http://nl.wikipedia.org/wiki/Djalal_al-Din_Roemiquote:Rumi was de leidende figuur van de soefibeweging in het middeleeuwse Konya. Hij filosofeerde met name over de voordelen van verdraagzaamheid. Bij zijn dood streden de joden, christenen en moslims van Konya om de eer hem naar zijn graf te mogen dragen. Zijn graf is nog steeds een heilige plaats voor volgelingen. Hij stichtte er onder andere de dansende derwisjen, een soefi-orde van religieuze dansers en muzikanten. In de dans draaien zij om hun as, waarbij zij mediteren en de naam van God aanroepen.
Nee, religieuzen drijven zichzelf uit elkaar! Als een lid van religie A niet wil kunnen opschieten met een lid van religie B is dat alleen zijn eigen schuld. Natuurlijk, er kunnen andere verschillen zijn die mensen uit elkaar splijten, maar andere religies uitsluiten is hun eigen onzin.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hij wist mensen met elkaar te verbinden en dat is iets wat tegenwoordig nog weleens vergeten wordt, zelfs de politiek doet er geen poging meer toe.
Tja, ik had 't eigenlijk over het tweede maar het eerste is ook wel mogelijk, dat is al eens eerder gedaan. Het christendom is een samensmelting van oude geloven met meerdere goden tot een uniform geloof met één God. Dat vervolgens weer uit elkaar gevallen is in allerlei vertakkingen, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 16 december 2010 01:05 schreef twaalf het volgende:
[..]
Nee, religieuzen drijven zichzelf uit elkaar! Als een lid van religie A niet wil kunnen opschieten met een lid van religie B is dat alleen zijn eigen schuld. Natuurlijk, er kunnen andere verschillen zijn die mensen uit elkaar splijten, maar andere religies uitsluiten is hun eigen onzin.
Als je vraagt of het mogelijk is om het jodendom, christendom en mohammedanisme te verbinden: nee. Ze hebben elk hun heilige boeken en het ziet er niet naar uit dat die boeken nog gaan veranderen. Zolang die boeken verschillen zijn de eruit voortkomende ideologieën verschillend.
Maar natuurlijk is het wel mogelijk om joden, christenen en mohammedanisten te verbinden. Dat zijn gewoon mensen. Om te beginnen zouden ze elk hun eigen religie kunnen verwerpen. Dan zou het al aardig vlotten.
God is a DJ?quote:Op donderdag 16 december 2010 04:19 schreef Beathoven het volgende:
"I am neither Christian, nor Jewish, nor Muslim. Doing away with duality, I saw the two worlds as one. I seek One, I know One, I see One, and I call One" - Rumi
Hier past eigenlijk het beste een bepaald nummer van Faithless bij
Het is een grove belediging om moslims 'Mohammedanisten' (Mohammedanen) te noemen, dat zou namelijk betekenen dat ze Mohammed aanbidden en dat is godslastering.quote:Op donderdag 16 december 2010 01:05 schreef twaalf het volgende:
[..]
Nee, religieuzen drijven zichzelf uit elkaar! Als een lid van religie A niet wil kunnen opschieten met een lid van religie B is dat alleen zijn eigen schuld. Natuurlijk, er kunnen andere verschillen zijn die mensen uit elkaar splijten, maar andere religies uitsluiten is hun eigen onzin.
Als je vraagt of het mogelijk is om het jodendom, christendom en mohammedanisme te verbinden: nee. Ze hebben elk hun heilige boeken en het ziet er niet naar uit dat die boeken nog gaan veranderen. Zolang die boeken verschillen zijn de eruit voortkomende ideologieën verschillend.
Maar natuurlijk is het wel mogelijk om joden, christenen en mohammedanisten te verbinden. Dat zijn gewoon mensen. Om te beginnen zouden ze elk hun eigen religie kunnen verwerpen. Dan zou het al aardig vlotten.
quote:Het bahaigeloof is een monotheïstische religie die in de negentiende eeuw gesticht is door Bahá'u'lláh in Perzië (het huidige Iran) en de geestelijke eenheid van de mensheid benadrukt. Wereldwijd zijn er naar schatting ongeveer zes miljoen bahá’ís in meer dan tweehonderd landen en gebieden ter wereld.
De bahá'í-leringen benadrukken de onderliggende eenheid van de grote wereldgodsdiensten. Religieuze geschiedenis wordt gezien te zijn ontvouwd door middel van een aantal goddelijke boodschappers, Manifestaties van God genaamd, die elk een religie hebben gesticht die is afgestemd op de behoeften van de tijd en het begripsvermogen van de mensen. Onder deze boodschappers zijn Abraham, Krisjna, Boeddha, Jezus, Mohammed en anderen, inclusief het meest recent Bahá'u'lláh. Bahá'ís geloven dat elke boodschapper over de volgende sprak en dat Bahá'u'lláhs leven en leer de eindtijd-beloften van de voorgaande religies vervullen. De mensheid wordt gezien als te zijn betrokken bij een proces van collectieve evolutie en de noodzaak van de huidige tijd is voor de geleidelijke totstandbrenging van vrede, gerechtigheid en eenheid op wereldschaal.
quote:Op zondag 19 december 2010 01:09 schreef AryaMehr het volgende:
Nee, alleen Perzen kunnen dat. De rest van de volkeren in het Midden-Oosten zijn te intolerant om dat te kunnen accepteren.
Als lid van een volk dat beschaving heeft leren kennen door mensen als Rumi.quote:Op zondag 19 december 2010 01:46 schreef Triggershot het volgende:
Hoe zou je Yunus Emre willen omschrijven?
Ah, ik dacht even dat alleen Perzen dat kunnen, in het Midden Oosten.quote:Op zondag 19 december 2010 01:48 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Als lid van een volk dat beschaving heeft leren kennen door mensen als Rumi.
Welk afkomst had Rumi eigenlijk? Dat bedoel ik.quote:Op zondag 19 december 2010 01:50 schreef Triggershot het volgende:
Ah, ik dacht even dat alleen Perzen dat kunnen, in het Midden Oosten.
Soefisme is nou niet echt Perzisch.quote:Op zondag 19 december 2010 01:57 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Welk afkomst had Rumi eigenlijk? Dat bedoel ik.
Rumi werd inderdaad geboren in Perzie, in de plaats Wakhsh in het huidige Tajikistan. Bedankt Wikipedia want van Tajikistan weet ik nog minder dan Yemen. Maar ik denk dat het andere statement niet helemaal opgaat. Het is een individu die een stroming kan vertegenwoordigen en de acceptatie van zijn stroming was er zeker.quote:Op zondag 19 december 2010 01:09 schreef AryaMehr het volgende:
Nee, alleen Perzen kunnen dat. De rest van de volkeren in het Midden-Oosten zijn te intolerant om dat te kunnen accepteren. Rumi was een Pers, net zoals Bahá'u'lláh dat was. De stichter van het Baha'i geloof.
[..]
De grootste invloeden op de beweging wel.quote:Op zondag 19 december 2010 02:01 schreef Triggershot het volgende:
Soefisme is nou niet echt Perzisch.
Grappig dat onbeschaafde Arabische woestijn nomaden de grondleggers zijn van een beweging waardoor Rumi, Yunus Emre, lid van een volk dat geen beschaving kent heeft kunnen beïnvloeden.quote:Op zondag 19 december 2010 02:21 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De grootste invloeden op de beweging wel.
Wie waren die grondleggers dan? Het is in een gebied ontstaan dat grotendeels onder Perzische invloed lag. Soefisme zoals we die vandaag kennen is in feite een Perzisch product, net zoals veel soennitische scholen dat zijn.quote:Op zondag 19 december 2010 02:27 schreef Triggershot het volgende:
Grappig dat onbeschaafde Arabische woestijn nomaden de grondleggers zijn van een beweging waardoor Rumi, Yunus Emre, lid van een volk dat geen beschaving kent heeft kunnen beïnvloeden.
- George Allen.quote:Taken all in all, what goes by the name of 'Islamic mysticism' is a Persian product. The mystical fire, as it spread rapidly over the broad world of Islam, found tinder in the harts of many who were not Persians: Egyptians like Dhu'l Nun, Andalucians like Ibn'ul Arabi, Arabs like Rabi'a al 'Adawiyya. But Persia itself is the homeland of mysticism in Islam.
Vrijwel alle soefi ordes traceren hun oorsprong terug naar Ali en enkele en zelden dat dit niet gebeurt. Ook de Sunnah en Shia is een Arabisch product, wat terugkeert uiteindelijk terug te leiden is naar Quraish.quote:Op zondag 19 december 2010 02:30 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wie waren die grondleggers dan? Het is in een gebied ontstaan dat grotendeels onder Perzische invloed lag. Soefisme zoals we die vandaag kennen is in feite een Perzisch product, net zoals veel soennitische scholen dat zijn.
quote:Op zondag 19 december 2010 02:37 schreef Triggershot het volgende:
Vrijwel alle soefi ordes traceren hun oorsprong terug naar Ali en enkele en zelden dat dit niet gebeurt. Ook de Sunnah en Shia is een Arabisch product, wat terugkeert uiteindelijk terug te leiden is naar Quraish.
- Bernard Lewis.quote:"Iran was indeed Islamized, but it was not Arabized. Persians remained Persians. And after an interval of silence, Iran reemerged as a separate, different and distinctive element within Islam, eventually adding a new element even to Islam itself. Culturally, politically, and most remarkable of all even religiously, the Iranian contribution to this new Islamic civilization is of immense importance. The work of Iranians can be seen in every field of cultural endeavor, including Arabic poetry, to which poets of Iranian origin composing their poems in Arabic made a very significant contribution. In a sense, Iranian Islam is a second advent of Islam itself, a new Islam sometimes referred to as Islam-i Ajam. It was this Persian Islam, rather than the original Arab Islam, that was brought to new areas and new peoples: to the Turks, first in Central Asia and then in the Middle East in the country which came to be called Turkey, and of course to India. The Ottoman Turks brought a form of Iranian civilization to the walls of Vienna..."
quote:''The most important scholars of almost all of the Islamic sects and schools of thought were Persian or live in Iran including most notable and reliable Hadith collectors of Shia and Sunni like Shaikh Saduq, Shaikh Kulainy, Imam Bukhari, Imam Muslim and Hakim al-Nishaburi, the greatest theologians of Shia and Sunni like Shaykh Tusi, Imam Ghazali, Imam Fakhr al-Razi and Al-Zamakhshari.''
Nergens wordt er door mij ontkend dat de Perzen een gigantische bijdrage hebben geleverd aan de Islamitische literatuur en regio, ik zou niet durven. Dat neemt niet weg dat de grondleggers van Sufisme, Shia en Al-Sunnah, Arabieren zijn.quote:
Klopt, maar je weet dat de weg van grondlegging tot het uiteindelijk product meestal aardig lang is? Soefisme is bijvoorbeeld - zoals eerder al werd geciteerd - een Perzisch product.quote:Op zondag 19 december 2010 02:51 schreef Triggershot het volgende:
Nergens wordt er door mij ontkend dat de Perzen een gigantische bijdrage hebben geleverd aan de Islamitische literatuur en regio, ik zou niet durven. Dat neemt niet weg dat de grondleggers van Sufisme, Shia en Al-Sunnah, Arabieren zijn.
Er is geen 'uiteindelijk' product als het gaat om de Shia, Sunnan of Sufisme, het blijft zich ontwikkelen? Je weet dat hoe ver het product ook komt het blijft verwijzen en zich legitimeert middels te wijzen naar haar oorsprong?quote:Op zondag 19 december 2010 02:52 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt, maar je weet dat de weg van grondlegging tot het uiteindelijk product meestal aardig lang is?
Neen, 'Perzisch' Soefisme is nergens wanneer je de Arabische invloeden weghaalt, zonder Perzische invloeden blijft Soefisme nog steeds staan, in een ander vorm en beleving dan vandaag de dag populair is geworden door figuren zoals Al-Ghazal en Rumi, maar het blijft staan.quote:Op zondag 19 december 2010 02:52 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt, maar je weet dat de weg van grondlegging tot het uiteindelijk product meestal aardig lang is? Soefisme is bijvoorbeeld - zoals eerder al werd geciteerd - een Perzisch product.
Klopt, maar de verscheidene soennitische scholen en het soefisme blijven hun eigen kern behouden. Wat het product maakt is niet zozeer het ingrediënt dat als eerst toegevoegd werd, maar de smaak die het uiteindelijk oplevert.quote:Op zondag 19 december 2010 02:55 schreef Triggershot het volgende:
Er is geen 'uiteindelijk' product als het gaat om de Shia, Sunnan of Sufisme, het blijft zich ontwikkelen?
Is het dan ook fair om te stellen dat veel islamitische kenmerken grotendeels van andere religies zijn 'geleend'? Dat de islam zonder het jodendom - of het christendom - waarschijnlijk niet in deze vorm had bestaan? Vanuit het oogpunt van een moslim niet, maar rationeel gezien daarentegen wel.quote:Je weet dat hoe ver het product ook komt het blijft verwijzen en zich legitimeert middels te wijzen naar haar oorsprong?
Nogmaals:quote:Op zondag 19 december 2010 02:56 schreef Triggershot het volgende:
Neen, 'Perzisch' Soefisme is nergens wanneer je de Arabische invloeden weghaalt, zonder Perzische invloeden blijft Soefisme nog steeds staan, in een ander vorm en beleving dan vandaag de dag populair is geworden door figuren zoals Al-Ghazal en Rumi, maar het blijft staan.
quote:Taken all in all, what goes by the name of 'Islamic mysticism' is a Persian product. The mystical fire, as it spread rapidly over the broad world of Islam, found tinder in the harts of many who were not Persians: Egyptians like Dhu'l Nun, Andalucians like Ibn'ul Arabi, Arabs like Rabi'a al 'Adawiyya. But Persia itself is the homeland of mysticism in Islam.
Is het in het geval van de uiteindelijke smaak niet dat zij vandaag de dag stellen dat zij alles te danken hebben aan niet wat er als eerst werd toegevoegd, maar verwijzen naar de 'toevoeger' in kwestie?quote:Op zondag 19 december 2010 02:59 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt, maar de verscheidene soennitische scholen en het soefisme blijven hun eigen kern behouden. Wat het product maakt is niet zozeer het ingrediënt dat als eerst toegevoegd werd, maar de smaak die het uiteindelijk oplevert.
Absoluut.quote:Is het dan ook fair om te stellen dat veel islamitische kenmerken grotendeels van andere religies zijn 'geleend'? Dat de islam zonder het jodendom - of het christendom - waarschijnlijk niet in deze vorm had bestaan. Vanuit het oogpunt van een moslim niet, maar rationeel gezien daarentegen wel.
Mystiek en Sufisme zijn geen absolute synoniemen van elkaar, ongetwijfeld hebben de Perzen er een belangrijk aandeel in gehad, uitgebreid en verspreid, maar ze zijn niet de grondleggers, noch de enigen die het vorm hebben gegeven, noch de enigen die het 'kunnen'.quote:
Oké, excuses en die volgt morgen.quote:Op zondag 19 december 2010 03:03 schreef Beathoven het volgende:
Het punt van de oorsprong gaat wel een beetje voorbij aan de vraag in het topic waar ik veel liever je mening over hoor
Ik reageer morgen ook wel. Slaap lekker.quote:Op zondag 19 december 2010 03:08 schreef Triggershot het volgende:
Ik ben slapen Arya, ik lees je berichten wel morgen denk ik, slaap lekker.
Bij militant 'atheisme' zie ik dat nog wel eens gebeuren.quote:Op zondag 19 december 2010 17:14 schreef SpecialK het volgende:
Ik roep al jaren dat christenen, moslims en joden zich moeten verenigen tegen het atheistische gevaar.
Heb ik altijd wel een leuke term gevonden. Als je als christen, jood of moslim andere mensen in de pan hakt om religieuze redenen dan ben je een christen, jood of moslim. Maar zodra je als atheist net eventjes iets te luidruchtig het christendom, jodendom of de islam bekritiseert ... dan... dan ben je militante atheist.quote:Op zondag 19 december 2010 17:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Bij militant 'atheisme' zie ik dat nog wel eens gebeuren.
Mwuah, ik zie geen reden om daar een onderscheid in te maken? Als je aan de jihad mee doet bent je een militante moslim, mocht er ooit iemand komen die naar de wapens grijpt om atheïsme te verspreiden zou ik diegene als een militante atheïst zien. Ik zou serieus niet weten waarom je een atheïst militant zou noemen omdat hij kritiek levert op religie, of waarom je religieuzen zou dispensatie zou geven op zo een term.quote:Op zondag 19 december 2010 17:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb ik altijd wel een leuke term gevonden. Als je als christen, jood of moslim andere mensen in de pan hakt om religieuze redenen dan ben je een christen, jood of moslim. Maar zodra je als atheist net eventjes iets te luidruchtig het christendom, jodendom of de islam bekritiseert ... dan... dan ben je militante atheist.
Sterker nog: atheisme an sich behelst geen enkel ideologisch standpunt per se. Het lijkt me dan ook sterk dat er ooit een militante vorm ontstaat zonder dat daar een ideologie aan toegevoegd wordt.quote:Op zondag 19 december 2010 17:55 schreef Burakius het volgende:
Atheïsme vertoont geen militante vormen vooralsnog. Tenzij men de vrijmetselaars als atheïstisch beschouwt én sommige verhalen kloppen over hen. Zelfde geldt voor NWO.
Ten tweede behelst atheïsme niet het verenigende karakter , waar religie dit wel heeft. Er is namelijk niets wat hen bindt. In het atheïsme zelf zijn er ook weer verschillende "stromingen".
Mja, geloof ook niet per definitie, monotheisme is an sich niets meer dan geloof in het bestaan van een god, het wordt een probleem wanneer men gaat organiseren en verenigen in oppositie jegens de 'anderen'.quote:Op zondag 19 december 2010 18:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sterker nog: atheisme an sich behelst geen enkel ideologisch standpunt per se. Het lijkt me dan ook sterk dat er ooit een militante vorm ontstaat zonder dat daar een ideologie aan toegevoegd wordt.
"Militante atheist" is een term die tegenwoordig weldegelijk wordt gebruikt voor mensen zoals Dawkins. Daarmee totaal voorbij gaan of juist een directe lijn trekkende aan echt religieus geweld.quote:Op zondag 19 december 2010 17:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mwuah, ik zie geen reden om daar een onderscheid in te maken? Als je aan de jihad mee doet bent je een militante moslim, mocht er ooit iemand komen die naar de wapens grijpt om atheïsme te verspreiden zou ik diegene als een militante atheïst zien. Ik zou serieus niet weten waarom je een atheïst militant zou noemen omdat hij kritiek levert op religie, of waarom je religieuzen zou dispensatie zou geven op zo een term.
Je snapt de verwijzing neem ik aan? Ik dacht eerst even dat je een geintje maakte/ironisch was met dat "militante atheisten" gebeuren maar ik weet het nu zo zeker niet meer.quote:
Klopt, maar ik zie dat meer als een ad hominem zonder inhoudelijk weerwoord. Zelden tot nooit wordt er door de mensen die zulke termen gebruiken empirisch hard gemaakt dat Dawkins en consorten legitiem 'militant' te noemen zijn.quote:Op zondag 19 december 2010 18:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
"Militante atheist" is een term die tegenwoordig weldegelijk wordt gebruikt voor mensen zoals Dawkins. Daarmee totaal voorbij gaan of juist een directe lijn trekkende aan echt religieus geweld.
Je hebt mijn PI gezien?quote:Op zondag 19 december 2010 18:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je snapt de verwijzing neem ik aan? Ik dacht eerst even dat je een geintje maakte/ironisch was met dat "militante atheisten" gebeuren maar ik weet het nu zo zeker niet meer.
Just checking.quote:
Ben jij niet die kale?quote:
quote:""Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)
De monotheistische religies verbinden daar zonder uitzondering ideologieen aan. Hoe we ons wel of niet zouden moeten gedragen, wat 'goed' is en wat 'slecht' is, en zonder uitzondering worden die normen en waarden ook geprojecteerd op mensen die die religie niet aanhangen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, geloof ook niet per definitie, monotheisme is an sich niets meer dan geloof in het bestaan van een god, het wordt een probleem wanneer men gaat organiseren en verenigen in oppositie jegens de 'anderen'.
Ik heb het over theisme en atheisme puur en beperkt tot. Wanneer je referentiekader voorbeelden bevat van religies of religieuzen heb je het over verenigde groepen mensen met een centraal inspiratie --> Ideologie, wat ze verbindt. Ware het dat een groep atheisten zich verenigen in oppositie jegens de 'ander' zie ik ook jouw beschrijving bij deze groep mensen terugkomen: Door een ideologie te integreren wat een groep bindt en verenigd, geloof puur an sich verbindt ook geen mensen. Sterker nog, de meeste moslim doden vallen aan de hand van andere moslims.quote:Op zondag 19 december 2010 18:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
De monotheistische religies verbinden daar zonder uitzondering ideologieen aan. Hoe we ons wel of niet zouden moeten gedragen, wat 'goed' is en wat 'slecht' is, en zonder uitzondering worden die normen en waarden ook geprojecteerd op mensen die die religie niet aanhangen.
Ik ken eigenlijk geen religies of religieuzen die daar geen ideologie aan verbinden. Die twee lijken toch wel degelijk per definitie met elkaar verbonden te zijn.
Atheïsten hebben net zo goed definities van "goed"en "slecht" , maar nemen gewoon andere referentiepunten voor dit aan. Puur wetenschappelijk bestaat er geen "goed" of "slecht" , dus de atheïsten moeten wel "iets" kiezen om toch een kader te hebben van moraal. Dit gebeurt natuurlijk onderbewust en wordt gevormd door de heersende cultuur in het land , familie en omgeving. Sterker nog: vaak zijn de moralen nog verbonden aan religieuze waarden van vroeger of van het heden.quote:Op zondag 19 december 2010 18:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
De monotheistische religies verbinden daar zonder uitzondering ideologieen aan. Hoe we ons wel of niet zouden moeten gedragen, wat 'goed' is en wat 'slecht' is, en zonder uitzondering worden die normen en waarden ook geprojecteerd op mensen die die religie niet aanhangen.
Ik ken eigenlijk geen religies of religieuzen die daar geen ideologie aan verbinden. Die twee lijken toch wel degelijk per definitie met elkaar verbonden te zijn.
Ik denk dat van die twee uitsluitend de laatste reeel bestaat.quote:Op zondag 19 december 2010 18:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb het over theisme en atheisme puur en beperkt tot.
Natuurlijk hebben atheisten ook normen en waarden en moraliteit. Wat echter een heel belangrijk verschil is is dat ze die niet ontlenen aan of toeschrijven aan het atheisme.quote:Op zondag 19 december 2010 18:28 schreef Burakius het volgende:
[..]
Atheïsten hebben net zo goed definities van "goed"en "slecht" , maar nemen gewoon andere referentiepunten voor dit aan. Puur wetenschappelijk bestaat er geen "goed" of "slecht" , dus de atheïsten moeten wel "iets" kiezen om toch een kader te hebben van moraal. Dit gebeurt natuurlijk onderbewust en wordt gevormd door de heersende cultuur in het land , familie en omgeving. Sterker nog: vaak zijn de moralen nog verbonden aan religieuze waarden van vroeger of van het heden.
I wishquote:
Volgens mij geen van beiden als je kritisch genoeg bent. Ik denk dat er geen een ideologie-loos atheïst bestaat, noch een religieus persoon. Je hebt humanistische religieuzen en atheisten, ik zou niet weten waarom de één boven ander meer reëel zou zijn?quote:Op zondag 19 december 2010 18:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk dat van die twee uitsluitend de laatste reeel bestaat.
Ze zijn voor een heel groot deel wel degelijk ontleend aan religie. Ik weet niet hoe jij anders kunt rechtvaardigen als atheïst dat wat pedo's doen iets "slechts" is. En ga zo maar door. Atheïsten kunnen eigenlijk geen verschil maken tussen goed en slecht als men puur wetenschappelijk en theoretisch kijkt naar de zaak. Er is geen kader, geen referentie.quote:Op zondag 19 december 2010 18:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk heb atheisten ook normen en waarden en moraliteit. Wat echter een heel belangrijk verschil is is dat ze die niet ontlenen aan of toeschrijven aan het atheisme.
Ja stiekem plannen we al jaren. Bloeddorstige gelovigen dat we zijn!quote:Op zondag 19 december 2010 18:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ah! Een complot tegen ongelovigen.
Dat is idd de gezamenlijke vijand.
Nee, religie incorporeert menselijke moraal. Zo claimt religie alles, van menselijk geluk tot de Big Bang. Blijkbaar heeft religie zelf niets te bieden dat ze met leugens discussies proberen te winnen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ze zijn voor een heel groot deel wel degelijk ontleend aan religie.
Deze discussie hebben we hier al eens eerder gehad.quote:Op zondag 19 december 2010 18:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ze zijn voor een heel groot deel wel degelijk ontleend aan religie. Ik weet niet hoe jij anders kunt rechtvaardigen als atheïst dat wat pedo's doen iets "slechts" is.
Zelfkennis is het begin van echte wijsheid.quote:Op zondag 19 december 2010 18:34 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja stiekem plannen we al jaren. Bloeddorstige gelovigen dat we zijn!
Deze hebben we inderdaad eerder gehad en nog steeds vind ik niet dat je gelijk hebt, zoals ik vorige keren ook heb aangetoont. Je hebt wel degelijk een kader nodig om ethiek te hebben. Of vanuit mijn Islamitische dogma: God plaatst al het besef tussen goed en kwaad in de lichaam van de mens. Maar uiteindelijk op volwassen niveau zal er voor de atheïst niets zijn wat hem zal belemmeren andere uit te buiten, ethisch te zijn etc.quote:Op zondag 19 december 2010 18:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Deze discussie hebben we hier al eens eerder gehad.
Je hebt geen God nodig om in te zien dat pedofielen misbruik maken van hun positie en er geen sprake is van een gelijkwaardige relatie.
Dat jij daar misschien boven op nog es gelooft dat God zo'n persoon zal straffen en er een universele ethiek is die dit gedrag veroordeelt, is een tweede. Maar dat er geen sprake is van "referentiekader" oid is echt pertinente flauwekul, en ik blijf me verbazen hoe sommige mensen dit kunnen blijven aanhalen.
Een menselijk kader is voldoende.quote:Op zondag 19 december 2010 18:37 schreef Burakius het volgende:
Je hebt wel degelijk een kader nodig om ethiek te hebben
Maar God bestaat niet, dus de basis van religieuze moraal bestaat ook niet. Gelovigen hebben ook geen goed of slecht omdat dat afhangt van een niet bestaande entiteit.quote:Zonder referentiekader kan een atheïst niet beargumenteren dat wat pedo's doen fout is. Op atheïstisch niveau (lees wetenschappelijk niivea, aangezien atheïsten daar zo op geilen) is het slechts interactie tussen een hoopje molekulen. Er is geen goed of slecht.
Oei, pijnlijke valkuil. Ik gaf hem al een beetje weg door 'of toeschrijven aan' eraan toe te voegen, want persoonlijk denk ik dat religieuzen net zo min dergelijke waarden ontlenen aan religie en al zeker niet aan geschreven werken zoals de bijbel: de bijbel staat vol met zaken die we met onze moderne moraliteit allemaal zouden verwerpen. De gemiddelde christen is tamelijk kieskeurig wat betreft de normen en waarden die hij of zijn uit de bijbel haalt. Welke criteria daar men ook voor hanteert, die criteria komen niet uit de bijbel zelf. Het is de morele tijdgeest die bepaalt wat men acceptabel vindt en wat niet. En die normen en waarden zijn in tegenstelling tot de bijbel continue aan veranderingen onderhevig.quote:Op zondag 19 december 2010 18:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ze zijn voor een heel groot deel wel degelijk ontleend aan religie. Ik weet niet hoe jij anders kunt rechtvaardigen als atheïst dat wat pedo's doen iets "slechts" is. En ga zo maar door. Atheïsten kunnen eigenlijk geen verschil maken tussen goed en slecht als men puur wetenschappelijk en theoretisch kijkt naar de zaak. Er is geen kader, geen referentie.
Definieer eens.quote:Op zondag 19 december 2010 18:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een menselijk kader is voldoende.
Dat heb ik net gepost, en daar ga je verder niet op in:quote:Op zondag 19 december 2010 18:37 schreef Burakius het volgende:
Zonder referentiekader kan een atheïst niet beargumenteren dat wat pedo's doen fout is.
Je kunt prima een ethiek opbouwen op basis van zaken als een gulden regel: behandel mensen zoals je zelf behandeld zou willen worden. Noem dat maar een kader.quote:Je hebt geen God nodig om in te zien dat pedofielen misbruik maken van hun positie en er geen sprake is van een gelijkwaardige relatie.
Natuurlijk is er wel goed en slecht, maar dat zijn voor die mensen die je hier beschrijft slechts afspraken, en geen absolute regels.quote:Op atheïstisch niveau (lees wetenschappelijk niivea, aangezien atheïsten daar zo op geilen) is het slechts interactie tussen een hoopje molekulen. Er is geen goed of slecht.
Het is slecht voor de gezondheid van het slachtoffer, maar geeft voldoening (hoe ziek ook) aan de dader. Waarom is het goed of slecht. Leg maar uitquote:Op zondag 19 december 2010 18:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Oei, pijnlijke valkuil. Ik gaf hem al een beetje weg door 'of toeschrijven aan' eraan toe te voegen, want persoonlijk denk ik dat religieuzen net zo min dergelijke waarden ontlenen aan religie en al zeker niet aan geschreven werken zoals de bijbel: de bijbel staat vol met zaken die we met onze moderne moraliteit allemaal zouden verwerpen. De gemiddelde christen is tamelijk kieskeurig wat betreft de normen en waarden die hij of zijn uit de bijbel haalt. Welke criteria daar men ook voor hanteert, die criteria komen niet uit de bijbel zelf. Het is de morele tijdgeest die bepaalt wat men acceptabel vindt en wat niet. En die normen en waarden zijn in tegenstelling tot de bijbel continue aan veranderingen onderhevig.
Wat pedofilie slecht maakt is overigens betrekkelijk makkelijk uit te leggen: het is slecht voor de geestelijke gezondheid van kinderen en potentieel schadelijk voor hun verdere ontwikkeling. Je hoeft geen gelovige te zijn om te begrijpen waarom pedofilie slecht is.
quote:Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Burakius het volgende:
[..]
Het is slecht voor de gezondheid van het slachtoffer, maar geeft voldoening (hoe ziek ook) aan de dader. Waarom is het goed of slecht. Leg maar uit. Het is slechts interactie tussen molekulen, atheistisch gesproken
Gulden regel: Wat u liever niet geschiedt, doe dat ook een ander niet. De christenen hebben zelfs de gulden regel gejat.quote:
Ik bedenk me trouwens dat gezien de recente schandelen bij de katholieke kerk dit wel een buitengewoon ongelukkig voorbeeld is ook.quote:Op zondag 19 december 2010 18:32 schreef Burakius het volgende:
Ze zijn voor een heel groot deel wel degelijk ontleend aan religie. Ik weet niet hoe jij anders kunt rechtvaardigen als atheïst dat wat pedo's doen iets "slechts" is. En ga zo maar door.
Wetenschap geeft geen goed of fout. Wanneer men met volle verstand en "slim verstand" kiest voor atheïsme zou deze persoon gemakkelijk de algemene perceptie van goed of fout totaal verwerpen en weggooien. En voortaan alles doen wat hij/zij zich begeert. Immers: geen God (hasa ve kella), geen bestraffing, je leeft maar één keer, lang leve de lol ook al beschadig je anderen.quote:
Tja ben geen katholiek. Celebatisme is ook iets doms wat mij betreft.quote:Op zondag 19 december 2010 18:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik bedenk me trouwens dat gezien de recente schandelen bij de katholieke kerk dit wel een buitengewoon ongelukkig voorbeeld is ook.
En waarom zou een atheist zich hier aan moeten houden.quote:Op zondag 19 december 2010 18:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gulden regel: Wat u liever niet geschiedt, doe dat ook een ander niet. De christenen hebben zelfs de gulden regel gejat.
We zijn een sociale diersoort, en doen er over het algemeen verstandig aan om soortgenoten om ons heen geen schade te berokkenen van wat voor vorm dan ook. Inderdaad, sporadisch gebeurt het toch. Maar laten we niet vergeten dat het in 99.99% van de gevallen niet gebeurt. En dat is niet omdat we religieus zijn, maar omdat we als sociale diersoort gemeenschappelijke belangen hebben.quote:Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Burakius het volgende:
[..]
Het is slecht voor de gezondheid van het slachtoffer, maar geeft voldoening (hoe ziek ook) aan de dader. Waarom is het goed of slecht. Leg maar uit. Het is slechts interactie tussen molekulen, atheistisch gesproken
Religie heeft ook geen universeel goed of fout, het doden is in sommige gevallen goed, in andere gevallen fout. Voor elk religie is God weer een ander wezen en hem geen zoon toe schrijven of wel een zoon toe schrijven wordt gezien als 'goed' of 'fout'. Dus zelfs gelovigen beslissen op grond van hun eigen inzichten waarvoor ze kiezen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:45 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wetenschap geeft geen goed of fout. Wanneer men met volle verstand en "slim verstand" kiest voor atheïsme zou deze persoon gemakkelijk de algemene perceptie van goed of fout totaal verwerpen en weggooien. En voortaan alles doen wat hij/zij zich begeert. Immers: geen God (hasa ve kella), geen bestraffing, je leeft maar één keer, lang leve de lol ook al beschadig je anderen.
p.s.
zelfs beschadigen van andere is op zich wetenschappelijk iets wat niet bestaat. Immers slechts molekulen.
Tja men begint met "religie" hier. Ik wil niet specifiek ingaan op Islam of Christendom etc. Verder is het nogal een breed onderwerp (ook door de algemene term: "religie" ) om het te gaan hebben over gelovigen die op grond van hun eigen inzichten goed of fout kiezen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Religie heeft ook geen universeel goed of fout, het doden is in sommige gevallen goed, in andere gevallen fout. Voor elk religie is God weer een ander wezen en hem geen zoon toe schrijven of wel een zoon toe schrijven wordt gezien als 'goed' of 'fout'. Dus zelfs gelovigen beslissen op grond van hun eigen inzichten waarvoor ze kiezen.
Dat klopt. Maar wat heeft dat te maken met de moraal van ongelovigen? Het zijn gewoon mensen met menselijke waarden, net als gelovigen. Dat bewijst dat moraal niet van religie komt.quote:Op zondag 19 december 2010 18:45 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wetenschap geeft geen goed of fout.
Try me.quote:Op zondag 19 december 2010 18:32 schreef Triggershot het volgende:
Ik denk dat er geen een ideologie-loos atheïst bestaat,
Men hoeft het niet eens zo breed te pakken, zelfs onder de islam of onder moslims specifiek heb je geen universeel goed en slecht, maar wederom weer keuzes tussen de twee op grond van wie je het spreekt en vraagt.quote:Op zondag 19 december 2010 18:50 schreef Burakius het volgende:
[..]
Tja men begint met "religie" hier. Ik wil niet specifiek ingaan op Islam of Christendom etc. Verder is het nogal een breed onderwerp (ook door de algemene term: "religie" ) om het te gaan hebben over gelovigen die op grond van hun eigen inzichten goed of fout kiezen.
Bewijs dat maar.quote:Op zondag 19 december 2010 18:45 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wetenschap geeft geen goed of fout. Wanneer men met volle verstand en "slim verstand" kiest voor atheïsme zou deze persoon gemakkelijk de algemene perceptie van goed of fout totaal verwerpen en weggooien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Ik bedoel het op micro en macro niveau. Kijk men onderschat hoe erg op sociaal niveau "ontwaakt atheïsme" zoals ik het noem, het leven op de aarde zelfs kan veranderen naar een ware hel. Als men zelfs door de instelling "je leeft maar één keer, ik ben slechts een hoopje molekulen" opeens bepaalde dingen anders gaat doen. Denk niet aan grote dingen perse, maar denk eens aan de kleine dingetjes: je ziet dat iemand zijn geld verliest op straat, waarom zou de atheist het terug geven? Waarom zou de atheist iemand helpen met oversteken. Waarom zou de atheist iemand helpen als hij/zij is gevallen. Dat is op micro niveau. En verder ontken ik ook niet dat in de mens zelf al "goed" en "slecht" al ingebakken zit. Zo leert de Islamitische dogma dit ook. Echter als ik het dus over "ontwaakt atheïsme" heb, heb ik het over een atheist die volledig beseft dat hij/zij maar een hoopje molekulen is en maar één keer "leeft". Op dat moment kan de atheist dus dingen doen die heel erg zijn, maar in zijn ogen niet.quote:Op zondag 19 december 2010 18:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
We zijn een sociale diersoort, en doen er over het algemeen verstandig aan om soortgenoten om ons heen geen schade te berokkenen van wat voor vorm dan ook. Inderdaad, sporadisch gebeurt het toch. Maar laten we niet vergeten dat het in 99.99% van de gevallen niet gebeurt. En dat is niet omdat we religieus zijn, maar omdat we als sociale diersoort gemeenschappelijke belangen hebben.
Het is niet anders dan Atheïsten die op grond van hun eigen inzichten goed of fout kiezen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:50 schreef Burakius het volgende:
Verder is het nogal een breed onderwerp (ook door de algemene term: "religie" ) om het te gaan hebben over gelovigen die op grond van hun eigen inzichten goed of fout kiezen.
Ik weet niet of het slim is om in te zoomen op Islam. Ik hou het liever bij religie. Anders gaan er drie discussies door elkaar heen lopen en ik ben nu al in mijn eentje als gelovige in dit topicquote:Op zondag 19 december 2010 18:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Men hoeft het niet eens zo breed te pakken, zelfs onder de islam of onder moslims specifiek heb je geen universeel goed en slecht, maar wederom weer keuzes tussen de twee op grond van wie je het spreekt en vraagt.
Ik heb geen ideologie.quote:
Die dus op die zelfde grond van eigen inzichten er voor kunnen kiezen geen morele waardes te hanteren omdat men toch maar een hoopje molekulen is.quote:Op zondag 19 december 2010 18:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is niet anders dan Atheïsten die op grond van hun eigen inzichten goed of fout kiezen.
Een simpel voorbeeld zou zijn het verschil van antwoorden wat je van Bin Laden zou krijgen en van Fethullah Gulen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:54 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik weet niet of het slim is om in te zoomen op Islam. Ik hou het liever bij religie. Anders gaan er drie discussies door elkaar heen lopen en ik ben nu al in mijn eentje als gelovige in dit topic.
Maar ik zie graag voorbeelden van wat je schrijft, omdat ik het dan misschien beter begrijp en je dan kan voorzien van repliek.
Waarom zou een gelovige zich er aan houden? Er is geen God die hem gaat bestraffen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:47 schreef Burakius het volgende:
[..]
En waarom zou een atheist zich hier aan moeten houden.
Ideologie is ideeën. Als je geen idee hebt over je ideeën, kan ik je daar ook niet voor aansprakelijk stellen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb geen ideologie.
Voor de gelovige, die gelooft dat er een God is, is die er wel degelijk (althans voor jou slechts in haar/zijn gedachte).quote:Op zondag 19 december 2010 18:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarom zou een gelovige zich er aan houden? Er is geen God die hem gaat bestraffen.
Zijn ideologie is om geen ideologie te hebben. XDquote:Op zondag 19 december 2010 18:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ideologie is ideeën. Als je geen idee hebt over je ideeën, kan ik je daar ook niet voor aansprakelijk stellen.
Ze kunnen net zo makkelijk andere keuzes maken, net als de gelovige die handelt naar eigen inzicht.quote:Op zondag 19 december 2010 18:56 schreef Burakius het volgende:
[..]
Die dus op die zelfde grond van eigen inzichten er voor kunnen kiezen geen morele waardes te hanteren omdat men toch maar een hoopje molekulen is.
Ik vind Bin Laden erg controversieel. Als in: conspiracy theory insert. Maar dit zal gaan over tefsir uiteindelijk lijkt mij.quote:Op zondag 19 december 2010 18:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een simpel voorbeeld zou zijn het verschil van antwoorden wat je van Bin Laden zou krijgen en van Fethullah Gulen.
En toch is moraal voor die gelovigen globaal dezelfde als van ongelovigen, dus moraal komt niet van religie.quote:Op zondag 19 december 2010 18:57 schreef Burakius het volgende:
[..]
Voor de gelovige, die gelooft dat er een God is, is die er wel degelijk (althans voor jou slechts in haar/zijn gedachte).
De gelovige is begrenst (als het goed is) door zijn geloof in God. Die blijft (als praktiserend) binnen de kaderen van zijn geloof en wat die voorschrijft als goed en fout. Waar is de begrenzing voor de atheist?quote:Op zondag 19 december 2010 18:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze kunnen net zo makkelijk andere keuzes maken, net als de gelovige die handelt naar eigen inzicht.
Te simpelquote:
In menselijk waarden. De zelfde waarden die geclaimd worden door religies.quote:Op zondag 19 december 2010 18:59 schreef Burakius het volgende:
[..]
De gelovige is begrenst (als het goed is) door zijn geloof in God. Die blijft (als praktiserend) binnen de kaderen van zijn geloof en wat die voorschrijft als goed en fout. Waar is de begrenzing voor de atheist?
Dat is helemaal niet zo.quote:Op zondag 19 december 2010 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En toch is moraal voor die gelovigen globaal dezelfde als van ongelovigen, dus moraal komt niet van religie.
Beiden zijn aardig representatieve voorbeelden voor een radicale vorm van de Islam en een pacifistische, tolerante. Er zijn ook mensen die Gulen als onderdeel van een conspiracy, CIA agent dit dat zien. Lijkt mij dus wel erg redelijk. Ook onder de Moefasiroen heb je pacifistische en extremistische, zelfs tussen Abu Bakr en Umar had je die verschillen, zacht, aardig, streng, beperkend. etc.quote:Op zondag 19 december 2010 18:58 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik vind Bin Laden erg controversieel. Als in: conspiracy theory insert. Maar dit zal gaan over tefsir uiteindelijk lijkt mij.
Zuchtquote:Op zondag 19 december 2010 19:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In menselijk waarden. De zelfde waarden die geclaimd worden door religies.
Nee, waarom? Ik gebruik Wiki's en Vandales definitie van ideologie, als jij zegt dat jij deze dingen niet hebt, wat kan je dan nog wel uiten als repliek?quote:
Volgens mijn dogma bleven de vier rechtgeleide kaliefen binnen de kaderen van de sharia. Niemand ontkent dat er daarna mensen zijn geweest die buiten de sharia getreden zijn. Dus die dingen deden niet beschreven zoals in de Islam.quote:Op zondag 19 december 2010 19:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Beiden zijn aardig representatieve voorbeelden voor een radicale vorm van de Islam en een pacifistische, tolerante. Er zijn ook mensen die Gulen als onderdeel van een conspiracy, CIA agent dit dat zien. Lijkt mij dus wel erg redelijk. Ook onder de Moefasiroen heb je pacifistische en extremistische, zelfs tussen Abu Bakr en Umar had je die verschillen, zacht, aardig, streng, beperkend. etc.
Omdat je geen punt hebt. Religie incorporeert menselijke waarden, ze produceren ze niet.quote:
quote:Op zondag 19 december 2010 19:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, waarom? Ik gebruik Wiki's
Kom op Trigger. Doe een serieuze poging of doe het niet.quote:Onder ideologie verstaan we het geheel van ideeën over de mens, menselijke relaties en de inrichting van de samenleving.
Ook onder de Khulafa Al-Rashidien had je verschillen in opvatting, uiting en uitvoering van de Sharia. In hoeverre verschil je dan van Bin Laden, die stelt namelijk ook dat moslims die in Dar Al-Harb wonen en bijdragen aan een kafir staat buiten de Sharia zijn getreden en legitieme doelen zijn.quote:Op zondag 19 december 2010 19:02 schreef Burakius het volgende:
[..]
Volgens mijn dogma bleven de vier rechtgeleide kaliefen binnen de kaderen van de sharia. Niemand ontkent dat er daarna mensen zijn geweest die buiten de sharia getreden zijn. Dus die dingen deden niet beschreven zoals in de Islam.
Maar het gaat hier over interpretatie van goed en slecht. En ik zie gewoonweg dat mensen zoals Bin Laden buiten de sharia treden. Sterker nog, foutief interpreteren.
Ik snap dat dit nogal een "bold statement" is van iemand zoals ik.
Ik meen het serieus, als jij stelt dat jij geen ideeën over menselijke relaties en in de inrichting van de samenleving hebt, wat je klaarblijkelijk wel hebt wanneer je atheïsme verdedigt en religie bekritiseert nog steeds niet inziet dat jij voldoet aan een beschrijving van ideologie, heb ik jou serieus niets meer te melden.quote:Op zondag 19 december 2010 19:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Kom op Trigger. Doe een serieuze poging of doe het niet.
Ten eerste is er een kalief nodig om vast te stellen dat er Dar Al-Harb is. Ten tweede zou het dan in deze tijd (omdat er geen kalief is) de bedoeling zijn een grote bijeenkomst te organiseren om hierover te discusseren en te beslissen. Feitelijk treedt Bin Laden hier al buiten het bootje, omdat hij weet dat zijn foutieve interpretatie geen aanhang krijgt, want foutief, gaat hij op eigen houtje , foutief, verder.quote:Op zondag 19 december 2010 19:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ook onder de Khulafa Al-Rashidien had je verschillen in opvatting, uiting en uitvoering van de Sharia. In hoeverre verschil je dan van Bin Laden, die stelt namelijk ook dat moslims die in Dar Al-Harb wonen en bijdragen aan een kafir staat buiten de Sharia zijn getreden en legitieme doelen zijn.
Dat is precies het punt van Bin Laden, omdat er geen kalief is, mag hij als een niet-geleerde fatwa's uitroepen in zijn perceptie en alternatieve methoden raadplegen omdat de situatie anders is dan historisch acceptabel. Uiteindelijk is het ook zijn doel om een Kalifaat in te richten. Bij gebrek aan een kalief betaal jij ook belasting, draag je bij aan de 'kafir' samenleving en dat valt in de Sharia net zo hard aan te vallen.quote:Op zondag 19 december 2010 19:08 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ten eerste is er een kalief nodig om vast te stellen dat er Dar Al-Harb is. Ten tweede zou het dan in deze tijd (omdat er geen kalief is) de bedoeling zijn een grote bijeenkomst te organiseren om hierover te discusseren en te beslissen. Feitelijk treedt Bin Laden hier al buiten het bootje, omdat hij weet dat zijn foutieve interpretatie geen aanhang krijgt, want foutief, gaat hij op eigen houtje , foutief, verder.
Natuurlijk 'valt' het binnen de Sharia, welke soeniet heeft het lef om te zeggen dat ze buiten de Sharia zijn getreden dan? Niet de Kaliefs noch de volgelingen hadden het lef om buiten de Sharia te treden of benoemen, dat wil niet zeggen dat alle 4 de verschillen evenveel Sharia te noemen zijn of er binnen in vallen.quote:De uitvoering van de kaliefen was altijd binnen de sharia. Opvattingen waren af en toe natuurlijk verschillend, maar dit was niet op gebied van goed en slecht lijkt mij, waar het nu toch over gaat. Mits je de verkiezing van de kalief , de wijze waarop, door één van de kanten als slecht bestempeld wordt. Kijk via mijn dogma zijn de shiiten foutief in hun interpretatie van de Islam als geheel. Dus ik zou hun ook niet toerekenen tot Moslims die verschillende opvattingen er op nahouden op basis van Islam. Ik zie ze als Islam + andere poep.
Dat klopt. Omdat ik erken dat andere mensen anders zijn en dus andere behoeften hebben. Ideologen gaan puur uit van zichzelf, wat zij wenselijk achten.quote:Op zondag 19 december 2010 19:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik meen het serieus, als jij stelt dat jij geen ideeën over menselijke relaties en in de inrichting van de samenleving hebt,
Ik heb dus kritiek op ideologen omdat die over het algemeen hun voorkeuren aan de rest van de wereld willen opdringen, waar ik iedereen zo veel mogelijk de ruimte wil geven om volgens hun eigen voorkeuren en behoeften te leven. Mij bezwaren zijn dus juist tegen ideologieën.quote:wat je klaarblijkelijk wel hebt wanneer je atheïsme verdedigt en religie bekritiseert nog steeds niet inziet dat jij voldoet aan een beschrijving van ideologie, heb ik jou serieus niets meer te melden.
Hoeft niet, benoeming heb jij al aangegeven, prima voorbeeld.quote:Op zondag 19 december 2010 19:09 schreef Burakius het volgende:
Oja ik wil graag verschillende uitvoeringen zien op basis van sharia door de rechtgeleide kaliefen. En natuurlijk de context erom heen. Je bent bekend met de term "ictihad"(wat op zich jouw argument bekrachtigd) ?
Waar jij nu hierboven rekening mee houdt valt prima onder een definitie van ideologie, het hebben van ideeën over menselijke relaties.quote:Op zondag 19 december 2010 19:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat klopt. Omdat ik erken dat andere mensen anders zijn en dus andere behoeften hebben. Ideologen gaan puur uit van zichzelf, wat zij wenselijk achten.
Kritiek op ideologen of ideologieën betekent niet dat je met je opvattingen buiten een ideologie valt, sterker nog veel ideologieën zijn voortgekomen na aanleiding van kritiek op andere ideologen en ideologieën.quote:Ik heb dus kritiek op ideologen omdat die over het algemeen hun voorkeuren aan de rest van de wereld willen opdringen, waarin iedereen zo veel mogelijk de ruimte wil geven om volgens hun eigen voorkeuren en behoeften te leven. Mij bezwaren zijn dus juist tegen ideologieën.
Noem mij op z'n hoogst een meta-ideoloog.
Terwijl ik juist geen mening heb over menselijke relaties.quote:Op zondag 19 december 2010 19:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waar jij nu hierboven rekening mee houdt valt prima onder een definitie van ideologie, het hebben van ideeën over menselijke relaties.
[..]
Maar die stap neem ik niet. Ik keur gewoon alle ideologieën af. Het resultaat is dat iedereen zo veel mogelijk volgens zijn eigen ideeën leeft. Ik heb dus geen iedereen over hoe mensen moeten leven of hun (deel van) de maatschappij moeten inrichten.quote:Kritiek op ideologen of ideologieën betekent niet dat je met je opvattingen buiten een ideologie valt, sterker nog veel ideologieën zijn voortgekomen na aanleiding van kritiek op andere ideologen en ideologieën.
Ik ondermijn mezelf XDquote:Op zondag 19 december 2010 19:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoeft niet, benoeming heb jij al aangegeven, prima voorbeeld.
Hebben we onze Perzische held weer. Die zelfs een topic over zeehonden kan ombuigen naar de grootsheid van de Perzenquote:Op zondag 19 december 2010 23:06 schreef AryaMehr het volgende:
Dat er hier daadwerkelijk intelligente mensen rondlopen die een discussie met religieus-fantast Burakius aangaan. Serieus, de man is volledig onvatbaar voor argumenten. Het is een idioot; niemand neemt hem serieus. En terecht.
Waarom is jouw interpretatie wel goed en die van Bin Laden fout?quote:Op zondag 19 december 2010 19:08 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ten eerste is er een kalief nodig om vast te stellen dat er Dar Al-Harb is. Ten tweede zou het dan in deze tijd (omdat er geen kalief is) de bedoeling zijn een grote bijeenkomst te organiseren om hierover te discusseren en te beslissen. Feitelijk treedt Bin Laden hier al buiten het bootje, omdat hij weet dat zijn foutieve interpretatie geen aanhang krijgt, want foutief, gaat hij op eigen houtje , foutief, verder.
Waarom is 1+1=2 goed en 1+1 = 3 fout. Je kan één op één optellen wat hij fout doet. Alhoewel ik hem gewoon zie als een agent van de vrijmetselaars.quote:Op dinsdag 21 december 2010 15:41 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Waarom is jouw interpretatie wel goed en die van Bin Laden fout?
1+1=2, omdat dat afgesproken is; zo zijn de natuurlijke getallen gedefinieerd. 1+1=2 is geen absolute waarheid maar een relatieve. Als je wil, kun je 1+1=3 definiëren door 2 uit de natuurlijke getallen te halen, zó dat 1+1=3.quote:Op dinsdag 21 december 2010 23:35 schreef Burakius het volgende:
[..]
Waarom is 1+1=2 goed en 1+1 = 3 fout. Je kan één op één optellen wat hij fout doet. Alhoewel ik hem gewoon zie als een agent van de vrijmetselaars.
De Koran is er toch vrij duidelijk in wat betreft het doden van onschuldigen, dwang in godsdienst, etc., me dunkt.quote:Op woensdag 22 december 2010 13:23 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
1+1=2, omdat dat afgesproken is; zo zijn de natuurlijke getallen gedefinieerd. 1+1=2 is geen absolute waarheid maar een relatieve. Als je wil, kun je 1+1=3 definiëren door 2 uit de natuurlijke getallen te halen, zó dat 1+1=3.
Dus ik vraag je nog een keer: waarom is jouw interpretatie wel goed en die van Bin Laden fout? Probeer niet nog een keer retoriek te gebruiken om de vraag te ontwijken, ik ga ze toch onderuit halen...
Het probleem is dat dit boek die duidelijkheid juist NIET geeft, de onenigheid van moslims hier over is de grootste reden dat het zo'n puinhoop is in het Midden-Oosten en daar buiten. Je kunt de religie niet generaliseren en als 'totalitaire ideologie' of het als 'vredelievende geloof' beschouwen.quote:Op woensdag 22 december 2010 14:36 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
De Koran is er toch vrij duidelijk in wat betreft het doden van onschuldigen, dwang in godsdienst, etc., me dunkt.
Sorry, zeg je nu dat de moslims verdeeld zijn door de Koran?quote:Op woensdag 22 december 2010 14:43 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Het probleem is dat dit boek die duidelijkheid juist NIET geeft, de onenigheid van moslims hier over is de grootste reden dat het zo'n puinhoop is in het Midden-Oosten en daar buiten. Je kunt de religie niet generaliseren en als 'totalitaire ideologie' of het als 'vredelievende geloof' beschouwen.
Het is het namelijk allebei, afhankelijk van de interpretatie
De verdeeldheid onder moslims is te wijten aan politieke kwesties, die zich al na Mohammed's overlijden voordeden, niet om theologische kwesties. De recentere politieke ontwikkelingen en het bloedvergieten in het Midden-Oosten hebben de verdeeldheid natuurlijk alleen maar vergroot.quote:Op woensdag 22 december 2010 14:43 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Het probleem is dat dit boek die duidelijkheid juist NIET geeft, de onenigheid van moslims hier over is de grootste reden dat het zo'n puinhoop is in het Midden-Oosten en daar buiten. Je kunt de religie niet generaliseren en als 'totalitaire ideologie' of het als 'vredelievende geloof' beschouwen.
Het is het namelijk allebei, afhankelijk van de interpretatie
Genoeg verdeeldheid anders geweest onder de moslims over theologische kwesties. Zoals bijvoorbeeld die tussen de Moetazilieten en de conservatieven destijds.quote:Op woensdag 22 december 2010 15:04 schreef TheMagnificent het volgende:
De verdeeldheid onder moslims is te wijten aan politieke kwesties, die zich al na Mohammed's overlijden voordeden, niet om theologische kwesties.
quote:Op woensdag 22 december 2010 15:04 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
De verdeeldheid onder moslims is te wijten aan politieke kwesties, die zich al na Mohammed's overlijden voordeden, niet om theologische kwesties.
Klopt, maar dat was wel van een andere orde. Ik heb het idee dat J4J op de recentere gebeurtenissen doelt. De verdeeldheid onder de Moetazilieten en de traditionalisten werd meer verhevigd door het inmengen van politiek, wat tot vervolging en geweld leidde. Interpretatieverschillen over bepaalde verzen/kwesties waren er ook ten tijde van Mohammed, zoals eerder werd gezegd.quote:Op woensdag 22 december 2010 15:06 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Genoeg verdeeldheid anders geweest onder de moslims over theologische kwesties. Zoals bijvoorbeeld die tussen de Moetazilieten en de conservatieven destijds.
quote:In het Iran van nu is er een bescheiden mate van openheid. Tot voor kort was het openlijk bespreken van de urgentste sociale onderwerpen niet toegestaan: het aangaan van relaties met de Verenigde Staten en Israël, het bestuur van de geestelijkheid, vrouwenrechten, democratische houding, corruptie bij de overheid en de problemen van de jeugd. Nu hebben deze beperkingen hun greep op de ideeënwereld echter verloren en onderwerpen die ooit verboden waren staan nu in de schijnwerpers. En deze nieuwe openheid heeft nog veel terrein gewonnen vanaf het einde van de jaren negentig met de komst van de toenmalige president Khatami. Dit heeft tot een levendig openbaar debat geleid in het land, dat de overheidsideologie en het beleid voortdurend aan de kaak stelde en nog stelt.
In het huidige Iran vind je drie centrale politiek-filosofische discoursen. In het eerste gaat het om de verhouding tussen religie en staat. Dit debat wordt vooral door religieuze intellectuelen gevoerd. In het tweede staat de ontwikkeling en democratie in het licht van de relatie tussen staat en civil society centraal. In het derde debat draait het om de relatie tussen islam, Iran en de wereld.
Het eerste en één van de belangrijkste debatten is ontstaan o.a. door religieuze intellectuelen en een aantal geestelijken die over de rol gaan van de religie in de staat. Door mensen als de
filosoof Abdul-Karim Soroush, of mensen als Said Hajjarian, Abbas Abdi, Mashallah Shamsolvaezin en de bekendste onderzoeksjournalist Akbar Ganji’s.
En natuurlijk zijn er nog veel meer mensen waarvan de namen NIETS zullen zeggen voor jullie.
Deze invloedrijke personen vormen de prototypen van het post-islamisme.
Voor duidelijkheid:
Said Hajjarian was in zijn revolutionaire tijd mede oprichter van een geheime anti terreur dienst.
Abbas Abdi, was studentenleider van de bezetting van de Amerikaanse Ambassade in 1979 in Teheran. Mashallah Shamsolvaezin was een radicale ideoloog en uitgever van vele islamitische revolutionaire boeken en tijdschriften. En Akbar Ganji verdedigte jarenlang als revolutionaire militaire commandant de islamitische ideologie.
Misschien is de filosoof Soroush wel de belangrijkste woordvoerder van deze beweging. Hij gelooft dat terwijl de fundamenten van de islam, zoals het manifest in de Koran en andere Heilige Schriften, niet toe zijn aan herziening, dat wel het geval is met de interpretatie ervan. Dus de interpretatie van de goddelijke wet is tijdsgebonden en hangt af van de omstandigheden van tijd, ruimte en het sociaal-cultureel milieu. Daarmee levert Soroush een rationele uitdaging aan iedere absolute en onherroepelijke interpretatie van religie. Hoewel Soroush zich niet verzet tegen de islamitische regering, verzet hij zich wel tegen de transformatie van religie in een staatsideologie en gelooft dat rationalisme de rigide islamitische ideologie moet vervangen.
Veel geestelijken, religieuze intellectuelen en functionarissen, die Soroush in verschillende mate steunen, zijn kritisch wat betreft het regeringsbeleid inzake mensenrechten, sociale rechtvaardigheid en andere toepassingen van de goddelijke wet. Een aantal hoge geestelijken in Qom is veel verder gegaan met hun kritiek door hun voorbehoud te uiten over de toekomst van de geestelijkheid in de regering en door het politiseren van de geestelijkheid in zijn geheel af te raden.
Het Post islamisme is noch anti-islamitisch noch anti-westers; het is eerder een poging om de tegenstellingen tussen Iran en islam, moderniteit en traditie en tussen globalisme en isolationisme op te heffen. De Iraanse beweging verlangt naar leiderschap en ideologische consolidatie. Maar een dergelijk leiderschap en een dergelijke ideologie kan alleen ontstaan als deze berust op een kern van een civil society. Tegelijkertijd is het zo dat indien de civil society de rol van de staat in dit proces onderschat, het niet een dominante ideologie voort zal kunnen brengen omdat er dan ook serieuze reacties van islamisten zullen komen. En de nieuwe beweging zal de mogelijke reacties van krachten buiten het land ook niet niet moeten vergeten. Dus de nieuwe beweging heeft een evenwichtige combinatie van Iran, islam en de wereld nodig.
Even nog – kort – een stukje geschiedenis.
Om hun heerschappij te consolideren en hun tegenstanders te onderdrukken, propageerden Ayatollah Khomeini en zijn volgelingen een pan-islamitische ideologie, die het Iraans nationalisme en het shi’isme ondergeschikt maakte aan de eenheid van moslims in de wereld. Aan het begin van de jaren tachtig uitten de leidende geestelijken het woord “Iran” slechts zelden of nooit. Boeken werden herschreven om naar de achtergrond te schuiven of om te negeren wat Iran in de pre-islamitische periode had bereikt. Volgers van de harde lijn poogden zelfs om de Persepolis, het belangrijkste symbool van de oude Perzische beschaving, af te breken. Dit markeerde de “Islam-Islam” periode. Het is de periode waarin de heersende geestelijken zelfs het bestaan van Iran, onafhankelijk van de islam niet erkenden.
Maar de anti-nationalistische retoriek van de geestelijkheid was leeg. Het verborg niet alleen Iran, maar ook het shi’isme allemaal onder het vaandel van de pan-islam. Deze retoriek miste de oprechte steun van de niet-politieke geestelijkheid in Qom en van de bevolking. De excessieve pan-islamitische retoriek was, zo leek het, bedoeld om Iran te verenigen met de islamitische wereld, terwijl daarnaast de nationalistische leiders wedijverden met deze geestelijkheid om de politieke macht. Gelet op het nationalisme van de Iraniërs was het vanaf het begin duidelijk dat het verheffen van de islam ten koste van Iran en het shi’isme niet lang kon duren.
Ondanks alles dat is gezegd over de Iraanse “islamitische” revolutie, betekende de revolutie van 1979 de continuering van nationalistische, anti-koloniale en islamitische ideologie sinds de helft van de negentiende eeuw. De oorzaak was de belofte van Khomeini dat gelijkheid, het toepassen van de wet en de bevrijding uit de buitenlandse overheersing verzekerd zouden zijn in de islamitische republiek. Iraniërs wilden geen islam om de islam. Zij vonden veeleer dat de religie en Khomeini’s charisma de enige krachten waren die in staat waren het land te verenigen en nationale idealen te bereiken. Shi’itische symboliek vormde een middel om de revolutionaire denkbeelden te promoten.
Iran maakt op dit moment een pijnlijke transformatie door naar democratie en is het enige Moslimland waar de mensen zich doelbewust afwenden van een radicale Islam. Ondanks alle pressie zowel van binnen als van buiten en ondanks de slagkracht van het religieuze recht, overleeft de democratische beweging.
In de dynamiek van de elkaar tegensprekende en tegenwerkende krachten in de samenleving zoals ik eerder noemde is het dus van eminent belang dat de nationale denkrichting zich binnen de nieuwe beweging een belangrijke plaats verwerft omdat de beweging op deze manier op een grote steun zal kunnen rekenen in de samenleving.
Iran belooft dan in de toekomst een heel ander land te worden dan het nu is. Het is de verwachting dat de Islam in belang gaat afnemen wat betreft regeringsverantwoordelijkheid en dat de maatschappij meer en meer naar pluralisme toe gaat groeien. Wat Iran zo interessant maakt is het feit dat het land aan de ene kant geen echte democratie genoemd kan worden, maar aan de andere kant ook geen religieuze theocratie.
Ik snap niet wat mijn reactie over het onstaan van verdeelheid onder moslims na Mohammed's dood te maken heeft met brandstapels voor 'jullie' kerken. Heb je hier überhaupt wel eens iets over gelezen? Je haalt namelijk een hoop dingen door elkaar.quote:Op woensdag 22 december 2010 15:13 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
![]()
*valt van stoel af*
Mwauhahaha!![]()
Je wilt zeggen dat jij iemand de politiek kan bedrijven met multi-interpretabele gedichtjes?![]()
Nee... religieuzen woorden zorgen alleen voor verwarring, de Traditie is al meerdere keren veranderd, als we nu volgens de Heilige Tradities van vroeger zouden leven zouden we elk weekend brandstapels voor onze kerken hebben staan om alle ketters en zondaars op de verbranden. Fundamentalisten willen terug naar die tijd, modernere 'vrijzinnige' monotheïsten keuren dat idee af,
in de praktijk zitten de gelovigen van een religie daar altijd tussenin.
Ga me nu niet vertellen dat er een grote theologische stroming bestaat waarin dat contrast en die verwarring NIET te vinden is
Nee... 'jullie' (het boeit me niet eens welke religieuze stroming je volgt, grote kans dat het niet de juiste isquote:Op woensdag 22 december 2010 15:32 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ik snap niet wat mijn reactie over het onstaan van verdeelheid onder moslims na Mohammed's dood te maken heeft met brandstapels voor 'jullie' kerken. Heb je hier überhaupt wel eens iets over gelezen? Je haalt namelijk een hoop dingen door elkaar.
Mooie constatering, maar waarom heb jij dan wel gelijk?quote:Op woensdag 22 december 2010 15:37 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Nee... 'jullie' (het boeit me niet eens welke religieuze stroming je volgt, grote kans dat het niet de juiste is) monotheïsten leven in verschillende tijdzones.
Je hebt degenen die "De Waarheid" claimen zoals de religieuze leiders die gevaarlijk zijn, en de half-agnostici die zeggen "op hun eigen manier" te geloven, maar niet weten waar ze mee bezig zijn. Niemand is zo zwart-wit als het om religie gaat, maar het contrast binnen de gemeenschap is áltijd aanwezig, de een is gewoon iets meer wereldvreemd dan de andere. Het is maar net hoeveel waarde je hecht aan Oude Schriften, uit welke boekhandel ze ook komen.
Waarom?quote:Op woensdag 22 december 2010 16:25 schreef Judas4Justice het volgende:
Waar zeg ik dat ik 'gelijk' heb?![]()
Het is alleen zo klaar als een klontje dat er geen Almachtig Schepper is die ons kan verzoenen in naastenliefde en mooie gebeden![]()
Wij mensen zijn nog veel te primitief om "De Waarheid" te kunnen claimen en te weten hoe het allemaal wél zou moeten.
Een échte democratie van openheid in bestuur lijkt mij in elk geval een prima begin.
Wanneer de uitspraken en de daden van een persoon niet kloppend zijn met de bron waar hij zich zogenaamd op berust dan mag men conclusies trekken hieraan.quote:Op woensdag 22 december 2010 13:23 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
1+1=2, omdat dat afgesproken is; zo zijn de natuurlijke getallen gedefinieerd. 1+1=2 is geen absolute waarheid maar een relatieve. Als je wil, kun je 1+1=3 definiëren door 2 uit de natuurlijke getallen te halen, zó dat 1+1=3.
Dus ik vraag je nog een keer: waarom is jouw interpretatie wel goed en die van Bin Laden fout? Probeer niet nog een keer retoriek te gebruiken om de vraag te ontwijken, ik ga ze toch onderuit halen...
Alevisme is een syncretisme dus je uitspraak klopt niet.quote:Op woensdag 22 december 2010 13:32 schreef Judas4Justice het volgende:
Het probleem is dat je het woord "goed" gebruikt,
een waarde-oordeel dat bepaalt wordt door cultuur en persoonlijke interpretatie.
Zolang de culturen blijven bestaan is valt er dus geen syncretisme te stichten,
de christenen onderling en de moslims onderling zijn het ook nog nooit helemaal eens geweest over wat 'goed/God' inhoudt volgens de Bijbel/Koran.![]()
Dat is al het eerste bewijs om er van uit te gaan dat deze twee groepen nooit met elkaar verenigd kunnen worden.
Waarom niet?quote:
Alevitisme bedoel je?quote:Op woensdag 22 december 2010 23:11 schreef Burakius het volgende:
[..]
Alevisme is een syncretisme dus je uitspraak klopt niet.
Atheïsme? Is toch een common enemy.quote:Op donderdag 23 december 2010 14:52 schreef Judas4Justice het volgende:
![]()
Ok, geloof jij maar dat één chaotische vrijzinnige stroming om alle religies met elkaar te verbinden.
Waarom klopt wat jij beweert? Waar is je complete redenatie? Als die er is, kun je wat duidelijker formulieren: axioma's-redenering-conclusie....quote:Op donderdag 23 december 2010 13:43 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Waarom niet?
Kun je de vraag iets specifieker maken?
Dus Bin Laden's daden en uitspraken berusten niet op de bron en zijn daden en uitspraken komen niet overeen met de bron. Probeer je serieus dit te zeggen?quote:Op woensdag 22 december 2010 23:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wanneer de uitspraken en de daden van een persoon niet kloppend zijn overeenkomen met de bron waar hij zich zogenaamd op berust dan mag men conclusies trekken hieraan hiervan.
Redenatie voor welk bewering/stelling? Dat de Goden niet bestaan?quote:Waar is je complete redenatie?
Je ontwijkt het geven van een bewijs.... ontwijking bewijslast...quote:Op donderdag 23 december 2010 20:02 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Redenatie voor welk bewering/stelling? Dat de Goden niet bestaan?
Dat weet toch elke monotheïst, dat er maar één God is? De meeste mensen zijn alleen te dom of moreel te zwak zodat ze in de verkeerde God geloven op de verkeerde manier. Degenen die vol in vervulling zijn van het 'andere geloof' zijn allemaal bezeten door de duivel, misleid door valse profeten.![]()
Wil je dat ik argumenten ga leveren voor het wel of niet bestaan van iets onmogelijks,
waarbij religieuzen zullen redeneren dat 'Iets Onmogelijks' iets onmogelijks zoals een Bewuste Schepping mogelijk gemaakt heeft?![]()
Dat doe ik elke dag.
![]()
Vertel mij maar precies waar ik God/Allah nodig heb in mijn retoriek als je mij niet snapt.
En ik vraag me nog steeds af waar jij bewijs voor zoektquote:Je ontwijkt het geven van een bewijs....
Ik ga niet zeggen dat je conclusie niet klopt. Ik zeg: je redenatie klopt niet.quote:Op donderdag 23 december 2010 21:15 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
En ik vraag me nog steeds af waar jij bewijs voor zoekt![]()
Het is veel interessanter om aan jou te vragen "waarom niet?".
Zo werkt een debat, je pikt er beweringen uit waarvan je weet dat die niet kloppen, bewijst het tegendeel en sloopt daarmee de retoriek van je opponent. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst weten waar je het niet over eens bent.
Stop trying to hit me and hit me with your comments
Ja, dat krijg je als je twee keer op de verkeerde knop drukt, maar ga jij nog antwoord geven.quote:
Je hebt geen redenatie, dit is mijn probleem...quote:Op donderdag 23 december 2010 23:19 schreef Judas4Justice het volgende:
Waarom?
Ik zou het jammer vinden als je nu nog verder gaat met offtopic gaan en over redenaties blijft praten zonder de fouten er in te benoemen, of het tegengestelde te beweren. Of is mijn retoriek gewoon hol omdat er geen God in zit en dat je niet aanstaat?
Een religie zonder God is ook niet alles.quote:Op donderdag 23 december 2010 23:51 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Je hebt geen redenatie, dit is mijn probleem...
In theorie kan het, in de praktijk is het nagenoeg onmogelijk. Niet omdat het Joden, Christenen en/of Moslims zijn maar omdat het mensen zijn. Religie is een toevallige voorbijganger wat dat betreft. Misschien wordt het nu gebruikt om extra verdeeldheid te creëren maar ik kan me niet voorstellen dat een volledige afwezigheid van religie een betere situatie zou creëren. Het zou anders zijn maar niet beter.quote:Joden, Christenen en Moslims verenigen, kan het?
Ik hoorde laatst een mooie uitspraak.. "The holy books are like a person, if you torture them long enough you can make them say whatever you want"quote:Op woensdag 22 december 2010 13:32 schreef Triggershot het volgende:
Waarom Bin Ladens interpretatie fout is, is eigenlijk vrij makkelijk er onder uit te halen.
Waar verlies ik respect mee?quote:Op dinsdag 28 december 2010 14:39 schreef Judas4Justice het volgende:
The Power of Positive Thinking![]()
Man, wat verlies je daar veel respect mee![]()
Ik dacht bijna dat je het wel snapte, maar met dat soort uitspraken laat je de waarheid ook maar in het midden liggen. Zo geef je de monotheïsten allemaal een beetje gelijk door te zeggen dat je het ook allemaal niet weet.
Dikke fail na zo'n wijs citaat, té veel toevalligheden meegemaakt, of lees je gewoon graag horoscopen?
Laat ik duidelijk zijn over mijn intenties;quote:Waar verlies ik respect mee?
quote:ik ben niets waard etc.
We laten ze nog 5 jaar ruziën, dan smeken ze om onze leiding.quote:Op woensdag 29 december 2010 19:56 schreef Judas4Justice het volgende:
Ja, Joden, Christenen en Moslims verenigen is mogelijk,
als wij atheïsten/agnosten ons samen sterk maken, de leiding nemen en zorgen dat ze zich koest houden!!!![]()
Wat maakt mensen zo vervelend is dan de volgende vraag lijkt me niet?quote:Op donderdag 23 december 2010 23:56 schreef waht het volgende:
[..]
In theorie kan het, in de praktijk is het nagenoeg onmogelijk. Niet omdat het Joden, Christenen en/of Moslims zijn maar omdat het mensen zijn. Religie is een toevallige voorbijganger wat dat betreft. Misschien wordt het nu gebruikt om extra verdeeldheid te creëren maar ik kan me niet voorstellen dat een volledige afwezigheid van religie een betere situatie zou creëren. Het zou anders zijn maar niet beter.
Sadist, wil jij dat religieuzen elkaar eerst gaan afmaken en daarna nog eens hun geloof verliezen in een bloedbad?quote:Op woensdag 29 december 2010 20:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We laten ze nog 5 jaar ruziën, dan smeken ze om onze leiding.
Ik hoop dat je dit als grapje bedoelt, want anders is de arrogantie stuitend.quote:Op woensdag 29 december 2010 20:52 schreef Judas4Justice het volgende:
Nah... ik ben vredelievender, we moeten eerst aan humanere methodes denken om iedereen zo snel mogelijk uit hun droom te helpen
juist.. (?)quote:Op woensdag 29 december 2010 19:56 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Laat ik duidelijk zijn over mijn intenties;
dat was een motiverende steek onder water
Jouw retoriek gaat wel de goede kant op, sommige ideeën hebben tijd nodig om te groeien![]()
Want mijn korte antwoord op de vraag in dit topic is:
[b]Ja, Joden, Christenen en Moslims verenigen is mogelijk,
als wij atheïsten/agnosten ons samen sterk maken, de leiding nemen en zorgen dat ze zich koest houden!!!![]()
quote:ik ben meer een humanist en een levensgenieter
Je klinkt daarmee wel als de meest gematigde monotheïst die ik ooit gehoord hebquote:en ik weet het inderdaad niet. Als iemand zegt 'voor mij is er niets' prima, kan best..
Mensen zijn niet perse vervelend. Het is gewoon ondoenlijk om met iedereen rekening te houden of met iedereen mee te leven. Bovendien is er altijd een (gezonde) competitie tussen mensen gaande. Dat kan zo nu en dan overlopen in een serieus conflict.quote:Op woensdag 29 december 2010 20:34 schreef klutsei_86 het volgende:
[..]
Wat maakt mensen zo vervelend is dan de volgende vraag lijkt me niet?
Ik vind dat jij wel een raar idee hebt betreft arrogantie. En dan zit er blijkbaar ook nog verschil in van wie dit komt. Zeer raar, of was het als grapje bedoelt ?quote:Op woensdag 29 december 2010 20:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik hoop dat je dit als grapje bedoelt, want anders is de arrogantie stuitend.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |