Ter aanvullig nog meer foto's van de tram van Casablanca:quote:Op vrijdag 2 november 2012 14:25 schreef Vaatwastablet het volgende:
Trams in Marokko
Casablanca
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Rabat
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Had dit niet verwacht eerlijk gezegd
Wat mij trouwens opvalt dat het echt ontzettend lange trams zijn met een hoog frequentie tijdens de spits. Gaat dat niet eens een keer fout?
nicequote:Op woensdag 12 december 2012 23:14 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Ter aanvullig nog meer foto's van de tram van Casablanca:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ http://img855.imageshack.us/img855/2192/mg7729.jpg (copy/paste deze link) ]
[ afbeelding ]
Wellicht kan utrecht ze samen met Rotterdam als strategisch reserve houden, daar hebben ze ook al weleens hun dienst bewezen op lijn 2quote:Op donderdag 13 december 2012 09:44 schreef bork het volgende:
De BRU gaat haar Weense trams weer verkopen![]()
![]()
en nu weer niet
Fucking mooi. Mooi voor de verandering dat zij daar niet met een standaard Citadis/Combino/Avenio rijden.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 00:05 schreef Bitlord het volgende:
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor).
Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad.
Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag.
De Tatra T3 vormt al decennia de ruggengraat van het Praagse trambedrijf. Op het toppunt reden er 700 van rond, ik weet niet precies hoeveel er nu nog zijn, maar het moeten er nog honderden zijn. Het filmpje toont een losse vierasser van lijn 3 bij metrostation Kobylisy.
De meeste diensten worden uitgevoerd met dubbele stellen. Na een bezoek aan de Karelsbrug kruisen we een koppelstel op de Křižovnickém náměstí in het midden van de stad.
[ afbeelding ]
Aan de andere kant van de Karelsbrug rijden ook trams. De 7062 op de Malostranské náměstí.
Národni, bij de halte Národní divadlo. Twee reclametrams van het vervoersbedrijf.
Een deel van de T3-trams is gemoderniseerd en nu beter toegankelijk voor mindervaliden. De middeninstap is verlaagd. Om deze lagevloervierassers goed te benutten worden ze altijd gecombineerd ingezet met een niet-verlaagde T3. Een koppelstel bij de halte Pražský hrad, bij de grote Kathedraal in de Praagse Burcht.
[ afbeelding ]
Eén van de interessante plekken van de stad was een stukje strengelspoor in de Letenská, waar flink wat lijnen enkelspoor door een mooi poortje rijden. In het filmpje een koppelstel van het type T6A5, waar er 150 van rondrijden.
[ afbeelding ]
Dlouhá třída, met op de achtergrond een brug over de Moldou.
[ afbeelding ]
Naast het poortje was de Chotkova hill een bijzonder interessante verassing. Een bijzonder mooie klim waar flink wat tramlijnen over rijden. Wie er in de buurt is moet er met de tram overheen, of eventjes gaan kijken.
[ afbeelding ]
Naast de al eerder beschreven Tatra's zijn er nog drie andere tramtypen die door de stad heen rijden. Deze tweerichtingachtassers type KT8D5 zijn er een van.
De eerste serie "echte" lagevloertrams zijn die Skodatrams van het type 14T, waar er zo'n 60 van rondrijden.
[ afbeelding ]
Erg mooi is de nieuwe serie Forcities, die langzaamaan de Tatra's vervangen. Er rijden er al flink wat rond, maar de serie wordt uitgebreid tot 250 trams. (excuseer voor het tegenlicht)
Het Praagse trambedrijf heeft op mij een goede indruk achtergelaten. Het materieel en de sporen lijkt goed te worden onderhouden, de sporen liggen er goed bij en de tram heeft bijna overal voorrang op het overige verkeer. Wat mij bijzonder opviel was de punctualiteit van het openbaar vervoer: zowel bussen, trams en metro's waren constant op de minuut op tijd.
Ik zal ze van de week eens op mijn gemak bekijken, thx Bitlord!quote:Op zaterdag 5 januari 2013 00:05 schreef Bitlord het volgende:
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor).
Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad.
Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag.
quote:[...]
Verkeersminister Schultz moet miljarden euro's bezuinigen, meldt het AD en ze heeft haar oog onder meer laten vallen op de tramverbinding naar de Uithof.
[...]
Jaarlijks zo'n 4/5 springers waarvan er zo'n 3 succesvol zijn, 2 weken geleden nog. In de stad rijden we 50 maar zodra we buiten Den Haag rijden, rijden we 80 km/uquote:Op vrijdag 8 februari 2013 09:03 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Proberen er veel mensen zelfmoord te plegen door voor een tram te springen dan? Dat zou nu niet mijn eerste keuze zijn mocht ik ooit de behoefte krijgen om een eind aan mijn leven te maken... Die dingen gaan toch nooit echt heel hard?
Wow hoe is dat gebeurd?quote:Op vrijdag 8 februari 2013 10:43 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mijn eerste aanrijding![]()
[ afbeelding ]
Gewoon een auto die op het allerlaatste moment voor langs wilde schieten terwijl ik daar 25 km/u reed. Dus had hem tussen mijn wagen en een mast geklemd. Zwaargewond maar hij heeft er niks aan overgehouden gelukkigquote:
Dit geldt ook voor de normale sneltrams.. Jammer, die sneltrams vind ik persoonlijk mooier (lijkt op een metrostel) en wat meer hebben dan die standaard lagevloertrams. Echt een kenmerk van Utrecht vind ik.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 18:30 schreef bork het volgende:
Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht
Combino van RVSquote:Op zaterdag 16 februari 2013 23:45 schreef admiraal_anaal het volgende:
Onze remise gaat verbouwd worden en dan wordt het tijd voor een filmpje
Yep, ze zijn ook bezig met een spoorlijn van Tanger naar Casablanca. Is wel veel verzet tegen om dat je met het geld dat daar mee gemoeid is 16.000 bibliotheken, 25 universitaire ziekenhuizen of 6000 hectare industriële zones van kunt bewerkstelligen. Na 2015 willen ze ook beginnen met een lijn van Agadir naar Marrakech. Ze willen dat de treinen op dat traject 320 km p/u gaan rijden, dan kun je de afstand tussen Tanger en Casablanca in 2,5 uur overbruggen.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:42 schreef o.us2.0 het volgende:
Ik heb tramfoto's van mijn laatste trip naar Marokko
Rabat
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Casablanca:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je bedoelt de HSL (hogesnelheidslijn)?quote:Op zondag 3 maart 2013 18:07 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Yep, ze zijn ook bezig met een spoorlijn van Tanger naar Casablanca. Is wel veel verzet tegen om dat je met het geld dat daar mee gemoeid is 16.000 bibliotheken, 25 universitaire ziekenhuizen of 6000 hectare industriële zones van kunt bewerkstelligen. Na 2015 willen ze ook beginnen met een lijn van Agadir naar Marrakech.
Yep, zeker prestige, maar wel indrukwekkende prestige moet ik bekennen. Wel veel verzet tegen.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:18 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Je bedoelt de HSL (hogesnelheidslijn)?Want er is al een spoorlijn van Tanger naar Casablanca, dat wordt gebruikt voor Intercitytreinen. De HSL in Marokko is een prestige project joh, om als eerste land in Afrika en de Arabische wereld een HSL te hebben. Je moest eens weten hoeveel binnenlandse vluchten er wel niet zijn, en hoe vaak die wel niet gebruikt worden. Dan vind ik een HSL ook overbodig.
Maar is een leuk en interessant projectje joh!
En we gaan hier een beetje offtopic, dit topic gaat over trams, niet over treinen
Ja, een indrukwekkende prestige dat weggegooid geld is (net als de Fyra btwquote:Op zondag 3 maart 2013 18:19 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Yep, zeker prestige, maar wel indrukwekkende prestige moet ik bekennen. Wel veel verzet tegen.
Ik twijfel ook wat het wordt. Er wordt 1,8 miljard euro in dat traject gestoken. Deel geleend geld, deel sponsorgeld en een deel overheidsgeld. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook 25.000 plattelandscholen bouwen. Ze zijn sowieso ambitieus. Er zijn al plannen om daarna te beginnen aan de HSL van Agadir naar Marrakech. Alstom zou dan de treinen moeten gaan leveren. Heerst veel kritiek omdat het gigantisch veel geld kost.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:25 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Ja, een indrukwekkende prestige dat weggegooid geld is (net als de Fyra btw). Zowat elke grote stad daar heeft een eigen publieke regionale vliegveld met een terminal dat verbonden is met tig binnenlandse vluchten, een HSL daarnaast is gewoon overbodig. Maar het heeft denk ik eerder te maken omdat ze van plan zijn een tunnel onder de straat van Gibraltar te maken, om het aan te sluiten met het Europese HSL-netwerk, een soort Kanaaltunnel-Zuid. In dat opzicht kan ik ze ook weer geen ongelijk geven... Ben echt benieuwd hoe het er straks uit ziet, de promovideo's en foto's zien er in ieder geval indrukwekkend en tof uit.
quote:Op vrijdag 8 februari 2013 10:43 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mijn eerste aanrijding![]()
[ afbeelding ]
Hoe zit het met de investeringen in het Rif, o.us? De grootste investeringen zijn de bouw van de haven Tanger Med 2 die nu bezig is en ze willen Nador opnieuw gaan bouwen en indelen. Verder kan ik mij niks heugen.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:35 schreef o.us2.0 het volgende:
Nog meer foto's van de tram van Casablanca
[ afbeelding ]
Op het perron mag je geen foto's maken, wel daarbuitenHier bij de RET op de metro ook zo'n regel. Vraag mij af waarom.
[ afbeelding ]
Gewoon omdat mooi.
[ afbeelding ]
Omaatje die een kaartje probeert te kopen via de automaat. Daar gebruiken ze ook een chipkaartsysteem voor in de tram en bus, maar wat slimmer. Je kan daar wegwerpchipkaarten tot 3x heropladen met tegoed of een reisproduct. Daar betaal je ook 1 prijs per rit, ongeacht hoever of hoelang je reist. Je betaalt dezelfde prijs!
[ afbeelding ]
Gewoon mooi
quote:
Zijn dit ze?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 12:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat een pauperbende is de tram van lille, zijn die voertuigen gemaakt door de firma pauper en co? Ze worden iig onderhouden door plakband en zonen..
Ja dat zijn ze, ongeloofelijk, het leek wel alsof ze croos country op onverharde weg reden, nog nooit zoiets meegemaakt.quote:Op zondag 17 maart 2013 01:46 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Zijn dit ze?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ze zijn wel heel erg breed voor een tram. Lijkt alsof het een metrobreedte heeft (of sneltrambreedte, op z'n minst).
Bedankt voor het delen, hoe zijn mijn verzamelbanden?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:57 schreef bork het volgende:
Ik ben bezig met een fotoalbum voor jr, ik kwam deze in camouflagekleuren gehulde PCC tegen![]()
[ afbeelding ]
mmm, ik zette ze steeds onderaan, ben nu bezig met Columbo, in Frankrijk kan je dit zelf niet? Als je ze graag wil kan ik ze wel voor je regelen? Laat maar weten per PM.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:34 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Bedankt voor het delen, hoe zijn mijn verzamelbanden?
De nieuwe portalen zijn die niet in het midden staan?quote:Een filmpje van vanmiddag hoe het sneltramtracé in Utrecht er nu uitziet tussen Utrecht, Kanaleneiland en Utrecht Centraal via het 24 oktoberplein en het Westplein waar verschillende nieuwe portalen al te zien zijn.
Binnenkort buigt het tracé vlak voor de halte Westplein af naar rechts naar de nieuwe eindhalte Jaarbeursplein.
Donderdag begint de ombouw, donderdagmiddag stoppen de trams voor het laatst (tot 2018 ergens) aan de stadskant van Utrecht Centraal. Vanaf maandagmorgen komt de nieuwe halte Jaarbeursplein in dienst. Westplein gaat ook uit dienst en wordt zsm gesloopt (komt een fietsenstalling).quote:Op maandag 15 april 2013 23:07 schreef Duvel het volgende:
Veel gedoe al bij de Croeselaan, dat moet toch binnenkort in dienst?
In heel Afrika rijden er alleen trams in Algerije, Tunesië, Egypte, Marokko en Zuid-Afrika. Dus het is best apart voor dat continent.quote:Op vrijdag 2 november 2012 21:27 schreef Bitlord het volgende:
In Algiers rijden trouwens ook trams, net zoals in Tunesië. Daar hebben ze sinds kort ook Citadis, maar er rijden ook afgeleiden van de Hannoverse Üstra-trams.
quote:Op zondag 21 april 2013 19:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Hebben ze in Aken nu wel of geen trams? Heb er in het centrum geen gezien, maar gister was ik in de schemer bij een ASEAG depot of zo, en ik meen dat ik daar een tram zag staan?
Ach, komende zomervakantie ligt het hele Utrechtse deel er ook weer weken uit.quote:Op maandag 22 april 2013 13:59 schreef Duvel het volgende:
Nou ja, als het een dagje is... de vorige werkzaamheden leidden tot maanden ellende...
Fantastische website over trams, U-bahn, metro etc. -> http://www.urbanrail.net/eu/de/index.htmlquote:Op zondag 21 april 2013 19:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Hebben ze in Aken nu wel of geen trams? Heb er in het centrum geen gezien, maar gister was ik in de schemer bij een ASEAG depot of zo, en ik meen dat ik daar een tram zag staan?
Sowieso leuk gedaan. Ben echter wel benieuwd of men zoiets ook doet als men in Den Haag die grote bijeenkomst van veteranen heeft, daar ik mij meen te herinneren dat vorig jaar de NS bijvoorbeeld hun trein helemaal hadden beschildert met o.a. de tekst Veteranendag.quote:
Den Haag en Amsterdam hadden beide ook een bestickerde tram rijden in het oranje en rood-wit-blauwquote:Op dinsdag 7 mei 2013 12:22 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Sowieso leuk gedaan. Ben echter wel benieuwd of men zoiets ook doet als men in Den Haag die grote bijeenkomst van veteranen heeft, daar ik mij meen te herinneren dat vorig jaar de NS bijvoorbeeld hun trein helemaal hadden beschildert met o.a. de tekst Veteranendag.
quote:
Nice in Nice, het lijkt me handig om een halte te maken wanneer dit gebeurd (overschakelen naar accu en vice versa), is dat niet zo, of zie ik het verkeerd?quote:Op maandag 27 mei 2013 20:08 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat mij betreft is dit systeem een Alstom Topper![]()
Gebeurt bij een halte.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 00:21 schreef bork het volgende:
[..]
Nice in Nice, het lijkt me handig om een halte te maken wanneer dit gebeurd (overschakelen naar accu en vice versa), is dat niet zo, of zie ik het verkeerd?
ok, wel zo logischquote:
Randstadrail (HTM) kan dit ook in principe. Hebben accu's waarmee ze ongeveer 40 minuten kunnen doorrijdenquote:Op maandag 27 mei 2013 20:08 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat mij betreft is dit systeem een Alstom Topper![]()
Serieus, hebben die RegioCitadissen dit standaard aan boord? Gaaf!quote:Op vrijdag 31 mei 2013 09:39 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Randstadrail (HTM) kan dit ook in principe. Hebben accu's waarmee ze ongeveer 40 minuten kunnen doorrijden
Of het standaard bij alle RegioCitadissen is durf ik niet te zeggen, HTM heeft ze sowieso wel dus in theorie kunnen we zonder bovenleiding rijdenquote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Serieus, hebben die RegioCitadissen dit standaard aan boord? Gaaf!
Ik bedoelde inderdaad de RaRa-stellen! Wat leuk!quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:31 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Of het standaard bij alle RegioCitadissen is durf ik niet te zeggen, HTM heeft ze sowieso wel dus in theorie kunnen we zonder bovenleiding rijden
Ik ook niet, interessant. Ik ben er wel een keer geweest maar dat is nog niet heel lang geleden.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 22:12 schreef Bitlord het volgende:
Ik heb naar aanleiding van een artikeltje in een oude Op de Rails een nieuw wikipedia-artikel gemaakt:
http://nl.wikipedia.org/w(...)eilig_Land_Stichting
Nooit geweten dat daar ook tot redelijk recent een trammetje reed.
Leuk gedaan. Dank voor de moeite.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 22:12 schreef Bitlord het volgende:
Ik heb naar aanleiding van een artikeltje in een oude Op de Rails een nieuw wikipedia-artikel gemaakt:
http://nl.wikipedia.org/w(...)eilig_Land_Stichting
Nooit geweten dat daar ook tot redelijk recent een trammetje reed.
Ik woonde eind jaren 90 daar, en ik kan me er niks van herinneren...quote:Op zondag 30 juni 2013 15:27 schreef GVU het volgende:
Een vraagje rondom de Rotterdamse tram in de jaren 90;
Kan het kloppen dat er op halte Randweg naast de McDonalds een overdekte tramhalte was wat sterk op een metrostation leek?
Ik dus ook als klein jochie, er was mij altijd bijgebleven dat er over de trambaan richting de Hillevliet een soort overkapping. Dacht dat het misschien gebruikt werd als een tramhalte.quote:Op zondag 30 juni 2013 23:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ik woonde eind jaren 90 daar, en ik kan me er niks van herinneren...
Er is wel een periode geweest dat er verschillende Haltes/Abris gestest werden met de opstart van het tramplus project (lijn 20 toen de Erasmusbrug net af was....) Misschien dat?quote:Op zondag 30 juni 2013 23:09 schreef GVU het volgende:
[..]
Ik dus ook als klein jochie, er was mij altijd bijgebleven dat er over de trambaan richting de Hillevliet een soort overkapping. Dacht dat het misschien gebruikt werd als een tramhalte.
Was een blauwe overkrapping met gele stalen, naast de McDonalds. Was een metro-achtige halte voor de tram. Telkens moet ik er aan denken als een jeugdherinnering waar ik er met mijn moeder er opstapte als ik weereens in Rotterdam-Zuid ben.quote:
Dus een overkapte metro-achtige tramhalte testen zou ook een onderdeel geweest zijn tijdens de opstart van het TramPlus?quote:Op zondag 30 juni 2013 23:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Er is wel een periode geweest dat er verschillende Haltes/Abris gestest werden met de opstart van het tramplus project (lijn 20 toen de Erasmusbrug net af was....) Misschien dat?
Het enige dat ik weet is dat er verschillende huisjes getest zijn. Ik kom nooit meer in die regio, maar ik weet dat er toen bijzonder aan de halte van lijn 20 was dat het dakje van de abri zonbeetje naadloos op de tram zelf aansloot om zo een droge instap te garanderen, dan praten we nog wel over de Düwagsquote:Op zondag 30 juni 2013 23:15 schreef GVU het volgende:
[..]
Dus een overkapte metro-achtige tramhalte testen zou ook een onderdeel geweest zijn tijdens de opstart van het TramPlus?
De Citadissen zullen bij de eerste proefrit korte metten hebben gemaakt!quote:Op zondag 30 juni 2013 23:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Het enige dat ik weet is dat er verschillende huisjes getest zijn. Ik kom nooit meer in die regio, maar ik weet dat er toen bijzonder aan de halte van lijn 20 was dat het dakje van de abri zonbeetje naadloos op de tram zelf aansloot om zo een droge instap te garanderen, dan praten we nog wel over de Düwags
Ja, Sowieso dat, alle bogen moest opnieuw aangelegd wordenquote:Op zondag 30 juni 2013 23:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
De Citadissen zullen bij de eerste proefrit korte metten hebben gemaakt!
Correctie, dat was niet de tijd van de Düwags, maar van de ZGT...dat van die Dakjes tot aan tram-testquote:Op zondag 30 juni 2013 23:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
De Citadissen zullen bij de eerste proefrit korte metten hebben gemaakt!
Toen reden de Düwags ook nog wel volgens mij.quote:Op zondag 30 juni 2013 23:37 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Correctie, dat was niet de tijd van de Düwags, maar van de ZGT...dat van die Dakjes tot aan tram-test
Ja, maar niet op lijn 20, dat was toen uitsluitend ZGTquote:Op maandag 1 juli 2013 09:05 schreef Duvel het volgende:
[..]
Toen reden de Düwags ook nog wel volgens mij.
Volgensmij niet hoorquote:Op maandag 1 juli 2013 09:09 schreef Duvel het volgende:
Heel vroeger lag er volgens mij wel tramspoor op de Willemsbrug, toch?
Ok, ja, de oude Willemsbrug, die heb ik nooit bewust meegemaakt. Ik wist dat het netwerk ooit aan elkaar geknoopt zat, maar niet op wat voor manierquote:
Dan ga ik er vanuit dat Hilledijk alles voorzienend is geweest. Of er is een dieplader aangeschaft...quote:Op maandag 1 juli 2013 09:43 schreef Duvel het volgende:
In 1968, met de opening van de metro, zijn de tramlijnen over de Maas geschrapt. In 1996 kwam de verbinding via de Erasmusbrug weer terug.
Die foto is uit Paduaquote:Op zaterdag 6 juli 2013 19:45 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Nou ben ik vanochtend even gaan kijken naar de test met de Translohr even ten noorden van Parijs. En serieus he, als die wissel omslaat en je loopt daar net met je badslippers of je boodschappenkarretje
[ afbeelding ]
ja, maar daar gaat het niet omquote:Op zondag 7 juli 2013 00:11 schreef bork het volgende:
[..]
Die foto is uit Padua
http://nl.wikipedia.org/wiki/Translohr
Mmmm, heb veel nadelen over bandentramsystemen gehoord, maar dat was er dan net geen van. Ik denk dat het risico gelijk groot is als bij gewone tramsporen...quote:Op zondag 7 juli 2013 09:29 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
ja, maar daar gaat het niet om.
Hier gaan ongeluken mee gebeuren. Hoe ver van te voren slaat zo een wissel om?
Vast degene die ook de Phileas bedacht heeft.quote:Op maandag 8 juli 2013 12:15 schreef Karrs het volgende:
[..]
Wie heeft ooit bedacht dat het een goed idee zou zijn om een tram op banden te zetten en met een geleiderail te laten rijden?
Nog zo'n 'geslaagd' geleide-bussysteemquote:Op maandag 8 juli 2013 12:20 schreef Q. het volgende:
[..]
Vast degene die ook de Phileas bedacht heeft.
Yep.quote:Op maandag 8 juli 2013 12:21 schreef Karrs het volgende:
[..]
Nog zo'n 'geslaagd' geleide-bussysteem
Moest de Phileas oorspronkelijk ook niet zonder chauffeur gaan rijden?
Wacht maar tot de baan ingereden isquote:Op maandag 8 juli 2013 17:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik ben gisteren gaan kijken naar de proefrit, maar het zag er allemaal wel soepel uit...
Ik snap sowieso niets van Parijs. Ze hebben daar nu tramlijnen, regiotramlijnen EN een translohrlijn. Heel bijzonder, drie systemen voor dezelfde stad.quote:Maar als het allemaal al bekend is dat het zo ruk is, waarom leveren ze er dan nog 1 op?
Bedoel je Parijs als Stad, of als Regio? De stad Parijs telt 1 echte tramlijn das de 3a/b in 2en geknipt voor een betere bedrijfszekerheid...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:28 schreef Karrs het volgende:
Ik snap sowieso niets van Parijs. Ze hebben daar nu tramlijnen, regiotramlijnen EN een translohrlijn. Heel bijzonder, drie systemen voor dezelfde stad.
Heeft de HTM GTL'letjes te veel? Gaat dit geen probleem opleveren voor na de zomerdienstregeling?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 23:45 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Zijn er deze week al 6 van opgehaald
Ooh het zijn er 10 in de afgelopen week, zie: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htmquote:Op vrijdag 26 juli 2013 23:48 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Heeft de HTM GTL'letjes te veel? Gaat dit geen probleem opleveren voor na de zomerdienstregeling?
Gaan ze naar een 2e-wereldland of naar de sloop?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:00 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ooh het zijn er 10 in de afgelopen week, zie: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm
[ afbeelding ]
Niet teveel maar deze zijn echt helemaal afgeschreven en waren voornamelijk donorwagens die in de werkplaats stonden. Wel zijn er wat GTL's bijgekomen aangezien lijn 2 met Citadis wordt gereden, lijn 10 opgedoekt is en er hier en daar in de dienstregelingen 1 of wagens minder zijn gaan rijden.
Heb je al gezien dat ze remise Zichtenburg helemaal aan het verbouwen zijn?
Naar de sloop, chassis vallen gaten in, onderstel is niet meer te redden, teveel reparaties en opknapbeurten geweest om nog rendabel op te knappenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 02:09 schreef Peter het volgende:
[..]
Gaan ze naar een 2e-wereldland of naar de sloop?
En de draaistellen zijn nog van de PCC's... De uiterste technische levensduur is al lang geleden bereikt.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 02:14 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Naar de sloop, chassis vallen gaten in, onderstel is niet meer te redden, teveel reparaties en opknapbeurten geweest om nog rendabel op te knappen
[ afbeelding ]
Sommige draaistellen zijn idd al dik 40 jaar oud. Niet zo raar dat het dan niet meer gaat.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 10:09 schreef Duvel het volgende:
[..]
En de draaistellen zijn nog van de PCC's... De uiterste technische levensduur is al lang geleden bereikt.
Leuk! Tof gedaan, ga zo door!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 03:00 schreef Bitlord het volgende:
Kwam in een oude Op de Rails nog een interessant onderwerp tegen en kon het niet laten er een artikel over te schrijven op Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zandtransport_bij_de_Arnhemse_tram
Ja, de draaistellen zijn afkomstig van de PCC's.quote:Op woensdag 31 juli 2013 19:29 schreef Bitlord het volgende:
Weet iemand of er in alle GTL's uit de 3000-serie onderdelen zitten uit PCC-trams? Of zijn er ook wagens compleet nieuw?
Ik heb er eigenlijk ook altijd met veel plezier ingezeten eigenlijkquote:Op woensdag 31 juli 2013 19:29 schreef Bitlord het volgende:
Die GTL's vind ik ook echt mooie wagens, zeker toen ze nog van die plooideurtjes hadden en rolfilms.
[ afbeelding ]
Weet iemand of er in alle GTL's uit de 3000-serie onderdelen zitten uit PCC-trams? Of zijn er ook wagens compleet nieuw?
Bij een aantal tramlijnen zit de aanpassing voor de nieuwe trams nog niet eens in de planning. Duurt nog wel even dusquote:Op woensdag 31 juli 2013 23:29 schreef Bitlord het volgende:
Ze blijven nog wel even rijden hoor. De nieuwsten komen uit 1993 dus die zie ik sowieso de komende 5 jaar niet uit beeld verdwijnen. Tien jaar kan ook nog wel.
Snelheidsbeperking ivm overgang bovenleiding, 350 naar 600 volt. Beperking van 25km/uquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 16:25 schreef o.us2.0 het volgende:
Heeft iemand een idee waarom de RR's zo tergend langzaam rijden op de Netkousviaduct tussen Laan van NOI en CS?
Er rijden genoeg 3100's met PCC onderstellenquote:Op woensdag 31 juli 2013 19:39 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, de draaistellen zijn afkomstig van de PCC's.
De 3100'en zijn bij mijn weten wel geheel nieuw.
Maar gebeuren al die dingen tussen LvN en Beatrixkwartier? Die overgangen gaan toch niet de hele viaduct door? Want zelfs na het Beatrixkwartier wordt er langzaam gereden (misschien heeft het met de wissels bij Ternoot te maken). Ook na de wissel wordt er tot CS best wel langzaam geredenquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 16:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Snelheidsbeperking ivm overgang bovenleiding, 350 naar 600 volt. Beperking van 25km/u
Stuk van LvN wordt ook met ZuB beveiliging gereden en zodra je de bocht ingaat gaat het over naar ARI beveiliging
De bocht na Beatrixkwartier heeft een snelheidsbeperking van 20 km per uur ivm de krapte van de bocht en slijtage aan rails. En dan even verderop voor CS krijg je een wissel om naar perron 1 of 2 te gaan en die mag maar bereden worden met 15 km p/u.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 16:47 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Maar gebeuren al die dingen tussen LvN en Beatrixkwartier? Die overgangen gaan toch niet de hele viaduct door? Want zelfs na het Beatrixkwartier wordt er langzaam gereden (misschien heeft het met de wissels bij Ternoot te maken). Ook na de wissel wordt er tot CS best wel langzaam gereden.
Geinig, dat wist ik niet! Schijnen goede draaistellen te zijn, dat PCC-ontwerp!quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 16:36 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Er rijden genoeg 3100's met PCC onderstellenmaar fabriek af zijn het idd nieuwe onderstellen
Wel zonde van die viaducten dan met die lage snelheden, dan kon er net zo goed gewoon over de weg gereden wordenquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 17:02 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
De bocht na Beatrixkwartier heeft een snelheidsbeperking van 20 km per uur ivm de krapte van de bocht en slijtage aan rails. En dan even verderop voor CS krijg je een wissel om naar perron 1 of 2 te gaan en die mag maar bereden worden met 15 km p/u.
Dus in een kort stukje meerdere snelheidsbeperkingen
Het voordeel van een viaduct is natuurlijk dat je geen kans hebt dat een hersenloze automobilist zijn voertuig voor de tram parkeer waardoor de hele lijn ontregeld wordt. Zeker op dit deel van het traject is dat best wel belangrijk.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:10 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Wel zonde van die viaducten dan met die lage snelheden, dan kon er net zo goed gewoon over de weg gereden worden![]()
Ik zie dat eerder gebeuren in 't Schilderswijk, Scheveningen of 't Laakkwartier dan in het Beatrixkwartier tbhquote:Op woensdag 7 augustus 2013 09:43 schreef Q. het volgende:
[..]
Het voordeel van een viaduct is natuurlijk dat je geen kans hebt dat een hersenloze automobilist zijn voertuig voor de tram parkeer waardoor de hele lijn ontregeld wordt. Zeker op dit deel van het traject is dat best wel belangrijk.
Daar staat toch vaak de boel vast door files op de A12..quote:Op woensdag 7 augustus 2013 14:51 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Ik zie dat eerder gebeuren in 't Schilderswijk, Scheveningen of 't Laakkwartier dan in het Beatrixkwartier tbh
Kijk nou!quote:Op woensdag 7 augustus 2013 21:06 schreef MREn het volgende:
[knip]
En omdat dit toch het tramtopic is, een paar plaatjes uit het boek:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |