Ja, precies! Toen ik die foto van Amélie zag waarop ze aan haar buik zat dacht ik nog: "Dat doet Ivan niet, dat begrijpt hij nog niet." Maar recentelijk krijgt mijn buik meer aandacht. Hij begrijpt in ieder geval dat er uiterlijk iets aan mij aan het veranderen is en dat vind ik al ontzettend knap. Zoiets kan het natuurlijk ook met zijn kamertje zijn: het hoekje is relatief nieuw, hij komt er niet vaak en misschien is dat gewoon wat hij leuk vindt. Als ergens een nieuw schilderij hangt heeft hij dat ook meteen door. Maar toch, ik weet het niet, ik zie een soort sprankeling bij hem als we dat hoekje inlopen. En dat maakt me zo nieuwsgierig naar zijn indrukken.quote:Op dinsdag 9 november 2010 12:36 schreef huuphuup het volgende:
oh ja Claudia dat heb ik met Amélie ook. Ze snapt het concept broertje of zusje helemaal nog niet. En baby in de buik ook niet. Maar ze weet wel dat er íets is en mn buik krijgt enorm veel aandacht van haar. Zelf moet ze af en toe ook even over haar eigen buik wrijven enzo.
Ik dacht eerst dat het gewoon bij 'je lichaam ontdekken' hoorde maar B.'s buik krijgt beduidend minder aandacht en kusjes enzo
Nouja goed, het staat er wat krom maar ik ga er natuurlijk niet vanuit dat ze het toch niet begrijpt hè. Ik praat juist heel veel met haar over een zusje krijgen en 'de baby' enz enz. Maar het concept 'zusje' is gewoon nog te abstract om echt te vatten wat het nou precies inhoudt. En dat er nu een baby in mama's buik groeit is ook te abstract. Maar ze begrijpt wél dat er iets gaande is en dat het met mama's buik van doen heeft en dat er een baby komt.quote:Op dinsdag 9 november 2010 12:52 schreef miss_sly het volgende:
Inderdaad Claudia, ik denk dat ik daarom die taalontwikkeling nog het mooiste van alles vind. We gaan eindelijk steeds beter begrijpen wat er in die hoofdjes om gaat.
En dat van de baby, tja, ook hier geldt weer dat we niet weten wat ze precies snappen. En dan kun je twee dingen doen: ervan uit gaan dat ze het toch niet begrijpen, of juist veel tegen ze praten en alles wat ze dan begrijpen, krijgen ze in ieder geval mee. Ik kies dus ook voor het laatste, en volgens mij heeft dat echt effect!
wickie, wat klinkt dat lief, dat je tegen haar zingtWat grappig dat ze dan beter luistert.
Nee, ik bedoelde ook neit dat jij ervan uitgaat dat ze het toch niet begrijpt, maar je hoort dat vaak bij mensen: hij/zij kan nog niet praten DUS hij/zij begrijpt er nog niets van. En daar ben ik het dus niet mee eens.quote:Op dinsdag 9 november 2010 13:07 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Nouja goed, het staat er wat krom maar ik ga er natuurlijk niet vanuit dat ze het toch niet begrijpt hè. Ik praat juist heel veel met haar over een zusje krijgen en 'de baby' enz enz. Maar het concept 'zusje' is gewoon nog te abstract om echt te vatten wat het nou precies inhoudt. En dat er nu een baby in mama's buik groeit is ook te abstract. Maar ze begrijpt wél dat er iets gaande is en dat het met mama's buik van doen heeft en dat er een baby komt.
quote:Op dinsdag 9 november 2010 14:00 schreef Memmel het volgende:
Omdat Morris nogal fysiek is ingesteld, slaat hij het vragen vaak gewoon over en sleurt hij liever zijn stoel naar het aanrecht om dingen zelf te pakken (fruit, cracker, weet ik het). Of hij laat zijn zus het doen.
Dat las ik er ook in, maar vond het nogal moeilijk om daar iets wezenlijks over te zeggen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 14:56 schreef Claudia_x het volgende:
Ik proef in de posting van wickie vooral dat het gebrek aan contact haar zorgen baart (correct me if I'm wrong, wickie) en dat begrijp ik wel. Ivan kan bijvoorbeeld ook snel afgeleid zijn of helemaal geen zin hebben in iets waar ik toevallig wel zin in heb (Krijgt mama een kusje? Krijgt mama een kusje? Halllooooo? Iiiiiieeeevaaaan. Kusje? Mama?), maar over het algemeen is de interactie vrij levendig.
Ik las dat jullie het de laatste weken wat moeilijk hebben met Mette, wickie. Wordt je gevoel niet gekleurd door die laatste periode? Of is dit iets wat je al langer opvalt?
Ik denk juist dat veel ouders er slechte gewoontes op nahouden zonder dat ze het doorhebben. Het 'mijn kind eet misschien slecht maar ikzelf toch zeker niet' wil er bij mij niet zo in.quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:05 schreef Takkembah het volgende:
Tja, sly het is denk ik zoals je het schrijft. Ik merk bij veel vrienden van me dat het korte termijn beslissen vaak een rol speelt, zo van: ach toe maar, ach toe maar. En vervolgens worden de gevolgen op lange termijn lange tijd onderschat totdat ze zich aandoemen.
En een snoepautomaat op school... tja...
Daarom paste ik mijn posting ook aan.quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:15 schreef oeke het volgende:
Oh, oke, ik raakte wat in de war van je zin.![]()
'Voorleven' heb ik van jou, geloof ik. Een mooie term om in je achterhoofd te houden vind ik.
Geen zin in hondje?quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:26 schreef Stiemie het volgende:
Oh wat leuk om die kinderpraatjes allemaal te lezenEsmee kan er ook wat van.. nou ja alleen ja en nee
![]()
Dat ook.quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk juist dat veel ouders er slechte gewoontes op nahouden zonder dat ze het doorhebben. Het 'mijn kind eet misschien slecht maar ikzelf toch zeker niet' wil er bij mij niet zo in.
Of zoals jij zegt, oeke: het is een kwestie van 'voorleven'.
Het is inderdaad het stukje contact maken. Het is heel moeilijk uit te leggen, het is een gevoel wat we beiden hebben. Een soort van afwezigheid, dat heeft ze al heel lang.quote:Op dinsdag 9 november 2010 14:56 schreef Claudia_x het volgende:
Ik proef in de posting van wickie vooral dat het gebrek aan contact haar zorgen baart (correct me if I'm wrong, wickie) en dat begrijp ik wel. Ivan kan bijvoorbeeld ook snel afgeleid zijn of helemaal geen zin hebben in iets waar ik toevallig wel zin in heb (Krijgt mama een kusje? Krijgt mama een kusje? Halllooooo? Iiiiiieeeevaaaan. Kusje? Mama?), maar over het algemeen is de interactie vrij levendig.
Ik las dat jullie het de laatste weken wat moeilijk hebben met Mette, wickie. Wordt je gevoel niet gekleurd door die laatste periode? Of is dit iets wat je al langer opvalt?
Geen idee, t is nog niet op tv, ik zie steeds reclames voorbij komen waarin je dan aangespoord wordt om je kind op te geven.quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:42 schreef wickie het volgende:
Volgens mij heb ik iets gemist.. Wat voor een programma is dat?
Klinkt echt verschrikkelijk.
Dat herken ik ook heel erg, Jorja was helemaal niet zo van het knuffelige en we hebben in september een vrij heftige vakantie gehad waar de nodige tranen zijn gevloeid en sindsdien heb ik een totaal ander kind. Ze kwam toen, als ze zag dat ik verdriet had, naar me toe en gaf me een knuffel en ging niet weg voordat ik stopte met huilen. Dat deed ze voorheen nooit, ze kwam nooit zomaar knuffelen of kusjes geven of bij ons op de schoot zitten.quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:38 schreef wickie het volgende:
[..]
Ik heb vorige week bijvoorbeeld echt zacht zitten snikken toen ze gewoon bij mij op de bank wilde zitten lekker tutten en dat ze tegen me aan kwam liggen, saampjes met haar favoknuffel. Dat was voor het eerst, en dat was zo fijn.
knip
quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:51 schreef Sorbootje het volgende:
En dan mijn moeder gelijk weer aan de telefoon dat ik wel een lichtje moet laten branden op de kamer van Isabeau, ivm geesten...![]()
Nou, precies! En ik erger me er ook aan dat die kinderen een zekere status ontlenen aan hun bijzondere gave. Ik wil in het midden laten of er zoiets bestaat als het paranormale, maar hoe kun je nu weten dat je kind zo'n talent heeft? Welk deel is mogelijk fantasie, welk deel is mogelijk aangepraat door de ouders? Gaat een kind niet op een bepaald moment dingen zien en horen juist omdat de ouders dat verwachten, gewoon om zich maar bijzonder te blijven voelen?quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:53 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind dat soort programma's over kinderen sowieso niets. Alsof die kinderren een keus hebben en indien ze wel zelf mogen bepalen of ze meedoen, kunnen overzien wat de gevolgen kunnen zijn op termijn.
Wij keken eerst weleens van die geesten programma's, maar ondanks dat ik er weinig mee heb (het zal wel, ik zie/voel ze niet), werd ik er toch lichtelijk gestressed van. En de man ook....quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:51 schreef Sorbootje het volgende:
Claudia, dat is inderdaad ook erg. En dan mijn moeder gelijk weer aan de telefoon dat ik wel een lichtje moet laten branden op de kamer van Isabeau, ivm geesten...![]()
Het ergste vind ik nog dat ik er als ik slaperig naar de kamer van Isabeau strompel 's nachts er soms onwillekeurig nog de kriebels van krijg ook.
oh ja zo zegt mijn vriendinnetje altijd dat het kuiltje dat iedereen tussen zn neus en lip heeft, dat dat komt omdat een engel daar zn vinger legt voor het kind geboren wordt.quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:56 schreef Basboussa het volgende:
[..]
Wij keken eerst weleens van die geesten programma's, maar ondanks dat ik er weinig mee heb (het zal wel, ik zie/voel ze niet), werd ik er toch lichtelijk gestressed van. En de man ook....
Wel zei zijn moeder dat van die stuiplachjes bij van die hele kleine beebies is omdat ze nog engelen kunnen zien... Dat vind ik dan wel weer lief ofzo, maar ik heb er weinig mee.
Psies, en het er dan dagen over hebben met de buurvrouw EN online...quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:05 schreef Sorbootje het volgende:
Jawel hoor Huup, je moet kijken hoe érg het is!
De sensatie....quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:16 schreef miss_sly het volgende:
Ik moet er echt bijna van huilen, als ik dat filmpje zie![]()
Wat een arme kindjes. Ik vind het gewoonweg kindermishandeling. Niemand, werkelijk niemand, kan toch denken dat dat voedingspatroon voor een klein kind gezond is? Of zelfs maar een beetje normaal?
ik ook!!quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:21 schreef sproet-je het volgende:
Ik ben opgehouden met kijken na het intro, ik word er gewoon echt ziek van...
Nou, ik heb dus een véél te dik buurmeisje, en die man en vrouw zelf zijn ook veel te dik. Maar zij wekken de indruk dik te worden van lucht. of zo geboren. duizend smoezen en excuses. "ze werd van te weinig flesvoeding al te dik" nou kan ik me alleen nog levendig herinneren hoe ze zat te forcefeeden als het kind aangaf vol te zijn.quote:Op dinsdag 9 november 2010 17:13 schreef miss_sly het volgende:
Sorbootje, gedeeltelijk denk ik wel dat je gelijk hebt. En zeker in de VS is het toch weer heel anders dan hier. Gezond boodschappen doen is daar al veel moeilijker en duurder. Ongezond voedsel is goedkoper en gemakkelijker te verkrijgen. Maar toch, he, als je dan ziet dat je kind echt dik begint te worden, dan ga je toch nadenken? En info zoeken? En artsen, die zullen toch ook wel aan de bel trekken? Er is toch wel een punt VOOR dit punt van vreselijk overgewicht dat ouders zouden moeten gaan dneken: hier gaat iets niet goed, dit moet anders.
Voor mijn werk heb ik regelmatig te maken met kinderen met overgewicht/obesitas. Het verbaast me echt dat het gros van de ouders de verantwoordelijkheid op het kind schuift. Ja, hij vind snoepjes/chips zo lekker. Nou en.... dan haal je het niet of een stuk minder in huis zodat hij het ook niet kan eten. Het gaat hier om kinderen van een jaar of 6, dus die gaan nog niet zelf naar de supermarkt om snoep te kopen. En als je ze dan voorlicht over een gezond eet en beweegpatroon zitten ze heel hard te knikken dat ze het wel begrijpen, 3 maanden later komen ze weer en er zit weer 3 kilo bij.quote:Op dinsdag 9 november 2010 17:13 schreef miss_sly het volgende:
Sorbootje, gedeeltelijk denk ik wel dat je gelijk hebt. En zeker in de VS is het toch weer heel anders dan hier. Gezond boodschappen doen is daar al veel moeilijker en duurder. Ongezond voedsel is goedkoper en gemakkelijker te verkrijgen. Maar toch, he, als je dan ziet dat je kind echt dik begint te worden, dan ga je toch nadenken? En info zoeken? En artsen, die zullen toch ook wel aan de bel trekken? Er is toch wel een punt VOOR dit punt van vreselijk overgewicht dat ouders zouden moeten gaan dneken: hier gaat iets niet goed, dit moet anders.
quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:03 schreef sproet-je het volgende:
O, buuf die verhalen over dik worden van de luchtNee, hij eet echt nooit wat ongezonds, ondertussen drinkt het kind zijn tweede beker met warme chocolademelk en gooit een paar liga's (maar dat is toch gezond!!) naar binnen.
Oh, ik dacht dat iedereen het specifiek over deze kinderen had. In nederland heb ik zulk buitensporig overgewicht nog niet gezien.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:39 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb het natuurlijk ook niet over die extreme gevallen uit dat filmpje. Meer over de 'gewoon' te dikke kinderen in NL. Ik wil het zéker niet goedpraten, ik vind alleen dat het niet altijd mishandeling genoemd kan worden. Dat gaat me te ver.
quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:41 schreef debuurvrouw het volgende:
nou, dát was voor mij een eye-opener! Dat een pakje yogi en een pakje sultana samen de voor één dag aanbevolen calorieen hebben voor kinderen.![]()
Dat is het ook ja, dat je je kind dan ook nog in zo'n freak-show op laat draven.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:39 schreef Twinkly het volgende: Als je dat dan ook nog op de televisie gaat zitten showen, dat kind was zich ondertussen enorm aan het volstouwen met junk food, vind ik dat wel wreed.
Dat zijn best schokkende cijfers. ben ik blij dat mijn kinderen water prima vinden, of anders wat aangelegd appelsap.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:44 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Ik zag wel een paar jaar geleden dat er in cola evenveel suiker zat als ik Fristi. Schrok ik ook erg van
Dat is zeker waar. Ik heb het er ook veel met mijn ouders over gehad en achteraf zien ze ook wel in dat ze het niet goed aanpakten. Maar je moet ook begrijpen dat de constatering dat je kind te dik is door wat jij doet niet zo heel makkelijk te maken is. Allereerst is je kind niet van de ene op dag andere dag dik; dat gaat geleidelijk. Bovendien zijn er aanvangsverschillen. Ivan is bijvoorbeeld een behoorlijk stevig kind terwijl hij écht volstrekt normaal eet. En tja, veel ouders van wat oudere kinderen maken zichzelf wijs dat hun kind niet heel abormaal eet maar precies zoals andere kinderen, allen wordt hun kind er toevallig dik van (aanleg!).quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:33 schreef miss_sly het volgende:
Ik snap wel wat je bedoelt te zeggen, Claudia, maar die kinderen waar het hier over gaat, die hebben op 3-4 jarige leeftijd al tientallen kilo's overgewicht. En dat is toch echt iets heel anders. En kinderen die zich volproppen (letterlijk!) met hamburgers, chips, snoep, frisdrank, patat, worstjes, etc, de hele dag door, daar kunnen ouders imo echt wel iets aan doen. Ik vind dat bij een kind van 3 toch echt iets heel anders dan bij grotere kinderen. Bovendien was jij wel in een andere tijd jong dan deze kinderen.
En tegelijkertijd is er alle ruimte voor zo'n misleidende reclame voor Liga Milkbreak waar iemand als Irene Moors (!) aan meewerkt terwijl ze opgevoerd wordt als zorgzame moeder. Dat laat denk ik wel zien dat er nog een lange weg te gaan is wat bewustwording betreft.quote:De aandacht voor (gezonde) voeding en bewegen is tegenwoordig toch veel groter. Sonja Bakker is inderdaad geen goede dieet, maar het feit dat ze zo populair is, geeft wel aan dat in deze tijd gewicht en gezondheid in de belangstelling staan. Kijk ook maar naar de diverse spotjes en instanties als het voedingscentrum.
Maar het probleem is dan ook dat het voor veel mensen de enige manier van hulp vragen is. 'Heeft u een dochter met een kind van 70 kilo met 9 maanden (stel), bel dan snel de Maury Show'. Ze bieden hulp aan, maar allereerst moet het kind wel op dezelfde manier tentoongesteld worden, zonder shirt, met hamburgers en vooral de lippen aflikken enzo. Sensatie sells, en dan krijgt moeder na de show de hulp die ze graag wilde. Of de aandacht. Of haar gelijk. Of niet. Dat weet je niet, maar als 'kandidaat' voor zo'n show wordt je natuurlijk wel helemaal getrained dat het er leuk en vermakelijk uitziet...quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:44 schreef oeke het volgende:
[..]
Dat is het ook ja, dat je je kind dan ook nog in zo'n freak-show op laat draven.
We moeten ook niet doen alsof dit vooral een probleem is dat bij extreme gevallen hoort. Het nare is dat het zo'n alledaags probleem aan het worden is. Ik ben wel met 60 kg overgewicht (!) mijn puberteit uitgekomen en dat is veel te veel en onaanvaardbaar voor een goede gezondheid. Als ikzelf niet ingegrepen had was ik bovendien vast nog veel zwaarder geworden in mijn volwassen leven.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:39 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb het natuurlijk ook niet over die extreme gevallen uit dat filmpje. Meer over de 'gewoon' te dikke kinderen in NL. Ik wil het zéker niet goedpraten, ik vind alleen dat het niet altijd mishandeling genoemd kan worden. Dat gaat me te ver.
Hier is ook geen fristi in huis hoor, maar als je ergens wat gaat drinken en ze zien een kind dan krijg je meteen de vraag: "en jij wil zeker wel fristi he?" Nou mag ze dat soms, maar dus zeker niet thuis en het ligt er ook aan wat ze erbij eet. Dus geen friet en fristi bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:46 schreef cattie het volgende:
[..]
Dat zijn best schokkende cijfers. ben ik blij dat mijn kinderen water prima vinden, of anders wat aangelegd appelsap.
Ja erg he? Probeer ook eens een normaal kindermenu te vinden. Blijkbaar horen kinderen altijd friet, kroketten, kipnuggets en appelmoes te eten. Als je dan gewoon een normaal gerecht besteld, maar dan een halve portie, krijg je soms hele rare blikken...quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:53 schreef oeke het volgende:
Ik ben het trouwens wel heel erg met Claudia eens dat veel mensen niet meer weten wat gezond eten is. (kom ik weer met mijn boek!)
Die reclame is trouwens net zoiets als dat er in Ballorig geen gezond kruimeltje te vinden was, terwijl je niet je meegebrachte voedsel mag eten. Waardoor je als ouder zou kunnen denken dat ijs, patat en fristi hele normale dingen zijn voor je dreumes.
En dat vraag ik me dan weer af. Krijgt zo'n gezin uiteindelijk echt hulp?quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:52 schreef Basboussa het volgende:
Maar het probleem is dan ook dat het voor veel mensen de enige manier van hulp vragen is. 'Heeft u een dochter met een kind van 70 kilo met 9 maanden (stel), bel dan snel de Maury Show'. Ze bieden hulp aan, maar allereerst moet het kind wel op dezelfde manier tentoongesteld worden, zonder shirt, met hamburgers en vooral de lippen aflikken enzo. Sensatie sells, en dan krijgt moeder na de show de hulp die ze graag wilde. Of de aandacht. Of haar gelijk. Of niet. Dat weet je niet, maar als 'kandidaat' voor zo'n show wordt je natuurlijk wel helemaal getrained dat het er leuk en vermakelijk uitziet...
Maar Stiemie, het is toch voor een keer helemaal niet zo erg? Ik doe daar niet zo moeilijk over hoor (al is friet en fristi nu nog wel een beetje een heftige combi voor mijn herenquote:Op dinsdag 9 november 2010 20:53 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Hier is ook geen fristi in huis hoor, maar als je ergens wat gaat drinken en ze zien een kind dan krijg je meteen de vraag: "en jij wil zeker wel fristi he?" Nou mag ze dat soms, maar dus zeker niet thuis en het ligt er ook aan wat ze erbij eet. Dus geen friet en fristi bijvoorbeeld.
Oh nee voor een keertje is het helemaal niet erg. Maar gewoon dat het normaal gevonden wordt dat kinderen alleen dat willen. Dat er geen gezonde optie is. Die van mij houdt helemaal niet zo van patat, dus bestellen we vaak een halve portie pasta en dat is dus blijkbaar vreemd in een restaurant.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:56 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Maar Stiemie, het is toch voor een keer helemaal niet zo erg? Ik doe daar niet zo moeilijk over hoor (al is friet en fristi nu nog wel een beetje een heftige combi voor mijn heren) Maar wat ik bedoel te zeggen is: als je dat wél een keertje zou toestaan, dan maakt je dat echt geen slechte mama hoor, vind ik dan
Eerlijk? Mijn kind krijgt dat niet nee. Hij is nog geen 2 jaar oud, waarom zou ik hem dat geven als een mandarijn net zo welkom is. Of een glas water?quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:55 schreef mikoxx het volgende:
Oef... wat is hier een heftige discussie over dik zijn/worden en wie dan veranwoordelijk is zeg. Ik vind t ook vrij heftig om dan te spreken van 'kindermishandeling' of 'verwaarlozing'. Feit blijft wel dat ouders in de eerste plaats verantwoordenlijk zijn voor een jong kind. Maar, come on, ieder kind krijgt toch best wel eens een schuimbanaantje of een paar nibbits ofzo? Of ben ik zo'n ontaarde moeder
Nee, dat klopt. Probleem is alleen dat je heel wat "voor die ene keer" tegenkomt, vind ik. En vaak omdat vooral omdat een ander vindt dat het "deze ene keer" toch wel kan en dat het zielig is als ze het niet krijgen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:56 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Maar Stiemie, het is toch voor een keer helemaal niet zo erg? Ik doe daar niet zo moeilijk over hoor (al is friet en fristi nu nog wel een beetje een heftige combi voor mijn heren) Maar wat ik bedoel te zeggen is: als je dat wél een keertje zou toestaan, dan maakt je dat echt geen slechte mama hoor, vind ik dan
Precies. Zolang Lente geniet van gezonde dingen, zie ik geen reden om haar ongezonde dingen aan te bieden.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Probleem is alleen dat je heel wat "voor die ene keer" tegenkomt, vind ik. En vaak omdat vooral omdat een ander vindt dat het "deze ene keer" toch wel kan en dat het zielig is als ze het niet krijgen.
Senna is nog hartstikke gek op fruit, rijstwafels, rozijntjes, soepstengels, crackertje met geitenkaas. Is ze dan een zielig kindje als dat haar lekkers is? En is ze dan zielig als ze voorlopig nog geen spekjes, dropjes, chocolade krijgt? Ik vind van niet, andere mensen vinden van wel. En dus moet je op iedere verjaardag gaan verdedigen dat je kind dat doosje rozijntjes heelrijk vindt, dus echt geen spekjes hoeft.
quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:02 schreef oeke het volgende:
Oh Mikoxx, ik vind je natuurlijk geen ontaarde moeder. Dat is altijd zo'n term waar ik niks mee kan. Je doet het op jouw manier en ik op mijn manier. Prima toch?
Ja dat oma 1 ze op 1e kerstdag volstopt met chocolade en snoepjes enzo want "het is maar 1x kerst!" Helaas denkt oma 2 daar op 2e kerstdag dan net zo overquote:Op dinsdag 9 november 2010 21:05 schreef cattie het volgende:
Volgens mij is het ook gewoon lastig om een grens te stellen. Een keer friet met fristi is oké. Maar wat is een keer? 1x per jaar? 1x per maand? 1x per week? Daar heeft iedereen ook een andere mening over.
Dat klopt, en er zijn ook grenzen. Kinderen worden gevolgd hoor, eerst door het cb, later door de schoolarts. En ook de schoolarts houdt gewicht in de gaten. Als ouder moet je de grens bepalen, en hulp inschakelen als je daar moeite mee hebt. Het is lastig voor hulpverleners om te bepalen wanneer zij in moeten stappen, want als zij signaleren is het vaak al (te) laat.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:05 schreef cattie het volgende:
Volgens mij is het ook gewoon lastig om een grens te stellen. Een keer friet met fristi is oké. Maar wat is een keer? 1x per jaar? 1x per maand? 1x per week? Daar heeft iedereen ook een andere mening over.
Da's wel weer het andere uiterste natuurlijk. Wij snoepen ook nauwelijks. En da's niet omdat we dagelijks calorieen tellen, maar simpelweg omdat we geen snoep in huis halen. Wel fruit. Dus als we 's avonds trek krijgen, pakken we een bakje druiven. We leren Lente hiermee niet om 'overal op te letten' maar om gewoon gezond te snacken. Ik denk dat het belangrijk is om daar een gewoonte van maken en 'voor te leven' (is ie weerquote:Op dinsdag 9 november 2010 21:03 schreef mikoxx het volgende:
Miss, en daarin sta ik vierkant achter je! Want soms lijkt het gek te zijn als je kind voorkeur heeft voor gezond. Dat ben ik helemaal met je eens. Alsof je je kind van alles verbiedt, en hem/haar alleen dingen geeft die hij/zij juist niet lekker vindt ofzo. En de tussendoortjes die jij noemt gaan er hier ook in als zoete koek. Zo had oma van die fruitreepjes (van danone ?) gekocht, die leken haar oz lekker voor de jongens. Hmhm.... ik houd daar dus niet zo van, fruit is fruit en volgens mij haal je dat niet uit zo'n koekje. Daar zitten volgens mij alleen maar overbodige hulpstoffen in, maar goed. De heren hadden een duidelijke voorkeur hoor: vers fruit en dat koekje eet je zelf maar op.![]()
Wat ik bedoelde te zeggen; als wij onze kindjes gaan leren om overal op te gaan letten, op wat er wel of niet in zit qua suikers of dikmaker of whatever, dat dat ook geen gezond eetpatroon gaat opleveren. Ik heb (helaas) van heel dichtbij meegemaakt wat anorexia met je doet en wat dat met je omgeving doet. En dat wens je echt niemand toe, geloof mij.
Maar dat is toch het andere uiterste? Er zit ook nog zoiets tussen als gewoon normaal gezond eten.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:03 schreef mikoxx het volgende:
Wat ik bedoelde te zeggen; als wij onze kindjes gaan leren om overal op te gaan letten, op wat er wel of niet in zit qua suikers of dikmaker of whatever, dat dat ook geen gezond eetpatroon gaat opleveren. Ik heb (helaas) van heel dichtbij meegemaakt wat anorexia met je doet en wat dat met je omgeving doet. En dat wens je echt niemand toe, geloof mij.
Dat is alleen maar goed voor mij!quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:08 schreef Stiemie het volgende:
En als ze groter worden, wordt het alleen maar moeilijker. Want je moet zelf dan ook gewoon goed opletten. Als Esmee in de box zit, stop je zelf makkelijk even een dropje in je mond. Maar Linde heeft dat natuurlijk meteen door
Dat laatste geloof ik ook niet. Ik ben alleen wel van mening dat je als ouder voorbeeld geeft aan je kinderen (en die mening deel jij en velen met mij geloof ik wel) en dat je dus laat zien wat wel en niet kan. En daarbij hoort ook beweging, naar mijn idee. En anorexia kan je volgens mij niet 'kweken' hoor, dat is ook deels genetisch.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:08 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Da's wel weer het andere uiterste natuurlijk. Wij snoepen ook nauwelijks. En da's niet omdat we dagelijks calorieen tellen, maar simpelweg omdat we geen snoep in huis halen. Wel fruit. Dus als we 's avonds trek krijgen, pakken we een bakje druiven. We leren Lente hiermee niet om 'overal op te letten' maar om gewoon gezond te snacken. Ik denk dat het belangrijk is om daar een gewoonte van maken en 'voor te leven' (is ie weer) Ik geloof niet dat je dara anorexia mee kweekt, hoor.
Nou precies, daar ben ik ook alleen maar blij mee. Alleen is Senna zo ver nog neitquote:
Haha! Ja he. Ik vind wel dat je mag genieten van eten hoor! Lekker eten is gewoon heel belangrijk. Maar aan tafel met het gezin en inderdaad een uur erover doen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:11 schreef mikoxx het volgende:
Oeke, je onderschrift is wel treffend in deze discussie
Daar hoort ook beweging bij, dat klopt. En dat is ook iets dat je nu bij de kleine kinderen zelf in de hand hebt. Als jij gaat wandelen, gaan ze met je mee. En straks kun je ze nog een tijdje op sport doen, omdat jij vindt dat dat goed is. Maar als jij straks een kind hebt dat niet van sport en beweging houdt, maar wel heel erg van lezen, wat doe je dan? Natuurlijk een bepaalde mate van bewegen stimuleren, maar lezen is ook hartstikke goed. Dus dan wordt het oppassen met eten en vooral snoepen, toch?quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:10 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Dat laatste geloof ik ook niet. Ik ben alleen wel van mening dat je als ouder voorbeeld geeft aan je kinderen (en die mening deel jij en velen met mij geloof ik wel) en dat je dus laat zien wat wel en niet kan. En daarbij hoort ook beweging, naar mijn idee. En anorexia kan je volgens mij niet 'kweken' hoor, dat is ook deels genetisch.
Ik vind dit niet zo vanzelfsprekend. Er zijn genoeg mensen die denken dat hun kind gezond eet als op de ene boterham hagelslag wordt gedaan en op de andere boterham kaas. Het tikt aan: ongezonde vetten bij het avondeten (slavinkje, karbonade, gehakt), een liga als tussendoortje, zoet en vet broodbeleg, een keertje patat moet kunnen, elk kind snoept wel eens, volkoren brood vinden we niet zo lekker, en sap wordt toch gemaakt van fruit.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:04 schreef Fuente het volgende:
Het is absoluut waar dat veel mensen niet weten wat gezond is en wat niet. Ik weet zelf ook niet alles, maar ik vind dat je als ouder de taak hebt om je daarin toch iets te verdiepen. Tuurlijk eten mijn kinderen ook hagelslag op brood, maar niet op elke boterham. En ze eten ook wel eens patat, of 2 dagen geen groenten. Volgens mij kennen we dat allemaal.
Helemaal zoals ik dat ook zie!quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar hoort ook beweging bij, dat klopt. En dat is ook iets dat je nu bij de kleine kinderen zelf in de hand hebt. Als jij gaat wandelen, gaan ze met je mee. En straks kun je ze nog een tijdje op sport doen, omdat jij vindt dat dat goed is. Maar als jij straks een kind hebt dat niet van sport en beweging houdt, maar wel heel erg van lezen, wat doe je dan? Natuurlijk een bepaalde mate van bewegen stimuleren, maar lezen is ook hartstikke goed. Dus dan wordt het oppassen met eten en vooral snoepen, toch?
Ja maar dat is precies wat ik bedoel. Ik vind dat je je daar als ouders in zou moeten verdiepen en op het cb (hier in ieder geval wel) wordt er ook echt uitleg over gegeven.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dit niet zo vanzelfsprekend. Er zijn genoeg mensen die denken dat hun kind gezond eet als op de ene boterham hagelslag wordt gedaan en op de andere boterham kaas. Het tikt aan: ongezonde vetten bij het avondeten (slavinkje, karbonade, gehakt), een liga als tussendoortje, zoet en vet broodbeleg, een keertje patat moet kunnen, elk kind snoept wel eens, volkoren brood vinden we niet zo lekker, en sap wordt toch gemaakt van fruit.
Goed voorbeeld, want zo werkt het idd vaak.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dit niet zo vanzelfsprekend. Er zijn genoeg mensen die denken dat hun kind gezond eet als op de ene boterham hagelslag wordt gedaan en op de andere boterham kaas. Het tikt aan: ongezonde vetten bij het avondeten (slavinkje, karbonade, gehakt), een liga als tussendoortje, zoet en vet broodbeleg, een keertje patat moet kunnen, elk kind snoept wel eens, volkoren brood vinden we niet zo lekker, en sap wordt toch gemaakt van fruit.
Ik was echt een magere spriet als kind en ik haatte sporten. Lezen en knutselen, dat deed ik.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:13 schreef miss_sly het volgende:
Daar hoort ook beweging bij, dat klopt. En dat is ook iets dat je nu bij de kleine kinderen zelf in de hand hebt. Als jij gaat wandelen, gaan ze met je mee. En straks kun je ze nog een tijdje op sport doen, omdat jij vindt dat dat goed is. Maar als jij straks een kind hebt dat niet van sport en beweging houdt, maar wel heel erg van lezen, wat doe je dan? Natuurlijk een bepaalde mate van bewegen stimuleren, maar lezen is ook hartstikke goed. Dus dan wordt het oppassen met eten en vooral snoepen, toch?
Oh, gatver. Dat had je al een keer verteld ja, dat het bij jullie echt lastig is om iets "puurs" te vindenquote:Hoe vaak de man hier niet thuiskomt met sapje waar goede omegavetten en ook gelatine aan toegevoegd zijn? Eet dan maar wat sardientjes, schat!
Waarom zou je als je er een gewoonte van maakt om de fiets te pakken als je gaat theeleuten, als je de benenwagen neemt als je gaat winkelen en het leuk vindt om in de tuin bezig te zijn? Actief leven zit niet alleen in fanatiek sporten!quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:17 schreef oeke het volgende:
Ik was echt een magere spriet als kind en ik haatte sporten. Lezen en knutselen, dat deed ik.
We kregen elke dag om 3 uur een snoepje met een kopje thee. Uit een doos waar veel verschillende dingen in zaten. Mocht je zelf kiezen.
Ik zal het heel moeilijk vinden om Ko het sporten voor te leven, ik vind het namelijk nog steeds stom.
Ja, daar kan ik me ook al druk om maken. Ik hoop maar dat zijn vader hem dat goed 'voorleeft'. Bij mij had het ook te maken met het feit dat we zoveel verhuisden waardoor ik op een leuke sport zat, eraf moest en weer op een nieuwe sport moest. Dat werkte niet echt mee.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:24 schreef Twinkly het volgende:
Oeh, ik heb hetzelfde oeke, daar maak ik me best wel een beetje druk over. En ik was net zo'n kind, maar dan mollig.
quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:27 schreef Claudia_x het volgende:
Waarom zou je als je er een gewoonte van maakt om de fiets te pakken als je gaat theeleuten, als je de benenwagen neemt als je gaat winkelen en het leuk vindt om in de tuin bezig te zijn? Actief leven zit niet alleen in fanatiek sporten!
Niels' vader is een nog slechter voorbeeld dan ik ben ik bang. Zijn sport is Formule 1 kijkenquote:Op dinsdag 9 november 2010 21:29 schreef oeke het volgende:
[..]
Ja, daar kan ik me ook al druk om maken. Ik hoop maar dat zijn vader hem dat goed 'voorleeft'. Bij mij had het ook te maken met het feit dat we zoveel verhuisden waardoor ik op een leuke sport zat, eraf moest en weer op een nieuwe sport moest. Dat werkte niet echt mee.
Op mijn 15de, na weer een verhuizing, heb ik gewoon alle clubjes, ook muziek, geweigerd. Ik kon het gewoon niet meer, denk ik.
Dus we gaan gewoon niet teveel verhuizen en dan doen we Ko op atletiek.
Hou je met een sapcentrifuge ook niet meer vezels erbij? Oh nee dat is bij een blender waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:31 schreef Claudia_x het volgende:
Mag ik nog een sapjestip geven? Ik heb een sapcentrifuge en daar krijg je onwijs lekker sapjes mee. Daar kun je ook groentes voor gebruiken (gezond!) of een combinatie van fruit en groente.
Daar zit ik echt aan te denken, zo'n ding! Ik heb dus nog nooit groentesapjes gedronken. Wat voor sapcentrifuge heb jij?quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:31 schreef Claudia_x het volgende:
Mag ik nog een sapjestip geven? Ik heb een sapcentrifuge en daar krijg je onwijs lekker sapjes mee. Daar kun je ook groentes voor gebruiken (gezond!) of een combinatie van fruit en groente.
Een sapcentrifuge of een fiets?quote:
Sapcentrifuge.quote:
Wel wat, denk ik, maar uiteindelijk wordt er toch nog best veel gefilterd. Een smoothie gemaakt met de blender is inderdaad ook erg lekker! Maar de sapjes uit de centrifuge, man, wat een smaakexplosie! Ik ben echt geen groentemens maar ik kan ineens lyrisch worden van worteltjessap. En als je een goede centrifuge hebt zijn de sapjes heerlijk luchtig en schuimig.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:33 schreef oeke het volgende:
[..]
Hou je met een sapcentrifuge ook niet meer vezels erbij? Oh nee dat is bij een blender waarschijnlijk.
quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:36 schreef mikoxx het volgende:
En Mefke, als je aan eten denkt is het niet handig om over misselijk zijn na te denken.![]()
Beterschap!
Dat is ook heerlijk. Helaas staat hij hier ook vaak werkeloos.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:38 schreef Claudia_x het volgende:
Wel wat, denk ik, maar uiteindelijk wordt er toch nog best veel gefilterd. Een smoothie gemaakt met de blender is inderdaad ook erg lekker! Maar de sapjes uit de centrifuge, man, wat een smaakexplosie! Ik ben echt geen groentemens maar ik kan ineens lyrisch worden van worteltjessap. En als je een goede centrifuge hebt zijn de sapjes heerlijk luchtig en schuimig.
Een nadeel is dat het een rotwerk is om dat ding elke keer schoon te maken. En het kost allemaal zoveel geld, verse groenten en vers fruit. Je moet er echt een gewoonte van maken om naar de markt of de Turkse groenteboer te gaan en ik merk dat die gewoontes hier ook (nog) niet zijn wat ze zouden moeten zijn.
Hier hetzelfde. Fijn dat er nog een mama is hier die vegetarisch leeft, kunnen we tips uitwisselen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:49 schreef Twinkly het volgende:
Klinkt goed OekeIk geef Niels amandelpasta op brood, dat is ook al zo lekker en super gezond.
Ik geef hem nu veel producten die noten bevatten, zoals gemengde notenpasta en babymuesli door de yoghurt. Omdat we geen vlees eten vind ik het belangrijk dat hij de smaak van noten leert kennen.
Alleen vermalen, anders kunnen ze er in stikken. Vooral met pinda's moet je oppassen, als er een stukje in de keel blijft steken, zorgt een stof die afgescheiden wordt ervoor dat de keel dicht gaat zitten.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:51 schreef mefke79 het volgende:
amandelen mag dus gewoon? En mogen ze nu ook pinda's en andere noten? Kijk, dat soort dingen weet ik dan dus echt niet. We kwamen er net trouwens achter dat Driekus mandarijn lust. Of nou ja, denken we. We vonden restjes in zijn luier.
quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:53 schreef oeke het volgende:
[..]
Hier hetzelfde. Fijn dat er nog een mama is hier die vegetarisch leeft, kunnen we tips uitwisselen.![]()
Niels is lief! Ik vind hem zo leuk als hij lacht en zo ondeugend kijkt!![]()
Oh dat is nog heftiger dan ik dacht!quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:53 schreef Twinkly het volgende:
Alleen vermalen, anders kunnen ze er in stikken. Vooral met pinda's moet je oppassen, als er een stukje in de keel blijft steken, zorgt een stof die afgescheiden wordt ervoor dat de keel dicht gaat zitten.
Ik wil nog wel even benadrukken dat het bij mij vooral kennis over eten is die me interesseert maar dat dat in praktijk uitvoeren niet altijd makkelijk is.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:36 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik zie ook wel een beetje het gevaar van overbewust met eten omgaan en ik heb twee mensen gezien die daar helemaal in doorsloegen. Nou, dat is niet gezond kan ik je wel vertellen.
Wij eten niet principieel vegetarisch, maar het komt er in de praktijk wel vaak op neer, omdat ik zelf geen vleeseter ben. (Ik koos altijd bloemkool als verjaardagsetenquote:Op dinsdag 9 november 2010 21:49 schreef Twinkly het volgende:
Klinkt goed OekeIk geef Niels amandelpasta op brood, dat is ook al zo lekker en super gezond.
Ik geef hem nu veel producten die noten bevatten, zoals gemengde notenpasta en babymuesli door de yoghurt. Omdat we geen vlees eten vind ik het belangrijk dat hij de smaak van noten leert kennen.
Haha. Gisteren kwam je ook al zo lekker uit de hoekquote:Op dinsdag 9 november 2010 22:16 schreef Memmel het volgende:
Worden jullie nou nooit eens moe van dat geneuzel over wat je kleine wel of niet binnen krijgt?
quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:16 schreef Memmel het volgende:
Worden jullie nou nooit eens moe van dat geneuzel over wat je kleine wel of niet binnen krijgt?
Ik? Waar dan?quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:18 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Haha. Gisteren kwam je ook al zo lekker uit de hoek
Ik heb daar geen last van eigenlijk, ik vind het juist wel interessant om te horen/lezen. Het is toch een van de belangrijkere dingen in het leven van een kind van 1-2 jaar. Er zijn niet zoveel andere dingen om over te hebben...quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:16 schreef Memmel het volgende:
Tja uhhh het is toch zo?? Elke keer hetzelfde gewauwel. Doe lekker wat je zelf fijn vindt. Ik rep er geen woord over want dan ben ik in de ogen van sommigen een ontaarde/slechte moeder.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:18 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Haha. Gisteren kwam je ook al zo lekker uit de hoek
Ik voel me niet aangesproken hoor. Ik moet gewoon lachen om die reactie.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:20 schreef Vicky het volgende:
[..]
Tja uhhh het is toch zo?? Elke keer hetzelfde gewauwel. Doe lekker wat je zelf fijn vindt. Ik rep er geen woord over want dan ben ik in de ogen van sommigen een ontaarde/slechte moeder.
Maar hoe moet je anders op ideeën komen als je het er niet over hebt? Daar heb je toch juist een forum voor?quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:20 schreef Vicky het volgende:
[..]
Tja uhhh het is toch zo?? Elke keer hetzelfde gewauwel. Doe lekker wat je zelf fijn vindt. Ik rep er geen woord over want dan ben ik in de ogen van sommigen een ontaarde/slechte moeder.
quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:16 schreef Memmel het volgende:
Ja da's echt niet leuk. Vooral ook omdat het zo waar is...quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:23 schreef oeke het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, anders zou het niet steeds opkomen.
Wel lastig lijkt me om steeds het gevoel te hebben dat anderen je een ontaarde moeder vinden.
Precies. Krentenbollen mensen! Ze geeft haar kind krentenbollen! Die zijn net zo evil als Intertoys. Het is een waar Sodom en Gommora bij Vicky thuis. Echt!quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:24 schreef Memmel het volgende:
[..]
Ja da's echt niet leuk. Vooral ook omdat het zo waar is...
Ja maar Tess is the devil in person...quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:26 schreef m@x het volgende:
[..]
Precies. Krentenbollen mensen! Ze geeft haar kind krentenbollen! Die zijn net zo evil als Intertoys. Het is een waar Sodom en Gommora bij Vicky thuis. Echt!
idd Vicky, ik ben al blij als ik er 's morgens een krentenbol of plakje peperkoek in krijg.... maar dat zal dan ook wel weer niet goed zijn.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:26 schreef Vicky het volgende:
Als je aangeeft blij te zijn dat je kind geen brood eet maat wel een krentenbol krijg je te horen: das nie goed, daar zit te veel suiker in.
Uhh in pyjamapapjes zit ook suiker maar daar wordt geen woord over gerept..
Ik ben zelf ook te zwaar, maar mijn kinderen zijn helemaal prima. Bij Sasha kan je zelfs zijn ribbetjes tellen. (En nee, dat is niet bewust, dat is omdat we gewoon maar wat doen hier zonder vooraf beredeneerde ideeen.)quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:27 schreef Sugarsnap het volgende:
Ik heb ook een beetje een vervelend gevoel overgehouden aan deze discussie. Ik durf nu ook niet meer te zeggen wat Bram op een dag krijgt en dat hij aan de zware kant is. Dat ik zelf ook overgewicht heb, werkt nu natuurlijk ook niet mee.
Ik neem wel wat mee.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:29 schreef Memmel het volgende:
Leuk Oeke, maar dan krijgt ie wel een krentenbol en gewone karvam hoor![]()
Ik geef geen pyjamapapjes. Maar hey, ik ben rigide.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:26 schreef Vicky het volgende:
Als je aangeeft blij te zijn dat je kind geen brood eet maat wel een krentenbol krijg je te horen: das nie goed, daar zit te veel suiker in.
Uhh in pyjamapapjes zit ook suiker maar daar wordt geen woord over gerept..
Ik word bijkans al misselijk van het woord 'papje'quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik geef geen pyjamapapjes. Maar hey, ik ben rigide.
Dat probeerde ik met mijn reactie idd ook een beetje tegen te gaan, want zoals gezegd, ook ik heb moeite met hoe dingen hier soms gebracht en gesteld worden, alleen ik denk niet dat de botte bijl de manier is om dat eens ter sprake te stellen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:37 schreef oeke het volgende:
Jammer wel dat het er na zo'n gesprek zo neerbuigend gedaan moet worden. Alsof wij allemaal zulke omhooggevallen moeders zijn. Daar voel ik me erg schijnheilig door, hoor.
Iedereen geeft duidelijk aan dat het om hun persoonlijke situaties gaat. Bovendien zie ik niet wat er mis is met je ergens in willen verdiepen. Of het nu eten is of ANTM.
Ik zei vanavond tegen P. dat we misschien ook een papje moeten geven. Maar het mocht niet van hem. Moeilijke vaders.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:37 schreef Claudia_x het volgende:
Ik begin een beetje fan te worden van P. Die maffe kledingcombinaties, zijn weerzin tegen auto's, en nu mag Ko ookal geen papje!quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:39 schreef oeke het volgende:
[..]
Ik zei vanavond tegen P. dat we misschien ook een papje moeten geven. Maar het mocht niet van hem. Moeilijke vaders.
Dat snap ik.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:39 schreef Brighteyes het volgende:
Dat probeerde ik met mijn reactie idd ook een beetje tegen te gaan, want zoals gezegd, ook ik heb moeite met hoe dingen hier soms gebracht en gesteld worden, alleen ik denk niet dat de botte bijl de manier is om dat eens ter sprake te stellen.
Ik las Frigide. Sorry.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Om het nog vager te maken, Ko kreeg voor het slapen gaan wel een boterham met pindakaas en een glas rijstemelk.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:41 schreef Claudia_x het volgende:
Ik begin een beetje fan te worden van P. Die maffe kledingcombinaties, zijn weerzin tegen auto's, en nu mag Ko ookal geen papje!
Ja dat, volgens mij lopen hier geen dreumesjes rond van 40 kilo!quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:42 schreef mefke79 het volgende:
he, zit ik nou een compleet andere discussie te lezen ofzo ? Het ging mij om de kinderen die echt veel en veel te zwaar zijn, niet om wie wel of geen goede moeder is. Driekus eet ook krentebollen als dat zo uitkomt en ik geef ook knijpfruit omdat dat handig is, dat maakt me toch geen slechte moeder?
Echt, ik snap er niets van.
Oja en dat je noten moet malen snap ik, ik dacht alleen dat het dan nog niet mocht
Van mij uit gezien ging het gesprek inderdaad over overgewicht en hoe daarmee om te gaan. En van mij uit ging het ook over wat je dan het liefst zou willen., in een ideale wereld zeg maar.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:42 schreef Memmel het volgende:
Ik vind degenen die volledig voor gezond gaan niet omhooggevallen en degenen die voor anders gaan niet ontaard. Maar er ontstaat al snel een controverse tussen gezond en, dus, niet gezond. En daarmee wordt soms gesuggereerd dat als het niet 100% ok is, je niet goed voor je kind zou zorgen. En als dát gezegd wordt, volgt vaak de mededeling: 'oh maar mijn kind krijgt ook wel eens een koekje hoor en water met een druppie diksap!' En dan denk ik: ....laat maar.
euhm 17 maanden denk ik?quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:56 schreef oeke het volgende:
Hier ook Fokwet, ik geloof dat de 17-weken sprong vandaag was.![]()
Wat moest mijn jongetje huilen en sippen. Ik had echt moeite er goed mee om te gaan, mijn geduld was korter dan zijn huilen.![]()
Duh, ben geloof ik toch wat van slag.quote:
Da's het voordeel aan een stevig kind.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:56 schreef Sugarsnap het volgende:
Hier schijnt er vandaag echt helemaal niets in te gaan, zelfs een koekje () ging er vanmiddag niet eens in.
Maar gelukkig kan hij het lijden...
Kun je nagaan hoe moeders zich voelen die overtuigd zijn van hun kwaliteiten zich voelen als ze hier lezen dat ze hun kind bekant aan het vergiftigen zijn met krentenbollen en sinaasappelsap.quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Da's het voordeel aan een stevig kind.![]()
Mijn schoonmoeder maakte me vanavond nog wel even ongerust door te bellen om te melden dat hij één (!) droge luier had vandaag en te vragen of hij wel genoeg vocht binnenkrijgt. Stom is dat eigenlijk. Ik weet dat het wel goed zit maar daar laat ik me dan toch door van m'n stuk brengen.
Welnee, er wordt juist ontzettend genuanceerd om maar te voorkomen dat iemand aanstoot kan nemen aan een uitspraak. Ik begrijp best dat het een gevoelig punt is, daarom ageerde ik ook tegen labels als 'verwaarlozing' en 'kindermishandeling'. Er wordt wel benadrukt dat 'ach, eens een keertje moet kunnen' al gauw aantikt.quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:12 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik ben het met Memmel eens, er wordt gedaan of je totaal onverantwoord bezig bent als je je kind eens een krentenbol geeft.
En wat was mijn nuance daarop? Van een keer sinaasappelsap krijgt je kind heus geen diabetes, maar het is beter er geen gewoonte van te maken. Daar gaf ik ook duidelijke redenen voor (nuance op nuance) en ik kwam met alternatieven (constructief meedenken).quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:22 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik vind niet dat er genuanceerd wordt.
Als mensen al bezorgd zijn omdat hun kind sinaasappelsap heeft gedronken vraag ik me af hoe hoog de lat lijkt te liggen.
Vind je het ook spannend hoe hij straks met de baby om zal gaan? Het blijft een groot raadsel. We hadden Ivan pas mee op kraambezoek en hij was ontzettend lief voor de baby daar. Dat deed me erg deugd.quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:16 schreef Sugarsnap het volgende:
We proberen Bram wel overal in te betrekken, hebben het regelmatig over zijn broertje of zusje, hij gaat gewoon mee naar de verloskundige, enz. Op het kdv laten ze hem ook lekker met de allerkleinsten spelen. Volgens de meiden is hij zo voorzichtig en lief voor ze.
Ik vind het enorm spannend, ben dan ook bang dat hij echt jaloers kan gaan worden. Maar hij schijnt wel door te hebben dat hij voor de wilde stoeispelletjes op dit moment bij papa moet zijn en het rustig tv kijken of boekje lezen bij mij.quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vind je het ook spannend hoe hij straks met de baby om zal gaan? Het blijft een groot raadsel. We hadden Ivan pas mee op kraambezoek en hij was ontzettend lief voor de baby daar. Dat deed me erg deugd.
Tegelijkertijd had ik het volstrekt begrijpelijk gevonden als hij roekelozer was geweest. Hij is nog niet oud genoeg om te begrijpen dat hij mij met bepaalde dingen pijn doet, dus waarom zou hij wel begrijpen dat hij voorzichtig moet doen met een baby? Van honden zeggen ze dat ze onbewust en als vanzelfsprekend voorzichtiger omgaan met jongere honden. Ik vraag me wel eens af of dat bij mensen net zo werkt. Als ik de dreumes- en peuterverhalen her en der mag geloven is die theorie niet houdbaar.
slechts een woord hiervoor, AMENquote:Op woensdag 10 november 2010 08:46 schreef debuurvrouw het volgende:
zo, over al dat "gezond" ik ben toen ik uit huis ging 20 kilo aangekomen. Zo ook mijn zussen. Reden? wij zijn met linksomgeroerde yoghurt, gierstsoufflé, en sojabrokken opgevoed oh, en zelfgebakken zuurdesembrood waarmee je na één dag al iemand kon doodgooien.. Nóóit chips, mijn moeder gooide mijn Sint Maarten snoep weg () we kregen enkel water of idd een drupje diksap.
Und jawohl, ál die verboden vruchten, waar je dus niet mee hebt leren omgaan, die zijn er wel gewoon als je "los" mag.
Dus leer ik mijn kinderen om keuzes te maken uit álles wat er nu is. Dat het heerlijk is om op school een kaasbroodje te kopen, maar elke dag niet zo verstandig. voeder ik ze gewoon knakworst en krentebollen (waarvoor ik mijzelf dagelijks sweepslagen geef hoor, don't worry) en krijgen ze ook wel eens yogi mee naar de overblijf.
Wat ik níet doe is eisen dat ze hun bord leeg eten. Als ze na een halve boterham vol zitten mag de rest blijven liggen. Ik heb zelf ook wel eens een dag dat het niet lekker valt, eten. Ze krijgen elke dag twee snoepjes, uit te kiezen uit een royaal gevulde trommel en een koekje, bij de thee (met suiker!) of ranja. en weet je, ze doseren het eten heel goed nu, weten keuzes te maken en zo hoop ik dat ze later ook bestand zijn tegen het bombardement aan eten wat je buiten opgedrongen wordt.
ook leer ik ze koken, zonder en met pakje. Ik hoef geen halve heiligen af te leveren hoor.
nee, ik was niet bezorgd, vroeg me gewoon af of het mocht. Driekus wil weinig anders dan water, ik weet dat er veel suiker in sap zit, dan is het toch niet raar om je af te vragen wat vers sap bevat?quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:22 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik vind niet dat er genuanceerd wordt.
Als mensen al bezorgd zijn omdat hun kind sinaasappelsap heeft gedronken vraag ik me af hoe hoog de lat lijkt te liggen.
Ow wat liefquote:Op woensdag 10 november 2010 09:34 schreef Sorbootje het volgende:
Jee... ik ga een hele nacht slapen en ik kom terug...gaat het nog steeds over hetzelfde onderwerp. Ik heb er niet echt meer iets aan toe te voegen.
Moest gisteravond zo lachen om mijn smurfje. Ik bracht haar naar bed en toen ik de kamer verliet zwaaide ze en riep ze DOEI!
En nu is DOEI helemaal hip.
Ze heeft vandaag DOEI geroepen tegen haar bedje, tegen haar papa, tegen de poezen en tegen mij. En dan dat zwaaiende handje erbij
Komt die verdraaide krentenbol weer aan. Dat was ik en Senna was 8 maanden en we hadden andere afspraken. Klaar met die krentenbol, please.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:07 schreef debuurvrouw het volgende:
nou, bij mijn oudste was ik ook zo'n rijstewafel freak.tot ik merkte dat hij al op de peuterzaal zijn vriendjes uitzocht op snoepjespotentie.Tuurlijk geef je gezonde voeding, tuurlijk ga je niet gelijk handen vol snoep uitdelen.
Maar van de rel raken van een verdwaalde krentebol of een glaasje sinaasappelsap? Ik bedoel, als het nou cola was... Ik denk dat je met dat hele strikte, nee mijn kind mág dat niet ook al bij jonge kinderen verboden vruchten maakt.
Door het zo nu en dan toe te staan, er samen van te genieten, gaat de angel er een beetje uit. Uiteraard is de basisvoeding gewoon gezond. Maar de extra's moet je je kinderen óók leren.
Het lijkt hier soms wel een wedstrijd "meest verantwoorde ouder"en dat voelt soms erg denigrerend. Iedereen heeft het allerbeste met zijn kind voor. Sommigen zijn slecht geinformeerd. En elkaar informeren is goed. Maar op de rem staan bij doorslaan ook.
quote:Op woensdag 10 november 2010 09:34 schreef Sorbootje het volgende:
Jee... ik ga een hele nacht slapen en ik kom terug...gaat het nog steeds over hetzelfde onderwerp. Ik heb er niet echt meer iets aan toe te voegen.
Moest gisteravond zo lachen om mijn smurfje. Ik bracht haar naar bed en toen ik de kamer verliet zwaaide ze en riep ze DOEI!
En nu is DOEI helemaal hip.
Ze heeft vandaag DOEI geroepen tegen haar bedje, tegen haar papa, tegen de poezen en tegen mij. En dan dat zwaaiende handje erbij
Ik niet, maar Anna vond het toen ze 1 was wel erg leuk om te zien. Ik weet niet hoe Morris erop zou reageren.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:44 schreef Estrys het volgende:
Gaan er nog mensen met hun dreumessen naar een sinterklaasintocht? Ik zit nog te twijfelen. Hij snapt er niks van maar ja, het is wel weer leuk met andere kindjes en zo. En een beetje bonding met onze nieuwe woonplaats, leek me ook niet weg.
Nou ja, met de binnenkomer "gewauwel" maak je wel een negatieve statement, zou je kunnen zeggenquote:Op woensdag 10 november 2010 09:48 schreef Memmel het volgende:
[..]
Ik niet, maar Anna vond het toen ze 1 was wel erg leuk om te zien. Ik weet niet hoe Morris erop zou reageren.
Ik doe het nu niet omdat Anna anders echt niet meer ophoudt met zeuren over waar Klaasje zich op dat moment van de dag bevindt.
En Miss_Sly, het gaat niet om jouw krentenbol specifiek. Zie de krentenbol maar als symbool voor de hele discussie.
En ik heb niemand veroordeeld over het al dan niet gezond voeden van de kinderen. Ik heb me alleen bijzonder gestoord aan de zendingsdrang die er steeds van uit gaat.
Als ik hier steeds maar weer zou komen verkondigen hoe geweldig het was toen Morris zijn eerste frikandel speciaal naar binnen schoof en dat ik nooooit had verwacht dat ie daar zó van zou genieten, zouden anderen ook gek worden van mij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |