Het voorbereiden kost me niet zo veel tijd eigenlijk, behalve als er ergens materialen voor ontwikkeld moeten worden. Dat vind ik juist leuk om te doen, en steek ik er meer tijd in dan noodzakelijk omdat ik er dan ook echt iets moois van wil maken.quote:Op zondag 10 april 2011 17:06 schreef Naamah het volgende:
Oh, wat zit ik toch tegen die lesvoorbereidingen aan te hikken elke keer! Verschrikkelijk! Ik vind het lesgeven superleuk, maar dat voorbereiden.. Schuif het daarom maar steeds voor me uit, maar dat schiet ook niet op. Herkenbaar?
In veel dingen momenteel niet. erg frustrerend en vervelend. voor de klas staan en leuke lessen maken etc. vind ik wél leuk. al die andere dingen zijn "noodzakelijk kwaad". vandaar dat het allemaal even te veel werd...quote:Op zaterdag 9 april 2011 19:25 schreef mane het volgende:
Heb je nog wel plezier in de dingen die je doet, of is het voornamelijk stress?
Het lijkt me toch een beetje een illusie om enkel als goede vriendjes met je leerlingen om te gaan. Ze moeten toch een beetje gaan doen wat je wil hè. Maar volgens mij zijn we het vrijwel helemaal eens. Ik kan me niet voorstellen dat jij helemaal geen autoriteit bent in je klassen.quote:Op vrijdag 1 april 2011 18:19 schreef -J-D- het volgende:
[..]
[Termen als gerespecteerde autoriteit, baas enz. denk ik pas aan als al het andere niet lukt. Die verstandshouding wil ik zoveel mogelijk zien te verkomen.]
Ja. Ik doe het eigenlijk amper, voorbereiden. Planning maak ik wel. Behalve demo's verzin ik de rest vaak ter plekke.quote:Op zondag 10 april 2011 17:06 schreef Naamah het volgende:
Oh, wat zit ik toch tegen die lesvoorbereidingen aan te hikken elke keer! Verschrikkelijk! Ik vind het lesgeven superleuk, maar dat voorbereiden.. Schuif het daarom maar steeds voor me uit, maar dat schiet ook niet op. Herkenbaar?
Ik heb 1 fte, geef dit jaar 23 lessen en heb nog wat taken er bij. Ik ben elke dag tussen 8 en 16:00-16:30 uur op school. Ik heb ook nog een aantal taken waar ik geen uren voor krijg, dus die ook niet op de taakbelasting staan. Ik probeer zoveel mogelijk op school te doen, maar 's avonds ben ik ook nog wel eens bezig voor school. Proefwerken nakijken vind ik dan de meest onplezierige bezigheid. Maar als ik wat ideetjes voor lessen aan het uitwerken ben, dan vind ik dat nog niet zo'n probleem - dan voelt het niet als werk.quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:05 schreef Quinta89 het volgende:
Hoe ziet jullie werkweek eruit, met alle taken die je op een dag doet? (dus ook de dingen die je thuis in het weekend en avond doet)
Uiteraard. Maar wanneer je een goede band hebt met je leerlingen, doen ze dat ook wel. Je zult sneller iets gedaan krijgen met een klas waar je een goede band mee hebt, dan een klas waar je krampachtig de authoriteit wil uithangen. Maar in het begin van je schoolcarrière kun je vaak niet anders. De leerlingen testen je uit, kijken hoe ver ze kunnen gaan, etc.quote:Op dinsdag 12 april 2011 17:00 schreef ErikT het volgende:
Het lijkt me toch een beetje een illusie om enkel als goede vriendjes met je leerlingen om te gaan. Ze moeten toch een beetje gaan doen wat je wil hè
Docent op het HBO is tof!quote:Op dinsdag 12 april 2011 20:38 schreef Halve_Maen het volgende:
Mijn uiteindelijke doel is om in het hoger onderwijs te werken. HBO/ Universitair niveau. Docent/ studiebegeleider, voor mijn part coördinator.
Ben 24 en wil alleen eerst een WO master halen of in Sociologie of in Politicologie. Ik kan niet wachten tot september!
Goeie vraag. Als ik heel eerlijk ben weet ik niet echt wat ik ervan kan verwachten. Ik heb al een economische achtergrond maar maatschappelijke onderwerpen spreken mij meer aan (sociologie bijvoorbeeld). Ik ben alleen bang dat ik maar gewoon moet kijken waar het meest vraag naar is.quote:Op woensdag 13 april 2011 12:35 schreef Cocotrimonium het volgende:
[..]
Docent op het HBO is tof!![]()
Welk vakgebied? Al enig idee?
Dit soort gedrag van een directie/baas is niet alleen in het onderwijs te vinden. In mijn werk kom ik exact dit tegen, ik zou dit zo geschreven kunnen hebben. Er wordt in eerste instantie een soort tweedracht gezaaid tussen de mensen die strikt doen wat ze 'moeten' doen en geen centimeter (of minuut) meer en aan de andere kant de mensen die het hun eer te na is iets in het honderd te laten lopen (in mijn geval doen we het voor de cliënten). Maar ik zeg het je, die 'balans' of hoe je het ook wilt noemen gaat een keer volledig scheef.quote:Op dinsdag 12 april 2011 23:31 schreef ShadyLane het volgende:
Ik vind proefwerken nakijken niet vervelend, omdat ik altijd erg benieuwd ben hoe ze het hebben gedaan en omdat ik lol heb in de hilarische antwoorden die leerlingen soms geven.
Het is bij ons bar slecht geregeld met de taken, vind ik en vinden velen met mij. 20 lesuren is 0,8 FTE en of je daar nu veel of weinig taken bovenop neemt maakt geen donder uit. Met 1 werkweek begeleiden zitten je taakuren al vol en verder "is het de verantwoordelijkheid van de leraar zelf om niet te ver boven z'n taakuren uit te gaan".
Die verantwoordelijkheid nemen velen, die weigeren mentor te worden en profielwerkstukken te begeleiden, zullen nooit in het weekend met leerlingen op pad gaan, geen dingen organiseren en gaan niet mee op dagexcursies "want dan ben ik pas om 16:30 terug terwijl ik als ik gewoon lesgeef om 15:00 klaar ben". Er is dus een steeds kleiner wordende groep die de kar trekt. Dat ligt deels aan het schoolbeleid dat lamzakkerij stimuleert, maar ook aan de lamzakken zelf, want zelfs als je ruim baan krijgt om onder dingen uit te komen kun je toch nog steeds af en toe wel enige belangstelling tonen voor musical, toneelstuk of songfestival en effe anderhalf uur komen surveilleren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |