abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 januari 2011 @ 19:02:23 #176
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91329302
Het blijft een ongekend machtig wapen; 'het volk.'
pi_91329322
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:00 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]

Aljazeera: Ben ali is no longer in power. Army is in control.

En:

Tweeter in Malta suggests Ben Ali is likely to have arrived there - UNCONFIRMED.
Ik heb het eigenlijk meer over de komende maanden, ben benieuwd wat voor regering er voor in de plaats komt, ik hoop geen militaire junta.
pi_91329825
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 18:48 schreef ouderejongere het volgende:
Moedig besluit van Ali om af te treden.
Dat vind ik toch ook wel, maar wat gaat er nu gebeuren?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_91329999
Generaal uit het leger claimt nu de macht.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 19:17:01 #180
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_91330116
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:02 schreef AryaMehr het volgende:
Het blijft een ongekend machtig wapen; 'het volk.'
Ja, maar een land moet wel bestuurd worden. Vaak is een dictator beter dan helemaal geen leiding. In Irak ging het helemaal mis na de val van Sadam. Een voorbeeld van hoe een transitie goed kan gaan is Cuba. De broer van de sterke leider neemt het over, veilt de scherpe kantjes eraf en langzaamaan komen er dan andere partijen.
Als het leger niet duidelijk aanwezig is in de straten van Tunis sloopt het volk de complete stad, regeringsgebouwen, politiebureaus, musea, banken, etc...
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_91330161
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:14 schreef Drifter__ het volgende:
Generaal uit het leger claimt nu de macht.
Denk je dat er dan wat gaat veranderen?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_91330241
Als die generaal tijdelijk het land bestuurt en vervolgens verkiezingen gaat houden, dan verandert er wat.
pi_91331725
Ik hoop dat er vooruitgang komt daar. De tijd zal het leren.
pi_91331772
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 18:39 schreef intellectuele_user het volgende:
Volgens sommige Arabische bronnen heeft dictator Ben Ali het land verlaten en heeft het leger de macht gegrepen.
Dat vind ik eigenlijk ook niet best klinken.
pi_91332600
Wat een helden, die Tunesiërs! _O_ Hopelijk is die generaal zo verstandig genoeg om vrije verkiezingen uit te schrijven nadat de rust in het land is teruggekeerd. De familie Ben Ali hoort natuurlijk voor het gerecht te verschijnen voor de misdaden die het op de Tunesiërs heeft gepleegd, dus hopelijk kan dit bewerkstelligd worden. Moge dit voorbeeld de andere dictators in de regio heel wat angst inboezemen! ^O^
pi_91333377
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:56 schreef TheMagnificent het volgende:
Wat een helden, die Tunesiërs! _O_ Hopelijk is die generaal zo verstandig genoeg om vrije verkiezingen uit te schrijven nadat de rust in het land is teruggekeerd. De familie Ben Ali hoort natuurlijk voor het gerecht te verschijnen voor de misdaden die het op de Tunesiërs heeft gepleegd, dus hopelijk kan dit bewerkstelligd worden. Moge dit voorbeeld de andere dictators in de regio heel wat angst inboezemen! ^O^
Familie? Waarom de hele familie? En welke dictators bedoel je allemaal? Die van Iran?
pi_91333456
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:19 schreef Drifter__ het volgende:
Als die generaal tijdelijk het land bestuurt en vervolgens verkiezingen gaat houden, dan verandert er wat.
Oké, is er sprake van tijdelijk? Of vallen de mensen nu van de regen in de drup?
pi_91334364
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 20:08 schreef paddy het volgende:

[..]

Familie? Waarom de hele familie? En welke dictators bedoel je allemaal? Die van Iran?
Zoals Aloulou al heeft gezegd had de familie van Ben Ali en die van zijn echtgenote een zeer groot deel van de Tunesische economie in handen. Iets zegt me dat daarbij niet alles eerlijk en wel is verlopen. Dictators die een land in hun greep houden zetten doorgaans familieleden op belangrijke posten, dus die zullen ook voor hun daden moeten boeten, lijkt mij.

Met de andere dictators bedoel ik voornamelijk Mubarak (Egypte) en de familie Al Saoed (Saoedi-Arabië), al vrees ik dat die laatste moelijk weg te jagen is. De Saoediërs lijken me ook nogal een passief volkje.
pi_91335690
Er wordt veel over gesproken dat de huidige interim-president wegwezen moet en men ontevreden is dat hij het overneemt omdat hij sinds 1999 de premier was van het regime van Ben Ali en zodoende de rechterhand wordt genoemd. Ook stond op de aankondiging naar het Tunesische volk toe op tv naast hem een andere minister die jaren Ben Ali heeft gediend.

Vanuit alle hoeken op Al Jazeera (wat elke Tunesier nu kijkt) wordt dit verworpen door analitici en opiniemakers dat het niet te accepteren valt dat deze twee de macht is overgedragen door Ben Ali en dat het volk dit juist niet wil omdat ze zich richten tegen Ben Ali, de familie en hun hele kliek die daar jaren van uit maken. Want hij is niet afgezet blijkt en is bevestigd maar de macht is overgedragen, volgens constitutie 57, aan de premier die dan bij aftreden van de president onder de huidige omstandigheden interim-president wordt.
Op Twitter wordt duidelijk gesproken morgen weer te demonstreren en daarnaar op te roepen.

Ik moet zeggen dat ik ook verbaasd ben dat Ghannouchi die jaren met Ben Ali heeft gewerkt en intens ook, nu opeens vertrouwt op moet worden. Ik vraag mij af (zoals de kritiek is op Al Jazeera) waar hij dan de afgelopen jaren was wat betreft de roverij en onderdrukking van o.a. zijn "partners in crime". Wel ben ik ervan overtuigd dat het volk zo weer opstaat als welke idioot ook denkt te kunnen regeren met weer grote onderdrukking. Men laat het niet toe dar naar terug te gaan, dat is duidelijk. Open verkiezingen moeten komen, vrijheid van demonstreren, mening etc.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91336425
Wat je ziet en vooral hoort nu op Arabische media is dat men het niet vertrouwt omdat er teveel kritische vragen nog open liggen en eigenlijk op al Jazeera door geinterviewde analytici en opiniemakers deze move "afgemaakt wordt" (verbaal dan he).
Waarom heeft het leger het niet overgenomen en verkiezingen uitgeschreven totdat het volk kiest? Zondat ene Ghannouchi (nu interim-president) of uberhaupt iemand van de partij van Ben Ali. Als Mohammed Ghannouchi nu interim-president is heeft hij dan ook het bevel over het leger? Hoe is deze combinatie tussen hen verlopen? Wie controleert wie?

Lotfi Hajji is de nieuwe al Jazeera correspondent in Tunesie, aangesteld na de val van Ben Ali aangezien al Jazeera al jaren verboden was en geen correspondent of journalisten in het land had. Hij heeft jaren in het buitenland geleefd omdat hij te kritisch was over Ben Ali. Mooi gebaar en hij vervuld zijn rol direct nu al op Al Jazeera met o.a. de bovenstaande kritiek en kritische vragen.

Ik denk zelf dat heel veel Tunesiers het niet vertrouwen en ik sluit demonstraties morgen niet uit.
Spannende tijden. Zo wordt dit al paar keer op twitter herhaald: "Calls are multiplying for new protests tomorrow morning in all of Tunisia. People not happy with power transition arrangements #Sidibouzid"

Ook zijn er geluiden dat er een paar clashes zijn en dreigen tussen politie en leger. Over het algemeen wordt het leger als onafhankelijker gezien van de politiek en de politie is algemeen bekend was altijd al veel erger en aan Ben Ali's kant.

[ Bericht 8% gewijzigd door Aloulou op 14-01-2011 21:02:47 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91338930
Er worden verkiezingen uitgeschreven voor over een half jaar.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91339311
Hoe kon hij maar liefst 14 jaar lang president zijn? Waren er in de voorgaande jaren geen verkiezingen?
pi_91339446
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:36 schreef Zienswijze het volgende:
Hoe kon hij maar liefst 14 jaar lang president zijn? Waren er in de voorgaande jaren geen verkiezingen?
Op dezelfde wijze als dat er in Irak verkiezingen werden gehouden, of Algerije/Egypte for that matter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tunisian_general_election,_2004
Allah Al Watan Al Malik
pi_91339643
94% van de stemmen gewonnen?
pi_91343998
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:56 schreef TheMagnificent het volgende:
Moge dit voorbeeld de andere dictators in de regio heel wat angst inboezemen! ^O^
Bang zijn ze zeker, maar ik vrees dat ze de Tunesische situatie zullen analyseren en waar nodig de teugels nóg steviger zullen aantrekken. Ben Ali heeft zijn familieleden allerlei geprivatiseerde bedrijven toebedeeld, maar als hij ook het leger aan loyale familieleden zou hebben toevertrouwd, zou de Tunesische opstand waarschijnlijk heel anders zijn geëindigd. Een andere fout is de vrije toegang tot Al-Jazeera. Dat zal nu ook wel aan banden gelegd worden in andere Arabische landen. Overigens vraag ik mij af wie er achter Al-Jazeera zit; onvoorwaardelijk idealisme wantrouw ik nogal.

quote:
Uit het artikel:
Tunesië is het beste land in de regio om te wonen!”, roept Montassir (22) met veel bravoure. In een buitenwijk van de hoofdstad Tunis zit hij op een terras en drinkt koffie met een paar vrienden. Het is zondagmiddag en hij vervolgt: „We zijn een rustig land, niemand kan hier zomaar wapens kopen, zoals in Algerije. Mensen uit Senegal, Kameroen en de Seychellen komen hier allemaal wonen!”

Montassir roept het hard genoeg zodat ook de mensen aan de andere tafeltjes het kunnen horen. Vaak luisteren er ’oren’ mee, zoals de informanten van de geheime dienst worden genoemd.

Dit is echt zó fucking briljant. :o
Je länger ein Blinder lebt, desto mehr sieht er - Viva la revolucion !
  vrijdag 14 januari 2011 @ 22:50:16 #196
154952 spoor4
Spoort niet
pi_91344481
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:38 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Op dezelfde wijze als dat er in Irak verkiezingen werden gehouden, of Algerije/Egypte for that matter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tunisian_general_election,_2004
Vrijwel alle dictaturen houden 'verkiezingen'.
pi_91345970
Met verschillende mensen uit Tunesie gesproken en ik denk dat morgen een hele onrustige dag gaat worden. Heel veel mensen accepteren Ghannouchi niet omdat hij uit dezelfde partij komt, omdat hij jarenlang met Ben Ali Tunesie heeft geleid en omdat ze totaal geen inspraak hadden en juist de hele kliek van Ben Ali met zijn familie en die van zijn vrouw voorop het probleem zijn. Je hoort nu openlijk alle geluiden en meningen en niet zoals vroeger dat men het voor zich houdt en op de radiostations wordt ook duidelijk uitgesproken dat Ghannouchi moet "moven" op zijn zachtst gezegd want anders is alle strijd en alle zijn alle doden voor niets geweest (zo voelt men dat).

Er zijn ook nog gevechten in steden gaande hoewel op kleinere schaal dan afgelopen nachten. Tunis veel inbrekers op de been afgelopen uren en burgers bewaken in bepaalde wijken zelf hun huis. Een kennis uit Tunis vertelde dat ook hij deze avond en nacht zijn huis bewaakt ondanks het uitgaansverbod en hij vreest voor morgen omdat ook hij veel weer protesten verwacht.

Ondanks uitgaansverbod in paar zuidelijke plaatsen erg onrustig nu in de nacht. Het leger lijkt zich te onthouden van geweld terwijl de politie op hand van Ben Ali dat wel doet. Ook wordt op het nieuws beweerd dat sommige plunderingen en inbraken zijn van politie in burger van Ben Ali.
Ook op Twitter meerdere malen herhaald dat geweld is in sommig steden door gemaskerde mannen, iets waarvan eerder op TV al werd gezegd dat het de "milities van Ben Ali" zijn en op tv werd gezegd dat het is opgedragen door Ben Ali opdat de bevolking nostalgisch wordt naar het "veilige tunesie onder Ben Ali". Heel erg veel onduidelijkheid en daarom angst.

Op al Jazeera werd al duidelijk dat veel Tunesiers Ghannouchi niet accepteren en willen dat hij oprop als insider van het regime van Ben Ali en van dezelfde partij. Men vertrouwt er niets van dat hij verkiezingen zou uitschrijven na paar maanden. Veel onduidelijkheid dus en ik hoop dat morgen Tunesie niet in anarchie gaat vervallen. Het is alles behalve voorbij beseffen.

Politie plundert supermarkt en laad bus van de politie vol:
afbeelding

[ Bericht 4% gewijzigd door Aloulou op 14-01-2011 23:38:58 ]
pi_91346785
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:42 schreef druide het volgende:
Een andere fout is de vrije toegang tot Al-Jazeera. Dat zal nu ook wel aan banden gelegd worden in andere Arabische landen.[/qoute]

Al Jazeera heeft altijd problemen met overheden van Arabische landen en is in genoeg ook niet welkom. Maar ik zie niet in hoe ze de toegang ertoe via de schotel aan banden kunnen leggen. Enige is de lijn verstoren heb ik begrepen maar als dat zo makkelijk was zou men dat in bepaalde landen permanent doen want ze zijn niet geliefd bij machthebbers.

[quote]7s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:42 schreef druide het volgende:
Overigens vraag ik mij af wie er achter Al-Jazeera zit; onvoorwaardelijk idealisme wantrouw ik nogal.
Eigenaar is de Emir van Qatar en daar zit hun hoofdkantoor en dus moeten ze beetje oppassen wat ze over hem zeggen of dat land. Maar het is zeker geen propagandamachine van hem, op Qatar na onafhankelijk zeg maar (Arabische constructie :P )
pi_91351261
quote:
4s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:50 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Vrijwel alle dictaturen houden 'verkiezingen'.
Hipheid. w/
  zaterdag 15 januari 2011 @ 01:46:42 #200
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91355083
Press TV Breaking News. Saoedi-Arabië heet Ben Ali en zijn familie welkom in het land. Zijn vliegtuig zou inmiddels geland zijn op Jeddah.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')