Verschil is zeer groot. Wat jij zegt slaat dus nergens op. Onder de 7 graden is de grip van een winterband al groter dan van een zomerband, daar hoef je dus niet voor naar de Alpen slimmerik. Om over neerslag nog maar te zwijgen.quote:Op vrijdag 19 november 2010 20:48 schreef Eenskijken het volgende:
winterbanden in nederlandtenzij je elke dag op en neer naar de alpen rijdt is het imo overbodig hoor, voor die ene keer dat je ze nodig hebt kan je ze ook huren ergens.
quote:Op vrijdag 19 november 2010 20:48 schreef Eenskijken het volgende:
winterbanden in nederlandtenzij je elke dag op en neer naar de alpen rijdt is het imo overbodig hoor, voor die ene keer dat je ze nodig hebt kan je ze ook huren ergens.
en met die vele sneeuw bende afgelopen winter dan?> zeker wel lekker hoor iets meer grip.quote:Op vrijdag 19 november 2010 20:48 schreef Eenskijken het volgende:
Nou ja, winterbanden hebben een langere remweg bij nat en wat warmer weer en als ik de laatste week zo eens naar buiten kijk dan is het nat en warmer dan 7 graden.quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:15 schreef Mercer het volgende:
Verschil is zeer groot. Wat jij zegt slaat dus nergens op. Onder de 7 graden is de grip van een winterband al groter dan van een zomerband, daar hoef je dus niet voor naar de Alpen slimmerik. Om over neerslag nog maar te zwijgen.
Veel sneeuw? Het is maar wat je (niet meer) gewend bent...quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:16 schreef MissHobje het volgende:
[..]
en met die vele sneeuw bende afgelopen winter dan?> zeker wel lekker hoor iets meer grip.
Dan woon jij kennelijk in het warme deel van 0031.quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:25 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Nou ja, winterbanden hebben een langere remweg bij nat en wat warmer weer en als ik de laatste week zo eens naar buiten kijk dan is het nat en warmer dan 7 graden.
Dan kun je je afvragen of die paar dagen met sneeuw opwegen tegen die dagen dat het nat en warmer dan 7 graden is.
Ach gut de steen praat weer.quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:29 schreef Mercer het volgende:
Dan woon jij kennelijk in het warme deel van 0031.Het gaat niet om die paar dagen met sneeuw, het gaat om de lange periode met temperaturen onder de 7 graden. En ik weet niet of het gezellig was onder die steen van jullie het afgelopen jaar?
Maar hier was het een behoorlijk strenge winter!
En jij succes op je zomerbanden.quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:30 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ach gut de steen praat weer.
Koop dan maar lekker van die banden zou ik zeggen, veel plezier.
Kijk eens wat beter naar buiten danquote:Op vrijdag 19 november 2010 21:25 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Nou ja, winterbanden hebben een langere remweg bij nat en wat warmer weer en als ik de laatste week zo eens naar buiten kijk dan is het nat en warmer dan 7 graden.
Dan kun je je afvragen of die paar dagen met sneeuw opwegen tegen die dagen dat het nat en warmer dan 7 graden is.
Je kan toch gewoon op één van die sites hier genoemd het verschil bekijken met jouw dealer? Dus wat voor meer advies wil je nog hebben? Ik weet niet of je een tractor voor de deur hebt staan, maar anders ben je via internet wel een stuk goedkoper uit lijkt me zo. Dus je hebt hier drie mogelijkheden voorgeschoteld gekregen, en dan zeg je weinig advies?quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:42 schreef draaijer het volgende:
TVP _ bij de dealer moet ik alleen voor banden op mijn huidige velgen euro 1200 zonder de btw aftikken... Dat is een beetje veel naar mijn idee
Nu even het topic lezen
Hmm topic gelezen, weinig advies. Wat zou het in DE schelen? 10% of aanzienlijk meer
Ik heb op die websites gekeken en dan kost het met Euro 170,- minder. Dus ik ben erg nieuwsgierig hoe goedkoop het in DE zou kunnen zijnquote:Op vrijdag 19 november 2010 21:50 schreef Mercer het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon op één van die sites hier genoemd het verschil bekijken met jouw dealer? Dus wat voor meer advies wil je nog hebben? Ik weet niet of je een tractor voor de deur hebt staan, maar anders ben je via internet wel een stuk goedkoper uit lijkt me zo. Dus je hebt hier drie mogelijkheden voorgeschoteld gekregen, en dan zeg je weinig advies?
Hmm, dan heb je wel dure banden. Ja, op zo'n bedrag is dat niet echt veel. Dit is de duitse autobandenmarkt, verder weet ik het niet.quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:53 schreef draaijer het volgende:
[..]
Ik heb op die websites gekeken en dan kost het met Euro 170,- minder. Dus ik ben erg nieuwsgierig hoe goedkoop het in DE zou kunnen zijn
lolquote:Op vrijdag 19 november 2010 21:58 schreef Mercer het volgende:
[..]
Hmm, dan heb je wel dure banden. Ja, op zo'n bedrag is dat niet echt veel. Dit is de duitse autobandenmarkt, verder weet ik het niet.
http://www.reifendirekt.de/
Hier nog een paar:
http://www.reifenversand.com/
http://www.winterreifen.de/
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/7734.html
Dat is cynisch?quote:Op vrijdag 19 november 2010 22:00 schreef caroline88 het volgende:
Nog een laatste tip. Wacht vooral met het bestellen van je wb totdat de eerste sneeuw gevallen is dan ben je nl. als eerste aan de beurt
http://www.reifen-vor-ort.de/quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:58 schreef Mercer het volgende:
[..]
Hmm, dan heb je wel dure banden. Ja, op zo'n bedrag is dat niet echt veel. Dit is de duitse autobandenmarkt, verder weet ik het niet.
http://www.reifendirekt.de/
Hier nog een paar:
http://www.reifenversand.com/
http://www.winterreifen.de/
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/7734.html
Ik weet niet waar je geweest bent afgelopen winter, maar hier in NL kon je bijna niet zonder winterbanden. Ook al zijn het drie weken, waarbij het spekglad is. Dan nog heb je ze nodig. En afgelopen winter waren het eerder drie maanden, dan drie weken. Wat denk je dat een aanrijding je kost? Vele malen meer dan dat setje winterbanden waar je drie/ vier jaar mee kan doen.quote:Op zaterdag 20 november 2010 14:10 schreef rubje het volgende:
winterband in Nl is niet echt nodig gezien het weer de afgelopen jaren.( 2 a 3 weken ergens in januari dat het echt flink sneeuwt)
![]()
Onze wegen en infrastructuur is zodanig dat er bijna altijd overal zout wordt gestrooid en winterbanden dus overbodig zijn tenzij je ergens afgelegen woont in het hoge noorden.![]()
Overal strooien? Huh?quote:Op zaterdag 20 november 2010 14:10 schreef rubje het volgende:
winterband in Nl is niet echt nodig gezien het weer de afgelopen jaren.( 2 a 3 weken ergens in januari dat het echt flink sneeuwt)
![]()
Onze wegen en infrastructuur is zodanig dat er bijna altijd overal zout wordt gestrooid en winterbanden dus overbodig zijn tenzij je ergens afgelegen woont in het hoge noorden.![]()
Ja he?quote:Op zaterdag 20 november 2010 14:10 schreef rubje het volgende:
![]()
Op de rechterbaan is er geen enkel probleem om gewoon door te rijden; de sneeuw is al weg. Alleen die slakken die voor je zitten rijden in de weg.quote:Op zaterdag 20 november 2010 17:18 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Ja he?
[ afbeelding ]
Probeer daar maar eens te rijden met je zomerbandjes. En dan bedoel ik niet met 30km/h
Die stakkers die vrolijk rond blijven rijden met zomerbandjes in de winter moeten ze per direct van we weg afhalen. Mag ik even normaal doorrijden, in plaats van over 30km/h te gaan rijden?
Totdat je een onverwachte stuurbeweging moeten maken of een ietsje te enthousiast van baan wisselt. Dan ben je weg.quote:Op zaterdag 20 november 2010 17:27 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Op de rechterbaan is er geen enkel probleem om gewoon door te rijden; de sneeuw is al weg. Alleen die slakken die voor je zitten rijden in de weg.
En op de linkerbaan ligt ook al bijna niets meer, dus daar durf ik prima overheen te rijden.
Ik hoef geen overwachte stuurbewegingen te maken; ik zorg wel voor voldoende afstand met mijn voorliggers.quote:Op zaterdag 20 november 2010 17:33 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Totdat je een onverwachte stuurbeweging moeten maken of een ietsje te enthousiast van baan wisselt. Dan ben je weg.
Ook lekker voor de doorstroming. Dat iedereen 2x zoveel afstand moeten houden omdat we allemaal op zomerbanden rijden.quote:Op zaterdag 20 november 2010 18:28 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Ik hoef geen overwachte stuurbewegingen te maken; ik zorg wel voor voldoende afstand met mijn voorliggers.
En enthousiast van baan wisselen? Neu, gewoon rustig aan. Ook met winterbanden moet je niet bruusk gaan baanwisselen. Zelfs niet met spikes of kettingen.
Ik zie het probleem niet hoor?quote:Op zaterdag 20 november 2010 18:54 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Ook lekker voor de doorstroming. Dat iedereen 2x zoveel afstand moeten houden omdat we allemaal op zomerbanden rijden.
Jezus, ben je echt zo dom?quote:Op zaterdag 20 november 2010 19:07 schreef RiKe het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet hoor?
80 rijden met normale afstand is nog steeds even snel als 80 rijden met 2x zoveel afstand...
Winterbanden zijn net zo duur als zomerbanden, ze slijten alleen wat harder.quote:Op zaterdag 20 november 2010 18:25 schreef Eenskijken het volgende:
Met sneeuw moet je sowieso niet de maximum snelheid gaan rijden, zelfs met winterbanden kan dat niet. Iedereen moet gewoon snelheid aanpassen en op gewone zomerbanden kan je je prima redden voor een weekje of wat als dat nodig is. Weet je hoe duur winterbanden zijn : /
Waarom probeer je geen paard en wagen?quote:Op zaterdag 20 november 2010 19:01 schreef Daffodil31LE het volgende:
Knul, hoe oud/jong ben jij eigenlijk?
Ik kan me nog goed herinneren dat ik met een autootje van nog geen 800 kilo en achterwielaandrijving gewoon over de snelwegen reed.
Zonder winterbanden, want die bestonden toen nog niet in Nederland. En zonder ABS en andere zooi. Gewoon rijden.
Ik ben allergisch voor paarden...quote:Op zaterdag 20 november 2010 22:08 schreef Mercer het volgende:
[..]
Waarom probeer je geen paard en wagen?
Ja, en die 1500 kilo ga je echt niet recht houden op een gladde weg met zomerbanden. Ik heb dat toch ook vaak genoeg gedaan, niet met 1500 kg, maar wel met verschillende auto's en het is altijd zwaar kut geweest. Eén keer 360 graden gedraaid in een slip op de snelweg, en ik deed helemaal niets, zomaar ineens uit het niets begint die auto te schuiven.quote:Op zaterdag 20 november 2010 22:15 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Ik ben allergisch voor paarden...
Lees nu eens even goed; ik sprak over een donker verleden. Nu heb ik een wagen van bijna 1500 kilo met (helaas) voorwielaandrijving en een hele hoop elektronische zooi.
En nu zeg je iets heel belangrijks.quote:Op zaterdag 20 november 2010 22:25 schreef Mercer het volgende:
[..]
Ja, en die 1500 kilo ga je echt niet recht houden op een gladde weg met zomerbanden. Ik heb dat toch ook vaak genoeg gedaan, niet met 1500 kg, maar wel met verschillende auto's en het is altijd zwaar kut geweest. Eén keer 360 graden gedraaid in een slip op de snelweg, en ik deed helemaal niets, zomaar ineens uit het niets begint die auto te schuiven.
Met winterbanden moet je nog steeds opletten, maar heb je wel een grip die acceptabel is.
Ja klopt, maar met overkill ben ik het niet eens.quote:Op zaterdag 20 november 2010 22:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
En nu zeg je iets heel belangrijks.
Winterbanden zijn geen wondermiddel.
En daarom vind ik (let wel: ik) het overkill om voor dat beetje sneeuw wat er valt een extra set banden - die nog sneller slijten dan "zomerbanden" met dezelfde maat - onder m'n auto te gooien.
De reden ook waarom ik schreef dat ik in dat verre verleden met dat lichte achterwielaangedreven gebakje (DAF 6622) is dat ik daarmee steeds overal ben gekomen waar ik wilde, hoe hard het ook sneeuwde. Pech kun je altijd hebben.
Prima, maar als het toch maar een paar dagen is, laat dan je auto staan als het sneeuwt.quote:Op zaterdag 20 november 2010 22:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
En daarom vind ik (let wel: ik) het overkill om voor dat beetje sneeuw wat er valt een extra set banden - die nog sneller slijten dan "zomerbanden" met dezelfde maat - onder m'n auto te gooien.
Ik heb de gehele winterperiode 300+ kilometer per dag gereden op zomerbanden. Niet 1x ben ik een slip geraakt. Met een beetje rijvaardigheid en common sense, heb je geen winterbanden nodig.quote:Op zondag 21 november 2010 08:09 schreef JJH het volgende:
Lol @ welles nietes discussie.
Auto's van de zaak liggen ze wel onder. Simpelweg omdat het in Duitsland verplicht is.
Maar ook in Nederland heb je er wat aan, en afgelopen winter hebben we gewoon bijna 5 maanden sneeuw gehad.
Ik ben blij dat ik ze er onder heb!
Totdat je een keer een fout van een ander moet oplossen. En nogmaals, in Duitsland is het verplicht. Ik ben blij dat ik ze heb.quote:Op zondag 21 november 2010 08:20 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ik heb de gehele winterperiode 300+ kilometer per dag gereden op zomerbanden. Niet 1x ben ik een slip geraakt. Met een beetje rijvaardigheid en common sense, heb je geen winterbanden nodig.
Lease, all risk, don't carequote:Op zondag 21 november 2010 08:32 schreef JJH het volgende:
[..]
Totdat je een keer een fout van een ander moet oplossen. En nogmaals, in Duitsland is het verplicht. Ik ben blij dat ik ze heb.
Privé heb ik ook WA, en ook daar zet ik deze winter geen winterbanden onder. Ik heb genoeg vertrouwen in mijn eigen rijvaardigheidquote:Op zondag 21 november 2010 08:48 schreef JJH het volgende:
[..]
![]()
Prive heb ik WA, en hoe m'n baas de boel verzekerd heb weet ik niet.
Ik zou jou en je geweldigheid wel eens bezig willen zien als je plotseling moet stoppen op sneeuw of ijsquote:Op zondag 21 november 2010 08:58 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Privé heb ik ook WA, en ook daar zet ik deze winter geen winterbanden onder. Ik heb genoeg vertrouwen in mijn eigen rijvaardigheidEn als iemand tegen mijn auto aanrijdt, mag ik hopen dat hij en vooral zij ook een WA verzekering heeft.
Daarom pas ik ook mijn snelheid aan de omstandigheden aanquote:Op zondag 21 november 2010 09:55 schreef osmo het volgende:
[..]
Ik zou jou en je geweldigheid wel eens bezig willen zien als je plotseling moet stoppen op sneeuw of ijs
Altijd fijn dat mensen 30 rijden op de snelweg.quote:Op zondag 21 november 2010 09:57 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Daarom pas ik ook mijn snelheid aan de omstandigheden aan
Is het zo moeilijk te begrijpen?
Ook voor jou zijn er enkele dingen moeilijk te begrijpenquote:Op zondag 21 november 2010 10:35 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Altijd fijn dat mensen 30 rijden op de snelweg.
Maar jij probeert te zeggen dat jij even 'goed' en 'veilig' rijdt als dat je op winterbanden zou rijden? En als jij langzamer gaat rijden maakt dat er ook niet altijd veiliger op.quote:Op zondag 21 november 2010 10:39 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ook voor jou zijn er enkele dingen moeilijk te begrijpen
Ieder zijn eigen keus cq. motivering om winterbanden aan te schaffen óf niet.quote:Op zondag 21 november 2010 10:46 schreef draaijer het volgende:
Grappig dat mensen ze denken niet nodig te hebben omdat ze O zo goed kunnen rijden.. Luister mensen. Als jij invloed had op het rijgedrag van anderen, dan zou je mogelijk een punt kunnen hebben. Maar iets onverwacht gebeurt en je kan niet remmen. Glijden is wat je kan. Je kan nog beter zelf remmen dan je ABS het werk laten doen.
Ik ga gewoon winterbanden kopen. Waarom niet de veiligheid vergroten voor mijn gezin, mezelf en de mensen om me heen. Tevens slijten in die periode de zomerbanden niet. Dus ik vind het alles behalve een des-investering. Ik heb een 4x4 van 2600 kilo en als dat ding gaat glijden, dan is er geen houden meer aan.
Wacht maar tot 't binnen elke jaren ook verplicht wordt.quote:Op zondag 21 november 2010 10:49 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ieder zijn eigen keus cq. motivering om winterbanden aan te schaffen óf niet.
Dan houdt ik me er aanquote:Op zondag 21 november 2010 10:50 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Wacht maar tot 't binnen elke jaren ook verplicht wordt.
Ik zou het geen gek idee vinden dat wanneer je een ongeluk krijgt als het vriest of wanneer er sneeuw ligt dat je dan een aanzienlijk hoger eigen risico zou moeten betalen voor je verzekering. Je moet de kans op een ongeluk gewoon zien te beperken. Grootheid waanzin hebben we niks aanquote:Op zondag 21 november 2010 10:49 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ieder zijn eigen keus cq. motivering om winterbanden aan te schaffen óf niet.
Je bedoelt die tijd dat er met ruim de helft minder auto's per jaar 3500 verkeersdoden vielen?quote:Op zaterdag 20 november 2010 19:01 schreef Daffodil31LE het volgende:
Knul, hoe oud/jong ben jij eigenlijk?
Ik kan me nog goed herinneren dat ik met een autootje van nog geen 800 kilo en achterwielaandrijving gewoon over de snelwegen reed.
Zonder winterbanden, want die bestonden toen nog niet in Nederland. En zonder ABS en andere zooi. Gewoon rijden.
Yup, winterbanden met "nog wel" 4mm profiel!quote:Op zondag 21 november 2010 11:11 schreef Mercer het volgende:
En die zooi is zomers oh zo goedkoop te vinden op marktplaats.
Zo'n remweg die 3x langer is merk je niet, joh...quote:Op zondag 21 november 2010 08:20 schreef FireFox1 het volgende:
Ik heb de gehele winterperiode 300+ kilometer per dag gereden op zomerbanden. Niet 1x ben ik een slip geraakt. Met een beetje rijvaardigheid en common sense, heb je geen winterbanden nodig.
Totdat je een ander dood rijdt. Laat ik het zo zeggen: als iemand in mijn omgeving dood wordt gereden door een malloot die in de sneeuw met zomerbanden rijdt en uit onderzoek blijkt dat e.e.a. voorkomen had kunnen worden met winterbanden, dan zorg ik er hoogstpersoonlijk voor dat die figuur vervolgd wordt wegens doodslag.quote:
Hij heeft natuurlijk wel gelijk over die "common sense".quote:Op zondag 21 november 2010 11:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zo'n remweg die 3x langer is merk je niet, joh...
Ik ken ook mensen die jarenlang ieder weekend met een stuk in hun kraag rond hebben gereden zonder enig probleem. Ja, totdat ze tegen iemand opreden en toen was de ellende daar...
99% van de Nederlanders denkt dat hij veel beter rijdt dan gemiddeld.quote:Op zondag 21 november 2010 08:58 schreef FireFox1 het volgende:
Ik heb genoeg vertrouwen in mijn eigen rijvaardigheid.
Dus als je een boete kan krijgen van 40 euro doe je het wel, maar het risico dat je jezelf of een ander van het leven berooft... ach...quote:
Nee, want common sense veronderstelt dat je op sneeuw niet gaat rijden als je geen zomerbanden hebt.quote:Op zondag 21 november 2010 11:49 schreef MaGNeT het volgende:
Hij heeft natuurlijk wel gelijk over die "common sense".
Dat laatste geeft ook een veel hardere klap.quote:Op zondag 21 november 2010 12:00 schreef daNpy het volgende:
30km/h is een snelheid waar iedereen om lacht, maar als ik vraag of ze met 10km/u tegen een muur aan willen lopen doet niemand het.
Ik heb een racelicentie... jij... niet, want anders had je het belang van goede banden geweten.quote:Op zondag 21 november 2010 16:03 schreef Microtubuli het volgende:
In Nederland zijn winterbanden helemaal niet nodig, degenen die dat wel vinden hebben meer aan een rijvaardigheidstraining.
Behalve dan b.v. eerder dit jaar....quote:Als je dagelijks over ongestrooide sneeuwwegen moet rijden is het ander verhaal maar dat komt niet voor in Nederland.
larie.quote:Op zaterdag 20 november 2010 14:35 schreef Mercer het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je geweest bent afgelopen winter, maar hier in NL kon je bijna niet zonder winterbanden. Ook al zijn het drie weken, waarbij het spekglad is. Dan nog heb je ze nodig. En afgelopen winter waren het eerder drie maanden, dan drie weken. Wat denk je dat een aanrijding je kost? Vele malen meer dan dat setje winterbanden waar je drie/ vier jaar mee kan doen.
ook met jouw winterbandjes moet je rustiger rijden. Je hebt maar een beetje(!!!) meer grip. Maar ach, vast tegen dovemans oren gezegd. Rij jij maar lekker stevig door...een vangrailquote:Op zaterdag 20 november 2010 17:18 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Ja he?
[ afbeelding ]
Probeer daar maar eens te rijden met je zomerbandjes. En dan bedoel ik niet met 30km/h
Die stakkers die vrolijk rond blijven rijden met zomerbandjes in de winter moeten ze per direct van de weg afhalen. Mag ik even normaal doorrijden, in plaats van overal 30km/h te gaan rijden?
-oplettenquote:Op zaterdag 20 november 2010 17:33 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Totdat je een onverwachte stuurbeweging moeten maken of een ietsje te enthousiast van baan wisselt. Dan ben je weg.
Bron?quote:Op zondag 21 november 2010 08:32 schreef JJH het volgende:
[..]
En nogmaals, in Duitsland is het verplicht. ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |