dan zou ik absoluut gewoon een master Engels gaan doen, je storten op heerlijke keuzevakken, en dan de eenjarige master gaan doen, want je gaat je doodvervelen op een tweedegraads opleiding.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:16 schreef JochemP het volgende:
[..]
Ja, International Degree in English and Education. Het gaat me niet zozeer om het lesgeven in het buitenland, dat ga ik waarschijnlijk toch niet doen. Maar ik kom van het Tweetalig Gymnasium af en ik heb mijn CAE en CPE diploma's al. Nu ben ik van nature heel lui maar het idee was dat ik in IDEE wat meer uitdaging zou vinden dan in de gewone lerarenopleiding.
gemaild is met een dquote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:44 schreef stephanie_xx het volgende:
Beste collega's (jaja, vorige week laatste examen gehad! )
Ik heb een vraag, want ik kom er zelf echt niet uit..
Ik heb dus afgelopen week de opleiding IDEE (International degree in English and education) afgerond op de Hogeschool van Amsterdam. Via deze opleiding heb ik dus een tweedegraads lesbevoegdheid behaald, maar ook een bachelor in English and education aan de University of Wolverhampton.
Ik zou graag, met het oog op de toekomst, ook mijn eerstegraads bevoegdheid halen.
Maar hoe???
Ik lees van alles over schakeljaren, eerst een bachelor doen op (bijv) de Uva of de VU, etc.
Maar wat betekend dit nou concreet voor mij? Want ik heb toch eigenlijk al een bachelor?
Dit zou namelijk betekenen dat ik eerst (fulltime) een schakeljaar zou moeten doen, waarna ik 1.5 deeltijd zou kunnen studeren voor de eerstegraads bevoegdheid. Daarnaast kan ik dan uiteraard de onderbouw lesgeven.
maar wat nou als ik in september al wil gaan lesgeven, en daarnaast wil doorleren, kan dat uberhaupt omdat ik waarschijnlijk dat schakeljaar niet kan overslaan?
Heeft iemand ervaring met het doorleren na een 2egraads, en zo ja, hoe heb je dit aangepakt?
(En hierbij een verkapte klacht: ik vind het belachelijk dat ik 4 jaar leer om voor de klas te staan, en het mij dan nog minimaal twee jaar kost om ook de bovenbouw les te kunnen geven, terwijl mijn vriendin engels studeert op de VU, er een in 1 jaar een lerarenmaster achter aan knalt, en dan voor de bovenbouw mag staan )
Misschien een beetje een vaag verhaal zo, maar de hamvraag is dus:
Hoe ga ik het snelst van een 2egraads naar een 1egraads lesbevoegdheid?
Alvast bedankt!
edit: ik heb overigens al eens gemailt naar de VU, en die gaf aan dat het idd zo lang zou duren, ik heb net gemailt naar de UVA (vanwege het samenwerkingsverband tussen de HVA en de UVA) en wacht op hun reactie
De lerarenopleiding spreekt me aan omdat je gelijk het 1e jaar stage loopt. De universitaire studie Engels lijkt me, eerlijk gezegd, niet zoveel aan. Het is ook de reden dat ik op HBO-niveau ben gaan kijken ipv universitair: ik wil dingen doen, ben meer van de praktijk dan van de theorie. Het enige leuke wat ik met Engels kan gaan doen is docent worden, en stel dat het niks voor mij is dan kom ik daar pas na 3,5 jaar achter.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:52 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
dan zou ik absoluut gewoon een master Engels gaan doen, je storten op heerlijke keuzevakken, en dan de eenjarige master gaan doen, want je gaat je doodvervelen op een tweedegraads opleiding.
in de eerstegraads master gaat het alleen maar over didactiek, pedagogiek, regie, etc. niet meer over vakinhoud.
ok, dat is een goede reden. maar verveel je je echt niet op dat niveau met je ttg denk je? je kunt sowieso na je P nog evt. overstappen na iets anders - als blijkt dat mavo-klassen niets voor je zijn bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 17:24 schreef JochemP het volgende:
[..]
De lerarenopleiding spreekt me aan omdat je gelijk het 1e jaar stage loopt. De universitaire studie Engels lijkt me, eerlijk gezegd, niet zoveel aan. Het is ook de reden dat ik op HBO-niveau ben gaan kijken ipv universitair: ik wil dingen doen, ben meer van de praktijk dan van de theorie. Het enige leuke wat ik met Engels kan gaan doen is docent worden, en stel dat het niks voor mij is dan kom ik daar pas na 3,5 jaar achter.
Ik verveel me al 14 jaar op school Nee geintje, dat komt wel goed. Doe nog genoeg dingen naast school dus hou mezelf wel bezig. En met name op didactisch en pedagogisch gebied weet ik bijna niksquote:Op dinsdag 24 mei 2011 17:48 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ok, dat is een goede reden. maar verveel je je echt niet op dat niveau met je ttg denk je? je kunt sowieso na je P nog evt. overstappen na iets anders - als blijkt dat mavo-klassen niets voor je zijn bijvoorbeeld.
Bedankt voor je reactie.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:59 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
gemaild is met een d
ja, je moet schakelvakken doen en kunt daarna pas de eerstegraads master doen. je hebt weliswaar een BA, maar NIET een MA in het schoolvak Engels. De eerstegraads opleiding is voor academische anglisten die daarbovenop de didactiek gaan leren en leren lesgeven, een kopopleiding en per definitie een tweede master. Waarschijnlijk zou je in de lerarenmaster wel wat vrijstelling kunnen krijgen vanwege je tweedegraads bevoegdheid, maar niet veel, aangezien die gericht is op het eerstegraads gebied, bovenbouw.
een eerstegraads docent moet niet alleen kunnen lesgeven maar wordt geacht ook op een academische manier naar het onderwijs te kijken, te doen aan onderzoek en verbetering van de praktijktheorie. je moet daarom een academische master in het schoolvak hebben omdat het in de opleiding niet meer om vakinhoud gaat.
mensen die tweedegraads engels hebben gedaan en instromen in de studie engels aan de Uni krijgen maar heel beperkt vrijstellingen, het is absoluut niet met elkaar te vergelijken. Ik vind het dan ook niet heel gek dat je voor de lerarenmaster deficienties zou moeten wegwerken op het gebied van Engelse vakinhoud.
kortom het klopt dus dat het niet zo'n snel traject is als bij je vriendin.
daarom raadde ik JochemP ook aan om met zn tweetalig gymnasium níet een tweedegraads opleiding te gaan doen, maar de BA/MA Engels aan de Uni, en daarachteraan evt. world teacher trainign variant van de lerarenmaster.
Welke school? Ik ben bezig met de kopopleiding economie op Windesheim.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:30 schreef PartyAnimal87 het volgende:
Nog vijf weken en dan ga ik mijn opleiding Commerciële Economie afronden. Als specialisatie Leisure & Events, maar zie daar nu maar eens een baan in te vinden. Ben al de nodige sollicitaties en afwijzingen verder. Nu is er de optie om maar ergens op een call center te gaan werken en ondertussen blijven zoeken naar die ene perfecte baan...
Maar jaren geleden las ik al iets over de kopopleiding leraar 2e graads, in mijn geval economie. Op de één of andere manier heeft het onderwijs me altijd wel aangetrokken en na goed nadenken de laatste tijd is het voor mij een zeer reëel alternatief geworden om dat ene jaartje studie er achter aan te plakken en alsnog het onderwijs in te gaan.
Iemand hier met ervaringen met deze kopopleiding?
Ik ben toevallig net terug van een weekje Berlijn met twee bovenbouwklassen (leeftijden 15-19). Op de eerste avond waren een paar leerlingen behoorlijk dronken (maar nog niet zo dat je het comazuipen zou kunnen noemen). Wat wij hebben gedaan: hotelarrest op de andere avonden. Bovendien hadden ze een polsbandje waarmee ze drank konden bestellen in de hotelbar, en dat hebben we doorgeknipt. De rest van de week hebben deze leerlingen zich voorbeeldig gedragen en de rest (waarvan er ook best een aantal tipsy waren op de eerste avond) is ook niet meer dronken geworden.quote:Op woensdag 25 mei 2011 07:25 schreef mane het volgende:
Beroepsdeformatie.
Ik heb net een lange reis van tien dagen met klas V gehad. We hebben een leerling naar huis gestuurd omdat hij erg dronken was. Een heftige beslissing. Het betekent dat ouders de vliegreis terug moeten betalen en dat we hem dezelfde dag nog naar het vliegveld hebben gebracht en daar een terugreis hebben geregeld. Maar nadat we vorige jaar een aantal kotsende leerlingen hadden die niet meer op hun benen konden staan, hebben we besloten: dit nooit meer. Ik moet zeggen: het werkt. De rest van de reis geen last meer gehad. Ik heb vorig jaar en ook dit jaar gehoord dat bij een paar andere Nederlandse scholen die op dezelfde plek verbleven er zelfs leerlingen waren die zich comazopen. Pfff. Hoe wordt er op jullie scholen omgegaan met dit fenomeen?
Ligt er aan in welk jaar je zit, maar dan kan het zijn dat ik vorige week een paar uur bij je in de klas heb gezeten vanwege een meeloopdag. Dat was vorige week woensdagquote:Op woensdag 25 mei 2011 09:48 schreef Maraca het volgende:
[..]
Welke school? Ik ben bezig met de kopopleiding economie op Windesheim.
Heb alleen op de maandag college het is de kopopleiding en niet de reguliere opleidingquote:Op woensdag 25 mei 2011 13:22 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Ligt er aan in welk jaar je zit, maar dan kan het zijn dat ik vorige week een paar uur bij je in de klas heb gezeten vanwege een meeloopdag. Dat was vorige week woensdag
Ik ben altijd vrij rustig in klassen die ik niet ken. Ligt er aan of ik iets actiefs moet doen of dat de leerlingen voor zichzelf moeten gaan studeren. In het laatste geval zeg ik: "Jongens, als ik geen last heb van jullie, hebben jullie ook geen last van mij". Werkt meestal prima.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:50 schreef Jentin het volgende:
Oja, hoogtepunt van de dag: ik moest een 3mavo klas opvangen. Ik ken die klas totaal niet, dus dan heb ik geen zin in gelazer en ben ik vrij streng.
Bij ons hebben die personen meestal geen activiteiten meer op de reis. Ze blijven in het hotel of bij de organisatie op een manier dat ze zich niet vermaken en zich niet stoer voor kunnen doen naar de anderen. Ook mogen ze de volgende keer/keren niet mee op een reis. Terugsturen is organisatorisch lastiger dan de activiteiten ontnemen, dus dat doen wij niet snel.quote:Op woensdag 25 mei 2011 07:25 schreef mane het volgende:
Beroepsdeformatie.
Ik heb net een lange reis van tien dagen met klas V gehad. We hebben een leerling naar huis gestuurd omdat hij erg dronken was. Een heftige beslissing. Het betekent dat ouders de vliegreis terug moeten betalen en dat we hem dezelfde dag nog naar het vliegveld hebben gebracht en daar een terugreis hebben geregeld. Maar nadat we vorige jaar een aantal kotsende leerlingen hadden die niet meer op hun benen konden staan, hebben we besloten: dit nooit meer. Ik moet zeggen: het werkt. De rest van de reis geen last meer gehad. Ik heb vorig jaar en ook dit jaar gehoord dat bij een paar andere Nederlandse scholen die op dezelfde plek verbleven er zelfs leerlingen waren die zich comazopen. Pfff. Hoe wordt er op jullie scholen omgegaan met dit fenomeen?
Zo doen wij het ook. Ouders moeten ondertekenen dat ze hun zoon/dochter komen ophalen of vervoer regelen voor een terugreis zodra het mis gaat.quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:22 schreef -J-D- het volgende:
Is het iemand met een 'strafblad' voordat hij al wegging, dan maken we vooraf afspraken met de ouders.
Met streng bedoel ik ook niet dat ik sta te bulderen ofzo. Ik ga zelf gewoon achter m'n bureautje zitten nakijken en zet ze aan het werk. Maar als ze dan toch iets doen (en ik dus wel last van ze heb), grijp ik strenger in dan ik in mijn eigen klassen zou doen. In mijn eigen klassen kan ik veel oplossen met een geintje, bij vreemde klassen niet, want dan landt zoiets vaak verkeerd/heb je niet zo'n band met ze waarin dat kan.quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik ben altijd vrij rustig in klassen die ik niet ken. Ligt er aan of ik iets actiefs moet doen of dat de leerlingen voor zichzelf moeten gaan studeren. In het laatste geval zeg ik: "Jongens, als ik geen last heb van jullie, hebben jullie ook geen last van mij". Werkt meestal prima.
Bij ons moeten alle ouders dat ondertekenen vooraf. Het is namelijk opvallend dat de leerlingen van wie je het zou verwachten, vaak juist blijken mee te vallen op een reis. En leerlingen van wie je het niet had verwacht, komen dan ineens strontlazerus aankachelen. Ze kennen hun grenzen nog niet, of het blijkt dat zo iemand zich op het eerste gezicht altijd keurig gedraagt, maar zich bij het drinken volledig laat gaan.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Zo doen wij het ook. Ouders moeten ondertekenen dat ze hun zoon/dochter komen ophalen of vervoer regelen voor een terugreis zodra het mis gaat.
Ik geef maatschappijleer maar heb een bevoegdheid voor geschiedenis. Zo gaat dat op veel scholen en dat maakt het voor een maatschappijleerdocent nog wat lastiger.quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:46 schreef PilgrimSands het volgende:
Nu ben ik niet naïef en verwacht ik niet met een eerstegraads lesbevoegdheid Maatschappijleer een fulltime baan te krijgen, maar er moet op de een of andere manier natuurlijk wel brood op de plank komen. Geen idee of er hier docenten maatschappijleer zijn, maar wellicht kunnen anderen mij ook helpen. Mijn vraag is: als jullie om je heenkijken, in hoeverre is het voor docenten maatschappijleer mogelijk om naast het vak dat ze geven er bijvoorbeeld een ander vak bij te nemen? Natte vinger werk, ja, maar om de keuze te maken of ik wel of niet die opleiding ga doen wil ik graag een grof idee krijgen of je met een dergelijk papiertje je mogelijkheden ook echt beperkt ziet tot die 0,4 fte baan als docent maatschappijleer, of dat het doorgaans wel mogelijk is om er links en rechts iets bij te nemen of bijgeschoold te worden tot ook een ander vakgebied. Alle advies is welkom, maakt de keuze voor mij alleen maar eenvoudiger.
Alvast bedankt.
Inderdaad. Ben onlangs op reis geweest met een groep leerlingen die ik niet kende. Twee leerlingen in mijn groepje waren van het kaliber "irritant in het kwadraat", zo werd mij verteld. Maar de hele reis geen énkel probleem met ze gehad. Heel leuk met ze gekletst, altijd op tijd, dus dat vond ik wel een positief punt. Misschien omdat ze mij ook niet kenden en dus een "frisse" start hadden of zo. Geen idee, maar ik vond het wel frappant.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:32 schreef mane het volgende:
Het is namelijk opvallend dat de leerlingen van wie je het zou verwachten, vaak juist blijken mee te vallen op een reis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |