abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91134299
quote:
Tunesi sluit alle scholen en universiteiten

TUNIS - De Tunesische regering sluit voorlopig alle scholen en universiteiten. Dat heeft het officile persbureau van het Noord-Afrikaanse land maandag bekendgemaakt.

Tunesi beleeft momenteel de grootste onrust sinds tientallen jaren. Bij gevechten met de politie kwamen afgelopen weekend veertien mensen om.

Maandag waren er opnieuw confrontaties tussen jonge betogers en veiligheidstroepen. De politie schoot in de lucht en gebruikte traangas om demonstranten uit elkaar te jagen.

De oproerpolitie omsingelde de universiteitscampus in hoofdstad Tunis, toen honderden studenten de straat op wilden gaan om te betogen.

Vooral jongeren protesteren sinds half december tegen corruptie, werkloosheid en de hoge voedselprijzen in het autoritair geleide land.

Geweld

''Na het geweld in universiteiten en in afwachting van een onderzoek naar het opruien van studenten, hebben we besloten om te stoppen met alle lessen op alle onderwijsinstellingen met ingang van dinsdag'', meldde het ministerie van onderwijs.

De president van Tunesi, Zine al-Abidin Ben Ali, heeft de protesten maandag op televisie ''terroristische daden'' genoemd.

''Gemaskerde bendes hebben 's nachts overheidsgebouwen aangevallen en zelfs burgers in hun eigen huis.''

Buitenlandse partijen

De gebeurtenissen zijn volgens hem het werk van ''buitenlandse partijen die het slecht voor hebben met het land.'' De president, die al sinds 1987 regeert, beloofde de opstandige burgers om 300.000 extra banen te creren.

De Europese Unie, de voornaamste handelspartner van Tunesi, veroordeelde maandag het geweld dat de regering tegen de betogers gebruikt.
Gaat lekker daar zeg. Ik had dit nog niet op het nieuws gezien, dat het daar zo uit de hand aan het lopen was :{ Wie moeten dan die 'buitenlandse' partijen zijn? Moet je dan aan AlQaida denken? Buurlanden? Westerse invloeden?
  maandag 10 januari 2011 @ 21:23:59 #2
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91134619
Regering geeft altijd iemand anders de schuld, terwijl het zelf fouten maakt.
Laat me met rust!
  maandag 10 januari 2011 @ 21:35:21 #3
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91135349
quote:
15s.gif Op maandag 10 januari 2011 21:18 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Gaat lekker daar zeg. Ik had dit nog niet op het nieuws gezien, dat het daar zo uit de hand aan het lopen was :{ Wie moeten dan die 'buitenlandse' partijen zijn? Moet je dan aan AlQaida denken? Buurlanden? Westerse invloeden?
ik denk joden.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_91138704
quote:
De president van Tunesi, Zine al-Abidin Ben Ali, heeft de protesten maandag op televisie ''terroristische daden'' genoemd.
De enige terrorist hier is de Tunesische president c.q. dictator. Eenieder die tegen de dictator vecht is een verzetsstrijder.
pi_91146690
Er zijn al drie weken in heel het land grote demonstraties en nu de tweede dag dat het leger in Kassrine, Westen, en Thalla aanwezig is en er zijn in twee dagen 40(!!) doden gevallen. De media zit hier te slapen of vind het niet interessant genoeg.

De "buitenlandse extremisten" zijn er totaal niet. De oppositie is al jaren geleden verbannen en heeft nauwelijks invloed in het land waar censuur de norm is en een politiestaat is ontstaan met een grote geheime dienst die altijd alles controleert. De bevolking is het spuugzat en de ban is gebroken, men is niet meer bang:

Thalla (tegen Algerijnse grens) waar in twee dagen meer dan 8 doden zijn gevallen:

Kasserine waar vandaag op Al Jazeera was te horen met breaking news dat er snipers op daken zitten en weer vandaag vijf doden zijn gevallen:

[img][/img]

"Among the victims 3 women , 3 children where the eldest was only 12 years old and the youngest is 6 months old baby who died of gas asphyxiation".

Dit is van twee dagen geleden nu. Gister (10e) dus bevestigt dat er snipers op daken zitten in Kassrine en de protesten en rellen verder gaan door woede die niet meer stoppen lijkt:

Le Kef

Feriana

Advocaten in Tunis (volkslied)

Tunis

[ Bericht 16% gewijzigd door Aloulou op 11-01-2011 01:27:50 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  dinsdag 11 januari 2011 @ 01:20:18 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_91146762
Ik vind het wel dubieus, de hele dag lang een of andere drie minuten durende baggerreportage over een plaatselijk suf museumpje op het journaal en niets over de rellen.

(en terwijl ik het typ is het op het journaal :') )
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_91146793
In dit soort landen zijn 'boze krachten' van buitenaf altijd de boosdoener, zoals in dit geval de EU en de VS. Het zal nooit eens aan de corrupte regimes zelf liggen. Zie ook Iran, bijvoorbeeld.
pi_91146862
Tijd voor democratie!
Mijn helden: Mijn dochter Eline, Oprah Winfrey, Obama, Nederlandse hockeyploeg vrouwen.
Mijn favoriete TV programma's: DWDD, ATWT, Netwerk, Show Nieuws, VI.
Mijn favoriete shops: Hema, H&M shop online, Albert Heijn, IKEA.
pi_91146920
Vandaag:

Siliana

Tunis

Sfax

In Thalla, waar het leger eergisteren heeft huisgehouden heeft een vrouw de volgende brief naar buiten gekregen die vertaald is naar het Engels:

...."Dat was afgelopen Maandag. Op Dinsdag, 10 uur 's morgens, studenten van het instituut probeerde te vertrekken om aan de demonstratie deel te nemen. Ze waren omsingeld maar sommigen konden toch ontsnappen terwijl de rest werd belaagd met tear gas bommen. In de namiddag was men in staat te vertrekken and begonnen de echte confrontaties. De mensen uit de plaats (Thalla) vielen in slaap onder het geluid van munitie en werden in de morgen wakker door moeders die schreeuwde om hun martelaren (zonen vooral) en de gedraaide recitatie van de Koran en het starten van het rouwen. De martelaren zijn als volgt: Ahmed Omari, 17, student; Ahmed Ba'alabi, 30; Ayman Rutabi, 14; Marwan Jamli, 19; en Ghassan Shneeti, 18, een slager en de enige kostwinner van zijn familie. Dit alles gebeurde terwijl Tunesie een voetbalwedstrijd aan het kijken was zonder enig oog voor de confrontatie tussen de bewapende troepen en ongewapende mensen. De repressie ging door met het afsluiten van electriciteit. Alle winkels werden gesloten en het was met veel moeite dat wij in staat waren de gewonden naar het ziekenhuis te brengen. Zelfs met de doden die begraven werden waren de barbaren het pas eens op voorwaarde dat alleen vrouwen aanwezig mochten zijn!
En terwijl een begrafenis zich voordeed voor een van de martelaren en bezig was op weg naar de begraafplaats werd het aangevallen met traangas wat ertoe leidde dat de kist op de straat achterbleef. Na verschillende pogingen waren ze in staat het lichaam mee te nemen en de martelaar te begraven terwijl zij op hun weg terug weer werden aangevallen met kogels en bommen. Een bron in het ziekenhuis van Thalla bevestigde ook de dood van een zuster door de aanval van de veiligheidstroepen."

http://globalvoicesonline.org/2011/01/1 ... from-tala/
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91147003
Dat is mooi, dan hebben ze alle tijd om te demonstreren.
pi_91147184
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 01:29 schreef Picchia het volgende:
Dat is mooi, dan hebben ze alle tijd om te demonstreren.
Dat is inderdaad niet zo'n slimme zet lijkt het of de president wil er nu voor eens en altijd een einde aan maken (de demonstraties welteverstaan) maar dan gaan er heel veel doden vallen aangezien in heel het land mensen de straat op gaan met de oproep tot vrijheid, geen onrechtvaardigheid meer en leuzen tegen president Ben Ali en zijn regime.

Het volgende filmpje bevat verschrikkelijke beelden zoals hersenen die te zien zijn van een ziekenhuis in Kasserine waar veel doden zijn gevallen en snipers zijn ingezet om mensen uit te schakelen. Paniek alom en met een mobieltje opgenomen maar wel de realiteit: http://24sur24.posterous.(...)s-scenes-in-tunisian
pi_91147551
quote:
15s.gif Op maandag 10 januari 2011 21:18 schreef Frutsel het volgende:

Al-Qaida is niet aanwezig in Tunesie, logisch gezien natuur van de politiestaat en de repressie tegen elke vorm (in hun ogen) van islamisme. Westerse invloeden gaat het ook niet om want hij is grote vrienden met Sarkozy en ook Amerika steunt hem al jaren - heerlijk zulke puppets die dan weer hun bevolking afmaken als ze tegen onderdrukking in opstand komen.
Buurlanden heeft Tunesie goede banden mee, zowel Algerije als Libie en geen conflicten over grenzen bijvoorbeeld. Wat president Ben Ali in zijn eerste live toespraak in de eerste week bedoelde was vooral al Jazeera als nieuwsmedia. Nu hij zijn tweede toespraak heeft gehouden omdat ook hij ziet dat de demonstraties niet zullen stoppen en het verder uit de hand loopt begint hij weer indirect over al Jazeera te zeuren.
pi_91149889
quote:
14s.gif Op zondag 9 januari 2011 20:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Tunesie, gaat prima. Marokko, gaat prima. Algerije, gaat de goede kant op. Egypte, gaat ook de goede kant op.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  Moderator dinsdag 11 januari 2011 @ 09:01:33 #14
8781 crew  Frutsel
pi_91150395
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 01:59 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Al-Qaida is niet aanwezig in Tunesie, logisch gezien natuur van de politiestaat en de repressie tegen elke vorm (in hun ogen) van islamisme. Westerse invloeden gaat het ook niet om want hij is grote vrienden met Sarkozy en ook Amerika steunt hem al jaren - heerlijk zulke puppets die dan weer hun bevolking afmaken als ze tegen onderdrukking in opstand komen.
Buurlanden heeft Tunesie goede banden mee, zowel Algerije als Libie en geen conflicten over grenzen bijvoorbeeld. Wat president Ben Ali in zijn eerste live toespraak in de eerste week bedoelde was vooral al Jazeera als nieuwsmedia. Nu hij zijn tweede toespraak heeft gehouden omdat ook hij ziet dat de demonstraties niet zullen stoppen en het verder uit de hand loopt begint hij weer indirect over al Jazeera te zeuren.
Mijn ex-collega was Tunesische en ging elk jaar een week of vier terug naar haar geboorteland. Heb prachtige foto's gezien en verhalen gehoord en voor mijn gevoel was het het meest welvarende en stabielste land van Afrika, zonder al te veel tamtam. Daarom verbaasde ik me hierover, waar dat dan de laatste tijd zo mis gegaan was.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 09:13:26 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91150650
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 09:01 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Mijn ex-collega was Tunesische en ging elk jaar een week of vier terug naar haar geboorteland. Heb prachtige foto's gezien en verhalen gehoord en voor mijn gevoel was het het meest welvarende en stabielste land van Afrika, zonder al te veel tamtam. Daarom verbaasde ik me hierover, waar dat dan de laatste tijd zo mis gegaan was.
ik denk dat de kruik te lang te water is geweest.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 09:13:41 #16
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91150659
Zelfde president sinds 1987? Wat een baas _O_
Eclaire84: Wax je of je scheer je??
schouderklopje: waarom wil je dat weten??
Radicalist: zeg gewoon want ik hou van je. je heb zeker lekker glad kutje
Nektasje2: Hahah kijk deze gozer met moeite met 1 hand typen hahaahahah
  dinsdag 11 januari 2011 @ 11:35:56 #17
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91154954
Het werd eens tijd dat men in verzet komt tegen de dictator Ben Ali.
Dit schoothondje van Sarkozy was een paar jaar geleden herkozen voor de komende 25 jaar.
(hij won de verkiezing met 92% stemmen)

Meer info :
http://www.guardian.co.uk(...)irst-lady?intcmp=239

Next on the list:
Algerije - dictator Bouteflika
Egypte - dictator Mubarak
Libi - dictator Gaddafi

Allemaal vriendjes van het Westen en voorbeelden van democratie. :')
  dinsdag 11 januari 2011 @ 11:40:41 #18
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91155149
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:35 schreef Muridae het volgende:
Dit schoothondje van Sarkozy was een paar jaar geleden herkozen voor de komende 25 jaar.

Meer info :

Next on the list:
Libi - dictator Gaddafi

aha. ik wist het wel! allemaal de schuld van die westerse vriendjes met hun walgelijke westerse democratin. heeft ben ali toch nog gelijk met zijn buitenlandse onruststokers.
  Moderator dinsdag 11 januari 2011 @ 11:43:38 #19
8781 crew  Frutsel
pi_91155284
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:35 schreef Muridae het volgende:

Meer info :

Next on the list:
Libi - dictator Gaddafi
Je gaat persoonlijk helpen begrijp ik?

quote:
En dat is niet goed?
Maar je hebt gelijk, in landen als Sudan, Congo, Somalie etc etc gaat het stukken beter
Ow wacht, dat is ook de schuld van het westen :{
  dinsdag 11 januari 2011 @ 11:57:41 #20
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91155846
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:40 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

aha. ik wist het wel! allemaal de schuld van die westerse vriendjes met hun walgelijke westerse democratin. heeft ben ali toch nog gelijk met zijn buitenlandse onruststokers.
Het is helaas toch een beetje onze schuld.
Waarom hebben wij wel kritiek op regimes zoals Iran maar leveren wij nauwelijks kritiek op regimes zoals die van Tunesi of Egypte? In de praktijk zijn dit gewoon goede bondgenoten van het westen.

Dus ja, wij hebben de plicht om deze dictators hardop af te keuren.
Zodra wij dit niet doen, dan duwen wij deze volkoren in de hoek van de extremisten.
Die hoeven dan alleen maar te zeggen dat hun onderdrukking met steun van het westen wordt uitgevoerd.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 12:00:14 #21
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91155966
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:43 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Je gaat persoonlijk helpen begrijp ik?

[..]

En dat is niet goed?
Maar je hebt gelijk, in landen als Sudan, Congo, Somalie etc etc gaat het stukken beter
Volgens mij keuren wij de situaties van Sudan, Somali, Congo al duidelijk af ?
Zie het hele gebeuren met Darfur (Sudan) of de stateloosheid van Somali.
Voor wat betreft Tunesie of algerije zie ik totaal iets anders.
Wij gaan er met z'n allen lekker op vakantie om de dictator zijn zakken verder te vullen.
pi_91155996
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:43 schreef Frutsel het volgende:

Eigenlijk wel ja:
Congo -> Belgi
Sudan -> Westen zit te stoken om een onafhankelijk olierijk Zuid-Soedan te stichten.
Somali -> Ethiopische invasie met Amerikaanse hulp etc.
  Moderator dinsdag 11 januari 2011 @ 12:05:39 #23
8781 crew  Frutsel
pi_91156201
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 12:00 schreef Rambolin het volgende:

[..]

Eigenlijk wel ja:
Congo -> Belgi
Sudan -> Westen zit te stoken om een onafhankelijk olierijk Zuid-Soedan te stichten.
Somali -> Ethiopische invasie met Amerikaanse hulp etc.
Maar ja, het Westen heeft Afrika vroeger als kolonie gehad, dus het zal altijd de schuld van het Westen blijven?

Op het moment dat het Westen zijn handjes er compleet vanaf trekt denk je dat het beter gaat? Dan moeten we ook onze ogen sluiten voor de natuurrampen, hongersnood en de dagelijkse slachting van etnische groepen en minderheden. Zoek het lekker zelf uit daar :{

Ik ben het met je eens dat Westerse invloed deels uit zelfbelang is geweest, maar anderzijds denk ik dat landen of bevolkingen daar ook hun voordeel uit hebben gehaald. Om even niet te spreken over al dan niet corrupte regeringen en/of dictaturen.
pi_91156624
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 12:05 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Maar ja, het Westen heeft Afrika vroeger als kolonie gehad, dus het zal altijd de schuld van het Westen blijven?
Zolang de "natiestaat" bestaat, is het Westen schuldig.

quote:
Op het moment dat het Westen zijn handjes er compleet vanaf trekt denk je dat het beter gaat?
Jazeker.

quote:
Dan moeten we ook onze ogen sluiten voor de natuurrampen, hongersnood en de dagelijkse slachting van etnische groepen en minderheden. Zoek het lekker zelf uit daar :{
Dat moet je doen ja, dan zal het beter gaan met die regio. Het Westen heeft die groepen en minderheden met elkaar opgezadeld door lukraak grenzen te tekenen. Gewoon niet meebemoeien en laat ze zelf hun eigen grenzen tekenen. En natuurramen door climate change is ook de schuld van het Westen.

quote:
Ik ben het met je eens dat Westerse invloed deels uit zelfbelang is geweest, maar anderzijds denk ik dat landen of bevolkingen daar ook hun voordeel uit hebben gehaald.
Nee dat hebben ze niet.

quote:
Om even niet te spreken over al dan niet corrupte regeringen en/of dictaturen.
Veel van die dictaturen worden gesteund door het Westen of zijn een bijproduct van westerse bemoeienis.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 12:17:59 #25
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91156649
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 12:05 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Op het moment dat het Westen zijn handjes er compleet vanaf trekt denk je dat het beter gaat? Dan moeten we ook onze ogen sluiten voor de natuurrampen, hongersnood en de dagelijkse slachting van etnische groepen en minderheden. Zoek het lekker zelf uit daar :{

Ik ben het met je eens dat Westerse invloed deels uit zelfbelang is geweest, maar anderzijds denk ik dat landen of bevolkingen daar ook hun voordeel uit hebben gehaald. Om even niet te spreken over al dan niet corrupte regeringen en/of dictaturen.

Je vergist je dan, de invloed is steeds nog duidelijk aanwezig.
Vooral Frankrijk is nog sterk aanwezig in Noord-Afrika, weliswaar niet met gigantische legers maar wel met allerlei overgenomen Nuts bedrijven. De elektra van bijna heel Noord-Afrika wordt bijvoorbeeld nog steeds geregeld door Franse bedrijven, en dat is maar een voorbeeld. Ik kan je ook vertellen dat die Fransen veel gebruik maken van corrupte ambtenaren om hun zakken te blijven vullen. Een plan om over te stappen op Chinese diensten is in het verleden al eerder geblokt door allerlei "buitenlandse" belangen. Het zal je dan ook niet verbazen dat er een Franse TGV komt in Marokko i.p.v. de goedkopere en snellere Chinese variant. Het invliegen van Franse technici i.p.v. gebruik te maken van de lokale kennis is ook een groot punt van ergernis binnen die landen.

Ik denk dat je nog steeds kan spreken over kolonisatie, maar dan de economische variant hiervan.
Het nog steeds uitmelken van corrupte staten d.m.v. het installeren van marionetten/dictators.
  Moderator dinsdag 11 januari 2011 @ 12:29:27 #26
8781 crew  Frutsel
pi_91157097
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 12:17 schreef Muridae het volgende:

[..]

Je vergist je dan, de invloed is steeds nog duidelijk aanwezig.
Vooral Frankrijk is nog sterk aanwezig in Noord-Afrika, weliswaar niet met gigantische legers maar wel met allerlei overgenomen Nuts bedrijven. De elektra van bijna heel Noord-Afrika wordt bijvoorbeeld nog steeds geregeld door Franse bedrijven, en dat is maar een voorbeeld. Ik kan je ook vertellen dat die Fransen veel gebruik maken van corrupte ambtenaren om hun zakken te blijven vullen. Een plan om over te stappen op Chinese diensten is in het verleden al eerder geblokt door allerlei "buitenlandse" belangen. Het zal je dan ook niet verbazen dat er een Franse TGV komt in Marokko i.p.v. de goedkopere en snellere Chinese variant. Het invliegen van Franse technici i.p.v. gebruik te maken van de lokale kennis is ook een groot punt van ergernis binnen die landen.

Ik denk dat je nog steeds kan spreken over kolonisatie, maar dan de economische variant hiervan.
Het nog steeds uitmelken van corrupte staten d.m.v. het installeren van marionetten/dictators.
Ik geloof direct dat het Westen een zeer grote vinger in de pap heeft en dat soort zaken fijn blokkeert. Ik vind het alleen wat makkelijk om te zeggen: het is allemaal de schuld van het Westen... want zonder het Westen was het misschien nog wel n grote woestijn, waar mensen elkaar met duizenden afslachten. Zwart-wit gezegd dan. Het Westen heeft ook goede dingen gebracht lijkt me? Want hoe kom je aan die lokale kennis dan? Mensen die in het Westen hebben gestudeerd en die kennis meenemen naar hun geboorteland om daar de ontwikkeling te stimuleren hebben een nobel streven, maar deels is dat dan toch ook dankzij het Westen?

Prima hoor, maar als je bijv tien jaar geleden China de volmachten in Afrika had gegeven, denk je dan niet dat je over vijftig jaar dezelfde shit gehad, maar dan onder Chinese onderdrukking etc. China doet het ook niet voor de Afrikanen, maar denkt ook aan zijn eigen economie.

En tuurlijk zullen de dictators in Noord-Afrika, al dan niet puppets van het Westen, hun zakken vullen. Maar ik kan me nie voorstellen dat de gemiddelde Egyptenaar of Tunesier bijv niet profiteert van de inkomsten uit toerisme, van Westerse toeristen.
pi_91157369
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 12:29 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Het Westen heeft ook goede dingen gebracht lijkt me? Want hoe kom je aan die lokale kennis dan?
Toen jouw voorouders in berenvellen liepen, was het islamitische rijk n en al beschaving.
Jouw voorouders gingen naar Cordoba voor islamitische kennis. De moslims kunnen nu ook naar het Westen komen voor kennis, je hoeft hun landen echt niet te verneuken hoor.

quote:
Prima hoor, maar als je bijv tien jaar geleden China de volmachten in Afrika had gegeven, denk je dan niet dat je over vijftig jaar dezelfde shit gehad, maar dan onder Chinese onderdrukking etc. China doet het ook niet voor de Afrikanen, maar denkt ook aan zijn eigen economie.
Dan zou men China bashen ja, net zoals het terecht is dat het Westen wordt gebasht op dit moment.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 13:02:43 #28
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91158305
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 12:29 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ik geloof direct dat het Westen een zeer grote vinger in de pap heeft en dat soort zaken fijn blokkeert. Ik vind het alleen wat makkelijk om te zeggen: het is allemaal de schuld van het Westen... want zonder het Westen was het misschien nog wel n grote woestijn, waar mensen elkaar met duizenden afslachten. Zwart-wit gezegd dan. Het Westen heeft ook goede dingen gebracht lijkt me? Want hoe kom je aan die lokale kennis dan? Mensen die in het Westen hebben gestudeerd en die kennis meenemen naar hun geboorteland om daar de ontwikkeling te stimuleren hebben een nobel streven, maar deels is dat dan toch ook dankzij het Westen?

En tuurlijk zullen de dictators in Noord-Afrika, al dan niet puppets van het Westen, hun zakken vullen. Maar ik kan me nie voorstellen dat de gemiddelde Egyptenaar of Tunesier bijv niet profiteert van de inkomsten uit toerisme, van Westerse toeristen.
Dat klopt, alleen de gemiddelde Egyptenaar of Tunesir begint langzamerhand steeds minder te profiteren van zaken zoals toerisme. Er is een zwaar tekort aan hoogopgeleide banen, terwijl de kennis er al is. Ik kan mij dit goed voorstellen, niemand gaat 8 jaar medicijnen studeren om vervolgens eenleven lang ober of groenteboer te moeten zijn. Daarnaast heb je ook nog het probleem van de alsmaar duurder wordende levensmiddelen.

Oftewel, het westen is niet 100% de oorzaak van alle problemen maar het valt niet te ontkennen dat ze wel een grote rol spelen door het beschermen van de dictators.
pi_91158690
Ik ben Tunesische afkomst zelf en mijn zusje zit er nu. Familieleden die teruggekeerd zijn en veel contact mee alleen luistert de geheime dienst altijd gesprekken af dus kijk je erg uit. Sowieso doet men dat en zeg je over telefoon niet duidelijk zaken. Gelukkig kunnen wij nederlands praten en dus kan je wat meer zeggen.

Op dit moment slaat de politie erop los in Tunis, de hoofdstad. In Thalla, waar al veel doden zijn gevallen, spreekt de politie door microfoons de mensen toe dat als ze meer dan twee personen op straat bij elkaar tegenkomen ze worden afgeschoten.

Deze mensen hebben wapens nodig want Ben Ali is bereid heel ver te gaan zolang internationaal men de mond houdt of andere kant op kijkt. In twee dagen veertig doden en snipers op daken is niet niks.
pi_91158852
Het zat er aan te komen in Tunesie trouwens. Dit regime faalt zo keihard op alle fronten en omdat het nu economisch slechter gaat en de president en zijn familie de hele economie in handen hebben door "liberalisering" gepromoot door het IMF en zij alles opkopen met geld van de burgers heeft de bevolking het nog slechter. Dan het feit dat al 23 jaar keihard tegen critici wordt opgetreden en alles gecontroleerd wordt. Vroeger vond men het best zolang het maar goed bleef gaan en dat ging het. Er was een grote middenklasse, geen gestoorde extremisten en die politiek liet men voor wat het was. Nu gaat het slecht, meer armoede, alleen Tunis en de kuststeden wordt aan gewerkt en in geinvesteerd, veeel werkloosheid en veel hoogopgeleiden die wel weten wat er in de wereld te halen valt.

Twee jaar geleden was een stad in het Zuiden in as gelegd, dat was een teken. Jaar geleden grote rellen in Gafsa waar politie keihard ingreep en hele stad afsloot. Een teken. En nu is het over en zo landelijk dat je dit alleen kan neerslaan met massaal mensen afschieten en angst aanjagen.
  Moderator dinsdag 11 januari 2011 @ 13:19:13 #31
8781 crew  Frutsel
pi_91158900
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 13:02 schreef Muridae het volgende:

[..]
Oftewel, het westen is niet 100% de oorzaak van alle problemen maar het valt niet te ontkennen dat ze wel een grote rol spelen door het beschermen van de dictators.
Dat ontken ik ook niet :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 13:13 schreef Aloulou het volgende:
Ik ben Tunesische afkomst zelf en mijn zusje zit er nu. Familieleden die teruggekeerd zijn en veel contact mee alleen luistert de geheime dienst altijd gesprekken af dus kijk je erg uit. Sowieso doet men dat en zeg je over telefoon niet duidelijk zaken. Gelukkig kunnen wij nederlands praten en dus kan je wat meer zeggen.

Serieus? Dat had ik nooit gedacht joh.. :{

quote:
Op dit moment slaat de politie erop los in Tunis, de hoofdstad. In Thalla, waar al veel doden zijn gevallen, spreekt de politie door microfoons de mensen toe dat als ze meer dan twee personen op straat bij elkaar tegenkomen ze worden afgeschoten.
:{
Waarom zie je er dan zo weinig over in de westerse media? Destijds was er bijv heel veel aandacht voor Iran. Maar ja, Iran is natuurlijk een "schurkenstaat" en politiek belangrijk.. zal daar dan wel mee te maken hebben. Maar je zou denken dat bijv Congo, Sudan of Zimbabwe vaker in het nieuws kwamen dan bijv Tunesie nu?

Sterkte voor jou en je familie
pi_91159158
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 13:19 schreef Frutsel het volgende:

Waarom zie je er dan zo weinig over in de westerse media? Destijds was er bijv heel veel aandacht voor Iran. Maar ja, Iran is natuurlijk een "schurkenstaat" en politiek belangrijk.. zal daar dan wel mee te maken hebben. Maar je zou denken dat bijv Congo, Sudan of Zimbabwe vaker in het nieuws kwamen dan bijv Tunesie nu?
Ook omdat de Tunesische overheid zeer geavanceerde middelen gebruikt voor de censuur en dat altijd al erg serieus heeft genomen om het goede beeld in het buitenland hoog te houden. Ze hebben ook hackers in dienst die online accounts hacken en deleten, blogs en facebook maar ook websites. Gisteren heel facebook niet meer bereikbaar naast de vele andere sites om te voorkomen dat Tunesiers filmpjes uploaden. In een verder stadium zal men ook de mobiele telefoonlijnen in het land platleggen. Overigens zijn die in handen van de familie van de vrouw van Ben Ali zoals ook de nationale bank is opgekocht, vliegtuigmaatschappij en nog veel meer.
Een grote maffia bende.

En Tunesie is geo-politiek gezien niet interessant met maar 10 miljoen mensen en geen rol van betekenis. Neemt niet weg dat deze demonstraties zo enorm groot zijn dat alle andere Arabische leiders ook echt wel meekijken.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 13:56:13 #33
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91160218
Rayen 2½ jaar!
pi_91160977
Fack :{
Ik ben er afgelopen zomer bijna een maand geweest en dat was echt heel goed bevallen, en alles leek er gewoon heel goed te gaan enzo :{
Deze zomer zouden we weer gaan, het is te hopen dat we berhaupt wel kunnen :{
We gaan naar Sousse trouwens :)
  dinsdag 11 januari 2011 @ 14:23:40 #35
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91161236
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:16 schreef braddofiel het volgende:
Ik ben er afgelopen zomer bijna een maand geweest en dat was echt heel goed bevallen, en alles leek er gewoon heel goed te gaan enzo :{
daar kan je zo te zien gewoon demonstreren zonder afgeknald te worden.
pi_91161342
:D
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 14:30:55 #37
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91161520
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:16 schreef braddofiel het volgende:
Sousse is gezellig en kan je lekker stappen.

Ik denk dat je als toerist er toendertijd ook niet veel van merkt.
Maar het was je wel opgevallen dat in elke horecagelegenheid de kop van Ben Ali hangt? Die hangt er ook niet (vrijwillig) omdat het zo'n lekker ventje is hoor *)

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-tunesie-houden-aan/
Rayen 2½ jaar!
pi_91162743
Misschien dat het wel verklaard waarom alles vol hing met posters en dergelijke met die engerd :')
Op het gegeven moment zag ik het geeneens meer :'), het werd zo gewoon.
  Moderator dinsdag 11 januari 2011 @ 16:38:12 #39
8781 crew  Frutsel
pi_91166893
quote:
Opnieuw doden bij rellen in Tunesi
Bij rellen in Tunesi zijn vier doden en acht gewonden gevallen. Dat gebeurde toen betogers in de stad Gassrine gisteren politiebureaus aanvielen met brandbommen.

In totaal zouden bij gevechten met de oproerpolitie de afgelopen dagen al meer dan 50 doden zijn gevallen. Vooral jongeren zijn de straat opgegaan om te protesteren tegen de hoge werkloosheid en de hoge voedselprijzen.

Om de gemoederen te bedaren, beloofde president Zine al-Abidin Ben Ali 300.000 nieuwe banen. Ondanks dat was het vannacht opnieuw onrustig.
pi_91191140
Zonde dat het maar Arabieren zijn en geen vrijheidslievende Iranirs, anders hadden we er wel wat meer over gehoord.
pi_91191888
De laatste berichten zijn zeer verontrustend.

Het is vanavond overgeslagen naar Tunis in verschillende wijken. Veel clashes en de politie verbied mensen uit hun huizen te gaan. Wie wel op straat is wordt gefouilleerd, telefoons afgenomen (om te voorkomen dat men filmt) en duidelijk gemaakt binnen te blijven. Een grote demonstratie eerder vandaag in Tunis: http://24sur24.posterous.(...)opular-neighborhoods
Bevestigd vanuit medische bronnen dat tot zover 12 doden vannacht in Tunis zijn gevallen.

Op internet veel berichten van Tunesiers en kennissen die aangeven dat in Tunis ruimschoots geschoten wordt nu in de avond, mensen thuis zitten en "nog nooit zo bang zijn geweest". Daarnaast veel jongeren in verschillende wijken in gevecht met de politie.

Een ander bericht is dat de dochter van de president en zijn schoonzoon (Sakhr el-Materi), de vermoedelijke opvolger, gesignaleerd zijn vroeg op de avond op het vliegveld van Montreal, Canada. Dit is bevestigt en Tunesiers in Canada roepen mensen op bij het vliegveld te demonstreren.
Dat zij nu Tunesie verlaten zegt heel veel daar waar al bevestigt is inmiddels dat ook de vrouw van Ben Ali in een van de Golfstaten zit "totdat het rustiger wordt".

Kasserine weer overdag vandaag, 6 doden gevonden wordt in het filmpje gezegd: http://24sur24.posterous.com/-sidibouzid-70

Eerder al een legerleider geweigerd bevel tot schieten op ongewapende demonstranten te geven en ontslagen: Rachid Ammar is de naam.

Vandaag op facebook filmpjes waarop duidelijk is te zien dat militairen de demonstranten weghouden en wijsmaken weg te gaan voordat politie hen neerschiet.

Grootste vakbond deze week in het hele land weer demonstraties aangekondigd, nog geen exacte dag bekend.

Al Jazeera en andere nieuwszenders hebben het over meer dan 50 doden in de afgelopen dagen.

Oost-Tunesie kleine plaats:

Kasserine vermoed ik:

Plaats onbekend, billboard van Ben Ali wordt gesloopt:

My thoughts: dit gaat niet echt niet meer over en Ben Ali gaat onder dwang vertrekken en zijn leventje in het buitenland slijten of eindigen als Ceaceascu :Y

[ Bericht 3% gewijzigd door Aloulou op 12-01-2011 00:59:59 ]
  woensdag 12 januari 2011 @ 01:20:12 #42
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91194811
Enorme censuur, burgers die door excessief regime-geweld vermoord worden of geword raken en universiteiten die gesloten worden. Waar hebben we dit eerder gezien? Op dit soort momenten voel ik een soort verbondenheid met de mensen die ondanks alle gevaren toch de straat opgaan om voor hun vrijheid te vechten. Laten we hopen dat de corrupte, anti-vrijheid regime van Tunesi zo snel mogelijk omver wordt geholpen en dat vele andere Arabische landen een voorbeeld aan de Tunesirs nemen.

[ Bericht 4% gewijzigd door AryaMehr op 12-01-2011 01:26:16 ]
pi_91198754
quote:
15s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 23:44 schreef Monidique het volgende:
Zonde dat het maar Arabieren zijn en geen vrijheidslievende Iranirs, anders hadden we er wel wat meer over gehoord.
Ik denk dat dat er niet mee te maken heeft.
Her regime pakt terrorisme ook keihard aan, dus vind het westen het nu niet zo erg. Als het een Islamitische dictator was geweest, werd het nieuws hier vast net zo op de voet gevolgd als in Iran. Nu is het niet interessant.
  Moderator woensdag 12 januari 2011 @ 09:44:59 #44
8781 crew  Frutsel
pi_91200730
quote:
Brandbommen tegen ambassade Tunesi in Bern

BERN - Onbekenden hebben de Tunesische ambassade in de Zwitserse hoofdstad Bern in de vroege woensdagochtend bekogeld met brandbommen. Dat meldde de politie.

De bommen ontbrandden niet en richtten nauwelijks schade aan. Het motief voor de aanval is volgens de politie onduidelijk. De actie houdt mogelijk verband met de aanhoudende onrust in Tunesi.

Boze betogers zijn daar al dagen in conflict met de oproerpolitie. De demonstranten, de meesten jong en hooggeschoold, zijn vooral boos over de hoge werkloosheid in het Noord-Afrikaanse land.

Ze willen meer banen en betere leefomstandigheden. De onlusten begonnen op 17 december en eisten al tientallen levens.
pi_91206262
Er wordt in veel media gefocused op de werkloosheid maar dat is het niet alleen. Dat triggert het omdat men vroeger toen het beter ging zoiets had van "dan maar geen vrijheid als we maar kunnen werken en rondkomen dan bemoeien wij ons wel niet met politiek".
Nu echter zijn er teveel Tunesiers die weten wat er in de wereld te halen valt door internet, schotel, zijn goed opgeleid en hebben massaal geen enkel toekomstperspectief. Daarnaast begon de maffia clan van Ben Ali en vooral zijn vrouw de Trabelsi familie steeds gestoorder te worden in hun drang naar meer geld, meer bezittingen. Ze hebben de halve economie in handen zoals een bank, telefoonmaatschappij, vliegtuigmaatschappij, hotels etc. Concurrentie wordt middels de wet ff opzij gezet. Door een afspraak met het IMF voor verdere liberalisering wat dit mogelijk en zijn subsidies voor levensmiddelen de laatste vijf jaar teruggeschroefd.
Resultaat is dat de mensen het slechter hebben en in de laatste vijf jaar is de haat (vooral onder jongeren) echt toegenomen. Dan nog de politiestaat waar je niets mag zeggen, universiteiten zitten undercover agenten die studenten bespioneren en kan je verraden worden. Wordt nauw gevolgd wat je op internet bezoekt en genoeg journalisten zijn veroordeeld. Buitenlandse journalisten hebben sowieso - ongeacht het onderwerp - te maken met de geheime dienst die al hun stappen volgt en Tunesiers opzichtig intimideert die met hen praten, zoals in veel reportages te zien is.

PS: Op Twitter wordt gesproken over 30.000 mensen op straat in de havenstad Sfax.
Leger gearriveerd in Kelibia, Noorden nog boven Tunis. In Tunis ook overdag gevechten uitgebroken volgens laatste berichten die doorkomen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Aloulou op 12-01-2011 12:44:58 ]
pi_91206711
Hmmm, dat wordt nog een revolutie... Wordt het niet tijd dat de rest van de wereld de regering eens gaat aanspreken op hun harde aanpak?
pi_91206756
http://24sur24.posterous.(...)arching-in-sfax-toda

Sfax, het rotterdam van Tunesie. Na Tunis grootste en belangrijkste stad.

^O^ _O_

PS: Al Jazeera die dit uitzendt en alle Tunesiers zien het zal geloof in revolutie doen sterken. Echt, Ben Ali is exit!!
  Moderator woensdag 12 januari 2011 @ 13:15:24 #48
8781 crew  Frutsel
pi_91207905
quote:
Tunesi laat alle opgepakte betogers vrij

De president van Tunesi heeft woensdag besloten alle recent opgepakte betogers vrij te laten. Tegelijk heeft hij de minister van Binnenlandse Zaken ontslagen. De maatregel volgt op weken van grote onlusten en stakingen in het Noord-Afrikaanse land. Daarbij vielen naar schatting ruim vijftig doden.
  woensdag 12 januari 2011 @ 15:19:38 #49
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91213782
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 12:47 schreef Aloulou het volgende:
http://24sur24.posterous.(...)arching-in-sfax-toda

Sfax, het rotterdam van Tunesie. Na Tunis grootste en belangrijkste stad.

^O^ _O_

PS: Al Jazeera die dit uitzendt en alle Tunesiers zien het zal geloof in revolutie doen sterken. Echt, Ben Ali is exit!!
Ik hoop het van harte...alleen ben ik bang voor Iraanse toestanden.
Op het web zie ik alleen hier en daar berichten van een georganiseerde militaire coup...

http://thenextweb.com/twi(...)on-is-being-tweeted/

Denk je dat dit over zal slaan naar Algerije, of zelfs Marokko ?
In die landen heb je toch soortgelijke situaties met families die al decennia lang de macht hebben.
  woensdag 12 januari 2011 @ 15:29:01 #50
8369 speknek
Another day another slay
pi_91214171
Gezien dat de minister van Binnenlandse Zaken is ontslagen en de president nu op de appeasement tour is, denk ik dat het regime wankeler is dan in Iran. Of Ben Ali ondanks alles minder beestachtig dan de ayatollahs. Maar ik heb er eerlijk gezegd ook een hard hoofd in dat ie echt finished is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_91214649
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 01:17 schreef Aloulou het volgende:
Er zijn al drie weken in heel het land grote demonstraties en nu de tweede dag dat het leger in Kassrine, Westen, en Thalla aanwezig is en er zijn in twee dagen 40(!!) doden gevallen. De media zit hier te slapen of vind het niet interessant genoeg.

Ik hoor er inderdaad weinig over, terwijl het er flink aan toe lijkt te gaan :o
Even dit blijven volgen, vraag me af of dit met een sisser afloopt..
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_91215521
quote:
15s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:19 schreef Muridae het volgende:

[..]

Ik hoop het van harte...alleen ben ik bang voor Iraanse toestanden.
Op het web zie ik alleen hier en daar berichten van een georganiseerde militaire coup...

http://thenextweb.com/twi(...)on-is-being-tweeted/

Denk je dat dit over zal slaan naar Algerije, of zelfs Marokko ?
In die landen heb je toch soortgelijke situaties met families die al decennia lang de macht hebben.
De situaties zijn niet helemaal gelijk in de Maghreb landen. Marokko hoor ik van Marokkanen zelf goede verhalen over over de economie sinds de nieuwe koning. Ook is het regime bij lange na niet zo repressief als in Tunesie in dat ze alle meningen en kritiek keihard neerslaan en alleen staatskranten enzo hebben. Ik denk dat als dit in Marokko gebeurt het jongeren zijn en niet gehele bevolking zoals in Tunesie nu. Advocaten, vakbonden die altijd werd verweten met de regering mee te praten, mannen, vrouwen, oud en jong gaan de straat op. De rellen met geweld zijn meer door mannen en jongeren maar de demonstraties komen echt uit alle hoeken nu. Zelfs mij verbaasd het want Tunesiers zijn altijd een bang volkje geweest itt Algerijnen bijv.

Algerije is altijd al heel moeilijk geweest maar ook daar zie ik niet zo snel mensen uit alle rangen en standen opstaan (want daar gaat het om, niet alleen jongeren bijv). Ook is de censuur in Algerije niet zo erg als in Tunesie.

Iraanse toestanden? Zou kunnen, als Ben Ali blijft dan pakt hij de tegenstanders wel keihard terug en gaan ze verschrikkelijke martelingen tegemoet. Bloggers zijn al eerder opgepakt die nieuws verspreidden op internet en nu al een week niets meer van vernomen en wordt voor hun leven gevreesd. Maar het Tunesische leger is niet zo sterk als dat in Iran. Daarnaast geloof ik dat er maar een kleine harde kern is in het leger wat bereid is Ben Ali te verdedigen tot het laatste been terwijl de meerderheid gewoon met de bevolking meevoelt en begrijpt. Alleen is het zo dat de demonstranten geen wapens hebben en dat als je bereid bent snipers in Kasserine te gebruiken hen af te knallen je wel veel geweld aan kan doen :N

Al Jazeera en andere bronnen spreken over 30 doden afgelopen nacht in Tunis.

Nu berichten dat leger in veel steden is binnengedrongen zowel Noord als Zuid terwijl voorheen maar drie waren (Thalla, Sidi Bouzid en Kasserine respectievelijk Oosten en Bouzid in Centraal-Tunesie).

2 doden in Douz, tegen woestijn aan en kleine plaats.

Leger centrum van Sfax gesignaleerd waar die massale demonstratie was.

14-jarige omgekomen in Sfax, filmpje op Facebook geplaatst.

Op de volgende site de laatste filmpjes en fotos: http://24sur24.posterous.com/

[ Bericht 14% gewijzigd door Aloulou op 12-01-2011 16:09:22 ]
pi_91216088
Een ding kan ik erg kwaad om worden en dat is dat er zo weinig aandacht voor is terwijl deze dictator echt mensen afmaakt. De varkens die in Egypte werden afgemaakt door de overheid kregen nog meer aandacht echt niet geloven dit!!

En als deze Ben Ali straks veilig zijn leven kan leiden in een Westers land met zoveel doden op zijn geweten verwens ik die overheid en hem het ergste :(
  woensdag 12 januari 2011 @ 16:12:04 #54
326168 HLV_Siempre
Poppetje gezien...
pi_91216113
Lekker voor die jongelui toch, paar daagjes vrij?
J. <3
pi_91216393
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:29 schreef speknek het volgende:
Gezien dat de minister van Binnenlandse Zaken is ontslagen en de president nu op de appeasement tour is, denk ik dat het regime wankeler is dan in Iran. Of Ben Ali ondanks alles minder beestachtig dan de ayatollahs. Maar ik heb er eerlijk gezegd ook een hard hoofd in dat ie echt finished is.
Neem van mij aan wat hij ook doet het is pas over de woede als hij helemaal weg is en zijn regime verdwenen. Eerder zijn rellen uitgebroken, 2 jaar geleden Redeyef. In as gelegd.
Jaar geleden Gafsa, militairen erheen en in as gelegd. Meer werk beloofd zoals hij eerder ook democratischer beloofde te worden. De mensen kennen hem en spugen hem en zijn maffia familie uit. Daarnaast zijn er teveel doden gevallen om nog een omslag te verwachten en de beelden blijven naar buiten komen via Al Jazeera wat elke Tunesier nu kijkt. Het is erop of eronder, weg terug is er niet meer of als er heel veel doden gaan vallen. Ik hoop dat het bespaard blijft maar zolang itnernationaal niet echt grote druk en verontwaardiging niet komt gaat Ben Ali door omdat hij denkt ermee weg te komen en later dat beeld wel weer te corrigeren met propaganda en een koers varen die Westerse landen graag zien.
  woensdag 12 januari 2011 @ 17:01:41 #56
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91218638
Het is wachten tot over 1 week de regering keihard ingrijpt.
Laat me met rust!
pi_91220049
Leger in de hoofdstraat van Tunis, Avenue Bourguiba.
http://24sur24.posterous.(...)ont-of-the-french-em

Sfax vandaag:
Geweldige beeldenvandaag in Sfax hoe groot: http://www.facebook.com/v(...)68791156189&comments

Ook in Sousse nu leger, derde grote stad en toeristische stad.
pi_91224904
Was er niet iemand van het leger ontslagen, omdat deze weigerde tegen de bevolking op te treden?
Allah Al Watan Al Malik
pi_91226397
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 19:06 schreef Mutant01 het volgende:
Was er niet iemand van het leger ontslagen, omdat deze weigerde tegen de bevolking op te treden?
Ja een generaal maar dat was afgelopen week al. Rachid Ammar schijnt de naam te zijn.
Zouden de demonstraties en het verzet op deze schaal ook in Marokko kunnen denk jij? Of waarschijnlijk zijn... gezien de huidige situatie daar en eventuele vrede/onvrede met het regime?
Ik heb verschillende positieve geluiden gehoord over de ontwikkeling van Marokko maar je weet nooit of dat voor alle Marokkanen opgaat of de betergestelden.
pi_91227150
  woensdag 12 januari 2011 @ 19:45:00 #61
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91227243
het is echt een bloody puinhoop. mag hopen dat jouw familie geen slachtoffers kent of gaat kennen aloulou. en dat het snel een land is zonder die dictator.
pi_91230013
In Marokko schijnt het nu ook los te gaan:
  woensdag 12 januari 2011 @ 20:36:22 #63
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91230054
marokko is sluimerend. mensen worden moe van dictators nu ze al jazeera hebben en internet.
pi_91231261
quote:
14s.gif Op woensdag 12 januari 2011 01:20 schreef AryaMehr het volgende:
Enorme censuur, burgers die door excessief regime-geweld vermoord worden of geword raken en universiteiten die gesloten worden. Waar hebben we dit eerder gezien? Op dit soort momenten voel ik een soort verbondenheid met de mensen die ondanks alle gevaren toch de straat opgaan om voor hun vrijheid te vechten. Laten we hopen dat de corrupte, anti-vrijheid regime van Tunesi zo snel mogelijk omver wordt geholpen en dat vele andere Arabische landen een voorbeeld aan de Tunesirs nemen.
I approve this message.
I´m back.
pi_91231351
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 20:36 schreef zoalshetis het volgende:
marokko is sluimerend. mensen worden moe van dictators nu ze al jazeera hebben en internet.
Een soort 1989 maar dan voor die Maghreb dictaturen?
Gevaar is dat ze na de bevrijding naar een theocratie grijpen of in een burgeroorlog vervallen.
I´m back.
pi_91231355
Tunis, de hoofdstad
Avondklok ingesteld tot morgenochtend.

woensdag 12 januari 2011 @ 20:58:04 #67
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91231520
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 20:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Een soort 1989 maar dan voor die Maghreb dictaturen?
Gevaar is dat ze na de bevrijding naar een theocratie grijpen of in een burgeroorlog vervallen.
die angst is idd gerechtvaardigd. maar uiteindelijk zal het er beter op worden.
pi_91231665
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 20:58 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

die angst is idd gerechtvaardigd. maar uiteindelijk zal het er beter op worden.
Mm, kind met badwater weggooien is dat. Nog minder vrijheid.
Kijk naar Iran.
I´m back.
  woensdag 12 januari 2011 @ 21:08:55 #69
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91232335
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 20:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mm, kind met badwater weggooien is dat. Nog minder vrijheid.
Kijk naar Iran.
ik juich het dan ook niet toe, als je dat denkt.
pi_91232555
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:08 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik juich het dan ook niet toe, als je dat denkt.
Nee, maar het is dus wel een dilemma.
Opstand tegen dictatuur, dat juichen we vanzelfsprekend toe.
Maar wat als dat vrijwel zeker leidt tot nog meer ellende?
Hebben die landen een intellectuele middenklasse die hen kan leiden naar een liberale-democratie?
Zo niet, moeten we dan nog juichen?
Want een theocratie lijkt me nog verder van het padje af dan nu.
Ik denk dat men zich daar in het Westen wel zorgen om maakt iig.
I´m back.
  woensdag 12 januari 2011 @ 21:25:15 #71
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91233642
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, maar het is dus wel een dilemma.
Opstand tegen dictatuur, dat juichen we vanzelfsprekend toe.
Maar wat als dat vrijwel zeker leidt tot nog meer ellende?
Hebben die landen een intellectuele middenklasse die hen kan leiden naar een liberale-democratie?
Zo niet, moeten we dan nog juichen?
Want een theocratie lijkt me nog verder van het padje af dan nu.
Ik denk dat men zich daar in het Westen wel zorgen om maakt iig.
noord afrika is idd wel een buffer tegen enge theocratin. maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
pi_91233735
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:25 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

noord afrika is idd wel een buffer tegen enge theocratin. maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
Ik zou liever zien dat het liberale-democratien werden, maar is dat haalbaar...?
I´m back.
  woensdag 12 januari 2011 @ 21:31:15 #73
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91234193
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik zou liever zien dat het liberale-democratien werden, maar is dat haalbaar...?
misschien als men wat minder argwaan krijgt voor huidige voorbeelden uit het westen? wellicht duurt dat nog eeuwen en heeft het westen dan allang weer een nieuwe vorm van samenleving.

ach we zullen zien. de tijd en alleen de tijd zal het leren.
pi_91234413
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:31 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

misschien als men wat minder argwaan krijgt voor huidige voorbeelden uit het westen? wellicht duurt dat nog eeuwen en heeft het westen dan allang weer een nieuwe vorm van samenleving.

ach we zullen zien. de tijd en alleen de tijd zal het leren.
Ja, dan zitten wij eindelijk met een islamitische theocratie, worden zij liberale-democratien natuurlijk...
I´m back.
  woensdag 12 januari 2011 @ 21:36:31 #75
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91234632
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dan zitten wij eindelijk met een islamitische theocratie, worden zij liberale-democratien natuurlijk...
ehm. zo zei en bedoelde ik het niet. :D
  woensdag 12 januari 2011 @ 21:50:27 #76
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91235885
Alhoewel de vergelijkenis met Iran wordt getrokken, is dat natuurlijk niet helemaal correct. De mensen in Iran gingen de straat vanwege extreme onderdrukking, in tegenstelling tot de Tunesiers die voornamelijk de straat opgaan vanwege enorme werkloosheid, corruptie en nepotisme. Dat maakt de situatie niet minder erg, maar wel iets anders.
pi_91236365
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:50 schreef AryaMehr het volgende:
Alhoewel de vergelijkenis met Iran wordt getrokken, is dat natuurlijk niet helemaal correct. De mensen in Iran gingen de straat vanwege extreme onderdrukking, in tegenstelling tot de Tunesiers die voornamelijk de straat opgaan vanwege enorme werkloosheid, corruptie en nepotisme. Dat maakt de situatie niet minder erg, maar wel iets anders.
In 78-79 bedoel je?
Toen was er ook een alternatief voor handen.
Maar is er in Tunesi berhaupt een alternatief aanwezig?
I´m back.
  woensdag 12 januari 2011 @ 21:59:14 #78
314562 BruinBeertje
100%female,100%proud!
pi_91236672
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 09:13 schreef Eclaire84 het volgende:
Zelfde president sinds 1987? Wat een baas _O_
een president die zolang zit, dat is 99% van de gevallen foute boel. :{
Vrouwen aan the power! ...
*O* *O* *O*
  woensdag 12 januari 2011 @ 21:59:26 #79
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91236692
quote:
Op woensdag 12 januari 2011 21:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In 78-79 bedoel je?
Ik heb het over de onlusten in Iran tijdens de verkiezingen in 2009.
  woensdag 12 januari 2011 @ 22:04:17 #80
8369 speknek
Another day another slay
pi_91237066
Marokko is toch maar gedeeltelijk een dictatuur? Mohammed de IV zou je als koning een dictator kunnen noemen, maar de normale politieke gang van zaken wordt volgens mij toch door het parlement gedaan in een inmiddels redelijk functionerende democratie?
pi_91237185
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:59 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Ik heb het over de onlusten in Iran tijdens de verkiezingen in 2009.
Ja, ik in 78-79 uiteraard.
Toen stond Khomeiny in Parijs al achter de coulissen.
I´m back.
pi_91237676
Wat me trouwens opviel van toen ik daar was afgelopen zomer, in Sousse, dat het gewoon echt helemaal volhing met posters en dergelijke propaganda, zoals dit:
pi_91239464
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In 78-79 bedoel je?

Dat is het probleem maar laat ook zien dat dit puur een volk in opstand is en niet door oppositie beinvloed. Oppositie is jarenlang (al vanaf Bourguiba en zijn nadagen, half jaren 80) keihard onderdrukt. In het buitenland zitten wel wat grote figuren (voor Tunesiers) maar ook zij delen niet allemaal dezelfde visie. Daarnaast hebben zij het contact in Tunesie met de bevolking vervloren doordat in Tunesie geen oppositie is toegestaan, dus totaal geen "lange arm" meer van organisaties in Tunesie die de (geheime) agenda hebben van een oppositiepartij bijvoorbeeld of hun geluid vertolken. Sommige van deze oppositie laat ook elke keer hun geluid horen via Al Jazeera over Tunesie en de huidige situatie zoals Moncef Marzouki.

Het is dan ook lachwekkend dat Ben Ali roept dat buitenlandse krachten de opstanden dirigeren want als iets niet is is het dat. Tunesie is niet interessant, niet belangrijk ook geo-politiek gezien en maar 10 miljoen mensen. Oppositie was geen ruimte voor door zijn repressie. Daarom zei ik ook dat Tunesie niet direct te vergelijken is met Marokko (waar wel verschillende partijen zijn die ook (binnen de perken) kritiek uiten) en Algerije.

PS: Weer veel gevechten nu (deze avond): 2 dead in Tozeur, 1 dead in Sfax, 2 dead in Hammamat, 3 dead in Dar Shaaban, 15 injured in Nabel,

[ Bericht 5% gewijzigd door Aloulou op 12-01-2011 22:40:14 ]
pi_91239946
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 22:33 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Dat is het probleem maar laat ook zien dat dit puur een volk in opstand is en niet door oppositie beinvloed. Oppositie is jarenlang (al vanaf Bourguiba en zijn nadagen, half jaren 80) keihard onderdrukt. In het buitenland zitten wel wat grote figuren (voor Tunesiers) maar ook zij delen niet allemaal dezelfde visie. Daarnaast hebben zij het contact in Tunesie met de bevolking vervloren doordat in Tunesie geen oppositie is toegestaan, dus totaal geen "lange arm" meer van organisaties in Tunesie die de (geheime) agenda hebben van een oppositiepartij bijvoorbeeld of hun geluid vertolken. Sommige van deze oppositie laat ook elke keer hun geluid horen via Al Jazeera over Tunesie en de huidige situatie zoals Moncef Marzouki.

Het is dan ook lachwekkend dat Ben Ali roept dat buitenlandse krachten de opstanden dirigeren want als iets niet is is het dat. Tunesie is niet interessant, niet belangrijk ook geo-politiek gezien en maar 10 miljoen mensen. Oppositie was geen ruimte voor door zijn repressie. Daarom zei ik ook dat Tunesie niet direct te vergelijken is met Marokko (waar wel verschillende partijen zijn die ook (binnen de perken) kritiek uiten) en Algerije.
Ja, okee, maar wat kunnen we nu dan verwachten, volgens jou, als die jongeren niet eens een organisatie hebben?
Overigens Marokko heeft wel ongeveer met dezelfde problemen te maken toch?
Althans ik hoor ook altijd over een surplus aan hoogopgeleiden die geen baan kunnen krijgen.
I´m back.
  woensdag 12 januari 2011 @ 22:46:17 #85
8369 speknek
Another day another slay
pi_91240438
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 22:33 schreef Aloulou het volgende:
Tunesie is niet interessant, niet belangrijk ook geo-politiek gezien en maar 10 miljoen mensen.
Da's nog altijd 10 keer zoveel als Oost-Timor ;).
pi_91240689
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 22:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, okee, maar wat kunnen we nu dan verwachten, volgens jou, als die jongeren niet eens een organisatie hebben?
Heel moeilijk te zeggen. Ik denk dat er wel genoeg bekwame mensen zijn om Tunesie te leiden aangezien er genoeg hoogopgeleiden zijn in allerlei gebieden. Alleen is er geen oppositie die verenigd is noch een vooruitgeschoven leider van de demonstranten tot zover die leiding daaraan kan geven. Wel zijn vanaf het begin de overgrote meerderheid van bijv. advocaten in Tunesie betrokken bij demonstraties en roepen op tot vrijheid van expressie, minder onderdrukking etc.
Dit soort mensen geven mij vertrouwen door wat zij op het spel zetten ermee. Alleen wat er verwacht kan worden kan geen enkele Tunesier je nu vertellen omdat het (nog) niet duidelijk is.

Wel is duidelijk dat Ben Ali dit niet gaat volhouden. Het is te groot en men wordt alleen maar bozer door de vele doden die elke Tunesier op Al Jazeera ziet. Nu net ook weer uitgebreid behandeld met beelden, analitici en als ik mij dan de reactie op Tunesiers ter plekke indenk ziet het er niet goed uit. Ook is de geest uit de fles wat de angst betreft en het altijd maar blijven zwijgen. Foto's van Ben Ali op bilboarden worden verbrand, wordt zoveel geroepen in demonstraties die men 2 maanden geleden nooit zou zeggen in publieke ruimte.

quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 22:40 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens Marokko heeft wel ongeveer met dezelfde problemen te maken toch?
Althans ik hoor ook altijd over een surplus aan hoogopgeleiden die geen baan kunnen krijgen.
Ik ken Marokko niet goed maar weet dat veel Arabische landen, en vooral Maghreb, problemen hebben met werkloosheid, heel veel jongeren procentueel gezien en ook hoogeropgeleiden die geen baan kunnen krijgen. Alleen is het Marokkaanse regime niet zo repressief wat betreft politieke meningen en uiten van onvrede zoals Tunesische dat is. Verschil is dus dat de Marokkaan zich met een ontevreden of kritisch geluid kan identificeren en verschillende politieke partijen met uiteenlopende visies in het parlement ziet die campagne voeren terwijl de Tunesiers nog nooit een andere mening dan de overheid's mening heeft gezien en gehoord en gedwongen was zijn mond te houden, mee te knikken en naar de grond te kijken. Als hij wel wat zei in de kleinste kritische richting kwam de geheime politie hem opzoeken en de tweede keer werd hij goed afgetuigd. Een voorbeeld is dat er maar vijf kranten zijn, allemaal van de staat. Buitenlandse kranten worden eerst gecontroleerd en artikelen over Tunesie wordt de editie geweerd. In Marokko heb je kritische bladeren van oppositiepartijen waar wel een andere visie en mening dan die van de overheid is te horen.

Een belangrijk ding: het zijn niet enkel jongeren. Kijk de filmpjes van alle rangen en standen, man en vrouw en oud en jong. Dat is ook het verschil met wat er in ALgerije gebeurt waar het jongeren zijn die in opstand komen maar voor een revolutie is dat niet genoeg die moet uit de hele maatschappij komen.
pi_91242738
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 22:49 schreef Aloulou het volgende:

Heel moeilijk te zeggen. Ik denk dat er wel genoeg bekwame mensen zijn om Tunesie te leiden aangezien er genoeg hoogopgeleiden zijn in allerlei gebieden. Alleen is er geen oppositie die verenigd is noch een vooruitgeschoven leider van de demonstranten tot zover die leiding daaraan kan geven. Wel zijn vanaf het begin de overgrote meerderheid van bijv. advocaten in Tunesie betrokken bij demonstraties en roepen op tot vrijheid van expressie, minder onderdrukking etc.
Dit soort mensen geven mij vertrouwen door wat zij op het spel zetten ermee. Alleen wat er verwacht kan worden kan geen enkele Tunesier je nu vertellen omdat het (nog) niet duidelijk is.
Deze demonstraties komen, als ik het goed heb, ook vanuit de studenten en de vakbonden (of wat erop lijkt?). Het betreft hier geen islamitische demonstraties, noch de voorbode van een theocratie. Nogmaals, als ik het wel heb.
pi_91242999
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 22:49 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Wel is duidelijk dat Ben Ali dit niet gaat volhouden. Het is te groot en men wordt alleen maar bozer door de vele doden die elke Tunesier op Al Jazeera ziet. Nu net ook weer uitgebreid behandeld met beelden, analitici en als ik mij dan de reactie op Tunesiers ter plekke indenk ziet het er niet goed uit. Ook is de geest uit de fles wat de angst betreft en het altijd maar blijven zwijgen. Foto's van Ben Ali op bilboarden worden verbrand, wordt zoveel geroepen in demonstraties die men 2 maanden geleden nooit zou zeggen in publieke ruimte.

[..]
Jij bent wel bekend met de situatie in Tunesi?
Stel Ben Ali is weg, al dan niet gedwongen, dan is er dus berhaupt geen hoop op een liberale-democratie, wordt het een Ben Ali regime-light?
quote:
Ik ken Marokko niet goed maar weet dat veel Arabische landen, en vooral Maghreb, problemen hebben met werkloosheid, heel veel jongeren procentueel gezien en ook hoogeropgeleiden die geen baan kunnen krijgen. Alleen is het Marokkaanse regime niet zo repressief wat betreft politieke meningen en uiten van onvrede zoals Tunesische dat is. Verschil is dus dat de Marokkaan zich met een ontevreden of kritisch geluid kan identificeren en verschillende politieke partijen met uiteenlopende visies in het parlement ziet die campagne voeren terwijl de Tunesiers nog nooit een andere mening dan de overheid's mening heeft gezien en gehoord en gedwongen was zijn mond te houden, mee te knikken en naar de grond te kijken. Als hij wel wat zei in de kleinste kritische richting kwam de geheime politie hem opzoeken en de tweede keer werd hij goed afgetuigd. Een voorbeeld is dat er maar vijf kranten zijn, allemaal van de staat. Buitenlandse kranten worden eerst gecontroleerd en artikelen over Tunesie wordt de editie geweerd. In Marokko heb je kritische bladeren van oppositiepartijen waar wel een andere visie en mening dan die van de overheid is te horen.
Okee, interessant.
quote:
Een belangrijk ding: het zijn niet enkel jongeren. Kijk de filmpjes van alle rangen en standen, man en vrouw en oud en jong. Dat is ook het verschil met wat er in ALgerije gebeurt waar het jongeren zijn die in opstand komen maar voor een revolutie is dat niet genoeg die moet uit de hele maatschappij komen.
Zo'n sterke staat regime rust meestal op een kliek insiders en een middenklasse. Als die middenklasse niet wegvalt als pilaar onder een regime dan zal een revolutie er niet inzitten, krijg je hoogstens een light variant van het bestaande regime, denk ik.
I´m back.
pi_91243561
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 22:11 schreef braddofiel het volgende:
Wat me trouwens opviel van toen ik daar was afgelopen zomer, in Sousse, dat het gewoon echt helemaal volhing met posters en dergelijke propaganda, zoals dit:
[ afbeelding ]
What's new, persoonsverheerlijking. Dat zag je ook in Irak met Saddam, en in Egypte zie je ook overal foto's van Mubarak.

Bekijk deze documentaire (zeker relevant voor dit topic, vooral het stukje over Chavez en de mislukte coup van 2002)
http://video.google.com/videoplay?docid=-3739500579629840148#
pi_91243674
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 23:22 schreef Monidique het volgende:

[..]

Deze demonstraties komen, als ik het goed heb, ook vanuit de studenten en de vakbonden (of wat erop lijkt?). Het betreft hier geen islamitische demonstraties, noch de voorbode van een theocratie. Nogmaals, als ik het wel heb.
Ja, vanaf het begin roepen vakbonden op te demonstreren (niet rellen natuurlijk). Terwijl hen altijd werd verweten (en terecht in het verleden) maar niets tegen het regime te zeggen. Maar ook paar dagen geleden de grootste vakbond weer opgeroepen tot demonstraties. Studenten demonstreerden ook vanaf het begin. Vooral zij, jongeren, kennen een grote afkeer van Ben Ali, zijn familie die regeert en het regime. Studenten in Tunis, Sousse, Monastir, Bizerte (steden met universiteiten) en Sfax gingen de straat op.

Er is geen Islamitische beweging in Tunesie en nooit echt geweest. Ooit heeft Bourguiba een dreiging ervan neergeslagen omdat toen de Moslimbroeders populair waren/werden en dat dreeg over te slaan. Deze opstand van het volk is een typische volksopstand en heeft geen religieus karakter maar de roep naar vrijheid, rechtvaardigheid en een eerlijke toekomst. Dat zeg ik niet omdat ik dat zo wil zien maar omdat ik de heersende denkbeelden goed ken en dat hoe onverwacht ook dit er aan zat te komen. Alles werd gigantisch onderdrukt en de heersende familie werd steeds gekker wat uitgaven betreft en "opkopen" van bedrijven in Tunesie. Ze hebben/hadden de belangrijkste zaken in de Tunesische economie in handen zoals banken, vliegtuigmaatschappij, telefoonmaatschappij etc etc. De frustratie, toegenomen verschillen tussen rijk en arm, gebrek aan toekomstperspectief en onderdrukking leidt ertoe dat mensen de straat opgaan en het spuugzat zijn. De angst is gebroken en men wordt gesteund omdat ze zien dat het hele land opstaat en in rep en roer is ondanks dat de president de bevolking twee keer live waarschuwde hard op te zullen treden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Aloulou op 12-01-2011 23:57:20 ]
pi_91244323
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 23:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jij bent wel bekend met de situatie in Tunesi?
Stel Ben Ali is weg, al dan niet gedwongen, dan is er dus berhaupt geen hoop op een liberale-democratie, wordt het een Ben Ali regime-light?
Ik ben van Tunesische afkomst, kom er jaren en verbleef er iets meer dan vier jaar geleden een jaartje voor werk en familie. Ja dus, bekend ermee en ook hoe het regime in de dagelijkse realiteit met bijv. kritiek omgaat en welke rol de angst speelde bij Tunesiers.

Je vraag wat de toekomst betreft kan ik niet beantwoorden. Het is duidelijk dat Tunesiers roepen naar vrijheid van meningsuiting en rechtvaardigheid (tegen nepotisme, tegen corruptie, tegen politici die miljoenen wegsluizen naar Zwitserland voor eigen gebruik). Er zijn oppositieleider zoals de genoemde Moncef Marzouki (google hem ff). Ik denk niet dat Tunesiers een tweede Ben Ali zullen pikken of weer een president die met geweld macht afdwingt en verkiezingen jaren op rij falsificeert. Aan de andere kant moet ik zeggen dat Tunesiers een zachtere vorm van dictatuur wel wellicht zullen pikken zolang het maar economisch redelijk gaat met de man op de straat en de corruptie niet op systematische wijze te gekke vormen aanneemt zoals zelfverrijking die er nu is door Ben Ali en de familie van zijn vrouw vooral, Trabelsi (zijn kapster notabene).

quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 23:26 schreef Ryan3 het volgende:
Zo'n sterke staat regime rust meestal op een kliek insiders en een middenklasse. Als die middenklasse niet wegvalt als pilaar onder een regime dan zal een revolutie er niet inzitten, krijg je hoogstens een light variant van het bestaande regime, denk ik.
Tunesie had als een van de weinige landen in die omgeving een grote middenklasse, en nog steeds. De meerderheid. De grote verschillen tussen arm en rijk zoals in Egypte of Marokko zijn er veel minder, ook omdat het land klein is en maar 10 miljoen mensen telt. De laatste tien jaar is dat langzaam veranderd en de laatste vijf jaar ook voor de middenklasse door werkloosheid (maar wel goed opgeleid te zijn!) en verhoging van prijzen.
De kliek rondom Ben Ali zal inzien dat zijn einde nader is en gewoon switchen en sommigen zullen wellicht moeten vluchten naar het buitenland (waar ze hun geld enzo al langer hebben staan, just in case). Het leger (en dus ook de militair op straat) is niet ideologisch bevlogen en niet loyaal in absolute zien en dat breekpunt zal snel bereikt worden. Wel is er een hardere en beter bewapende kern van vertrouwelingen die bereid zijn ver te gaan zolang zij zien dat Ben Ali nog stevig aan de touwtjes trekt. Het is allemaal echt koffiedik kijken nu en ik denk dat daarom ook dat Sarkozy (steun van Ben Ali) die nog steeds niets erover heeft gezegd het afwacht omdat hij gebrek heeft aan een betrouwbaar alternatief in zijn ogen. Hoewel ik het verwerpelijk vindt aangezien er hier gewoon echt basisrechten massaal geschonden worden en ook Sarkozy dat door krijgt.

Rachid Ammar, generaal, heeft geweigerd bevel tot schieten te geven eerder deze week. Er zijn filmpjes waarop je duidelijk ziet dat militairen met geweren tussen demonstranten staan en hen toespreken en gebaren gewoon weg te gaan.
  woensdag 12 januari 2011 @ 23:59:59 #92
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91244639
Trouwens, Terzake (Canvas) besteedde vandaag aandacht aan de rellen in Tunesi. Ik denk dat het vanavond nog wel herhaald worden of anders even hier kijken:

http://terzake.canvas.be/
pi_91246002
Filmpje van Menzel (plaats) waar over bombardementen wordt gesproken:
http://www.facebook.com/v(...)34182429077&comments

Vanavond in Nabeul, normaal gesproken een redelijk welvarend rustig plaatsje net boven Hammamet (badplaats), aan de kust en uurtje van Tunis. In volkswijk Dar Cha'aban oudere vrouw doodgeschoten. Later op de avond kantoor van regerende partij in brand gezet en meer clashes:
http://24sur24.posterous.(...)arters-in-dar-chaaba

http://www.facebook.com/video/video.php?v=171233806253275

Hammamet overdag (woensdag, 12e) demonstratie/optocht: http://24sur24.posterous.(...)t-clashes-between-po

Hammamet clashes en bank in brand gezet, tweede filmpje: http://24sur24.posterous.(...)t-clashes-between-po

Kind doodgeschoten in Hammamet (avond), net onder Nabeul en badplaats, erg toeristisch dus altijd goed beveiligd: http://24sur24.posterous.(...)c-tonight-a-kid-shot

Nachtprotest Mahdia: http://24sur24.posterous.com/-sidibouzid-night-protest-in-mahdia

Sfax, eerder op de dag: http://24sur24.posterous.com/sidibouzid-today-in-sfax-video

Hatem was een professor aan de universiteit van Gabes, doodgeschoten: http://24sur24.posterous.(...)n-taher-another-prot

Thalla, al eerder veel doden gevallen: "het leger is met ons": http://24sur24.posterous.com/?page=2

Tunesie hackt persoonlijke Facebook, Gmail en Youtube accounts: http://www.securitynewsda(...)age-in-tunisia-0426/

[ Bericht 6% gewijzigd door Aloulou op 13-01-2011 03:08:24 ]
pi_91251068
quote:
15s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 23:44 schreef Monidique het volgende:
Dit was overigens een zure opmerking, is onnodig.
  donderdag 13 januari 2011 @ 09:56:09 #95
8369 speknek
Another day another slay
pi_91253190
Ah, ten dele is het waarschijnlijk wel waar ook.

Maar zoals AryaMehr ook al zei, in Iran probeerden ze het juk van een uniek ideologisch-religieus systeem van zich af te werpen, terwijl een Afrikaans/Arabische dictatuur.. tsja, daar zijn er heel veel van en wie zegt dat er geen nieuwe voor in de plaats komt.
pi_91255307
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  donderdag 13 januari 2011 @ 11:24:05 #97
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91256182
Waren de universiteiten in Nederland maar gesloten; ik heb volgende week twee tentamens.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_91257444
quote:
9s.gif Op donderdag 13 januari 2011 11:24 schreef Morendo het volgende:
Waren de universiteiten in Nederland maar gesloten; ik heb volgende week twee tentamens.
Volgens mij volgende week vrijdag een collegevrije dag omdat de Nederlandse studenten gaan demonstreren in Den Haag. Als we geen Tunesi-taferelen krijgen op het Malieveld dan holt het (hoger) onderwijs nog verder achteruit.

quote:
Tunisia's youth finally has revolution on its mind

I am part of the new generation that has lived in Tunisia under the absolute rule of President Ben Ali.

In high school and college, we are always afraid to talk politics: "There are reporters everywhere," we are told. Nobody dares discussing politics in public; everyone is suspicious. Your neighbour, your friend, your grocer might be Ben Ali's informer: do you or your father want to be forcibly taken to an undefined place one night at 4am?

We grow up with this fear of activism; we continue studying, going out and partying, regardless of politics.

During high school, we begin to find out the intricacies of the "royal" family and hear stories here and there about a relative of Leila [Trabelsi, the president's wife] who took control of an industry, who has appropriated the land of another person, who dealt with the Italian mafia. We talk and discuss it among ourselves everybody is aware of what's going on, but there is no action. We quickly learn that Tunisian television is the worst television that exists. Everything is relayed to the glory of President Ben Ali, who's always shown at his best. We all know he dyes his hair black. Nobody likes his wife, who has a wooden smile: she never seemed sincere.

We do not live, but we think we do. We want to believe that all is well since we are part of the middle class, but we know that if the cafes are packed during the day, it is because the unemployed are there discussing football. The first nightclubs open their doors and we begin to go out, to drink and enjoy the nightlife around Sousse and Hammamet. Other stories are circulating about a Trabelsi who gave someone a horrible kicking because he felt like it, or another who caused a car accident only to return home to sleep. We exchange stories, quietly, quickly. In our own way, it is a form of vengeance: by gossiping, we have the feeling we're plotting.

The police are afraid: if you tell them you're close to Ben Ali all doors open, hotels offer their best rooms, parking becomes free, traffic laws disappear.

The internet is blocked, and censored pages are referred to as pages "not found" as if they had never existed. Schoolchildren are exchanging proxies and the word becomes cult: "You got a proxy that works?"

We all know that Leila has tried to sell a Tunisian island, that she wants to close the American school in Tunis to promote her own school as I said, stories are circulating. Over the internet and under the desks, we exchange "La rgente de Carthage" [a controversial book about the role of Leila Trabelsi and her family in Tunisia]. We love our country and we want things to change, but there is no organised movement: the tribe is willing, but the leader is missing.

The corruption, the bribes we simply want to leave. We begin to apply to study in France, or Canada. It is cowardice, and we know it. Leaving the country to "the rest of them". We go to France and forget, then come back for the holidays. Tunisia? It is the beaches of Sousse and Hammamet, the nightclubs and restaurants. A giant ClubMed.

And then, WikiLeaks reveals what everyone was whispering. And then, a young man immolates himself. And then, 20 Tunisians are killed in one day.

And for the first time, we see the opportunity to rebel, to take revenge on the "royal" family who has taken everything, to overturn the established order that has accompanied our youth. An educated youth, which is tired and ready to sacrifice all the symbols of the former autocratic Tunisia with a new revolution: the Jasmin Revolution the true one.

This article was originally published in French on nawaat.org
http://www.guardian.co.uk(...)sia-youth-revolution
pi_91259032
Gaat verder, NOS vanuit Hammamet met een verslaggever in Hammamet op vakantie:
http://nos.nl/audio/211297-situatie-tunesie-verslechtert.html

Veldslag gister in Sousse.
Hammamet gaat los sinds gisteravond, veel in brand.

Nederlandse ambassade waarschuwt Nederlanders die in Tunesie wonen ook niet te praten met journalisten over politiek. Persbericht uitgelaten.

The Guardian: "Tunesische jongeren hebben eindelijk de revolutie in gedachten"
http://www.guardian.co.uk(...)sia-youth-revolution

Mijn zusje in Sousse smst dat mensen massaal voedsel inslaan en erg bang zijn voor wat komen gaat. Ook herhaaldelijk schoten hoort ze maar gelukkig gaat het goed.

[ Bericht 16% gewijzigd door Aloulou op 13-01-2011 12:49:43 ]
  donderdag 13 januari 2011 @ 12:40:32 #100
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91259206
Rayen 2½ jaar!
pi_91259903

We've become used to gossiping about the regime and feeling that we're plotting. But now we see the time to rebel has come. I am part of the new generation that has lived in Tunisia under the absolute rule of President Ben Ali.

In high school and college, we are always afraid to talk politics: "There are reporters everywhere," we are told. Nobody dares discussing politics in public; everyone is suspicious. Your neighbour, your friend, your grocer might be Ben Ali's informer: do you or your father want to be forcibly taken to an undefined place one night at 4am?

We grow up with this fear of activism; we continue studying, going out and partying, regardless of politics.

During high school, we begin to find out the intricacies of the "royal" family and hear stories here and there – about a relative of Leila [Trabelsi, the president's wife] who took control of an industry, who has appropriated the land of another person, who dealt with the Italian mafia. We talk and discuss it among ourselves – everybody is aware of what's going on, but there is no action. We quickly learn that Tunisian television is the worst television that exists. Everything is relayed to the glory of President Ben Ali, who's always shown at his best. We all know he dyes his hair black. Nobody likes his wife, who has a wooden smile: she never seemed sincere.

We do not live, but we think we do. We want to believe that all is well since we are part of the middle class, but we know that if the cafes are packed during the day, it is because the unemployed are there discussing football. The first nightclubs open their doors and we begin to go out, to drink and enjoy the nightlife around Sousse and Hammamet. Other stories are circulating – about a Trabelsi who gave someone a horrible kicking because he felt like it, or another who caused a car accident only to return home to sleep. We exchange stories, quietly, quickly. In our own way, it is a form of vengeance: by gossiping, we have the feeling we're plotting.

The police are afraid: if you tell them you're close to Ben Ali all doors open, hotels offer their best rooms, parking becomes free, traffic laws disappear.

The internet is blocked, and censored pages are referred to as pages "not found" – as if they had never existed. Schoolchildren are exchanging proxies and the word becomes cult: "You got a proxy that works?"

We all know that Leila has tried to sell a Tunisian island, that she wants to close the American school in Tunis to promote her own school – as I said, stories are circulating. Over the internet and under the desks, we exchange "La rgente de Carthage" [a controversial book about the role of Leila Trabelsi and her family in Tunisia]. We love our country and we want things to change, but there is no organised movement: the tribe is willing, but the leader is missing.

The corruption, the bribes – we simply want to leave. We begin to apply to study in France, or Canada. It is cowardice, and we know it. Leaving the country to "the rest of them". We go to France and forget, then come back for the holidays. Tunisia? It is the beaches of Sousse and Hammamet, the nightclubs and restaurants. A giant ClubMed.

And then, WikiLeaks reveals what everyone was whispering. And then, a young man immolates himself. And then, 20 Tunisians are killed in one day.

And for the first time, we see the opportunity to rebel, to take revenge on the "royal" family who has taken everything, to overturn the established order that has accompanied our youth. An educated youth, which is tired and ready to sacrifice all the symbols of the former autocratic Tunisia with a new revolution: the Jasmin Revolution – the true one.

The Guardian: http://www.guardian.co.uk(...)sia-youth-revolution
  donderdag 13 januari 2011 @ 13:04:30 #102
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91260375
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 12:56 schreef Aloulou het volgende:
Zie post #98.
pi_91260583
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 23:52 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ik ben van Tunesische afkomst, kom er jaren en verbleef er iets meer dan vier jaar geleden een jaartje voor werk en familie. Ja dus, bekend ermee en ook hoe het regime in de dagelijkse realiteit met bijv. kritiek omgaat en welke rol de angst speelde bij Tunesiers.

Je vraag wat de toekomst betreft kan ik niet beantwoorden. Het is duidelijk dat Tunesiers roepen naar vrijheid van meningsuiting en rechtvaardigheid (tegen nepotisme, tegen corruptie, tegen politici die miljoenen wegsluizen naar Zwitserland voor eigen gebruik). Er zijn oppositieleider zoals de genoemde Moncef Marzouki (google hem ff). Ik denk niet dat Tunesiers een tweede Ben Ali zullen pikken of weer een president die met geweld macht afdwingt en verkiezingen jaren op rij falsificeert. Aan de andere kant moet ik zeggen dat Tunesiers een zachtere vorm van dictatuur wel wellicht zullen pikken zolang het maar economisch redelijk gaat met de man op de straat en de corruptie niet op systematische wijze te gekke vormen aanneemt zoals zelfverrijking die er nu is door Ben Ali en de familie van zijn vrouw vooral, Trabelsi (zijn kapster notabene).

[..]
En zou jij een liberale-democratie toejuichen dan?
quote:
Tunesie had als een van de weinige landen in die omgeving een grote middenklasse, en nog steeds. De meerderheid. De grote verschillen tussen arm en rijk zoals in Egypte of Marokko zijn er veel minder, ook omdat het land klein is en maar 10 miljoen mensen telt. De laatste tien jaar is dat langzaam veranderd en de laatste vijf jaar ook voor de middenklasse door werkloosheid (maar wel goed opgeleid te zijn!) en verhoging van prijzen.
De kliek rondom Ben Ali zal inzien dat zijn einde nader is en gewoon switchen en sommigen zullen wellicht moeten vluchten naar het buitenland (waar ze hun geld enzo al langer hebben staan, just in case). Het leger (en dus ook de militair op straat) is niet ideologisch bevlogen en niet loyaal in absolute zien en dat breekpunt zal snel bereikt worden. Wel is er een hardere en beter bewapende kern van vertrouwelingen die bereid zijn ver te gaan zolang zij zien dat Ben Ali nog stevig aan de touwtjes trekt. Het is allemaal echt koffiedik kijken nu en ik denk dat daarom ook dat Sarkozy (steun van Ben Ali) die nog steeds niets erover heeft gezegd het afwacht omdat hij gebrek heeft aan een betrouwbaar alternatief in zijn ogen. Hoewel ik het verwerpelijk vindt aangezien er hier gewoon echt basisrechten massaal geschonden worden en ook Sarkozy dat door krijgt.

Rachid Ammar, generaal, heeft geweigerd bevel tot schieten te geven eerder deze week. Er zijn filmpjes waarop je duidelijk ziet dat militairen met geweren tussen demonstranten staan en hen toespreken en gebaren gewoon weg te gaan.
Dus het ligt aan Sarkozy uiteindelijk of deze opstand vruchten gaat afwerpen?
Ik denk dat Frankrijk zonder dat wij dat doorhebben nog steeds een dikke vinger in de pap heeft bij voormalige kolonin, zie ook Cte d'ivoire, Kameroen. Dit over het algemeen ten nadele van de bevolking.
I´m back.
pi_91260793
De islamisten moeten hun kans grijpen en het land binnengaan en met geweld de macht grijpen en een islamitische staat stichten.

Dat is wat ik zou doen als ik hen was, vooral nu het Tunesische regime zo wankel is.

Ik weet wel zeker dat er ook een paar (Europese) landen of de CIA nu hun mannetje naar voren proberen te schuiven als alternatief voor Ben Ali.
  donderdag 13 januari 2011 @ 13:21:07 #106
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91260988
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:14 schreef Rambolin het volgende:
De islamisten moeten hun kans grijpen en het land binnengaan en met geweld de macht grijpen en een islamitische staat stichten.
Ja man, want islamisten zijn vet tof en zo!
quote:
Dat is wat ik zou doen als ik hen was, vooral nu het Tunesische regime zo wankel is.
Dan moet je wat minder vaak Age of Islamic Empires spelen.
pi_91261076
Als ze dit maar vr juli hebben geregeld, anders kunnen we onze vakantie in Sousse annuleren :(
  donderdag 13 januari 2011 @ 13:31:19 #108
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91261342
Reisadvies voor Tunesi aangepastToegevoegd: donderdag 13 jan 2011, 11:52

Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies voor Tunesi aangepast. Buitenlandse Zaken ontraadt alle niet-essentile reizen naar het Noord-Afrikaanse land. Dat is de op een na zwaarste waarschuwing.

http://nos.nl/artikel/211(...)nesie-aangepast.html
Rayen 2½ jaar!
pi_91261950
quote:
14s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:21 schreef Morendo het volgende:

Ja man, want islamisten zijn vet tof en zo!
Je hebt zelf kunnen zien wat de niet-islamisten hebben aangericht in Tunesi. Tijd voor een frisse wind.
  donderdag 13 januari 2011 @ 14:01:02 #110
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91262580
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:46 schreef Rambolin het volgende:

[..]

Je hebt zelf kunnen zien wat de niet-islamisten hebben aangericht in Tunesi. Tijd voor een frisse wind.
Valse keuze. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen pleiten voor een liberale democratische rechtsstaat, ik noem maar iets geks. Maar dat is natuurlijk heel eng want dat gaat gepaard met vrijheid en tolerantie.
pi_91262839
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En zou jij een liberale-democratie toejuichen dan?
Ik zou elke vorm van democratie toejuichen dus waarbij het volk vrije verkiezingen heeft en de kans krijgt zelf te stemmen op wie zij willen en om politici op hun verantwoordelijkheden weg te stemmen of te herkiezen. Een land waar men vrijheid heeft van meningsuiting, van religie etc etc. Het hoeft niet perse een West-Europese kopie te worden en dat is ook niet realistisch denk ik. Ook zal corruptie blijven zoals de latijns-amerikaanse landen democratisch werden maar daar ook corruptie is onder politici. Maar dat moet dan openlijk bespreekbaar mogen zijn en de bevolking heeft de vrijheid op te roepen tot transparantie en niet zoals nu een familie die alle bronnen van het land rooft en waar de geheime dienst je martelt als je je mond opentrekt. Als het al zover zou komen zou het met vallen en opstaan gaan maar het belangrijkste is dat basiswaarden die in deze tijd niet meer zijn weg te denken worden gewaarborgd.

quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:09 schreef Ryan3 het volgende:
Dus het ligt aan Sarkozy uiteindelijk of deze opstand vruchten gaat afwerpen?
Ik denk dat Frankrijk zonder dat wij dat doorhebben nog steeds een dikke vinger in de pap heeft bij voormalige kolonin, zie ook Cte d'ivoire, Kameroen. Dit over het algemeen ten nadele van de bevolking.
Ja Sarkozy heeft een grote vinger in de pap en hij ontmoette Ben Ali eerder en prees zijn land en economische model, geen kritisch woord over mensenrechten maar vast het excuus dat dat onderling "wel ter sprake is gebracht". Ook nu nog geen veroordeling of Ben Ali wijzen op naleven van mensenrechten of vrijheid van demonstratie van Sarkozy's kant. Maar ok, Tunesiers hebben hem niet nodig of zijn approval blijkt nu want Ben Ali gaat vallen en hard ook.

[ Bericht 3% gewijzigd door Aloulou op 13-01-2011 14:13:29 ]
pi_91263428
Gebeurt heel veel nu in het land overal.
Clashes in centrum van Tunis.
Clashes in el Kef en veel gewonden op twitter te lezen, de beelden/fotos zullen pas later komen via facebook e.d.
1 dode in Zarzis, Zuiden en als je oversteekt kom je op het eiland van Djerba.

Protesten in Monastir: http://www.facebook.com/p(...)8&id=174905639212943
Overheidsgebouw: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=176009519102555

Zwitsers-Tunesische vrouw van 63 doorzeefd met kogels toen ze op balkon naar demonstratie keek: http://www.swissinfo.ch/e(...)ia.html?cid=29234350

Dode in Sfax vandaag: http://www.facebook.com/p(...)f8976&id=83381416667

[ Bericht 43% gewijzigd door Aloulou op 13-01-2011 14:39:20 ]
  donderdag 13 januari 2011 @ 14:21:41 #113
8369 speknek
Another day another slay
pi_91263450
Wordt wel lastig als zijn familie zoveel van de economie in handen heeft. Hij blijft zo een leidend figuur die als etterende zweer de toekomst van het land gaat beinvloeden. Of zijn bedrijven moeten onteigend worden, maar dan val je qua regering van de regen in de drup.
pi_91263626
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 14:21 schreef speknek het volgende:
Wordt wel lastig als zijn familie zoveel van de economie in handen heeft. Hij blijft zo een leidend figuur die als etterende zweer de toekomst van het land gaat beinvloeden. Of zijn bedrijven moeten onteigend worden, maar dan val je qua regering van de regen in de drup.
Ik heb een artikel bijna uit frans vertaalt en zal het hier plaatsen. Precies welke bedrijven in welke sectoren aan hem en zijn familie zijn gevallen, hoe en dat bij naam en toenaam. Dan zie je dat eerlijk gezegd de hele economie al verziekt is want het betreft alle grote bedrijven van telefoonmaatschappij tot zeevaart, autofabrieken tot aannemersbedrijven en banken die allemaal in handen zijn van (aangetrouwde) familie of de Ben Ali clan. Ook worden kredieten zomaar weggegeven aan familie zonder garantie en geld wat weer verdiend wordt op grote schaal naar buitenland doorgesluisd.
  donderdag 13 januari 2011 @ 14:57:02 #115
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91265018
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:14 schreef Rambolin het volgende:
Om het land 'achterlijker' te maken bedoel je? Laten we hopen dat elke vorm van politieke islam de Tunesirs bespaard blijft en dat er een seculier democratisch systeem in de plaats komt.
  donderdag 13 januari 2011 @ 15:04:16 #116
282087 abdalfawaz
Ilharaqa Baraka
pi_91265381
Wat een waardeloze berichtgeving over Tunesi de afgelopen tijd door de Nederlandse media. Over Iran, waar min of meer hetzelfde plaatsvond vorig jaar, werd uitvoerig bericht, dag in dag uit, maar over de Tunesische onrust en doden wordt amper iets gezegd.

De impact van deze gebeurtenissen moet niet worden onderschat, aangezien in veel landen in het Midden-Oosten een dergelijke situatie bestaat van een dictator/militaire leider met veel verborgen ontevredenheid onder de bevolking.
  donderdag 13 januari 2011 @ 15:07:56 #117
8369 speknek
Another day another slay
pi_91265541
Over Iran werd ook pas bericht nadat #cnnfail dagenlang trending topic werd gemaakt en voortdurend van alle kanten de MSM waren aangevallen. Schijnbaar leren ze er niet zoveel van? Om eerlijk te zijn lijkt er langzaam meer aandacht te komen.
  donderdag 13 januari 2011 @ 15:29:53 #118
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91266549
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 14:07 schreef Aloulou het volgende:
Ja Sarkozy heeft een grote vinger in de pap en hij ontmoette Ben Ali eerder en prees zijn land en economische model, geen kritisch woord over mensenrechten maar vast het excuus dat dat onderling "wel ter sprake is gebracht". Ook nu nog geen veroordeling of Ben Ali wijzen op naleven van mensenrechten of vrijheid van demonstratie van Sarkozy's kant. Maar ok, Tunesiers hebben hem niet nodig of zijn approval blijkt nu want Ben Ali gaat vallen en hard ook.
Tja, wanneer Sarko dergelijke leiders 'en plein public' de les leest over heikele thema's als mensenrechten krijgt hij weer het verwijt 's lands soevereiniteit niet te respecteren en een neokolonialist te zijn.
  donderdag 13 januari 2011 @ 15:49:14 #119
8369 speknek
Another day another slay
pi_91267483
Over welke Wikileaks hebben ze het trouwens?
pi_91267610
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 15:49 schreef speknek het volgende:
Over welke Wikileaks hebben ze het trouwens?
Ik denk deze:
http://www.guardian.co.uk(...)s-tunisia-first-lady

En de reactie daarop van Anonymous:
Hacktivists have struck a number of official websites in the African country of Tunisia, seemingly in response to the government's attempts to block access related to leaked cables that related to the country.
http://nakedsecurity.soph(...)government-websites/
pi_91271146
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 15:29 schreef Morendo het volgende:

[..]

Tja, wanneer Sarko dergelijke leiders 'en plein public' de les leest over heikele thema's als mensenrechten krijgt hij weer het verwijt 's lands soevereiniteit niet te respecteren en een neokolonialist te zijn.
Door wie? De staatsmedia zeker die voordoet de mening van het volk te vertolken dat kritiek op mensenrechtenschendingen "neo-koloniaal" is maar iemand die de mensen kent weet wel beter wat zij vinden.
pi_91271177
Boeing 737 richting Monastir, Tunesie om Nederlanders op te pikken. 18.00 moeten ze aanwezig zijn daar.
pi_91274598
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 19:29 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ja een generaal maar dat was afgelopen week al. Rachid Ammar schijnt de naam te zijn.
Zouden de demonstraties en het verzet op deze schaal ook in Marokko kunnen denk jij? Of waarschijnlijk zijn... gezien de huidige situatie daar en eventuele vrede/onvrede met het regime?
Ik heb verschillende positieve geluiden gehoord over de ontwikkeling van Marokko maar je weet nooit of dat voor alle Marokkanen opgaat of de betergestelden.
De studentenprotesten in Maghreb-landen zijn niets nieuws, alleen zijn ze in Tunesie erg gewelddadig van aard (dat is dan ook meteen de reden waarom ze het nieuws bereiken). Ook in Algerije waren er de afgelopen dagen protesten, maar die waren lang niet zo massaal. Het zou best kunnen overslaan naar Marokko, ik zal zeker niet zeggen dat het per definitie onmogelijk. De kans dat het ook daar zal gebeuren acht ik echter vrij klein, gezien de populariteit van de monarch. Een protest tegen de corruptie of werkloosheid zie echter zo gebeuren...

[ Bericht 0% gewijzigd door Mutant01 op 13-01-2011 18:22:45 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_91274876
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 23:38 schreef intellectuele_user het volgende:
What's new, persoonsverheerlijking. Dat zag je ook in Irak met Saddam, en in Egypte zie je ook overal foto's van Mubarak.
Dat is een kenmerk wat je in ALLE Arabische landen terug zal vinden. Je merkt dan ook dat arabische landen eigenlijk zeer nationalistisch ingestelde overheden kennen die nog volop aan "nation building" doen.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 13 januari 2011 @ 18:23:21 #125
8369 speknek
Another day another slay
pi_91274923
quote:
Op donderdag 13 januari 2011 18:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De studentenprotesten in Maghreb-landen zijn niets nieuws, alleen zijn ze in Tunesie erg gewelddadig van aard (dat is dan ook meteen de reden waarom ze het nieuws bereiken). Ook in Algerije waren er de afgelopen dagen protesten, maar die waren lang niet zo massaal. Het zou best kunnen overslaan naar Marokko, ik zal zeker niet zeggen dat het per definitie onmogelijk. De kans dat het ook daar zal gebeuren acht ik echter vrij klein, gezien de populariteit van de monarch. Een protest tegen de corruptie zie echter zo gebeuren...
Enigszins offtopic, maar wat is er eigenlijk met die dude gebeurd die de corruptie vanuit z'n auto filmde? Wat een baas was dat.
pi_91275385
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 18:23 schreef speknek het volgende:

[..]

Enigszins offtopic, maar wat is er eigenlijk met die dude gebeurd die de corruptie vanuit z'n auto filmde? Wat een baas was dat.
Niets, want hij is nooit gevonden. Hij heeft overigens meerdere filmpjes gemaakt. Daarentegen zijn de agenten wel allemaal opgepakt. Dus dat was zeker een goede actie.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91276627
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 18:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De studentenprotesten in Maghreb-landen zijn niets nieuws, alleen zijn ze in Tunesie erg gewelddadig van aard (dat is dan ook meteen de reden waarom ze het nieuws bereiken). Ook in Algerije waren er de afgelopen dagen protesten, maar die waren lang niet zo massaal. Het zou best kunnen overslaan naar Marokko, ik zal zeker niet zeggen dat het per definitie onmogelijk. De kans dat het ook daar zal gebeuren acht ik echter vrij klein, gezien de populariteit van de monarch. Een protest tegen de corruptie of werkloosheid zie echter zo gebeuren...
Dit zijn al lang geen studentenprotesten meer mutant, dat maakt het dat het een revolutie is en Ben Ali valt. De hele samenleving is opgestaan van man tot vrouw en jong en oud en welgesteld tot armoedzaaier. Advocaten, vakbondsleiders, werklozen, activisten noem het maar op. Het is ook verklaarbaar door de hele slechte economische situatie door roverij van "la familia" dmv het "opkopen" van alle grote bedrijven, banken etc. en wegsluizen van verdiend geld naar buitenland en alle kritische geluiden altijd keihard neer te hebben geslagen. Gelukkig staat Marokko er beter voor en ik vind het knap hoe de koning tussen verschillende invloeden in het land een weg weet te vinden om toch op enige wijze te trachten vooruitgang voor de mensen te brengen. Hoewel er altijd nog genoeg zaken zijn die niet kunnen.

Kijk vandaag Kairouan: http://24sur24.posterous.(...)rouan-today-sidibouz

Of Mahdia http://24sur24.posterous.(...)of-mahdia-sidibouzid
pi_91276765
Hier wordt een monoprix verbrandt die worden beheerd door een broer van Leila Ben Ali-Trabelsi.
De jongen scheldt de vrouw van de president uit voor hoer en dat laat de grote haat zien tegen hem, haar en hun familie waarvan alle Tunesiers weten hoe ze bedrijven/grond innamen op corrupte wijze terwijl de bevolking meer armoede kende en werd onderdrukt als iemand er wat van zei:

http://24sur24.posterous.(...)rabelsi-en-feu-12-ja
  donderdag 13 januari 2011 @ 19:09:02 #129
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91276822
Die Leila is toch niet op n of andere manier familie van Hatem Trabelsi of wel?
pi_91277087
Haha nee, trabelsi is zeg maar net zo common als van der sloot hier (ok verkeerd voorbeeld misschien).

PS: En Hatem is een held natuurlijk, heeft Ajax na hem ooit een betere rechtsback gehad? :P

[ Bericht 49% gewijzigd door Aloulou op 13-01-2011 19:41:55 ]
  donderdag 13 januari 2011 @ 19:30:31 #131
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91277862
hoe zit het eigenlijk met de bewapening onder burgers in tunesi? kunnen ze een beetje terugvechten?
pi_91278411
Helaas niet maar misschien ook beter alhoewel dat tegenstrijdig kan klinken en makkelijk vanaf mijn computer. Het regime is altijd heel erg aanwezig geweest (vrijwel alle rotonde een of twee politiemannen die mensen op papieren controleren en wat er bijv. in vrachtwagens vervoerd wordt).
Ook de grenzen met Libie en Algerije vooral (door de problemen daar in geschiedenis) zijn goed bewaakt en gecontroleerd. Zodoende kom je geen vuurwapens tegen bij burgers en is er niet makkelijk aan te komen. Wanneer het op gevechten uitloopt gebruikt men gemproviseerde molotovcocktails, buizen, stenen etc.
  donderdag 13 januari 2011 @ 19:45:06 #133
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91278598
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 19:40 schreef Aloulou het volgende:
Helaas niet maar misschien ook beter alhoewel dat tegenstrijdig kan klinken en makkelijk vanaf mijn computer. Het regime is altijd heel erg aanwezig geweest (vrijwel alle rotonde een of twee politiemannen die mensen op papieren controleren en wat er bijv. in vrachtwagens vervoerd wordt).
Ook de grenzen met Libie en Algerije vooral (door de problemen daar in geschiedenis) zijn goed bewaakt en gecontroleerd. Zodoende kom je geen vuurwapens tegen bij burgers en is er niet makkelijk aan te komen. Wanneer het op gevechten uitloopt gebruikt men gemproviseerde molotovcocktails, buizen, stenen etc.
ik begrijp je tegenstrijdigheids gevoel. maar het zal een zware dobber worden. tenzij het leger uiteindelijk de kant van het volk zou kiezen.

wel goed om te zien dat burgers de bezittingen van de dictator en zijn familie aanvallen.
pi_91281055
Net op het NOS journaal was te horen dat de president prijzen ging verlagen en niet meer verkiesbaar wilde zijn na 2014, kan nog ff geen bron vinden. En nog wat bullshit over meer vrijheid...

van bbc:

quote:
13 January 2011 Last updated at 19:23 GMT

Tunisia President Ben Ali 'will not seek new term'

Tunisia's president has said he will not seek a new term in office in 2014, following widespread protests which have left at least 23 people dead.

Zine al-Abidine Ben Ali also said he was also ordering police to stop using live fire against protesters.

Mr Ben Ali, who has ruled the country since 1987, was speaking hours after police fired live shots at protesters in the capital, killing one man.

Human rights groups say more than 60 people have died in the weeks of unrest.
know'm sayin?

word? word.
pi_91281285
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 20:27 schreef alors het volgende:
Net op het NOS journaal was te horen dat de president prijzen ging verlagen en niet meer verkiesbaar wilde zijn na 2014, kan nog ff geen bron vinden. En nog wat bullshit over meer vrijheid...

van bbc:

[..]

Hij gedraagt zich in ieder geval wel als een kat in het nauw. Maar naar mijn idee worden katten slimmer en sterker als ze dat overleefd hebben.
  donderdag 13 januari 2011 @ 20:32:40 #136
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91281376
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 20:31 schreef Monidique het volgende:

[..]

Hij gedraagt zich in ieder geval wel als een kat in het nauw. Maar naar mijn idee worden katten slimmer en sterker als ze dat overleefd hebben.
naar mijn idee zorgt hij er wel voor dat een pion naar voren wordt geschoven als nieuwe leider en hij achter de schermen alle touwtjes nog in handen houdt.
pi_91294925
Tunesie is rijp voor een aantal ayatollah's, vrees ik.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 00:16:23 #138
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91296081
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 23:52 schreef stekelzwijn het volgende:
of juist niet.
pi_91298274
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 23:52 schreef stekelzwijn het volgende:
Dat is dan best knap van die ayatollah's om de macht te grijpen in een land waar nauwelijks sjiieten zijn.
pi_91302637
De beloftes van de president zijn zijn laatste troef de Tunesiers de misleiden en de demonstraties te breken door misleiding. In Sfax gingen mensen zogenaamd de straat op "leve Ben Ali" roepen o.a. maar veel geloofden het niet. Later duidelijk geworden middels foto's dat het vooropgezet was en de mensen ook bier kregen uitgedeeld om mee te demonstreren ( ;( ) en je ziet foto's met bier blikjes in de hand terwijl ze dit roepen en toeteren enzo. Ook weet ik van kennissen die auto's wilden huren die dag dat de verhuurbedrijven melden dat de prijzen "opeens" vijfmaal zo duur waren die dag (gister). Tussen de regels door weet je dan gewoon dat de overheid ze heeft gehuurd om mensen erin te laten rijden met vlaggen en toeterend door Sfax centrum bijvoorbeeld waar je gister direct na de speech van Ben Ali mensen zag "feestvieren" (met een blikje bier in de hand haha).
Daarnaast was direct na de live speech op de nationale tv een vrij debat ingelast tussen critici van de regering om de nieuwe hervorming te laten zien en te doen alsof het direct doorgevoerd is, dus vrijheid van meningsuiting en kritiek. Erg droevige poging en duidelijk vooropgezet.

Tegelijkertijd en uren daarna gewoon nog filmpjes op internet gezet van gewonden en doden van na de speech van Ben Ali.

Vandaag op twitter overal opgeroepen tot demonstraties beginnend in het centrum van Tunis naar het presidentiele paleis in Carthago, buitenwijk van Tunis. De volgende poster is in het Engels ook verspreid op internet: http://anonnews.org/uploa(...)ress-release-instead

[ Bericht 13% gewijzigd door Aloulou op 14-01-2011 09:56:47 ]
  vrijdag 14 januari 2011 @ 10:28:46 #141
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91305528
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 08:41 schreef Aloulou het volgende:
De beloftes van de president zijn zijn laatste troef de Tunesiers de misleiden en de demonstraties te breken door misleiding. In Sfax gingen mensen zogenaamd de straat op "leve Ben Ali" roepen o.a. maar veel geloofden het niet. Later duidelijk geworden middels foto's dat het vooropgezet was en de mensen ook bier kregen uitgedeeld om mee te demonstreren ( ;( ) en je ziet foto's met bier blikjes in de hand terwijl ze dit roepen en toeteren enzo. Ook weet ik van kennissen die auto's wilden huren die dag dat de verhuurbedrijven melden dat de prijzen "opeens" vijfmaal zo duur waren die dag (gister). Tussen de regels door weet je dan gewoon dat de overheid ze heeft gehuurd om mensen erin te laten rijden met vlaggen en toeterend door Sfax centrum bijvoorbeeld waar je gister direct na de speech van Ben Ali mensen zag "feestvieren" (met een blikje bier in de hand haha).
Daarnaast was direct na de live speech op de nationale tv een vrij debat ingelast tussen critici van de regering om de nieuwe hervorming te laten zien en te doen alsof het direct doorgevoerd is, dus vrijheid van meningsuiting en kritiek. Erg droevige poging en duidelijk vooropgezet.

Tegelijkertijd en uren daarna gewoon nog filmpjes op internet gezet van gewonden en doden van na de speech van Ben Ali.

Vandaag op twitter overal opgeroepen tot demonstraties beginnend in het centrum van Tunis naar het presidentiele paleis in Carthago, buitenwijk van Tunis. De volgende poster is in het Engels ook verspreid op internet: http://anonnews.org/uploa(...)ress-release-instead
Lol, die geregisseerde demonstraties had je ook laatst nog in Marokko na dat Sahara incident.
Mijn oom, die wat personenvervoerbusjes in zijn beheer heeft, vertelde mij dat er overheids figureren langskwamen met het bericht om zoveel mogelijk mensen gratis en op eigen kosten naar Casablanca te rijden. Indien je niet meewerkt, dan is er een kans dat je vergunning in de toekomst niet meer verlengd zal worden.

Ik hoop dat er in Tunesi geen Roemeense toestanden zullen plaatsvinden. (zoals met de Ceauescu's) Die Ben Ali moet gewoon samen met zijn familie verbannen worden uit Tunesi, natuurlijk pas nadat al de "assets" zijn teruggenomen.
pi_91309333
Tunis centrum helemaal vol!!! Avenue habib bourguiba de grote main street en bekendste plaatje van Tunesie! Men roept om het vertrek van Ben Ali, geen aanblijven dus!

En ik krijg van familie door dat andere steden en plaatsen mensen ook massaal naar buiten gaan om verder te demonstreren.

vrijdag 14 januari 2011 @ 12:26:08 #143
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91309945
Gelukkig, ik was al bang dat heel de Tunesische bevolking zo naief zou blijken om de toespraak van Ben Ali te geloven.
Rayen 2½ jaar!
pi_91310044
pi_91310090
Er lopen veel agenten tussen.

Er wordt wel gemeld op twitter dat snipers op dak liggen van Ministerie v Binnenlandse Zaken :(

Trabelsi familie (vrouw van Ben Ali en meer gehaat dan Ben Ali zelf) heeft afgelopen nacht 3:30 het land verlaten is door bronnen bevestigd.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:30:41 #146
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91310149
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:12 schreef Aloulou het volgende:
Tunis centrum helemaal vol!!! Avenue habib bourguiba de grote main street en bekendste plaatje van Tunesie! Men roept om het vertrek van Ben Ali, geen aanblijven dus!

En ik krijg van familie door dat andere steden en plaatsen mensen ook massaal naar buiten gaan om verder te demonstreren.

Nice ! 3asha a sha3b el Tunsie. :D
Ik hoop dat het goed zal uitpakken.

p.s. waar blijft de MSM met alle berichten ?
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:31:30 #147
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91310178
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:29 schreef Aloulou het volgende:
Er lopen veel agenten tussen.

Er wordt wel gemeld op twitter dat snipers op dak liggen van Ministerie v Binnenlandse Zaken :(

Trabelsi familie (vrouw van Ben Ali en meer gehaat dan Ben Ali zelf) heeft afgelopen nacht 3:30 het land verlaten is door bronnen bevestigd.
Er waren toch berichten dat ze naar Dubai was gevlucht ?
De rest zit nu in Canada, toch ?
pi_91310398
Live: Tunisia turmoil
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/9361546.stm

quote:
Al-Qaeda leader supports Tunisia protests

WASHINGTON, Jan 13, 2011 (AFP) - An Al-Qaeda leader expressed support Thursday for protesters in Tunisia's deadly unrest, urging violent jihad to overthrow the "tyrant" president, a monitoring group said.

In a 13-minute video posted on jihadist forums, the leader of Al-Qaeda in the Islamic Maghreb, Abu Musab Abdul Wadud, also gave strategic advice and urged protesters to "send their sons to us to receive training with weapons and to gain military experience," the US-based SITE Monitoring Service said.

"On behalf of your mujahedeen brothers we offer our support and consolation to you and our help to you in your affliction and your uprising, with advice, incitement and support," Wadud was quoted as saying in his recorded statement.

He blasted President Zine El Abidine Ben Ali for corruption and Muslim oppression, and said protesters should overthrow the leader and establish Islamic Sharia law in the North African nation.

Tunisia has been rocked by weeks of violent anti-government protests. At least 66 people have been killed in the unrest, according to a Paris-based rights group which branded the crackdown an "ongoing massacre."

Witnesses said police opened fire on demonstrators in the Tunisian capital Thursday, killing at least one person.

Wadud said in his message that Tunisian Muslims should expand their uprising nationwide, and recognize their fight is a legitimate opposition to a "corrupt, criminal and tyrannical regime," and that it reflect similar Islamic uprisings across the region.

"It is a type of injustice (in Tunisia) that should be dealt with in all ways of condemnations including jihad with ones' lives," Wadud said.

According to experts, AQIM bases are spread across Algeria, Mauritania and Mali.

Stressing that "your disaster is our disaster and your affliction is our affliction," Wadud indirectly warned that AQIM was seeking to act against Tunisian authorities.

"We will retaliate against your torturers and their masters sooner or later, with permission from Allah, and we will do all that is possible to help you as long as our eyes blink and blood courses through our veins," he said.
"If you die with dignity and honor while prohibiting vice and doing jihad against the Tunisian tyrant and his masters with all the legitimate means that are available to you, that is 1,000 times better than living in humiliation, cowardice and subjugation."
http://www.zawya.com/Story.cfm/sidANA20110113T191841ZMOQ02
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:41:16 #149
8369 speknek
Another day another slay
pi_91310645
Ben Ali deelt gratis bier uit en Al-Qaeda steunt de oppositie. Ai.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:41:24 #150
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91310653
Ik zat al te wachten op de eerste blame "Al-Qaeda" berichten.
Het zou echt ongelooflijk zijn als het westen Ben Ali terug aan de macht zou helpen omdat Al-Qaeda achter deze revolutie zou zitten. :')
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:42:45 #151
8369 speknek
Another day another slay
pi_91310719
quote:
13s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:41 schreef Muridae het volgende:
Ik zat al te wachten op de eerste blame "Al-Qaeda" berichten.
Het zou echt ongelooflijk zijn als het westen Ben Ali terug aan de macht zou helpen omdat Al-Qaeda achter deze revolutie zou zitten. :')
Niet achter, maar het laat wel het grotere probleem van de Arabische dictaturen zien, waar het westen geen vuist durft te maken voor de mensenrechten uit angst wat ze ervoor terugkrijgen.
pi_91311589
Trabelsi familie betreft hier de broers van Leila Trabelsi (vrouw van Ben Ali). Haar broers die vele grote bedrijven hebben "overgenomen" die weten dat zij heel erg gehaat worden. De vrouw van Ben Ali zelf was al in het buitenland inderdaad.

Tunis filmpje: http://fr.justin.tv/jasminrevolt/b/277511505

In navolging van Tunis, El Kef. West-Tunesie: http://www.twitvid.com/QX2XH

Kasserine, Sousse, Gabes ook allemaal mensen op straat in navolging van Tunis en dat komt naar buiten natuurlijk. Ik sprak mijn neefje (20) net en hij is richting Sfax (havenstad en eergister al tienduizend mensen op de been) en is natuurlijk geweldig blij, eindelijk vrij en praat ook openlijk aan telefoon gewoon over politiek nu (geen angst meer).
pi_91312104
France24 meldt zo'n 100.000 mensen in centrum van Tunis op de been.
pi_91313568
  vrijdag 14 januari 2011 @ 13:45:45 #155
322645 Voorschrift
See if I care
pi_91313784
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:12 schreef Aloulou het volgende:
Ik vrees dat wat ze er voor terug krijgen nog minder "leuk" zal zijn dan Ben Ali, maar goed.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 13:46:08 #156
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91313801

LOL. heel geloofwaardig. :')
(foto is na de speech van gisteren)
pi_91314794
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 13:45 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Ik vrees dat wat ze er voor terug krijgen nog minder "leuk" zal zijn dan Ben Ali, maar goed.
Ik vrees ook veel zaken maar heb goede hoop en vertrouwen ^O^
  vrijdag 14 januari 2011 @ 14:10:31 #158
8369 speknek
Another day another slay
pi_91314996
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:05 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ik vrees ook veel zaken maar heb goede hoop en vertrouwen ^O^
^O^.
pi_91319756
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:42 schreef speknek het volgende:

[..]

Niet achter, maar het laat wel het grotere probleem van de Arabische dictaturen zien, waar het westen geen vuist durft te maken voor de mensenrechten uit angst wat ze ervoor terugkrijgen.
Angst voor wat ze terugkrijgen? Zoveel landen, ook niet -Arabische, waar mensenrechten worden geschonden en waar niet naar wordt omgekeken. Het Westen kijkt alleen als er wel iets voor terug kan worden gekregen.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 16:07:40 #160
8369 speknek
Another day another slay
pi_91320654
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
Angst voor wat ze terugkrijgen? Zoveel landen, ook niet -Arabische, waar mensenrechten worden geschonden en waar niet naar wordt omgekeken. Het Westen kijkt alleen als er wel iets voor terug kan worden gekregen.
Dat heb je verkeerdom, het westen kijkt wel bij Bosnie, Oost-Timor en Darfur, maar niet bij Saoedi-Arabie.
pi_91322714
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 16:07 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat heb je verkeerdom, het westen kijkt wel bij Bosnie, Oost-Timor en Darfur, maar niet bij Saoedi-Arabie.
Maar dat heeft te maken met eigenbelang. Zolang regimes slaafs het Westen blijven volgen, hebben ze niets te vrezen. Behalve hun eigen bevolking.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 14 januari 2011 @ 17:11:40 #162
123170 alors
zlata1234
pi_91323969
nos.nl
quote:
Ben Ali stuurt regering naar huis

Toegevoegd: vrijdag 14 jan 2011, 16:13

De Tunesische president Zine al-Abidine Ben Ali heeft vrijdag zijn voltallige regering naar huis gestuurd en vervroegde parlementsverkiezingen aangekondigd. Over zes maanden worden nieuwe verkiezingen gehouden. Dat heeft de Tunesische staatstelevisie bekendgemaakt.

Gisteravond maakte Ben Ali al een ongekende knieval door in een toespraak voor de demonstranten aan te kondigen het politieke systeem te zullen hervormen. Hij heeft gezegd dat hij zich in 2014 niet herkiesbaar zal stellen, maar veel Tunesirs vinden dat niet genoeg.

Aftreden
Ben Ali staat onder grote druk. Elke dag zijn er demonstraties tegen de armoede, werkloosheid en het regime van Ben Ali. Daarbij zijn in bijna een maand tijd tientallen doden gevallen.

Vandaag gingen opnieuw duizenden mensen de straat op om het aftreden van Ben Ali en zijn regering te eisen. De Tunesische politie heeft in de hoofdstad Tunis betogers verjaagd met traangas en rubberkogels.

Betogers waren op het dak geklommen van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat departement wordt gezien als symbool van het strenge regime van president Ben Ali.
know'm sayin?

word? word.
pi_91324583
Gaat de goede kant op. :)

Noodtoestand uitgeroepen in Tunesi

TUNIS - De Tunesische autoriteiten hebben vrijdag de noodtoestand uitgeroepen in verband met de bloedige onlusten die het Noord-Afrikaanse land al de hele week in hun greep houden.

Dat heeft de staatstelevisie gemeld.

http://www.nu.nl/buitenla(...)epen-in-tunesie.html
pi_91326228
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:23 schreef intellectuele_user het volgende:
Gaat de goede kant op. :)

Noodtoestand uitgeroepen in Tunesi

TUNIS - De Tunesische autoriteiten hebben vrijdag de noodtoestand uitgeroepen in verband met de bloedige onlusten die het Noord-Afrikaanse land al de hele week in hun greep houden.

Dat heeft de staatstelevisie gemeld.

http://www.nu.nl/buitenla(...)epen-in-tunesie.html
Betekent dit dat het leger nu carte blanche heeft?

Tunesische staatstelevisie bericht over de uitgeroepen noodtoestand.

Iemand die dit beknopt kan vertalen?

[ Bericht 20% gewijzigd door deleriouz op 14-01-2011 18:01:07 ]
pi_91327419
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:55 schreef deleriouz het volgende:

[..]

Betekent dit dat het leger nu carte blanche heeft?
Yep.

quote:
Iemand die dit beknopt kan vertalen?
Arabisch is niet mijn moedertaal, maar als ik het goed heb begrepen zei die man:

- Men mag vanaf nu niet met meer dan 3 personen bij elkaar komen.
- Vanaf 18:00 tot 06:00 geen auto's.
- Veiligheidsdiensten en leger mogen eenieder die niet luistert of wegvlucht neerknallen.

De maatregelen gelden voor onbepaalde tijd.
pi_91328103
Volgens breaking news van Al-Jazeera hebben de Tunesische veiligheidsdiensten familieleden van de vrouw van de president gearresteerd op het vliegveld. Ze wilden het land uitvluchten.
pi_91328255
Volgens sommige Arabische bronnen heeft dictator Ben Ali het land verlaten en heeft het leger de macht gegrepen.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 januari 2011 @ 18:45:30 #168
862 Arcee
Look closer
pi_91328487
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_91328580
Volgens Alan Fisher van Al-Jazeera:

Pm speaking to nation now. Confirms he is President now.

Unconfirmed Ben Ali escaped, but all his familly (trabelsi) are under arrest

Al Arabiya breaking news: #BenAli left Tunis at 5pm local time.

Het einde van een dictator. *O*
  vrijdag 14 januari 2011 @ 18:48:24 #170
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91328621
Breaking News CNN nu.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 18:48:55 #171
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_91328643
Moedig besluit van Ali om af te treden.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_91329109
Goed nieuws, maar wie zal nu de macht krijgen?
  vrijdag 14 januari 2011 @ 19:00:12 #173
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_91329190
Al Jazeera zegt het leger. CNN de PM.

Of er nou echt verandering komt :+
pi_91329206
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 18:58 schreef Doler12 het volgende:
Goed nieuws, maar wie zal nu de macht krijgen?
Aljazeera: Ben ali is no longer in power. Army is in control.

En:

Tweeter in Malta suggests Ben Ali is likely to have arrived there - UNCONFIRMED.
pi_91329223
En toen was ie weg..... *O* *O*
Wat een helden die Tunesiers!
  vrijdag 14 januari 2011 @ 19:02:23 #176
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91329302
Het blijft een ongekend machtig wapen; 'het volk.'
pi_91329322
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:00 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]

Aljazeera: Ben ali is no longer in power. Army is in control.

En:

Tweeter in Malta suggests Ben Ali is likely to have arrived there - UNCONFIRMED.
Ik heb het eigenlijk meer over de komende maanden, ben benieuwd wat voor regering er voor in de plaats komt, ik hoop geen militaire junta.
pi_91329825
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 18:48 schreef ouderejongere het volgende:
Moedig besluit van Ali om af te treden.
Dat vind ik toch ook wel, maar wat gaat er nu gebeuren?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_91329999
Generaal uit het leger claimt nu de macht.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 19:17:01 #180
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_91330116
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:02 schreef AryaMehr het volgende:
Ja, maar een land moet wel bestuurd worden. Vaak is een dictator beter dan helemaal geen leiding. In Irak ging het helemaal mis na de val van Sadam. Een voorbeeld van hoe een transitie goed kan gaan is Cuba. De broer van de sterke leider neemt het over, veilt de scherpe kantjes eraf en langzaamaan komen er dan andere partijen.
Als het leger niet duidelijk aanwezig is in de straten van Tunis sloopt het volk de complete stad, regeringsgebouwen, politiebureaus, musea, banken, etc...
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_91330161
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:14 schreef Drifter__ het volgende:
Generaal uit het leger claimt nu de macht.
Denk je dat er dan wat gaat veranderen?
pi_91330241
Als die generaal tijdelijk het land bestuurt en vervolgens verkiezingen gaat houden, dan verandert er wat.
pi_91331725
Ik hoop dat er vooruitgang komt daar. De tijd zal het leren.
pi_91331772
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 18:39 schreef intellectuele_user het volgende:
Volgens sommige Arabische bronnen heeft dictator Ben Ali het land verlaten en heeft het leger de macht gegrepen.
Dat vind ik eigenlijk ook niet best klinken.
pi_91332600
Wat een helden, die Tunesirs! _O_ Hopelijk is die generaal zo verstandig genoeg om vrije verkiezingen uit te schrijven nadat de rust in het land is teruggekeerd. De familie Ben Ali hoort natuurlijk voor het gerecht te verschijnen voor de misdaden die het op de Tunesirs heeft gepleegd, dus hopelijk kan dit bewerkstelligd worden. Moge dit voorbeeld de andere dictators in de regio heel wat angst inboezemen! ^O^
pi_91333377
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:56 schreef TheMagnificent het volgende:
Wat een helden, die Tunesirs! _O_ Hopelijk is die generaal zo verstandig genoeg om vrije verkiezingen uit te schrijven nadat de rust in het land is teruggekeerd. De familie Ben Ali hoort natuurlijk voor het gerecht te verschijnen voor de misdaden die het op de Tunesirs heeft gepleegd, dus hopelijk kan dit bewerkstelligd worden. Moge dit voorbeeld de andere dictators in de regio heel wat angst inboezemen! ^O^
Familie? Waarom de hele familie? En welke dictators bedoel je allemaal? Die van Iran?
pi_91333456
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:19 schreef Drifter__ het volgende:
Als die generaal tijdelijk het land bestuurt en vervolgens verkiezingen gaat houden, dan verandert er wat.
Ok, is er sprake van tijdelijk? Of vallen de mensen nu van de regen in de drup?
pi_91334364
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 20:08 schreef paddy het volgende:

[..]

Familie? Waarom de hele familie? En welke dictators bedoel je allemaal? Die van Iran?
Zoals Aloulou al heeft gezegd had de familie van Ben Ali en die van zijn echtgenote een zeer groot deel van de Tunesische economie in handen. Iets zegt me dat daarbij niet alles eerlijk en wel is verlopen. Dictators die een land in hun greep houden zetten doorgaans familieleden op belangrijke posten, dus die zullen ook voor hun daden moeten boeten, lijkt mij.

Met de andere dictators bedoel ik voornamelijk Mubarak (Egypte) en de familie Al Saoed (Saoedi-Arabi), al vrees ik dat die laatste moelijk weg te jagen is. De Saoedirs lijken me ook nogal een passief volkje.
pi_91335690
Er wordt veel over gesproken dat de huidige interim-president wegwezen moet en men ontevreden is dat hij het overneemt omdat hij sinds 1999 de premier was van het regime van Ben Ali en zodoende de rechterhand wordt genoemd. Ook stond op de aankondiging naar het Tunesische volk toe op tv naast hem een andere minister die jaren Ben Ali heeft gediend.

Vanuit alle hoeken op Al Jazeera (wat elke Tunesier nu kijkt) wordt dit verworpen door analitici en opiniemakers dat het niet te accepteren valt dat deze twee de macht is overgedragen door Ben Ali en dat het volk dit juist niet wil omdat ze zich richten tegen Ben Ali, de familie en hun hele kliek die daar jaren van uit maken. Want hij is niet afgezet blijkt en is bevestigd maar de macht is overgedragen, volgens constitutie 57, aan de premier die dan bij aftreden van de president onder de huidige omstandigheden interim-president wordt.
Op Twitter wordt duidelijk gesproken morgen weer te demonstreren en daarnaar op te roepen.

Ik moet zeggen dat ik ook verbaasd ben dat Ghannouchi die jaren met Ben Ali heeft gewerkt en intens ook, nu opeens vertrouwt op moet worden. Ik vraag mij af (zoals de kritiek is op Al Jazeera) waar hij dan de afgelopen jaren was wat betreft de roverij en onderdrukking van o.a. zijn "partners in crime". Wel ben ik ervan overtuigd dat het volk zo weer opstaat als welke idioot ook denkt te kunnen regeren met weer grote onderdrukking. Men laat het niet toe dar naar terug te gaan, dat is duidelijk. Open verkiezingen moeten komen, vrijheid van demonstreren, mening etc.
pi_91336425
Wat je ziet en vooral hoort nu op Arabische media is dat men het niet vertrouwt omdat er teveel kritische vragen nog open liggen en eigenlijk op al Jazeera door geinterviewde analytici en opiniemakers deze move "afgemaakt wordt" (verbaal dan he).
Waarom heeft het leger het niet overgenomen en verkiezingen uitgeschreven totdat het volk kiest? Zondat ene Ghannouchi (nu interim-president) of uberhaupt iemand van de partij van Ben Ali. Als Mohammed Ghannouchi nu interim-president is heeft hij dan ook het bevel over het leger? Hoe is deze combinatie tussen hen verlopen? Wie controleert wie?

Lotfi Hajji is de nieuwe al Jazeera correspondent in Tunesie, aangesteld na de val van Ben Ali aangezien al Jazeera al jaren verboden was en geen correspondent of journalisten in het land had. Hij heeft jaren in het buitenland geleefd omdat hij te kritisch was over Ben Ali. Mooi gebaar en hij vervuld zijn rol direct nu al op Al Jazeera met o.a. de bovenstaande kritiek en kritische vragen.

Ik denk zelf dat heel veel Tunesiers het niet vertrouwen en ik sluit demonstraties morgen niet uit.
Spannende tijden. Zo wordt dit al paar keer op twitter herhaald: "Calls are multiplying for new protests tomorrow morning in all of Tunisia. People not happy with power transition arrangements #Sidibouzid"

Ook zijn er geluiden dat er een paar clashes zijn en dreigen tussen politie en leger. Over het algemeen wordt het leger als onafhankelijker gezien van de politiek en de politie is algemeen bekend was altijd al veel erger en aan Ben Ali's kant.

[ Bericht 8% gewijzigd door Aloulou op 14-01-2011 21:02:47 ]
pi_91338930
Er worden verkiezingen uitgeschreven voor over een half jaar.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91339311
Hoe kon hij maar liefst 14 jaar lang president zijn? Waren er in de voorgaande jaren geen verkiezingen?
pi_91339446
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:36 schreef Zienswijze het volgende:
Hoe kon hij maar liefst 14 jaar lang president zijn? Waren er in de voorgaande jaren geen verkiezingen?
Op dezelfde wijze als dat er in Irak verkiezingen werden gehouden, of Algerije/Egypte for that matter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tunisian_general_election,_2004
Allah Al Watan Al Malik
pi_91339643
94% van de stemmen gewonnen?
pi_91343998
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:56 schreef TheMagnificent het volgende:
Moge dit voorbeeld de andere dictators in de regio heel wat angst inboezemen! ^O^
Bang zijn ze zeker, maar ik vrees dat ze de Tunesische situatie zullen analyseren en waar nodig de teugels ng steviger zullen aantrekken. Ben Ali heeft zijn familieleden allerlei geprivatiseerde bedrijven toebedeeld, maar als hij ook het leger aan loyale familieleden zou hebben toevertrouwd, zou de Tunesische opstand waarschijnlijk heel anders zijn geindigd. Een andere fout is de vrije toegang tot Al-Jazeera. Dat zal nu ook wel aan banden gelegd worden in andere Arabische landen. Overigens vraag ik mij af wie er achter Al-Jazeera zit; onvoorwaardelijk idealisme wantrouw ik nogal.

quote:
Uit het artikel:
Tunesi is het beste land in de regio om te wonen!”, roept Montassir (22) met veel bravoure. In een buitenwijk van de hoofdstad Tunis zit hij op een terras en drinkt koffie met een paar vrienden. Het is zondagmiddag en hij vervolgt: „We zijn een rustig land, niemand kan hier zomaar wapens kopen, zoals in Algerije. Mensen uit Senegal, Kameroen en de Seychellen komen hier allemaal wonen!”

Montassir roept het hard genoeg zodat ook de mensen aan de andere tafeltjes het kunnen horen. Vaak luisteren er ’oren’ mee, zoals de informanten van de geheime dienst worden genoemd.

Dit is echt z fucking briljant. :o
Je lnger ein Blinder lebt, desto mehr sieht er - Viva la revolucion !
  vrijdag 14 januari 2011 @ 22:50:16 #196
154952 spoor4
Spoort niet
pi_91344481
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:38 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Op dezelfde wijze als dat er in Irak verkiezingen werden gehouden, of Algerije/Egypte for that matter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tunisian_general_election,_2004
Vrijwel alle dictaturen houden 'verkiezingen'.
pi_91345970
Met verschillende mensen uit Tunesie gesproken en ik denk dat morgen een hele onrustige dag gaat worden. Heel veel mensen accepteren Ghannouchi niet omdat hij uit dezelfde partij komt, omdat hij jarenlang met Ben Ali Tunesie heeft geleid en omdat ze totaal geen inspraak hadden en juist de hele kliek van Ben Ali met zijn familie en die van zijn vrouw voorop het probleem zijn. Je hoort nu openlijk alle geluiden en meningen en niet zoals vroeger dat men het voor zich houdt en op de radiostations wordt ook duidelijk uitgesproken dat Ghannouchi moet "moven" op zijn zachtst gezegd want anders is alle strijd en alle zijn alle doden voor niets geweest (zo voelt men dat).

Er zijn ook nog gevechten in steden gaande hoewel op kleinere schaal dan afgelopen nachten. Tunis veel inbrekers op de been afgelopen uren en burgers bewaken in bepaalde wijken zelf hun huis. Een kennis uit Tunis vertelde dat ook hij deze avond en nacht zijn huis bewaakt ondanks het uitgaansverbod en hij vreest voor morgen omdat ook hij veel weer protesten verwacht.

Ondanks uitgaansverbod in paar zuidelijke plaatsen erg onrustig nu in de nacht. Het leger lijkt zich te onthouden van geweld terwijl de politie op hand van Ben Ali dat wel doet. Ook wordt op het nieuws beweerd dat sommige plunderingen en inbraken zijn van politie in burger van Ben Ali.
Ook op Twitter meerdere malen herhaald dat geweld is in sommig steden door gemaskerde mannen, iets waarvan eerder op TV al werd gezegd dat het de "milities van Ben Ali" zijn en op tv werd gezegd dat het is opgedragen door Ben Ali opdat de bevolking nostalgisch wordt naar het "veilige tunesie onder Ben Ali". Heel erg veel onduidelijkheid en daarom angst.

Op al Jazeera werd al duidelijk dat veel Tunesiers Ghannouchi niet accepteren en willen dat hij oprop als insider van het regime van Ben Ali en van dezelfde partij. Men vertrouwt er niets van dat hij verkiezingen zou uitschrijven na paar maanden. Veel onduidelijkheid dus en ik hoop dat morgen Tunesie niet in anarchie gaat vervallen. Het is alles behalve voorbij beseffen.

Politie plundert supermarkt en laad bus van de politie vol:
afbeelding

[ Bericht 4% gewijzigd door Aloulou op 14-01-2011 23:38:58 ]
pi_91346785
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:42 schreef druide het volgende:
Een andere fout is de vrije toegang tot Al-Jazeera. Dat zal nu ook wel aan banden gelegd worden in andere Arabische landen.[/qoute]

Al Jazeera heeft altijd problemen met overheden van Arabische landen en is in genoeg ook niet welkom. Maar ik zie niet in hoe ze de toegang ertoe via de schotel aan banden kunnen leggen. Enige is de lijn verstoren heb ik begrepen maar als dat zo makkelijk was zou men dat in bepaalde landen permanent doen want ze zijn niet geliefd bij machthebbers.

[quote]7s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:42 schreef druide het volgende:
Overigens vraag ik mij af wie er achter Al-Jazeera zit; onvoorwaardelijk idealisme wantrouw ik nogal.
Eigenaar is de Emir van Qatar en daar zit hun hoofdkantoor en dus moeten ze beetje oppassen wat ze over hem zeggen of dat land. Maar het is zeker geen propagandamachine van hem, op Qatar na onafhankelijk zeg maar (Arabische constructie :P )
pi_91351261
quote:
4s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:50 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Vrijwel alle dictaturen houden 'verkiezingen'.
Hipheid. w/
  zaterdag 15 januari 2011 @ 01:46:42 #200
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91355083
Press TV Breaking News. Saoedi-Arabi heet Ben Ali en zijn familie welkom in het land. Zijn vliegtuig zou inmiddels geland zijn op Jeddah.
pi_91355517
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 23:14 schreef Aloulou het volgende:Ook wordt op het nieuws beweerd dat sommige plunderingen en inbraken zijn van politie in burger van Ben Ali.
Ook op Twitter meerdere malen herhaald dat geweld is in sommig steden door gemaskerde mannen, iets waarvan eerder op TV al werd gezegd dat het de "milities van Ben Ali" zijn en op tv werd gezegd dat het is opgedragen door Ben Ali opdat de bevolking nostalgisch wordt naar het "veilige tunesie onder Ben Ali". Heel erg veel onduidelijkheid en daarom angst.
Politie plundert supermarkt en laad bus van de politie vol:
afbeelding
Wat je ook van Ben Ali mag vinden, hij is kennelijk wel heel vindingrijk. :D Onbegrijpelijk dat de politie zich hiervoor laat lenen. De oorlog is toch allang verloren, geef je over om een vernederende en pijnlijke ervaring te voorkomen. De revolutionairen hebben de guillotine al zeker klaargezet. ~O> De ontzetelde garde kan zichmaar beter aan de nieuwe machtsverhoudingen aanpassen. Hoe zeg je 'ich habe es nicht gewsst' in het Arabisch?
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 23:26 schreef Aloulou het volgende:

[..]
Al Jazeera heeft altijd problemen met overheden van Arabische landen en is in genoeg ook niet welkom. Maar ik zie niet in hoe ze de toegang ertoe via de schotel aan banden kunnen leggen. Enige is de lijn verstoren heb ik begrepen maar als dat zo makkelijk was zou men dat in bepaalde landen permanent doen want ze zijn niet geliefd bij machthebbers.

Schotels en internet verbieden! :')
quote:
Eigenaar is de Emir van Qatar en daar zit hun hoofdkantoor en dus moeten ze beetje oppassen wat ze over hem zeggen of dat land. Maar het is zeker geen propagandamachine van hem, op Qatar na onafhankelijk zeg maar (Arabische constructie )
Ik blijf erbij dat idealen maskers zijn die belangen dienen. :)

Nu weet ik niet zoveel af van Tunesi, buiten de informatie uit dit topic en vooral jouw interessante berichten. Jij beweert dat Tunesi geen geopolitieke meerwaarde heeft, en 'slechts' 10 miljoen burgers telt, maar dat is toch een aardige afzetmarkt waar vooral de Fransen op inspelen. Verder bevat het land enkele gewilde grondstoffen als fosfaat en olie. Niet veel, maar toch. De cultuur is nogal gendexeerd op Frankrijk. Veel Tunesirs spreken Frans. Hoewel het een overwegend islamitisch land is zijn hoofddoekjes verboden. Ik heb het gevoel dat de feitelijke Franse koloniale overheersing weliswaar allang voorbij is, maar dat Tunesi allesbehalve onafhankelijk is van Frankrijk, en dat nu een andere mogendheid Tunesi uit de invloedssfeer van de Fransen wil trekken om al dan niet zelf de vruchten te nuttigen. }:|
Je lnger ein Blinder lebt, desto mehr sieht er - Viva la revolucion !
pi_91355697
quote:
Tunisia riots: Reform or be overthrown, US tells Arab states amid fresh riots

Riots by youths protesting against Tunisia's 50-year dictatorship clashed with police in the country's capital as the United States warned its Middle Eastern allies to reform or be overthrown.

Police in Tunis opened fire and shot tear gas in the air as stone-throwing youths breached a curfew and surrounded government buildings.

At least three people were reportedly killed, bringing to more than 60 the number said by human rights groups to have died in a wave of unrest in what was previously seen as one of the Arab world's most stable and prosperous countries.

Four more people had already been shot and killed in Tunis's suburbs on Wednesday night.

President Zine al-Abidine Ben Ali, 74, who has been in power since he overthrew his predecessor in 1987 sacked the interior minister on Wednesday but failed to quell calls for his resignation.

On Thursday night Mr Ben Ali attempted to pacify protesters by saying in a television address that he would not change the constitution to allow him to run again when his term expires in 2014. He also ordered his security forces to stop using firearms against protesters and said prices for sugar, milk and bread would be reduced.

However, as the president was speaking, promising an end to force, two people were killed as police opened fire on protesters, witnesses said.

Hillary Clinton ended a tour of the Gulf with a warning that leaders who failed to carry out political and economic reform risked being cast aside.

"In too many places, in too many ways, the region's foundations are sinking into the sand," she said.

"Those who cling to the status quo may be able to hold back the full impact of their countries' problems for a little while, but not forever.

"If leaders don't offer a positive vision and give young people meaningful ways to contribute, others will fill the vacuum."

Protests over unemployment and food prices have also broken out in Algeria, Jordan and even Saudi Arabia in recent weeks, all countries with a high proportion of young people, many well-educated but jobless.

Egypt, the most populous Arab country, has been hit by sectarian violence while also facing a growing Islamist opposition.

While Mr Ben Ali has not only supported the United States and implemented free market reforms, opposition activists complain that the only people to benefit have been Mr Ben Ali's family and cronies.

Diplomatic cables released by Wikileaks gave an American assessment that corruption was getting worse.

"Whether it's cash, services, land, property, or yes, even your yacht, President Ben Ali's family is rumoured to covet it and reportedly gets what it wants," said Robert Godec, the ambassador.

Recent violence began after a young graduate, Mohamed Bouazizi, killed himself by setting himself alight in the town of Sidi Bouzid last month. He had been forced to become a fruit and vegetable seller through lack of work, but his stall was confiscated as he did not have a licence.

After another young man killed himself by touching an electric cable while shouting "no for misery, no for unemployment", youths took to the streets, smashing shops and setting fire to cars. The protests spread across the country encouraged by Facebook sites and Twitter accounts dedicated to the men's memory.

Youtube videos show young men tearing down some of the huge posters of Mr Ben Ali that adorn public buildings and setting light to them.

Egypt, where President Hosni Mubarak has ruled for 30 years, Jordan and Saudi Arabia, governed by monarchies, and Yemen, whose president has been in power since 1978, are all central to US policies in the Middle East. But they have also faced recent protests from overwhelmingly young populations.

Lahcen Achy, an economist with the Carnegie Endowment, said Tunisia was a special case because the high level of education it had given its young was at such odds with the lack of political and economic opportunity.

But he said neighbours faced their own problems. "The risk for Egypt and other countries might come from rising food prices," he said. "I think that all the governments in the region are thinking about what kind of announcements to make. They will try to make concessions before it is too late."

Bron
pi_91355842
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Filmpje staat in spoiler.

Je ziet verwonde en dode mensen van de demonstraties van de afgelopen dagen. Je ziet dat zelfs de zorgverleners door stress niet weten wat ze moeten doen.

aub niet naar filmpje kijken als je geen verwonde/dode mensen wil zien!

[ Bericht 6% gewijzigd door Ludacriss op 15-01-2011 02:35:23 ]
  zaterdag 15 januari 2011 @ 02:17:54 #204
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91355863
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 02:16 schreef Ludacriss het volgende:

Ernstige filmpje. Je ziet dat zelfs de zorgverleners door stress niet weten wat ze moeten doen.
Die man op 03:00.
pi_91355981
quote:
15s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 02:17 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Die man op 03:00.
Met zijn hersenen eruit! En dan met 2 gsm er bovenop, en al die schreeuwende moslimwijven....... :')
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 02:16 schreef Ludacriss het volgende:
Ernstig filmpje. Je ziet dat zelfs de zorgverleners door stress niet weten wat ze moeten doen.

aub niet naar filmpje kijken als je geen verwonde/dode mensen wil zien!
Beter zet je die zooi in een spoiler! :r

[ Bericht 31% gewijzigd door Mercer op 15-01-2011 02:52:22 ]
pi_91356016
Wreed hoor. Ben zelf geneeskunde student en heb geen idee wat ik op zo een moment zou moeten. Hoop voor het Tunesische volk dat ze het er niet bij laten en doorgaan voor een echte democratie.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 02:35:51 #207
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_91356087
Kom op Tunesirs!!! Ik steun jullie en hoop net zoals Ludacriss dat jullie nu door zetten met als gevolg : een echte democratie! ^O^

Geef niet op, geloof nu ook niet zomaar praatjes van een ander en als het zo ver is zoek hulp in Europa. ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_91356091
Haal het even uit jullie quote dan ;)
  zaterdag 15 januari 2011 @ 02:37:33 #209
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91356108
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 01:46 schreef AryaMehr het volgende:
Press TV Breaking News. Saoedi-Arabi heet Ben Ali en zijn familie welkom in het land. Zijn vliegtuig zou inmiddels geland zijn op Jeddah.
quote:
Ben Ali gevlucht naar Saudi-Arabi

President Ben Ali van Tunesi is gevlucht naar Saudi-Arabi. Dat hebben de autoriteiten in het land bevestigd. De president zou samen met zijn vrouw zijn toevlucht hebben gezocht in de stad Djedda, aan de Rode Zee.

Gistermiddag ontsloeg Ben Ali zijn hele kabinet en vertrok daarna naar het buitenland. Premier Ghannouchi leidt een overgangsregering die binnen een half jaar verkiezingen zal uitschrijven.

Ben Ali was bijna een kwart eeuw president van Tunesi. Hij leidde het land met harde hand. Zijn vertrek volgt op weken van protest van de bevolking, onder meer tegen de onderdrukking.
NOS Nieuws
  zaterdag 15 januari 2011 @ 02:39:47 #210
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_91356128
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 02:37 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

[..]

NOS Nieuws
Spuit 11 :P
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zaterdag 15 januari 2011 @ 03:45:43 #211
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_91356603
En toch vraag ik mij af of Ben Ali niet ook een paar goede dingen gedaan heeft. Tunesie was wel een van de weinige landen in die regio waar het vrij rustig was, ook al ging dat met mss met harde hand. Natuurlijk is het erg fout als het geld oneerlijk werd verdeeld, maar de mensen maken nu zelf het land (verder) kapot.
Want ook al heb je straks democratie, er is dan nog steeds geen brood op de plank.
T ests dura y yo me veo cabrn en el espejo
pi_91356730
Geen enkele leider doet louter slechte dingen zo ook niet Ben Ali. De infrastructuur is de laatste vijf jaar flink verbeterd bijvoorbeeld. Grote wegen aangelegd en betere verbinding van Tunesische steden van Noorden tot het Zuiden. Neemt niet weg dat de corruptie en het stelen van geld op grote schaal de spuigaten uitkwam (kijk wikileaks erop of andere rapporten) alsmede de extreem luxueuze leefstijl van de heersende families terwijl de bevolking steeds meer honger leed. Ook eigende zij zaken toe door maffia-praktijken en intimidatie wat de bevolking dondersgoed wist natuurlijk. Mevrouw Ben Ali was een Engelstalige priveschool begonnen met mevrouw Arafat (de vrouw van ja en ook corrupt als ik weet niet wat) in Carthago. Omdat ze het niet kon hebben dat een Amerikaanse priveschool in dezelfde omgeving beter presteerde hebben ze middels "de wet" die school gesloten. Zulke lullige en trieste dingen dus waarvan de bevolking het aanziet en het onderhuids de woede vergroot wanneer je niets te eten hebt en je gezin heel de week soep zonder vlees eet omdat je het niet kan betalen en je moet blijven lenen bij mensen om de boeken van je naar school gaande kinderen te betalen.
Daarbij kwam de repressie die zeer zwaar was vrijwel vanaf het begin dat hij de leiding over Tunesie nam. Alleen de eerste vijf jaar viel het nog mee maar de laatste 15 jaar keihard geregeerd en het was echt een politiestaat. Undercover agenten op universiteit, tussen studenten waren klikkers (tahan genoemd door Tunesiers), in je buurt waar je woont, op je werk, in Moskeen eigenlijk overal. Zelf gezien hoe bijv. een dronken zwerver de president begon uit te schelden en je binnen een minuut twee undercover mannetjes hem ziet afvoeren waarbij je toch gaat denken waar die nou vandaan komen in zo'n drukke straat.

Ik denk dat je democratie onderschat. Het punt is dat men EN geen vreten had EN je smoel moest houden anders ging je de gevangenis in omdat je feitelijk de waarheid zei. Als dat het vooruitzicht van je leven is; nooit een auto kunnen kopen of huis voor je gezin en ook nooit de waarheid kunnen zeggen en dat tot je zeventigste gaan mensen opstaan met de tijd omdat ze niets hebben te verliezen. Dat is wat nu is gebeurd en waarom jongeren zo ver zijn gegaan met risico van eigen leven maar uit alle rangen en standen men opstond. Mijn neef vertelde vandaag nog dat vorige week een vriend was opgepakt door de geheime politie en in gevangenis gezet omdat hij op internet slecht over de president praatte. Alles werd gevolgd wat je deed zowel internet als telefoon.

Dat men nu het land kapot maakt gaat wel over nu is er nog woede en lijkt er een vorm van anarchie te zijn. Maar geloof mij dat dat over is over drie weken. Het zal niet opeens allemaal perfect zijn maar de vrijheid om te zeggen wat je denkt is er wel al nu direct zoals te zien is op Tunesische tv en radio waar iedereen graag zijn politieke mening uit zonder angst.
Overigens werd het geld niet "oneerlijk verdeeld" maar gewoon in eigen zak gestoken. Het is niet gek dat de economie kapot is gegaan als de enige twee energiebedrijven voor een spotprijs zijn opgekocht door de broers van Leila Ben Ali en het geld dat zij daarmee verdienen ook naar hun opgekochte banken gaat om vervolgens een flink bedrag door te sluizen naar een bank in Zwitserland. Of telecommunicatie bedrijf Tunisiana (schoonzoon van Ben Ali) dat "concurreert" met Tunitel van een ander familielid, verkregen door een gegeven "krediet" van de bank van meneer Zarrouk die weer aangetrouwd is met een andere dochter van Ben Ali. Banken die kredieten verlenen zonder het geld uberhaupt te hebben of garantie. Allemaal vastgelegd en omdat Wikileaks documenten twee maanden geleden naar het Arabisch zijn vertaald en verspreid was het voor mensen 1+1=2 (slechte economie+roverij van families=armoede). Buiten de verhalen die men zelf al wist en zag natuurlijk.

En niet te vergeten eerlijke verkiezingen ^O^ En na de termijn de desbetreffende politici weer verantwoordelijk kunnen stellen en herkiezen of wegstemmen :7 C'est ca.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 05:05:45 #213
124676 RobertoCarlos
pi_91356858
Wat ik zeg is dat ook al kan men dadelijk een mening geven en heeft men een vorm van democratie, dan nog heeft men geen eten en werk en moet het land opnieuw opgebouwd worden. Dat gaat jaren duren en het blijkt uit vergelijkbare revoluties dat men na 1 of 2 jaar zwaar teleurgesteld is over wat er aan verbetering is gekomen.Ik hoop maar niet dat de mensen democratie (of wat men daar mee bedoelt) overschatten.

En wat jij beschrijft is precies wat ik bedoel met oneerlijk verdelen tussen de elite en het volk.

Begrijp me goed hoor, ik vind het erg triest zoals men men daar moet leven en ik vind het erg verfrissend om te zien hoe men zich nu uit. Alleen hoop ik dat na de revolutie er echte verbetering komt..

(En toch heb ik tijdens mijn vakantie een paar jaar terug in Tunesie gewoon openlijk staan praten met een kraampjeverkoper van eten over politiek en het regime, hij kwam best vrij kritisch over :) ...)

Trouwens erg interessant om jouw postings te lezen ^O^
pi_91357065
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 03:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
En toch vraag ik mij af of Ben Ali niet ook een paar goede dingen gedaan heeft. Tunesie was wel een van de weinige landen in die regio waar het vrij rustig was, ook al ging dat met mss met harde hand. Natuurlijk is het erg fout als het geld oneerlijk werd verdeeld, maar de mensen maken nu zelf het land (verder) kapot.
Want ook al heb je straks democratie, er is dan nog steeds geen brood op de plank.
Hij had het niet zo op moslimextremisme, en vond dat vrouwen gelijke rechten hebben. Dat is wel positief natuurlijk. Dat moet ook zo blijven. Nu met ik zeggen dat ik de mensen daar ook absoluut niet als fanatieke moslims over vind komen.
Het is denk ik belangrijk dat het toerisme zsm weer op gang komt. Als dat niet meer goed komt, vallen heel veel meer inkomsten weg, dat is niet goed voor de bevolking en het land.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 07:32:31 #215
124676 RobertoCarlos
pi_91357119
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 07:00 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Hij had het niet zo op moslimextremisme, en vond dat vrouwen gelijke rechten hebben. Dat is wel positief natuurlijk. Dat moet ook zo blijven. Nu met ik zeggen dat ik de mensen daar ook absoluut niet als fanatieke moslims over vind komen.
Zo had ik dat ook begrepen. Het schijnt dat hij juist door de repressie Tunesie naar verhouding vrij van religieuze/islamtische invloeden kon houden, iets wat binnen de Arabische wereld zeldzaam is. Dat heeft een hoop ellende voorkomen, alhoewel ook dat zijn prijs heeft. En hoe gek het ook klinkt, is het feit dat deze revolutie op deze, toch redelijk geweldloze manier (afkloppen), mogelijk is, een verdienste van Ben Ali.
Anders gezegd: in de buurlanden Algerije en Libi is de situatie minimaal net zo erg als in Tunesi en daar is of een burgeroorlog aan de hand of de repressie is zo hard dat niemand daartegen in durft te gaan.
Waarmee ik natuurlijk niets goed wil praten over Ben Ali.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 07:33:04 #216
124676 RobertoCarlos
pi_91357122
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 07:00 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]
Het is denk ik belangrijk dat het toerisme zsm weer op gang komt. Als dat niet meer goed komt, vallen heel veel meer inkomsten weg, dat is niet goed voor de bevolking en het land.
En dat het volk ook wat van dat geld uit toerisme ziet, want ik heb het idee dat dat niet het geval was.
pi_91357621
De maghreb landen kennen van oorsprong al een andere religieuze (liberale) traditie. Ik denk dat Ben Ali daar vrij weinig mee te maken heef.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 15 januari 2011 @ 10:40:00 #218
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_91358497
Wat is het bizar snel gegaan met de val van Ben Ali. Ik hoop dat de Tunesirs hun dromen hiermee waar kunnen maken.
pi_91360167
Het gaat erom wie er nu aan de macht komt daar.. Ik hoop een verstandig iemand en een goedlopend democratisch proces.

Tunesi kan nog eens een heel mooi land worden..
pi_91360195
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 09:35 schreef Mutant01 het volgende:
De maghreb landen kennen van oorsprong al een andere religieuze (liberale) traditie. Ik denk dat Ben Ali daar vrij weinig mee te maken heef.
Mwoah .. Het absolute hoofddoekjesverbod komt toch uit zijn koker denk ik.
pi_91362752
Grote brand in een gevangenis in Tunis. Al rond de 50 doden gemeld en er zijn gevangenen ontsnapt.
pi_91362914
In Marokko tekenfilms op de staats TV terwijl er in Tunesi een revolutie plaatsvindt.

Maar goed iedereen heeft internet en Al Jazeera dus haalt weinig uit.
pi_91363201
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 11:49 schreef IHVK het volgende:

[..]

Mwoah .. Het absolute hoofddoekjesverbod komt toch uit zijn koker denk ik.
Zie jij dat als een liberaal iets dan? Volledig tegenovergesteld aan de traditie binnen maghreb-landen natuurlijk. n van de voorbeelden van repressie.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91363274
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:18 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zie jij dat als een liberaal iets dan? Volledig tegenovergesteld aan de traditie binnen maghreb-landen natuurlijk. n van de voorbeelden van repressie.
Ja ik wilde het net typen maar je was me voor. Is zeker zeer anti-liberaal.

Maar Ben Ali was in ieder geval geen religieus fundamentalist, dat wilde ik duidelijk maken.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 13:22:20 #225
124676 RobertoCarlos
pi_91363367
En het was een reactie op mijn opmerking dat Ben Ali juist het extreme religieuze islamitische tegen wilde gaan. Via repressie dat dan weer wel..
pi_91363412
de branden komen door ben ali zijn politie is bevestigd, door zowel leger die waarschuwt voor hen als bevolking zelf. Ben ali zijn politiemannen gaan los sinds gisteravond en terroriseren de boel. Het leger heeft en is ze aan het oppakken en bevechten is laatste berichten. Gisteravond al veel meldingen v gemaskerde bendes die aan ben ali zijn politie werd toegeschreven. Gelukkig brengt het de bevolking en leger bij elkaar en is kwestie v tijd voordat leger vacuum v macht sluit en die criminelen van de politie oprolt. Ook fotos van burgers en jongeren die wijken bewaakten met stokken etc in nacht. Mooi gezicht dat men verantwoordelijkheid neemt. Gaan ookverhalen de ronde dat ze leiding water hebben vergiftigd en in sommige steden drinken tunesiers geen kraanwater meer zoals tunis en medenine in het zuiden. Beetje saddam hoessein idee die ook loyalisten had die gewoon pure chaos en terreur bleven veroorzaken.
pi_91363649
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:09 schreef Ludacriss het volgende:
Grote brand in een gevangenis in Tunis. Al rond de 50 doden gemeld en er zijn gevangenen ontsnapt.
Jee, het wordt toch niet een anarchie daar.
pi_91363678
terugkomend ff op angst onder ben ali verraden te worden en geen kritiek te uiten. Tuurlijk waren er uitzonderingen die schijt hadden maar zelfs tunesiers in nederland waren hier terughoudend als er andere tunesiers bij zaten. Ik herinner mij jaren geleden een forum waar ik wat had gepost en de admin het had weggehaald en mij een bericht stuurde dat het voor mij en de veiligheid van anderen was. Dit idee was geen uitzondering maar de norm, ook onder tunesiers in belgie en frankrijk. Zodra men met meer onder elkaar was werd de mening bijgesteld omdat je overal klikkers hebt ook in europa en niet wil dat jij of je familie in tunesie worden geintimideerd door de tahan oftewel geheime dienst.
pi_91363703
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:20 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ja ik wilde het net typen maar je was me voor. Is zeker zeer anti-liberaal.

Maar Ben Ali was in ieder geval geen religieus fundamentalist, dat wilde ik duidelijk maken.
Nee, maar dat zei ik ook niet. Overigens, de"revolutie" is in Marokko gister zeker een item geweest op het journaal. Er wordt echter niet heel uitgebreid op ingegaan (meer zoals wij het hier eigenlijk ook op het nieuws krijgen).
Allah Al Watan Al Malik
pi_91363763
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:22 schreef RobertoCarlos het volgende:
En het was een reactie op mijn opmerking dat Ben Ali juist het extreme religieuze islamitische tegen wilde gaan. Via repressie dat dan weer wel..
Die stelling klopt alleen als je van mening bent dat een hoofddoekje een uiting is van religieus extremisme. En daar ben ik het dus niet mee eens.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91363973
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:31 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Die stelling klopt alleen als je van mening bent dat een hoofddoekje een uiting is van religieus extremisme. En daar ben ik het dus niet mee eens.
Ik ook niet.
pi_91364005
Een Turkse seculiere krant schrijft nu dat Al-Qeida haar kans ruikt en heeft opgeroepen de sharia in te voeren.

Hoe realistisch is dat Mutant?

Mij lijkt het niet realistisch, vooral als je het profiel ziet van die demonstranten.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 13:45:17 #233
124676 RobertoCarlos
pi_91364320
Ik zie op de teletekst van TV7 dat de "vacancy" van Ben Ali is overgenomen. Betekent dat dat hij officieel uit zijn ambt is gezet?
pi_91364538
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:36 schreef IHVK het volgende:
Een Turkse seculiere krant schrijft nu dat Al-Qeida haar kans ruikt en heeft opgeroepen de sharia in te voeren.

Hoe realistisch is dat Mutant?

Mij lijkt het niet realistisch, vooral als je het profiel ziet van die demonstranten.
Al-Qaeda kan zoveel roepen, ik acht de kans dat een extreem-islamistische groepering de kans grijpt vrij klein. Tunesiers zijn behoorlijk geschoold en hebben een vrij internationale orientatie.Het is geen land wat in een isolement zat.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91364941
Volgens mij neemt geen een Marokkaan de staatstelevisie serieus. Mijn moeder kijkt er nooit naar en kijkt alleen Al Jazeera als ze nieuws uit Arabi wilt volgen.
pi_91365042
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik zie op de teletekst van TV7 dat de "vacancy" van Ben Ali is overgenomen. Betekent dat dat hij officieel uit zijn ambt is gezet?
Jup door het constitutionele hof.
pi_91365052
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:01 schreef Ludacriss het volgende:
Volgens mij neemt geen een Marokkaan de staatstelevisie serieus. Mijn moeder kijkt er nooit naar en kijkt alleen Al Jazeera als ze nieuws uit Arabi wilt volgen.
Er zijn best goede kritische programma's, zoals het programma "45 minuten" - (op 1, aangezien er 8 staatszenders zijn) waarin misstanden aan de kaak worden gesteld. Verder wordt er niet over actualiteiten gesproken. Alleen tekenfilms, Turkse series en muziekprogramma's.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91365147
quote:
Arabische leiders kijken met spanning naar Tunesi

AMSTERDAM - De Arabische leiders kijken met ingehouden adem naar Tunesi. De eerste effecten van de opstand op hun eigen bevolking dienen zich al aan. In Jordani gingen vrijdag in vier plaatsen honderden betogers de straat op, leuzen roepend tegen de regering en de hoge prijzen en belastingen. Eerder waren er veel fellere betogingen in Algerije. Daar wierpen jongeren brandende barricades op uit woede over de dalende koopkracht en de werkloosheid.

De regeringen zijn niet op hun handen blijven zitten. Jordani kondigde deze week prijsverlagingen aan van 168 miljoen euro, voor voedsel en benzine. Algerije was het land al voorgegaan met prijsverlagingen, Libi schafte de invoerrechten op veel soorten voedsel af en Marokko bood de graanimporteurs compensatie aan voor de gestegen prijzen op de wereldmarkt. 'De Arabische landen doen wat ze kunnen om de 'Tunesi-epidemie' in te dammen', grinnikt Mohamed Darif, politicoloog aan de Universiteit Hassan II in Casablanca.

Maar is het genoeg? Kunnen de veelal autoritair geregeerde landen een golf van opstanden verwachten?

Rij dominostenen
Niemand verwacht een rij dominostenen die gaat omvallen, ook Darif niet. Althans, voorlopig niet. 'Ontevredenheid over de onvrijheid is er overal', begint hij zijn tour d'horizon over de regio. Monarchien als Marokko en Jordani hebben weinig te vrezen, omdat de koningen er worden vereerd en er al enige vrijheid heerst. De rijke Golfstaten hebben genoeg geld om de onvrede af te kopen 'en zo de opstand te vertragen'. Hetzelfde geldt voor Libi, al is dat een apart geval, 'omdat de bevolking er gedrogeerd is door de ideologie'. 'Officieel regeert het volk al in Libi. Daarbij komt dat kolonel Kadhafi onlangs bijna alle politieke gevangenen heeft vrijgelaten, wat de onvrede deels wegnam.'

In Algerije is de koopkracht verminderd en is er veel werkloosheid, net als in Tunesi, 'maar de bevolking is uiteindelijk niet ontevreden over president Bouteflika. Algerije is een wereld van verschil vergeleken met de jaren negentig, toen fundamentalisten overal aanslagen pleegden. De veiligheid is veel groter. Ook andere verbeteringen worden aan Bouteflika toegeschreven. Nadat de regering prijsverlagingen had aangekondigd, zijn de protesten weggebd.'

Egypte of Jemen
Nee, zegt Darif, als er ergens veranderingen op til zijn, is dat in Egypte of Jemen. 'De Egyptische regering zal de komende dagen maatregelen aankondigen om de bevolking tevreden te stellen. Ze weet dat ze haar fouten moet corrigeren. De hele wereld praat over hoe oneerlijk de recente verkiezingen er zijn verlopen, over hoe de leden van de Moslimbroederschap worden onderdrukt. De leiders moeten iets doen om dichterbij het volk te komen.' Maar, relativeert hij, de regering-Mubarak kun je niet bepaald zwak noemen. Een revolutie zit er niet in.

Anders ligt dat bij woestijnland Jemen. 'President Ali Saleh regeert al 32 jaar - daar kan Ben Ali niet aan tippen. Het parlement nam twee weken geleden zelfs een wet aan die hem het recht geeft zijn hele leven aan de macht te blijven. Maar er is veel armoede, veel onvrede en een opstand in het noorden met aan Al Qaida gelieerde milities.

Zelfverbranding
'Er zijn geen tekenen dat de revolutie er morgen uitbreekt. Maar de opstand in Tunesi had ook niemand verwacht. Het was de zelfverbranding van Mohammed Bouazizi die alles in beweging zette. Zo'n incident kan in Jemen eenzelfde reactie uitlokken.'

Maar de verarmde, tribale bevolking van Jemen is toch niet te vergelijken met de goed opgeleide Tunesirs, van wie 18 procent een Facebook-acount heeft? Waardoor iedereen de ontwikkelingen op de voet kon volgen? 'Maar iedereen in Jemen kijkt naar Al Jazeera', lacht Darif.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91365556
In grote landen is het ook moeilijker denk ik. De Iranirs lukte het niet bijvoorbeeld.
pi_91366920
Goed nieuws. Ik hoop oprecht dat Tunesi en de Tunesirs een mooie toekomst tegemoet gaan. Ik wist overigens niet dat de repressie in Tunesi zo erg was, ik dacht dat het "redelijk" was.
pi_91366982
Arabieren die hun despotische leiders verjagen. Dat is behoorlijk ongekend, natuurlijk, ik denk dat de andere leiders toch even hun wenkbrauwen optrekken.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 14:51:58 #242
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91367054
De gevangenen van de gevangenis in Sfax zijn allemaal vrijgelaten.
Het bestuur was afgetreden/gevlucht en het leger heeft het overgenomen. Deze hebben alle gevangenen vrijgelaten.
En blijkbaar zijn ook alle dossiers verbrand.
Rayen 2½ jaar!
pi_91367147
Ik wil geen alu-hoedje opdoen.

Maar zijn de 'grote machten' gebaat bij vrije Arabische landen? Ik denk dat allerlei inlichtingendiensten nu in Tunesi actief zijn om de 'juiste' mensen aan de macht te helpen.

En Saudie-Arabi en de VS hebben gedeelde belangen, hoewel Tunesi nogal ver van hun bed is.

ik denk dat het nog wel verkeerd kan uitpakken...

/lichte vorm van alu hoedje
pi_91367197
Tunesie is voor Saoedie Arabie echt geen "ver van hun bed"- show. SA doet er alles aan om greep op de Maghreb-landen te krijgen - sinds jaar en dag. Zonder succes tot nu toe.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91367262
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:54 schreef IHVK het volgende:
ik denk dat het wel verkeerd kan uitpakken.
Ik denk alleen dat het verkeerd kan uitpakken als een generaal van mening is dat hij toch echt de beste leider is.
pi_91367322
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:02 schreef AryaMehr het volgende:
En een gevaarlijk wapen, zeker tegen 'het individu'.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 14:58:56 #247
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91367367
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:56 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik denk alleen dat het verkeerd kan uitpakken als een generaal van mening is dat hij toch echt de beste leider is.
Ik denk niet meer dat de Tunesische bevolking dit pikt.
Volgens mij zijn ze nog zo "opgeladen", zodra er iemand aan de macht komt die denkt zonder democratie (of soort van) daar te regeren.
Volgens mij gaan ze dan direct de straat weer op.
Rayen 2½ jaar!
pi_91367407
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:58 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Ik denk niet meer dat de Tunesische bevolking dit pikt..
Met genoeg terreur pikt iedereen alles. Gaat niet altijd op, maar meestal wel.
pi_91367527
quote:
1053 In a report for BBC Radio 4's Today programme. Middle East Editor Jeremy Bowen considers whether events in Tunisia could have the same ripple effect as the strike by the Solidarity union in Poland in 1980. That set off a chain of events which culminated in the fall of the Berlin Wall and the collapse of Communism in Europe in 1989. Could Tunis be the Arab world's Gdansk?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/9362712.stm

Een goede vraag. Ik denk echt dat dit wel een bepaald idee in veel Arabische hoofden zal brengen. Negen november '89, veertien januari '11? Natuurlijk, al die Arabische landen zitten maatschappelijk potdicht, er is veel overheidsterreur, veel macht, maar dat was er ook in Tunesi. Hoe hou je een bevolking tegen die ziet dat het echt kan?
pi_91367631
Overdreven misschien, maar van dit soort gebeurtenissen word ik altijd een beetje -niet te veel, natuurlijk!- emotioneel. Ik vind het mooi. Ik vind het mooi.
pi_91367752
Ik vind het ook mooi, maar hoop dat het goed uitpakt.
pi_91367784
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:07 schreef IHVK het volgende:
Ik vind het ook mooi, maar hoop dat het goed uitpakt.
Absoluut, het is geen zekerheid en zoals stof stof creert, zo voedt chaos chaos.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:08:26 #253
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91367788
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:04 schreef Monidique het volgende:
Overdreven misschien, maar van dit soort gebeurtenissen word ik altijd een beetje -niet te veel, natuurlijk!- emotioneel. Ik vind het mooi. Ik vind het mooi.
Ze rollen waarschijnlijk van de ene ondrukking in de andere. Ik wil eerst verandering zien en dan geloven.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:08:44 #254
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91367799
quote:
Arabische Liga roept op tot kalmte

De Arabische Liga heeft vandaag Tunesie opgeroepen zich te verenigen in het belang van de bevolking. Volgens de Liga moeten politieke krachten in Tunesi, vertegenwoordigers van de maatschappij en functionarissen ervoor zorgen dat de rust wederkeert.

President Zine el-Abidine Ben Ali van Tunesi is vrijdag gevlucht naar Saudi-Arabi na aanhoudende protesten. Volgens de Liga moet er nu worden samengewerkt om de stabiliteit te herstellen. In de Liga zitten 22 Arabische en islamtisch-Afrikaanse landen.

De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft Tunesi vandaag opgeroepen een democratie op te bouwen. Daarvoor bood ze het Noord-Afrikaanse land Duitse ondersteuning aan. Frankrijk heeft stappen genomen om "verdachte verplaatsingen van Tunesische activa in Frankrijk te blokkeren", maakte het kantoor van president Nicolas Sarkozy bekend nadat hij met enkele ministers was bijeengekomen.
Frankrijk, hypocriete stokbroodeters. Jarenlange samenwerking met Ben Ali, maar wanneer het volk in opstand komt plotseling met enorme waakzaamheid de Tunesische activa in de gaten houden.
pi_91367816
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:08 schreef Morendo het volgende:

[..]

Ze rollen waarschijnlijk van de ene ondrukking in de andere. Ik wil eerst verandering zien en dan geloven.
Wel, dit is stap n en die stap op zich, wat er ook hierna gebeurt, is mooi op zich.
pi_91368139
Ik merk wel dat er een bepaalde onrust is in geheel Noord Afrika momenteel. Toch een bepaalde spanning van "en wat gaat er hier nu gebeuren". De discussie onder het volk is in ieder geval losgebarsten.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91368225
Stl dat er democratie komt, echte democratie, echte vrijheid, hoeveel moeite zullen de despoten doen om er zeker van te zijn dat het geen succesverhaal wordt?
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:22:29 #258
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91368363
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:18 schreef Monidique het volgende:
Stl dat er democratie komt, echte democratie, echte vrijheid, hoeveel moeite zullen de despoten doen om er zeker van te zijn dat het geen succesverhaal wordt?
Wie heb je allemaal op het oog?
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:23:15 #259
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91368382
quote:
Palestinians hail Tunisia uprising

Palestinian resistance groups have hailed Tunisia uprising which led to the ouster of President Zine El Abidin Ben Ali, saying it could inspire the Arab world to reject “tyranny and injustice.”

"We congratulate the Tunisian people for their uprising against the tyrannical regime," Daoud Shihab, a spokesman for the Islamic Jihad group, said on Saturday.

The events in Tunisia "demonstrate that the Arab masses are able to bring change for freedom and rejection of tyranny and injustice," he added.

Ben Ali, who had earlier fired his government and announced early elections, fled the country on Friday after a month of popular revolt that claimed dozens of lives.

Hamas has praised the uprising, saying it represented the will of the Tunisian people.

"We are with our brothers, the people of Tunisia, in choosing their leaders no matter what the sacrifices are," Hamas' Interior Minister Fathi Hammad told reporters.

"This is an application of the people's will after being patient for a long time," he added.
pi_91368408
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:18 schreef Monidique het volgende:
Zijn er in Tunesi verschillende etnische groepen? Verdeel en heers werkt vaak.
pi_91368435
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:18 schreef Monidique het volgende:
dat is wel een lastige inderdaad. Wordt het dit volk gegund zichzelf te besturen...
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_91368471
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:22 schreef Morendo het volgende:

[..]

Wie heb je allemaal op het oog?
Wie? Iedereen. Ik denk niet dat de Arabische leiders erg blij zijn nu en absoluut niet blij zijn met een land dat z'n despoot heeft verwijderd en floreert.
pi_91368491
Egypte , Algerije en Libi, daar zou er ook iets kunnen gebeuren.

Maar in Egypte heb je het gevaar van de moslimbroeders dat laat de internationale gemeenschap niet gebeuren. Denk ik...
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:26:48 #264
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91368538
quote:
"We congratulate the Tunisian people for their uprising against the tyrannical regime," Daoud Shihab, a spokesman for the Islamic Jihad group, said on Saturday.
Jippie. Lijkt mij een gezellige club van en voor redelijke mensen.
pi_91368630
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:26 schreef Morendo het volgende:

[..]

Tunesi is heel anders dan Palestina.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:29:11 #266
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91368640
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:25 schreef Monidique het volgende:

[..]

Wie? Iedereen. Ik denk niet dat de Arabische leiders erg blij zijn nu en absoluut niet blij zijn met een land dat z'n despoot heeft verwijderd en floreert.
Ach, sowieso hebben types als Mubarak en Kadhafi niet meer lang te gaan. Ik zou daar als burger mijn leven niet voor wagen.
pi_91368647
Het is natuurlijk wel zuur voor de Palestijnen. Iedereen juicht dat de Tunesirs hun repressieve leider hebben verjaagd, dat er hoop is op vrijheid, jeeh, wat goed allemaal, we zijn zo blij, en ondertussen worden wapens en dollars geleverd aan Isral om de bezetting, die al bijna zo lang duurt als de Tunesische onafhankelijkheid, voort te zetten.
pi_91368654
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:26 schreef Morendo het volgende:

[..]

Het zijn wel clubjes die hebben kunnen floreren dankzij dit soort repressieve regimes. En dat wordt nog wel eens vergeten. De reden dat dit soort clubjes dan ook zoveel aanhang krijgen, is omdat het vaak de enige groeperingen zijn die een vuist durven te maken tegen de regimes.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91368722
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:29 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het zijn wel clubjes die hebben kunnen floreren dankzij dit soort repressieve regimes. En dat wordt nog wel eens vergeten. De reden dat dit soort clubjes dan ook zoveel aanhang krijgen, is omdat het vaak de enige groeperingen zijn die een vuist durven te maken tegen de regimes.
Inderdaad

Net als Israel dat Hamas groot heeft gemaakt.
pi_91368730
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:29 schreef Morendo het volgende:

[..]

Ach, sowieso hebben types als Mubarak en Kadhafi niet meer lang te gaan. Ik zou daar als burger mijn leven niet voor wagen.
Nou ja, ik durf niet te spreken voor andere burgers, zeker niet voor onderdrukte burgers, maar het is uiteraard niet zo dat er na Moebarak en Khadafi geen repressie meer is.
pi_91368775
Overigens komen er nu langzaam maar zeker foto's binnen van studentenprotesten uit Marokko van de afgelopen paar dagen.

Er zitten wat bloedige pics tussen die ik jullie zal besparen.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:32:46 #272
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91368797
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:26 schreef Morendo het volgende:
Gek genoeg bleven dergelijke 'hartverwarmende' reacties achterwege toen men in Iran in opstand kwam. Voor zover de principes van de Palestijnen die natuurlijk enkel achter de Tunesirs staan omdat het regime van Ben Ali elke vorm van islamitische fundamentalisme de kop indrukte en omdat ze de Palestijnen niet steunden.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:37:47 #273
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91369015
quote:
Opvolger president Tunesi bedigd

Parlementsvoorzitter Foued Mebezza is vandaag officieel beindigd als de tijdelijke opvolger van de gevluchte Tunesische president Zine al-Abidine Ben Ali.

Volgens staatspersbureau TAP heeft het staatshoofd “definitief” de macht verlaten. Vervolgens werd Mebezza aangewezen als waarnemend president. Hij legde de eed af in het parlement.

Mebezza zal als interim-president fungeren totdat er nieuwe verkiezingen worden gehouden. Volgens de grondwet moet dat binnen zestig dagen gebeuren.
pi_91369104
Marokko heeft weinig te vrezen stond in de krant vandaag.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:40:03 #275
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91369109
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:31 schreef Monidique het volgende:
Nou ja, ik durf niet te spreken voor andere burgers, zeker niet voor onderdrukte burgers, maar het is uiteraard niet zo dat er na Moebarak en Khadafi geen repressie meer is.
Ik zou dan de straat opgaan na het overlijdensbericht van de dictator. Maar ja, ik ben dan ook een held op (witte) sokken.
pi_91369148
quote:
11s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:39 schreef IHVK het volgende:
Marokko heeft weinig te vrezen stond in de krant vandaag.
De monarch heeft weinig te vrezen, de regering zelf is een ander verhaal. Die worden dan ook verantwoordelijk gehouden voor de corruptie en werkloosheid.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:42:20 #277
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91369184
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:32 schreef AryaMehr het volgende:
enkel achter de Tunesirs staan omdat het regime van Ben Ali elke vorm van islamitische fundamentalisme de kop indrukte
Gaan die in het post-Ben Ali tijdperk een rol van betekenis spelen?
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:44:29 #278
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91369284
Sowieso heb je met de geboortecijfers in de Arabische wereld per definitie een werkloosheidsprobleem. Of het land nu geleid wordt door een dictator of niet.
pi_91369388
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:44 schreef Morendo het volgende:
Sowieso heb je met de geboortecijfers in de Arabische wereld per definitie een werkloosheidsprobleem. Of het land nu geleid wordt door een dictator of niet.
Daar vergis je je lelijk in, gezien het feit dat de geboorteratio het afgelopen decennium enorm gezakt is, tot net boven replacement ratio. In het geval van Tunesie zelfs eronder.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91369423
Tunesie 15/1000 valt dus mee.
pi_91369452
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:46 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Daar vergis je je lelijk in, gezien het feit dat de geboorteratio het afgelopen decennium enorm gezakt is, tot net boven replacement ratio.
Maar het zijn wel landen met een overwegend jonge bevolking die nu massaal de arbeidsmarkt wil betreden maar waarvoor geen banen zijn.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:48:42 #282
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91369469
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:44 schreef Morendo het volgende:
Valt wel mee hoor, de gemiddelde kindertal ligt in Tunesi bijvoorbeeld op 1.93. Vergelijkbaar, Nederland kent een cijfer van 1.72.

http://en.wikipedia.org/w(...)es_by_fertility_rate
pi_91369540
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar het zijn wel landen met een overwegend jonge bevolking die nu massaal de arbeidsmarkt wil betreden maar waarvoor geen banen zijn.
Klopt, dit is de "babyboom" generatie van de Arabische wereld.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:50:53 #284
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91369551
Opmerkelijk overigens dat Tunesie het laagste gemiddelde kindertal van alle Arabische (islamitische) landen kent, alhoewel volgens de CIA enkel Iran nog een lager kindertal kent.

[ Bericht 14% gewijzigd door AryaMehr op 15-01-2011 15:59:36 ]
pi_91369623
Er zijn meer doden gevallen dan bij de aanslag op Hariri, tijd voor een ICC-tje of komt dat politiek gezien niet goed uit?
pi_91369688
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:50 schreef AryaMehr het volgende:
Opmerkelijk overigens dat Tunesie de laagste kindertal van alle Arabische (islamitische) landen kent, alhoewel volgens de CIA enkel Iran nog een lager kindertal kent.
Dictator die Westerse levensstijl pushte zonder de bijbehorende vrijheden, moest een keer tegen hem werken.
pi_91369752
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:54 schreef IHVK het volgende:

[..]

Dictator die Westerse levensstijl pushte zonder de bijbehorende vrijheden, moest een keer tegen hem werken.
Het heeft vrij weinig met "Westerse levensstijl" te maken. Naarmate een land zich verder ontwikkelt, zal het kindertal ook dalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mutant01 op 15-01-2011 16:02:10 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_91369782
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:55 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het heeft vrij weinig met "Westerse levensstijl" te maken. Naar mate een land zich verder ontwikkelt, zal het kindertal ook dalen.
Maar Tunesie is niet zoveel rijker dan omringende landen?
pi_91369810
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:56 schreef IHVK het volgende:

[..]

Maar Tunesie is niet zoveel rijker dan omringende landen?
Op Libie na (wat eigenlijk niet telt, gezien de enorme olievoorraden en de immens kleine populatie van dat land) is Tunesie het rijkste land in Noord-Afrika.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91369859
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:57 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Op Libie na (wat eigenlijk niet telt, gezien de enorme olievoorraden en de immens kleine populatie van dat land) is Tunesie het rijkste land in Noord-Afrika.
Oke. :)

Maar de golfstaten zijn veel rijker, in welk opzicht zijn ze dan niet ontwikkeld?
pi_91369879
Ik heb veel vragen maar vindt dit heel Interssant :@
pi_91369892
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:58 schreef IHVK het volgende:

[..]

Oke. :)

Maar de golfstaten zijn veel rijker, in welk opzicht zijn ze dan niet ontwikkeld?
Sociale ontwikkeling. Denk alleen al aan de wijze waarop bijv. vrouwen in de Golf behandeld worden...
Allah Al Watan Al Malik
pi_91369936
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:59 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Sociale ontwikkeling. Denk alleen al aan de wijze waarop bijv. vrouwen in de Golf behandeld worden...
Oke :)
  † In Memoriam † zaterdag 15 januari 2011 @ 16:01:39 #294
137949 Disana
pi_91369972
Ik volg dit topic al vanaf het begin en stel jullie kennis zeer op prijs, zoals ook de inside information van Aloulou. Zo zie je maar hoe een ogenschijnlijk rustig land je kan verbazen; ik ben heel benieuwd naar hoe het zich verder ontwikkelt.
pi_91370060
Volgens CNN zijn politie en Millitairen en Politie ook nog heel actief.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 16:04:34 #296
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91370082
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:59 schreef Mutant01 het volgende:
Natuurlijk ook niet helemaal waar. Tunesi telt van alle Arabische landen de meeste analfabeten en de ontwikkeling van de gemiddelde persoon in de Perzische golfstaten loopt voor in vergelijking met de ontwikkeling in Noord-Afrikaanse landen.
pi_91370132
Euforie maakt plaats voor bezorgdheid volgens CNN
pi_91370199
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 16:05 schreef IHVK het volgende:
Euforie maakt plaats voor bezorgdheid volgens CNN
CNN. Ik kijk nooit meer naar die zender, wat een bagger.
pi_91370310
"Niet het volk maar het leger beheerst de straten" aldus CNN

Ze mochten zelfs niet filmen van het leger.
pi_91370330
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 16:07 schreef Monidique het volgende:

[..]

CNN. Ik kijk nooit meer naar die zender, wat een bagger.
Ik heb geen Al Jazeera , tips? :')
  zaterdag 15 januari 2011 @ 16:11:11 #301
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91370340
slot
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')