Zie post #98.quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:56 schreef Aloulou het volgende:
Tunisia's youth finally has revolution on its mind
En zou jij een liberale-democratie toejuichen dan?quote:Op woensdag 12 januari 2011 23:52 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik ben van Tunesische afkomst, kom er jaren en verbleef er iets meer dan vier jaar geleden een jaartje voor werk en familie. Ja dus, bekend ermee en ook hoe het regime in de dagelijkse realiteit met bijv. kritiek omgaat en welke rol de angst speelde bij Tunesiers.
Je vraag wat de toekomst betreft kan ik niet beantwoorden. Het is duidelijk dat Tunesiers roepen naar vrijheid van meningsuiting en rechtvaardigheid (tegen nepotisme, tegen corruptie, tegen politici die miljoenen wegsluizen naar Zwitserland voor eigen gebruik). Er zijn oppositieleider zoals de genoemde Moncef Marzouki (google hem ff). Ik denk niet dat Tunesiers een tweede Ben Ali zullen pikken of weer een president die met geweld macht afdwingt en verkiezingen jaren op rij falsificeert. Aan de andere kant moet ik zeggen dat Tunesiers een zachtere vorm van dictatuur wel wellicht zullen pikken zolang het maar economisch redelijk gaat met de man op de straat en de corruptie niet op systematische wijze te gekke vormen aanneemt zoals zelfverrijking die er nu is door Ben Ali en de familie van zijn vrouw vooral, Trabelsi (zijn kapster notabene).
[..]
Dus het ligt aan Sarkozy uiteindelijk of deze opstand vruchten gaat afwerpen?quote:Tunesie had als een van de weinige landen in die omgeving een grote middenklasse, en nog steeds. De meerderheid. De grote verschillen tussen arm en rijk zoals in Egypte of Marokko zijn er veel minder, ook omdat het land klein is en maar 10 miljoen mensen telt. De laatste tien jaar is dat langzaam veranderd en de laatste vijf jaar ook voor de middenklasse door werkloosheid (maar wel goed opgeleid te zijn!) en verhoging van prijzen.
De kliek rondom Ben Ali zal inzien dat zijn einde nader is en gewoon switchen en sommigen zullen wellicht moeten vluchten naar het buitenland (waar ze hun geld enzo al langer hebben staan, just in case). Het leger (en dus ook de militair op straat) is niet ideologisch bevlogen en niet loyaal in absolute zien en dat breekpunt zal snel bereikt worden. Wel is er een hardere en beter bewapende kern van vertrouwelingen die bereid zijn ver te gaan zolang zij zien dat Ben Ali nog stevig aan de touwtjes trekt. Het is allemaal echt koffiedik kijken nu en ik denk dat daarom ook dat Sarkozy (steun van Ben Ali) die nog steeds niets erover heeft gezegd het afwacht omdat hij gebrek heeft aan een betrouwbaar alternatief in zijn ogen. Hoewel ik het verwerpelijk vindt aangezien er hier gewoon echt basisrechten massaal geschonden worden en ook Sarkozy dat door krijgt.
Rachid Ammar, generaal, heeft geweigerd bevel tot schieten te geven eerder deze week. Er zijn filmpjes waarop je duidelijk ziet dat militairen met geweren tussen demonstranten staan en hen toespreken en gebaren gewoon weg te gaan.
Ja man, want islamisten zijn vet tof en zo!quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:14 schreef Rambolin het volgende:
De islamisten moeten hun kans grijpen en het land binnengaan en met geweld de macht grijpen en een islamitische staat stichten.
Dan moet je wat minder vaak Age of Islamic Empires spelen.quote:Dat is wat ik zou doen als ik hen was, vooral nu het Tunesische regime zo wankel is.
Je hebt zelf kunnen zien wat de niet-islamisten hebben aangericht in Tunesië. Tijd voor een frisse wind.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:21 schreef Morendo het volgende:
Ja man, want islamisten zijn vet tof en zo!
Valse keuze. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen pleiten voor een liberale democratische rechtsstaat, ik noem maar iets geks. Maar dat is natuurlijk heel eng want dat gaat gepaard met vrijheid en tolerantie.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:46 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Je hebt zelf kunnen zien wat de niet-islamisten hebben aangericht in Tunesië. Tijd voor een frisse wind.
Ik zou elke vorm van democratie toejuichen dus waarbij het volk vrije verkiezingen heeft en de kans krijgt zelf te stemmen op wie zij willen en om politici op hun verantwoordelijkheden weg te stemmen of te herkiezen. Een land waar men vrijheid heeft van meningsuiting, van religie etc etc. Het hoeft niet perse een West-Europese kopie te worden en dat is ook niet realistisch denk ik. Ook zal corruptie blijven zoals de latijns-amerikaanse landen democratisch werden maar daar ook corruptie is onder politici. Maar dat moet dan openlijk bespreekbaar mogen zijn en de bevolking heeft de vrijheid op te roepen tot transparantie en niet zoals nu een familie die alle bronnen van het land rooft en waar de geheime dienst je martelt als je je mond opentrekt. Als het al zover zou komen zou het met vallen en opstaan gaan maar het belangrijkste is dat basiswaarden die in deze tijd niet meer zijn weg te denken worden gewaarborgd.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En zou jij een liberale-democratie toejuichen dan?
Ja Sarkozy heeft een grote vinger in de pap en hij ontmoette Ben Ali eerder en prees zijn land en economische model, geen kritisch woord over mensenrechten maar vast het excuus dat dat onderling "wel ter sprake is gebracht". Ook nu nog geen veroordeling of Ben Ali wijzen op naleven van mensenrechten of vrijheid van demonstratie van Sarkozy's kant. Maar ok, Tunesiers hebben hem niet nodig of zijn approval blijkt nu want Ben Ali gaat vallen en hard ook.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:09 schreef Ryan3 het volgende:
Dus het ligt aan Sarkozy uiteindelijk of deze opstand vruchten gaat afwerpen?
Ik denk dat Frankrijk zonder dat wij dat doorhebben nog steeds een dikke vinger in de pap heeft bij voormalige koloniën, zie ook Côte d'ivoire, Kameroen. Dit over het algemeen ten nadele van de bevolking.
Ik heb een artikel bijna uit frans vertaalt en zal het hier plaatsen. Precies welke bedrijven in welke sectoren aan hem en zijn familie zijn gevallen, hoe en dat bij naam en toenaam. Dan zie je dat eerlijk gezegd de hele economie al verziekt is want het betreft alle grote bedrijven van telefoonmaatschappij tot zeevaart, autofabrieken tot aannemersbedrijven en banken die allemaal in handen zijn van (aangetrouwde) familie of de Ben Ali clan. Ook worden kredieten zomaar weggegeven aan familie zonder garantie en geld wat weer verdiend wordt op grote schaal naar buitenland doorgesluisd.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:21 schreef speknek het volgende:
Wordt wel lastig als zijn familie zoveel van de economie in handen heeft. Hij blijft zo een leidend figuur die als etterende zweer de toekomst van het land gaat beinvloeden. Of zijn bedrijven moeten onteigend worden, maar dan val je qua regering van de regen in de drup.
Om het land 'achterlijker' te maken bedoel je? Laten we hopen dat elke vorm van politieke islam de Tunesiërs bespaard blijft en dat er een seculier democratisch systeem in de plaats komt.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:14 schreef Rambolin het volgende:
De islamisten moeten hun kans grijpen en het land binnengaan en met geweld de macht grijpen en een islamitische staat stichten.
Tja, wanneer Sarko dergelijke leiders 'en plein public' de les leest over heikele thema's als mensenrechten krijgt hij weer het verwijt 's lands soevereiniteit niet te respecteren en een neokolonialist te zijn.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:07 schreef Aloulou het volgende:
Ja Sarkozy heeft een grote vinger in de pap en hij ontmoette Ben Ali eerder en prees zijn land en economische model, geen kritisch woord over mensenrechten maar vast het excuus dat dat onderling "wel ter sprake is gebracht". Ook nu nog geen veroordeling of Ben Ali wijzen op naleven van mensenrechten of vrijheid van demonstratie van Sarkozy's kant. Maar ok, Tunesiers hebben hem niet nodig of zijn approval blijkt nu want Ben Ali gaat vallen en hard ook.
Ik denk deze:quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:49 schreef speknek het volgende:
Over welke Wikileaks hebben ze het trouwens?
Door wie? De staatsmedia zeker die voordoet de mening van het volk te vertolken dat kritiek op mensenrechtenschendingen "neo-koloniaal" is maar iemand die de mensen kent weet wel beter wat zij vinden.quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:29 schreef Morendo het volgende:
[..]
Tja, wanneer Sarko dergelijke leiders 'en plein public' de les leest over heikele thema's als mensenrechten krijgt hij weer het verwijt 's lands soevereiniteit niet te respecteren en een neokolonialist te zijn.
De studentenprotesten in Maghreb-landen zijn niets nieuws, alleen zijn ze in Tunesie erg gewelddadig van aard (dat is dan ook meteen de reden waarom ze het nieuws bereiken). Ook in Algerije waren er de afgelopen dagen protesten, maar die waren lang niet zo massaal. Het zou best kunnen overslaan naar Marokko, ik zal zeker niet zeggen dat het per definitie onmogelijk. De kans dat het ook daar zal gebeuren acht ik echter vrij klein, gezien de populariteit van de monarch. Een protest tegen de corruptie of werkloosheid zie echter zo gebeuren...quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:29 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ja een generaal maar dat was afgelopen week al. Rachid Ammar schijnt de naam te zijn.
Zouden de demonstraties en het verzet op deze schaal ook in Marokko kunnen denk jij? Of waarschijnlijk zijn... gezien de huidige situatie daar en eventuele vrede/onvrede met het regime?
Ik heb verschillende positieve geluiden gehoord over de ontwikkeling van Marokko maar je weet nooit of dat voor alle Marokkanen opgaat of de betergestelden.
Dat is een kenmerk wat je in ALLE Arabische landen terug zal vinden. Je merkt dan ook dat arabische landen eigenlijk zeer nationalistisch ingestelde overheden kennen die nog volop aan "nation building" doen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 23:38 schreef intellectuele_user het volgende:
What's new, persoonsverheerlijking. Dat zag je ook in Irak met Saddam, en in Egypte zie je ook overal foto's van Mubarak.
Enigszins offtopic, maar wat is er eigenlijk met die dude gebeurd die de corruptie vanuit z'n auto filmde? Wat een baas was dat.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De studentenprotesten in Maghreb-landen zijn niets nieuws, alleen zijn ze in Tunesie erg gewelddadig van aard (dat is dan ook meteen de reden waarom ze het nieuws bereiken). Ook in Algerije waren er de afgelopen dagen protesten, maar die waren lang niet zo massaal. Het zou best kunnen overslaan naar Marokko, ik zal zeker niet zeggen dat het per definitie onmogelijk. De kans dat het ook daar zal gebeuren acht ik echter vrij klein, gezien de populariteit van de monarch. Een protest tegen de corruptie zie echter zo gebeuren...
Niets, want hij is nooit gevonden. Hij heeft overigens meerdere filmpjes gemaakt. Daarentegen zijn de agenten wel allemaal opgepakt. Dus dat was zeker een goede actie.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:23 schreef speknek het volgende:
[..]
Enigszins offtopic, maar wat is er eigenlijk met die dude gebeurd die de corruptie vanuit z'n auto filmde? Wat een baas was dat.
Dit zijn al lang geen studentenprotesten meer mutant, dat maakt het dat het een revolutie is en Ben Ali valt. De hele samenleving is opgestaan van man tot vrouw en jong en oud en welgesteld tot armoedzaaier. Advocaten, vakbondsleiders, werklozen, activisten noem het maar op. Het is ook verklaarbaar door de hele slechte economische situatie door roverij van "la familia" dmv het "opkopen" van alle grote bedrijven, banken etc. en wegsluizen van verdiend geld naar buitenland en alle kritische geluiden altijd keihard neer te hebben geslagen. Gelukkig staat Marokko er beter voor en ik vind het knap hoe de koning tussen verschillende invloeden in het land een weg weet te vinden om toch op enige wijze te trachten vooruitgang voor de mensen te brengen. Hoewel er altijd nog genoeg zaken zijn die niet kunnen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De studentenprotesten in Maghreb-landen zijn niets nieuws, alleen zijn ze in Tunesie erg gewelddadig van aard (dat is dan ook meteen de reden waarom ze het nieuws bereiken). Ook in Algerije waren er de afgelopen dagen protesten, maar die waren lang niet zo massaal. Het zou best kunnen overslaan naar Marokko, ik zal zeker niet zeggen dat het per definitie onmogelijk. De kans dat het ook daar zal gebeuren acht ik echter vrij klein, gezien de populariteit van de monarch. Een protest tegen de corruptie of werkloosheid zie echter zo gebeuren...
ik begrijp je tegenstrijdigheids gevoel. maar het zal een zware dobber worden. tenzij het leger uiteindelijk de kant van het volk zou kiezen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 19:40 schreef Aloulou het volgende:
Helaas niet maar misschien ook beter alhoewel dat tegenstrijdig kan klinken en makkelijk vanaf mijn computer. Het regime is altijd heel erg aanwezig geweest (vrijwel alle rotonde een of twee politiemannen die mensen op papieren controleren en wat er bijv. in vrachtwagens vervoerd wordt).
Ook de grenzen met Libie en Algerije vooral (door de problemen daar in geschiedenis) zijn goed bewaakt en gecontroleerd. Zodoende kom je geen vuurwapens tegen bij burgers en is er niet makkelijk aan te komen. Wanneer het op gevechten uitloopt gebruikt men geïmproviseerde molotovcocktails, buizen, stenen etc.
quote:13 January 2011 Last updated at 19:23 GMT
Tunisia President Ben Ali 'will not seek new term'
Tunisia's president has said he will not seek a new term in office in 2014, following widespread protests which have left at least 23 people dead.
Zine al-Abidine Ben Ali also said he was also ordering police to stop using live fire against protesters.
Mr Ben Ali, who has ruled the country since 1987, was speaking hours after police fired live shots at protesters in the capital, killing one man.
Human rights groups say more than 60 people have died in the weeks of unrest.
Hij gedraagt zich in ieder geval wel als een kat in het nauw. Maar naar mijn idee worden katten slimmer en sterker als ze dat overleefd hebben.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:27 schreef alors het volgende:
Net op het NOS journaal was te horen dat de president prijzen ging verlagen en niet meer verkiesbaar wilde zijn na 2014, kan nog ff geen bron vinden. En nog wat bullshit over meer vrijheid...
van bbc:
[..]
naar mijn idee zorgt hij er wel voor dat een pion naar voren wordt geschoven als nieuwe leider en hij achter de schermen alle touwtjes nog in handen houdt.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:31 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hij gedraagt zich in ieder geval wel als een kat in het nauw. Maar naar mijn idee worden katten slimmer en sterker als ze dat overleefd hebben.
of juist niet.quote:Op donderdag 13 januari 2011 23:52 schreef stekelzwijn het volgende:
Tunesie is rijp voor een aantal ayatollah's, vrees ik.
Dat is dan best knap van die ayatollah's om de macht te grijpen in een land waar nauwelijks sjiieten zijn.quote:Op donderdag 13 januari 2011 23:52 schreef stekelzwijn het volgende:
Tunesie is rijp voor een aantal ayatollah's, vrees ik.
Lol, die geregisseerde demonstraties had je ook laatst nog in Marokko na dat Sahara incident.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 08:41 schreef Aloulou het volgende:
De beloftes van de president zijn zijn laatste troef de Tunesiers de misleiden en de demonstraties te breken door misleiding. In Sfax gingen mensen zogenaamd de straat op "leve Ben Ali" roepen o.a. maar veel geloofden het niet. Later duidelijk geworden middels foto's dat het vooropgezet was en de mensen ook bier kregen uitgedeeld om mee te demonstreren () en je ziet foto's met bier blikjes in de hand terwijl ze dit roepen en toeteren enzo. Ook weet ik van kennissen die auto's wilden huren die dag dat de verhuurbedrijven melden dat de prijzen "opeens" vijfmaal zo duur waren die dag (gister). Tussen de regels door weet je dan gewoon dat de overheid ze heeft gehuurd om mensen erin te laten rijden met vlaggen en toeterend door Sfax centrum bijvoorbeeld waar je gister direct na de speech van Ben Ali mensen zag "feestvieren" (met een blikje bier in de hand haha).
Daarnaast was direct na de live speech op de nationale tv een vrij debat ingelast tussen critici van de regering om de nieuwe hervorming te laten zien en te doen alsof het direct doorgevoerd is, dus vrijheid van meningsuiting en kritiek. Erg droevige poging en duidelijk vooropgezet.
Tegelijkertijd en uren daarna gewoon nog filmpjes op internet gezet van gewonden en doden van na de speech van Ben Ali.
Vandaag op twitter overal opgeroepen tot demonstraties beginnend in het centrum van Tunis naar het presidentiele paleis in Carthago, buitenwijk van Tunis. De volgende poster is in het Engels ook verspreid op internet: http://anonnews.org/uploa(...)ress-release-instead
Nice ! 3asha a sha3b el Tunsie.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:12 schreef Aloulou het volgende:
Tunis centrum helemaal vol!!! Avenue habib bourguiba de grote main street en bekendste plaatje van Tunesie! Men roept om het vertrek van Ben Ali, geen aanblijven dus!
En ik krijg van familie door dat andere steden en plaatsen mensen ook massaal naar buiten gaan om verder te demonstreren.
Er waren toch berichten dat ze naar Dubai was gevlucht ?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:29 schreef Aloulou het volgende:
Er lopen veel agenten tussen.
Er wordt wel gemeld op twitter dat snipers op dak liggen van Ministerie v Binnenlandse Zaken![]()
Trabelsi familie (vrouw van Ben Ali en meer gehaat dan Ben Ali zelf) heeft afgelopen nacht 3:30 het land verlaten is door bronnen bevestigd.
http://www.zawya.com/Story.cfm/sidANA20110113T191841ZMOQ02quote:Al-Qaeda leader supports Tunisia protests
WASHINGTON, Jan 13, 2011 (AFP) - An Al-Qaeda leader expressed support Thursday for protesters in Tunisia's deadly unrest, urging violent jihad to overthrow the "tyrant" president, a monitoring group said.
In a 13-minute video posted on jihadist forums, the leader of Al-Qaeda in the Islamic Maghreb, Abu Musab Abdul Wadud, also gave strategic advice and urged protesters to "send their sons to us to receive training with weapons and to gain military experience," the US-based SITE Monitoring Service said.
"On behalf of your mujahedeen brothers we offer our support and consolation to you and our help to you in your affliction and your uprising, with advice, incitement and support," Wadud was quoted as saying in his recorded statement.
He blasted President Zine El Abidine Ben Ali for corruption and Muslim oppression, and said protesters should overthrow the leader and establish Islamic Sharia law in the North African nation.
Tunisia has been rocked by weeks of violent anti-government protests. At least 66 people have been killed in the unrest, according to a Paris-based rights group which branded the crackdown an "ongoing massacre."
Witnesses said police opened fire on demonstrators in the Tunisian capital Thursday, killing at least one person.
Wadud said in his message that Tunisian Muslims should expand their uprising nationwide, and recognize their fight is a legitimate opposition to a "corrupt, criminal and tyrannical regime," and that it reflect similar Islamic uprisings across the region.
"It is a type of injustice (in Tunisia) that should be dealt with in all ways of condemnations including jihad with ones' lives," Wadud said.
According to experts, AQIM bases are spread across Algeria, Mauritania and Mali.
Stressing that "your disaster is our disaster and your affliction is our affliction," Wadud indirectly warned that AQIM was seeking to act against Tunisian authorities.
"We will retaliate against your torturers and their masters sooner or later, with permission from Allah, and we will do all that is possible to help you as long as our eyes blink and blood courses through our veins," he said.
"If you die with dignity and honor while prohibiting vice and doing jihad against the Tunisian tyrant and his masters with all the legitimate means that are available to you, that is 1,000 times better than living in humiliation, cowardice and subjugation."
Niet achter, maar het laat wel het grotere probleem van de Arabische dictaturen zien, waar het westen geen vuist durft te maken voor de mensenrechten uit angst wat ze ervoor terugkrijgen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:41 schreef Muridae het volgende:
Ik zat al te wachten op de eerste blame "Al-Qaeda" berichten.
Het zou echt ongelooflijk zijn als het westen Ben Ali terug aan de macht zou helpen omdat Al-Qaeda achter deze revolutie zou zitten.
Ik vrees dat wat ze er voor terug krijgen nog minder "leuk" zal zijn dan Ben Ali, maar goed.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:12 schreef Aloulou het volgende:
Tunis centrum helemaal vol!!! Avenue habib bourguiba de grote main street en bekendste plaatje van Tunesie! Men roept om het vertrek van Ben Ali, geen aanblijven dus!
Ik vrees ook veel zaken maar heb goede hoop en vertrouwenquote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:45 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik vrees dat wat ze er voor terug krijgen nog minder "leuk" zal zijn dan Ben Ali, maar goed.
quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:05 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik vrees ook veel zaken maar heb goede hoop en vertrouwen
Angst voor wat ze terugkrijgen? Zoveel landen, ook niet -Arabische, waar mensenrechten worden geschonden en waar niet naar wordt omgekeken. Het Westen kijkt alleen als er wel iets voor terug kan worden gekregen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Niet achter, maar het laat wel het grotere probleem van de Arabische dictaturen zien, waar het westen geen vuist durft te maken voor de mensenrechten uit angst wat ze ervoor terugkrijgen.
Dat heb je verkeerdom, het westen kijkt wel bij Bosnie, Oost-Timor en Darfur, maar niet bij Saoedi-Arabie.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
Angst voor wat ze terugkrijgen? Zoveel landen, ook niet -Arabische, waar mensenrechten worden geschonden en waar niet naar wordt omgekeken. Het Westen kijkt alleen als er wel iets voor terug kan worden gekregen.
Maar dat heeft te maken met eigenbelang. Zolang regimes slaafs het Westen blijven volgen, hebben ze niets te vrezen. Behalve hun eigen bevolking.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:07 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat heb je verkeerdom, het westen kijkt wel bij Bosnie, Oost-Timor en Darfur, maar niet bij Saoedi-Arabie.
quote:Ben Ali stuurt regering naar huis
Toegevoegd: vrijdag 14 jan 2011, 16:13
De Tunesische president Zine al-Abidine Ben Ali heeft vrijdag zijn voltallige regering naar huis gestuurd en vervroegde parlementsverkiezingen aangekondigd. Over zes maanden worden nieuwe verkiezingen gehouden. Dat heeft de Tunesische staatstelevisie bekendgemaakt.
Gisteravond maakte Ben Ali al een ongekende knieval door in een toespraak voor de demonstranten aan te kondigen het politieke systeem te zullen hervormen. Hij heeft gezegd dat hij zich in 2014 niet herkiesbaar zal stellen, maar veel Tunesiërs vinden dat niet genoeg.
Aftreden
Ben Ali staat onder grote druk. Elke dag zijn er demonstraties tegen de armoede, werkloosheid en het regime van Ben Ali. Daarbij zijn in bijna een maand tijd tientallen doden gevallen.
Vandaag gingen opnieuw duizenden mensen de straat op om het aftreden van Ben Ali en zijn regering te eisen. De Tunesische politie heeft in de hoofdstad Tunis betogers verjaagd met traangas en rubberkogels.
Betogers waren op het dak geklommen van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat departement wordt gezien als symbool van het strenge regime van president Ben Ali.
Betekent dit dat het leger nu carte blanche heeft?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:23 schreef intellectuele_user het volgende:
Gaat de goede kant op.
Noodtoestand uitgeroepen in Tunesië
TUNIS - De Tunesische autoriteiten hebben vrijdag de noodtoestand uitgeroepen in verband met de bloedige onlusten die het Noord-Afrikaanse land al de hele week in hun greep houden.
Dat heeft de staatstelevisie gemeld.
http://www.nu.nl/buitenla(...)epen-in-tunesie.html
Yep.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:55 schreef deleriouz het volgende:
[..]
Betekent dit dat het leger nu carte blanche heeft?
Arabisch is niet mijn moedertaal, maar als ik het goed heb begrepen zei die man:quote:Iemand die dit beknopt kan vertalen?
Aljazeera: Ben ali is no longer in power. Army is in control.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 18:58 schreef Doler12 het volgende:
Goed nieuws, maar wie zal nu de macht krijgen?
Ik heb het eigenlijk meer over de komende maanden, ben benieuwd wat voor regering er voor in de plaats komt, ik hoop geen militaire junta.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:00 schreef intellectuele_user het volgende:
[..]
Aljazeera: Ben ali is no longer in power. Army is in control.
En:
Tweeter in Malta suggests Ben Ali is likely to have arrived there - UNCONFIRMED.
Dat vind ik toch ook wel, maar wat gaat er nu gebeuren?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 18:48 schreef ouderejongere het volgende:
Moedig besluit van Ali om af te treden.
Ja, maar een land moet wel bestuurd worden. Vaak is een dictator beter dan helemaal geen leiding. In Irak ging het helemaal mis na de val van Sadam. Een voorbeeld van hoe een transitie goed kan gaan is Cuba. De broer van de sterke leider neemt het over, veilt de scherpe kantjes eraf en langzaamaan komen er dan andere partijen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:02 schreef AryaMehr het volgende:
Het blijft een ongekend machtig wapen; 'het volk.'
Denk je dat er dan wat gaat veranderen?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:14 schreef Drifter__ het volgende:
Generaal uit het leger claimt nu de macht.
Dat vind ik eigenlijk ook niet best klinken.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 18:39 schreef intellectuele_user het volgende:
Volgens sommige Arabische bronnen heeft dictator Ben Ali het land verlaten en heeft het leger de macht gegrepen.
Familie? Waarom de hele familie? En welke dictators bedoel je allemaal? Die van Iran?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:56 schreef TheMagnificent het volgende:
Wat een helden, die Tunesiërs!Hopelijk is die generaal zo verstandig genoeg om vrije verkiezingen uit te schrijven nadat de rust in het land is teruggekeerd. De familie Ben Ali hoort natuurlijk voor het gerecht te verschijnen voor de misdaden die het op de Tunesiërs heeft gepleegd, dus hopelijk kan dit bewerkstelligd worden. Moge dit voorbeeld de andere dictators in de regio heel wat angst inboezemen!
Oké, is er sprake van tijdelijk? Of vallen de mensen nu van de regen in de drup?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:19 schreef Drifter__ het volgende:
Als die generaal tijdelijk het land bestuurt en vervolgens verkiezingen gaat houden, dan verandert er wat.
Zoals Aloulou al heeft gezegd had de familie van Ben Ali en die van zijn echtgenote een zeer groot deel van de Tunesische economie in handen. Iets zegt me dat daarbij niet alles eerlijk en wel is verlopen. Dictators die een land in hun greep houden zetten doorgaans familieleden op belangrijke posten, dus die zullen ook voor hun daden moeten boeten, lijkt mij.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:08 schreef paddy het volgende:
[..]
Familie? Waarom de hele familie? En welke dictators bedoel je allemaal? Die van Iran?
Op dezelfde wijze als dat er in Irak verkiezingen werden gehouden, of Algerije/Egypte for that matter.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 21:36 schreef Zienswijze het volgende:
Hoe kon hij maar liefst 14 jaar lang president zijn? Waren er in de voorgaande jaren geen verkiezingen?
Bang zijn ze zeker, maar ik vrees dat ze de Tunesische situatie zullen analyseren en waar nodig de teugels nóg steviger zullen aantrekken. Ben Ali heeft zijn familieleden allerlei geprivatiseerde bedrijven toebedeeld, maar als hij ook het leger aan loyale familieleden zou hebben toevertrouwd, zou de Tunesische opstand waarschijnlijk heel anders zijn geëindigd. Een andere fout is de vrije toegang tot Al-Jazeera. Dat zal nu ook wel aan banden gelegd worden in andere Arabische landen. Overigens vraag ik mij af wie er achter Al-Jazeera zit; onvoorwaardelijk idealisme wantrouw ik nogal.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:56 schreef TheMagnificent het volgende:
Moge dit voorbeeld de andere dictators in de regio heel wat angst inboezemen!
Uit het artikel:quote:Op donderdag 13 januari 2011 10:59 schreef paddy het volgende:
http://www.trouw.nl/krant(...).html%5Dwww.trouw.nl
Een artikel uit 2008
Vrijwel alle dictaturen houden 'verkiezingen'.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 21:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Op dezelfde wijze als dat er in Irak verkiezingen werden gehouden, of Algerije/Egypte for that matter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tunisian_general_election,_2004
Eigenaar is de Emir van Qatar en daar zit hun hoofdkantoor en dus moeten ze beetje oppassen wat ze over hem zeggen of dat land. Maar het is zeker geen propagandamachine van hem, op Qatar na onafhankelijk zeg maar (Arabische constructiequote:Op vrijdag 14 januari 2011 22:42 schreef druide het volgende:
Een andere fout is de vrije toegang tot Al-Jazeera. Dat zal nu ook wel aan banden gelegd worden in andere Arabische landen.[/qoute]
Al Jazeera heeft altijd problemen met overheden van Arabische landen en is in genoeg ook niet welkom. Maar ik zie niet in hoe ze de toegang ertoe via de schotel aan banden kunnen leggen. Enige is de lijn verstoren heb ik begrepen maar als dat zo makkelijk was zou men dat in bepaalde landen permanent doen want ze zijn niet geliefd bij machthebbers.
[quote]Op vrijdag 14 januari 2011 22:42 schreef druide het volgende:
Overigens vraag ik mij af wie er achter Al-Jazeera zit; onvoorwaardelijk idealisme wantrouw ik nogal.
Hipheid.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 22:50 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Vrijwel alle dictaturen houden 'verkiezingen'.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |