Men is er dus al gewoon achter en men kan die kaarten gewoon blokkeren. Zeggen ze...quote:Ov-chipkaart opnieuw gekraakt
25 januari 2011, 17:30 uur | FD.nl
De ov-chipkaart is door elke reiziger eenvoudig te kraken, zonder dat dit wordt opgemerkt door controleurs of dat de kaart direct wordt geblokkeerd.
Dit stellen het computerblad PC Active en de NOS die enkele weken onderzoek deden naar het kraken van de ov-chipkaart.
Voor het kraken van de kaart is enkel het Windows-programma OVSaldo nodig en een kaartlezer van ¤30. Daarmee kan een tegoed van maximaal ¤150 op de kaart gezet worden. De chipkaart was al eerder gekraakt, maar de gebruikte methode was toen ingewikkelder.
De afgelopen weken hebben de onderzoeksjournalist Brenno de Winter, maar ook medewerkers van de SP-fractie in de Tweede Kamer gereisd met meerdere gehackte ov-chipkaarten. Van de tien kaarten is er slechts één geblokkeerd, negen dagen na het eerste gebruik. Beloofd was dat dit binnen 36 uur na constatering zou gebeuren.
De SP heeft inmiddels een spoeddebat aangevraagd.
Fraude
Het bedrijf achter de systematiek, Trans Link Systems, zegt afgelopen weken al de fraude in de gaten te hebben gehad. Maar TLS blokkeerde bewust niet de kaarten. 'We wilden meer informatie hebben over de fraude', zegt een woordvoerder in een reactie. 'Van die ene kaart hadden we na negen dagen genoeg informatie. Vandaar dat we die wel blokeerden.'
Nu bekend is van wie de fraude komt, blokkeert TLS nog steeds niet de kaarten. Volgens de woordvoerder ligt de zaak namelijk bij het Openbaar Ministerie. Die instantie moet een beslissing nemen over het blokkeren van de andere kaarten. De gekraakte kaarten zijn nu dus nog gewoon bruikbaar.
TLS zegt dat er verder geen fraudegevallen bekend zijn. Het vorige geval stamt uit juni, de fraudeur is daarvoor inmiddels berecht. De keer daarvoor was RTV Rijnmond, die met een kraak 1 eurocent extra aan het saldo toevoeg. Omdat het om een laag bedrag ging besloot TLS niet in te grijpen, aldus de woordvoerder.
Eerste stukkie ff weghalen.quote:
Hidden sound systemquote:
quote:
Ja, dat zou ik ook bewerenquote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:51 schreef marcodej het volgende:
[..]
Men is er dus al gewoon achter en men kan die kaarten gewoon blokkeren. Zeggen ze...
zijn orenquote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:02 schreef hexje het volgende:
Wat was er nou leuk aan het fragment met de politieagent?
Was toch dood lopend pad?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:02 schreef hexje het volgende:
Zijn oren waren doorschijnend.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:02 schreef hexje het volgende:
Willem was wel leukquote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:05 schreef hexje het volgende:
Ach, de tv draait door was gewoon niks vandaag.
Waar? Ik zie alleen een pinda.quote:
En onverstaanbaar.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:05 schreef arucard het volgende:
Muziek klinkt wel redelijk maar die zanger is belachelijk
dat wilde ik ook zeggen, ze wordt niet mooier van al die restauraties...quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:08 schreef marcodej het volgende:
Haar bek is zo strak getrokken dat ze haar ogen amper open kan houden. Ze ziet eruit als een ontplofte aardappel.
Wablief?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:10 schreef Karzai het volgende:
Mijn god Patty laat je tieten zien en doe de rest er ook maar bij
Allemaal PVVstemmertsquote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:11 schreef hexje het volgende:
Wie zijn die 32000 mensen die daar naar toe gaan?
Jannes is dan wel weer een toffe vent.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:14 schreef devl1nsect het volgende:
Jannes wordt gescandeerd 25 minuten lang. Dat gebeurd in dit land.
Jannes mag van mij een nekschot. Werkschuw tuig.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:14 schreef marcodej het volgende:
[..]
Jannes is dan wel weer een toffe vent.
Citaat van onze Johanquote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:15 schreef DrDentz het volgende:
Dit is Frans Bauer in het kwadraat. Weerzinwekkend.
Je moet toch watquote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:17 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Dit is het probleem van meer mensen.
Alleen maar zeiken, maar toch blijven kijken..
Ik ben een masochist, maar wat is jouw excuus?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:17 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Dit is het probleem van meer mensen.
Alleen maar zeiken, maar toch blijven kijken..
Tja, andere culturen hangen liever homo's op of gaan gezellig een partijtje vrouwen stenigen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:20 schreef AryaMehr het volgende:
De Nederlandse cultuur. Superieur inderdaad.
Terwijl andere culturen liever onder het noemer van 'bestrijding van terrorisme' landen binnenvallen om het land vervolgens in een grotere puinhoop achter te laten. Culturen in landen waar regeringen door dit soort proleten gekozen worden.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:24 schreef Opa2012 het volgende:
Tja, andere culturen hangen liever homo's op of gaan gezellig een partijtje vrouwen stenigen.
Excuus om te blijven kijken? Heb ik niet, want ik kijk niet.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:18 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ik ben een masochist, maar wat is jouw excuus?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |