quote:Op donderdag 6 december 2012 19:48 schreef o.us2.0 het volgende:
Al wat nieuws over de Groningse tram?
quote:Op vrijdag 23 november 2012 14:34 schreef Karrs het volgende:
Nog even tussendoor: de tram in Groningen is van de baan. Het gemeentebestuur bleek te laf om uiteindelijk de knoop door te hakken, waardoor er weinig tot geen kans meer is op een modern tramsysteem in de Martinistad.
Ter aanvullig nog meer foto's van de tram van Casablanca:quote:Op vrijdag 2 november 2012 14:25 schreef Vaatwastablet het volgende:
Trams in Marokko
Casablanca
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Rabat
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Had dit niet verwacht eerlijk gezegd
Wat mij trouwens opvalt dat het echt ontzettend lange trams zijn met een hoog frequentie tijdens de spits. Gaat dat niet eens een keer fout?
nicequote:Op woensdag 12 december 2012 23:14 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Ter aanvullig nog meer foto's van de tram van Casablanca:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ http://img855.imageshack.us/img855/2192/mg7729.jpg (copy/paste deze link) ]
[ afbeelding ]
Wellicht kan utrecht ze samen met Rotterdam als strategisch reserve houden, daar hebben ze ook al weleens hun dienst bewezen op lijn 2quote:Op donderdag 13 december 2012 09:44 schreef bork het volgende:
De BRU gaat haar Weense trams weer verkopen![]()
![]()
en nu weer niet
Fucking mooi. Mooi voor de verandering dat zij daar niet met een standaard Citadis/Combino/Avenio rijden.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 00:05 schreef Bitlord het volgende:
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor).
Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad.
Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag.
De Tatra T3 vormt al decennia de ruggengraat van het Praagse trambedrijf. Op het toppunt reden er 700 van rond, ik weet niet precies hoeveel er nu nog zijn, maar het moeten er nog honderden zijn. Het filmpje toont een losse vierasser van lijn 3 bij metrostation Kobylisy.
De meeste diensten worden uitgevoerd met dubbele stellen. Na een bezoek aan de Karelsbrug kruisen we een koppelstel op de Křižovnickém náměstí in het midden van de stad.
[ afbeelding ]
Aan de andere kant van de Karelsbrug rijden ook trams. De 7062 op de Malostranské náměstí.
Národni, bij de halte Národní divadlo. Twee reclametrams van het vervoersbedrijf.
Een deel van de T3-trams is gemoderniseerd en nu beter toegankelijk voor mindervaliden. De middeninstap is verlaagd. Om deze lagevloervierassers goed te benutten worden ze altijd gecombineerd ingezet met een niet-verlaagde T3. Een koppelstel bij de halte Pražský hrad, bij de grote Kathedraal in de Praagse Burcht.
[ afbeelding ]
Eén van de interessante plekken van de stad was een stukje strengelspoor in de Letenská, waar flink wat lijnen enkelspoor door een mooi poortje rijden. In het filmpje een koppelstel van het type T6A5, waar er 150 van rondrijden.
[ afbeelding ]
Dlouhá třída, met op de achtergrond een brug over de Moldou.
[ afbeelding ]
Naast het poortje was de Chotkova hill een bijzonder interessante verassing. Een bijzonder mooie klim waar flink wat tramlijnen over rijden. Wie er in de buurt is moet er met de tram overheen, of eventjes gaan kijken.
[ afbeelding ]
Naast de al eerder beschreven Tatra's zijn er nog drie andere tramtypen die door de stad heen rijden. Deze tweerichtingachtassers type KT8D5 zijn er een van.
De eerste serie "echte" lagevloertrams zijn die Skodatrams van het type 14T, waar er zo'n 60 van rondrijden.
[ afbeelding ]
Erg mooi is de nieuwe serie Forcities, die langzaamaan de Tatra's vervangen. Er rijden er al flink wat rond, maar de serie wordt uitgebreid tot 250 trams. (excuseer voor het tegenlicht)
Het Praagse trambedrijf heeft op mij een goede indruk achtergelaten. Het materieel en de sporen lijkt goed te worden onderhouden, de sporen liggen er goed bij en de tram heeft bijna overal voorrang op het overige verkeer. Wat mij bijzonder opviel was de punctualiteit van het openbaar vervoer: zowel bussen, trams en metro's waren constant op de minuut op tijd.
Ik zal ze van de week eens op mijn gemak bekijken, thx Bitlord!quote:Op zaterdag 5 januari 2013 00:05 schreef Bitlord het volgende:
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor).
Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad.
Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag.
quote:[...]
Verkeersminister Schultz moet miljarden euro's bezuinigen, meldt het AD en ze heeft haar oog onder meer laten vallen op de tramverbinding naar de Uithof.
[...]
Jaarlijks zo'n 4/5 springers waarvan er zo'n 3 succesvol zijn, 2 weken geleden nog. In de stad rijden we 50 maar zodra we buiten Den Haag rijden, rijden we 80 km/uquote:Op vrijdag 8 februari 2013 09:03 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Proberen er veel mensen zelfmoord te plegen door voor een tram te springen dan? Dat zou nu niet mijn eerste keuze zijn mocht ik ooit de behoefte krijgen om een eind aan mijn leven te maken... Die dingen gaan toch nooit echt heel hard?
Wow hoe is dat gebeurd?quote:Op vrijdag 8 februari 2013 10:43 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mijn eerste aanrijding![]()
[ afbeelding ]
Gewoon een auto die op het allerlaatste moment voor langs wilde schieten terwijl ik daar 25 km/u reed. Dus had hem tussen mijn wagen en een mast geklemd. Zwaargewond maar hij heeft er niks aan overgehouden gelukkigquote:
Dit geldt ook voor de normale sneltrams.. Jammer, die sneltrams vind ik persoonlijk mooier (lijkt op een metrostel) en wat meer hebben dan die standaard lagevloertrams. Echt een kenmerk van Utrecht vind ik.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 18:30 schreef bork het volgende:
Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht
Combino van RVSquote:Op zaterdag 16 februari 2013 23:45 schreef admiraal_anaal het volgende:
Onze remise gaat verbouwd worden en dan wordt het tijd voor een filmpje
Yep, ze zijn ook bezig met een spoorlijn van Tanger naar Casablanca. Is wel veel verzet tegen om dat je met het geld dat daar mee gemoeid is 16.000 bibliotheken, 25 universitaire ziekenhuizen of 6000 hectare industriële zones van kunt bewerkstelligen. Na 2015 willen ze ook beginnen met een lijn van Agadir naar Marrakech. Ze willen dat de treinen op dat traject 320 km p/u gaan rijden, dan kun je de afstand tussen Tanger en Casablanca in 2,5 uur overbruggen.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:42 schreef o.us2.0 het volgende:
Ik heb tramfoto's van mijn laatste trip naar Marokko
Rabat
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Casablanca:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je bedoelt de HSL (hogesnelheidslijn)?quote:Op zondag 3 maart 2013 18:07 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Yep, ze zijn ook bezig met een spoorlijn van Tanger naar Casablanca. Is wel veel verzet tegen om dat je met het geld dat daar mee gemoeid is 16.000 bibliotheken, 25 universitaire ziekenhuizen of 6000 hectare industriële zones van kunt bewerkstelligen. Na 2015 willen ze ook beginnen met een lijn van Agadir naar Marrakech.
Yep, zeker prestige, maar wel indrukwekkende prestige moet ik bekennen. Wel veel verzet tegen.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:18 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Je bedoelt de HSL (hogesnelheidslijn)?Want er is al een spoorlijn van Tanger naar Casablanca, dat wordt gebruikt voor Intercitytreinen. De HSL in Marokko is een prestige project joh, om als eerste land in Afrika en de Arabische wereld een HSL te hebben. Je moest eens weten hoeveel binnenlandse vluchten er wel niet zijn, en hoe vaak die wel niet gebruikt worden. Dan vind ik een HSL ook overbodig.
Maar is een leuk en interessant projectje joh!
En we gaan hier een beetje offtopic, dit topic gaat over trams, niet over treinen
Ja, een indrukwekkende prestige dat weggegooid geld is (net als de Fyra btwquote:Op zondag 3 maart 2013 18:19 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Yep, zeker prestige, maar wel indrukwekkende prestige moet ik bekennen. Wel veel verzet tegen.
Ik twijfel ook wat het wordt. Er wordt 1,8 miljard euro in dat traject gestoken. Deel geleend geld, deel sponsorgeld en een deel overheidsgeld. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook 25.000 plattelandscholen bouwen. Ze zijn sowieso ambitieus. Er zijn al plannen om daarna te beginnen aan de HSL van Agadir naar Marrakech. Alstom zou dan de treinen moeten gaan leveren. Heerst veel kritiek omdat het gigantisch veel geld kost.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:25 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Ja, een indrukwekkende prestige dat weggegooid geld is (net als de Fyra btw). Zowat elke grote stad daar heeft een eigen publieke regionale vliegveld met een terminal dat verbonden is met tig binnenlandse vluchten, een HSL daarnaast is gewoon overbodig. Maar het heeft denk ik eerder te maken omdat ze van plan zijn een tunnel onder de straat van Gibraltar te maken, om het aan te sluiten met het Europese HSL-netwerk, een soort Kanaaltunnel-Zuid. In dat opzicht kan ik ze ook weer geen ongelijk geven... Ben echt benieuwd hoe het er straks uit ziet, de promovideo's en foto's zien er in ieder geval indrukwekkend en tof uit.
quote:Op vrijdag 8 februari 2013 10:43 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mijn eerste aanrijding![]()
[ afbeelding ]
Hoe zit het met de investeringen in het Rif, o.us? De grootste investeringen zijn de bouw van de haven Tanger Med 2 die nu bezig is en ze willen Nador opnieuw gaan bouwen en indelen. Verder kan ik mij niks heugen.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:35 schreef o.us2.0 het volgende:
Nog meer foto's van de tram van Casablanca
[ afbeelding ]
Op het perron mag je geen foto's maken, wel daarbuitenHier bij de RET op de metro ook zo'n regel. Vraag mij af waarom.
[ afbeelding ]
Gewoon omdat mooi.
[ afbeelding ]
Omaatje die een kaartje probeert te kopen via de automaat. Daar gebruiken ze ook een chipkaartsysteem voor in de tram en bus, maar wat slimmer. Je kan daar wegwerpchipkaarten tot 3x heropladen met tegoed of een reisproduct. Daar betaal je ook 1 prijs per rit, ongeacht hoever of hoelang je reist. Je betaalt dezelfde prijs!
[ afbeelding ]
Gewoon mooi
quote:
Zijn dit ze?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 12:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat een pauperbende is de tram van lille, zijn die voertuigen gemaakt door de firma pauper en co? Ze worden iig onderhouden door plakband en zonen..
Ja dat zijn ze, ongeloofelijk, het leek wel alsof ze croos country op onverharde weg reden, nog nooit zoiets meegemaakt.quote:Op zondag 17 maart 2013 01:46 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Zijn dit ze?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ze zijn wel heel erg breed voor een tram. Lijkt alsof het een metrobreedte heeft (of sneltrambreedte, op z'n minst).
Bedankt voor het delen, hoe zijn mijn verzamelbanden?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:57 schreef bork het volgende:
Ik ben bezig met een fotoalbum voor jr, ik kwam deze in camouflagekleuren gehulde PCC tegen![]()
[ afbeelding ]
mmm, ik zette ze steeds onderaan, ben nu bezig met Columbo, in Frankrijk kan je dit zelf niet? Als je ze graag wil kan ik ze wel voor je regelen? Laat maar weten per PM.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:34 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Bedankt voor het delen, hoe zijn mijn verzamelbanden?
De nieuwe portalen zijn die niet in het midden staan?quote:Een filmpje van vanmiddag hoe het sneltramtracé in Utrecht er nu uitziet tussen Utrecht, Kanaleneiland en Utrecht Centraal via het 24 oktoberplein en het Westplein waar verschillende nieuwe portalen al te zien zijn.
Binnenkort buigt het tracé vlak voor de halte Westplein af naar rechts naar de nieuwe eindhalte Jaarbeursplein.
Donderdag begint de ombouw, donderdagmiddag stoppen de trams voor het laatst (tot 2018 ergens) aan de stadskant van Utrecht Centraal. Vanaf maandagmorgen komt de nieuwe halte Jaarbeursplein in dienst. Westplein gaat ook uit dienst en wordt zsm gesloopt (komt een fietsenstalling).quote:Op maandag 15 april 2013 23:07 schreef Duvel het volgende:
Veel gedoe al bij de Croeselaan, dat moet toch binnenkort in dienst?
In heel Afrika rijden er alleen trams in Algerije, Tunesië, Egypte, Marokko en Zuid-Afrika. Dus het is best apart voor dat continent.quote:Op vrijdag 2 november 2012 21:27 schreef Bitlord het volgende:
In Algiers rijden trouwens ook trams, net zoals in Tunesië. Daar hebben ze sinds kort ook Citadis, maar er rijden ook afgeleiden van de Hannoverse Üstra-trams.
quote:Op zondag 21 april 2013 19:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Hebben ze in Aken nu wel of geen trams? Heb er in het centrum geen gezien, maar gister was ik in de schemer bij een ASEAG depot of zo, en ik meen dat ik daar een tram zag staan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |