abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91363412
de branden komen door ben ali zijn politie is bevestigd, door zowel leger die waarschuwt voor hen als bevolking zelf. Ben ali zijn politiemannen gaan los sinds gisteravond en terroriseren de boel. Het leger heeft en is ze aan het oppakken en bevechten is laatste berichten. Gisteravond al veel meldingen v gemaskerde bendes die aan ben ali zijn politie werd toegeschreven. Gelukkig brengt het de bevolking en leger bij elkaar en is kwestie v tijd voordat leger vacuum v macht sluit en die criminelen van de politie oprolt. Ook fotos van burgers en jongeren die wijken bewaakten met stokken etc in nacht. Mooi gezicht dat men verantwoordelijkheid neemt. Gaan ookverhalen de ronde dat ze leiding water hebben vergiftigd en in sommige steden drinken tunesiers geen kraanwater meer zoals tunis en medenine in het zuiden. Beetje saddam hoessein idee die ook loyalisten had die gewoon pure chaos en terreur bleven veroorzaken.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91363649
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:09 schreef Ludacriss het volgende:
Grote brand in een gevangenis in Tunis. Al rond de 50 doden gemeld en er zijn gevangenen ontsnapt.
Jee, het wordt toch niet een anarchie daar.
pi_91363678
terugkomend ff op angst onder ben ali verraden te worden en geen kritiek te uiten. Tuurlijk waren er uitzonderingen die schijt hadden maar zelfs tunesiers in nederland waren hier terughoudend als er andere tunesiers bij zaten. Ik herinner mij jaren geleden een forum waar ik wat had gepost en de admin het had weggehaald en mij een bericht stuurde dat het voor mij en de veiligheid van anderen was. Dit idee was geen uitzondering maar de norm, ook onder tunesiers in belgie en frankrijk. Zodra men met meer onder elkaar was werd de mening bijgesteld omdat je overal klikkers hebt ook in europa en niet wil dat jij of je familie in tunesie worden geintimideerd door de tahan oftewel geheime dienst.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91363703
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:20 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ja ik wilde het net typen maar je was me voor. Is zeker zeer anti-liberaal.

Maar Ben Ali was in ieder geval geen religieus fundamentalist, dat wilde ik duidelijk maken.
Nee, maar dat zei ik ook niet. Overigens, de"revolutie" is in Marokko gister zeker een item geweest op het journaal. Er wordt echter niet heel uitgebreid op ingegaan (meer zoals wij het hier eigenlijk ook op het nieuws krijgen).
Allah Al Watan Al Malik
pi_91363763
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:22 schreef RobertoCarlos het volgende:
En het was een reactie op mijn opmerking dat Ben Ali juist het extreme religieuze islamitische tegen wilde gaan. Via repressie dat dan weer wel..
Die stelling klopt alleen als je van mening bent dat een hoofddoekje een uiting is van religieus extremisme. En daar ben ik het dus niet mee eens.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91363973
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:31 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Die stelling klopt alleen als je van mening bent dat een hoofddoekje een uiting is van religieus extremisme. En daar ben ik het dus niet mee eens.
Ik ook niet.
pi_91364005
Een Turkse seculiere krant schrijft nu dat Al-Qeida haar kans ruikt en heeft opgeroepen de sharia in te voeren.

Hoe realistisch is dat Mutant?

Mij lijkt het niet realistisch, vooral als je het profiel ziet van die demonstranten.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 13:45:17 #233
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_91364320
Ik zie op de teletekst van TV7 dat de "vacancy" van Ben Ali is overgenomen. Betekent dat dat hij officieel uit zijn ambt is gezet?
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
pi_91364538
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:36 schreef IHVK het volgende:
Een Turkse seculiere krant schrijft nu dat Al-Qeida haar kans ruikt en heeft opgeroepen de sharia in te voeren.

Hoe realistisch is dat Mutant?

Mij lijkt het niet realistisch, vooral als je het profiel ziet van die demonstranten.
Al-Qaeda kan zoveel roepen, ik acht de kans dat een extreem-islamistische groepering de kans grijpt vrij klein. Tunesiers zijn behoorlijk geschoold en hebben een vrij internationale orientatie.Het is geen land wat in een isolement zat.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91364941
Volgens mij neemt geen een Marokkaan de staatstelevisie serieus. Mijn moeder kijkt er nooit naar en kijkt alleen Al Jazeera als ze nieuws uit Arabië wilt volgen.
pi_91365042
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik zie op de teletekst van TV7 dat de "vacancy" van Ben Ali is overgenomen. Betekent dat dat hij officieel uit zijn ambt is gezet?
Jup door het constitutionele hof.
pi_91365052
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:01 schreef Ludacriss het volgende:
Volgens mij neemt geen een Marokkaan de staatstelevisie serieus. Mijn moeder kijkt er nooit naar en kijkt alleen Al Jazeera als ze nieuws uit Arabië wilt volgen.
Er zijn best goede kritische programma's, zoals het programma "45 minuten" - (op 1, aangezien er 8 staatszenders zijn) waarin misstanden aan de kaak worden gesteld. Verder wordt er niet over actualiteiten gesproken. Alleen tekenfilms, Turkse series en muziekprogramma's.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91365147
quote:
Arabische leiders kijken met spanning naar Tunesië

AMSTERDAM - De Arabische leiders kijken met ingehouden adem naar Tunesië. De eerste effecten van de opstand op hun eigen bevolking dienen zich al aan. In Jordanië gingen vrijdag in vier plaatsen honderden betogers de straat op, leuzen roepend tegen de regering en de hoge prijzen en belastingen. Eerder waren er veel fellere betogingen in Algerije. Daar wierpen jongeren brandende barricades op uit woede over de dalende koopkracht en de werkloosheid.

De regeringen zijn niet op hun handen blijven zitten. Jordanië kondigde deze week prijsverlagingen aan van 168 miljoen euro, voor voedsel en benzine. Algerije was het land al voorgegaan met prijsverlagingen, Libië schafte de invoerrechten op veel soorten voedsel af en Marokko bood de graanimporteurs compensatie aan voor de gestegen prijzen op de wereldmarkt. 'De Arabische landen doen wat ze kunnen om de 'Tunesië-epidemie' in te dammen', grinnikt Mohamed Darif, politicoloog aan de Universiteit Hassan II in Casablanca.

Maar is het genoeg? Kunnen de veelal autoritair geregeerde landen een golf van opstanden verwachten?

Rij dominostenen
Niemand verwacht een rij dominostenen die gaat omvallen, ook Darif niet. Althans, voorlopig niet. 'Ontevredenheid over de onvrijheid is er overal', begint hij zijn tour d'horizon over de regio. Monarchieën als Marokko en Jordanië hebben weinig te vrezen, omdat de koningen er worden vereerd en er al enige vrijheid heerst. De rijke Golfstaten hebben genoeg geld om de onvrede af te kopen 'en zo de opstand te vertragen'. Hetzelfde geldt voor Libië, al is dat een apart geval, 'omdat de bevolking er gedrogeerd is door de ideologie'. 'Officieel regeert het volk al in Libië. Daarbij komt dat kolonel Kadhafi onlangs bijna alle politieke gevangenen heeft vrijgelaten, wat de onvrede deels wegnam.'

In Algerije is de koopkracht verminderd en is er veel werkloosheid, net als in Tunesië, 'maar de bevolking is uiteindelijk niet ontevreden over president Bouteflika. Algerije is een wereld van verschil vergeleken met de jaren negentig, toen fundamentalisten overal aanslagen pleegden. De veiligheid is veel groter. Ook andere verbeteringen worden aan Bouteflika toegeschreven. Nadat de regering prijsverlagingen had aangekondigd, zijn de protesten weggeëbd.'

Egypte of Jemen
Nee, zegt Darif, als er ergens veranderingen op til zijn, is dat in Egypte of Jemen. 'De Egyptische regering zal de komende dagen maatregelen aankondigen om de bevolking tevreden te stellen. Ze weet dat ze haar fouten moet corrigeren. De hele wereld praat over hoe oneerlijk de recente verkiezingen er zijn verlopen, over hoe de leden van de Moslimbroederschap worden onderdrukt. De leiders moeten iets doen om dichterbij het volk te komen.' Maar, relativeert hij, de regering-Mubarak kun je niet bepaald zwak noemen. Een revolutie zit er niet in.

Anders ligt dat bij woestijnland Jemen. 'President Ali Saleh regeert al 32 jaar - daar kan Ben Ali niet aan tippen. Het parlement nam twee weken geleden zelfs een wet aan die hem het recht geeft zijn hele leven aan de macht te blijven. Maar er is veel armoede, veel onvrede en een opstand in het noorden met aan Al Qaida gelieerde milities.

Zelfverbranding
'Er zijn geen tekenen dat de revolutie er morgen uitbreekt. Maar de opstand in Tunesië had ook niemand verwacht. Het was de zelfverbranding van Mohammed Bouazizi die alles in beweging zette. Zo'n incident kan in Jemen eenzelfde reactie uitlokken.'

Maar de verarmde, tribale bevolking van Jemen is toch niet te vergelijken met de goed opgeleide Tunesiërs, van wie 18 procent een Facebook-acount heeft? Waardoor iedereen de ontwikkelingen op de voet kon volgen? 'Maar iedereen in Jemen kijkt naar Al Jazeera', lacht Darif.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91365556
In grote landen is het ook moeilijker denk ik. De Iraniërs lukte het niet bijvoorbeeld.
pi_91366920
Goed nieuws. Ik hoop oprecht dat Tunesië en de Tunesiërs een mooie toekomst tegemoet gaan. Ik wist overigens niet dat de repressie in Tunesië zo erg was, ik dacht dat het "redelijk" was.
pi_91366982
Arabieren die hun despotische leiders verjagen. Dat is behoorlijk ongekend, natuurlijk, ik denk dat de andere leiders toch even hun wenkbrauwen optrekken.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 14:51:58 #242
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91367054
De gevangenen van de gevangenis in Sfax zijn allemaal vrijgelaten.
Het bestuur was afgetreden/gevlucht en het leger heeft het overgenomen. Deze hebben alle gevangenen vrijgelaten.
En blijkbaar zijn ook alle dossiers verbrand.
Rayen 2½ jaar!
pi_91367147
Ik wil geen alu-hoedje opdoen.

Maar zijn de 'grote machten' gebaat bij vrije Arabische landen? Ik denk dat allerlei inlichtingendiensten nu in Tunesië actief zijn om de 'juiste' mensen aan de macht te helpen.

En Saudie-Arabië en de VS hebben gedeelde belangen, hoewel Tunesië nogal ver van hun bed is.

ik denk dat het nog wel verkeerd kan uitpakken...

/lichte vorm van alu hoedje
pi_91367197
Tunesie is voor Saoedie Arabie echt geen "ver van hun bed"- show. SA doet er alles aan om greep op de Maghreb-landen te krijgen - sinds jaar en dag. Zonder succes tot nu toe.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91367262
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:54 schreef IHVK het volgende:
ik denk dat het wel verkeerd kan uitpakken.
Ik denk alleen dat het verkeerd kan uitpakken als een generaal van mening is dat hij toch echt de beste leider is.
pi_91367322
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:02 schreef AryaMehr het volgende:
Het blijft een ongekend machtig wapen; 'het volk.'
En een gevaarlijk wapen, zeker tegen 'het individu'.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 14:58:56 #247
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91367367
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:56 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik denk alleen dat het verkeerd kan uitpakken als een generaal van mening is dat hij toch echt de beste leider is.
Ik denk niet meer dat de Tunesische bevolking dit pikt.
Volgens mij zijn ze nog zo "opgeladen", zodra er iemand aan de macht komt die denkt zonder democratie (of soort van) daar te regeren.
Volgens mij gaan ze dan direct de straat weer op.
Rayen 2½ jaar!
pi_91367407
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:58 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Ik denk niet meer dat de Tunesische bevolking dit pikt..
Met genoeg terreur pikt iedereen alles. Gaat niet altijd op, maar meestal wel.
pi_91367527
quote:
1053 In a report for BBC Radio 4's Today programme. Middle East Editor Jeremy Bowen considers whether events in Tunisia could have the same ripple effect as the strike by the Solidarity union in Poland in 1980. That set off a chain of events which culminated in the fall of the Berlin Wall and the collapse of Communism in Europe in 1989. Could Tunis be the Arab world's Gdansk?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/9362712.stm

Een goede vraag. Ik denk echt dat dit wel een bepaald idee in veel Arabische hoofden zal brengen. Negen november '89, veertien januari '11? Natuurlijk, al die Arabische landen zitten maatschappelijk potdicht, er is veel overheidsterreur, veel macht, maar dat was er ook in Tunesië. Hoe hou je een bevolking tegen die ziet dat het echt kan?
pi_91367631
Overdreven misschien, maar van dit soort gebeurtenissen word ik altijd een beetje -niet te veel, natuurlijk!- emotioneel. Ik vind het mooi. Ik vind het mooi.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')