abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88530982
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:41 schreef debuurvrouw het volgende:
nou, dát was voor mij een eye-opener! Dat een pakje yogi en een pakje sultana samen de voor één dag aanbevolen calorieen hebben voor kinderen. :o
:o Ik zag wel een paar jaar geleden dat er in cola evenveel suiker zat als ik Fristi. Schrok ik ook erg van :X
pi_88531002
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:39 schreef Twinkly het volgende: Als je dat dan ook nog op de televisie gaat zitten showen, dat kind was zich ondertussen enorm aan het volstouwen met junk food, vind ik dat wel wreed.
Dat is het ook ja, dat je je kind dan ook nog in zo'n freak-show op laat draven. :{
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  dinsdag 9 november 2010 @ 20:45:37 #103
108648 cattie
lieve moeder
pi_88531042
Je hebt dik, dikker en dikst. En ergens zit wel een verschuiving richting kinderverwaarlozing. Hoog gewicht en onvoldoende hulp accepteren kan ook een reden zijn voor ondertoezichtstelling. Omdat de ontwikkeling van het kind in gevaar komt.

Soms vind ik het wel een uitdaging om fee gezond voedsel te geven. Zeker met broodbeleg. Ik vind het prima dat Ive een boterham met chocovlokken krijgt, maar wat dan te doen met Fee. Nu hebben we het zo opgelost dat de vlokken pas op tafel komen als beiden minstens 1 boterham met iets hartigs erop hebben gegeten. En zo zoek ik mijn weg. Fee heeft trouwens een prima gewicht.
  dinsdag 9 november 2010 @ 20:46:47 #104
108648 cattie
lieve moeder
pi_88531087
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:44 schreef Stiemie het volgende:

[..]

:o Ik zag wel een paar jaar geleden dat er in cola evenveel suiker zat als ik Fristi. Schrok ik ook erg van :X
Dat zijn best schokkende cijfers. ben ik blij dat mijn kinderen water prima vinden, of anders wat aangelegd appelsap.
pi_88531181
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:33 schreef miss_sly het volgende:
Ik snap wel wat je bedoelt te zeggen, Claudia, maar die kinderen waar het hier over gaat, die hebben op 3-4 jarige leeftijd al tientallen kilo's overgewicht. En dat is toch echt iets heel anders. En kinderen die zich volproppen (letterlijk!) met hamburgers, chips, snoep, frisdrank, patat, worstjes, etc, de hele dag door, daar kunnen ouders imo echt wel iets aan doen. Ik vind dat bij een kind van 3 toch echt iets heel anders dan bij grotere kinderen. Bovendien was jij wel in een andere tijd jong dan deze kinderen.
Dat is zeker waar. Ik heb het er ook veel met mijn ouders over gehad en achteraf zien ze ook wel in dat ze het niet goed aanpakten. Maar je moet ook begrijpen dat de constatering dat je kind te dik is door wat jij doet niet zo heel makkelijk te maken is. Allereerst is je kind niet van de ene op dag andere dag dik; dat gaat geleidelijk. Bovendien zijn er aanvangsverschillen. Ivan is bijvoorbeeld een behoorlijk stevig kind terwijl hij écht volstrekt normaal eet. En tja, veel ouders van wat oudere kinderen maken zichzelf wijs dat hun kind niet heel abormaal eet maar precies zoals andere kinderen, allen wordt hun kind er toevallig dik van (aanleg!).

Dat laatste fenomeen zie je ook veel bij volwassenen. Er is onderzoek gedaan naar mensen die van zichzelf beweren dat ze minder eten dan bijvoorbeeld vriendin X terwijl zij dik/stevig zijn en vriendin X heel slank is. Toen ze die mensen vroegen een eetdagboek bij te houden bleek dat ze wel degelijk meer calorieen binnenkregen dan de slankere mensen (die vaak van zichzelf zeiden dat ze niet op hun eten letten en kunnen eten wat ze willen). Het is klaarblijkelijk niet zo eenvoudig om (1) vast te stellen wat een normaal eetpatroon is en (2) om je ervan bewust te zijn wat je zelf allemaal eet.

Wat ik er maar mee wil zeggen is dat het niet zozeer om slechte intenties gaat (integendeel!) maar om onwetendheid.

quote:
De aandacht voor (gezonde) voeding en bewegen is tegenwoordig toch veel groter. Sonja Bakker is inderdaad geen goede dieet, maar het feit dat ze zo populair is, geeft wel aan dat in deze tijd gewicht en gezondheid in de belangstelling staan. Kijk ook maar naar de diverse spotjes en instanties als het voedingscentrum.
En tegelijkertijd is er alle ruimte voor zo'n misleidende reclame voor Liga Milkbreak waar iemand als Irene Moors (!) aan meewerkt terwijl ze opgevoerd wordt als zorgzame moeder. Dat laat denk ik wel zien dat er nog een lange weg te gaan is wat bewustwording betreft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 9 november 2010 @ 20:52:11 #106
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_88531310
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:44 schreef oeke het volgende:

[..]

Dat is het ook ja, dat je je kind dan ook nog in zo'n freak-show op laat draven. :{
Maar het probleem is dan ook dat het voor veel mensen de enige manier van hulp vragen is. 'Heeft u een dochter met een kind van 70 kilo met 9 maanden (stel), bel dan snel de Maury Show'. Ze bieden hulp aan, maar allereerst moet het kind wel op dezelfde manier tentoongesteld worden, zonder shirt, met hamburgers en vooral de lippen aflikken enzo. Sensatie sells, en dan krijgt moeder na de show de hulp die ze graag wilde. Of de aandacht. Of haar gelijk. Of niet. Dat weet je niet, maar als 'kandidaat' voor zo'n show wordt je natuurlijk wel helemaal getrained dat het er leuk en vermakelijk uitziet...
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_88531315
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:39 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb het natuurlijk ook niet over die extreme gevallen uit dat filmpje. Meer over de 'gewoon' te dikke kinderen in NL. Ik wil het zéker niet goedpraten, ik vind alleen dat het niet altijd mishandeling genoemd kan worden. Dat gaat me te ver.
We moeten ook niet doen alsof dit vooral een probleem is dat bij extreme gevallen hoort. Het nare is dat het zo'n alledaags probleem aan het worden is. Ik ben wel met 60 kg overgewicht (!) mijn puberteit uitgekomen en dat is veel te veel en onaanvaardbaar voor een goede gezondheid. Als ikzelf niet ingegrepen had was ik bovendien vast nog veel zwaarder geworden in mijn volwassen leven.
pi_88531351
Ik ben het trouwens wel heel erg met Claudia eens dat veel mensen niet meer weten wat gezond eten is. (kom ik weer met mijn boek! :P )

Die reclame is trouwens net zoiets als dat er in Ballorig geen gezond kruimeltje te vinden was, terwijl je niet je meegebrachte voedsel mag eten. Waardoor je als ouder zou kunnen denken dat ijs, patat en fristi hele normale dingen zijn voor je dreumes.
pi_88531375
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:46 schreef cattie het volgende:

[..]

Dat zijn best schokkende cijfers. ben ik blij dat mijn kinderen water prima vinden, of anders wat aangelegd appelsap.
Hier is ook geen fristi in huis hoor, maar als je ergens wat gaat drinken en ze zien een kind dan krijg je meteen de vraag: "en jij wil zeker wel fristi he?" Nou mag ze dat soms, maar dus zeker niet thuis en het ligt er ook aan wat ze erbij eet. Dus geen friet en fristi bijvoorbeeld.
  dinsdag 9 november 2010 @ 20:55:08 #110
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88531446
Oef... wat is hier een heftige discussie over dik zijn/worden en wie dan veranwoordelijk is zeg. Ik vind t ook vrij heftig om dan te spreken van 'kindermishandeling' of 'verwaarlozing'. Feit blijft wel dat ouders in de eerste plaats verantwoordenlijk zijn voor een jong kind. Maar, come on, ieder kind krijgt toch best wel eens een schuimbanaantje of een paar nibbits ofzo? Of ben ik zo'n ontaarde moeder :o
pi_88531462
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:53 schreef oeke het volgende:
Ik ben het trouwens wel heel erg met Claudia eens dat veel mensen niet meer weten wat gezond eten is. (kom ik weer met mijn boek! :P )

Die reclame is trouwens net zoiets als dat er in Ballorig geen gezond kruimeltje te vinden was, terwijl je niet je meegebrachte voedsel mag eten. Waardoor je als ouder zou kunnen denken dat ijs, patat en fristi hele normale dingen zijn voor je dreumes.
Ja erg he? Probeer ook eens een normaal kindermenu te vinden. Blijkbaar horen kinderen altijd friet, kroketten, kipnuggets en appelmoes te eten. Als je dan gewoon een normaal gerecht besteld, maar dan een halve portie, krijg je soms hele rare blikken...
pi_88531465
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:52 schreef Basboussa het volgende:
Maar het probleem is dan ook dat het voor veel mensen de enige manier van hulp vragen is. 'Heeft u een dochter met een kind van 70 kilo met 9 maanden (stel), bel dan snel de Maury Show'. Ze bieden hulp aan, maar allereerst moet het kind wel op dezelfde manier tentoongesteld worden, zonder shirt, met hamburgers en vooral de lippen aflikken enzo. Sensatie sells, en dan krijgt moeder na de show de hulp die ze graag wilde. Of de aandacht. Of haar gelijk. Of niet. Dat weet je niet, maar als 'kandidaat' voor zo'n show wordt je natuurlijk wel helemaal getrained dat het er leuk en vermakelijk uitziet...
En dat vraag ik me dan weer af. Krijgt zo'n gezin uiteindelijk echt hulp?

Nog een ander schokkend ding vond ik trouwens dat er in Fristi een bestanddeel zit dat ze hebben gevonden in de zoektocht naar insectenverdelger. :{
pi_88531480
maar Claudia, mensen die zich bewust zijn van de misleiding van Irene Moors zijn ook net de mensen die bewuster met hun kinderen bezig zijn. En ik vond van mezelf dat ik het ook best aardig wist, tot de dietiste me er op wees dat ik ook klassieke fouten maakte (vruchtensap, vette kaas etc). Maar, zien wij ons kind veel aankomen, dan zullen wij eerder ingrijpen dan mensen die er minder bewust mee bezig zijn.
En tuurlijk, er is nu veel meer aandacht voor gezond en goed eten. Helaas, Sonja Bakker hoort daar niet bij. En als je dan bijvoorbeeld in het tweede streepje hoort dat iemand zonder deskundige begeleiding aan een dieet begint waarbij je nauwelijks mag eten, dan denk ik bij mezelf: je kan ook doorslaan naar de andere kant.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  Moderator dinsdag 9 november 2010 @ 20:56:20 #114
5428 crew  miss_sly
pi_88531499
Wat mij betreft ging het inderdaad over die extreem dikke kinderen zoals uit dat filmpje als ik het heb over kindermishandeling!

Ik weet zeker wel hoe het werkt. Ik ben zelf ook niet slank, en behalve mijn moeder, zijn we dat geen van allen. Mijn broertje is zelfs ronduit dik. Overgewicht sluipt er vaak langzaam in, inderdaad. En gezonde voeding en beweging is een lastig iets. Het kan ook individueel inderdaad veel verschil maken.

Ik moet zeggen dat wat dat betreft moeder zijn voor mij ook verandering heeft gebracht. Ik ben me niet alleen bewust van wat Senna eet, maar ook veel meer van wat ik zelf eet. En wat ik wel en niet wil voor haar, en wat ik dus zal moeten veranderen als ik iets voor haar niet of anders wil. Ik snap best dat lang niet alle ouders op dezelfde bewuste manier bezig zijn moet opvoeden en voeding voor hun kind, maar zoals de kinderen uit dat filmpje vind ik echt niet meer "minder bewust" maar ronduit fout.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 9 november 2010 @ 20:56:27 #115
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88531508
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:53 schreef Stiemie het volgende:

[..]

Hier is ook geen fristi in huis hoor, maar als je ergens wat gaat drinken en ze zien een kind dan krijg je meteen de vraag: "en jij wil zeker wel fristi he?" Nou mag ze dat soms, maar dus zeker niet thuis en het ligt er ook aan wat ze erbij eet. Dus geen friet en fristi bijvoorbeeld.
Maar Stiemie, het is toch voor een keer helemaal niet zo erg? Ik doe daar niet zo moeilijk over hoor (al is friet en fristi nu nog wel een beetje een heftige combi voor mijn heren ;)) Maar wat ik bedoel te zeggen is: als je dat wél een keertje zou toestaan, dan maakt je dat echt geen slechte mama hoor, vind ik dan :)
pi_88531597
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:56 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Maar Stiemie, het is toch voor een keer helemaal niet zo erg? Ik doe daar niet zo moeilijk over hoor (al is friet en fristi nu nog wel een beetje een heftige combi voor mijn heren ;)) Maar wat ik bedoel te zeggen is: als je dat wél een keertje zou toestaan, dan maakt je dat echt geen slechte mama hoor, vind ik dan :)
Oh nee voor een keertje is het helemaal niet erg. Maar gewoon dat het normaal gevonden wordt dat kinderen alleen dat willen. Dat er geen gezonde optie is. Die van mij houdt helemaal niet zo van patat, dus bestellen we vaak een halve portie pasta en dat is dus blijkbaar vreemd in een restaurant. :)
  dinsdag 9 november 2010 @ 20:59:19 #117
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88531626
Oh maar Oeke, bewust eten, oke, maar als je alles zou gaan napluizen zijn er volgens mij legio dingen die je niet meer wilt eten hoor. Alles met mate, dat is mijn credo. Daarnaast blijft bewegen en buiten spelen voor mij nummer 1. Dat vind ik wel hartstikke belangrijk. Iedere dag een frisse neus, weer of geen weer. Maar qua eten, ben ik niet zo heel moeilijk.... Tuurlijk, iedere dag fruit en iedere dag groente, maar als tussendoortje krijgen de heren best wel eens een schuimbanaantje of rozijntjes.
pi_88531647
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:55 schreef mikoxx het volgende:
Oef... wat is hier een heftige discussie over dik zijn/worden en wie dan veranwoordelijk is zeg. Ik vind t ook vrij heftig om dan te spreken van 'kindermishandeling' of 'verwaarlozing'. Feit blijft wel dat ouders in de eerste plaats verantwoordenlijk zijn voor een jong kind. Maar, come on, ieder kind krijgt toch best wel eens een schuimbanaantje of een paar nibbits ofzo? Of ben ik zo'n ontaarde moeder :o
Eerlijk? Mijn kind krijgt dat niet nee. Hij is nog geen 2 jaar oud, waarom zou ik hem dat geven als een mandarijn net zo welkom is. Of een glas water?
Ik las hier laatst ook dat iemand zei dat haar kind altijd sap kon krijgen als het dorst had. Maar sap is een enorme dikmaker. Ik schrik daar wel van hoor.
pi_88531649
Mikoxx, tuurlijk ben je dan geen slechte moeder! Ik weet niet wie het eerder zijn, maar alles verbieden heeft ook geen zin. Dan krijg je van die kinderen die buiten het zicht van hun ouders alles proberen en eten. Ook niet de bedoeling.

En ik vind het ook lastig om de grens te leggen tussen wel of geen kindermishandeling, maar wat mij betreft is er echt een vorm van mishandeling in te veel eten geven. Bij ons in het ziekenhuis is een speciale behandelclub voor dikke kinderen. En, geheel terecht, wordt daar niet alleen het kind behandelt, maar zeker ook het gezin. Het is immers het kind dat eet, maar de ouders die het eten kopen.
  Moderator dinsdag 9 november 2010 @ 21:00:04 #120
5428 crew  miss_sly
pi_88531658
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:56 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Nee, dat klopt. Probleem is alleen dat je heel wat "voor die ene keer" tegenkomt, vind ik. En vaak omdat vooral omdat een ander vindt dat het "deze ene keer" toch wel kan en dat het zielig is als ze het niet krijgen.

Senna is nog hartstikke gek op fruit, rijstwafels, rozijntjes, soepstengels, crackertje met geitenkaas. Is ze dan een zielig kindje als dat haar lekkers is? En is ze dan zielig als ze voorlopig nog geen spekjes, dropjes, chocolade krijgt? Ik vind van niet, andere mensen vinden van wel. En dus moet je op iedere verjaardag gaan verdedigen dat je kind dat doosje rozijntjes heelrijk vindt, dus echt geen spekjes hoeft.
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:01:00 #121
108648 cattie
lieve moeder
pi_88531701
Mikoxx, Fee en Ive eten ook wel eens wat ongezonds. Snoep niet, maar bv wel biscuitjes en in het weekend 1 middag een klein bakje chips. Fee is gek op druiven, dat is haar snoep.* cattie
pi_88531762
Oh Mikoxx, ik vind je natuurlijk geen ontaarde moeder. Dat is altijd zo'n term waar ik niks mee kan. Je doet het op jouw manier en ik op mijn manier. Prima toch? :)
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:03:57 #123
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88531845
Miss, en daarin sta ik vierkant achter je! Want soms lijkt het gek te zijn als je kind voorkeur heeft voor gezond. Dat ben ik helemaal met je eens. Alsof je je kind van alles verbiedt, en hem/haar alleen dingen geeft die hij/zij juist niet lekker vindt ofzo. En de tussendoortjes die jij noemt gaan er hier ook in als zoete koek. Zo had oma van die fruitreepjes (van danone ?) gekocht, die leken haar oz lekker voor de jongens. Hmhm.... ik houd daar dus niet zo van, fruit is fruit en volgens mij haal je dat niet uit zo'n koekje. Daar zitten volgens mij alleen maar overbodige hulpstoffen in, maar goed. De heren hadden een duidelijke voorkeur hoor: vers fruit en dat koekje eet je zelf maar op. :X

Wat ik bedoelde te zeggen; als wij onze kindjes gaan leren om overal op te gaan letten, op wat er wel of niet in zit qua suikers of dikmaker of whatever, dat dat ook geen gezond eetpatroon gaat opleveren. Ik heb (helaas) van heel dichtbij meegemaakt wat anorexia met je doet en wat dat met je omgeving doet. En dat wens je echt niemand toe, geloof mij.
pi_88531850
o, gelukkig heb ik me nog nooit hoeven verdedigen dat Driekus iets niet mag. Ik heb misschien ook geluk, Driekus geeft gewoon niets om zoet. Hij heeft liever andere smaken. Ik heb een keer een stukje spek gegeven, hoeft ie niet. Drop begin ik niet aan. Hij heeft bijvoorbeeld wel een keer een likje van mijn ijsje of lollie gehad, maar daar blijft het dan ook bij. Maar ja, als ik me dan moet verdedigen dan doe ik dat maar. Ik heb gewoon altijd soepstengels bij, die lust ie altijd.
Oja, vraagje: vers sap, kan dat wel kwaad? Driekus heeft dit weekend vers geperste sinaasappelsap gejat van het buurjochie. Hij vond het heerlijk, was een beetje zuur natuurlijk. Maar zit daar dan ook veel suiker in?
pi_88531857
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nee, dat klopt. Probleem is alleen dat je heel wat "voor die ene keer" tegenkomt, vind ik. En vaak omdat vooral omdat een ander vindt dat het "deze ene keer" toch wel kan en dat het zielig is als ze het niet krijgen.

Senna is nog hartstikke gek op fruit, rijstwafels, rozijntjes, soepstengels, crackertje met geitenkaas. Is ze dan een zielig kindje als dat haar lekkers is? En is ze dan zielig als ze voorlopig nog geen spekjes, dropjes, chocolade krijgt? Ik vind van niet, andere mensen vinden van wel. En dus moet je op iedere verjaardag gaan verdedigen dat je kind dat doosje rozijntjes heelrijk vindt, dus echt geen spekjes hoeft.
Precies. Zolang Lente geniet van gezonde dingen, zie ik geen reden om haar ongezonde dingen aan te bieden.

Mijn moeder was precies zo, ik heb tot m'n zesde schat ik nooit gesnoept en ben echt geen moment zielig geweest. Ik had geen idee wat ik miste en was erg blij met een mandarijntje of een appeltje.
pi_88531872
Claudia, ik heb die ervaring dus anders gehad dan jij. Ik was een dik kind, dikke tiener en een nog dikkere volwassene. Mijn ouders hadden dat heel goed door (want, commentaar genoeg) maar ze hielpen me niet, schoven me steeds eten voor. Dus ja, ik persoonlijk, vind het kindermishandeling wanneer je je kind laat overeten en volstopt met slecht voedsel. Ik begrijp je wel, en je gevoel (denk ik) ook, maar ik zie het anders. En natuurlijk bedoel ik niet elk stevig kind, of een wat dikkig kind. Maar zeker wel de kinderen die op hun 3e al 50 kilo wegen, ik vind dat echt niet kunnen.

Het is absoluut waar dat veel mensen niet weten wat gezond is en wat niet. Ik weet zelf ook niet alles, maar ik vind dat je als ouder de taak hebt om je daarin toch iets te verdiepen. Tuurlijk eten mijn kinderen ook hagelslag op brood, maar niet op elke boterham. En ze eten ook wel eens patat, of 2 dagen geen groenten. Volgens mij kennen we dat allemaal.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:04:33 #127
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88531880
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:02 schreef oeke het volgende:
Oh Mikoxx, ik vind je natuurlijk geen ontaarde moeder. Dat is altijd zo'n term waar ik niks mee kan. Je doet het op jouw manier en ik op mijn manier. Prima toch? :)
:* Oeke, zo bedoelde ik het niet hoor. Niet naar jou, naar niemand... :*
pi_88531881
Het allermoeilijkst vind ik dat miss, dat eeuwige uitleggen dat het helemaal niet erg is dat ze een doosje krentjes eet in plaats van chips ofzo. En ja Esmee krijgt ook wel eens wat snoeperigs. Vanmiddag pepernoten gebakkken met Linde... tsja die kan ik ook moeilijk achter haar rug gaan opeten. Dus ze krijgen er allebei een paar, en dat is het dan. Verder nemen ze maar een mandarijntje want dat vinden ze ook heerlijk :)
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:05:22 #129
108648 cattie
lieve moeder
pi_88531910
Volgens mij is het ook gewoon lastig om een grens te stellen. Een keer friet met fristi is oké. Maar wat is een keer? 1x per jaar? 1x per maand? 1x per week? Daar heeft iedereen ook een andere mening over.
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:05:40 #130
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88531922
Dat dus Stiemie.... :Y)
pi_88531967
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:05 schreef cattie het volgende:
Volgens mij is het ook gewoon lastig om een grens te stellen. Een keer friet met fristi is oké. Maar wat is een keer? 1x per jaar? 1x per maand? 1x per week? Daar heeft iedereen ook een andere mening over.
Ja dat oma 1 ze op 1e kerstdag volstopt met chocolade en snoepjes enzo want "het is maar 1x kerst!" Helaas denkt oma 2 daar op 2e kerstdag dan net zo over :D
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:07:33 #132
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88532010
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:05 schreef cattie het volgende:
Dat klopt, en er zijn ook grenzen. Kinderen worden gevolgd hoor, eerst door het cb, later door de schoolarts. En ook de schoolarts houdt gewicht in de gaten. Als ouder moet je de grens bepalen, en hulp inschakelen als je daar moeite mee hebt. Het is lastig voor hulpverleners om te bepalen wanneer zij in moeten stappen, want als zij signaleren is het vaak al (te) laat.
Dat je je dikke kind op tv showt, dat kan ik niet snappen. Maar goed, da's mijn mening.
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:07:46 #133
108648 cattie
lieve moeder
pi_88532019
Oh ja, oma's en chocola, breek me de bek niet open..
pi_88532037
En als ze groter worden, wordt het alleen maar moeilijker. Want je moet zelf dan ook gewoon goed opletten. Als Esmee in de box zit, stop je zelf makkelijk even een dropje in je mond. Maar Linde heeft dat natuurlijk meteen door :')
pi_88532043
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:03 schreef mikoxx het volgende:
Miss, en daarin sta ik vierkant achter je! Want soms lijkt het gek te zijn als je kind voorkeur heeft voor gezond. Dat ben ik helemaal met je eens. Alsof je je kind van alles verbiedt, en hem/haar alleen dingen geeft die hij/zij juist niet lekker vindt ofzo. En de tussendoortjes die jij noemt gaan er hier ook in als zoete koek. Zo had oma van die fruitreepjes (van danone ?) gekocht, die leken haar oz lekker voor de jongens. Hmhm.... ik houd daar dus niet zo van, fruit is fruit en volgens mij haal je dat niet uit zo'n koekje. Daar zitten volgens mij alleen maar overbodige hulpstoffen in, maar goed. De heren hadden een duidelijke voorkeur hoor: vers fruit en dat koekje eet je zelf maar op. :X

Wat ik bedoelde te zeggen; als wij onze kindjes gaan leren om overal op te gaan letten, op wat er wel of niet in zit qua suikers of dikmaker of whatever, dat dat ook geen gezond eetpatroon gaat opleveren. Ik heb (helaas) van heel dichtbij meegemaakt wat anorexia met je doet en wat dat met je omgeving doet. En dat wens je echt niemand toe, geloof mij.
Da's wel weer het andere uiterste natuurlijk. Wij snoepen ook nauwelijks. En da's niet omdat we dagelijks calorieen tellen, maar simpelweg omdat we geen snoep in huis halen. Wel fruit. Dus als we 's avonds trek krijgen, pakken we een bakje druiven. We leren Lente hiermee niet om 'overal op te letten' maar om gewoon gezond te snacken. Ik denk dat het belangrijk is om daar een gewoonte van maken en 'voor te leven' (is ie weer ;)) Ik geloof niet dat je dara anorexia mee kweekt, hoor.
pi_88532076
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:03 schreef mikoxx het volgende:
Maar dat is toch het andere uiterste? Er zit ook nog zoiets tussen als gewoon normaal gezond eten.
Zoals Sserpente zegt, tot een bepaalde leeftijd mis je niks hoor.
pi_88532112
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:08 schreef Stiemie het volgende:
En als ze groter worden, wordt het alleen maar moeilijker. Want je moet zelf dan ook gewoon goed opletten. Als Esmee in de box zit, stop je zelf makkelijk even een dropje in je mond. Maar Linde heeft dat natuurlijk meteen door :')
Dat is alleen maar goed voor mij! :7
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:10:11 #138
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88532131
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:08 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Da's wel weer het andere uiterste natuurlijk. Wij snoepen ook nauwelijks. En da's niet omdat we dagelijks calorieen tellen, maar simpelweg omdat we geen snoep in huis halen. Wel fruit. Dus als we 's avonds trek krijgen, pakken we een bakje druiven. We leren Lente hiermee niet om 'overal op te letten' maar om gewoon gezond te snacken. Ik denk dat het belangrijk is om daar een gewoonte van maken en 'voor te leven' (is ie weer ;)) Ik geloof niet dat je dara anorexia mee kweekt, hoor.
Dat laatste geloof ik ook niet. Ik ben alleen wel van mening dat je als ouder voorbeeld geeft aan je kinderen (en die mening deel jij en velen met mij geloof ik wel) en dat je dus laat zien wat wel en niet kan. En daarbij hoort ook beweging, naar mijn idee. En anorexia kan je volgens mij niet 'kweken' hoor, dat is ook deels genetisch.
pi_88532161
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:09 schreef oeke het volgende:

[..]

Ja voor mij ook :@ maar ook moeilijk :@
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:11:12 #140
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88532163
Oeke, je onderschrift is wel treffend in deze discussie :D
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:11:43 #141
108648 cattie
lieve moeder
pi_88532183
Mikoxx, ik ben het met je eens. Het stond er wat ongelukkig van mijn kant. Eerste zin kan wel weg.
  Moderator dinsdag 9 november 2010 @ 21:11:52 #142
5428 crew  miss_sly
pi_88532187
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:09 schreef oeke het volgende:

[..]

Nou precies, daar ben ik ook alleen maar blij mee. Alleen is Senna zo ver nog neit -O- :P
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:11:55 #143
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88532191
Ìk krijg trouwens honger van deze discussie :P
pi_88532246
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:11 schreef mikoxx het volgende:
Oeke, je onderschrift is wel treffend in deze discussie :D
Haha! Ja he. Ik vind wel dat je mag genieten van eten hoor! Lekker eten is gewoon heel belangrijk. Maar aan tafel met het gezin en inderdaad een uur erover doen. O+
pi_88532261
Wat ik moeilijk vind, is dat mijn stiefkinderen ie-der weekend weer vragen of Isabeau alsjeblieft een chipje mag...en waarom dan niet? Waarom geen hapje van een koek? Dat geeft toch niets enz.. enz...

Ik heb afgelopen weekend maar weer eens heel uitvoerig uitgelegd wat mijn visie daarop is en ik had voor het eerst het gevoel dat de boodschap aankwam.. Maar ja, de jongste is nog geen negen en ik hóóp maar dat hij haar niet stiekem dingen toestopt.
  Moderator dinsdag 9 november 2010 @ 21:13:58 #146
5428 crew  miss_sly
pi_88532285
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:10 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Dat laatste geloof ik ook niet. Ik ben alleen wel van mening dat je als ouder voorbeeld geeft aan je kinderen (en die mening deel jij en velen met mij geloof ik wel) en dat je dus laat zien wat wel en niet kan. En daarbij hoort ook beweging, naar mijn idee. En anorexia kan je volgens mij niet 'kweken' hoor, dat is ook deels genetisch.
Daar hoort ook beweging bij, dat klopt. En dat is ook iets dat je nu bij de kleine kinderen zelf in de hand hebt. Als jij gaat wandelen, gaan ze met je mee. En straks kun je ze nog een tijdje op sport doen, omdat jij vindt dat dat goed is. Maar als jij straks een kind hebt dat niet van sport en beweging houdt, maar wel heel erg van lezen, wat doe je dan? Natuurlijk een bepaalde mate van bewegen stimuleren, maar lezen is ook hartstikke goed. Dus dan wordt het oppassen met eten en vooral snoepen, toch?
pi_88532327
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:04 schreef Fuente het volgende:
Het is absoluut waar dat veel mensen niet weten wat gezond is en wat niet. Ik weet zelf ook niet alles, maar ik vind dat je als ouder de taak hebt om je daarin toch iets te verdiepen. Tuurlijk eten mijn kinderen ook hagelslag op brood, maar niet op elke boterham. En ze eten ook wel eens patat, of 2 dagen geen groenten. Volgens mij kennen we dat allemaal.
Ik vind dit niet zo vanzelfsprekend. Er zijn genoeg mensen die denken dat hun kind gezond eet als op de ene boterham hagelslag wordt gedaan en op de andere boterham kaas. Het tikt aan: ongezonde vetten bij het avondeten (slavinkje, karbonade, gehakt), een liga als tussendoortje, zoet en vet broodbeleg, een keertje patat moet kunnen, elk kind snoept wel eens, volkoren brood vinden we niet zo lekker, en sap wordt toch gemaakt van fruit.
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:15:01 #148
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88532328
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Daar hoort ook beweging bij, dat klopt. En dat is ook iets dat je nu bij de kleine kinderen zelf in de hand hebt. Als jij gaat wandelen, gaan ze met je mee. En straks kun je ze nog een tijdje op sport doen, omdat jij vindt dat dat goed is. Maar als jij straks een kind hebt dat niet van sport en beweging houdt, maar wel heel erg van lezen, wat doe je dan? Natuurlijk een bepaalde mate van bewegen stimuleren, maar lezen is ook hartstikke goed. Dus dan wordt het oppassen met eten en vooral snoepen, toch?
Helemaal zoals ik dat ook zie! :Y
pi_88532379
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind dit niet zo vanzelfsprekend. Er zijn genoeg mensen die denken dat hun kind gezond eet als op de ene boterham hagelslag wordt gedaan en op de andere boterham kaas. Het tikt aan: ongezonde vetten bij het avondeten (slavinkje, karbonade, gehakt), een liga als tussendoortje, zoet en vet broodbeleg, een keertje patat moet kunnen, elk kind snoept wel eens, volkoren brood vinden we niet zo lekker, en sap wordt toch gemaakt van fruit.
Ja maar dat is precies wat ik bedoel. Ik vind dat je je daar als ouders in zou moeten verdiepen en op het cb (hier in ieder geval wel) wordt er ook echt uitleg over gegeven.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  Moderator dinsdag 9 november 2010 @ 21:17:31 #150
5428 crew  miss_sly
pi_88532442
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Goed voorbeeld, want zo werkt het idd vaak.

Maar toch he: er zijn zoveel mensen die ook voor zichzelf al vaker zich verdiept hebben in eten, dieten, calorieen, etc., die hebben toch ook een basale kennis hiervan die ze kunnen toepassen op het eten van hun kind?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')