abonnement Unibet Coolblue
pi_91072449
Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #2
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #5
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #6

(ook interessant:)
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza)

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Deeg
We zijn het in de afgelopen topics niet eens geworden over het allerbeste deegrecept, en dat zullen we vermoedelijk ook nooit worden. Een voorbeeld van een door mij veelgebruikt en geslaagd recept:

Ingredienten:
- 350 gram bloem (Liefst 'Tipo 00', dat veel stoere gluten bevat!)
- 2,5 deciliter lauw water
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 7g instant gist (extra lekker met biergist!)

Bereiding:
- Los de suiker op in het water. Roer hier de gist doorheen en laat een kwartiertje borrelen
- Meng ondertussen het bloem met het zout. Voeg hier beetje bij beetje het water met de gist aan toe, totdat je een homogene massa hebt.
- Kneed het deeg minstens tien minuten op een bebloemd aanrecht. Voeg wat bloem toe als je deeg te nat is, of wat water als je deeg te droog is. In het begin zal het een rommeltje zijn, maar na een paar minuten lustig kneden verandert de hoop op je aanrecht vanzelf in prachtig, zacht en elastisch deeg.
- Zet het deeg na het kneden in een afgedekte kom weg op een warme plaats, en laat het een uur of twee rijzen. Het deeg zal meer dan verdubbelen in omvang.
- Als het deeg is gerezen, druk dan de lucht eruit, en kneed het nog een paar keer luchtig door. Verdeel het deeg in twee bolletjes (voor twee grote pizza's) of drie bolletjes (voor drie kleine pizza's).

Je kunt het deeg nu meteen gebruiken, maar veel lekkerder is het om je deegbolletjes nog een dagje afgedekt in je koelkast te leggen. Op die manier kan de smaak zich ontwikkelen en smaakt je pizzabodem een stuk beter!

Saus
Een basistomatensaus voor op een pizza kan je van deze ingrediënten maken:
- tomaten, gebruik bijvoorbeeld gezeefde tomaten (verkrijgbaar in een pak) aangevuld met tomatenblokjes of een blikje tomatenpuree, maar je kan ook verse tomaten of tomaten uit blik gebruiken
- ui
- knoflook
- beetje suiker en zout
- kruiden (bijvoorbeeld oregano, thijm, basilicum, rozemarijn, salie)
- eventueel rode wijn
- voor meer pit: een beetje chilipoeder of worchestersaus

Fruit de ui en de knoflook, voeg de rest van de ingrediënten toe en laat het inkoken tot de saus niet meer te vochtig is, maar nog wel goed smeerbaar. Eventueel nog even de staafmixer er doorheen.

Bakken!
Het bakken van een pizza gebeurt bij voorkeur razendsnel op een zo loeiheet mogelijke ondergrond. Op die manier schroeit het deeg aan de onderzijde van de pizza knapperig dicht en is de rest van het deeg snel gaar.

Het allerbeste is natuurlijk een echte houtoven, maar daar hebben we helaas lang niet allemaal de ruimte en/of het geld voor.

Een goed en goedkoop alternatief is een elektrische pizza-oventje van Bestron, die in een kwartiertje opwarmt tot 450 graden.

Klik voor meer info

Een pizza bakken in je gewone oven kan natuurlijk ook, en het beste resultaat krijg je door eerst een steen in je oven voor te verwarmen op de hoogste temperatuur en daar dan je pizza op te bakken.
Voor reguliere ovens zijn allerlei dure pizzastenen te koop, maar veel goedkoper is het om bij een willekeurige bouwmarkt of tuinhandel een paar ongelazuurde tegels te halen. Vier stuks passen doorgaans prima bovenop het rooster van je oven.

Handige link over pizza maken
http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm

Wat foto's uit het vorige topic

Evo87


Yvesss



Zoheetik


MaximusGT


AlexanderC


Terpentine07


[ Bericht 1% gewijzigd door Naamah op 10-01-2011 17:29:21 ]
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_91072499
Had niet het idee dat iemand een nieuwe ging openen, dus bij dezen!

Laatste posts uit het vorige topic:

quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:13 schreef foodlover het volgende:
Zojuist deeg gemaakt en laten rijzen, nu in koelkast om tot vanavond te bewaren.

Vraagje: Wat is eigenlijk beter: na rijs in koelkast leggen of gewoon in kom laten met doek erover tot vanavond?

En: In hoeverre rijst deeg door in koelkast en waarvan is dit afhankelijk? (Heb wel eens gehad dat het deeg ook in de koelkast fors doorrees, een andere keer juist helemaal niet.
quote:
11s.gif Op zondag 9 januari 2011 16:37 schreef Feyenoord_Epe het volgende:
Vandaag sinds tijden een pizza aan het maken, had ff een vraagje:

Had ik de koelkast verse worst gevonden en wou dat misschien op mn pizza gooien, moet je dan de worst voor garen voordat ik hem in stukken snij en op de pizza doe of kan dat ook gewoon rauw?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_91072740
Had een poging gedaan om een nieuwe te openen, maar kreeg het niet oor elkar met mn ipad ;)
...::: Feyenoord < > Rotterdam:::...
  zondag 9 januari 2011 @ 17:25:00 #4
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_91072977
Dit wil ik nog steeds een keer proberen! Geen ruimte voor nog een apparaat, dus binnenkort eens een paar tegels zoeken :P Wat gebruiken jullie als basissaus?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_91073259
Verschilt nogal per persoon hier. Best leuk om alle topics van de reeks te openen en met ctrl+f te zoeken op saus.

Ik heb nu twee pakken gezeefde tomaten ingekookt samen met 1 ui, paar teentjes knoflook en een scheut wijn. Saus heb ik niet gladgestaafmixerd, dus heb lekker ministukjes ui op m'n pizza's. Weinig kruiden gebruikt, die kan ik dan steeds verschillend toevoegen als ik een pizza maak.

Oh, heb trouwens bij de Blokker megahandige bakjes gevonden om saus in in te vriezen. Klein en vierkant, voor mij precies de goede grootte. Zitten met z'n zessen in een pakje.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 9 januari 2011 @ 19:36:55 #6
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91079334
Terugvindpizza.

Tijd niet gebakken... maar weer eens doen, en goede bloem halen.
pi_91103948
zijn die foto's in de OP niet uit het topic daarvoor?
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † maandag 10 januari 2011 @ 11:34:45 #8
91830 MaximusTG
pi_91107756
Denk het wel ja, mogen wel weer eens geupdate worden.. Ook het recept mag wel eens geupdate worden, of iig voorzien van de alternatieven die in de andere topics naar boven zijn gekomen. Zo kunnen we elke keer weer het wiel opnieuw uitvinden.

Overig pizzanieuws; Heb daarnet 5 kg farina di grano tenero tipo 00 besteld :D. Kan ik weer even vooruit!
pi_91107905
Ik vond deze foto's nog wel mooi, maar wil best even uitkijken naar nieuwe. Recept heb ik niet heel veel zin om te gaan updaten. Ik denk dat wat er nu staat een goed beginrecept is en als iemand iets anders wil dan is het gewoon het handigst om even de topics door te kijken. Neemt niet weg dat ik natuurlijk best iets in de OP wil plakken als iemand dat aanlevert.

Over saus kan er wel wat in de OP, zal even kijken of ik daar nog genoeg tijd voor heb (OP kan max 24 uur aangepast worden, toch?)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_91108441
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 11:39 schreef Naamah het volgende:
Ik vond deze foto's nog wel mooi, maar wil best even uitkijken naar nieuwe. Recept heb ik niet heel veel zin om te gaan updaten. Ik denk dat wat er nu staat een goed beginrecept is en als iemand iets anders wil dan is het gewoon het handigst om even de topics door te kijken. Neemt niet weg dat ik natuurlijk best iets in de OP wil plakken als iemand dat aanlevert.

Over saus kan er wel wat in de OP, zal even kijken of ik daar nog genoeg tijd voor heb (OP kan max 24 uur aangepast worden, toch?)
Anders is er vast wel een vriendelijk modje te vinden ;)
pi_91108768
Nieuwe foto's en ik heb een stukje geschreven over saus. Als iemand daar nog iets aan toe weet te voegen, graag!

Saus
Een basistomatensaus voor op een pizza kan je van deze ingrediënten maken:
- tomaten, gebruik bijvoorbeeld gezeefde tomaten (verkrijgbaar in een pak) aangevuld met tomatenblokjes of een blikje tomatenpuree, maar je kan ook verse tomaten of tomaten uit blik gebruiken
- ui
- knoflook
- beetje suiker en zout
- kruiden (bijvoorbeeld oregano, thijm, basilicum, rozemarijn, salie)
- eventueel rode wijn
- voor meer pit: een beetje chilipoeder of worchestersaus

Fruit de ui en de knoflook, voeg de rest van de ingrediënten toe en laat het inkoken tot de saus niet meer te vochtig is, maar nog wel goed smeerbaar. Eventueel nog even de staafmixer er doorheen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Naamah op 10-01-2011 12:32:04 ]
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_91108873
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 12:04 schreef Naamah het volgende:
Nieuwe foto's en ik heb een stukje geschreven over saus. Als iemand daar nog iets aan toe weet te voegen, graag!

Saus
Een basistomatensaus voor op een pizza kan je van deze ingrediënten maken:
- tomaten, gebruik bijvoorbeeld gezeefde tomaten (verkrijgbaar in een pak) aangevuld met tomatenblokjes of een blikje tomatenpuree, maar je kan ook verse tomaten of tomaten uit blik gebruiken
- ui
- knoflook
- beetje suiker en zout
- kruiden (bijvoorbeeld oregano, thijm, basilicum, rozemarijn, salie)
- rode wijn

Fruit de ui en de knoflook, voeg de rest van de ingrediënten toe en laat het inkoken tot de saus niet meer te vochtig is, maar nog wel goed smeerbaar.
Lijkt me een goede basis!
Misschien kun je er nog onder zetten, voor de liefhebbers (vind het zelf wel heel lekker namelijk :P):

(Tip voor meer pit: een beetje chilipoeder of worchestersaus)

En ik stem voor een kleine wijziging bij de kruiden, namelijk: 'in elk geval oregano' ;)
  † In Memoriam † maandag 10 januari 2011 @ 17:05:00 #13
91830 MaximusTG
pi_91121381
Goed werk! Misschien was mn vorige post wel een beetje onvriendelijk nu ik em zo teruglees :@.

Trouwens, ik heb em hier al vaker gepost, maar w.m.b. mag deze link eigenlijk niet ontbreken in de OP: http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm
  maandag 10 januari 2011 @ 17:16:53 #14
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_91121985
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 12:04 schreef Naamah het volgende:
Nieuwe foto's en ik heb een stukje geschreven over saus. Als iemand daar nog iets aan toe weet te voegen, graag!

Saus
Een basistomatensaus voor op een pizza kan je van deze ingrediënten maken:
- tomaten, gebruik bijvoorbeeld gezeefde tomaten (verkrijgbaar in een pak) aangevuld met tomatenblokjes of een blikje tomatenpuree, maar je kan ook verse tomaten of tomaten uit blik gebruiken
- ui
- knoflook
- beetje suiker en zout
- kruiden (bijvoorbeeld oregano, thijm, basilicum, rozemarijn, salie)
- eventueel rode wijn
- voor meer pit: een beetje chilipoeder of worchestersaus

Fruit de ui en de knoflook, voeg de rest van de ingrediënten toe en laat het inkoken tot de saus niet meer te vochtig is, maar nog wel goed smeerbaar. Eventueel nog even de staafmixer er doorheen.
Lijkt mij ook een goede basis. Al zou ik de rode wijn weglaten, maar dat is ieder voor zich.
Ik heb gelijk trek in pizza :Y
pi_91122609
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 17:05 schreef MaximusTG het volgende:
Goed werk! Misschien was mn vorige post wel een beetje onvriendelijk nu ik em zo teruglees :@.

Trouwens, ik heb em hier al vaker gepost, maar w.m.b. mag deze link eigenlijk niet ontbreken in de OP: http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm
Oh, had 'm niet heel onvriendelijk opgevat hoor :) Heb de link toegevoegd, terwijl het toch echt 24 uur en 10 minuten na OP-posttijd is, dus blijkbaar kan je 'm langer aanpassen!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_91124909
Net weer een lekker pizza in de Bestron bereid. :9
Mozzarella, tonijn en rode ui.

Nou zat ik eraan te denken om in de Bestron ook quesadillas te maken.
Dat zal toch wel kunnen, op stand 1 misschien (anders is de steen misschien te heet voor de tortilla's)?
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_91158907
Na veel lezen toch ook maar eens wat posten.

Ik ben al wekenlang aan het experimenteren met mijn tweedehands op de kop getikte Ferrari. En dat gaat al best aardig moet ik zeggen. Alleen krijg ik de smaak van het deeg niet helemaal optimaal voor mijn gevoel.

Ik maak het deeg volgens het recept in de openingspost met het volgende meel van de kruidenier die op de kleintjes let:


Het deeg maak ik tot het een gladden massa is geworden, laat het een uurtje of twee rijzen (soms wel meer als twee keer zo veel geworden). Daarna druk ik de lucht er uit, en doe het in een afgesloten doos in de koelkast voor een nachtje. De volgende middag komt het een uurtje of twee voor ik de pizza maak uit de koelkast. Het maken en vormen van de pizza gaat steeds beter, maar het deeg smaakt een klein beetje zurig elke keer. Ik gebruik instant gist van Dr. Oetker. Iemand tips om dat te verbeteren?

Plaatje:


[ Bericht 7% gewijzigd door reclamedoos op 11-01-2011 13:32:11 ]
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  † In Memoriam † dinsdag 11 januari 2011 @ 13:26:38 #18
91830 MaximusTG
pi_91159184
Ik maak het deeg altijd met ijskoud water, zodat het juist niet meteen gaat fermenteren en rijzen, en doe het na het kneden meteen als ballen in bakjes in de koelkast voor een nachtje (of twee). Dan gaat het deeg juist smaak ontwikkelen. Vervolgens idd. een uur of twee van te voren uit de koelkast. Misschien dat dat de zurige smaak voor je wegneemt?
pi_91159501
Dat zou ik eens kunnen proberen. Nu doe ik lauwwarm water met een klein beetje suiker en het gist, kwartiertje laten staan, en dan maak ik het deeg.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  † In Memoriam † dinsdag 11 januari 2011 @ 13:44:22 #20
91830 MaximusTG
pi_91159801
Ja, die stap met het lauwe water en het gist en suiker is puur om je gist te testen en te activeren. Handig voor als je snel een broodje wil bakken. Minder handig als je alle smaak uit de tarwe wil trekken.
Testen van het gist is sowieso onnodig, zeker als je die zakjes van dr.Oetker gebruikt, want die zijn afgesloten; Heb zelf een pak van 500 gram waar ik steeds een deel van in een afsluitbaar bakje doe. Maar zelfs met het laatste restje uit het bakje nooit problemen gehad.

Pizza ziet er lekker uit trouwens; Wel een beetje bleekjes, misschien toch nog wat langer in je oventje laten?
pi_91179698
Vanmiddag voor het eerst een Calzone gemaakt. Helaas is de binnenruimte van de Bestron oven een beetje krap qua hoogte en was er een stuk deeg tegen het verwarmingselement gekomen. Maar voor de rest was het wel lekker.

  woensdag 12 januari 2011 @ 06:18:03 #22
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91197991
Zit het beleg nou OP de calzone?

Of ben ik gek dat ik dacht dat dat ertussen gevouwen hoorde?
pi_91197998
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 06:18 schreef Zoheetik het volgende:
Zit het beleg nou OP de calzone?

Of ben ik gek dat ik dacht dat dat ertussen gevouwen hoorde?
Nee de vulling hoort er in, maar zo te zien heeft Terpe wat van de top moeten schrapen wegens verbranding.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  woensdag 12 januari 2011 @ 06:25:25 #24
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91198038
Hmhm mja ok. Maar ziet er wel lekker uit!

En ik zie net mijn pizza in de OP. Was wel een van m'n lelijkste en minst lekkere pizza's maar ok :').

---
Net pizzadeeg gemaakt! Staat nu in de koelkast. Komende dagen pizza denk ik, vanavond de eerste. (Of vanmiddag als ik me niet in kan houden :@ )

Blubber:


Lieve bolletjes:


Heb het recept "van" MaximusTG gebruikt. Pdf'je. Leuk dat natte deeg :) gaat best oke. Krijg er wel lamme armen van. En toen alle bloem erdoor zat gekneed tot ik er hoofdpijn van kreeg. Dus denk wel lang genoeg :').

Ben benieuwd.

[ Bericht 31% gewijzigd door Zoheetik op 12-01-2011 08:55:38 (Pizza O+) ]
  † In Memoriam † woensdag 12 januari 2011 @ 09:24:32 #25
91830 MaximusTG
pi_91200162
Ha, leuk, ben benieuwd of het je bevalt. Op het moment dat je het deeg weer uit de koelkast haalt kan je twee dingen doen; Of je haalt het uit je bakjes zonder het opnieuw op te bollen, legt het op een bebloemd oppervlak, strooit er nog wat bloem overheen en bedekt ze met folie. Of je bolt het deeg nog een keer op en doet er verder hetzelfde mee.
Als je het laatste doet zou ik daarna toch wel twee uur wachten voordat je het verder verwerkt. Wat je dan doet is het deeg nog wat extra spanning geven aan het oppervlak. Als je dat niet doet kan je het deeg waarschijnlijk gewoon op je werkblad tot de juiste vorm rekken. Doe je dat wel dan is het wat elastischer en kan je het boven op je handpalmen nemen en het zo uitrekken.

Heb een filmpje gevonden dat het opbollen laat zien. Dat is zo'n lastige techniek om in woorden uit te leggen:

  woensdag 12 januari 2011 @ 10:00:05 #26
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91201229
Oh bedankt voor dat filmpje! Duidelijk. Dat ga ik doen, en dan 2 uur laten rusten op het aanrecht.
Als ik dat vandaag ga maken heeft het deeg zo'n 7 á 8 uur in de koelkast gelegen. De andere bolletjes kunnen dan wat langer op smaak komen in de koelkast :7 .

Heb net een stuk belegen kaas en een bolletje mozzarella gehaald, maar ben de gepelde tomaten vergeten. Oeps :D . Zo nog even halen. Ben erg benieuwd of het gaat smaken, mijn saus verschilt nogal eens omdat ik daarmee ook maar gewoon wat aanrommel. Dan smaakt het weer te veel naar kaas, dan weer teveel tomaat. Hoewel... met het deeg ben ik ook nog steeds aan het rommelen en uitproberen dus.

Afijn, oefening baart kunst hopen we dan maar.

---
Nog even een vraagje: hoe krijg je de pizza het beste in de oven?
Heb nu al een paar keer gehad dat ik een hele dunne pizza had en 'm de oven in wilde schuiven (bakplaat lag dus al in de oven - heb geen steen) en de pizza dubbelklapte of verfrommelde.
Heb 't al geprobeerd met bakpapier op een rooster en 'm er dan af proberen te schieten of zo op de bakplaat. Of op een kunststof plankje vol bloem... wilde ook niet. Met alleen m'n handen ook niet :').

Heb net een snijplank van bamboe gehaald. Is eigenlijk te klein (25cm breed) maar wel gladder dan de kunststof snijplank.
Mocht ik geen tips krijgen ga ik er bakpapier omheen doen, de pizza erop maken en 'm er dan af schuiven door het papier te bewegen zeg maar :7 .

En anders wordt het maar een calzone.

Fuuu ik ben lang van stof vandaag.

[ Bericht 18% gewijzigd door Zoheetik op 12-01-2011 11:21:07 ]
  † In Memoriam † woensdag 12 januari 2011 @ 11:32:01 #27
91830 MaximusTG
pi_91203983
Als je toch de bakplaat gebruikt; Haal de bakplaat uit de voorverwarmde oven op het moment dat je je pizza erin wil doen. Je zult toch bakpapier moeten gebruiken, dus het makkelijkste is dan om de pizza te vormen, op het bakpapier leggen op je snijplank, te beleggen en dan met bakpapier en al op de bakplaat schuiven. Dat moet toch geen probleem zijn?
Als je de pizza direct van een snijplank af wil schuiven moet je de snijplank licht bestuiven met maismeel of griesmeel, dat is vrij grof en korrelig. Als je dan het deeg gevormd hebt leg je het erop, ff beetje schudden zodat de pizza los ligt. Terwijl je dan belegt kun je tussendoor nog een keer schudden (zachtjes ;)) om de pizza los te houden. Dan schuift ie er zo vanaf.
  woensdag 12 januari 2011 @ 12:21:51 #28
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91205761
Het bakpapier verbrandt... en dan smaakt de pizza verbrand dus ik wil 'm er zonder bakpapier op krijgen.

Heb wel maizena in huis. Zal 't eens proberen :). (Als m'n pizza op 25cm past)
  † In Memoriam † woensdag 12 januari 2011 @ 12:26:36 #29
91830 MaximusTG
pi_91205927
Ah, op die fiets. Maar ik zou geen maizena gebruiken hoor, dat is toch net zo fijn als gewone bloem? Gebruik dan dus wat bloem; Dit is het maismeel dat ik bedoel:
http://martinstor.web-log(...)03/17/mais_malen.jpg

Je zult toch iets moeten gebruiken om de pizza schuifbaar te maken; Anders word je er niet vrolijk van als je er een in de oven wil doen :p.
  woensdag 12 januari 2011 @ 12:49:52 #30
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91206875
Oja. Ik jat wel even wat kolfjes bij de boer en ga die raspen *) . Nee maar maizena neemt wel vocht op. Is inderdaad even fijn als bloem... Hmm misschien neemt bloem wel meer vocht op. Dan gewoon een halve centimeter bloem eronder?
  † In Memoriam † woensdag 12 januari 2011 @ 12:55:45 #31
91830 MaximusTG
pi_91207120
Nou ja, een halve centimeter is misschien wat veel van het goeie, maar idd, met flink wat bloem plakt de onderkant niet meer. Wat nou zo fijn is aan mais- en griesmeel is dat je er niet zoveel van nodig hebt, de pizza komt als het ware op de korreltjes te liggen. Als je het met gewone bloem doet zou ik de pizza nog wel een beetje afkloppen na het bakken :P.
  woensdag 12 januari 2011 @ 13:20:19 #32
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91208120
Hmhm, daar zit wat in. Misschien knikkers gebruiken dan? :P.
Stiekem ben ik gewoon eigenwijs en heb ik geen zin om maismeel te halen.
pi_91210263
Ik ben deze hier volgens mij nog niet tegen gekomen (of ik heb weer met m'n neus gekeken). Voornamelijk amerikanen die nogal gek zijn op pizza maken:
http://www.pizzamaking.com/forum/index.php
Gaat wel erg ver hoor. Speciale deegrecepten voor verschillende "stijlen" pizza. Zelfs dessert-pizza's. Ik hou het voorlopig maar even bij het proberen om een fatsoenlijke gewone pizza te maken. Zo gauw ik dat helemaal in de vingers heb ga ik mijn kunsten wel uitbreiden.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  woensdag 12 januari 2011 @ 15:35:10 #34
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91214431
Ik was ongeduldig en... heb al een pizza gemaakt.

:o Wat een fijn deeg om mee te werken! Zelfs gewoon met cheap-ass bloem. Maar heel soepel en bjina eng. Heb er maar niet teveel mee gespeeld, voor 't geval 'ie stiekem toch zou scheuren.



Lekkerlekker!

Wel beetje slap. Beetje te dikke bodem... (pastte anders niet op het plankje :') ).

In de haast de kruiden vergeten, maar zonder smaakt 'ie blijkbaar ook goed.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zoheetik op 12-01-2011 15:46:48 ]
  † In Memoriam † woensdag 12 januari 2011 @ 16:20:10 #35
91830 MaximusTG
pi_91216506
Voel me bijna een beetje trots ;). Hij ziet er goed uit! Slappe bodem komt door het vocht in je toppings + oven die niet heet genoeg is. Pizzasteen helpt daar wel wat bij. Hoe heb je de pizza uiteindelijk op je bakplaat gekregen?
pi_91217655
nu heb ik dus zin in pizza ;(
Ja doei.
pi_91222189
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:35 schreef Zoheetik het volgende:
Ik was ongeduldig en... heb al een pizza gemaakt.

:o Wat een fijn deeg om mee te werken! Zelfs gewoon met cheap-ass bloem. Maar heel soepel en bjina eng. Heb er maar niet teveel mee gespeeld, voor 't geval 'ie stiekem toch zou scheuren.

[ afbeelding ]

Lekkerlekker!

Wel beetje slap. Beetje te dikke bodem... (pastte anders niet op het plankje :') ).

In de haast de kruiden vergeten, maar zonder smaakt 'ie blijkbaar ook goed.
Wow, die ziet er smakelijk uit. :9~
pi_91224366
De vulling op mijn pizza's is eigenlijk steeds te nat. Ik gebruik geen natte dingen, behalve de mozzarella. Is daar wat aan te doen? Ik heb de Bestron, dus bak ze wel heet genoeg. Of is een bol mozza per pizza gewoon te veel? :@
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_91225910
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 09:24 schreef MaximusTG het volgende:

Heb een filmpje gevonden dat het opbollen laat zien. Dat is zo'n lastige techniek om in woorden uit te leggen:

Grappig om te zien, intuitief doe ik het dus altijd precies zo, maar ik zou niet kunnen vertellen waarom ik het doe :D
  † In Memoriam † woensdag 12 januari 2011 @ 20:28:10 #40
91830 MaximusTG
pi_91229620
@Naamah; Tja. een bol mozzarella per pizza vind ik iig nogal veel :p. Doe zelf meestal een halve. Dus dat is iig al een grote natheidsfactor. Wat doe je verder op de pizza? Want in groentes en champigons zit ook veel vocht. Meer dan je misschien zou verwachten. Daar kun je een aantal dingen tegen doen; Voorbakken, zodat ze vocht verliezen, of heeeeeeeel dun snijden. Doe je verder nog vlees op de pizza? Want bv salami bevat relatief veel vet.
pi_91229849
Damn.. gewoon minder mozzarella dus.. jammer :) Doe er verder geen groenten op, alleen tomatensaus en ham vaak.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_91229904
ik doe er ook een bol mozarella op ('nepmozarella') en heb over het algemeen geen last van vochtige pizza's :) Gaat verder dan ook niet echt heel veel groente op: wat ui, wat kastanjechamps en goed uitgelekte/geknepen diepvriesspinazie ofzo :)
Ja doei.
pi_91230356
Ik doe ook maar een halve bol mozarella per pizza. Ik haal de kaas meestal al een paar uur vantevoren uit het "sap", en snij de bol in een paar stukken. Dat laat ik in een zeef uitlekken zodat er wat minder vocht in zit tijdens het bakken.

@Zoheetik: Is je tomatensaus ook niet erg vochtig?
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  woensdag 12 januari 2011 @ 22:33:01 #44
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91239407
Ik doe ook ongeveer een halve bol per pizza. Snijd 't bolletje in blokjes en verdeel ze.

Reclamedoos: de saus is gemaakt van gepelde tomaten. Ik heb de tomaten uit het blikje gevist, de harde stukken eraf gesneden en verder uitgeknepen. Ofwel heb het losse vocht uit 't blik weg gedaan en de rest gebruikt.
Misschien is 'ie wat te vochtig, ik heb geen idee... Wel beetje klonterig.
  woensdag 12 januari 2011 @ 23:22:47 #45
78498 classpc
I don't like change
pi_91242765
Interessant. Ik ben zelf ook al wat aan het experimenteren met pizza's maken. Ik zal binnenkort dit topic eens even doorlezen.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_91252473
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 22:33 schreef Zoheetik het volgende:
Reclamedoos: de saus is gemaakt van gepelde tomaten. Ik heb de tomaten uit het blikje gevist, de harde stukken eraf gesneden en verder uitgeknepen. Ofwel heb het losse vocht uit 't blik weg gedaan en de rest gebruikt.
Misschien is 'ie wat te vochtig, ik heb geen idee... Wel beetje klonterig.
Ik denk dat het wel wat aan de vochtige kant is. Heb ik ook wel eens last van gehad.

Hoe ik het nu doe:
Ik maak zelf altijd saus van een paar blikken tomatenblokjes, een teentje knoflook, een ui en een wortel. Ui in stukken, knoflook in stukken, wortel in kleine stukjes, langzaam laten fruiten in olijfolie. Daarna twee of drie blikken tomatenblokjes er bij, soms nog een blikje tomatenpuree. Lekker laten inkoken (deksel van de pan laten, dus een hoge pan in verband met spetteren vd saus). Dan nog wat zout en italiaanse kruiden er bij. Daarna gaat bij de staafmixer er in, anders eet m'n dochter de saus niet, we gebruiken de saus nl ook voor over de pasta.

Als de pan een half uurtje heeft staan afkoelen dan doe ik er nog een handje vol verse basilicum bij in. Als je die mee kookt, dan proef je er veel minder van.
Als de saus afgekoeld is, stop ik deze (met veel gekl##t) in ijsklontzakjes zodat ik kleine porties kan gebruiken als ik pizza ga maken.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_91273910
Er staat in het recept dat je lauwwarm water nodig hebt, maar verderop dat je het een kwartiertje moet laten borrelen? Moet je het nou koken of niet?
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_91274050
borrelen = met gist
Ja doei.
pi_91274084
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 18:02 schreef motorbloempje het volgende:
borrelen = met gist
Hmm ok :) Ik heb t gist nu met het water gemengd maar er borrelt niks? Of is dat meer ''bij wijze van spreken''? ;)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_91274095
ja
Ja doei.
pi_91274123
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 18:03 schreef motorbloempje het volgende:
ja
Oké bedankt :)

Ik zal laten weten hoe het geworden is, morgen ga ik bakken :)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  donderdag 13 januari 2011 @ 20:37:01 #52
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91281711
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 09:27 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel wat aan de vochtige kant is. Heb ik ook wel eens last van gehad.

Hoe ik het nu doe:
Ik maak zelf altijd saus van een paar blikken tomatenblokjes, een teentje knoflook, een ui en een wortel. Ui in stukken, knoflook in stukken, wortel in kleine stukjes, langzaam laten fruiten in olijfolie. Daarna twee of drie blikken tomatenblokjes er bij, soms nog een blikje tomatenpuree. Lekker laten inkoken (deksel van de pan laten, dus een hoge pan in verband met spetteren vd saus). Dan nog wat zout en italiaanse kruiden er bij. Daarna gaat bij de staafmixer er in, anders eet m'n dochter de saus niet, we gebruiken de saus nl ook voor over de pasta.

Als de pan een half uurtje heeft staan afkoelen dan doe ik er nog een handje vol verse basilicum bij in. Als je die mee kookt, dan proef je er veel minder van.
Als de saus afgekoeld is, stop ik deze (met veel gekl##t) in ijsklontzakjes zodat ik kleine porties kan gebruiken als ik pizza ga maken.
Inkoken gaat ten koste van de smaak. Voordat de tomaten het blik in gingen zijn ze al gekookt en op de pizza koken ze wéér.
pi_91287429
Voor mij persoonlijk is het na het inkoken juist beter (tomatensaus smaak ipv verse tomatensmaak). Maar goed dat smaken verschillen :)

Je zou het eens kunnen proberen door de tomaten in een zeef te gieten, en dan in de zeef met een bakje er onder een half dagje in de koelkast. Dan kunnen uitlekken, en tegelijk drogen ze ook nog eens een beetje uit doordat ze in de koelkast staan (al weet ik niet of dat effect al merkbaar is in zo'n korte tijd). Maar afgaande op je foto denk ik wel dat er een teveel aan vocht in je tomaten zit.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_91368316
MaximusTG gebruik jij het recept van die website die je poste?

Wel interessant dat daar staat dat je moet wachten met kneden. Doe jij dat ook?
pi_91370037
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 18:04 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Oké bedankt :)

Ik zal laten weten hoe het geworden is, morgen ga ik bakken :)
Het is niet gelukt :(

Vóór het rijzen was mijn deeg mooi glad en elastisch. Na het rijzen was het één plakkerig drama.

Wat heb ik fout gedaan? ;(
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:25:23 #56
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91372781
Het wordt altijd plakkeriger na het rijzen.
Welk recept heb je gebruikt?
pi_91373291
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:25 schreef Zoheetik het volgende:
Het wordt altijd plakkeriger na het rijzen.
Welk recept heb je gebruikt?
Het recept van de OP. Maar dit werd zo plakkerig dat mn handen onderzaten, dat kan niet de bedoeling zijn toch?
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:56:27 #58
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91373981
Nou... plakkerig mag best. Had je je handen ingebloemd en je werkplek ook?
pi_91376060
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:56 schreef Zoheetik het volgende:
Nou... plakkerig mag best. Had je je handen ingebloemd en je werkplek ook?
Jup. Ik lees alleen in de op ''een glad en elastisch deeg'' dan ga ik dus niet uit van een deeg dat zich aan je hand vastkleeft?
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_91376166
nou, minder water dan dus doen, vrij simpel.
Ja doei.
pi_91377852
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:51 schreef motorbloempje het volgende:
nou, minder water dan dus doen, vrij simpel.
Ja, maar vóór het rijzen was het deeg niet nat. Moet ik nu dan toch nog bloem toevoegen terwijl het deeg al gerezen is?
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_91378268
ja, blijkbaar wel, als het niet naar je zin is moet je het naar je zin maken.
Ja doei.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 20:08:27 #63
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91379344
Mijn deeg (recept van MaximusTG) was anders ook heel plakkerig hoor. Daarna toch prima pizzabodem van kunnen maken.
pi_91380258
Nou heb ik alleen een combimagnetron waarbij ik op de oven functie alleen maar hete lucht kan gebruiken. Kan ik dan ook gebruik maken van een ongeglazuurde steen van de bouwmarkt als pizzasteen?
Hoor ik die Griekse melodie...
  † In Memoriam † zaterdag 15 januari 2011 @ 22:51:57 #65
91830 MaximusTG
pi_91387557
@LieLie; ja, ik wacht ook, staat ook in het pdfje waar ik mn werkwijze heb staan dat ik hier al eens gepost heb. Het wachten is voor de autolyse, waardoor complexe suikers worden afgebroken naar minder complexe.

Over het natte deeg, dat is inderdaad even wennen. Ik kneed altijd met deeghaken; maar het deeg manipuleren met de hand. Veel bloem is de truuk.

Edit: @hierboven: dat moet vast lukken. Alleen niet de magnetronfunctie gebruiken. Is het zo'n ronddraaiend plateau?

[ Bericht 14% gewijzigd door MaximusTG op 15-01-2011 22:58:55 ]
  zondag 16 januari 2011 @ 07:27:15 #66
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91400408
Ik doe alles met een kom, een garde en de hand :).
(Bij het recept van de OP had ik geen garde nodig.)
pi_91400440
Is inderdaad een ronddraaiend plateau.
Hoor ik die Griekse melodie...
  zondag 16 januari 2011 @ 11:27:26 #68
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91402904
Kun je die uit zetten?

Ik denk trouwens dat het wel krap wordt in zo'n oven... Maar dat zul je uit moeten proberen :).
  † In Memoriam † zondag 16 januari 2011 @ 15:42:02 #69
91830 MaximusTG
pi_91413869
Heb vroeger ook zo'n ding gehad (waardeloos geval, werd amper warm), maar daar zat zo'n metalen rooster geval bij, met aan de ene kant korte en aan de andere kant lange pootjes. Die paste precies op dat plateau. Als je het draaiende plateau er nu uit haalt, en je hebt zo'n rooster, dan kan je daar de ste(e)n(en) op leggen, zodat ie niet draait. Want als ie op iets rond moet liggen dan blijft er niet veel oppervlak over.
Goed voorverwarmen dan, steen lekker dicht bij warmte-element, en eventueel grillstand aanzetten als de pizza er op ligt.
  zondag 16 januari 2011 @ 16:09:55 #70
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91415248
Mijn deeg heeft 500km reizen niet overleefd _O-. Jammer maar helaas. Wel armspieren getrained door het kneden van het deeg voor 4 pizza's. :7
pi_91419760
Ik kan gelukkig het draaiplateau er uit halen. Ik ga is zo'n steen halen (gewone ongeglazuurde tegels?) en wat proberen binnenkort!
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_91422437
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 22:51 schreef MaximusTG het volgende:
@LieLie; ja, ik wacht ook, staat ook in het pdfje waar ik mn werkwijze heb staan dat ik hier al eens gepost heb. Het wachten is voor de autolyse, waardoor complexe suikers worden afgebroken naar minder complexe.

Hm, ga ik dat de volgende keer ook even proberen!
Ik ben op zich best tevreden over mijn deeg, maar het blijft wat bleek en als ik het wil vormen trekt het weer in elkaar zeg maar.
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2011 @ 11:48:46 #73
91830 MaximusTG
pi_91507541
Hmm, als het in elkaar trekt bij het vormen moet je het gewoon even laten liggen; je begint met vormen, en als het dan te elastisch is, dek je het gewoon weer even af en wacht je een paar minuten.
Vanavond zelf ook weer pizza maken! Vanmiddag al ff testje doen, gebruik vandaag voor het eerst deze bloem:

  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:56:16 #74
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91515669
Wat is dat voor bloem?

Ik ga straks weer een pizza maken. Net een geperforeerde plaat gehaald bij de action, zo'n rond geval van 32cm (ben benieuwd of dat groot genoeg is).
Anders ook een keer naar de bouwmarkt...

Verder ben ik een klein beetje inspiratieloos qua beleg :D. Normaal deed ik: belegen kaas, tomatenprut en mozzarella.
Dus mocht iemand nog tips hebben... ('t Moet wel vegetarisch zijn en zonder champignon :D).
pi_91517815
quote:
Op dinsdag 18 januari 2011 11:48 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, als het in elkaar trekt bij het vormen moet je het gewoon even laten liggen; je begint met vormen, en als het dan te elastisch is, dek je het gewoon weer even af en wacht je een paar minuten.
Vanavond zelf ook weer pizza maken! Vanmiddag al ff testje doen, gebruik vandaag voor het eerst deze bloem:

[ afbeelding ]
Waar haal je die?

Mijn plaatselijke supermarkt heeft alleen huismerk bloem. Pizza's lukken daarmee prima, gebruik recept uit op. Echter de smaak van de bodem is wel een beetje broodachtig, is de smaak met "echte" bloem beter?
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:44:18 #76
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91518201
Nee smaakt niet met de "echte" bloem beter.
De kneedtechniek is belangrijkst. Er zijn pizzeria's die ook gewoon de cheapass bloem gebruiken.
MaximusTG heeft een heel mooi PDF'je gemaakt met zijn wet-kneading-technique. Die heb ik uitgeprobeerd en zweer er nu bij zowat :D. Gewoon met goedkope Lidl-bloem, prima resultaat en tig keer beter dan die uit de OP.
(Zoh einde "verkooppraatje" :') )

Crosspost:
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 13:15 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, hij smaakte prima!
@Zoheetik trouwens, zie niet dat je een recept uit een PDF gevolgd had, dat te nat werd; Dat was mijn PDFje, gebruik trouwens een ander recept tegenwoordig.. Dr zit een tikfoutje in die ene, moet 1 ipv 2 dl zijn.. Sorry daarvoor ;).
Gebruik nu deze werkwijze:
http://dl.dropbox.com/u/1974016/pizza/pizzaReinhartVarasano.pdf
Overigens heb ik daar ook alweer wat tweaks bij: Ik maak meestal voor 1 pizza 3/4 van de hoeveelheden daar, dat zijn dus vrij kleine pizza's (zoals bovenstaande foto's) maar die passen beter op mn schietplankje. Verder bol ik het deeg nog een keer op zodra het uit de koelkast komt, anders is het lastig om er een egaal dunne pizza van te vormen; Hij is dan iets te soepel. Tomatensaus doe ik gepelde tomaten uit blik goed uitspoelen, pureren (zonder het vocht), en wat zeezout en oregano erdoor. max 1,5 eetl per pizza (ja, dat is weinig). En nu dus de toppings licht bakken.
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2011 @ 16:39:52 #77
91830 MaximusTG
pi_91521101
Haha, tis net Tell Sell hier :P. Had die pdf trouwens geupdate, hier is de link naar de meest recente: http://dl.dropbox.com/u/1974016/pizza/pizzarecept2010.pdf
Met trouwens diezelfde tweak erin van 3/4 van de hoeveelheden _O- , maar dan wel voor 4 pizza's tegelijk.
Bloem die ik gepost had is Farina di grano tenero tipo '00', speciaal bedoeld voor pizza.
Het is zeker waar dat het verschil niet heel groot is tussen de verschillende bloemsoorten, wanneer je er thuis pizza's van bakt. Als je net begint is er veel meer winst te behalen met bv een pizzasteen, pizzaoven, kneedtechniek etc. Maar je kunt wel verschil proeven natuurlijk. Zo smaakten de pizza's die ik maakte met Soezie meel 'Frans Krokant' heel anders dan die met Soezie 'Surfina' of huismerk bloem.
Het is alleen heel onduidelijk welke bloem nu eigenlijk wat is, en dat komt doordat we hier in NL sowieso slechte naamgeving hebben voor types bloem en meel, maar ook doordat er verschillen zijn tussen wat ze in Italië harde en zachte tarwe noemen, en hoe we dat hier noemen.
Deze bloem die ik nu heb heeft een hoog glutengehalte, wat fijn is als je luchtige brood/pizza wil maken. Maar als je op internet rondzoekt wordt het verschil tussen zachte en harde tarwe soms aangeduid met een verschil in glutengehalte, waarbij de zachte tarwe het laagste glutengehalte heeft.
Overigens snap ik niet (@koffiezwartsterk) wat er mis is met een broodachtige smaak (ok, het moet niet naar het bruine brood van de AH smaken), maar brood wordt nu eenmaal van dezelfde ingredienten gebakken :p. Als je het pizzadeeg niet belegt, maar als een broodje vormt krijg je nog best een lekker witbroodje. Niet zo lang houdbaar alleen.

Edit:
Volgens mij heb ik nu wat meer duidelijkheid: De Italianen noemen alle tarwe zachte tarwe, die geen harde tarwe is. In rest van Europa is er meer gradatie. Dus als je hier bloem van zachte tarwe koopt is dat niet per se dezelfde zachte tarwe als in Italië. Eigenlijk zou het glutengehalte gewoon op de verpakking moeten staan. De 'tipo' aanduiding gaat over de uitmalingsgraad, hoe fijn het meel is. Zegt dus ook niks over het soort bloem.

[ Bericht 5% gewijzigd door MaximusTG op 18-01-2011 16:51:08 ]
  dinsdag 18 januari 2011 @ 18:17:52 #78
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91525692
Duidelijke uitleg!
Ik had inderdaad al begrepen dat tipo de maling was en verder niks over de "samenstelling" van het bloem zegt.
Maar ja ik houd 't gewoon nog even bij lekker goedkoop bloem. Mocht ik erop uitgekeken raken of er al zo in getrained zijn (ik moet nog ff leren het deeg op de handen te vormen, ik doe nu maar wat met m'n knokkels met twee handen), dan stap ik wel over.
Moet ook nog wat variaties aan beleg verzinnen, dusja.

Was vandaag vergeten een zeef te halen. Dus mijn saus is weer te nat. Jammer, want de 1mm dikke bodem gaat zo snel kapot zo en is slap. Heb 'm maar dubbelgevouwen.

Tijdens het vormen van de bodem kon ik windowpanen *O* . Durfde alleen niet zo lang vast te houden voor 't geval 't alsnog kapot ging.

Ik denk dat ik jouw recept de volgende keer ook x3 doe, maar dan in vieren deel.

Al met al leuke studie dit.

Pics:

Voor


Na

Beetje karig belegd, maar wel lekker.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zoheetik op 18-01-2011 18:25:37 ]
pi_91529022
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:39 schreef MaximusTG het volgende:

Overigens snap ik niet (@koffiezwartsterk) wat er mis is met een broodachtige smaak (ok, het moet niet naar het bruine brood van de AH smaken), maar brood wordt nu eenmaal van dezelfde ingredienten gebakken :p. Als je het pizzadeeg niet belegt, maar als een broodje vormt krijg je nog best een lekker witbroodje. Niet zo lang houdbaar alleen.

Ik heb het idee dat de pizzabodem bij de Italiaan wat meer smaak heeft dan die van mijzelf. Soms het idee dat ik brood met tomatensaus zit te eten.... Al gaat het de laatste tijd wel meer richting een echte italiaanse pizza :)

Het "PDF-recept" ga ik volgende keer zeker proberen!

Ik heb zelf een Weber-BBQ-steen, die ik in de oven gebruik. Dat gaat perfect als de pizza eerst op bakpapier legt, zo krijg je 'm ook makkelijk op de steen. Na een paar minuten kan je het bakpapier er makkelijk onder vandaan trekken, dan nog een paar minuten op de steen.

Op m'n Weber is het lastiger, dan is de steen heter en is de bodem zo klaar, maar dan is de topping nauwelijks klaar/gesmolten. Als de "ari" weer uit de maand is, de Weber maar weer eens opstoken !
pi_91530119


Een van m'n creaties. Pizza shoarma :)

[ Bericht 21% gewijzigd door koffiezwartsterk op 18-01-2011 19:56:48 ]
pi_91530294


Tonijn pizza
  dinsdag 18 januari 2011 @ 19:51:26 #82
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91530556
Ja dat ziet er inderdaad wel als brood uit, of als crackers. Of soepstengel maar dan rond.
pi_91530817
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:51 schreef Zoheetik het volgende:
Ja dat ziet er inderdaad wel als brood uit, of als crackers. Of soepstengel maar dan rond.
dank u...

overigens ook erg knapperig, pizza in vier stukken gesneden en de pizzapunt kan je zo in je hand houden, buigt niet door.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 20:02:41 #84
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91531244
:@ Je zei zelf dat het naar brood smaakte. En de foto's bevestigen het. :@
(Ik begon ook zo hoor)

Knapperig: dan soepstengel :D.
  † In Memoriam † woensdag 19 januari 2011 @ 11:20:07 #85
91830 MaximusTG
pi_91554076
Nieuwe foto's! Pizza's van gisteren, met salami, champignon, tomatensaus en wat gele paprika:





Die tweede lijkt misschien wat asymmetrisch (dunne rand links, brede rand rechts), maar dat was de bedoeling. Deze deelde ik met mn vriendin, en die heeft liever dunne randen. Ik vind het juist mooi als de rand zo opbolt.

@koffiezwartsterk: Zie wat je bedoelt; Probeer eens: Wat meer bloem/maismeel te gebruiken, om te bestuiven, zodat het deeg ook niet aan het bakpapier plakt, je ziet namelijk dat het deeg bleef plakken tijdens de laatste rijs in de oven (die puntige stukjes). Probeer ook wat minder op de pizza te doen, of iig wat verder van de rand af. Verder; Vorm de pizza met de hand, en niet met een deegroller, maar dan moet je inderdaad het recept uit mijn PDF voor gebruiken. Deeg dat ik vroeger maakte was niet bepaald vormbaar met de hand. Ik raad je wel aan om het deeg dan een nacht in de koelkast te doen, zoals in de PDF staat. Dan ontwikkelt het deeg meer smaak, en misschien zorgt dat ervoor dat de pizza je beter smaakt, ipv die 'brood met tomatensaus' smaak.
  woensdag 19 januari 2011 @ 12:14:22 #86
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91556023
Grappig dat je de helft dunner hebt gemaakt :). Ziet er smakelijk uit!
pi_91556397
Die puntige stukjes hadden een andere oorzaak. Ik had het deeg in twee stukken verdeeld, dat bleek toch wat te veel te zijn voor twee pizza's. Ik heb er randjes deeg vanaf gesneden, niet heel netjes, dan zijn die puntjes die je ziet...

Maar ik je tips zeker proberen!
pi_91573062
Gisteren deeg gemaakt naar het pdfje van maximus. Het was inderdaad ietsje plakkeriger maar met genoeg bloem op het keukenblad en aan je handen was het geen probleem om een mooie ronde pizza te vormen. Ik moet zeggen dat het tot nu toe een van de betere recepten is. Zeer luchtige pizza, alleen had ik misschien ietsje langer in de oven moeten laten zodat de buitenkant nog wat krokanter wordt. Deze keer dus salami en tabasco, lekker simpel.

pi_91584278
nog wat meer salami terpentin en dan is het echt een toppizza!!
is het al hoor ;) :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  woensdag 19 januari 2011 @ 22:49:27 #90
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91590332
Ohhh lekker! (Zonder de salami dan :P).
Zou je kunnen posten hoe je dat beleg zo mooi krijgt? Alles is echt mooi egaal verdeeld en zo... Had het al eerder willen vragen maar kwam er niet van. Dus bij dezen. O-)
pi_91590441
Hey keukenprinsen en -prinsessen :)

Ik zag dit topic enkele dagen terug toevallig staan, en kreeg spontaan trek in pizza. Ik heb dus maar even besloten ook een poging te wagen. Ik wilde natuurlijk wel even gemakkelijk beginnen, dus geen ingewikkelde bloemsoorten, maar een pak "mix voor pizzabodem" van de jumbo, tomatensaus, geraspte pizzakaas uit een zakje, en wat zout, basilicum en oregano.

Met het deeg had ik al flink geknoeid. Ik had het idee dat de 250ml water te weinig was, omdat het deeg na wat kneden nauwelijks uitrolbaar was, veel te droog. Scheutje water erbij gegooid, maar blijkbaar VEEL te veel. Ik kreeg me daar opeens een extreem plakkerige deegzooi die niet meer droog wilde worden. :{ Niet van mijn vingers af te krijgen, dat spul. Je kon er behang mee gaan plakken, zo erg. Uiteindelijk dik een uur lopen kneden (auw m'n armen...) tot het water een beetje verdampt was, en dan op een bakpapiertje gegooid. Uitrollen zonder deegrol bleek lastig, en het resultaat was dan ook behoorlijk hobbelig en ovaal. Wat gezeefde tomaten erop, kruiden, en een enorme berg kaas.

Volgens het pak moest dit gare resultaat 25 minuten in de oven. Na een check op 20 minuten, zag het ding al behoorlijk zwart, dus snel uit de oven gehaald. Zag er nogal onsmakelijk uit eigenlijk. Toch maar geproefd. ... Het baksel bleek eetbaar, maar niet meer dan dat.

Kortom: dit is moeilijker dan ik verwacht had :{ Volgende keer toch maar het recept op het pak volgen, en wat meer lekkers eroverheen gooien dan saus en kaas. :)
  woensdag 19 januari 2011 @ 22:55:39 #92
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91590746
Ik zou toch de pakjes maar aan de kant doen want die gaan allemaal niet naar pizzeriapizza smaken :).
Tenzij je dat ok vindt natuurlijk.
  donderdag 20 januari 2011 @ 07:32:29 #93
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_91599829
quote:
15s.gif Op woensdag 19 januari 2011 22:51 schreef Pulsy het volgende:

Met het deeg had ik al flink geknoeid. Ik had het idee dat de 250ml water te weinig was, omdat het deeg na wat kneden nauwelijks uitrolbaar was, veel te droog. Scheutje water erbij gegooid, maar blijkbaar VEEL te veel.
Meel toevoegen aan nat deeg gaat per eetlepel en water toevoegen aan droog deeg gaat per theelepel, heb ik eens in een broodbakboek gelezen - sindsdien gaat het bij mij beter :)
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  † In Memoriam † donderdag 20 januari 2011 @ 08:32:12 #94
91830 MaximusTG
pi_91600423
@Zoheetik: Volgens mij heeft Terpentin geraspte kaas gebruikt bovenop de tomatensaus, met daar bovenop de salami. Geraspte kaas smelt natuurlijk mooi egaal uit ;).

@Pulsy: Die mixen zijn ook echt bagger hoor, daar zit niet eens gist in. Ze verwerken bakpoeders in die mixen zodat je 'pizza' snel klaar is. Of moest je het deeg wel laten rijzen? Ik begrijp dat je helemaal geen bloem in huis had? Want zo ja dan had je daar wat van erbij moeten doen toen het te nat werd. Vooral met deeg met bakpoeder moet je niet te lang na het toevoegen van water blijven kneden (zeker geen uur), want dan is het bakpoeder al grotendeels uitgewerkt.
Probeer de volgende keer een ander recept, met gist. Of anders iig een mix voor wit brood. Dat verwerk je dan tot pizza.
pi_91600496
wij gaan zaterdag weer pizza maken O+
Ja doei.
pi_91606482
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 22:49 schreef Zoheetik het volgende:
Ohhh lekker! (Zonder de salami dan :P).
Zou je kunnen posten hoe je dat beleg zo mooi krijgt? Alles is echt mooi egaal verdeeld en zo... Had het al eerder willen vragen maar kwam er niet van. Dus bij dezen. O-)
Ik neem meestal edammer en rasp het zelf, dat smelt dus altijd zo mooi en vind ik persoonlijk in de meeste gevallen lekkerder dan mozzarella.
  donderdag 20 januari 2011 @ 12:32:29 #97
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91606895
Oke edammer dus! Dank je! Zal het eens proberen :). Mozzarella is inderdaad niet te raspen.
De saus pureer je?
pi_91608111
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 12:32 schreef Zoheetik het volgende:
Oke edammer dus! Dank je! Zal het eens proberen :). Mozzarella is inderdaad niet te raspen.
De saus pureer je?
Ik heb ook van alles geprobeerd, tomaten uit blik, verse tomaten of alles inkoken. Maar tegenwoordig neem ik alleen gezeefde tomaten en meng dat met wat zout en oregano. Lekker en simpel.

En als je edammer koopt, neem die van de Lidl. Die smaakt beter dan die van de Appie en is ook nog goedkoper.
  donderdag 20 januari 2011 @ 14:28:23 #99
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91611954
Gezeefde tomaten? Dus gewoon zo'n kartonnen pakje? Die doe ik altijd door de pasta en de lasagna :).

En bedankt voor de Lidltip. Ik gebruikte eerst belegen kaas van de Lidl voor op de pizza, kan ook wel opzich, als de randen maar niet bedenkt worden (dan proef je teveel krokante kaassmaak).

Misschien moet ik m'n pizzastop maar weer opheven, heb nu alweer zin in pizza :@ .
pi_91613529
Vanavond weer pizza maken, 3e keer nu en hopelijk met een beter deeg en lekkerdere saus :D
pi_91618985
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 14:28 schreef Zoheetik het volgende:
Gezeefde tomaten? Dus gewoon zo'n kartonnen pakje? Die doe ik altijd door de pasta en de lasagna :).

En bedankt voor de Lidltip. Ik gebruikte eerst belegen kaas van de Lidl voor op de pizza, kan ook wel opzich, als de randen maar niet bedenkt worden (dan proef je teveel krokante kaassmaak).

Misschien moet ik m'n pizzastop maar weer opheven, heb nu alweer zin in pizza :@ .
Haha ik ken dat. Ik kan ook moeilijk nee zeggen, de pizza's zijn gewoon te lekker. ;)

Nog als tip: Neem de gezeefde tomaten van Heinz, die zijn niet zo waterig als die van andere merken en smaakt imo ook beter.
  donderdag 20 januari 2011 @ 21:58:21 #102
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91634455
Oke ja ik ken inderdaad het verschil in waterigheid, alleen die van Heinz nog niet geprobeerd. Welke heb jij allemaal al gehad?
pi_91665580
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 21:58 schreef Zoheetik het volgende:
Oke ja ik ken inderdaad het verschil in waterigheid, alleen die van Heinz nog niet geprobeerd. Welke heb jij allemaal al gehad?
Ik had de huismerken van albert heijn, jumbo, plus en de lidl. En dan nog een aantal italiaanse merken maar de naam kan ik me niet herinneren. Ik was zelf ook een beetje verbaasd dat mij de Heinz beter smaakte dan de bvb duurdere italiaanse merken.

Maar goed, als je echt goede tomaten in blik koopt dan zal het wel veel beter smaken maar voor de prijs heb ik niets te klagen.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 16:50:19 #104
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91666011
Ik kocht de tomaten in blik ook van een huismerk. Vind het ook echt alleen lekker op pizza, niet door pasta bijvoorbeeld, daar is de smaak te tomaterig voor.

De pakjes van de AH heb ik ook gehad, die gebruik ik nog steeds voor de lasagna, zijn daarvoor prima. Maar zal die van Heinz eens uitproberen! Volgens mij heb je daar ook nog meer soorten in of niet? Afijn, ik zal er eens naar kijken. Danku!
pi_91675005
Ik had inderdaad geen bloem in huis, anders had ik die er wel even ingegooid. Dat spul ging ook totaal niet rijzen, kon gelijk in de oven volgens de gebruiksaanwijzing. Het deeg was bij het eindresultaat ook totaal niet luchtig, integendeel, zelden zo'n zwaar deeg gegeten.

Als ik het nog eens probeer, doe ik het in elk geval niet meer met pakjesdeeg, maar met aparte bloem en gist en zo.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 20:31:35 #106
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91675469
Goedzo! Ben benieuwd! Lekker prutsen met eigen deeg :Y .
pi_91692700
Ik volg deze topicreeks al een tijdje en heb al het een en ander opgestoken en uitgeprobeerd met m'n pizza's. Het gaat me steeds beter af. :)

Nu zit ik met een vraag. Hoe vormen jullie je pizza tot een mooie, enigszins symmetrische schijf? Met een deegroller lukt mij dat aardig, maar ik heb de indruk dat door het deeg plat te rollen, de lucht eruit gaat en dat het lange rijzen voor niets is geweest.

Zelf dacht ik eraan om een bol deeg met de handpalmen zo groot mogelijk uit te drukken, en het resterende werk met een deegroller te doen.

Helemaal gaaf zou zijn als ik 'm zo in de lucht kon ronddraaien... Mij kennende vliegen de deegslierten dan in het rond. :')
pi_91699845
Ik heb vanmorgen deeg gemaakt zoals in de OP staat beschreven. vanavond dus pizza's maken. Ben benieuwd!

Normaal vallen de pizza's die ik thuis maak altijd tegen door smaakloos deeg. Net of je een boterham met gesmolten kaas enzo aan het eten bent :')
  zaterdag 22 januari 2011 @ 14:33:40 #109
296595 foodlover
live and learn
pi_91705694
Vanavond pizza!

Gisteren deeg gemaakt en laten rijzen, ligt alweer een tijdje in de koeling en rijst lekker langzaam verder.

Ik ga naast een traditionele Margherita een een pizza Bolognese maken, niet heel authentiek maar wellicht wel eens lekker.
Dit gaat erop:
Tomatensaus
Gerapte jonge edammer, blokjes mozzarella
Geruld gebraden gehakt met zout, peper, uitje, knoflook
Blokjes paprika
Plakjes Champignons
Wat oregano

Ben benieuwd! Zou eerst vandaag Turkse Pizza gaan maken maar had toch meer trek in een Italiaanse pizza.
pi_91730020
Vandaag twee pizza's gemaakt, alleen van de tweede een foto gemaakt... Bij gebrek aan ingrediënten (ik had geen basilicum :'( ) en chorizo i.p.v. salami was ik er niet echt tevreden over, wat te zout naar mijn mening:



De eerste was trouwens een Margherita zonder basilicum, met buffelmozzarella.
pi_91747910
Hmmz, jummie. Net weer een heerlijke pizza op. Deze keer met het recept van MaximusTG voor het deeg. Bedankt (ook namens m'n vriendin). Bodem was erg goed gelukt, en smaakte heerlijk. Dit recept houden we er in, nu gaan we werken aan verdere perfectie van de tomatensaus. En ik heb op het pizzamaking forum al een boel zitten lezen over het modificeren van de pizza-oven. Dat project gaan we daarna maar eens oppakken, want de thermostaat van mijn G3 is verre van perfect en moeilijk te bedienen. Nog even twee plaatjes:


Hmmz, wat fijn dat die nu in mijn buik zit......


De bodem was ook prima (volgens mij), en je kan er zelfs nog licht door heen zien schijnen :)
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_91748863
Wat is het trouwens het ideale moment om een portie deeg in de vriezer te stoppen. Ik heb het deeg gistermiddag gemaakt, en het was vandaag al heerlijk. Nu nog twee porties over. Is het te laat om ze in de vriezer te stoppen, of kan dat nog?
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  † In Memoriam † zondag 23 januari 2011 @ 14:43:17 #113
91830 MaximusTG
pi_91749042
Leuk om te lezen! Heb het deeg zelf nog nooit gebruikt in een hoge temperatuursoven, die heb ik helaas niet :(. Leuk om te zien ook, dat ie nog licht doorlaat!
Over het in de vriezer stoppen; Zou niet weten waarom het niet zou kunnen; Neem wel aan dat het nog in de koelkast staat? Dan zou ik het gewoon zo in de vriezer stoppen, en de volgende keer dat je pizza maakt haal je het de avond ervoor uit de vriezer en zet je het in de koelkast. Zou voor de zekerheid die eerste keer wel weer wat extra deeg maken (ook de avond ervoor), dan heb je iig een backup, mocht het toch niet willen. En anders weer nieuw deeg om in te vriezen!
  zondag 23 januari 2011 @ 14:50:59 #114
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_91749475
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 14:18 schreef reclamedoos het volgende:
Hmmz, jummie. Net weer een heerlijke pizza op. Deze keer met het recept van MaximusTG voor het deeg. Bedankt (ook namens m'n vriendin). Bodem was erg goed gelukt, en smaakte heerlijk.
Poeh, ik maak m'n bodem nu met bakpoeder, omdat ik niet zo van brood-achtige bodems hou, maar dit ziet er zo smakelijk uit dat ik de volgende keer ook dit recept ga proberen! Sowieso mooi om het deeg uit te trekken in plaats van uit te rollen, daar had ik altijd al een raar gevoel bij - dat je alle lucht er weer uit rolt als het ware.

MaximusTG _O_
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zondag 23 januari 2011 @ 22:42:29 #115
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91776468
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 14:50 schreef Flurry het volgende:

[..]

MaximusTG _O_
Dit.

En Terpentin07 voor het mooiste beleg. Nu nog uitproberen zelf :D.
  maandag 24 januari 2011 @ 18:08:58 #116
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91809134
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 13:04 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Ik heb ook van alles geprobeerd, tomaten uit blik, verse tomaten of alles inkoken. Maar tegenwoordig neem ik alleen gezeefde tomaten en meng dat met wat zout en oregano. Lekker en simpel.

En als je edammer koopt, neem die van de Lidl. Die smaakt beter dan die van de Appie en is ook nog goedkoper.
Ik kon de Edammerkaas niet vinden bij de Lidl :o . Hoe zien die eruit?
pi_91809768
Ergens naast of tussen de goudse kaas. Zijn van die blokken en liggen meestal onderaan. Kan me niet voorstellen dat deze Lidl het niet verkoopt.
  maandag 24 januari 2011 @ 18:24:41 #118
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91809848
Oh wel blokken hmmm... Ik heb maar een klein stuk Extra Belegen Goudse meegenomen. Wat voor kleur verpakking heeft het? Waarschijnlijk heb ik er dan gewoon overheen gekeken hoor...

Nou ja ik heb net gefaald met het deeg dus dit keer was het toch niet nodig. Hoe dom kun je zijn om vergeten te kneden (dus alleen maar alle ingredienten mengen, normaal kneed ik na de autolyse nog 10min.) :')
pi_91810088
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 18:24 schreef Zoheetik het volgende:
Oh wel blokken hmmm... Ik heb maar een klein stuk Extra Belegen Goudse meegenomen. Wat voor kleur verpakking heeft het? Waarschijnlijk heb ik er dan gewoon overheen gekeken hoor...

Nou ja ik heb net gefaald met het deeg dus dit keer was het toch niet nodig. Hoe dom kun je zijn om vergeten te kneden (dus alleen maar alle ingredienten mengen, normaal kneed ik na de autolyse nog 10min.) :')
Misschien krijg je nu de lekkerste pizza ever. Penicilline werd ook alleen per toeval ontdekt. :P

De edammer had dacht ik een rode verpakking.
  maandag 24 januari 2011 @ 18:43:15 #120
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91810825
Dat zou wat zijn geweest :D. Nee kon er niet eens fatsoenlijk een bodem van vormen (ja wel eentje die een keer zo klein was). Smaakt naar brood en zo, blugh. Straks maar even proberen of er nog wat te redden valt met de andere 3 bolletjes.

Zal de volgende keer nog eens zoeken naar edammer, dank je in ieder geval!
pi_91812381
Ik krijg honger van dit topic. Ff pizza bestellen :')

Opzich wel jammer dat ik dus totaal geen tijd heb om zelf uitgebreid een pizza te gaan maken. Misschien leuk voor in het weekend met me vriendin. TVPizza!
No amount of money ever bought a second of time.
  † In Memoriam † donderdag 27 januari 2011 @ 02:01:47 #122
91830 MaximusTG
pi_91927522
Och, de hoeveelheid tijd valt wel mee hoor; Vooral als je het deeg de dag ervoor maakt, na het eten van die dag. Nachtje koelkast, en als je dan meteen je saus maakt hoef je de volgende dag alleen maar wat dingen te snijden die erop gaan.
@Zoheetik: Jammer dat het mislukt is, je weet in ieder geval waar het aan lag ;).
pi_91939959
Ik ben vandaag begonnen met mijn deeg. Het staat nu al 1,5 uur te rijzen maar qua grootte is er nog niets bijzonders gebeurd. Wat heb ik verkeerd gedaan? Heb 10 minuten gekneed, maar had wel per ongeluk al het water (met gist en suiker erin) meteen bij de bloem gegooid in plaats van beetje bij beetje. Heb ook meer bloem gebruikt omdat het gewoon niet te kneden was :@. Is het nog te redden? Was van plan om dan straks 2 of 3 bollen te maken en ze in de koelkast te zetten tot morgen.

Heb trouwens ook zo'n kartonnen pak gezeefde tomaten, dat kan ik gewoon gebruiken?
Er staat een hoop kruiden ook in de OP voor de saus. Ik heb echter geen salie in huis en het zijn allemaal van die gedroogde kruiden... iemand suggesties voor wat ik kan gebruiken? Zo uit mijn hoofd heb ik peterselie, oregano, basilicum, Italiaanse kruiden e.d.
pi_91940087
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 14:05 schreef Fiorellino het volgende:
Ik ben vandaag begonnen met mijn deeg. Het staat nu al 1,5 uur te rijzen maar qua grootte is er nog niets bijzonders gebeurd. Wat heb ik verkeerd gedaan? Heb 10 minuten gekneed, maar had wel per ongeluk al het water (met gist en suiker erin) meteen bij de bloem gegooid in plaats van beetje bij beetje. Heb ook meer bloem gebruikt omdat het gewoon niet te kneden was :@. Is het nog te redden? Was van plan om dan straks 2 of 3 bollen te maken en ze in de koelkast te zetten tot morgen.

Heb trouwens ook zo'n kartonnen pak gezeefde tomaten, dat kan ik gewoon gebruiken?
Er staat een hoop kruiden ook in de OP voor de saus. Ik heb echter geen salie in huis en het zijn allemaal van die gedroogde kruiden... iemand suggesties voor wat ik kan gebruiken? Zo uit mijn hoofd heb ik peterselie, oregano, basilicum, Italiaanse kruiden e.d.
Qua deeg vind ik het lastig te zeggen wat er mis gaat..
Voor wat betreft de kruiden: volgens mij (of wat mij betreft) is oregano de belangrijkste voor de italiaanse smaak ;)
pi_91940237
deeg:

eerst helft van het water (met gist) erbij doen, met een vork verdelen/roeren tot 't allemaal opgenomen is en dan langzaam de rest erbij doen tot je denkt 'ja, genoeg' :)

Zo doe ik 't in ieder geval, doe er nooit even veel water in voor zover ik weet :)
Ja doei.
pi_91940394
Ik ga dat voor de volgende keer ook zo doen, MB. Denk dat het daar aan ligt.
Hij is al wat omhoog gekomen, maar het ziet er niet ''luchtig'' uit, is dat juist? En hoe groot moet ie worden, nog een kwartier en dan heeft ie 2 uur de tijd gehad.. Dit is mijn allereerste zelfgemaakte pizza deeg dus het kan kloppen als ik wat n00b-achtig over kom ;).
pi_91940537
twee keer zo groot moet minimaal haalbaar zijn :P
Ja doei.
pi_91942589
Het is maar 1 bol geworden ;(.
Staat nu in de koelkast.. moet de doek vochtig zijn zoals je bij brooddeeg wel eens leest?
pi_91942781
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 15:07 schreef Fiorellino het volgende:
Het is maar 1 bol geworden ;(.
Staat nu in de koelkast.. moet de doek vochtig zijn zoals je bij brooddeeg wel eens leest?
Die je over de bak doet? Ja, anders droogt het uit.
  † In Memoriam † donderdag 27 januari 2011 @ 15:33:12 #130
91830 MaximusTG
pi_91943717
Persoonlijk laat ik deeg altijd in een ingevette kom rijzen, afgedekt met plastic folie. Mocht je verwachten dat het deeg hoger dan de rand van de kom komt dan vet je het plastic folie ook in. Met bv zonnebloem (of bij pizza olijfolie).
Ik denk dat het niet zo veel gerezen is doordat de buitenkant van je bol is uitgedroogd en niet meer meegeeft. Het kan ook zijn dat je gist niet meer goed was. Of had je die net nieuw gekocht?
pi_91943849
MaximusTG, ik heb het pdfje bekeken, die jij hebt gepost.
Maar ik heb dus geen mixer. Is het dan niet te doen? Qua geklieder?
  † In Memoriam † donderdag 27 januari 2011 @ 15:48:50 #132
91830 MaximusTG
pi_91944443
Hmm, zou het iig niet met de hand doen. Zoheetik heeft het geloof ik met een garde gedaan. Lijkt me goed voor je armspieren :p. Denk dat het misschien wel met de hand zou kunnen, maar wat ik dan zou doen: 3/4 bloem + water +rest mengen zoals in het recept. Dan wachten, vervolgens minuutje of zo met een garde 'kneden'. Het is dan nog heel vloeibaar dus dat moet wel te doen zijn. Daarna in de kom, of op een werkblad, de rest van de bloem erbij doen en met de hand kneden. Op die manier blijft het deeg hanteerbaar. Maar ik weet niet of dat makkelijk zal gaan (nou ja, relatief makkelijk). En dan kneden tot al het bloem erdoorheen zit. Eventueel wat extra gebruiken om je handen te bebloemen.
Wil het zelf ook nog wel een keer met de hand proberen. Dat deed ik voorheen altijd, maar ik word altijd chagrijnig van het met de hand kneden van zulk nat deeg. Dat omdat je altijd iets moet pakken, net als je handen onder zitten. Moet je het er eerst allemaal afpulken, handen wassen etc. pfff.
Simpel elektrisch mixertje is trouwens niet duur bij de blokker of V&D :+ .
pi_91944533
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 15:48 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, zou het iig niet met de hand doen. Zoheetik heeft het geloof ik met een garde gedaan. Lijkt me goed voor je armspieren :p. Denk dat het misschien wel met de hand zou kunnen, maar wat ik dan zou doen: 3/4 bloem + water +rest mengen zoals in het recept. Dan wachten, vervolgens minuutje of zo met een garde 'kneden'. Het is dan nog heel vloeibaar dus dat moet wel te doen zijn. Daarna in de kom, of op een werkblad, de rest van de bloem erbij doen en met de hand kneden. Op die manier blijft het deeg hanteerbaar. Maar ik weet niet of dat makkelijk zal gaan (nou ja, relatief makkelijk). En dan kneden tot al het bloem erdoorheen zit. Eventueel wat extra gebruiken om je handen te bebloemen.
Wil het zelf ook nog wel een keer met de hand proberen. Dat deed ik voorheen altijd, maar ik word altijd chagrijnig van het met de hand kneden van zulk nat deeg. Dat omdat je altijd iets moet pakken, net als je handen onder zitten. Moet je het er eerst allemaal afpulken, handen wassen etc. pfff.
Simpel elektrisch mixertje is trouwens niet duur bij de blokker of V&D :+ .
Klopt, die moet ik nog eens regelen ;)
Heb wel een keukenmachine met een mixer, maar die heeft weer geen deeghaken.
  † In Memoriam † donderdag 27 januari 2011 @ 16:05:45 #134
91830 MaximusTG
pi_91945152
Zou zelf het liefst een kneedmachine hebben, maar die zijn nogal duur.. Binnenkort wel een nieuwe mixer halen iig, deze heeft het wel een beetje gehad als ik em zo hoor af en toe.
  donderdag 27 januari 2011 @ 16:11:18 #135
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91945410
LieLie, ik heb het inderdaad met een garde gedaan. Als alle bloem erbij zit heb ik nog 10min staan kneden met de hand. Dus deeg in de kom laten en met rechterhand het deeg steeds oppakken en naar boven uitrekken. (Dan zit je rechterhand helemaal onder het deeg). Is inderdaad ook goed voor je armspieren, werkt in ieder geval prima bij gebrek aan beter.

Maar moet ook maar eens een mixertje aanschaffen. Kneedmachine is sowieso te duur helaas. Of meer energie en kracht kweken, kan ook ;).

Hema heeft zelfs een handmixer voor maar 10 euro. Of dat wat is? Geen idee. Bij Blokker een Tefal voor 20.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zoheetik op 27-01-2011 16:19:48 ]
  † In Memoriam † donderdag 27 januari 2011 @ 16:33:29 #136
91830 MaximusTG
pi_91946328
http://www.fornobravo.com(...)-wet-dough-1705.html

Daar staat nog een techniek om zulk nat deeg met de hand te kneden; samengevat: meeste van de bloem + rest in kom doen, mengen en even laten rusten. Vervolgens steeds je hand in een kom water dippen, zodat er een laagje vocht omheen zit, en dan een soort klauw beweging in het deeg maken (zie de link). Na het kneden storten op een bebloemd werkblad en mbv een deegschraper verder kneden.
  donderdag 27 januari 2011 @ 16:35:34 #137
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91946413
Ja ik doe 't ook al zo, met als enig verschil dat ik m'n hand niet eerst onder water doe. Wordt m'n hand altijd zo koud van en dat is lastig met kneden. Dus handwarm water misschien een idee.
  donderdag 27 januari 2011 @ 18:42:45 #138
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91951807
Hmmz nog best te doen met ongekneed deeg (paar nachtjes in koelkast):

Beetje bleek en slap maar verder "wel ok".
(Had nog een restje blokjes tomaten uit blik over, ff op gemaakt. En nog steeds geen Edammer kaas. Ik zag wel een groot blok Edam Jong liggen... maar misschien volgende keer.)
pi_91952389
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:42 schreef Zoheetik het volgende:
Hmmz nog best te doen met ongekneed deeg (paar nachtjes in koelkast):
[ afbeelding ]
Beetje bleek en slap maar verder "wel ok".
(Had nog een restje blokjes tomaten uit blik over, ff op gemaakt. En nog steeds geen Edammer kaas. Ik zag wel een groot blok Edam Jong liggen... maar misschien volgende keer.)
Ik bewaar mijn pizzadeeg ook rustig een dag of drie, vier in de koelkast. Ben er laatst wel achtergekomen dat je 't niet onbeperkt kunt bewaren - vergeten weg te gooien voor we op vakantie gingen. Drie weken later was het blauwgrijzig en vrij vloeibaar. En stinken :o
  donderdag 27 januari 2011 @ 19:15:30 #140
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91953392
Gatsie :D.
Kan me er iets bij voorstellen.

Nou het is inderdaad goed te bewaren, maar "probleem" met dit deeg was, dat ik het vergeten was te kneden :') Hoe stom... Maar door het rijzen in de koelkast is de kwaliteit van het deeg wel verbeterd. Het ging minder snel kapot dan toen ik op de dag van 't maken van het deeg een pizza probeerde te vormen. 't Veerde wel meer terug en is wat minder egaal dan WEL gekneed deeg.
  donderdag 27 januari 2011 @ 22:10:08 #141
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_91963570
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:42 schreef Zoheetik het volgende:
Hmmz nog best te doen met ongekneed deeg (paar nachtjes in koelkast):
[ afbeelding ]
Beetje bleek en slap maar verder "wel ok".
(Had nog een restje blokjes tomaten uit blik over, ff op gemaakt. En nog steeds geen Edammer kaas. Ik zag wel een groot blok Edam Jong liggen... maar misschien volgende keer.)
woaa die ziet er mooi uit!!
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  donderdag 27 januari 2011 @ 22:26:32 #142
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91964584
Dank je! :D
pi_91974520
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 15:33 schreef MaximusTG het volgende:
Persoonlijk laat ik deeg altijd in een ingevette kom rijzen, afgedekt met plastic folie. Mocht je verwachten dat het deeg hoger dan de rand van de kom komt dan vet je het plastic folie ook in. Met bv zonnebloem (of bij pizza olijfolie).
Ik denk dat het niet zo veel gerezen is doordat de buitenkant van je bol is uitgedroogd en niet meer meegeeft. Het kan ook zijn dat je gist niet meer goed was. Of had je die net nieuw gekocht?
Denk dat het gewoon is uitgedroogd. Heb net een stuk ervan op, de rest weg gegooid.
Het deeg was opzich wel goed, maar er is een hoop fout gegaan (bedroevend gewoon) ;(. Ik heb hem gewoon op een bakplaat gebakken en wat bloem erover gestrooid. Teveel want die hele bodem was wit toen ik hem uit de oven haalde. Hij was te dik, de saus was te pittig :'). Maargoed, daar leer je van. De volgende keer ga ik het in ieder geval anders aanpakken.
pi_91975883
ik kan niet kiezen welke ik moet bestellen ;(
niet meer
  † In Memoriam † vrijdag 28 januari 2011 @ 08:46:52 #145
91830 MaximusTG
pi_91977870
Hoeft ook niks te bestellen, dit is nl. het zelf pizza maken topic 8-) .

@Fiorellino: Jammer! Gewoon nog een keer proberen hoor!
pi_91982742
Je wilt niet weten hoeveel pizza's ik de afgelopen tijd heb gemaakt voordat ik ze durfde te posten. Die waren niet allemaal even goed gelukt (behoorlijk understatement). Des te beter het gevoel als het wel goed gaat :)

Nog even een tipje in het algemeen: mozarella kan je makkelijk in grote stukken snijden en dan in een eiersnijder doen om mooie 'dunne' plakjes te krijgen.

[ Bericht 21% gewijzigd door reclamedoos op 28-01-2011 11:50:47 ]
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  vrijdag 28 januari 2011 @ 12:26:17 #147
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91984429
Ik snijd m'n mozzarella altijd in kubusjes van een halve cm :). Dat smelt wat leuker.
pi_91990242
Ik scheurde het met m'n handen in stukken. Smolt prima.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 15:32:27 #149
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91991769
Ja natuurlijk smelt het prima, maar als je een blokje snijdt dan smelt eerst het onderste en steeds meer naar boven, zodat je een soort "wolkje" krijgt op je pizza.
Qua smaak zal 't niks uitmaken :P Het verdeelt alleen beter over de pizza, vind ik.
pi_91993728
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 15:32 schreef Zoheetik het volgende:
Ja natuurlijk smelt het prima, maar als je een blokje snijdt dan smelt eerst het onderste en steeds meer naar boven, zodat je een soort "wolkje" krijgt op je pizza.
Qua smaak zal 't niks uitmaken :P Het verdeelt alleen beter over de pizza, vind ik.
O+ Ik ga de volgende keer ook wolkjes op m'n pizza maken O+

Kant-en-klare diepvriespizza's zijn trouwens echt niet meer te eten als je ze ooit eenmaal zelf hebt gemaakt. Heb ze nu weer omdat ik ivm zeer been niet kan koken, maar echt.. hierna nooit meer!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  vrijdag 28 januari 2011 @ 16:20:41 #151
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91993990
:D Het zijn niet heel duidelijke wolkjes, tenzij je alleen tomatensaus en mozzarella doet. Maar alleen 't idee is al leuk he?

Vriesdieppizza's heb ik al heel lang niet meer gehaald. Ik "walg" al bij het idee. :'). Volgens mij zijn ze inderdaad niet meer lekker... Maar kan best zijn dat m'n zelfmaakpizza's ook gaan vervelen na een tijdje.
pi_91998924
Ach, af en toe is een diepvriespizza best te doen, maar dan moet het wel van een beter merk zijn. Morgen ga ik denk ik ook weer pizza bakken. Ben benieuwd of het deeg ook na invriezen nog zo luchtig is.
pi_91999299
Diepvriespizza's hebben ook geen rand, die mis ik toch wel een beetje. En het beleg is nogal prefab.

Wat zijn de betere merken? Ik had gister een van Ristorante, vanavond een van AH eigen merk met krokante bodem.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  vrijdag 28 januari 2011 @ 18:13:54 #154
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91999407
Ik vond de AH krokante pizza wel lekker. Lekkerder dan die Ristorante.
deze :).
En deze simpele vond ik ook best te eten:
pi_91999445
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 18:13 schreef Zoheetik het volgende:
Ik vond de AH krokante pizza wel lekker. Lekkerder dan die Ristorante.
[ afbeelding ] deze :).
En deze simpele vond ik ook best te eten:
[ afbeelding ]
Weg jij

Nee serieus, weg uit dit topic
  vrijdag 28 januari 2011 @ 18:20:13 #156
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_91999724
Lees even verder voor je wat post :N :N
pi_91999944
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 18:11 schreef Naamah het volgende:
Diepvriespizza's hebben ook geen rand, die mis ik toch wel een beetje. En het beleg is nogal prefab.

Wat zijn de betere merken? Ik had gister een van Ristorante, vanavond een van AH eigen merk met krokante bodem.
Bijvoorbeeld Casa di Mama van Dr Oetker. Vind ik voor een diepvriespizza best te pruimen. maar goed dit gebeurt ook alleen als ik extreem lui ben.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 18:25:58 #158
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92000024
Heheh. Zelfs als ik "lui" ben, dan ben ik te moe om naar de supermarkt te gaan dus dat schiet dan nog niet op :').
pi_92000695
Ja, dan moet ik al toevallig in de supermarkt staan. ;( Maar een ding weet ik zeker. Hier in Amsterdam ga ik echt geen pizza meer bestellen. Echt te gek voor worden wat voor slechte kwaliteit je krijgt en dan zijn de pizza's vaak nog rond de 8/9 euro. 8)7
  vrijdag 28 januari 2011 @ 19:00:49 #160
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92001810
Ja precies. Daar kun je zo 15 pizza's van zelf maken 8)7

Maar nog even over de Edammer kaas. Was dat een jonge variant? En wat is precies het verschil tussen Goudse en Edammer... behalve de plaats van herkomst. Het was namelijk best een groot stuk voor 4 euro-nog-wat.
  zaterdag 29 januari 2011 @ 05:14:04 #161
333525 AcidFay
Geweldadig genoten
pi_92029461
Hebben jullie wel eens een pizza met wittesaus gemaakt? Ik kwam een recept tegen waarbij aardappel op de pizza zat, met wittesaus :D

Ik wil wel wat bijdragen aan het topic, dus hier mijn recept voor rodesaus:"

2 kilo goede rijpe tomaten
250 gram roomboter
bouillon of groente fond
0.5 bol knoflook
1 kilo sjalot
tijm, majoraan, basilicum, oregano en bieslook (of andere groene kruiden die je lekker vindt natuurlijk :) )
Paar flinke scheuten rodewijn/port
Klein stukje madame jeanette.

Eerst in steelpan 100 gram boter smelten, fijngesnipperde sjalot er in. Op hoge temperatuur bakken en goed roeren. Als de ui een beetje bruin wordt en de boter verdampt een stevige scheut port er bij en doorbakken tot de port ook verdampt is.

Pan met kokend water regelen, tomaten insnijden met een kruisje aan de steelkant. Na 30 second de pan afgieten. Zodra de tomaatjes een temperatuur hebben die je kan hebben trek je de velletjes er af.

De rest van de boter smelten in een soeppan, daar de ui en tomaten in gooien. Op lage vlam de tomaatjes kapot laten koken. Owja, eerst de fond met de boter smelten als die dat gebruikt. Zelf heb ik meestal groente fond ingevroren in ijsblokvormpjes. Dan de kruiden en peper erbij. Knoflook teentjes uitpersen.

Nu lekker nog twee uur laten pruttelen. Half uur voor gebruik nog wat rodewijn/port erbij en dan proeven:D

Ik laat mijn rodesaus altijd minimaal 3 uur pruttelen. Ik las ergens dat een aantal stoffen van de tomaat zich dan met het vet vermengen zodat je lichaam ze kan opnemen.

Hoe maken jullie rodesaus? En natuurlijk mijn eerste vraag, wittesaus?
pi_92041166
Volgens mij zijn oregano (mag op mijn pizza nooit ontbreken, jummie) en majoraan hetzelfde. Dubbele portie is niet erg :)
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_92041774
iemand geprobeerd een volkoren pizza te maken? Ik ben een beetje aan het experimenteren geslagen. Met volkoren deeg kan pizza (en burito's, turkse pizza's) best een gezond maaltijdje worden.
pi_92055703
Vandaag samen met mijn dochtertje lekker in de keuken staan klungelen. Voor ons allebei was het onze eerste zelfgemaakte pizza. Alleen is zij er dan ruim 25 jaar eerder bij dan ik ;)





Had wel een prettige smaak, en geen nare nasmaak wat ik wel heb van de Aldi pizza's die ik normaal eet :P Volgende keer doe ik er alleen wat meer vulling in dan alleen tomaat, uit, rode ui, ham en mozarella. Had wel een wat scherpere smaak mogen hebben, volgende keer maar een tomatensaus gebruiken ook. Verder zeker prima gelukt voor de eerste 2 pizza's :D
  † In Memoriam † zaterdag 29 januari 2011 @ 21:54:02 #165
91830 MaximusTG
pi_92056205
Beetje zout en peper doet anders ook wonderen hoor! Licht gepureerde, uitgelekte gepelde tomaten + zout, peper en oregano is erg lekker.
  zaterdag 29 januari 2011 @ 22:04:31 #166
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92056726
Ze zien er leuk uit! De tweede lijkt wel een fabrieksbroodje, zo mooi :P.

Ipv. gepelde tomaten kun je ook de gezeefde tomaten van Heinz proberen. Maar bij gepelde tomaten is uitlekken wel een must inderdaad :). Anders wordt het zo'n zachte prut.

Wat zit er voor kaas bij de tweede op? Of wat is dat witte? Het lijkt wel bechamelsaus :D.
pi_92056901
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 22:04 schreef Zoheetik het volgende:
Ze zien er leuk uit! De tweede lijkt wel een fabrieksbroodje, zo mooi :P.

Ipv. gepelde tomaten kun je ook de gezeefde tomaten van Heinz proberen. Maar bij gepelde tomaten is uitlekken wel een must inderdaad :). Anders wordt het zo'n zachte prut.

Wat zit er voor kaas bij de tweede op? Of wat is dat witte? Het lijkt wel bechamelsaus :D.
Mozzarella is het. Zit overigens ook op die eerste, maar daar was het wat anders geschikt omdat die door m'n dochtertje gemaakt was :')
pi_92057190
Goed bezig! Mijn dochter van 2.5 heeft inmiddels pizza als lieflings-eten (lalala, indoctrinatie).
Zelf maken lukt nog niet helemaal, maar ze kan al goed helpen.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  zaterdag 29 januari 2011 @ 22:28:54 #169
88418 _Xbox_Master_
Low frequency specialist
pi_92057691
Na een tijdje meegelezen te hebben in dit topic (En er elke keer honger van krijgen) net ook maar eens deeg gemaakt wat nu in de koelkast staat. Morgenavond daar maar eens een pizza van maken :9
Ben benieuwd wat het gaat worden :o
~ Grolsch flesjes bewegen onevenredig niet significant met de treinrichting
pi_92069170
Wij eten vandaag ook weer pizza :9

Heb nu eerst driekwart van de bloem gemengd met het water, en dat laten rusten.
Toen de rest van de bloem erbij, weer even laten rusten en toen pas gekneed.

Eens zien of dat verschil oplevert :)
  zondag 30 januari 2011 @ 12:02:33 #171
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92070841
Jaa ik denk het wel :D. Ben benieuwd LieLie. Post je foto's of verlsag van het resultaat? :)
pi_92070898
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 12:02 schreef Zoheetik het volgende:
Jaa ik denk het wel :D. Ben benieuwd LieLie. Post je foto's of verlsag van het resultaat? :)
Verslag uiteraard, hoop dat ik ook aan foto's denk ;)
pi_92071781
Gisteren ook weer eens pizza gemaakt. Het deeg was na het invriezen wel ietsje minder luchtig maar niet minder lekker.



  zondag 30 januari 2011 @ 13:24:35 #174
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92073818
Ziet er lekker uit!
Nu alweer zin in pizza... :'). Maar. Moet. Eerst. Afwassen.
pi_92074524
Ik heb van de week "American Pie: My Search for the Perfect Pizza" van Peter Reinhart besteld. Iemand enig idee of het een leuk/interessant boek is?
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_92074580
Ik ga vanavond voor het eerst zelf pizza maken, het deeg ligt al in de koelkast, de saus is klaar. Ben benieuwd wat het gaat worden!
  zondag 30 januari 2011 @ 14:14:24 #177
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92076081
Met een beetje geluk wordt het een pizza?
pi_92085519
Er liggen zes bolletjes deeg te wachten tot ze pizza mogen worden O+
Ze leken wel al iets soepeler dan anders, dus ben benieuwd straks!
pi_92085536
quote:
10s.gif Op zondag 30 januari 2011 14:14 schreef Zoheetik het volgende:
Met een beetje geluk wordt het een pizza?
Dat zou gek zijn :?
  zondag 30 januari 2011 @ 17:40:24 #180
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_92086247
Gister een FOK! pizza gemaakt, met het natte deeg en edammer en gezeefde tomaten van Heinz :P

Ik heb zo'n pizzavorm met gaatjes erin, daar lekte het natte deeg wat doorheen - dat was onhandig. Verder ging het wel okee eigenlijk. De bodem bleef eerst wat zacht, maar dat kan komen omdat ik de oven te laat aan had gezet. Daardoor moest ie een tijdje op het aanrecht wachten terwijl de tomatensaus er al op lag. Ik heb 'm een paar minuten langer laten bakken en toen was de bodem wel gaar en de randjes een tikje bruin. Die heb ik dus laten liggen. Smaakte verder prima en zag er goed uit!

Volgende keer netjes op tijd voorverwarmen en dan een tweede poging :)
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_92099065
_O_ _O_

Het werkt!! Wat een verschil!
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.. Iets anders met je deeg omgaan en een totaal ander effect.
Kon ze nu hartstikke goed vormen, ze trokken nauwelijks terug.
Heerlijk gegeten!

En geen foto's, vergeten :@
pi_92099341
Vandaag heb ik ook een pizza proberen te maken. Hij was goed te eten, maar de bodem was flink te dik, dus het was meer focaccia met beleg.
Wat is een goede indicatie voor de juiste dikte?
pi_92099362
'doorschijnend'

:)
Ja doei.
pi_92099862
ik heb vandaag pizza van Danerol gegeten. (deeg iig). dat is kant en klare deeg, opgerold in zo'n blikje. Ik dacht laat ik het eens proberen ;)

en zo gek smaakte hij niet eens. Best krokant en dun dus viel me alles mee. Alleen ik had de oven te hoog gezet, dus hij was wel erg knapperig haha.
~ Bonito La Risa ~
pi_92099949
quote:
Op zondag 30 januari 2011 21:31 schreef motorbloempje het volgende:
'doorschijnend'

:)
Ah, dat ga ik de volgende keer maar proberen, want een volgende keer komt er wel ^O^
pi_92100393
Als je 'm echt doorschijnend maakt, moet je wel een oven hebben die tot 350-400 graden gaat, anders wordt 'ie niet perfect krokant.

Voor een oven die tot 250 graden gaat, zou ik op 2 mm mikken. Zorg dus dat je deeg goed soepel is.
  zondag 30 januari 2011 @ 22:35:32 #187
88418 _Xbox_Master_
Low frequency specialist
pi_92104660
Beetje brakke telefoonfoto van mijn eerste pizza :) Maar smaakte prima ^O^



Volgende week nog eens een poging wagen :P
~ Grolsch flesjes bewegen onevenredig niet significant met de treinrichting
  zondag 30 januari 2011 @ 23:12:54 #188
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92106552
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 21:28 schreef LieLie het volgende:
_O_ _O_

Het werkt!! Wat een verschil!
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.. Iets anders met je deeg omgaan en een totaal ander effect.
Kon ze nu hartstikke goed vormen, ze trokken nauwelijks terug.
Heerlijk gegeten!

En geen foto's, vergeten :@
Jaaa nog iemand enthousiast :D. Leuk he. Ik geniet met je mee (waar kan een mens al niet gelukkig van worden :P). Haha.

quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 17:40 schreef Flurry het volgende:
Gister een FOK! pizza gemaakt, met het natte deeg en edammer en gezeefde tomaten van Heinz :P

Ik heb zo'n pizzavorm met gaatjes erin, daar lekte het natte deeg wat doorheen - dat was onhandig. (...)
Oh daar heb ik helemaal geen last van! Heb je het deeg wel goed bebloemd? Dan is het helemaal niet zo vochtig/nat meer namelijk. Als je de pizza OP de vorm gaat maken wel, dan druk je het er als het ware doorheen.
pi_92107514
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 06:25 schreef Zoheetik het volgende:
Hmhm mja ok. Maar ziet er wel lekker uit!

En ik zie net mijn pizza in de OP. Was wel een van m'n lelijkste en minst lekkere pizza's maar ok :').

---
Net pizzadeeg gemaakt! Staat nu in de koelkast. Komende dagen pizza denk ik, vanavond de eerste. (Of vanmiddag als ik me niet in kan houden :@ )

Blubber:

Lieve bolletjes:

Heb het recept "van" MaximusTG gebruikt. Pdf'je. Leuk dat natte deeg :) gaat best oke. Krijg er wel lamme armen van. En toen alle bloem erdoor zat gekneed tot ik er hoofdpijn van kreeg. Dus denk wel lang genoeg :').

Ben benieuwd.
Mag ik vragen waar ik dat PDF'je vind? In dit topic heeft MaximusTG het alleen gehad over de link van Jeff Varasano's
  zondag 30 januari 2011 @ 23:51:13 #190
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92107929
Crosspost uit het vorige topic:
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 13:15 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, hij smaakte prima!
@Zoheetik trouwens, zie niet dat je een recept uit een PDF gevolgd had, dat te nat werd; Dat was mijn PDFje, gebruik trouwens een ander recept tegenwoordig.. Dr zit een tikfoutje in die ene, moet 1 ipv 2 dl zijn.. Sorry daarvoor ;).
Gebruik nu deze werkwijze:
http://dl.dropbox.com/u/1974016/pizza/pizzaReinhartVarasano.pdf
Overigens heb ik daar ook alweer wat tweaks bij: Ik maak meestal voor 1 pizza 3/4 van de hoeveelheden daar, dat zijn dus vrij kleine pizza's (zoals bovenstaande foto's) maar die passen beter op mn schietplankje. Verder bol ik het deeg nog een keer op zodra het uit de koelkast komt, anders is het lastig om er een egaal dunne pizza van te vormen; Hij is dan iets te soepel. Tomatensaus doe ik gepelde tomaten uit blik goed uitspoelen, pureren (zonder het vocht), en wat zeezout en oregano erdoor. max 1,5 eetl per pizza (ja, dat is weinig). En nu dus de toppings licht bakken.
pi_92108073
Top! Heb zojuist de Breston DLD9070 pizzamaker besteld! Foto's (waarschijnlijk toch alleen maar mislukkingen) zal ik zeker posten ;)
pi_92108587
Hoop dat het werkt zo! Eerste keer pizza, bodem niet helemaal zelf gemaakt, deeg uit een pakje

Als beleg alleen de saus, geraspte kaas en gorgonzola

en het resultaat was niet alleen lekker, het was ook nog eens een pizza geworden
  maandag 31 januari 2011 @ 06:46:49 #193
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_92111738
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 23:12 schreef Zoheetik het volgende:

[..]

Oh daar heb ik helemaal geen last van! Heb je het deeg wel goed bebloemd?
Nee, totaal niet - alleen m'n handen een beetje bij het uitrekken :P Later deze week nog 's opnieuw proberen. Zou het handig zijn om de bodem even los voor te bakken zonder saus erop? Mijn oven gaat ook maar tot 280 ofzo.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  † In Memoriam † maandag 31 januari 2011 @ 09:43:00 #194
91830 MaximusTG
pi_92113376
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 23:51 schreef Zoheetik het volgende:
Crosspost uit het vorige topic:

[..]

Dat is alleen weer de oude versie :P. Heb nu de nieuwe versie maar hernoemd naar de oude, dus de link klopt nu wel :).
Die Bestron klinkt wel goed trouwens. Stuk goedkoper dan een Ferrari pizzaoven. Maar is ie ook net zo goed? (verdeelt ie de warmte goed b.v.?) Kan niet zoveel filmpjes ervan vinden. Wel 1 uitgebreide, maar die persoon gebruikt een deegroller, en die pizza komt eruit zonder gerezen rand whatsoever.
  maandag 31 januari 2011 @ 13:56:37 #195
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92121178
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 06:46 schreef Flurry het volgende:

[..]

Nee, totaal niet - alleen m'n handen een beetje bij het uitrekken :P Later deze week nog 's opnieuw proberen. Zou het handig zijn om de bodem even los voor te bakken zonder saus erop? Mijn oven gaat ook maar tot 280 ofzo.
Hoeft niet, heb ik ook niet gedaan. Gewoon het deeg goed bebloemen, zodat je de bodem vrij over je werkvlak heen kunt bewegen (en dus niet blijft plakken).

Bodem voorbakken doe ik ook niet... kan wel, maar dan gaat je bodem eerst rijzen en dan koelt je oven weer af enz enz. Teveel gedoe. 280 graden is prima. (Alleen je perfovorm gaat waarschijnlijk wel krom staan, mijne in ieder geval wel :D.)
  maandag 31 januari 2011 @ 14:00:06 #196
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92121304
Nog even het topic opvrolijken met een (beetje bleke) pizza:
pi_92121909
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 09:43 schreef MaximusTG het volgende:
Die Bestron klinkt wel goed trouwens. Stuk goedkoper dan een Ferrari pizzaoven. Maar is ie ook net zo goed? (verdeelt ie de warmte goed b.v.?) Kan niet zoveel filmpjes ervan vinden. Wel 1 uitgebreide, maar die persoon gebruikt een deegroller, en die pizza komt eruit zonder gerezen rand whatsoever.
Maak je geen illusies over de kwaliteit van de Ferrari. Ik heb de mazzel gehad dat ik er bij de supermarkt 1 op het prikbord zag staan (bijna ongebruikt) voor 5 tientjes, maar de kwaliteit is echt italiaans :)
Zeker als er veel vocht vrij komt bij het bakken van de pizza dan weet je nooit wat het resultaat gaat worden. De thermostaat is niet het sterkste punt van het ding. Als de oven op temperatuur is, dan gaan de elementen uit, en dan komt dus de warmte uit de steen. Dat maakt dus een krokant gebakken bodem en een witte bovenkant-korst (wel gaar overigens). ik zit er over te denken om het bovenste element met de hand aan/uit te maken. Dan kan ik het element aanzetten als ik er een pizza in het gestopt. Op het pizzamaking.com forum staan gelukkig al heel wat mensen die me voor zijn gegaan met het aanpassen van hun pizza-oventje :)
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_92122990
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 15:19 schreef reclamedoos het volgende:
Volgens mij zijn oregano (mag op mijn pizza nooit ontbreken, jummie) en majoraan hetzelfde. Dubbele portie is niet erg :)
quote:
Dit kruid is een overjarige plant van de muntfamilie, en nichtje oregano. Marjolein is lieflijker, delicater; oregano sterker, aangenaam bitter en tamelijk nadrukkelijk. Oregano werd ook wel wilde marjolein genoemd. De geur van marjolein stond in het aanzien en de plant gold als symbool van glorie en geluk.
pi_92125021
Hoe maak ik die tomatensaus, kan ook gewoon ketchup?
If not now, then when.
  † In Memoriam † maandag 31 januari 2011 @ 15:47:55 #200
91830 MaximusTG
pi_92125382
Gatver, tuurlijk kan je ketchup gebruiken, lijkt mij persoonlijk niet zo lekker. Zijn veel manieren om tomatensaus te maken. De een houdt van een wat rijkere, dikkere saus met bv ui en knoflook, de ander van een simpelere. Ik maak bv altijd een saus van uitgelekte/gespoelde gepelde tomaten. Die met de staafmixer bewerken (maar niet volledig pureren) en mengen met wat kruiden, bv oregano, zout en peper.
pi_92125736
als je ketchup wilt gebruiken, dan kan je nog beter pastasaus gebruiken....
  † In Memoriam † maandag 31 januari 2011 @ 16:25:25 #202
91830 MaximusTG
pi_92127168
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 14:17 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

Maak je geen illusies over de kwaliteit van de Ferrari. Ik heb de mazzel gehad dat ik er bij de supermarkt 1 op het prikbord zag staan (bijna ongebruikt) voor 5 tientjes, maar de kwaliteit is echt italiaans :)
Zeker als er veel vocht vrij komt bij het bakken van de pizza dan weet je nooit wat het resultaat gaat worden. De thermostaat is niet het sterkste punt van het ding. Als de oven op temperatuur is, dan gaan de elementen uit, en dan komt dus de warmte uit de steen. Dat maakt dus een krokant gebakken bodem en een witte bovenkant-korst (wel gaar overigens). ik zit er over te denken om het bovenste element met de hand aan/uit te maken. Dan kan ik het element aanzetten als ik er een pizza in het gestopt. Op het pizzamaking.com forum staan gelukkig al heel wat mensen die me voor zijn gegaan met het aanpassen van hun pizza-oventje :)
Hmm, interessant. Dus die Ferrari is ook niet zo perfect? Dan wordt het nog wel interessant om die Bestron te modden :D.
pi_92130410
Over de Bestron zijn er best veel lovende recensies. Ik gebruik trouwens de oude versie en volgens velen is deze ook nog beter. Af en toe denk ik er wel over na om een kleine pizzaoven te gaan kopen.
pi_92144482
quote:
Op maandag 31 januari 2011 17:28 schreef Terpentin07 het volgende:
. Af en toe denk ik er wel over na om een kleine pizzaoven te gaan kopen.
Ik denk daar niet alleen over, ik droom er van. Maar dan wel een houtoventje ( enige nadeel is dan de winter). Helaas krijg ik geen toestemming van mijn prive welstandscomissie ;(
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_92146636
Ik heb een Ferrari pizza-oven en ik vind het _O_
Maar kan me best voorstellen dat je met een Bestron helemaal niet minder resultaat hebt.
Als ie maar goed heet wordt ;)
pi_92193334
Ik kwam een leuke serie filmpjes tegen over eten uit Italie die ik toch even moet delen. In het laatste deel gaat het voornamelijk over pizza en de ingredienten die er voor worden gebruikt. Wel leuk om naar te kijken. Maar LET OP: niet kijken als je nog niet gegeten hebt, want je krijgt er enorme trek van

Deel 4:
De andere delen zijn ook het kijken waard overigens:

Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_92194641
Ah, fantastisch, het echte werk. Mooie clipjes. Je krijgt bijna zin even snel richting Napels te vertrekken. Ook de buffels komen mooi aan bod.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 22:16:52 #208
333525 AcidFay
Geweldadig genoten
pi_92198296
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 15:19 schreef reclamedoos het volgende:
Volgens mij zijn oregano (mag op mijn pizza nooit ontbreken, jummie) en majoraan hetzelfde. Dubbele portie is niet erg :)
Ow, nooit geweten. Ik zal er eens mee experimenteren. Kan in mijn hoofd zitten dat majoraan anders smaakt :P
pi_92203999
Oregano en marjoraan zijn inderdaad ongeveer hetzelfde en toch een beetje anders. Verschil staat hier wel goed uitgelegd: http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=70
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_92227795
Was vanmiddag bij de Albert Heijn XL maar helaas geen Meel met typo 00.. wel bloem. Nu ben ik naar de bakker gegaan voor verse gist en men vertelde mij dat het niet uitmaakte of het meel of bloem was. Het merk van de bloem was Farina (voor verse pasta stond derop). Ook was er een pizzamix (met meel typo 00 maar met gist eral in)

Ben erna begonnen met het recept van MaximusTG.. Hij staat nu al een half uur in de koelkast en moet nog anderhalf uur.. Zou het iets worden? Mijn deeg was heel erg plakkerig en elastisch, maar met genoeg bloem kwam het toch goed! Hoop alleen dat de bollen goed genoeg rijzen :@

De tomatensaus is gemaakt met gezeefde tomaten, tomatenpuree, knoflook, oregano, tijm, basilicum en worcestersaus. De tomatensaus smaakt tot nu toe al heel goed!

Foto's volgens vanavond als de pizza lukt!
  † In Memoriam † woensdag 2 februari 2011 @ 16:36:56 #211
91830 MaximusTG
pi_92229911
Euhm, heb je het recept wel goed gelezen? Het is of een nacht in de koelkast (of langer) en dan 1 tot 1,5/2 uur rijzen bij kamertemperatuur. Of je laat het deeg na kneden meteen 1 tot 1,5/2 uur rijzen bij kamertemperatuur. Dus ik weet niet waarom je het nu in de koelkast hebt staan?
En het deeg hoort plakkerig en elastisch he.. Je mengt het in een kom tot alle bloem erbij zit, dan is het nog steeds een plakkerige massa, maar dan stort je het uit op een werkblad met wat bloem, zodat de buitenkant bedekt is met een klein beetje bloem. Dan snij je het in het benodigd aantal stukken en vorm je die tot ballen. Maar je hoeft het dus niet verder te kneden met de hand.

Edit: Hoe kom je er trouwens bij dat je meel nodig hebt? Kan wel natuurlijk, maar de meeste recepten gebruiken gewoon bloem (bloem is gezeefd meel).
pi_92231037
Ooh dat meen je niet! Nouja ik laat het nu nog een uurtje op kamertemperatuur rijzen en kijken wat het doet! Zal waarschijnlijk wel geen leven meer inzitten he haha.
Anders wordt het iets voor morgen helaas..

Mmm zweerde toch echt dat ik overal meel zag staan maar staat inderdaad bloem overal haha
  † In Memoriam † woensdag 2 februari 2011 @ 17:05:38 #213
91830 MaximusTG
pi_92231697
Ach, welnee, die gist gaat niet dood in de koelkast hoor, als je het er nu uithaalt moet je gewoon nog wat langer wachten. Je hebt wel instantgist gebruikt he? Of anders een naar rato goede hoeveelheid verse gist? Als je het gewicht zoals in het recept met verse gist hebt gebruikt dan is dat iets te weinig.
Ben alleen bang dat je deeg nu te droog is? Hoeveel extra bloem heb je gebruikt?
pi_92231973
Hahaha die pizza wordt niets meer.. In de PDF staat gewoon gist, dus dacht dat is verse gist (nog speciaal voor naar de bakker geweest :'()

Voor de rest alles volgens recept (dus ook maar 3 gram gist :'( :'( :'( :'( :'()

[ Bericht 0% gewijzigd door AkTje op 02-02-2011 17:20:45 ]
  † In Memoriam † woensdag 2 februari 2011 @ 17:24:15 #215
91830 MaximusTG
pi_92232661
Hmm, ja, begrijp de verwarring.. Heb die PDF oorspronkelijk (de eerste versie iig) niet specifiek geschreven om te verspreiden. Ik gebruik altijd instant gist. Het is makkelijker, geconcentreerder en langer houdbaar.
Wat je nog kan doen is wat extra gist door je deeg heen doen.. Als je nog instant gist hebt (makkelijker erdoorheen te kneden) moet je nog 2/3 van de hoeveelheid toevoegen. Anders nog 2 keer zoveel verse gist dan er al inzit. En dan ff op een warme plek. Kan je alsnog pizza eten..
Zal alleen niet perfect worden ;).
pi_92232893
Haha bedankt voor de tip.. Heb helaas geen instant gist en verse gist lijkt me niet meer makkelijk om erin te voegen. Ga kijken wat de pizza over een half uur doet, of ik hem dan nog kan uittrekken tot een mooi formaat ja of nee. Anders wordt het morgen opnieuw bloem halen en morgenavond maar pizzadag!
pi_92238062
Oke.. ondanks door de miscommunicatie met de PDF is mijn pizza toch gelukt! Vooral voor de eerste keer :7 De pizza die het mooiste werd, was ook meteen de eerste.

Voor


Tijdens


Na


Omdat ik genoeg deeg had, heb ik nog een pizza quattro formaggi gemaakt (met pecorino, gorgonzola, belegen en mozarella) maar helaas was deze in het midden te dun en liep alles door mijn splinternieuwe pizzamaker |:( Dit einigde in een walm van verbrande lucht maarja, we leren ervan!
Denk ook doordat mijn deeg niet goed gegist is dat het deeg te strak was en het makkelijk scheurde

Toen had ik nog pizzadeeg over voor anderhalve pizza dus heb maar wat verschillend gemaakt met ham, champignon en verschillende kazen. Smaakte perfect!

MaximusTG bedankt voor het perfecte recept!
  † In Memoriam † woensdag 2 februari 2011 @ 21:00:10 #218
91830 MaximusTG
pi_92244067
Iig fijn dat ze toch nog gesmaakt hebben! Heb het pdfje geupdate met instantgist. Maar dat van de koelkast stond er goed in hoor ;).
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:10:37 #219
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92249226
Heb je wel goed gekneed? Omdat het snel scheurde.
  donderdag 3 februari 2011 @ 01:35:50 #220
333525 AcidFay
Geweldadig genoten
pi_92259201
Ik ga zondag die methode van de voorgenoemde site proberen om Mini pizzatjes maken :D
Ben erg benieuwd hoe het gaat werken.
  donderdag 3 februari 2011 @ 01:41:13 #221
333525 AcidFay
Geweldadig genoten
pi_92259341
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 23:45 schreef Naamah het volgende:
Oregano en marjoraan zijn inderdaad ongeveer hetzelfde en toch een beetje anders. Verschil staat hier wel goed uitgelegd: http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=70
Toffe site!
pi_92269752
Als ik hier bij de turk een italiaanse pizza bestel is de onderkant v/d bodem vaak geruit.

Welk gereedschap/techniek laat deze afdruk na?
  † In Memoriam † donderdag 3 februari 2011 @ 14:28:08 #223
91830 MaximusTG
pi_92273318
Een rooster :+ .

Volgens mij worden die dingen in zulke ovens gebakken:


Stop ze aan de ene kant erin, en ze komen er aan de andere kant gebakken uit.
pi_92298467
Nee nee, het is echt een gedrukt motief
  † In Memoriam † donderdag 3 februari 2011 @ 22:31:20 #225
91830 MaximusTG
pi_92299019
Tja, dan zou ik dat maar aan die turk vragen. Misschien gebruikt ie wel een pizzavorm of zo. Maar dit topic gaat over zelf pizza maken. En die bakken we het liefst op een steen.
pi_92299375
ik denk dat ik van het weekend eens pizza ga bakken, wat gebeurd er als je geen pizzasteen hebt en je het in een gewone hete lucht oven bakt?
Oja wat gebeurd er als je de tipo 00 bloem vervangt door gewone bloem?
  † In Memoriam † donderdag 3 februari 2011 @ 22:54:23 #227
91830 MaximusTG
pi_92300553
Zonder pizzasteen heeft je oven minder warmtecapaciteit, en krijgt je pizza vooral van onder minder warmte. Het is dan lastiger om dunne pizzas te maken; die worden dan al snel te nat.
Tipo 00 zegt alleen iets over de malings graad. Zorg dat je bloem hebt geschikt om brood te bakken. Maar voor een eerste keer is gewoon huismerk bloem ook wel te doen hoor. Probeer het gewoon is!
pi_92303369
maar als je gaatjes prikt in je vetvrije papier komt daar toch ook wamte doorheen?
  † In Memoriam † donderdag 3 februari 2011 @ 23:58:24 #229
91830 MaximusTG
pi_92303812
Oh, daarvoor hoef je geen gaatjes voor te prikken hoor; ik had het over warmtecapaciteit, dat is hoeveel warmte er in een bepaalde stof opgeslagen kan worden. Zo'n steen kan heel veel warmte opslaan. Die geeft ie dan aan de pizza af.
pi_92304285
ik ga het gewoon proberen ik d8 dat de hetelucht oven tot 250 graden kan
pi_92313390
Je kunt het prima proberen in een gewone oven. De pizza zal er echt niet vies van worden :)
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  vrijdag 4 februari 2011 @ 12:32:37 #232
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_92318515
Ik zit er ook al een tijd aan te denken om een pizzaoven aan te schaffen.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 09:40:25 #233
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_92362060
Nou mijn deeg van Maxidingus ligt nu in de koelkast... dan maar geen nacht maar 7 uren, moet genoeg zijn?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  † In Memoriam † zaterdag 5 februari 2011 @ 10:29:29 #234
91830 MaximusTG
pi_92362820
Maxidingus!!?! :'(
Wachttijd heeft meeste invloed op de smaak, niet op het bakresultaat.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 10:55:16 #235
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92363291
ha, mooi, een "bak je eigen pizza"-topic *O*

Vorige week voor het eerst zelf pizza gemaakt. Was lekker, maar de bodem was lang niet zo als Mario dat doet in de pizzeria. Niet zo luchtig en knapperig, maar meer brood-achtig.

Voor het deeg had ik:
375g bloem (bij de molen gehaald :D )
10g droge gist
180ml water
tl zout
4 el olijfolie

werkwijze:
150ml lauw water + gist 10 minuten laten staan

Daarna deeg (bloem + gistmengsel + zout + olijfolie) gemaakt in ca. 10 minuten (?) inclusief het laatste beetje water, omdat het deeg nogal droog was.

Daarna ca. 30 min. tot 45 min. laten staan.

Voor mijn gevoel was het deeg niet echt gerezen, en zeker niet 2x zo veel geworden.

Dit deeg heb ik gebruikt voor 2 pizza's.

Ik kan zelf 2 oorzaken bedenken:
- deeg niet lang genoeg gerezen
- te veel op de pizza

Ik had op 1 pizza: tomatensaus, blikje tonijn (in olie), paar champignonstukjes, wat rode ui, mozzarella en wat geraspte kaas.

Iemand tips ter verbetering? Vanavond weer proberen namelijk :)
heitieh
  zaterdag 5 februari 2011 @ 11:06:48 #236
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92363554
hmm, ik mag wel als de donder dat deeg gaan maken, zie ik...
:D
heitieh
  zaterdag 5 februari 2011 @ 12:15:03 #237
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92365230
Mag het deeg ook de hele middag liggen te rijzen? Of is dat te lang... :?
heitieh
  zaterdag 5 februari 2011 @ 12:17:55 #238
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_92365325
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 10:29 schreef MaximusTG het volgende:
Maxidingus!!?! :'(
Wachttijd heeft meeste invloed op de smaak, niet op het bakresultaat.
:*
Ik maak foto's om het goed te maken ok??

Jooo, volgens mij kan je het rustig 2 a 3 uren bij kamertemp. houden?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zaterdag 5 februari 2011 @ 12:31:10 #239
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92365702
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 12:17 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

Jooo, volgens mij kan je het rustig 2 a 3 uren bij kamertemp. houden?
Mag het ook langer? Ik ben de hele middag weg.
heitieh
  zaterdag 5 februari 2011 @ 12:58:49 #240
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_92366516
Zet je het wel in de koelkast, haal je het eruit als je thuis komt en laat het dan nog 2 uur afgedekt staan?
Weet ook niet hoor, knoei vandaag ook voor het eerst aan :P
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zaterdag 5 februari 2011 @ 13:13:42 #241
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92367007
quote:
Op zaterdag 5 februari 2011 12:58 schreef uniekhoorn het volgende:
Zet je het wel in de koelkast, haal je het eruit als je thuis komt en laat het dan nog 2 uur afgedekt staan?
Weet ook niet hoor, knoei vandaag ook voor het eerst aan :P
Oh oke :)

Het eerste uur laat ik het wel zo staan en dan in de koelkast als ik wegga. Ik zie wel als ik thuiskom hoe het dan is.

In ieder geval dag en nacht verschil in het deeg deze week en dat van vorige week. Veel soepeler! *O*

Als het een succes wordt, post ik het recept. (Het is op basis van de OP)
heitieh
pi_92368647
Ik heb gemerkt dat kaas ook al een heel verschil doet bij een pizza.. Zo zou ik nooit voorverpakte kaas kopen bij de supermarkt maar gewoon een blok kaas nemen en zelf raspen.

In het vorig topic had ik het ook nog eens gevraagd maar niet echt reactie op gehad, wat voor een kaas wordt er gebruikt door jullie? Jong belegen, Belegen, Oude, Emmenthaler etc etc?
pi_92369199
Hier is m'n derde poging, nu op een goede dikte ^O^

Saus met tomatenpuree, een verse tomaat, knoflook en italiaanse kruiden en wat olie
Verder rauwe ham, mozarella en rucola :)

Ohja, er is een stukje van m'n bord af :')
  † In Memoriam † zaterdag 5 februari 2011 @ 14:37:21 #244
91830 MaximusTG
pi_92370216
@uniekhoorn: Vooruit dan maar ;).

@AkTje: Ik gebruik altijd mozzarella, maar dan wel eerst in keukenpapier wikkelen, dan wordt ie veel droger.

@Joooo-pi: Je deeg is erg droog volgens mij, dr zit maar 180 ml water in op 375 gram bloem. Als je luchtig deeg wil hebben dan moet je deeg veel natter. De verhouding van ingrediënten in een 'brood'recept worden vaak aangegeven in bakkerspercentage. Dat is het gewicht van het ingrediënt gedeeld door het gewicht van de bloem *100. Dus in jouw geval 180/375 *100 = 48%. In het recept wat ik altijd gebruik is dat percentage rond de 68%.
En sowieso wat langer rijzen, zoals al eerder opgemerkt is.
Heb je niet wat foto's van je eerste poging?
pi_92370739
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:54 schreef AkTje het volgende:
Ik heb gemerkt dat kaas ook al een heel verschil doet bij een pizza.. Zo zou ik nooit voorverpakte kaas kopen bij de supermarkt maar gewoon een blok kaas nemen en zelf raspen.

In het vorig topic had ik het ook nog eens gevraagd maar niet echt reactie op gehad, wat voor een kaas wordt er gebruikt door jullie? Jong belegen, Belegen, Oude, Emmenthaler etc etc?
De vorige keer had gruyère, Parmezaanse kaas en nagelkaas (niet authentiek, wel lekker!) en alles zelf geraspt.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 15:28:14 #246
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92371732
Ik gebruik belegen of jong belegen goudse en mozzarella.

Wil ook nog wel eens wat anders proberen, maar wat? :D
Edammer staat nog op het lijstje.
Gorgonzola ook lekker?
pi_92371811
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 15:28 schreef Zoheetik het volgende:
Ik gebruik belegen of jong belegen goudse en mozzarella.

Wil ook nog wel eens wat anders proberen, maar wat? :D
Edammer staat nog op het lijstje.
Gorgonzola ook lekker?
Ja!

En nagelkaas dus ;) Met boerenmetworst!
  zaterdag 5 februari 2011 @ 15:32:57 #248
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92371869
Ik doe niet aan worst :D. Maar wat is nagelkaas?

Als ik zo'n doosje gorgonzola koop dan houd ik zoveel over, zo jammer.
pi_92371897
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 15:32 schreef Zoheetik het volgende:
Ik doe niet aan worst :D. Maar wat is nagelkaas?

Als ik zo'n doosje gorgonzola koop dan houd ik zoveel over, zo jammer.
Ken je dat niet? Kaas met kruidnagels er door.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 15:40:07 #250
296595 foodlover
live and learn
pi_92372069
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 15:32 schreef Zoheetik het volgende:
Ik doe niet aan worst :D. Maar wat is nagelkaas?

Als ik zo'n doosje gorgonzola koop dan houd ik zoveel over, zo jammer.
Danablu smaakt ook prima, doosje voor 1,29 euro ofzo!
  zaterdag 5 februari 2011 @ 16:10:47 #251
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92373102
Ooh oja danablu, zag ik ook liggen inderdaad.

Kaas met kruidnagels ken ik niet. Ik ken vrij weinig kaasoorten :+
  zaterdag 5 februari 2011 @ 18:46:55 #252
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92378803
Het resultaat was vandaag weer niet zo super. De bodem was nu wel heel luchtig, maar helemaal niet knapperig. Alsof het niet gaar was.

Dit was het resultaat:


Zo het ik het gedaan:
2 pizza's
- 350g bloem
- 1 tl zout
- 1 tl suiker
- ca. 9g droge gist
- 200ml warm/lauw water
- 2 el olijfolie

Gist 10 minuten in het water. Daarna bovenstaande ingredienten bij elkaar en daarna 10 minuten gekneed. (Het was deze keer een geweldig soepel deeg.) Las later in de OP dat het suiker bij het gistmengsel in moest.. :+

Daarna het deeg 1,5 uur gerezen (was heel groot geworden). In tweeen gedeeld en in de koelkast weggezet. Na zo'n 2,5 uur weer eruit gehaald (het was weer erg groot geworden).

Pizza bodem gemaakt en daarna belegd.

Heteluchtoven zo heet mogelijk voorwerwarmd (250 grad.) en daarna 2 pizza's tegelijk in 10 minuten op 200graden gebakken (heteluchtstand).

Maar helaas nog geen Mario pizza... Best jammer.

Ik las in de OP dat de pizza zoveel mogelijk van onderaf moet worden gebakken. Nu heeft onze oven ook een onderelement, dus de volgende keer wil ik de pizza laag in de oven bakken met het onderelement aan.
heitieh
  zaterdag 5 februari 2011 @ 18:49:57 #253
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92378918
Om het goed te doen, is best nog lastig :7
heitieh
  zaterdag 5 februari 2011 @ 19:36:37 #254
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_92380712
Mijn bodem was wel heel knapperig, de smaak was heerlijk (had door Maximus' recept nog wat olijfolie, suiker en oregano gedaan.

Topping op de helft:
tomatensaus, goudse belegen, mozzarella, paprika en ui
de ene helft met tonijn en sambal, de andere helft met ham en chorizo.

Wij vonden het allebei heerlijke

voor het bakken:


uit de oven:


op bord:
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zaterdag 5 februari 2011 @ 19:49:20 #255
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92381217
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 19:36 schreef uniekhoorn het volgende:
Mijn bodem was wel heel knapperig, de smaak was heerlijk (had door Maximus' recept nog wat olijfolie, suiker en oregano gedaan.

Topping op de helft:
tomatensaus, goudse belegen, mozzarella, paprika en ui
de ene helft met tonijn en sambal, de andere helft met ham en chorizo.

Wij vonden het allebei heerlijke

voor het bakken:
[ afbeelding ]

uit de oven:
[ afbeelding ]

op bord:
[ afbeelding ]
Goed gedaan ^O^
heitieh
pi_92383650
Ik vanmiddag deeg maken voor 2 pizza's, moest ik daarna nog even met m'n kleine meid langs m'n schoonouders. Uiteindelijk bleven we daar 'putatjus!' eten, dus ligt hier nog een flinke homp deeg te wachten om te worden verwerkt tot pizza.
Morgenochtend dus maar weer verder met de pizza, eens kijken of ik met m'n dochtertje weer wat lekkers kan samenstellen :)
  zondag 6 februari 2011 @ 12:22:21 #257
296595 foodlover
live and learn
pi_92405107
quote:
99s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 18:46 schreef Joooo-pi het volgende:
Het resultaat was vandaag weer niet zo super. De bodem was nu wel heel luchtig, maar helemaal niet knapperig. Alsof het niet gaar was.

Dit was het resultaat:
[ afbeelding ]

Zo het ik het gedaan:
2 pizza's
- 350g bloem
- 1 tl zout
- 1 tl suiker
- ca. 9g droge gist
- 200ml warm/lauw water
- 2 el olijfolie

Gist 10 minuten in het water. Daarna bovenstaande ingredienten bij elkaar en daarna 10 minuten gekneed. (Het was deze keer een geweldig soepel deeg.) Las later in de OP dat het suiker bij het gistmengsel in moest.. :+

Daarna het deeg 1,5 uur gerezen (was heel groot geworden). In tweeen gedeeld en in de koelkast weggezet. Na zo'n 2,5 uur weer eruit gehaald (het was weer erg groot geworden).

Pizza bodem gemaakt en daarna belegd.

Heteluchtoven zo heet mogelijk voorwerwarmd (250 grad.) en daarna 2 pizza's tegelijk in 10 minuten op 200graden gebakken (heteluchtstand).

Maar helaas nog geen Mario pizza... Best jammer.

Ik las in de OP dat de pizza zoveel mogelijk van onderaf moet worden gebakken. Nu heeft onze oven ook een onderelement, dus de volgende keer wil ik de pizza laag in de oven bakken met het onderelement aan.
Op onderste richel in over bakken helpt echt! En je moet er van houden maar je pizzabodem veel dunner rollen geeft ook snel een beter resultaat (heeft de bodem ook minder lang nodig nl.).

Denk dat je ook echt 1 pizza per keer in de oven moet stoppen, denk dat je anders veel warmte verliest.

Van de mozzarella kleine blokjes snijden, goed uit laten lekken en de blokjes erover verdelen i.p.v. plukjes.
pi_92405600
Dunner rollen? Deegrollen is wel een beetje taboe hier, dan druk je alle lucht er weer uit. De meesten hier vormen de bodem met de hand. Kost iets meer tijd, maar is goed te doen. Moet wel zeggen dat de pizza van gister meer vierkant was dan rond, maar hij smaakte er niet minder om :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 6 februari 2011 @ 13:49:37 #259
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92408719
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 12:22 schreef foodlover het volgende:

[..]

Op onderste richel in over bakken helpt echt! En je moet er van houden maar je pizzabodem veel dunner rollen geeft ook snel een beter resultaat (heeft de bodem ook minder lang nodig nl.).

Denk dat je ook echt 1 pizza per keer in de oven moet stoppen, denk dat je anders veel warmte verliest.

Van de mozzarella kleine blokjes snijden, goed uit laten lekken en de blokjes erover verdelen i.p.v. plukjes.
bedankt voor de tips.

De aanhouder wint! :)
heitieh
  zondag 6 februari 2011 @ 14:30:13 #260
296595 foodlover
live and learn
pi_92410454
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 12:36 schreef Naamah het volgende:
Dunner rollen? Deegrollen is wel een beetje taboe hier, dan druk je alle lucht er weer uit. De meesten hier vormen de bodem met de hand. Kost iets meer tijd, maar is goed te doen. Moet wel zeggen dat de pizza van gister meer vierkant was dan rond, maar hij smaakte er niet minder om :)
Beiden geprobeerd (rollen en vormen met de hand) maar krijg in mijn simpele gasoven het beste resultaat met een dun gerolde bodem, hete bakplaat op onderste richel. Ik rol de pizza op een met bloem bestoven aanrecht, dan gaat de pizza op een stuk bakpapier, nog 1x rollen, beleggen en een paar minuten de oven in. De luchtbellen ontstaan vanzelf in de oven na ca. 1-2 min dus volgens mij klopt het niet dat je alle lucht eruit drukt.

Ook pogingen gewaagd met pizzasteen, deze ligt nu bij de BBQ in mijn tuinhuis, op BBQ prima resultaat, in oven niet een spectaculair beter resultaat.
  zondag 6 februari 2011 @ 16:07:18 #261
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92414411
BIj mij zit het verwarmingselement bovenin... dus in dat geval kun je het beter bovenin de oven zetten. Of ben ik nou zo gek? :@
pi_92414918
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 16:07 schreef Zoheetik het volgende:
BIj mij zit het verwarmingselement bovenin... dus in dat geval kun je het beter bovenin de oven zetten. Of ben ik nou zo gek? :@
Pizza(plaat) op de kop erin! ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 6 februari 2011 @ 19:07:37 #263
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92422337
:D Haha. Precies. Upsidedownpizza!
In plaats van een ehh zo'n appeltaart op de kop.

Hier weer tijd om pizza te maken.

---
Het is een soeppizza geworden :'( . Veel te nat. Er zat dan ook best veel op: tomatensaus, jong belegen goudse, mozzarella (heel bolletje), camembert en olijven.

De camembert vind ik niet eens zo lekker erop. Maar ja het kaasje moet toch op nu... :'). Wil iemand 'm adopteren? :')



[ Bericht 31% gewijzigd door Zoheetik op 06-02-2011 20:04:33 ]
  zondag 6 februari 2011 @ 20:07:14 #264
296595 foodlover
live and learn
pi_92425466

Even wat foto's van het pizza maken vanavond...

Van links naar rechts:
1 Eindresultaat 3
2 Eindresultaat 2
3 Eindresultaat 1
4 Ca. 2 minuten in de oven
5 Ff. wachten... terwijl de hond steeds in de keuken ligt te snuffelen...
6 Na het beleggen
7 Deeg op bakpapier
8 Rollen maar!
9 De ingrediënten

[ Bericht 43% gewijzigd door foodlover op 06-02-2011 20:19:02 ]
  † In Memoriam † maandag 7 februari 2011 @ 11:55:32 #265
91830 MaximusTG
pi_92453099
Hmm ja, zou toch echt eens oefenen zonder deegroller hoor. Je ziet gewoon dat de randen amper omhoogkomen in de oven. Door met een deegroller te rollen druk je er niet alleen wat lucht uit, je 'plakt' ook een heleboel kleine luchtbelletjes samen tot een grote. Daarom krijg je ook van die grote 'blaren'. Op het moment dat je pizza de oven in doet onstaat er in die grote luchtbellen stoom en komen die grote bellen omhoog. En als ik je werkwijze goed begrijp verwerk je het deeg direct uit de koelkast? Dat snap ik niet; daardoor is je gist inactief, en heb je een veel minder sterke narijs in de oven. Normaal gesproken gaat de gist dan door de temperatuur heel snel suikers omzetten in CO2, totdat de temperatuur zo hoog is dat ze dood gaan.
  maandag 7 februari 2011 @ 17:31:34 #266
296595 foodlover
live and learn
pi_92466741
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 11:55 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm ja, zou toch echt eens oefenen zonder deegroller hoor. Je ziet gewoon dat de randen amper omhoogkomen in de oven. Door met een deegroller te rollen druk je er niet alleen wat lucht uit, je 'plakt' ook een heleboel kleine luchtbelletjes samen tot een grote. Daarom krijg je ook van die grote 'blaren'. Op het moment dat je pizza de oven in doet onstaat er in die grote luchtbellen stoom en komen die grote bellen omhoog. En als ik je werkwijze goed begrijp verwerk je het deeg direct uit de koelkast? Dat snap ik niet; daardoor is je gist inactief, en heb je een veel minder sterke narijs in de oven. Normaal gesproken gaat de gist dan door de temperatuur heel snel suikers omzetten in CO2, totdat de temperatuur zo hoog is dat ze dood gaan.
Bedankt voor de feedback!
Het deeg ligt ca. een half uurtje uit de koelkast voor verwerking dus niet rechtstreeks uit koelkast, kan ook niet want dan is het veel te elastisch.
pi_92489848
Van het weekend weer een heerlijk exemplaar gemaakt (eigenlijk twee :)), en deze keer ook salami er op gedaan, maar daar was ik niet enthousiast over. Heeft er nog iemand tips voor een goede pizza-salami? Ik had nu een Salami uit de koeling van de Lidl meegenomen (Salumeo oid stond er op de verpakking), die ik nog zelf moest snijden. De smaak was na het bakken er afgenomen, en de worst was nogal droog/taai geworden. Tips zijn enorm welkom (bij voorkeur pittige salami, om een Pizza Salami picante te kunnen maken)


Pizzadeeg volgens recept MaximusTG, tomatensaus volgens eigen recept, oregano, mozarella, pecorino, parmezaan en salami
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  dinsdag 8 februari 2011 @ 10:29:25 #268
66083 Platina
78th Element
pi_92492931
Ziet er goed uit!
  † In Memoriam † dinsdag 8 februari 2011 @ 11:38:17 #269
91830 MaximusTG
pi_92495368
Idd; Smaakte ie ook goed? Je zou ook voorgesneden salami kunnen gebruiken, die is vaak een stuk dunner (kan zelf ook natuurlijk, maar vaak lastig), waardoor je pizza minder nat/vet wordt. Als je de salami dan ook nog eens onder de kaas doet droogt ie misschien wat minder uit?

Even iets anders: heb beetje zitten lezen op pizzamaking.com, vond die oven mods wel interessant, maar wel een beetje gevaarlijk :P. Vanavond ga ik ook weer pizza bakken, eens kijken hoe dicht ik de steen onder de grill kan krijgen...
Hier nog mensen die zich wel eens aan oven mods gewaagd hebben?
pi_92496710
Ik wil nog wel graag een keer zo'n mooie donkere rand, hij blijft bleek bij mij -O-
  dinsdag 8 februari 2011 @ 13:19:39 #271
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92498574
Mooi Reclamedoos! Ziet er lekker uit.
  † In Memoriam † dinsdag 8 februari 2011 @ 14:10:38 #272
91830 MaximusTG
pi_92500515
@LieLie, op welke temperatuur, welke oven en waarop bak je je pizza? (Oh, en hoe lang?)
pi_92502534
mn ma doet de salami er pas de laatste 10min op. dan is het wel warm en iets wat knapperig maar niet droog.

ga dit topic ff in de gaten houden, wil ook wel weer eens zelf pizza maken.
maar heb geen mixer / deegroller/ ruimte om deeg uit te rollen enz..
ow en een combi magnetron. ik denk dat die niet heet genoeg gaat worden.
  † In Memoriam † dinsdag 8 februari 2011 @ 15:47:07 #274
91830 MaximusTG
pi_92504601
Je zou eens kunnen kijken naar 'no-knead' pizzadeeg. Heb laatst (zie het zelf brood bakken topic) een no-knead brood geprobeerd, en dat was goed bevallen. Volgens mij zwerven er wel no-knead pizzadeeg recepten rond. Wat je dan doet is zo'n recept volgen, deeg laten rijzen volgens recept, en dan als het klaar is warm je je oventje goed op, je haalt de ovenplaat eruit, doet er wat bakpapier op, strooit wat bloem op je bol pizzadeeg (lijkt me praktisch om de bollen los te laten rijzen/mengen). Dan pak je de bol op, en als dat deeg een beetje lijkt op het no-knead brood deeg dan is het heel luchtig. Spreid het dan uit (in de lucht als je dat kan, anders op de plaat, zal eerste keer wel niet zo mooi rond worden). Als je oven niet zo heet wordt dan bak je de bodem vervolgens ff voor, en dan afmaken met een saus en toppings.
pi_92504891
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 14:10 schreef MaximusTG het volgende:
@LieLie, op welke temperatuur, welke oven en waarop bak je je pizza? (Oh, en hoe lang?)
Pizza-oven van ferrari, op stand 2,5 (zo'n 380 graden), voor 4-5 minuten.
En ik zorg altijd dat het element in de deksel ook aangaat.
  † In Memoriam † dinsdag 8 februari 2011 @ 16:30:42 #276
91830 MaximusTG
pi_92506633
Hmm, dat is wel vreemd dan. Zou verwachten dat ie dan wel bruin wordt. Misschien toch nog wat langer bakken dan?
pi_92506849
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 16:30 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, dat is wel vreemd dan. Zou verwachten dat ie dan wel bruin wordt. Misschien toch nog wat langer bakken dan?
Zal eens wat experimenteren :)
pi_92520040
@LeiLie: Hier ook een Ver-arie G3. Bij mij worden de pizza's bleek (wel gaar, en lekker, geen knapperige korst) als er te veel vocht uit de pizza/beleg komt. Je ziet dan ook aan alle kanten stoom/damp uit de kleine gaatjes aan de zijkant komen na 2 a 3 minuten.

Voornamelijk als ik champignons er op leg dan stoomt het harder als de boot van de Sint :)

Normaal haal ik mijn saus de diepvries (in ijsblokzakjes, om makkelijk een kleine portie te kunnen gebruiken). Deze keer (4 ijsblokjes, 2 pizza's, net 1 blokje te weinig eigenlijk) had ik na het ontdooien de saus even een minuutje in de magnetron gehad. Dat scheelde behoorlijk in de hoeveelheid vocht die er nog in zat volgens mij.

@MaximusTG: Ja hij smaakte voortreffelijk, ondanks de tegenvallende salami. Onder de kaas kan ik inderdaad eens proberen. Mooie reden om de komende weken weer meer pizza's te bakenn :)

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de volgorde die iedereen aanhoudt voor het beleggen. Ik doe:
1. Tomatensaus
2. Oregano
3. Ui/champignon/paprika/olijf
4. Mozarella
5. Andere kaassoorten

En om er gelijk nog maar een volgende vraag tegenaan te gooien: iemand ervaring met het maken van een Calzone?

[ Bericht 28% gewijzigd door reclamedoos op 08-02-2011 21:23:41 ]
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  † In Memoriam † dinsdag 8 februari 2011 @ 21:41:26 #279
91830 MaximusTG
pi_92521827
Aah, ja, door die stoom natuurlijk.. Zou je de deksel van de Ferrari af en toe open moeten doen. Of dunner beleg/minder beleg.
Ik gebruik dezelfde volgorde als jij, maar doe er meestal alleen maar mozzarella op, en eventueel vlees dus meteen na de tomatensaus.
Heb toevallig ook wel eens een calzone gemaakt ;). Niet veel anders dan een gewone pizza, alleen slechts de helft beleggen en dichtklappen he :p. Zorg wel dat ie dan zeker niet te vochtig is, anders blijft ie heel slap. Maar volgens mij is een calzone te 'hoog' voor de ferrari.
Pizza van vandaag was lekker; alleen met tomatensaus, mozzarella en champignons. Had geprobeerd mn oven zo heet mogelijk te maken dmv de grilltechniek. Pizzasteen zo dicht als comfortabel was bij de grill gezet en meer dan een uur laten opwarmen. Pizza werd erg lekker, maar had een beetje teveel bloem er op laten zitten. Dat word dan al snel een beetje bitter.

Had vanmiddag mn zuurdesem weer eens ververst, en meteen een nieuw pizzadeeg gemaakt met een deel zuurdesem en een beetje gist erbij.
pi_92522031
Ik doe: saus, kaas, groente, vleeswaren.
En ik probeer ook niet teveel op één pizza te doen.

Een paar keer de deksel open doen zodat de stoom kan ontsnappen is wel een goede tip, ga ik proberen! Er zitten wel gaatjes in, maar heb niet het idee dat daar nou zoveel stoom uit komt.
En misschien een beetje minder saus.
Maar op de rand zit toch geen saus, waarom maakt dat dan uit? Gewoon de stoomvorming?
pi_92522158
zaterdag weer :) wil nu eigenlijk wel weer 's wat ander beleg proberen dan het standaard spinazie-gorgonzola en mozarella/paprika/ham :') maar 't is zo lekker!

Maar heb nog even om er over na te denken.

Beleggen gaat hier overigens zo:
bodem
saus heel dun uitsmeren
mozarella/gorgonzola
eventuele groente
grana padano
gedroogde oregano

en als het uit de oven komt ook nog wat verse basilicum
Ja doei.
  † In Memoriam † dinsdag 8 februari 2011 @ 22:25:36 #282
91830 MaximusTG
pi_92524421
@motorbloempje: als je met zn tweeen eet, (voor meer mensen ff omrekenen), dan maak je twee bollen, deelt 1 pizza, en dan deel je de andere in kleine bolletjes, kan je combinaties uitproberen. Bv 4 kleine pizza's.
pi_92527651
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 22:31 schreef MaximusTG het volgende:
Tja, dan zou ik dat maar aan die turk vragen. Misschien gebruikt ie wel een pizzavorm of zo. Maar dit topic gaat over zelf pizza maken. En die bakken we het liefst op een steen.
Dus je kan die pizzavorm niet zelf gebruiken ofzo?
  † In Memoriam † woensdag 9 februari 2011 @ 08:47:08 #284
91830 MaximusTG
pi_92534263
Tuurlijk wel, hoewel die dingen imho niet veel nut hebben t.o.v. een ovenplaat. Daarnaast is het namaken van de pizza van de lokale turk nu niet bepaald de heilige graal in het zelf pizza maken.

Edit:
Toch nog wat foto's posten van de pizza van gisteren:







[ Bericht 67% gewijzigd door MaximusTG op 09-02-2011 12:40:08 ]
pi_92545154
Wat voor kaas moet je gebruiken voor de pizza.
If not now, then when.
  † In Memoriam † woensdag 9 februari 2011 @ 14:36:05 #286
91830 MaximusTG
pi_92546026
Dus gewoon plakken gele (maaslander) kaas?

En waar staat jou recenste deeg recept.
If not now, then when.
  † In Memoriam † woensdag 9 februari 2011 @ 15:55:30 #288
91830 MaximusTG
pi_92549142
Als dat is wat jij lekkere kaas vindt dan kan je dat er best opdoen. Al zou ik wel geraspte kaas gebruiken. Doe er zelf het liefst mozzarella op. Was mn deegrecept net ff aan het updaten, zal straks wel een geupdate link hier neerzetten.

edit:
Hier de laatste versie van 'mijn' recept (je kan je natuurlijk afvragen of er uberhaupt iemand is die kan claimen dat zijn/haar pizzarecept van hem/haar is, het blijven veranderingen in de verhouding tussen de ingredienten) :
Pizzadeegrecept 08-02-11


[ Bericht 44% gewijzigd door MaximusTG op 09-02-2011 17:08:48 ]
pi_92554290
@MTG, misschien kan iemand m in de op zetten?
pi_92556179
he zeg, ik bak m'n pizza's wel zelf, maar niet op 'n steen :{w ;(
Ja doei.
pi_92557854
Wat is Desem als ik vragen mag (MTG recept).
If not now, then when.
  woensdag 9 februari 2011 @ 21:25:50 #292
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_92564928
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 19:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Wat is Desem als ik vragen mag (MTG recept).
http://www.classofoods.com/pagina1_3.html

punt 1.3.2 staat de uitleg
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 10:31:39 #293
91830 MaximusTG
pi_92581342
Sorry hoor motorbloempje :@ , vooruit mag jij het zonder steen doen :+ .

Gister zuurdesemdeeg uitgeprobeerd. Was erg smaakvol! Zat duidelijk meer smaak aan dan zonder. Alleen moet ik nog een beetje spelen met de hoeveelheid zuurdesem of gist. Mn cultuur heeft namelijk niet veel rijskracht.. wel smaak :). Dat kan je dan oplossen met wat meer gist. Maar die verhouding is best lastig te vinden.
Misschien haal ik vanmiddag wel een zuurdesemcultuur bij de natuurwinkel. Hoewel die culturen op sourdo.com er ook goed uitzien.. 16 dollar + verzendkosten gaat me nog een beetje te ver :p.
Nog mensen met pizzafoto's!?!

Edit: Had zelf nog fotos van de lunchpizza. Leven is zwaar als je wil experimenteren met pizza :P:





[ Bericht 26% gewijzigd door MaximusTG op 10-02-2011 12:26:22 ]
  donderdag 10 februari 2011 @ 13:32:23 #294
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92586602
Da's een mooie pizza!
En lekker ook zeker :7 .
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 13:57:41 #295
91830 MaximusTG
pi_92587225
Heerlijk ;). De ene helft dan. De andere was voor mn vriendin. Daar zat... ananas op... :6 .
pi_92587589
Hier gaan ze ook altijd als lunch zo lang ik nog altijd in de "testfase" zit. Maar ik moet zeggen dat als we 's avonds pizza eten (AH excellent) dat me die ook nog steeds best aardig smaken als afwisseling.
Wij testen overigens wel per twee pizza's ;) Als ik er maar een halve op tafel zet voor mijn vriendin dan krijg ik een boze blik met de opmerking dat het zonde is om de oven op te warmen voor maar 1 pizza.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  donderdag 10 februari 2011 @ 14:47:19 #297
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92589026
Ik woon alleen dus moet sowieso de oven voorverwarmen voor 1 pizza. Scheelt wel dat die op temperatuur is in een kwartier ongeveer. Met pizzasteen zou het natuurlijk langer duren, maar die heb ik "gelukkig" niet.

Ananas is inderdaad niet lekker :D.
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 14:58:33 #298
91830 MaximusTG
pi_92589411
Heb mijn steen van www.pizzastein.com . Helemaal niet zo duur. En mooie grote steen. Hoewel ik em zelf voor mn verjaardag had gehad :D. Is zeker wel aan te raden hoor, zo'n steen. Zou er alleen geen kopen als je niet zo vaak pizza bakt. Of wel, maar dan is het meer een hebbedingetje :D.
pi_92589596
Het schijnt dat je ze bij een lokale (graf)stenenverkoper ook wel kan krijgen als een stukje restmateriaal. Alleen wel even zorgen dat je het juiste soort steen hebt.

Zou een schietplankje ook zelf te maken zijn met een plaatje hout van de gamma, een zaag en een beetje creatief schuren? M'n huidige plankjes van de Ferarri zijn aan het verslijten. Het moet alleen wel een beetje glad worden uiteraard. Weer een mooi projectje er bij :)

Nog een oventje op marktplaats: klik
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_92590689
@reclamedoos, deze lijken mij nog wel wat, al vraag ik me af of het niet plakt?

http://www.italiepunt.nl/pizzaplankjes-g3-ferrari-rvs.html
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 15:42:34 #301
91830 MaximusTG
pi_92591087
Hier staan wat verschillende types genoemd: http://slice.seriouseats.(...)-my-home-baking.html
De superpeel had ik al eerder gezien, en hoewel het concept leuk is, is die niet handig voor in een oven met steen. Voor de Ferrari echt wel lijkt me.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')