abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104558188
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 november 2011 15:26 schreef o.us het volgende:

[..]

Dan zal tram 6 neem ik aan ook RR worden?
Nope, wordt geen RR want Paul Krugerlaan is net breed genoeg voor 2.55 voertuigen en verderop ook zo'n zelfde situatie
pi_104558261
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 17:40 schreef Peter het volgende:

[..]

Geen auto meer :')
Maar het moet lukken :Y, anders leen je die van mij eerst, gebruik hem nu toch niet :+

[..]

De Randstadrail-voertuigen zijn voor veel tramlijnen net te breed.. Zo kunnen ze ook over de turfmarkt niet de omleidingsroute rijden als de tramtunnel dicht is..
Als ik hem kan lenen, graag :+

En de Turfmarkt is het de bocht die te scherp is helaas

quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2011 15:21 schreef o.us het volgende:
Mooie tram. Gaan alle GTL's dan weg of blijven er maar een paar lijnen over? In Rotterdam had je, op drie lijnen na, alleen maar Citadissen zien rijden. Op die drie alleen maar ZGT's die geleidelijk ook zullen verdwijnen naar Oostbloklanden.
in 2014 komt de eerste en de volledige GTL bestand gaat er uit. Zijn meer dan 30 jaar en gewoon op
pi_104567155
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 18:22 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Als ik hem kan lenen, graag :+

En de Turfmarkt is het de bocht die te scherp is helaas

[..]

in 2014 komt de eerste en de volledige GTL bestand gaat er uit. Zijn meer dan 30 jaar en gewoon op
Geef maar een gil waar je hem wil hebben, de zuignap :Y
dag
  woensdag 14 december 2011 @ 02:35:01 #105
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_105563883
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_105564675
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2011 22:00 schreef Peter het volgende:

[..]

Geef maar een gil waar je hem wil hebben, de zuignap :Y
Wil hem ook wel overkopen evt :+ mocht ie werken. Dan rij je s'avonds een rondje mee in het buitengebied ofzo kan ik hem meteen testen en als ie bevalt betalen :9
pi_105584168
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2011 06:02 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Wil hem ook wel overkopen evt :+ mocht ie werken. Dan rij je s'avonds een rondje mee in het buitengebied ofzo kan ik hem meteen testen en als ie bevalt betalen :9
Betalen? voor die nog geen 7 dollar? :+ Dan is een rondje al betaling genoeg :Y.
dag
pi_105709727
quote:
10s.gif Op woensdag 14 december 2011 02:35 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 22:42 schreef greavy het volgende:
Iemand het nieuwe uiterlijk van de trams al gezien in Utrecht?
In Dit PDF'je staat informatie over de renovatie en nieuwe kleurstellingen.
dag
  dinsdag 27 december 2011 @ 16:24:28 #109
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_106090220
De eerste vernieuwde sneltram is sinds deze week in dienst, voorlopig nog even in het gezelschap van een groene:

  woensdag 11 januari 2012 @ 13:37:01 #110
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_106679322
Oude plaatjes, ook met tram in Amsterdamse gracht: http://nvbs.com/toon.php?pag=Expo_10
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_106707692
Nu is er echt een begin gemaakt aan het slopen van de eerste GTL's ;(



  donderdag 12 januari 2012 @ 09:07:49 #112
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_106713936
Heftig... Kunnen ze die dingen missen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_107164374
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 09:07 schreef Duvel het volgende:
Heftig... Kunnen ze die dingen missen?
:Y Ja deze waren helemaal afgeschreven en alles wat ze evt nog konden gebruiken is er al gehaald. Binnenkort (2/3 maanden) wordt lijn 2 vervangen door Randstadrail voertuigen waardoor er weer wat extra GTL's over zijn die onder de remises verdeeld kunnen worden
pi_107165549
Zijn er zoveel RR-voertuigen over/geleverd? En enig idee wanneer lijn 9 om gaat? (Al lijkt me dat met de huidige route niet te kunnen que profiel bij de turfmarkt)
dag
pi_107165862
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 00:51 schreef Peter het volgende:
Zijn er zoveel RR-voertuigen over/geleverd? En enig idee wanneer lijn 9 om gaat? (Al lijkt me dat met de huidige route niet te kunnen que profiel bij de turfmarkt)
Zijn laatste maanden 15 voertuigen erbij gekomen. Er is te weinig plaats om te stallen, daarom hebben ze spoed gezet achter de verlenging bij (tijdelijke) eindhalte Javalaan. Passen nu 8 voertuigen maar moeten er 16 worden over 2 weken. Voor lijn 2 zullen er ongeveer 8/10 nodig zijn.
Daarbij is onderhoud soms problematisch geweest afgelopen jaar omdat alle wagen in dienst waren en als er dan 1 kapot was die niet omgeruild kon worden en dus een dienst uit moest vallen. Ook zijn er wagens die schade rijden en dus uit roulatie gehaald worden en dus was het steeds kantjeboord.

Lijn 9 gaat nog wel een jaar of 4 duren. Lijn 2 heeft prio. Voor lijn 9 moeten alle haltes aangepast worden, sporen verlegd worden, bochten aangepast worden. En alles hangt af van de concessies, want als HTM de concessie niet kan krijgen gaan ze er ook niet in investeren
  zondag 26 februari 2012 @ 00:04:23 #118
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_108402101
In de Libelle (ja, je leest het goed) stond en artikeltje over slapen in een tram of trein :Y check
http://controversy.nl/index2.htm *O*
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 5 juni 2012 @ 16:20:05 #119
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_112480321
schopje,

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_112484325
Hé! Het Hundertwasserhaus!
Oja, en een tram :P
pi_116076596
Na een vakantie in Frankrijk heb ik weer een kleine voorraad opgebouwd van tramstadreportages. Het wordt zo langzamerhand toch wel leuk om een collectie op te bouwen van verschillende steden.

Grenoble is een van de steden die ik nu kan afstrepen van mijn lijstje. Vriendin met een boek op de camping, en ik een dagje op pad naar een nieuwe stad. Gelegen aan de voet van de Alpen en rondom omgeven door bergen voelde ik mij als in een dal.

Met een modern tramsysteem geopend in 1987 is het inmiddels een van de oudere tramsystemen van onze zuider(over)buren. Het systeem is hierdoor al volwassener en het net is de afgelopen jaren behoorlijk uitgebreid. Momenteel heeft het geheel een netlengte van 33,6 kilometer.

Alors, wie verder wil lezen over het tramsysteem van Grenoble kan zich wenden tot Wikipedia. Hieronder een korte impressie van mijn dagje aan deze stad. Na het parkeren van de auto in één van de Parc+Relais van de stad kocht ik een dagkaart om zonder zorgen het gehele net te berijden.


[Ii]Twee Citadis 402-trams van lijn C kruisen elkaar bij de halte Neyrpic - Belledonne.[/I]

Op de augustusvrijdag van mijn bezoek werd het leeuwendeel van de diensten gereden met een van de 50 Citadis 402-trams uit de serie 6001-6050. In 2005 kwamen de eerste 35 voertuigen, in 2009 aangevuld met 15 vrij identieke trams.

Echt vol waren de trams niet, in tegenstelling tot sommige andere tramsteden. De frequenties in Grenoble waren ook niet erg hoog, met tienminutendiensten op drie van de vier lijnen, en kwartierdiensten op de lijn D. Drie van de vier lijnen deden het onderwijscomplex in het oosten van de stad aan, waar een serene rust heerste. Er zal een verband geweest zijn.


Interieur van de Citadis 402-trams, imiddels een bekend gezicht.

Een van de Citadis 402-trams. Het is best rustig in de tram.

Wegens werkzaamheden, die ik overigens niet heb kunnen ontdekken, was een van de lijnen die deels langs de universiteit reed, ingekort. Ik vermoedde gewoon een niet geheel onterechte ingekrompen dienstregeling.

Een tram van lijn C over de overloopwissels vlak voor het universiteitscomplex.

Een tram van de lijn die nog wel doorreed naar Plaine des Sports bij station Universites.

Bij het eindpunt Plaine des Sports is de stalling van het trambedrijf gevestigd. Een vrij onneembare vesting leek het, ik heb het maar niet eens geprobeerd om er binnen te geraken.


Stalling van de Semitag, het vervoersbedrijf van Grenoble. Aangezien op vier diensten na alle ritten werden uitgevoerd met Citadistrams, moesten achter de muren van het gebouw zo'n vijtig TFS-trams staan. Ik heb er slechts eentje gezien.

Terug naar de trein/tramhalte Gare Universites, waar een tram van lijn D op weg is naar het eindpunt Plaine des Sports.



Vanaf het station wilde ik met de tram weer naar de stad, maar halverwege de rit werden we vriendelijk verzocht om de tram te verlaten. Waarom begreep ik niet, maar verder reden was er niet bij. Iets met de tramlijn meelopen en in mijn beste Frans iets aan een agent vragen maakte veel duidelijk: een overval op een juwelier waarbij door daders en agenten behoorlijk was geschoten. Gelukkig had ik mijn dagje iets anders georganiseerd, anders had het geheel er misschien heel wat anders uitgezien. (zie en hier.



Na het centrum van Grenoble te hebben overleefd en van -beperkte- schrik een lekker Wokje te nemen, toogde ik naar lijn D, de enige lijn die op die bewuste vrijdag naar mijn waarneming werd bereden met TFS-trams. De TFS-trams kende ik van eerdere bezoeken aan Nantes en Parijs en doen bij mij inmiddels behoorlijk gedateerd aan.



TAG 2023 bij de eindhalte van lijn D te Hector Berlioz Universites.


En een andere TFS-trams in bewegend beeld.


Tot slot een foto van het interieur van de TFS-trams, de kleuren komen overeen met die van de Eurotrams in Straatsburg.
pi_116088577
^O^
pi_116091515
Paar daagjes geleden, een foto van de vertrekkende motorwagen M1602 met een sleep rijtuigen bij het depot van de RTM in Ouddorp.

pi_116258855
En die tram van de RTM in Ouddorp in bewegend beeld.

pi_116258906
Vandaag met enige toeval voor de eerste keer het tramnet van Charleroi bezocht. Het is eigenlijk niet te geloven waarom die hele metro daar ooit gebouwd is. Wat een enorme kapitaalvernietiging! Ik ben van Anderlues naar Charleroi gereisd; bij 5 van de metrohaltes stapte er gewoon niemand in of uit; stations fantômes! Worden hele roltrapsystemen in dienst gehouden voor 10 reizigers per dag?

En of het nou ook snel is? 26 minuten doet de tram er over van Anderlues naar station Depremie/Damprémy; een bus zou meer door de woonkernen gaan en is waarschijnlijk even snel. En een lagevloer. En niet zo ongelooflijk schuddend zodat je er welhaast misselijk van geraakt.

In Anderlues bij de beginhalte Monument staan de reizigers eindeloos kou te leiden zonder enige schuilgelegenheid, terwijl de tram minutenlang stilstaan om de hoek. Waarom keert de tram niet gewoon op de halte?

Hoewel men het geheel als een metro doet voorstellen, komt het nog meer boerentramachtig over. Lage frequenties, bestuurders die uitgebreid met klanten babbelen bij de haltes, kaartjes verkopen en zelfs uit de cabina stappen om de kaartjes te ontwaarden.

De stations; je waant je terug in de seventies. Wat een lelijkheid (wel schoon). En is er op het hele metronet één reclamebord wat verhuurd is? Geen adverteerder gezien, NERGENS.

Voor een buitenlander is België maar een vreemd land. Het tramnet van Charleroi heeft mijn beeld van Belgiïe verder doen vertwijfelen. Desondanks vond ik het een erg interessante ervaring om de tram van Charleroi eens te mogen bekijken, net zoals de tramstalling en twee van de weinige BN-trams in NMVB-kleuren die deze vrijdag nog dienst deed.


  zaterdag 1 september 2012 @ 12:08:17 #126
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_116265630
*O* :Y Lekker bezig Bitlord, leuk om allemaal te zien en te lezen!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 11 september 2012 @ 11:49:45 #127
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_116638007
Het is 9/11 en welke trams botsen op elkaar? Juist.

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_116704752
Den Haag gaat ook flink klussen aan het tramnet. Zie

en http://haaglanden.nl/ovtoekomst
dag
pi_117054080
Toekomst voor de tram van Lódz? Lagevloertrams maar ook nog echte buurtspoorwegen in deze lelijke Poolse stad.

Enkele dagen na mijn bezoek aan de grote Poolse Krakau was ik vanuit Warschau vertrokken naar Lódz om daar in een dag het tramnet te bekijken. Lódz ligt op ongeveer 2,5 uur reizen van Warschau en leek mij een interessant uitstapje. Vantevoren was mij bekend dat Lódz nog een aantal echte buitenlijnen in dienst heeft. Aangezien ik dat fenomeen alleen ken uit (foto)boeken van vroeger was ik benieuwd hoe dit was.

Lódz heeft 17 reguliere stadstramlijnen en daarnaast een drietal regionale lijnen, allen op meterspoor (nee, de PCC's kunnen hier geen tweede leven slijten!). Het stadstramnet wordt geëxploiteerd door het vervoerbedrijf van Lódz, op één van de buitenlijnen rijdt de MKT met een allergaartje aan materieel.

Aangezien ik bij een vriend kon slapen die in de ochtend vroeg naar zijn werk moest, kon ik met hem meerijden naar een voorstadstation van Warschau. Hij en zijn vader gingen richting de hoofdstad, en ik ging met de boemel de andere kant op. Een halfuur later kon ik overstappen op de sneltrein richting Lodz, die gelukkig aangenaam rustig was. Bij aankomst op station Lódz Fabryczna (het oostelijke hoofdstation) viel het mij al op dat de tramsporen er heel wat slechter bij liggen dan in Krakau. Hoewel ik later op de dag zag dat er trajectgedeeltes zijn die er wel als nieuw bijliggen, hebben de grote stukken slecht spoor m.i. een grote invloed op de rijsnelheid.

Op de foto komt een koppelstel met Konstal trams (in verschillende uitvoeringen zijn er maar liefst 850 trams van dit type in de stad) over de Jana Kilinkskiego langs het station rijden. Hoewel het niet goed te zien is is het spoor hier erg slecht en rijdt de tram niet harder dan 20 kilometer per uur.



Samen met lijn 4 wordt deze tak met lijn 1 weer door twee lijnen bediend. Elk apart met een frequentie van elke 20 minuten, wordt dit trajectdeel elke 10 minuten bediend.



Na een slecht engelssprekende Pool gevraagd te hebben hoe een dagkaartje hier heet kon ik richting een van de zes ogenschijnlijke zelfde kiosken die in een rij staan bij het station gaan, om daar bij zo'n typisch kioskvrouwtje voor ik meen E3 een dagkaart te kopen. Deze verkocht ook koffie en ik heb mogen ervaren hoe oploskoffie smaakt als de korrels niet goed oplossen in het water. Gadverdamme. Met een dagkaart in de hand liep ik weer richting de tramhalte om een beetje de stad verder in te gaan. Met een gereviseerde Konstal-tram ging de reis twee haltes in zuidelijke richting, om uit te stappen bij de kruising met de Aleja Marzalska Jozefa Pilsudskiego. Aangezien de tram op de weg stopt tussen het andere verkeer en deze weg geen prioriteit kon krijgen voor de drukke Aleja Marzalska had ik tijd genoeg om nog even een foto te maken van voorgenoemde tram.



Op de kruising kwam na een sigaretje een dienstwagen van lijn 14 aangereden, waarmee ik op weg ging naar het hoofddoel van deze dag. Hoewel het spoor er ogenschijnlijk beter bij lag dan in de voorgenoemde straat, werd ook hier vrij langzaam gereden.



Enkele haltes verder in westelijke richting stapte ik uit om naar een tram van lijn 46 te lopen. Op de achtergrond komt er al een tram van die lijn langs, maar eerst een foto van de deels op hetzelfde traject rijdende lijn 15.


Lijn 46 was het hoofddoel van de dag, maar waarom die lijn? Omdat het de langste lijn van Polen is en ook een van de langste in de wereld. Oke, de Kusttram in Belgi� is met 67 kilometer nog veel langer, maar lijn 46 is met 38 kilomter ook geen kleintje. Vanaf de in het zuiden in de stad gelegen shopping mall (wat lelijk is zoiets) rijdt de lijn door de hele stad Lodz richting het noorden. Vanaf daar rijdt de tram verder richting het plaatsje Zgierz om vervolgens nog verder te rijden naar het dorpje Ozorkow.


Waar de Kusttram 67 kilometer aflegt in 203 minuten (volgens Wikipedia) en dus een Vgem heeft van bijna 29 kilometer per uur, lijn 46 is een stuk langzamer want deze doet 115 minuten over 38 kilometer (Vgem 19km/h). Dit komt door slechte conditie van de sporen en het grote deel enkelspoor, waardoor op elkaar gewacht moet worden. De trams rijden overdag elke 20 minuten.

Waar de stadstram van Lodz afgezien van de vele varianten aan Konstal-trams een redelijk beperkte varieteit aan materieel heeft (er zijn nog twee lagevloertramtypes), wordt lijn 46 gereden met een allegaartje aan materieel. Er rijden nog enkele Konstal-trams op, ditmaal een door het trambedrijf gereviseerde 6-assige serie.



Daarnaast bestaat het uit 36 stellen bestaande materieelpark voor lijn 46 uit veel tweedehands materieel, voornamelijk Duits.

Op de foto een achtassige tram uit Freiburg bij de zuidelijke keerlus IKEA.


En op de stalling, die volgens mij alleen voor de trams van lijn 46 werd gebruikt, kwam ik deze tweerichtingswagens nog tegen waarvan mij niet bekend is waar in Duitsland deze gereden hebben.


Zelf ben ik in deze tram ingestapt, volgens mij afkomstig uit Mannheim.


Hoewel ik het korte tijd probeerde vanachter de bestuurdersplaats, lukte het mij het door de trillingen en de drukte niet om vanaf daar fatsoenlijk foto's en filmpjes te maken naar voren. Daarom heb ik na enkele haltes in de tram gevraagd of er iemand was die Engels sprak. Na mijn wensen te hebben uitgesprokenn was zij zo aardig om aan de bestuurder te vragen of ik bij hem in de cabine kon plaatsnemen. Dat was geen probleem, en zo had ik mogelijkheid om te proberen wat ik wilde, namelijk een trajectvideo maken van de hele lijn 46. Het resultaat staat hieronder. Aangezien ik van de bestuurder in gebrekkig engels te horen kreeg dat het nog wel erg lang duurde voor het eindpunt bereikt heb, ben ik halverwege gestopt met het filmen van het hele traject en heb ik alleen nog de interessante dingen gefilmd. Desalniettemin ben ik van mening dat het resultaat niet onaardig is.


Zoals in de video naar voren komt, is het trajectdeel buiten Lodz geheel enkelsporig met enkele kruisingsplekken. Het was dan ook elke tien minuten een verassing welke materieeltype er nu weer om de hoek kwam zetten.



Na meer dan anderhalf uur in een erg krappe ruimte kwam de tram eindelijk aan op het eindpunt in Ozorkow, waar ik nogmaals mijn tram en de gereedstaande wagen richting Lodz op de foto zetten.




Na een pauze van een klein uur in Ozorkow, waar ik na enig zoeken een pizzaria vond die een onverwacht lekkere tre-formaggi voorschotelde (en het erg apart vond daar een Nederlander tegen te komen), was ik weer klaar voor de terugreis. Eerst ben ik nog een halte met de lijn teruggelopen om daar nog twee trams te kunnen fotograferen in een dorpse omgeving.




Met de laatstgetoonde tram ben ik teruggereisd richting Lodz, om bij de stalling van lijn 46 uit te stappen. Hoewel het mij uiteraard niet lukte om de stalling op te komen, kon ik vanaf de buitenkant toch een goed zicht krijgen op de grote diversiteit aan dienst- en werkmaterieel.






Aldaar kwamen ook de twee types lagevloertrams langs, de Cityrunner en die nieuwe van Pesa.




Met een tram van lijn 11 ben ik naar het eindpunt van lijn 46 bij de IKEA gereden, om daar over te stappen op een andere interlokale lijn, de 41 richting Pabianice. Deze werd met stadstrammaterieel gereden en was iets minder interessant. Ik heb dan ook alleen op beide eindpunten een foto genomen, waar ik overigens niet de enige was.




Hierna werd het langzaamaan tijd om terug te keren richting Warschau, maar niet om een van de dronkaards van de stad richting de tram te zien waggelen, op straat te zien neervallen, vervolgens met de trambestuurder omhoog te helpen om laatstgenoemde in onverstaanbaar, doch duidelijk Pools te horen zeggen dat meneer maar naar huis mocht lopen en niet welkom was in de tram.





Lodz is een leuke dagje om met de tram te bezoeken, al ziet de stad er verder niet mooi uit. Ik heb mijn twijfels of buitenlijn 46 nog lang zal bestaan, aangezien er een goede weg langs ligt waarover bussen zoveel sneller kunnen rijden. Het zou mooi zijn als de lijn eens een grootschalige baanvernieuwing zou krijgen, maar of hier ook de middelen en intenties voor zijn?
pi_117064712
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 01:06 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Zijn laatste maanden 15 voertuigen erbij gekomen. Er is te weinig plaats om te stallen, daarom hebben ze spoed gezet achter de verlenging bij (tijdelijke) eindhalte Javalaan. Passen nu 8 voertuigen maar moeten er 16 worden over 2 weken. Voor lijn 2 zullen er ongeveer 8/10 nodig zijn.
Daarbij is onderhoud soms problematisch geweest afgelopen jaar omdat alle wagen in dienst waren en als er dan 1 kapot was die niet omgeruild kon worden en dus een dienst uit moest vallen. Ook zijn er wagens die schade rijden en dus uit roulatie gehaald worden en dus was het steeds kantjeboord.

Lijn 9 gaat nog wel een jaar of 4 duren. Lijn 2 heeft prio. Voor lijn 9 moeten alle haltes aangepast worden, sporen verlegd worden, bochten aangepast worden. En alles hangt af van de concessies, want als HTM de concessie niet kan krijgen gaan ze er ook niet in investeren
Bij de infoavond werd gezegd dat eind 2013 hele delen van lijn 9 klaar moeten zijn :Y.
dag
pi_117064742
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 03:11 schreef Bitlord het volgende:
Toekomst voor de tram van Lódz? Lagevloertrams maar ook nog echte buurtspoorwegen in deze lelijke Poolse stad.

Enkele dagen na mijn bezoek aan de grote Poolse Krakau was ik vanuit Warschau vertrokken naar Lódz om daar in een dag het tramnet te bekijken. Lódz ligt op ongeveer 2,5 uur reizen van Warschau en leek mij een interessant uitstapje. Vantevoren was mij bekend dat Lódz nog een aantal echte buitenlijnen in dienst heeft. Aangezien ik dat fenomeen alleen ken uit (foto)boeken van vroeger was ik benieuwd hoe dit was.

Lódz heeft 17 reguliere stadstramlijnen en daarnaast een drietal regionale lijnen, allen op meterspoor (nee, de PCC's kunnen hier geen tweede leven slijten!). Het stadstramnet wordt geëxploiteerd door het vervoerbedrijf van Lódz, op één van de buitenlijnen rijdt de MKT met een allergaartje aan materieel.

Aangezien ik bij een vriend kon slapen die in de ochtend vroeg naar zijn werk moest, kon ik met hem meerijden naar een voorstadstation van Warschau. Hij en zijn vader gingen richting de hoofdstad, en ik ging met de boemel de andere kant op. Een halfuur later kon ik overstappen op de sneltrein richting Lodz, die gelukkig aangenaam rustig was. Bij aankomst op station Lódz Fabryczna (het oostelijke hoofdstation) viel het mij al op dat de tramsporen er heel wat slechter bij liggen dan in Krakau. Hoewel ik later op de dag zag dat er trajectgedeeltes zijn die er wel als nieuw bijliggen, hebben de grote stukken slecht spoor m.i. een grote invloed op de rijsnelheid.

Op de foto komt een koppelstel met Konstal trams (in verschillende uitvoeringen zijn er maar liefst 850 trams van dit type in de stad) over de Jana Kilinkskiego langs het station rijden. Hoewel het niet goed te zien is is het spoor hier erg slecht en rijdt de tram niet harder dan 20 kilometer per uur.

[ afbeelding ]

Samen met lijn 4 wordt deze tak met lijn 1 weer door twee lijnen bediend. Elk apart met een frequentie van elke 20 minuten, wordt dit trajectdeel elke 10 minuten bediend.

[ afbeelding ]

Na een slecht engelssprekende Pool gevraagd te hebben hoe een dagkaartje hier heet kon ik richting een van de zes ogenschijnlijke zelfde kiosken die in een rij staan bij het station gaan, om daar bij zo'n typisch kioskvrouwtje voor ik meen E3 een dagkaart te kopen. Deze verkocht ook koffie en ik heb mogen ervaren hoe oploskoffie smaakt als de korrels niet goed oplossen in het water. Gadverdamme. Met een dagkaart in de hand liep ik weer richting de tramhalte om een beetje de stad verder in te gaan. Met een gereviseerde Konstal-tram ging de reis twee haltes in zuidelijke richting, om uit te stappen bij de kruising met de Aleja Marzalska Jozefa Pilsudskiego. Aangezien de tram op de weg stopt tussen het andere verkeer en deze weg geen prioriteit kon krijgen voor de drukke Aleja Marzalska had ik tijd genoeg om nog even een foto te maken van voorgenoemde tram.

[ afbeelding ]

Op de kruising kwam na een sigaretje een dienstwagen van lijn 14 aangereden, waarmee ik op weg ging naar het hoofddoel van deze dag. Hoewel het spoor er ogenschijnlijk beter bij lag dan in de voorgenoemde straat, werd ook hier vrij langzaam gereden.

[ afbeelding ]

Enkele haltes verder in westelijke richting stapte ik uit om naar een tram van lijn 46 te lopen. Op de achtergrond komt er al een tram van die lijn langs, maar eerst een foto van de deels op hetzelfde traject rijdende lijn 15.
[ afbeelding ]

Lijn 46 was het hoofddoel van de dag, maar waarom die lijn? Omdat het de langste lijn van Polen is en ook een van de langste in de wereld. Oke, de Kusttram in Belgi� is met 67 kilometer nog veel langer, maar lijn 46 is met 38 kilomter ook geen kleintje. Vanaf de in het zuiden in de stad gelegen shopping mall (wat lelijk is zoiets) rijdt de lijn door de hele stad Lodz richting het noorden. Vanaf daar rijdt de tram verder richting het plaatsje Zgierz om vervolgens nog verder te rijden naar het dorpje Ozorkow.
[ afbeelding ]

Waar de Kusttram 67 kilometer aflegt in 203 minuten (volgens Wikipedia) en dus een Vgem heeft van bijna 29 kilometer per uur, lijn 46 is een stuk langzamer want deze doet 115 minuten over 38 kilometer (Vgem 19km/h). Dit komt door slechte conditie van de sporen en het grote deel enkelspoor, waardoor op elkaar gewacht moet worden. De trams rijden overdag elke 20 minuten.

Waar de stadstram van Lodz afgezien van de vele varianten aan Konstal-trams een redelijk beperkte varieteit aan materieel heeft (er zijn nog twee lagevloertramtypes), wordt lijn 46 gereden met een allegaartje aan materieel. Er rijden nog enkele Konstal-trams op, ditmaal een door het trambedrijf gereviseerde 6-assige serie.

[ afbeelding ]

Daarnaast bestaat het uit 36 stellen bestaande materieelpark voor lijn 46 uit veel tweedehands materieel, voornamelijk Duits.

Op de foto een achtassige tram uit Freiburg bij de zuidelijke keerlus IKEA.
[ afbeelding ]

En op de stalling, die volgens mij alleen voor de trams van lijn 46 werd gebruikt, kwam ik deze tweerichtingswagens nog tegen waarvan mij niet bekend is waar in Duitsland deze gereden hebben.
[ afbeelding ]

Zelf ben ik in deze tram ingestapt, volgens mij afkomstig uit Mannheim.
[ afbeelding ]

Hoewel ik het korte tijd probeerde vanachter de bestuurdersplaats, lukte het mij het door de trillingen en de drukte niet om vanaf daar fatsoenlijk foto's en filmpjes te maken naar voren. Daarom heb ik na enkele haltes in de tram gevraagd of er iemand was die Engels sprak. Na mijn wensen te hebben uitgesprokenn was zij zo aardig om aan de bestuurder te vragen of ik bij hem in de cabine kon plaatsnemen. Dat was geen probleem, en zo had ik mogelijkheid om te proberen wat ik wilde, namelijk een trajectvideo maken van de hele lijn 46. Het resultaat staat hieronder. Aangezien ik van de bestuurder in gebrekkig engels te horen kreeg dat het nog wel erg lang duurde voor het eindpunt bereikt heb, ben ik halverwege gestopt met het filmen van het hele traject en heb ik alleen nog de interessante dingen gefilmd. Desalniettemin ben ik van mening dat het resultaat niet onaardig is.


Zoals in de video naar voren komt, is het trajectdeel buiten Lodz geheel enkelsporig met enkele kruisingsplekken. Het was dan ook elke tien minuten een verassing welke materieeltype er nu weer om de hoek kwam zetten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Na meer dan anderhalf uur in een erg krappe ruimte kwam de tram eindelijk aan op het eindpunt in Ozorkow, waar ik nogmaals mijn tram en de gereedstaande wagen richting Lodz op de foto zetten.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Na een pauze van een klein uur in Ozorkow, waar ik na enig zoeken een pizzaria vond die een onverwacht lekkere tre-formaggi voorschotelde (en het erg apart vond daar een Nederlander tegen te komen), was ik weer klaar voor de terugreis. Eerst ben ik nog een halte met de lijn teruggelopen om daar nog twee trams te kunnen fotograferen in een dorpse omgeving.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Met de laatstgetoonde tram ben ik teruggereisd richting Lodz, om bij de stalling van lijn 46 uit te stappen. Hoewel het mij uiteraard niet lukte om de stalling op te komen, kon ik vanaf de buitenkant toch een goed zicht krijgen op de grote diversiteit aan dienst- en werkmaterieel.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Aldaar kwamen ook de twee types lagevloertrams langs, de Cityrunner en die nieuwe van Pesa.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Met een tram van lijn 11 ben ik naar het eindpunt van lijn 46 bij de IKEA gereden, om daar over te stappen op een andere interlokale lijn, de 41 richting Pabianice. Deze werd met stadstrammaterieel gereden en was iets minder interessant. Ik heb dan ook alleen op beide eindpunten een foto genomen, waar ik overigens niet de enige was.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Hierna werd het langzaamaan tijd om terug te keren richting Warschau, maar niet om een van de dronkaards van de stad richting de tram te zien waggelen, op straat te zien neervallen, vervolgens met de trambestuurder omhoog te helpen om laatstgenoemde in onverstaanbaar, doch duidelijk Pools te horen zeggen dat meneer maar naar huis mocht lopen en niet welkom was in de tram.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Lodz is een leuke dagje om met de tram te bezoeken, al ziet de stad er verder niet mooi uit. Ik heb mijn twijfels of buitenlijn 46 nog lang zal bestaan, aangezien er een goede weg langs ligt waarover bussen zoveel sneller kunnen rijden. Het zou mooi zijn als de lijn eens een grootschalige baanvernieuwing zou krijgen, maar of hier ook de middelen en intenties voor zijn?
Leuke serie, leuk verslag!
dag
pi_117105159
Nog wat filmpes uit mijn archief:

Augustus 2012, een tram uit Charleroi in Anderlues:

De tunnel Noailles in Marseille:

Een CR4000 van de Croydon Tramlink, London.
pi_117128065
En de eerste twee filmpjes uit Saint-Étienne, later misschien meer:



In de stalling daar staan nog PCC-trams!
  zaterdag 22 september 2012 @ 21:23:37 #134
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117128865
Echt gaaf dat verslag van Lódz (Woodz)! Ik ben zelf ook een superliefhebber van Überlandstraßenbahn, door jouw buitenlijnen genoemd en volgens wikipedia Interurban. Ik zal ook snel moeten zijn denk ik zoiets wordt vast snel opgeheven. Ik was dinsdag in Brussel met de 44 naar Tervuren en daarvan naar de 39 gelopen in Ban Eik die me weer naar Stokkel bracht, gaaf metro station! twee keer Überlandstraßenbahn, echt zo dicht langs bomen dat de tram ze raakte (bladeren) top, zoiets hebben wij volgens mij niet. Ik las trouwens dat er morgen op de museumlijn in Amsterdam een oude Utrechtse tram rondjes rijdt, maar ik kan er niet echt iets over vinden.

[ Bericht 6% gewijzigd door bork op 22-09-2012 22:06:17 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_117129686
Leuk he, die buitenlijn in Lodz. Ik had ook graag eens rondgekeken in Katowice, Polen. Daar kon ik alleen even kort kijken bij het halen van een pizza op doorreis van Poznan naar Krakow. In Katowice is er nog sprake van een echt buitenlijnennet. Ik heb nu geen tijd om er op verder te Googlen, zou je zelf moeten doen. Ik wil er nog eens naar toe.....:)
  vrijdag 2 november 2012 @ 14:25:18 #136
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_118741764
Trams in Marokko :)

Casablanca




Rabat



Had dit niet verwacht eerlijk gezegd :)
Wat mij trouwens opvalt dat het echt ontzettend lange trams zijn met een hoog frequentie tijdens de spits. Gaat dat niet eens een keer fout?

[ Bericht 3% gewijzigd door Vaatwastablet op 02-11-2012 15:47:22 ]
  vrijdag 2 november 2012 @ 21:12:52 #137
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118755536
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 14:25 schreef Vaatwastablet het volgende:
Trams in Marokko :)

Had dit niet verwacht eerlijk gezegd :)
Wat mij trouwens opvalt dat het echt ontzettend lange trams zijn met een hoog frequentie tijdens de spits. Gaat dat niet eens een keer fout?
Nice!!!! :Y
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_118756180
het zal allicht veiliger zijn dan de honderden bussen op de weg die er eerst reden. Daarnaast minder autos op de weg.

Waar ik wel bang voor ben bij gekoppelde trams in dit soort landen is de koppeling tussen beide trams waar kinderen op gaan hangen, of mensen die er ff snel tussendoor willen lopen.
pi_118756273
In Algiers rijden trouwens ook trams, net zoals in Tunesië. Daar hebben ze sinds kort ook Citadis, maar er rijden ook afgeleiden van de Hannoverse Üstra-trams.
  zondag 4 november 2012 @ 12:47:35 #140
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_118802662
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:26 schreef Bitlord het volgende:
het zal allicht veiliger zijn dan de honderden bussen op de weg die er eerst reden. Daarnaast minder autos op de weg.

Waar ik wel bang voor ben bij gekoppelde trams in dit soort landen is de koppeling tussen beide trams waar kinderen op gaan hangen, of mensen die er ff snel tussendoor willen lopen.
Zal wel meevallen. Heb net Wiki gechecked en ze rijden buiten het centrum met name op vrije baan als een sneltram.

Wiki van de tram van Casablanca:
quote:
Dit tramsysteem is te vergelijken met een Nederlandse sneltram; het heeft op sommige trajecten veel weg van een metro; qua haltes en ongelijkvloerse kruisingen.
  dinsdag 6 november 2012 @ 18:03:18 #141
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118897635
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_118940305
En weer een tramstad voor mij erbij: gister na een bezoek aan Hamburg nog even een tussenstop kunnen maken in Bremen, waar deze mooie trams rijden.


  woensdag 7 november 2012 @ 21:31:57 #143
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118955257
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 16:20 schreef Bitlord het volgende:
En weer een tramstad voor mij erbij: gister na een bezoek aan Hamburg nog even een tussenstop kunnen maken in Bremen, waar deze mooie trams rijden.

nice, ik probeer altijd ergens wel een lijntje uit in Duitsland, het zijn er alleen zo verrekte veel!
Plauen bijvoorbeeld, wanneer kom je daar nou?

26 down

Bad Schandau
Berlijn
Bonn
Bremen
Dessau
Dresden
Duisburg
Düsseldorf
Erfurt
Frankfurt am Mainz
Freiburg
Görlitz
Halle
Hamburg
Hannover
Jena
Karlsruhe
Köln
Leipzig
Magdeburg
München
Naumburg
Oberhausen
Rostock
Schwerin
Wüppertal (Schwebebahn)

39 to do :( :o :P

[ Bericht 52% gewijzigd door bork op 07-11-2012 21:44:51 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 10 november 2012 @ 22:00:58 #144
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119068111
Uit Plzen:



Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 19 november 2012 @ 15:39:06 #145
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_119386541
Nice Duvel, was je daar voor of na Como? :P

Wie heeft het onderstaande ritje wel eens gedaan?



102 kilometer 4 uur en 16 minuten.

Ik ga begin februari een poging wagen

uit: http://mitglied.multimania.de/stadtbahnen/index.htm
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 19 november 2012 @ 18:33:45 #146
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119394081
quote:
10s.gif Op maandag 19 november 2012 15:39 schreef bork het volgende:
Nice Duvel, was je daar voor of na Como? :P
Voor!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 23 november 2012 @ 13:44:40 #147
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119536501
Sneltram Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein gaat weer rijden op 1 december, aldus het BRU zojuist.

En morgen ga ik het Nieuwe stukkie T2 In parijs Proberen :) *O*
pi_119538324
Nog even tussendoor: de tram in Groningen is van de baan. Het gemeentebestuur bleek te laf om uiteindelijk de knoop door te hakken, waardoor er weinig tot geen kans meer is op een modern tramsysteem in de Martinistad.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  donderdag 6 december 2012 @ 09:49:46 #149
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120008634
Al wat nieuws over de Groningse tram?
pi_120008790
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:48 schreef o.us2.0 het volgende:
Al wat nieuws over de Groningse tram?
quote:
9s.gif Op vrijdag 23 november 2012 14:34 schreef Karrs het volgende:
Nog even tussendoor: de tram in Groningen is van de baan. Het gemeentebestuur bleek te laf om uiteindelijk de knoop door te hakken, waardoor er weinig tot geen kans meer is op een modern tramsysteem in de Martinistad.
dag
pi_120008894
quote:
9s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:51 schreef Peter het volgende:

[..]

[..]

:{
Waarom?
pi_120251697
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 14:25 schreef Vaatwastablet het volgende:
Trams in Marokko :)

Casablanca
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Rabat
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Had dit niet verwacht eerlijk gezegd :)
Wat mij trouwens opvalt dat het echt ontzettend lange trams zijn met een hoog frequentie tijdens de spits. Gaat dat niet eens een keer fout?
Ter aanvullig nog meer foto's van de tram van Casablanca:






http://img855.imageshack.us/img855/2192/mg7729.jpg (copy/paste deze link)
  donderdag 13 december 2012 @ 00:59:20 #154
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_120255083
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 23:14 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Ter aanvullig nog meer foto's van de tram van Casablanca:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ http://img855.imageshack.us/img855/2192/mg7729.jpg (copy/paste deze link) ]
[ afbeelding ]
nice :)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 13 december 2012 @ 09:44:37 #155
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_120258613
De BRU gaat haar Weense trams weer verkopen :o |:(

en nu weer niet :P
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 13 december 2012 @ 16:42:23 #156
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120272681
quote:
11s.gif Op donderdag 13 december 2012 09:44 schreef bork het volgende:
De BRU gaat haar Weense trams weer verkopen :o |:(

en nu weer niet :P
Wellicht kan utrecht ze samen met Rotterdam als strategisch reserve houden, daar hebben ze ook al weleens hun dienst bewezen op lijn 2 :P
pi_121176866
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor).

Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad.

Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag.

De Tatra T3 vormt al decennia de ruggengraat van het Praagse trambedrijf. Op het toppunt reden er 700 van rond, ik weet niet precies hoeveel er nu nog zijn, maar het moeten er nog honderden zijn. Het filmpje toont een losse vierasser van lijn 3 bij metrostation Kobylisy.

De meeste diensten worden uitgevoerd met dubbele stellen. Na een bezoek aan de Karelsbrug kruisen we een koppelstel op de Kři¸ovnickém náměstí in het midden van de stad.


Aan de andere kant van de Karelsbrug rijden ook trams. De 7062 op de Malostranské náměstí.

Národni, bij de halte Národní divadlo‎. Twee reclametrams van het vervoersbedrijf.

Een deel van de T3-trams is gemoderniseerd en nu beter toegankelijk voor mindervaliden. De middeninstap is verlaagd. Om deze lagevloervierassers goed te benutten worden ze altijd gecombineerd ingezet met een niet-verlaagde T3. Een koppelstel bij de halte Pra¸ský hrad‎, bij de grote Kathedraal in de Praagse Burcht.


Eén van de interessante plekken van de stad was een stukje strengelspoor in de Letenská, waar flink wat lijnen enkelspoor door een mooi poortje rijden. In het filmpje een koppelstel van het type T6A5, waar er 150 van rondrijden.


Dlouhá třída‎, met op de achtergrond een brug over de Moldou.


Naast het poortje was de Chotkova hill een bijzonder interessante verassing. Een bijzonder mooie klim waar flink wat tramlijnen over rijden. Wie er in de buurt is moet er met de tram overheen, of eventjes gaan kijken.


Naast de al eerder beschreven Tatra's zijn er nog drie andere tramtypen die door de stad heen rijden. Deze tweerichtingachtassers type KT8D5 zijn er een van.

De eerste serie "echte" lagevloertrams zijn die Skodatrams van het type 14T, waar er zo'n 60 van rondrijden.


Erg mooi is de nieuwe serie Forcities, die langzaamaan de Tatra's vervangen. Er rijden er al flink wat rond, maar de serie wordt uitgebreid tot 250 trams. (excuseer voor het tegenlicht)

Het Praagse trambedrijf heeft op mij een goede indruk achtergelaten. Het materieel en de sporen lijkt goed te worden onderhouden, de sporen liggen er goed bij en de tram heeft bijna overal voorrang op het overige verkeer. Wat mij bijzonder opviel was de punctualiteit van het openbaar vervoer: zowel bussen, trams en metro's waren constant op de minuut op tijd.
pi_121177217
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 00:05 schreef Bitlord het volgende:
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor).

Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad.

Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag.

De Tatra T3 vormt al decennia de ruggengraat van het Praagse trambedrijf. Op het toppunt reden er 700 van rond, ik weet niet precies hoeveel er nu nog zijn, maar het moeten er nog honderden zijn. Het filmpje toont een losse vierasser van lijn 3 bij metrostation Kobylisy.

De meeste diensten worden uitgevoerd met dubbele stellen. Na een bezoek aan de Karelsbrug kruisen we een koppelstel op de Křižovnickém náměstí in het midden van de stad.

[ afbeelding ]
Aan de andere kant van de Karelsbrug rijden ook trams. De 7062 op de Malostranské náměstí.

Národni, bij de halte Národní divadlo‎. Twee reclametrams van het vervoersbedrijf.

Een deel van de T3-trams is gemoderniseerd en nu beter toegankelijk voor mindervaliden. De middeninstap is verlaagd. Om deze lagevloervierassers goed te benutten worden ze altijd gecombineerd ingezet met een niet-verlaagde T3. Een koppelstel bij de halte Pražský hrad‎, bij de grote Kathedraal in de Praagse Burcht.

[ afbeelding ]
Eén van de interessante plekken van de stad was een stukje strengelspoor in de Letenská, waar flink wat lijnen enkelspoor door een mooi poortje rijden. In het filmpje een koppelstel van het type T6A5, waar er 150 van rondrijden.

[ afbeelding ]
Dlouhá třída‎, met op de achtergrond een brug over de Moldou.

[ afbeelding ]
Naast het poortje was de Chotkova hill een bijzonder interessante verassing. Een bijzonder mooie klim waar flink wat tramlijnen over rijden. Wie er in de buurt is moet er met de tram overheen, of eventjes gaan kijken.

[ afbeelding ]
Naast de al eerder beschreven Tatra's zijn er nog drie andere tramtypen die door de stad heen rijden. Deze tweerichtingachtassers type KT8D5 zijn er een van.

De eerste serie "echte" lagevloertrams zijn die Skodatrams van het type 14T, waar er zo'n 60 van rondrijden.

[ afbeelding ]
Erg mooi is de nieuwe serie Forcities, die langzaamaan de Tatra's vervangen. Er rijden er al flink wat rond, maar de serie wordt uitgebreid tot 250 trams. (excuseer voor het tegenlicht)

Het Praagse trambedrijf heeft op mij een goede indruk achtergelaten. Het materieel en de sporen lijkt goed te worden onderhouden, de sporen liggen er goed bij en de tram heeft bijna overal voorrang op het overige verkeer. Wat mij bijzonder opviel was de punctualiteit van het openbaar vervoer: zowel bussen, trams en metro's waren constant op de minuut op tijd.
Fucking mooi. Mooi voor de verandering dat zij daar niet met een standaard Citadis/Combino/Avenio rijden.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 12:22:45 #159
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121187417
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 00:05 schreef Bitlord het volgende:
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor).

Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad.

Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag.
Ik zal ze van de week eens op mijn gemak bekijken, thx Bitlord!

[ Bericht 71% gewijzigd door bork op 05-01-2013 13:19:58 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 14 januari 2013 @ 01:28:07 #160
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121533839
Afgelopen kerstvakantie



tramomsingeling!

jammer van het stelletje in de voorgrond, het oranje petje hoorde bij mijn reisgezelschap :P .

[ Bericht 26% gewijzigd door bork op 14-01-2013 01:40:57 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121907079
En nog een compilatiefilmpje van de trams (en metros) tijdens mijn bezoek in Praag, Tsjechië.

pi_121972459
Den Haag komt niet met geld voor de tram naar de Uithof:

http://www.rtvutrecht.nl/(...)ojecten-utrecht.html

quote:
[...]
Verkeersminister Schultz moet miljarden euro's bezuinigen, meldt het AD en ze heeft haar oog onder meer laten vallen op de tramverbinding naar de Uithof.
[...]
For great justice!
pi_122628583
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 09:03 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Proberen er veel mensen zelfmoord te plegen door voor een tram te springen dan? Dat zou nu niet mijn eerste keuze zijn mocht ik ooit de behoefte krijgen om een eind aan mijn leven te maken... Die dingen gaan toch nooit echt heel hard?
Jaarlijks zo'n 4/5 springers waarvan er zo'n 3 succesvol zijn, 2 weken geleden nog. In de stad rijden we 50 maar zodra we buiten Den Haag rijden, rijden we 80 km/u
pi_122630840
Mijn eerste aanrijding ;(

  vrijdag 8 februari 2013 @ 15:42:27 #165
342418 VKV
Plausibel
pi_122641279
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 10:43 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mijn eerste aanrijding ;(

[ afbeelding ]
Wow hoe is dat gebeurd? :o
pi_122642772
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 15:42 schreef VKV het volgende:

[..]

Wow hoe is dat gebeurd? :o
Gewoon een auto die op het allerlaatste moment voor langs wilde schieten terwijl ik daar 25 km/u reed. Dus had hem tussen mijn wagen en een mast geklemd. Zwaargewond maar hij heeft er niks aan overgehouden gelukkig
  zaterdag 16 februari 2013 @ 18:30:30 #167
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122957059
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_122971881
quote:
Dit geldt ook voor de normale sneltrams.. Jammer, die sneltrams vind ik persoonlijk mooier (lijkt op een metrostel) en wat meer hebben dan die standaard lagevloertrams. Echt een kenmerk van Utrecht vind ik.
Feyenoord Rotterdam
pi_122972103
Onze remise gaat verbouwd worden en dan wordt het tijd voor een filmpje :')

  zondag 17 februari 2013 @ 00:33:08 #170
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122973909
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 23:45 schreef admiraal_anaal het volgende:
Onze remise gaat verbouwd worden en dan wordt het tijd voor een filmpje :')

Combino van RVS ^O^ *O*
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_123580514
Ik heb tramfoto's van mijn laatste trip naar Marokko :+

Rabat










Casablanca:






[ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 03-03-2013 18:27:22 ]
  zondag 3 maart 2013 @ 18:07:01 #172
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123581590
quote:
14s.gif Op zondag 3 maart 2013 17:42 schreef o.us2.0 het volgende:
Ik heb tramfoto's van mijn laatste trip naar Marokko :+

Rabat
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Casablanca:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Yep, ze zijn ook bezig met een spoorlijn van Tanger naar Casablanca. Is wel veel verzet tegen om dat je met het geld dat daar mee gemoeid is 16.000 bibliotheken, 25 universitaire ziekenhuizen of 6000 hectare industriële zones van kunt bewerkstelligen. Na 2015 willen ze ook beginnen met een lijn van Agadir naar Marrakech. Ze willen dat de treinen op dat traject 320 km p/u gaan rijden, dan kun je de afstand tussen Tanger en Casablanca in 2,5 uur overbruggen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 03-03-2013 18:16:17 ]
pi_123582114
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:07 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Yep, ze zijn ook bezig met een spoorlijn van Tanger naar Casablanca. Is wel veel verzet tegen om dat je met het geld dat daar mee gemoeid is 16.000 bibliotheken, 25 universitaire ziekenhuizen of 6000 hectare industriële zones van kunt bewerkstelligen. Na 2015 willen ze ook beginnen met een lijn van Agadir naar Marrakech.
Je bedoelt de HSL (hogesnelheidslijn)? :P Want er is al een spoorlijn van Tanger naar Casablanca, dat wordt gebruikt voor Intercitytreinen. De HSL in Marokko is een prestige project joh, om als eerste land in Afrika en de Arabische wereld een HSL te hebben. Je moest eens weten hoeveel binnenlandse vluchten er wel niet zijn, en hoe vaak die wel niet gebruikt worden. Dan vind ik een HSL ook overbodig.
Maar is een leuk en interessant projectje joh!

En we gaan hier een beetje offtopic, dit topic gaat over trams, niet over treinen :P
  zondag 3 maart 2013 @ 18:19:56 #174
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123582156
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:18 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Je bedoelt de HSL (hogesnelheidslijn)? :P Want er is al een spoorlijn van Tanger naar Casablanca, dat wordt gebruikt voor Intercitytreinen. De HSL in Marokko is een prestige project joh, om als eerste land in Afrika en de Arabische wereld een HSL te hebben. Je moest eens weten hoeveel binnenlandse vluchten er wel niet zijn, en hoe vaak die wel niet gebruikt worden. Dan vind ik een HSL ook overbodig.
Maar is een leuk en interessant projectje joh!

En we gaan hier een beetje offtopic, dit topic gaat over trams, niet over treinen :P
Yep, zeker prestige, maar wel indrukwekkende prestige moet ik bekennen. Wel veel verzet tegen.
pi_123582363
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:19 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Yep, zeker prestige, maar wel indrukwekkende prestige moet ik bekennen. Wel veel verzet tegen.
Ja, een indrukwekkende prestige dat weggegooid geld is (net als de Fyra btw _O- ). Zowat elke grote stad daar heeft een eigen publieke regionale vliegveld met een terminal dat verbonden is met tig binnenlandse vluchten, een HSL daarnaast is gewoon overbodig. Maar het heeft denk ik eerder te maken omdat ze van plan zijn een tunnel onder de straat van Gibraltar te maken, om het aan te sluiten met het Europese HSL-netwerk, een soort Kanaaltunnel-Zuid. In dat opzicht kan ik ze ook weer geen ongelijk geven... Ben echt benieuwd hoe het er straks uit ziet, de promovideo's en foto's zien er in ieder geval indrukwekkend en tof uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 03-03-2013 18:26:13 ]
  zondag 3 maart 2013 @ 18:29:23 #176
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123582539
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:25 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Ja, een indrukwekkende prestige dat weggegooid geld is (net als de Fyra btw _O- ). Zowat elke grote stad daar heeft een eigen publieke regionale vliegveld met een terminal dat verbonden is met tig binnenlandse vluchten, een HSL daarnaast is gewoon overbodig. Maar het heeft denk ik eerder te maken omdat ze van plan zijn een tunnel onder de straat van Gibraltar te maken, om het aan te sluiten met het Europese HSL-netwerk, een soort Kanaaltunnel-Zuid. In dat opzicht kan ik ze ook weer geen ongelijk geven... Ben echt benieuwd hoe het er straks uit ziet, de promovideo's en foto's zien er in ieder geval indrukwekkend en tof uit.
Ik twijfel ook wat het wordt. Er wordt 1,8 miljard euro in dat traject gestoken. Deel geleend geld, deel sponsorgeld en een deel overheidsgeld. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook 25.000 plattelandscholen bouwen. Ze zijn sowieso ambitieus. Er zijn al plannen om daarna te beginnen aan de HSL van Agadir naar Marrakech. Alstom zou dan de treinen moeten gaan leveren. Heerst veel kritiek omdat het gigantisch veel geld kost.
pi_123582802
Nog meer foto's van de tram van Casablanca


Op het perron mag je geen foto's maken, wel daarbuiten :+ Hier bij de RET op de metro ook zo'n regel. Vraag mij af waarom.


Gewoon omdat mooi.


Omaatje die een kaartje probeert te kopen via de automaat :D. Daar gebruiken ze ook een chipkaartsysteem voor in de tram en bus, maar wat slimmer. Je kan daar wegwerpchipkaarten tot 3x heropladen met tegoed of een reisproduct. Daar betaal je ook 1 prijs per rit, ongeacht hoever of hoelang je reist. Je betaalt dezelfde prijs!


Gewoon mooi :)
  zondag 3 maart 2013 @ 18:43:57 #178
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123583158
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 10:43 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mijn eerste aanrijding ;(

[ afbeelding ]
  zondag 3 maart 2013 @ 18:50:50 #179
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123583416
quote:
14s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:35 schreef o.us2.0 het volgende:
Nog meer foto's van de tram van Casablanca

[ afbeelding ]
Op het perron mag je geen foto's maken, wel daarbuiten :+ Hier bij de RET op de metro ook zo'n regel. Vraag mij af waarom.

[ afbeelding ]
Gewoon omdat mooi.

[ afbeelding ]
Omaatje die een kaartje probeert te kopen via de automaat :D. Daar gebruiken ze ook een chipkaartsysteem voor in de tram en bus, maar wat slimmer. Je kan daar wegwerpchipkaarten tot 3x heropladen met tegoed of een reisproduct. Daar betaal je ook 1 prijs per rit, ongeacht hoever of hoelang je reist. Je betaalt dezelfde prijs!

[ afbeelding ]
Gewoon mooi :)
Hoe zit het met de investeringen in het Rif, o.us? De grootste investeringen zijn de bouw van de haven Tanger Med 2 die nu bezig is en ze willen Nador opnieuw gaan bouwen en indelen. Verder kan ik mij niks heugen.
  zondag 3 maart 2013 @ 20:44:43 #180
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_123589023
Heerlijke foto's Jellereppe! o.us2.0 thx! ^O^ *O* *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door bork op 04-03-2013 08:06:24 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 3 maart 2013 @ 23:18:10 #181
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123599121
quote:
10s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:44 schreef bork het volgende:
Heerlijke foto's Jellereppe! thx! ^O^ *O* *O*
Sorry. Stond er niet bij stil.
pi_123599865
quote:
10s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:44 schreef bork het volgende:
Heerlijke foto's Jellereppe! thx! ^O^ *O* *O*
Dat zijn mijn foto's. Pft.

[ Bericht 9% gewijzigd door Erasmus op 03-03-2013 23:31:33 ]
  maandag 4 maart 2013 @ 00:59:36 #183
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123603453
quote:
8s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:31 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Dat zijn mijn foto's. Pft.
Prachtfoto's.
  maandag 4 maart 2013 @ 08:07:01 #184
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_123605800
quote:
8s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:31 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Dat zijn mijn foto's. Pft.
:o |Sorry, maar geweldig! *O* *O* *O* *O*
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 16 maart 2013 @ 12:30:37 #185
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124126097
Wat een pauperbende is de tram van lille, zijn die voertuigen gemaakt door de firma pauper en co? Ze worden iig onderhouden door plakband en zonen.. -O-
pi_124152151
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat een pauperbende is de tram van lille, zijn die voertuigen gemaakt door de firma pauper en co? Ze worden iig onderhouden door plakband en zonen.. -O-
Zijn dit ze?



Ze zijn wel heel erg breed voor een tram. Lijkt alsof het een metrobreedte heeft (of sneltrambreedte, op z'n minst).
  zondag 17 maart 2013 @ 09:11:15 #187
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124155092
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 01:46 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Zijn dit ze?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ze zijn wel heel erg breed voor een tram. Lijkt alsof het een metrobreedte heeft (of sneltrambreedte, op z'n minst).
Ja dat zijn ze, ongeloofelijk, het leek wel alsof ze croos country op onverharde weg reden, nog nooit zoiets meegemaakt.

De sppoorwijdte is Meterspoor dus het lijkt al vlug virj breed, en last but not least: Ansaldobreda is de bouwer, kom ik net achter ;(
  vrijdag 22 maart 2013 @ 18:57:08 #188
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_124382673
Ik ben bezig met een fotoalbum voor jr, ik kwam deze in camouflagekleuren gehulde PCC tegen ;)

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 22 maart 2013 @ 19:34:12 #189
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124384064
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 18:57 schreef bork het volgende:
Ik ben bezig met een fotoalbum voor jr, ik kwam deze in camouflagekleuren gehulde PCC tegen ;)

[ afbeelding ]
Bedankt voor het delen, hoe zijn mijn verzamelbanden?
  vrijdag 22 maart 2013 @ 19:41:42 #190
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_124384347
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 19:34 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Bedankt voor het delen, hoe zijn mijn verzamelbanden?
mmm, ik zette ze steeds onderaan, ben nu bezig met Columbo, in Frankrijk kan je dit zelf niet? Als je ze graag wil kan ik ze wel voor je regelen? Laat maar weten per PM.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_124417926

Een filmpje van vanmiddag hoe het sneltramtracé in Utrecht er nu uitziet tussen Utrecht, Kanaleneiland en Utrecht Centraal via het 24 oktoberplein en het Westplein waar verschillende nieuwe portalen al te zien zijn.

Binnenkort buigt het tracé vlak voor de halte Westplein af naar rechts naar de nieuwe eindhalte Jaarbeursplein.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 22:21:56 #192
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_124423368
quote:
Een filmpje van vanmiddag hoe het sneltramtracé in Utrecht er nu uitziet tussen Utrecht, Kanaleneiland en Utrecht Centraal via het 24 oktoberplein en het Westplein waar verschillende nieuwe portalen al te zien zijn.

Binnenkort buigt het tracé vlak voor de halte Westplein af naar rechts naar de nieuwe eindhalte Jaarbeursplein.
De nieuwe portalen zijn die niet in het midden staan?
Wat een hoop beton daar op het 24 oktoberplein, kom daar eigenlijk nooit in de buurt.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_125331885
De Weense trams rijden sinds kort weer in Utrecht
  maandag 15 april 2013 @ 23:07:09 #194
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125334922
Veel gedoe al bij de Croeselaan, dat moet toch binnenkort in dienst?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 16 april 2013 @ 09:20:05 #195
141482 Q.
JurassiQ
pi_125343492
quote:
2s.gif Op maandag 15 april 2013 23:07 schreef Duvel het volgende:
Veel gedoe al bij de Croeselaan, dat moet toch binnenkort in dienst?
Donderdag begint de ombouw, donderdagmiddag stoppen de trams voor het laatst (tot 2018 ergens) aan de stadskant van Utrecht Centraal. Vanaf maandagmorgen komt de nieuwe halte Jaarbeursplein in dienst. Westplein gaat ook uit dienst en wordt zsm gesloopt (komt een fietsenstalling).
For great justice!
pi_125415570


De eerste beplakte Amsterdamse Combino is een feit.
  woensdag 17 april 2013 @ 23:36:01 #197
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125423676
Oogtering. :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 21 april 2013 @ 19:38:14 #198
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125566522
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:27 schreef Bitlord het volgende:
In Algiers rijden trouwens ook trams, net zoals in Tunesië. Daar hebben ze sinds kort ook Citadis, maar er rijden ook afgeleiden van de Hannoverse Üstra-trams.
In heel Afrika rijden er alleen trams in Algerije, Tunesië, Egypte, Marokko en Zuid-Afrika. Dus het is best apart voor dat continent.
  zondag 21 april 2013 @ 19:40:00 #199
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_125566619
Hebben ze in Aken nu wel of geen trams? Heb er in het centrum geen gezien, maar gister was ik in de schemer bij een ASEAG depot of zo, en ik meen dat ik daar een tram zag staan?
  maandag 22 april 2013 @ 13:43:39 #200
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125596477
quote:
5s.gif Op zondag 21 april 2013 19:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Hebben ze in Aken nu wel of geen trams? Heb er in het centrum geen gezien, maar gister was ik in de schemer bij een ASEAG depot of zo, en ik meen dat ik daar een tram zag staan?
:N :N
Nee, wordt wel weer over gesproken.

Ondertussen in Utrecht


Testrit op maandagochtend, er zijn problemen met de software, morgen rijdt de tram weer.

http://www.cu2030.nl/arch(...)-op-maandag-22-april
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 22 april 2013 @ 13:59:35 #201
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125597063
Nou ja, als het een dagje is... de vorige werkzaamheden leidden tot maanden ellende...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 22 april 2013 @ 14:01:12 #202
141482 Q.
JurassiQ
pi_125597123
quote:
7s.gif Op maandag 22 april 2013 13:59 schreef Duvel het volgende:
Nou ja, als het een dagje is... de vorige werkzaamheden leidden tot maanden ellende...
Ach, komende zomervakantie ligt het hele Utrechtse deel er ook weer weken uit.
For great justice!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')