quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:41 schreef debuurvrouw het volgende:
nou, dát was voor mij een eye-opener! Dat een pakje yogi en een pakje sultana samen de voor één dag aanbevolen calorieen hebben voor kinderen.![]()
Dat is het ook ja, dat je je kind dan ook nog in zo'n freak-show op laat draven.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:39 schreef Twinkly het volgende: Als je dat dan ook nog op de televisie gaat zitten showen, dat kind was zich ondertussen enorm aan het volstouwen met junk food, vind ik dat wel wreed.
Dat zijn best schokkende cijfers. ben ik blij dat mijn kinderen water prima vinden, of anders wat aangelegd appelsap.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:44 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Ik zag wel een paar jaar geleden dat er in cola evenveel suiker zat als ik Fristi. Schrok ik ook erg van
Dat is zeker waar. Ik heb het er ook veel met mijn ouders over gehad en achteraf zien ze ook wel in dat ze het niet goed aanpakten. Maar je moet ook begrijpen dat de constatering dat je kind te dik is door wat jij doet niet zo heel makkelijk te maken is. Allereerst is je kind niet van de ene op dag andere dag dik; dat gaat geleidelijk. Bovendien zijn er aanvangsverschillen. Ivan is bijvoorbeeld een behoorlijk stevig kind terwijl hij écht volstrekt normaal eet. En tja, veel ouders van wat oudere kinderen maken zichzelf wijs dat hun kind niet heel abormaal eet maar precies zoals andere kinderen, allen wordt hun kind er toevallig dik van (aanleg!).quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:33 schreef miss_sly het volgende:
Ik snap wel wat je bedoelt te zeggen, Claudia, maar die kinderen waar het hier over gaat, die hebben op 3-4 jarige leeftijd al tientallen kilo's overgewicht. En dat is toch echt iets heel anders. En kinderen die zich volproppen (letterlijk!) met hamburgers, chips, snoep, frisdrank, patat, worstjes, etc, de hele dag door, daar kunnen ouders imo echt wel iets aan doen. Ik vind dat bij een kind van 3 toch echt iets heel anders dan bij grotere kinderen. Bovendien was jij wel in een andere tijd jong dan deze kinderen.
En tegelijkertijd is er alle ruimte voor zo'n misleidende reclame voor Liga Milkbreak waar iemand als Irene Moors (!) aan meewerkt terwijl ze opgevoerd wordt als zorgzame moeder. Dat laat denk ik wel zien dat er nog een lange weg te gaan is wat bewustwording betreft.quote:De aandacht voor (gezonde) voeding en bewegen is tegenwoordig toch veel groter. Sonja Bakker is inderdaad geen goede dieet, maar het feit dat ze zo populair is, geeft wel aan dat in deze tijd gewicht en gezondheid in de belangstelling staan. Kijk ook maar naar de diverse spotjes en instanties als het voedingscentrum.
Maar het probleem is dan ook dat het voor veel mensen de enige manier van hulp vragen is. 'Heeft u een dochter met een kind van 70 kilo met 9 maanden (stel), bel dan snel de Maury Show'. Ze bieden hulp aan, maar allereerst moet het kind wel op dezelfde manier tentoongesteld worden, zonder shirt, met hamburgers en vooral de lippen aflikken enzo. Sensatie sells, en dan krijgt moeder na de show de hulp die ze graag wilde. Of de aandacht. Of haar gelijk. Of niet. Dat weet je niet, maar als 'kandidaat' voor zo'n show wordt je natuurlijk wel helemaal getrained dat het er leuk en vermakelijk uitziet...quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:44 schreef oeke het volgende:
[..]
Dat is het ook ja, dat je je kind dan ook nog in zo'n freak-show op laat draven.
We moeten ook niet doen alsof dit vooral een probleem is dat bij extreme gevallen hoort. Het nare is dat het zo'n alledaags probleem aan het worden is. Ik ben wel met 60 kg overgewicht (!) mijn puberteit uitgekomen en dat is veel te veel en onaanvaardbaar voor een goede gezondheid. Als ikzelf niet ingegrepen had was ik bovendien vast nog veel zwaarder geworden in mijn volwassen leven.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:39 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb het natuurlijk ook niet over die extreme gevallen uit dat filmpje. Meer over de 'gewoon' te dikke kinderen in NL. Ik wil het zéker niet goedpraten, ik vind alleen dat het niet altijd mishandeling genoemd kan worden. Dat gaat me te ver.
Hier is ook geen fristi in huis hoor, maar als je ergens wat gaat drinken en ze zien een kind dan krijg je meteen de vraag: "en jij wil zeker wel fristi he?" Nou mag ze dat soms, maar dus zeker niet thuis en het ligt er ook aan wat ze erbij eet. Dus geen friet en fristi bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:46 schreef cattie het volgende:
[..]
Dat zijn best schokkende cijfers. ben ik blij dat mijn kinderen water prima vinden, of anders wat aangelegd appelsap.
Ja erg he? Probeer ook eens een normaal kindermenu te vinden. Blijkbaar horen kinderen altijd friet, kroketten, kipnuggets en appelmoes te eten. Als je dan gewoon een normaal gerecht besteld, maar dan een halve portie, krijg je soms hele rare blikken...quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:53 schreef oeke het volgende:
Ik ben het trouwens wel heel erg met Claudia eens dat veel mensen niet meer weten wat gezond eten is. (kom ik weer met mijn boek!)
Die reclame is trouwens net zoiets als dat er in Ballorig geen gezond kruimeltje te vinden was, terwijl je niet je meegebrachte voedsel mag eten. Waardoor je als ouder zou kunnen denken dat ijs, patat en fristi hele normale dingen zijn voor je dreumes.
En dat vraag ik me dan weer af. Krijgt zo'n gezin uiteindelijk echt hulp?quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:52 schreef Basboussa het volgende:
Maar het probleem is dan ook dat het voor veel mensen de enige manier van hulp vragen is. 'Heeft u een dochter met een kind van 70 kilo met 9 maanden (stel), bel dan snel de Maury Show'. Ze bieden hulp aan, maar allereerst moet het kind wel op dezelfde manier tentoongesteld worden, zonder shirt, met hamburgers en vooral de lippen aflikken enzo. Sensatie sells, en dan krijgt moeder na de show de hulp die ze graag wilde. Of de aandacht. Of haar gelijk. Of niet. Dat weet je niet, maar als 'kandidaat' voor zo'n show wordt je natuurlijk wel helemaal getrained dat het er leuk en vermakelijk uitziet...
Maar Stiemie, het is toch voor een keer helemaal niet zo erg? Ik doe daar niet zo moeilijk over hoor (al is friet en fristi nu nog wel een beetje een heftige combi voor mijn herenquote:Op dinsdag 9 november 2010 20:53 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Hier is ook geen fristi in huis hoor, maar als je ergens wat gaat drinken en ze zien een kind dan krijg je meteen de vraag: "en jij wil zeker wel fristi he?" Nou mag ze dat soms, maar dus zeker niet thuis en het ligt er ook aan wat ze erbij eet. Dus geen friet en fristi bijvoorbeeld.
Oh nee voor een keertje is het helemaal niet erg. Maar gewoon dat het normaal gevonden wordt dat kinderen alleen dat willen. Dat er geen gezonde optie is. Die van mij houdt helemaal niet zo van patat, dus bestellen we vaak een halve portie pasta en dat is dus blijkbaar vreemd in een restaurant.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:56 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Maar Stiemie, het is toch voor een keer helemaal niet zo erg? Ik doe daar niet zo moeilijk over hoor (al is friet en fristi nu nog wel een beetje een heftige combi voor mijn heren) Maar wat ik bedoel te zeggen is: als je dat wél een keertje zou toestaan, dan maakt je dat echt geen slechte mama hoor, vind ik dan
Eerlijk? Mijn kind krijgt dat niet nee. Hij is nog geen 2 jaar oud, waarom zou ik hem dat geven als een mandarijn net zo welkom is. Of een glas water?quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:55 schreef mikoxx het volgende:
Oef... wat is hier een heftige discussie over dik zijn/worden en wie dan veranwoordelijk is zeg. Ik vind t ook vrij heftig om dan te spreken van 'kindermishandeling' of 'verwaarlozing'. Feit blijft wel dat ouders in de eerste plaats verantwoordenlijk zijn voor een jong kind. Maar, come on, ieder kind krijgt toch best wel eens een schuimbanaantje of een paar nibbits ofzo? Of ben ik zo'n ontaarde moeder
Nee, dat klopt. Probleem is alleen dat je heel wat "voor die ene keer" tegenkomt, vind ik. En vaak omdat vooral omdat een ander vindt dat het "deze ene keer" toch wel kan en dat het zielig is als ze het niet krijgen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:56 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Maar Stiemie, het is toch voor een keer helemaal niet zo erg? Ik doe daar niet zo moeilijk over hoor (al is friet en fristi nu nog wel een beetje een heftige combi voor mijn heren) Maar wat ik bedoel te zeggen is: als je dat wél een keertje zou toestaan, dan maakt je dat echt geen slechte mama hoor, vind ik dan
Precies. Zolang Lente geniet van gezonde dingen, zie ik geen reden om haar ongezonde dingen aan te bieden.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Probleem is alleen dat je heel wat "voor die ene keer" tegenkomt, vind ik. En vaak omdat vooral omdat een ander vindt dat het "deze ene keer" toch wel kan en dat het zielig is als ze het niet krijgen.
Senna is nog hartstikke gek op fruit, rijstwafels, rozijntjes, soepstengels, crackertje met geitenkaas. Is ze dan een zielig kindje als dat haar lekkers is? En is ze dan zielig als ze voorlopig nog geen spekjes, dropjes, chocolade krijgt? Ik vind van niet, andere mensen vinden van wel. En dus moet je op iedere verjaardag gaan verdedigen dat je kind dat doosje rozijntjes heelrijk vindt, dus echt geen spekjes hoeft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |