Kun je nagaan hoe moeders zich voelen die overtuigd zijn van hun kwaliteiten zich voelen als ze hier lezen dat ze hun kind bekant aan het vergiftigen zijn met krentenbollen en sinaasappelsap.quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Da's het voordeel aan een stevig kind.![]()
Mijn schoonmoeder maakte me vanavond nog wel even ongerust door te bellen om te melden dat hij één (!) droge luier had vandaag en te vragen of hij wel genoeg vocht binnenkrijgt. Stom is dat eigenlijk. Ik weet dat het wel goed zit maar daar laat ik me dan toch door van m'n stuk brengen.
Welnee, er wordt juist ontzettend genuanceerd om maar te voorkomen dat iemand aanstoot kan nemen aan een uitspraak. Ik begrijp best dat het een gevoelig punt is, daarom ageerde ik ook tegen labels als 'verwaarlozing' en 'kindermishandeling'. Er wordt wel benadrukt dat 'ach, eens een keertje moet kunnen' al gauw aantikt.quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:12 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik ben het met Memmel eens, er wordt gedaan of je totaal onverantwoord bezig bent als je je kind eens een krentenbol geeft.
En wat was mijn nuance daarop? Van een keer sinaasappelsap krijgt je kind heus geen diabetes, maar het is beter er geen gewoonte van te maken. Daar gaf ik ook duidelijke redenen voor (nuance op nuance) en ik kwam met alternatieven (constructief meedenken).quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:22 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik vind niet dat er genuanceerd wordt.
Als mensen al bezorgd zijn omdat hun kind sinaasappelsap heeft gedronken vraag ik me af hoe hoog de lat lijkt te liggen.
Vind je het ook spannend hoe hij straks met de baby om zal gaan? Het blijft een groot raadsel. We hadden Ivan pas mee op kraambezoek en hij was ontzettend lief voor de baby daar. Dat deed me erg deugd.quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:16 schreef Sugarsnap het volgende:
We proberen Bram wel overal in te betrekken, hebben het regelmatig over zijn broertje of zusje, hij gaat gewoon mee naar de verloskundige, enz. Op het kdv laten ze hem ook lekker met de allerkleinsten spelen. Volgens de meiden is hij zo voorzichtig en lief voor ze.
Ik vind het enorm spannend, ben dan ook bang dat hij echt jaloers kan gaan worden. Maar hij schijnt wel door te hebben dat hij voor de wilde stoeispelletjes op dit moment bij papa moet zijn en het rustig tv kijken of boekje lezen bij mij.quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vind je het ook spannend hoe hij straks met de baby om zal gaan? Het blijft een groot raadsel. We hadden Ivan pas mee op kraambezoek en hij was ontzettend lief voor de baby daar. Dat deed me erg deugd.
Tegelijkertijd had ik het volstrekt begrijpelijk gevonden als hij roekelozer was geweest. Hij is nog niet oud genoeg om te begrijpen dat hij mij met bepaalde dingen pijn doet, dus waarom zou hij wel begrijpen dat hij voorzichtig moet doen met een baby? Van honden zeggen ze dat ze onbewust en als vanzelfsprekend voorzichtiger omgaan met jongere honden. Ik vraag me wel eens af of dat bij mensen net zo werkt. Als ik de dreumes- en peuterverhalen her en der mag geloven is die theorie niet houdbaar.
slechts een woord hiervoor, AMENquote:Op woensdag 10 november 2010 08:46 schreef debuurvrouw het volgende:
zo, over al dat "gezond" ik ben toen ik uit huis ging 20 kilo aangekomen. Zo ook mijn zussen. Reden? wij zijn met linksomgeroerde yoghurt, gierstsoufflé, en sojabrokken opgevoed oh, en zelfgebakken zuurdesembrood waarmee je na één dag al iemand kon doodgooien.. Nóóit chips, mijn moeder gooide mijn Sint Maarten snoep weg () we kregen enkel water of idd een drupje diksap.
Und jawohl, ál die verboden vruchten, waar je dus niet mee hebt leren omgaan, die zijn er wel gewoon als je "los" mag.
Dus leer ik mijn kinderen om keuzes te maken uit álles wat er nu is. Dat het heerlijk is om op school een kaasbroodje te kopen, maar elke dag niet zo verstandig. voeder ik ze gewoon knakworst en krentebollen (waarvoor ik mijzelf dagelijks sweepslagen geef hoor, don't worry) en krijgen ze ook wel eens yogi mee naar de overblijf.
Wat ik níet doe is eisen dat ze hun bord leeg eten. Als ze na een halve boterham vol zitten mag de rest blijven liggen. Ik heb zelf ook wel eens een dag dat het niet lekker valt, eten. Ze krijgen elke dag twee snoepjes, uit te kiezen uit een royaal gevulde trommel en een koekje, bij de thee (met suiker!) of ranja. en weet je, ze doseren het eten heel goed nu, weten keuzes te maken en zo hoop ik dat ze later ook bestand zijn tegen het bombardement aan eten wat je buiten opgedrongen wordt.
ook leer ik ze koken, zonder en met pakje. Ik hoef geen halve heiligen af te leveren hoor.
nee, ik was niet bezorgd, vroeg me gewoon af of het mocht. Driekus wil weinig anders dan water, ik weet dat er veel suiker in sap zit, dan is het toch niet raar om je af te vragen wat vers sap bevat?quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:22 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik vind niet dat er genuanceerd wordt.
Als mensen al bezorgd zijn omdat hun kind sinaasappelsap heeft gedronken vraag ik me af hoe hoog de lat lijkt te liggen.
Ow wat liefquote:Op woensdag 10 november 2010 09:34 schreef Sorbootje het volgende:
Jee... ik ga een hele nacht slapen en ik kom terug...gaat het nog steeds over hetzelfde onderwerp. Ik heb er niet echt meer iets aan toe te voegen.
Moest gisteravond zo lachen om mijn smurfje. Ik bracht haar naar bed en toen ik de kamer verliet zwaaide ze en riep ze DOEI!
En nu is DOEI helemaal hip.
Ze heeft vandaag DOEI geroepen tegen haar bedje, tegen haar papa, tegen de poezen en tegen mij. En dan dat zwaaiende handje erbij
Komt die verdraaide krentenbol weer aan. Dat was ik en Senna was 8 maanden en we hadden andere afspraken. Klaar met die krentenbol, please.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:07 schreef debuurvrouw het volgende:
nou, bij mijn oudste was ik ook zo'n rijstewafel freak.tot ik merkte dat hij al op de peuterzaal zijn vriendjes uitzocht op snoepjespotentie.Tuurlijk geef je gezonde voeding, tuurlijk ga je niet gelijk handen vol snoep uitdelen.
Maar van de rel raken van een verdwaalde krentebol of een glaasje sinaasappelsap? Ik bedoel, als het nou cola was... Ik denk dat je met dat hele strikte, nee mijn kind mág dat niet ook al bij jonge kinderen verboden vruchten maakt.
Door het zo nu en dan toe te staan, er samen van te genieten, gaat de angel er een beetje uit. Uiteraard is de basisvoeding gewoon gezond. Maar de extra's moet je je kinderen óók leren.
Het lijkt hier soms wel een wedstrijd "meest verantwoorde ouder"en dat voelt soms erg denigrerend. Iedereen heeft het allerbeste met zijn kind voor. Sommigen zijn slecht geinformeerd. En elkaar informeren is goed. Maar op de rem staan bij doorslaan ook.
quote:Op woensdag 10 november 2010 09:34 schreef Sorbootje het volgende:
Jee... ik ga een hele nacht slapen en ik kom terug...gaat het nog steeds over hetzelfde onderwerp. Ik heb er niet echt meer iets aan toe te voegen.
Moest gisteravond zo lachen om mijn smurfje. Ik bracht haar naar bed en toen ik de kamer verliet zwaaide ze en riep ze DOEI!
En nu is DOEI helemaal hip.
Ze heeft vandaag DOEI geroepen tegen haar bedje, tegen haar papa, tegen de poezen en tegen mij. En dan dat zwaaiende handje erbij
Ik niet, maar Anna vond het toen ze 1 was wel erg leuk om te zien. Ik weet niet hoe Morris erop zou reageren.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:44 schreef Estrys het volgende:
Gaan er nog mensen met hun dreumessen naar een sinterklaasintocht? Ik zit nog te twijfelen. Hij snapt er niks van maar ja, het is wel weer leuk met andere kindjes en zo. En een beetje bonding met onze nieuwe woonplaats, leek me ook niet weg.
Nou ja, met de binnenkomer "gewauwel" maak je wel een negatieve statement, zou je kunnen zeggenquote:Op woensdag 10 november 2010 09:48 schreef Memmel het volgende:
[..]
Ik niet, maar Anna vond het toen ze 1 was wel erg leuk om te zien. Ik weet niet hoe Morris erop zou reageren.
Ik doe het nu niet omdat Anna anders echt niet meer ophoudt met zeuren over waar Klaasje zich op dat moment van de dag bevindt.
En Miss_Sly, het gaat niet om jouw krentenbol specifiek. Zie de krentenbol maar als symbool voor de hele discussie.
En ik heb niemand veroordeeld over het al dan niet gezond voeden van de kinderen. Ik heb me alleen bijzonder gestoord aan de zendingsdrang die er steeds van uit gaat.
Als ik hier steeds maar weer zou komen verkondigen hoe geweldig het was toen Morris zijn eerste frikandel speciaal naar binnen schoof en dat ik nooooit had verwacht dat ie daar zó van zou genieten, zouden anderen ook gek worden van mij.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |