http://nl.wikipedia.org/wiki/Djalal_al-Din_Roemiquote:Rumi was de leidende figuur van de soefibeweging in het middeleeuwse Konya. Hij filosofeerde met name over de voordelen van verdraagzaamheid. Bij zijn dood streden de joden, christenen en moslims van Konya om de eer hem naar zijn graf te mogen dragen. Zijn graf is nog steeds een heilige plaats voor volgelingen. Hij stichtte er onder andere de dansende derwisjen, een soefi-orde van religieuze dansers en muzikanten. In de dans draaien zij om hun as, waarbij zij mediteren en de naam van God aanroepen.
Nee, religieuzen drijven zichzelf uit elkaar! Als een lid van religie A niet wil kunnen opschieten met een lid van religie B is dat alleen zijn eigen schuld. Natuurlijk, er kunnen andere verschillen zijn die mensen uit elkaar splijten, maar andere religies uitsluiten is hun eigen onzin.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hij wist mensen met elkaar te verbinden en dat is iets wat tegenwoordig nog weleens vergeten wordt, zelfs de politiek doet er geen poging meer toe.
Tja, ik had 't eigenlijk over het tweede maar het eerste is ook wel mogelijk, dat is al eens eerder gedaan. Het christendom is een samensmelting van oude geloven met meerdere goden tot een uniform geloof met één God. Dat vervolgens weer uit elkaar gevallen is in allerlei vertakkingen, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 16 december 2010 01:05 schreef twaalf het volgende:
[..]
Nee, religieuzen drijven zichzelf uit elkaar! Als een lid van religie A niet wil kunnen opschieten met een lid van religie B is dat alleen zijn eigen schuld. Natuurlijk, er kunnen andere verschillen zijn die mensen uit elkaar splijten, maar andere religies uitsluiten is hun eigen onzin.
Als je vraagt of het mogelijk is om het jodendom, christendom en mohammedanisme te verbinden: nee. Ze hebben elk hun heilige boeken en het ziet er niet naar uit dat die boeken nog gaan veranderen. Zolang die boeken verschillen zijn de eruit voortkomende ideologieën verschillend.
Maar natuurlijk is het wel mogelijk om joden, christenen en mohammedanisten te verbinden. Dat zijn gewoon mensen. Om te beginnen zouden ze elk hun eigen religie kunnen verwerpen. Dan zou het al aardig vlotten.
God is a DJ?quote:Op donderdag 16 december 2010 04:19 schreef Beathoven het volgende:
"I am neither Christian, nor Jewish, nor Muslim. Doing away with duality, I saw the two worlds as one. I seek One, I know One, I see One, and I call One" - Rumi
Hier past eigenlijk het beste een bepaald nummer van Faithless bij
Het is een grove belediging om moslims 'Mohammedanisten' (Mohammedanen) te noemen, dat zou namelijk betekenen dat ze Mohammed aanbidden en dat is godslastering.quote:Op donderdag 16 december 2010 01:05 schreef twaalf het volgende:
[..]
Nee, religieuzen drijven zichzelf uit elkaar! Als een lid van religie A niet wil kunnen opschieten met een lid van religie B is dat alleen zijn eigen schuld. Natuurlijk, er kunnen andere verschillen zijn die mensen uit elkaar splijten, maar andere religies uitsluiten is hun eigen onzin.
Als je vraagt of het mogelijk is om het jodendom, christendom en mohammedanisme te verbinden: nee. Ze hebben elk hun heilige boeken en het ziet er niet naar uit dat die boeken nog gaan veranderen. Zolang die boeken verschillen zijn de eruit voortkomende ideologieën verschillend.
Maar natuurlijk is het wel mogelijk om joden, christenen en mohammedanisten te verbinden. Dat zijn gewoon mensen. Om te beginnen zouden ze elk hun eigen religie kunnen verwerpen. Dan zou het al aardig vlotten.
quote:Het bahaigeloof is een monotheïstische religie die in de negentiende eeuw gesticht is door Bahá'u'lláh in Perzië (het huidige Iran) en de geestelijke eenheid van de mensheid benadrukt. Wereldwijd zijn er naar schatting ongeveer zes miljoen bahá’ís in meer dan tweehonderd landen en gebieden ter wereld.
De bahá'í-leringen benadrukken de onderliggende eenheid van de grote wereldgodsdiensten. Religieuze geschiedenis wordt gezien te zijn ontvouwd door middel van een aantal goddelijke boodschappers, Manifestaties van God genaamd, die elk een religie hebben gesticht die is afgestemd op de behoeften van de tijd en het begripsvermogen van de mensen. Onder deze boodschappers zijn Abraham, Krisjna, Boeddha, Jezus, Mohammed en anderen, inclusief het meest recent Bahá'u'lláh. Bahá'ís geloven dat elke boodschapper over de volgende sprak en dat Bahá'u'lláhs leven en leer de eindtijd-beloften van de voorgaande religies vervullen. De mensheid wordt gezien als te zijn betrokken bij een proces van collectieve evolutie en de noodzaak van de huidige tijd is voor de geleidelijke totstandbrenging van vrede, gerechtigheid en eenheid op wereldschaal.
quote:Op zondag 19 december 2010 01:09 schreef AryaMehr het volgende:
Nee, alleen Perzen kunnen dat. De rest van de volkeren in het Midden-Oosten zijn te intolerant om dat te kunnen accepteren.
Als lid van een volk dat beschaving heeft leren kennen door mensen als Rumi.quote:Op zondag 19 december 2010 01:46 schreef Triggershot het volgende:
Hoe zou je Yunus Emre willen omschrijven?
Ah, ik dacht even dat alleen Perzen dat kunnen, in het Midden Oosten.quote:Op zondag 19 december 2010 01:48 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Als lid van een volk dat beschaving heeft leren kennen door mensen als Rumi.
Welk afkomst had Rumi eigenlijk? Dat bedoel ik.quote:Op zondag 19 december 2010 01:50 schreef Triggershot het volgende:
Ah, ik dacht even dat alleen Perzen dat kunnen, in het Midden Oosten.
Soefisme is nou niet echt Perzisch.quote:Op zondag 19 december 2010 01:57 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Welk afkomst had Rumi eigenlijk? Dat bedoel ik.
Rumi werd inderdaad geboren in Perzie, in de plaats Wakhsh in het huidige Tajikistan. Bedankt Wikipedia want van Tajikistan weet ik nog minder dan Yemen. Maar ik denk dat het andere statement niet helemaal opgaat. Het is een individu die een stroming kan vertegenwoordigen en de acceptatie van zijn stroming was er zeker.quote:Op zondag 19 december 2010 01:09 schreef AryaMehr het volgende:
Nee, alleen Perzen kunnen dat. De rest van de volkeren in het Midden-Oosten zijn te intolerant om dat te kunnen accepteren. Rumi was een Pers, net zoals Bahá'u'lláh dat was. De stichter van het Baha'i geloof.
[..]
De grootste invloeden op de beweging wel.quote:Op zondag 19 december 2010 02:01 schreef Triggershot het volgende:
Soefisme is nou niet echt Perzisch.
Grappig dat onbeschaafde Arabische woestijn nomaden de grondleggers zijn van een beweging waardoor Rumi, Yunus Emre, lid van een volk dat geen beschaving kent heeft kunnen beïnvloeden.quote:Op zondag 19 december 2010 02:21 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De grootste invloeden op de beweging wel.
Wie waren die grondleggers dan? Het is in een gebied ontstaan dat grotendeels onder Perzische invloed lag. Soefisme zoals we die vandaag kennen is in feite een Perzisch product, net zoals veel soennitische scholen dat zijn.quote:Op zondag 19 december 2010 02:27 schreef Triggershot het volgende:
Grappig dat onbeschaafde Arabische woestijn nomaden de grondleggers zijn van een beweging waardoor Rumi, Yunus Emre, lid van een volk dat geen beschaving kent heeft kunnen beïnvloeden.
- George Allen.quote:Taken all in all, what goes by the name of 'Islamic mysticism' is a Persian product. The mystical fire, as it spread rapidly over the broad world of Islam, found tinder in the harts of many who were not Persians: Egyptians like Dhu'l Nun, Andalucians like Ibn'ul Arabi, Arabs like Rabi'a al 'Adawiyya. But Persia itself is the homeland of mysticism in Islam.
Vrijwel alle soefi ordes traceren hun oorsprong terug naar Ali en enkele en zelden dat dit niet gebeurt. Ook de Sunnah en Shia is een Arabisch product, wat terugkeert uiteindelijk terug te leiden is naar Quraish.quote:Op zondag 19 december 2010 02:30 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wie waren die grondleggers dan? Het is in een gebied ontstaan dat grotendeels onder Perzische invloed lag. Soefisme zoals we die vandaag kennen is in feite een Perzisch product, net zoals veel soennitische scholen dat zijn.
quote:Op zondag 19 december 2010 02:37 schreef Triggershot het volgende:
Vrijwel alle soefi ordes traceren hun oorsprong terug naar Ali en enkele en zelden dat dit niet gebeurt. Ook de Sunnah en Shia is een Arabisch product, wat terugkeert uiteindelijk terug te leiden is naar Quraish.
- Bernard Lewis.quote:"Iran was indeed Islamized, but it was not Arabized. Persians remained Persians. And after an interval of silence, Iran reemerged as a separate, different and distinctive element within Islam, eventually adding a new element even to Islam itself. Culturally, politically, and most remarkable of all even religiously, the Iranian contribution to this new Islamic civilization is of immense importance. The work of Iranians can be seen in every field of cultural endeavor, including Arabic poetry, to which poets of Iranian origin composing their poems in Arabic made a very significant contribution. In a sense, Iranian Islam is a second advent of Islam itself, a new Islam sometimes referred to as Islam-i Ajam. It was this Persian Islam, rather than the original Arab Islam, that was brought to new areas and new peoples: to the Turks, first in Central Asia and then in the Middle East in the country which came to be called Turkey, and of course to India. The Ottoman Turks brought a form of Iranian civilization to the walls of Vienna..."
quote:''The most important scholars of almost all of the Islamic sects and schools of thought were Persian or live in Iran including most notable and reliable Hadith collectors of Shia and Sunni like Shaikh Saduq, Shaikh Kulainy, Imam Bukhari, Imam Muslim and Hakim al-Nishaburi, the greatest theologians of Shia and Sunni like Shaykh Tusi, Imam Ghazali, Imam Fakhr al-Razi and Al-Zamakhshari.''
Nergens wordt er door mij ontkend dat de Perzen een gigantische bijdrage hebben geleverd aan de Islamitische literatuur en regio, ik zou niet durven. Dat neemt niet weg dat de grondleggers van Sufisme, Shia en Al-Sunnah, Arabieren zijn.quote:
Klopt, maar je weet dat de weg van grondlegging tot het uiteindelijk product meestal aardig lang is? Soefisme is bijvoorbeeld - zoals eerder al werd geciteerd - een Perzisch product.quote:Op zondag 19 december 2010 02:51 schreef Triggershot het volgende:
Nergens wordt er door mij ontkend dat de Perzen een gigantische bijdrage hebben geleverd aan de Islamitische literatuur en regio, ik zou niet durven. Dat neemt niet weg dat de grondleggers van Sufisme, Shia en Al-Sunnah, Arabieren zijn.
Er is geen 'uiteindelijk' product als het gaat om de Shia, Sunnan of Sufisme, het blijft zich ontwikkelen? Je weet dat hoe ver het product ook komt het blijft verwijzen en zich legitimeert middels te wijzen naar haar oorsprong?quote:Op zondag 19 december 2010 02:52 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt, maar je weet dat de weg van grondlegging tot het uiteindelijk product meestal aardig lang is?
Neen, 'Perzisch' Soefisme is nergens wanneer je de Arabische invloeden weghaalt, zonder Perzische invloeden blijft Soefisme nog steeds staan, in een ander vorm en beleving dan vandaag de dag populair is geworden door figuren zoals Al-Ghazal en Rumi, maar het blijft staan.quote:Op zondag 19 december 2010 02:52 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt, maar je weet dat de weg van grondlegging tot het uiteindelijk product meestal aardig lang is? Soefisme is bijvoorbeeld - zoals eerder al werd geciteerd - een Perzisch product.
Klopt, maar de verscheidene soennitische scholen en het soefisme blijven hun eigen kern behouden. Wat het product maakt is niet zozeer het ingrediënt dat als eerst toegevoegd werd, maar de smaak die het uiteindelijk oplevert.quote:Op zondag 19 december 2010 02:55 schreef Triggershot het volgende:
Er is geen 'uiteindelijk' product als het gaat om de Shia, Sunnan of Sufisme, het blijft zich ontwikkelen?
Is het dan ook fair om te stellen dat veel islamitische kenmerken grotendeels van andere religies zijn 'geleend'? Dat de islam zonder het jodendom - of het christendom - waarschijnlijk niet in deze vorm had bestaan? Vanuit het oogpunt van een moslim niet, maar rationeel gezien daarentegen wel.quote:Je weet dat hoe ver het product ook komt het blijft verwijzen en zich legitimeert middels te wijzen naar haar oorsprong?
Nogmaals:quote:Op zondag 19 december 2010 02:56 schreef Triggershot het volgende:
Neen, 'Perzisch' Soefisme is nergens wanneer je de Arabische invloeden weghaalt, zonder Perzische invloeden blijft Soefisme nog steeds staan, in een ander vorm en beleving dan vandaag de dag populair is geworden door figuren zoals Al-Ghazal en Rumi, maar het blijft staan.
quote:Taken all in all, what goes by the name of 'Islamic mysticism' is a Persian product. The mystical fire, as it spread rapidly over the broad world of Islam, found tinder in the harts of many who were not Persians: Egyptians like Dhu'l Nun, Andalucians like Ibn'ul Arabi, Arabs like Rabi'a al 'Adawiyya. But Persia itself is the homeland of mysticism in Islam.
Is het in het geval van de uiteindelijke smaak niet dat zij vandaag de dag stellen dat zij alles te danken hebben aan niet wat er als eerst werd toegevoegd, maar verwijzen naar de 'toevoeger' in kwestie?quote:Op zondag 19 december 2010 02:59 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt, maar de verscheidene soennitische scholen en het soefisme blijven hun eigen kern behouden. Wat het product maakt is niet zozeer het ingrediënt dat als eerst toegevoegd werd, maar de smaak die het uiteindelijk oplevert.
Absoluut.quote:Is het dan ook fair om te stellen dat veel islamitische kenmerken grotendeels van andere religies zijn 'geleend'? Dat de islam zonder het jodendom - of het christendom - waarschijnlijk niet in deze vorm had bestaan. Vanuit het oogpunt van een moslim niet, maar rationeel gezien daarentegen wel.
Mystiek en Sufisme zijn geen absolute synoniemen van elkaar, ongetwijfeld hebben de Perzen er een belangrijk aandeel in gehad, uitgebreid en verspreid, maar ze zijn niet de grondleggers, noch de enigen die het vorm hebben gegeven, noch de enigen die het 'kunnen'.quote:
Oké, excuses en die volgt morgen.quote:Op zondag 19 december 2010 03:03 schreef Beathoven het volgende:
Het punt van de oorsprong gaat wel een beetje voorbij aan de vraag in het topic waar ik veel liever je mening over hoor
Ik reageer morgen ook wel. Slaap lekker.quote:Op zondag 19 december 2010 03:08 schreef Triggershot het volgende:
Ik ben slapen Arya, ik lees je berichten wel morgen denk ik, slaap lekker.
Bij militant 'atheisme' zie ik dat nog wel eens gebeuren.quote:Op zondag 19 december 2010 17:14 schreef SpecialK het volgende:
Ik roep al jaren dat christenen, moslims en joden zich moeten verenigen tegen het atheistische gevaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |