abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90056257
Men moet er bij zeggen dat er wel verschillende vormen van Soefisme zijn. Er zijn hele conservatieve vormen en hele liberale vormen. Ik zou Jalaleddin Rumi ergens in het midden willen plaatsen. Zijn ideeën zijn ver voor zijn tijd en eigenlijk wordt zijn gedachte door Yunus Emre perfect samengevat: Ik hou van alle mensen , omdat God ze heeft gecreeërd.

Wat is het verschil tussen liberale en conservatieve soefisme?

Men zou denk ik een aantal dingen in het achterhoofd moeten houden: geografie, betekenis, vorm.

Als men kijkt wat er in de regio Turkije met Soefisme wordt bedoeld: de verbindentenis tussen Allah en mens vergroten/verbeteren door middel van "zikr" oftewel extra smeekbeden.Deze gebeden bestaan uit het herhaaldelijk herhalen van de "esma-ul husna" of bijvoorbeeld gebeden die de profeet (vzmh) heeft uitgesproken.

Als men meer richting India gaat, krijgt men steeds raardere en extremere vormen. Niets voor niets zien sommige Soennieten het Sufisme als iets verwerpelijks.

edit: stukje is natuurlijk erg kort om het goed uit te leggen.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_90108206
Eigenlijk vind ik het bovengenoemde citaat van Yunus Emre wel wat overeenkomsten vertonen met de filosofie van het moderne humanisme.

De smeekbeden zoals jij ze omschrijft ken ik niet, tenminste niet uit Turkije. Behalve als vorm van smeekbeden naar de zon in het onschuldige dansritueel. Ik dacht dat Turks soefisme zich vooral beperkte tot Konya en omgeving en het ook uniek was in z'n vorm.

Ataturk schijnt er met de hervormingen nogal mee in z'n maag gezeten te hebben en heeft het als Turks folklore bestempelt. Het enige wat er van over is, is volgens mij het jaarlijks terugkerende Mevlana festival in Konya en er zijn wat shows in Istanbul.
  zondag 19 december 2010 @ 01:09:42 #18
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90108420
Nee, alleen Perzen kunnen dat. De rest van de volkeren in het Midden-Oosten zijn te intolerant om dat te kunnen accepteren. Rumi was een Pers, net zoals Bahá'u'lláh dat was. De stichter van het Baha'i geloof.

quote:
Het bahaigeloof is een monotheïstische religie die in de negentiende eeuw gesticht is door Bahá'u'lláh in Perzië (het huidige Iran) en de geestelijke eenheid van de mensheid benadrukt. Wereldwijd zijn er naar schatting ongeveer zes miljoen bahá’ís in meer dan tweehonderd landen en gebieden ter wereld.

De bahá'í-leringen benadrukken de onderliggende eenheid van de grote wereldgodsdiensten. Religieuze geschiedenis wordt gezien te zijn ontvouwd door middel van een aantal goddelijke boodschappers, Manifestaties van God genaamd, die elk een religie hebben gesticht die is afgestemd op de behoeften van de tijd en het begripsvermogen van de mensen. Onder deze boodschappers zijn Abraham, Krisjna, Boeddha, Jezus, Mohammed en anderen, inclusief het meest recent Bahá'u'lláh. Bahá'ís geloven dat elke boodschapper over de volgende sprak en dat Bahá'u'lláhs leven en leer de eindtijd-beloften van de voorgaande religies vervullen. De mensheid wordt gezien als te zijn betrokken bij een proces van collectieve evolutie en de noodzaak van de huidige tijd is voor de geleidelijke totstandbrenging van vrede, gerechtigheid en eenheid op wereldschaal.
pi_90109089
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 01:09 schreef AryaMehr het volgende:
Nee, alleen Perzen kunnen dat. De rest van de volkeren in het Midden-Oosten zijn te intolerant om dat te kunnen accepteren.

:')
  zondag 19 december 2010 @ 01:45:40 #20
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90109781
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 01:25 schreef Triggershot het volgende:
:')
Erken het maar.
pi_90109816
quote:
14s.gif Op zondag 19 december 2010 01:45 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

True as it is.
Hoe zou je Yunus Emre willen omschrijven?
  zondag 19 december 2010 @ 01:48:25 #22
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90109889
quote:
5s.gif Op zondag 19 december 2010 01:46 schreef Triggershot het volgende:
Hoe zou je Yunus Emre willen omschrijven?
Als lid van een volk dat beschaving heeft leren kennen door mensen als Rumi.
pi_90109964
quote:
14s.gif Op zondag 19 december 2010 01:48 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Als lid van een volk dat beschaving heeft leren kennen door mensen als Rumi.
Ah, ik dacht even dat alleen Perzen dat kunnen, in het Midden Oosten.
  zondag 19 december 2010 @ 01:57:42 #24
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90110219
quote:
7s.gif Op zondag 19 december 2010 01:50 schreef Triggershot het volgende:
Ah, ik dacht even dat alleen Perzen dat kunnen, in het Midden Oosten.
Welk afkomst had Rumi eigenlijk? Dat bedoel ik.
pi_90110327
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 01:57 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Welk afkomst had Rumi eigenlijk? Dat bedoel ik.
Soefisme is nou niet echt Perzisch.
pi_90110427
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 01:09 schreef AryaMehr het volgende:
Nee, alleen Perzen kunnen dat. De rest van de volkeren in het Midden-Oosten zijn te intolerant om dat te kunnen accepteren. Rumi was een Pers, net zoals Bahá'u'lláh dat was. De stichter van het Baha'i geloof.

[..]

Rumi werd inderdaad geboren in Perzie, in de plaats Wakhsh in het huidige Tajikistan. Bedankt Wikipedia want van Tajikistan weet ik nog minder dan Yemen. Maar ik denk dat het andere statement niet helemaal opgaat. Het is een individu die een stroming kan vertegenwoordigen en de acceptatie van zijn stroming was er zeker.

Het is dat het in Turkije vleugellam is doordat het geen officieel geloof meer is maar Erdogan is een belangrijke aanhanger van de filosofie van Rumi, toch wel een speler op de lijst belangrijke personen van dit jaar in Time Magazine. Dus er is zeker acceptatie, zelfs vandaag de dag.
  zondag 19 december 2010 @ 02:21:37 #27
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90110804
quote:
10s.gif Op zondag 19 december 2010 02:01 schreef Triggershot het volgende:
Soefisme is nou niet echt Perzisch.
De grootste invloeden op de beweging wel.
pi_90110916
quote:
14s.gif Op zondag 19 december 2010 02:21 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

De grootste invloeden op de beweging wel.
Grappig dat onbeschaafde Arabische woestijn nomaden de grondleggers zijn van een beweging waardoor Rumi, Yunus Emre, lid van een volk dat geen beschaving kent heeft kunnen beïnvloeden.
  zondag 19 december 2010 @ 02:30:12 #29
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90110993
quote:
14s.gif Op zondag 19 december 2010 02:27 schreef Triggershot het volgende:
Grappig dat onbeschaafde Arabische woestijn nomaden de grondleggers zijn van een beweging waardoor Rumi, Yunus Emre, lid van een volk dat geen beschaving kent heeft kunnen beïnvloeden.
Wie waren die grondleggers dan? Het is in een gebied ontstaan dat grotendeels onder Perzische invloed lag. Soefisme zoals we die vandaag kennen is in feite een Perzisch product, net zoals veel soennitische scholen dat zijn.
  zondag 19 december 2010 @ 02:33:03 #30
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90111054
quote:
Taken all in all, what goes by the name of 'Islamic mysticism' is a Persian product. The mystical fire, as it spread rapidly over the broad world of Islam, found tinder in the harts of many who were not Persians: Egyptians like Dhu'l Nun, Andalucians like Ibn'ul Arabi, Arabs like Rabi'a al 'Adawiyya. But Persia itself is the homeland of mysticism in Islam.
- George Allen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')