte, geef dit jaar 23 lessen en heb nog wat taken er bij. Ik ben elke dag tussen 8 en 16:00-16:30 uur op school. Ik heb ook nog een aantal taken waar ik geen uren voor krijg, dus die ook niet op de taakbelasting staan. Ik probeer zoveel mogelijk op school te doen, maar 's avonds ben ik ook nog wel eens bezig voor school. Proefwerken nakijken vind ik dan de meest onplezierige bezigheid. Maar als ik wat ideetjes voor lessen aan het uitwerken ben, dan vind ik dat nog niet zo'n probleem - dan voelt het niet als werk.

quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:00 schreef ErikT het volgende:
Het lijkt me toch een beetje een illusie om enkel als goede vriendjes met je leerlingen om te gaan. Ze moeten toch een beetje gaan doen wat je wil hè
Uiteraard. Maar wanneer je een goede band hebt met je leerlingen, doen ze dat ook wel. Je zult sneller iets gedaan krijgen met een klas waar je een goede band mee hebt, dan een klas waar je krampachtig de authoriteit wil uithangen. Maar in het begin van je schoolcarrière kun je vaak niet anders. De leerlingen testen je uit, kijken hoe ver ze kunnen gaan, etc.

Volgens mij zit JD ook al een fiks aantal jaren in het onderwijs, ik zelf ben nu aan mijn tiende jaar bezig. Ik heb mijn naam gevestigd op school. Ik hoef echt niet meer superstreng te dicteren wat ik wil dat ze gaan doen. In mijn lessen hangt een prettige, relaxte sfeer, maar ik krijg *alles* gedaan wat ik wil. Puur omdat ik insteek op een positieve band met mijn leerlingen.

[ Bericht 29% gewijzigd door Baba-O-Riley op 12-04-2011 21:48:37 ]
.
pi_95412071
Mijn uiteindelijke doel is om in het hoger onderwijs te werken. HBO/ Universitair niveau. Docent/ studiebegeleider, voor mijn part coördinator :D.

Ben 24 en wil alleen eerst een WO master halen of in Sociologie of in Politicologie. Ik kan niet wachten tot september!
  dinsdag 12 april 2011 @ 22:26:35 #66
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95419655
Ik werk momenteel 1,2 fte. Ik heb 19 lesuren in 4 verschillende vakken en 2 verschillende leerjaren, ben mentor, rugzakbegeleider, zorgfunctionaris en SPD. Ik ben dagelijks tussen 8.00 en 16.30 op school en heb regelmatig 's avonds ook nog werk (da's de extra 0,2 fte zullen we maar zeggen).

Het onderwijs brengt een hoop werk met zich mee, en het grote nadeel vind ik dat het nooit 'af' is. Je hebt altijd wel toetsen na te kijken, ouders te bellen, materialen te ontwikkelen, administratie af te handelen, enz. Het is dan ook heel belangrijk je rustmomenten te pakken, goed te plannen en efficiënt te werken. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar je doet altijd wel meer dan de uren die je gefaciliteerd krijgt.
pi_95424073
Ik vind proefwerken nakijken niet vervelend, omdat ik altijd erg benieuwd ben hoe ze het hebben gedaan en omdat ik lol heb in de hilarische antwoorden die leerlingen soms geven :).

Het is bij ons bar slecht geregeld met de taken, vind ik en vinden velen met mij. 20 lesuren is 0,8 FTE en of je daar nu veel of weinig taken bovenop neemt maakt geen donder uit. Met 1 werkweek begeleiden zitten je taakuren al vol en verder "is het de verantwoordelijkheid van de leraar zelf om niet te ver boven z'n taakuren uit te gaan".

Die verantwoordelijkheid nemen velen, die weigeren mentor te worden en profielwerkstukken te begeleiden, zullen nooit in het weekend met leerlingen op pad gaan, geen dingen organiseren en gaan niet mee op dagexcursies "want dan ben ik pas om 16:30 terug terwijl ik als ik gewoon lesgeef om 15:00 klaar ben" :'). Er is dus een steeds kleiner wordende groep die de kar trekt. Dat ligt deels aan het schoolbeleid dat lamzakkerij stimuleert, maar ook aan de lamzakken zelf, want zelfs als je ruim baan krijgt om onder dingen uit te komen kun je toch nog steeds af en toe wel enige belangstelling tonen voor musical, toneelstuk of songfestival en effe anderhalf uur komen surveilleren?

[ Bericht 5% gewijzigd door ShadyLane op 13-04-2011 00:00:16 ]
pi_95429977
Hmmm, dat is wel een heel raar "beleid", SL.

Ik heb 0,92 fte en heb 17 lesuren. Maar voor de grootste taak die ik 'erbij' doe, staan 6 lesuren. Daar kan ik dus een hele werkdag aan besteden (dan ben ik ook uitgeroosterd). Verder heb ik nog wel andere taken, zoals mentorschap, begeleiding van een reis. Dus ik kom wel aan mijn uren. Het voordeel met relatief weinig lesuren is, wat mij betreft, dat ik veel vrijheid heb mijn tijd in te delen. Ik ga dus ook wel vaak 's middag vroeg weg, om dan 's avonds nog wat te werken. Of blijf de ochtend dat ik geen les heb thuis (even wat langer in bed blijven liggen :+ ) en werk dan 's middags tot 18.00 door. De schoolleiding is daar ook heel makkelijk in, zolang je je werk goed doet. En wij hebben geen school waar vaak vergaderd wordt, dat scheelt ook. Die flexibiliteit vind ik echt heerlijk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_95431127
Financieel gezien is het geen raar beleid, want het goedkoopst: waarom zou je mensen voor 'n mentoraat uren geven als er anderen zijn die het gratis doen?

Wel is het te merken dat het lastiger wordt mentoren te vinden en dat er zelfs toen er een vacature kwam voor begeleiding van een reis naar een zonnig oord maar 1 gegadigde zich aandiende. Dus of dit beleid op de lange termijn verstandig is is de vraag.
pi_95432776
Nee, het lijkt me funest voor de school! Alle dynamiek gaat eruit.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_95438297
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:38 schreef Halve_Maen het volgende:
Mijn uiteindelijke doel is om in het hoger onderwijs te werken. HBO/ Universitair niveau. Docent/ studiebegeleider, voor mijn part coördinator :D.

Ben 24 en wil alleen eerst een WO master halen of in Sociologie of in Politicologie. Ik kan niet wachten tot september!
Docent op het HBO is tof! :Y

Welk vakgebied? Al enig idee?
pi_95458437
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:35 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Docent op het HBO is tof! :Y

Welk vakgebied? Al enig idee?
Goeie vraag. Als ik heel eerlijk ben weet ik niet echt wat ik ervan kan verwachten. Ik heb al een economische achtergrond maar maatschappelijke onderwerpen spreken mij meer aan (sociologie bijvoorbeeld). Ik ben alleen bang dat ik maar gewoon moet kijken waar het meest vraag naar is.
  woensdag 13 april 2011 @ 21:19:40 #73
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_95463479
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 23:31 schreef ShadyLane het volgende:
Ik vind proefwerken nakijken niet vervelend, omdat ik altijd erg benieuwd ben hoe ze het hebben gedaan en omdat ik lol heb in de hilarische antwoorden die leerlingen soms geven :).

Het is bij ons bar slecht geregeld met de taken, vind ik en vinden velen met mij. 20 lesuren is 0,8 FTE en of je daar nu veel of weinig taken bovenop neemt maakt geen donder uit. Met 1 werkweek begeleiden zitten je taakuren al vol en verder "is het de verantwoordelijkheid van de leraar zelf om niet te ver boven z'n taakuren uit te gaan".

Die verantwoordelijkheid nemen velen, die weigeren mentor te worden en profielwerkstukken te begeleiden, zullen nooit in het weekend met leerlingen op pad gaan, geen dingen organiseren en gaan niet mee op dagexcursies "want dan ben ik pas om 16:30 terug terwijl ik als ik gewoon lesgeef om 15:00 klaar ben" :'). Er is dus een steeds kleiner wordende groep die de kar trekt. Dat ligt deels aan het schoolbeleid dat lamzakkerij stimuleert, maar ook aan de lamzakken zelf, want zelfs als je ruim baan krijgt om onder dingen uit te komen kun je toch nog steeds af en toe wel enige belangstelling tonen voor musical, toneelstuk of songfestival en effe anderhalf uur komen surveilleren?
Dit soort gedrag van een directie/baas is niet alleen in het onderwijs te vinden. In mijn werk kom ik exact dit tegen, ik zou dit zo geschreven kunnen hebben. Er wordt in eerste instantie een soort tweedracht gezaaid tussen de mensen die strikt doen wat ze 'moeten' doen en geen centimeter (of minuut) meer en aan de andere kant de mensen die het hun eer te na is iets in het honderd te laten lopen (in mijn geval doen we het voor de cliënten). Maar ik zeg het je, die 'balans' of hoe je het ook wilt noemen gaat een keer volledig scheef.

Mijn 'directie' kijkt je medelevend aan als je voor de 100e keer je verhaal doet, suggesties doet, hulp vraagt, maar dat was het dan. Meer doet men niet. Op dit moment is het zo dat de één na de ander onderuitgaat en dat uit zich in OF een burn-out OF de overstap naar de groep 'ik doe wat ik moet doen en niet meer'-mensen.

Ik heb tegen een burn-out aangezeten (mijn man zegt dat als ik naar de huisarts was gegaan dat ik dan zeker wel thuis had gezeten), ik probeer me nu een houding aan te meten waarbij het me allemaal niet zo kan schelen en ik gewoon doe wat ik moet doen en niet meer. Maar ja bloed kruipt waar het niet gaan kan he, het is best lastig, vooral tegenover de cliënten (en in jouw geval de leerlingen denk ik zo). Ik herken dit in jouw verhaal en dat dit ook buiten het onderwijs plaatsvindt zul je zelf ook wel weten.

Voor mij is het wel één van de redenen geweest om eens bij mezelf te rade te gaan wat ik nu wil en zo dus proberen het onderwijs in te gaan.

Toch gaat het niet altijd fout, (gelukkig) maar het tij keren als de bedrijfssfeer al zover heen is, is heeeeeel lastig.
klerkje
pi_95466769
En nu moeten een paar van die enthousiastelingen er ook nog uit omdat er minder aanmeldingen zijn. Echt naar zeg, juist degenen die zich vol hebben ingezet...het is niet anders.
pi_95466999
Over de werkdruk. Ik werk nu 0,75fte en volgend jaar 1,0 (vervanging) maar het is lastig om een exact beeld te geven hoe de dager eruit zien. Vaak ben ik vroeg op school (07.45) en ben ik tussen 16.00-17.00 thuis. Maar in de weken van examtrainingen ben ik ook wel eens om 18.30 thuis. Weliswaar uitzonderingen maar goed. Lessen voorbereiden doe ik vooral thuis. Meestal zit ik tussen 18.00-20.00 nog wat zaken voor school te doen, de ene keer lessen voorbereiden, toetsen maken, nakijken of mentoraatzaken doen. Na 20.00 doe ik niets meer. En de ene dag ben ik sneller klaar dan de andere dag.

Ik moet wel bekennen dat ik som een deel van het weekend opoffer, ook al voelt dat verkeerd en is het misschien ook niet helemaal goed. Op zondag ga ik toch vaak wat dingen voorbereiden en bij toetsweken staat het hele weekend in het teken van nakijken; een klas 4H of 4V nakijken kost ergens tussen de 4-6 uur. Dus daar gaat stiekem best veel werk inzitten. Ik merk wel dat ik wat sneller de boel kan voorbereiden omdat ik al langer 4H en 4V draai. De tijd die ik er nu in steek gaat 'm vooral zitten in de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal of verdieping. Ik maak daar werk van, er zijn zat collega's die daar weinig mee doen en de kantjes er vanaf lopen.

Ik heb wel wat taken, naast mentoraat ook een soort coordinator van de maatschappelijke stage en begeleider profielwerkstukken. Helaas is alles gestandaardiseerd. IK krijg voor mentor zijn ongeveer 75 uur per jaar. Ik kan je vertellen dat ik die uren er na een maandje of 3-4 al doorheen heb gejast. Mentorgesprekken, ouderavonden, rapportvergaderingen voorbereiden. Ik steek er (meer) tijd in, andere mentoren/docenten lopen precies in de pas en doen dus precies het minimale. Dat is soms ergelijk, maar niets aan te doen. Al die uren die je erin stopt zijn het dubbel en dwars waard als je de leerling ziet weggaan met een diploma of als je een leerling je bedankt voor de leuke lessen of de steun die je ze hebt gegeven.
  donderdag 14 april 2011 @ 00:35:17 #76
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95475034
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2011 22:12 schreef Hippos het volgende:
IK krijg voor mentor zijn ongeveer 75 uur per jaar. Ik kan je vertellen dat ik die uren er na een maandje of 3-4 al doorheen heb gejast. Mentorgesprekken, ouderavonden, rapportvergaderingen voorbereiden. Ik steek er (meer) tijd in, andere mentoren/docenten lopen precies in de pas en doen dus precies het minimale. Dat is soms ergelijk, maar niets aan te doen. Al die uren die je erin stopt zijn het dubbel en dwars waard als je de leerling ziet weggaan met een diploma of als je een leerling je bedankt voor de leuke lessen of de steun die je ze hebt gegeven.
Ik krijg voor het mentoraat zo'n 50 uur, en dat is dan voor een vmbo-basisklas met -op twee leerlingen na- alleen maar lwoo'ers. Die uren zijn na een maand of twee echt wel 'op'. Ik ben het met je eens dat de (veeeeeele) extra uren het dubbel en dwars waard zijn, maar het is soms toch ook wel erg zuur dat je op jaarbasis al snel ruim 100 uur 'gedwongen vrijwilligerswerk' doet.
pi_95478690
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:05 schreef Quinta89 het volgende:
Hoe ziet jullie werkweek eruit, met alle taken die je op een dag doet? (dus ook de dingen die je thuis in het weekend en avond doet)
Als ik dan wel eens vacatures zie vraag ik me af als ik het aantal fte zie bijv. 0.6 of dit dan ook echt 60% werken is dus 3 dagen of dat je er veel meer mee bezig bent en hoeveel lesuren je dan moet geven voor dat aantal fte.
ik ben beginner, dit jaar voor t eerst voor de klas. Ik heb 0,36 fte, dat zijn 9 lesuren in 3 verschillende klassen. Daarnaast doe ik de voltijdopleiding (MA) en maak ik mn proefschrift af...

op maandagen heb ik "opleidingsdag" dan slaap ik uit of bereid ik voor en heb dan college van 13-18u. 's avonds zing ik van 20 tot half elf, borrel na afloop (op een koor)

dinsdag begin ik wat later, 9 uur de deur uit, half elf eerste les. ben om kwart voor twee klaar. vaak ben ik rond half tien op school (dan half negen vertrokken) om nog dingen voor te bereiden/kopiëren, en ga ik wel op tijd naar huis als er geen vergadering is of inhalers of nablijvers. kan ook wel eens pas om 17 uur de school uitlopen. meestal rond vier uur thuis.

op woensdag werk ik van half tien tot kwart voor twee, maar ben meestal van half negen tot vier/vijf op school. woensdag is toetsinhaalafspraken, voorbereiding materiaal maken, etc. voor mij.
woensdagavond ga ik soms ook zingen dus weer een avond besteed.

donderdag is mijn "vrije" dag. dan maak ik mn huis aan kant, doe boodschappen, doe iets voor mezelf als t lukt (breien ofzo) maar ook toetsen nakijken als ik dat niet eerder al 's avonds of op school gedaan heb, materiaal maken, studie voorbereiden (opdrachten voor dossier maken enzo) en aan mn proefschrift werken als het lukt...

vrijdag werk ik van half negen tot kwart over twaalf. ik ben meestal om acht uur of half acht op school, dan bereid ik nog wat voor. na de laatste les meestal nog nabespreken met probleemgevalletjes, even kletsen met collega's, werk uitzoeken voor t weekend, en dan naar huis. vaak op vrijdag tussen 2 en 3 wel thuis. vrijdagmiddag ben ik meestal dood en doe ik niks. soms heb ik een therapie-afspraak op die middag.

in t weekend werk ik soms aan materiaal, studie of proefschrift, of ik doe niks, of ik heb afspraken of repetities en concerten.

ik vind dat ik de balans nu redelijk had, tussen werk (besteed wel meer dan 1/3e van mn week aan een 1/3e baan overigens, maaar ook door veel reistijd dus dat "telt" niet) alleen nu ben ik aan t solliciteren erbij, en wordt de druk verhoogd rond t proefschrift en probeer ik in te lopen op mn studie achterstand en dat gaat eigenlijk net niet...
Kwak
pi_95479447
Het lijkt mij best wel frustrerend, als andere docenten precies doen wat ze moeten doen maar niet goed genoeg. Ik ben zelf ook iemand die het liever goed doet en ik kan niet zo heel goed tegen half werk. Zoals ik van jullie hoor gaat dit vooral ten koste van je eigen vrije tijd.
Zoals ik hier zie gaat de vlieger van 0,4 fte dus 2 dagen werken niet echt op? En kun je met 0,4 fte alsnog 3 dagen ingeroosterd worden.
Bedankt voor het antwoorden, het geeft mij een aardig beeld hoe een week eruit kan zien.
pi_95479749
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 09:11 schreef Quinta89 het volgende:
Het lijkt mij best wel frustrerend, als andere docenten precies doen wat ze moeten doen maar niet goed genoeg. Ik ben zelf ook iemand die het liever goed doet en ik kan niet zo heel goed tegen half werk. Zoals ik van jullie hoor gaat dit vooral ten koste van je eigen vrije tijd.
Zoals ik hier zie gaat de vlieger van 0,4 fte dus 2 dagen werken niet echt op? En kun je met 0,4 fte alsnog 3 dagen ingeroosterd worden.
Bedankt voor het antwoorden, het geeft mij een aardig beeld hoe een week eruit kan zien.
dat staat in de CAO allemaal precies, hoeveel dagdelen ze je mogen inroosteren maximaal!
Kwak
pi_95482787
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 09:11 schreef Quinta89 het volgende:
Zoals ik hier zie gaat de vlieger van 0,4 fte dus 2 dagen werken niet echt op? En kun je met 0,4 fte alsnog 3 dagen ingeroosterd worden.
Nee, niet echt inderdaad. Een studiegenootje van mij geeft 6 lesuren, waarvan drie op een dag en dan nog drie losse dagen waarop ze een lesuur geeft. Vier dagen naar school voor 6 uren, niet echt prettig dus.

Ik moet zeggen dat het me nu in het begin allemaal ontzettend veel tijd kost. Ik geef nu ongeveer 2-4 lesuur per week, daarnaast nog 1,5 dag per week bezig met opleiding. Vooral het voorbereiden van de lessen kost me héél veel tijd. Iedereen zegt dat je in het begin per lesuur een uur nodig hebt om voor te bereiden, nou, ik doe er gerust drie of vier uur over! Doe ik ook zelf, want een wat saaiere les met meer uit het boek voorbereiden, zou me minder tijd kosten.

Ik ben na een schooldag ook echt moe, dus 's middags en vaak ook 's avonds komt er ook niet veel meer uit m'n handen. Week is nu ongeveer als volgt:

Ma: collegedag, 's avonds laatste voorbereidingen voor dinsdag
Di: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school voor opleiding, daarna college, 's avonds uitgeteld op bank
Wo: beetje huishouden, vaak eigen afspraken etc.
Do: lessen vrijdag voorbereiden, verslagen schrijven voor opleiding etc.
Vr: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school
Za: weekend! :)
Zo: lessen dinsdag voorbereiden
Daarnaast nog: nakijkwerk, toetsen maken, dingen voor m'n opleiding, onderzoek voor opleiding

Ik ben naar mijn idee dus gewoon echt fulltime bezig met maar 2-4 uur per week :') En dan nog zonder al die andere taken als mentoraten enzo. Nakijkwerk doe ik wel vaak op de dagen dat ik op school ben, in tussenuren, maar dat lukt niet bij elke toets. Als er dan eens een keer iets anders tussenkomt, waardoor ik op woensdag/donderdag ook naar school moet (bijvoorbeeld examentrainingen, vergaderingen, dat soort dingen) ligt meteen m'n hele weekschema in elkaar.

Ik hoop écht dat het me binnenkort allemaal heel veel minder tijd gaat kosten, want ik zou niet weten hoe ik anders ooit fulltime zou kunnen werken!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_95483559
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 11:09 schreef Naamah het volgende:

[..]

Nee, niet echt inderdaad. Een studiegenootje van mij geeft 6 lesuren, waarvan drie op een dag en dan nog drie losse dagen waarop ze een lesuur geeft. Vier dagen naar school voor 6 uren, niet echt prettig dus.

Ik moet zeggen dat het me nu in het begin allemaal ontzettend veel tijd kost. Ik geef nu ongeveer 2-4 lesuur per week, daarnaast nog 1,5 dag per week bezig met opleiding. Vooral het voorbereiden van de lessen kost me héél veel tijd. Iedereen zegt dat je in het begin per lesuur een uur nodig hebt om voor te bereiden, nou, ik doe er gerust drie of vier uur over! Doe ik ook zelf, want een wat saaiere les met meer uit het boek voorbereiden, zou me minder tijd kosten.

Ik ben na een schooldag ook echt moe, dus 's middags en vaak ook 's avonds komt er ook niet veel meer uit m'n handen. Week is nu ongeveer als volgt:

Ma: collegedag, 's avonds laatste voorbereidingen voor dinsdag
Di: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school voor opleiding, daarna college, 's avonds uitgeteld op bank
Wo: beetje huishouden, vaak eigen afspraken etc.
Do: lessen vrijdag voorbereiden, verslagen schrijven voor opleiding etc.
Vr: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school
Za: weekend! :)
Zo: lessen dinsdag voorbereiden
Daarnaast nog: nakijkwerk, toetsen maken, dingen voor m'n opleiding, onderzoek voor opleiding

Ik ben naar mijn idee dus gewoon echt fulltime bezig met maar 2-4 uur per week :') En dan nog zonder al die andere taken als mentoraten enzo. Nakijkwerk doe ik wel vaak op de dagen dat ik op school ben, in tussenuren, maar dat lukt niet bij elke toets. Als er dan eens een keer iets anders tussenkomt, waardoor ik op woensdag/donderdag ook naar school moet (bijvoorbeeld examentrainingen, vergaderingen, dat soort dingen) ligt meteen m'n hele weekschema in elkaar.

Ik hoop écht dat het me binnenkort allemaal heel veel minder tijd gaat kosten, want ik zou niet weten hoe ik anders ooit fulltime zou kunnen werken!
ik weet niet hoe lang je nu bezig bent? ik ben na een paar maanden gestopt met elke les uitgebreid voorbereiden. ik heb een globaal plan wat ik doe met elke klas in de les, en ik bereid alleen voor wat ik daarvoor nodig heb (een werkblad, een filmpje, een so, even de opdrachtjes doornemen uit t boek en problemen signaleren, ik kies een onderwerp om te behandelen en bepaal wat zelfstandig gedaan gaat worden, etc.

en regelmatig wel een les met lesplan en extra materiaal enzo. dat is enige haalbare manier volgens mij.

laatst veel tijd gestoken in de start van een "leren en evalueren" traject, met nieuw materiaal, maar ik zorg dan wel dat ik dat ook voor mn studieopdrachten kan gebruiken. anders word je echt gek.

over die indeling: je hoeft t niet te accepteren als je 6 lesuren over 4 dagen verspreid zijn! er is een richtlijn en daar moet een school zich redelijkerwijs aan houden



kortom: wat je accepteert dat is rechtsgeldig, maar als je niet wilt kunnen ze je niet dwingen om meer dan deze dagdelen per fte te werken.
Kwak
  donderdag 14 april 2011 @ 19:39:29 #82
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_95504862
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 11:32 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ik weet niet hoe lang je nu bezig bent? ik ben na een paar maanden gestopt met elke les uitgebreid voorbereiden. ik heb een globaal plan wat ik doe met elke klas in de les, en ik bereid alleen voor wat ik daarvoor nodig heb (een werkblad, een filmpje, een so, even de opdrachtjes doornemen uit t boek en problemen signaleren, ik kies een onderwerp om te behandelen en bepaal wat zelfstandig gedaan gaat worden, etc.

en regelmatig wel een les met lesplan en extra materiaal enzo. dat is enige haalbare manier volgens mij.
Ik begin ook net en ik doe hetzelfde als kwakz0r. Niet zoveel werk dus. Ik vraag me wel af waar Naamah dan zoveel tijd aan besteedt? Ben wel benieuwd wat voor lessen dat zijn :) Misschien doe ik inspiratie op.
pi_95505402
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 11:09 schreef Naamah het volgende:

Ma: collegedag, 's avonds laatste voorbereidingen voor dinsdag
Di: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school voor opleiding, daarna college, 's avonds uitgeteld op bank
Wo: beetje huishouden, vaak eigen afspraken etc.
Do: lessen vrijdag voorbereiden, verslagen schrijven voor opleiding etc.
Vr: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school
Za: weekend! :)
Zo: lessen dinsdag voorbereiden
Daarnaast nog: nakijkwerk, toetsen maken, dingen voor m'n opleiding, onderzoek voor opleiding

Ik ben naar mijn idee dus gewoon echt fulltime bezig met maar 2-4 uur per week :')
Je bent toch niet fulltime bezig met die 2-4 lesuren? Zoals ik het nu zie, ben je twee hele dagen op school. Maar daar zit ook tijd in voor je opleiding (zie dinsdag). Verder ben je op maandagavond, donderdag (maar ook dan ben je met je opleiding bezig) en op zondag bezig met lessen voorbereiden. Daar kun je in ieder geval tijd winnen. Ik zou het voorbereiden op zondag (en het liefst ook maandagavond..) proberen af te schaffen. Dan heb je gewoon lekker weekend, en je hebt ook de woensdag vrij. Prima te doen, lijkt me. Lessen voorbereiden zoveel mogelijk beperken tot de donderdag.

Het is echt aan jou hoe gek je het wilt maken met die lessen. Er is niets mis mee om ook eens een les te geven waarbij je vooral vanuit het boek werkt. Ik neem tenminste toch aan dat de methode waarmee je voor jouw vak werkt best door de beugel kan? Dan kun je op een eenvoudige manier nog wel afwisseling in de les bouwen, maar dat kost niet veel voorbereidingstijd. Misschien moet je met jezelf afspreken dat je per week twee lessen echt goed wilt voorbereiden, en twee lessen 'minder' (wat helemaal niet wil zeggen dat die lessen kwalitatief ook minder zijn). En bij 'minder' betekent het dat je maximaal een half uur tot drie kwartier bezig bent met voorbereiden.

Ik denk dat het wel goed is jezelf zulke grenzen op te leggen, want anders zul je inderdaad een heel zware tijd gaan krijgen als je meer lesuren hebt. Bovendien moet je ook leren op jezelf te vertrouwen: ook als je een les niet tot op de minuut af plant, kun jij een prima les geven (met wat ruimte voor improvisatie!).
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_95518734
Improvisatietalent is inderdaad onontbeerlijk, ik heb me al door veel situaties heengekunst-envliegwerkt.

Kan me ook nog levendig een post van Baba herinneren van een paar jaar terug, over hoe je je erdoorheen bluft als je 'n les niet hebt voorbereid: "jullie gaan nu eerst even zelfstandig aan het werk. Nee nog even geen vragen stellen, probeer het eerst zelf maar eens, dat is heel goed voor je". Die post was voor mij zo extreem herkenbaar dat ik 'm nooit meer ben vergeten :).

[ Bericht 48% gewijzigd door ShadyLane op 14-04-2011 23:08:19 ]
  vrijdag 15 april 2011 @ 19:39:55 #85
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_95554016
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 22:37 schreef ShadyLane het volgende:
Kan me ook nog levendig een post van Baba herinneren van een paar jaar terug, over hoe je je erdoorheen bluft als je 'n les niet hebt voorbereid: "jullie gaan nu eerst even zelfstandig aan het werk. Nee nog even geen vragen stellen, probeer het eerst zelf maar eens, dat is heel goed voor je". Die post was voor mij zo extreem herkenbaar dat ik 'm nooit meer ben vergeten :).
Hahaha, dat vind ik leuk om te lezen ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 15-04-2011 20:38:32 ]
.
  vrijdag 15 april 2011 @ 20:15:51 #86
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95555842
Da's een van de voordelen van lesgeven op een (zeer) laag niveau; je staat zo ontzettend boven de stof dat je ook zonder een gedegen voorbereiding vaak een heel eind komt.
  vrijdag 15 april 2011 @ 21:26:20 #87
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_95560100
Ik ben aangenomen op een andere school! Joepie!
Kwak
pi_95561431
Gefeliciteerd Kwakz0r!
  zondag 17 april 2011 @ 11:36:25 #89
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_95614365
Ik ben nu een dikke twee maanden leraar en heb sindsdien eigenlijk chronisch keelpijn. Niet altijd even erg, maar toch. Kan toeval zijn, maar ik vrees stemproblemen.

Ik wil binnenkort even langs de huisarts gaan, maar heeft iemand hier ook last van (gehad)? Tips of trucs?
pi_95615003
Veel drinken, dat helpt, geen koffie maar water. Letterlijk de boel een beetje smeren. Ook niet teveel kuchen en schrapen (ik heb van een logopediste gehoord dat dát juist de problemen nog erger maken). Als je echt veel last hebt zou ik langs een logopediste gaan. Kijken of je verbeteringen kan aanbrengen in je manier van spreken (kracht) e.d. Dat wil wel eens helpen, dus eerst naar de arts en proberen een doorverwijzing te halen (moet dat nog tegenwoordig eigenlijk?).
pi_95630131
Op mijn lerarenopleiding werden we 'gecontroleerd' door een logopediste die bekeek of we onze stem wel goed gebruikten. Vaak heb je maar een paar sessies nodig om het op te lossen. Je moet er wel echt iets mee doen!

Ik heb er geen last van (gehad), maar ik weet wel dat je ademhaling belangrijk is (laag, vanuit je buik, in plaats van hoog).
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 17 april 2011 @ 21:17:33 #92
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95640214
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 11:36 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Ik ben nu een dikke twee maanden leraar en heb sindsdien eigenlijk chronisch keelpijn. Niet altijd even erg, maar toch. Kan toeval zijn, maar ik vrees stemproblemen.

Ik wil binnenkort even langs de huisarts gaan, maar heeft iemand hier ook last van (gehad)? Tips of trucs?
Had ik ook in het begin, niet in de laatste plaats omdat ik in mijn eerste jaar lesgaf in een groot praktijklokaal met een enorm beroerde akoestiek waardoor ik altijd erg hard moest praten. Bij mij is het in de loop der jaren wel minder geworden, maar nog steeds ben ik een aantal keer per jaar de klos. Ik denk dat het inderdaad verstandig is een logopedist te bezoeken. Baat het niet, dan schaadt het niet moet je maar denken.
pi_95657344
Morgen ga ik op werkweek (nouja, miniwerkweek, we komen donderdagavond al weer terug ;) ) met G3 naar Trier en Keulen. Voor het eerst op werkweek :D en ik heb er zin in. Iemand nog aanwijzingen/tips/leuke werkweekanecdotes?
  maandag 18 april 2011 @ 14:10:17 #94
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_95666024
bij ons ging nog jarenlang de anekdote door de school van de gymdocent die door de meisjes wiens deur hij (slapend op de gang) na veel gedoe lag te bewaken met ducttape aand e grond is vastgetapet. waarna ze alsnog naar de jongenskamer gingen. :P

veel plezier!
Kwak
  maandag 18 april 2011 @ 14:25:06 #95
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_95666645
overigens: Vandaag handtekeningen gezet en door de school gelopen (en in alle lokalen zaten gewoon kids te werken en te zitten ipv te gillen en te duwen! :o). Nieuwe baan is definitief. 0,5 gegarandeerd, 0,8 gewenst (werktijdfactor) dus t zal ergens er tussenin uitkomen denk ik (er zijn ws. ook uren op een andere locatie). Ga ws. ook mentoraat doen en in een taakgroepje ivm invoering ELO, dus mn taakuren komen wel vol (ze volgen dat met een heel administratiesysteem...)

Ze gaan ook kijken of ik de starterskorting op de lesuren alsnog kan krijgen omdat ik dat dit jaar niet kreeg op school, en ze betalen mn collegegeld voor de maanden die ik nog moet in t volgende collegejaar O+

Verder heb ik met huidige school kunnen regelen dat ik morgen met vriendje mee kan naar begrafenis van zn opa, ook al mag t van de cao niet. ik moet de uren wel inhalen dus net de roostermaakster maar gemaild.

Straks naar de Kinki kapper :o ik blijf mezelf verbazen vandaag.

Ohja, moet ook nog de boekverslagen van 4Havo nakijken en naar ze terugmailen, want de deadline is na pasen. Nou ja, als t niet lukt dan verschuif ik de deadline een weekje voor ze. Het feit dat ik een nieuwe baan heb volgend jaar is zó'n opluchting, alles valt me nu mee...
Kwak
pi_95669002
Wat klink je blij Kwak :D tof voor je! Klinkt al een fijn meewerkende school ook.

Ik zit te peinzen of ik niks vergeet voor de werkweek. Heb ook maar pleisters en paracetamol meegenomen, want ik zie de heren collega's die meegaan dat nog wel vergeten. En nog even de allergische-leerlingen-lijst opzoeken, ik geloof dat er eentje tussenzit met een pinda-allergie :{ .

Het wordt 25 graden in Trier 8-) ik zie dat wel goed komen. Al spreek ik überhaupt maar één woord Duits :') maar ach.
pi_95669790
Tip voor werkweek: pas het alcoholbeleid ook toe op energydrinks.. scheelt weer gekots in de bus..

Over het fulltime bezig zijn met 2-4 lesuurtjes, dat was inderdaad een beetje overdreven. Het is meer dat ik dat idee soms heb en om aan te geven dat degene die het vroeg het niet moet onderschatten :) En ik reken opleiding en stage ook gewoon samen inderdaad. Daarnaast bereid ik m'n lessen echt nog tot in de puntjes voor, maak ik zelf vaak materiaal/werkvormen etc, vind ook dat dat kan/moet met zo weinig uur, maar is natuurlijk een keuze. Daarnaast verander ik steeds van idee voor een les, kost ook tijd, enzovoort. Heb dus ook wel goede hoop dat het ooit beter wordt.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 18 april 2011 @ 16:57:07 #98
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_95673401
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 15:38 schreef Naamah het volgende:
Tip voor werkweek: pas het alcoholbeleid ook toe op energydrinks.. scheelt weer gekots in de bus..
Serieus? Ik kocht altijd met een paar leerlingen een paar tray's Energy drank om de busreis 's nachts terug naar huis door te komen. Lag je wel om 6 uur 's morgens nog vrolijk te stuiteren, maar kotsen? Dat heb ik in elk geval nog nooit meegemaakt. Gelukkig ook maar :D
.
pi_95674523
Jup, tot twee keer toe. Pas na de tweede keer begreep de rest dat het misschien tóch niet zo'n goed idee was.. En hoorde van een collega een soortgelijk verhaal.

Herinner het me trouwens ook uit m'n eigen schooltijd, er was altijd wel iemand die moest overgeven in de bus. Vaak was er dan of alcohol gedronken, of geblowd of heel veel junkfood gegeten ofzo.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 18 april 2011 @ 17:31:18 #100
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_95674831
Dank voor de tips! Ik ga in ieder geval meer water drinken en langs de huisarts voor een doorverwijzing.
pi_95861311
Krimpende school, collega's die weg moeten (overplaatsing) maar ik krijg er uren bij hoorde ik vanmiddag, en als het goed is ook structureel. Door een zwangerschapsverlof werk ik hoogst waarschijnlijk tot aan de kerst 1,1fte en daarna zak ik iets terug. Goed nieuws dus *O*

Ik werk nu 18 lesuren in de week, ik vroeg me vanmiddag wel af ik 24 dan ineens nóg veel zwaarder is ("kan ik dat eigenlijk wel aan?")....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')