http://www.nu.nl/economie(...)ijk-16-november.htmlquote:ZOETERMEER - De postbodes van TNT leggen waarschijnlijk dinsdag 16 november het werk voor 24 uur neer. Donderdag houden de bonden actieoverleg en dan komt die datum op tafel, zo heeft Abvakabo FNV laten weten.
Het postbedrijf verwacht dat het aantal gedwongen ontslagen beperkt blijft tot 3100, maar dat vinden de vakbonden te veel.Zij willen dat TNT de reorganisatie geleidelijker uitvoert en het aantal gedwongen ontslagen nog verder beperkt.
De bonden stuurden het postbedrijf vorige week een ultimatum, dat op 8 november afloopt. De actie kan nog worden afgewend als TNT voor die datum op de eisen ingaat. Tot nu toe heeft het postbedrijf nog niet op het ultimatum gereageerd, aldus Abvakabo.
de enigste manier om goed te staken is in december bij de kerstpost.quote:Op donderdag 4 november 2010 14:16 schreef Yi-Long het volgende:
Eigenlijk een staking van niets, als je ziet hoe de bestuurders de zakken vullen terwijl ze de vaste werknemers zo keihard naaien...
Als consument zit je uiteraard niet op zo'n staking te wachten, maar ik heb er in dit geval alle begrip voor. Sowieso is de laatste tijd de kwaliteit van TNT erg achteruit gegaan ivm enkele jaren geleden.
bezorg jij dan mijn Voetbal international, die ik graag op de wc leestquote:Op donderdag 4 november 2010 15:51 schreef Biogarde het volgende:
Gewoon stoppen met papieren post. Wil je iets melden, mail me maar.
En wat als de internetproviders dan gaan staken?quote:Op donderdag 4 november 2010 15:51 schreef Biogarde het volgende:
of de Questquote:Op donderdag 4 november 2010 15:55 schreef macca728 het volgende:
![]()
[..]
bezorg jij dan mijn Voetbal international, die ik graag op de wc leest
Dan gaan hun klanten naar de concurrent.quote:Op donderdag 4 november 2010 15:57 schreef Frutsel het volgende:
En wat als de internetproviders dan gaan staken?
Ja en? Moeten ze dan maar stug doorgaan en een eventueel faillissement op de koop toe nemen?quote:Op donderdag 4 november 2010 14:58 schreef motorbloempje het volgende:
en terecht! Schandalig hoe ze met trouwe vaste werknemers omgaan die er vaak al langer dan 25 jaar werken..... bah!
Beebie laptop en online. Veel actueler.quote:Op donderdag 4 november 2010 15:55 schreef macca728 het volgende:
![]()
[..]
bezorg jij dan mijn Voetbal international, die ik graag op de wc leest
Wat een compleet onzin argument is dat zeg. En hoe dan online bestellingen ontvangen? Hoe dan pakketjes sturen naar je oma in Amerika? Hoe dan iemand een tastbare felicitatie toesturen? Hoe dan belastingdienstbrieven sturen naar digibeten?quote:Op donderdag 4 november 2010 15:51 schreef Biogarde het volgende:
Wat niet is kan nog komenquote:Op donderdag 4 november 2010 19:07 schreef EilandjeOnline het volgende:
"Waarom staken ze niet tijdens de kerstperiode, dat heeft veel meer impact!!!"
Mensen die het nodig vinden om te staken malen daar niet om hoor. Die gaan net zo lang door tot ze hun zin krijgen en iedereen op straat staat.quote:Op donderdag 4 november 2010 17:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ja en? Moeten ze dan maar stug doorgaan en een eventueel faillissement op de koop toe nemen?
Dan staat iedereen op straat.
Welkom in 2010, hoop dat je het naar je zin hebt.quote:Op donderdag 4 november 2010 18:29 schreef idiot---boy het volgende:
[..]
Wat een compleet onzin argument is dat zeg. En hoe dan online bestellingen ontvangen? Hoe dan pakketjes sturen naar je oma in Amerika? Hoe dan iemand een tastbare felicitatie toesturen? Hoe dan belastingdienstbrieven sturen naar digibeten?
Stoere praat, besef eerst maar eens dat mensen met staken het voor elkaar hebben gekregen dat jij straks een uitkering krijgt en normale mensen een goed loon en goede arbeidsvoorwaardenquote:Op donderdag 4 november 2010 21:19 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Mensen die het nodig vinden om te staken malen daar niet om hoor. Die gaan net zo lang door tot ze hun zin krijgen en iedereen op straat staat.
Vandaar ook dat staken totaal zinloos is en nooit iets oplevert. Per direct afschaffen en strafbaar stellen dus. En mensen die tijd hebben om te staken zijn blijkbaar niet zo bezig met het werk, dus die kunnen ook meteen op de lijst voor ontslag. Scheelt een stuk.
wel kreten slaken, maar niet ingaan op een goed argument ?quote:Op donderdag 4 november 2010 22:07 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Welkom in 2010, hoop dat je het naar je zin hebt.
Gelukkig heb ik een goede baan en van mijn leven nog geen dag gestaakt. Staken is per definitie zinloos er zijn zat andere manieren om dingen gedaan te krijgen.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
Stoere praat, besef eerst maar eens dat mensen met staken het voor elkaar hebben gekregen dat jij straks een uitkering krijgt en normale mensen een goed loon en goede arbeidsvoorwaarden
Learn your history, dan mag je meepraten
Het is bij uitstek het beste pressiemiddel van de bond tegen een bedrijf. Alleen draait het bij TNT echt om de marginale winsten dus denk ik dat zo'n 24-uursstaking van dusdanige invloed is dat er nog veel meer mensen uit gegooid worden. Uiteindelijk trekt de TNT toch aan het langste eind.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:13 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik een goede baan en van mijn leven nog geen dag gestaakt. Staken is per definitie zinloos er zijn zat andere manieren om dingen gedaan te krijgen.
Ga eens googlelen en besef eens dat je je goede baan mede te danken heb aan stakingen in het verledenquote:Op donderdag 4 november 2010 22:13 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik een goede baan en van mijn leven nog geen dag gestaakt. Staken is per definitie zinloos er zijn zat andere manieren om dingen gedaan te krijgen.
Op 1000 manieren zonder dat daar TNT aan te pas komt.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
wel kreten slaken, maar niet ingaan op een goed argument ?
Hoe krijg ik mijn pakjs thuis ?
Hoe krijgt een bedrijf jouw bestellingen bij jou ?
Hoe krijg je provider jouw modem naar jouw huis zodat je onzin kan praten ?
Het postbezorgbedrijf is ten dode opgeschreven , dat weet men als sinds de internetbubble.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:13 schreef Mendeljev het volgende:
Bij een marginaal postbedrijf als TNT is een 24-uursstaking voldoende om weer 0.3% van het bestand er uit te kieperen. Het is allemaal vreslijk voor die mensen maar ook de TNT moet kosten-efficient aan de slag. Het is geen liefdadigheidsinstelling..
Alleenn wordt nu duur personeel vervangen door goedkoop personeelquote:Op donderdag 4 november 2010 22:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het postbezorgbedrijf is ten dode opgeschreven , dat weet men als sinds de internetbubble dagelijks.
Alleen pakketjes bezorgen en aangetekende brieven blijven over
nee een ander postbedrijf zeker, die zijn betrouwbaar ....quote:Op donderdag 4 november 2010 22:17 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Op 1000 manieren zonder dat daar TNT aan te pas komt.
nou mijn bankafschriften en de salarisstrook gaan digitaal en alleen de polis van de verzekeringen is nog met de postquote:Op donderdag 4 november 2010 22:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
Alleenn wordt nu duur personeel vervangen door goedkoop personeel
Werk is nauwelijks afgenomen hoor bij TNT de laatste jaren
Nee, aanbellende postbodes die je pakket neerdonderen ergens in de buurt van je voordeur en wegscheuren trekt volle zalen.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee een ander postbedrijf zeker, die zijn betrouwbaar ....
ja die van mij nietquote:Op donderdag 4 november 2010 22:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou mijn bankafschriften en de salarisstrook gaan digitaal en alleen de polis van de verzekeringen is nog met de post
Dit is klinklare onzin. De TNT heeft ten eerste al veel concurrentie erbij gekregen (Sandd enzovoorts). Daarnaast is er ook veel minder post door al die andere manieren van communiceren (mail, sms, hyves, facebook, enz)quote:Op donderdag 4 november 2010 22:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
Alleenn wordt nu duur personeel vervangen door goedkoop personeel
Werk is nauwelijks afgenomen hoor bij TNT de laatste jaren
jij begrijpt nu waar goedkopere krachten toe leiden ? Was het TNT of een andere of kon je dat niet zien bij het wegscheurenquote:Op donderdag 4 november 2010 22:21 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Nee, aanbellende postbodes die je pakket neerdonderen ergens in de buurt van je voordeur en wegscheuren trekt volle zalen.
Ja, maar dat kan iedere malloot doen, dat is niet een specifiek iets van TNTquote:Op donderdag 4 november 2010 22:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja die van mij niet
je vergeet dat er ook veel dingen bij zijn gekomen, veel reclame drukwerk gaat nu ook via TNT, vroeger niet
oh daarom neemt TNT veel goedkopere mensen aan ?quote:Op donderdag 4 november 2010 22:22 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dit is klinklare onzin. De TNT heeft ten eerste al veel concurrentie erbij gekregen (Sandd enzovoorts). Daarnaast is er ook veel minder post door al die andere manieren van communiceren (mail, sms, hyves, facebook, enz)
Je schiet door. Pakket hoort aan je deur afgegeven te worden. Daar betaal je 7 euro voor. Dat dat niet lukt omdat je personeel duur is, jammer voor je als bedrijf. Pakketten versturen is door de jaren heen ook duurder geworden, dus dat er minder aan verdienf zou worden gaat niet op.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
jij begrijpt nu waar goedkopere krachten toe leiden ? Was het TNT of een andere of kon je dat niet zien bij het wegscheuren
wat begrijp je niet aan : TNT heeft nu veel reclamewerk aangenomen, wat ze vroeger niet deden ?quote:Op donderdag 4 november 2010 22:24 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ja, maar dat kan iedere malloot doen, dat is niet een specifiek iets van TNT
waar heb je het over ?quote:Op donderdag 4 november 2010 22:25 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Je schiet door. Pakket hoort aan je deur afgegeven te worden. Daar betaal je 7 euro voor. Dat dat niet lukt omdat je personeel duur is, jammer voor je als bedrijf. Pakketten versturen is door de jaren heen ook duurder geworden, dus dat er minder aan verdienf zou worden gaat niet op.
Ze nemen goedkopere mensen aan omdat de fulltimers veels te veel geld kosten. De TNT moet concurreren met de Sandd enzovoorts die ook met goedkope part-timers werken.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
oh daarom neemt TNT veel goedkopere mensen aan ?
omdat ze daar geen werk voor hebben ? lekker efficient
We hebben het over TNT toch?quote:Op donderdag 4 november 2010 22:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
waar heb je het over ?
Ja pakket hoort aan de deur af te worden gegeven.
Ik vraag of het TNT was die wegscheurde of een ander postbedrijf
Either way, goedkopere krachten (minder ervaring, opleiding etc) leidt tot slechtere kwaliteit
Zie Engeland, waar de post een rotzooi is geworden, Royal Mail
Ja en dat is het hele punt, geld, geen minder werk (althans niet zoveel als al je postbodes ontslaan)quote:Op donderdag 4 november 2010 22:32 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ze nemen goedkopere mensen aan omdat de fulltimers veels te veel geld kosten. De TNT moet concurreren met de Sandd enzovoorts die ook met goedkope part-timers werken.
Ze moeten wel. Komt allemaal door de marktwerking, vroeger was de postbode een ambtenaar. Nu moet alles zo goedkoop mogelijk.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja en dat is het hele punt, geld, geen minder werk (althans niet zoveel als al je postbodes ontslaan)
ALs jouw bedrijf jou zou ontslaan ogv geen werk meer en ze nemen nieuwe krachten aan voor jou, zal je je eigen ook flink genaaid voelen
Jij hebt het over en pakketje dat bij je deur wordt gegooid, ik vraag of dat TNT was of 1 van die andere postbedrijvenquote:Op donderdag 4 november 2010 22:34 schreef Biogarde het volgende:
[..]
We hebben het over TNT toch?
En goedkoop mag niet leiden tot slechtere kwaliteit. Want of je nou een pakket brengt wat 100 euro kostte of 7 euro, die gast in dat busje moet in beide gevallen dat pakket afgeven. Dus het gaat niet spontaan slechter wanneer het verschil 93 euro is.
Haha, het idee al
Dikgedrukte slaat wat betreft het afgeven van een pakket helemaal nergens op. Want dat blijft zaaddodend werk. Of je nou veel of weinig krigt.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
Jij hebt het over en pakketje dat bij je deur wordt gegooid, ik vraag of dat TNT was of 1 van die andere postbedrijven
Iemand die meer ervaring heeft en hogere opleiding, levert betere kwaliteit werk en krijgt meer betaalt
Iemand die 8 uur werkt per week en al te laat is voor die dag zal het weinig kunnen schelen of jij je pakketje krijgt ja of nee, een jaar later (of korter) is hij toch weg
Precies en kwaliteit telt niet meer, de doodsteek voor de maatschappij uiteindelijk. Goedkoop is duurkoop.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:36 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ze moeten wel. Komt allemaal door de marktwerking, vroeger was de postbode een ambtenaar. Nu moet alles zo goedkoop mogelijk.
Helaas blijkt dat veel nieuwe postbezorgers het geen reet kan schelen of het pakket goed aankomt of niet.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:39 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Dikgedrukte slaat wat betreft het afgeven van een pakket helemaal nergens op. Want dat blijft zaaddodend werk. Of je nou veel of weinig krigt.
En iemand die bijvoorbeeld 20 jaar bij een pakketdienst werkt (TNT bijvoorbeeld) doet dat niet voor 7 euro per uur. Ja, in Polen.
Eigenlijk is dat best wel raar, want post bezorgen is toch niet echt iets ingewikkelds. Daarnaast is het niet zo dat goedkopere postbezorgers gelijk staat aan slecht werk. Zo'n bezorger kan net zo gemotiveerd zijn als een bode.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Precies en kwaliteit telt niet meer, de doodsteek voor de maatschappij uiteindelijk. Goedkoop is duurkoop.
Tuurlijk kan dat, alleen als jij een vaste baan hebt, goede voorwaarden, goed loon , zal je beter presteren dan wanneer je maar een contract hebt van 8-16 uur, waar TNT naar toe wilt.quote:Op donderdag 4 november 2010 23:11 schreef Morrigan het volgende:
Ze bezorgen dus folders, internetbestelling en zijn nog steeds op zoek naar personeel. Dan zou je toch denken dat er genoeg werkaanbod is.
[..]
Eigenlijk is dat best wel raar, want post bezorgen is toch niet echt iets ingewikkelds. Daarnaast is het niet zo dat goedkopere postbezorgers gelijk staat aan slecht werk. Zo'n bezorger kan net zo gemotiveerd zijn als een bode.
Ik heb anders geen klachten, al mijn pakketten zijn tot nu toe goed aangekomen, geen post kwijt geraakt en een brievenbus op iedere straathoek. En omdat ik in de "grote" stad woon ook een postkantoor op iedere straathoekquote:Op donderdag 4 november 2010 22:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
Zie Engeland, waar de post een rotzooi is geworden, Royal Mail
Dingen die in het verleden goed werkten hoeven tegenwoordig niet meer te werken. Destijds was de verhouding tussen werkgever en werknemer ook wel iets anders dan nu.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ga eens googlelen en besef eens dat je je goede baan mede te danken heb aan stakingen in het verleden
Alsof een verjaardagsmailtje zo bijzonder is. En hoe wil je dat nou gaan doen met online producten bestellen?quote:Op donderdag 4 november 2010 22:17 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Op 1000 manieren zonder dat daar TNT aan te pas komt.
Waarom?quote:Op donderdag 4 november 2010 23:23 schreef macca728 het volgende:
Tuurlijk kan dat, alleen als jij een vaste baan hebt, goede voorwaarden, goed loon , zal je beter presteren dan wanneer je maar een contract hebt van 8-16 uur, waar TNT naar toe wilt.
al eerder uitgelegd, minder loon , jongere werknemers die dit alleen zien als een bijverdienste, binnen korte tijd weg zijn, dus weinig hart voor de zaak hebben cq minder ervaring in het bedrijf zelf. Dat zie je nu al in de kwaliteit van de bezorging, ook bij de concurrenten van TNT.quote:
Ik zie een heleboel mensen die op de ontslaglijst kunnen.quote:DEN HAAG (ANP) - De aangekondigde staking van postbodes op 16
november gaat door. Maandag om 12 uur verliep een ultimatum dat de
bonden aan TNT stelden.
Post- en pakjesbedrijf TNT en de vakbonden liggen op ramkoers over
de invulling van een omvangrijke reorganisatie bij het postbedrijf.
TNT geeft niet toe aan de voornaamste eis van de bonden om het
tempo van de reorganisatie te vertragen. De bonden hebben een
eerste 24-uursstaking voor 16 november aangekondigd .
TNT kwam op het laatste moment nog met een reactie op het
ultimatum, de bonden lieten bij monde van Abvakabo FNV weten de
staking door te zetten.
Je trekt gewoon een heel ander slag volk aan als je op of zelfs onder het minimumloon gaat betalen. Dat is toch niet zo moeilijk voor te stellen wel?quote:Op donderdag 4 november 2010 22:36 schreef Biogarde het volgende:
En ook het sorteren van pakketten gaat niet ineens mis wanneer een kracht 2 euro per uur minder krijgt. Of steek je dan spontaan pakketten in brand? Want je kan ook gewoon ergens anders gaan werken, noem maar wat.
Onzin, de 'gewone Jan Lul" merkt dit niet eensquote:Op maandag 8 november 2010 12:38 schreef Stokstaart het volgende:
En wederom is de gewone Jan Lul die hier niets aan kan doen of mee te maken heeft de sigaar !
Zoals altijd bij stakingen. de mensen die je wil treffen tref je niet, de gewone burger heeft er overlast van en die kan er niets aan doenquote:Op maandag 8 november 2010 12:38 schreef Stokstaart het volgende:
En wederom is de gewone Jan Lul die hier niets aan kan doen of mee te maken heeft de sigaar !
Ze moeten niet staken, ze moeten gewoon doen waar ze voor betaald wordenquote:
AH folder ? Wat nu als je echt iets belangrijks per post verwacht op die dag ? Of een pakketje ?quote:Op maandag 8 november 2010 13:11 schreef lololo het volgende:
[..]
Onzin, de 'gewone Jan Lul" merkt dit niet eens. Ja, zijn ah-folder ligt op woensdag ipv dinsdag in de bus nu
![]()
Verder heeft ook de gewone Jan Lul hoogstwaarschijnlijk gestemd op een partij die deze liberalisering wel zag zitten. Toen TNT/PTT/TPG nog op een groot deel van de postmarkt een monopolie had was het zo'n beetje het beste postbedrijf ter wereld met een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding
Er zijn vast genoeg mensen die wel een baan zoeken. Als we de stakers er uit zetten en vervangen door mensen die wel willen werken, is het hele probleem opgelost.quote:Op maandag 8 november 2010 14:43 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
AH folder ? Wat nu als je echt iets belangrijks per post verwacht op die dag ? Of een pakketje ?
TNT prijst zichzelf alleen maar verder uit de markt met dit soort publiek onvriendelijke acties .
Dan heb je pech, maar zoals ik al zei: ik verwacht dat 99,99% van het publiek er geen enkele hinder van ondervindtquote:Op maandag 8 november 2010 14:43 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
AH folder ? Wat nu als je echt iets belangrijks per post verwacht op die dag ? Of een pakketje ?
TNT prijst zichzelf alleen maar verder uit de markt met dit soort publiek onvriendelijke acties .
Die mensen rennen gillend weg als ze zien hoe je bij TNT behandelt wordt. Dat zien we nu ook al gebeuren bij uitzendkrachten en de goedkope 'postbezorgers'. Waarom denk je dat TNT vrijwel door het hele land te maken heeft met onderbezetting en er zoveel post niet op tijd bezorgd wordt? Het verloop onder die groepen is echt absurd hoog.quote:Op maandag 8 november 2010 14:51 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Er zijn vast genoeg mensen die wel een baan zoeken. Als we de stakers er uit zetten en vervangen door mensen die wel willen werken, is het hele probleem opgelost.
Hoe je bij TNT behandeld word? Net als elk ander bedrijf waar mensen werken. Je doet je werk en krijgt geld, simpel zat.quote:Op maandag 8 november 2010 14:56 schreef lololo het volgende:
[..]
Die mensen rennen gillend weg als ze zien hoe je bij TNT behandelt wordt. Dat zien we nu ook al gebeuren bij uitzendkrachten en de goedkope 'postbezorgers'. Waarom denk je dat TNT vrijwel door het hele land te maken heeft met onderbezetting en er zoveel post niet op tijd bezorgd wordt? Het verloop onder die groepen is echt absurd hoog.
Zoals ik al zei: goedkoop is duurkoop
Waar is die verwachting op gebaseerd?quote:Op maandag 8 november 2010 14:52 schreef lololo het volgende:
[..]
Dan heb je pech, maar zoals ik al zei: ik verwacht dat 99,99% van het publiek er geen enkele hinder van ondervindt![]()
Overigens heb ik geen idee of de pakketservice ook getroffen wordt door deze staking aangezien daar vooral zzp'ers werken zoals ik al eerder vertelde.
lekker kort door de bocht weerquote:Op maandag 8 november 2010 14:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Hoe je bij TNT behandeld word? Net als elk ander bedrijf waar mensen werken. Je doet je werk en krijgt geld, simpel zat.
Pech ?quote:Op maandag 8 november 2010 14:52 schreef lololo het volgende:
[..]
Dan heb je pech, maar zoals ik al zei: ik verwacht dat 99,99% van het publiek er geen enkele hinder van ondervindt![]()
Overigens heb ik geen idee of de pakketservice ook getroffen wordt door deze staking aangezien daar vooral zzp'ers werken zoals ik al eerder vertelde.
Vast wel, maar wel de waarheidquote:
Dat is ook de bedoeling, anders hoef je niet te staken.quote:Op maandag 8 november 2010 14:43 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Het probleem zit hem vooral in hoeveel werk je doet en hoeveel je daarvoor betaald krijgt. Die ratio bevalt veel mensen niet en dan gaan ze lopenquote:Op maandag 8 november 2010 14:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Hoe je bij TNT behandeld word? Net als elk ander bedrijf waar mensen werken. Je doet je werk en krijgt geld, simpel zat.
Laat ze lekker de personen die hun CAO bepalen pesten . Waarom moet de gewone man altijd onderwerp zijn van de klachten van de andere gewone man ?quote:Op maandag 8 november 2010 15:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat is ook de bedoeling, anders hoef je niet te staken.
Je AH folder kan je ook online kijken
Straks gaan ze met de kerst ook staken, dat zet pas zoden aan de dijk
Ervaringquote:Op maandag 8 november 2010 14:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Waar is die verwachting op gebaseerd?
Jup, pech. Overigens is de schade te minimaliseren nu bekend is op welke dag er gestaakt gaat worden. Mocht het superbelangrijk zijn dan kan je altijd nog naar de concurrent stappen, al moeten weer niet teveel mensen/bedrijven dat doen want anders verzuipen die in de grote hoeveelheid en mag je blij zijn als het er een week later isquote:Op maandag 8 november 2010 15:04 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Pech ?
Pech mn reet . Als we allemaal lekker gaan staken wat voor teringzooi krijgen we dan in dit land ??
En terecht dan moeten ze dus gewoon een andere baan gaan zoeken. Zat mensen die wel willen werken voor dat tarief.quote:Op maandag 8 november 2010 15:07 schreef lololo het volgende:
[..]
Het probleem zit hem vooral in hoeveel werk je doet en hoeveel je daarvoor betaald krijgt. Die ratio bevalt veel mensen niet en dan gaan ze lopen
Vandaar dat het verloop zo groot is?quote:Op maandag 8 november 2010 15:19 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En terecht dan moeten ze dus gewoon een andere baan gaan zoeken. Zat mensen die wel willen werken voor dat tarief.
Tsja geen idee, dat zal andere oorzaken hebben. Mijn ex schoonvader was postbode en die verdiende toch echt gewoon een normaal salarisquote:Op maandag 8 november 2010 15:26 schreef lololo het volgende:
[..]
Vandaar dat het verloop zo groot is?
Het is natuurlijk een totaalpakketje van hoe je behandeld wordt idd, maar dat wuifde jij net nog achteloos weg. Arbeidsvoorwaarden spelen daar natuurlijk een grote rol in, evenals arbeidsomstandigheden. En beide zijn dus knudde als je nu bij TNT in dienst komt.quote:Op maandag 8 november 2010 15:34 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Tsja geen idee, dat zal andere oorzaken hebben. Mijn ex schoonvader was postbode en die verdiende toch echt gewoon een normaal salaris
quote:Op woensdag 10 november 2010 16:23 schreef karr-1 het volgende:
Staan er vandaag advertenties in de krant van TNT waarin ze verontschuldigingen aanbieden voor het feit dat ze te lui personeel in dienst hebben dat op 16 november gaat staken.
Belachelijk dat ze het ook gewoon accepteren. Al die stakers ontslaan en vervangen door mensen die wel willen werken.
quote:Op woensdag 10 november 2010 16:23 schreef karr-1 het volgende:
Belachelijk dat ze het ook gewoon accepteren. Al die stakers ontslaan en vervangen door mensen die wel willen werken.
Bron: http://www.arbeidsrecht.nl/ar.asp?ArtId=341quote:blokje Werknemers, die aan een rechtmatig geachte staking deelnemen, kunnen niet disciplinair door hun werkgever gestraft worden en zij behoeven ook geen schadevergoedingsverplichting daarvan te vrezen, omdat de rechten en plichten uit de iao voor de duur van de staking geacht worden te zijn geschorst.
Die regeling mag dan ook per direct opgeheven wordenquote:Op woensdag 10 november 2010 16:55 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
[..]
Bron: http://www.arbeidsrecht.nl/ar.asp?ArtId=341
Dus
Die regeling hoort tot het Europees recht. Nederland kan dit neit eenzijdig opheffen.quote:Op woensdag 10 november 2010 21:29 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die regeling mag dan ook per direct opgeheven worden
Niet dus. Ze willen stukpost invoeren bij de TNT. Dus dan baal je wel erg als je een buitenwijk hebt met maar 25 huizen, verspreid over 50km...quote:Op maandag 8 november 2010 14:59 schreef karr-1 het volgende:
Logisch dus dat mensen die er niets aan kunnen doen nu wel getroffen worden?quote:Op woensdag 10 november 2010 23:18 schreef boofer het volgende:
[..]
Niet dus. Ze willen stukpost invoeren bij de TNT. Dus dan baal je wel erg als je een buitenwijk hebt met maar 25 huizen, verspreid over 50km...
De meesten zullen met dit stukloon zelfs onder het minimumloon gaan verdienen!
Ik snap trouwens niet waarom een goed functionerend bedrijf zo naar de knoppen geholpen moest worden door de overheid. Dat er geconcureerd moet worden, kan goed zijn (ook al werkt het in het algemeen totaal niet). Maar dan moet je wel zorgen dat het ook echt daadwerkelijk gebeurd! Nu zijn we zo'n beetje het enige land dat de postmarkt liberaliseerd!!! De rest van europa houd lekker vast aan zijn staatssteun!
Nu wil TNT ook nog eens zijn postdivisie van het pakketjesgedeelte scheiden. Dit postgedeelte wordt dan overgenomen door een beleggingsfonds en zal keihard gesanneerd worden, waarna het verkocht wordt aan een concurent...
Logisch dus dat de werknemers in opstand komen!
nooit gehoord van de uitdrukking : je moet eieren breken om een omelet te bakken ?quote:Op donderdag 11 november 2010 11:15 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Logisch dus dat mensen die er niets aan kunnen doen nu wel getroffen worden?
ja en gelijk de slavernij weer invoeren, in een moeite geregeldquote:Op woensdag 10 november 2010 21:29 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die regeling mag dan ook per direct opgeheven worden
Jawel, maar de mensen treffen die er niets aan kunnen doen is totaal zinloos. Denken mensen nu echt dat TNT het beleid ineens gaat veranderen?quote:Op donderdag 11 november 2010 12:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
nooit gehoord van de uitdrukking : je moet eieren breken om een omelet te bakken ?
Dat is weer een hele andere stap. Ik heb het gevoel dat er tegenwoordig teveel en te vaak gestaakt word en meestal om totaal zinloze redenen.quote:Op donderdag 11 november 2010 12:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja en gelijk de slavernij weer invoeren, in een moeite geregeld
Ik had het niet specifiek over de post, maar over elke staking. Er word te snel en te veel naar dit te zware instrument gegrepen, met vrijwel geen resultaten. Staken treft per definitie niet de groep die je moet hebben, maar altijd een groep mensen die er niets aan kunnen doen en die je ook niet kunnen helpen al zouden ze het willen.quote:Op donderdag 11 november 2010 14:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Het is de eerste poststaking sinds 1983. Noem je dat teveel?
Vast wel, maar daar woon ik niet en daar gaat het dus ook niet omquote:Op donderdag 11 november 2010 14:25 schreef ultra_ivo het volgende:
Dan ga maar niet naar Frankrijk of zelfs Wallonië. Daar wordt veel vaker gestaakt dan in Nederland.
welke stakingen heb je het dan over, waar mensen last van hadden ?quote:Op donderdag 11 november 2010 14:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Vast wel, maar daar woon ik niet en daar gaat het dus ook niet om
Ik woon er om de hoek dus voor mij is het wel een goede vergelijking.quote:Op donderdag 11 november 2010 14:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Vast wel, maar daar woon ik niet en daar gaat het dus ook niet om
OV stakingen, scholierenstakingen, vuilnisstakingen en ga zo maar door.quote:Op donderdag 11 november 2010 14:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
welke stakingen heb je het dan over, waar mensen last van hadden ?
volgens mij pas de eerste staking in jaren
en hoeveel last heb je ervan ? dat je brief een dag later komt ? Gebeurt wel meer
Het zal altijd een doelgroep treffen. Maar staken is een goed recht en dient ten alle tijden gerespecteerd te worden. Niet voor niets hebben generaties lang gevochten voor betere omstandighedenquote:Op donderdag 11 november 2010 16:15 schreef karr-1 het volgende:
[..]
OV stakingen, scholierenstakingen, vuilnisstakingen en ga zo maar door.
En het gaat me niet om die brief, het gaat erom dat het een verkeerde doelgroep treft
Het treft alleen de verkeerde groep en het word te veel en te vaak gebruikt. Het hoeft van mij niet geheel verboden te worden maar in ieder geval zwaar ingeperkt te worden. Wat alle generaties hiervoor bereikt hebben is prima, daar gaat het hier niet om.quote:Op donderdag 11 november 2010 16:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het zal altijd een doelgroep treffen. Maar staken is een goed recht en dient ten alle tijden gerespecteerd te worden. Niet voor niets hebben generaties lang gevochten voor betere omstandigheden
Als je de schoonmakers als voorbeeld neemt, die waren al jaren bezig met onderhandelingen voor betere omstandigheden en meer loon dat niet meer dan terecht was. En met de post gaat het net zo. De maat is vol en dan rest niets anders dan staken.quote:Op donderdag 11 november 2010 16:25 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het treft alleen de verkeerde groep en het word te veel en te vaak gebruikt. Het hoeft van mij niet geheel verboden te worden maar in ieder geval zwaar ingeperkt te worden. Wat alle generaties hiervoor bereikt hebben is prima, daar gaat het hier niet om.
er rest genoeg anders dan staken, men wil niets anders. Wat is er mis met een goed gesprek? Wat is er mis met de omstandigheden aanvaarden zoals ze zijn? TNT ontslaat echt niet voor de lol zoveel mensen.quote:Op donderdag 11 november 2010 16:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als je de schoonmakers als voorbeeld neemt, die waren al jaren bezig met onderhandelingen voor betere omstandigheden en meer loon dat niet meer dan terecht was. En met de post gaat het net zo. De maat is vol en dan rest niets anders dan staken.
En hier in NL wordt staken echt als laatste redmiddel gebruikt. Dit is in andere landen wel ff anders.
Ja TNT ontslaat. Maar of het management hun beleid in al die jaren wel goed heeft gevoerd daar kraait geen haan naar. Trouwens als klant van TNT ben ik ook niet meer tevreden. De kwaliteit is slechter geworden door goedkope krachten die als vakantiewerk de post rondbrengen.quote:Op donderdag 11 november 2010 16:33 schreef karr-1 het volgende:
[..]
er rest genoeg anders dan staken, men wil niets anders. Wat is er mis met een goed gesprek? Wat is er mis met de omstandigheden aanvaarden zoals ze zijn? TNT ontslaat echt niet voor de lol zoveel mensen.
Er is hier geen sprake van kinderarbeid, er is hier sprake van aanpassen aan de realiteit. Er word minder post verzonden en dus zijn er minder mensen nodig. Lijkt me vrij vanzelfsprekend. Dat niet iedereen het leuk vind om zijn of haar baan te verliezen is ook niet leuk, maar ik zie echt niet in wat je ermee bereikt om onschuldige burgers die er niets aan kunnen doen lastig te vallen met jou probleem.quote:Op donderdag 11 november 2010 16:43 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ja TNT ontslaat. Maar of het management hun beleid in al die jaren wel goed heeft gevoerd daar kraait geen haan naar. Trouwens als klant van TNT ben ik ook niet meer tevreden. De kwaliteit is slechter geworden door goedkope krachten die als vakantiewerk de post rondbrengen.
Als je de omstandigheden aanvaard zoals ze zijn dan zou kinderarbeid nooit zijn verdwenen
Nee de realiteit is dat er vaste postbezorgers wegmoeten en nieuwe flex (goedkopere) postbezorgers worden aangenomen. Het lijkt mij helemaal niet vanzelfsprekend als tegen iedereen gezegd wordt dat ze op mogen rotten, terwijl er elke dag reclames zijn van kom bij TNT werkenquote:Op donderdag 11 november 2010 16:48 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Er is hier geen sprake van kinderarbeid, er is hier sprake van aanpassen aan de realiteit. Er word minder post verzonden en dus zijn er minder mensen nodig. Lijkt me vrij vanzelfsprekend. Dat niet iedereen het leuk vind om zijn of haar baan te verliezen is ook niet leuk, maar ik zie echt niet in wat je ermee bereikt om onschuldige burgers die er niets aan kunnen doen lastig te vallen met jou probleem.
Bezet het kantoor van de baas, mail de baas of wat dan ook, maar ga niet een groep mensen benadelen die part noch deel hebben in dit probleem.
Tja dit laat zien dat solidariteit verdwenen is die juist in de jaren 60-70-80 vanzelfsprekend waren. Ieder voor zich en god voor ons allen is nu het motto.quote:Op donderdag 11 november 2010 16:48 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Er is hier geen sprake van kinderarbeid, er is hier sprake van aanpassen aan de realiteit. Er word minder post verzonden en dus zijn er minder mensen nodig. Lijkt me vrij vanzelfsprekend. Dat niet iedereen het leuk vind om zijn of haar baan te verliezen is ook niet leuk, maar ik zie echt niet in wat je ermee bereikt om onschuldige burgers die er niets aan kunnen doen lastig te vallen met jou probleem.
Bezet het kantoor van de baas, mail de baas of wat dan ook, maar ga niet een groep mensen benadelen die part noch deel hebben in dit probleem.
Daarnaast wordt het bedrijf kunstmatig opgesplitst zodat er geen werknemers overplaatsing kunnen aanvragen naar plekken waar er banen bijkomen. Het bedrijf maakt trouwens nog altijd forse winsten. Het gaat heus niet slecht met TNT. Het is gewoon een ordinaire poging mensen met een fatsoenlijk arbeitscontract te lozen en te vervangen door goedkope werknemers die op stukloon of een flutcontractje moeten werken.quote:Op donderdag 11 november 2010 17:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee de realiteit is dat er vaste postbezorgers wegmoeten en nieuwe flex (goedkopere) postbezorgers worden aangenomen. Het lijkt mij helemaal niet vanzelfsprekend als tegen iedereen gezegd wordt dat ze op mogen rotten, terwijl er elke dag reclames zijn van kom bij TNT werken
quote:Op donderdag 4 november 2010 14:58 schreef motorbloempje het volgende:
en terecht! Schandalig hoe ze met trouwe vaste werknemers omgaan die er vaak al langer dan 25 jaar werken..... bah!
Ik ben ontzettend solidair met iedereen, maar we kunnen in de huidige tijd niet meer alles laten zoals het ooit was. Tijden veranderen en mensen zullen dus mee moeten veranderen. Bedrijven moeten zich aanpassen als ze willen blijven bestaan in deze tijd.quote:Op donderdag 11 november 2010 17:05 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja dit laat zien dat solidariteit verdwenen is die juist in de jaren 60-70-80 vanzelfsprekend waren. Ieder voor zich en god voor ons allen is nu het motto.
Als er nooit gestaakt en vakbonden waren geweest had je misschien nu onder dezelfde omstandigheden gewerkt als in China. Maar goed als het aan de huidige generatie ligt dan maakt dat schijnbaar niets uit.
TNT had al jaren geleden moeten ingrijpen toen email etc opkwam. Maar schijnbaar heeft het management liggen pitten. Jarenlang hebben werknemers alles geslikt, ja zelfs inleveren van salaris. Nu is schijnbaar de maat vol.
Dat is het geschil ook helemaal niet. De vakbonden zien ook wel dat er wat moet veranderen. Het tempo waarin is alleen het punt.quote:Op donderdag 11 november 2010 20:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik ben ontzettend solidair met iedereen, maar we kunnen in de huidige tijd niet meer alles laten zoals het ooit was. Tijden veranderen en mensen zullen dus mee moeten veranderen. Bedrijven moeten zich aanpassen als ze willen blijven bestaan in deze tijd.
Dus of je nou ineens zoveel duizend mensen ontslaat of uitgesmeerd over een x periode, wat is het verschil?quote:Op donderdag 11 november 2010 21:24 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat is het geschil ook helemaal niet. De vakbonden zien ook wel dat er wat moet veranderen. Het tempo waarin is alleen het punt.
Als dat goedkoper is dan mensen in vaste dienst, so be it. Ik ga er vanuit dat ze niet zomaar iedereen aannemen.quote:Op donderdag 11 november 2010 22:06 schreef fs180 het volgende:
Collectief ontslag is goedkoper
Ik denk niet zoveer dat het ontslag in het verkeerde gat schiet, meer de wijze waarop:
vaste dient de deur uit en die worden vervangen voor tijdelijke ongeschoolde werkers (= de blowende scooterrijdende hangjeugd moet dus mijn documenten gaan bezorgen..).
Inderdaad kwaliteit doet er schijnbaar niet toe. Dat is wel duidelijk. Goedkoop is meestal duurkoop. Kijk ook maar eens in de bouw. Dat ik de laatste tijd meer poststukken in mijn brievenbus vindt die niet voor mij bestemd waren, daar doet TNT niets aan. En dan verwijt ik het niet de goede postbode, maar dat managers goedkope vakantie krachten inhuren die deze poststukken bezorgen.quote:Op donderdag 11 november 2010 22:12 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als dat goedkoper is dan mensen in vaste dienst, so be it. Ik ga er vanuit dat ze niet zomaar iedereen aannemen.
Dat neem jij dus verkeerd aan.quote:Op donderdag 11 november 2010 22:12 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als dat goedkoper is dan mensen in vaste dienst, so be it. Ik ga er vanuit dat ze niet zomaar iedereen aannemen.
Het verschil is dat er meer ouderen regulier afvloeien ivm pensioen. Het is uiterst zuur als je 2-3 jaar voor je pensioen wordt ontslagen omdat een of andere manager toevallig z'n aandeelhouders de vriend wil houden. Daarnaast krijg je meer mensen op een nette manier weg, bijv. door outplacement. En natuurlijk intern herplaatsen wat nu zo goed als niet gedaan wordt. (De outplacement kan ook een stuk beter.)quote:Dus of je nou ineens zoveel duizend mensen ontslaat of uitgesmeerd over een x periode, wat is het verschil?
Als de post echt drastisch omlaag gaat, moet TNT natuurlijk ook geen reclame maken om postbezorger te worden. Een groot deel van die fulltimers zijn toch binnen 10 jaar met pensioen. Geen mensen ontslaan en alleen bezorgers aannemen wanneer dat echt nodig is lijkt mij veel netter. De oudjes kunnen gewoon door blijven werken tot ze met pensioen gaan en daarna worden ingeruild voor een goedkope bezorger.quote:Op donderdag 11 november 2010 16:48 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En dat kun je aantonen neem ik aan?quote:Op donderdag 11 november 2010 22:56 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat neem jij dus verkeerd aan.
Zuur is het zeker, maar als het noodzakelijk is om als bedrijf te overleven zie ik echt het probleem niet. Het kan ons allemaal overkomen.quote:Het verschil is dat er meer ouderen regulier afvloeien ivm pensioen. Het is uiterst zuur als je 2-3 jaar voor je pensioen wordt ontslagen omdat een of andere manager toevallig z'n aandeelhouders de vriend wil houden. Daarnaast krijg je meer mensen op een nette manier weg, bijv. door outplacement. En natuurlijk intern herplaatsen wat nu zo goed als niet gedaan wordt. (De outplacement kan ook een stuk beter.)
Als ik de TNT brief lees die vandaag in diverse kranten staat, is er weinig tot geen plaats meer voor fulltime postbezorgers die ook dingen doen als sorteren etc. Aangezien dat allemaal geautomatiseerd gaat worden zijn er dus alleen nog mensen nodig voor het daadwerkelijke bezorgen. Een fulltime postbezorger is daar te duur voor, dat kan beter en goedkoper gedaan worden door mensen die een paar uur per dag of per week werken als bezorger.quote:Op donderdag 11 november 2010 23:59 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Als de post echt drastisch omlaag gaat, moet TNT natuurlijk ook geen reclame maken om postbezorger te worden. Een groot deel van die fulltimers zijn toch binnen 10 jaar met pensioen. Geen mensen ontslaan en alleen bezorgers aannemen wanneer dat echt nodig is lijkt mij veel netter. De oudjes kunnen gewoon door blijven werken tot ze met pensioen gaan en daarna worden ingeruild voor een goedkope bezorger.
Tuurlijk gaat het ten koste van de kwaliteit, TNT had ook gewoon een overheidsbedrijf moeten blijven. Betrouwbare post is essentieel voor de maatschappij.quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:09 schreef bloodymary het volgende:
Toch is het erg jammer dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Je hoort steeds meer verhalen van een berg post die ergens in een sloot is neergeflikkerd. Ik heb een praktijk aan huis in een klein dorp en tot vorig jaar, toen we altijd een vaste bezorger hadden liep alles perfect. En als ik eens naar klanten was dan wist die postbode spontaan bij wie hij pakjes e.d. veilig achter kon laten. Laatst vond ik na twee dagen op de oprit een pakje achter de vuilnisbak, inmiddels helemaal verregend.....
Kunnen wel, mogen niet.quote:Op vrijdag 12 november 2010 09:13 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En dat kun je aantonen neem ik aan?
Kortom, geen argument dusquote:
Als je werknemer bent bij een firma kun je niet alles zomaar op internet gooien. Jij denkt natuurlijk dat alle stakers moedwillig TNT naar de donder willen helpen, dat is helemaal niet zo. Het is het hogere managment dat dit doet.quote:
Dat ze het bedrijf naar de donder willen helpen moeten ze zelf weten, ik ben er alleen op tegen dat mensen benadeeld worden die er niets mee te maken hebben. En het is erg makkelijk om alles af te schuiven op het management natuurlijk.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:16 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Als je werknemer bent bij een firma kun je niet alles zomaar op internet gooien. Jij denkt natuurlijk dat alle stakers moedwillig TNT naar de donder willen helpen, dat is helemaal niet zo. Het is het hogere managment dat dit doet.
Eerder is al geschreven dat de meerderheid die partijen in het zadel heeft geholpen die voor dezer rigoreuze privatisering gestemd hebben er wel mee te maken heeft.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:23 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat ze het bedrijf naar de donder willen helpen moeten ze zelf weten, ik ben er alleen op tegen dat mensen benadeeld worden die er niets mee te maken hebben. En het is erg makkelijk om alles af te schuiven op het management natuurlijk.
Kortom het is normaal om onschuldige burgers te benadelen op grond van wat ze gestemd hebben?quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:24 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Eerder is al geschreven dat de meerderheid die partijen in het zadel heeft geholpen die voor dezer rigoreuze privatisering gestemd hebben er wel mee te maken heeft.
Dit +1. Het doet me deugd dat iemand een bedrijf heeft die voor kwaliteit staat.quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:58 schreef bloodymary het volgende:
Ik heb zelf een bedrijf waarbij deadlines vaak een grote rol spelen, dus denk dat ik er meer door geraakt wordt dan de meeste onschuldige burgers, maar vindt het prima wat ze doen die staking. Een goede manier om aandacht te vragen en ik hoop ook echt voor ze dat het helpt. Dan komt dat uiteindelijk de kwaliteit van de postbezorging te goede.
Als je kwaliteit wil leveren bezorg je post en op tijd.quote:Op vrijdag 12 november 2010 17:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit +1. Het doet me deugd dat iemand een bedrijf heeft die voor kwaliteit staat.
Op tijd bezorgen mag niet van de baas. Dus moeten we afdwingen dat we dat in de toekomst mogen.quote:Op vrijdag 12 november 2010 17:21 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als je kwaliteit wil leveren bezorg je post en op tijd.
Dus verliezen TNTers hun banen en gaan klanten naar de concurrent en dus het probleem.quote:Op vrijdag 12 november 2010 17:25 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Op tijd bezorgen mag niet van de baas. Dus moeten we afdwingen dat we dat in de toekomst mogen.
Kwaliteit is meer dan dat. Ook de juiste post bezorgen. Ik krijg steeds meer post in mijn brievenbus gedeponeerd die niet voor mij bestemd is. Steeds heb ik het dan zelf opgelost door ook ff de naam te lezen op het poststuk. Maar ik zal TNT in de toekomst helpen. De volgende keer wanneer er fout bezorgd wordt, pleur ik het poststuk de vuilnisbak in.quote:Op vrijdag 12 november 2010 17:21 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Precies. Daar ligt de kern van het probleem. De vaste postbodes willen dolgraag dat de klanten bij TNT blijven. De postbodes ervaren aan den lijve dat de kwaliteit die ze kunnen leveren achteruit gaat door de bezuinigingen en door beslissingen van boven. En ze zien het gebrek aan kwaliteit dat de goedkope krachten die amper opgeleid worden (opleiden is duur) leveren. Als je kijkt naar de reportage op Zembla zie je dat juist dát een van de grote pijnpunten is, de uitholling van het vak, dat de eer van je beroep aangetast wordt.quote:Op vrijdag 12 november 2010 17:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dus verliezen TNTers hun banen en gaan klanten naar de concurrent en dus het probleem.
Op tijd bezorgen mag niet van de baas? Wat is dat nou voor onzin?quote:Op vrijdag 12 november 2010 17:25 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Op tijd bezorgen mag niet van de baas. Dus moeten we afdwingen dat we dat in de toekomst mogen.
Dat dusquote:Op vrijdag 12 november 2010 17:21 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wat denk je nou zelf dat goedkoper is? Iemand elke dag 8 uur post laten lopen, of de post elke andere dag laten bezorgen? Kost 'm hooguit een uur extra om de post van 2 dagen te doen...quote:Op vrijdag 12 november 2010 21:18 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Op tijd bezorgen mag niet van de baas? Wat is dat nou voor onzin?
Was het maar onzin. http://zembla.vara.nl/Nie(...)b0bf30966dba3f955df9quote:Op vrijdag 12 november 2010 21:18 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Natuurlijk moet er wel post op tijd bezorgd worden, maar als je die uitzending van Zembla had gezien, hoeft maar 95% van de post op tijd bezorgd te worden en post wat dat niet haalt heeft geen prioriteit meer.quote:Op vrijdag 12 november 2010 21:18 schreef karr-1 het volgende:
[..]
95% is behoorlijk goed. Bij de NS rijden ook maar 97% van de treinen op tijd.quote:Op zaterdag 13 november 2010 06:37 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Natuurlijk moet er wel post op tijd bezorgd worden, maar als je die uitzending van Zembla had gezien, hoeft maar 95% van de post op tijd bezorgd te worden en post wat dat niet haalt heeft geen prioriteit meer.
5% x 5 miljard = 250 miljoen poststukken per jaar die niet op tijd worden bezorgdquote:Op zaterdag 13 november 2010 08:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
95% is behoorlijk goed. Bij de NS rijden ook maar 97% van de treinen op tijd.
Die staking zit je blijkbaar erg dwars.quote:Op zondag 14 november 2010 00:09 schreef karr-1 het volgende:
Ik ga er vanuit dat alle stakers hard aangepakt worden en per direct op de ontslaglijst geplaatst worden. Blijkbaar zijn ze toch niet zo gehecht aan de baan die ze hebben.
Alle vaste fulltimers staan al lang op de ontslaglijst. Daar gaat de staking juist om.quote:Op zondag 14 november 2010 00:09 schreef karr-1 het volgende:
Ik ga er vanuit dat alle stakers hard aangepakt worden en per direct op de ontslaglijst geplaatst worden. Blijkbaar zijn ze toch niet zo gehecht aan de baan die ze hebben.
Elke staking zit me dwars omdat ik pertinent tegen het staken ben. Mijn redenering heb ik al meerdere malen uitgelegd.quote:Op zondag 14 november 2010 02:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Die staking zit je blijkbaar erg dwars.
Eigenlijk stelt één dag staken weinig voor. Ik ga er vanuit dat de aangetekende en rouwkaarten gewoon bezorgd worden en ze helpen alleen maar zichzelf ermee, aangezien ze de volgende dag gewoon 2 keer zoveel post moeten bezorgen.
Nou dan komen ze dus makkelijk aan het aantal ontslagen wat ze willen hebben. Zat mensen die dus niet aan hun baan gehecht zijn.quote:Op zondag 14 november 2010 04:33 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Alle vaste fulltimers staan al lang op de ontslaglijst. Daar gaat de staking juist om.
Rouwpost, brieven van de trombosedienst en medische zendingen worden gewoon bezorgd op diensdag. Die worden buiten de staking gehouden.
Ze zijn dus wel aan hun baan gehecht. Daarom wordt gestaakt. Dat is iets wat jij niet kunt begrijpen in je blinde woede.quote:Op zondag 14 november 2010 10:40 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Nou dan komen ze dus makkelijk aan het aantal ontslagen wat ze willen hebben. Zat mensen die dus niet aan hun baan gehecht zijn.
Ja. Wie zijn billen brandt moet op de blaren zittenquote:Op vrijdag 12 november 2010 14:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Kortom het is normaal om onschuldige burgers te benadelen op grond van wat ze gestemd hebben?
Daar schiet TNT lekker veel mee op.quote:Op zondag 14 november 2010 00:09 schreef karr-1 het volgende:
Wat niet is kan nog komen.quote:Op zondag 14 november 2010 18:33 schreef Evertjan het volgende:
als ze echt lef hebben dan staken ze rond de kerst dagen
Je bent gehecht aan een baan en toch ga je staken? Nee die wil er bij mij niet in.quote:Op zondag 14 november 2010 11:34 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ze zijn dus wel aan hun baan gehecht. Daarom wordt gestaakt. Dat is iets wat jij niet kunt begrijpen in je blinde woede.
Ik hoef er ook niets van te begrijpen, ik kan er alleen niet bij dat er onschuldige mensen benadeeld worden zonder reden.quote:Op zondag 14 november 2010 15:10 schreef eriksd het volgende:
[..]
Daar schiet TNT lekker veel mee op.
Je geeft in ieder geval aan echt helemaal niets van de materie begrepen te hebben. Wat ook een prestatie is.
OK, voor de zoveelste keer. De baas wil ons ontslaan. Doen we niks, dan ontslaat de baas ons gewoon. Gaan we staken hebben we nog tenminste een kans dat er iets gaat veranderen. Of moet ik je het nog simpeler uitleggen?quote:Op zondag 14 november 2010 21:48 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Je bent gehecht aan een baan en toch ga je staken? Nee die wil er bij mij niet in.
En hoe groot is die kans? En hoe staat dat in verhouding met de overlast? Dat er iets moet veranderen lijkt me vrij duidelijk, de strijd gaat nu alleen over de manier waarop.quote:Op zondag 14 november 2010 21:58 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
OK, voor de zoveelste keer. De baas wil ons ontslaan. Doen we niks, dan ontslaat de baas ons gewoon. Gaan we staken hebben we nog tenminste een kans dat er iets gaat veranderen. Of moet ik je het nog simpeler uitleggen?
Hmmm oke, ik ben ook tegen vakbonden, maar dat is een andere discussie. Ik snap dat er niet veel opties over zijn, maar goed. Ik hoop oprecht dat een staking het succes geeft wat nodig is, maar ik betwijfel het.quote:Op zondag 14 november 2010 22:06 schreef ultra_ivo het volgende:
Andere opties zijn er niet. Ik ben het met je eens dat de kans niet zo groot is. Daarvoor moeten we de vakbonden bedanken, die hebben de stakingen meerdere jaren tegengehouden.
Ik heb meer het idee dat vakbonden er alleen zijn voor de ouderen en het behouden van alle voordeeltjes die ze hebben opgebouwd. Voor jongeren kan een vakbond vrij weinig betekenen, laat staan dat ze er moeite voor willen doen.quote:Op zondag 14 november 2010 22:10 schreef ultra_ivo het volgende:
Tegen de bonden ben ik niet, bonden moeten gewoon het werk doen en doen wat de leden willen, niet de leden koest houden.
Ik ben een van laatsten die nog met een contract oude stijl is binnengekomen. Het is zijn vooral de privatiseringsgoeroe's die het op het gebied van postbezorging beroerd maken voor de jongeren, die zijn nog niet zo lang in dienst en moeten voor een habbekrats werken zonder kans op vast contract. Dat was en is absoluut niet de wens van de bonden (en nog minder van de vaste postbodes).quote:Op zondag 14 november 2010 22:11 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik heb meer het idee dat vakbonden er alleen zijn voor de ouderen en het behouden van alle voordeeltjes die ze hebben opgebouwd. Voor jongeren kan een vakbond vrij weinig betekenen, laat staan dat ze er moeite voor willen doen.
Dat soort goeroes zijn de doodsteek voor elk bedrijf, ze maken er een puinzooi van en zijn dan weer verdwenen naar de volgende klus.quote:Op zondag 14 november 2010 22:18 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik ben een van laatsten die nog met een contract oude stijl is binnengekomen. Het is zijn vooral de privatiseringsgoeroe's die het op het gebied van postbezorging beroerd maken voor de jongeren, die zijn nog niet zo lang in dienst en moeten voor een habbekrats werken zonder kans op vast contract. Dat was en is absoluut niet de wens van de bonden (en nog minder van de vaste postbodes).
Dat is niet zo vreemd als je kijkt naar de leden van de bonden. Dat zijn voornamelijk laagopgeleide blanke mannen die boven de 40 zijnquote:Op zondag 14 november 2010 22:11 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik heb meer het idee dat vakbonden er alleen zijn voor de ouderen en het behouden van alle voordeeltjes die ze hebben opgebouwd. Voor jongeren kan een vakbond vrij weinig betekenen, laat staan dat ze er moeite voor willen doen.
Ik doelde meer op de goeroe's van de 'consultants'.quote:Op zondag 14 november 2010 22:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat soort goeroes zijn de doodsteek voor elk bedrijf, ze maken er een puinzooi van en zijn dan weer verdwenen naar de volgende klus.
Alleen dat?quote:Op zaterdag 13 november 2010 06:37 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Natuurlijk moet er wel post op tijd bezorgd worden, maar als je die uitzending van Zembla had gezien, hoeft maar 95% van de post op tijd bezorgd te worden en post wat dat niet haalt heeft geen prioriteit meer.
Klopt. Ik ben een hele tijd lid geweest van diverse vakbonden, maar er is werkelijk niets voor jongeren daar. Alles wat ze doen is gericht op mensen boven de 40 en je ziet ook elke keer dezelfde koppen in beeld bij een vakbondsdemonstratie.quote:Op zondag 14 november 2010 22:52 schreef MalaCocinera het volgende:
[..]
Dat is niet zo vreemd als je kijkt naar de leden van de bonden. Dat zijn voornamelijk laagopgeleide blanke mannen die boven de 40 zijn
Die ook ja. Overigens stond er vandaag in een van die gratis krantjes een heel verhaal over de achtergronden van de staking e.d. Ik moet zeggen, daardoor heb ik wel meer begrip gekregen voor de staking en de mensen die staken.quote:Op zondag 14 november 2010 23:15 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik doelde meer op de goeroe's van de 'consultants'.
Ik vrees van wel jaquote:Op maandag 15 november 2010 12:01 schreef lololo het volgende:
Proef ik daar enige nuance bij karr-1?
Begrijp me goed, ik heb nog steeds bezwaren tegen welke staking dan ook, maar ik kan in ieder geval begrijpen waarom er zoveel te doen is over deze zaak.quote:Op maandag 15 november 2010 12:10 schreef lololo het volgende:
Overigens is het volstrekt onduidelijk hoe het morgen gaat verlopen. Bij ons op de sector is bijna iedereen werkwillig en komen morgen dus gewoon werken. Maar ja, als op de sorteercentra de boel half plat ligt gaat dat een kort dagje worden... Of de vloer vegen
lekker solidairquote:Op maandag 15 november 2010 12:10 schreef lololo het volgende:
Overigens is het volstrekt onduidelijk hoe het morgen gaat verlopen. Bij ons op de sector is bijna iedereen werkwillig en komen morgen dus gewoon werken. Maar ja, als op de sorteercentra de boel half plat ligt gaat dat een kort dagje worden... Of de vloer vegen
TNT kan ook niets anders doen.quote:Op vrijdag 12 november 2010 21:56 schreef Eenskijken het volgende:
Maak zelf veel gebruik van de post dus voor mij is het lastig, wordt wat vertraging maar heb wel begrip voor de actie: TNT moet beter met hun werknemers om gaan.
Gelukkig. Je bent wel eerlijk en durft je mening bij te stellen. Natuurlijk is het nooit leuk als je geen post ontvangt. Maar het is in ieders belang dat werknemers beter worden behandeld.quote:Op maandag 15 november 2010 10:04 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die ook ja. Overigens stond er vandaag in een van die gratis krantjes een heel verhaal over de achtergronden van de staking e.d. Ik moet zeggen, daardoor heb ik wel meer begrip gekregen voor de staking en de mensen die staken.
Tja, dat krijg je op een sector waar bijna geen fulltimers meer te vinden zijn. Ik ben bijvoorbeeld ook echt niet tevreden over wat de bond voor parttimers betekent. Verder ben ik ook nooit zo'n voorstander van staken.quote:
Juist omdat er in NL bijna nooit gestaakt wordt gaat het management steeds verder. De jongere generatie pikt alles, want tja ze moeten wel(hypotheek, luxe). Dat je binnen de lijnen moet blijven met je stoel en niet met collaga's mag praten is toch te zot voor woorden. In het noorden was er ook zo een bedrijf waar medewerkers toestemming moesten vragen om naar het toilet te gaan.quote:Op maandag 15 november 2010 18:32 schreef lololo het volgende:
[..]
Tja, dat krijg je op een sector waar bijna geen fulltimers meer te vinden zijn. Ik ben bijvoorbeeld ook echt niet tevreden over wat de bond voor parttimers betekent. Verder ben ik ook nooit zo'n voorstander van staken.
Maar ik wil niet uitsluiten dat ik nog mee ga doen aan vervolgacties, waarvan ik vrijwel overtuigd ben dat deze er zullen komen.
Bij ons in het DVG gaat het wel zo goed als helemaal plat. En niet alleen de fulltimers. Een groot deel gaat naar Den Haag, een kleiner deel heeft verlof gepakt. Pas van 1 collega in het DVG weet ik dat ie gewoon opkomt en zich als werkwillige meldt.quote:Op maandag 15 november 2010 18:32 schreef lololo het volgende:
[..]
Tja, dat krijg je op een sector waar bijna geen fulltimers meer te vinden zijn. Ik ben bijvoorbeeld ook echt niet tevreden over wat de bond voor parttimers betekent. Verder ben ik ook nooit zo'n voorstander van staken.
Maar ik wil niet uitsluiten dat ik nog mee ga doen aan vervolgacties, waarvan ik vrijwel overtuigd ben dat deze er zullen komen.
Een hoop dingen kunnen wel anders. Vergeet niet dat er nog altijd dikke winst gedraait wordt. Niet alle chefs gaan zo om met hun mensen als dat het tegenwoordig kennelijk de regel is. Juist die chefs die socialer zijn hebben weinig problemen met hun medewerkers, zeker als het een chef is die goed kan organiseren. Een chef die tegen de haren van z'n medewerkers instrijkt krijgt als reactie van niemand iets extra's gedaan. Maar goed, dat is iets wat kennelijk niet in de managmentboeken staat.quote:
Een nuance die te begroeten is.quote:Op maandag 15 november 2010 12:01 schreef lololo het volgende:
Proef ik daar enige nuance bij karr-1?
Het is natuurlijk niet zo dat de winst afgeroomd kan gaan worden ten gunste van de werknemers. Die winst moet juist zo hoog mogelijk worden, en enerzijds geïnvesteerd worden in het bedrijf zelf en anderzijds door vermogensverschaffers dividend uit te keren. Een bedrijf is er mijns inziens niet om werknemers in dienst te houden, dat beïnvloedt ook nog eens de arbeidsproductiviteit negatief.quote:Op maandag 15 november 2010 18:47 schreef ultra_ivo het volgende:
Een hoop dingen kunnen wel anders. Vergeet niet dat er nog altijd dikke winst gedraait wordt.
Of door via de mazen in de wet ontduiking van het minimumloon toe te staan, zelfs nadat nadrukkelijk afgesproken was dat de concurrentieslag niet op arbeidsvoorwaarden gevoerd zou worden.quote:Op maandag 15 november 2010 19:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
Uiterst vreemd is het natuurlijk dat de overheid na laat een level-playingfield te vormen door TNT aan bepaalde eisen te houden.
De topman van TNT zei in Buitenhof.quote:Op maandag 15 november 2010 21:22 schreef Digi2 het volgende:
De postbeambten hebben zich decennialang kunnen verrijken via de vakbonden vanwege hun monopolie. Dat monopolie is nu doorbroken door de postmarkt vrij te geven en door directe concurrentie van internet. De topman van TNT meldde in Buitenhof een versnelling van de terugval in brievenpost ten gevolge van emailgebruik. Hij vermoedt dat bedrijven sneller inzetten op het beperken van briefpost vanwege kostenbesparingen ivm de economische crisis. De staking geeft alleen maar sterkere argumenten om van briefpost af te zien. Als ook de kerst en eindejaarspost chaotisch verloopt zal men al snel overstappen op e-cards. Daardoor zou ook dit segment van post onder druk komen te staan. Veel oud gedienden bij de post weten niet beter dan dat er altijd hun entitlements werd voldaan. Die tijden keren niet meer terug. Maar goed ook want het was gestoeld op machtsmisbruik.
Dus omdat vroeger iets niet goed was, mag het nu ook niet goed geregeld worden?quote:Op maandag 15 november 2010 21:53 schreef Digi2 het volgende:
Is het niet hypocriet om je als postbeambte te beklagen over het gebrek aan een level-playingfield terwijl je zelf decennialang van een monopolie positie hebt geprofiteerd
Ik ben geen postbode hoor.quote:Op maandag 15 november 2010 21:53 schreef Digi2 het volgende:
Is het niet hypocriet om je als postbeambte te beklagen over het gebrek aan een level-playingfield terwijl je zelf decennialang van een monopolie positie hebt geprofiteerd
De landelijke overheid heeft bewust die stap overgeslagen. De schatkist vullen had de hoogste prioriteit...quote:Op maandag 15 november 2010 21:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik ben geen postbode hoor.Maar het gaat er om dat als je iets privatiseert als overheid je dat natuurlijk wel goed moet doen. Het vormen van een level-playingfield is daar een onderdeel van.
Dit vraag ik mij ook afquote:Op maandag 15 november 2010 22:12 schreef Zana het volgende:
Doen de mensen die de pakjes rondbrengen ook mee?
Nee, pakketdienst is een aparte afdeling en heeft ook niet te maken met teruglopende volumes. Sterker nog, die afdeling loopt prima.quote:Op maandag 15 november 2010 22:12 schreef Zana het volgende:
Doen de mensen die de pakjes rondbrengen ook mee?
En vaste medewerkers mogen niet worden overgeplaatst naar de steeds beter lopende pakketdienst.quote:Op maandag 15 november 2010 23:00 schreef marcodej het volgende:
[..]
Nee, pakketdienst is een aparte afdeling en heeft ook niet te maken met teruglopende volumes. Sterker nog, die afdeling loopt prima.
Wacht even, het level playing field is andersom verstoord. TNT moet zich aan de wet houden qua betaling van salarissen, een CAO hebben en zijn werknemers verzekeren. Daarnaast moet TNT overal in Nederland bezorgen, zelfs op de meest achteraf gelegen adressen, 6 dagen in de week. De concurrentie mag gewoon wat aankloten, zowel qua arbeidsvoorwaarden als qua bezorgingstijd. Ligt een adres te ver weg voor hen, dan dumpen ze de post daarvoor gewoon bij TNT. Die moet toch alles accepteren en bezorgen. Merkwaardig idee van een level playing field heb jij. Of hoor je tot die privatiseringsfreaks die alle voormalige staatsbedrijven bewust de nek willen omdraaien?quote:Op maandag 15 november 2010 19:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
Uiterst vreemd is het natuurlijk dat de overheid na laat een level-playingfield te vormen door TNT aan bepaalde eisen te houden.
quote:In het hele land hebben postbodes van TNT dinsdag
het werk neergelegd uit protest tegen de 3100 gedwongen ontslagen
die bij het bedrijf vallen. Met in totaal 190 bussen komen zij
dinsdag naar Den Haag voor een manifestatie bij het hoofdkantoor
van het postbedrijf. De vakbonden verwachten daar zeker
zevenduizend mensen.
De staking begon maandagavond laat in de sorteercentra.
Spoedeisende post zoals rouwkaarten en medische zendingen worden
dinsdag wel bezorgd. Ook de bezorging van pakketten zal geen hinder
ondervinden van de staking, maar de overige post blijft liggen.
TNT reorganiseert en dat kost elfduizend mensen hun baan. Volgens
het postbedrijf blijft het aantal gedwongen ontslagen beperkt tot
3100, maar dat vinden de bonden te veel. Zij vinden ook dat het
tempo van de jaren geleden aangekondigde reorganisatie omlaag moet.
Volgens het postbedrijf kan dat niet
quote:Volgende week staken de postbodes van TNT Post
twee dagen. Op 25 en 26 november bezorgen zij geen post. Dit heeft
voorzitter Edith Snoey van Abvakabo FNV dinsdag gezegd op de
landelijke actiedag van de postbodes van TNT in Den Haag.
Morgen weer gok ik zoquote:Op dinsdag 16 november 2010 15:32 schreef bloodymary het volgende:
Worden de brievenbussen straks wel geleegd?
De pakketdienst staakt niet, alleen de postafdeling die alleen brievenbuspost doen.quote:Op dinsdag 16 november 2010 08:47 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Ik hoop er geen last van te hebben.. Wacht nog op mijn pakketje. De gewoonlijke vertraging vind ik al heel wat, een staking zit ik niet op te wachten..
Zucht, lees je nog een keer in. Niemand, ook de postbodes niet, ontkent dat volumes dalen en zullen dalen en dat er iets moet gebeuren bij TNT. Maar wel op een eerlijke manier, en daar staken ze voor.quote:Op dinsdag 16 november 2010 16:03 schreef Shreyas het volgende:
Die hele TNT staking is te triest voor woorden natuurlijk. Met de komst van e-mail wordt er natuurlijk veel minder post gestuurd. Met de nieuwe mogelijkheden van het Internet en digitale technische ontwikkelingen (e-cards etc.) denk ik dat post zoals we dat nu kennen in de toekomst nog veel minder zal worden.
De wat bejaarde mensen die nog niet vertrouwd zijn met het Internet en liever traditioneel nog een kaart/brief versturen zijn er over een aantal jaar ook niet meer. Kortom, TNT zal nog minder werk te verrichten hebben, het is gewoon een gevolg van de digitalisering. Het beroep postbode is een van de oude ambachten die het nog buitengewoon lang heeft volgehouden, maar ook dat heeft een houdbaarheidsdatum in deze moderne wereld. Dan kan je wel zielig gaan lopen staken, maar het bedrijf TNT kan er ook niets aan doen.
Er is minder post, minder postzegels worden verkocht dus minder inkomsten voor TNT. Waar moet TNT dan het geld vandaan halen om al hun werknemers te blijven betalen?
Kortom die hele staking is kortzichtig, gewoonweg omdat de postbodes het totaalplaatje weigeren te bekijken en enkel denken aan hun eigen portemenee.
Heel veel zijn er ook weg, daarom zijn er dikke personeelstekorten overal. Maar gemiddelde leeftijd van de postbodes is 55 jaar, niet erg handig als je vaak nog compleet omgeschoold moet worden.quote:Op dinsdag 16 november 2010 17:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
Anderszijds vind ik het ook wel weer overtrokken. Ik was student en liep 2 jaar post en al het werk van een postbode en ik kreeg nog geen 1/3 van een fulltime postbode per uur. Het ging prima en ik deed goed werk... Daar moet je toch ook wel eens over nadenken. In die tijd en verder tot de dag van vandaag zijn er GEEN nieuwe full-time postbodes meer bijgekomen met een vast contract. Als je werkt bij een bedrijf dat al 8 jaar geen nieuwe mensen vast in dienst neemt dan moet je toch echt even achter je oren krabben of er wel toekomst is.
Of de huidige postbodes hebben blind alleen maar post bezorgt en gesorteerd en nergens op gelet of ze zijn niet al te snugger, want ze hebben al minimaal 8 jaar de tijd gehad om ander werk te zoeken. Deze reorganisatie zat er nl al 8 jaar aan te komen. Deze is zelfs al 8 jaar geleden voorspeld door mijn toenmalige rayonmanager....
lees je effe in, de discussie gaat erom dat TNT vaste medewerkers wil vrvangen door flex personeel.quote:Op dinsdag 16 november 2010 18:57 schreef ufopiloot het volgende:
Tja, als de post ook met 11.000 man minder rondgebracht kan worden, waarom zou je dan die 11.000 man blijven betalen? Als je een auto hebt die 20 liter nodig heeft voor 100 kilometer inruilt voor een auto die maar 5 liter nodig hebt voor 100 kilometer, gooi je dan ook elke keer bij het tanken even 15 liter naast de tank omdat hij vroeger ook zoveel gebruikte?
De mensen moeten niet klagen, tijden veranderen en als je niet meer nodig bent en/of iemand anders doet het voor minder moet je op zoek naar iets anders.
Zoals ik zeg, als er iemand is die het voor minder doet, waarom dan niet? Dit wordt al zoveel toegepast in het land. En wat te denken van de mensen die in de kassen werkten? Die zijn ook allemaal de deur uit gegaan en vervangen voor Polen, Roemenen, Bulgaren en andere Oost-Europeanen. Net zoals het enorme aantal Duitsers in de bouw.quote:Op dinsdag 16 november 2010 19:13 schreef macca728 het volgende:
lees je effe in, de discussie gaat erom dat TNT vaste medewerkers wil vrvangen door flex personeel.
Een bdrijf dat mensen overheeft, gaat niet elke dag adverteren met kom bij ons werken want wij zoeken jou.
Daarbij kan het erg belangrijk zijn voor de toekomst van iedereen, want andere bedrijven gaan dit straks ook doen, alleen flexbanen en geen vaste banen meer. Desastreus voor de werknemer
8 jaar geleden waren die 47, dus hadden ze meer kans. Als ze 8 jaar geleden 55 waren zijn ze nu bijna met pensioen, en vaak ook met pre-pensioen.quote:Op dinsdag 16 november 2010 18:18 schreef carboni het volgende:
[..]
Heel veel zijn er ook weg, daarom zijn er dikke personeelstekorten overal. Maar gemiddelde leeftijd van de postbodes is 55 jaar, niet erg handig als je vaak nog compleet omgeschoold moet worden.
Ik ben ik het nie thelemaal mee eens. Bij heel veel banen kan dit niet en bij de banen waar het wel kan, is het allang gebeurd. Een werknemer kan dit al van ver zien aankomen en als je jezelf ontwikkelt, bijleert, etc. kan je een heel eind komen om ander werk te vinden.quote:Op dinsdag 16 november 2010 19:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
Daarbij kan het erg belangrijk zijn voor de toekomst van iedereen, want andere bedrijven gaan dit straks ook doen, alleen flexbanen en geen vaste banen meer. Desastreus voor de werknemer
Wellicht hoopten ze net hun pensioen te halen, slecht maar ze wisten waarschijnlijk diep van binnen dat ze ook op 47e weinig kans maakten op een andere baan. En dan heb ik het nog niet eens over de gevreesde pensioenbreuk.quote:Op dinsdag 16 november 2010 19:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
8 jaar geleden waren die 47, dus hadden ze meer kans. Als ze 8 jaar geleden 55 waren zijn ze nu bijna met pensioen, en vaak ook met pre-pensioen.
Succes ermee. Ooit zal dat ook ontstaan bij de kantoorbanen. Want ook duur kantoorpersoneel is vervangbaar door goedkoop spul uit India(ICT). De jongere generatie gooit hun eigen ruiten in. Ze komen er wel achter als ze zelf de 50 zijn gepasseerd.quote:Op dinsdag 16 november 2010 19:24 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Zoals ik zeg, als er iemand is die het voor minder doet, waarom dan niet? Dit wordt al zoveel toegepast in het land. En wat te denken van de mensen die in de kassen werkten? Die zijn ook allemaal de deur uit gegaan en vervangen voor Polen, Roemenen, Bulgaren en andere Oost-Europeanen. Net zoals het enorme aantal Duitsers in de bouw.
Ook hier ben ik het weer niet mee eens. Wellicht in de ICT, maar in andere markten niet omdat NLers nederlands spreken en buitenlanders niet of heel slecht. Daarnaast zie ik hier in NL weinig indiersquote:Op dinsdag 16 november 2010 20:15 schreef Cherna het volgende:
[..]
Succes ermee. Ooit zal dat ook ontstaan bij de kantoorbanen. Want ook duur kantoorpersoneel is vervangbaar door goedkoop spul uit India(ICT). De jongere generatie gooit hun eigen ruiten in. Ze komen er wel achter als ze zelf de 50 zijn gepasseerd.
Maar goed het zal mijn tijd duren. En als ik de jonge generatie zo aanhoor hoef ik me niet meer in te zetten voor hun belangen. Tja ze willen ook al immers werken tot hun 70e als je de jonge twintiger hoort.
En dan maar klagen over de buitenlanders, maar wel accepteren dat ze hier voor een euro per uur komen werken onder erbarmelijke omstandigheden
De vakbonden hitsen niks op. De vakbonden sjokken achter het personeel aan. Een kleine twee jaar terug zijn de vakbonden zelfs door het personeel teruggefloten omdat ze een CAO hadden gesloten die het personeel niet pikte.quote:Op dinsdag 16 november 2010 15:04 schreef MrX1982 het volgende:
Die vakbonden doen ook niets anders dan de boel op te hitsen. Ben benieuwd als ze volgende week 2 dagen willen gaan staken of de directie dat gaat pikken bovendien schuif je de problemen af op het bordje van anderen die op zaterdag moeten werken.
Kern van het probleem, afnemende poststromen neem je niet weg al ga je 2 weken staken.
Tja, dan houdt het op. Natuurlijk als je jong bent zie je de veranderingen niet en stap je in en accepteert. De NL taal is niet belangrijk net zoals kwaliteit. Als het maar goedkoop is en het korte termijn management kan de zakken vullen. Het korte termijn denken van de huidige manager is funest. Dat is ook al gebleken in de bouw waar gebouwen afgebroken moeten worden omdat ze niet voldoen. Goedkoop blijkt achteraf duurkoop te worden.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ook hier ben ik het weer niet mee eens. Wellicht in de ICT, maar in andere markten niet omdat NLers nederlands spreken en buitenlanders niet of heel slecht. Daarnaast zie ik hier in NL weinig indiersIk zie het ook niet gebeuren dat ze hier komen ook. Oost-europeanen wel, maar die doen vaak vies en gevaarlijk werk en veelal praktijkgericht geen kantoorwerk.
En het accepteren dat mensen hier werken onder erbarmelijke omstandigheden doet een gewone burger niet hoor, die heeft daar geen inspraak op.
Dit, en dat zie je terug in veel branchesquote:Op dinsdag 16 november 2010 20:43 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De vakbonden hitsen niks op. De vakbonden sjokken achter het personeel aan. Een kleine twee jaar terug zijn de vakbonden zelfs door het personeel teruggefloten omdat ze een CAO hadden gesloten die het personeel niet pikte.
De kern van het probleem is niet de afname van de post. Die gaat zelfs langzamer dan de natuurlijke uitstroom van personeel. De kern van het probleem is de concurrentie van bedrijven die zich aan geen enkele regel, zelfs niet aan de arbeidswetten, hoeven te houden.
Zeker, die jonge jobhoppers weten van niets, maar denken dat ze alles weten.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:44 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja, dan houdt het op. Natuurlijk als je jong bent zie je de veranderingen niet en stap je in en accepteert. De NL taal is niet belangrijk net zoals kwaliteit. Als het maar goedkoop is en het korte termijn management kan de zakken vullen. Het korte termijn denken van de huidige manager is funest. Dat is ook al gebleken in de bouw waar gebouwen afgebroken moeten worden omdat ze niet voldoen. Goedkoop blijkt achteraf duurkoop te worden.
Het is prima is dat er contracten zijn waarbij onder het minimum loon wordt gewerkt, klanten en/of aandeelhouders profiteren daar van omdat het de loonkosten drukt. Daarnaast is het niet meer van deze tijd om post bezorgen als een volwaardige baan te zien. Zelfs de post kan zo gesorteerd worden dat het precies in de looproute van de postbode zit, het is dus gelijk geworden aan kranten en folders bezorgen. Dat kan prima door jongeren gedaan worden als bijbaan.quote:Grootste oppositiepartij steunt poststaking
De PvdA, de grootste oppositiepartij, heeft haar steun uitgesproken voor de 24uurs-staking bij TNT Post. Dat heeft de politieke partij maandagmiddag in een verklaring meegedeeld. De staking bij het postbedrijf begint maandagavond om 23 uur en duurt tot dinsdagavond 23 uur.
De PvdA steunt de staking 'omdat de werknemers van TNT door het vrijgeven van de postmarkt het slachtoffer dreigen te worden van oneerlijke concurrentie', aldus de PvdA-kamerleden Mariëtte Hamer en Roos Vermeij in een persverklaring. De kamerleden zullen dinsdag bij het hoofdkantoor van TNT in Den Haag chocola schenken voor de stakers.
Concurrentie
TNT Post wil tot medio 2013 11.000 arbeidsplaatsen (8600 voltijdsfuncties) schrappen. Het bedrijf heeft last van goedkopere concurrenten als Sandd en SelektMail, een dochter van Deutsche Post, en van de opkomst van e-mail en internet. Daarom verdwijnt bij TNT Post de traditionele postbode. Daarvoor in de plaats komen goedkopere postbezorgers. Op die manier hoopt het postbedrijf de strijd met genoemde goedkopere concurrenten aan te kunnen.
TNT Post zegt dat het gedwongen ontslag voor 3100 mensen onvermijdelijk is, maar de ondernemingsraad van het bedrijf en de vakbonden vinden dat aantal nog veel te hoog. Ook zeggen de bonden dat het postbedrijf zich harder moet inspannen om de onvrede op de werkvloer aan te pakken. Naar verwachting duizenden postbodes en medewerkers van sorteercentra en TNT-regiokantoren zullen morgen naar Den Haag gaan, waar tussen 13 en 15 uur bij het hoofdkantoor van TNT een grote manifestatie wordt gehouden. Bij die gelegenheid zullen de bonden ook praten over eventuele vervolgacties.
Bemiddeling
Op verzoek van het kabinet-Rutte gaat oud-burgemeester Ruud Vreeman van Tilburg en Zaanstad bemiddelen in het conflict tussen de postbodes en TNT Post. De oud-vakbondsman en voormalig kamerlid voor de PvdA krijgt tot 1 januari de tijd om te bemiddelen.
Volgens PvdA-kamerlid Hamer is de grootste oppositiepartij akkoord gegaan met de liberalisering van de postmarkt met de nadrukkelijke voorwaarde dat er netjes omgegaan zou worden met arbeidsvoorwaarden. 'Dat is dus niet het geval. De nieuwe contracten in de postsector maken het mogelijk om voor minder dan het minimumloon te werken, waardoor de post voor een veel te lage prijs kan worden rondgebracht. Daar kan TNT niet onder fatsoenlijke voorwaarden mee concurreren', aldus het kamerlid.
Prijsmaatregel
De PvdA heeft het kabinet-Rutte gevraagd om een prijsmaatregel in te stellen zodat de postmarkt in 'rustiger vaarwater' terecht kan komen. Bovendien wil de PvdA, evenals de vakbonden, dat het kabinet onderzoekt of de in gang gezette marktwerking wel houdbaar is.
In enkele grote kranten-advertenties suggerreerde Harry Koorstra, voorzitter Directie TNT Post, afgelopen vrijdag dat de overheid TNT Post te hulp zou moeten schieten. 'In het verleden heeft de overheid bij industrieën die in de problemen kwamen, wel degelijk actief geholpen, denk bijvoorbeeld aan de sluiting van de mijnen of hulp aan de banken.' Staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken liet zondag echter weten dat het postbedrijf niet te rekenen hoeft op financiële steun.
De vakbonden zijn lang zo heilig niet. Als het management blaam treft dan zeker de vakbonden ook. Het is een achterhoede gevecht dat men voert. Waar haal je vandaan dat de poststromen minder hard afnemen dan de natuurlijke uitstroom van personeel?quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:43 schreef ultra_ivo het volgende:
De vakbonden hitsen niks op. De vakbonden sjokken achter het personeel aan. Een kleine twee jaar terug zijn de vakbonden zelfs door het personeel teruggefloten omdat ze een CAO hadden gesloten die het personeel niet pikte.
De kern van het probleem is niet de afname van de post. Die gaat zelfs langzamer dan de natuurlijke uitstroom van personeel. De kern van het probleem is de concurrentie van bedrijven die zich aan geen enkele regel, zelfs niet aan de arbeidswetten, hoeven te houden. En het managment dat een half miljard winst per jaar nog niet genoeg vindt.
Dus ik kan beter thuis blijven zitten want dit is het gevolg. Dan heb ik nog het voordeel dat ik me niet hoef te ergeren aan slecht beleid en me als slaaf laten behandelen voor die vijftig euro. En of het voor de klant dan ook goedkoper wordt betwijfel ik. Het is net als met de aardappel oogst. Frites worden duurder omdat oogst mislukt. Heb je daarna een hele goede oogst verwacht dan niet dat de frites weer goedkoper worden.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het FD schreef het volgende:
Het is prima is dat er contracten zijn waarbij onder het minimum loon wordt gewerkt,
bij alle banen kan dit, maak je geen illusies, misschien geen buitenlanders, wel flexbanen, waarbij je boven de 35 er uit wordt gebonjourdquote:Op dinsdag 16 november 2010 19:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben ik het nie thelemaal mee eens. Bij heel veel banen kan dit niet en bij de banen waar het wel kan, is het allang gebeurd. Een werknemer kan dit al van ver zien aankomen en als je jezelf ontwikkelt, bijleert, etc. kan je een heel eind komen om ander werk te vinden.
Dit, is mij ook overkomen 10 jaar geleden. Tekenplank vervangen door acad waardoor je minder goed opgeleid personeel nodig hebt dat ook nog eens goedkoper is. Maar kwaliteit, och dat maakt schijnbaar niets meer uitquote:Op dinsdag 16 november 2010 21:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij alle banen kan dit, maak je geen illusies, misschien geen buitenlanders, wel flexbanen, waarbij je boven de 35 er uit wordt gebonjourd
En boven de 35 ben je te oud, passe voor de meeste werkgevers, juist omdat je te duur bent, te hoog opgeleid
Een vriend van me heeft ook een kantoorbaan, goede baan. Alleen ze zijn overgenomen door aandelenmaatschappij en die gaat lekker alles in India doen. Eigen huis, 2 jonge kinderen en dan kan je opnieuw beginnen tegen lager salaris en mindere voorwaarden als je pech hebt.
Dat kun je inderdaad beter doen denk ik. Serieus, ik kan mij goed voorstellen dat het bij TNT niet meer plezierig werken is, het is het best als je er zo snel mogelijk weg kunt zijn. Zeker als de overheid het vertikt TNT op basis van een gelijk speelveld te laten concurreren.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:43 schreef Cherna het volgende:
Dus ik kan beter thuis blijven zitten want dit is het gevolg. Dan heb ik nog het voordeel dat ik me niet hoef te ergeren aan slecht beleid en me als slaaf laten behandelen voor die vijftig euro.
Daar heb je wel een beetje gelijk in, maar dan nog hoeft het niet nadelig te zijn. Als de winsten hoger worden is dat goed voor TNT en haar aandeelhouders. Het lijkt mij verstandig als TNT de extra winst weer in het bedrijf zelf steekt, want bijvoorbeeld op de groeiende pakjes markt is er vast ruimte voor innovatieve veranderingen.quote:En of het voor de klant dan ook goedkoper wordt betwijfel ik. Het is net als met de aardappel oogst. Frites worden duurder omdat oogst mislukt. Heb je daarna een hele goede oogst verwacht dan niet dat de frites weer goedkoper worden.
extra geld gaat naar de snelle jongens met hun megabonussen die na 5 jaar weer mogen oprotten als het bdrijf kapot is gemaakt.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kun je inderdaad beter doen denk ik. Serieus, ik kan mij goed voorstellen dat het bij TNT niet meer plezierig werken is, het is het best als je er zo snel mogelijk weg kunt zijn. Zeker als de overheid het vertikt TNT op basis van een gelijk speelveld te laten concurreren.
[..]
Daar heb je wel een beetje gelijk in, maar dan nog hoeft het niet nadelig te zijn. Als de winsten hoger worden is dat goed voor TNT en haar aandeelhouders. Het lijkt mij verstandig als TNT de extra winst weer in het bedrijf zelf steekt, want bijvoorbeeld op de groeiende pakjes markt is er vast ruimte voor innovatieve veranderingen.
Oh zeker, geldt net zo goed in "kennissectoren". Ik begin maar weer over mijn eigen sector, het onderwijs, omdat ik daar het meeste van af weet: ontslagen kun je nog niet makkelijk worden (maar daar gaan we binnenkort wel naartoe), maar probeer als ervaren gediplomeerde leraar maar eens 'n nieuwe baan te vinden. Scholen nemen veel liever 'n 22-jarige stagiaire: goedkoper en minder kritisch.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:45 schreef macca728 het volgende:
bij alle banen kan dit, maak je geen illusies, misschien geen buitenlanders, wel flexbanen, waarbij je boven de 35 er uit wordt gebonjourd
En boven de 35 ben je te oud, passe voor de meeste werkgevers, juist omdat je te duur bent, te hoog opgeleid
Precies. Dit is wat gebeurt. Ik hoop de de jongere generatie dit stuk eens goed in de oren knoopt. Niet voor mij maar voor volgende generaties.quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:12 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Oh zeker, geldt net zo goed in "kennissectoren". Ik begin maar weer over mijn eigen sector, het onderwijs, omdat ik daar het meeste van af weet: ontslagen kun je nog niet makkelijk worden (maar daar gaan we binnenkort wel naartoe), maar probeer als ervaren gediplomeerde leraar maar eens 'n nieuwe baan te vinden. Scholen nemen veel liever 'n 22-jarige stagiaire: goedkoper en minder kritisch.
Gisteren nog een verhaal gelezen over een man, gediplomeerd, tien jaar onderwijservaring, daarna er een paar jaar uit geweest om te promoveren, wil nu weer het onderwijs in. Komt nergens aan de bak, terwijl hij een vak geeft waar een tekort aan docenten in is.
Deze tendens geldt inderdaad niet voor postsector en thuiszorg alleen.
klopt. Eerlijke concurrentie bestaat niet meer. Ook met China niet waar men zich niet aan de EU normen houdt. Als er eerlijke concurrentie zou bestaan dan ging het namelijk om kwaliteit.quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:06 schreef macca728 het volgende:
De overheid is ook zeker schuldig ja, hoe kan je concurrentie toestaan als de 1 alles mag en de ander zich aan allerlei eisen moet houden.
De NS is ook een overheidsbedrijf geweest. Maar schijnbaar heeft het management aldaar dan toch veel beter hun best gedaan dit in tegenstelling tot TNT. En ook NS heeft oneerlijke concurrentie met veolia etc. Maar toch behandelen zij hun personeel stukken beter en hechten dan toch waarde aan vast personeel en niet flex medewerkers die dan stukken goedkoper zouden zijn.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:40 schreef MrX1982 het volgende:
De TNT Post is een klassiek voorbeeld van een voormalig overheidsbedrijf dat op veel te grote voet heeft geleefd. Privatisering is ook geen probleem eerder een normalisering van een ongezonde toestand. Natuurlijk zijn postbodes die 30 jaar lang met hart voor de zaak voor het bedrijf hebben gewerkt de dupe en zou men daar zorg voor moeten dragen dat ze niet in onzekerheid blijven maar dan nog hebben deze stakingen mijns inziens weinig nut. Het business model zal in de toekomst sowieso veranderen van een bedrijf met fulltimers naar een parttime bedrijf.
De postmarkt en een vervoersbedrijf zijn niet echt met elkaar te vergelijken. Mij hoor je verder geen loftrompet houden over het management van TNT Post.quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:59 schreef Cherna het volgende:
De NS is ook een overheidsbedrijf geweest. Maar schijnbaar heeft het management aldaar dan toch veel beter hun best gedaan dit in tegenstelling tot TNT. En ook NS heeft oneerlijke concurrentie met veolia etc. Maar toch behandelen zij hun personeel stukken beter en hechten dan toch waarde aan vast personeel en niet flex medewerkers die dan stukken goedkoper zouden zijn.
Dat betwijfel ik, als het gaat om het houden aan de wet/naleven van een CAO, hoef je geen bemiddelaar aan te stellen maar kun je dat via de rechter afdwingen. Selektmail, Sandd etc vallen denk ik onder een andere CAO dan TNT.quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:23 schreef ultra_ivo het volgende:
Bolkestein, je bron maakt een fout. Vreeman is niet aangesteld om te bemiddelen tussen de bonden en TNT, Vreeman is aangesteld om Selektmail, Sandd en anderen proberen te overtuigen zich aan de wet en aan afspraken te houden, het naleven van een CAO.
Precies. Een bemiddelaar is daar een overbodige stap, die lost niks op. Het is een kwestie van aan de wet houden. Maar kennelijk wordt er met twee maten gemeten.quote:Op woensdag 17 november 2010 01:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik, als het gaat om het houden aan de wet/naleven van een CAO, hoef je geen bemiddelaar aan te stellen maar kun je dat via de rechter afdwingen. Selektmail, Sandd etc vallen denk ik onder een andere CAO dan TNT.
Ja, het kan alleen voorkomen dat bepaalde poststukken die je vandaag of gisteren verwachtte morgen pas aankomen, zo worden bij ons de boekjes van de Bijenkorf verdeeld over vandaag en morgen omdat het anders helemaal niet meer weg te lopen valt.quote:
Wat een lamme vakbonden dan... Nee, denk je echt niet dat als ze juridische sterk stonden ze een zaak hadden aangespannen? Natuurlijk wel, de zaak zal complexer liggen, anders zou het namelijk gewoon via de rechter lopen.quote:Op woensdag 17 november 2010 05:07 schreef ultra_ivo het volgende:
Precies. Een bemiddelaar is daar een overbodige stap, die lost niks op. Het is een kwestie van aan de wet houden. Maar kennelijk wordt er met twee maten gemeten.
Wat denk je van een lamme overheid? Het minimumloon is een wettelijke verplichting.quote:Op woensdag 17 november 2010 15:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat een lamme vakbonden dan... Nee, denk je echt niet dat als ze juridische sterk stonden ze een zaak hadden aangespannen? Natuurlijk wel, de zaak zal complexer liggen, anders zou het namelijk gewoon via de rechter lopen.
Hier ook, eindelijk... tegen drieën.quote:Op woensdag 17 november 2010 13:55 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ja. Zojuist de post binnen, waaronder Brutal Legend (360)
Nee, de vakbond is lam, jij suggereert dat er een wettelijke verplichting zou zijn. Aannemende dat dat waar is zou de vakbond naar de rechter moeten stappen en de CAO afdwingen, dit gebeurd niet dus de vakbonden komen niet op voor hun leden. Als er een wettelijke verplichting is, zijn de wetgevende en uitvoerende macht irrelevant, dan kun je het regelen via de rechtsprekende macht.quote:Op woensdag 17 november 2010 15:11 schreef ultra_ivo het volgende:
Wat denk je van een lamme overheid? Het minimumloon is een wettelijke verplichting.
Mooi, dan zitten we op een lijn wat dat betreft. Ik erger mij al jaren aan de 'Polderopstelling' van de vakbonden. Zij zijn gewoon onderdeel, samen met de werkgeversclubjes, geworden van het corporatisme dat wij hier in de polder bedrijven, en de rechten van het individu lijden daar onder. Waarom stappen jullie, buiten de vakbonden om, zelf niet naar de rechter? Of zit dat er aan te komen?quote:Op woensdag 17 november 2010 15:19 schreef ultra_ivo het volgende:
De vakbonden zijn in deze hele zaak al jaren lam. Als het aan de postbodes had gelegen was TNT al jaren geleden plat gegaan. De kleine stakingen die er op vestigingen waren waar het echt te dol voor woorden was werden pas na lang talmen door de bond overgenomen. De bond hobbelt achter z'n leden aan en doet niks extra's om voor z'n leden op te komen. Dus met de kritiek op de bonden ben ik het absoluut eens.
Dus jullie moeten een Sandd/Selektmail postbode bereid zien te krijgen om de zaak aanhangig te maken bij de rechter? Het zou mij niks verbazen als je daarvoor nog ondersteuning voor kunt krijgen bij TNT.quote:Op woensdag 17 november 2010 15:24 schreef ultra_ivo het volgende:
Als individuele postbode is dat een probleem. Moet je eerst aantonen dat je een belang hebt bij de zaak. Het gaat niet over je eigen CAO maar over een CAO van een ander bedrijf.
Daar krijg je zeker geen ondersteuning van de TNT voor. TNT heeft z'n eigen prijsvechter met onderbetaalde werknemers, VSP.quote:Op woensdag 17 november 2010 15:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dus jullie moeten een Sandd/Selektmail postbode bereid zien te krijgen om de zaak aanhangig te maken bij de rechter? Het zou mij niks verbazen als je daarvoor nog ondersteuning voor kunt krijgen bij TNT.
welke concurrenten ? die 2x in de week bezorgen ?quote:Op donderdag 2 december 2010 20:17 schreef Roel_Jewel het volgende:
En volgende week woensdag tot en met vrijdag nog een keer drie dagen staken...
http://goo.gl/xwp8d
Sukkels. Daarmee tref je de klanten die je de komende jaren juist nog heel hard nodig hebt. Die rennen dadelijk hard naar de concurrenten. Brengt TNT alleen maar sneller naar de afgrond.
Als je de bestuurders wil treffen moet je vooral niet dit soort acties voeren.
Ik heb absoluut sympathie met postbodes, maar op deze manier weet je het snel te verzieken voor jezelf. Concurrenten bezorgen misschien nu nog 2 keer in de week wegens te weinig aanbod, maar als er meer bedrijven overstappen word het vanzelf beter.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
welke concurrenten ? die 2x in de week bezorgen ?
meeste klanten zullen sympatie hebben voor de postbodes en niet met de snelle jongens van het management die hun bonussen toch wel krijgen ook al krijgt de helft van de mensen zijn post niet of te laat
Die sympathie houdt een keer op. Die klanten hebben zelf ook klanten en die willen ze graag fatsoenlijk bedienen. Meteen dat gelul over bonussen.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
meeste klanten zullen sympatie hebben voor de postbodes en niet met de snelle jongens van het management die hun bonussen toch wel krijgen ook al krijgt de helft van de mensen zijn post niet of te laat
Sandd en DHL.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, maar moeten wij als klant daar het slachtoffer van worden? Dat lijkt me een interne kwestie van een bedrijf die nu over de rug van onschuldigen word uitgevochten.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:45 schreef Ofyles2 het volgende:
Peter Bakker zal er niet mee zitten, die heeft toch al zijn boni veiliggesteld.
Het argument van TNT dat ze vanwege het toegenomen digitale postverkeer steeds minder brieven kunnen verzorgen is niets meer dan een excuus om te verhullen dat TNT té incompetent is om gelijke tred te houden met ontwikkelingen in de communicatiesector.
Dat vraag ik me dus af. Verder denk ik dat ze zich nu al aan de wet houden, anders hadden ze niet eens mogen werken in dit land.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:52 schreef ultra_ivo het volgende:
Sandd en DHL gaan de boot in op het moment dat ze zich aan de wet moeten houden.
Ze accepteren geen CAO, houden zich niet aan de richtlijnen rond het verstrekken van vaste contracten (Algemene Maatregel van Bestuur).quote:Op donderdag 2 december 2010 21:53 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat vraag ik me dus af. Verder denk ik dat ze zich nu al aan de wet houden, anders hadden ze niet eens mogen werken in dit land.
Dat zeker niet, maar alle overheden stellen zich compleet passief op.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:52 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, maar moeten wij als klant daar het slachtoffer van worden? Dat lijkt me een interne kwestie van een bedrijf die nu over de rug van onschuldigen word uitgevochten.
Ik vrees dat postbodes hetzelfde lot beschoren worden als schoonmakers...quote:Op donderdag 2 december 2010 21:54 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ze accepteren geen CAO, houden zich niet aan de richtlijnen rond het verstrekken van vaste contracten (Algemene Maatregel van Bestuur).
Waarom zijn ze dan niet allang aangepakt?quote:Op donderdag 2 december 2010 21:54 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ze accepteren geen CAO, houden zich niet aan de richtlijnen rond het verstrekken van vaste contracten (Algemene Maatregel van Bestuur).
Die staan er dan ook geheel buiten lijkt mij.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:54 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Dat zeker niet, maar alle overheden stellen zich compleet passief op.
Lijkt me niet nee, omdat ze TNT verplichten zich aan allerlei regels te houden (95% post op tijd, 6 dagen bezorgen bv) waar de concurrenten zich niet aan hoeven te houdenquote:Op donderdag 2 december 2010 21:56 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die staan er dan ook geheel buiten lijkt mij.
die bezorgen maar 2 dagen ipv 6quote:Op donderdag 2 december 2010 21:46 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Sandd en DHL.
Deze twee postbedrijven zullen TNT marktaandeel afsnoepen, simpelweg omdat ze TNT aftroeven op openbare aanbestedingen...
TNT heeft vrijwillig getekend voor die regels en zal zich er dus inderdaad aan moeten houden. Dat doen ze nu niet door te gaan staken, dus ik zie ruimte voor schadeclaims.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
Lijkt me niet nee, omdat ze TNT verplichten zich aan allerlei regels te houden (95% post op tijd, 6 dagen bezorgen bv) waar de concurrenten zich niet aan hoeven te houden
Niet vrijwillig. TNT heeft zich aan de oude concessieregels te houden. De concurrentie (ook de interne concurrentie van VSP) niet.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:19 schreef karr-1 het volgende:
[..]
TNT heeft vrijwillig getekend voor die regels en zal zich er dus inderdaad aan moeten houden. Dat doen ze nu niet door te gaan staken, dus ik zie ruimte voor schadeclaims.
ga je eens lekker inlezen man, die regels dateren al voor er uberhaupt concurrentie was en dienen om de postbezorging op een hoog niveau te houden dwz dat er niet bezuinigd wordt op kwaliteitquote:Op donderdag 2 december 2010 22:19 schreef karr-1 het volgende:
[..]
TNT heeft vrijwillig getekend voor die regels en zal zich er dus inderdaad aan moeten houden. Dat doen ze nu niet door te gaan staken, dus ik zie ruimte voor schadeclaims.
vind ik ook, net als OV, energiebedrijven, kabelbedrijvenquote:Op vrijdag 3 december 2010 09:50 schreef bloodymary het volgende:
Ik vind eigenlijk nog steeds dat de plicht om voor een goede postbezorging te zorgen een overheidstaak is. De ellende is begonnen bij de privatisering.
Dat is vervelend, maar ontslaat je niet van de plicht waar je voor getekend hebt. Er vind gewoon geen goede bezorging plaats en daar hebben velen last van.quote:Op donderdag 2 december 2010 23:07 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Niet vrijwillig. TNT heeft zich aan de oude concessieregels te houden. De concurrentie (ook de interne concurrentie van VSP) niet.
quote:Op vrijdag 3 december 2010 14:19 schreef Zana het volgende:
bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ongen-ontslaan.dhtml
DEN HAAG - TNT Post is bereid het aantal gedwongen ontslagen bij de postbodes met 550 terug te brengen tot 2550. Dat stelt vakbond BVPP. De vakbond zegt na deze ''belangrijke stap'' af te zien van de driedaagse postbodestaking van volgende week, omdat de bond niet het idee heeft dat dit aantal nog verder naar beneden kan.
Of de bonden van FNV en CNV het daarmee eens zijn, is nog niet bekend.
TNT staat op het punt een grootscheepse reorganisatie door te voeren, waardoor 11.000 mensen weg moeten. Aanvankelijk ging het bedrijf ervan uit dat 4500 medewerkers gedwongen het bedrijf moesten verlaten. Na actiedreigingen van de vakbonden was dit aantal eerder al teruggebracht naar 3100.
Volgens BVPP wil het postbedrijf het aantal gedwongen ontslagen alleen met 550 verlagen, als de bonden instemmen met de nieuwe cao voor 2012 en 2013. Zij zouden dan akkoord moeten gaan met nul procent loonsverhoging in 2012 en 1 procent meer loon in 2013. (ANP)
Het begin is er in ieder gevalquote:Op vrijdag 3 december 2010 14:41 schreef ultra_ivo het volgende:
De kwartjesbond zou instemmen. Die is vooral sterk in de dorpen. In de steden is de ABVA-KABO veel sterker.
Er is in ieder geval een opening. Dat is hoopgevend. 500 ontslagen minder is wel wat te weinig om iedereen tevreden te stellen. Maar kennelijk is er iets mogelijk. Ik wacht de gesprekken van maandag met spanning af.quote:
Het zijn er toch al weer 500 minder. Geen idee in hoeverre het realistisch is om nog minder te willen.quote:Op vrijdag 3 december 2010 14:54 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Er is in ieder geval een opening. Dat is hoopgevend. 500 ontslagen minder is wel wat te weinig om iedereen tevreden te stellen. Maar kennelijk is er iets mogelijk. Ik wacht de gesprekken van maandag met spanning af.
Ik ook niet, maar eerst was er helemaal niets bespreekbaar en nu zijn het er al 500, daarmee help je de werknemers alleen maar in het zadel natuurlijk om nog meer te gaan staken.quote:Op vrijdag 3 december 2010 14:56 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het zijn er toch al weer 500 minder. Geen idee in hoeverre het realistisch is om nog minder te willen.
Vakbonden leven nog in de vorige eeuw. Daarom. Die denken dat het wel beter wordt bij TNT.quote:Op woensdag 8 december 2010 12:57 schreef karr-1 het volgende:
1 vakbond is al gestopt met staken. de andere 2 blijven hardnekkig doorgaan met als argument " er is nog meer te halen" Waar baseren ze dat op?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |