Ik heb het eigenlijk meer over de komende maanden, ben benieuwd wat voor regering er voor in de plaats komt, ik hoop geen militaire junta.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:00 schreef intellectuele_user het volgende:
[..]
Aljazeera: Ben ali is no longer in power. Army is in control.
En:
Tweeter in Malta suggests Ben Ali is likely to have arrived there - UNCONFIRMED.
Dat vind ik toch ook wel, maar wat gaat er nu gebeuren?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 18:48 schreef ouderejongere het volgende:
Moedig besluit van Ali om af te treden.
Ja, maar een land moet wel bestuurd worden. Vaak is een dictator beter dan helemaal geen leiding. In Irak ging het helemaal mis na de val van Sadam. Een voorbeeld van hoe een transitie goed kan gaan is Cuba. De broer van de sterke leider neemt het over, veilt de scherpe kantjes eraf en langzaamaan komen er dan andere partijen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:02 schreef AryaMehr het volgende:
Het blijft een ongekend machtig wapen; 'het volk.'
Denk je dat er dan wat gaat veranderen?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:14 schreef Drifter__ het volgende:
Generaal uit het leger claimt nu de macht.
Dat vind ik eigenlijk ook niet best klinken.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 18:39 schreef intellectuele_user het volgende:
Volgens sommige Arabische bronnen heeft dictator Ben Ali het land verlaten en heeft het leger de macht gegrepen.
Familie? Waarom de hele familie? En welke dictators bedoel je allemaal? Die van Iran?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:56 schreef TheMagnificent het volgende:
Wat een helden, die Tunesiërs!Hopelijk is die generaal zo verstandig genoeg om vrije verkiezingen uit te schrijven nadat de rust in het land is teruggekeerd. De familie Ben Ali hoort natuurlijk voor het gerecht te verschijnen voor de misdaden die het op de Tunesiërs heeft gepleegd, dus hopelijk kan dit bewerkstelligd worden. Moge dit voorbeeld de andere dictators in de regio heel wat angst inboezemen!
Oké, is er sprake van tijdelijk? Of vallen de mensen nu van de regen in de drup?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:19 schreef Drifter__ het volgende:
Als die generaal tijdelijk het land bestuurt en vervolgens verkiezingen gaat houden, dan verandert er wat.
Zoals Aloulou al heeft gezegd had de familie van Ben Ali en die van zijn echtgenote een zeer groot deel van de Tunesische economie in handen. Iets zegt me dat daarbij niet alles eerlijk en wel is verlopen. Dictators die een land in hun greep houden zetten doorgaans familieleden op belangrijke posten, dus die zullen ook voor hun daden moeten boeten, lijkt mij.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:08 schreef paddy het volgende:
[..]
Familie? Waarom de hele familie? En welke dictators bedoel je allemaal? Die van Iran?
Op dezelfde wijze als dat er in Irak verkiezingen werden gehouden, of Algerije/Egypte for that matter.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 21:36 schreef Zienswijze het volgende:
Hoe kon hij maar liefst 14 jaar lang president zijn? Waren er in de voorgaande jaren geen verkiezingen?
Bang zijn ze zeker, maar ik vrees dat ze de Tunesische situatie zullen analyseren en waar nodig de teugels nóg steviger zullen aantrekken. Ben Ali heeft zijn familieleden allerlei geprivatiseerde bedrijven toebedeeld, maar als hij ook het leger aan loyale familieleden zou hebben toevertrouwd, zou de Tunesische opstand waarschijnlijk heel anders zijn geëindigd. Een andere fout is de vrije toegang tot Al-Jazeera. Dat zal nu ook wel aan banden gelegd worden in andere Arabische landen. Overigens vraag ik mij af wie er achter Al-Jazeera zit; onvoorwaardelijk idealisme wantrouw ik nogal.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:56 schreef TheMagnificent het volgende:
Moge dit voorbeeld de andere dictators in de regio heel wat angst inboezemen!
Uit het artikel:quote:Op donderdag 13 januari 2011 10:59 schreef paddy het volgende:
http://www.trouw.nl/krant(...).html%5Dwww.trouw.nl
Een artikel uit 2008
Vrijwel alle dictaturen houden 'verkiezingen'.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 21:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Op dezelfde wijze als dat er in Irak verkiezingen werden gehouden, of Algerije/Egypte for that matter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tunisian_general_election,_2004
Eigenaar is de Emir van Qatar en daar zit hun hoofdkantoor en dus moeten ze beetje oppassen wat ze over hem zeggen of dat land. Maar het is zeker geen propagandamachine van hem, op Qatar na onafhankelijk zeg maar (Arabische constructiequote:Op vrijdag 14 januari 2011 22:42 schreef druide het volgende:
Een andere fout is de vrije toegang tot Al-Jazeera. Dat zal nu ook wel aan banden gelegd worden in andere Arabische landen.[/qoute]
Al Jazeera heeft altijd problemen met overheden van Arabische landen en is in genoeg ook niet welkom. Maar ik zie niet in hoe ze de toegang ertoe via de schotel aan banden kunnen leggen. Enige is de lijn verstoren heb ik begrepen maar als dat zo makkelijk was zou men dat in bepaalde landen permanent doen want ze zijn niet geliefd bij machthebbers.
[quote]Op vrijdag 14 januari 2011 22:42 schreef druide het volgende:
Overigens vraag ik mij af wie er achter Al-Jazeera zit; onvoorwaardelijk idealisme wantrouw ik nogal.
Hipheid.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 22:50 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Vrijwel alle dictaturen houden 'verkiezingen'.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |