Hebben jullie wel eens een pizza met wittesaus gemaakt? Ik kwam een recept tegen waarbij aardappel op de pizza zat, met wittesaus
Ik wil wel wat bijdragen aan het topic, dus hier mijn recept voor rodesaus:"
2 kilo goede rijpe tomaten
250 gram roomboter
bouillon of groente fond
0.5 bol knoflook
1 kilo sjalot
tijm, majoraan, basilicum, oregano en bieslook (of andere groene kruiden die je lekker vindt natuurlijk

)
Paar flinke scheuten rodewijn/port
Klein stukje madame jeanette.
Eerst in steelpan 100 gram boter smelten, fijngesnipperde sjalot er in. Op hoge temperatuur bakken en goed roeren. Als de ui een beetje bruin wordt en de boter verdampt een stevige scheut port er bij en doorbakken tot de port ook verdampt is.
Pan met kokend water regelen, tomaten insnijden met een kruisje aan de steelkant. Na 30 second de pan afgieten. Zodra de tomaatjes een temperatuur hebben die je kan hebben trek je de velletjes er af.
De rest van de boter smelten in een soeppan, daar de ui en tomaten in gooien. Op lage vlam de tomaatjes kapot laten koken. Owja, eerst de fond met de boter smelten als die dat gebruikt. Zelf heb ik meestal groente fond ingevroren in ijsblokvormpjes. Dan de kruiden en peper erbij. Knoflook teentjes uitpersen.
Nu lekker nog twee uur laten pruttelen. Half uur voor gebruik nog wat rodewijn/port erbij en dan proeven:D
Ik laat mijn rodesaus altijd minimaal 3 uur pruttelen. Ik las ergens dat een aantal stoffen van de tomaat zich dan met het vet vermengen zodat je lichaam ze kan opnemen.
Hoe maken jullie rodesaus? En natuurlijk mijn eerste vraag, wittesaus?