http://nl.wikipedia.org/wiki/Djalal_al-Din_Roemiquote:Rumi was de leidende figuur van de soefibeweging in het middeleeuwse Konya. Hij filosofeerde met name over de voordelen van verdraagzaamheid. Bij zijn dood streden de joden, christenen en moslims van Konya om de eer hem naar zijn graf te mogen dragen. Zijn graf is nog steeds een heilige plaats voor volgelingen. Hij stichtte er onder andere de dansende derwisjen, een soefi-orde van religieuze dansers en muzikanten. In de dans draaien zij om hun as, waarbij zij mediteren en de naam van God aanroepen.
Nee, religieuzen drijven zichzelf uit elkaar! Als een lid van religie A niet wil kunnen opschieten met een lid van religie B is dat alleen zijn eigen schuld. Natuurlijk, er kunnen andere verschillen zijn die mensen uit elkaar splijten, maar andere religies uitsluiten is hun eigen onzin.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hij wist mensen met elkaar te verbinden en dat is iets wat tegenwoordig nog weleens vergeten wordt, zelfs de politiek doet er geen poging meer toe.
Tja, ik had 't eigenlijk over het tweede maar het eerste is ook wel mogelijk, dat is al eens eerder gedaan. Het christendom is een samensmelting van oude geloven met meerdere goden tot een uniform geloof met één God. Dat vervolgens weer uit elkaar gevallen is in allerlei vertakkingen, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 16 december 2010 01:05 schreef twaalf het volgende:
[..]
Nee, religieuzen drijven zichzelf uit elkaar! Als een lid van religie A niet wil kunnen opschieten met een lid van religie B is dat alleen zijn eigen schuld. Natuurlijk, er kunnen andere verschillen zijn die mensen uit elkaar splijten, maar andere religies uitsluiten is hun eigen onzin.
Als je vraagt of het mogelijk is om het jodendom, christendom en mohammedanisme te verbinden: nee. Ze hebben elk hun heilige boeken en het ziet er niet naar uit dat die boeken nog gaan veranderen. Zolang die boeken verschillen zijn de eruit voortkomende ideologieën verschillend.
Maar natuurlijk is het wel mogelijk om joden, christenen en mohammedanisten te verbinden. Dat zijn gewoon mensen. Om te beginnen zouden ze elk hun eigen religie kunnen verwerpen. Dan zou het al aardig vlotten.
God is a DJ?quote:Op donderdag 16 december 2010 04:19 schreef Beathoven het volgende:
"I am neither Christian, nor Jewish, nor Muslim. Doing away with duality, I saw the two worlds as one. I seek One, I know One, I see One, and I call One" - Rumi
Hier past eigenlijk het beste een bepaald nummer van Faithless bij
Het is een grove belediging om moslims 'Mohammedanisten' (Mohammedanen) te noemen, dat zou namelijk betekenen dat ze Mohammed aanbidden en dat is godslastering.quote:Op donderdag 16 december 2010 01:05 schreef twaalf het volgende:
[..]
Nee, religieuzen drijven zichzelf uit elkaar! Als een lid van religie A niet wil kunnen opschieten met een lid van religie B is dat alleen zijn eigen schuld. Natuurlijk, er kunnen andere verschillen zijn die mensen uit elkaar splijten, maar andere religies uitsluiten is hun eigen onzin.
Als je vraagt of het mogelijk is om het jodendom, christendom en mohammedanisme te verbinden: nee. Ze hebben elk hun heilige boeken en het ziet er niet naar uit dat die boeken nog gaan veranderen. Zolang die boeken verschillen zijn de eruit voortkomende ideologieën verschillend.
Maar natuurlijk is het wel mogelijk om joden, christenen en mohammedanisten te verbinden. Dat zijn gewoon mensen. Om te beginnen zouden ze elk hun eigen religie kunnen verwerpen. Dan zou het al aardig vlotten.
quote:Het bahaigeloof is een monotheïstische religie die in de negentiende eeuw gesticht is door Bahá'u'lláh in Perzië (het huidige Iran) en de geestelijke eenheid van de mensheid benadrukt. Wereldwijd zijn er naar schatting ongeveer zes miljoen bahá’ís in meer dan tweehonderd landen en gebieden ter wereld.
De bahá'í-leringen benadrukken de onderliggende eenheid van de grote wereldgodsdiensten. Religieuze geschiedenis wordt gezien te zijn ontvouwd door middel van een aantal goddelijke boodschappers, Manifestaties van God genaamd, die elk een religie hebben gesticht die is afgestemd op de behoeften van de tijd en het begripsvermogen van de mensen. Onder deze boodschappers zijn Abraham, Krisjna, Boeddha, Jezus, Mohammed en anderen, inclusief het meest recent Bahá'u'lláh. Bahá'ís geloven dat elke boodschapper over de volgende sprak en dat Bahá'u'lláhs leven en leer de eindtijd-beloften van de voorgaande religies vervullen. De mensheid wordt gezien als te zijn betrokken bij een proces van collectieve evolutie en de noodzaak van de huidige tijd is voor de geleidelijke totstandbrenging van vrede, gerechtigheid en eenheid op wereldschaal.
quote:Op zondag 19 december 2010 01:09 schreef AryaMehr het volgende:
Nee, alleen Perzen kunnen dat. De rest van de volkeren in het Midden-Oosten zijn te intolerant om dat te kunnen accepteren.
Als lid van een volk dat beschaving heeft leren kennen door mensen als Rumi.quote:Op zondag 19 december 2010 01:46 schreef Triggershot het volgende:
Hoe zou je Yunus Emre willen omschrijven?
Ah, ik dacht even dat alleen Perzen dat kunnen, in het Midden Oosten.quote:Op zondag 19 december 2010 01:48 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Als lid van een volk dat beschaving heeft leren kennen door mensen als Rumi.
Welk afkomst had Rumi eigenlijk? Dat bedoel ik.quote:Op zondag 19 december 2010 01:50 schreef Triggershot het volgende:
Ah, ik dacht even dat alleen Perzen dat kunnen, in het Midden Oosten.
Soefisme is nou niet echt Perzisch.quote:Op zondag 19 december 2010 01:57 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Welk afkomst had Rumi eigenlijk? Dat bedoel ik.
Rumi werd inderdaad geboren in Perzie, in de plaats Wakhsh in het huidige Tajikistan. Bedankt Wikipedia want van Tajikistan weet ik nog minder dan Yemen. Maar ik denk dat het andere statement niet helemaal opgaat. Het is een individu die een stroming kan vertegenwoordigen en de acceptatie van zijn stroming was er zeker.quote:Op zondag 19 december 2010 01:09 schreef AryaMehr het volgende:
Nee, alleen Perzen kunnen dat. De rest van de volkeren in het Midden-Oosten zijn te intolerant om dat te kunnen accepteren. Rumi was een Pers, net zoals Bahá'u'lláh dat was. De stichter van het Baha'i geloof.
[..]
De grootste invloeden op de beweging wel.quote:Op zondag 19 december 2010 02:01 schreef Triggershot het volgende:
Soefisme is nou niet echt Perzisch.
Grappig dat onbeschaafde Arabische woestijn nomaden de grondleggers zijn van een beweging waardoor Rumi, Yunus Emre, lid van een volk dat geen beschaving kent heeft kunnen beïnvloeden.quote:Op zondag 19 december 2010 02:21 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De grootste invloeden op de beweging wel.
Wie waren die grondleggers dan? Het is in een gebied ontstaan dat grotendeels onder Perzische invloed lag. Soefisme zoals we die vandaag kennen is in feite een Perzisch product, net zoals veel soennitische scholen dat zijn.quote:Op zondag 19 december 2010 02:27 schreef Triggershot het volgende:
Grappig dat onbeschaafde Arabische woestijn nomaden de grondleggers zijn van een beweging waardoor Rumi, Yunus Emre, lid van een volk dat geen beschaving kent heeft kunnen beïnvloeden.
- George Allen.quote:Taken all in all, what goes by the name of 'Islamic mysticism' is a Persian product. The mystical fire, as it spread rapidly over the broad world of Islam, found tinder in the harts of many who were not Persians: Egyptians like Dhu'l Nun, Andalucians like Ibn'ul Arabi, Arabs like Rabi'a al 'Adawiyya. But Persia itself is the homeland of mysticism in Islam.
Vrijwel alle soefi ordes traceren hun oorsprong terug naar Ali en enkele en zelden dat dit niet gebeurt. Ook de Sunnah en Shia is een Arabisch product, wat terugkeert uiteindelijk terug te leiden is naar Quraish.quote:Op zondag 19 december 2010 02:30 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wie waren die grondleggers dan? Het is in een gebied ontstaan dat grotendeels onder Perzische invloed lag. Soefisme zoals we die vandaag kennen is in feite een Perzisch product, net zoals veel soennitische scholen dat zijn.
quote:Op zondag 19 december 2010 02:37 schreef Triggershot het volgende:
Vrijwel alle soefi ordes traceren hun oorsprong terug naar Ali en enkele en zelden dat dit niet gebeurt. Ook de Sunnah en Shia is een Arabisch product, wat terugkeert uiteindelijk terug te leiden is naar Quraish.
- Bernard Lewis.quote:"Iran was indeed Islamized, but it was not Arabized. Persians remained Persians. And after an interval of silence, Iran reemerged as a separate, different and distinctive element within Islam, eventually adding a new element even to Islam itself. Culturally, politically, and most remarkable of all even religiously, the Iranian contribution to this new Islamic civilization is of immense importance. The work of Iranians can be seen in every field of cultural endeavor, including Arabic poetry, to which poets of Iranian origin composing their poems in Arabic made a very significant contribution. In a sense, Iranian Islam is a second advent of Islam itself, a new Islam sometimes referred to as Islam-i Ajam. It was this Persian Islam, rather than the original Arab Islam, that was brought to new areas and new peoples: to the Turks, first in Central Asia and then in the Middle East in the country which came to be called Turkey, and of course to India. The Ottoman Turks brought a form of Iranian civilization to the walls of Vienna..."
quote:''The most important scholars of almost all of the Islamic sects and schools of thought were Persian or live in Iran including most notable and reliable Hadith collectors of Shia and Sunni like Shaikh Saduq, Shaikh Kulainy, Imam Bukhari, Imam Muslim and Hakim al-Nishaburi, the greatest theologians of Shia and Sunni like Shaykh Tusi, Imam Ghazali, Imam Fakhr al-Razi and Al-Zamakhshari.''
Nergens wordt er door mij ontkend dat de Perzen een gigantische bijdrage hebben geleverd aan de Islamitische literatuur en regio, ik zou niet durven. Dat neemt niet weg dat de grondleggers van Sufisme, Shia en Al-Sunnah, Arabieren zijn.quote:
Klopt, maar je weet dat de weg van grondlegging tot het uiteindelijk product meestal aardig lang is? Soefisme is bijvoorbeeld - zoals eerder al werd geciteerd - een Perzisch product.quote:Op zondag 19 december 2010 02:51 schreef Triggershot het volgende:
Nergens wordt er door mij ontkend dat de Perzen een gigantische bijdrage hebben geleverd aan de Islamitische literatuur en regio, ik zou niet durven. Dat neemt niet weg dat de grondleggers van Sufisme, Shia en Al-Sunnah, Arabieren zijn.
Er is geen 'uiteindelijk' product als het gaat om de Shia, Sunnan of Sufisme, het blijft zich ontwikkelen? Je weet dat hoe ver het product ook komt het blijft verwijzen en zich legitimeert middels te wijzen naar haar oorsprong?quote:Op zondag 19 december 2010 02:52 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt, maar je weet dat de weg van grondlegging tot het uiteindelijk product meestal aardig lang is?
Neen, 'Perzisch' Soefisme is nergens wanneer je de Arabische invloeden weghaalt, zonder Perzische invloeden blijft Soefisme nog steeds staan, in een ander vorm en beleving dan vandaag de dag populair is geworden door figuren zoals Al-Ghazal en Rumi, maar het blijft staan.quote:Op zondag 19 december 2010 02:52 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt, maar je weet dat de weg van grondlegging tot het uiteindelijk product meestal aardig lang is? Soefisme is bijvoorbeeld - zoals eerder al werd geciteerd - een Perzisch product.
Klopt, maar de verscheidene soennitische scholen en het soefisme blijven hun eigen kern behouden. Wat het product maakt is niet zozeer het ingrediënt dat als eerst toegevoegd werd, maar de smaak die het uiteindelijk oplevert.quote:Op zondag 19 december 2010 02:55 schreef Triggershot het volgende:
Er is geen 'uiteindelijk' product als het gaat om de Shia, Sunnan of Sufisme, het blijft zich ontwikkelen?
Is het dan ook fair om te stellen dat veel islamitische kenmerken grotendeels van andere religies zijn 'geleend'? Dat de islam zonder het jodendom - of het christendom - waarschijnlijk niet in deze vorm had bestaan? Vanuit het oogpunt van een moslim niet, maar rationeel gezien daarentegen wel.quote:Je weet dat hoe ver het product ook komt het blijft verwijzen en zich legitimeert middels te wijzen naar haar oorsprong?
Nogmaals:quote:Op zondag 19 december 2010 02:56 schreef Triggershot het volgende:
Neen, 'Perzisch' Soefisme is nergens wanneer je de Arabische invloeden weghaalt, zonder Perzische invloeden blijft Soefisme nog steeds staan, in een ander vorm en beleving dan vandaag de dag populair is geworden door figuren zoals Al-Ghazal en Rumi, maar het blijft staan.
quote:Taken all in all, what goes by the name of 'Islamic mysticism' is a Persian product. The mystical fire, as it spread rapidly over the broad world of Islam, found tinder in the harts of many who were not Persians: Egyptians like Dhu'l Nun, Andalucians like Ibn'ul Arabi, Arabs like Rabi'a al 'Adawiyya. But Persia itself is the homeland of mysticism in Islam.
Is het in het geval van de uiteindelijke smaak niet dat zij vandaag de dag stellen dat zij alles te danken hebben aan niet wat er als eerst werd toegevoegd, maar verwijzen naar de 'toevoeger' in kwestie?quote:Op zondag 19 december 2010 02:59 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt, maar de verscheidene soennitische scholen en het soefisme blijven hun eigen kern behouden. Wat het product maakt is niet zozeer het ingrediënt dat als eerst toegevoegd werd, maar de smaak die het uiteindelijk oplevert.
Absoluut.quote:Is het dan ook fair om te stellen dat veel islamitische kenmerken grotendeels van andere religies zijn 'geleend'? Dat de islam zonder het jodendom - of het christendom - waarschijnlijk niet in deze vorm had bestaan. Vanuit het oogpunt van een moslim niet, maar rationeel gezien daarentegen wel.
Mystiek en Sufisme zijn geen absolute synoniemen van elkaar, ongetwijfeld hebben de Perzen er een belangrijk aandeel in gehad, uitgebreid en verspreid, maar ze zijn niet de grondleggers, noch de enigen die het vorm hebben gegeven, noch de enigen die het 'kunnen'.quote:
Oké, excuses en die volgt morgen.quote:Op zondag 19 december 2010 03:03 schreef Beathoven het volgende:
Het punt van de oorsprong gaat wel een beetje voorbij aan de vraag in het topic waar ik veel liever je mening over hoor
Ik reageer morgen ook wel. Slaap lekker.quote:Op zondag 19 december 2010 03:08 schreef Triggershot het volgende:
Ik ben slapen Arya, ik lees je berichten wel morgen denk ik, slaap lekker.
Bij militant 'atheisme' zie ik dat nog wel eens gebeuren.quote:Op zondag 19 december 2010 17:14 schreef SpecialK het volgende:
Ik roep al jaren dat christenen, moslims en joden zich moeten verenigen tegen het atheistische gevaar.
Heb ik altijd wel een leuke term gevonden. Als je als christen, jood of moslim andere mensen in de pan hakt om religieuze redenen dan ben je een christen, jood of moslim. Maar zodra je als atheist net eventjes iets te luidruchtig het christendom, jodendom of de islam bekritiseert ... dan... dan ben je militante atheist.quote:Op zondag 19 december 2010 17:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Bij militant 'atheisme' zie ik dat nog wel eens gebeuren.
Mwuah, ik zie geen reden om daar een onderscheid in te maken? Als je aan de jihad mee doet bent je een militante moslim, mocht er ooit iemand komen die naar de wapens grijpt om atheïsme te verspreiden zou ik diegene als een militante atheïst zien. Ik zou serieus niet weten waarom je een atheïst militant zou noemen omdat hij kritiek levert op religie, of waarom je religieuzen zou dispensatie zou geven op zo een term.quote:Op zondag 19 december 2010 17:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb ik altijd wel een leuke term gevonden. Als je als christen, jood of moslim andere mensen in de pan hakt om religieuze redenen dan ben je een christen, jood of moslim. Maar zodra je als atheist net eventjes iets te luidruchtig het christendom, jodendom of de islam bekritiseert ... dan... dan ben je militante atheist.
Sterker nog: atheisme an sich behelst geen enkel ideologisch standpunt per se. Het lijkt me dan ook sterk dat er ooit een militante vorm ontstaat zonder dat daar een ideologie aan toegevoegd wordt.quote:Op zondag 19 december 2010 17:55 schreef Burakius het volgende:
Atheïsme vertoont geen militante vormen vooralsnog. Tenzij men de vrijmetselaars als atheïstisch beschouwt én sommige verhalen kloppen over hen. Zelfde geldt voor NWO.
Ten tweede behelst atheïsme niet het verenigende karakter , waar religie dit wel heeft. Er is namelijk niets wat hen bindt. In het atheïsme zelf zijn er ook weer verschillende "stromingen".
Mja, geloof ook niet per definitie, monotheisme is an sich niets meer dan geloof in het bestaan van een god, het wordt een probleem wanneer men gaat organiseren en verenigen in oppositie jegens de 'anderen'.quote:Op zondag 19 december 2010 18:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sterker nog: atheisme an sich behelst geen enkel ideologisch standpunt per se. Het lijkt me dan ook sterk dat er ooit een militante vorm ontstaat zonder dat daar een ideologie aan toegevoegd wordt.
"Militante atheist" is een term die tegenwoordig weldegelijk wordt gebruikt voor mensen zoals Dawkins. Daarmee totaal voorbij gaan of juist een directe lijn trekkende aan echt religieus geweld.quote:Op zondag 19 december 2010 17:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mwuah, ik zie geen reden om daar een onderscheid in te maken? Als je aan de jihad mee doet bent je een militante moslim, mocht er ooit iemand komen die naar de wapens grijpt om atheïsme te verspreiden zou ik diegene als een militante atheïst zien. Ik zou serieus niet weten waarom je een atheïst militant zou noemen omdat hij kritiek levert op religie, of waarom je religieuzen zou dispensatie zou geven op zo een term.
Je snapt de verwijzing neem ik aan? Ik dacht eerst even dat je een geintje maakte/ironisch was met dat "militante atheisten" gebeuren maar ik weet het nu zo zeker niet meer.quote:
Klopt, maar ik zie dat meer als een ad hominem zonder inhoudelijk weerwoord. Zelden tot nooit wordt er door de mensen die zulke termen gebruiken empirisch hard gemaakt dat Dawkins en consorten legitiem 'militant' te noemen zijn.quote:Op zondag 19 december 2010 18:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
"Militante atheist" is een term die tegenwoordig weldegelijk wordt gebruikt voor mensen zoals Dawkins. Daarmee totaal voorbij gaan of juist een directe lijn trekkende aan echt religieus geweld.
Je hebt mijn PI gezien?quote:Op zondag 19 december 2010 18:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je snapt de verwijzing neem ik aan? Ik dacht eerst even dat je een geintje maakte/ironisch was met dat "militante atheisten" gebeuren maar ik weet het nu zo zeker niet meer.
Just checking.quote:
Ben jij niet die kale?quote:
quote:""Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)
De monotheistische religies verbinden daar zonder uitzondering ideologieen aan. Hoe we ons wel of niet zouden moeten gedragen, wat 'goed' is en wat 'slecht' is, en zonder uitzondering worden die normen en waarden ook geprojecteerd op mensen die die religie niet aanhangen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, geloof ook niet per definitie, monotheisme is an sich niets meer dan geloof in het bestaan van een god, het wordt een probleem wanneer men gaat organiseren en verenigen in oppositie jegens de 'anderen'.
Ik heb het over theisme en atheisme puur en beperkt tot. Wanneer je referentiekader voorbeelden bevat van religies of religieuzen heb je het over verenigde groepen mensen met een centraal inspiratie --> Ideologie, wat ze verbindt. Ware het dat een groep atheisten zich verenigen in oppositie jegens de 'ander' zie ik ook jouw beschrijving bij deze groep mensen terugkomen: Door een ideologie te integreren wat een groep bindt en verenigd, geloof puur an sich verbindt ook geen mensen. Sterker nog, de meeste moslim doden vallen aan de hand van andere moslims.quote:Op zondag 19 december 2010 18:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
De monotheistische religies verbinden daar zonder uitzondering ideologieen aan. Hoe we ons wel of niet zouden moeten gedragen, wat 'goed' is en wat 'slecht' is, en zonder uitzondering worden die normen en waarden ook geprojecteerd op mensen die die religie niet aanhangen.
Ik ken eigenlijk geen religies of religieuzen die daar geen ideologie aan verbinden. Die twee lijken toch wel degelijk per definitie met elkaar verbonden te zijn.
Atheïsten hebben net zo goed definities van "goed"en "slecht" , maar nemen gewoon andere referentiepunten voor dit aan. Puur wetenschappelijk bestaat er geen "goed" of "slecht" , dus de atheïsten moeten wel "iets" kiezen om toch een kader te hebben van moraal. Dit gebeurt natuurlijk onderbewust en wordt gevormd door de heersende cultuur in het land , familie en omgeving. Sterker nog: vaak zijn de moralen nog verbonden aan religieuze waarden van vroeger of van het heden.quote:Op zondag 19 december 2010 18:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
De monotheistische religies verbinden daar zonder uitzondering ideologieen aan. Hoe we ons wel of niet zouden moeten gedragen, wat 'goed' is en wat 'slecht' is, en zonder uitzondering worden die normen en waarden ook geprojecteerd op mensen die die religie niet aanhangen.
Ik ken eigenlijk geen religies of religieuzen die daar geen ideologie aan verbinden. Die twee lijken toch wel degelijk per definitie met elkaar verbonden te zijn.
Ik denk dat van die twee uitsluitend de laatste reeel bestaat.quote:Op zondag 19 december 2010 18:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb het over theisme en atheisme puur en beperkt tot.
Natuurlijk hebben atheisten ook normen en waarden en moraliteit. Wat echter een heel belangrijk verschil is is dat ze die niet ontlenen aan of toeschrijven aan het atheisme.quote:Op zondag 19 december 2010 18:28 schreef Burakius het volgende:
[..]
Atheïsten hebben net zo goed definities van "goed"en "slecht" , maar nemen gewoon andere referentiepunten voor dit aan. Puur wetenschappelijk bestaat er geen "goed" of "slecht" , dus de atheïsten moeten wel "iets" kiezen om toch een kader te hebben van moraal. Dit gebeurt natuurlijk onderbewust en wordt gevormd door de heersende cultuur in het land , familie en omgeving. Sterker nog: vaak zijn de moralen nog verbonden aan religieuze waarden van vroeger of van het heden.
I wishquote:
Volgens mij geen van beiden als je kritisch genoeg bent. Ik denk dat er geen een ideologie-loos atheïst bestaat, noch een religieus persoon. Je hebt humanistische religieuzen en atheisten, ik zou niet weten waarom de één boven ander meer reëel zou zijn?quote:Op zondag 19 december 2010 18:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk dat van die twee uitsluitend de laatste reeel bestaat.
Ze zijn voor een heel groot deel wel degelijk ontleend aan religie. Ik weet niet hoe jij anders kunt rechtvaardigen als atheïst dat wat pedo's doen iets "slechts" is. En ga zo maar door. Atheïsten kunnen eigenlijk geen verschil maken tussen goed en slecht als men puur wetenschappelijk en theoretisch kijkt naar de zaak. Er is geen kader, geen referentie.quote:Op zondag 19 december 2010 18:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk heb atheisten ook normen en waarden en moraliteit. Wat echter een heel belangrijk verschil is is dat ze die niet ontlenen aan of toeschrijven aan het atheisme.
Ja stiekem plannen we al jaren. Bloeddorstige gelovigen dat we zijn!quote:Op zondag 19 december 2010 18:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ah! Een complot tegen ongelovigen.
Dat is idd de gezamenlijke vijand.
Nee, religie incorporeert menselijke moraal. Zo claimt religie alles, van menselijk geluk tot de Big Bang. Blijkbaar heeft religie zelf niets te bieden dat ze met leugens discussies proberen te winnen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ze zijn voor een heel groot deel wel degelijk ontleend aan religie.
Deze discussie hebben we hier al eens eerder gehad.quote:Op zondag 19 december 2010 18:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ze zijn voor een heel groot deel wel degelijk ontleend aan religie. Ik weet niet hoe jij anders kunt rechtvaardigen als atheïst dat wat pedo's doen iets "slechts" is.
Zelfkennis is het begin van echte wijsheid.quote:Op zondag 19 december 2010 18:34 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja stiekem plannen we al jaren. Bloeddorstige gelovigen dat we zijn!
Deze hebben we inderdaad eerder gehad en nog steeds vind ik niet dat je gelijk hebt, zoals ik vorige keren ook heb aangetoont. Je hebt wel degelijk een kader nodig om ethiek te hebben. Of vanuit mijn Islamitische dogma: God plaatst al het besef tussen goed en kwaad in de lichaam van de mens. Maar uiteindelijk op volwassen niveau zal er voor de atheïst niets zijn wat hem zal belemmeren andere uit te buiten, ethisch te zijn etc.quote:Op zondag 19 december 2010 18:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Deze discussie hebben we hier al eens eerder gehad.
Je hebt geen God nodig om in te zien dat pedofielen misbruik maken van hun positie en er geen sprake is van een gelijkwaardige relatie.
Dat jij daar misschien boven op nog es gelooft dat God zo'n persoon zal straffen en er een universele ethiek is die dit gedrag veroordeelt, is een tweede. Maar dat er geen sprake is van "referentiekader" oid is echt pertinente flauwekul, en ik blijf me verbazen hoe sommige mensen dit kunnen blijven aanhalen.
Een menselijk kader is voldoende.quote:Op zondag 19 december 2010 18:37 schreef Burakius het volgende:
Je hebt wel degelijk een kader nodig om ethiek te hebben
Maar God bestaat niet, dus de basis van religieuze moraal bestaat ook niet. Gelovigen hebben ook geen goed of slecht omdat dat afhangt van een niet bestaande entiteit.quote:Zonder referentiekader kan een atheïst niet beargumenteren dat wat pedo's doen fout is. Op atheïstisch niveau (lees wetenschappelijk niivea, aangezien atheïsten daar zo op geilen) is het slechts interactie tussen een hoopje molekulen. Er is geen goed of slecht.
Oei, pijnlijke valkuil. Ik gaf hem al een beetje weg door 'of toeschrijven aan' eraan toe te voegen, want persoonlijk denk ik dat religieuzen net zo min dergelijke waarden ontlenen aan religie en al zeker niet aan geschreven werken zoals de bijbel: de bijbel staat vol met zaken die we met onze moderne moraliteit allemaal zouden verwerpen. De gemiddelde christen is tamelijk kieskeurig wat betreft de normen en waarden die hij of zijn uit de bijbel haalt. Welke criteria daar men ook voor hanteert, die criteria komen niet uit de bijbel zelf. Het is de morele tijdgeest die bepaalt wat men acceptabel vindt en wat niet. En die normen en waarden zijn in tegenstelling tot de bijbel continue aan veranderingen onderhevig.quote:Op zondag 19 december 2010 18:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ze zijn voor een heel groot deel wel degelijk ontleend aan religie. Ik weet niet hoe jij anders kunt rechtvaardigen als atheïst dat wat pedo's doen iets "slechts" is. En ga zo maar door. Atheïsten kunnen eigenlijk geen verschil maken tussen goed en slecht als men puur wetenschappelijk en theoretisch kijkt naar de zaak. Er is geen kader, geen referentie.
Definieer eens.quote:Op zondag 19 december 2010 18:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een menselijk kader is voldoende.
Dat heb ik net gepost, en daar ga je verder niet op in:quote:Op zondag 19 december 2010 18:37 schreef Burakius het volgende:
Zonder referentiekader kan een atheïst niet beargumenteren dat wat pedo's doen fout is.
Je kunt prima een ethiek opbouwen op basis van zaken als een gulden regel: behandel mensen zoals je zelf behandeld zou willen worden. Noem dat maar een kader.quote:Je hebt geen God nodig om in te zien dat pedofielen misbruik maken van hun positie en er geen sprake is van een gelijkwaardige relatie.
Natuurlijk is er wel goed en slecht, maar dat zijn voor die mensen die je hier beschrijft slechts afspraken, en geen absolute regels.quote:Op atheïstisch niveau (lees wetenschappelijk niivea, aangezien atheïsten daar zo op geilen) is het slechts interactie tussen een hoopje molekulen. Er is geen goed of slecht.
Het is slecht voor de gezondheid van het slachtoffer, maar geeft voldoening (hoe ziek ook) aan de dader. Waarom is het goed of slecht. Leg maar uitquote:Op zondag 19 december 2010 18:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Oei, pijnlijke valkuil. Ik gaf hem al een beetje weg door 'of toeschrijven aan' eraan toe te voegen, want persoonlijk denk ik dat religieuzen net zo min dergelijke waarden ontlenen aan religie en al zeker niet aan geschreven werken zoals de bijbel: de bijbel staat vol met zaken die we met onze moderne moraliteit allemaal zouden verwerpen. De gemiddelde christen is tamelijk kieskeurig wat betreft de normen en waarden die hij of zijn uit de bijbel haalt. Welke criteria daar men ook voor hanteert, die criteria komen niet uit de bijbel zelf. Het is de morele tijdgeest die bepaalt wat men acceptabel vindt en wat niet. En die normen en waarden zijn in tegenstelling tot de bijbel continue aan veranderingen onderhevig.
Wat pedofilie slecht maakt is overigens betrekkelijk makkelijk uit te leggen: het is slecht voor de geestelijke gezondheid van kinderen en potentieel schadelijk voor hun verdere ontwikkeling. Je hoeft geen gelovige te zijn om te begrijpen waarom pedofilie slecht is.
quote:Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Burakius het volgende:
[..]
Het is slecht voor de gezondheid van het slachtoffer, maar geeft voldoening (hoe ziek ook) aan de dader. Waarom is het goed of slecht. Leg maar uit. Het is slechts interactie tussen molekulen, atheistisch gesproken
Gulden regel: Wat u liever niet geschiedt, doe dat ook een ander niet. De christenen hebben zelfs de gulden regel gejat.quote:
Ik bedenk me trouwens dat gezien de recente schandelen bij de katholieke kerk dit wel een buitengewoon ongelukkig voorbeeld is ook.quote:Op zondag 19 december 2010 18:32 schreef Burakius het volgende:
Ze zijn voor een heel groot deel wel degelijk ontleend aan religie. Ik weet niet hoe jij anders kunt rechtvaardigen als atheïst dat wat pedo's doen iets "slechts" is. En ga zo maar door.
Wetenschap geeft geen goed of fout. Wanneer men met volle verstand en "slim verstand" kiest voor atheïsme zou deze persoon gemakkelijk de algemene perceptie van goed of fout totaal verwerpen en weggooien. En voortaan alles doen wat hij/zij zich begeert. Immers: geen God (hasa ve kella), geen bestraffing, je leeft maar één keer, lang leve de lol ook al beschadig je anderen.quote:
Tja ben geen katholiek. Celebatisme is ook iets doms wat mij betreft.quote:Op zondag 19 december 2010 18:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik bedenk me trouwens dat gezien de recente schandelen bij de katholieke kerk dit wel een buitengewoon ongelukkig voorbeeld is ook.
En waarom zou een atheist zich hier aan moeten houden.quote:Op zondag 19 december 2010 18:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gulden regel: Wat u liever niet geschiedt, doe dat ook een ander niet. De christenen hebben zelfs de gulden regel gejat.
We zijn een sociale diersoort, en doen er over het algemeen verstandig aan om soortgenoten om ons heen geen schade te berokkenen van wat voor vorm dan ook. Inderdaad, sporadisch gebeurt het toch. Maar laten we niet vergeten dat het in 99.99% van de gevallen niet gebeurt. En dat is niet omdat we religieus zijn, maar omdat we als sociale diersoort gemeenschappelijke belangen hebben.quote:Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Burakius het volgende:
[..]
Het is slecht voor de gezondheid van het slachtoffer, maar geeft voldoening (hoe ziek ook) aan de dader. Waarom is het goed of slecht. Leg maar uit. Het is slechts interactie tussen molekulen, atheistisch gesproken
Religie heeft ook geen universeel goed of fout, het doden is in sommige gevallen goed, in andere gevallen fout. Voor elk religie is God weer een ander wezen en hem geen zoon toe schrijven of wel een zoon toe schrijven wordt gezien als 'goed' of 'fout'. Dus zelfs gelovigen beslissen op grond van hun eigen inzichten waarvoor ze kiezen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:45 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wetenschap geeft geen goed of fout. Wanneer men met volle verstand en "slim verstand" kiest voor atheïsme zou deze persoon gemakkelijk de algemene perceptie van goed of fout totaal verwerpen en weggooien. En voortaan alles doen wat hij/zij zich begeert. Immers: geen God (hasa ve kella), geen bestraffing, je leeft maar één keer, lang leve de lol ook al beschadig je anderen.
p.s.
zelfs beschadigen van andere is op zich wetenschappelijk iets wat niet bestaat. Immers slechts molekulen.
Tja men begint met "religie" hier. Ik wil niet specifiek ingaan op Islam of Christendom etc. Verder is het nogal een breed onderwerp (ook door de algemene term: "religie" ) om het te gaan hebben over gelovigen die op grond van hun eigen inzichten goed of fout kiezen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Religie heeft ook geen universeel goed of fout, het doden is in sommige gevallen goed, in andere gevallen fout. Voor elk religie is God weer een ander wezen en hem geen zoon toe schrijven of wel een zoon toe schrijven wordt gezien als 'goed' of 'fout'. Dus zelfs gelovigen beslissen op grond van hun eigen inzichten waarvoor ze kiezen.
Dat klopt. Maar wat heeft dat te maken met de moraal van ongelovigen? Het zijn gewoon mensen met menselijke waarden, net als gelovigen. Dat bewijst dat moraal niet van religie komt.quote:Op zondag 19 december 2010 18:45 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wetenschap geeft geen goed of fout.
Try me.quote:Op zondag 19 december 2010 18:32 schreef Triggershot het volgende:
Ik denk dat er geen een ideologie-loos atheïst bestaat,
Men hoeft het niet eens zo breed te pakken, zelfs onder de islam of onder moslims specifiek heb je geen universeel goed en slecht, maar wederom weer keuzes tussen de twee op grond van wie je het spreekt en vraagt.quote:Op zondag 19 december 2010 18:50 schreef Burakius het volgende:
[..]
Tja men begint met "religie" hier. Ik wil niet specifiek ingaan op Islam of Christendom etc. Verder is het nogal een breed onderwerp (ook door de algemene term: "religie" ) om het te gaan hebben over gelovigen die op grond van hun eigen inzichten goed of fout kiezen.
Bewijs dat maar.quote:Op zondag 19 december 2010 18:45 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wetenschap geeft geen goed of fout. Wanneer men met volle verstand en "slim verstand" kiest voor atheïsme zou deze persoon gemakkelijk de algemene perceptie van goed of fout totaal verwerpen en weggooien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Ik bedoel het op micro en macro niveau. Kijk men onderschat hoe erg op sociaal niveau "ontwaakt atheïsme" zoals ik het noem, het leven op de aarde zelfs kan veranderen naar een ware hel. Als men zelfs door de instelling "je leeft maar één keer, ik ben slechts een hoopje molekulen" opeens bepaalde dingen anders gaat doen. Denk niet aan grote dingen perse, maar denk eens aan de kleine dingetjes: je ziet dat iemand zijn geld verliest op straat, waarom zou de atheist het terug geven? Waarom zou de atheist iemand helpen met oversteken. Waarom zou de atheist iemand helpen als hij/zij is gevallen. Dat is op micro niveau. En verder ontken ik ook niet dat in de mens zelf al "goed" en "slecht" al ingebakken zit. Zo leert de Islamitische dogma dit ook. Echter als ik het dus over "ontwaakt atheïsme" heb, heb ik het over een atheist die volledig beseft dat hij/zij maar een hoopje molekulen is en maar één keer "leeft". Op dat moment kan de atheist dus dingen doen die heel erg zijn, maar in zijn ogen niet.quote:Op zondag 19 december 2010 18:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
We zijn een sociale diersoort, en doen er over het algemeen verstandig aan om soortgenoten om ons heen geen schade te berokkenen van wat voor vorm dan ook. Inderdaad, sporadisch gebeurt het toch. Maar laten we niet vergeten dat het in 99.99% van de gevallen niet gebeurt. En dat is niet omdat we religieus zijn, maar omdat we als sociale diersoort gemeenschappelijke belangen hebben.
Het is niet anders dan Atheïsten die op grond van hun eigen inzichten goed of fout kiezen.quote:Op zondag 19 december 2010 18:50 schreef Burakius het volgende:
Verder is het nogal een breed onderwerp (ook door de algemene term: "religie" ) om het te gaan hebben over gelovigen die op grond van hun eigen inzichten goed of fout kiezen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |