abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120008894
quote:
9s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:51 schreef Peter het volgende:

[..]

[..]

:{
Waarom?
pi_120251697
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 14:25 schreef Vaatwastablet het volgende:
Trams in Marokko :)

Casablanca
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Rabat
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Had dit niet verwacht eerlijk gezegd :)
Wat mij trouwens opvalt dat het echt ontzettend lange trams zijn met een hoog frequentie tijdens de spits. Gaat dat niet eens een keer fout?
Ter aanvullig nog meer foto's van de tram van Casablanca:






http://img855.imageshack.us/img855/2192/mg7729.jpg (copy/paste deze link)
  donderdag 13 december 2012 @ 00:59:20 #154
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_120255083
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 23:14 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Ter aanvullig nog meer foto's van de tram van Casablanca:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ http://img855.imageshack.us/img855/2192/mg7729.jpg (copy/paste deze link) ]
[ afbeelding ]
nice :)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 13 december 2012 @ 09:44:37 #155
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_120258613
De BRU gaat haar Weense trams weer verkopen :o |:(

en nu weer niet :P
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 13 december 2012 @ 16:42:23 #156
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120272681
quote:
11s.gif Op donderdag 13 december 2012 09:44 schreef bork het volgende:
De BRU gaat haar Weense trams weer verkopen :o |:(

en nu weer niet :P
Wellicht kan utrecht ze samen met Rotterdam als strategisch reserve houden, daar hebben ze ook al weleens hun dienst bewezen op lijn 2 :P
pi_121176866
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor).

Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad.

Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag.

De Tatra T3 vormt al decennia de ruggengraat van het Praagse trambedrijf. Op het toppunt reden er 700 van rond, ik weet niet precies hoeveel er nu nog zijn, maar het moeten er nog honderden zijn. Het filmpje toont een losse vierasser van lijn 3 bij metrostation Kobylisy.

De meeste diensten worden uitgevoerd met dubbele stellen. Na een bezoek aan de Karelsbrug kruisen we een koppelstel op de Kři¸ovnickém náměstí in het midden van de stad.


Aan de andere kant van de Karelsbrug rijden ook trams. De 7062 op de Malostranské náměstí.

Národni, bij de halte Národní divadlo‎. Twee reclametrams van het vervoersbedrijf.

Een deel van de T3-trams is gemoderniseerd en nu beter toegankelijk voor mindervaliden. De middeninstap is verlaagd. Om deze lagevloervierassers goed te benutten worden ze altijd gecombineerd ingezet met een niet-verlaagde T3. Een koppelstel bij de halte Pra¸ský hrad‎, bij de grote Kathedraal in de Praagse Burcht.


Eén van de interessante plekken van de stad was een stukje strengelspoor in de Letenská, waar flink wat lijnen enkelspoor door een mooi poortje rijden. In het filmpje een koppelstel van het type T6A5, waar er 150 van rondrijden.


Dlouhá třída‎, met op de achtergrond een brug over de Moldou.


Naast het poortje was de Chotkova hill een bijzonder interessante verassing. Een bijzonder mooie klim waar flink wat tramlijnen over rijden. Wie er in de buurt is moet er met de tram overheen, of eventjes gaan kijken.


Naast de al eerder beschreven Tatra's zijn er nog drie andere tramtypen die door de stad heen rijden. Deze tweerichtingachtassers type KT8D5 zijn er een van.

De eerste serie "echte" lagevloertrams zijn die Skodatrams van het type 14T, waar er zo'n 60 van rondrijden.


Erg mooi is de nieuwe serie Forcities, die langzaamaan de Tatra's vervangen. Er rijden er al flink wat rond, maar de serie wordt uitgebreid tot 250 trams. (excuseer voor het tegenlicht)

Het Praagse trambedrijf heeft op mij een goede indruk achtergelaten. Het materieel en de sporen lijkt goed te worden onderhouden, de sporen liggen er goed bij en de tram heeft bijna overal voorrang op het overige verkeer. Wat mij bijzonder opviel was de punctualiteit van het openbaar vervoer: zowel bussen, trams en metro's waren constant op de minuut op tijd.
pi_121177217
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 00:05 schreef Bitlord het volgende:
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor).

Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad.

Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag.

De Tatra T3 vormt al decennia de ruggengraat van het Praagse trambedrijf. Op het toppunt reden er 700 van rond, ik weet niet precies hoeveel er nu nog zijn, maar het moeten er nog honderden zijn. Het filmpje toont een losse vierasser van lijn 3 bij metrostation Kobylisy.

De meeste diensten worden uitgevoerd met dubbele stellen. Na een bezoek aan de Karelsbrug kruisen we een koppelstel op de Křižovnickém náměstí in het midden van de stad.

[ afbeelding ]
Aan de andere kant van de Karelsbrug rijden ook trams. De 7062 op de Malostranské náměstí.

Národni, bij de halte Národní divadlo‎. Twee reclametrams van het vervoersbedrijf.

Een deel van de T3-trams is gemoderniseerd en nu beter toegankelijk voor mindervaliden. De middeninstap is verlaagd. Om deze lagevloervierassers goed te benutten worden ze altijd gecombineerd ingezet met een niet-verlaagde T3. Een koppelstel bij de halte Pražský hrad‎, bij de grote Kathedraal in de Praagse Burcht.

[ afbeelding ]
Eén van de interessante plekken van de stad was een stukje strengelspoor in de Letenská, waar flink wat lijnen enkelspoor door een mooi poortje rijden. In het filmpje een koppelstel van het type T6A5, waar er 150 van rondrijden.

[ afbeelding ]
Dlouhá třída‎, met op de achtergrond een brug over de Moldou.

[ afbeelding ]
Naast het poortje was de Chotkova hill een bijzonder interessante verassing. Een bijzonder mooie klim waar flink wat tramlijnen over rijden. Wie er in de buurt is moet er met de tram overheen, of eventjes gaan kijken.

[ afbeelding ]
Naast de al eerder beschreven Tatra's zijn er nog drie andere tramtypen die door de stad heen rijden. Deze tweerichtingachtassers type KT8D5 zijn er een van.

De eerste serie "echte" lagevloertrams zijn die Skodatrams van het type 14T, waar er zo'n 60 van rondrijden.

[ afbeelding ]
Erg mooi is de nieuwe serie Forcities, die langzaamaan de Tatra's vervangen. Er rijden er al flink wat rond, maar de serie wordt uitgebreid tot 250 trams. (excuseer voor het tegenlicht)

Het Praagse trambedrijf heeft op mij een goede indruk achtergelaten. Het materieel en de sporen lijkt goed te worden onderhouden, de sporen liggen er goed bij en de tram heeft bijna overal voorrang op het overige verkeer. Wat mij bijzonder opviel was de punctualiteit van het openbaar vervoer: zowel bussen, trams en metro's waren constant op de minuut op tijd.
Fucking mooi. Mooi voor de verandering dat zij daar niet met een standaard Citadis/Combino/Avenio rijden.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 12:22:45 #159
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121187417
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 00:05 schreef Bitlord het volgende:
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor).

Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad.

Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag.
Ik zal ze van de week eens op mijn gemak bekijken, thx Bitlord!

[ Bericht 71% gewijzigd door bork op 05-01-2013 13:19:58 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 14 januari 2013 @ 01:28:07 #160
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121533839
Afgelopen kerstvakantie



tramomsingeling!

jammer van het stelletje in de voorgrond, het oranje petje hoorde bij mijn reisgezelschap :P .

[ Bericht 26% gewijzigd door bork op 14-01-2013 01:40:57 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121907079
En nog een compilatiefilmpje van de trams (en metros) tijdens mijn bezoek in Praag, Tsjechië.

pi_121972459
Den Haag komt niet met geld voor de tram naar de Uithof:

http://www.rtvutrecht.nl/(...)ojecten-utrecht.html

quote:
[...]
Verkeersminister Schultz moet miljarden euro's bezuinigen, meldt het AD en ze heeft haar oog onder meer laten vallen op de tramverbinding naar de Uithof.
[...]
For great justice!
pi_122628583
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 09:03 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Proberen er veel mensen zelfmoord te plegen door voor een tram te springen dan? Dat zou nu niet mijn eerste keuze zijn mocht ik ooit de behoefte krijgen om een eind aan mijn leven te maken... Die dingen gaan toch nooit echt heel hard?
Jaarlijks zo'n 4/5 springers waarvan er zo'n 3 succesvol zijn, 2 weken geleden nog. In de stad rijden we 50 maar zodra we buiten Den Haag rijden, rijden we 80 km/u
pi_122630840
Mijn eerste aanrijding ;(

  vrijdag 8 februari 2013 @ 15:42:27 #165
342418 VKV
Plausibel
pi_122641279
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 10:43 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mijn eerste aanrijding ;(

[ afbeelding ]
Wow hoe is dat gebeurd? :o
pi_122642772
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 15:42 schreef VKV het volgende:

[..]

Wow hoe is dat gebeurd? :o
Gewoon een auto die op het allerlaatste moment voor langs wilde schieten terwijl ik daar 25 km/u reed. Dus had hem tussen mijn wagen en een mast geklemd. Zwaargewond maar hij heeft er niks aan overgehouden gelukkig
  zaterdag 16 februari 2013 @ 18:30:30 #167
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122957059
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_122971881
quote:
Dit geldt ook voor de normale sneltrams.. Jammer, die sneltrams vind ik persoonlijk mooier (lijkt op een metrostel) en wat meer hebben dan die standaard lagevloertrams. Echt een kenmerk van Utrecht vind ik.
Feyenoord Rotterdam
pi_122972103
Onze remise gaat verbouwd worden en dan wordt het tijd voor een filmpje :')

  zondag 17 februari 2013 @ 00:33:08 #170
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122973909
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 23:45 schreef admiraal_anaal het volgende:
Onze remise gaat verbouwd worden en dan wordt het tijd voor een filmpje :')

Combino van RVS ^O^ *O*
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_123580514
Ik heb tramfoto's van mijn laatste trip naar Marokko :+

Rabat










Casablanca:






[ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 03-03-2013 18:27:22 ]
  zondag 3 maart 2013 @ 18:07:01 #172
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123581590
quote:
14s.gif Op zondag 3 maart 2013 17:42 schreef o.us2.0 het volgende:
Ik heb tramfoto's van mijn laatste trip naar Marokko :+

Rabat
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Casablanca:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Yep, ze zijn ook bezig met een spoorlijn van Tanger naar Casablanca. Is wel veel verzet tegen om dat je met het geld dat daar mee gemoeid is 16.000 bibliotheken, 25 universitaire ziekenhuizen of 6000 hectare industriële zones van kunt bewerkstelligen. Na 2015 willen ze ook beginnen met een lijn van Agadir naar Marrakech. Ze willen dat de treinen op dat traject 320 km p/u gaan rijden, dan kun je de afstand tussen Tanger en Casablanca in 2,5 uur overbruggen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 03-03-2013 18:16:17 ]
pi_123582114
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:07 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Yep, ze zijn ook bezig met een spoorlijn van Tanger naar Casablanca. Is wel veel verzet tegen om dat je met het geld dat daar mee gemoeid is 16.000 bibliotheken, 25 universitaire ziekenhuizen of 6000 hectare industriële zones van kunt bewerkstelligen. Na 2015 willen ze ook beginnen met een lijn van Agadir naar Marrakech.
Je bedoelt de HSL (hogesnelheidslijn)? :P Want er is al een spoorlijn van Tanger naar Casablanca, dat wordt gebruikt voor Intercitytreinen. De HSL in Marokko is een prestige project joh, om als eerste land in Afrika en de Arabische wereld een HSL te hebben. Je moest eens weten hoeveel binnenlandse vluchten er wel niet zijn, en hoe vaak die wel niet gebruikt worden. Dan vind ik een HSL ook overbodig.
Maar is een leuk en interessant projectje joh!

En we gaan hier een beetje offtopic, dit topic gaat over trams, niet over treinen :P
  zondag 3 maart 2013 @ 18:19:56 #174
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123582156
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:18 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Je bedoelt de HSL (hogesnelheidslijn)? :P Want er is al een spoorlijn van Tanger naar Casablanca, dat wordt gebruikt voor Intercitytreinen. De HSL in Marokko is een prestige project joh, om als eerste land in Afrika en de Arabische wereld een HSL te hebben. Je moest eens weten hoeveel binnenlandse vluchten er wel niet zijn, en hoe vaak die wel niet gebruikt worden. Dan vind ik een HSL ook overbodig.
Maar is een leuk en interessant projectje joh!

En we gaan hier een beetje offtopic, dit topic gaat over trams, niet over treinen :P
Yep, zeker prestige, maar wel indrukwekkende prestige moet ik bekennen. Wel veel verzet tegen.
pi_123582363
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:19 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Yep, zeker prestige, maar wel indrukwekkende prestige moet ik bekennen. Wel veel verzet tegen.
Ja, een indrukwekkende prestige dat weggegooid geld is (net als de Fyra btw _O- ). Zowat elke grote stad daar heeft een eigen publieke regionale vliegveld met een terminal dat verbonden is met tig binnenlandse vluchten, een HSL daarnaast is gewoon overbodig. Maar het heeft denk ik eerder te maken omdat ze van plan zijn een tunnel onder de straat van Gibraltar te maken, om het aan te sluiten met het Europese HSL-netwerk, een soort Kanaaltunnel-Zuid. In dat opzicht kan ik ze ook weer geen ongelijk geven... Ben echt benieuwd hoe het er straks uit ziet, de promovideo's en foto's zien er in ieder geval indrukwekkend en tof uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 03-03-2013 18:26:13 ]
  zondag 3 maart 2013 @ 18:29:23 #176
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123582539
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:25 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Ja, een indrukwekkende prestige dat weggegooid geld is (net als de Fyra btw _O- ). Zowat elke grote stad daar heeft een eigen publieke regionale vliegveld met een terminal dat verbonden is met tig binnenlandse vluchten, een HSL daarnaast is gewoon overbodig. Maar het heeft denk ik eerder te maken omdat ze van plan zijn een tunnel onder de straat van Gibraltar te maken, om het aan te sluiten met het Europese HSL-netwerk, een soort Kanaaltunnel-Zuid. In dat opzicht kan ik ze ook weer geen ongelijk geven... Ben echt benieuwd hoe het er straks uit ziet, de promovideo's en foto's zien er in ieder geval indrukwekkend en tof uit.
Ik twijfel ook wat het wordt. Er wordt 1,8 miljard euro in dat traject gestoken. Deel geleend geld, deel sponsorgeld en een deel overheidsgeld. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook 25.000 plattelandscholen bouwen. Ze zijn sowieso ambitieus. Er zijn al plannen om daarna te beginnen aan de HSL van Agadir naar Marrakech. Alstom zou dan de treinen moeten gaan leveren. Heerst veel kritiek omdat het gigantisch veel geld kost.
pi_123582802
Nog meer foto's van de tram van Casablanca


Op het perron mag je geen foto's maken, wel daarbuiten :+ Hier bij de RET op de metro ook zo'n regel. Vraag mij af waarom.


Gewoon omdat mooi.


Omaatje die een kaartje probeert te kopen via de automaat :D. Daar gebruiken ze ook een chipkaartsysteem voor in de tram en bus, maar wat slimmer. Je kan daar wegwerpchipkaarten tot 3x heropladen met tegoed of een reisproduct. Daar betaal je ook 1 prijs per rit, ongeacht hoever of hoelang je reist. Je betaalt dezelfde prijs!


Gewoon mooi :)
  zondag 3 maart 2013 @ 18:43:57 #178
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123583158
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 10:43 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mijn eerste aanrijding ;(

[ afbeelding ]
  zondag 3 maart 2013 @ 18:50:50 #179
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123583416
quote:
14s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:35 schreef o.us2.0 het volgende:
Nog meer foto's van de tram van Casablanca

[ afbeelding ]
Op het perron mag je geen foto's maken, wel daarbuiten :+ Hier bij de RET op de metro ook zo'n regel. Vraag mij af waarom.

[ afbeelding ]
Gewoon omdat mooi.

[ afbeelding ]
Omaatje die een kaartje probeert te kopen via de automaat :D. Daar gebruiken ze ook een chipkaartsysteem voor in de tram en bus, maar wat slimmer. Je kan daar wegwerpchipkaarten tot 3x heropladen met tegoed of een reisproduct. Daar betaal je ook 1 prijs per rit, ongeacht hoever of hoelang je reist. Je betaalt dezelfde prijs!

[ afbeelding ]
Gewoon mooi :)
Hoe zit het met de investeringen in het Rif, o.us? De grootste investeringen zijn de bouw van de haven Tanger Med 2 die nu bezig is en ze willen Nador opnieuw gaan bouwen en indelen. Verder kan ik mij niks heugen.
  zondag 3 maart 2013 @ 20:44:43 #180
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_123589023
Heerlijke foto's Jellereppe! o.us2.0 thx! ^O^ *O* *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door bork op 04-03-2013 08:06:24 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 3 maart 2013 @ 23:18:10 #181
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123599121
quote:
10s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:44 schreef bork het volgende:
Heerlijke foto's Jellereppe! thx! ^O^ *O* *O*
Sorry. Stond er niet bij stil.
pi_123599865
quote:
10s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:44 schreef bork het volgende:
Heerlijke foto's Jellereppe! thx! ^O^ *O* *O*
Dat zijn mijn foto's. Pft.

[ Bericht 9% gewijzigd door Erasmus op 03-03-2013 23:31:33 ]
  maandag 4 maart 2013 @ 00:59:36 #183
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123603453
quote:
8s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:31 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Dat zijn mijn foto's. Pft.
Prachtfoto's.
  maandag 4 maart 2013 @ 08:07:01 #184
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_123605800
quote:
8s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:31 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Dat zijn mijn foto's. Pft.
:o |Sorry, maar geweldig! *O* *O* *O* *O*
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 16 maart 2013 @ 12:30:37 #185
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124126097
Wat een pauperbende is de tram van lille, zijn die voertuigen gemaakt door de firma pauper en co? Ze worden iig onderhouden door plakband en zonen.. -O-
pi_124152151
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat een pauperbende is de tram van lille, zijn die voertuigen gemaakt door de firma pauper en co? Ze worden iig onderhouden door plakband en zonen.. -O-
Zijn dit ze?



Ze zijn wel heel erg breed voor een tram. Lijkt alsof het een metrobreedte heeft (of sneltrambreedte, op z'n minst).
  zondag 17 maart 2013 @ 09:11:15 #187
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124155092
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 01:46 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Zijn dit ze?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ze zijn wel heel erg breed voor een tram. Lijkt alsof het een metrobreedte heeft (of sneltrambreedte, op z'n minst).
Ja dat zijn ze, ongeloofelijk, het leek wel alsof ze croos country op onverharde weg reden, nog nooit zoiets meegemaakt.

De sppoorwijdte is Meterspoor dus het lijkt al vlug virj breed, en last but not least: Ansaldobreda is de bouwer, kom ik net achter ;(
  vrijdag 22 maart 2013 @ 18:57:08 #188
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_124382673
Ik ben bezig met een fotoalbum voor jr, ik kwam deze in camouflagekleuren gehulde PCC tegen ;)

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 22 maart 2013 @ 19:34:12 #189
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124384064
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 18:57 schreef bork het volgende:
Ik ben bezig met een fotoalbum voor jr, ik kwam deze in camouflagekleuren gehulde PCC tegen ;)

[ afbeelding ]
Bedankt voor het delen, hoe zijn mijn verzamelbanden?
  vrijdag 22 maart 2013 @ 19:41:42 #190
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_124384347
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 19:34 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Bedankt voor het delen, hoe zijn mijn verzamelbanden?
mmm, ik zette ze steeds onderaan, ben nu bezig met Columbo, in Frankrijk kan je dit zelf niet? Als je ze graag wil kan ik ze wel voor je regelen? Laat maar weten per PM.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_124417926

Een filmpje van vanmiddag hoe het sneltramtracé in Utrecht er nu uitziet tussen Utrecht, Kanaleneiland en Utrecht Centraal via het 24 oktoberplein en het Westplein waar verschillende nieuwe portalen al te zien zijn.

Binnenkort buigt het tracé vlak voor de halte Westplein af naar rechts naar de nieuwe eindhalte Jaarbeursplein.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 22:21:56 #192
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_124423368
quote:
Een filmpje van vanmiddag hoe het sneltramtracé in Utrecht er nu uitziet tussen Utrecht, Kanaleneiland en Utrecht Centraal via het 24 oktoberplein en het Westplein waar verschillende nieuwe portalen al te zien zijn.

Binnenkort buigt het tracé vlak voor de halte Westplein af naar rechts naar de nieuwe eindhalte Jaarbeursplein.
De nieuwe portalen zijn die niet in het midden staan?
Wat een hoop beton daar op het 24 oktoberplein, kom daar eigenlijk nooit in de buurt.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_125331885
De Weense trams rijden sinds kort weer in Utrecht
  maandag 15 april 2013 @ 23:07:09 #194
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125334922
Veel gedoe al bij de Croeselaan, dat moet toch binnenkort in dienst?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 16 april 2013 @ 09:20:05 #195
141482 Q.
JurassiQ
pi_125343492
quote:
2s.gif Op maandag 15 april 2013 23:07 schreef Duvel het volgende:
Veel gedoe al bij de Croeselaan, dat moet toch binnenkort in dienst?
Donderdag begint de ombouw, donderdagmiddag stoppen de trams voor het laatst (tot 2018 ergens) aan de stadskant van Utrecht Centraal. Vanaf maandagmorgen komt de nieuwe halte Jaarbeursplein in dienst. Westplein gaat ook uit dienst en wordt zsm gesloopt (komt een fietsenstalling).
For great justice!
pi_125415570


De eerste beplakte Amsterdamse Combino is een feit.
  woensdag 17 april 2013 @ 23:36:01 #197
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125423676
Oogtering. :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 21 april 2013 @ 19:38:14 #198
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125566522
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:27 schreef Bitlord het volgende:
In Algiers rijden trouwens ook trams, net zoals in Tunesië. Daar hebben ze sinds kort ook Citadis, maar er rijden ook afgeleiden van de Hannoverse Üstra-trams.
In heel Afrika rijden er alleen trams in Algerije, Tunesië, Egypte, Marokko en Zuid-Afrika. Dus het is best apart voor dat continent.
  zondag 21 april 2013 @ 19:40:00 #199
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_125566619
Hebben ze in Aken nu wel of geen trams? Heb er in het centrum geen gezien, maar gister was ik in de schemer bij een ASEAG depot of zo, en ik meen dat ik daar een tram zag staan?
  maandag 22 april 2013 @ 13:43:39 #200
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125596477
quote:
5s.gif Op zondag 21 april 2013 19:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Hebben ze in Aken nu wel of geen trams? Heb er in het centrum geen gezien, maar gister was ik in de schemer bij een ASEAG depot of zo, en ik meen dat ik daar een tram zag staan?
:N :N
Nee, wordt wel weer over gesproken.

Ondertussen in Utrecht


Testrit op maandagochtend, er zijn problemen met de software, morgen rijdt de tram weer.

http://www.cu2030.nl/arch(...)-op-maandag-22-april
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 22 april 2013 @ 13:59:35 #201
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125597063
Nou ja, als het een dagje is... de vorige werkzaamheden leidden tot maanden ellende...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 22 april 2013 @ 14:01:12 #202
141482 Q.
JurassiQ
pi_125597123
quote:
7s.gif Op maandag 22 april 2013 13:59 schreef Duvel het volgende:
Nou ja, als het een dagje is... de vorige werkzaamheden leidden tot maanden ellende...
Ach, komende zomervakantie ligt het hele Utrechtse deel er ook weer weken uit.
For great justice!
  maandag 22 april 2013 @ 14:49:55 #203
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125598859
*O*
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 22 april 2013 @ 15:14:55 #204
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125599770
quote:
5s.gif Op zondag 21 april 2013 19:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Hebben ze in Aken nu wel of geen trams? Heb er in het centrum geen gezien, maar gister was ik in de schemer bij een ASEAG depot of zo, en ik meen dat ik daar een tram zag staan?
Fantastische website over trams, U-bahn, metro etc. -> http://www.urbanrail.net/eu/de/index.html
Die gast maakt ook hele goede boeken over trams etc. -> http://www.schwandl.com/
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 23 april 2013 @ 21:33:48 #205
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125657148
Sneltram rijdt weer, halte Jaarbeursplein, helaas zonder bordje :(

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_125658616
Sinds vandaag rijdt de sneltram Utrecht weer, en wel naar Utrecht Centraal-Jaarbeursplein. Hieronder een filmpje van de nieuwe situatie vanaf vandaag.


Uiteraard had men zonder aankondigingen de Weense trams weer uit de dienstregeling gehaald, maar daar kijken we hier niet meer van op natuurlijk.
pi_125671035
Ik weet niet of het al is langsgekomen maar wie van jullie kent onderstaande tram?



Men schijnt er soep in te serveren. Mijn vraag is of dat gratis is, zo nee, wat je dan
betaalt voor een kaartje.
  woensdag 24 april 2013 @ 11:29:34 #208
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125673714
Er is wel zoiets als de snerttram, maar dat is iets anders dan deze tram. Deze is van Romeo.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 1 mei 2013 @ 14:24:41 #209
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125941098
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 1 mei 2013 @ 15:46:28 #210
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125944105
Tering! :D
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_126167542
quote:
10s.gif Op woensdag 1 mei 2013 14:24 schreef bork het volgende:

Sowieso leuk gedaan. Ben echter wel benieuwd of men zoiets ook doet als men in Den Haag die grote bijeenkomst van veteranen heeft, daar ik mij meen te herinneren dat vorig jaar de NS bijvoorbeeld hun trein helemaal hadden beschildert met o.a. de tekst Veteranendag.
pi_126171439
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:22 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Sowieso leuk gedaan. Ben echter wel benieuwd of men zoiets ook doet als men in Den Haag die grote bijeenkomst van veteranen heeft, daar ik mij meen te herinneren dat vorig jaar de NS bijvoorbeeld hun trein helemaal hadden beschildert met o.a. de tekst Veteranendag.
Den Haag en Amsterdam hadden beide ook een bestickerde tram rijden in het oranje en rood-wit-blauw :Y.
dag
  donderdag 9 mei 2013 @ 10:24:14 #213
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_126253281
De tramlijn in Nice schijnt op 2 stukken een stukje zonder bovenleiding te kunnen rijden op Accu's, weet iemand bij welke haltes dat is? t Schijnt bij 2 pleinen te zijn... :)

Never mind, meer info heb ik kunnen vinden

http://tramwaynice.free.fr/Batteries/Batteries.htm

Edit: en op dit stukje kan je zien dat de bovenleiding stopt
http://goo.gl/maps/AGRdz

[ Bericht 28% gewijzigd door Darkwing_Duck op 09-05-2013 10:29:41 ]
  vrijdag 10 mei 2013 @ 19:49:42 #214
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_126317361
  maandag 13 mei 2013 @ 21:47:25 #215
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_126452543
quote:
_O_ _O_ _O- _O-
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 14 mei 2013 @ 13:23:22 #216
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126474000
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 14 mei 2013 @ 20:32:42 #217
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126495087
Bijbehorend fotootje.

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:50:51 #218
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_126517853
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 20:32 schreef Duvel het volgende:
Bijbehorend fotootje.

[ afbeelding ]

Grote dikke groene rups, kan je vast noteren die ga je gegarandeerd krijgen voor je offspring. Rupsje Nooit genoeg :) Feli btw! ^O^ w/

o, Ja, Eusko Tran bij San Mames, Bilbo Biskaye.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 15 mei 2013 @ 09:52:45 #219
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126521926
Dank je! Maar ik vind het niet zo'n mooie tram eigenlijk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 27 mei 2013 @ 20:08:56 #220
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127078858
Wat mij betreft is dit systeem een Alstom Topper :9~
  vrijdag 31 mei 2013 @ 00:21:15 #221
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127234483
quote:
6s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:08 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat mij betreft is dit systeem een Alstom Topper :9~
Nice in Nice, het lijkt me handig om een halte te maken wanneer dit gebeurd (overschakelen naar accu en vice versa), is dat niet zo, of zie ik het verkeerd?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_127235259
quote:
10s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:21 schreef bork het volgende:

[..]

Nice in Nice, het lijkt me handig om een halte te maken wanneer dit gebeurd (overschakelen naar accu en vice versa), is dat niet zo, of zie ik het verkeerd?
Gebeurt bij een halte.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 00:55:11 #223
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127235599
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:43 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Gebeurt bij een halte.
ok, wel zo logisch :)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_127239789
Ik heb alleen deze wat trillende video van mezelf. De tram rijdt net weg van de halte waar de bovenleiding ophoudt.

Ondanks het nog beperkte net is het een mooi trambedrijf. Ze hebben trouwens voor elke tramhalte een andere omroepstem en bijbehorend melodietje.

pi_127239900
quote:
6s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:08 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat mij betreft is dit systeem een Alstom Topper :9~
Randstadrail (HTM) kan dit ook in principe. Hebben accu's waarmee ze ongeveer 40 minuten kunnen doorrijden
  vrijdag 31 mei 2013 @ 12:22:38 #226
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127245332
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 09:39 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Randstadrail (HTM) kan dit ook in principe. Hebben accu's waarmee ze ongeveer 40 minuten kunnen doorrijden
Serieus, hebben die RegioCitadissen dit standaard aan boord? Gaaf!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_127245631
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:22 schreef Duvel het volgende:

[..]

Serieus, hebben die RegioCitadissen dit standaard aan boord? Gaaf!
Of het standaard bij alle RegioCitadissen is durf ik niet te zeggen, HTM heeft ze sowieso wel dus in theorie kunnen we zonder bovenleiding rijden
  vrijdag 31 mei 2013 @ 12:45:07 #228
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127246050
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:31 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Of het standaard bij alle RegioCitadissen is durf ik niet te zeggen, HTM heeft ze sowieso wel dus in theorie kunnen we zonder bovenleiding rijden
Ik bedoelde inderdaad de RaRa-stellen! Wat leuk!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 31 mei 2013 @ 13:59:02 #229
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127248259
Zijn er plannen om waslijnen te knippen in Den Haag?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 31 mei 2013 @ 14:02:04 #230
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127248368
Ja waarom doen ze daar niks mee? :{
  vrijdag 31 mei 2013 @ 14:22:27 #231
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127249214
Urbos 3 rijdt ook zonder bovenleiding, 1,4 km geldt voor de nieuwe stellen die door VAG (Freiburg) zijn besteld. Ik weet niet of dit per lengte anders is.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_127683152
Ik heb naar aanleiding van een artikeltje in een oude Op de Rails een nieuw wikipedia-artikel gemaakt:

http://nl.wikipedia.org/w(...)eilig_Land_Stichting

Nooit geweten dat daar ook tot redelijk recent een trammetje reed.
  woensdag 19 juni 2013 @ 07:48:32 #233
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127974856
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 22:12 schreef Bitlord het volgende:
Ik heb naar aanleiding van een artikeltje in een oude Op de Rails een nieuw wikipedia-artikel gemaakt:

http://nl.wikipedia.org/w(...)eilig_Land_Stichting

Nooit geweten dat daar ook tot redelijk recent een trammetje reed.
Ik ook niet, interessant. Ik ben er wel een keer geweest maar dat is nog niet heel lang geleden.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_128418016
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 22:12 schreef Bitlord het volgende:
Ik heb naar aanleiding van een artikeltje in een oude Op de Rails een nieuw wikipedia-artikel gemaakt:

http://nl.wikipedia.org/w(...)eilig_Land_Stichting

Nooit geweten dat daar ook tot redelijk recent een trammetje reed.
Leuk gedaan. Dank voor de moeite.
  zondag 30 juni 2013 @ 15:27:43 #235
405361 GVU
Nooit op tijd.
pi_128421734
Een vraagje rondom de Rotterdamse tram in de jaren 90;

Kan het kloppen dat er op halte Randweg naast de McDonalds een overdekte tramhalte was wat sterk op een metrostation leek?
Je kan nu inchecken met je bankpas!
  zondag 30 juni 2013 @ 23:06:58 #236
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128439860
quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2013 15:27 schreef GVU het volgende:
Een vraagje rondom de Rotterdamse tram in de jaren 90;

Kan het kloppen dat er op halte Randweg naast de McDonalds een overdekte tramhalte was wat sterk op een metrostation leek?
Ik woonde eind jaren 90 daar, en ik kan me er niks van herinneren...
  zondag 30 juni 2013 @ 23:08:31 #237
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128439941
De nieuwe Tramway 5 , De Translohr nabij Parijs is afgelopen week gestart met 4 wekend "Marche en Blacn"/Proefbedrijf...

Ik hoop in de ZomerVrij periode (Gratis vervoer in heel de Regio parijs voor iedereen met een Navigo pas) een ritje te kunnen maken *O*
  zondag 30 juni 2013 @ 23:09:04 #238
405361 GVU
Nooit op tijd.
pi_128439975
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik woonde eind jaren 90 daar, en ik kan me er niks van herinneren...
Ik dus ook als klein jochie, er was mij altijd bijgebleven dat er over de trambaan richting de Hillevliet een soort overkapping. Dacht dat het misschien gebruikt werd als een tramhalte.
Je kan nu inchecken met je bankpas!
  zondag 30 juni 2013 @ 23:09:45 #239
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128440013
Zegt mij eigenlijk niets...?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 30 juni 2013 @ 23:10:30 #240
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128440061
quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:09 schreef GVU het volgende:

[..]

Ik dus ook als klein jochie, er was mij altijd bijgebleven dat er over de trambaan richting de Hillevliet een soort overkapping. Dacht dat het misschien gebruikt werd als een tramhalte.
Er is wel een periode geweest dat er verschillende Haltes/Abris gestest werden met de opstart van het tramplus project (lijn 20 toen de Erasmusbrug net af was....) Misschien dat?
  zondag 30 juni 2013 @ 23:14:23 #241
405361 GVU
Nooit op tijd.
pi_128440324
quote:
2s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:09 schreef Duvel het volgende:
Zegt mij eigenlijk niets...?
Was een blauwe overkrapping met gele stalen, naast de McDonalds. Was een metro-achtige halte voor de tram. Telkens moet ik er aan denken als een jeugdherinnering waar ik er met mijn moeder er opstapte als ik weereens in Rotterdam-Zuid ben.
Je kan nu inchecken met je bankpas!
  zondag 30 juni 2013 @ 23:15:11 #242
405361 GVU
Nooit op tijd.
pi_128440378
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Er is wel een periode geweest dat er verschillende Haltes/Abris gestest werden met de opstart van het tramplus project (lijn 20 toen de Erasmusbrug net af was....) Misschien dat?
Dus een overkapte metro-achtige tramhalte testen zou ook een onderdeel geweest zijn tijdens de opstart van het TramPlus?
Je kan nu inchecken met je bankpas!
  zondag 30 juni 2013 @ 23:19:10 #243
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128440571
quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:15 schreef GVU het volgende:

[..]

Dus een overkapte metro-achtige tramhalte testen zou ook een onderdeel geweest zijn tijdens de opstart van het TramPlus?
Het enige dat ik weet is dat er verschillende huisjes getest zijn. Ik kom nooit meer in die regio, maar ik weet dat er toen bijzonder aan de halte van lijn 20 was dat het dakje van de abri zonbeetje naadloos op de tram zelf aansloot om zo een droge instap te garanderen, dan praten we nog wel over de Düwags
  zondag 30 juni 2013 @ 23:20:31 #244
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128440649
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Het enige dat ik weet is dat er verschillende huisjes getest zijn. Ik kom nooit meer in die regio, maar ik weet dat er toen bijzonder aan de halte van lijn 20 was dat het dakje van de abri zonbeetje naadloos op de tram zelf aansloot om zo een droge instap te garanderen, dan praten we nog wel over de Düwags
De Citadissen zullen bij de eerste proefrit korte metten hebben gemaakt!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 30 juni 2013 @ 23:27:02 #245
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128441020
quote:
6s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

De Citadissen zullen bij de eerste proefrit korte metten hebben gemaakt!
Ja, Sowieso dat, alle bogen moest opnieuw aangelegd worden :')
  zondag 30 juni 2013 @ 23:37:26 #246
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128441504
quote:
6s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

De Citadissen zullen bij de eerste proefrit korte metten hebben gemaakt!
Correctie, dat was niet de tijd van de Düwags, maar van de ZGT...dat van die Dakjes tot aan tram-test
  maandag 1 juli 2013 @ 09:05:02 #247
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128449356
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:37 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Correctie, dat was niet de tijd van de Düwags, maar van de ZGT...dat van die Dakjes tot aan tram-test
Toen reden de Düwags ook nog wel volgens mij.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 1 juli 2013 @ 09:08:14 #248
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128449409
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 09:05 schreef Duvel het volgende:

[..]

Toen reden de Düwags ook nog wel volgens mij.
Ja, maar niet op lijn 20, dat was toen uitsluitend ZGT :)

Ja wellicht een ledig mat ritje...

Hoe was dat vroeger eigenlijk zonder Erasmusbrug met onderhoud enzo, toen had je op zuid alleen lijn 2... Hadden die trams nooit groot onderhoud aan de noordzijde van de stad?
  maandag 1 juli 2013 @ 09:09:38 #249
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128449427
Geen idee, kon de Hilledijk dat niet aan?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 1 juli 2013 @ 09:09:53 #250
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128449430
Heel vroeger lag er volgens mij wel tramspoor op de Willemsbrug, toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 1 juli 2013 @ 09:23:29 #251
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128449633
quote:
2s.gif Op maandag 1 juli 2013 09:09 schreef Duvel het volgende:
Heel vroeger lag er volgens mij wel tramspoor op de Willemsbrug, toch?
Volgensmij niet hoor :?
  maandag 1 juli 2013 @ 09:27:51 #252
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128449686
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 09:23 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Volgensmij niet hoor :?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 1 juli 2013 @ 09:29:43 #253
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128449707
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 09:27 schreef Duvel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ok, ja, de oude Willemsbrug, die heb ik nooit bewust meegemaakt. Ik wist dat het netwerk ooit aan elkaar geknoopt zat, maar niet op wat voor manier

Hoe lang zijn de noord en zuidkant gescheiden geweest?
  maandag 1 juli 2013 @ 09:43:26 #254
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128449949
In 1968, met de opening van de metro, zijn de tramlijnen over de Maas geschrapt. In 1996 kwam de verbinding via de Erasmusbrug weer terug.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 1 juli 2013 @ 09:46:13 #255
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128450005
quote:
2s.gif Op maandag 1 juli 2013 09:43 schreef Duvel het volgende:
In 1968, met de opening van de metro, zijn de tramlijnen over de Maas geschrapt. In 1996 kwam de verbinding via de Erasmusbrug weer terug.
Dan ga ik er vanuit dat Hilledijk alles voorzienend is geweest. Of er is een dieplader aangeschaft...
  maandag 1 juli 2013 @ 09:51:19 #256
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128450107
Het kon wel via het spoor: van tram via metrosporen naar de trein op de Hilledijk via empl. Feijenoord, dan met de trein de Maas kruisen, en bij de Sint Franciscusdriehoek bij werkplaats Kleiweg naar binnen rijden.Trams moesten op een lage wagon, metro's heb ik weleens getrokken door een RET-locje door Rotterdam Centraal zien komen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_128455872
Binnenkort weer nieuwe trammetjes in frankrijk, Aubaigne of zoiets.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 19:45:28 #258
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128665536
Nou ben ik vanochtend even gaan kijken naar de test met de Translohr even ten noorden van Parijs. En serieus he, als die wissel omslaat en je loopt daar net met je badslippers of je boodschappenkarretje :X

  zondag 7 juli 2013 @ 00:11:47 #259
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128673914
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 19:45 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Nou ben ik vanochtend even gaan kijken naar de test met de Translohr even ten noorden van Parijs. En serieus he, als die wissel omslaat en je loopt daar net met je badslippers of je boodschappenkarretje :X

[ afbeelding ]
Die foto is uit Padua

http://nl.wikipedia.org/wiki/Translohr
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 7 juli 2013 @ 09:29:56 #260
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128678089
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 00:11 schreef bork het volgende:

[..]

Die foto is uit Padua

http://nl.wikipedia.org/wiki/Translohr
ja, maar daar gaat het niet om :P .

Hier gaan ongeluken mee gebeuren. Hoe ver van te voren slaat zo een wissel om?
  maandag 8 juli 2013 @ 12:15:24 #261
176916 Karrs
2007-2017
pi_128716469
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:29 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

ja, maar daar gaat het niet om :P .

Hier gaan ongeluken mee gebeuren. Hoe ver van te voren slaat zo een wissel om?
Mmmm, heb veel nadelen over bandentramsystemen gehoord, maar dat was er dan net geen van. Ik denk dat het risico gelijk groot is als bij gewone tramsporen...

Heb overigens laatst in een bandentram gezeten (die van Caen). Wat een gehobbel, gepiep en gekraak zeg :')

Ze gaan daar de bandentram overigens vervangen door een normale tram. Mede omdat Bombardier de bandentrams niet meer levert en eenderde van de vloot buiten dienst staat met technische gebreken :P

Geldt trouwens ook voor de Translohr van Clermont-Ferrand. Wie heeft ooit bedacht dat het een goed idee zou zijn om een tram op banden te zetten en met een geleiderail te laten rijden? :N
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  maandag 8 juli 2013 @ 12:20:08 #262
141482 Q.
JurassiQ
pi_128716626
quote:
10s.gif Op maandag 8 juli 2013 12:15 schreef Karrs het volgende:

[..]

Wie heeft ooit bedacht dat het een goed idee zou zijn om een tram op banden te zetten en met een geleiderail te laten rijden? :N
Vast degene die ook de Phileas bedacht heeft. :')
For great justice!
  maandag 8 juli 2013 @ 12:21:14 #263
176916 Karrs
2007-2017
pi_128716654
quote:
14s.gif Op maandag 8 juli 2013 12:20 schreef Q. het volgende:

[..]

Vast degene die ook de Phileas bedacht heeft. :')
Nog zo'n 'geslaagd' geleide-bussysteem _O-

Moest de Phileas oorspronkelijk ook niet zonder chauffeur gaan rijden? :')
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  maandag 8 juli 2013 @ 12:39:07 #264
141482 Q.
JurassiQ
pi_128717234
quote:
7s.gif Op maandag 8 juli 2013 12:21 schreef Karrs het volgende:

[..]

Nog zo'n 'geslaagd' geleide-bussysteem _O-

Moest de Phileas oorspronkelijk ook niet zonder chauffeur gaan rijden? :')
Yep. :')
For great justice!
  maandag 8 juli 2013 @ 17:19:10 #265
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128726270
Ik ben gisteren gaan kijken naar de proefrit, maar het zag er allemaal wel soepel uit... O+

Maar als het allemaal al bekend is dat het zo ruk is, waarom leveren ze er dan nog 1 op?
  dinsdag 9 juli 2013 @ 11:28:27 #266
176916 Karrs
2007-2017
pi_128751857
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 17:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik ben gisteren gaan kijken naar de proefrit, maar het zag er allemaal wel soepel uit... O+
Wacht maar tot de baan ingereden is :P

Het grootste probleem van bandentrams is spoorvorming (woeha) waardoor het comfort na verloop van tijd afneemt en de voertuigen aan meer en meer trillingen worden blootgesteld. De banden komen elke rit over precies hetzelfde stukje asfalt, dus dat kan best snel spoorvorming geven. Om dat zoveel mogelijk te voorkomen moet je de baan funderen en daardoor lopen de kosten zo ver op dat je beter een tram kan aanleggen. :P
quote:
Maar als het allemaal al bekend is dat het zo ruk is, waarom leveren ze er dan nog 1 op?
Ik snap sowieso niets van Parijs. Ze hebben daar nu tramlijnen, regiotramlijnen EN een translohrlijn. Heel bijzonder, drie systemen voor dezelfde stad.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  dinsdag 9 juli 2013 @ 15:04:02 #267
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128759326
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 11:28 schreef Karrs het volgende:
Ik snap sowieso niets van Parijs. Ze hebben daar nu tramlijnen, regiotramlijnen EN een translohrlijn. Heel bijzonder, drie systemen voor dezelfde stad.
Bedoel je Parijs als Stad, of als Regio? De stad Parijs telt 1 echte tramlijn das de 3a/b in 2en geknipt voor een betere bedrijfszekerheid...

T2, gaat parijs uit, maar T1 T2 en T3 zijn technisch uitwisselbaar....

T1 ligt niet in parijs

en T4 is een voormalige spoorlijn en is van de SNCF, eigenlijk een Tramtrain

T5 heeft niks met Parijs als stad te maken, en ligt ook in een ander departement wat wel gek is is dat ie de T1 nagenoeg kruist, en toch een ander systeem is...

De T6 waarvan de constructie is begonnen, heeft al een verbindingsboog liggen met T1, dus eigenlijk is alles behalve T5 1 systeem...

[ Bericht 3% gewijzigd door Darkwing_Duck op 09-07-2013 15:17:55 ]
pi_128822409



Merk en type: U-Bahn
Eigenaar: SSB
Land van herkomst: Duitsland
Locatie: Stuttgart [D]
Datum: 29 mei 2013
pi_128918970
Trammetjes in Lissabon:


Het tramnetwerk van Lissabon bestaat vandaag de dag uit 5 lijnen. Lijn 28 is verreweg de bekendste en wordt net als lijn 12, 18 en 25 gereden door tweeassige motorwagens die Remodelados genoemd worden. Deze oude trammetjes zijn tussen 1935 en 1940 gebouwd en midden jaren 90 gemoderniseerd. Een ritje met zo'n tram behoort tot een moetje bij een bezoek aan de Portugese hoofdstad. Stel 577 is bestickerd met reclame voor Jameson whiskey. Het nu nog vrij lege tramstel zal zich weldra weer vullen met touristen want de halte Miradouro Santa Luzia bevindt zich het dichtst bij Castelo de São Jorge, het bekendste kasteel van Lissabon.


De route van tramlijn 28 verloopt van Martim Moniz naar Prazares en terug maar diverse trams doen slechts een deel van de route aan en kennen dus een ander begin- en eindpunt. Daarbij moet de tram eerst hoogte winnen om de heuvel van Alfama te beklimmen. Daarbij dienen zich steeds obstakels op. De straten zijn smal en vaak versperren vrachtwagens de route. Ook de soms trage touristen (die vaak niet van een dagkaart gehoord hebben en dus per rit een nieuw los kaartje moeten afrekenen) zorgen voor vertraging en een trage doorstroming. Zo komt het vaak voor dat er gedurende een kwartier geen tram komt opdagen en er vervolgens meerderen achter elkaar passeren. Zo ook het geval op 4 juli 2013 toen de motorwagens 554, 542 en 558 kort achter elkaar zullen halteren bij het Largo das Portas do Sol.


Tramlijn 15 is de enige lijn die met moderne lagevloertrams gereden kan worden want de overige tramlijnen rijden in tegenstelling tot lijn 15 door de heuvels van Lissabon. Stel 506 van Carris, het vervoersbedrijf van Lissabon, is bestickerd met reclame voor frisdrankmerk Coca-Cola en passeert hier het bekendste bouwwerk dat in buitenwijk Belém staat, namelijk het klooster Mosteiro dos Jerónimos. In het Nederlands staat dat voor het Hiëronymietenklooster, dat van 1502 tot 1580 gebouwd werd en in 1987 werd toegevoegd aan de UNESCO werelderfgoedlijst.


Carris motorwagen 547 is bestickerd met reclame voor het Portugese biermerk Sagres (smaakt overigens héérlijk!). Het passeert hier de zijkant van Santo António de Lisboa kerk. Op de foto is goed te zien hoe steil sommige wegen zijn waar de tram overheen rijdt. Dit tramstel op lijn 28 zal weldra het centrum van Lissabon bereiken.


Luttele meters ten noorden van de Largo des Portas del Sol komen twee tramlijnen bij elkaar. Lijn 12 rijdt in één richting een rondje rondom het Castelo de São Jorge en komt hier van bovenaf gereden. Lijn 28 rijdt in twee richtingen en komt hier vanuit het centrum naar boven. Met een beetje geluk tref je twee trams op hetzelfde moment in beeld, zoals het geval was op 9 juli 2013 met Carris 563 op lijn 12 en Carris 558 op lijn 28 hier ter hoogte van de Rua de São Tomé.
pi_128919266
Als je met zijn allen op 1 kant van zo'n trammetje gaat staan, kantelt de tram dan als een wipwap? :+
dag
  vrijdag 26 juli 2013 @ 23:33:48 #271
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129388649
WTF :{
pi_129389149
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 23:33 schreef Darkwing_Duck het volgende:
WTF :{
[ afbeelding ]
Zijn er deze week al 6 van opgehaald ;)
pi_129389286
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 23:45 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Zijn er deze week al 6 van opgehaald ;)
Heeft de HTM GTL'letjes te veel? Gaat dit geen probleem opleveren voor na de zomerdienstregeling?
pi_129389736
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 23:48 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Heeft de HTM GTL'letjes te veel? Gaat dit geen probleem opleveren voor na de zomerdienstregeling?
Ooh het zijn er 10 in de afgelopen week, zie: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm



Niet teveel maar deze zijn echt helemaal afgeschreven en waren voornamelijk donorwagens die in de werkplaats stonden. Wel zijn er wat GTL's bijgekomen aangezien lijn 2 met Citadis wordt gereden, lijn 10 opgedoekt is en er hier en daar in de dienstregelingen 1 of wagens minder zijn gaan rijden.

Heb je al gezien dat ze remise Zichtenburg helemaal aan het verbouwen zijn?
pi_129393972
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 00:00 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Ooh het zijn er 10 in de afgelopen week, zie: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm

[ afbeelding ]

Niet teveel maar deze zijn echt helemaal afgeschreven en waren voornamelijk donorwagens die in de werkplaats stonden. Wel zijn er wat GTL's bijgekomen aangezien lijn 2 met Citadis wordt gereden, lijn 10 opgedoekt is en er hier en daar in de dienstregelingen 1 of wagens minder zijn gaan rijden.

Heb je al gezien dat ze remise Zichtenburg helemaal aan het verbouwen zijn?
Gaan ze naar een 2e-wereldland of naar de sloop?
dag
pi_129394084
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 02:09 schreef Peter het volgende:

[..]

Gaan ze naar een 2e-wereldland of naar de sloop?
Naar de sloop, chassis vallen gaten in, onderstel is niet meer te redden, teveel reparaties en opknapbeurten geweest om nog rendabel op te knappen


  zaterdag 27 juli 2013 @ 10:09:00 #277
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129397433
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 02:14 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Naar de sloop, chassis vallen gaten in, onderstel is niet meer te redden, teveel reparaties en opknapbeurten geweest om nog rendabel op te knappen


[ afbeelding ]
En de draaistellen zijn nog van de PCC's... De uiterste technische levensduur is al lang geleden bereikt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_129459115
Jammer, trams als GTL's en ZGT's vond ik wel wat hebben. Zeker als reiziger.
  maandag 29 juli 2013 @ 06:54:00 #279
141482 Q.
JurassiQ
pi_129459424
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 10:09 schreef Duvel het volgende:

[..]

En de draaistellen zijn nog van de PCC's... De uiterste technische levensduur is al lang geleden bereikt.
Sommige draaistellen zijn idd al dik 40 jaar oud. Niet zo raar dat het dan niet meer gaat.
For great justice!
  maandag 29 juli 2013 @ 09:50:59 #280
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129461096
't Is heel frustrerend om te weten dat vandaag de Translohr dan toch echt open bij Parijs gaat en je de komende 4 dagen niet kan gaan omdat je op klotetijden moet werken :( :'(

[ Bericht 1% gewijzigd door Darkwing_Duck op 29-07-2013 10:03:04 ]
pi_129495520
Kwam in een oude Op de Rails nog een interessant onderwerp tegen en kon het niet laten er een artikel over te schrijven op Wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zandtransport_bij_de_Arnhemse_tram
pi_129503678
Laatst (ondanks het stralende en warme weer) een tochtje gemaakt in die hele oude trams uit mijn jeugd.



eerlijk is eerlijk: Best leuk.(voor een keer) en al helemaal als je al de (tram)geluiden weer hoort die vroeger zo standaard waren.(wielen die knarsen/piepen,bel die luidt e.d.)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2013 13:37:38 ]
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:43:24 #283
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129525883
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 03:00 schreef Bitlord het volgende:
Kwam in een oude Op de Rails nog een interessant onderwerp tegen en kon het niet laten er een artikel over te schrijven op Wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zandtransport_bij_de_Arnhemse_tram
Leuk! Tof gedaan, ga zo door! :Y
pi_129553413
Die GTL's vind ik ook echt mooie wagens, zeker toen ze nog van die plooideurtjes hadden en rolfilms.



Weet iemand of er in alle GTL's uit de 3000-serie onderdelen zitten uit PCC-trams? Of zijn er ook wagens compleet nieuw?
  woensdag 31 juli 2013 @ 19:39:43 #285
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129553712
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 19:29 schreef Bitlord het volgende:

Weet iemand of er in alle GTL's uit de 3000-serie onderdelen zitten uit PCC-trams? Of zijn er ook wagens compleet nieuw?
Ja, de draaistellen zijn afkomstig van de PCC's.

De 3100'en zijn bij mijn weten wel geheel nieuw.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:21:43 #286
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129563376
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 19:29 schreef Bitlord het volgende:
Die GTL's vind ik ook echt mooie wagens, zeker toen ze nog van die plooideurtjes hadden en rolfilms.

[ afbeelding ]

Weet iemand of er in alle GTL's uit de 3000-serie onderdelen zitten uit PCC-trams? Of zijn er ook wagens compleet nieuw?
Ik heb er eigenlijk ook altijd met veel plezier ingezeten eigenlijk :Y
pi_129563670
Ze blijven nog wel even rijden hoor. De nieuwsten komen uit 1993 dus die zie ik sowieso de komende 5 jaar niet uit beeld verdwijnen. Tien jaar kan ook nog wel.
pi_129580070
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:29 schreef Bitlord het volgende:
Ze blijven nog wel even rijden hoor. De nieuwsten komen uit 1993 dus die zie ik sowieso de komende 5 jaar niet uit beeld verdwijnen. Tien jaar kan ook nog wel.
Bij een aantal tramlijnen zit de aanpassing voor de nieuwe trams nog niet eens in de planning. Duurt nog wel even dus :Y.
dag
pi_129757190
Heeft iemand een idee waarom de RR's zo tergend langzaam rijden op de Netkousviaduct tussen Laan van NOI en CS? :{
pi_129757489
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 16:25 schreef o.us2.0 het volgende:
Heeft iemand een idee waarom de RR's zo tergend langzaam rijden op de Netkousviaduct tussen Laan van NOI en CS? :{
Snelheidsbeperking ivm overgang bovenleiding, 350 naar 600 volt. Beperking van 25km/u
Stuk van LvN wordt ook met ZuB beveiliging gereden en zodra je de bocht ingaat gaat het over naar ARI beveiliging
pi_129757547
quote:
2s.gif Op woensdag 31 juli 2013 19:39 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, de draaistellen zijn afkomstig van de PCC's.

De 3100'en zijn bij mijn weten wel geheel nieuw.
Er rijden genoeg 3100's met PCC onderstellen :Y maar fabriek af zijn het idd nieuwe onderstellen
pi_129757869
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 16:35 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Snelheidsbeperking ivm overgang bovenleiding, 350 naar 600 volt. Beperking van 25km/u
Stuk van LvN wordt ook met ZuB beveiliging gereden en zodra je de bocht ingaat gaat het over naar ARI beveiliging
Maar gebeuren al die dingen tussen LvN en Beatrixkwartier? Die overgangen gaan toch niet de hele viaduct door? Want zelfs na het Beatrixkwartier wordt er langzaam gereden (misschien heeft het met de wissels bij Ternoot te maken). Ook na de wissel wordt er tot CS best wel langzaam gereden :P.
pi_129758284
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 16:47 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Maar gebeuren al die dingen tussen LvN en Beatrixkwartier? Die overgangen gaan toch niet de hele viaduct door? Want zelfs na het Beatrixkwartier wordt er langzaam gereden (misschien heeft het met de wissels bij Ternoot te maken). Ook na de wissel wordt er tot CS best wel langzaam gereden :P.
De bocht na Beatrixkwartier heeft een snelheidsbeperking van 20 km per uur ivm de krapte van de bocht en slijtage aan rails. En dan even verderop voor CS krijg je een wissel om naar perron 1 of 2 te gaan en die mag maar bereden worden met 15 km p/u.
Dus in een kort stukje meerdere snelheidsbeperkingen ;(
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 18:11:02 #294
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129760478
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 16:36 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Er rijden genoeg 3100's met PCC onderstellen :Y maar fabriek af zijn het idd nieuwe onderstellen
Geinig, dat wist ik niet! Schijnen goede draaistellen te zijn, dat PCC-ontwerp!

Hier wat achtergrond: http://www.pcc-cars.nl/
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_129773167
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 17:02 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

De bocht na Beatrixkwartier heeft een snelheidsbeperking van 20 km per uur ivm de krapte van de bocht en slijtage aan rails. En dan even verderop voor CS krijg je een wissel om naar perron 1 of 2 te gaan en die mag maar bereden worden met 15 km p/u.
Dus in een kort stukje meerdere snelheidsbeperkingen ;(
Wel zonde van die viaducten dan met die lage snelheden, dan kon er net zo goed gewoon over de weg gereden worden -O-
Ben gewend dat er in Rotterdam tramviaducten met een 70 km/u worden bereden _O- (voor de liefhebbers: lijn 25 tussen Vrijenburgerbos en Vrijenburg én Schieweg - Sint Franciscus Gasthuis - Melanchtonweg. Je waant je net in een metro op die stukken van de tramlijn).

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 06-08-2013 23:12:20 ]
  woensdag 7 augustus 2013 @ 09:43:56 #296
141482 Q.
JurassiQ
pi_129782099
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 23:10 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Wel zonde van die viaducten dan met die lage snelheden, dan kon er net zo goed gewoon over de weg gereden worden -O-

Het voordeel van een viaduct is natuurlijk dat je geen kans hebt dat een hersenloze automobilist zijn voertuig voor de tram parkeer waardoor de hele lijn ontregeld wordt. Zeker op dit deel van het traject is dat best wel belangrijk.
For great justice!
pi_129791571
quote:
14s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:43 schreef Q. het volgende:

[..]

Het voordeel van een viaduct is natuurlijk dat je geen kans hebt dat een hersenloze automobilist zijn voertuig voor de tram parkeer waardoor de hele lijn ontregeld wordt. Zeker op dit deel van het traject is dat best wel belangrijk.
Ik zie dat eerder gebeuren in 't Schilderswijk, Scheveningen of 't Laakkwartier dan in het Beatrixkwartier tbh :@
pi_129795866
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:51 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Ik zie dat eerder gebeuren in 't Schilderswijk, Scheveningen of 't Laakkwartier dan in het Beatrixkwartier tbh :@
Daar staat toch vaak de boel vast door files op de A12..
dag
  woensdag 7 augustus 2013 @ 21:06:34 #299
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_129806211


Signeersessie Moderne trams - deel 1: vierassers’ in Amersfoort
In 1974 schreef een van de auteurs van dit boek, Frits van der Gragt, het vermaarde boek Moderne trams’ dat inmiddels achterhaald en onvolledig is geworden ;) Geloofden anno 1974 weinigen nog echt in een gunstige toekomst voor de tram, ruim tien jaar later ontstond in 1987 de lagevloertram die in 2013 het gezicht van de moderne tram bepaalt en werden sindsdien wereldwijd meer dan 140 nieuwe trambedrijven geopend, waarbij het eind nog lang niet in zicht is. De uitgave behandelt de trams over de gehele wereld en bestaat uit drie delen, waarvan dit boek deel 1 is.

Zaterdag 17 augustus zullen Frits van der Gragt en Axel Reuther in NVBS Centraal in Amersfoort aanwezig zijn voor een signeersessie. Tevens zal Frits een boeiende presentatie houden over de totstandkoming van dit boek. Uiteraard zal het boek te koop zijn in de NVBS Winkel. In het NVBS verenigingscentrum zijn enkele kleine exposities te zien over trams in het algemeen, de boeken van Frits van der Gragt en spoor- en tramwegen in Enschede.

Je bent vanaf 12:00 uur van harte welkom in Amersfoort. Routebeschrijving en meer informatie op http://nvbs.com/toon.php?pag=NVBS_Centraal#a33

En omdat dit toch het tramtopic is, een paar plaatjes uit het boek:

"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_129828594
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 21:06 schreef MREn het volgende:
[knip]

En omdat dit toch het tramtopic is, een paar plaatjes uit het boek:


Kijk nou! :D meer jeugdsentiment. Leuk dit soort foto's van weleer.
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:04:42 #301
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_130129850
Ik heb een vraag ,maar die zal ik in het volgende topic stellen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')