Ik hoor er inderdaad weinig over, terwijl het er flink aan toe lijkt te gaanquote:Op dinsdag 11 januari 2011 01:17 schreef Aloulou het volgende:
Er zijn al drie weken in heel het land grote demonstraties en nu de tweede dag dat het leger in Kassrine, Westen, en Thalla aanwezig is en er zijn in twee dagen 40(!!) doden gevallen. De media zit hier te slapen of vind het niet interessant genoeg.
De situaties zijn niet helemaal gelijk in de Maghreb landen. Marokko hoor ik van Marokkanen zelf goede verhalen over over de economie sinds de nieuwe koning. Ook is het regime bij lange na niet zo repressief als in Tunesie in dat ze alle meningen en kritiek keihard neerslaan en alleen staatskranten enzo hebben. Ik denk dat als dit in Marokko gebeurt het jongeren zijn en niet gehele bevolking zoals in Tunesie nu. Advocaten, vakbonden die altijd werd verweten met de regering mee te praten, mannen, vrouwen, oud en jong gaan de straat op. De rellen met geweld zijn meer door mannen en jongeren maar de demonstraties komen echt uit alle hoeken nu. Zelfs mij verbaasd het want Tunesiers zijn altijd een bang volkje geweest itt Algerijnen bijv.quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:19 schreef Muridae het volgende:
[..]
Ik hoop het van harte...alleen ben ik bang voor Iraanse toestanden.
Op het web zie ik alleen hier en daar berichten van een georganiseerde militaire coup...
http://thenextweb.com/twi(...)on-is-being-tweeted/
Denk je dat dit over zal slaan naar Algerije, of zelfs Marokko ?
In die landen heb je toch soortgelijke situaties met families die al decennia lang de macht hebben.
Neem van mij aan wat hij ook doet het is pas over de woede als hij helemaal weg is en zijn regime verdwenen. Eerder zijn rellen uitgebroken, 2 jaar geleden Redeyef. In as gelegd.quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:29 schreef speknek het volgende:
Gezien dat de minister van Binnenlandse Zaken is ontslagen en de president nu op de appeasement tour is, denk ik dat het regime wankeler is dan in Iran. Of Ben Ali ondanks alles minder beestachtig dan de ayatollahs. Maar ik heb er eerlijk gezegd ook een hard hoofd in dat ie echt finished is.
Ja een generaal maar dat was afgelopen week al. Rachid Ammar schijnt de naam te zijn.quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:06 schreef Mutant01 het volgende:
Was er niet iemand van het leger ontslagen, omdat deze weigerde tegen de bevolking op te treden?
I approve this message.quote:Op woensdag 12 januari 2011 01:20 schreef AryaMehr het volgende:
Enorme censuur, burgers die door excessief regime-geweld vermoord worden of geword raken en universiteiten die gesloten worden. Waar hebben we dit eerder gezien? Op dit soort momenten voel ik een soort verbondenheid met de mensen die ondanks alle gevaren toch de straat opgaan om voor hun vrijheid te vechten. Laten we hopen dat de corrupte, anti-vrijheid regime van Tunesi zo snel mogelijk omver wordt geholpen en dat vele andere Arabische landen een voorbeeld aan de Tunesirs nemen.
Een soort 1989 maar dan voor die Maghreb dictaturen?quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:36 schreef zoalshetis het volgende:
marokko is sluimerend. mensen worden moe van dictators nu ze al jazeera hebben en internet.
die angst is idd gerechtvaardigd. maar uiteindelijk zal het er beter op worden.quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een soort 1989 maar dan voor die Maghreb dictaturen?
Gevaar is dat ze na de bevrijding naar een theocratie grijpen of in een burgeroorlog vervallen.
Mm, kind met badwater weggooien is dat. Nog minder vrijheid.quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:58 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
die angst is idd gerechtvaardigd. maar uiteindelijk zal het er beter op worden.
ik juich het dan ook niet toe, als je dat denkt.quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, kind met badwater weggooien is dat. Nog minder vrijheid.
Kijk naar Iran.
Nee, maar het is dus wel een dilemma.quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:08 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik juich het dan ook niet toe, als je dat denkt.
noord afrika is idd wel een buffer tegen enge theocratin. maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, maar het is dus wel een dilemma.
Opstand tegen dictatuur, dat juichen we vanzelfsprekend toe.
Maar wat als dat vrijwel zeker leidt tot nog meer ellende?
Hebben die landen een intellectuele middenklasse die hen kan leiden naar een liberale-democratie?
Zo niet, moeten we dan nog juichen?
Want een theocratie lijkt me nog verder van het padje af dan nu.
Ik denk dat men zich daar in het Westen wel zorgen om maakt iig.
Ik zou liever zien dat het liberale-democratien werden, maar is dat haalbaar...?quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:25 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
noord afrika is idd wel een buffer tegen enge theocratin. maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
misschien als men wat minder argwaan krijgt voor huidige voorbeelden uit het westen? wellicht duurt dat nog eeuwen en heeft het westen dan allang weer een nieuwe vorm van samenleving.quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zou liever zien dat het liberale-democratien werden, maar is dat haalbaar...?
Ja, dan zitten wij eindelijk met een islamitische theocratie, worden zij liberale-democratien natuurlijk...quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
misschien als men wat minder argwaan krijgt voor huidige voorbeelden uit het westen? wellicht duurt dat nog eeuwen en heeft het westen dan allang weer een nieuwe vorm van samenleving.
ach we zullen zien. de tijd en alleen de tijd zal het leren.
ehm. zo zei en bedoelde ik het niet.quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dan zitten wij eindelijk met een islamitische theocratie, worden zij liberale-democratien natuurlijk...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |