Ja, precies! Toen ik die foto van Amélie zag waarop ze aan haar buik zat dacht ik nog: "Dat doet Ivan niet, dat begrijpt hij nog niet." Maar recentelijk krijgt mijn buik meer aandacht. Hij begrijpt in ieder geval dat er uiterlijk iets aan mij aan het veranderen is en dat vind ik al ontzettend knap. Zoiets kan het natuurlijk ook met zijn kamertje zijn: het hoekje is relatief nieuw, hij komt er niet vaak en misschien is dat gewoon wat hij leuk vindt. Als ergens een nieuw schilderij hangt heeft hij dat ook meteen door. Maar toch, ik weet het niet, ik zie een soort sprankeling bij hem als we dat hoekje inlopen. En dat maakt me zo nieuwsgierig naar zijn indrukken.quote:Op dinsdag 9 november 2010 12:36 schreef huuphuup het volgende:
oh ja Claudia dat heb ik met Amélie ook. Ze snapt het concept broertje of zusje helemaal nog niet. En baby in de buik ook niet. Maar ze weet wel dat er íets is en mn buik krijgt enorm veel aandacht van haar. Zelf moet ze af en toe ook even over haar eigen buik wrijven enzo.
Ik dacht eerst dat het gewoon bij 'je lichaam ontdekken' hoorde maar B.'s buik krijgt beduidend minder aandacht en kusjes enzo
Nouja goed, het staat er wat krom maar ik ga er natuurlijk niet vanuit dat ze het toch niet begrijpt hè. Ik praat juist heel veel met haar over een zusje krijgen en 'de baby' enz enz. Maar het concept 'zusje' is gewoon nog te abstract om echt te vatten wat het nou precies inhoudt. En dat er nu een baby in mama's buik groeit is ook te abstract. Maar ze begrijpt wél dat er iets gaande is en dat het met mama's buik van doen heeft en dat er een baby komt.quote:Op dinsdag 9 november 2010 12:52 schreef miss_sly het volgende:
Inderdaad Claudia, ik denk dat ik daarom die taalontwikkeling nog het mooiste van alles vind. We gaan eindelijk steeds beter begrijpen wat er in die hoofdjes om gaat.
En dat van de baby, tja, ook hier geldt weer dat we niet weten wat ze precies snappen. En dan kun je twee dingen doen: ervan uit gaan dat ze het toch niet begrijpen, of juist veel tegen ze praten en alles wat ze dan begrijpen, krijgen ze in ieder geval mee. Ik kies dus ook voor het laatste, en volgens mij heeft dat echt effect!
wickie, wat klinkt dat lief, dat je tegen haar zingtWat grappig dat ze dan beter luistert.
Nee, ik bedoelde ook neit dat jij ervan uitgaat dat ze het toch niet begrijpt, maar je hoort dat vaak bij mensen: hij/zij kan nog niet praten DUS hij/zij begrijpt er nog niets van. En daar ben ik het dus niet mee eens.quote:Op dinsdag 9 november 2010 13:07 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Nouja goed, het staat er wat krom maar ik ga er natuurlijk niet vanuit dat ze het toch niet begrijpt hè. Ik praat juist heel veel met haar over een zusje krijgen en 'de baby' enz enz. Maar het concept 'zusje' is gewoon nog te abstract om echt te vatten wat het nou precies inhoudt. En dat er nu een baby in mama's buik groeit is ook te abstract. Maar ze begrijpt wél dat er iets gaande is en dat het met mama's buik van doen heeft en dat er een baby komt.
quote:Op dinsdag 9 november 2010 14:00 schreef Memmel het volgende:
Omdat Morris nogal fysiek is ingesteld, slaat hij het vragen vaak gewoon over en sleurt hij liever zijn stoel naar het aanrecht om dingen zelf te pakken (fruit, cracker, weet ik het). Of hij laat zijn zus het doen.
Dat las ik er ook in, maar vond het nogal moeilijk om daar iets wezenlijks over te zeggen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 14:56 schreef Claudia_x het volgende:
Ik proef in de posting van wickie vooral dat het gebrek aan contact haar zorgen baart (correct me if I'm wrong, wickie) en dat begrijp ik wel. Ivan kan bijvoorbeeld ook snel afgeleid zijn of helemaal geen zin hebben in iets waar ik toevallig wel zin in heb (Krijgt mama een kusje? Krijgt mama een kusje? Halllooooo? Iiiiiieeeevaaaan. Kusje? Mama?), maar over het algemeen is de interactie vrij levendig.
Ik las dat jullie het de laatste weken wat moeilijk hebben met Mette, wickie. Wordt je gevoel niet gekleurd door die laatste periode? Of is dit iets wat je al langer opvalt?
Ik denk juist dat veel ouders er slechte gewoontes op nahouden zonder dat ze het doorhebben. Het 'mijn kind eet misschien slecht maar ikzelf toch zeker niet' wil er bij mij niet zo in.quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:05 schreef Takkembah het volgende:
Tja, sly het is denk ik zoals je het schrijft. Ik merk bij veel vrienden van me dat het korte termijn beslissen vaak een rol speelt, zo van: ach toe maar, ach toe maar. En vervolgens worden de gevolgen op lange termijn lange tijd onderschat totdat ze zich aandoemen.
En een snoepautomaat op school... tja...
Daarom paste ik mijn posting ook aan.quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:15 schreef oeke het volgende:
Oh, oke, ik raakte wat in de war van je zin.![]()
'Voorleven' heb ik van jou, geloof ik. Een mooie term om in je achterhoofd te houden vind ik.
Geen zin in hondje?quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:26 schreef Stiemie het volgende:
Oh wat leuk om die kinderpraatjes allemaal te lezenEsmee kan er ook wat van.. nou ja alleen ja en nee
![]()
Dat ook.quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk juist dat veel ouders er slechte gewoontes op nahouden zonder dat ze het doorhebben. Het 'mijn kind eet misschien slecht maar ikzelf toch zeker niet' wil er bij mij niet zo in.
Of zoals jij zegt, oeke: het is een kwestie van 'voorleven'.
Het is inderdaad het stukje contact maken. Het is heel moeilijk uit te leggen, het is een gevoel wat we beiden hebben. Een soort van afwezigheid, dat heeft ze al heel lang.quote:Op dinsdag 9 november 2010 14:56 schreef Claudia_x het volgende:
Ik proef in de posting van wickie vooral dat het gebrek aan contact haar zorgen baart (correct me if I'm wrong, wickie) en dat begrijp ik wel. Ivan kan bijvoorbeeld ook snel afgeleid zijn of helemaal geen zin hebben in iets waar ik toevallig wel zin in heb (Krijgt mama een kusje? Krijgt mama een kusje? Halllooooo? Iiiiiieeeevaaaan. Kusje? Mama?), maar over het algemeen is de interactie vrij levendig.
Ik las dat jullie het de laatste weken wat moeilijk hebben met Mette, wickie. Wordt je gevoel niet gekleurd door die laatste periode? Of is dit iets wat je al langer opvalt?
Geen idee, t is nog niet op tv, ik zie steeds reclames voorbij komen waarin je dan aangespoord wordt om je kind op te geven.quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:42 schreef wickie het volgende:
Volgens mij heb ik iets gemist.. Wat voor een programma is dat?
Klinkt echt verschrikkelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |