abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91355517
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 23:14 schreef Aloulou het volgende:Ook wordt op het nieuws beweerd dat sommige plunderingen en inbraken zijn van politie in burger van Ben Ali.
Ook op Twitter meerdere malen herhaald dat geweld is in sommig steden door gemaskerde mannen, iets waarvan eerder op TV al werd gezegd dat het de "milities van Ben Ali" zijn en op tv werd gezegd dat het is opgedragen door Ben Ali opdat de bevolking nostalgisch wordt naar het "veilige tunesie onder Ben Ali". Heel erg veel onduidelijkheid en daarom angst.
Politie plundert supermarkt en laad bus van de politie vol:
afbeelding
Wat je ook van Ben Ali mag vinden, hij is kennelijk wel heel vindingrijk. :D Onbegrijpelijk dat de politie zich hiervoor laat lenen. De oorlog is toch allang verloren, geef je over om een vernederende en pijnlijke ervaring te voorkomen. De revolutionairen hebben de guillotine al zeker klaargezet. ~O> De ontzetelde garde kan zichmaar beter aan de nieuwe machtsverhoudingen aanpassen. Hoe zeg je 'ich habe es nicht gewüsst' in het Arabisch?
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 23:26 schreef Aloulou het volgende:

[..]
Al Jazeera heeft altijd problemen met overheden van Arabische landen en is in genoeg ook niet welkom. Maar ik zie niet in hoe ze de toegang ertoe via de schotel aan banden kunnen leggen. Enige is de lijn verstoren heb ik begrepen maar als dat zo makkelijk was zou men dat in bepaalde landen permanent doen want ze zijn niet geliefd bij machthebbers.

Schotels en internet verbieden! :')
quote:
Eigenaar is de Emir van Qatar en daar zit hun hoofdkantoor en dus moeten ze beetje oppassen wat ze over hem zeggen of dat land. Maar het is zeker geen propagandamachine van hem, op Qatar na onafhankelijk zeg maar (Arabische constructie )
Ik blijf erbij dat idealen maskers zijn die belangen dienen. :)

Nu weet ik niet zoveel af van Tunesië, buiten de informatie uit dit topic en vooral jouw interessante berichten. Jij beweert dat Tunesië geen geopolitieke meerwaarde heeft, en 'slechts' 10 miljoen burgers telt, maar dat is toch een aardige afzetmarkt waar vooral de Fransen op inspelen. Verder bevat het land enkele gewilde grondstoffen als fosfaat en olie. Niet veel, maar toch. De cultuur is nogal geïndexeerd op Frankrijk. Veel Tunesiërs spreken Frans. Hoewel het een overwegend islamitisch land is zijn hoofddoekjes verboden. Ik heb het gevoel dat de feitelijke Franse koloniale overheersing weliswaar allang voorbij is, maar dat Tunesië allesbehalve onafhankelijk is van Frankrijk, en dat nu een andere mogendheid Tunesië uit de invloedssfeer van de Fransen wil trekken om al dan niet zelf de vruchten te nuttigen. }:|
Je länger ein Blinder lebt, desto mehr sieht er - Viva la revolucion !
pi_91355697
quote:
Tunisia riots: Reform or be overthrown, US tells Arab states amid fresh riots

Riots by youths protesting against Tunisia's 50-year dictatorship clashed with police in the country's capital as the United States warned its Middle Eastern allies to reform or be overthrown.

Police in Tunis opened fire and shot tear gas in the air as stone-throwing youths breached a curfew and surrounded government buildings.

At least three people were reportedly killed, bringing to more than 60 the number said by human rights groups to have died in a wave of unrest in what was previously seen as one of the Arab world's most stable and prosperous countries.

Four more people had already been shot and killed in Tunis's suburbs on Wednesday night.

President Zine al-Abidine Ben Ali, 74, who has been in power since he overthrew his predecessor in 1987 sacked the interior minister on Wednesday but failed to quell calls for his resignation.

On Thursday night Mr Ben Ali attempted to pacify protesters by saying in a television address that he would not change the constitution to allow him to run again when his term expires in 2014. He also ordered his security forces to stop using firearms against protesters and said prices for sugar, milk and bread would be reduced.

However, as the president was speaking, promising an end to force, two people were killed as police opened fire on protesters, witnesses said.

Hillary Clinton ended a tour of the Gulf with a warning that leaders who failed to carry out political and economic reform risked being cast aside.

"In too many places, in too many ways, the region's foundations are sinking into the sand," she said.

"Those who cling to the status quo may be able to hold back the full impact of their countries' problems for a little while, but not forever.

"If leaders don't offer a positive vision and give young people meaningful ways to contribute, others will fill the vacuum."

Protests over unemployment and food prices have also broken out in Algeria, Jordan and even Saudi Arabia in recent weeks, all countries with a high proportion of young people, many well-educated but jobless.

Egypt, the most populous Arab country, has been hit by sectarian violence while also facing a growing Islamist opposition.

While Mr Ben Ali has not only supported the United States and implemented free market reforms, opposition activists complain that the only people to benefit have been Mr Ben Ali's family and cronies.

Diplomatic cables released by Wikileaks gave an American assessment that corruption was getting worse.

"Whether it's cash, services, land, property, or yes, even your yacht, President Ben Ali's family is rumoured to covet it and reportedly gets what it wants," said Robert Godec, the ambassador.

Recent violence began after a young graduate, Mohamed Bouazizi, killed himself by setting himself alight in the town of Sidi Bouzid last month. He had been forced to become a fruit and vegetable seller through lack of work, but his stall was confiscated as he did not have a licence.

After another young man killed himself by touching an electric cable while shouting "no for misery, no for unemployment", youths took to the streets, smashing shops and setting fire to cars. The protests spread across the country encouraged by Facebook sites and Twitter accounts dedicated to the men's memory.

Youtube videos show young men tearing down some of the huge posters of Mr Ben Ali that adorn public buildings and setting light to them.

Egypt, where President Hosni Mubarak has ruled for 30 years, Jordan and Saudi Arabia, governed by monarchies, and Yemen, whose president has been in power since 1978, are all central to US policies in the Middle East. But they have also faced recent protests from overwhelmingly young populations.

Lahcen Achy, an economist with the Carnegie Endowment, said Tunisia was a special case because the high level of education it had given its young was at such odds with the lack of political and economic opportunity.

But he said neighbours faced their own problems. "The risk for Egypt and other countries might come from rising food prices," he said. "I think that all the governments in the region are thinking about what kind of announcements to make. They will try to make concessions before it is too late."

Bron
pi_91355842
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Filmpje staat in spoiler.

Je ziet verwonde en dode mensen van de demonstraties van de afgelopen dagen. Je ziet dat zelfs de zorgverleners door stress niet weten wat ze moeten doen.

aub niet naar filmpje kijken als je geen verwonde/dode mensen wil zien!

[ Bericht 6% gewijzigd door Ludacriss op 15-01-2011 02:35:23 ]
  zaterdag 15 januari 2011 @ 02:17:54 #204
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91355863
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 02:16 schreef Ludacriss het volgende:

Ernstige filmpje. Je ziet dat zelfs de zorgverleners door stress niet weten wat ze moeten doen.
Die man op 03:00.
pi_91355981
quote:
15s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 02:17 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Die man op 03:00.
Met zijn hersenen eruit! En dan met 2 gsm er bovenop, en al die schreeuwende moslimwijven....... :')
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 02:16 schreef Ludacriss het volgende:
Ernstig filmpje. Je ziet dat zelfs de zorgverleners door stress niet weten wat ze moeten doen.

aub niet naar filmpje kijken als je geen verwonde/dode mensen wil zien!
Beter zet je die zooi in een spoiler! :r

[ Bericht 31% gewijzigd door Mercer op 15-01-2011 02:52:22 ]
pi_91356016
Wreed hoor. Ben zelf geneeskunde student en heb geen idee wat ik op zo een moment zou moeten. Hoop voor het Tunesische volk dat ze het er niet bij laten en doorgaan voor een echte democratie.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 02:35:51 #207
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_91356087
Kom op Tunesiërs!!! Ik steun jullie en hoop net zoals Ludacriss dat jullie nu door zetten met als gevolg : een echte democratie! ^O^

Geef niet op, geloof nu ook niet zomaar praatjes van een ander en als het zo ver is zoek hulp in Europa. ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_91356091
Haal het even uit jullie quote dan ;)
  zaterdag 15 januari 2011 @ 02:37:33 #209
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91356108
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 01:46 schreef AryaMehr het volgende:
Press TV Breaking News. Saoedi-Arabië heet Ben Ali en zijn familie welkom in het land. Zijn vliegtuig zou inmiddels geland zijn op Jeddah.
quote:
Ben Ali gevlucht naar Saudi-Arabië

President Ben Ali van Tunesië is gevlucht naar Saudi-Arabië. Dat hebben de autoriteiten in het land bevestigd. De president zou samen met zijn vrouw zijn toevlucht hebben gezocht in de stad Djedda, aan de Rode Zee.

Gistermiddag ontsloeg Ben Ali zijn hele kabinet en vertrok daarna naar het buitenland. Premier Ghannouchi leidt een overgangsregering die binnen een half jaar verkiezingen zal uitschrijven.

Ben Ali was bijna een kwart eeuw president van Tunesië. Hij leidde het land met harde hand. Zijn vertrek volgt op weken van protest van de bevolking, onder meer tegen de onderdrukking.
NOS Nieuws
  zaterdag 15 januari 2011 @ 02:39:47 #210
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_91356128
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 02:37 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

[..]

NOS Nieuws
Spuit 11 :P
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zaterdag 15 januari 2011 @ 03:45:43 #211
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_91356603
En toch vraag ik mij af of Ben Ali niet ook een paar goede dingen gedaan heeft. Tunesie was wel een van de weinige landen in die regio waar het vrij rustig was, ook al ging dat met mss met harde hand. Natuurlijk is het erg fout als het geld oneerlijk werd verdeeld, maar de mensen maken nu zelf het land (verder) kapot.
Want ook al heb je straks democratie, er is dan nog steeds geen brood op de plank.
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
pi_91356730
Geen enkele leider doet louter slechte dingen zo ook niet Ben Ali. De infrastructuur is de laatste vijf jaar flink verbeterd bijvoorbeeld. Grote wegen aangelegd en betere verbinding van Tunesische steden van Noorden tot het Zuiden. Neemt niet weg dat de corruptie en het stelen van geld op grote schaal de spuigaten uitkwam (kijk wikileaks erop of andere rapporten) alsmede de extreem luxueuze leefstijl van de heersende families terwijl de bevolking steeds meer honger leed. Ook eigende zij zaken toe door maffia-praktijken en intimidatie wat de bevolking dondersgoed wist natuurlijk. Mevrouw Ben Ali was een Engelstalige priveschool begonnen met mevrouw Arafat (de vrouw van ja en ook corrupt als ik weet niet wat) in Carthago. Omdat ze het niet kon hebben dat een Amerikaanse priveschool in dezelfde omgeving beter presteerde hebben ze middels "de wet" die school gesloten. Zulke lullige en trieste dingen dus waarvan de bevolking het aanziet en het onderhuids de woede vergroot wanneer je niets te eten hebt en je gezin heel de week soep zonder vlees eet omdat je het niet kan betalen en je moet blijven lenen bij mensen om de boeken van je naar school gaande kinderen te betalen.
Daarbij kwam de repressie die zeer zwaar was vrijwel vanaf het begin dat hij de leiding over Tunesie nam. Alleen de eerste vijf jaar viel het nog mee maar de laatste 15 jaar keihard geregeerd en het was echt een politiestaat. Undercover agenten op universiteit, tussen studenten waren klikkers (tahan genoemd door Tunesiers), in je buurt waar je woont, op je werk, in Moskeeën eigenlijk overal. Zelf gezien hoe bijv. een dronken zwerver de president begon uit te schelden en je binnen een minuut twee undercover mannetjes hem ziet afvoeren waarbij je toch gaat denken waar die nou vandaan komen in zo'n drukke straat.

Ik denk dat je democratie onderschat. Het punt is dat men EN geen vreten had EN je smoel moest houden anders ging je de gevangenis in omdat je feitelijk de waarheid zei. Als dat het vooruitzicht van je leven is; nooit een auto kunnen kopen of huis voor je gezin en ook nooit de waarheid kunnen zeggen en dat tot je zeventigste gaan mensen opstaan met de tijd omdat ze niets hebben te verliezen. Dat is wat nu is gebeurd en waarom jongeren zo ver zijn gegaan met risico van eigen leven maar uit alle rangen en standen men opstond. Mijn neef vertelde vandaag nog dat vorige week een vriend was opgepakt door de geheime politie en in gevangenis gezet omdat hij op internet slecht over de president praatte. Alles werd gevolgd wat je deed zowel internet als telefoon.

Dat men nu het land kapot maakt gaat wel over nu is er nog woede en lijkt er een vorm van anarchie te zijn. Maar geloof mij dat dat over is over drie weken. Het zal niet opeens allemaal perfect zijn maar de vrijheid om te zeggen wat je denkt is er wel al nu direct zoals te zien is op Tunesische tv en radio waar iedereen graag zijn politieke mening uit zonder angst.
Overigens werd het geld niet "oneerlijk verdeeld" maar gewoon in eigen zak gestoken. Het is niet gek dat de economie kapot is gegaan als de enige twee energiebedrijven voor een spotprijs zijn opgekocht door de broers van Leila Ben Ali en het geld dat zij daarmee verdienen ook naar hun opgekochte banken gaat om vervolgens een flink bedrag door te sluizen naar een bank in Zwitserland. Of telecommunicatie bedrijf Tunisiana (schoonzoon van Ben Ali) dat "concurreert" met Tunitel van een ander familielid, verkregen door een gegeven "krediet" van de bank van meneer Zarrouk die weer aangetrouwd is met een andere dochter van Ben Ali. Banken die kredieten verlenen zonder het geld uberhaupt te hebben of garantie. Allemaal vastgelegd en omdat Wikileaks documenten twee maanden geleden naar het Arabisch zijn vertaald en verspreid was het voor mensen 1+1=2 (slechte economie+roverij van families=armoede). Buiten de verhalen die men zelf al wist en zag natuurlijk.

En niet te vergeten eerlijke verkiezingen ^O^ En na de termijn de desbetreffende politici weer verantwoordelijk kunnen stellen en herkiezen of wegstemmen :7 C'est ca.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zaterdag 15 januari 2011 @ 05:05:45 #213
124676 RobertoCarlos
pi_91356858
Wat ik zeg is dat ook al kan men dadelijk een mening geven en heeft men een vorm van democratie, dan nog heeft men geen eten en werk en moet het land opnieuw opgebouwd worden. Dat gaat jaren duren en het blijkt uit vergelijkbare revoluties dat men na 1 of 2 jaar zwaar teleurgesteld is over wat er aan verbetering is gekomen.Ik hoop maar niet dat de mensen democratie (of wat men daar mee bedoelt) overschatten.

En wat jij beschrijft is precies wat ik bedoel met oneerlijk verdelen tussen de elite en het volk.

Begrijp me goed hoor, ik vind het erg triest zoals men men daar moet leven en ik vind het erg verfrissend om te zien hoe men zich nu uit. Alleen hoop ik dat na de revolutie er echte verbetering komt..

(En toch heb ik tijdens mijn vakantie een paar jaar terug in Tunesie gewoon openlijk staan praten met een kraampjeverkoper van eten over politiek en het regime, hij kwam best vrij kritisch over :) ...)

Trouwens erg interessant om jouw postings te lezen ^O^
pi_91357065
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 03:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
En toch vraag ik mij af of Ben Ali niet ook een paar goede dingen gedaan heeft. Tunesie was wel een van de weinige landen in die regio waar het vrij rustig was, ook al ging dat met mss met harde hand. Natuurlijk is het erg fout als het geld oneerlijk werd verdeeld, maar de mensen maken nu zelf het land (verder) kapot.
Want ook al heb je straks democratie, er is dan nog steeds geen brood op de plank.
Hij had het niet zo op moslimextremisme, en vond dat vrouwen gelijke rechten hebben. Dat is wel positief natuurlijk. Dat moet ook zo blijven. Nu met ik zeggen dat ik de mensen daar ook absoluut niet als fanatieke moslims over vind komen.
Het is denk ik belangrijk dat het toerisme zsm weer op gang komt. Als dat niet meer goed komt, vallen heel veel meer inkomsten weg, dat is niet goed voor de bevolking en het land.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 07:32:31 #215
124676 RobertoCarlos
pi_91357119
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 07:00 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Hij had het niet zo op moslimextremisme, en vond dat vrouwen gelijke rechten hebben. Dat is wel positief natuurlijk. Dat moet ook zo blijven. Nu met ik zeggen dat ik de mensen daar ook absoluut niet als fanatieke moslims over vind komen.
Zo had ik dat ook begrepen. Het schijnt dat hij juist door de repressie Tunesie naar verhouding vrij van religieuze/islamtische invloeden kon houden, iets wat binnen de Arabische wereld zeldzaam is. Dat heeft een hoop ellende voorkomen, alhoewel ook dat zijn prijs heeft. En hoe gek het ook klinkt, is het feit dat deze revolutie op deze, toch redelijk geweldloze manier (afkloppen), mogelijk is, een verdienste van Ben Ali.
Anders gezegd: in de buurlanden Algerije en Libië is de situatie minimaal net zo erg als in Tunesië en daar is of een burgeroorlog aan de hand of de repressie is zo hard dat niemand daartegen in durft te gaan.
Waarmee ik natuurlijk niets goed wil praten over Ben Ali.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 07:33:04 #216
124676 RobertoCarlos
pi_91357122
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 07:00 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]
Het is denk ik belangrijk dat het toerisme zsm weer op gang komt. Als dat niet meer goed komt, vallen heel veel meer inkomsten weg, dat is niet goed voor de bevolking en het land.
En dat het volk ook wat van dat geld uit toerisme ziet, want ik heb het idee dat dat niet het geval was.
pi_91357621
De maghreb landen kennen van oorsprong al een andere religieuze (liberale) traditie. Ik denk dat Ben Ali daar vrij weinig mee te maken heef.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 15 januari 2011 @ 10:40:00 #218
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_91358497
Wat is het bizar snel gegaan met de val van Ben Ali. Ik hoop dat de Tunesiërs hun dromen hiermee waar kunnen maken.
pi_91360167
Het gaat erom wie er nu aan de macht komt daar.. Ik hoop een verstandig iemand en een goedlopend democratisch proces.

Tunesië kan nog eens een heel mooi land worden..
pi_91360195
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 09:35 schreef Mutant01 het volgende:
De maghreb landen kennen van oorsprong al een andere religieuze (liberale) traditie. Ik denk dat Ben Ali daar vrij weinig mee te maken heef.
Mwoah .. Het absolute hoofddoekjesverbod komt toch uit zijn koker denk ik.
pi_91362752
Grote brand in een gevangenis in Tunis. Al rond de 50 doden gemeld en er zijn gevangenen ontsnapt.
pi_91362914
In Marokko tekenfilms op de staats TV terwijl er in Tunesië een revolutie plaatsvindt.

Maar goed iedereen heeft internet en Al Jazeera dus haalt weinig uit.
pi_91363201
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 11:49 schreef IHVK het volgende:

[..]

Mwoah .. Het absolute hoofddoekjesverbod komt toch uit zijn koker denk ik.
Zie jij dat als een liberaal iets dan? Volledig tegenovergesteld aan de traditie binnen maghreb-landen natuurlijk. Één van de voorbeelden van repressie.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91363274
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:18 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zie jij dat als een liberaal iets dan? Volledig tegenovergesteld aan de traditie binnen maghreb-landen natuurlijk. Één van de voorbeelden van repressie.
Ja ik wilde het net typen maar je was me voor. Is zeker zeer anti-liberaal.

Maar Ben Ali was in ieder geval geen religieus fundamentalist, dat wilde ik duidelijk maken.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 13:22:20 #225
124676 RobertoCarlos
pi_91363367
En het was een reactie op mijn opmerking dat Ben Ali juist het extreme religieuze islamitische tegen wilde gaan. Via repressie dat dan weer wel..
pi_91363412
de branden komen door ben ali zijn politie is bevestigd, door zowel leger die waarschuwt voor hen als bevolking zelf. Ben ali zijn politiemannen gaan los sinds gisteravond en terroriseren de boel. Het leger heeft en is ze aan het oppakken en bevechten is laatste berichten. Gisteravond al veel meldingen v gemaskerde bendes die aan ben ali zijn politie werd toegeschreven. Gelukkig brengt het de bevolking en leger bij elkaar en is kwestie v tijd voordat leger vacuum v macht sluit en die criminelen van de politie oprolt. Ook fotos van burgers en jongeren die wijken bewaakten met stokken etc in nacht. Mooi gezicht dat men verantwoordelijkheid neemt. Gaan ookverhalen de ronde dat ze leiding water hebben vergiftigd en in sommige steden drinken tunesiers geen kraanwater meer zoals tunis en medenine in het zuiden. Beetje saddam hoessein idee die ook loyalisten had die gewoon pure chaos en terreur bleven veroorzaken.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91363649
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:09 schreef Ludacriss het volgende:
Grote brand in een gevangenis in Tunis. Al rond de 50 doden gemeld en er zijn gevangenen ontsnapt.
Jee, het wordt toch niet een anarchie daar.
pi_91363678
terugkomend ff op angst onder ben ali verraden te worden en geen kritiek te uiten. Tuurlijk waren er uitzonderingen die schijt hadden maar zelfs tunesiers in nederland waren hier terughoudend als er andere tunesiers bij zaten. Ik herinner mij jaren geleden een forum waar ik wat had gepost en de admin het had weggehaald en mij een bericht stuurde dat het voor mij en de veiligheid van anderen was. Dit idee was geen uitzondering maar de norm, ook onder tunesiers in belgie en frankrijk. Zodra men met meer onder elkaar was werd de mening bijgesteld omdat je overal klikkers hebt ook in europa en niet wil dat jij of je familie in tunesie worden geintimideerd door de tahan oftewel geheime dienst.
pi_91363703
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:20 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ja ik wilde het net typen maar je was me voor. Is zeker zeer anti-liberaal.

Maar Ben Ali was in ieder geval geen religieus fundamentalist, dat wilde ik duidelijk maken.
Nee, maar dat zei ik ook niet. Overigens, de"revolutie" is in Marokko gister zeker een item geweest op het journaal. Er wordt echter niet heel uitgebreid op ingegaan (meer zoals wij het hier eigenlijk ook op het nieuws krijgen).
Allah Al Watan Al Malik
pi_91363763
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:22 schreef RobertoCarlos het volgende:
En het was een reactie op mijn opmerking dat Ben Ali juist het extreme religieuze islamitische tegen wilde gaan. Via repressie dat dan weer wel..
Die stelling klopt alleen als je van mening bent dat een hoofddoekje een uiting is van religieus extremisme. En daar ben ik het dus niet mee eens.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91363973
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:31 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Die stelling klopt alleen als je van mening bent dat een hoofddoekje een uiting is van religieus extremisme. En daar ben ik het dus niet mee eens.
Ik ook niet.
pi_91364005
Een Turkse seculiere krant schrijft nu dat Al-Qeida haar kans ruikt en heeft opgeroepen de sharia in te voeren.

Hoe realistisch is dat Mutant?

Mij lijkt het niet realistisch, vooral als je het profiel ziet van die demonstranten.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 13:45:17 #233
124676 RobertoCarlos
pi_91364320
Ik zie op de teletekst van TV7 dat de "vacancy" van Ben Ali is overgenomen. Betekent dat dat hij officieel uit zijn ambt is gezet?
pi_91364538
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:36 schreef IHVK het volgende:
Een Turkse seculiere krant schrijft nu dat Al-Qeida haar kans ruikt en heeft opgeroepen de sharia in te voeren.

Hoe realistisch is dat Mutant?

Mij lijkt het niet realistisch, vooral als je het profiel ziet van die demonstranten.
Al-Qaeda kan zoveel roepen, ik acht de kans dat een extreem-islamistische groepering de kans grijpt vrij klein. Tunesiers zijn behoorlijk geschoold en hebben een vrij internationale orientatie.Het is geen land wat in een isolement zat.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91364941
Volgens mij neemt geen een Marokkaan de staatstelevisie serieus. Mijn moeder kijkt er nooit naar en kijkt alleen Al Jazeera als ze nieuws uit Arabië wilt volgen.
pi_91365042
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik zie op de teletekst van TV7 dat de "vacancy" van Ben Ali is overgenomen. Betekent dat dat hij officieel uit zijn ambt is gezet?
Jup door het constitutionele hof.
pi_91365052
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:01 schreef Ludacriss het volgende:
Volgens mij neemt geen een Marokkaan de staatstelevisie serieus. Mijn moeder kijkt er nooit naar en kijkt alleen Al Jazeera als ze nieuws uit Arabië wilt volgen.
Er zijn best goede kritische programma's, zoals het programma "45 minuten" - (op 1, aangezien er 8 staatszenders zijn) waarin misstanden aan de kaak worden gesteld. Verder wordt er niet over actualiteiten gesproken. Alleen tekenfilms, Turkse series en muziekprogramma's.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91365147
quote:
Arabische leiders kijken met spanning naar Tunesië

AMSTERDAM - De Arabische leiders kijken met ingehouden adem naar Tunesië. De eerste effecten van de opstand op hun eigen bevolking dienen zich al aan. In Jordanië gingen vrijdag in vier plaatsen honderden betogers de straat op, leuzen roepend tegen de regering en de hoge prijzen en belastingen. Eerder waren er veel fellere betogingen in Algerije. Daar wierpen jongeren brandende barricades op uit woede over de dalende koopkracht en de werkloosheid.

De regeringen zijn niet op hun handen blijven zitten. Jordanië kondigde deze week prijsverlagingen aan van 168 miljoen euro, voor voedsel en benzine. Algerije was het land al voorgegaan met prijsverlagingen, Libië schafte de invoerrechten op veel soorten voedsel af en Marokko bood de graanimporteurs compensatie aan voor de gestegen prijzen op de wereldmarkt. 'De Arabische landen doen wat ze kunnen om de 'Tunesië-epidemie' in te dammen', grinnikt Mohamed Darif, politicoloog aan de Universiteit Hassan II in Casablanca.

Maar is het genoeg? Kunnen de veelal autoritair geregeerde landen een golf van opstanden verwachten?

Rij dominostenen
Niemand verwacht een rij dominostenen die gaat omvallen, ook Darif niet. Althans, voorlopig niet. 'Ontevredenheid over de onvrijheid is er overal', begint hij zijn tour d'horizon over de regio. Monarchieën als Marokko en Jordanië hebben weinig te vrezen, omdat de koningen er worden vereerd en er al enige vrijheid heerst. De rijke Golfstaten hebben genoeg geld om de onvrede af te kopen 'en zo de opstand te vertragen'. Hetzelfde geldt voor Libië, al is dat een apart geval, 'omdat de bevolking er gedrogeerd is door de ideologie'. 'Officieel regeert het volk al in Libië. Daarbij komt dat kolonel Kadhafi onlangs bijna alle politieke gevangenen heeft vrijgelaten, wat de onvrede deels wegnam.'

In Algerije is de koopkracht verminderd en is er veel werkloosheid, net als in Tunesië, 'maar de bevolking is uiteindelijk niet ontevreden over president Bouteflika. Algerije is een wereld van verschil vergeleken met de jaren negentig, toen fundamentalisten overal aanslagen pleegden. De veiligheid is veel groter. Ook andere verbeteringen worden aan Bouteflika toegeschreven. Nadat de regering prijsverlagingen had aangekondigd, zijn de protesten weggeëbd.'

Egypte of Jemen
Nee, zegt Darif, als er ergens veranderingen op til zijn, is dat in Egypte of Jemen. 'De Egyptische regering zal de komende dagen maatregelen aankondigen om de bevolking tevreden te stellen. Ze weet dat ze haar fouten moet corrigeren. De hele wereld praat over hoe oneerlijk de recente verkiezingen er zijn verlopen, over hoe de leden van de Moslimbroederschap worden onderdrukt. De leiders moeten iets doen om dichterbij het volk te komen.' Maar, relativeert hij, de regering-Mubarak kun je niet bepaald zwak noemen. Een revolutie zit er niet in.

Anders ligt dat bij woestijnland Jemen. 'President Ali Saleh regeert al 32 jaar - daar kan Ben Ali niet aan tippen. Het parlement nam twee weken geleden zelfs een wet aan die hem het recht geeft zijn hele leven aan de macht te blijven. Maar er is veel armoede, veel onvrede en een opstand in het noorden met aan Al Qaida gelieerde milities.

Zelfverbranding
'Er zijn geen tekenen dat de revolutie er morgen uitbreekt. Maar de opstand in Tunesië had ook niemand verwacht. Het was de zelfverbranding van Mohammed Bouazizi die alles in beweging zette. Zo'n incident kan in Jemen eenzelfde reactie uitlokken.'

Maar de verarmde, tribale bevolking van Jemen is toch niet te vergelijken met de goed opgeleide Tunesiërs, van wie 18 procent een Facebook-acount heeft? Waardoor iedereen de ontwikkelingen op de voet kon volgen? 'Maar iedereen in Jemen kijkt naar Al Jazeera', lacht Darif.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91365556
In grote landen is het ook moeilijker denk ik. De Iraniërs lukte het niet bijvoorbeeld.
pi_91366920
Goed nieuws. Ik hoop oprecht dat Tunesië en de Tunesiërs een mooie toekomst tegemoet gaan. Ik wist overigens niet dat de repressie in Tunesië zo erg was, ik dacht dat het "redelijk" was.
pi_91366982
Arabieren die hun despotische leiders verjagen. Dat is behoorlijk ongekend, natuurlijk, ik denk dat de andere leiders toch even hun wenkbrauwen optrekken.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 14:51:58 #242
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91367054
De gevangenen van de gevangenis in Sfax zijn allemaal vrijgelaten.
Het bestuur was afgetreden/gevlucht en het leger heeft het overgenomen. Deze hebben alle gevangenen vrijgelaten.
En blijkbaar zijn ook alle dossiers verbrand.
Rayen 2½ jaar!
pi_91367147
Ik wil geen alu-hoedje opdoen.

Maar zijn de 'grote machten' gebaat bij vrije Arabische landen? Ik denk dat allerlei inlichtingendiensten nu in Tunesië actief zijn om de 'juiste' mensen aan de macht te helpen.

En Saudie-Arabië en de VS hebben gedeelde belangen, hoewel Tunesië nogal ver van hun bed is.

ik denk dat het nog wel verkeerd kan uitpakken...

/lichte vorm van alu hoedje
pi_91367197
Tunesie is voor Saoedie Arabie echt geen "ver van hun bed"- show. SA doet er alles aan om greep op de Maghreb-landen te krijgen - sinds jaar en dag. Zonder succes tot nu toe.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91367262
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:54 schreef IHVK het volgende:
ik denk dat het wel verkeerd kan uitpakken.
Ik denk alleen dat het verkeerd kan uitpakken als een generaal van mening is dat hij toch echt de beste leider is.
pi_91367322
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:02 schreef AryaMehr het volgende:
Het blijft een ongekend machtig wapen; 'het volk.'
En een gevaarlijk wapen, zeker tegen 'het individu'.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 14:58:56 #247
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91367367
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:56 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik denk alleen dat het verkeerd kan uitpakken als een generaal van mening is dat hij toch echt de beste leider is.
Ik denk niet meer dat de Tunesische bevolking dit pikt.
Volgens mij zijn ze nog zo "opgeladen", zodra er iemand aan de macht komt die denkt zonder democratie (of soort van) daar te regeren.
Volgens mij gaan ze dan direct de straat weer op.
Rayen 2½ jaar!
pi_91367407
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:58 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Ik denk niet meer dat de Tunesische bevolking dit pikt..
Met genoeg terreur pikt iedereen alles. Gaat niet altijd op, maar meestal wel.
pi_91367527
quote:
1053 In a report for BBC Radio 4's Today programme. Middle East Editor Jeremy Bowen considers whether events in Tunisia could have the same ripple effect as the strike by the Solidarity union in Poland in 1980. That set off a chain of events which culminated in the fall of the Berlin Wall and the collapse of Communism in Europe in 1989. Could Tunis be the Arab world's Gdansk?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/9362712.stm

Een goede vraag. Ik denk echt dat dit wel een bepaald idee in veel Arabische hoofden zal brengen. Negen november '89, veertien januari '11? Natuurlijk, al die Arabische landen zitten maatschappelijk potdicht, er is veel overheidsterreur, veel macht, maar dat was er ook in Tunesië. Hoe hou je een bevolking tegen die ziet dat het echt kan?
pi_91367631
Overdreven misschien, maar van dit soort gebeurtenissen word ik altijd een beetje -niet te veel, natuurlijk!- emotioneel. Ik vind het mooi. Ik vind het mooi.
pi_91367752
Ik vind het ook mooi, maar hoop dat het goed uitpakt.
pi_91367784
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:07 schreef IHVK het volgende:
Ik vind het ook mooi, maar hoop dat het goed uitpakt.
Absoluut, het is geen zekerheid en zoals stof stof creëert, zo voedt chaos chaos.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:08:26 #253
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91367788
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:04 schreef Monidique het volgende:
Overdreven misschien, maar van dit soort gebeurtenissen word ik altijd een beetje -niet te veel, natuurlijk!- emotioneel. Ik vind het mooi. Ik vind het mooi.
Ze rollen waarschijnlijk van de ene ondrukking in de andere. Ik wil eerst verandering zien en dan geloven.
Die Lebenslust bringt dich um.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:08:44 #254
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91367799
quote:
Arabische Liga roept op tot kalmte

De Arabische Liga heeft vandaag Tunesie opgeroepen zich te verenigen in het belang van de bevolking. Volgens de Liga moeten politieke krachten in Tunesië, vertegenwoordigers van de maatschappij en functionarissen ervoor zorgen dat de rust wederkeert.

President Zine el-Abidine Ben Ali van Tunesië is vrijdag gevlucht naar Saudi-Arabië na aanhoudende protesten. Volgens de Liga moet er nu worden samengewerkt om de stabiliteit te herstellen. In de Liga zitten 22 Arabische en islamtisch-Afrikaanse landen.

De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft Tunesië vandaag opgeroepen een democratie op te bouwen. Daarvoor bood ze het Noord-Afrikaanse land Duitse ondersteuning aan. Frankrijk heeft stappen genomen om "verdachte verplaatsingen van Tunesische activa in Frankrijk te blokkeren", maakte het kantoor van president Nicolas Sarkozy bekend nadat hij met enkele ministers was bijeengekomen.
Frankrijk, hypocriete stokbroodeters. Jarenlange samenwerking met Ben Ali, maar wanneer het volk in opstand komt plotseling met enorme waakzaamheid de Tunesische activa in de gaten houden.
pi_91367816
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:08 schreef Morendo het volgende:

[..]

Ze rollen waarschijnlijk van de ene ondrukking in de andere. Ik wil eerst verandering zien en dan geloven.
Wel, dit is stap één en die stap op zich, wat er ook hierna gebeurt, is mooi op zich.
pi_91368139
Ik merk wel dat er een bepaalde onrust is in geheel Noord Afrika momenteel. Toch een bepaalde spanning van "en wat gaat er hier nu gebeuren". De discussie onder het volk is in ieder geval losgebarsten.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91368225
Stél dat er democratie komt, echte democratie, echte vrijheid, hoeveel moeite zullen de despoten doen om er zeker van te zijn dat het geen succesverhaal wordt?
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:22:29 #258
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91368363
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:18 schreef Monidique het volgende:
Stél dat er democratie komt, echte democratie, echte vrijheid, hoeveel moeite zullen de despoten doen om er zeker van te zijn dat het geen succesverhaal wordt?
Wie heb je allemaal op het oog?
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:23:15 #259
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91368382
quote:
Palestinians hail Tunisia uprising

Palestinian resistance groups have hailed Tunisia uprising which led to the ouster of President Zine El Abidin Ben Ali, saying it could inspire the Arab world to reject “tyranny and injustice.”

"We congratulate the Tunisian people for their uprising against the tyrannical regime," Daoud Shihab, a spokesman for the Islamic Jihad group, said on Saturday.

The events in Tunisia "demonstrate that the Arab masses are able to bring change for freedom and rejection of tyranny and injustice," he added.

Ben Ali, who had earlier fired his government and announced early elections, fled the country on Friday after a month of popular revolt that claimed dozens of lives.

Hamas has praised the uprising, saying it represented the will of the Tunisian people.

"We are with our brothers, the people of Tunisia, in choosing their leaders no matter what the sacrifices are," Hamas' Interior Minister Fathi Hammad told reporters.

"This is an application of the people's will after being patient for a long time," he added.
pi_91368408
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:18 schreef Monidique het volgende:
Zijn er in Tunesië verschillende etnische groepen? Verdeel en heers werkt vaak.
pi_91368435
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:18 schreef Monidique het volgende:
dat is wel een lastige inderdaad. Wordt het dit volk gegund zichzelf te besturen...
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_91368471
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:22 schreef Morendo het volgende:

[..]

Wie heb je allemaal op het oog?
Wie? Iedereen. Ik denk niet dat de Arabische leiders erg blij zijn nu en absoluut niet blij zijn met een land dat z'n despoot heeft verwijderd en floreert.
pi_91368491
Egypte , Algerije en Libië, daar zou er ook iets kunnen gebeuren.

Maar in Egypte heb je het gevaar van de moslimbroeders dat laat de internationale gemeenschap niet gebeuren. Denk ik...
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:26:48 #264
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91368538
quote:
"We congratulate the Tunisian people for their uprising against the tyrannical regime," Daoud Shihab, a spokesman for the Islamic Jihad group, said on Saturday.
Jippie. Lijkt mij een gezellige club van en voor redelijke mensen.
pi_91368630
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:26 schreef Morendo het volgende:

[..]

Tunesië is heel anders dan Palestina.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:29:11 #266
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91368640
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:25 schreef Monidique het volgende:

[..]

Wie? Iedereen. Ik denk niet dat de Arabische leiders erg blij zijn nu en absoluut niet blij zijn met een land dat z'n despoot heeft verwijderd en floreert.
Ach, sowieso hebben types als Mubarak en Kadhafi niet meer lang te gaan. Ik zou daar als burger mijn leven niet voor wagen.
pi_91368647
Het is natuurlijk wel zuur voor de Palestijnen. Iedereen juicht dat de Tunesiërs hun repressieve leider hebben verjaagd, dat er hoop is op vrijheid, jeeh, wat goed allemaal, we zijn zo blij, en ondertussen worden wapens en dollars geleverd aan Israël om de bezetting, die al bijna zo lang duurt als de Tunesische onafhankelijkheid, voort te zetten.
pi_91368654
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:26 schreef Morendo het volgende:

[..]

Het zijn wel clubjes die hebben kunnen floreren dankzij dit soort repressieve regimes. En dat wordt nog wel eens vergeten. De reden dat dit soort clubjes dan ook zoveel aanhang krijgen, is omdat het vaak de enige groeperingen zijn die een vuist durven te maken tegen de regimes.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91368722
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:29 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het zijn wel clubjes die hebben kunnen floreren dankzij dit soort repressieve regimes. En dat wordt nog wel eens vergeten. De reden dat dit soort clubjes dan ook zoveel aanhang krijgen, is omdat het vaak de enige groeperingen zijn die een vuist durven te maken tegen de regimes.
Inderdaad

Net als Israel dat Hamas groot heeft gemaakt.
pi_91368730
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:29 schreef Morendo het volgende:

[..]

Ach, sowieso hebben types als Mubarak en Kadhafi niet meer lang te gaan. Ik zou daar als burger mijn leven niet voor wagen.
Nou ja, ik durf niet te spreken voor andere burgers, zeker niet voor onderdrukte burgers, maar het is uiteraard niet zo dat er na Moebarak en Khadafi geen repressie meer is.
pi_91368775
Overigens komen er nu langzaam maar zeker foto's binnen van studentenprotesten uit Marokko van de afgelopen paar dagen.

Er zitten wat bloedige pics tussen die ik jullie zal besparen.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:32:46 #272
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91368797
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:26 schreef Morendo het volgende:
Gek genoeg bleven dergelijke 'hartverwarmende' reacties achterwege toen men in Iran in opstand kwam. Voor zover de principes van de Palestijnen die natuurlijk enkel achter de Tunesiërs staan omdat het regime van Ben Ali elke vorm van islamitische fundamentalisme de kop indrukte en omdat ze de Palestijnen niet steunden.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:37:47 #273
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91369015
quote:
Opvolger president Tunesië beëdigd

Parlementsvoorzitter Foued Mebezza is vandaag officieel beëindigd als de tijdelijke opvolger van de gevluchte Tunesische president Zine al-Abidine Ben Ali.

Volgens staatspersbureau TAP heeft het staatshoofd “definitief” de macht verlaten. Vervolgens werd Mebezza aangewezen als waarnemend president. Hij legde de eed af in het parlement.

Mebezza zal als interim-president fungeren totdat er nieuwe verkiezingen worden gehouden. Volgens de grondwet moet dat binnen zestig dagen gebeuren.
pi_91369104
Marokko heeft weinig te vrezen stond in de krant vandaag.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:40:03 #275
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91369109
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:31 schreef Monidique het volgende:
Nou ja, ik durf niet te spreken voor andere burgers, zeker niet voor onderdrukte burgers, maar het is uiteraard niet zo dat er na Moebarak en Khadafi geen repressie meer is.
Ik zou dan de straat opgaan na het overlijdensbericht van de dictator. Maar ja, ik ben dan ook een held op (witte) sokken.
pi_91369148
quote:
11s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:39 schreef IHVK het volgende:
Marokko heeft weinig te vrezen stond in de krant vandaag.
De monarch heeft weinig te vrezen, de regering zelf is een ander verhaal. Die worden dan ook verantwoordelijk gehouden voor de corruptie en werkloosheid.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:42:20 #277
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91369184
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:32 schreef AryaMehr het volgende:
enkel achter de Tunesiërs staan omdat het regime van Ben Ali elke vorm van islamitische fundamentalisme de kop indrukte
Gaan die in het post-Ben Ali tijdperk een rol van betekenis spelen?
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:44:29 #278
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91369284
Sowieso heb je met de geboortecijfers in de Arabische wereld per definitie een werkloosheidsprobleem. Of het land nu geleid wordt door een dictator of niet.
pi_91369388
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:44 schreef Morendo het volgende:
Sowieso heb je met de geboortecijfers in de Arabische wereld per definitie een werkloosheidsprobleem. Of het land nu geleid wordt door een dictator of niet.
Daar vergis je je lelijk in, gezien het feit dat de geboorteratio het afgelopen decennium enorm gezakt is, tot net boven replacement ratio. In het geval van Tunesie zelfs eronder.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91369423
Tunesie 15/1000 valt dus mee.
pi_91369452
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:46 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Daar vergis je je lelijk in, gezien het feit dat de geboorteratio het afgelopen decennium enorm gezakt is, tot net boven replacement ratio.
Maar het zijn wel landen met een overwegend jonge bevolking die nu massaal de arbeidsmarkt wil betreden maar waarvoor geen banen zijn.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:48:42 #282
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91369469
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:44 schreef Morendo het volgende:
Valt wel mee hoor, de gemiddelde kindertal ligt in Tunesië bijvoorbeeld op 1.93. Vergelijkbaar, Nederland kent een cijfer van 1.72.

http://en.wikipedia.org/w(...)es_by_fertility_rate
pi_91369540
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar het zijn wel landen met een overwegend jonge bevolking die nu massaal de arbeidsmarkt wil betreden maar waarvoor geen banen zijn.
Klopt, dit is de "babyboom" generatie van de Arabische wereld.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:50:53 #284
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91369551
Opmerkelijk overigens dat Tunesie het laagste gemiddelde kindertal van alle Arabische (islamitische) landen kent, alhoewel volgens de CIA enkel Iran nog een lager kindertal kent.

[ Bericht 14% gewijzigd door AryaMehr op 15-01-2011 15:59:36 ]
pi_91369623
Er zijn meer doden gevallen dan bij de aanslag op Hariri, tijd voor een ICC-tje of komt dat politiek gezien niet goed uit?
pi_91369688
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:50 schreef AryaMehr het volgende:
Opmerkelijk overigens dat Tunesie de laagste kindertal van alle Arabische (islamitische) landen kent, alhoewel volgens de CIA enkel Iran nog een lager kindertal kent.
Dictator die Westerse levensstijl pushte zonder de bijbehorende vrijheden, moest een keer tegen hem werken.
pi_91369752
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:54 schreef IHVK het volgende:

[..]

Dictator die Westerse levensstijl pushte zonder de bijbehorende vrijheden, moest een keer tegen hem werken.
Het heeft vrij weinig met "Westerse levensstijl" te maken. Naarmate een land zich verder ontwikkelt, zal het kindertal ook dalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mutant01 op 15-01-2011 16:02:10 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_91369782
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:55 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het heeft vrij weinig met "Westerse levensstijl" te maken. Naar mate een land zich verder ontwikkelt, zal het kindertal ook dalen.
Maar Tunesie is niet zoveel rijker dan omringende landen?
pi_91369810
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:56 schreef IHVK het volgende:

[..]

Maar Tunesie is niet zoveel rijker dan omringende landen?
Op Libie na (wat eigenlijk niet telt, gezien de enorme olievoorraden en de immens kleine populatie van dat land) is Tunesie het rijkste land in Noord-Afrika.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91369859
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:57 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Op Libie na (wat eigenlijk niet telt, gezien de enorme olievoorraden en de immens kleine populatie van dat land) is Tunesie het rijkste land in Noord-Afrika.
Oke. :)

Maar de golfstaten zijn veel rijker, in welk opzicht zijn ze dan niet ontwikkeld?
pi_91369879
Ik heb veel vragen maar vindt dit heel Interssant :@
pi_91369892
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:58 schreef IHVK het volgende:

[..]

Oke. :)

Maar de golfstaten zijn veel rijker, in welk opzicht zijn ze dan niet ontwikkeld?
Sociale ontwikkeling. Denk alleen al aan de wijze waarop bijv. vrouwen in de Golf behandeld worden...
Allah Al Watan Al Malik
pi_91369936
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 15:59 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Sociale ontwikkeling. Denk alleen al aan de wijze waarop bijv. vrouwen in de Golf behandeld worden...
Oke :)
  † In Memoriam † zaterdag 15 januari 2011 @ 16:01:39 #294
137949 Disana
pi_91369972
Ik volg dit topic al vanaf het begin en stel jullie kennis zeer op prijs, zoals ook de inside information van Aloulou. Zo zie je maar hoe een ogenschijnlijk rustig land je kan verbazen; ik ben heel benieuwd naar hoe het zich verder ontwikkelt.
pi_91370060
Volgens CNN zijn politie en Millitairen en Politie ook nog heel actief.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 16:04:34 #296
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91370082
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:59 schreef Mutant01 het volgende:
Natuurlijk ook niet helemaal waar. Tunesië telt van alle Arabische landen de meeste analfabeten en de ontwikkeling van de gemiddelde persoon in de Perzische golfstaten loopt voor in vergelijking met de ontwikkeling in Noord-Afrikaanse landen.
pi_91370132
Euforie maakt plaats voor bezorgdheid volgens CNN
pi_91370199
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 16:05 schreef IHVK het volgende:
Euforie maakt plaats voor bezorgdheid volgens CNN
CNN. Ik kijk nooit meer naar die zender, wat een bagger.
pi_91370310
"Niet het volk maar het leger beheerst de straten" aldus CNN

Ze mochten zelfs niet filmen van het leger.
pi_91370330
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 16:07 schreef Monidique het volgende:

[..]

CNN. Ik kijk nooit meer naar die zender, wat een bagger.
Ik heb geen Al Jazeera , tips? :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')