abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90194502
Vervolg op het succesvolle tramtopic deel 1!
dag
pi_90194571
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 19:01 schreef Peter het volgende:
Vanochtend was randstadrail echt knudde. Geen info en van 7:10 tot 7:45u wachten op het eerste RR-voertuig op Den Haag centraal..
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 19:54 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Ja :') gelukkig was ik toen net vrij. Ik was om 06.00 vrij gezien ik heel de nacht heb gereden om wissels schoon te houden. Alleen ik ga naar huis, iemand rukt uit met een voertuig van de remise en hoppa, staat ie naast de rails :') en communicatie is vreemd en eng volgens mij. Sowieso richting passagiers maar ook richting het personeel wat op straat werkt. Ook de burgemeester klaagt :')
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:04 schreef Peter het volgende:
Geef eens een gil als je 's ochtends vroeg ri. z'meer rijdt :+
Ik moet elke ochtend (ex vrijdags) naar ZM stadhuis, kan ik op je vingers kijken door dat getinte glas O-).
dag
pi_90194928
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:07 schreef Peter het volgende:

[..]

[..]

[..]

:Y is goed, hoe vroeg ga je meestal?



Dit gebeurt er als een voertuig aan station Driemanspolder strandt voor 2/3 uur en de bestuurder in slaap valt :')

En hier stond ik afgelopen nacht 3 uur lang


  Boks-Chick maandag 20 december 2010 @ 20:14:51 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90195054
oooooooh ik ben zo blij dat ik nu met mijn tuut naar mijn werk kan ipv met de RR, de ellende van vorig jaar heb ik nog nachtmerries van, en ik lees alweer dat er bar weinig veranderd is ;(.
lolwut
  Boks-Chick maandag 20 december 2010 @ 20:16:11 #5
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90195163
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:07 schreef Peter het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ik heb vorige winter elke dag vanaf mozartlaan den haag naar driemanspolder zoetermeer gereden :D
Hebben we ongetwijfeld een keer in dezelfde tram gezeten *O*
lolwut
  maandag 20 december 2010 @ 20:17:45 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90195278
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2010 20:06 schreef Peter het volgende:
Vervolg op het succesvolle tramtopic deel 1!
Ruim zes jaar voor één topic, is dat een record?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90196450
quote:
19s.gif Op maandag 20 december 2010 20:16 schreef BrandX het volgende:

[..]

Ik heb vorige winter elke dag vanaf mozartlaan den haag naar driemanspolder zoetermeer gereden :D
Hebben we ongetwijfeld een keer in dezelfde tram gezeten *O*
Ik ben 1 dec. pas begonnen :+
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:13 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

:Y is goed, hoe vroeg ga je meestal?

[ afbeelding ]

Dit gebeurt er als een voertuig aan station Driemanspolder strandt voor 2/3 uur en de bestuurder in slaap valt :')

En hier stond ik afgelopen nacht 3 uur lang
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
tussen 7:15 en 7:30 vertrekken van centraal.

Ohja, ik stap vaak liever in 4 naar javalaan, die gaat tenminste zeker direct langs Stadhuis. 3 Centrum-west wil wel eens ineens niet verder gaan dan de 1e keer Centrum West :')
dag
pi_90197137
quote:
6s.gif Op maandag 20 december 2010 20:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ruim zes jaar voor één topic, is dat een record?
Het mag bijna op de FP he! :D B-)
dag
pi_90198412
De TramPluslijn naar Ridderkerk gaat in de koelkast van de SRR wegens bezuinigingen. Maar volgens mij waren ze al een aftakking na Akkeroord (Trampluslijn 23) richting Ridderkerk of schat ik dat verkeerd in?

[ Bericht 3% gewijzigd door o.us op 20-12-2010 21:02:10 ]
Feyenoord Rotterdam
  maandag 20 december 2010 @ 21:26:54 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90200250
quote:
11s.gif Op maandag 20 december 2010 21:01 schreef o.us het volgende:
De TramPluslijn naar Ridderkerk gaat in de koelkast van de SRR wegens bezuinigingen. Maar volgens mij waren ze al een aftakking na Akkeroord (Trampluslijn 23) richting Ridderkerk of schat ik dat verkeerd in?
Zijn ze daar niet een nieuwe remise aan het bouwen (aan de overkant van de A16)?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90200571
quote:
3s.gif Op maandag 20 december 2010 21:26 schreef Duvel het volgende:

[..]

Zijn ze daar niet een nieuwe remise aan het bouwen (aan de overkant van de A16)?
Klopt, maar een tramhalte richting de remise lijkt mij een bietje onlogisch. Lijn 27 (De Ridderkerklijn) wordt sowieso een aftakking van lijn 23 na Akkeroord.
Feyenoord Rotterdam
  maandag 20 december 2010 @ 21:32:52 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90200693
quote:
14s.gif Op maandag 20 december 2010 21:31 schreef o.us het volgende:

[..]

Klopt, maar een tramhalte richting de remise lijkt mij een bietje onlogisch. Lijn 27 (De Ridderkerklijn) wordt sowieso een aftakking van lijn 23 na Akkeroord.
Gaat lijn 23 maar tot Akkeroord dan? Die steekt de A16 toch al over?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90200735
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 21:32 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gaat lijn 23 maar tot Akkeroord dan? Die steekt de A16 toch al over?
Daarna heb je een aftakking tussen twee lijnen :P. En die andere aftakking waar lijn 23 niet heen gaat staat een tramhalte. Daarom lijkt het mij zo vreemd.

[ Bericht 8% gewijzigd door o.us op 20-12-2010 21:34:10 ]
Feyenoord Rotterdam
pi_90200839
Pics? :P
dag
pi_90201135
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 21:34 schreef Peter het volgende:
Pics? :P
Doe ik wel van het weekend of zo :P.

Alleen op Google Maps issie er niet.

http://maps.google.nl/map(...)000793,0.001682&z=19

Dan gaat het de Rotterdamseweg op richting Ridderkerk.
Feyenoord Rotterdam
pi_90220938
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:13 schreef admiraal_anaal het volgende:

[ afbeelding ]

Dit gebeurt er als een voertuig aan station Driemanspolder strandt voor 2/3 uur en de bestuurder in slaap valt :')

Ghehe, zaterdagnacht stond er ook 1 (leeg) op het leeghwaterplein. Enig idee waarom? Ik zou denken dat je hem dan langs een halte zet of bij HS voor de deur. (hij stond tussen de leeghwaterbrug en de halte) Kan me haast niet voorstellen dat hij heuvel af niet door het ijs in de rails komt (of kan hij daadwerkelijk uit de rails gedrukt worden?)
pi_90223833
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 08:09 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Ghehe, zaterdagnacht stond er ook 1 (leeg) op het leeghwaterplein. Enig idee waarom? Ik zou denken dat je hem dan langs een halte zet of bij HS voor de deur. (hij stond tussen de leeghwaterbrug en de halte) Kan me haast niet voorstellen dat hij heuvel af niet door het ijs in de rails komt (of kan hij daadwerkelijk uit de rails gedrukt worden?)
Had een motorstoring, komt veel voor met dit weer gezien de motoren bij een GTL onder het voertuig hangen. Bij de RR zitten ze op het dak
  dinsdag 21 december 2010 @ 10:45:22 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_90223922
ff wat vulling Gent voorjaar 2009







I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_90224432
PCC's O+
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_90249281

Uit 2006, Antwerpen geloof ik :Y
dag
pi_90249452
Ik mis spontaan die oude RET Düwagjes. :P

[ Bericht 1% gewijzigd door o.us op 21-12-2010 19:47:33 ]
Feyenoord Rotterdam
  woensdag 22 december 2010 @ 18:04:46 #22
64792 Mryc
play me one more song
pi_90298787
Vraag voor admiraalanaal: heb jij enig idee waarom tram 17 nog steeds in twee delen rijdt?
pi_90300400
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 18:04 schreef Mryc het volgende:
Vraag voor admiraalanaal: heb jij enig idee waarom tram 17 nog steeds in twee delen rijdt?
scheelt een heleboel wissels... en dus kans op storingen..
dag
  maandag 27 december 2010 @ 01:02:01 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_90479881
koude tram



Sorry voor de kwaliteit, het was koud
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_91124771
Ik ben veel meer geïnteresseerd in treinen, maar soms vind ik trams ook leuk.

Bij dezen wat foto's die ik gemaakt heb van trams van de RET.


Lijn 5 naar Willemsplein


Lijn 10 naar Spangen


Lijn 4 naar Centraal Station


Nog een keer Lijn 5 naar Willemsplein op een andere locatie.


Nog een keer Lijn 4 naar Centraal Station op een andere locatie.
  maandag 10 januari 2011 @ 18:32:03 #26
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_91125139
Waar is dit ook weer? Amsterdam of Arnhem?

Leuke foto's trouwens!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_91128251
Openluchtmuseum in Arnhem. :+
  maandag 21 maart 2011 @ 22:31:16 #28
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_94446864
Alwaar zaterdag een rondleiding wordt verzorgd gericht op de liefhebber+
Dus met goed inhoudelijk verhaal en in/aan/onder trams snuffelen.

Info+plaatjes: http://www.nvbs.com/OverNVBS/NVBS80Activiteiten.htm

"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 21 maart 2011 @ 22:44:17 #29
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94447686
Leuk! Jammer dat ik niet in de buurt ben. ;(

Bedankt voor de melding i.i.g.!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 21 maart 2011 @ 23:11:58 #30
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_94449487
quote:
6s.gif Op maandag 27 december 2010 01:02 schreef bork het volgende:
koude tram

[ afbeelding ]

Sorry voor de kwaliteit, het was koud
Lol, waar is dat? Ergens in Frankrijk zeker?
Feyenoord Rotterdam
  maandag 21 maart 2011 @ 23:17:23 #31
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94449818
quote:
2s.gif Op maandag 21 maart 2011 23:11 schreef o.us het volgende:

[..]

Lol, waar is dat? Ergens in Frankrijk zeker?
Ik vermoed Hannover...?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 21 maart 2011 @ 23:19:53 #32
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_94449943
Had zo'n vermoeden maar ik zie vaker zulke smalle Franse trammetjes dan die halve Duitse S-bahn.. :).
Feyenoord Rotterdam
  maandag 21 maart 2011 @ 23:45:43 #33
176916 Karrs
2007-2017
pi_94451393
quote:
6s.gif Op maandag 27 december 2010 01:02 schreef bork het volgende:
koude tram

[ afbeelding ]

Sorry voor de kwaliteit, het was koud
Dat lijkt zowaar op een hogevloertram. Ziet er "modern" uit. Waar is dit? Manchester?
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_94877527
Er schijnt in Amsterdam een malloot een tram te hebben tegengehouden door er roerloos voor te gaan staan.

:D !
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_95093890
Vanmiddag meegeweest met een nieuwe Citadis-tram in Rotterdam. Die rijden best aardig. Andere foto's verschijnen zo op Wikipedia Commons
pi_95097701
En de andere plaatjes staan online en wel hier
  woensdag 6 april 2011 @ 00:09:34 #37
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_95101460
Gaan die nieuwe Citadissen niet de ZGT's op lijnen 2, 4, 7, 8 en 20 vervangen?
Feyenoord Rotterdam
pi_95102106
Uiteindelijk wel maar ik denk dat ze nu nog in een soort proefbedrijf lopen samen met de oudere stellen. Ik kan met 95% zekerheid trouwens zeggen dat dit de enige nieuwe Citadis was die in de namiddag reed.
  woensdag 6 april 2011 @ 00:33:03 #39
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_95102546
Je ziet wel dat de Citadis I breder is dan de II-series, begreep nooit waarom ze nooit bij de andere lijnen reden behalve de TramPluslijnen maar dat is hetzelfde als de RandstadRailtrams en stadstrams van de HTM :P.
Ik zat gister trouwens in TramPluslijn 25 met tft-schermen :o, ik dacht ze het alleen bij metro's deden die schermen.
Feyenoord Rotterdam
pi_95104787
Onjuist. Beide series zijn even breed. Wel helt de bak van de nieuwe serie minder over de voorste (en achterste?) as waardoor de bochten genomen kunnen worden op de stadslijnen 4, 7 en 8.
  woensdag 6 april 2011 @ 01:39:01 #41
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95104854
quote:
7s.gif Op maandag 21 maart 2011 23:45 schreef Karrs het volgende:

[..]

Dat lijkt zowaar op een hogevloertram. Ziet er "modern" uit. Waar is dit? Manchester?
Sorry, ff niet opgelet, het was wat Duvel zei "Hannover"
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 6 april 2011 @ 01:47:01 #42
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95105031
Nog 1 gevonden, zomer 2009



Kop maar in ;)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_95105116
Telt de Kusttram ook mee?

Knokke-De Panne
Werewolf
pi_95105780
Overigens zijn de eerste Regiocitadis van de vervolgbestelling 4055-4072 ook al in dienst in Den Haag. Vooralsnog gewoon op lijn 3/4. Later ook op lijn 2 en mogelijk gekoppeld op lijn 4 (dus 2 tramstellen aan elkaar).

Het schijnt dat die lijn 4 behoorlijk druk kan zijn en het aantal ritten tussen Laan van NOI en Leidschenveen niet kan worden uitgebreid, zeker als metrolijn E vanaf augustus elke 10 minuten gaat rijden tussen Den Haag en Rotterdam Slinge.
pi_95106394
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 02:34 schreef Bitlord het volgende:
Overigens zijn de eerste Regiocitadis van de vervolgbestelling 4055-4072 ook al in dienst in Den Haag. Vooralsnog gewoon op lijn 3/4. Later ook op lijn 2 en mogelijk gekoppeld op lijn 4 (dus 2 tramstellen aan elkaar).

Het schijnt dat die lijn 4 behoorlijk druk kan zijn en het aantal ritten tussen Laan van NOI en Leidschenveen niet kan worden uitgebreid, zeker als metrolijn E vanaf augustus elke 10 minuten gaat rijden tussen Den Haag en Rotterdam Slinge.
Tot en met 4061 is binnen. Donderdag op vrijdagnacht komt 4062 binnen. Gekoppeld rijden op lijn 4 gaat gebeuren vanaf september, maar dan enkel de spitsritten. En die rijden van monstersestraat-javalaan. Spitsrit 3K rijdt dan enkel nog van Savornin Lohmanplein naar Laan van Noi Laag ipv Savornin Lohmanplein - Zoetermeer Centrum west.
  woensdag 6 april 2011 @ 07:46:20 #46
176916 Karrs
2007-2017
pi_95106734
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 01:47 schreef bork het volgende:
Nog 1 gevonden, zomer 2009

[ afbeelding ]

Kop maar in ;)
Berlijn?
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  woensdag 6 april 2011 @ 09:46:50 #47
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_95108933
Zijn ze in Den Haag al klaar met het ombouwen van tram 2 :)..?
Feyenoord Rotterdam
pi_95110145
quote:
2s.gif Op woensdag 6 april 2011 09:46 schreef o.us het volgende:
Zijn ze in Den Haag al klaar met het ombouwen van tram 2 :)..?
Nee nog niet, wordt wel binnen 2 maanden verwacht :Y
  woensdag 6 april 2011 @ 10:33:00 #49
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_95110381
Hebben jullie trouwens bij de HTM al plannen om de stadstrams te vervangen :P? Na de hoofdstad en de havenstad lijkt mij ook dat de trams na tig jaar dienst ook eens vervangen kunnen worden in de Hofstad.

[ Bericht 0% gewijzigd door o.us op 06-04-2011 10:33:20 ]
Feyenoord Rotterdam
  woensdag 6 april 2011 @ 10:34:56 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95110448
quote:
14s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:33 schreef o.us het volgende:
Hebben jullie trouwens bij de HTM al plannen om de stadstrams te vervangen :P? Na de hoofdstad en de havenstad lijkt mij ook dat de trams na tig jaar dienst ook eens vervangen kunnen worden in de Hofstad.
De 3000'en rijden toch nog op PCC-draaistellen? Mag inderdaad wel wat nieuws voor komen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 6 april 2011 @ 10:36:16 #51
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_95110496
quote:
3s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:34 schreef Duvel het volgende:

[..]

De 3000'en rijden toch nog op PCC-draaistellen? Mag inderdaad wel wat nieuws voor komen.
Volgens mij wel ja. Maar het is toch een stuk vertrouwd staatbeeld, die GTL :).
Feyenoord Rotterdam
pi_95110606
quote:
14s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:33 schreef o.us het volgende:
Hebben jullie trouwens bij de HTM al plannen om de stadstrams te vervangen :P? Na de hoofdstad en de havenstad lijkt mij ook de trams na tig jaar dienst ook eens vervangen kunnen worden in de Hofstad.
:Y ja zijn ze al een tijd mee bezig, deze maand wordt de knoop doorgehakt volgens mij voor welk type ze gaan. Alleen ivm bezuinigingen gaat het proces wel langzamer
pi_95110627
quote:
3s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:34 schreef Duvel het volgende:

[..]

De 3000'en rijden toch nog op PCC-draaistellen? Mag inderdaad wel wat nieuws voor komen.
Ja nog steeds pcc onderstel :Y
  woensdag 6 april 2011 @ 10:39:50 #54
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95110632
quote:
2s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:36 schreef o.us het volgende:

[..]

Volgens mij wel ja. Maar het is toch een stuk vertrouwd staatbeeld, die GTL :).
Ja, maar ook al dertig jaar oud of zo...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 6 april 2011 @ 10:40:01 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95110642
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:39 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Ja nog steeds pcc onderstel :Y
Kwaliteitje!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_95110684
http://www.htmfoto.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1253010720

Dit waren de laatste keuzes waaruit HTM een keuze ging maken
  woensdag 6 april 2011 @ 10:45:45 #57
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_95110883
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:41 schreef admiraal_anaal het volgende:
http://www.htmfoto.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1253010720

Dit waren de laatste keuzes waaruit HTM een keuze ging maken
De Siemens en Bombardier Berlin lijken mij wel wat :Y. Je moet het zelf wel inbeelden met de HTM huisstijl.
Feyenoord Rotterdam
  woensdag 6 april 2011 @ 10:52:55 #58
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95111106
quote:
7s.gif Op woensdag 6 april 2011 07:46 schreef Karrs het volgende:

[..]

Berlijn?
-O- :N
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 6 april 2011 @ 11:17:33 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95111989
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:41 schreef admiraal_anaal het volgende:
http://www.htmfoto.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1253010720

Dit waren de laatste keuzes waaruit HTM een keuze ging maken
Doe die Bombardier classic maar. De rest zijn gruwelijke hokken.

Zo mooi als de Amsterdamse 1G-7G wordt het toch nooit.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 6 april 2011 @ 12:01:01 #60
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_95113637
Het Klokhuis ging gisteren over trams. Dat was best tof.

Trams O+
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 6 april 2011 @ 13:11:59 #61
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95116378
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:01 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Het Klokhuis ging gisteren over trams. Dat was best tof.

Trams O+
Heb jij ff mazzel, is Groningen niet bezig met een tram of zo?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 6 april 2011 @ 13:28:05 #62
176916 Karrs
2007-2017
pi_95116885
quote:
4s.gif Op woensdag 6 april 2011 11:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

Doe die Bombardier classic maar. De rest zijn gruwelijke hokken.

Zo mooi als de Amsterdamse 1G-7G wordt het toch nooit.
Kwestie van smaak natuurlijk, ben het dan ook met je oneens. Moet je dit zien:



Citadissen van Mulhouse. Deze zijn toch wel gruwelijk mooi, hoor.
quote:
3s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

Heb jij ff mazzel, is Groningen niet bezig met een tram of zo?
:Y (klik)
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  woensdag 6 april 2011 @ 13:33:45 #63
176916 Karrs
2007-2017
pi_95117104
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:52 schreef bork het volgende:

[..]

-O- :N
:? Niet? Dat is toch een enkelgelede Tatra-tram, of ben ik nou helemaal gek? 8)7
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  woensdag 6 april 2011 @ 15:15:43 #64
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95121453
quote:
7s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:28 schreef Karrs het volgende:

[..]

Kwestie van smaak natuurlijk, ben het dan ook met je oneens. Moet je dit zien:

[ afbeelding ]

Citadissen van Mulhouse. Deze zijn toch wel gruwelijk mooi, hoor.

[..]

:Y (klik)
Die Mulhouse-tram is volgens mij ooit nog in Utrecht geweest om de HOV-tramlijn te promoten! Ik vind die nieuwe trams vaak veel plastic.

Maar misschien dat Groningen het beter doet! :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 6 april 2011 @ 16:05:44 #65
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95123545
quote:
11s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:33 schreef Karrs het volgende:

[..]

:? Niet? Dat is toch een enkelgelede Tatra-tram, of ben ik nou helemaal gek? 8)7
Tatra KT4 is goed maar die rijden ook elders rond, bekijk het haltebord maar eens goed ;)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_95124410


*O*



ok, help me even

dit is toch een HermeLijn-stel?
Werewolf
pi_95125059
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 01:47 schreef bork het volgende:
Nog 1 gevonden, zomer 2009

[ afbeelding ]

Kop maar in ;)
Görlitz, meer Oost-Duits kan je het niet hebben ;)
  woensdag 6 april 2011 @ 17:09:55 #68
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95126246
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 16:42 schreef Hiya het volgende:

[..]

Görlitz, meer Oost-Duits kan je het niet hebben ;)
*O* :Y
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_95126376
quote:
14s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:09 schreef bork het volgende:

[..]

*O* :Y
En dat zonder Google;)
  woensdag 6 april 2011 @ 18:30:48 #70
176916 Karrs
2007-2017
pi_95129679
quote:
2s.gif Op woensdag 6 april 2011 16:25 schreef sararaats het volgende:
[ afbeelding ]

*O*

[ afbeelding ]

ok, help me even

dit is toch een HermeLijn-stel?
HermeLijns rijden alleen in Gent en Antwerpen. Dit is er volgens mij geen - of ze hebben 'm drastisch verbouwd.

Wat is dat ding trouwens LELIJK! :N
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  donderdag 7 april 2011 @ 01:16:01 #71
143462 Battlefan
Pardon? PARDON?!
pi_95152856
quote:
7s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:30 schreef Karrs het volgende:

[..]

HermeLijns rijden alleen in Gent en Antwerpen. Dit is er volgens mij geen - of ze hebben 'm drastisch verbouwd.

Wat is dat ding trouwens LELIJK! :N
In de zomer gaan er toch altijd een aantal Hermelijnen richtin de kusttram? De tram op de foto is een LRV van BN, maar ze worden ook gewoon Kusttram genoemd dacht ik, die tussenbak is er later ingezet

[ Bericht 0% gewijzigd door Battlefan op 07-04-2011 02:19:24 ]
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
pi_95153427
Sinds 2005 worden er elke zomervakantie een dertiental HermeLijn-trams uit Antwerpen en Gent aan de kust ingezet, om het aanbod te versterken tussen Oostende en Westende. Men is echter bezig om de HermeLijn-diensten zo ver mogelijk uit te breiden. Sinds de zomer van 2008 rijden deze trams tot De Haan Zwarte Kiezel. Doordat een HermeLijn moeilijker kan draaien (geen meedraaiende wielstellen zoals een BN), moet hiervoor het spoor op verscheidene plaatsen heraangelegd worden. Sinds 2008 zijn er ook al (niet-reguliere) ritten met passagiers naar De Panne uitgevoerd, onder andere door een hoog defectencijfer bij de BN-trams. Vanaf 2010 werden de extra ritten naar De Haan Zwarte Kiezel gedurende de zomermaanden afgeschaft. Dit kaderde in het besparingsplan van De Lijn. Testritten tot Knokke werden in het voorjaar van 2010 eveneens al uitgevoerd met de HermeLijn. Vanaf juni 2010 rijdt de HermeLijn-tram dan ook van Knokke tot De Panne, op het hele traject. Ritten naar Westende Bad blijven echter nog prioriteit.

Bron: Wikipedia
Werewolf
  donderdag 7 april 2011 @ 08:11:28 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95155501
quote:
7s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:30 schreef Karrs het volgende:

[..]

Wat is dat ding trouwens LELIJK! :N
Afschuwelijk ja. :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 16 april 2011 @ 22:31:36 #74
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_95599048
Inside news vanuit de RET:
het schijnt dat er vanaf de nieuwe dienstregeling ook in het Engels omgeroepen gaat worden in de metro en tram in zone 5300 (Rotterdam Centrum) :P.
Feyenoord Rotterdam
pi_95877365
Leuk tramfilmpje van begin deze week van mij:
  dinsdag 17 mei 2011 @ 22:45:28 #76
176916 Karrs
2007-2017
pi_96967550

Randstadrail 4, van Zoetermeer (Centrum-West) naar het eindpunt Uithof.

Magnificent. :9~
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_97055888

Eigenaar: MHD Bratislava
Land van herkomst: Slowakije
Locatie: Bratislava (Slowakije)
Datum: 21 april 2011
  zaterdag 16 juli 2011 @ 00:13:21 #78
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99526780
totally cool oder ganz geil

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_99536494
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 22:45 schreef Karrs het volgende:

Randstadrail 4, van Zoetermeer (Centrum-West) naar het eindpunt Uithof.

Magnificent. :9~
Ik wil binnenkort lijn 3 gaan doen. Wel een timelaps, zoek alleen nog een houder voor mijn camera (full hd).

Dat filmpje trouwens.... 3 overtredingen geconstateerd :o _O-
  zondag 17 juli 2011 @ 16:34:06 #80
176916 Karrs
2007-2017
pi_99581961
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 12:19 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Ik wil binnenkort lijn 3 gaan doen. Wel een timelaps, zoek alleen nog een houder voor mijn camera (full hd).

Dat filmpje trouwens.... 3 overtredingen geconstateerd :o _O-
* Karrs meldt zich als houder
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_99587125
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 12:19 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Ik wil binnenkort lijn 3 gaan doen. Wel een timelaps, zoek alleen nog een houder voor mijn camera (full hd).

Dat filmpje trouwens.... 3 overtredingen geconstateerd :o _O-
Deze is goedkoop ( wordt gratis verzonden, wel 2-3 weken bezorgtijd) http://www.dealextreme.co(...)der-for-camera-37975
dag
pi_99618418
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 19:30 schreef Peter het volgende:

[..]

Deze is goedkoop ( wordt gratis verzonden, wel 2-3 weken bezorgtijd) http://www.dealextreme.co(...)der-for-camera-37975
Ik heb een platte voorruit dus denk niet dat dat echt gaat werken

pi_99622796
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 14:15 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Ik heb een platte voorruit dus denk niet dat dat echt gaat werken

[ afbeelding ]
Je kunt met 1 scharnier en een balhoofd aardig uit de voeten ( ik heb hem hier liggen en neem hem mee in een auto vandaag. ff testen)
dag
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 20:13:06 #84
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_100366686
De tram die in deze brochure staat is wel aardig feestelijk, wel gezien, helaas niet geplaat :(.
http://www.vag-freiburg.d(...)ywagen_Flyer_low.pdf
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 21:30:53 #85
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_100370399
quote:
7s.gif Op zondag 17 juli 2011 16:34 schreef Karrs het volgende:

[..]

* Karrs meldt zich als houder
En anders ik wel AA ;)
pi_100877024
HTM gaat "gekoppeld rijden" op RR4K

Vanaf maandag 22 augustus gaan er wijzigingen plaatsvinden in de dienstregeling van RandstadRail 3 (K) en 4 (K).

De RandstadRaillijnen 3 en 4 rijden maandag t/m zaterdag om de 10 minuten. Op maandag t/m vrijdag worden de ochtend- en avondspits versterkt met extra 3K en 4K ritten, dit zijn zogenaamde kort trajectritten.

RandstadRaillijn 4K rijdt tussen Monstersestraat en Zoetermeer Javalaan. Op RandstadRail 4K wordt een begin gemaakt met gekoppeld rijden.’ Dit betekent dat er 2 rijtuigen aan elkaar worden gekopppeld.

's Avonds en zondag de gehele dag rijden de RandstadRaillijnen om de15 minuten.

(Ik heb dit van SSC af, daar staat geen bron bij helaas)

Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 09:49:46 #87
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_102799643
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 13 oktober 2011 @ 12:49:03 #88
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_103033829
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_103034218
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 15:56 schreef Peter het volgende:

[..]

Je kunt met 1 scharnier en een balhoofd aardig uit de voeten ( ik heb hem hier liggen en neem hem mee in een auto vandaag. ff testen)
En nog uitgeprobeerd?

quote:
7s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 23:43 schreef Karrs het volgende:
HTM gaat "gekoppeld rijden" op RR4K

Vanaf maandag 22 augustus gaan er wijzigingen plaatsvinden in de dienstregeling van RandstadRail 3 (K) en 4 (K).

De RandstadRaillijnen 3 en 4 rijden maandag t/m zaterdag om de 10 minuten. Op maandag t/m vrijdag worden de ochtend- en avondspits versterkt met extra 3K en 4K ritten, dit zijn zogenaamde kort trajectritten.

RandstadRaillijn 4K rijdt tussen Monstersestraat en Zoetermeer Javalaan. Op RandstadRail 4K wordt een begin gemaakt met gekoppeld rijden.’ Dit betekent dat er 2 rijtuigen aan elkaar worden gekopppeld.

's Avonds en zondag de gehele dag rijden de RandstadRaillijnen om de15 minuten.

(Ik heb dit van SSC af, daar staat geen bron bij helaas)

[ afbeelding ]
Waarschijnlijk gaan ze alweer stoppen met het project gekoppeld rijden
  donderdag 13 oktober 2011 @ 13:05:03 #90
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_103034257
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:03 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

En nog uitgeprobeerd?

[..]

Waarschijnlijk gaan ze alweer stoppen met het project gekoppeld rijden
Thank god voor het stoppen met gekoppeld rijden _O_ Doe dan iig lijn 4, niet 4k :r
pi_103035718
Wat is het probleem dan?
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  donderdag 13 oktober 2011 @ 13:53:41 #92
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_103035750
quote:
7s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:52 schreef Karrs het volgende:
Wat is het probleem dan?
Gemiddeld 3 passagiers in zo'n gekoppelde RR :'). 4K is überhaupt geen RR die altijd vol zit, verre van zelfs..
pi_103036525
quote:
17s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:53 schreef GotC het volgende:

[..]

Gemiddeld 3 passagiers in zo'n gekoppelde RR :'). 4K is überhaupt geen RR die altijd vol zit, verre van zelfs..
Waarom hebben ze dan een koppelproef op die lijn gedaan :?
Was dat alleen om te zien of het technisch kan, of zo :?
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  donderdag 13 oktober 2011 @ 14:22:40 #94
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_103036699
quote:
7s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:17 schreef Karrs het volgende:

[..]

Waarom hebben ze dan een koppelproef op die lijn gedaan :?
Was dat alleen om te zien of het technisch kan, of zo :?
Dat kan AA je misschien vertellen?

Iig, de logica was imo ver te zoeken! Lijn 4 is altijd bomvol tijdens de spits..leek mij een betere keuze..
  donderdag 13 oktober 2011 @ 15:55:39 #95
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103039639
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:03 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Waarschijnlijk gaan ze alweer stoppen met het project gekoppeld rijden
Rijdt het erg beroerd?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_104124312





En de folder in PDF

Deze heeft de HTM dus besteld, order is geplaatst ter vervanging van de GTL
pi_104124329
quote:
5s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 15:55 schreef Duvel het volgende:

[..]

Rijdt het erg beroerd?
Nee je merkt het verschil nauwelijks
pi_104127955
De Siemens Avenio! Hij is pretty. :Y O+

Huh :? Wordt hij 2,55m breed? Waarom niet 2,65m zoals de RegioCitadis?

Ik heb 't idee dat ze deze in Groningen ook willen hebben. Alleen hebben ze daar m.i. nogal absurde eisen gesteld: ze willen een tram waar 290(!) personen in kunnen. Hij mag maximaal 45 meter lang zijn en moet 93 zitplaatsen hebben (vast + klapstoel)... de Avenio komt ook in 45m en heeft dan 93 vaste zitplaatsen. In Groningen moet hij wel 2,65m breed worden.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_104128245
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:03 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

En nog uitgeprobeerd?

[..]

Waarschijnlijk gaan ze alweer stoppen met het project gekoppeld rijden
Geen auto meer :')
Maar het moet lukken :Y, anders leen je die van mij eerst, gebruik hem nu toch niet :+
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 november 2011 17:34 schreef Karrs het volgende:
De Siemens Avenio! Hij is pretty. :Y O+

Huh :? Wordt hij 2,55m breed? Waarom niet 2,65m zoals de RegioCitadis?

Ik heb 't idee dat ze deze in Groningen ook willen hebben. Alleen hebben ze daar m.i. nogal absurde eisen gesteld: ze willen een tram waar 290(!) personen in kunnen. Hij mag maximaal 45 meter lang zijn en moet 93 zitplaatsen hebben (vast + klapstoel)... de Avenio komt ook in 45m en heeft dan 93 vaste zitplaatsen. In Groningen moet hij wel 2,65m breed worden.
De Randstadrail-voertuigen zijn voor veel tramlijnen net te breed.. Zo kunnen ze ook over de turfmarkt niet de omleidingsroute rijden als de tramtunnel dicht is..
dag
pi_104552645
Mooie tram. Gaan alle GTL's dan weg of blijven er maar een paar lijnen over? In Rotterdam had je, op drie lijnen na, alleen maar Citadissen zien rijden. Op die drie alleen maar ZGT's die geleidelijk ook zullen verdwijnen naar Oostbloklanden.

[ Bericht 13% gewijzigd door o.us op 19-11-2011 15:21:48 ]
Feyenoord Rotterdam
pi_104552789
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 17:40 schreef Peter het volgende:

[..]

Geen auto meer :')
Maar het moet lukken :Y, anders leen je die van mij eerst, gebruik hem nu toch niet :+

[..]

De Randstadrail-voertuigen zijn voor veel tramlijnen net te breed.. Zo kunnen ze ook over de turfmarkt niet de omleidingsroute rijden als de tramtunnel dicht is..
Dan zal tram 6 neem ik aan ook RR worden?
Feyenoord Rotterdam
pi_104558188
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 november 2011 15:26 schreef o.us het volgende:

[..]

Dan zal tram 6 neem ik aan ook RR worden?
Nope, wordt geen RR want Paul Krugerlaan is net breed genoeg voor 2.55 voertuigen en verderop ook zo'n zelfde situatie
pi_104558261
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 17:40 schreef Peter het volgende:

[..]

Geen auto meer :')
Maar het moet lukken :Y, anders leen je die van mij eerst, gebruik hem nu toch niet :+

[..]

De Randstadrail-voertuigen zijn voor veel tramlijnen net te breed.. Zo kunnen ze ook over de turfmarkt niet de omleidingsroute rijden als de tramtunnel dicht is..
Als ik hem kan lenen, graag :+

En de Turfmarkt is het de bocht die te scherp is helaas

quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2011 15:21 schreef o.us het volgende:
Mooie tram. Gaan alle GTL's dan weg of blijven er maar een paar lijnen over? In Rotterdam had je, op drie lijnen na, alleen maar Citadissen zien rijden. Op die drie alleen maar ZGT's die geleidelijk ook zullen verdwijnen naar Oostbloklanden.
in 2014 komt de eerste en de volledige GTL bestand gaat er uit. Zijn meer dan 30 jaar en gewoon op
pi_104567155
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 18:22 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Als ik hem kan lenen, graag :+

En de Turfmarkt is het de bocht die te scherp is helaas

[..]

in 2014 komt de eerste en de volledige GTL bestand gaat er uit. Zijn meer dan 30 jaar en gewoon op
Geef maar een gil waar je hem wil hebben, de zuignap :Y
dag
  woensdag 14 december 2011 @ 02:35:01 #105
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_105563883
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_105564675
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2011 22:00 schreef Peter het volgende:

[..]

Geef maar een gil waar je hem wil hebben, de zuignap :Y
Wil hem ook wel overkopen evt :+ mocht ie werken. Dan rij je s'avonds een rondje mee in het buitengebied ofzo kan ik hem meteen testen en als ie bevalt betalen :9
pi_105584168
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2011 06:02 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Wil hem ook wel overkopen evt :+ mocht ie werken. Dan rij je s'avonds een rondje mee in het buitengebied ofzo kan ik hem meteen testen en als ie bevalt betalen :9
Betalen? voor die nog geen 7 dollar? :+ Dan is een rondje al betaling genoeg :Y.
dag
pi_105709727
quote:
10s.gif Op woensdag 14 december 2011 02:35 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 22:42 schreef greavy het volgende:
Iemand het nieuwe uiterlijk van de trams al gezien in Utrecht?
In Dit PDF'je staat informatie over de renovatie en nieuwe kleurstellingen.
dag
  dinsdag 27 december 2011 @ 16:24:28 #109
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_106090220
De eerste vernieuwde sneltram is sinds deze week in dienst, voorlopig nog even in het gezelschap van een groene:

  woensdag 11 januari 2012 @ 13:37:01 #110
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_106679322
Oude plaatjes, ook met tram in Amsterdamse gracht: http://nvbs.com/toon.php?pag=Expo_10
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_106707692
Nu is er echt een begin gemaakt aan het slopen van de eerste GTL's ;(



  donderdag 12 januari 2012 @ 09:07:49 #112
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_106713936
Heftig... Kunnen ze die dingen missen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_107164374
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 09:07 schreef Duvel het volgende:
Heftig... Kunnen ze die dingen missen?
:Y Ja deze waren helemaal afgeschreven en alles wat ze evt nog konden gebruiken is er al gehaald. Binnenkort (2/3 maanden) wordt lijn 2 vervangen door Randstadrail voertuigen waardoor er weer wat extra GTL's over zijn die onder de remises verdeeld kunnen worden
pi_107165549
Zijn er zoveel RR-voertuigen over/geleverd? En enig idee wanneer lijn 9 om gaat? (Al lijkt me dat met de huidige route niet te kunnen que profiel bij de turfmarkt)
dag
pi_107165862
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 00:51 schreef Peter het volgende:
Zijn er zoveel RR-voertuigen over/geleverd? En enig idee wanneer lijn 9 om gaat? (Al lijkt me dat met de huidige route niet te kunnen que profiel bij de turfmarkt)
Zijn laatste maanden 15 voertuigen erbij gekomen. Er is te weinig plaats om te stallen, daarom hebben ze spoed gezet achter de verlenging bij (tijdelijke) eindhalte Javalaan. Passen nu 8 voertuigen maar moeten er 16 worden over 2 weken. Voor lijn 2 zullen er ongeveer 8/10 nodig zijn.
Daarbij is onderhoud soms problematisch geweest afgelopen jaar omdat alle wagen in dienst waren en als er dan 1 kapot was die niet omgeruild kon worden en dus een dienst uit moest vallen. Ook zijn er wagens die schade rijden en dus uit roulatie gehaald worden en dus was het steeds kantjeboord.

Lijn 9 gaat nog wel een jaar of 4 duren. Lijn 2 heeft prio. Voor lijn 9 moeten alle haltes aangepast worden, sporen verlegd worden, bochten aangepast worden. En alles hangt af van de concessies, want als HTM de concessie niet kan krijgen gaan ze er ook niet in investeren
  zondag 26 februari 2012 @ 00:04:23 #118
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_108402101
In de Libelle (ja, je leest het goed) stond en artikeltje over slapen in een tram of trein :Y check
http://controversy.nl/index2.htm *O*
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 5 juni 2012 @ 16:20:05 #119
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_112480321
schopje,

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_112484325
Hé! Het Hundertwasserhaus!
Oja, en een tram :P
pi_116076596
Na een vakantie in Frankrijk heb ik weer een kleine voorraad opgebouwd van tramstadreportages. Het wordt zo langzamerhand toch wel leuk om een collectie op te bouwen van verschillende steden.

Grenoble is een van de steden die ik nu kan afstrepen van mijn lijstje. Vriendin met een boek op de camping, en ik een dagje op pad naar een nieuwe stad. Gelegen aan de voet van de Alpen en rondom omgeven door bergen voelde ik mij als in een dal.

Met een modern tramsysteem geopend in 1987 is het inmiddels een van de oudere tramsystemen van onze zuider(over)buren. Het systeem is hierdoor al volwassener en het net is de afgelopen jaren behoorlijk uitgebreid. Momenteel heeft het geheel een netlengte van 33,6 kilometer.

Alors, wie verder wil lezen over het tramsysteem van Grenoble kan zich wenden tot Wikipedia. Hieronder een korte impressie van mijn dagje aan deze stad. Na het parkeren van de auto in één van de Parc+Relais van de stad kocht ik een dagkaart om zonder zorgen het gehele net te berijden.


[Ii]Twee Citadis 402-trams van lijn C kruisen elkaar bij de halte Neyrpic - Belledonne.[/I]

Op de augustusvrijdag van mijn bezoek werd het leeuwendeel van de diensten gereden met een van de 50 Citadis 402-trams uit de serie 6001-6050. In 2005 kwamen de eerste 35 voertuigen, in 2009 aangevuld met 15 vrij identieke trams.

Echt vol waren de trams niet, in tegenstelling tot sommige andere tramsteden. De frequenties in Grenoble waren ook niet erg hoog, met tienminutendiensten op drie van de vier lijnen, en kwartierdiensten op de lijn D. Drie van de vier lijnen deden het onderwijscomplex in het oosten van de stad aan, waar een serene rust heerste. Er zal een verband geweest zijn.


Interieur van de Citadis 402-trams, imiddels een bekend gezicht.

Een van de Citadis 402-trams. Het is best rustig in de tram.

Wegens werkzaamheden, die ik overigens niet heb kunnen ontdekken, was een van de lijnen die deels langs de universiteit reed, ingekort. Ik vermoedde gewoon een niet geheel onterechte ingekrompen dienstregeling.

Een tram van lijn C over de overloopwissels vlak voor het universiteitscomplex.

Een tram van de lijn die nog wel doorreed naar Plaine des Sports bij station Universites.

Bij het eindpunt Plaine des Sports is de stalling van het trambedrijf gevestigd. Een vrij onneembare vesting leek het, ik heb het maar niet eens geprobeerd om er binnen te geraken.


Stalling van de Semitag, het vervoersbedrijf van Grenoble. Aangezien op vier diensten na alle ritten werden uitgevoerd met Citadistrams, moesten achter de muren van het gebouw zo'n vijtig TFS-trams staan. Ik heb er slechts eentje gezien.

Terug naar de trein/tramhalte Gare Universites, waar een tram van lijn D op weg is naar het eindpunt Plaine des Sports.



Vanaf het station wilde ik met de tram weer naar de stad, maar halverwege de rit werden we vriendelijk verzocht om de tram te verlaten. Waarom begreep ik niet, maar verder reden was er niet bij. Iets met de tramlijn meelopen en in mijn beste Frans iets aan een agent vragen maakte veel duidelijk: een overval op een juwelier waarbij door daders en agenten behoorlijk was geschoten. Gelukkig had ik mijn dagje iets anders georganiseerd, anders had het geheel er misschien heel wat anders uitgezien. (zie en hier.



Na het centrum van Grenoble te hebben overleefd en van -beperkte- schrik een lekker Wokje te nemen, toogde ik naar lijn D, de enige lijn die op die bewuste vrijdag naar mijn waarneming werd bereden met TFS-trams. De TFS-trams kende ik van eerdere bezoeken aan Nantes en Parijs en doen bij mij inmiddels behoorlijk gedateerd aan.



TAG 2023 bij de eindhalte van lijn D te Hector Berlioz Universites.


En een andere TFS-trams in bewegend beeld.


Tot slot een foto van het interieur van de TFS-trams, de kleuren komen overeen met die van de Eurotrams in Straatsburg.
pi_116088577
^O^
pi_116091515
Paar daagjes geleden, een foto van de vertrekkende motorwagen M1602 met een sleep rijtuigen bij het depot van de RTM in Ouddorp.

pi_116258855
En die tram van de RTM in Ouddorp in bewegend beeld.

pi_116258906
Vandaag met enige toeval voor de eerste keer het tramnet van Charleroi bezocht. Het is eigenlijk niet te geloven waarom die hele metro daar ooit gebouwd is. Wat een enorme kapitaalvernietiging! Ik ben van Anderlues naar Charleroi gereisd; bij 5 van de metrohaltes stapte er gewoon niemand in of uit; stations fantômes! Worden hele roltrapsystemen in dienst gehouden voor 10 reizigers per dag?

En of het nou ook snel is? 26 minuten doet de tram er over van Anderlues naar station Depremie/Damprémy; een bus zou meer door de woonkernen gaan en is waarschijnlijk even snel. En een lagevloer. En niet zo ongelooflijk schuddend zodat je er welhaast misselijk van geraakt.

In Anderlues bij de beginhalte Monument staan de reizigers eindeloos kou te leiden zonder enige schuilgelegenheid, terwijl de tram minutenlang stilstaan om de hoek. Waarom keert de tram niet gewoon op de halte?

Hoewel men het geheel als een metro doet voorstellen, komt het nog meer boerentramachtig over. Lage frequenties, bestuurders die uitgebreid met klanten babbelen bij de haltes, kaartjes verkopen en zelfs uit de cabina stappen om de kaartjes te ontwaarden.

De stations; je waant je terug in de seventies. Wat een lelijkheid (wel schoon). En is er op het hele metronet één reclamebord wat verhuurd is? Geen adverteerder gezien, NERGENS.

Voor een buitenlander is België maar een vreemd land. Het tramnet van Charleroi heeft mijn beeld van Belgiïe verder doen vertwijfelen. Desondanks vond ik het een erg interessante ervaring om de tram van Charleroi eens te mogen bekijken, net zoals de tramstalling en twee van de weinige BN-trams in NMVB-kleuren die deze vrijdag nog dienst deed.


  zaterdag 1 september 2012 @ 12:08:17 #126
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_116265630
*O* :Y Lekker bezig Bitlord, leuk om allemaal te zien en te lezen!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 11 september 2012 @ 11:49:45 #127
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_116638007
Het is 9/11 en welke trams botsen op elkaar? Juist.

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_116704752
Den Haag gaat ook flink klussen aan het tramnet. Zie

en http://haaglanden.nl/ovtoekomst
dag
pi_117054080
Toekomst voor de tram van Lódz? Lagevloertrams maar ook nog echte buurtspoorwegen in deze lelijke Poolse stad.

Enkele dagen na mijn bezoek aan de grote Poolse Krakau was ik vanuit Warschau vertrokken naar Lódz om daar in een dag het tramnet te bekijken. Lódz ligt op ongeveer 2,5 uur reizen van Warschau en leek mij een interessant uitstapje. Vantevoren was mij bekend dat Lódz nog een aantal echte buitenlijnen in dienst heeft. Aangezien ik dat fenomeen alleen ken uit (foto)boeken van vroeger was ik benieuwd hoe dit was.

Lódz heeft 17 reguliere stadstramlijnen en daarnaast een drietal regionale lijnen, allen op meterspoor (nee, de PCC's kunnen hier geen tweede leven slijten!). Het stadstramnet wordt geëxploiteerd door het vervoerbedrijf van Lódz, op één van de buitenlijnen rijdt de MKT met een allergaartje aan materieel.

Aangezien ik bij een vriend kon slapen die in de ochtend vroeg naar zijn werk moest, kon ik met hem meerijden naar een voorstadstation van Warschau. Hij en zijn vader gingen richting de hoofdstad, en ik ging met de boemel de andere kant op. Een halfuur later kon ik overstappen op de sneltrein richting Lodz, die gelukkig aangenaam rustig was. Bij aankomst op station Lódz Fabryczna (het oostelijke hoofdstation) viel het mij al op dat de tramsporen er heel wat slechter bij liggen dan in Krakau. Hoewel ik later op de dag zag dat er trajectgedeeltes zijn die er wel als nieuw bijliggen, hebben de grote stukken slecht spoor m.i. een grote invloed op de rijsnelheid.

Op de foto komt een koppelstel met Konstal trams (in verschillende uitvoeringen zijn er maar liefst 850 trams van dit type in de stad) over de Jana Kilinkskiego langs het station rijden. Hoewel het niet goed te zien is is het spoor hier erg slecht en rijdt de tram niet harder dan 20 kilometer per uur.



Samen met lijn 4 wordt deze tak met lijn 1 weer door twee lijnen bediend. Elk apart met een frequentie van elke 20 minuten, wordt dit trajectdeel elke 10 minuten bediend.



Na een slecht engelssprekende Pool gevraagd te hebben hoe een dagkaartje hier heet kon ik richting een van de zes ogenschijnlijke zelfde kiosken die in een rij staan bij het station gaan, om daar bij zo'n typisch kioskvrouwtje voor ik meen E3 een dagkaart te kopen. Deze verkocht ook koffie en ik heb mogen ervaren hoe oploskoffie smaakt als de korrels niet goed oplossen in het water. Gadverdamme. Met een dagkaart in de hand liep ik weer richting de tramhalte om een beetje de stad verder in te gaan. Met een gereviseerde Konstal-tram ging de reis twee haltes in zuidelijke richting, om uit te stappen bij de kruising met de Aleja Marzalska Jozefa Pilsudskiego. Aangezien de tram op de weg stopt tussen het andere verkeer en deze weg geen prioriteit kon krijgen voor de drukke Aleja Marzalska had ik tijd genoeg om nog even een foto te maken van voorgenoemde tram.



Op de kruising kwam na een sigaretje een dienstwagen van lijn 14 aangereden, waarmee ik op weg ging naar het hoofddoel van deze dag. Hoewel het spoor er ogenschijnlijk beter bij lag dan in de voorgenoemde straat, werd ook hier vrij langzaam gereden.



Enkele haltes verder in westelijke richting stapte ik uit om naar een tram van lijn 46 te lopen. Op de achtergrond komt er al een tram van die lijn langs, maar eerst een foto van de deels op hetzelfde traject rijdende lijn 15.


Lijn 46 was het hoofddoel van de dag, maar waarom die lijn? Omdat het de langste lijn van Polen is en ook een van de langste in de wereld. Oke, de Kusttram in Belgi� is met 67 kilometer nog veel langer, maar lijn 46 is met 38 kilomter ook geen kleintje. Vanaf de in het zuiden in de stad gelegen shopping mall (wat lelijk is zoiets) rijdt de lijn door de hele stad Lodz richting het noorden. Vanaf daar rijdt de tram verder richting het plaatsje Zgierz om vervolgens nog verder te rijden naar het dorpje Ozorkow.


Waar de Kusttram 67 kilometer aflegt in 203 minuten (volgens Wikipedia) en dus een Vgem heeft van bijna 29 kilometer per uur, lijn 46 is een stuk langzamer want deze doet 115 minuten over 38 kilometer (Vgem 19km/h). Dit komt door slechte conditie van de sporen en het grote deel enkelspoor, waardoor op elkaar gewacht moet worden. De trams rijden overdag elke 20 minuten.

Waar de stadstram van Lodz afgezien van de vele varianten aan Konstal-trams een redelijk beperkte varieteit aan materieel heeft (er zijn nog twee lagevloertramtypes), wordt lijn 46 gereden met een allegaartje aan materieel. Er rijden nog enkele Konstal-trams op, ditmaal een door het trambedrijf gereviseerde 6-assige serie.



Daarnaast bestaat het uit 36 stellen bestaande materieelpark voor lijn 46 uit veel tweedehands materieel, voornamelijk Duits.

Op de foto een achtassige tram uit Freiburg bij de zuidelijke keerlus IKEA.


En op de stalling, die volgens mij alleen voor de trams van lijn 46 werd gebruikt, kwam ik deze tweerichtingswagens nog tegen waarvan mij niet bekend is waar in Duitsland deze gereden hebben.


Zelf ben ik in deze tram ingestapt, volgens mij afkomstig uit Mannheim.


Hoewel ik het korte tijd probeerde vanachter de bestuurdersplaats, lukte het mij het door de trillingen en de drukte niet om vanaf daar fatsoenlijk foto's en filmpjes te maken naar voren. Daarom heb ik na enkele haltes in de tram gevraagd of er iemand was die Engels sprak. Na mijn wensen te hebben uitgesprokenn was zij zo aardig om aan de bestuurder te vragen of ik bij hem in de cabine kon plaatsnemen. Dat was geen probleem, en zo had ik mogelijkheid om te proberen wat ik wilde, namelijk een trajectvideo maken van de hele lijn 46. Het resultaat staat hieronder. Aangezien ik van de bestuurder in gebrekkig engels te horen kreeg dat het nog wel erg lang duurde voor het eindpunt bereikt heb, ben ik halverwege gestopt met het filmen van het hele traject en heb ik alleen nog de interessante dingen gefilmd. Desalniettemin ben ik van mening dat het resultaat niet onaardig is.


Zoals in de video naar voren komt, is het trajectdeel buiten Lodz geheel enkelsporig met enkele kruisingsplekken. Het was dan ook elke tien minuten een verassing welke materieeltype er nu weer om de hoek kwam zetten.



Na meer dan anderhalf uur in een erg krappe ruimte kwam de tram eindelijk aan op het eindpunt in Ozorkow, waar ik nogmaals mijn tram en de gereedstaande wagen richting Lodz op de foto zetten.




Na een pauze van een klein uur in Ozorkow, waar ik na enig zoeken een pizzaria vond die een onverwacht lekkere tre-formaggi voorschotelde (en het erg apart vond daar een Nederlander tegen te komen), was ik weer klaar voor de terugreis. Eerst ben ik nog een halte met de lijn teruggelopen om daar nog twee trams te kunnen fotograferen in een dorpse omgeving.




Met de laatstgetoonde tram ben ik teruggereisd richting Lodz, om bij de stalling van lijn 46 uit te stappen. Hoewel het mij uiteraard niet lukte om de stalling op te komen, kon ik vanaf de buitenkant toch een goed zicht krijgen op de grote diversiteit aan dienst- en werkmaterieel.






Aldaar kwamen ook de twee types lagevloertrams langs, de Cityrunner en die nieuwe van Pesa.




Met een tram van lijn 11 ben ik naar het eindpunt van lijn 46 bij de IKEA gereden, om daar over te stappen op een andere interlokale lijn, de 41 richting Pabianice. Deze werd met stadstrammaterieel gereden en was iets minder interessant. Ik heb dan ook alleen op beide eindpunten een foto genomen, waar ik overigens niet de enige was.




Hierna werd het langzaamaan tijd om terug te keren richting Warschau, maar niet om een van de dronkaards van de stad richting de tram te zien waggelen, op straat te zien neervallen, vervolgens met de trambestuurder omhoog te helpen om laatstgenoemde in onverstaanbaar, doch duidelijk Pools te horen zeggen dat meneer maar naar huis mocht lopen en niet welkom was in de tram.





Lodz is een leuke dagje om met de tram te bezoeken, al ziet de stad er verder niet mooi uit. Ik heb mijn twijfels of buitenlijn 46 nog lang zal bestaan, aangezien er een goede weg langs ligt waarover bussen zoveel sneller kunnen rijden. Het zou mooi zijn als de lijn eens een grootschalige baanvernieuwing zou krijgen, maar of hier ook de middelen en intenties voor zijn?
pi_117064712
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 01:06 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Zijn laatste maanden 15 voertuigen erbij gekomen. Er is te weinig plaats om te stallen, daarom hebben ze spoed gezet achter de verlenging bij (tijdelijke) eindhalte Javalaan. Passen nu 8 voertuigen maar moeten er 16 worden over 2 weken. Voor lijn 2 zullen er ongeveer 8/10 nodig zijn.
Daarbij is onderhoud soms problematisch geweest afgelopen jaar omdat alle wagen in dienst waren en als er dan 1 kapot was die niet omgeruild kon worden en dus een dienst uit moest vallen. Ook zijn er wagens die schade rijden en dus uit roulatie gehaald worden en dus was het steeds kantjeboord.

Lijn 9 gaat nog wel een jaar of 4 duren. Lijn 2 heeft prio. Voor lijn 9 moeten alle haltes aangepast worden, sporen verlegd worden, bochten aangepast worden. En alles hangt af van de concessies, want als HTM de concessie niet kan krijgen gaan ze er ook niet in investeren
Bij de infoavond werd gezegd dat eind 2013 hele delen van lijn 9 klaar moeten zijn :Y.
dag
pi_117064742
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 03:11 schreef Bitlord het volgende:
Toekomst voor de tram van Lódz? Lagevloertrams maar ook nog echte buurtspoorwegen in deze lelijke Poolse stad.

Enkele dagen na mijn bezoek aan de grote Poolse Krakau was ik vanuit Warschau vertrokken naar Lódz om daar in een dag het tramnet te bekijken. Lódz ligt op ongeveer 2,5 uur reizen van Warschau en leek mij een interessant uitstapje. Vantevoren was mij bekend dat Lódz nog een aantal echte buitenlijnen in dienst heeft. Aangezien ik dat fenomeen alleen ken uit (foto)boeken van vroeger was ik benieuwd hoe dit was.

Lódz heeft 17 reguliere stadstramlijnen en daarnaast een drietal regionale lijnen, allen op meterspoor (nee, de PCC's kunnen hier geen tweede leven slijten!). Het stadstramnet wordt geëxploiteerd door het vervoerbedrijf van Lódz, op één van de buitenlijnen rijdt de MKT met een allergaartje aan materieel.

Aangezien ik bij een vriend kon slapen die in de ochtend vroeg naar zijn werk moest, kon ik met hem meerijden naar een voorstadstation van Warschau. Hij en zijn vader gingen richting de hoofdstad, en ik ging met de boemel de andere kant op. Een halfuur later kon ik overstappen op de sneltrein richting Lodz, die gelukkig aangenaam rustig was. Bij aankomst op station Lódz Fabryczna (het oostelijke hoofdstation) viel het mij al op dat de tramsporen er heel wat slechter bij liggen dan in Krakau. Hoewel ik later op de dag zag dat er trajectgedeeltes zijn die er wel als nieuw bijliggen, hebben de grote stukken slecht spoor m.i. een grote invloed op de rijsnelheid.

Op de foto komt een koppelstel met Konstal trams (in verschillende uitvoeringen zijn er maar liefst 850 trams van dit type in de stad) over de Jana Kilinkskiego langs het station rijden. Hoewel het niet goed te zien is is het spoor hier erg slecht en rijdt de tram niet harder dan 20 kilometer per uur.

[ afbeelding ]

Samen met lijn 4 wordt deze tak met lijn 1 weer door twee lijnen bediend. Elk apart met een frequentie van elke 20 minuten, wordt dit trajectdeel elke 10 minuten bediend.

[ afbeelding ]

Na een slecht engelssprekende Pool gevraagd te hebben hoe een dagkaartje hier heet kon ik richting een van de zes ogenschijnlijke zelfde kiosken die in een rij staan bij het station gaan, om daar bij zo'n typisch kioskvrouwtje voor ik meen E3 een dagkaart te kopen. Deze verkocht ook koffie en ik heb mogen ervaren hoe oploskoffie smaakt als de korrels niet goed oplossen in het water. Gadverdamme. Met een dagkaart in de hand liep ik weer richting de tramhalte om een beetje de stad verder in te gaan. Met een gereviseerde Konstal-tram ging de reis twee haltes in zuidelijke richting, om uit te stappen bij de kruising met de Aleja Marzalska Jozefa Pilsudskiego. Aangezien de tram op de weg stopt tussen het andere verkeer en deze weg geen prioriteit kon krijgen voor de drukke Aleja Marzalska had ik tijd genoeg om nog even een foto te maken van voorgenoemde tram.

[ afbeelding ]

Op de kruising kwam na een sigaretje een dienstwagen van lijn 14 aangereden, waarmee ik op weg ging naar het hoofddoel van deze dag. Hoewel het spoor er ogenschijnlijk beter bij lag dan in de voorgenoemde straat, werd ook hier vrij langzaam gereden.

[ afbeelding ]

Enkele haltes verder in westelijke richting stapte ik uit om naar een tram van lijn 46 te lopen. Op de achtergrond komt er al een tram van die lijn langs, maar eerst een foto van de deels op hetzelfde traject rijdende lijn 15.
[ afbeelding ]

Lijn 46 was het hoofddoel van de dag, maar waarom die lijn? Omdat het de langste lijn van Polen is en ook een van de langste in de wereld. Oke, de Kusttram in Belgi� is met 67 kilometer nog veel langer, maar lijn 46 is met 38 kilomter ook geen kleintje. Vanaf de in het zuiden in de stad gelegen shopping mall (wat lelijk is zoiets) rijdt de lijn door de hele stad Lodz richting het noorden. Vanaf daar rijdt de tram verder richting het plaatsje Zgierz om vervolgens nog verder te rijden naar het dorpje Ozorkow.
[ afbeelding ]

Waar de Kusttram 67 kilometer aflegt in 203 minuten (volgens Wikipedia) en dus een Vgem heeft van bijna 29 kilometer per uur, lijn 46 is een stuk langzamer want deze doet 115 minuten over 38 kilometer (Vgem 19km/h). Dit komt door slechte conditie van de sporen en het grote deel enkelspoor, waardoor op elkaar gewacht moet worden. De trams rijden overdag elke 20 minuten.

Waar de stadstram van Lodz afgezien van de vele varianten aan Konstal-trams een redelijk beperkte varieteit aan materieel heeft (er zijn nog twee lagevloertramtypes), wordt lijn 46 gereden met een allegaartje aan materieel. Er rijden nog enkele Konstal-trams op, ditmaal een door het trambedrijf gereviseerde 6-assige serie.

[ afbeelding ]

Daarnaast bestaat het uit 36 stellen bestaande materieelpark voor lijn 46 uit veel tweedehands materieel, voornamelijk Duits.

Op de foto een achtassige tram uit Freiburg bij de zuidelijke keerlus IKEA.
[ afbeelding ]

En op de stalling, die volgens mij alleen voor de trams van lijn 46 werd gebruikt, kwam ik deze tweerichtingswagens nog tegen waarvan mij niet bekend is waar in Duitsland deze gereden hebben.
[ afbeelding ]

Zelf ben ik in deze tram ingestapt, volgens mij afkomstig uit Mannheim.
[ afbeelding ]

Hoewel ik het korte tijd probeerde vanachter de bestuurdersplaats, lukte het mij het door de trillingen en de drukte niet om vanaf daar fatsoenlijk foto's en filmpjes te maken naar voren. Daarom heb ik na enkele haltes in de tram gevraagd of er iemand was die Engels sprak. Na mijn wensen te hebben uitgesprokenn was zij zo aardig om aan de bestuurder te vragen of ik bij hem in de cabine kon plaatsnemen. Dat was geen probleem, en zo had ik mogelijkheid om te proberen wat ik wilde, namelijk een trajectvideo maken van de hele lijn 46. Het resultaat staat hieronder. Aangezien ik van de bestuurder in gebrekkig engels te horen kreeg dat het nog wel erg lang duurde voor het eindpunt bereikt heb, ben ik halverwege gestopt met het filmen van het hele traject en heb ik alleen nog de interessante dingen gefilmd. Desalniettemin ben ik van mening dat het resultaat niet onaardig is.


Zoals in de video naar voren komt, is het trajectdeel buiten Lodz geheel enkelsporig met enkele kruisingsplekken. Het was dan ook elke tien minuten een verassing welke materieeltype er nu weer om de hoek kwam zetten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Na meer dan anderhalf uur in een erg krappe ruimte kwam de tram eindelijk aan op het eindpunt in Ozorkow, waar ik nogmaals mijn tram en de gereedstaande wagen richting Lodz op de foto zetten.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Na een pauze van een klein uur in Ozorkow, waar ik na enig zoeken een pizzaria vond die een onverwacht lekkere tre-formaggi voorschotelde (en het erg apart vond daar een Nederlander tegen te komen), was ik weer klaar voor de terugreis. Eerst ben ik nog een halte met de lijn teruggelopen om daar nog twee trams te kunnen fotograferen in een dorpse omgeving.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Met de laatstgetoonde tram ben ik teruggereisd richting Lodz, om bij de stalling van lijn 46 uit te stappen. Hoewel het mij uiteraard niet lukte om de stalling op te komen, kon ik vanaf de buitenkant toch een goed zicht krijgen op de grote diversiteit aan dienst- en werkmaterieel.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Aldaar kwamen ook de twee types lagevloertrams langs, de Cityrunner en die nieuwe van Pesa.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Met een tram van lijn 11 ben ik naar het eindpunt van lijn 46 bij de IKEA gereden, om daar over te stappen op een andere interlokale lijn, de 41 richting Pabianice. Deze werd met stadstrammaterieel gereden en was iets minder interessant. Ik heb dan ook alleen op beide eindpunten een foto genomen, waar ik overigens niet de enige was.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Hierna werd het langzaamaan tijd om terug te keren richting Warschau, maar niet om een van de dronkaards van de stad richting de tram te zien waggelen, op straat te zien neervallen, vervolgens met de trambestuurder omhoog te helpen om laatstgenoemde in onverstaanbaar, doch duidelijk Pools te horen zeggen dat meneer maar naar huis mocht lopen en niet welkom was in de tram.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Lodz is een leuke dagje om met de tram te bezoeken, al ziet de stad er verder niet mooi uit. Ik heb mijn twijfels of buitenlijn 46 nog lang zal bestaan, aangezien er een goede weg langs ligt waarover bussen zoveel sneller kunnen rijden. Het zou mooi zijn als de lijn eens een grootschalige baanvernieuwing zou krijgen, maar of hier ook de middelen en intenties voor zijn?
Leuke serie, leuk verslag!
dag
pi_117105159
Nog wat filmpes uit mijn archief:

Augustus 2012, een tram uit Charleroi in Anderlues:

De tunnel Noailles in Marseille:

Een CR4000 van de Croydon Tramlink, London.
pi_117128065
En de eerste twee filmpjes uit Saint-Étienne, later misschien meer:



In de stalling daar staan nog PCC-trams!
  zaterdag 22 september 2012 @ 21:23:37 #134
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117128865
Echt gaaf dat verslag van Lódz (Woodz)! Ik ben zelf ook een superliefhebber van Überlandstraßenbahn, door jouw buitenlijnen genoemd en volgens wikipedia Interurban. Ik zal ook snel moeten zijn denk ik zoiets wordt vast snel opgeheven. Ik was dinsdag in Brussel met de 44 naar Tervuren en daarvan naar de 39 gelopen in Ban Eik die me weer naar Stokkel bracht, gaaf metro station! twee keer Überlandstraßenbahn, echt zo dicht langs bomen dat de tram ze raakte (bladeren) top, zoiets hebben wij volgens mij niet. Ik las trouwens dat er morgen op de museumlijn in Amsterdam een oude Utrechtse tram rondjes rijdt, maar ik kan er niet echt iets over vinden.

[ Bericht 6% gewijzigd door bork op 22-09-2012 22:06:17 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_117129686
Leuk he, die buitenlijn in Lodz. Ik had ook graag eens rondgekeken in Katowice, Polen. Daar kon ik alleen even kort kijken bij het halen van een pizza op doorreis van Poznan naar Krakow. In Katowice is er nog sprake van een echt buitenlijnennet. Ik heb nu geen tijd om er op verder te Googlen, zou je zelf moeten doen. Ik wil er nog eens naar toe.....:)
  vrijdag 2 november 2012 @ 14:25:18 #136
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_118741764
Trams in Marokko :)

Casablanca




Rabat



Had dit niet verwacht eerlijk gezegd :)
Wat mij trouwens opvalt dat het echt ontzettend lange trams zijn met een hoog frequentie tijdens de spits. Gaat dat niet eens een keer fout?

[ Bericht 3% gewijzigd door Vaatwastablet op 02-11-2012 15:47:22 ]
  vrijdag 2 november 2012 @ 21:12:52 #137
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118755536
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 14:25 schreef Vaatwastablet het volgende:
Trams in Marokko :)

Had dit niet verwacht eerlijk gezegd :)
Wat mij trouwens opvalt dat het echt ontzettend lange trams zijn met een hoog frequentie tijdens de spits. Gaat dat niet eens een keer fout?
Nice!!!! :Y
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_118756180
het zal allicht veiliger zijn dan de honderden bussen op de weg die er eerst reden. Daarnaast minder autos op de weg.

Waar ik wel bang voor ben bij gekoppelde trams in dit soort landen is de koppeling tussen beide trams waar kinderen op gaan hangen, of mensen die er ff snel tussendoor willen lopen.
pi_118756273
In Algiers rijden trouwens ook trams, net zoals in Tunesië. Daar hebben ze sinds kort ook Citadis, maar er rijden ook afgeleiden van de Hannoverse Üstra-trams.
  zondag 4 november 2012 @ 12:47:35 #140
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_118802662
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:26 schreef Bitlord het volgende:
het zal allicht veiliger zijn dan de honderden bussen op de weg die er eerst reden. Daarnaast minder autos op de weg.

Waar ik wel bang voor ben bij gekoppelde trams in dit soort landen is de koppeling tussen beide trams waar kinderen op gaan hangen, of mensen die er ff snel tussendoor willen lopen.
Zal wel meevallen. Heb net Wiki gechecked en ze rijden buiten het centrum met name op vrije baan als een sneltram.

Wiki van de tram van Casablanca:
quote:
Dit tramsysteem is te vergelijken met een Nederlandse sneltram; het heeft op sommige trajecten veel weg van een metro; qua haltes en ongelijkvloerse kruisingen.
  dinsdag 6 november 2012 @ 18:03:18 #141
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118897635
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_118940305
En weer een tramstad voor mij erbij: gister na een bezoek aan Hamburg nog even een tussenstop kunnen maken in Bremen, waar deze mooie trams rijden.


  woensdag 7 november 2012 @ 21:31:57 #143
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118955257
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 16:20 schreef Bitlord het volgende:
En weer een tramstad voor mij erbij: gister na een bezoek aan Hamburg nog even een tussenstop kunnen maken in Bremen, waar deze mooie trams rijden.

nice, ik probeer altijd ergens wel een lijntje uit in Duitsland, het zijn er alleen zo verrekte veel!
Plauen bijvoorbeeld, wanneer kom je daar nou?

26 down

Bad Schandau
Berlijn
Bonn
Bremen
Dessau
Dresden
Duisburg
Düsseldorf
Erfurt
Frankfurt am Mainz
Freiburg
Görlitz
Halle
Hamburg
Hannover
Jena
Karlsruhe
Köln
Leipzig
Magdeburg
München
Naumburg
Oberhausen
Rostock
Schwerin
Wüppertal (Schwebebahn)

39 to do :( :o :P

[ Bericht 52% gewijzigd door bork op 07-11-2012 21:44:51 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 10 november 2012 @ 22:00:58 #144
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119068111
Uit Plzen:



Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 19 november 2012 @ 15:39:06 #145
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_119386541
Nice Duvel, was je daar voor of na Como? :P

Wie heeft het onderstaande ritje wel eens gedaan?



102 kilometer 4 uur en 16 minuten.

Ik ga begin februari een poging wagen

uit: http://mitglied.multimania.de/stadtbahnen/index.htm
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 19 november 2012 @ 18:33:45 #146
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119394081
quote:
10s.gif Op maandag 19 november 2012 15:39 schreef bork het volgende:
Nice Duvel, was je daar voor of na Como? :P
Voor!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 23 november 2012 @ 13:44:40 #147
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119536501
Sneltram Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein gaat weer rijden op 1 december, aldus het BRU zojuist.

En morgen ga ik het Nieuwe stukkie T2 In parijs Proberen :) *O*
pi_119538324
Nog even tussendoor: de tram in Groningen is van de baan. Het gemeentebestuur bleek te laf om uiteindelijk de knoop door te hakken, waardoor er weinig tot geen kans meer is op een modern tramsysteem in de Martinistad.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  donderdag 6 december 2012 @ 09:49:46 #149
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120008634
Al wat nieuws over de Groningse tram?
pi_120008790
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:48 schreef o.us2.0 het volgende:
Al wat nieuws over de Groningse tram?
quote:
9s.gif Op vrijdag 23 november 2012 14:34 schreef Karrs het volgende:
Nog even tussendoor: de tram in Groningen is van de baan. Het gemeentebestuur bleek te laf om uiteindelijk de knoop door te hakken, waardoor er weinig tot geen kans meer is op een modern tramsysteem in de Martinistad.
dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')