quote:Op maandag 20 december 2010 19:01 schreef Peter het volgende:
Vanochtend was randstadrail echt knudde. Geen info en van 7:10 tot 7:45u wachten op het eerste RR-voertuig op Den Haag centraal..
quote:Op maandag 20 december 2010 19:54 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Jagelukkig was ik toen net vrij. Ik was om 06.00 vrij gezien ik heel de nacht heb gereden om wissels schoon te houden. Alleen ik ga naar huis, iemand rukt uit met een voertuig van de remise en hoppa, staat ie naast de rails
en communicatie is vreemd en eng volgens mij. Sowieso richting passagiers maar ook richting het personeel wat op straat werkt. Ook de burgemeester klaagt
quote:Op maandag 20 december 2010 20:04 schreef Peter het volgende:
Geef eens een gil als je 's ochtends vroeg ri. z'meer rijdt
Ik moet elke ochtend (ex vrijdags) naar ZM stadhuis, kan ik op je vingers kijken door dat getinte glas.
quote:
Ik heb vorige winter elke dag vanaf mozartlaan den haag naar driemanspolder zoetermeer geredenquote:
Ruim zes jaar voor één topic, is dat een record?quote:Op maandag 20 december 2010 20:06 schreef Peter het volgende:
Vervolg op het succesvolle tramtopic deel 1!
Ik ben 1 dec. pas begonnenquote:Op maandag 20 december 2010 20:16 schreef BrandX het volgende:
[..]
Ik heb vorige winter elke dag vanaf mozartlaan den haag naar driemanspolder zoetermeer gereden
Hebben we ongetwijfeld een keer in dezelfde tram gezeten
tussen 7:15 en 7:30 vertrekken van centraal.quote:Op maandag 20 december 2010 20:13 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]is goed, hoe vroeg ga je meestal?
[ afbeelding ]
Dit gebeurt er als een voertuig aan station Driemanspolder strandt voor 2/3 uur en de bestuurder in slaap valt
En hier stond ik afgelopen nacht 3 uur lang
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het mag bijna op de FP he!quote:Op maandag 20 december 2010 20:17 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ruim zes jaar voor één topic, is dat een record?
Zijn ze daar niet een nieuwe remise aan het bouwen (aan de overkant van de A16)?quote:Op maandag 20 december 2010 21:01 schreef o.us het volgende:
De TramPluslijn naar Ridderkerk gaat in de koelkast van de SRR wegens bezuinigingen. Maar volgens mij waren ze al een aftakking na Akkeroord (Trampluslijn 23) richting Ridderkerk of schat ik dat verkeerd in?
Klopt, maar een tramhalte richting de remise lijkt mij een bietje onlogisch. Lijn 27 (De Ridderkerklijn) wordt sowieso een aftakking van lijn 23 na Akkeroord.quote:Op maandag 20 december 2010 21:26 schreef Duvel het volgende:
[..]
Zijn ze daar niet een nieuwe remise aan het bouwen (aan de overkant van de A16)?
Gaat lijn 23 maar tot Akkeroord dan? Die steekt de A16 toch al over?quote:Op maandag 20 december 2010 21:31 schreef o.us het volgende:
[..]
Klopt, maar een tramhalte richting de remise lijkt mij een bietje onlogisch. Lijn 27 (De Ridderkerklijn) wordt sowieso een aftakking van lijn 23 na Akkeroord.
Daarna heb je een aftakking tussen twee lijnenquote:Op maandag 20 december 2010 21:32 schreef Duvel het volgende:
[..]
Gaat lijn 23 maar tot Akkeroord dan? Die steekt de A16 toch al over?
Doe ik wel van het weekend of zoquote:
Ghehe, zaterdagnacht stond er ook 1 (leeg) op het leeghwaterplein. Enig idee waarom? Ik zou denken dat je hem dan langs een halte zet of bij HS voor de deur. (hij stond tussen de leeghwaterbrug en de halte) Kan me haast niet voorstellen dat hij heuvel af niet door het ijs in de rails komt (of kan hij daadwerkelijk uit de rails gedrukt worden?)quote:Op maandag 20 december 2010 20:13 schreef admiraal_anaal het volgende:
[ afbeelding ]
Dit gebeurt er als een voertuig aan station Driemanspolder strandt voor 2/3 uur en de bestuurder in slaap valt
Had een motorstoring, komt veel voor met dit weer gezien de motoren bij een GTL onder het voertuig hangen. Bij de RR zitten ze op het dakquote:Op dinsdag 21 december 2010 08:09 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Ghehe, zaterdagnacht stond er ook 1 (leeg) op het leeghwaterplein. Enig idee waarom? Ik zou denken dat je hem dan langs een halte zet of bij HS voor de deur. (hij stond tussen de leeghwaterbrug en de halte) Kan me haast niet voorstellen dat hij heuvel af niet door het ijs in de rails komt (of kan hij daadwerkelijk uit de rails gedrukt worden?)
scheelt een heleboel wissels... en dus kans op storingen..quote:Op woensdag 22 december 2010 18:04 schreef Mryc het volgende:
Vraag voor admiraalanaal: heb jij enig idee waarom tram 17 nog steeds in twee delen rijdt?
Lol, waar is dat? Ergens in Frankrijk zeker?quote:Op maandag 27 december 2010 01:02 schreef bork het volgende:
koude tram
[ afbeelding ]
Sorry voor de kwaliteit, het was koud
Ik vermoed Hannover...?quote:Op maandag 21 maart 2011 23:11 schreef o.us het volgende:
[..]
Lol, waar is dat? Ergens in Frankrijk zeker?
Dat lijkt zowaar op een hogevloertram. Ziet er "modern" uit. Waar is dit? Manchester?quote:Op maandag 27 december 2010 01:02 schreef bork het volgende:
koude tram
[ afbeelding ]
Sorry voor de kwaliteit, het was koud
Sorry, ff niet opgelet, het was wat Duvel zei "Hannover"quote:Op maandag 21 maart 2011 23:45 schreef Karrs het volgende:
[..]
Dat lijkt zowaar op een hogevloertram. Ziet er "modern" uit. Waar is dit? Manchester?
Tot en met 4061 is binnen. Donderdag op vrijdagnacht komt 4062 binnen. Gekoppeld rijden op lijn 4 gaat gebeuren vanaf september, maar dan enkel de spitsritten. En die rijden van monstersestraat-javalaan. Spitsrit 3K rijdt dan enkel nog van Savornin Lohmanplein naar Laan van Noi Laag ipv Savornin Lohmanplein - Zoetermeer Centrum west.quote:Op woensdag 6 april 2011 02:34 schreef Bitlord het volgende:
Overigens zijn de eerste Regiocitadis van de vervolgbestelling 4055-4072 ook al in dienst in Den Haag. Vooralsnog gewoon op lijn 3/4. Later ook op lijn 2 en mogelijk gekoppeld op lijn 4 (dus 2 tramstellen aan elkaar).
Het schijnt dat die lijn 4 behoorlijk druk kan zijn en het aantal ritten tussen Laan van NOI en Leidschenveen niet kan worden uitgebreid, zeker als metrolijn E vanaf augustus elke 10 minuten gaat rijden tussen Den Haag en Rotterdam Slinge.
Berlijn?quote:Op woensdag 6 april 2011 01:47 schreef bork het volgende:
Nog 1 gevonden, zomer 2009
[ afbeelding ]
Kop maar in
Nee nog niet, wordt wel binnen 2 maanden verwachtquote:Op woensdag 6 april 2011 09:46 schreef o.us het volgende:
Zijn ze in Den Haag al klaar met het ombouwen van tram 2..?
De 3000'en rijden toch nog op PCC-draaistellen? Mag inderdaad wel wat nieuws voor komen.quote:Op woensdag 6 april 2011 10:33 schreef o.us het volgende:
Hebben jullie trouwens bij de HTM al plannen om de stadstrams te vervangen? Na de hoofdstad en de havenstad lijkt mij ook dat de trams na tig jaar dienst ook eens vervangen kunnen worden in de Hofstad.
Volgens mij wel ja. Maar het is toch een stuk vertrouwd staatbeeld, die GTLquote:Op woensdag 6 april 2011 10:34 schreef Duvel het volgende:
[..]
De 3000'en rijden toch nog op PCC-draaistellen? Mag inderdaad wel wat nieuws voor komen.
quote:Op woensdag 6 april 2011 10:33 schreef o.us het volgende:
Hebben jullie trouwens bij de HTM al plannen om de stadstrams te vervangen? Na de hoofdstad en de havenstad lijkt mij ook de trams na tig jaar dienst ook eens vervangen kunnen worden in de Hofstad.
Ja nog steeds pcc onderstelquote:Op woensdag 6 april 2011 10:34 schreef Duvel het volgende:
[..]
De 3000'en rijden toch nog op PCC-draaistellen? Mag inderdaad wel wat nieuws voor komen.
Ja, maar ook al dertig jaar oud of zo...quote:Op woensdag 6 april 2011 10:36 schreef o.us het volgende:
[..]
Volgens mij wel ja. Maar het is toch een stuk vertrouwd staatbeeld, die GTL.
De Siemens en Bombardier Berlin lijken mij wel watquote:Op woensdag 6 april 2011 10:41 schreef admiraal_anaal het volgende:
http://www.htmfoto.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1253010720
Dit waren de laatste keuzes waaruit HTM een keuze ging maken
Doe die Bombardier classic maar. De rest zijn gruwelijke hokken.quote:Op woensdag 6 april 2011 10:41 schreef admiraal_anaal het volgende:
http://www.htmfoto.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1253010720
Dit waren de laatste keuzes waaruit HTM een keuze ging maken
Heb jij ff mazzel, is Groningen niet bezig met een tram of zo?quote:Op woensdag 6 april 2011 12:01 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Het Klokhuis ging gisteren over trams. Dat was best tof.
Trams
Kwestie van smaak natuurlijk, ben het dan ook met je oneens. Moet je dit zien:quote:Op woensdag 6 april 2011 11:17 schreef Duvel het volgende:
[..]
Doe die Bombardier classic maar. De rest zijn gruwelijke hokken.
Zo mooi als de Amsterdamse 1G-7G wordt het toch nooit.
quote:Op woensdag 6 april 2011 13:11 schreef Duvel het volgende:
[..]
Heb jij ff mazzel, is Groningen niet bezig met een tram of zo?
quote:
Die Mulhouse-tram is volgens mij ooit nog in Utrecht geweest om de HOV-tramlijn te promoten! Ik vind die nieuwe trams vaak veel plastic.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:28 schreef Karrs het volgende:
[..]
Kwestie van smaak natuurlijk, ben het dan ook met je oneens. Moet je dit zien:
[ afbeelding ]
Citadissen van Mulhouse. Deze zijn toch wel gruwelijk mooi, hoor.
[..]
(klik)
Tatra KT4 is goed maar die rijden ook elders rond, bekijk het haltebord maar eens goedquote:Op woensdag 6 april 2011 13:33 schreef Karrs het volgende:
[..]
Niet? Dat is toch een enkelgelede Tatra-tram, of ben ik nou helemaal gek?
Görlitz, meer Oost-Duits kan je het niet hebbenquote:Op woensdag 6 april 2011 01:47 schreef bork het volgende:
Nog 1 gevonden, zomer 2009
[ afbeelding ]
Kop maar in
quote:Op woensdag 6 april 2011 16:42 schreef Hiya het volgende:
[..]
Görlitz, meer Oost-Duits kan je het niet hebben
HermeLijns rijden alleen in Gent en Antwerpen. Dit is er volgens mij geen - of ze hebben 'm drastisch verbouwd.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:25 schreef sararaats het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
[ afbeelding ]
ok, help me even
dit is toch een HermeLijn-stel?
In de zomer gaan er toch altijd een aantal Hermelijnen richtin de kusttram? De tram op de foto is een LRV van BN, maar ze worden ook gewoon Kusttram genoemd dacht ik, die tussenbak is er later ingezetquote:Op woensdag 6 april 2011 18:30 schreef Karrs het volgende:
[..]
HermeLijns rijden alleen in Gent en Antwerpen. Dit is er volgens mij geen - of ze hebben 'm drastisch verbouwd.
Wat is dat ding trouwens LELIJK!
Ik wil binnenkort lijn 3 gaan doen. Wel een timelaps, zoek alleen nog een houder voor mijn camera (full hd).quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:45 schreef Karrs het volgende:
Randstadrail 4, van Zoetermeer (Centrum-West) naar het eindpunt Uithof.
Magnificent.
* Karrs meldt zich als houderquote:Op zaterdag 16 juli 2011 12:19 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ik wil binnenkort lijn 3 gaan doen. Wel een timelaps, zoek alleen nog een houder voor mijn camera (full hd).
Dat filmpje trouwens.... 3 overtredingen geconstateerd![]()
Deze is goedkoop ( wordt gratis verzonden, wel 2-3 weken bezorgtijd) http://www.dealextreme.co(...)der-for-camera-37975quote:Op zaterdag 16 juli 2011 12:19 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ik wil binnenkort lijn 3 gaan doen. Wel een timelaps, zoek alleen nog een houder voor mijn camera (full hd).
Dat filmpje trouwens.... 3 overtredingen geconstateerd![]()
Ik heb een platte voorruit dus denk niet dat dat echt gaat werkenquote:Op zondag 17 juli 2011 19:30 schreef Peter het volgende:
[..]
Deze is goedkoop ( wordt gratis verzonden, wel 2-3 weken bezorgtijd) http://www.dealextreme.co(...)der-for-camera-37975
Je kunt met 1 scharnier en een balhoofd aardig uit de voeten ( ik heb hem hier liggen en neem hem mee in een auto vandaag. ff testen)quote:Op maandag 18 juli 2011 14:15 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ik heb een platte voorruit dus denk niet dat dat echt gaat werken
[ afbeelding ]
En nog uitgeprobeerd?quote:Op maandag 18 juli 2011 15:56 schreef Peter het volgende:
[..]
Je kunt met 1 scharnier en een balhoofd aardig uit de voeten ( ik heb hem hier liggen en neem hem mee in een auto vandaag. ff testen)
Waarschijnlijk gaan ze alweer stoppen met het project gekoppeld rijdenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 23:43 schreef Karrs het volgende:
HTM gaat "gekoppeld rijden" op RR4K
Vanaf maandag 22 augustus gaan er wijzigingen plaatsvinden in de dienstregeling van RandstadRail 3 (K) en 4 (K).
De RandstadRaillijnen 3 en 4 rijden maandag t/m zaterdag om de 10 minuten. Op maandag t/m vrijdag worden de ochtend- en avondspits versterkt met extra 3K en 4K ritten, dit zijn zogenaamde kort trajectritten.
RandstadRaillijn 4K rijdt tussen Monstersestraat en Zoetermeer Javalaan. Op RandstadRail 4K wordt een begin gemaakt met gekoppeld rijden.’ Dit betekent dat er 2 rijtuigen aan elkaar worden gekopppeld.
's Avonds en zondag de gehele dag rijden de RandstadRaillijnen om de15 minuten.
(Ik heb dit van SSC af, daar staat geen bron bij helaas)
[ afbeelding ]
Thank god voor het stoppen met gekoppeld rijdenquote:Op donderdag 13 oktober 2011 13:03 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
En nog uitgeprobeerd?
[..]
Waarschijnlijk gaan ze alweer stoppen met het project gekoppeld rijden
Gemiddeld 3 passagiers in zo'n gekoppelde RRquote:
Waarom hebben ze dan een koppelproef op die lijn gedaanquote:Op donderdag 13 oktober 2011 13:53 schreef GotC het volgende:
[..]
Gemiddeld 3 passagiers in zo'n gekoppelde RR. 4K is überhaupt geen RR die altijd vol zit, verre van zelfs..
Dat kan AA je misschien vertellen?quote:Op donderdag 13 oktober 2011 14:17 schreef Karrs het volgende:
[..]
Waarom hebben ze dan een koppelproef op die lijn gedaan
Was dat alleen om te zien of het technisch kan, of zo
Rijdt het erg beroerd?quote:Op donderdag 13 oktober 2011 13:03 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaan ze alweer stoppen met het project gekoppeld rijden
Geen auto meerquote:Op donderdag 13 oktober 2011 13:03 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
En nog uitgeprobeerd?
[..]
Waarschijnlijk gaan ze alweer stoppen met het project gekoppeld rijden
De Randstadrail-voertuigen zijn voor veel tramlijnen net te breed.. Zo kunnen ze ook over de turfmarkt niet de omleidingsroute rijden als de tramtunnel dicht is..quote:Op dinsdag 8 november 2011 17:34 schreef Karrs het volgende:
De Siemens Avenio! Hij is pretty.![]()
![]()
HuhWordt hij 2,55m breed? Waarom niet 2,65m zoals de RegioCitadis?
Ik heb 't idee dat ze deze in Groningen ook willen hebben. Alleen hebben ze daar m.i. nogal absurde eisen gesteld: ze willen een tram waar 290(!) personen in kunnen. Hij mag maximaal 45 meter lang zijn en moet 93 zitplaatsen hebben (vast + klapstoel)... de Avenio komt ook in 45m en heeft dan 93 vaste zitplaatsen. In Groningen moet hij wel 2,65m breed worden.
Dan zal tram 6 neem ik aan ook RR worden?quote:Op dinsdag 8 november 2011 17:40 schreef Peter het volgende:
[..]
Geen auto meer
Maar het moet lukken, anders leen je die van mij eerst, gebruik hem nu toch niet
[..]
De Randstadrail-voertuigen zijn voor veel tramlijnen net te breed.. Zo kunnen ze ook over de turfmarkt niet de omleidingsroute rijden als de tramtunnel dicht is..
Nope, wordt geen RR want Paul Krugerlaan is net breed genoeg voor 2.55 voertuigen en verderop ook zo'n zelfde situatiequote:Op zaterdag 19 november 2011 15:26 schreef o.us het volgende:
[..]
Dan zal tram 6 neem ik aan ook RR worden?
Als ik hem kan lenen, graagquote:Op dinsdag 8 november 2011 17:40 schreef Peter het volgende:
[..]
Geen auto meer
Maar het moet lukken, anders leen je die van mij eerst, gebruik hem nu toch niet
[..]
De Randstadrail-voertuigen zijn voor veel tramlijnen net te breed.. Zo kunnen ze ook over de turfmarkt niet de omleidingsroute rijden als de tramtunnel dicht is..
in 2014 komt de eerste en de volledige GTL bestand gaat er uit. Zijn meer dan 30 jaar en gewoon opquote:Op zaterdag 19 november 2011 15:21 schreef o.us het volgende:
Mooie tram. Gaan alle GTL's dan weg of blijven er maar een paar lijnen over? In Rotterdam had je, op drie lijnen na, alleen maar Citadissen zien rijden. Op die drie alleen maar ZGT's die geleidelijk ook zullen verdwijnen naar Oostbloklanden.
Geef maar een gil waar je hem wil hebben, de zuignapquote:Op zaterdag 19 november 2011 18:22 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Als ik hem kan lenen, graag
En de Turfmarkt is het de bocht die te scherp is helaas
[..]
in 2014 komt de eerste en de volledige GTL bestand gaat er uit. Zijn meer dan 30 jaar en gewoon op
Wil hem ook wel overkopen evtquote:Op zaterdag 19 november 2011 22:00 schreef Peter het volgende:
[..]
Geef maar een gil waar je hem wil hebben, de zuignap
Betalen? voor die nog geen 7 dollar?quote:Op woensdag 14 december 2011 06:02 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Wil hem ook wel overkopen evtmocht ie werken. Dan rij je s'avonds een rondje mee in het buitengebied ofzo kan ik hem meteen testen en als ie bevalt betalen
quote:
quote:Op zaterdag 17 december 2011 22:42 schreef greavy het volgende:
Iemand het nieuwe uiterlijk van de trams al gezien in Utrecht?
In Dit PDF'je staat informatie over de renovatie en nieuwe kleurstellingen.
quote:Op donderdag 12 januari 2012 09:07 schreef Duvel het volgende:
Heftig... Kunnen ze die dingen missen?
Zijn laatste maanden 15 voertuigen erbij gekomen. Er is te weinig plaats om te stallen, daarom hebben ze spoed gezet achter de verlenging bij (tijdelijke) eindhalte Javalaan. Passen nu 8 voertuigen maar moeten er 16 worden over 2 weken. Voor lijn 2 zullen er ongeveer 8/10 nodig zijn.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 00:51 schreef Peter het volgende:
Zijn er zoveel RR-voertuigen over/geleverd? En enig idee wanneer lijn 9 om gaat? (Al lijkt me dat met de huidige route niet te kunnen que profiel bij de turfmarkt)
Bij de infoavond werd gezegd dat eind 2013 hele delen van lijn 9 klaar moeten zijnquote:Op dinsdag 24 januari 2012 01:06 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Zijn laatste maanden 15 voertuigen erbij gekomen. Er is te weinig plaats om te stallen, daarom hebben ze spoed gezet achter de verlenging bij (tijdelijke) eindhalte Javalaan. Passen nu 8 voertuigen maar moeten er 16 worden over 2 weken. Voor lijn 2 zullen er ongeveer 8/10 nodig zijn.
Daarbij is onderhoud soms problematisch geweest afgelopen jaar omdat alle wagen in dienst waren en als er dan 1 kapot was die niet omgeruild kon worden en dus een dienst uit moest vallen. Ook zijn er wagens die schade rijden en dus uit roulatie gehaald worden en dus was het steeds kantjeboord.
Lijn 9 gaat nog wel een jaar of 4 duren. Lijn 2 heeft prio. Voor lijn 9 moeten alle haltes aangepast worden, sporen verlegd worden, bochten aangepast worden. En alles hangt af van de concessies, want als HTM de concessie niet kan krijgen gaan ze er ook niet in investeren
Leuke serie, leuk verslag!quote:Op vrijdag 21 september 2012 03:11 schreef Bitlord het volgende:
Toekomst voor de tram van Lódz? Lagevloertrams maar ook nog echte buurtspoorwegen in deze lelijke Poolse stad.
Enkele dagen na mijn bezoek aan de grote Poolse Krakau was ik vanuit Warschau vertrokken naar Lódz om daar in een dag het tramnet te bekijken. Lódz ligt op ongeveer 2,5 uur reizen van Warschau en leek mij een interessant uitstapje. Vantevoren was mij bekend dat Lódz nog een aantal echte buitenlijnen in dienst heeft. Aangezien ik dat fenomeen alleen ken uit (foto)boeken van vroeger was ik benieuwd hoe dit was.
Lódz heeft 17 reguliere stadstramlijnen en daarnaast een drietal regionale lijnen, allen op meterspoor (nee, de PCC's kunnen hier geen tweede leven slijten!). Het stadstramnet wordt geëxploiteerd door het vervoerbedrijf van Lódz, op één van de buitenlijnen rijdt de MKT met een allergaartje aan materieel.
Aangezien ik bij een vriend kon slapen die in de ochtend vroeg naar zijn werk moest, kon ik met hem meerijden naar een voorstadstation van Warschau. Hij en zijn vader gingen richting de hoofdstad, en ik ging met de boemel de andere kant op. Een halfuur later kon ik overstappen op de sneltrein richting Lodz, die gelukkig aangenaam rustig was. Bij aankomst op station Lódz Fabryczna (het oostelijke hoofdstation) viel het mij al op dat de tramsporen er heel wat slechter bij liggen dan in Krakau. Hoewel ik later op de dag zag dat er trajectgedeeltes zijn die er wel als nieuw bijliggen, hebben de grote stukken slecht spoor m.i. een grote invloed op de rijsnelheid.
Op de foto komt een koppelstel met Konstal trams (in verschillende uitvoeringen zijn er maar liefst 850 trams van dit type in de stad) over de Jana Kilinkskiego langs het station rijden. Hoewel het niet goed te zien is is het spoor hier erg slecht en rijdt de tram niet harder dan 20 kilometer per uur.
[ afbeelding ]
Samen met lijn 4 wordt deze tak met lijn 1 weer door twee lijnen bediend. Elk apart met een frequentie van elke 20 minuten, wordt dit trajectdeel elke 10 minuten bediend.
[ afbeelding ]
Na een slecht engelssprekende Pool gevraagd te hebben hoe een dagkaartje hier heet kon ik richting een van de zes ogenschijnlijke zelfde kiosken die in een rij staan bij het station gaan, om daar bij zo'n typisch kioskvrouwtje voor ik meen E3 een dagkaart te kopen. Deze verkocht ook koffie en ik heb mogen ervaren hoe oploskoffie smaakt als de korrels niet goed oplossen in het water. Gadverdamme. Met een dagkaart in de hand liep ik weer richting de tramhalte om een beetje de stad verder in te gaan. Met een gereviseerde Konstal-tram ging de reis twee haltes in zuidelijke richting, om uit te stappen bij de kruising met de Aleja Marzalska Jozefa Pilsudskiego. Aangezien de tram op de weg stopt tussen het andere verkeer en deze weg geen prioriteit kon krijgen voor de drukke Aleja Marzalska had ik tijd genoeg om nog even een foto te maken van voorgenoemde tram.
[ afbeelding ]
Op de kruising kwam na een sigaretje een dienstwagen van lijn 14 aangereden, waarmee ik op weg ging naar het hoofddoel van deze dag. Hoewel het spoor er ogenschijnlijk beter bij lag dan in de voorgenoemde straat, werd ook hier vrij langzaam gereden.
[ afbeelding ]
Enkele haltes verder in westelijke richting stapte ik uit om naar een tram van lijn 46 te lopen. Op de achtergrond komt er al een tram van die lijn langs, maar eerst een foto van de deels op hetzelfde traject rijdende lijn 15.
[ afbeelding ]
Lijn 46 was het hoofddoel van de dag, maar waarom die lijn? Omdat het de langste lijn van Polen is en ook een van de langste in de wereld. Oke, de Kusttram in Belgi� is met 67 kilometer nog veel langer, maar lijn 46 is met 38 kilomter ook geen kleintje. Vanaf de in het zuiden in de stad gelegen shopping mall (wat lelijk is zoiets) rijdt de lijn door de hele stad Lodz richting het noorden. Vanaf daar rijdt de tram verder richting het plaatsje Zgierz om vervolgens nog verder te rijden naar het dorpje Ozorkow.
[ afbeelding ]
Waar de Kusttram 67 kilometer aflegt in 203 minuten (volgens Wikipedia) en dus een Vgem heeft van bijna 29 kilometer per uur, lijn 46 is een stuk langzamer want deze doet 115 minuten over 38 kilometer (Vgem 19km/h). Dit komt door slechte conditie van de sporen en het grote deel enkelspoor, waardoor op elkaar gewacht moet worden. De trams rijden overdag elke 20 minuten.
Waar de stadstram van Lodz afgezien van de vele varianten aan Konstal-trams een redelijk beperkte varieteit aan materieel heeft (er zijn nog twee lagevloertramtypes), wordt lijn 46 gereden met een allegaartje aan materieel. Er rijden nog enkele Konstal-trams op, ditmaal een door het trambedrijf gereviseerde 6-assige serie.
[ afbeelding ]
Daarnaast bestaat het uit 36 stellen bestaande materieelpark voor lijn 46 uit veel tweedehands materieel, voornamelijk Duits.
Op de foto een achtassige tram uit Freiburg bij de zuidelijke keerlus IKEA.
[ afbeelding ]
En op de stalling, die volgens mij alleen voor de trams van lijn 46 werd gebruikt, kwam ik deze tweerichtingswagens nog tegen waarvan mij niet bekend is waar in Duitsland deze gereden hebben.
[ afbeelding ]
Zelf ben ik in deze tram ingestapt, volgens mij afkomstig uit Mannheim.
[ afbeelding ]
Hoewel ik het korte tijd probeerde vanachter de bestuurdersplaats, lukte het mij het door de trillingen en de drukte niet om vanaf daar fatsoenlijk foto's en filmpjes te maken naar voren. Daarom heb ik na enkele haltes in de tram gevraagd of er iemand was die Engels sprak. Na mijn wensen te hebben uitgesprokenn was zij zo aardig om aan de bestuurder te vragen of ik bij hem in de cabine kon plaatsnemen. Dat was geen probleem, en zo had ik mogelijkheid om te proberen wat ik wilde, namelijk een trajectvideo maken van de hele lijn 46. Het resultaat staat hieronder. Aangezien ik van de bestuurder in gebrekkig engels te horen kreeg dat het nog wel erg lang duurde voor het eindpunt bereikt heb, ben ik halverwege gestopt met het filmen van het hele traject en heb ik alleen nog de interessante dingen gefilmd. Desalniettemin ben ik van mening dat het resultaat niet onaardig is.
Zoals in de video naar voren komt, is het trajectdeel buiten Lodz geheel enkelsporig met enkele kruisingsplekken. Het was dan ook elke tien minuten een verassing welke materieeltype er nu weer om de hoek kwam zetten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Na meer dan anderhalf uur in een erg krappe ruimte kwam de tram eindelijk aan op het eindpunt in Ozorkow, waar ik nogmaals mijn tram en de gereedstaande wagen richting Lodz op de foto zetten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Na een pauze van een klein uur in Ozorkow, waar ik na enig zoeken een pizzaria vond die een onverwacht lekkere tre-formaggi voorschotelde (en het erg apart vond daar een Nederlander tegen te komen), was ik weer klaar voor de terugreis. Eerst ben ik nog een halte met de lijn teruggelopen om daar nog twee trams te kunnen fotograferen in een dorpse omgeving.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Met de laatstgetoonde tram ben ik teruggereisd richting Lodz, om bij de stalling van lijn 46 uit te stappen. Hoewel het mij uiteraard niet lukte om de stalling op te komen, kon ik vanaf de buitenkant toch een goed zicht krijgen op de grote diversiteit aan dienst- en werkmaterieel.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Aldaar kwamen ook de twee types lagevloertrams langs, de Cityrunner en die nieuwe van Pesa.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Met een tram van lijn 11 ben ik naar het eindpunt van lijn 46 bij de IKEA gereden, om daar over te stappen op een andere interlokale lijn, de 41 richting Pabianice. Deze werd met stadstrammaterieel gereden en was iets minder interessant. Ik heb dan ook alleen op beide eindpunten een foto genomen, waar ik overigens niet de enige was.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hierna werd het langzaamaan tijd om terug te keren richting Warschau, maar niet om een van de dronkaards van de stad richting de tram te zien waggelen, op straat te zien neervallen, vervolgens met de trambestuurder omhoog te helpen om laatstgenoemde in onverstaanbaar, doch duidelijk Pools te horen zeggen dat meneer maar naar huis mocht lopen en niet welkom was in de tram.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lodz is een leuke dagje om met de tram te bezoeken, al ziet de stad er verder niet mooi uit. Ik heb mijn twijfels of buitenlijn 46 nog lang zal bestaan, aangezien er een goede weg langs ligt waarover bussen zoveel sneller kunnen rijden. Het zou mooi zijn als de lijn eens een grootschalige baanvernieuwing zou krijgen, maar of hier ook de middelen en intenties voor zijn?
Nice!!!!quote:Op vrijdag 2 november 2012 14:25 schreef Vaatwastablet het volgende:
Trams in Marokko
Had dit niet verwacht eerlijk gezegd
Wat mij trouwens opvalt dat het echt ontzettend lange trams zijn met een hoog frequentie tijdens de spits. Gaat dat niet eens een keer fout?
Zal wel meevallen. Heb net Wiki gechecked en ze rijden buiten het centrum met name op vrije baan als een sneltram.quote:Op vrijdag 2 november 2012 21:26 schreef Bitlord het volgende:
het zal allicht veiliger zijn dan de honderden bussen op de weg die er eerst reden. Daarnaast minder autos op de weg.
Waar ik wel bang voor ben bij gekoppelde trams in dit soort landen is de koppeling tussen beide trams waar kinderen op gaan hangen, of mensen die er ff snel tussendoor willen lopen.
quote:Dit tramsysteem is te vergelijken met een Nederlandse sneltram; het heeft op sommige trajecten veel weg van een metro; qua haltes en ongelijkvloerse kruisingen.
nice, ik probeer altijd ergens wel een lijntje uit in Duitsland, het zijn er alleen zo verrekte veel!quote:Op woensdag 7 november 2012 16:20 schreef Bitlord het volgende:
En weer een tramstad voor mij erbij: gister na een bezoek aan Hamburg nog even een tussenstop kunnen maken in Bremen, waar deze mooie trams rijden.
Voor!quote:Op maandag 19 november 2012 15:39 schreef bork het volgende:
Nice Duvel, was je daar voor of na Como?![]()
quote:Op donderdag 6 december 2012 19:48 schreef o.us2.0 het volgende:
Al wat nieuws over de Groningse tram?
quote:Op vrijdag 23 november 2012 14:34 schreef Karrs het volgende:
Nog even tussendoor: de tram in Groningen is van de baan. Het gemeentebestuur bleek te laf om uiteindelijk de knoop door te hakken, waardoor er weinig tot geen kans meer is op een modern tramsysteem in de Martinistad.
Ter aanvullig nog meer foto's van de tram van Casablanca:quote:Op vrijdag 2 november 2012 14:25 schreef Vaatwastablet het volgende:
Trams in Marokko
Casablanca
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Rabat
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Had dit niet verwacht eerlijk gezegd
Wat mij trouwens opvalt dat het echt ontzettend lange trams zijn met een hoog frequentie tijdens de spits. Gaat dat niet eens een keer fout?
nicequote:Op woensdag 12 december 2012 23:14 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Ter aanvullig nog meer foto's van de tram van Casablanca:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ http://img855.imageshack.us/img855/2192/mg7729.jpg (copy/paste deze link) ]
[ afbeelding ]
Wellicht kan utrecht ze samen met Rotterdam als strategisch reserve houden, daar hebben ze ook al weleens hun dienst bewezen op lijn 2quote:Op donderdag 13 december 2012 09:44 schreef bork het volgende:
De BRU gaat haar Weense trams weer verkopen![]()
![]()
en nu weer niet
Fucking mooi. Mooi voor de verandering dat zij daar niet met een standaard Citadis/Combino/Avenio rijden.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 00:05 schreef Bitlord het volgende:
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor).
Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad.
Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag.
De Tatra T3 vormt al decennia de ruggengraat van het Praagse trambedrijf. Op het toppunt reden er 700 van rond, ik weet niet precies hoeveel er nu nog zijn, maar het moeten er nog honderden zijn. Het filmpje toont een losse vierasser van lijn 3 bij metrostation Kobylisy.
De meeste diensten worden uitgevoerd met dubbele stellen. Na een bezoek aan de Karelsbrug kruisen we een koppelstel op de Křižovnickém náměstí in het midden van de stad.
[ afbeelding ]
Aan de andere kant van de Karelsbrug rijden ook trams. De 7062 op de Malostranské náměstí.
Národni, bij de halte Národní divadlo. Twee reclametrams van het vervoersbedrijf.
Een deel van de T3-trams is gemoderniseerd en nu beter toegankelijk voor mindervaliden. De middeninstap is verlaagd. Om deze lagevloervierassers goed te benutten worden ze altijd gecombineerd ingezet met een niet-verlaagde T3. Een koppelstel bij de halte Pražský hrad, bij de grote Kathedraal in de Praagse Burcht.
[ afbeelding ]
Eén van de interessante plekken van de stad was een stukje strengelspoor in de Letenská, waar flink wat lijnen enkelspoor door een mooi poortje rijden. In het filmpje een koppelstel van het type T6A5, waar er 150 van rondrijden.
[ afbeelding ]
Dlouhá třída, met op de achtergrond een brug over de Moldou.
[ afbeelding ]
Naast het poortje was de Chotkova hill een bijzonder interessante verassing. Een bijzonder mooie klim waar flink wat tramlijnen over rijden. Wie er in de buurt is moet er met de tram overheen, of eventjes gaan kijken.
[ afbeelding ]
Naast de al eerder beschreven Tatra's zijn er nog drie andere tramtypen die door de stad heen rijden. Deze tweerichtingachtassers type KT8D5 zijn er een van.
De eerste serie "echte" lagevloertrams zijn die Skodatrams van het type 14T, waar er zo'n 60 van rondrijden.
[ afbeelding ]
Erg mooi is de nieuwe serie Forcities, die langzaamaan de Tatra's vervangen. Er rijden er al flink wat rond, maar de serie wordt uitgebreid tot 250 trams. (excuseer voor het tegenlicht)
Het Praagse trambedrijf heeft op mij een goede indruk achtergelaten. Het materieel en de sporen lijkt goed te worden onderhouden, de sporen liggen er goed bij en de tram heeft bijna overal voorrang op het overige verkeer. Wat mij bijzonder opviel was de punctualiteit van het openbaar vervoer: zowel bussen, trams en metro's waren constant op de minuut op tijd.
Ik zal ze van de week eens op mijn gemak bekijken, thx Bitlord!quote:Op zaterdag 5 januari 2013 00:05 schreef Bitlord het volgende:
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor).
Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad.
Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag.
quote:[...]
Verkeersminister Schultz moet miljarden euro's bezuinigen, meldt het AD en ze heeft haar oog onder meer laten vallen op de tramverbinding naar de Uithof.
[...]
Jaarlijks zo'n 4/5 springers waarvan er zo'n 3 succesvol zijn, 2 weken geleden nog. In de stad rijden we 50 maar zodra we buiten Den Haag rijden, rijden we 80 km/uquote:Op vrijdag 8 februari 2013 09:03 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Proberen er veel mensen zelfmoord te plegen door voor een tram te springen dan? Dat zou nu niet mijn eerste keuze zijn mocht ik ooit de behoefte krijgen om een eind aan mijn leven te maken... Die dingen gaan toch nooit echt heel hard?
Wow hoe is dat gebeurd?quote:Op vrijdag 8 februari 2013 10:43 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mijn eerste aanrijding![]()
[ afbeelding ]
Gewoon een auto die op het allerlaatste moment voor langs wilde schieten terwijl ik daar 25 km/u reed. Dus had hem tussen mijn wagen en een mast geklemd. Zwaargewond maar hij heeft er niks aan overgehouden gelukkigquote:
Dit geldt ook voor de normale sneltrams.. Jammer, die sneltrams vind ik persoonlijk mooier (lijkt op een metrostel) en wat meer hebben dan die standaard lagevloertrams. Echt een kenmerk van Utrecht vind ik.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 18:30 schreef bork het volgende:
Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht
Combino van RVSquote:Op zaterdag 16 februari 2013 23:45 schreef admiraal_anaal het volgende:
Onze remise gaat verbouwd worden en dan wordt het tijd voor een filmpje
Yep, ze zijn ook bezig met een spoorlijn van Tanger naar Casablanca. Is wel veel verzet tegen om dat je met het geld dat daar mee gemoeid is 16.000 bibliotheken, 25 universitaire ziekenhuizen of 6000 hectare industriële zones van kunt bewerkstelligen. Na 2015 willen ze ook beginnen met een lijn van Agadir naar Marrakech. Ze willen dat de treinen op dat traject 320 km p/u gaan rijden, dan kun je de afstand tussen Tanger en Casablanca in 2,5 uur overbruggen.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:42 schreef o.us2.0 het volgende:
Ik heb tramfoto's van mijn laatste trip naar Marokko
Rabat
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Casablanca:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je bedoelt de HSL (hogesnelheidslijn)?quote:Op zondag 3 maart 2013 18:07 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Yep, ze zijn ook bezig met een spoorlijn van Tanger naar Casablanca. Is wel veel verzet tegen om dat je met het geld dat daar mee gemoeid is 16.000 bibliotheken, 25 universitaire ziekenhuizen of 6000 hectare industriële zones van kunt bewerkstelligen. Na 2015 willen ze ook beginnen met een lijn van Agadir naar Marrakech.
Yep, zeker prestige, maar wel indrukwekkende prestige moet ik bekennen. Wel veel verzet tegen.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:18 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Je bedoelt de HSL (hogesnelheidslijn)?Want er is al een spoorlijn van Tanger naar Casablanca, dat wordt gebruikt voor Intercitytreinen. De HSL in Marokko is een prestige project joh, om als eerste land in Afrika en de Arabische wereld een HSL te hebben. Je moest eens weten hoeveel binnenlandse vluchten er wel niet zijn, en hoe vaak die wel niet gebruikt worden. Dan vind ik een HSL ook overbodig.
Maar is een leuk en interessant projectje joh!
En we gaan hier een beetje offtopic, dit topic gaat over trams, niet over treinen
Ja, een indrukwekkende prestige dat weggegooid geld is (net als de Fyra btwquote:Op zondag 3 maart 2013 18:19 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Yep, zeker prestige, maar wel indrukwekkende prestige moet ik bekennen. Wel veel verzet tegen.
Ik twijfel ook wat het wordt. Er wordt 1,8 miljard euro in dat traject gestoken. Deel geleend geld, deel sponsorgeld en een deel overheidsgeld. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook 25.000 plattelandscholen bouwen. Ze zijn sowieso ambitieus. Er zijn al plannen om daarna te beginnen aan de HSL van Agadir naar Marrakech. Alstom zou dan de treinen moeten gaan leveren. Heerst veel kritiek omdat het gigantisch veel geld kost.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:25 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Ja, een indrukwekkende prestige dat weggegooid geld is (net als de Fyra btw). Zowat elke grote stad daar heeft een eigen publieke regionale vliegveld met een terminal dat verbonden is met tig binnenlandse vluchten, een HSL daarnaast is gewoon overbodig. Maar het heeft denk ik eerder te maken omdat ze van plan zijn een tunnel onder de straat van Gibraltar te maken, om het aan te sluiten met het Europese HSL-netwerk, een soort Kanaaltunnel-Zuid. In dat opzicht kan ik ze ook weer geen ongelijk geven... Ben echt benieuwd hoe het er straks uit ziet, de promovideo's en foto's zien er in ieder geval indrukwekkend en tof uit.
quote:Op vrijdag 8 februari 2013 10:43 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mijn eerste aanrijding![]()
[ afbeelding ]
Hoe zit het met de investeringen in het Rif, o.us? De grootste investeringen zijn de bouw van de haven Tanger Med 2 die nu bezig is en ze willen Nador opnieuw gaan bouwen en indelen. Verder kan ik mij niks heugen.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:35 schreef o.us2.0 het volgende:
Nog meer foto's van de tram van Casablanca
[ afbeelding ]
Op het perron mag je geen foto's maken, wel daarbuitenHier bij de RET op de metro ook zo'n regel. Vraag mij af waarom.
[ afbeelding ]
Gewoon omdat mooi.
[ afbeelding ]
Omaatje die een kaartje probeert te kopen via de automaat. Daar gebruiken ze ook een chipkaartsysteem voor in de tram en bus, maar wat slimmer. Je kan daar wegwerpchipkaarten tot 3x heropladen met tegoed of een reisproduct. Daar betaal je ook 1 prijs per rit, ongeacht hoever of hoelang je reist. Je betaalt dezelfde prijs!
[ afbeelding ]
Gewoon mooi
quote:
Zijn dit ze?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 12:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat een pauperbende is de tram van lille, zijn die voertuigen gemaakt door de firma pauper en co? Ze worden iig onderhouden door plakband en zonen..
Ja dat zijn ze, ongeloofelijk, het leek wel alsof ze croos country op onverharde weg reden, nog nooit zoiets meegemaakt.quote:Op zondag 17 maart 2013 01:46 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Zijn dit ze?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ze zijn wel heel erg breed voor een tram. Lijkt alsof het een metrobreedte heeft (of sneltrambreedte, op z'n minst).
Bedankt voor het delen, hoe zijn mijn verzamelbanden?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:57 schreef bork het volgende:
Ik ben bezig met een fotoalbum voor jr, ik kwam deze in camouflagekleuren gehulde PCC tegen![]()
[ afbeelding ]
mmm, ik zette ze steeds onderaan, ben nu bezig met Columbo, in Frankrijk kan je dit zelf niet? Als je ze graag wil kan ik ze wel voor je regelen? Laat maar weten per PM.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:34 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Bedankt voor het delen, hoe zijn mijn verzamelbanden?
De nieuwe portalen zijn die niet in het midden staan?quote:Een filmpje van vanmiddag hoe het sneltramtracé in Utrecht er nu uitziet tussen Utrecht, Kanaleneiland en Utrecht Centraal via het 24 oktoberplein en het Westplein waar verschillende nieuwe portalen al te zien zijn.
Binnenkort buigt het tracé vlak voor de halte Westplein af naar rechts naar de nieuwe eindhalte Jaarbeursplein.
Donderdag begint de ombouw, donderdagmiddag stoppen de trams voor het laatst (tot 2018 ergens) aan de stadskant van Utrecht Centraal. Vanaf maandagmorgen komt de nieuwe halte Jaarbeursplein in dienst. Westplein gaat ook uit dienst en wordt zsm gesloopt (komt een fietsenstalling).quote:Op maandag 15 april 2013 23:07 schreef Duvel het volgende:
Veel gedoe al bij de Croeselaan, dat moet toch binnenkort in dienst?
In heel Afrika rijden er alleen trams in Algerije, Tunesië, Egypte, Marokko en Zuid-Afrika. Dus het is best apart voor dat continent.quote:Op vrijdag 2 november 2012 21:27 schreef Bitlord het volgende:
In Algiers rijden trouwens ook trams, net zoals in Tunesië. Daar hebben ze sinds kort ook Citadis, maar er rijden ook afgeleiden van de Hannoverse Üstra-trams.
quote:Op zondag 21 april 2013 19:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Hebben ze in Aken nu wel of geen trams? Heb er in het centrum geen gezien, maar gister was ik in de schemer bij een ASEAG depot of zo, en ik meen dat ik daar een tram zag staan?
Ach, komende zomervakantie ligt het hele Utrechtse deel er ook weer weken uit.quote:Op maandag 22 april 2013 13:59 schreef Duvel het volgende:
Nou ja, als het een dagje is... de vorige werkzaamheden leidden tot maanden ellende...
Fantastische website over trams, U-bahn, metro etc. -> http://www.urbanrail.net/eu/de/index.htmlquote:Op zondag 21 april 2013 19:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Hebben ze in Aken nu wel of geen trams? Heb er in het centrum geen gezien, maar gister was ik in de schemer bij een ASEAG depot of zo, en ik meen dat ik daar een tram zag staan?
Sowieso leuk gedaan. Ben echter wel benieuwd of men zoiets ook doet als men in Den Haag die grote bijeenkomst van veteranen heeft, daar ik mij meen te herinneren dat vorig jaar de NS bijvoorbeeld hun trein helemaal hadden beschildert met o.a. de tekst Veteranendag.quote:
Den Haag en Amsterdam hadden beide ook een bestickerde tram rijden in het oranje en rood-wit-blauwquote:Op dinsdag 7 mei 2013 12:22 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Sowieso leuk gedaan. Ben echter wel benieuwd of men zoiets ook doet als men in Den Haag die grote bijeenkomst van veteranen heeft, daar ik mij meen te herinneren dat vorig jaar de NS bijvoorbeeld hun trein helemaal hadden beschildert met o.a. de tekst Veteranendag.
quote:
Nice in Nice, het lijkt me handig om een halte te maken wanneer dit gebeurd (overschakelen naar accu en vice versa), is dat niet zo, of zie ik het verkeerd?quote:Op maandag 27 mei 2013 20:08 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat mij betreft is dit systeem een Alstom Topper![]()
Gebeurt bij een halte.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 00:21 schreef bork het volgende:
[..]
Nice in Nice, het lijkt me handig om een halte te maken wanneer dit gebeurd (overschakelen naar accu en vice versa), is dat niet zo, of zie ik het verkeerd?
ok, wel zo logischquote:
Randstadrail (HTM) kan dit ook in principe. Hebben accu's waarmee ze ongeveer 40 minuten kunnen doorrijdenquote:Op maandag 27 mei 2013 20:08 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat mij betreft is dit systeem een Alstom Topper![]()
Serieus, hebben die RegioCitadissen dit standaard aan boord? Gaaf!quote:Op vrijdag 31 mei 2013 09:39 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Randstadrail (HTM) kan dit ook in principe. Hebben accu's waarmee ze ongeveer 40 minuten kunnen doorrijden
Of het standaard bij alle RegioCitadissen is durf ik niet te zeggen, HTM heeft ze sowieso wel dus in theorie kunnen we zonder bovenleiding rijdenquote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Serieus, hebben die RegioCitadissen dit standaard aan boord? Gaaf!
Ik bedoelde inderdaad de RaRa-stellen! Wat leuk!quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:31 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Of het standaard bij alle RegioCitadissen is durf ik niet te zeggen, HTM heeft ze sowieso wel dus in theorie kunnen we zonder bovenleiding rijden
Ik ook niet, interessant. Ik ben er wel een keer geweest maar dat is nog niet heel lang geleden.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 22:12 schreef Bitlord het volgende:
Ik heb naar aanleiding van een artikeltje in een oude Op de Rails een nieuw wikipedia-artikel gemaakt:
http://nl.wikipedia.org/w(...)eilig_Land_Stichting
Nooit geweten dat daar ook tot redelijk recent een trammetje reed.
Leuk gedaan. Dank voor de moeite.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 22:12 schreef Bitlord het volgende:
Ik heb naar aanleiding van een artikeltje in een oude Op de Rails een nieuw wikipedia-artikel gemaakt:
http://nl.wikipedia.org/w(...)eilig_Land_Stichting
Nooit geweten dat daar ook tot redelijk recent een trammetje reed.
Ik woonde eind jaren 90 daar, en ik kan me er niks van herinneren...quote:Op zondag 30 juni 2013 15:27 schreef GVU het volgende:
Een vraagje rondom de Rotterdamse tram in de jaren 90;
Kan het kloppen dat er op halte Randweg naast de McDonalds een overdekte tramhalte was wat sterk op een metrostation leek?
Ik dus ook als klein jochie, er was mij altijd bijgebleven dat er over de trambaan richting de Hillevliet een soort overkapping. Dacht dat het misschien gebruikt werd als een tramhalte.quote:Op zondag 30 juni 2013 23:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ik woonde eind jaren 90 daar, en ik kan me er niks van herinneren...
Er is wel een periode geweest dat er verschillende Haltes/Abris gestest werden met de opstart van het tramplus project (lijn 20 toen de Erasmusbrug net af was....) Misschien dat?quote:Op zondag 30 juni 2013 23:09 schreef GVU het volgende:
[..]
Ik dus ook als klein jochie, er was mij altijd bijgebleven dat er over de trambaan richting de Hillevliet een soort overkapping. Dacht dat het misschien gebruikt werd als een tramhalte.
Was een blauwe overkrapping met gele stalen, naast de McDonalds. Was een metro-achtige halte voor de tram. Telkens moet ik er aan denken als een jeugdherinnering waar ik er met mijn moeder er opstapte als ik weereens in Rotterdam-Zuid ben.quote:
Dus een overkapte metro-achtige tramhalte testen zou ook een onderdeel geweest zijn tijdens de opstart van het TramPlus?quote:Op zondag 30 juni 2013 23:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Er is wel een periode geweest dat er verschillende Haltes/Abris gestest werden met de opstart van het tramplus project (lijn 20 toen de Erasmusbrug net af was....) Misschien dat?
Het enige dat ik weet is dat er verschillende huisjes getest zijn. Ik kom nooit meer in die regio, maar ik weet dat er toen bijzonder aan de halte van lijn 20 was dat het dakje van de abri zonbeetje naadloos op de tram zelf aansloot om zo een droge instap te garanderen, dan praten we nog wel over de Düwagsquote:Op zondag 30 juni 2013 23:15 schreef GVU het volgende:
[..]
Dus een overkapte metro-achtige tramhalte testen zou ook een onderdeel geweest zijn tijdens de opstart van het TramPlus?
De Citadissen zullen bij de eerste proefrit korte metten hebben gemaakt!quote:Op zondag 30 juni 2013 23:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Het enige dat ik weet is dat er verschillende huisjes getest zijn. Ik kom nooit meer in die regio, maar ik weet dat er toen bijzonder aan de halte van lijn 20 was dat het dakje van de abri zonbeetje naadloos op de tram zelf aansloot om zo een droge instap te garanderen, dan praten we nog wel over de Düwags
Ja, Sowieso dat, alle bogen moest opnieuw aangelegd wordenquote:Op zondag 30 juni 2013 23:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
De Citadissen zullen bij de eerste proefrit korte metten hebben gemaakt!
Correctie, dat was niet de tijd van de Düwags, maar van de ZGT...dat van die Dakjes tot aan tram-testquote:Op zondag 30 juni 2013 23:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
De Citadissen zullen bij de eerste proefrit korte metten hebben gemaakt!
Toen reden de Düwags ook nog wel volgens mij.quote:Op zondag 30 juni 2013 23:37 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Correctie, dat was niet de tijd van de Düwags, maar van de ZGT...dat van die Dakjes tot aan tram-test
Ja, maar niet op lijn 20, dat was toen uitsluitend ZGTquote:Op maandag 1 juli 2013 09:05 schreef Duvel het volgende:
[..]
Toen reden de Düwags ook nog wel volgens mij.
Volgensmij niet hoorquote:Op maandag 1 juli 2013 09:09 schreef Duvel het volgende:
Heel vroeger lag er volgens mij wel tramspoor op de Willemsbrug, toch?
Ok, ja, de oude Willemsbrug, die heb ik nooit bewust meegemaakt. Ik wist dat het netwerk ooit aan elkaar geknoopt zat, maar niet op wat voor manierquote:
Dan ga ik er vanuit dat Hilledijk alles voorzienend is geweest. Of er is een dieplader aangeschaft...quote:Op maandag 1 juli 2013 09:43 schreef Duvel het volgende:
In 1968, met de opening van de metro, zijn de tramlijnen over de Maas geschrapt. In 1996 kwam de verbinding via de Erasmusbrug weer terug.
Die foto is uit Paduaquote:Op zaterdag 6 juli 2013 19:45 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Nou ben ik vanochtend even gaan kijken naar de test met de Translohr even ten noorden van Parijs. En serieus he, als die wissel omslaat en je loopt daar net met je badslippers of je boodschappenkarretje
[ afbeelding ]
ja, maar daar gaat het niet omquote:Op zondag 7 juli 2013 00:11 schreef bork het volgende:
[..]
Die foto is uit Padua
http://nl.wikipedia.org/wiki/Translohr
Mmmm, heb veel nadelen over bandentramsystemen gehoord, maar dat was er dan net geen van. Ik denk dat het risico gelijk groot is als bij gewone tramsporen...quote:Op zondag 7 juli 2013 09:29 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
ja, maar daar gaat het niet om.
Hier gaan ongeluken mee gebeuren. Hoe ver van te voren slaat zo een wissel om?
Vast degene die ook de Phileas bedacht heeft.quote:Op maandag 8 juli 2013 12:15 schreef Karrs het volgende:
[..]
Wie heeft ooit bedacht dat het een goed idee zou zijn om een tram op banden te zetten en met een geleiderail te laten rijden?
Nog zo'n 'geslaagd' geleide-bussysteemquote:Op maandag 8 juli 2013 12:20 schreef Q. het volgende:
[..]
Vast degene die ook de Phileas bedacht heeft.
Yep.quote:Op maandag 8 juli 2013 12:21 schreef Karrs het volgende:
[..]
Nog zo'n 'geslaagd' geleide-bussysteem
Moest de Phileas oorspronkelijk ook niet zonder chauffeur gaan rijden?
Wacht maar tot de baan ingereden isquote:Op maandag 8 juli 2013 17:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik ben gisteren gaan kijken naar de proefrit, maar het zag er allemaal wel soepel uit...
Ik snap sowieso niets van Parijs. Ze hebben daar nu tramlijnen, regiotramlijnen EN een translohrlijn. Heel bijzonder, drie systemen voor dezelfde stad.quote:Maar als het allemaal al bekend is dat het zo ruk is, waarom leveren ze er dan nog 1 op?
Bedoel je Parijs als Stad, of als Regio? De stad Parijs telt 1 echte tramlijn das de 3a/b in 2en geknipt voor een betere bedrijfszekerheid...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:28 schreef Karrs het volgende:
Ik snap sowieso niets van Parijs. Ze hebben daar nu tramlijnen, regiotramlijnen EN een translohrlijn. Heel bijzonder, drie systemen voor dezelfde stad.
Heeft de HTM GTL'letjes te veel? Gaat dit geen probleem opleveren voor na de zomerdienstregeling?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 23:45 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Zijn er deze week al 6 van opgehaald
Ooh het zijn er 10 in de afgelopen week, zie: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htmquote:Op vrijdag 26 juli 2013 23:48 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Heeft de HTM GTL'letjes te veel? Gaat dit geen probleem opleveren voor na de zomerdienstregeling?
Gaan ze naar een 2e-wereldland of naar de sloop?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:00 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ooh het zijn er 10 in de afgelopen week, zie: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm
[ afbeelding ]
Niet teveel maar deze zijn echt helemaal afgeschreven en waren voornamelijk donorwagens die in de werkplaats stonden. Wel zijn er wat GTL's bijgekomen aangezien lijn 2 met Citadis wordt gereden, lijn 10 opgedoekt is en er hier en daar in de dienstregelingen 1 of wagens minder zijn gaan rijden.
Heb je al gezien dat ze remise Zichtenburg helemaal aan het verbouwen zijn?
Naar de sloop, chassis vallen gaten in, onderstel is niet meer te redden, teveel reparaties en opknapbeurten geweest om nog rendabel op te knappenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 02:09 schreef Peter het volgende:
[..]
Gaan ze naar een 2e-wereldland of naar de sloop?
En de draaistellen zijn nog van de PCC's... De uiterste technische levensduur is al lang geleden bereikt.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 02:14 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Naar de sloop, chassis vallen gaten in, onderstel is niet meer te redden, teveel reparaties en opknapbeurten geweest om nog rendabel op te knappen
[ afbeelding ]
Sommige draaistellen zijn idd al dik 40 jaar oud. Niet zo raar dat het dan niet meer gaat.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 10:09 schreef Duvel het volgende:
[..]
En de draaistellen zijn nog van de PCC's... De uiterste technische levensduur is al lang geleden bereikt.
Leuk! Tof gedaan, ga zo door!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 03:00 schreef Bitlord het volgende:
Kwam in een oude Op de Rails nog een interessant onderwerp tegen en kon het niet laten er een artikel over te schrijven op Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zandtransport_bij_de_Arnhemse_tram
Ja, de draaistellen zijn afkomstig van de PCC's.quote:Op woensdag 31 juli 2013 19:29 schreef Bitlord het volgende:
Weet iemand of er in alle GTL's uit de 3000-serie onderdelen zitten uit PCC-trams? Of zijn er ook wagens compleet nieuw?
Ik heb er eigenlijk ook altijd met veel plezier ingezeten eigenlijkquote:Op woensdag 31 juli 2013 19:29 schreef Bitlord het volgende:
Die GTL's vind ik ook echt mooie wagens, zeker toen ze nog van die plooideurtjes hadden en rolfilms.
[ afbeelding ]
Weet iemand of er in alle GTL's uit de 3000-serie onderdelen zitten uit PCC-trams? Of zijn er ook wagens compleet nieuw?
Bij een aantal tramlijnen zit de aanpassing voor de nieuwe trams nog niet eens in de planning. Duurt nog wel even dusquote:Op woensdag 31 juli 2013 23:29 schreef Bitlord het volgende:
Ze blijven nog wel even rijden hoor. De nieuwsten komen uit 1993 dus die zie ik sowieso de komende 5 jaar niet uit beeld verdwijnen. Tien jaar kan ook nog wel.
Snelheidsbeperking ivm overgang bovenleiding, 350 naar 600 volt. Beperking van 25km/uquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 16:25 schreef o.us2.0 het volgende:
Heeft iemand een idee waarom de RR's zo tergend langzaam rijden op de Netkousviaduct tussen Laan van NOI en CS?
Er rijden genoeg 3100's met PCC onderstellenquote:Op woensdag 31 juli 2013 19:39 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, de draaistellen zijn afkomstig van de PCC's.
De 3100'en zijn bij mijn weten wel geheel nieuw.
Maar gebeuren al die dingen tussen LvN en Beatrixkwartier? Die overgangen gaan toch niet de hele viaduct door? Want zelfs na het Beatrixkwartier wordt er langzaam gereden (misschien heeft het met de wissels bij Ternoot te maken). Ook na de wissel wordt er tot CS best wel langzaam geredenquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 16:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Snelheidsbeperking ivm overgang bovenleiding, 350 naar 600 volt. Beperking van 25km/u
Stuk van LvN wordt ook met ZuB beveiliging gereden en zodra je de bocht ingaat gaat het over naar ARI beveiliging
De bocht na Beatrixkwartier heeft een snelheidsbeperking van 20 km per uur ivm de krapte van de bocht en slijtage aan rails. En dan even verderop voor CS krijg je een wissel om naar perron 1 of 2 te gaan en die mag maar bereden worden met 15 km p/u.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 16:47 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Maar gebeuren al die dingen tussen LvN en Beatrixkwartier? Die overgangen gaan toch niet de hele viaduct door? Want zelfs na het Beatrixkwartier wordt er langzaam gereden (misschien heeft het met de wissels bij Ternoot te maken). Ook na de wissel wordt er tot CS best wel langzaam gereden.
Geinig, dat wist ik niet! Schijnen goede draaistellen te zijn, dat PCC-ontwerp!quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 16:36 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Er rijden genoeg 3100's met PCC onderstellenmaar fabriek af zijn het idd nieuwe onderstellen
Wel zonde van die viaducten dan met die lage snelheden, dan kon er net zo goed gewoon over de weg gereden wordenquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 17:02 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
De bocht na Beatrixkwartier heeft een snelheidsbeperking van 20 km per uur ivm de krapte van de bocht en slijtage aan rails. En dan even verderop voor CS krijg je een wissel om naar perron 1 of 2 te gaan en die mag maar bereden worden met 15 km p/u.
Dus in een kort stukje meerdere snelheidsbeperkingen
Het voordeel van een viaduct is natuurlijk dat je geen kans hebt dat een hersenloze automobilist zijn voertuig voor de tram parkeer waardoor de hele lijn ontregeld wordt. Zeker op dit deel van het traject is dat best wel belangrijk.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:10 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Wel zonde van die viaducten dan met die lage snelheden, dan kon er net zo goed gewoon over de weg gereden worden![]()
Ik zie dat eerder gebeuren in 't Schilderswijk, Scheveningen of 't Laakkwartier dan in het Beatrixkwartier tbhquote:Op woensdag 7 augustus 2013 09:43 schreef Q. het volgende:
[..]
Het voordeel van een viaduct is natuurlijk dat je geen kans hebt dat een hersenloze automobilist zijn voertuig voor de tram parkeer waardoor de hele lijn ontregeld wordt. Zeker op dit deel van het traject is dat best wel belangrijk.
Daar staat toch vaak de boel vast door files op de A12..quote:Op woensdag 7 augustus 2013 14:51 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Ik zie dat eerder gebeuren in 't Schilderswijk, Scheveningen of 't Laakkwartier dan in het Beatrixkwartier tbh
Kijk nou!quote:Op woensdag 7 augustus 2013 21:06 schreef MREn het volgende:
[knip]
En omdat dit toch het tramtopic is, een paar plaatjes uit het boek:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |