Gaat lekker daar zeg. Ik had dit nog niet op het nieuws gezien, dat het daar zo uit de hand aan het lopen wasquote:Tunesi sluit alle scholen en universiteiten
TUNIS - De Tunesische regering sluit voorlopig alle scholen en universiteiten. Dat heeft het officile persbureau van het Noord-Afrikaanse land maandag bekendgemaakt.
Tunesi beleeft momenteel de grootste onrust sinds tientallen jaren. Bij gevechten met de politie kwamen afgelopen weekend veertien mensen om.
Maandag waren er opnieuw confrontaties tussen jonge betogers en veiligheidstroepen. De politie schoot in de lucht en gebruikte traangas om demonstranten uit elkaar te jagen.
De oproerpolitie omsingelde de universiteitscampus in hoofdstad Tunis, toen honderden studenten de straat op wilden gaan om te betogen.
Vooral jongeren protesteren sinds half december tegen corruptie, werkloosheid en de hoge voedselprijzen in het autoritair geleide land.
Geweld
''Na het geweld in universiteiten en in afwachting van een onderzoek naar het opruien van studenten, hebben we besloten om te stoppen met alle lessen op alle onderwijsinstellingen met ingang van dinsdag'', meldde het ministerie van onderwijs.
De president van Tunesi, Zine al-Abidin Ben Ali, heeft de protesten maandag op televisie ''terroristische daden'' genoemd.
''Gemaskerde bendes hebben 's nachts overheidsgebouwen aangevallen en zelfs burgers in hun eigen huis.''
Buitenlandse partijen
De gebeurtenissen zijn volgens hem het werk van ''buitenlandse partijen die het slecht voor hebben met het land.'' De president, die al sinds 1987 regeert, beloofde de opstandige burgers om 300.000 extra banen te creren.
De Europese Unie, de voornaamste handelspartner van Tunesi, veroordeelde maandag het geweld dat de regering tegen de betogers gebruikt.
ik denk joden.quote:Op maandag 10 januari 2011 21:18 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Gaat lekker daar zeg. Ik had dit nog niet op het nieuws gezien, dat het daar zo uit de hand aan het lopen wasWie moeten dan die 'buitenlandse' partijen zijn? Moet je dan aan AlQaida denken? Buurlanden? Westerse invloeden?
De enige terrorist hier is de Tunesische president c.q. dictator. Eenieder die tegen de dictator vecht is een verzetsstrijder.quote:De president van Tunesi, Zine al-Abidin Ben Ali, heeft de protesten maandag op televisie ''terroristische daden'' genoemd.
Dat is inderdaad niet zo'n slimme zet lijkt het of de president wil er nu voor eens en altijd een einde aan maken (de demonstraties welteverstaan) maar dan gaan er heel veel doden vallen aangezien in heel het land mensen de straat op gaan met de oproep tot vrijheid, geen onrechtvaardigheid meer en leuzen tegen president Ben Ali en zijn regime.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 01:29 schreef Picchia het volgende:
Dat is mooi, dan hebben ze alle tijd om te demonstreren.
Al-Qaida is niet aanwezig in Tunesie, logisch gezien natuur van de politiestaat en de repressie tegen elke vorm (in hun ogen) van islamisme. Westerse invloeden gaat het ook niet om want hij is grote vrienden met Sarkozy en ook Amerika steunt hem al jaren - heerlijk zulke puppets die dan weer hun bevolking afmaken als ze tegen onderdrukking in opstand komen.quote:Op maandag 10 januari 2011 21:18 schreef Frutsel het volgende:
Gaat lekker daar zeg. Ik had dit nog niet op het nieuws gezien, dat het daar zo uit de hand aan het lopen wasWie moeten dan die 'buitenlandse' partijen zijn? Moet je dan aan AlQaida denken? Buurlanden? Westerse invloeden?
quote:Op zondag 9 januari 2011 20:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tunesie, gaat prima. Marokko, gaat prima. Algerije, gaat de goede kant op. Egypte, gaat ook de goede kant op.
Mijn ex-collega was Tunesische en ging elk jaar een week of vier terug naar haar geboorteland. Heb prachtige foto's gezien en verhalen gehoord en voor mijn gevoel was het het meest welvarende en stabielste land van Afrika, zonder al te veel tamtam. Daarom verbaasde ik me hierover, waar dat dan de laatste tijd zo mis gegaan was.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 01:59 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Al-Qaida is niet aanwezig in Tunesie, logisch gezien natuur van de politiestaat en de repressie tegen elke vorm (in hun ogen) van islamisme. Westerse invloeden gaat het ook niet om want hij is grote vrienden met Sarkozy en ook Amerika steunt hem al jaren - heerlijk zulke puppets die dan weer hun bevolking afmaken als ze tegen onderdrukking in opstand komen.
Buurlanden heeft Tunesie goede banden mee, zowel Algerije als Libie en geen conflicten over grenzen bijvoorbeeld. Wat president Ben Ali in zijn eerste live toespraak in de eerste week bedoelde was vooral al Jazeera als nieuwsmedia. Nu hij zijn tweede toespraak heeft gehouden omdat ook hij ziet dat de demonstraties niet zullen stoppen en het verder uit de hand loopt begint hij weer indirect over al Jazeera te zeuren.
ik denk dat de kruik te lang te water is geweest.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 09:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Mijn ex-collega was Tunesische en ging elk jaar een week of vier terug naar haar geboorteland. Heb prachtige foto's gezien en verhalen gehoord en voor mijn gevoel was het het meest welvarende en stabielste land van Afrika, zonder al te veel tamtam. Daarom verbaasde ik me hierover, waar dat dan de laatste tijd zo mis gegaan was.
aha. ik wist het wel! allemaal de schuld van die westerse vriendjes met hun walgelijke westerse democratin. heeft ben ali toch nog gelijk met zijn buitenlandse onruststokers.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:35 schreef Muridae het volgende:
Het werd eens tijd dat men in verzet komt tegen de dictator Ben Ali.
Dit schoothondje van Sarkozy was een paar jaar geleden herkozen voor de komende 25 jaar.
(hij won de verkiezing met 92% stemmen)
Meer info :
http://www.guardian.co.uk(...)irst-lady?intcmp=239
Next on the list:
Algerije - dictator Bouteflika
Egypte - dictator Mubarak
Libi - dictator Gaddafi
Allemaal vriendjes van het Westen en voorbeelden van democratie.
Je gaat persoonlijk helpen begrijp ik?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:35 schreef Muridae het volgende:
Het werd eens tijd dat men in verzet komt tegen de dictator Ben Ali.
Dit schoothondje van Sarkozy was een paar jaar geleden herkozen voor de komende 25 jaar.
(hij won de verkiezing met 92% stemmen)
Meer info :
http://www.guardian.co.uk(...)irst-lady?intcmp=239
Next on the list:
Algerije - dictator Bouteflika
Egypte - dictator Mubarak
Libi - dictator Gaddafi
En dat is niet goed?quote:Allemaal vriendjes van het Westen en voorbeelden van democratie.
Het is helaas toch een beetje onze schuld.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:40 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
aha. ik wist het wel! allemaal de schuld van die westerse vriendjes met hun walgelijke westerse democratin. heeft ben ali toch nog gelijk met zijn buitenlandse onruststokers.
Volgens mij keuren wij de situaties van Sudan, Somali, Congo al duidelijk af ?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:43 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Je gaat persoonlijk helpen begrijp ik?
[..]
En dat is niet goed?
Maar je hebt gelijk, in landen als Sudan, Congo, Somalie etc etc gaat het stukken beter
Ow wacht, dat is ook de schuld van het westen
Eigenlijk wel ja:quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:43 schreef Frutsel het volgende:
Maar je hebt gelijk, in landen als Sudan, Congo, Somalie etc etc gaat het stukken beter
Ow wacht, dat is ook de schuld van het westen
Maar ja, het Westen heeft Afrika vroeger als kolonie gehad, dus het zal altijd de schuld van het Westen blijven?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 12:00 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Eigenlijk wel ja:
Congo -> Belgi
Sudan -> Westen zit te stoken om een onafhankelijk olierijk Zuid-Soedan te stichten.
Somali -> Ethiopische invasie met Amerikaanse hulp etc.
Zolang de "natiestaat" bestaat, is het Westen schuldig.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 12:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Maar ja, het Westen heeft Afrika vroeger als kolonie gehad, dus het zal altijd de schuld van het Westen blijven?
Jazeker.quote:Op het moment dat het Westen zijn handjes er compleet vanaf trekt denk je dat het beter gaat?
Dat moet je doen ja, dan zal het beter gaan met die regio. Het Westen heeft die groepen en minderheden met elkaar opgezadeld door lukraak grenzen te tekenen. Gewoon niet meebemoeien en laat ze zelf hun eigen grenzen tekenen. En natuurramen door climate change is ook de schuld van het Westen.quote:Dan moeten we ook onze ogen sluiten voor de natuurrampen, hongersnood en de dagelijkse slachting van etnische groepen en minderheden. Zoek het lekker zelf uit daar![]()
Nee dat hebben ze niet.quote:Ik ben het met je eens dat Westerse invloed deels uit zelfbelang is geweest, maar anderzijds denk ik dat landen of bevolkingen daar ook hun voordeel uit hebben gehaald.
Veel van die dictaturen worden gesteund door het Westen of zijn een bijproduct van westerse bemoeienis.quote:Om even niet te spreken over al dan niet corrupte regeringen en/of dictaturen.
Je vergist je dan, de invloed is steeds nog duidelijk aanwezig.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 12:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Maar ja, het Westen heeft Afrika vroeger als kolonie gehad, dus het zal altijd de schuld van het Westen blijven?
Op het moment dat het Westen zijn handjes er compleet vanaf trekt denk je dat het beter gaat? Dan moeten we ook onze ogen sluiten voor de natuurrampen, hongersnood en de dagelijkse slachting van etnische groepen en minderheden. Zoek het lekker zelf uit daar![]()
Ik ben het met je eens dat Westerse invloed deels uit zelfbelang is geweest, maar anderzijds denk ik dat landen of bevolkingen daar ook hun voordeel uit hebben gehaald. Om even niet te spreken over al dan niet corrupte regeringen en/of dictaturen.
Ik geloof direct dat het Westen een zeer grote vinger in de pap heeft en dat soort zaken fijn blokkeert. Ik vind het alleen wat makkelijk om te zeggen: het is allemaal de schuld van het Westen... want zonder het Westen was het misschien nog wel n grote woestijn, waar mensen elkaar met duizenden afslachten. Zwart-wit gezegd dan. Het Westen heeft ook goede dingen gebracht lijkt me? Want hoe kom je aan die lokale kennis dan? Mensen die in het Westen hebben gestudeerd en die kennis meenemen naar hun geboorteland om daar de ontwikkeling te stimuleren hebben een nobel streven, maar deels is dat dan toch ook dankzij het Westen?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 12:17 schreef Muridae het volgende:
[..]
Je vergist je dan, de invloed is steeds nog duidelijk aanwezig.
Vooral Frankrijk is nog sterk aanwezig in Noord-Afrika, weliswaar niet met gigantische legers maar wel met allerlei overgenomen Nuts bedrijven. De elektra van bijna heel Noord-Afrika wordt bijvoorbeeld nog steeds geregeld door Franse bedrijven, en dat is maar een voorbeeld. Ik kan je ook vertellen dat die Fransen veel gebruik maken van corrupte ambtenaren om hun zakken te blijven vullen. Een plan om over te stappen op Chinese diensten is in het verleden al eerder geblokt door allerlei "buitenlandse" belangen. Het zal je dan ook niet verbazen dat er een Franse TGV komt in Marokko i.p.v. de goedkopere en snellere Chinese variant. Het invliegen van Franse technici i.p.v. gebruik te maken van de lokale kennis is ook een groot punt van ergernis binnen die landen.
Ik denk dat je nog steeds kan spreken over kolonisatie, maar dan de economische variant hiervan.
Het nog steeds uitmelken van corrupte staten d.m.v. het installeren van marionetten/dictators.
Toen jouw voorouders in berenvellen liepen, was het islamitische rijk n en al beschaving.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 12:29 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Het Westen heeft ook goede dingen gebracht lijkt me? Want hoe kom je aan die lokale kennis dan?
Dan zou men China bashen ja, net zoals het terecht is dat het Westen wordt gebasht op dit moment.quote:Prima hoor, maar als je bijv tien jaar geleden China de volmachten in Afrika had gegeven, denk je dan niet dat je over vijftig jaar dezelfde shit gehad, maar dan onder Chinese onderdrukking etc. China doet het ook niet voor de Afrikanen, maar denkt ook aan zijn eigen economie.
Dat klopt, alleen de gemiddelde Egyptenaar of Tunesir begint langzamerhand steeds minder te profiteren van zaken zoals toerisme. Er is een zwaar tekort aan hoogopgeleide banen, terwijl de kennis er al is. Ik kan mij dit goed voorstellen, niemand gaat 8 jaar medicijnen studeren om vervolgens eenleven lang ober of groenteboer te moeten zijn. Daarnaast heb je ook nog het probleem van de alsmaar duurder wordende levensmiddelen.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 12:29 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik geloof direct dat het Westen een zeer grote vinger in de pap heeft en dat soort zaken fijn blokkeert. Ik vind het alleen wat makkelijk om te zeggen: het is allemaal de schuld van het Westen... want zonder het Westen was het misschien nog wel n grote woestijn, waar mensen elkaar met duizenden afslachten. Zwart-wit gezegd dan. Het Westen heeft ook goede dingen gebracht lijkt me? Want hoe kom je aan die lokale kennis dan? Mensen die in het Westen hebben gestudeerd en die kennis meenemen naar hun geboorteland om daar de ontwikkeling te stimuleren hebben een nobel streven, maar deels is dat dan toch ook dankzij het Westen?
Prima hoor, maar als je bijv tien jaar geleden China de volmachten in Afrika had gegeven, denk je dan niet dat je over vijftig jaar dezelfde shit gehad, maar dan onder Chinese onderdrukking etc. China doet het ook niet voor de Afrikanen, maar denkt ook aan zijn eigen economie.
En tuurlijk zullen de dictators in Noord-Afrika, al dan niet puppets van het Westen, hun zakken vullen. Maar ik kan me nie voorstellen dat de gemiddelde Egyptenaar of Tunesier bijv niet profiteert van de inkomsten uit toerisme, van Westerse toeristen.
Dat ontken ik ook nietquote:Op dinsdag 11 januari 2011 13:02 schreef Muridae het volgende:
[..]
Oftewel, het westen is niet 100% de oorzaak van alle problemen maar het valt niet te ontkennen dat ze wel een grote rol spelen door het beschermen van de dictators.
Serieus? Dat had ik nooit gedacht joh..quote:Op dinsdag 11 januari 2011 13:13 schreef Aloulou het volgende:
Ik ben Tunesische afkomst zelf en mijn zusje zit er nu. Familieleden die teruggekeerd zijn en veel contact mee alleen luistert de geheime dienst altijd gesprekken af dus kijk je erg uit. Sowieso doet men dat en zeg je over telefoon niet duidelijk zaken. Gelukkig kunnen wij nederlands praten en dus kan je wat meer zeggen.
quote:Op dit moment slaat de politie erop los in Tunis, de hoofdstad. In Thalla, waar al veel doden zijn gevallen, spreekt de politie door microfoons de mensen toe dat als ze meer dan twee personen op straat bij elkaar tegenkomen ze worden afgeschoten.
Ook omdat de Tunesische overheid zeer geavanceerde middelen gebruikt voor de censuur en dat altijd al erg serieus heeft genomen om het goede beeld in het buitenland hoog te houden. Ze hebben ook hackers in dienst die online accounts hacken en deleten, blogs en facebook maar ook websites. Gisteren heel facebook niet meer bereikbaar naast de vele andere sites om te voorkomen dat Tunesiers filmpjes uploaden. In een verder stadium zal men ook de mobiele telefoonlijnen in het land platleggen. Overigens zijn die in handen van de familie van de vrouw van Ben Ali zoals ook de nationale bank is opgekocht, vliegtuigmaatschappij en nog veel meer.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 13:19 schreef Frutsel het volgende:
Waarom zie je er dan zo weinig over in de westerse media? Destijds was er bijv heel veel aandacht voor Iran. Maar ja, Iran is natuurlijk een "schurkenstaat" en politiek belangrijk.. zal daar dan wel mee te maken hebben. Maar je zou denken dat bijv Congo, Sudan of Zimbabwe vaker in het nieuws kwamen dan bijv Tunesie nu?
daar kan je zo te zien gewoon demonstreren zonder afgeknald te worden.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:16 schreef braddofiel het volgende:
Fack
Ik ben er afgelopen zomer bijna een maand geweest en dat was echt heel goed bevallen, en alles leek er gewoon heel goed te gaan enzo
Deze zomer zouden we weer gaan, het is te hopen dat we berhaupt wel kunnen
We gaan naar Sousse trouwens
Sousse is gezellig en kan je lekker stappen.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:16 schreef braddofiel het volgende:
Fack
Ik ben er afgelopen zomer bijna een maand geweest en dat was echt heel goed bevallen, en alles leek er gewoon heel goed te gaan enzo
Deze zomer zouden we weer gaan, het is te hopen dat we berhaupt wel kunnen
We gaan naar Sousse trouwens
quote:Opnieuw doden bij rellen in Tunesi
Bij rellen in Tunesi zijn vier doden en acht gewonden gevallen. Dat gebeurde toen betogers in de stad Gassrine gisteren politiebureaus aanvielen met brandbommen.
In totaal zouden bij gevechten met de oproerpolitie de afgelopen dagen al meer dan 50 doden zijn gevallen. Vooral jongeren zijn de straat opgegaan om te protesteren tegen de hoge werkloosheid en de hoge voedselprijzen.
Om de gemoederen te bedaren, beloofde president Zine al-Abidin Ben Ali 300.000 nieuwe banen. Ondanks dat was het vannacht opnieuw onrustig.
Ik denk dat dat er niet mee te maken heeft.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:44 schreef Monidique het volgende:
Zonde dat het maar Arabieren zijn en geen vrijheidslievende Iranirs, anders hadden we er wel wat meer over gehoord.
quote:Brandbommen tegen ambassade Tunesi in Bern
BERN - Onbekenden hebben de Tunesische ambassade in de Zwitserse hoofdstad Bern in de vroege woensdagochtend bekogeld met brandbommen. Dat meldde de politie.
De bommen ontbrandden niet en richtten nauwelijks schade aan. Het motief voor de aanval is volgens de politie onduidelijk. De actie houdt mogelijk verband met de aanhoudende onrust in Tunesi.
Boze betogers zijn daar al dagen in conflict met de oproerpolitie. De demonstranten, de meesten jong en hooggeschoold, zijn vooral boos over de hoge werkloosheid in het Noord-Afrikaanse land.
Ze willen meer banen en betere leefomstandigheden. De onlusten begonnen op 17 december en eisten al tientallen levens.
quote:Tunesi laat alle opgepakte betogers vrij
De president van Tunesi heeft woensdag besloten alle recent opgepakte betogers vrij te laten. Tegelijk heeft hij de minister van Binnenlandse Zaken ontslagen. De maatregel volgt op weken van grote onlusten en stakingen in het Noord-Afrikaanse land. Daarbij vielen naar schatting ruim vijftig doden.
Ik hoop het van harte...alleen ben ik bang voor Iraanse toestanden.quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:47 schreef Aloulou het volgende:
http://24sur24.posterous.(...)arching-in-sfax-toda
Sfax, het rotterdam van Tunesie. Na Tunis grootste en belangrijkste stad.
![]()
PS: Al Jazeera die dit uitzendt en alle Tunesiers zien het zal geloof in revolutie doen sterken. Echt, Ben Ali is exit!!
Ik hoor er inderdaad weinig over, terwijl het er flink aan toe lijkt te gaanquote:Op dinsdag 11 januari 2011 01:17 schreef Aloulou het volgende:
Er zijn al drie weken in heel het land grote demonstraties en nu de tweede dag dat het leger in Kassrine, Westen, en Thalla aanwezig is en er zijn in twee dagen 40(!!) doden gevallen. De media zit hier te slapen of vind het niet interessant genoeg.
De situaties zijn niet helemaal gelijk in de Maghreb landen. Marokko hoor ik van Marokkanen zelf goede verhalen over over de economie sinds de nieuwe koning. Ook is het regime bij lange na niet zo repressief als in Tunesie in dat ze alle meningen en kritiek keihard neerslaan en alleen staatskranten enzo hebben. Ik denk dat als dit in Marokko gebeurt het jongeren zijn en niet gehele bevolking zoals in Tunesie nu. Advocaten, vakbonden die altijd werd verweten met de regering mee te praten, mannen, vrouwen, oud en jong gaan de straat op. De rellen met geweld zijn meer door mannen en jongeren maar de demonstraties komen echt uit alle hoeken nu. Zelfs mij verbaasd het want Tunesiers zijn altijd een bang volkje geweest itt Algerijnen bijv.quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:19 schreef Muridae het volgende:
[..]
Ik hoop het van harte...alleen ben ik bang voor Iraanse toestanden.
Op het web zie ik alleen hier en daar berichten van een georganiseerde militaire coup...
http://thenextweb.com/twi(...)on-is-being-tweeted/
Denk je dat dit over zal slaan naar Algerije, of zelfs Marokko ?
In die landen heb je toch soortgelijke situaties met families die al decennia lang de macht hebben.
Neem van mij aan wat hij ook doet het is pas over de woede als hij helemaal weg is en zijn regime verdwenen. Eerder zijn rellen uitgebroken, 2 jaar geleden Redeyef. In as gelegd.quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:29 schreef speknek het volgende:
Gezien dat de minister van Binnenlandse Zaken is ontslagen en de president nu op de appeasement tour is, denk ik dat het regime wankeler is dan in Iran. Of Ben Ali ondanks alles minder beestachtig dan de ayatollahs. Maar ik heb er eerlijk gezegd ook een hard hoofd in dat ie echt finished is.
Ja een generaal maar dat was afgelopen week al. Rachid Ammar schijnt de naam te zijn.quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:06 schreef Mutant01 het volgende:
Was er niet iemand van het leger ontslagen, omdat deze weigerde tegen de bevolking op te treden?
I approve this message.quote:Op woensdag 12 januari 2011 01:20 schreef AryaMehr het volgende:
Enorme censuur, burgers die door excessief regime-geweld vermoord worden of geword raken en universiteiten die gesloten worden. Waar hebben we dit eerder gezien? Op dit soort momenten voel ik een soort verbondenheid met de mensen die ondanks alle gevaren toch de straat opgaan om voor hun vrijheid te vechten. Laten we hopen dat de corrupte, anti-vrijheid regime van Tunesi zo snel mogelijk omver wordt geholpen en dat vele andere Arabische landen een voorbeeld aan de Tunesirs nemen.
Een soort 1989 maar dan voor die Maghreb dictaturen?quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:36 schreef zoalshetis het volgende:
marokko is sluimerend. mensen worden moe van dictators nu ze al jazeera hebben en internet.
die angst is idd gerechtvaardigd. maar uiteindelijk zal het er beter op worden.quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een soort 1989 maar dan voor die Maghreb dictaturen?
Gevaar is dat ze na de bevrijding naar een theocratie grijpen of in een burgeroorlog vervallen.
Mm, kind met badwater weggooien is dat. Nog minder vrijheid.quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:58 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
die angst is idd gerechtvaardigd. maar uiteindelijk zal het er beter op worden.
ik juich het dan ook niet toe, als je dat denkt.quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, kind met badwater weggooien is dat. Nog minder vrijheid.
Kijk naar Iran.
Nee, maar het is dus wel een dilemma.quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:08 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik juich het dan ook niet toe, als je dat denkt.
noord afrika is idd wel een buffer tegen enge theocratin. maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, maar het is dus wel een dilemma.
Opstand tegen dictatuur, dat juichen we vanzelfsprekend toe.
Maar wat als dat vrijwel zeker leidt tot nog meer ellende?
Hebben die landen een intellectuele middenklasse die hen kan leiden naar een liberale-democratie?
Zo niet, moeten we dan nog juichen?
Want een theocratie lijkt me nog verder van het padje af dan nu.
Ik denk dat men zich daar in het Westen wel zorgen om maakt iig.
Ik zou liever zien dat het liberale-democratien werden, maar is dat haalbaar...?quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:25 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
noord afrika is idd wel een buffer tegen enge theocratin. maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
misschien als men wat minder argwaan krijgt voor huidige voorbeelden uit het westen? wellicht duurt dat nog eeuwen en heeft het westen dan allang weer een nieuwe vorm van samenleving.quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zou liever zien dat het liberale-democratien werden, maar is dat haalbaar...?
Ja, dan zitten wij eindelijk met een islamitische theocratie, worden zij liberale-democratien natuurlijk...quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
misschien als men wat minder argwaan krijgt voor huidige voorbeelden uit het westen? wellicht duurt dat nog eeuwen en heeft het westen dan allang weer een nieuwe vorm van samenleving.
ach we zullen zien. de tijd en alleen de tijd zal het leren.
ehm. zo zei en bedoelde ik het niet.quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dan zitten wij eindelijk met een islamitische theocratie, worden zij liberale-democratien natuurlijk...
In 78-79 bedoel je?quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:50 schreef AryaMehr het volgende:
Alhoewel de vergelijkenis met Iran wordt getrokken, is dat natuurlijk niet helemaal correct. De mensen in Iran gingen de straat vanwege extreme onderdrukking, in tegenstelling tot de Tunesiers die voornamelijk de straat opgaan vanwege enorme werkloosheid, corruptie en nepotisme. Dat maakt de situatie niet minder erg, maar wel iets anders.
een president die zolang zit, dat is 99% van de gevallen foute boel.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 09:13 schreef Eclaire84 het volgende:
Zelfde president sinds 1987? Wat een baas
Ik heb het over de onlusten in Iran tijdens de verkiezingen in 2009.quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In 78-79 bedoel je?
Toen was er ook een alternatief voor handen.
Maar is er in Tunesi berhaupt een alternatief aanwezig?
Ja, ik in 78-79 uiteraard.quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:59 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik heb het over de onlusten in Iran tijdens de verkiezingen in 2009.
Dat is het probleem maar laat ook zien dat dit puur een volk in opstand is en niet door oppositie beinvloed. Oppositie is jarenlang (al vanaf Bourguiba en zijn nadagen, half jaren 80) keihard onderdrukt. In het buitenland zitten wel wat grote figuren (voor Tunesiers) maar ook zij delen niet allemaal dezelfde visie. Daarnaast hebben zij het contact in Tunesie met de bevolking vervloren doordat in Tunesie geen oppositie is toegestaan, dus totaal geen "lange arm" meer van organisaties in Tunesie die de (geheime) agenda hebben van een oppositiepartij bijvoorbeeld of hun geluid vertolken. Sommige van deze oppositie laat ook elke keer hun geluid horen via Al Jazeera over Tunesie en de huidige situatie zoals Moncef Marzouki.quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In 78-79 bedoel je?
Toen was er ook een alternatief voor handen.
Maar is er in Tunesi berhaupt een alternatief aanwezig?
Ja, okee, maar wat kunnen we nu dan verwachten, volgens jou, als die jongeren niet eens een organisatie hebben?quote:Op woensdag 12 januari 2011 22:33 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Dat is het probleem maar laat ook zien dat dit puur een volk in opstand is en niet door oppositie beinvloed. Oppositie is jarenlang (al vanaf Bourguiba en zijn nadagen, half jaren 80) keihard onderdrukt. In het buitenland zitten wel wat grote figuren (voor Tunesiers) maar ook zij delen niet allemaal dezelfde visie. Daarnaast hebben zij het contact in Tunesie met de bevolking vervloren doordat in Tunesie geen oppositie is toegestaan, dus totaal geen "lange arm" meer van organisaties in Tunesie die de (geheime) agenda hebben van een oppositiepartij bijvoorbeeld of hun geluid vertolken. Sommige van deze oppositie laat ook elke keer hun geluid horen via Al Jazeera over Tunesie en de huidige situatie zoals Moncef Marzouki.
Het is dan ook lachwekkend dat Ben Ali roept dat buitenlandse krachten de opstanden dirigeren want als iets niet is is het dat. Tunesie is niet interessant, niet belangrijk ook geo-politiek gezien en maar 10 miljoen mensen. Oppositie was geen ruimte voor door zijn repressie. Daarom zei ik ook dat Tunesie niet direct te vergelijken is met Marokko (waar wel verschillende partijen zijn die ook (binnen de perken) kritiek uiten) en Algerije.
Da's nog altijd 10 keer zoveel als Oost-Timorquote:Op woensdag 12 januari 2011 22:33 schreef Aloulou het volgende:
Tunesie is niet interessant, niet belangrijk ook geo-politiek gezien en maar 10 miljoen mensen.
Heel moeilijk te zeggen. Ik denk dat er wel genoeg bekwame mensen zijn om Tunesie te leiden aangezien er genoeg hoogopgeleiden zijn in allerlei gebieden. Alleen is er geen oppositie die verenigd is noch een vooruitgeschoven leider van de demonstranten tot zover die leiding daaraan kan geven. Wel zijn vanaf het begin de overgrote meerderheid van bijv. advocaten in Tunesie betrokken bij demonstraties en roepen op tot vrijheid van expressie, minder onderdrukking etc.quote:Op woensdag 12 januari 2011 22:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, maar wat kunnen we nu dan verwachten, volgens jou, als die jongeren niet eens een organisatie hebben?
Ik ken Marokko niet goed maar weet dat veel Arabische landen, en vooral Maghreb, problemen hebben met werkloosheid, heel veel jongeren procentueel gezien en ook hoogeropgeleiden die geen baan kunnen krijgen. Alleen is het Marokkaanse regime niet zo repressief wat betreft politieke meningen en uiten van onvrede zoals Tunesische dat is. Verschil is dus dat de Marokkaan zich met een ontevreden of kritisch geluid kan identificeren en verschillende politieke partijen met uiteenlopende visies in het parlement ziet die campagne voeren terwijl de Tunesiers nog nooit een andere mening dan de overheid's mening heeft gezien en gehoord en gedwongen was zijn mond te houden, mee te knikken en naar de grond te kijken. Als hij wel wat zei in de kleinste kritische richting kwam de geheime politie hem opzoeken en de tweede keer werd hij goed afgetuigd. Een voorbeeld is dat er maar vijf kranten zijn, allemaal van de staat. Buitenlandse kranten worden eerst gecontroleerd en artikelen over Tunesie wordt de editie geweerd. In Marokko heb je kritische bladeren van oppositiepartijen waar wel een andere visie en mening dan die van de overheid is te horen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 22:40 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens Marokko heeft wel ongeveer met dezelfde problemen te maken toch?
Althans ik hoor ook altijd over een surplus aan hoogopgeleiden die geen baan kunnen krijgen.
Deze demonstraties komen, als ik het goed heb, ook vanuit de studenten en de vakbonden (of wat erop lijkt?). Het betreft hier geen islamitische demonstraties, noch de voorbode van een theocratie. Nogmaals, als ik het wel heb.quote:Op woensdag 12 januari 2011 22:49 schreef Aloulou het volgende:
Heel moeilijk te zeggen. Ik denk dat er wel genoeg bekwame mensen zijn om Tunesie te leiden aangezien er genoeg hoogopgeleiden zijn in allerlei gebieden. Alleen is er geen oppositie die verenigd is noch een vooruitgeschoven leider van de demonstranten tot zover die leiding daaraan kan geven. Wel zijn vanaf het begin de overgrote meerderheid van bijv. advocaten in Tunesie betrokken bij demonstraties en roepen op tot vrijheid van expressie, minder onderdrukking etc.
Dit soort mensen geven mij vertrouwen door wat zij op het spel zetten ermee. Alleen wat er verwacht kan worden kan geen enkele Tunesier je nu vertellen omdat het (nog) niet duidelijk is.
Jij bent wel bekend met de situatie in Tunesi?quote:Op woensdag 12 januari 2011 22:49 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Heel moeilijk te zeggen. Ik denk dat er wel genoeg bekwame mensen zijn om Tunesie te leiden aangezien er genoeg hoogopgeleiden zijn in allerlei gebieden. Alleen is er geen oppositie die verenigd is noch een vooruitgeschoven leider van de demonstranten tot zover die leiding daaraan kan geven. Wel zijn vanaf het begin de overgrote meerderheid van bijv. advocaten in Tunesie betrokken bij demonstraties en roepen op tot vrijheid van expressie, minder onderdrukking etc.
Dit soort mensen geven mij vertrouwen door wat zij op het spel zetten ermee. Alleen wat er verwacht kan worden kan geen enkele Tunesier je nu vertellen omdat het (nog) niet duidelijk is.
Wel is duidelijk dat Ben Ali dit niet gaat volhouden. Het is te groot en men wordt alleen maar bozer door de vele doden die elke Tunesier op Al Jazeera ziet. Nu net ook weer uitgebreid behandeld met beelden, analitici en als ik mij dan de reactie op Tunesiers ter plekke indenk ziet het er niet goed uit. Ook is de geest uit de fles wat de angst betreft en het altijd maar blijven zwijgen. Foto's van Ben Ali op bilboarden worden verbrand, wordt zoveel geroepen in demonstraties die men 2 maanden geleden nooit zou zeggen in publieke ruimte.
[..]
Okee, interessant.quote:Ik ken Marokko niet goed maar weet dat veel Arabische landen, en vooral Maghreb, problemen hebben met werkloosheid, heel veel jongeren procentueel gezien en ook hoogeropgeleiden die geen baan kunnen krijgen. Alleen is het Marokkaanse regime niet zo repressief wat betreft politieke meningen en uiten van onvrede zoals Tunesische dat is. Verschil is dus dat de Marokkaan zich met een ontevreden of kritisch geluid kan identificeren en verschillende politieke partijen met uiteenlopende visies in het parlement ziet die campagne voeren terwijl de Tunesiers nog nooit een andere mening dan de overheid's mening heeft gezien en gehoord en gedwongen was zijn mond te houden, mee te knikken en naar de grond te kijken. Als hij wel wat zei in de kleinste kritische richting kwam de geheime politie hem opzoeken en de tweede keer werd hij goed afgetuigd. Een voorbeeld is dat er maar vijf kranten zijn, allemaal van de staat. Buitenlandse kranten worden eerst gecontroleerd en artikelen over Tunesie wordt de editie geweerd. In Marokko heb je kritische bladeren van oppositiepartijen waar wel een andere visie en mening dan die van de overheid is te horen.
Zo'n sterke staat regime rust meestal op een kliek insiders en een middenklasse. Als die middenklasse niet wegvalt als pilaar onder een regime dan zal een revolutie er niet inzitten, krijg je hoogstens een light variant van het bestaande regime, denk ik.quote:Een belangrijk ding: het zijn niet enkel jongeren. Kijk de filmpjes van alle rangen en standen, man en vrouw en oud en jong. Dat is ook het verschil met wat er in ALgerije gebeurt waar het jongeren zijn die in opstand komen maar voor een revolutie is dat niet genoeg die moet uit de hele maatschappij komen.
What's new, persoonsverheerlijking. Dat zag je ook in Irak met Saddam, en in Egypte zie je ook overal foto's van Mubarak.quote:Op woensdag 12 januari 2011 22:11 schreef braddofiel het volgende:
Wat me trouwens opviel van toen ik daar was afgelopen zomer, in Sousse, dat het gewoon echt helemaal volhing met posters en dergelijke propaganda, zoals dit:
[ afbeelding ]
Ja, vanaf het begin roepen vakbonden op te demonstreren (niet rellen natuurlijk). Terwijl hen altijd werd verweten (en terecht in het verleden) maar niets tegen het regime te zeggen. Maar ook paar dagen geleden de grootste vakbond weer opgeroepen tot demonstraties. Studenten demonstreerden ook vanaf het begin. Vooral zij, jongeren, kennen een grote afkeer van Ben Ali, zijn familie die regeert en het regime. Studenten in Tunis, Sousse, Monastir, Bizerte (steden met universiteiten) en Sfax gingen de straat op.quote:Op woensdag 12 januari 2011 23:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Deze demonstraties komen, als ik het goed heb, ook vanuit de studenten en de vakbonden (of wat erop lijkt?). Het betreft hier geen islamitische demonstraties, noch de voorbode van een theocratie. Nogmaals, als ik het wel heb.
Ik ben van Tunesische afkomst, kom er jaren en verbleef er iets meer dan vier jaar geleden een jaartje voor werk en familie. Ja dus, bekend ermee en ook hoe het regime in de dagelijkse realiteit met bijv. kritiek omgaat en welke rol de angst speelde bij Tunesiers.quote:Op woensdag 12 januari 2011 23:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij bent wel bekend met de situatie in Tunesi?
Stel Ben Ali is weg, al dan niet gedwongen, dan is er dus berhaupt geen hoop op een liberale-democratie, wordt het een Ben Ali regime-light?
Tunesie had als een van de weinige landen in die omgeving een grote middenklasse, en nog steeds. De meerderheid. De grote verschillen tussen arm en rijk zoals in Egypte of Marokko zijn er veel minder, ook omdat het land klein is en maar 10 miljoen mensen telt. De laatste tien jaar is dat langzaam veranderd en de laatste vijf jaar ook voor de middenklasse door werkloosheid (maar wel goed opgeleid te zijn!) en verhoging van prijzen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 23:26 schreef Ryan3 het volgende:
Zo'n sterke staat regime rust meestal op een kliek insiders en een middenklasse. Als die middenklasse niet wegvalt als pilaar onder een regime dan zal een revolutie er niet inzitten, krijg je hoogstens een light variant van het bestaande regime, denk ik.
Dit was overigens een zure opmerking, is onnodig.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:44 schreef Monidique het volgende:
Zonde dat het maar Arabieren zijn en geen vrijheidslievende Iranirs, anders hadden we er wel wat meer over gehoord.
Volgens mij volgende week vrijdag een collegevrije dag omdat de Nederlandse studenten gaan demonstreren in Den Haag. Als we geen Tunesi-taferelen krijgen op het Malieveld dan holt het (hoger) onderwijs nog verder achteruit.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:24 schreef Morendo het volgende:
Waren de universiteiten in Nederland maar gesloten; ik heb volgende week twee tentamens.
http://www.guardian.co.uk(...)sia-youth-revolutionquote:Tunisia's youth finally has revolution on its mind
I am part of the new generation that has lived in Tunisia under the absolute rule of President Ben Ali.
In high school and college, we are always afraid to talk politics: "There are reporters everywhere," we are told. Nobody dares discussing politics in public; everyone is suspicious. Your neighbour, your friend, your grocer might be Ben Ali's informer: do you or your father want to be forcibly taken to an undefined place one night at 4am?
We grow up with this fear of activism; we continue studying, going out and partying, regardless of politics.
During high school, we begin to find out the intricacies of the "royal" family and hear stories here and there about a relative of Leila [Trabelsi, the president's wife] who took control of an industry, who has appropriated the land of another person, who dealt with the Italian mafia. We talk and discuss it among ourselves everybody is aware of what's going on, but there is no action. We quickly learn that Tunisian television is the worst television that exists. Everything is relayed to the glory of President Ben Ali, who's always shown at his best. We all know he dyes his hair black. Nobody likes his wife, who has a wooden smile: she never seemed sincere.
We do not live, but we think we do. We want to believe that all is well since we are part of the middle class, but we know that if the cafes are packed during the day, it is because the unemployed are there discussing football. The first nightclubs open their doors and we begin to go out, to drink and enjoy the nightlife around Sousse and Hammamet. Other stories are circulating about a Trabelsi who gave someone a horrible kicking because he felt like it, or another who caused a car accident only to return home to sleep. We exchange stories, quietly, quickly. In our own way, it is a form of vengeance: by gossiping, we have the feeling we're plotting.
The police are afraid: if you tell them you're close to Ben Ali all doors open, hotels offer their best rooms, parking becomes free, traffic laws disappear.
The internet is blocked, and censored pages are referred to as pages "not found" as if they had never existed. Schoolchildren are exchanging proxies and the word becomes cult: "You got a proxy that works?"
We all know that Leila has tried to sell a Tunisian island, that she wants to close the American school in Tunis to promote her own school as I said, stories are circulating. Over the internet and under the desks, we exchange "La rgente de Carthage" [a controversial book about the role of Leila Trabelsi and her family in Tunisia]. We love our country and we want things to change, but there is no organised movement: the tribe is willing, but the leader is missing.
The corruption, the bribes we simply want to leave. We begin to apply to study in France, or Canada. It is cowardice, and we know it. Leaving the country to "the rest of them". We go to France and forget, then come back for the holidays. Tunisia? It is the beaches of Sousse and Hammamet, the nightclubs and restaurants. A giant ClubMed.
And then, WikiLeaks reveals what everyone was whispering. And then, a young man immolates himself. And then, 20 Tunisians are killed in one day.
And for the first time, we see the opportunity to rebel, to take revenge on the "royal" family who has taken everything, to overturn the established order that has accompanied our youth. An educated youth, which is tired and ready to sacrifice all the symbols of the former autocratic Tunisia with a new revolution: the Jasmin Revolution the true one.
This article was originally published in French on nawaat.org
Zie post #98.quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:56 schreef Aloulou het volgende:
Tunisia's youth finally has revolution on its mind
En zou jij een liberale-democratie toejuichen dan?quote:Op woensdag 12 januari 2011 23:52 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik ben van Tunesische afkomst, kom er jaren en verbleef er iets meer dan vier jaar geleden een jaartje voor werk en familie. Ja dus, bekend ermee en ook hoe het regime in de dagelijkse realiteit met bijv. kritiek omgaat en welke rol de angst speelde bij Tunesiers.
Je vraag wat de toekomst betreft kan ik niet beantwoorden. Het is duidelijk dat Tunesiers roepen naar vrijheid van meningsuiting en rechtvaardigheid (tegen nepotisme, tegen corruptie, tegen politici die miljoenen wegsluizen naar Zwitserland voor eigen gebruik). Er zijn oppositieleider zoals de genoemde Moncef Marzouki (google hem ff). Ik denk niet dat Tunesiers een tweede Ben Ali zullen pikken of weer een president die met geweld macht afdwingt en verkiezingen jaren op rij falsificeert. Aan de andere kant moet ik zeggen dat Tunesiers een zachtere vorm van dictatuur wel wellicht zullen pikken zolang het maar economisch redelijk gaat met de man op de straat en de corruptie niet op systematische wijze te gekke vormen aanneemt zoals zelfverrijking die er nu is door Ben Ali en de familie van zijn vrouw vooral, Trabelsi (zijn kapster notabene).
[..]
Dus het ligt aan Sarkozy uiteindelijk of deze opstand vruchten gaat afwerpen?quote:Tunesie had als een van de weinige landen in die omgeving een grote middenklasse, en nog steeds. De meerderheid. De grote verschillen tussen arm en rijk zoals in Egypte of Marokko zijn er veel minder, ook omdat het land klein is en maar 10 miljoen mensen telt. De laatste tien jaar is dat langzaam veranderd en de laatste vijf jaar ook voor de middenklasse door werkloosheid (maar wel goed opgeleid te zijn!) en verhoging van prijzen.
De kliek rondom Ben Ali zal inzien dat zijn einde nader is en gewoon switchen en sommigen zullen wellicht moeten vluchten naar het buitenland (waar ze hun geld enzo al langer hebben staan, just in case). Het leger (en dus ook de militair op straat) is niet ideologisch bevlogen en niet loyaal in absolute zien en dat breekpunt zal snel bereikt worden. Wel is er een hardere en beter bewapende kern van vertrouwelingen die bereid zijn ver te gaan zolang zij zien dat Ben Ali nog stevig aan de touwtjes trekt. Het is allemaal echt koffiedik kijken nu en ik denk dat daarom ook dat Sarkozy (steun van Ben Ali) die nog steeds niets erover heeft gezegd het afwacht omdat hij gebrek heeft aan een betrouwbaar alternatief in zijn ogen. Hoewel ik het verwerpelijk vindt aangezien er hier gewoon echt basisrechten massaal geschonden worden en ook Sarkozy dat door krijgt.
Rachid Ammar, generaal, heeft geweigerd bevel tot schieten te geven eerder deze week. Er zijn filmpjes waarop je duidelijk ziet dat militairen met geweren tussen demonstranten staan en hen toespreken en gebaren gewoon weg te gaan.
Ja man, want islamisten zijn vet tof en zo!quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:14 schreef Rambolin het volgende:
De islamisten moeten hun kans grijpen en het land binnengaan en met geweld de macht grijpen en een islamitische staat stichten.
Dan moet je wat minder vaak Age of Islamic Empires spelen.quote:Dat is wat ik zou doen als ik hen was, vooral nu het Tunesische regime zo wankel is.
Je hebt zelf kunnen zien wat de niet-islamisten hebben aangericht in Tunesi. Tijd voor een frisse wind.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:21 schreef Morendo het volgende:
Ja man, want islamisten zijn vet tof en zo!
Valse keuze. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen pleiten voor een liberale democratische rechtsstaat, ik noem maar iets geks. Maar dat is natuurlijk heel eng want dat gaat gepaard met vrijheid en tolerantie.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:46 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Je hebt zelf kunnen zien wat de niet-islamisten hebben aangericht in Tunesi. Tijd voor een frisse wind.
Ik zou elke vorm van democratie toejuichen dus waarbij het volk vrije verkiezingen heeft en de kans krijgt zelf te stemmen op wie zij willen en om politici op hun verantwoordelijkheden weg te stemmen of te herkiezen. Een land waar men vrijheid heeft van meningsuiting, van religie etc etc. Het hoeft niet perse een West-Europese kopie te worden en dat is ook niet realistisch denk ik. Ook zal corruptie blijven zoals de latijns-amerikaanse landen democratisch werden maar daar ook corruptie is onder politici. Maar dat moet dan openlijk bespreekbaar mogen zijn en de bevolking heeft de vrijheid op te roepen tot transparantie en niet zoals nu een familie die alle bronnen van het land rooft en waar de geheime dienst je martelt als je je mond opentrekt. Als het al zover zou komen zou het met vallen en opstaan gaan maar het belangrijkste is dat basiswaarden die in deze tijd niet meer zijn weg te denken worden gewaarborgd.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En zou jij een liberale-democratie toejuichen dan?
Ja Sarkozy heeft een grote vinger in de pap en hij ontmoette Ben Ali eerder en prees zijn land en economische model, geen kritisch woord over mensenrechten maar vast het excuus dat dat onderling "wel ter sprake is gebracht". Ook nu nog geen veroordeling of Ben Ali wijzen op naleven van mensenrechten of vrijheid van demonstratie van Sarkozy's kant. Maar ok, Tunesiers hebben hem niet nodig of zijn approval blijkt nu want Ben Ali gaat vallen en hard ook.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:09 schreef Ryan3 het volgende:
Dus het ligt aan Sarkozy uiteindelijk of deze opstand vruchten gaat afwerpen?
Ik denk dat Frankrijk zonder dat wij dat doorhebben nog steeds een dikke vinger in de pap heeft bij voormalige kolonin, zie ook Cte d'ivoire, Kameroen. Dit over het algemeen ten nadele van de bevolking.
Ik heb een artikel bijna uit frans vertaalt en zal het hier plaatsen. Precies welke bedrijven in welke sectoren aan hem en zijn familie zijn gevallen, hoe en dat bij naam en toenaam. Dan zie je dat eerlijk gezegd de hele economie al verziekt is want het betreft alle grote bedrijven van telefoonmaatschappij tot zeevaart, autofabrieken tot aannemersbedrijven en banken die allemaal in handen zijn van (aangetrouwde) familie of de Ben Ali clan. Ook worden kredieten zomaar weggegeven aan familie zonder garantie en geld wat weer verdiend wordt op grote schaal naar buitenland doorgesluisd.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:21 schreef speknek het volgende:
Wordt wel lastig als zijn familie zoveel van de economie in handen heeft. Hij blijft zo een leidend figuur die als etterende zweer de toekomst van het land gaat beinvloeden. Of zijn bedrijven moeten onteigend worden, maar dan val je qua regering van de regen in de drup.
Om het land 'achterlijker' te maken bedoel je? Laten we hopen dat elke vorm van politieke islam de Tunesirs bespaard blijft en dat er een seculier democratisch systeem in de plaats komt.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:14 schreef Rambolin het volgende:
De islamisten moeten hun kans grijpen en het land binnengaan en met geweld de macht grijpen en een islamitische staat stichten.
Tja, wanneer Sarko dergelijke leiders 'en plein public' de les leest over heikele thema's als mensenrechten krijgt hij weer het verwijt 's lands soevereiniteit niet te respecteren en een neokolonialist te zijn.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:07 schreef Aloulou het volgende:
Ja Sarkozy heeft een grote vinger in de pap en hij ontmoette Ben Ali eerder en prees zijn land en economische model, geen kritisch woord over mensenrechten maar vast het excuus dat dat onderling "wel ter sprake is gebracht". Ook nu nog geen veroordeling of Ben Ali wijzen op naleven van mensenrechten of vrijheid van demonstratie van Sarkozy's kant. Maar ok, Tunesiers hebben hem niet nodig of zijn approval blijkt nu want Ben Ali gaat vallen en hard ook.
Ik denk deze:quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:49 schreef speknek het volgende:
Over welke Wikileaks hebben ze het trouwens?
Door wie? De staatsmedia zeker die voordoet de mening van het volk te vertolken dat kritiek op mensenrechtenschendingen "neo-koloniaal" is maar iemand die de mensen kent weet wel beter wat zij vinden.quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:29 schreef Morendo het volgende:
[..]
Tja, wanneer Sarko dergelijke leiders 'en plein public' de les leest over heikele thema's als mensenrechten krijgt hij weer het verwijt 's lands soevereiniteit niet te respecteren en een neokolonialist te zijn.
De studentenprotesten in Maghreb-landen zijn niets nieuws, alleen zijn ze in Tunesie erg gewelddadig van aard (dat is dan ook meteen de reden waarom ze het nieuws bereiken). Ook in Algerije waren er de afgelopen dagen protesten, maar die waren lang niet zo massaal. Het zou best kunnen overslaan naar Marokko, ik zal zeker niet zeggen dat het per definitie onmogelijk. De kans dat het ook daar zal gebeuren acht ik echter vrij klein, gezien de populariteit van de monarch. Een protest tegen de corruptie of werkloosheid zie echter zo gebeuren...quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:29 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ja een generaal maar dat was afgelopen week al. Rachid Ammar schijnt de naam te zijn.
Zouden de demonstraties en het verzet op deze schaal ook in Marokko kunnen denk jij? Of waarschijnlijk zijn... gezien de huidige situatie daar en eventuele vrede/onvrede met het regime?
Ik heb verschillende positieve geluiden gehoord over de ontwikkeling van Marokko maar je weet nooit of dat voor alle Marokkanen opgaat of de betergestelden.
Dat is een kenmerk wat je in ALLE Arabische landen terug zal vinden. Je merkt dan ook dat arabische landen eigenlijk zeer nationalistisch ingestelde overheden kennen die nog volop aan "nation building" doen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 23:38 schreef intellectuele_user het volgende:
What's new, persoonsverheerlijking. Dat zag je ook in Irak met Saddam, en in Egypte zie je ook overal foto's van Mubarak.
Enigszins offtopic, maar wat is er eigenlijk met die dude gebeurd die de corruptie vanuit z'n auto filmde? Wat een baas was dat.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De studentenprotesten in Maghreb-landen zijn niets nieuws, alleen zijn ze in Tunesie erg gewelddadig van aard (dat is dan ook meteen de reden waarom ze het nieuws bereiken). Ook in Algerije waren er de afgelopen dagen protesten, maar die waren lang niet zo massaal. Het zou best kunnen overslaan naar Marokko, ik zal zeker niet zeggen dat het per definitie onmogelijk. De kans dat het ook daar zal gebeuren acht ik echter vrij klein, gezien de populariteit van de monarch. Een protest tegen de corruptie zie echter zo gebeuren...
Niets, want hij is nooit gevonden. Hij heeft overigens meerdere filmpjes gemaakt. Daarentegen zijn de agenten wel allemaal opgepakt. Dus dat was zeker een goede actie.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:23 schreef speknek het volgende:
[..]
Enigszins offtopic, maar wat is er eigenlijk met die dude gebeurd die de corruptie vanuit z'n auto filmde? Wat een baas was dat.
Dit zijn al lang geen studentenprotesten meer mutant, dat maakt het dat het een revolutie is en Ben Ali valt. De hele samenleving is opgestaan van man tot vrouw en jong en oud en welgesteld tot armoedzaaier. Advocaten, vakbondsleiders, werklozen, activisten noem het maar op. Het is ook verklaarbaar door de hele slechte economische situatie door roverij van "la familia" dmv het "opkopen" van alle grote bedrijven, banken etc. en wegsluizen van verdiend geld naar buitenland en alle kritische geluiden altijd keihard neer te hebben geslagen. Gelukkig staat Marokko er beter voor en ik vind het knap hoe de koning tussen verschillende invloeden in het land een weg weet te vinden om toch op enige wijze te trachten vooruitgang voor de mensen te brengen. Hoewel er altijd nog genoeg zaken zijn die niet kunnen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De studentenprotesten in Maghreb-landen zijn niets nieuws, alleen zijn ze in Tunesie erg gewelddadig van aard (dat is dan ook meteen de reden waarom ze het nieuws bereiken). Ook in Algerije waren er de afgelopen dagen protesten, maar die waren lang niet zo massaal. Het zou best kunnen overslaan naar Marokko, ik zal zeker niet zeggen dat het per definitie onmogelijk. De kans dat het ook daar zal gebeuren acht ik echter vrij klein, gezien de populariteit van de monarch. Een protest tegen de corruptie of werkloosheid zie echter zo gebeuren...
ik begrijp je tegenstrijdigheids gevoel. maar het zal een zware dobber worden. tenzij het leger uiteindelijk de kant van het volk zou kiezen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 19:40 schreef Aloulou het volgende:
Helaas niet maar misschien ook beter alhoewel dat tegenstrijdig kan klinken en makkelijk vanaf mijn computer. Het regime is altijd heel erg aanwezig geweest (vrijwel alle rotonde een of twee politiemannen die mensen op papieren controleren en wat er bijv. in vrachtwagens vervoerd wordt).
Ook de grenzen met Libie en Algerije vooral (door de problemen daar in geschiedenis) zijn goed bewaakt en gecontroleerd. Zodoende kom je geen vuurwapens tegen bij burgers en is er niet makkelijk aan te komen. Wanneer het op gevechten uitloopt gebruikt men gemproviseerde molotovcocktails, buizen, stenen etc.
quote:13 January 2011 Last updated at 19:23 GMT
Tunisia President Ben Ali 'will not seek new term'
Tunisia's president has said he will not seek a new term in office in 2014, following widespread protests which have left at least 23 people dead.
Zine al-Abidine Ben Ali also said he was also ordering police to stop using live fire against protesters.
Mr Ben Ali, who has ruled the country since 1987, was speaking hours after police fired live shots at protesters in the capital, killing one man.
Human rights groups say more than 60 people have died in the weeks of unrest.
Hij gedraagt zich in ieder geval wel als een kat in het nauw. Maar naar mijn idee worden katten slimmer en sterker als ze dat overleefd hebben.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:27 schreef alors het volgende:
Net op het NOS journaal was te horen dat de president prijzen ging verlagen en niet meer verkiesbaar wilde zijn na 2014, kan nog ff geen bron vinden. En nog wat bullshit over meer vrijheid...
van bbc:
[..]
naar mijn idee zorgt hij er wel voor dat een pion naar voren wordt geschoven als nieuwe leider en hij achter de schermen alle touwtjes nog in handen houdt.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:31 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hij gedraagt zich in ieder geval wel als een kat in het nauw. Maar naar mijn idee worden katten slimmer en sterker als ze dat overleefd hebben.
of juist niet.quote:Op donderdag 13 januari 2011 23:52 schreef stekelzwijn het volgende:
Tunesie is rijp voor een aantal ayatollah's, vrees ik.
Dat is dan best knap van die ayatollah's om de macht te grijpen in een land waar nauwelijks sjiieten zijn.quote:Op donderdag 13 januari 2011 23:52 schreef stekelzwijn het volgende:
Tunesie is rijp voor een aantal ayatollah's, vrees ik.
Lol, die geregisseerde demonstraties had je ook laatst nog in Marokko na dat Sahara incident.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 08:41 schreef Aloulou het volgende:
De beloftes van de president zijn zijn laatste troef de Tunesiers de misleiden en de demonstraties te breken door misleiding. In Sfax gingen mensen zogenaamd de straat op "leve Ben Ali" roepen o.a. maar veel geloofden het niet. Later duidelijk geworden middels foto's dat het vooropgezet was en de mensen ook bier kregen uitgedeeld om mee te demonstreren () en je ziet foto's met bier blikjes in de hand terwijl ze dit roepen en toeteren enzo. Ook weet ik van kennissen die auto's wilden huren die dag dat de verhuurbedrijven melden dat de prijzen "opeens" vijfmaal zo duur waren die dag (gister). Tussen de regels door weet je dan gewoon dat de overheid ze heeft gehuurd om mensen erin te laten rijden met vlaggen en toeterend door Sfax centrum bijvoorbeeld waar je gister direct na de speech van Ben Ali mensen zag "feestvieren" (met een blikje bier in de hand haha).
Daarnaast was direct na de live speech op de nationale tv een vrij debat ingelast tussen critici van de regering om de nieuwe hervorming te laten zien en te doen alsof het direct doorgevoerd is, dus vrijheid van meningsuiting en kritiek. Erg droevige poging en duidelijk vooropgezet.
Tegelijkertijd en uren daarna gewoon nog filmpjes op internet gezet van gewonden en doden van na de speech van Ben Ali.
Vandaag op twitter overal opgeroepen tot demonstraties beginnend in het centrum van Tunis naar het presidentiele paleis in Carthago, buitenwijk van Tunis. De volgende poster is in het Engels ook verspreid op internet: http://anonnews.org/uploa(...)ress-release-instead
Nice ! 3asha a sha3b el Tunsie.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:12 schreef Aloulou het volgende:
Tunis centrum helemaal vol!!! Avenue habib bourguiba de grote main street en bekendste plaatje van Tunesie! Men roept om het vertrek van Ben Ali, geen aanblijven dus!
En ik krijg van familie door dat andere steden en plaatsen mensen ook massaal naar buiten gaan om verder te demonstreren.
Er waren toch berichten dat ze naar Dubai was gevlucht ?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:29 schreef Aloulou het volgende:
Er lopen veel agenten tussen.
Er wordt wel gemeld op twitter dat snipers op dak liggen van Ministerie v Binnenlandse Zaken![]()
Trabelsi familie (vrouw van Ben Ali en meer gehaat dan Ben Ali zelf) heeft afgelopen nacht 3:30 het land verlaten is door bronnen bevestigd.
http://www.zawya.com/Story.cfm/sidANA20110113T191841ZMOQ02quote:Al-Qaeda leader supports Tunisia protests
WASHINGTON, Jan 13, 2011 (AFP) - An Al-Qaeda leader expressed support Thursday for protesters in Tunisia's deadly unrest, urging violent jihad to overthrow the "tyrant" president, a monitoring group said.
In a 13-minute video posted on jihadist forums, the leader of Al-Qaeda in the Islamic Maghreb, Abu Musab Abdul Wadud, also gave strategic advice and urged protesters to "send their sons to us to receive training with weapons and to gain military experience," the US-based SITE Monitoring Service said.
"On behalf of your mujahedeen brothers we offer our support and consolation to you and our help to you in your affliction and your uprising, with advice, incitement and support," Wadud was quoted as saying in his recorded statement.
He blasted President Zine El Abidine Ben Ali for corruption and Muslim oppression, and said protesters should overthrow the leader and establish Islamic Sharia law in the North African nation.
Tunisia has been rocked by weeks of violent anti-government protests. At least 66 people have been killed in the unrest, according to a Paris-based rights group which branded the crackdown an "ongoing massacre."
Witnesses said police opened fire on demonstrators in the Tunisian capital Thursday, killing at least one person.
Wadud said in his message that Tunisian Muslims should expand their uprising nationwide, and recognize their fight is a legitimate opposition to a "corrupt, criminal and tyrannical regime," and that it reflect similar Islamic uprisings across the region.
"It is a type of injustice (in Tunisia) that should be dealt with in all ways of condemnations including jihad with ones' lives," Wadud said.
According to experts, AQIM bases are spread across Algeria, Mauritania and Mali.
Stressing that "your disaster is our disaster and your affliction is our affliction," Wadud indirectly warned that AQIM was seeking to act against Tunisian authorities.
"We will retaliate against your torturers and their masters sooner or later, with permission from Allah, and we will do all that is possible to help you as long as our eyes blink and blood courses through our veins," he said.
"If you die with dignity and honor while prohibiting vice and doing jihad against the Tunisian tyrant and his masters with all the legitimate means that are available to you, that is 1,000 times better than living in humiliation, cowardice and subjugation."
Niet achter, maar het laat wel het grotere probleem van de Arabische dictaturen zien, waar het westen geen vuist durft te maken voor de mensenrechten uit angst wat ze ervoor terugkrijgen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:41 schreef Muridae het volgende:
Ik zat al te wachten op de eerste blame "Al-Qaeda" berichten.
Het zou echt ongelooflijk zijn als het westen Ben Ali terug aan de macht zou helpen omdat Al-Qaeda achter deze revolutie zou zitten.
Ik vrees dat wat ze er voor terug krijgen nog minder "leuk" zal zijn dan Ben Ali, maar goed.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:12 schreef Aloulou het volgende:
Tunis centrum helemaal vol!!! Avenue habib bourguiba de grote main street en bekendste plaatje van Tunesie! Men roept om het vertrek van Ben Ali, geen aanblijven dus!
Ik vrees ook veel zaken maar heb goede hoop en vertrouwenquote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:45 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik vrees dat wat ze er voor terug krijgen nog minder "leuk" zal zijn dan Ben Ali, maar goed.
quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:05 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik vrees ook veel zaken maar heb goede hoop en vertrouwen
Angst voor wat ze terugkrijgen? Zoveel landen, ook niet -Arabische, waar mensenrechten worden geschonden en waar niet naar wordt omgekeken. Het Westen kijkt alleen als er wel iets voor terug kan worden gekregen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Niet achter, maar het laat wel het grotere probleem van de Arabische dictaturen zien, waar het westen geen vuist durft te maken voor de mensenrechten uit angst wat ze ervoor terugkrijgen.
Dat heb je verkeerdom, het westen kijkt wel bij Bosnie, Oost-Timor en Darfur, maar niet bij Saoedi-Arabie.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
Angst voor wat ze terugkrijgen? Zoveel landen, ook niet -Arabische, waar mensenrechten worden geschonden en waar niet naar wordt omgekeken. Het Westen kijkt alleen als er wel iets voor terug kan worden gekregen.
Maar dat heeft te maken met eigenbelang. Zolang regimes slaafs het Westen blijven volgen, hebben ze niets te vrezen. Behalve hun eigen bevolking.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:07 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat heb je verkeerdom, het westen kijkt wel bij Bosnie, Oost-Timor en Darfur, maar niet bij Saoedi-Arabie.
quote:Ben Ali stuurt regering naar huis
Toegevoegd: vrijdag 14 jan 2011, 16:13
De Tunesische president Zine al-Abidine Ben Ali heeft vrijdag zijn voltallige regering naar huis gestuurd en vervroegde parlementsverkiezingen aangekondigd. Over zes maanden worden nieuwe verkiezingen gehouden. Dat heeft de Tunesische staatstelevisie bekendgemaakt.
Gisteravond maakte Ben Ali al een ongekende knieval door in een toespraak voor de demonstranten aan te kondigen het politieke systeem te zullen hervormen. Hij heeft gezegd dat hij zich in 2014 niet herkiesbaar zal stellen, maar veel Tunesirs vinden dat niet genoeg.
Aftreden
Ben Ali staat onder grote druk. Elke dag zijn er demonstraties tegen de armoede, werkloosheid en het regime van Ben Ali. Daarbij zijn in bijna een maand tijd tientallen doden gevallen.
Vandaag gingen opnieuw duizenden mensen de straat op om het aftreden van Ben Ali en zijn regering te eisen. De Tunesische politie heeft in de hoofdstad Tunis betogers verjaagd met traangas en rubberkogels.
Betogers waren op het dak geklommen van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat departement wordt gezien als symbool van het strenge regime van president Ben Ali.
Betekent dit dat het leger nu carte blanche heeft?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:23 schreef intellectuele_user het volgende:
Gaat de goede kant op.
Noodtoestand uitgeroepen in Tunesi
TUNIS - De Tunesische autoriteiten hebben vrijdag de noodtoestand uitgeroepen in verband met de bloedige onlusten die het Noord-Afrikaanse land al de hele week in hun greep houden.
Dat heeft de staatstelevisie gemeld.
http://www.nu.nl/buitenla(...)epen-in-tunesie.html
Yep.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:55 schreef deleriouz het volgende:
[..]
Betekent dit dat het leger nu carte blanche heeft?
Arabisch is niet mijn moedertaal, maar als ik het goed heb begrepen zei die man:quote:Iemand die dit beknopt kan vertalen?
Aljazeera: Ben ali is no longer in power. Army is in control.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 18:58 schreef Doler12 het volgende:
Goed nieuws, maar wie zal nu de macht krijgen?
Ik heb het eigenlijk meer over de komende maanden, ben benieuwd wat voor regering er voor in de plaats komt, ik hoop geen militaire junta.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:00 schreef intellectuele_user het volgende:
[..]
Aljazeera: Ben ali is no longer in power. Army is in control.
En:
Tweeter in Malta suggests Ben Ali is likely to have arrived there - UNCONFIRMED.
Dat vind ik toch ook wel, maar wat gaat er nu gebeuren?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 18:48 schreef ouderejongere het volgende:
Moedig besluit van Ali om af te treden.
Ja, maar een land moet wel bestuurd worden. Vaak is een dictator beter dan helemaal geen leiding. In Irak ging het helemaal mis na de val van Sadam. Een voorbeeld van hoe een transitie goed kan gaan is Cuba. De broer van de sterke leider neemt het over, veilt de scherpe kantjes eraf en langzaamaan komen er dan andere partijen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:02 schreef AryaMehr het volgende:
Het blijft een ongekend machtig wapen; 'het volk.'
Denk je dat er dan wat gaat veranderen?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:14 schreef Drifter__ het volgende:
Generaal uit het leger claimt nu de macht.
Dat vind ik eigenlijk ook niet best klinken.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 18:39 schreef intellectuele_user het volgende:
Volgens sommige Arabische bronnen heeft dictator Ben Ali het land verlaten en heeft het leger de macht gegrepen.
Familie? Waarom de hele familie? En welke dictators bedoel je allemaal? Die van Iran?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:56 schreef TheMagnificent het volgende:
Wat een helden, die Tunesirs!Hopelijk is die generaal zo verstandig genoeg om vrije verkiezingen uit te schrijven nadat de rust in het land is teruggekeerd. De familie Ben Ali hoort natuurlijk voor het gerecht te verschijnen voor de misdaden die het op de Tunesirs heeft gepleegd, dus hopelijk kan dit bewerkstelligd worden. Moge dit voorbeeld de andere dictators in de regio heel wat angst inboezemen!
Ok, is er sprake van tijdelijk? Of vallen de mensen nu van de regen in de drup?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:19 schreef Drifter__ het volgende:
Als die generaal tijdelijk het land bestuurt en vervolgens verkiezingen gaat houden, dan verandert er wat.
Zoals Aloulou al heeft gezegd had de familie van Ben Ali en die van zijn echtgenote een zeer groot deel van de Tunesische economie in handen. Iets zegt me dat daarbij niet alles eerlijk en wel is verlopen. Dictators die een land in hun greep houden zetten doorgaans familieleden op belangrijke posten, dus die zullen ook voor hun daden moeten boeten, lijkt mij.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:08 schreef paddy het volgende:
[..]
Familie? Waarom de hele familie? En welke dictators bedoel je allemaal? Die van Iran?
Op dezelfde wijze als dat er in Irak verkiezingen werden gehouden, of Algerije/Egypte for that matter.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 21:36 schreef Zienswijze het volgende:
Hoe kon hij maar liefst 14 jaar lang president zijn? Waren er in de voorgaande jaren geen verkiezingen?
Bang zijn ze zeker, maar ik vrees dat ze de Tunesische situatie zullen analyseren en waar nodig de teugels ng steviger zullen aantrekken. Ben Ali heeft zijn familieleden allerlei geprivatiseerde bedrijven toebedeeld, maar als hij ook het leger aan loyale familieleden zou hebben toevertrouwd, zou de Tunesische opstand waarschijnlijk heel anders zijn geindigd. Een andere fout is de vrije toegang tot Al-Jazeera. Dat zal nu ook wel aan banden gelegd worden in andere Arabische landen. Overigens vraag ik mij af wie er achter Al-Jazeera zit; onvoorwaardelijk idealisme wantrouw ik nogal.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:56 schreef TheMagnificent het volgende:
Moge dit voorbeeld de andere dictators in de regio heel wat angst inboezemen!
Uit het artikel:quote:Op donderdag 13 januari 2011 10:59 schreef paddy het volgende:
http://www.trouw.nl/krant(...).html%5Dwww.trouw.nl
Een artikel uit 2008
Vrijwel alle dictaturen houden 'verkiezingen'.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 21:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Op dezelfde wijze als dat er in Irak verkiezingen werden gehouden, of Algerije/Egypte for that matter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tunisian_general_election,_2004
Eigenaar is de Emir van Qatar en daar zit hun hoofdkantoor en dus moeten ze beetje oppassen wat ze over hem zeggen of dat land. Maar het is zeker geen propagandamachine van hem, op Qatar na onafhankelijk zeg maar (Arabische constructiequote:Op vrijdag 14 januari 2011 22:42 schreef druide het volgende:
Een andere fout is de vrije toegang tot Al-Jazeera. Dat zal nu ook wel aan banden gelegd worden in andere Arabische landen.[/qoute]
Al Jazeera heeft altijd problemen met overheden van Arabische landen en is in genoeg ook niet welkom. Maar ik zie niet in hoe ze de toegang ertoe via de schotel aan banden kunnen leggen. Enige is de lijn verstoren heb ik begrepen maar als dat zo makkelijk was zou men dat in bepaalde landen permanent doen want ze zijn niet geliefd bij machthebbers.
[quote]Op vrijdag 14 januari 2011 22:42 schreef druide het volgende:
Overigens vraag ik mij af wie er achter Al-Jazeera zit; onvoorwaardelijk idealisme wantrouw ik nogal.
Hipheid.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 22:50 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Vrijwel alle dictaturen houden 'verkiezingen'.
Wat je ook van Ben Ali mag vinden, hij is kennelijk wel heel vindingrijk.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 23:14 schreef Aloulou het volgende:Ook wordt op het nieuws beweerd dat sommige plunderingen en inbraken zijn van politie in burger van Ben Ali.
Ook op Twitter meerdere malen herhaald dat geweld is in sommig steden door gemaskerde mannen, iets waarvan eerder op TV al werd gezegd dat het de "milities van Ben Ali" zijn en op tv werd gezegd dat het is opgedragen door Ben Ali opdat de bevolking nostalgisch wordt naar het "veilige tunesie onder Ben Ali". Heel erg veel onduidelijkheid en daarom angst.
Politie plundert supermarkt en laad bus van de politie vol:
afbeelding
Schotels en internet verbieden!quote:Op vrijdag 14 januari 2011 23:26 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Al Jazeera heeft altijd problemen met overheden van Arabische landen en is in genoeg ook niet welkom. Maar ik zie niet in hoe ze de toegang ertoe via de schotel aan banden kunnen leggen. Enige is de lijn verstoren heb ik begrepen maar als dat zo makkelijk was zou men dat in bepaalde landen permanent doen want ze zijn niet geliefd bij machthebbers.
Ik blijf erbij dat idealen maskers zijn die belangen dienen.quote:Eigenaar is de Emir van Qatar en daar zit hun hoofdkantoor en dus moeten ze beetje oppassen wat ze over hem zeggen of dat land. Maar het is zeker geen propagandamachine van hem, op Qatar na onafhankelijk zeg maar (Arabische constructie )
quote:Tunisia riots: Reform or be overthrown, US tells Arab states amid fresh riots
Riots by youths protesting against Tunisia's 50-year dictatorship clashed with police in the country's capital as the United States warned its Middle Eastern allies to reform or be overthrown.
Police in Tunis opened fire and shot tear gas in the air as stone-throwing youths breached a curfew and surrounded government buildings.
At least three people were reportedly killed, bringing to more than 60 the number said by human rights groups to have died in a wave of unrest in what was previously seen as one of the Arab world's most stable and prosperous countries.
Four more people had already been shot and killed in Tunis's suburbs on Wednesday night.
President Zine al-Abidine Ben Ali, 74, who has been in power since he overthrew his predecessor in 1987 sacked the interior minister on Wednesday but failed to quell calls for his resignation.
On Thursday night Mr Ben Ali attempted to pacify protesters by saying in a television address that he would not change the constitution to allow him to run again when his term expires in 2014. He also ordered his security forces to stop using firearms against protesters and said prices for sugar, milk and bread would be reduced.
However, as the president was speaking, promising an end to force, two people were killed as police opened fire on protesters, witnesses said.
Hillary Clinton ended a tour of the Gulf with a warning that leaders who failed to carry out political and economic reform risked being cast aside.
"In too many places, in too many ways, the region's foundations are sinking into the sand," she said.
"Those who cling to the status quo may be able to hold back the full impact of their countries' problems for a little while, but not forever.
"If leaders don't offer a positive vision and give young people meaningful ways to contribute, others will fill the vacuum."
Protests over unemployment and food prices have also broken out in Algeria, Jordan and even Saudi Arabia in recent weeks, all countries with a high proportion of young people, many well-educated but jobless.
Egypt, the most populous Arab country, has been hit by sectarian violence while also facing a growing Islamist opposition.
While Mr Ben Ali has not only supported the United States and implemented free market reforms, opposition activists complain that the only people to benefit have been Mr Ben Ali's family and cronies.
Diplomatic cables released by Wikileaks gave an American assessment that corruption was getting worse.
"Whether it's cash, services, land, property, or yes, even your yacht, President Ben Ali's family is rumoured to covet it and reportedly gets what it wants," said Robert Godec, the ambassador.
Recent violence began after a young graduate, Mohamed Bouazizi, killed himself by setting himself alight in the town of Sidi Bouzid last month. He had been forced to become a fruit and vegetable seller through lack of work, but his stall was confiscated as he did not have a licence.
After another young man killed himself by touching an electric cable while shouting "no for misery, no for unemployment", youths took to the streets, smashing shops and setting fire to cars. The protests spread across the country encouraged by Facebook sites and Twitter accounts dedicated to the men's memory.
Youtube videos show young men tearing down some of the huge posters of Mr Ben Ali that adorn public buildings and setting light to them.
Egypt, where President Hosni Mubarak has ruled for 30 years, Jordan and Saudi Arabia, governed by monarchies, and Yemen, whose president has been in power since 1978, are all central to US policies in the Middle East. But they have also faced recent protests from overwhelmingly young populations.
Lahcen Achy, an economist with the Carnegie Endowment, said Tunisia was a special case because the high level of education it had given its young was at such odds with the lack of political and economic opportunity.
But he said neighbours faced their own problems. "The risk for Egypt and other countries might come from rising food prices," he said. "I think that all the governments in the region are thinking about what kind of announcements to make. They will try to make concessions before it is too late."
Bron
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Filmpje staat in spoiler.
Je ziet verwonde en dode mensen van de demonstraties van de afgelopen dagen. Je ziet dat zelfs de zorgverleners door stress niet weten wat ze moeten doen.
aub niet naar filmpje kijken als je geen verwonde/dode mensen wil zien!
[ Bericht 6% gewijzigd door Ludacriss op 15-01-2011 02:35:23 ]
Die man op 03:00.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 02:16 schreef Ludacriss het volgende:
Ernstige filmpje. Je ziet dat zelfs de zorgverleners door stress niet weten wat ze moeten doen.
Met zijn hersenen eruit! En dan met 2 gsm er bovenop, en al die schreeuwende moslimwijven.......quote:
Beter zet je die zooi in een spoiler!quote:Op zaterdag 15 januari 2011 02:16 schreef Ludacriss het volgende:
Ernstig filmpje. Je ziet dat zelfs de zorgverleners door stress niet weten wat ze moeten doen.
aub niet naar filmpje kijken als je geen verwonde/dode mensen wil zien!
quote:Op zaterdag 15 januari 2011 01:46 schreef AryaMehr het volgende:
Press TV Breaking News. Saoedi-Arabi heet Ben Ali en zijn familie welkom in het land. Zijn vliegtuig zou inmiddels geland zijn op Jeddah.
NOS Nieuwsquote:Ben Ali gevlucht naar Saudi-Arabi
President Ben Ali van Tunesi is gevlucht naar Saudi-Arabi. Dat hebben de autoriteiten in het land bevestigd. De president zou samen met zijn vrouw zijn toevlucht hebben gezocht in de stad Djedda, aan de Rode Zee.
Gistermiddag ontsloeg Ben Ali zijn hele kabinet en vertrok daarna naar het buitenland. Premier Ghannouchi leidt een overgangsregering die binnen een half jaar verkiezingen zal uitschrijven.
Ben Ali was bijna een kwart eeuw president van Tunesi. Hij leidde het land met harde hand. Zijn vertrek volgt op weken van protest van de bevolking, onder meer tegen de onderdrukking.
Hij had het niet zo op moslimextremisme, en vond dat vrouwen gelijke rechten hebben. Dat is wel positief natuurlijk. Dat moet ook zo blijven. Nu met ik zeggen dat ik de mensen daar ook absoluut niet als fanatieke moslims over vind komen.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 03:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
En toch vraag ik mij af of Ben Ali niet ook een paar goede dingen gedaan heeft. Tunesie was wel een van de weinige landen in die regio waar het vrij rustig was, ook al ging dat met mss met harde hand. Natuurlijk is het erg fout als het geld oneerlijk werd verdeeld, maar de mensen maken nu zelf het land (verder) kapot.
Want ook al heb je straks democratie, er is dan nog steeds geen brood op de plank.
Zo had ik dat ook begrepen. Het schijnt dat hij juist door de repressie Tunesie naar verhouding vrij van religieuze/islamtische invloeden kon houden, iets wat binnen de Arabische wereld zeldzaam is. Dat heeft een hoop ellende voorkomen, alhoewel ook dat zijn prijs heeft. En hoe gek het ook klinkt, is het feit dat deze revolutie op deze, toch redelijk geweldloze manier (afkloppen), mogelijk is, een verdienste van Ben Ali.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 07:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hij had het niet zo op moslimextremisme, en vond dat vrouwen gelijke rechten hebben. Dat is wel positief natuurlijk. Dat moet ook zo blijven. Nu met ik zeggen dat ik de mensen daar ook absoluut niet als fanatieke moslims over vind komen.
En dat het volk ook wat van dat geld uit toerisme ziet, want ik heb het idee dat dat niet het geval was.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 07:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Het is denk ik belangrijk dat het toerisme zsm weer op gang komt. Als dat niet meer goed komt, vallen heel veel meer inkomsten weg, dat is niet goed voor de bevolking en het land.
Mwoah .. Het absolute hoofddoekjesverbod komt toch uit zijn koker denk ik.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 09:35 schreef Mutant01 het volgende:
De maghreb landen kennen van oorsprong al een andere religieuze (liberale) traditie. Ik denk dat Ben Ali daar vrij weinig mee te maken heef.
Zie jij dat als een liberaal iets dan? Volledig tegenovergesteld aan de traditie binnen maghreb-landen natuurlijk. n van de voorbeelden van repressie.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 11:49 schreef IHVK het volgende:
[..]
Mwoah .. Het absolute hoofddoekjesverbod komt toch uit zijn koker denk ik.
Ja ik wilde het net typen maar je was me voor. Is zeker zeer anti-liberaal.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 13:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zie jij dat als een liberaal iets dan? Volledig tegenovergesteld aan de traditie binnen maghreb-landen natuurlijk. n van de voorbeelden van repressie.
Jee, het wordt toch niet een anarchie daar.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 13:09 schreef Ludacriss het volgende:
Grote brand in een gevangenis in Tunis. Al rond de 50 doden gemeld en er zijn gevangenen ontsnapt.
Nee, maar dat zei ik ook niet. Overigens, de"revolutie" is in Marokko gister zeker een item geweest op het journaal. Er wordt echter niet heel uitgebreid op ingegaan (meer zoals wij het hier eigenlijk ook op het nieuws krijgen).quote:Op zaterdag 15 januari 2011 13:20 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ja ik wilde het net typen maar je was me voor. Is zeker zeer anti-liberaal.
Maar Ben Ali was in ieder geval geen religieus fundamentalist, dat wilde ik duidelijk maken.
Die stelling klopt alleen als je van mening bent dat een hoofddoekje een uiting is van religieus extremisme. En daar ben ik het dus niet mee eens.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 13:22 schreef RobertoCarlos het volgende:
En het was een reactie op mijn opmerking dat Ben Ali juist het extreme religieuze islamitische tegen wilde gaan. Via repressie dat dan weer wel..
Ik ook niet.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 13:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Die stelling klopt alleen als je van mening bent dat een hoofddoekje een uiting is van religieus extremisme. En daar ben ik het dus niet mee eens.
Al-Qaeda kan zoveel roepen, ik acht de kans dat een extreem-islamistische groepering de kans grijpt vrij klein. Tunesiers zijn behoorlijk geschoold en hebben een vrij internationale orientatie.Het is geen land wat in een isolement zat.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 13:36 schreef IHVK het volgende:
Een Turkse seculiere krant schrijft nu dat Al-Qeida haar kans ruikt en heeft opgeroepen de sharia in te voeren.
Hoe realistisch is dat Mutant?
Mij lijkt het niet realistisch, vooral als je het profiel ziet van die demonstranten.
Jup door het constitutionele hof.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 13:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik zie op de teletekst van TV7 dat de "vacancy" van Ben Ali is overgenomen. Betekent dat dat hij officieel uit zijn ambt is gezet?
Er zijn best goede kritische programma's, zoals het programma "45 minuten" - (op 1, aangezien er 8 staatszenders zijn) waarin misstanden aan de kaak worden gesteld. Verder wordt er niet over actualiteiten gesproken. Alleen tekenfilms, Turkse series en muziekprogramma's.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 14:01 schreef Ludacriss het volgende:
Volgens mij neemt geen een Marokkaan de staatstelevisie serieus. Mijn moeder kijkt er nooit naar en kijkt alleen Al Jazeera als ze nieuws uit Arabi wilt volgen.
quote:Arabische leiders kijken met spanning naar Tunesi
AMSTERDAM - De Arabische leiders kijken met ingehouden adem naar Tunesi. De eerste effecten van de opstand op hun eigen bevolking dienen zich al aan. In Jordani gingen vrijdag in vier plaatsen honderden betogers de straat op, leuzen roepend tegen de regering en de hoge prijzen en belastingen. Eerder waren er veel fellere betogingen in Algerije. Daar wierpen jongeren brandende barricades op uit woede over de dalende koopkracht en de werkloosheid.
De regeringen zijn niet op hun handen blijven zitten. Jordani kondigde deze week prijsverlagingen aan van 168 miljoen euro, voor voedsel en benzine. Algerije was het land al voorgegaan met prijsverlagingen, Libi schafte de invoerrechten op veel soorten voedsel af en Marokko bood de graanimporteurs compensatie aan voor de gestegen prijzen op de wereldmarkt. 'De Arabische landen doen wat ze kunnen om de 'Tunesi-epidemie' in te dammen', grinnikt Mohamed Darif, politicoloog aan de Universiteit Hassan II in Casablanca.
Maar is het genoeg? Kunnen de veelal autoritair geregeerde landen een golf van opstanden verwachten?
Rij dominostenen
Niemand verwacht een rij dominostenen die gaat omvallen, ook Darif niet. Althans, voorlopig niet. 'Ontevredenheid over de onvrijheid is er overal', begint hij zijn tour d'horizon over de regio. Monarchien als Marokko en Jordani hebben weinig te vrezen, omdat de koningen er worden vereerd en er al enige vrijheid heerst. De rijke Golfstaten hebben genoeg geld om de onvrede af te kopen 'en zo de opstand te vertragen'. Hetzelfde geldt voor Libi, al is dat een apart geval, 'omdat de bevolking er gedrogeerd is door de ideologie'. 'Officieel regeert het volk al in Libi. Daarbij komt dat kolonel Kadhafi onlangs bijna alle politieke gevangenen heeft vrijgelaten, wat de onvrede deels wegnam.'
In Algerije is de koopkracht verminderd en is er veel werkloosheid, net als in Tunesi, 'maar de bevolking is uiteindelijk niet ontevreden over president Bouteflika. Algerije is een wereld van verschil vergeleken met de jaren negentig, toen fundamentalisten overal aanslagen pleegden. De veiligheid is veel groter. Ook andere verbeteringen worden aan Bouteflika toegeschreven. Nadat de regering prijsverlagingen had aangekondigd, zijn de protesten weggebd.'
Egypte of Jemen
Nee, zegt Darif, als er ergens veranderingen op til zijn, is dat in Egypte of Jemen. 'De Egyptische regering zal de komende dagen maatregelen aankondigen om de bevolking tevreden te stellen. Ze weet dat ze haar fouten moet corrigeren. De hele wereld praat over hoe oneerlijk de recente verkiezingen er zijn verlopen, over hoe de leden van de Moslimbroederschap worden onderdrukt. De leiders moeten iets doen om dichterbij het volk te komen.' Maar, relativeert hij, de regering-Mubarak kun je niet bepaald zwak noemen. Een revolutie zit er niet in.
Anders ligt dat bij woestijnland Jemen. 'President Ali Saleh regeert al 32 jaar - daar kan Ben Ali niet aan tippen. Het parlement nam twee weken geleden zelfs een wet aan die hem het recht geeft zijn hele leven aan de macht te blijven. Maar er is veel armoede, veel onvrede en een opstand in het noorden met aan Al Qaida gelieerde milities.
Zelfverbranding
'Er zijn geen tekenen dat de revolutie er morgen uitbreekt. Maar de opstand in Tunesi had ook niemand verwacht. Het was de zelfverbranding van Mohammed Bouazizi die alles in beweging zette. Zo'n incident kan in Jemen eenzelfde reactie uitlokken.'
Maar de verarmde, tribale bevolking van Jemen is toch niet te vergelijken met de goed opgeleide Tunesirs, van wie 18 procent een Facebook-acount heeft? Waardoor iedereen de ontwikkelingen op de voet kon volgen? 'Maar iedereen in Jemen kijkt naar Al Jazeera', lacht Darif.
Ik denk alleen dat het verkeerd kan uitpakken als een generaal van mening is dat hij toch echt de beste leider is.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 14:54 schreef IHVK het volgende:
ik denk dat het wel verkeerd kan uitpakken.
En een gevaarlijk wapen, zeker tegen 'het individu'.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:02 schreef AryaMehr het volgende:
Het blijft een ongekend machtig wapen; 'het volk.'
Ik denk niet meer dat de Tunesische bevolking dit pikt.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 14:56 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat het verkeerd kan uitpakken als een generaal van mening is dat hij toch echt de beste leider is.
Met genoeg terreur pikt iedereen alles. Gaat niet altijd op, maar meestal wel.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 14:58 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Ik denk niet meer dat de Tunesische bevolking dit pikt..
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/9362712.stmquote:1053 In a report for BBC Radio 4's Today programme. Middle East Editor Jeremy Bowen considers whether events in Tunisia could have the same ripple effect as the strike by the Solidarity union in Poland in 1980. That set off a chain of events which culminated in the fall of the Berlin Wall and the collapse of Communism in Europe in 1989. Could Tunis be the Arab world's Gdansk?
Absoluut, het is geen zekerheid en zoals stof stof creert, zo voedt chaos chaos.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:07 schreef IHVK het volgende:
Ik vind het ook mooi, maar hoop dat het goed uitpakt.
Ze rollen waarschijnlijk van de ene ondrukking in de andere. Ik wil eerst verandering zien en dan geloven.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:04 schreef Monidique het volgende:
Overdreven misschien, maar van dit soort gebeurtenissen word ik altijd een beetje -niet te veel, natuurlijk!- emotioneel. Ik vind het mooi. Ik vind het mooi.
Frankrijk, hypocriete stokbroodeters. Jarenlange samenwerking met Ben Ali, maar wanneer het volk in opstand komt plotseling met enorme waakzaamheid de Tunesische activa in de gaten houden.quote:Arabische Liga roept op tot kalmte
De Arabische Liga heeft vandaag Tunesie opgeroepen zich te verenigen in het belang van de bevolking. Volgens de Liga moeten politieke krachten in Tunesi, vertegenwoordigers van de maatschappij en functionarissen ervoor zorgen dat de rust wederkeert.
President Zine el-Abidine Ben Ali van Tunesi is vrijdag gevlucht naar Saudi-Arabi na aanhoudende protesten. Volgens de Liga moet er nu worden samengewerkt om de stabiliteit te herstellen. In de Liga zitten 22 Arabische en islamtisch-Afrikaanse landen.
De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft Tunesi vandaag opgeroepen een democratie op te bouwen. Daarvoor bood ze het Noord-Afrikaanse land Duitse ondersteuning aan. Frankrijk heeft stappen genomen om "verdachte verplaatsingen van Tunesische activa in Frankrijk te blokkeren", maakte het kantoor van president Nicolas Sarkozy bekend nadat hij met enkele ministers was bijeengekomen.
Wel, dit is stap n en die stap op zich, wat er ook hierna gebeurt, is mooi op zich.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:08 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ze rollen waarschijnlijk van de ene ondrukking in de andere. Ik wil eerst verandering zien en dan geloven.
Wie heb je allemaal op het oog?quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:18 schreef Monidique het volgende:
Stl dat er democratie komt, echte democratie, echte vrijheid, hoeveel moeite zullen de despoten doen om er zeker van te zijn dat het geen succesverhaal wordt?
quote:Palestinians hail Tunisia uprising
Palestinian resistance groups have hailed Tunisia uprising which led to the ouster of President Zine El Abidin Ben Ali, saying it could inspire the Arab world to reject “tyranny and injustice.”
"We congratulate the Tunisian people for their uprising against the tyrannical regime," Daoud Shihab, a spokesman for the Islamic Jihad group, said on Saturday.
The events in Tunisia "demonstrate that the Arab masses are able to bring change for freedom and rejection of tyranny and injustice," he added.
Ben Ali, who had earlier fired his government and announced early elections, fled the country on Friday after a month of popular revolt that claimed dozens of lives.
Hamas has praised the uprising, saying it represented the will of the Tunisian people.
"We are with our brothers, the people of Tunisia, in choosing their leaders no matter what the sacrifices are," Hamas' Interior Minister Fathi Hammad told reporters.
"This is an application of the people's will after being patient for a long time," he added.
Zijn er in Tunesi verschillende etnische groepen? Verdeel en heers werkt vaak.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:18 schreef Monidique het volgende:
Stl dat er democratie komt, echte democratie, echte vrijheid, hoeveel moeite zullen de despoten doen om er zeker van te zijn dat het geen succesverhaal wordt?
dat is wel een lastige inderdaad. Wordt het dit volk gegund zichzelf te besturen...quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:18 schreef Monidique het volgende:
Wie? Iedereen. Ik denk niet dat de Arabische leiders erg blij zijn nu en absoluut niet blij zijn met een land dat z'n despoot heeft verwijderd en floreert.quote:
Jippie. Lijkt mij een gezellige club van en voor redelijke mensen.quote:"We congratulate the Tunisian people for their uprising against the tyrannical regime," Daoud Shihab, a spokesman for the Islamic Jihad group, said on Saturday.
Tunesi is heel anders dan Palestina.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:26 schreef Morendo het volgende:
[..]
Jippie. Lijkt mij een gezellige club van en voor redelijke mensen.
Ach, sowieso hebben types als Mubarak en Kadhafi niet meer lang te gaan. Ik zou daar als burger mijn leven niet voor wagen.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:25 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wie? Iedereen. Ik denk niet dat de Arabische leiders erg blij zijn nu en absoluut niet blij zijn met een land dat z'n despoot heeft verwijderd en floreert.
Het zijn wel clubjes die hebben kunnen floreren dankzij dit soort repressieve regimes. En dat wordt nog wel eens vergeten. De reden dat dit soort clubjes dan ook zoveel aanhang krijgen, is omdat het vaak de enige groeperingen zijn die een vuist durven te maken tegen de regimes.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:26 schreef Morendo het volgende:
[..]
Inderdaadquote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het zijn wel clubjes die hebben kunnen floreren dankzij dit soort repressieve regimes. En dat wordt nog wel eens vergeten. De reden dat dit soort clubjes dan ook zoveel aanhang krijgen, is omdat het vaak de enige groeperingen zijn die een vuist durven te maken tegen de regimes.
Nou ja, ik durf niet te spreken voor andere burgers, zeker niet voor onderdrukte burgers, maar het is uiteraard niet zo dat er na Moebarak en Khadafi geen repressie meer is.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:29 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ach, sowieso hebben types als Mubarak en Kadhafi niet meer lang te gaan. Ik zou daar als burger mijn leven niet voor wagen.
Gek genoeg bleven dergelijke 'hartverwarmende' reacties achterwege toen men in Iran in opstand kwam. Voor zover de principes van de Palestijnen die natuurlijk enkel achter de Tunesirs staan omdat het regime van Ben Ali elke vorm van islamitische fundamentalisme de kop indrukte en omdat ze de Palestijnen niet steunden.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:26 schreef Morendo het volgende:
quote:Opvolger president Tunesi bedigd
Parlementsvoorzitter Foued Mebezza is vandaag officieel beindigd als de tijdelijke opvolger van de gevluchte Tunesische president Zine al-Abidine Ben Ali.
Volgens staatspersbureau TAP heeft het staatshoofd “definitief” de macht verlaten. Vervolgens werd Mebezza aangewezen als waarnemend president. Hij legde de eed af in het parlement.
Mebezza zal als interim-president fungeren totdat er nieuwe verkiezingen worden gehouden. Volgens de grondwet moet dat binnen zestig dagen gebeuren.
Ik zou dan de straat opgaan na het overlijdensbericht van de dictator. Maar ja, ik ben dan ook een held op (witte) sokken.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:31 schreef Monidique het volgende:
Nou ja, ik durf niet te spreken voor andere burgers, zeker niet voor onderdrukte burgers, maar het is uiteraard niet zo dat er na Moebarak en Khadafi geen repressie meer is.
De monarch heeft weinig te vrezen, de regering zelf is een ander verhaal. Die worden dan ook verantwoordelijk gehouden voor de corruptie en werkloosheid.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:39 schreef IHVK het volgende:
Marokko heeft weinig te vrezen stond in de krant vandaag.
Gaan die in het post-Ben Ali tijdperk een rol van betekenis spelen?quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:32 schreef AryaMehr het volgende:
enkel achter de Tunesirs staan omdat het regime van Ben Ali elke vorm van islamitische fundamentalisme de kop indrukte
Daar vergis je je lelijk in, gezien het feit dat de geboorteratio het afgelopen decennium enorm gezakt is, tot net boven replacement ratio. In het geval van Tunesie zelfs eronder.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:44 schreef Morendo het volgende:
Sowieso heb je met de geboortecijfers in de Arabische wereld per definitie een werkloosheidsprobleem. Of het land nu geleid wordt door een dictator of niet.
Maar het zijn wel landen met een overwegend jonge bevolking die nu massaal de arbeidsmarkt wil betreden maar waarvoor geen banen zijn.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Daar vergis je je lelijk in, gezien het feit dat de geboorteratio het afgelopen decennium enorm gezakt is, tot net boven replacement ratio.
Valt wel mee hoor, de gemiddelde kindertal ligt in Tunesi bijvoorbeeld op 1.93. Vergelijkbaar, Nederland kent een cijfer van 1.72.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:44 schreef Morendo het volgende:
Sowieso heb je met de geboortecijfers in de Arabische wereld per definitie een werkloosheidsprobleem. Of het land nu geleid wordt door een dictator of niet.
Klopt, dit is de "babyboom" generatie van de Arabische wereld.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar het zijn wel landen met een overwegend jonge bevolking die nu massaal de arbeidsmarkt wil betreden maar waarvoor geen banen zijn.
Dictator die Westerse levensstijl pushte zonder de bijbehorende vrijheden, moest een keer tegen hem werken.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:50 schreef AryaMehr het volgende:
Opmerkelijk overigens dat Tunesie de laagste kindertal van alle Arabische (islamitische) landen kent, alhoewel volgens de CIA enkel Iran nog een lager kindertal kent.
Het heeft vrij weinig met "Westerse levensstijl" te maken. Naarmate een land zich verder ontwikkelt, zal het kindertal ook dalen.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:54 schreef IHVK het volgende:
[..]
Dictator die Westerse levensstijl pushte zonder de bijbehorende vrijheden, moest een keer tegen hem werken.
Maar Tunesie is niet zoveel rijker dan omringende landen?quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het heeft vrij weinig met "Westerse levensstijl" te maken. Naar mate een land zich verder ontwikkelt, zal het kindertal ook dalen.
Op Libie na (wat eigenlijk niet telt, gezien de enorme olievoorraden en de immens kleine populatie van dat land) is Tunesie het rijkste land in Noord-Afrika.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:56 schreef IHVK het volgende:
[..]
Maar Tunesie is niet zoveel rijker dan omringende landen?
Oke.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Op Libie na (wat eigenlijk niet telt, gezien de enorme olievoorraden en de immens kleine populatie van dat land) is Tunesie het rijkste land in Noord-Afrika.
Sociale ontwikkeling. Denk alleen al aan de wijze waarop bijv. vrouwen in de Golf behandeld worden...quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:58 schreef IHVK het volgende:
[..]
Oke.
Maar de golfstaten zijn veel rijker, in welk opzicht zijn ze dan niet ontwikkeld?
Okequote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Sociale ontwikkeling. Denk alleen al aan de wijze waarop bijv. vrouwen in de Golf behandeld worden...
Natuurlijk ook niet helemaal waar. Tunesi telt van alle Arabische landen de meeste analfabeten en de ontwikkeling van de gemiddelde persoon in de Perzische golfstaten loopt voor in vergelijking met de ontwikkeling in Noord-Afrikaanse landen.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:59 schreef Mutant01 het volgende:
Sociale ontwikkeling. Denk alleen al aan de wijze waarop bijv. vrouwen in de Golf behandeld worden...
CNN. Ik kijk nooit meer naar die zender, wat een bagger.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 16:05 schreef IHVK het volgende:
Euforie maakt plaats voor bezorgdheid volgens CNN
Ik heb geen Al Jazeera , tips?quote:Op zaterdag 15 januari 2011 16:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
CNN. Ik kijk nooit meer naar die zender, wat een bagger.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |