Verschil is zeer groot. Wat jij zegt slaat dus nergens op. Onder de 7 graden is de grip van een winterband al groter dan van een zomerband, daar hoef je dus niet voor naar de Alpen slimmerik. Om over neerslag nog maar te zwijgen.quote:Op vrijdag 19 november 2010 20:48 schreef Eenskijken het volgende:
winterbanden in nederlandtenzij je elke dag op en neer naar de alpen rijdt is het imo overbodig hoor, voor die ene keer dat je ze nodig hebt kan je ze ook huren ergens.
quote:Op vrijdag 19 november 2010 20:48 schreef Eenskijken het volgende:
winterbanden in nederlandtenzij je elke dag op en neer naar de alpen rijdt is het imo overbodig hoor, voor die ene keer dat je ze nodig hebt kan je ze ook huren ergens.
en met die vele sneeuw bende afgelopen winter dan?> zeker wel lekker hoor iets meer grip.quote:Op vrijdag 19 november 2010 20:48 schreef Eenskijken het volgende:
winterbanden in nederlandtenzij je elke dag op en neer naar de alpen rijdt is het imo overbodig hoor, voor die ene keer dat je ze nodig hebt kan je ze ook huren ergens.
Nou ja, winterbanden hebben een langere remweg bij nat en wat warmer weer en als ik de laatste week zo eens naar buiten kijk dan is het nat en warmer dan 7 graden.quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:15 schreef Mercer het volgende:
Verschil is zeer groot. Wat jij zegt slaat dus nergens op. Onder de 7 graden is de grip van een winterband al groter dan van een zomerband, daar hoef je dus niet voor naar de Alpen slimmerik. Om over neerslag nog maar te zwijgen.
Veel sneeuw? Het is maar wat je (niet meer) gewend bent...quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:16 schreef MissHobje het volgende:
[..]
en met die vele sneeuw bende afgelopen winter dan?> zeker wel lekker hoor iets meer grip.
Dan woon jij kennelijk in het warme deel van 0031.quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:25 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Nou ja, winterbanden hebben een langere remweg bij nat en wat warmer weer en als ik de laatste week zo eens naar buiten kijk dan is het nat en warmer dan 7 graden.
Dan kun je je afvragen of die paar dagen met sneeuw opwegen tegen die dagen dat het nat en warmer dan 7 graden is.
Ach gut de steen praat weer.quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:29 schreef Mercer het volgende:
Dan woon jij kennelijk in het warme deel van 0031.Het gaat niet om die paar dagen met sneeuw, het gaat om de lange periode met temperaturen onder de 7 graden. En ik weet niet of het gezellig was onder die steen van jullie het afgelopen jaar?
Maar hier was het een behoorlijk strenge winter!
En jij succes op je zomerbanden.quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:30 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ach gut de steen praat weer.
Koop dan maar lekker van die banden zou ik zeggen, veel plezier.
Kijk eens wat beter naar buiten danquote:Op vrijdag 19 november 2010 21:25 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Nou ja, winterbanden hebben een langere remweg bij nat en wat warmer weer en als ik de laatste week zo eens naar buiten kijk dan is het nat en warmer dan 7 graden.
Dan kun je je afvragen of die paar dagen met sneeuw opwegen tegen die dagen dat het nat en warmer dan 7 graden is.
Je kan toch gewoon op één van die sites hier genoemd het verschil bekijken met jouw dealer? Dus wat voor meer advies wil je nog hebben? Ik weet niet of je een tractor voor de deur hebt staan, maar anders ben je via internet wel een stuk goedkoper uit lijkt me zo. Dus je hebt hier drie mogelijkheden voorgeschoteld gekregen, en dan zeg je weinig advies?quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:42 schreef draaijer het volgende:
TVP _ bij de dealer moet ik alleen voor banden op mijn huidige velgen euro 1200 zonder de btw aftikken... Dat is een beetje veel naar mijn idee
Nu even het topic lezen
Hmm topic gelezen, weinig advies. Wat zou het in DE schelen? 10% of aanzienlijk meer
Ik heb op die websites gekeken en dan kost het met Euro 170,- minder. Dus ik ben erg nieuwsgierig hoe goedkoop het in DE zou kunnen zijnquote:Op vrijdag 19 november 2010 21:50 schreef Mercer het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon op één van die sites hier genoemd het verschil bekijken met jouw dealer? Dus wat voor meer advies wil je nog hebben? Ik weet niet of je een tractor voor de deur hebt staan, maar anders ben je via internet wel een stuk goedkoper uit lijkt me zo. Dus je hebt hier drie mogelijkheden voorgeschoteld gekregen, en dan zeg je weinig advies?
Hmm, dan heb je wel dure banden. Ja, op zo'n bedrag is dat niet echt veel. Dit is de duitse autobandenmarkt, verder weet ik het niet.quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:53 schreef draaijer het volgende:
[..]
Ik heb op die websites gekeken en dan kost het met Euro 170,- minder. Dus ik ben erg nieuwsgierig hoe goedkoop het in DE zou kunnen zijn
lolquote:Op vrijdag 19 november 2010 21:58 schreef Mercer het volgende:
[..]
Hmm, dan heb je wel dure banden. Ja, op zo'n bedrag is dat niet echt veel. Dit is de duitse autobandenmarkt, verder weet ik het niet.
http://www.reifendirekt.de/
Hier nog een paar:
http://www.reifenversand.com/
http://www.winterreifen.de/
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/7734.html
Dat is cynisch?quote:Op vrijdag 19 november 2010 22:00 schreef caroline88 het volgende:
Nog een laatste tip. Wacht vooral met het bestellen van je wb totdat de eerste sneeuw gevallen is dan ben je nl. als eerste aan de beurt
http://www.reifen-vor-ort.de/quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:58 schreef Mercer het volgende:
[..]
Hmm, dan heb je wel dure banden. Ja, op zo'n bedrag is dat niet echt veel. Dit is de duitse autobandenmarkt, verder weet ik het niet.
http://www.reifendirekt.de/
Hier nog een paar:
http://www.reifenversand.com/
http://www.winterreifen.de/
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/7734.html
Ik weet niet waar je geweest bent afgelopen winter, maar hier in NL kon je bijna niet zonder winterbanden. Ook al zijn het drie weken, waarbij het spekglad is. Dan nog heb je ze nodig. En afgelopen winter waren het eerder drie maanden, dan drie weken. Wat denk je dat een aanrijding je kost? Vele malen meer dan dat setje winterbanden waar je drie/ vier jaar mee kan doen.quote:Op zaterdag 20 november 2010 14:10 schreef rubje het volgende:
winterband in Nl is niet echt nodig gezien het weer de afgelopen jaren.( 2 a 3 weken ergens in januari dat het echt flink sneeuwt)
![]()
Onze wegen en infrastructuur is zodanig dat er bijna altijd overal zout wordt gestrooid en winterbanden dus overbodig zijn tenzij je ergens afgelegen woont in het hoge noorden.![]()
Overal strooien? Huh?quote:Op zaterdag 20 november 2010 14:10 schreef rubje het volgende:
winterband in Nl is niet echt nodig gezien het weer de afgelopen jaren.( 2 a 3 weken ergens in januari dat het echt flink sneeuwt)
![]()
Onze wegen en infrastructuur is zodanig dat er bijna altijd overal zout wordt gestrooid en winterbanden dus overbodig zijn tenzij je ergens afgelegen woont in het hoge noorden.![]()
Ja he?quote:Op zaterdag 20 november 2010 14:10 schreef rubje het volgende:
winterband in Nl is niet echt nodig gezien het weer de afgelopen jaren.( 2 a 3 weken ergens in januari dat het echt flink sneeuwt)
![]()
Onze wegen en infrastructuur is zodanig dat er bijna altijd overal zout wordt gestrooid en winterbanden dus overbodig zijn tenzij je ergens afgelegen woont in het hoge noorden.![]()
Op de rechterbaan is er geen enkel probleem om gewoon door te rijden; de sneeuw is al weg. Alleen die slakken die voor je zitten rijden in de weg.quote:Op zaterdag 20 november 2010 17:18 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Ja he?
[ afbeelding ]
Probeer daar maar eens te rijden met je zomerbandjes. En dan bedoel ik niet met 30km/h
Die stakkers die vrolijk rond blijven rijden met zomerbandjes in de winter moeten ze per direct van we weg afhalen. Mag ik even normaal doorrijden, in plaats van over 30km/h te gaan rijden?
Totdat je een onverwachte stuurbeweging moeten maken of een ietsje te enthousiast van baan wisselt. Dan ben je weg.quote:Op zaterdag 20 november 2010 17:27 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Op de rechterbaan is er geen enkel probleem om gewoon door te rijden; de sneeuw is al weg. Alleen die slakken die voor je zitten rijden in de weg.
En op de linkerbaan ligt ook al bijna niets meer, dus daar durf ik prima overheen te rijden.
Ik hoef geen overwachte stuurbewegingen te maken; ik zorg wel voor voldoende afstand met mijn voorliggers.quote:Op zaterdag 20 november 2010 17:33 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Totdat je een onverwachte stuurbeweging moeten maken of een ietsje te enthousiast van baan wisselt. Dan ben je weg.
Ook lekker voor de doorstroming. Dat iedereen 2x zoveel afstand moeten houden omdat we allemaal op zomerbanden rijden.quote:Op zaterdag 20 november 2010 18:28 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Ik hoef geen overwachte stuurbewegingen te maken; ik zorg wel voor voldoende afstand met mijn voorliggers.
En enthousiast van baan wisselen? Neu, gewoon rustig aan. Ook met winterbanden moet je niet bruusk gaan baanwisselen. Zelfs niet met spikes of kettingen.
Ik zie het probleem niet hoor?quote:Op zaterdag 20 november 2010 18:54 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Ook lekker voor de doorstroming. Dat iedereen 2x zoveel afstand moeten houden omdat we allemaal op zomerbanden rijden.
Jezus, ben je echt zo dom?quote:Op zaterdag 20 november 2010 19:07 schreef RiKe het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet hoor?
80 rijden met normale afstand is nog steeds even snel als 80 rijden met 2x zoveel afstand...
Winterbanden zijn net zo duur als zomerbanden, ze slijten alleen wat harder.quote:Op zaterdag 20 november 2010 18:25 schreef Eenskijken het volgende:
Met sneeuw moet je sowieso niet de maximum snelheid gaan rijden, zelfs met winterbanden kan dat niet. Iedereen moet gewoon snelheid aanpassen en op gewone zomerbanden kan je je prima redden voor een weekje of wat als dat nodig is. Weet je hoe duur winterbanden zijn : /
Waarom probeer je geen paard en wagen?quote:Op zaterdag 20 november 2010 19:01 schreef Daffodil31LE het volgende:
Knul, hoe oud/jong ben jij eigenlijk?
Ik kan me nog goed herinneren dat ik met een autootje van nog geen 800 kilo en achterwielaandrijving gewoon over de snelwegen reed.
Zonder winterbanden, want die bestonden toen nog niet in Nederland. En zonder ABS en andere zooi. Gewoon rijden.
Ik ben allergisch voor paarden...quote:Op zaterdag 20 november 2010 22:08 schreef Mercer het volgende:
[..]
Waarom probeer je geen paard en wagen?
Ja, en die 1500 kilo ga je echt niet recht houden op een gladde weg met zomerbanden. Ik heb dat toch ook vaak genoeg gedaan, niet met 1500 kg, maar wel met verschillende auto's en het is altijd zwaar kut geweest. Eén keer 360 graden gedraaid in een slip op de snelweg, en ik deed helemaal niets, zomaar ineens uit het niets begint die auto te schuiven.quote:Op zaterdag 20 november 2010 22:15 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Ik ben allergisch voor paarden...
Lees nu eens even goed; ik sprak over een donker verleden. Nu heb ik een wagen van bijna 1500 kilo met (helaas) voorwielaandrijving en een hele hoop elektronische zooi.
En nu zeg je iets heel belangrijks.quote:Op zaterdag 20 november 2010 22:25 schreef Mercer het volgende:
[..]
Ja, en die 1500 kilo ga je echt niet recht houden op een gladde weg met zomerbanden. Ik heb dat toch ook vaak genoeg gedaan, niet met 1500 kg, maar wel met verschillende auto's en het is altijd zwaar kut geweest. Eén keer 360 graden gedraaid in een slip op de snelweg, en ik deed helemaal niets, zomaar ineens uit het niets begint die auto te schuiven.
Met winterbanden moet je nog steeds opletten, maar heb je wel een grip die acceptabel is.
Ja klopt, maar met overkill ben ik het niet eens.quote:Op zaterdag 20 november 2010 22:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
En nu zeg je iets heel belangrijks.
Winterbanden zijn geen wondermiddel.
En daarom vind ik (let wel: ik) het overkill om voor dat beetje sneeuw wat er valt een extra set banden - die nog sneller slijten dan "zomerbanden" met dezelfde maat - onder m'n auto te gooien.
De reden ook waarom ik schreef dat ik in dat verre verleden met dat lichte achterwielaangedreven gebakje (DAF 6622) is dat ik daarmee steeds overal ben gekomen waar ik wilde, hoe hard het ook sneeuwde. Pech kun je altijd hebben.
Prima, maar als het toch maar een paar dagen is, laat dan je auto staan als het sneeuwt.quote:Op zaterdag 20 november 2010 22:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
En daarom vind ik (let wel: ik) het overkill om voor dat beetje sneeuw wat er valt een extra set banden - die nog sneller slijten dan "zomerbanden" met dezelfde maat - onder m'n auto te gooien.
Ik heb de gehele winterperiode 300+ kilometer per dag gereden op zomerbanden. Niet 1x ben ik een slip geraakt. Met een beetje rijvaardigheid en common sense, heb je geen winterbanden nodig.quote:Op zondag 21 november 2010 08:09 schreef JJH het volgende:
Lol @ welles nietes discussie.
Auto's van de zaak liggen ze wel onder. Simpelweg omdat het in Duitsland verplicht is.
Maar ook in Nederland heb je er wat aan, en afgelopen winter hebben we gewoon bijna 5 maanden sneeuw gehad.
Ik ben blij dat ik ze er onder heb!
Totdat je een keer een fout van een ander moet oplossen. En nogmaals, in Duitsland is het verplicht. Ik ben blij dat ik ze heb.quote:Op zondag 21 november 2010 08:20 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ik heb de gehele winterperiode 300+ kilometer per dag gereden op zomerbanden. Niet 1x ben ik een slip geraakt. Met een beetje rijvaardigheid en common sense, heb je geen winterbanden nodig.
Lease, all risk, don't carequote:Op zondag 21 november 2010 08:32 schreef JJH het volgende:
[..]
Totdat je een keer een fout van een ander moet oplossen. En nogmaals, in Duitsland is het verplicht. Ik ben blij dat ik ze heb.
Privé heb ik ook WA, en ook daar zet ik deze winter geen winterbanden onder. Ik heb genoeg vertrouwen in mijn eigen rijvaardigheidquote:Op zondag 21 november 2010 08:48 schreef JJH het volgende:
[..]
![]()
Prive heb ik WA, en hoe m'n baas de boel verzekerd heb weet ik niet.
Ik zou jou en je geweldigheid wel eens bezig willen zien als je plotseling moet stoppen op sneeuw of ijsquote:Op zondag 21 november 2010 08:58 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Privé heb ik ook WA, en ook daar zet ik deze winter geen winterbanden onder. Ik heb genoeg vertrouwen in mijn eigen rijvaardigheidEn als iemand tegen mijn auto aanrijdt, mag ik hopen dat hij en vooral zij ook een WA verzekering heeft.
Daarom pas ik ook mijn snelheid aan de omstandigheden aanquote:Op zondag 21 november 2010 09:55 schreef osmo het volgende:
[..]
Ik zou jou en je geweldigheid wel eens bezig willen zien als je plotseling moet stoppen op sneeuw of ijs
Altijd fijn dat mensen 30 rijden op de snelweg.quote:Op zondag 21 november 2010 09:57 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Daarom pas ik ook mijn snelheid aan de omstandigheden aan
Is het zo moeilijk te begrijpen?
Ook voor jou zijn er enkele dingen moeilijk te begrijpenquote:Op zondag 21 november 2010 10:35 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Altijd fijn dat mensen 30 rijden op de snelweg.
Maar jij probeert te zeggen dat jij even 'goed' en 'veilig' rijdt als dat je op winterbanden zou rijden? En als jij langzamer gaat rijden maakt dat er ook niet altijd veiliger op.quote:Op zondag 21 november 2010 10:39 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ook voor jou zijn er enkele dingen moeilijk te begrijpen
Ieder zijn eigen keus cq. motivering om winterbanden aan te schaffen óf niet.quote:Op zondag 21 november 2010 10:46 schreef draaijer het volgende:
Grappig dat mensen ze denken niet nodig te hebben omdat ze O zo goed kunnen rijden.. Luister mensen. Als jij invloed had op het rijgedrag van anderen, dan zou je mogelijk een punt kunnen hebben. Maar iets onverwacht gebeurt en je kan niet remmen. Glijden is wat je kan. Je kan nog beter zelf remmen dan je ABS het werk laten doen.
Ik ga gewoon winterbanden kopen. Waarom niet de veiligheid vergroten voor mijn gezin, mezelf en de mensen om me heen. Tevens slijten in die periode de zomerbanden niet. Dus ik vind het alles behalve een des-investering. Ik heb een 4x4 van 2600 kilo en als dat ding gaat glijden, dan is er geen houden meer aan.
Wacht maar tot 't binnen elke jaren ook verplicht wordt.quote:Op zondag 21 november 2010 10:49 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ieder zijn eigen keus cq. motivering om winterbanden aan te schaffen óf niet.
Dan houdt ik me er aanquote:Op zondag 21 november 2010 10:50 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Wacht maar tot 't binnen elke jaren ook verplicht wordt.
Ik zou het geen gek idee vinden dat wanneer je een ongeluk krijgt als het vriest of wanneer er sneeuw ligt dat je dan een aanzienlijk hoger eigen risico zou moeten betalen voor je verzekering. Je moet de kans op een ongeluk gewoon zien te beperken. Grootheid waanzin hebben we niks aanquote:Op zondag 21 november 2010 10:49 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ieder zijn eigen keus cq. motivering om winterbanden aan te schaffen óf niet.
Je bedoelt die tijd dat er met ruim de helft minder auto's per jaar 3500 verkeersdoden vielen?quote:Op zaterdag 20 november 2010 19:01 schreef Daffodil31LE het volgende:
Knul, hoe oud/jong ben jij eigenlijk?
Ik kan me nog goed herinneren dat ik met een autootje van nog geen 800 kilo en achterwielaandrijving gewoon over de snelwegen reed.
Zonder winterbanden, want die bestonden toen nog niet in Nederland. En zonder ABS en andere zooi. Gewoon rijden.
Yup, winterbanden met "nog wel" 4mm profiel!quote:Op zondag 21 november 2010 11:11 schreef Mercer het volgende:
En die zooi is zomers oh zo goedkoop te vinden op marktplaats.
Zo'n remweg die 3x langer is merk je niet, joh...quote:Op zondag 21 november 2010 08:20 schreef FireFox1 het volgende:
Ik heb de gehele winterperiode 300+ kilometer per dag gereden op zomerbanden. Niet 1x ben ik een slip geraakt. Met een beetje rijvaardigheid en common sense, heb je geen winterbanden nodig.
Totdat je een ander dood rijdt. Laat ik het zo zeggen: als iemand in mijn omgeving dood wordt gereden door een malloot die in de sneeuw met zomerbanden rijdt en uit onderzoek blijkt dat e.e.a. voorkomen had kunnen worden met winterbanden, dan zorg ik er hoogstpersoonlijk voor dat die figuur vervolgd wordt wegens doodslag.quote:
Hij heeft natuurlijk wel gelijk over die "common sense".quote:Op zondag 21 november 2010 11:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zo'n remweg die 3x langer is merk je niet, joh...
Ik ken ook mensen die jarenlang ieder weekend met een stuk in hun kraag rond hebben gereden zonder enig probleem. Ja, totdat ze tegen iemand opreden en toen was de ellende daar...
99% van de Nederlanders denkt dat hij veel beter rijdt dan gemiddeld.quote:Op zondag 21 november 2010 08:58 schreef FireFox1 het volgende:
Ik heb genoeg vertrouwen in mijn eigen rijvaardigheid.
Dus als je een boete kan krijgen van 40 euro doe je het wel, maar het risico dat je jezelf of een ander van het leven berooft... ach...quote:
Nee, want common sense veronderstelt dat je op sneeuw niet gaat rijden als je geen zomerbanden hebt.quote:Op zondag 21 november 2010 11:49 schreef MaGNeT het volgende:
Hij heeft natuurlijk wel gelijk over die "common sense".
Dat laatste geeft ook een veel hardere klap.quote:Op zondag 21 november 2010 12:00 schreef daNpy het volgende:
30km/h is een snelheid waar iedereen om lacht, maar als ik vraag of ze met 10km/u tegen een muur aan willen lopen doet niemand het.
Ik heb een racelicentie... jij... niet, want anders had je het belang van goede banden geweten.quote:Op zondag 21 november 2010 16:03 schreef Microtubuli het volgende:
In Nederland zijn winterbanden helemaal niet nodig, degenen die dat wel vinden hebben meer aan een rijvaardigheidstraining.
Behalve dan b.v. eerder dit jaar....quote:Als je dagelijks over ongestrooide sneeuwwegen moet rijden is het ander verhaal maar dat komt niet voor in Nederland.
larie.quote:Op zaterdag 20 november 2010 14:35 schreef Mercer het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je geweest bent afgelopen winter, maar hier in NL kon je bijna niet zonder winterbanden. Ook al zijn het drie weken, waarbij het spekglad is. Dan nog heb je ze nodig. En afgelopen winter waren het eerder drie maanden, dan drie weken. Wat denk je dat een aanrijding je kost? Vele malen meer dan dat setje winterbanden waar je drie/ vier jaar mee kan doen.
ook met jouw winterbandjes moet je rustiger rijden. Je hebt maar een beetje(!!!) meer grip. Maar ach, vast tegen dovemans oren gezegd. Rij jij maar lekker stevig door...een vangrailquote:Op zaterdag 20 november 2010 17:18 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Ja he?
[ afbeelding ]
Probeer daar maar eens te rijden met je zomerbandjes. En dan bedoel ik niet met 30km/h
Die stakkers die vrolijk rond blijven rijden met zomerbandjes in de winter moeten ze per direct van de weg afhalen. Mag ik even normaal doorrijden, in plaats van overal 30km/h te gaan rijden?
-oplettenquote:Op zaterdag 20 november 2010 17:33 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Totdat je een onverwachte stuurbeweging moeten maken of een ietsje te enthousiast van baan wisselt. Dan ben je weg.
Bron?quote:Op zondag 21 november 2010 08:32 schreef JJH het volgende:
[..]
En nogmaals, in Duitsland is het verplicht. ...
die heb ik ook, van de euromasterquote:Op vrijdag 19 november 2010 19:04 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik heb ze bij m'n garage gehaald. Vredestein Snowtrac (uit m'n hoofd) dit is het 2e jaar dat ik er mee/op rij en ze bevallen uitstekend!
Tuurlijk heb je meer grip met winterbanden, maar dat maakt het rijden nog niet leuker. En het hebben van een racelicentie zegt natuurlijk helemaal niets over je rijvaardigheid (iedere malloot kan zo'n ding aanvragen). Als jij je onveilig voelt in de sneeuw zonder winterbanden heb je misschien wat aan de tips in dit filmpje .quote:Op zondag 21 november 2010 16:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb een racelicentie... jij... niet, want anders had je het belang van goede banden geweten.
Tuurlijk. Met winterbanden had je meteen stilgestaan als je maar naar het pempedaal keek.quote:
Er zit aanzienlijk verschil tussen winterbanden onderling en de prestaties op ijs. Over het algemeen kun je prima remmen op ijs, met winterbanden. Het is in ieder geval niet zo dat je wegglijdt.quote:Op zondag 21 november 2010 18:29 schreef fioooon het volgende:
Met ijzel ben je aan de goden overgeleverd.
Moge zij goed gestemd zijnquote:Op zondag 21 november 2010 18:29 schreef fioooon het volgende:
Met ijzel ben je aan de goden overgeleverd.
Wat erg als je bierconsumptie af hangt van welke banden je koopt...quote:Op zondag 21 november 2010 16:32 schreef mien-moeke het volgende:
larie.
Rij al jaren op 'zomer'banden en altijd, ook afgelopen winter, zonder ook maar 1x een probleem. Gewoon een kwestie van je snelheid, maar vooral rijgedrag aanpassen.
Dat moet bij winterbanden net zo. Dat kleine beetje extra grip dat je hebt met winterbanden weegt niet op tegen de hoeveelheid dagen dat je in NL, 's winters temperaturen boven de 7 graden hebt met een nat wegdek. Dan heb je met winterbanden dus minder grip dan met zomerbanden in t grootste gedeelte van de winter. Ik heb geen ¤500-600 over voor een (te vaak) minder veilige rit.
Veel plezier met je winterbandjes... Ik drink nog een extra tiental kratjes bier voor dat geld.
Het verschil is echt heel groot. Ga eens met winterbanden rijden, dan merk je het wel.quote:Op zondag 21 november 2010 16:37 schreef mien-moeke het volgende:
ook met jouw winterbandjes moet je rustiger rijden. Je hebt maar een beetje(!!!) meer grip.
Leuk rijden doe ik gewoon op het circuit. Op de openbare weg staat veiligheid op 1.quote:Op zondag 21 november 2010 16:59 schreef Microtubuli het volgende:
Tuurlijk heb je meer grip met winterbanden, maar dat maakt het rijden nog niet leuker.
Hoe kom je bij die onzin? Je moet echt met goed gevolg een cursus afgerond hebben...quote:En het hebben van een racelicentie zegt natuurlijk helemaal niets over je rijvaardigheid (iedere malloot kan zo'n ding aanvragen).
Ik heb meer dan genoeg ervaring in de sneeuw. Ik voel mij ook niet onveilig, ik weet echter dat ik met een 3-5 keer langere remweg aan de goden overgeleverd ben. Daarom is het idioot om met sneeuw op zomerbanden te gaan rijden.quote:Als jij je onveilig voelt in de sneeuw zonder winterbanden heb je misschien wat aan de tips in dit filmpje .
Dunne banden hebben een voordeel in de winter, maar brede winterbanden zijn nog steeds beter dan smalle zomerbanden.quote:Op zondag 21 november 2010 19:21 schreef fioooon het volgende:
Het hangt ook erg af van hoe dik je banden zijn. Als je hele brede sloffen hebt dan heb je veel meer aan winterbanden dan als je hele dunne bandjes hebt.
Heb je net je rijbewijs gehaald. Even louter hypothetisch en ik weet dat dat soort dingen uiteraard nooit en te nimmer zullen en of kunnen gebeuren, maar stel : iemand rijdt in de winter op zijn zomerbandjes net zoals jij. Die geeft een klein beetje gas met z'n stoere bmw 3-serie, achterkant breekt uit, maar jij bent de tegenligger. Je zit echter nog maar 10 - 30 meter van hem af.. Daar ga je dan met je stoere :quote:Op zondag 21 november 2010 16:38 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
-opletten
-uitkijken
-vooruit denken en kijken
-voorzichtig rijden
-opgelost
De meningen over winterbanden wel of niet zijn zo verschikkelijk verdeeld. Ik ben zelf van mening dat je meer bereikt met je snelheid aanpassen en goed te anticiperen.quote:Op zondag 21 november 2010 19:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dunne banden hebben een voordeel in de winter, maar brede winterbanden zijn nog steeds beter dan smalle zomerbanden.
Het is gewoon een uitgave van niets. Onbegrijpelijk dat er nog zoveel mensen zijn die hun verantwoordelijkheid niet willen nemen om een paar tientjes uit te sparen.
ja, als je met winterbanden rijd en denkt mij overkomt niks want ik heb winterbanden dus ik kan wel 120 rijden in de sneeuw, dan ben je ook niet lekker bezig natuurlijkquote:Op zondag 21 november 2010 19:33 schreef fioooon het volgende:
[..]
De meningen over winterbanden wel of niet zijn zo verschikkelijk verdeeld. Ik ben zelf van mening dat je meer bereikt met je snelheid aanpassen en goed te anticiperen.
En ik denk ook dat mensen die op winterbanden rijden meer risico's nemen zodat het voordelen van een winterband teniet worden gedaan.
Niet echt. De verschillen zijn gewoon meetbaar.quote:Op zondag 21 november 2010 19:33 schreef fioooon het volgende:
De meningen over winterbanden wel of niet zijn zo verschikkelijk verdeeld.
Ik ben zelf van mening dat het een het ander niet uit sluit.quote:Ik ben zelf van mening dat je meer bereikt met je snelheid aanpassen en goed te anticiperen.
Het eerste klopt in de zin van "men gaat weer wat harder rijden". Maar dat doet de voordelen niet teniet, net zoals ESP zorgt dat mensen harder rijden, maar het wel veel ongevallen scheelt.quote:En ik denk ook dat mensen die op winterbanden rijden meer risico's nemen zodat het voordelen van een winterband teniet worden gedaan.
http://www.bild.de/BILD/p(...)erreifen-muffel.htmlquote:Op zondag 21 november 2010 16:43 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Bron?
Vorige winter ook veel door DE gereden. Iedere dag 300+km op normale banden. Geen slip of wat dan ook.
Dit. Ik heb permanente AWDquote:Op zondag 21 november 2010 17:25 schreef fioooon het volgende:
Het beste om te doen in de winter is gewoon de 4 wiel aandrijving aanzetten. Dan heb je echt geen winterbanden nodig.
been therequote:Op zondag 21 november 2010 19:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het verschil is echt heel groot. Ga eens met winterbanden rijden, dan merk je het wel.
ook met winterbanden begin je dan niks. dus?quote:Op zondag 21 november 2010 19:25 schreef draaijer het volgende:
[..]
Heb je net je rijbewijs gehaald. Even louter hypothetisch en ik weet dat dat soort dingen uiteraard nooit en te nimmer zullen en of kunnen gebeuren, maar stel : iemand rijdt in de winter op zijn zomerbandjes net zoals jij. Die geeft een klein beetje gas met z'n stoere bmw 3-serie, achterkant breekt uit, maar jij bent de tegenligger. Je zit echter nog maar 10 - 30 meter van hem af.. Daar ga je dan met je stoere :
-opletten
-uitkijken
-vooruit denken en kijken
-voorzichtig rijden
-opgelost opgebotst
M'n ego heeft er niks mee te maken. Rij nu al zo'n 10jr compleet ongevalvrij en zonder ook maar 1 (ongecontroleerde, niet zelf opgewekte) slip. Ook heuveltje op/af met ijzel, sneeuw etc.quote:Jij bent uiteraard de beste bestuurder van NL, maar je vergeet alleen even dat er nog andere deelnemers zijn. Ook vind ik het een award waard dat jij al rijdend het wegdek kan inschatten op hoe je banden er precies op gaan reageren. Ik zou graag willen dat ik zo goed was.. Daarom koop ik gewoon voor een astronomisch bedrag winterbanden voor mijn auto. Veiligheid voor mijn gezin en de mensen om mij heen gaat voor mijn ego
Och guttekes toch... 40 euro boete als men je tegenhoudt en je banden onderzoekt in plaats van 20 euro. Nou nou, poeh poeh... En dan geldt dat enkel nog bij sneeuw en ijs, dus naar de kerstmarkt in Aachen (of waar dan ook met dezelfde weersomstandigheden als in Nederland) is wederom geen probleem.quote:Op zondag 21 november 2010 21:51 schreef osmo het volgende:
[..]
http://www.bild.de/BILD/p(...)erreifen-muffel.html
Dus omdat jij het niet wist bestaat het niet?
Als jij het verschil niet merkt kun je echt niet rijden.quote:Op zondag 21 november 2010 22:26 schreef mien-moeke het volgende:
been there
done that
no big difference.
(beste winterbanden uit vele tests)
Exactquote:Op zondag 21 november 2010 22:33 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
ook met winterbanden begin je dan niks. dus?
[..]
M'n ego heeft er niks mee te maken. Rij nu al zo'n 10jr compleet ongevalvrij en zonder ook maar 1 (ongecontroleerde, niet zelf opgewekte) slip. Ook heuveltje op/af met ijzel, sneeuw etc.
Gewoon door m'n rijstijl aan te passen.
En nee, dat betekend niet dat ik 30 rijd op de snelweg met 2 vlokjes sneeuw.
Ook frappant: de meeste(!!!!) auto's die van de weg glibberen hebben winterbanden.
Net als abs, airbags, gordels etc. geven winterbanden geen garanties op veilig kunnen rijden. Het is volledig afhankelijk van je rijstijl en snelheid.
Heb ook geen dikke, zware auto. Rij een mazda626 uit 2000 met normale sloffen.
Kwestie van controle over je auto.
Het is onzin, maar vooruit dan... Toon aan.quote:Op zondag 21 november 2010 22:33 schreef mien-moeke het volgende:
Ook frappant: de meeste(!!!!) auto's die van de weg glibberen hebben winterbanden.
Zit enig logica in. Met de achterliggende gedachte dat je toch winterbanden heb, neem je meer risico'squote:Op zondag 21 november 2010 22:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is onzin, maar vooruit dan... Toon aan.
4wd helpt niet bij remmen en is sowieso geen wondermiddel. Het is beter, maar met voorwielaandrijving + winterbanden zul je sneller zijn dan met 4wd (zeker als de focus op achter ligt en de motor voorin) + zomerbanden.quote:Op zondag 21 november 2010 17:25 schreef fioooon het volgende:
Het beste om te doen in de winter is gewoon de 4 wiel aandrijving aanzetten. Dan heb je echt geen winterbanden nodig.
Dat is leuk blaten. Ik vraag om de feiten.quote:Op zondag 21 november 2010 22:49 schreef FireFox1 het volgende:
Zit enig logica in. Met de achterliggende gedachte dat je toch winterbanden heb, neem je meer risico's
Logica gebiedt dat het klopt.quote:Op zondag 21 november 2010 22:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is onzin, maar vooruit dan... Toon aan.
Wie heeft het over doden prutser?quote:Op zondag 21 november 2010 22:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is leuk blaten. Ik vraag om de feiten.
Het is natuurlijk onzin dat iedereen met winterbanden meer risico gaat nemen en electronische hulpmiddelen zorgen ook voor meer risico nemen... en voor 30% minder doden in het verkeer.
Er werd gesteld dat de meesten winterbanden hebben, niet dat er meer zijn, want dat laatste is inderdaad logisch, o waarde ex-ttc-er.quote:Op zondag 21 november 2010 22:54 schreef Daffodil31LE het volgende:
Logica gebiedt dat het klopt.
Steeds meer mensen nemen winterbanden, dus zijn er steeds meer auto's met winterbanden die van de weg glibberen.
Ben je te dom om te begrijpen waar ik op doel?quote:
En nu?quote:In de wintermaanden vallen er sowieso minder doden in het verkeer
Deal. In mijn Ford Fiesta ST versla ik je nog op de ringquote:Op zondag 21 november 2010 23:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ben je te dom om te begrijpen waar ik op doel?
Je mag best een toontje lager zingen met die geweldige rijkwaliteiten van je... want dat stoere geblaat op internet zegt verdomd weinig. Je mag het wel eens bewijzen dat je veel beter kan rijden dan ik. Betaal ik een huur 997 GT3RS voor je en mag je tegen mij rijden op de Ring. Moet je die huur GT3RS wel zelf betalen als je verliest.
Dan krijg je dus een snellere auto mee als waar ik mee rijdt, voor de goede orde.
Eens kijken wie de prutser is...
En nu?
Ok, die staat.quote:Op zondag 21 november 2010 23:37 schreef FireFox1 het volgende:
Deal. In mijn Ford Fiesta ST versla ik je nog op de ring
Ik plan niet zo ver van te voren, dus heel april volstaat.quote:Op zondag 21 november 2010 23:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ok, die staat.
Het schijnt komende week te sneeuwen, dus het kan helaas niet meteen (de Ring zal dicht zijn), maar geef maar eens door welke data in april jou uitkomen.
Hierin:quote:Op zondag 21 november 2010 23:51 schreef FireFox1 het volgende:
Niet onbelangrijk; Waar rij jij dan in?
150 tegen 350+ pk... hmmmquote:
quote:Op maandag 22 november 2010 00:07 schreef rycemasta het volgende:
Kun je makkelijk hebben joh. DS4 heeft zich laten zien als een incapabele snotjong die winterbanden nodig heeft.![]()
Ik heb het afgelopen winter toch meermaals meegemaakt hoor.quote:Op zondag 21 november 2010 16:03 schreef Microtubuli het volgende:
In Nederland zijn winterbanden helemaal niet nodig, degenen die dat wel vinden hebben meer aan een rijvaardigheidstraining. Als je dagelijks over ongestrooide sneeuwwegen moet rijden is het ander verhaal maar dat komt niet voor in Nederland.
als ik, zowel met zomer- als met winterbanden, over een zwaar besneeuwd weggetje rijd en geen verschil voel in grip en handling, en met beide banden niet slip etc, kan ik niet rijden?quote:Op zondag 21 november 2010 22:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als jij het verschil niet merkt kun je echt niet rijden.
Eigen observatie, vriend.quote:Op zondag 21 november 2010 22:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is onzin, maar vooruit dan... Toon aan.
Dan had je toevallig hele goede zomerbanden of slechte winterbanden. Normaal voel je echt het verschil wel (ik in ieder geval wel).quote:Op maandag 22 november 2010 05:25 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
als ik, zowel met zomer- als met winterbanden, over een zwaar besneeuwd weggetje rijd en geen verschil voel in grip en handling, en met beide banden niet slip etc, kan ik niet rijden?
(zelfde auto, zelfde snelheidbij benadering, natuurlijk. Blijf menselijk, zelfde weg, zelfde route)
Klopt.quote:Op maandag 22 november 2010 05:25 schreef mien-moeke het volgende:
als ik, zowel met zomer- als met winterbanden, over een zwaar besneeuwd weggetje rijd en geen verschil voel in grip en handling, en met beide banden niet slip etc, kan ik niet rijden?
Ik moet nu geloven dat jij alle ongevallen af bent gegaan om de banden op de auto's te controleren?quote:
O, het is een complot!!!quote:Je denkt toch niet dat er, in een land dat wint¤rband¤n wil gaan v¤rplicht¤n, de waarheid over dat soort dingen in t nieuws komt?
Dat is goed, ik zal naar je zwaaien als ik voorbij kom.quote:Houd de bermen maar goed in de gaten de komende 'extreme wintertijd'.
530 pk.quote:Op maandag 22 november 2010 00:04 schreef FireFox1 het volgende:
150 tegen 350+ pk... hmmm
Zelfs mijn semi-prof kart ervaring gaat me hier niet bij helpen
Ik heb rijervaring én een set winterbanden. En nu?quote:Op zondag 21 november 2010 16:03 schreef Microtubuli het volgende:
In Nederland zijn winterbanden helemaal niet nodig, degenen die dat wel vinden hebben meer aan een rijvaardigheidstraining. Als je dagelijks over ongestrooide sneeuwwegen moet rijden is het ander verhaal maar dat komt niet voor in Nederland.
Gast je bent echt niet goed bij je hoofd. je had na je vmbo misschien toch beter verder kunnen gaan. Ik zou willen dat ik slechts half zo goed zou zijn als dat jij bent. Wow, wat kan jij mensen op de weg goed beinvloeden. NL(h)P op de weg zegmaar... Minder doden misschien, maar opeens wel meer schade meldingen. Door jongetjes zoals jij, betalen we allemaal teveel verzekeringspremie. Gewoon omdat ze denken dat ze het besturen van de auto hebben uitgevonden. Ze zijn 1 met hun afgeschreven wagentje. Grow up en denk eens na over verantwoordelijkheden.quote:Op zondag 21 november 2010 23:04 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Wie heeft het over doden prutser?
In de wintermaanden vallen er sowieso minder doden in het verkeer
Dat filmpje laat alleen maar DS4 z'n gelijk zienquote:Op zondag 21 november 2010 16:59 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Tuurlijk heb je meer grip met winterbanden, maar dat maakt het rijden nog niet leuker. En het hebben van een racelicentie zegt natuurlijk helemaal niets over je rijvaardigheid (iedere malloot kan zo'n ding aanvragen). Als jij je onveilig voelt in de sneeuw zonder winterbanden heb je misschien wat aan de tips in dit filmpje .
Gozer, je weet echt niet waar je over praat. In 10 jaar tijd heb ik NUL aanrijdingen veroorzaakt. Zelfs nog nooit één deukje in mijn auto of van die van ander gereden. Ik pas mijn snelheid aan waar nodig is. Is dat zo ongelooflijk moeilijk te begrijpen?quote:Op maandag 22 november 2010 13:13 schreef draaijer het volgende:
[..]
Gast je bent echt niet goed bij je hoofd. je had na je vmbo misschien toch beter verder kunnen gaan. Ik zou willen dat ik slechts half zo goed zou zijn als dat jij bent. Wow, wat kan jij mensen op de weg goed beinvloeden. NL(h)P op de weg zegmaar... Minder doden misschien, maar opeens wel meer schade meldingen. Door jongetjes zoals jij, betalen we allemaal teveel verzekeringspremie. Gewoon omdat ze denken dat ze het besturen van de auto hebben uitgevonden. Ze zijn 1 met hun afgeschreven wagentje. Grow up en denk eens na over verantwoordelijkheden.![]()
Oh, nee hoor. Wil best een rondje ring tegen je racenquote:Op maandag 22 november 2010 10:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
530 pk.
Maar begrijp ik nu dat je je terug trekt?
Mijn Michelin Energy Saver 185/65 R15H hielden zich primaquote:Op maandag 22 november 2010 18:54 schreef Mark_Rutte het volgende:
Mijn winterbandjes gaan er komend weekend onder.
Overigens, zeker met zo'n schip als dat van draaijer merk je het.
Vorig jaar in een ML met all-season banden kwam ik amper de parkeerplaats af.
Ik begrijp dat begrijpend lezen nogal een uitdaging voor je is.. Gelukkig kan je terug scrollen en het nog een aantal keer lezen..quote:Op maandag 22 november 2010 17:27 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Gozer, je weet echt niet waar je over praat. In 10 jaar tijd heb ik NUL aanrijdingen veroorzaakt. Zelfs nog nooit één deukje in mijn auto of van die van ander gereden. Ik pas mijn snelheid aan waar nodig is. Is dat zo ongelooflijk moeilijk te begrijpen?
Ga nou niet de toffe jongen hier uithangen die mij wel even op mijn nummer zet, want je praat al vanaf het begin poep. Veiligheid dit, veiligheid dat... gewoon je gezonde verstand gebruiken. Daar kan geen winterband tegen op.
KNUL
Mark, je hebt een Saabjequote:Op maandag 22 november 2010 18:54 schreef Mark_Rutte het volgende:
Mijn winterbandjes gaan er komend weekend onder.
Overigens, zeker met zo'n schip als dat van draaijer merk je het.
Vorig jaar in een ML met all-season banden kwam ik amper de parkeerplaats af.
Tuurlijk Moraalriddertjequote:Op maandag 22 november 2010 19:02 schreef draaijer het volgende:
[..]
Ik begrijp dat begrijpend lezen nogal een uitdaging voor je is.. Gelukkig kan je terug scrollen en het nog een aantal keer lezen..
Samenvatting:
Je bent niet het enige ventje op de weg. Naast jou zijn er nog andere weggebruikers.. Zo, nou heb ik je weer geholpen.. Dit is dus blijkbaar poep![]()
Moet ik je aan de hand meenemen door dit verhaal en nog meer uitleg geven?quote:
Juist....quote:Op maandag 22 november 2010 09:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik moet nu geloven dat jij alle ongevallen af bent gegaan om de banden op de auto's te controleren?
Dit is het Gebr. Grimm forum niet...
Nee hoor. Alleen een beetje toevalligquote:[..]
O, het is een complot!!!![]()
[..]
Het zou natuurlijk ook kunnen dat die prachtige wieldoppen van alle lease renaultjes, peugeotjes, ... eraf vliegen door de slag ...quote:Op maandag 22 november 2010 20:19 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Juist....
Ahum: veel ongevallen in het winterverkeer zijn doorglijders. Mensen die tegen een boom/paal/vangrail rijden en waarbij de prachtige stalen velgen prima te zien zijn. (en in 99% v/d gevallen met stalen velgen liggen daar winterbanden omheen)
[..]
Nee hoor. Alleen een beetje toevallig
Complot is echt een te groot woord.
Tuurlijk.quote:Op maandag 22 november 2010 21:28 schreef osmo het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk ook kunnen dat die prachtige wieldoppen van alle lease renaultjes, peugeotjes, ... eraf vliegen door de slag ...
Afgelopen jaar toch vooral schades in de sneeuw gezien met gewone zomerbanden:quote:Op maandag 22 november 2010 20:19 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Juist....
Ahum: veel ongevallen in het winterverkeer zijn doorglijders. Mensen die tegen een boom/paal/vangrail rijden en waarbij de prachtige stalen velgen prima te zien zijn. (en in 99% v/d gevallen met stalen velgen liggen daar winterbanden omheen)
[..]
Nog even afgezien van het feit dat jij maar een zeer beperkte selectie te zien krijgt: ik zie in de zomer heel veel mensen met stalen velgen rijden, dus die 99% klopt ook niet en dus kun je kennelijk niet zo goed tellen.quote:Op maandag 22 november 2010 20:19 schreef mien-moeke het volgende:
Juist....
Ahum: veel ongevallen in het winterverkeer zijn doorglijders. Mensen die tegen een boom/paal/vangrail rijden en waarbij de prachtige stalen velgen prima te zien zijn. (en in 99% v/d gevallen met stalen velgen liggen daar winterbanden omheen)
Dat klopt dan weer niet.quote:Op maandag 22 november 2010 23:04 schreef garnage-patrick het volgende:
en daarnaast, je zomerbanden schijnen harder te slijten in de winter omdat dat rubber dan harder is (heb ik ergens gehoord of gelezen)
In Deutschland sind die Autofahrer verpflichtet, laut Straßenverkehrsordnung (StVO) die Ausrüstung ihres Autos an die Wetterverhältnisse anzupassen, daher spricht man von der "Situativen Winterreifenpflicht". Autofahrer, die gegen diese Vorgaben verstoßen, müssen mit Bußgeld rechnen, zusätzlich drohen Punkte in der Flensburger "Verkehrssünderkartei". Das Gesetz wird voraussichtlich noch in diesem Winter ergänzt werden und die Witterungsverhältnisse sowie die Reifenqualitäten detaillierter beschreiben. Auch die Bußgelder sollen erhöht werden.quote:Op zondag 21 november 2010 16:43 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Bron?
Vorige winter ook veel door DE gereden. Iedere dag 300+km op normale banden. Geen slip of wat dan ook.
okay, naja ik had het ergens gehoord, dus wist het fijne er ook niet van!quote:Op maandag 22 november 2010 23:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat klopt dan weer niet.
Juist winterbanden zijn relatief iets duurder, want moeten al bij 4mm de deur uit (maar zomerbanden het best bij 3mm al... doorrijden tot 1,6 is prima als het nooit regent, maar we leven in NL).
Gewoon even bij de dealer vragen. Je moet de steek weten (aantal gaten en afstand, bij porsche b.v. 5X130) en de ET waarde (hoe hoger hoe verder de velgen naar binnen komen, enkele mm. afwijking kan doorgaans wel).quote:Op dinsdag 23 november 2010 21:53 schreef yvette1982 het volgende:
Hoe weet je zeker welke maat band en velg je nodig hebt?
Soms lijk ik op verschillende sites verschillende maten banden en velgen aangeboden te krijgen na het invullen. Ik heb nu 185/65 86H
Ik heb een Ford Focus 1.4 van nov 2002. 11-LD-KV
Dit is hetzelfde als beweren als dat zijwieltjes een luxe zijn voor degenen die het kunnen betalen.quote:Op maandag 29 november 2010 19:23 schreef Beempie het volgende:
Naar mijn mening zijn winterbanden een luxe, zij die het niet kunnen betalen zullen ze afstempellen als overbodig, zij die ze wel kunnen permiteren zullen er erg blij met de voordelen zijn
vandaag levering door dpd volgens track en tracequote:Op maandag 22 november 2010 22:12 schreef densmee het volgende:
http://www2.yokohama-onli(...)view.php?tyreID=1105
nieuwe bandjes besteld bij autobandenmarkt
[ afbeelding ]
Een paar dealers hebben wellicht wat nog winterbanden.quote:Op dinsdag 30 november 2010 14:04 schreef KingOfMars het volgende:
Zijn de winterbanden uberhaupt nog een beetje te leveren op het moment?
de mijne gaan er zaterdag onderquote:Op dinsdag 30 november 2010 15:49 schreef densmee het volgende:
net de banden binnen gehad en er direct om mijn velgen laten draaien
Maar het blijft wel redelijk koud, dus hebben winterbanden nog steeds nut.quote:Op dinsdag 30 november 2010 18:29 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dan is de sneeuw net weer weg![]()
De wang? Maar goed. Zou zo'n 185/65 R15 bijvoorbeeld ook onder mijn auto passen dan. Zonder iets aan te hoeven passen. Omdat ik nu 195/60 R15 heb.quote:Op dinsdag 30 november 2010 20:11 schreef Jimmie het volgende:
Je band is 195 mm breed en 60% daarvan hoog (de wang).
Makkelijkste is om het in een calculator in te vullen zoals: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
1,1% meer omtrek komt het op neer wat dus prima kan.
De rolomtrek. Ja, het is dezelde inchmaat, één maatje smaller moet wel kunnen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 21:37 schreef Albert86 het volgende:
[..]
De wang? Maar goed. Zou zo'n 185/65 R15 bijvoorbeeld ook onder mijn auto passen dan. Zonder iets aan te hoeven passen. Omdat ik nu 195/60 R15 heb.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:22 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik heb een tip voor wie denkt dat winterbanden niets uitmaken: ga naar het ANWB sliptrainingcircuit in Lelystad en vraag of je een keer met 45 km/h over de slipplaat mag rijden met zomerbanden en een keer met dezelfde auto met winterbanden. Daarna mag je nog een keer je mening over winterbanden geven.Vandaar ook dat winterbanden voor mietjes zijn, gevorderden rijders hebben ze niet nodig.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie het als zijwieltjes, veiliger om ze te gebruiken maar zonder is gewoon stoerder. Boeien dat je dan wat meer risico op vallen hebt.
Jij vind jezelf echt super stoer hequote:Op dinsdag 30 november 2010 22:32 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Vandaar ook dat winterbanden voor mietjes zijn, gevorderden rijders hebben ze niet nodig.
Zie het als zijwieltjes, veiliger om ze te gebruiken maar zonder is gewoon stoerder. Boeien dat je dan wat meer risico op vallen hebt.
Nogal ja, en het is jij vindtquote:Op dinsdag 30 november 2010 22:36 schreef FalleNk810i het volgende:
[..]
Jij vind jezelf echt super stoer he
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
http://www.banden-pneus-online.nl/equivalentietabel-advies.htmlquote:Op dinsdag 30 november 2010 22:11 schreef Mercer het volgende:
De rolomtrek. Ja, het is dezelde inchmaat, één maatje smaller moet wel kunnen.
Al weet ik niet wat de verhouding van een bepaalde breedte band tegenover de breedte van de velg dient te zijn. Iemand die dat wel weet? Bijv. 7J velg, hoe breed de band dan min. moet zijn?
Polo in de kreukels?quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:30 schreef FalleNk810i het volgende:
vanochtend zomerbanden met te weinig profiel voor deze weersomstandigheden mogen ervaren in de sneeuw..
heb een vervangende auto inmiddels
Haha, nee gelukkig niet.. dan zou die total loss zijn verklaart..quote:
Deze waren niet meer leverbaar...quote:Op dinsdag 30 november 2010 14:39 schreef TommyGun het volgende:
Toch maar eens winterbandjes proberen... Ik rij nu op 195/50/15 zomerbandjes en ga over naar 175/65/14 (Avon ICE TOURING), zodra ze binnen zijn.
Ben benieuwd
Besteld op: http://www.bandenanders.nl/
Ik heb die lui van die website gemaild, maar krijg geen antwoord.quote:Op dinsdag 30 november 2010 14:39 schreef TommyGun het volgende:
Toch maar eens winterbandjes proberen... Ik rij nu op 195/50/15 zomerbandjes en ga over naar 175/65/14 (Avon ICE TOURING), zodra ze binnen zijn.
Ben benieuwd
Besteld op: http://www.bandenanders.nl/
Jammer. Moet je ook nog op je velg laten zetten. En dan na de winter wéér over laten zetten. Dan maar ff op zoek naar de goeie en goedkope waar ik mét velg kan kopen.quote:
Dat zal niet goedkoop zijn. Kan je geen set gebruikte velgen in voorraad onderdelenlijn.nl vinden?quote:Op woensdag 1 december 2010 22:23 schreef Albert86 het volgende:
[..]
Jammer. Moet je ook nog op je velg laten zetten. En dan na de winter wéér over laten zetten. Dan maar ff op zoek naar de goeie en goedkope waar ik mét velg kan kopen.
Nee mensen op zomerbanden zijn gewoon dommer.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:29 schreef Microtubuli het volgende:
Haha, vanmiddag waren de snelwegen weer verlost van de gladheid en reed ik met m'n standaard banden alle winterbanders voorbij @ 170km/u. Dus dat winterbanden sneller zouden zijn is bullshit.
Och jochie tochquote:Op woensdag 1 december 2010 22:29 schreef Microtubuli het volgende:
Haha, vanmiddag waren de snelwegen weer verlost van de gladheid en reed ik met m'n standaard banden alle winterbanders voorbij @ 170km/u. Dus dat winterbanden sneller zouden zijn is bullshit.
Waarom? Stalen velgen aanschaffen, zijn nog beter bestand tegen dit weer ook.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:23 schreef Albert86 het volgende:
[..]
Jammer. Moet je ook nog op je velg laten zetten. En dan na de winter wéér over laten zetten. Dan maar ff op zoek naar de goeie en goedkope waar ik mét velg kan kopen.
en dan met 170km/u van de weg glijden en vol tegen een boomquote:Op woensdag 1 december 2010 22:29 schreef Microtubuli het volgende:
Haha, vanmiddag waren de snelwegen weer verlost van de gladheid en reed ik met m'n standaard banden alle winterbanders voorbij @ 170km/u. Dus dat winterbanden sneller zouden zijn is bullshit.
Dat ze niet sneller zijn klopt helemaal.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:29 schreef Microtubuli het volgende:
Haha, vanmiddag waren de snelwegen weer verlost van de gladheid en reed ik met m'n standaard banden alle winterbanders voorbij @ 170km/u. Dus dat winterbanden sneller zouden zijn is bullshit.
Op basis van WAT denk jij dat jij een gevorderde rijder bent..?quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:32 schreef Microtubuli het volgende:
Vandaar ook dat winterbanden voor mietjes zijn, gevorderden rijders hebben ze niet nodig.
Hij heeft hooguit 4 jaar z'n rijbewijsquote:Op donderdag 2 december 2010 14:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op basis van WAT denk jij dat jij een gevorderde rijder bent..?
...samen met de rest van Nederland.quote:Op donderdag 2 december 2010 15:58 schreef automatic_ het volgende:
Ik moet ook eens gaan kijken voor winterbanden
Ja... Hahaquote:Op donderdag 2 december 2010 17:01 schreef j0rrit het volgende:
[..]
...samen met de rest van Nederland.
Ja, succes met dat, nu.quote:Op donderdag 2 december 2010 15:58 schreef automatic_ het volgende:
Ik moet ook eens gaan kijken voor winterbanden
dan ben je mij nog niet tegengekomen dan... normale banden en auto van de zaak...quote:Op donderdag 2 december 2010 15:41 schreef Mercer het volgende:
Normaal gesproken rijden al die leaserijdertjes me voorbij in mijn 106.![]()
Maar nu ben ík de koning! Met mijn Goodyear Ultragrips liet ik ze overal ver, maar dan ook écht ver achter me!![]()
Dat is ook goed te merken. Had nog een set tweedehands winterbanden liggen. Ik dacht gelet op de schaarste vraag ik er gewoon de hoofdprijs voor op marktplaats, werd er gewoon binnen een paar uur ver over de vraagprijs geboden...quote:
Ik vraag mij toch af... met al die rallykampioenen in spé op fok... waarom rijdt er geen Nederlander vooraan bij de WRC?quote:Op donderdag 2 december 2010 17:49 schreef TheOneAndOnly het volgende:
dan ben je mij nog niet tegengekomen dan... normale banden en auto van de zaak...
Grappig - 't wegrijden boeit me nou eigenlijk totaal niet. Kunnen stoppen vind ik veel prettiger :-) Wegrijden is me altijd wel gelukt (quatro, tc, asr, en een hele voorzichte rechtervoet) maar stoppen met gladdigheid is maar van 1 ding afhankelijk - banden, banden en nog eens banden.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:27 schreef huhggh het volgende:
Vandaag mijn Continental-banden vervangen door Goodyear-winterbanden.
Het verschil was weer eens duidelijk op de weg en vooral bij het wegrijden te merken dat winterbanden echt een groot voordeel bieden qua grip.
Op basis van alle medailles die ik in GT5 behaald heb.quote:Op donderdag 2 december 2010 14:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op basis van WAT denk jij dat jij een gevorderde rijder bent..?
Waar rij jij op de limiet dan?quote:Op donderdag 2 december 2010 19:19 schreef Microtubuli het volgende:
Maar even serieus, wie vaak op de limiet rijdt is handiger in het beheersen van een auto op hoge snelheid en bochten dan brave burgers die meer op de snelheidsmeter letten dan op de weg.
Op de openbare weg moet je dat niet opzoeken.quote:Wat niet wegneemt dat het risico op ongelukken groter blijft maar dat is juist de kick he!
Op rustige landelijke wegen, en in doordraaiers naar de snelweg toe (hoewel ik ooit tegen de vangrails ben geschaard, dat was er dus over toen)quote:
Daar rij jij op de limiet? Dan heb je m.i. niet heel veel verstand. Je rijdt dan langs wegen waar nooit wat uit komt, behalve natuurlijk die ene keer vlak voordat je komt te overlijden aan de gevolgen van de aanrijding...quote:Op donderdag 2 december 2010 19:24 schreef Microtubuli het volgende:
Op rustige landelijke wegen, en in doordraaiers naar de snelweg toe (hoewel ik ooit tegen de vangrails ben geschaard, dat was er dus over toen)
Niet altijd maar soms moet de frustratie er even uit door gewoon lekker hard te planken, vaak als ik net daarvoor ben opgehouden door een slome medeweggebruiker. Gemiddeld ligt mijn snelheid dan dus niet eens veel hoger over de totale rit bekeken.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Daar rij jij op de limiet? Dan heb je m.i. niet heel veel verstand. Je rijdt dan langs wegen waar nooit wat uit komt, behalve natuurlijk die ene keer vlak voordat je komt te overlijden aan de gevolgen van de aanrijding...
Een deel van een seconde kan voldoende zijn.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:33 schreef Microtubuli het volgende:
Niet altijd maar soms moet de frustratie er even uit door gewoon lekker hard te planken, vaak als ik net daarvoor ben opgehouden door een slome medeweggebruiker. Gemiddeld ligt mijn snelheid dan dus niet eens veel hoger over de totale rit bekeken.
En terecht, moeten ze hier ook maar instellen. Alleen moeten de verzekeringsmaatschappijen het eerst financieël stimuleren, anders komen veel krenterige Nederlanders niet in beweging.quote:Op vrijdag 3 december 2010 16:37 schreef Oosy het volgende:
Om even wat duidelijkheid te verschaffen in deze donkere dagen. Vanaf 4 december zijn de winterbanden verplicht in duitsland.
Snel op marktplaats flikkeren, levert snel en goed geld op.quote:Op vrijdag 3 december 2010 16:37 schreef Oosy het volgende:
Overigens heb ik nog een tweedehands setje liggen voor wie wil
Zijn ze nieuw ofzo? Want tweedehands banden zijn (terecht) geen reet waard.quote:Op vrijdag 3 december 2010 17:18 schreef Oosy het volgende:
staan ze al, maar reacties valt een beetje tegen. (275 euro geboden voor 4 runflat 16" winterbanden is wel erg mager) dingen zijn 200 ps
Enkel in winterse omstandigheden. En dan nog heeft de Duitse politie echt geen zin om elke auto tegen te houden om te zien of er niet toevallig gewone radiaalbanden opliggen.quote:Op vrijdag 3 december 2010 16:37 schreef Oosy het volgende:
Om even wat duidelijkheid te verschaffen in deze donkere dagen. Vanaf 4 december zijn de winterbanden verplicht in duitsland.
Dan heb je er te veel voor betaald.quote:Op vrijdag 3 december 2010 17:18 schreef Oosy het volgende:
staan ze al, maar reacties valt een beetje tegen. (275 euro geboden voor 4 runflat 16" winterbanden is wel erg mager) dingen zijn 200 ps
Als het jonge banden zijn, zijn ze natuurlijk wel wat waard. Dan slaat het nergens op wat je zegt, als er weinig profiel op zit, ja dan heb je een punt.quote:Op vrijdag 3 december 2010 17:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zijn ze nieuw ofzo? Want tweedehands banden zijn (terecht) geen reet waard.
(en 16" runflats voor 200 euro? welke maat dan?)
Dat is toch dat bedrijf waar je 450 winterbanden heen moet sturen? Echt geweldig en zulks.quote:Op vrijdag 3 december 2010 17:42 schreef El_Bassie het volgende:
Bij Auto Liekendiek kan je nooit fout zitten.
quote:Op vrijdag 3 december 2010 17:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Snel op marktplaats flikkeren, levert snel en goed geld op.
welke is het nu, snel en goed geld of geen reet waardquote:Op vrijdag 3 december 2010 17:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zijn ze nieuw ofzo? Want tweedehands banden zijn (terecht) geen reet waard.
(en 16" runflats voor 200 euro? welke maat dan?)
Jij mag van mij veel geld aftikken voor tweedehands banden, maar de marktwaarde van die krengen is doorgaans erg laag.quote:Op vrijdag 3 december 2010 17:45 schreef Mercer het volgende:
Als het jonge banden zijn, zijn ze natuurlijk wel wat waard. Dan slaat het nergens op wat je zegt, als er weinig profiel op zit, ja dan heb je een punt.
5mm is zo goed als versleten, onder de 4mm is het geen winterband meer. Kortom: voor 275 meteen weg doen. Je hebt nog iets van 20% over en kan er 35% van de nieuwprijs voor krijgen!!!!quote:Op vrijdag 3 december 2010 18:54 schreef Oosy het volgende:
banden hebben nog 5mm profiel. Zijn dus halverwege zeg maar, want winterbanden onder de 3mm heb je niets aan.
B.v. dat afschrijving niet lineair is. Dat ze tot 4 mm waarde hebben. Dat een tweedehands band altijd minder waarde heeft omdat de vorige eigenaar er vol mee over een stoep kan zijn gereden en daardoor de band er goed uit kan zien, maar het karkas aan gort kan zijn (en let wel: er zijn nogal wat tweedehands banden die van een auto komen die total loss is...).quote:En inderdaad is de opmerking dat gebruikt geen reet waard is nogal onzinnig. Als je run-flats nieuw koopt kosten ze 200 euro per stuk, dus als ze halverwege zijn dan is 275 voor de volledige set nogal weinig.
Of ziet iemand een fout in bovenstaande redenatie?
En ook dat klopt niet.quote:Verder was het zo dat in DLD winterbanden alleen onder winterseomstandigheden verplicht waren. Vanaf morgen maken de winterse omstandigheden niet meer uit maar zijn ze gewoon verplicht. kijk maar op de site van de deutsche verkehrsamt
Ze zijn geen reet waard, maar door de schaarste kun je er nu heel tijdelijk goed geld voor krijgen.quote:Op vrijdag 3 december 2010 18:58 schreef Oosy het volgende:
welke is het nu, snel en goed geld of geen reet waard
Duidelijk meer grip, maar als het zó glad is op Nederlandse wegen rijdt je toch in files met max 20 km/u, als je dan genoeg afstand houdt kan er ook weinig misgaan met normale banden.quote:
En normale voorzichtigheid toepassen ook. Guess what? Ik heb vandaag drie auto's uit de sloot helpen trekken. Alledrie hadden ze winterbanden...quote:Op zaterdag 4 december 2010 18:02 schreef daNpy het volgende:
Alleen is afstand houden nog steeds taboe
3 stuks nog wel, werk je bij de brandweer?quote:Op zaterdag 4 december 2010 18:52 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
En normale voorzichtigheid toepassen ook. Guess what? Ik heb vandaag drie auto's uit de sloot helpen trekken. Alledrie hadden ze winterbanden...
Ze lagen in de sloot maar stonden wel in de weg, was je aan het schaatsen? En dat 3x achter elkaar, klinkt niet echt geloofwaardigquote:Op zaterdag 4 december 2010 19:51 schreef Daffodil31LE het volgende:
Nee, gewoon als particulier. Ze stonden wat in de weg.
Het klinkt buitengewoon geloofwaardig natuurlijk.quote:Op zaterdag 4 december 2010 18:52 schreef Daffodil31LE het volgende:
En normale voorzichtigheid toepassen ook. Guess what? Ik heb vandaag drie auto's uit de sloot helpen trekken. Alledrie hadden ze winterbanden...
Zoveelste bewijs dat de meeste automobilisten echt geen idee hebben hoe ze moeten rijden. Met winterbanden heb je iets meer grip, maar ik kon 'm gisteren toch nog steeds heel makkelijk rondzetten met een tikje tegen het gaspedaal. Alleen had ik wel zoveel grip dat 'ie ook weer stilstond als ik dat wilde, en niet pas als er iets in de weg stond.quote:Op zaterdag 4 december 2010 18:52 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
En normale voorzichtigheid toepassen ook. Guess what? Ik heb vandaag drie auto's uit de sloot helpen trekken. Alledrie hadden ze winterbanden...
Dit noem jij bewijs?quote:
Jij weet niet zoveel van F1 denk ik, want het is een vrij domme vergelijking.quote:Op zondag 5 december 2010 18:15 schreef fioooon het volgende:
Ik zal het even omdraaien. Ik vind winterbanden voor mietjes. Het is ook de grootste onzin en alleen maar geldklopperij. Het heeft wel zin als je heel hard rijdt zoals in de Formule 1 maar niet met een slakke gangetje wat wij automobilisten rijden.
Nee. Dat is uitvoerig getest.quote:En een winterband glijdt net zo hard als een zomerband.
Dat is nog dommer dan met zomerwielen rijden...quote:Voorheen had ik alleen winterbanden op mijn voorwielen.
Mijn vrouw haalde gisteren iedereen in op haar winterbanden. Al die internethelden op zomerbanden die iedereen voorbij vliegen hadden het kennelijk te druk met vertellen hoe goed ze wel niet kunnen rijden.quote:Nu rij ik harder op mijn normale banden en haal al die angsthazen op hun winterbanden in.... vroem vroem.
Dat kan jij wel vinden maar dat neemt niet weg dat het wel zo is. Dat is namelijk uitvoerig getest.quote:Op zondag 5 december 2010 18:25 schreef DS4 het volgende:
Jij weet niet zoveel van F1 denk ik, want het is een vrij domme vergelijking.
Inderdaad, en daar kwam uit dat een winterband net zo hard glijdt als een zomerband.quote:Nee. Dat is uitvoerig getest.
Ja, het slimste is gewoon thuis blijven en op fok posten.quote:Dat is nog dommer dan met zomerwielen rijden...
Dat heeft niks met goed rijden te maken maar je wagen gaat trager als je winterbanden onder hebt. En bovendien, die 3 dagen sneeuw in NL. Als je dan zo bang ingesteld bent dan neem je toch even een paar dagen sneeuw vrij van je werk met als reden dat je niet durft te rijden op zomerbanden !!quote:Mijn vrouw haalde gisteren iedereen in op haar winterbanden. Al die internethelden op zomerbanden die iedereen voorbij vliegen hadden het kennelijk te druk met vertellen hoe goed ze wel niet kunnen rijden.
quote:Op zondag 5 december 2010 18:37 schreef fioooon het volgende:
[..]
Dat kan jij wel vinden maar dat neemt niet weg dat het wel zo is. Dat is namelijk uitvoerig getest.
[..]
Inderdaad, en daar kwam uit dat een winterband net zo hard glijdt als een zomerband.
[..]
Ja, het slimste is gewoon thuis blijven en op fok posten.
[..]
Dat heeft niks met goed rijden te maken maar je wagen gaat trager als je winterbanden onder hebt. En bovendien, die 3 dagen sneeuw in NL. Als je dan zo bang ingesteld bent dan neem je toch even een paar dagen sneeuw vrij van je werk met als reden dat je niet durft te rijden op zomerbanden !!
die 3 dagen sneeuw hebben we nu gehad, dus volgens jouw valt er dit jaar geen sneeuw meer?quote:Op zondag 5 december 2010 18:37 schreef fioooon het volgende:
[..]
Dat kan jij wel vinden maar dat neemt niet weg dat het wel zo is. Dat is namelijk uitvoerig getest.
[..]
Inderdaad, en daar kwam uit dat een winterband net zo hard glijdt als een zomerband.
[..]
Ja, het slimste is gewoon thuis blijven en op fok posten.
[..]
Dat heeft niks met goed rijden te maken maar je wagen gaat trager als je winterbanden onder hebt. En bovendien, die 3 dagen sneeuw in NL. Als je dan zo bang ingesteld bent dan neem je toch even een paar dagen sneeuw vrij van je werk met als reden dat je niet durft te rijden op zomerbanden !!
Klopt. 10%. Van die 10% rijdt 90% waarschijnlijk >10k km/jaar. Gewoon verplicht stellen die dingen. Niet moeilijk doen.quote:Op zondag 5 december 2010 18:40 schreef Sjeen het volgende:
Wel grappig, 10% van nederland rijdt met winterbanden en net die 10% zit blijkbaar hier...
Je kunt ook overdrijven met regelgeving...quote:Op zondag 5 december 2010 18:45 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Klopt. 10%. Van die 10% rijdt 90% waarschijnlijk >10k km/jaar. Gewoon verplicht stellen die dingen. Niet moeilijk doen.
Wat is volgens jou dan precies getest? Want ik ken die winterbanden voor de F1 niet, nog afgezien van het feit dat een F1 auto helemaal niet te vergelijken is met een gewone auto.quote:Op zondag 5 december 2010 18:37 schreef fioooon het volgende:
Dat kan jij wel vinden maar dat neemt niet weg dat het wel zo is. Dat is namelijk uitvoerig getest.
Nee. Remweg van zomerband bij winterse omstandigheden is 3 tot 5 keer zo lang. Dat is best een verschil.quote:Inderdaad, en daar kwam uit dat een winterband net zo hard glijdt als een zomerband.
Voor jou zal dat zeker zo zijn.quote:Ja, het slimste is gewoon thuis blijven en op fok posten.
Jij blijft het stug volhouden, is het niet? De ene na de andere onzinnige opmerking komt er bij jou uit...quote:Dat heeft niks met goed rijden te maken maar je wagen gaat trager als je winterbanden onder hebt.
Ik weet zeker dat meer dan 3 dagen zijn geweest in 2010.quote:En bovendien, die 3 dagen sneeuw in NL.
Met verkeerde banden rijden heeft niets met moed te maken, maar met overmoed. Ik ben bepaald niet bang in een auto, wat niet zo gek is aangezien ik veel op circuits rond rij, maar ik gebruik mijn hersenen wel in het verkeer.quote:Als je dan zo bang ingesteld bent dan neem je toch even een paar dagen sneeuw vrij van je werk met als reden dat je niet durft te rijden op zomerbanden !!
Over een heel jaar gezien hebben we zo weinig sneeuw en het extra werk dat je hebt om ze erop en eraf te halen.... Is het nou zo moeilijk om gewoon je snelheid aan te passen als het weer het niet toe laat? Dat is namelijk veel effectiever dan winterbanden er onder zetten. En die 65+ers die winterbanden onder hun auto leggen die zijn in de zomer ook een gevaar op de weg.quote:Op zondag 5 december 2010 18:44 schreef gateway het volgende:
[..]
die 3 dagen sneeuw hebben we nu gehad, dus volgens jouw valt er dit jaar geen sneeuw meer?
Verder: de discussie wel geen winerbanden zal altijd wel blijven....
Ik zou niet meer zonder willen, zeker niet omdat ik veel in Duitsland kom.
Is echt nog 90% van Nederland aan het pauperen?quote:Op zondag 5 december 2010 18:40 schreef Sjeen het volgende:
Wel grappig, 10% van nederland rijdt met winterbanden en net die 10% zit blijkbaar hier...
De vorige winter (dus ook 2009) hadden we 41 sneeuwdagen in ons land.quote:Op zondag 5 december 2010 18:49 schreef DS4 het volgende:
Ik weet zeker dat meer dan 3 dagen zijn geweest in 2010.
In de F1 heten ze regenbanden. Met zulke hoge snelheden dan merk je het pas goed.quote:Op zondag 5 december 2010 18:49 schreef DS4 het volgende:
Wat is volgens jou dan precies getest? Want ik ken die winterbanden voor de F1 niet, nog afgezien van het feit dat een F1 auto helemaal niet te vergelijken is met een gewone auto.
Als deze getallen waar zouden zijn dan had de winterband hier in NL verplicht geweest. Dit zijn cijfers die in het uitleg boekje staan van de winterbanden zelf. In de praktijk is het verschil veel kleiner. Je zou in de winter eerder moeten kiezen om auto's zonder ABS te verbieden te rijden met sneeuw. Met of zonder ABS maakt pas verschil bij gladheid.quote:Nee. Remweg van zomerband bij winterse omstandigheden is 3 tot 5 keer zo lang. Dat is best een verschil.
Feiten... alleen maar feiten.quote:Jij blijft het stug volhouden, is het niet? De ene na de andere onzinnige opmerking komt er bij jou uit...
Laten het 3 weken zijn....quote:Ik weet zeker dat meer dan 3 dagen zijn geweest in 2010.
Ah, jij rijdt zeker in een auto met achterwiel aandrijving? Ja, die hebben het heel lastig met sneeuw. Altijd erg vermakelijk om te zien hoe die BMW rijders met rood aangelopen hoofden zich geen raad weten hoe ze weg kunnen komen van hun plekquote:Met verkeerde banden rijden heeft niets met moed te maken, maar met overmoed. Ik ben bepaald niet bang in een auto, wat niet zo gek is aangezien ik veel op circuits rond rij, maar ik gebruik mijn hersenen wel in het verkeer.
90% van Nederland is dus geen mietje. Dat zijn mooie cijfers!!quote:Op zondag 5 december 2010 18:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Is echt nog 90% van Nederland aan het pauperen?
Regenbanden en winterbanden hebben weinig met elkaar gemeen anders dan dat ze beiden profiel hebben en zoals je hoop ik weet zijn slicks verboden op de openbare weg.quote:Op zondag 5 december 2010 19:04 schreef fioooon het volgende:
In de F1 heten ze regenbanden. Met zulke hoge snelheden dan merk je het pas goed.
Kennelijk niet. Want die getallen komen gewoon uit de diverse tests, uitgevoerd door de diverse autobladen (w.o. Sport Auto, Autovisie, AMS, AutoBild, enz. enz.).quote:Als deze getallen waar zouden zijn dan had de winterband hier in NL verplicht geweest.
En ook consumentenbond, ANWB/ADAC komen op die cijfers.quote:Dit zijn cijfers die in het uitleg boekje staan van de winterbanden zelf. In de praktijk is het verschil veel kleiner.
Nee. Sterker nog: zonder ABS sta je sneller stil in diepe sneeuw (en modder ook).quote:Je zou in de winter eerder moeten kiezen om auto's zonder ABS te verbieden te rijden met sneeuw. Met of zonder ABS maakt pas verschil bij gladheid.
Nee, onzin van een onnozele harry die denkt dat hij iets weet terwijl hij feitelijk waarschijnlijk nog niet weet waar hij zijn ruitenwisservloeistof in moet mikken bij zijn eigen auto, want zo stuitend weinig weet je van auto's.quote:Feiten... alleen maar feiten.
3 dagen is een feit en bij weerwoord is het factor 7 meer? Slapjanus!quote:Laten het 3 weken zijn....
Mijn vrouw rijdt BMW (maar ik weet bijna zeker dat ze jou eruit rijdt in de sneeuw...) en ik rij met een 4-wiel aangedreven 911.quote:Ah, jij rijdt zeker in een auto met achterwiel aandrijving? Ja, die hebben het heel lastig met sneeuw. Altijd erg vermakelijk om te zien hoe die BMW rijders met rood aangelopen hoofden zich geen raad weten hoe ze weg kunnen komen van hun plek
Te pauper zijn om een paar tientjes uit te geven om veel meer grip te hebben in de winter is pas echt mietjesgedrag.quote:Op zondag 5 december 2010 19:06 schreef fioooon het volgende:
90% van Nederland is dus geen mietje. Dat zijn mooie cijfers!!
Niet dat ik fok als maatstaf wens te nemen, maar als al die internethelden met zomerwielen menen dat ze stoer moeten laten zien dat ze auto's met winterbanden in kunnen halen, dan is regelgeving hoognodig!quote:Op zondag 5 december 2010 18:47 schreef Sjeen het volgende:
Je kunt ook overdrijven met regelgeving...
Op fok zitten nu eenmaal ook veelal de mietjes van de maatschappij.quote:Op zondag 5 december 2010 18:40 schreef Sjeen het volgende:
Wel grappig, 10% van nederland rijdt met winterbanden en net die 10% zit blijkbaar hier...
Wat zijn die banden goedkoop van jouw Porsche 911 !! Volgens mij rij jij gewoon een 1 wiel aangedreven fiets met 3 versnellingen. Dan heb je inderdaad voor een paar tientjes een paar mooie banden!quote:Op zondag 5 december 2010 19:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Te pauper zijn om een paar tientjes uit te geven om veel meer grip te hebben in de winter is pas echt mietjesgedrag.
Het heeft er ook weinig mee van doen daarom heeft het ook weinig nut om winterbanden onder je wagen te gooien. Dat is juist het punt.quote:Op zondag 5 december 2010 19:30 schreef DS4 het volgende:
Regenbanden en winterbanden hebben weinig met elkaar gemeen anders dan dat ze beiden profiel hebben en zoals je hoop ik weet zijn slicks verboden op de openbare weg.
Maar dan nog: waarom denk jij dat de F1 ook maar iets zegt over personenauto's?
Eerst zien en dan geloven.quote:Kennelijk niet. Want die getallen komen gewoon uit de diverse tests, uitgevoerd door de diverse autobladen (w.o. Sport Auto, Autovisie, AMS, AutoBild, enz. enz.).
En ook consumentenbond, ANWB/ADAC komen op die cijfers.
Diepe sneeuw... juist... dat komt zelfs niet eens voor in Alaska op de weg en al helemaal niet in Nederland. Of rij jij met je Porsche 911 in de berm i.p.v. op de weg?quote:Nee. Sterker nog: zonder ABS sta je sneller stil in diepe sneeuw (en modder ook).
Jij weet gewoon niet waar je het over hebt.
Inderdaad, en jij koopt voor een paar tientjes 4 nieuwe winterbanden voor onder je Porsche 911quote:Nee, onzin van een onnozele harry die denkt dat hij iets weet terwijl hij feitelijk waarschijnlijk nog niet weet waar hij zijn ruitenwisservloeistof in moet mikken bij zijn eigen auto, want zo stuitend weinig weet je van auto's.
Vrouwen en rijden.. ik rij jouw vrouw met mijn Suzuki Alto uit 1984 er nog uit!quote:3 dagen is een feit en bij weerwoord is het factor 7 meer? Slapjanus!
Mijn vrouw rijdt BMW (maar ik weet bijna zeker dat ze jou eruit rijdt in de sneeuw...) en ik rij met een 4-wiel aangedreven 911.
Zelfs al zou jij spijkerbanden onder je Porsche 911 zetten dan nog slipt je wagentje weg. Jij komt in de sneeuw echt helemaal niet van je plek en je vrouw met haar BMW zit in het zelfde schuitje. Voor jullie rest niks anders dan met het openbaar vervoer te reizen.quote:Op zondag 5 december 2010 19:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niet dat ik fok als maatstaf wens te nemen, maar als al die internethelden met zomerwielen menen dat ze stoer moeten laten zien dat ze auto's met winterbanden in kunnen halen, dan is regelgeving hoognodig!
Ah, nu wordt de discussie op hoog niveau gevoerd.quote:Op zondag 5 december 2010 19:53 schreef fioooon het volgende:
[..]
Zelfs al zou jij spijkerbanden onder je Porsche 911 zetten dan nog slipt je wagentje weg. Jij komt in de sneeuw echt helemaal niet van je plek en je vrouw met haar BMW zit in het zelfde schuitje. Voor jullie rest niks anders dan met het openbaar vervoer te reizen.
Heej, daar hebben nog iemand die in de 10% categorie zit. Jij hebt zeker ook winterbanden voor op je fiets?quote:Op zondag 5 december 2010 19:49 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
DS4, ga de discussie maar niet aan. Beetje jammer dat fioooon al het moois wat landen als Oostenrijk, Zweden, Noorwegen e.d. te hebben hebben moet missen.
Maarja, ik geloof fioooon op z'n woord. Die gasten uit die landen hebben geen idee wat winter inhoudt. Vandaar dat die mietjes daar ook massaal op winterbanden rijden. De prutsers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |