abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91259903
Tunisia's youth finally has revolution on its mind

We've become used to gossiping about the regime and feeling that we're plotting. But now we see the time to rebel has come. I am part of the new generation that has lived in Tunisia under the absolute rule of President Ben Ali.

In high school and college, we are always afraid to talk politics: "There are reporters everywhere," we are told. Nobody dares discussing politics in public; everyone is suspicious. Your neighbour, your friend, your grocer might be Ben Ali's informer: do you or your father want to be forcibly taken to an undefined place one night at 4am?

We grow up with this fear of activism; we continue studying, going out and partying, regardless of politics.

During high school, we begin to find out the intricacies of the "royal" family and hear stories here and there – about a relative of Leila [Trabelsi, the president's wife] who took control of an industry, who has appropriated the land of another person, who dealt with the Italian mafia. We talk and discuss it among ourselves – everybody is aware of what's going on, but there is no action. We quickly learn that Tunisian television is the worst television that exists. Everything is relayed to the glory of President Ben Ali, who's always shown at his best. We all know he dyes his hair black. Nobody likes his wife, who has a wooden smile: she never seemed sincere.

We do not live, but we think we do. We want to believe that all is well since we are part of the middle class, but we know that if the cafes are packed during the day, it is because the unemployed are there discussing football. The first nightclubs open their doors and we begin to go out, to drink and enjoy the nightlife around Sousse and Hammamet. Other stories are circulating – about a Trabelsi who gave someone a horrible kicking because he felt like it, or another who caused a car accident only to return home to sleep. We exchange stories, quietly, quickly. In our own way, it is a form of vengeance: by gossiping, we have the feeling we're plotting.

The police are afraid: if you tell them you're close to Ben Ali all doors open, hotels offer their best rooms, parking becomes free, traffic laws disappear.

The internet is blocked, and censored pages are referred to as pages "not found" – as if they had never existed. Schoolchildren are exchanging proxies and the word becomes cult: "You got a proxy that works?"

We all know that Leila has tried to sell a Tunisian island, that she wants to close the American school in Tunis to promote her own school – as I said, stories are circulating. Over the internet and under the desks, we exchange "La régente de Carthage" [a controversial book about the role of Leila Trabelsi and her family in Tunisia]. We love our country and we want things to change, but there is no organised movement: the tribe is willing, but the leader is missing.

The corruption, the bribes – we simply want to leave. We begin to apply to study in France, or Canada. It is cowardice, and we know it. Leaving the country to "the rest of them". We go to France and forget, then come back for the holidays. Tunisia? It is the beaches of Sousse and Hammamet, the nightclubs and restaurants. A giant ClubMed.

And then, WikiLeaks reveals what everyone was whispering. And then, a young man immolates himself. And then, 20 Tunisians are killed in one day.

And for the first time, we see the opportunity to rebel, to take revenge on the "royal" family who has taken everything, to overturn the established order that has accompanied our youth. An educated youth, which is tired and ready to sacrifice all the symbols of the former autocratic Tunisia with a new revolution: the Jasmin Revolution – the true one.

The Guardian: http://www.guardian.co.uk(...)sia-youth-revolution
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  donderdag 13 januari 2011 @ 13:04:30 #102
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91260375
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 12:56 schreef Aloulou het volgende:
Tunisia's youth finally has revolution on its mind
Zie post #98.
pi_91260583
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 23:52 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ik ben van Tunesische afkomst, kom er jaren en verbleef er iets meer dan vier jaar geleden een jaartje voor werk en familie. Ja dus, bekend ermee en ook hoe het regime in de dagelijkse realiteit met bijv. kritiek omgaat en welke rol de angst speelde bij Tunesiers.

Je vraag wat de toekomst betreft kan ik niet beantwoorden. Het is duidelijk dat Tunesiers roepen naar vrijheid van meningsuiting en rechtvaardigheid (tegen nepotisme, tegen corruptie, tegen politici die miljoenen wegsluizen naar Zwitserland voor eigen gebruik). Er zijn oppositieleider zoals de genoemde Moncef Marzouki (google hem ff). Ik denk niet dat Tunesiers een tweede Ben Ali zullen pikken of weer een president die met geweld macht afdwingt en verkiezingen jaren op rij falsificeert. Aan de andere kant moet ik zeggen dat Tunesiers een zachtere vorm van dictatuur wel wellicht zullen pikken zolang het maar economisch redelijk gaat met de man op de straat en de corruptie niet op systematische wijze te gekke vormen aanneemt zoals zelfverrijking die er nu is door Ben Ali en de familie van zijn vrouw vooral, Trabelsi (zijn kapster notabene).

[..]
En zou jij een liberale-democratie toejuichen dan?
quote:
Tunesie had als een van de weinige landen in die omgeving een grote middenklasse, en nog steeds. De meerderheid. De grote verschillen tussen arm en rijk zoals in Egypte of Marokko zijn er veel minder, ook omdat het land klein is en maar 10 miljoen mensen telt. De laatste tien jaar is dat langzaam veranderd en de laatste vijf jaar ook voor de middenklasse door werkloosheid (maar wel goed opgeleid te zijn!) en verhoging van prijzen.
De kliek rondom Ben Ali zal inzien dat zijn einde nader is en gewoon switchen en sommigen zullen wellicht moeten vluchten naar het buitenland (waar ze hun geld enzo al langer hebben staan, just in case). Het leger (en dus ook de militair op straat) is niet ideologisch bevlogen en niet loyaal in absolute zien en dat breekpunt zal snel bereikt worden. Wel is er een hardere en beter bewapende kern van vertrouwelingen die bereid zijn ver te gaan zolang zij zien dat Ben Ali nog stevig aan de touwtjes trekt. Het is allemaal echt koffiedik kijken nu en ik denk dat daarom ook dat Sarkozy (steun van Ben Ali) die nog steeds niets erover heeft gezegd het afwacht omdat hij gebrek heeft aan een betrouwbaar alternatief in zijn ogen. Hoewel ik het verwerpelijk vindt aangezien er hier gewoon echt basisrechten massaal geschonden worden en ook Sarkozy dat door krijgt.

Rachid Ammar, generaal, heeft geweigerd bevel tot schieten te geven eerder deze week. Er zijn filmpjes waarop je duidelijk ziet dat militairen met geweren tussen demonstranten staan en hen toespreken en gebaren gewoon weg te gaan.
Dus het ligt aan Sarkozy uiteindelijk of deze opstand vruchten gaat afwerpen?
Ik denk dat Frankrijk zonder dat wij dat doorhebben nog steeds een dikke vinger in de pap heeft bij voormalige koloniën, zie ook Côte d'ivoire, Kameroen. Dit over het algemeen ten nadele van de bevolking.
I´m back.
pi_91260793
De islamisten moeten hun kans grijpen en het land binnengaan en met geweld de macht grijpen en een islamitische staat stichten.

Dat is wat ik zou doen als ik hen was, vooral nu het Tunesische regime zo wankel is.

Ik weet wel zeker dat er ook een paar (Europese) landen of de CIA nu hun mannetje naar voren proberen te schuiven als alternatief voor Ben Ali.
  donderdag 13 januari 2011 @ 13:21:07 #106
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91260988
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:14 schreef Rambolin het volgende:
De islamisten moeten hun kans grijpen en het land binnengaan en met geweld de macht grijpen en een islamitische staat stichten.
Ja man, want islamisten zijn vet tof en zo!
quote:
Dat is wat ik zou doen als ik hen was, vooral nu het Tunesische regime zo wankel is.
Dan moet je wat minder vaak Age of Islamic Empires spelen.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_91261076
Als ze dit maar vóór juli hebben geregeld, anders kunnen we onze vakantie in Sousse annuleren :(
  donderdag 13 januari 2011 @ 13:31:19 #108
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91261342
Reisadvies voor Tunesië aangepastToegevoegd: donderdag 13 jan 2011, 11:52

Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies voor Tunesië aangepast. Buitenlandse Zaken ontraadt alle niet-essentiële reizen naar het Noord-Afrikaanse land. Dat is de op een na zwaarste waarschuwing.

http://nos.nl/artikel/211(...)nesie-aangepast.html
Rayen 2½ jaar!
pi_91261950
quote:
14s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:21 schreef Morendo het volgende:

Ja man, want islamisten zijn vet tof en zo!
Je hebt zelf kunnen zien wat de niet-islamisten hebben aangericht in Tunesië. Tijd voor een frisse wind.
  donderdag 13 januari 2011 @ 14:01:02 #110
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91262580
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:46 schreef Rambolin het volgende:

[..]

Je hebt zelf kunnen zien wat de niet-islamisten hebben aangericht in Tunesië. Tijd voor een frisse wind.
Valse keuze. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen pleiten voor een liberale democratische rechtsstaat, ik noem maar iets geks. Maar dat is natuurlijk heel eng want dat gaat gepaard met vrijheid en tolerantie.
pi_91262839
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En zou jij een liberale-democratie toejuichen dan?
Ik zou elke vorm van democratie toejuichen dus waarbij het volk vrije verkiezingen heeft en de kans krijgt zelf te stemmen op wie zij willen en om politici op hun verantwoordelijkheden weg te stemmen of te herkiezen. Een land waar men vrijheid heeft van meningsuiting, van religie etc etc. Het hoeft niet perse een West-Europese kopie te worden en dat is ook niet realistisch denk ik. Ook zal corruptie blijven zoals de latijns-amerikaanse landen democratisch werden maar daar ook corruptie is onder politici. Maar dat moet dan openlijk bespreekbaar mogen zijn en de bevolking heeft de vrijheid op te roepen tot transparantie en niet zoals nu een familie die alle bronnen van het land rooft en waar de geheime dienst je martelt als je je mond opentrekt. Als het al zover zou komen zou het met vallen en opstaan gaan maar het belangrijkste is dat basiswaarden die in deze tijd niet meer zijn weg te denken worden gewaarborgd.

quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:09 schreef Ryan3 het volgende:
Dus het ligt aan Sarkozy uiteindelijk of deze opstand vruchten gaat afwerpen?
Ik denk dat Frankrijk zonder dat wij dat doorhebben nog steeds een dikke vinger in de pap heeft bij voormalige koloniën, zie ook Côte d'ivoire, Kameroen. Dit over het algemeen ten nadele van de bevolking.
Ja Sarkozy heeft een grote vinger in de pap en hij ontmoette Ben Ali eerder en prees zijn land en economische model, geen kritisch woord over mensenrechten maar vast het excuus dat dat onderling "wel ter sprake is gebracht". Ook nu nog geen veroordeling of Ben Ali wijzen op naleven van mensenrechten of vrijheid van demonstratie van Sarkozy's kant. Maar ok, Tunesiers hebben hem niet nodig of zijn approval blijkt nu want Ben Ali gaat vallen en hard ook.

[ Bericht 3% gewijzigd door Aloulou op 13-01-2011 14:13:29 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91263428
Gebeurt heel veel nu in het land overal.
Clashes in centrum van Tunis.
Clashes in el Kef en veel gewonden op twitter te lezen, de beelden/fotos zullen pas later komen via facebook e.d.
1 dode in Zarzis, Zuiden en als je oversteekt kom je op het eiland van Djerba.

Protesten in Monastir: http://www.facebook.com/p(...)8&id=174905639212943
Overheidsgebouw: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=176009519102555

Zwitsers-Tunesische vrouw van 63 doorzeefd met kogels toen ze op balkon naar demonstratie keek: http://www.swissinfo.ch/e(...)ia.html?cid=29234350

Dode in Sfax vandaag: http://www.facebook.com/p(...)f8976&id=83381416667

[ Bericht 43% gewijzigd door Aloulou op 13-01-2011 14:39:20 ]
  donderdag 13 januari 2011 @ 14:21:41 #113
8369 speknek
Another day another slay
pi_91263450
Wordt wel lastig als zijn familie zoveel van de economie in handen heeft. Hij blijft zo een leidend figuur die als etterende zweer de toekomst van het land gaat beinvloeden. Of zijn bedrijven moeten onteigend worden, maar dan val je qua regering van de regen in de drup.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_91263626
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 14:21 schreef speknek het volgende:
Wordt wel lastig als zijn familie zoveel van de economie in handen heeft. Hij blijft zo een leidend figuur die als etterende zweer de toekomst van het land gaat beinvloeden. Of zijn bedrijven moeten onteigend worden, maar dan val je qua regering van de regen in de drup.
Ik heb een artikel bijna uit frans vertaalt en zal het hier plaatsen. Precies welke bedrijven in welke sectoren aan hem en zijn familie zijn gevallen, hoe en dat bij naam en toenaam. Dan zie je dat eerlijk gezegd de hele economie al verziekt is want het betreft alle grote bedrijven van telefoonmaatschappij tot zeevaart, autofabrieken tot aannemersbedrijven en banken die allemaal in handen zijn van (aangetrouwde) familie of de Ben Ali clan. Ook worden kredieten zomaar weggegeven aan familie zonder garantie en geld wat weer verdiend wordt op grote schaal naar buitenland doorgesluisd.
  donderdag 13 januari 2011 @ 14:57:02 #115
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91265018
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:14 schreef Rambolin het volgende:
Om het land 'achterlijker' te maken bedoel je? Laten we hopen dat elke vorm van politieke islam de Tunesiërs bespaard blijft en dat er een seculier democratisch systeem in de plaats komt.
  donderdag 13 januari 2011 @ 15:04:16 #116
282087 abdalfawaz
Ilharaqa Baraka
pi_91265381
Wat een waardeloze berichtgeving over Tunesië de afgelopen tijd door de Nederlandse media. Over Iran, waar min of meer hetzelfde plaatsvond vorig jaar, werd uitvoerig bericht, dag in dag uit, maar over de Tunesische onrust en doden wordt amper iets gezegd.

De impact van deze gebeurtenissen moet niet worden onderschat, aangezien in veel landen in het Midden-Oosten een dergelijke situatie bestaat van een dictator/militaire leider met veel verborgen ontevredenheid onder de bevolking.
  donderdag 13 januari 2011 @ 15:07:56 #117
8369 speknek
Another day another slay
pi_91265541
Over Iran werd ook pas bericht nadat #cnnfail dagenlang trending topic werd gemaakt en voortdurend van alle kanten de MSM waren aangevallen. Schijnbaar leren ze er niet zoveel van? Om eerlijk te zijn lijkt er langzaam meer aandacht te komen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 13 januari 2011 @ 15:29:53 #118
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91266549
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 14:07 schreef Aloulou het volgende:
Ja Sarkozy heeft een grote vinger in de pap en hij ontmoette Ben Ali eerder en prees zijn land en economische model, geen kritisch woord over mensenrechten maar vast het excuus dat dat onderling "wel ter sprake is gebracht". Ook nu nog geen veroordeling of Ben Ali wijzen op naleven van mensenrechten of vrijheid van demonstratie van Sarkozy's kant. Maar ok, Tunesiers hebben hem niet nodig of zijn approval blijkt nu want Ben Ali gaat vallen en hard ook.
Tja, wanneer Sarko dergelijke leiders 'en plein public' de les leest over heikele thema's als mensenrechten krijgt hij weer het verwijt 's lands soevereiniteit niet te respecteren en een neokolonialist te zijn.
  donderdag 13 januari 2011 @ 15:49:14 #119
8369 speknek
Another day another slay
pi_91267483
Over welke Wikileaks hebben ze het trouwens?
pi_91267610
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 15:49 schreef speknek het volgende:
Over welke Wikileaks hebben ze het trouwens?
Ik denk deze:
http://www.guardian.co.uk(...)s-tunisia-first-lady

En de reactie daarop van Anonymous:
Hacktivists have struck a number of official websites in the African country of Tunisia, seemingly in response to the government's attempts to block access related to leaked cables that related to the country.
http://nakedsecurity.soph(...)government-websites/
pi_91271146
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 15:29 schreef Morendo het volgende:

[..]

Tja, wanneer Sarko dergelijke leiders 'en plein public' de les leest over heikele thema's als mensenrechten krijgt hij weer het verwijt 's lands soevereiniteit niet te respecteren en een neokolonialist te zijn.
Door wie? De staatsmedia zeker die voordoet de mening van het volk te vertolken dat kritiek op mensenrechtenschendingen "neo-koloniaal" is maar iemand die de mensen kent weet wel beter wat zij vinden.
pi_91271177
Boeing 737 richting Monastir, Tunesie om Nederlanders op te pikken. 18.00 moeten ze aanwezig zijn daar.
pi_91274598
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 19:29 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ja een generaal maar dat was afgelopen week al. Rachid Ammar schijnt de naam te zijn.
Zouden de demonstraties en het verzet op deze schaal ook in Marokko kunnen denk jij? Of waarschijnlijk zijn... gezien de huidige situatie daar en eventuele vrede/onvrede met het regime?
Ik heb verschillende positieve geluiden gehoord over de ontwikkeling van Marokko maar je weet nooit of dat voor alle Marokkanen opgaat of de betergestelden.
De studentenprotesten in Maghreb-landen zijn niets nieuws, alleen zijn ze in Tunesie erg gewelddadig van aard (dat is dan ook meteen de reden waarom ze het nieuws bereiken). Ook in Algerije waren er de afgelopen dagen protesten, maar die waren lang niet zo massaal. Het zou best kunnen overslaan naar Marokko, ik zal zeker niet zeggen dat het per definitie onmogelijk. De kans dat het ook daar zal gebeuren acht ik echter vrij klein, gezien de populariteit van de monarch. Een protest tegen de corruptie of werkloosheid zie echter zo gebeuren...

[ Bericht 0% gewijzigd door Mutant01 op 13-01-2011 18:22:45 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_91274876
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 23:38 schreef intellectuele_user het volgende:
What's new, persoonsverheerlijking. Dat zag je ook in Irak met Saddam, en in Egypte zie je ook overal foto's van Mubarak.
Dat is een kenmerk wat je in ALLE Arabische landen terug zal vinden. Je merkt dan ook dat arabische landen eigenlijk zeer nationalistisch ingestelde overheden kennen die nog volop aan "nation building" doen.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 13 januari 2011 @ 18:23:21 #125
8369 speknek
Another day another slay
pi_91274923
quote:
Op donderdag 13 januari 2011 18:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De studentenprotesten in Maghreb-landen zijn niets nieuws, alleen zijn ze in Tunesie erg gewelddadig van aard (dat is dan ook meteen de reden waarom ze het nieuws bereiken). Ook in Algerije waren er de afgelopen dagen protesten, maar die waren lang niet zo massaal. Het zou best kunnen overslaan naar Marokko, ik zal zeker niet zeggen dat het per definitie onmogelijk. De kans dat het ook daar zal gebeuren acht ik echter vrij klein, gezien de populariteit van de monarch. Een protest tegen de corruptie zie echter zo gebeuren...
Enigszins offtopic, maar wat is er eigenlijk met die dude gebeurd die de corruptie vanuit z'n auto filmde? Wat een baas was dat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')