abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91214649
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 01:17 schreef Aloulou het volgende:
Er zijn al drie weken in heel het land grote demonstraties en nu de tweede dag dat het leger in Kassrine, Westen, en Thalla aanwezig is en er zijn in twee dagen 40(!!) doden gevallen. De media zit hier te slapen of vind het niet interessant genoeg.

Ik hoor er inderdaad weinig over, terwijl het er flink aan toe lijkt te gaan :o
Even dit blijven volgen, vraag me af of dit met een sisser afloopt..
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_91215521
quote:
15s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:19 schreef Muridae het volgende:

[..]

Ik hoop het van harte...alleen ben ik bang voor Iraanse toestanden.
Op het web zie ik alleen hier en daar berichten van een georganiseerde militaire coup...

http://thenextweb.com/twi(...)on-is-being-tweeted/

Denk je dat dit over zal slaan naar Algerije, of zelfs Marokko ?
In die landen heb je toch soortgelijke situaties met families die al decennia lang de macht hebben.
De situaties zijn niet helemaal gelijk in de Maghreb landen. Marokko hoor ik van Marokkanen zelf goede verhalen over over de economie sinds de nieuwe koning. Ook is het regime bij lange na niet zo repressief als in Tunesie in dat ze alle meningen en kritiek keihard neerslaan en alleen staatskranten enzo hebben. Ik denk dat als dit in Marokko gebeurt het jongeren zijn en niet gehele bevolking zoals in Tunesie nu. Advocaten, vakbonden die altijd werd verweten met de regering mee te praten, mannen, vrouwen, oud en jong gaan de straat op. De rellen met geweld zijn meer door mannen en jongeren maar de demonstraties komen echt uit alle hoeken nu. Zelfs mij verbaasd het want Tunesiers zijn altijd een bang volkje geweest itt Algerijnen bijv.

Algerije is altijd al heel moeilijk geweest maar ook daar zie ik niet zo snel mensen uit alle rangen en standen opstaan (want daar gaat het om, niet alleen jongeren bijv). Ook is de censuur in Algerije niet zo erg als in Tunesie.

Iraanse toestanden? Zou kunnen, als Ben Ali blijft dan pakt hij de tegenstanders wel keihard terug en gaan ze verschrikkelijke martelingen tegemoet. Bloggers zijn al eerder opgepakt die nieuws verspreidden op internet en nu al een week niets meer van vernomen en wordt voor hun leven gevreesd. Maar het Tunesische leger is niet zo sterk als dat in Iran. Daarnaast geloof ik dat er maar een kleine harde kern is in het leger wat bereid is Ben Ali te verdedigen tot het laatste been terwijl de meerderheid gewoon met de bevolking meevoelt en begrijpt. Alleen is het zo dat de demonstranten geen wapens hebben en dat als je bereid bent snipers in Kasserine te gebruiken hen af te knallen je wel veel geweld aan kan doen :N

Al Jazeera en andere bronnen spreken over 30 doden afgelopen nacht in Tunis.

Nu berichten dat leger in veel steden is binnengedrongen zowel Noord als Zuid terwijl voorheen maar drie waren (Thalla, Sidi Bouzid en Kasserine respectievelijk Oosten en Bouzid in Centraal-Tunesie).

2 doden in Douz, tegen woestijn aan en kleine plaats.

Leger centrum van Sfax gesignaleerd waar die massale demonstratie was.

14-jarige omgekomen in Sfax, filmpje op Facebook geplaatst.

Op de volgende site de laatste filmpjes en fotos: http://24sur24.posterous.com/

[ Bericht 14% gewijzigd door Aloulou op 12-01-2011 16:09:22 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91216088
Een ding kan ik erg kwaad om worden en dat is dat er zo weinig aandacht voor is terwijl deze dictator echt mensen afmaakt. De varkens die in Egypte werden afgemaakt door de overheid kregen nog meer aandacht echt niet geloven dit!!

En als deze Ben Ali straks veilig zijn leven kan leiden in een Westers land met zoveel doden op zijn geweten verwens ik die overheid en hem het ergste :(
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  woensdag 12 januari 2011 @ 16:12:04 #54
326168 HLV_Siempre
Poppetje gezien...
pi_91216113
Lekker voor die jongelui toch, paar daagjes vrij?
J. <3
pi_91216393
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:29 schreef speknek het volgende:
Gezien dat de minister van Binnenlandse Zaken is ontslagen en de president nu op de appeasement tour is, denk ik dat het regime wankeler is dan in Iran. Of Ben Ali ondanks alles minder beestachtig dan de ayatollahs. Maar ik heb er eerlijk gezegd ook een hard hoofd in dat ie echt finished is.
Neem van mij aan wat hij ook doet het is pas over de woede als hij helemaal weg is en zijn regime verdwenen. Eerder zijn rellen uitgebroken, 2 jaar geleden Redeyef. In as gelegd.
Jaar geleden Gafsa, militairen erheen en in as gelegd. Meer werk beloofd zoals hij eerder ook democratischer beloofde te worden. De mensen kennen hem en spugen hem en zijn maffia familie uit. Daarnaast zijn er teveel doden gevallen om nog een omslag te verwachten en de beelden blijven naar buiten komen via Al Jazeera wat elke Tunesier nu kijkt. Het is erop of eronder, weg terug is er niet meer of als er heel veel doden gaan vallen. Ik hoop dat het bespaard blijft maar zolang itnernationaal niet echt grote druk en verontwaardiging niet komt gaat Ben Ali door omdat hij denkt ermee weg te komen en later dat beeld wel weer te corrigeren met propaganda en een koers varen die Westerse landen graag zien.
  woensdag 12 januari 2011 @ 17:01:41 #56
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91218638
Het is wachten tot over 1 week de regering keihard ingrijpt.
Laat me met rust!
pi_91220049
Leger in de hoofdstraat van Tunis, Avenue Bourguiba.
http://24sur24.posterous.(...)ont-of-the-french-em

Sfax vandaag:
Geweldige beeldenvandaag in Sfax hoe groot: http://www.facebook.com/v(...)68791156189&comments

Ook in Sousse nu leger, derde grote stad en toeristische stad.
pi_91224904
Was er niet iemand van het leger ontslagen, omdat deze weigerde tegen de bevolking op te treden?
Allah Al Watan Al Malik
pi_91226397
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 19:06 schreef Mutant01 het volgende:
Was er niet iemand van het leger ontslagen, omdat deze weigerde tegen de bevolking op te treden?
Ja een generaal maar dat was afgelopen week al. Rachid Ammar schijnt de naam te zijn.
Zouden de demonstraties en het verzet op deze schaal ook in Marokko kunnen denk jij? Of waarschijnlijk zijn... gezien de huidige situatie daar en eventuele vrede/onvrede met het regime?
Ik heb verschillende positieve geluiden gehoord over de ontwikkeling van Marokko maar je weet nooit of dat voor alle Marokkanen opgaat of de betergestelden.
pi_91227150
  woensdag 12 januari 2011 @ 19:45:00 #61
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91227243
het is echt een bloody puinhoop. mag hopen dat jouw familie geen slachtoffers kent of gaat kennen aloulou. en dat het snel een land is zonder die dictator.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_91230013
In Marokko schijnt het nu ook los te gaan:
  woensdag 12 januari 2011 @ 20:36:22 #63
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91230054
marokko is sluimerend. mensen worden moe van dictators nu ze al jazeera hebben en internet.
pi_91231261
quote:
14s.gif Op woensdag 12 januari 2011 01:20 schreef AryaMehr het volgende:
Enorme censuur, burgers die door excessief regime-geweld vermoord worden of geword raken en universiteiten die gesloten worden. Waar hebben we dit eerder gezien? Op dit soort momenten voel ik een soort verbondenheid met de mensen die ondanks alle gevaren toch de straat opgaan om voor hun vrijheid te vechten. Laten we hopen dat de corrupte, anti-vrijheid regime van Tunesi zo snel mogelijk omver wordt geholpen en dat vele andere Arabische landen een voorbeeld aan de Tunesirs nemen.
I approve this message.
I´m back.
pi_91231351
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 20:36 schreef zoalshetis het volgende:
marokko is sluimerend. mensen worden moe van dictators nu ze al jazeera hebben en internet.
Een soort 1989 maar dan voor die Maghreb dictaturen?
Gevaar is dat ze na de bevrijding naar een theocratie grijpen of in een burgeroorlog vervallen.
I´m back.
pi_91231355
Tunis, de hoofdstad
Avondklok ingesteld tot morgenochtend.

woensdag 12 januari 2011 @ 20:58:04 #67
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91231520
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 20:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Een soort 1989 maar dan voor die Maghreb dictaturen?
Gevaar is dat ze na de bevrijding naar een theocratie grijpen of in een burgeroorlog vervallen.
die angst is idd gerechtvaardigd. maar uiteindelijk zal het er beter op worden.
pi_91231665
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 20:58 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

die angst is idd gerechtvaardigd. maar uiteindelijk zal het er beter op worden.
Mm, kind met badwater weggooien is dat. Nog minder vrijheid.
Kijk naar Iran.
I´m back.
  woensdag 12 januari 2011 @ 21:08:55 #69
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91232335
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 20:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mm, kind met badwater weggooien is dat. Nog minder vrijheid.
Kijk naar Iran.
ik juich het dan ook niet toe, als je dat denkt.
pi_91232555
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:08 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik juich het dan ook niet toe, als je dat denkt.
Nee, maar het is dus wel een dilemma.
Opstand tegen dictatuur, dat juichen we vanzelfsprekend toe.
Maar wat als dat vrijwel zeker leidt tot nog meer ellende?
Hebben die landen een intellectuele middenklasse die hen kan leiden naar een liberale-democratie?
Zo niet, moeten we dan nog juichen?
Want een theocratie lijkt me nog verder van het padje af dan nu.
Ik denk dat men zich daar in het Westen wel zorgen om maakt iig.
I´m back.
  woensdag 12 januari 2011 @ 21:25:15 #71
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91233642
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, maar het is dus wel een dilemma.
Opstand tegen dictatuur, dat juichen we vanzelfsprekend toe.
Maar wat als dat vrijwel zeker leidt tot nog meer ellende?
Hebben die landen een intellectuele middenklasse die hen kan leiden naar een liberale-democratie?
Zo niet, moeten we dan nog juichen?
Want een theocratie lijkt me nog verder van het padje af dan nu.
Ik denk dat men zich daar in het Westen wel zorgen om maakt iig.
noord afrika is idd wel een buffer tegen enge theocratin. maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
pi_91233735
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:25 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

noord afrika is idd wel een buffer tegen enge theocratin. maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
Ik zou liever zien dat het liberale-democratien werden, maar is dat haalbaar...?
I´m back.
  woensdag 12 januari 2011 @ 21:31:15 #73
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91234193
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik zou liever zien dat het liberale-democratien werden, maar is dat haalbaar...?
misschien als men wat minder argwaan krijgt voor huidige voorbeelden uit het westen? wellicht duurt dat nog eeuwen en heeft het westen dan allang weer een nieuwe vorm van samenleving.

ach we zullen zien. de tijd en alleen de tijd zal het leren.
pi_91234413
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:31 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

misschien als men wat minder argwaan krijgt voor huidige voorbeelden uit het westen? wellicht duurt dat nog eeuwen en heeft het westen dan allang weer een nieuwe vorm van samenleving.

ach we zullen zien. de tijd en alleen de tijd zal het leren.
Ja, dan zitten wij eindelijk met een islamitische theocratie, worden zij liberale-democratien natuurlijk...
I´m back.
  woensdag 12 januari 2011 @ 21:36:31 #75
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91234632
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 21:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dan zitten wij eindelijk met een islamitische theocratie, worden zij liberale-democratien natuurlijk...
ehm. zo zei en bedoelde ik het niet. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')