Wellicht hoopten ze net hun pensioen te halen, slecht maar ze wisten waarschijnlijk diep van binnen dat ze ook op 47e weinig kans maakten op een andere baan. En dan heb ik het nog niet eens over de gevreesde pensioenbreuk.quote:Op dinsdag 16 november 2010 19:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
8 jaar geleden waren die 47, dus hadden ze meer kans. Als ze 8 jaar geleden 55 waren zijn ze nu bijna met pensioen, en vaak ook met pre-pensioen.
Succes ermee. Ooit zal dat ook ontstaan bij de kantoorbanen. Want ook duur kantoorpersoneel is vervangbaar door goedkoop spul uit India(ICT). De jongere generatie gooit hun eigen ruiten in. Ze komen er wel achter als ze zelf de 50 zijn gepasseerd.quote:Op dinsdag 16 november 2010 19:24 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Zoals ik zeg, als er iemand is die het voor minder doet, waarom dan niet? Dit wordt al zoveel toegepast in het land. En wat te denken van de mensen die in de kassen werkten? Die zijn ook allemaal de deur uit gegaan en vervangen voor Polen, Roemenen, Bulgaren en andere Oost-Europeanen. Net zoals het enorme aantal Duitsers in de bouw.
Ook hier ben ik het weer niet mee eens. Wellicht in de ICT, maar in andere markten niet omdat NLers nederlands spreken en buitenlanders niet of heel slecht. Daarnaast zie ik hier in NL weinig indiersquote:Op dinsdag 16 november 2010 20:15 schreef Cherna het volgende:
[..]
Succes ermee. Ooit zal dat ook ontstaan bij de kantoorbanen. Want ook duur kantoorpersoneel is vervangbaar door goedkoop spul uit India(ICT). De jongere generatie gooit hun eigen ruiten in. Ze komen er wel achter als ze zelf de 50 zijn gepasseerd.
Maar goed het zal mijn tijd duren. En als ik de jonge generatie zo aanhoor hoef ik me niet meer in te zetten voor hun belangen. Tja ze willen ook al immers werken tot hun 70e als je de jonge twintiger hoort.
En dan maar klagen over de buitenlanders, maar wel accepteren dat ze hier voor een euro per uur komen werken onder erbarmelijke omstandigheden
De vakbonden hitsen niks op. De vakbonden sjokken achter het personeel aan. Een kleine twee jaar terug zijn de vakbonden zelfs door het personeel teruggefloten omdat ze een CAO hadden gesloten die het personeel niet pikte.quote:Op dinsdag 16 november 2010 15:04 schreef MrX1982 het volgende:
Die vakbonden doen ook niets anders dan de boel op te hitsen. Ben benieuwd als ze volgende week 2 dagen willen gaan staken of de directie dat gaat pikken bovendien schuif je de problemen af op het bordje van anderen die op zaterdag moeten werken.
Kern van het probleem, afnemende poststromen neem je niet weg al ga je 2 weken staken.
Tja, dan houdt het op. Natuurlijk als je jong bent zie je de veranderingen niet en stap je in en accepteert. De NL taal is niet belangrijk net zoals kwaliteit. Als het maar goedkoop is en het korte termijn management kan de zakken vullen. Het korte termijn denken van de huidige manager is funest. Dat is ook al gebleken in de bouw waar gebouwen afgebroken moeten worden omdat ze niet voldoen. Goedkoop blijkt achteraf duurkoop te worden.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ook hier ben ik het weer niet mee eens. Wellicht in de ICT, maar in andere markten niet omdat NLers nederlands spreken en buitenlanders niet of heel slecht. Daarnaast zie ik hier in NL weinig indiersIk zie het ook niet gebeuren dat ze hier komen ook. Oost-europeanen wel, maar die doen vaak vies en gevaarlijk werk en veelal praktijkgericht geen kantoorwerk.
En het accepteren dat mensen hier werken onder erbarmelijke omstandigheden doet een gewone burger niet hoor, die heeft daar geen inspraak op.
Dit, en dat zie je terug in veel branchesquote:Op dinsdag 16 november 2010 20:43 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De vakbonden hitsen niks op. De vakbonden sjokken achter het personeel aan. Een kleine twee jaar terug zijn de vakbonden zelfs door het personeel teruggefloten omdat ze een CAO hadden gesloten die het personeel niet pikte.
De kern van het probleem is niet de afname van de post. Die gaat zelfs langzamer dan de natuurlijke uitstroom van personeel. De kern van het probleem is de concurrentie van bedrijven die zich aan geen enkele regel, zelfs niet aan de arbeidswetten, hoeven te houden.
Zeker, die jonge jobhoppers weten van niets, maar denken dat ze alles weten.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:44 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja, dan houdt het op. Natuurlijk als je jong bent zie je de veranderingen niet en stap je in en accepteert. De NL taal is niet belangrijk net zoals kwaliteit. Als het maar goedkoop is en het korte termijn management kan de zakken vullen. Het korte termijn denken van de huidige manager is funest. Dat is ook al gebleken in de bouw waar gebouwen afgebroken moeten worden omdat ze niet voldoen. Goedkoop blijkt achteraf duurkoop te worden.
Het is prima is dat er contracten zijn waarbij onder het minimum loon wordt gewerkt, klanten en/of aandeelhouders profiteren daar van omdat het de loonkosten drukt. Daarnaast is het niet meer van deze tijd om post bezorgen als een volwaardige baan te zien. Zelfs de post kan zo gesorteerd worden dat het precies in de looproute van de postbode zit, het is dus gelijk geworden aan kranten en folders bezorgen. Dat kan prima door jongeren gedaan worden als bijbaan.quote:Grootste oppositiepartij steunt poststaking
De PvdA, de grootste oppositiepartij, heeft haar steun uitgesproken voor de 24uurs-staking bij TNT Post. Dat heeft de politieke partij maandagmiddag in een verklaring meegedeeld. De staking bij het postbedrijf begint maandagavond om 23 uur en duurt tot dinsdagavond 23 uur.
De PvdA steunt de staking 'omdat de werknemers van TNT door het vrijgeven van de postmarkt het slachtoffer dreigen te worden van oneerlijke concurrentie', aldus de PvdA-kamerleden Mariëtte Hamer en Roos Vermeij in een persverklaring. De kamerleden zullen dinsdag bij het hoofdkantoor van TNT in Den Haag chocola schenken voor de stakers.
Concurrentie
TNT Post wil tot medio 2013 11.000 arbeidsplaatsen (8600 voltijdsfuncties) schrappen. Het bedrijf heeft last van goedkopere concurrenten als Sandd en SelektMail, een dochter van Deutsche Post, en van de opkomst van e-mail en internet. Daarom verdwijnt bij TNT Post de traditionele postbode. Daarvoor in de plaats komen goedkopere postbezorgers. Op die manier hoopt het postbedrijf de strijd met genoemde goedkopere concurrenten aan te kunnen.
TNT Post zegt dat het gedwongen ontslag voor 3100 mensen onvermijdelijk is, maar de ondernemingsraad van het bedrijf en de vakbonden vinden dat aantal nog veel te hoog. Ook zeggen de bonden dat het postbedrijf zich harder moet inspannen om de onvrede op de werkvloer aan te pakken. Naar verwachting duizenden postbodes en medewerkers van sorteercentra en TNT-regiokantoren zullen morgen naar Den Haag gaan, waar tussen 13 en 15 uur bij het hoofdkantoor van TNT een grote manifestatie wordt gehouden. Bij die gelegenheid zullen de bonden ook praten over eventuele vervolgacties.
Bemiddeling
Op verzoek van het kabinet-Rutte gaat oud-burgemeester Ruud Vreeman van Tilburg en Zaanstad bemiddelen in het conflict tussen de postbodes en TNT Post. De oud-vakbondsman en voormalig kamerlid voor de PvdA krijgt tot 1 januari de tijd om te bemiddelen.
Volgens PvdA-kamerlid Hamer is de grootste oppositiepartij akkoord gegaan met de liberalisering van de postmarkt met de nadrukkelijke voorwaarde dat er netjes omgegaan zou worden met arbeidsvoorwaarden. 'Dat is dus niet het geval. De nieuwe contracten in de postsector maken het mogelijk om voor minder dan het minimumloon te werken, waardoor de post voor een veel te lage prijs kan worden rondgebracht. Daar kan TNT niet onder fatsoenlijke voorwaarden mee concurreren', aldus het kamerlid.
Prijsmaatregel
De PvdA heeft het kabinet-Rutte gevraagd om een prijsmaatregel in te stellen zodat de postmarkt in 'rustiger vaarwater' terecht kan komen. Bovendien wil de PvdA, evenals de vakbonden, dat het kabinet onderzoekt of de in gang gezette marktwerking wel houdbaar is.
In enkele grote kranten-advertenties suggerreerde Harry Koorstra, voorzitter Directie TNT Post, afgelopen vrijdag dat de overheid TNT Post te hulp zou moeten schieten. 'In het verleden heeft de overheid bij industrieën die in de problemen kwamen, wel degelijk actief geholpen, denk bijvoorbeeld aan de sluiting van de mijnen of hulp aan de banken.' Staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken liet zondag echter weten dat het postbedrijf niet te rekenen hoeft op financiële steun.
De vakbonden zijn lang zo heilig niet. Als het management blaam treft dan zeker de vakbonden ook. Het is een achterhoede gevecht dat men voert. Waar haal je vandaan dat de poststromen minder hard afnemen dan de natuurlijke uitstroom van personeel?quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:43 schreef ultra_ivo het volgende:
De vakbonden hitsen niks op. De vakbonden sjokken achter het personeel aan. Een kleine twee jaar terug zijn de vakbonden zelfs door het personeel teruggefloten omdat ze een CAO hadden gesloten die het personeel niet pikte.
De kern van het probleem is niet de afname van de post. Die gaat zelfs langzamer dan de natuurlijke uitstroom van personeel. De kern van het probleem is de concurrentie van bedrijven die zich aan geen enkele regel, zelfs niet aan de arbeidswetten, hoeven te houden. En het managment dat een half miljard winst per jaar nog niet genoeg vindt.
Dus ik kan beter thuis blijven zitten want dit is het gevolg. Dan heb ik nog het voordeel dat ik me niet hoef te ergeren aan slecht beleid en me als slaaf laten behandelen voor die vijftig euro. En of het voor de klant dan ook goedkoper wordt betwijfel ik. Het is net als met de aardappel oogst. Frites worden duurder omdat oogst mislukt. Heb je daarna een hele goede oogst verwacht dan niet dat de frites weer goedkoper worden.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het FD schreef het volgende:
Het is prima is dat er contracten zijn waarbij onder het minimum loon wordt gewerkt,
bij alle banen kan dit, maak je geen illusies, misschien geen buitenlanders, wel flexbanen, waarbij je boven de 35 er uit wordt gebonjourdquote:Op dinsdag 16 november 2010 19:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben ik het nie thelemaal mee eens. Bij heel veel banen kan dit niet en bij de banen waar het wel kan, is het allang gebeurd. Een werknemer kan dit al van ver zien aankomen en als je jezelf ontwikkelt, bijleert, etc. kan je een heel eind komen om ander werk te vinden.
Dit, is mij ook overkomen 10 jaar geleden. Tekenplank vervangen door acad waardoor je minder goed opgeleid personeel nodig hebt dat ook nog eens goedkoper is. Maar kwaliteit, och dat maakt schijnbaar niets meer uitquote:Op dinsdag 16 november 2010 21:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij alle banen kan dit, maak je geen illusies, misschien geen buitenlanders, wel flexbanen, waarbij je boven de 35 er uit wordt gebonjourd
En boven de 35 ben je te oud, passe voor de meeste werkgevers, juist omdat je te duur bent, te hoog opgeleid
Een vriend van me heeft ook een kantoorbaan, goede baan. Alleen ze zijn overgenomen door aandelenmaatschappij en die gaat lekker alles in India doen. Eigen huis, 2 jonge kinderen en dan kan je opnieuw beginnen tegen lager salaris en mindere voorwaarden als je pech hebt.
Dat kun je inderdaad beter doen denk ik. Serieus, ik kan mij goed voorstellen dat het bij TNT niet meer plezierig werken is, het is het best als je er zo snel mogelijk weg kunt zijn. Zeker als de overheid het vertikt TNT op basis van een gelijk speelveld te laten concurreren.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:43 schreef Cherna het volgende:
Dus ik kan beter thuis blijven zitten want dit is het gevolg. Dan heb ik nog het voordeel dat ik me niet hoef te ergeren aan slecht beleid en me als slaaf laten behandelen voor die vijftig euro.
Daar heb je wel een beetje gelijk in, maar dan nog hoeft het niet nadelig te zijn. Als de winsten hoger worden is dat goed voor TNT en haar aandeelhouders. Het lijkt mij verstandig als TNT de extra winst weer in het bedrijf zelf steekt, want bijvoorbeeld op de groeiende pakjes markt is er vast ruimte voor innovatieve veranderingen.quote:En of het voor de klant dan ook goedkoper wordt betwijfel ik. Het is net als met de aardappel oogst. Frites worden duurder omdat oogst mislukt. Heb je daarna een hele goede oogst verwacht dan niet dat de frites weer goedkoper worden.
extra geld gaat naar de snelle jongens met hun megabonussen die na 5 jaar weer mogen oprotten als het bdrijf kapot is gemaakt.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kun je inderdaad beter doen denk ik. Serieus, ik kan mij goed voorstellen dat het bij TNT niet meer plezierig werken is, het is het best als je er zo snel mogelijk weg kunt zijn. Zeker als de overheid het vertikt TNT op basis van een gelijk speelveld te laten concurreren.
[..]
Daar heb je wel een beetje gelijk in, maar dan nog hoeft het niet nadelig te zijn. Als de winsten hoger worden is dat goed voor TNT en haar aandeelhouders. Het lijkt mij verstandig als TNT de extra winst weer in het bedrijf zelf steekt, want bijvoorbeeld op de groeiende pakjes markt is er vast ruimte voor innovatieve veranderingen.
Oh zeker, geldt net zo goed in "kennissectoren". Ik begin maar weer over mijn eigen sector, het onderwijs, omdat ik daar het meeste van af weet: ontslagen kun je nog niet makkelijk worden (maar daar gaan we binnenkort wel naartoe), maar probeer als ervaren gediplomeerde leraar maar eens 'n nieuwe baan te vinden. Scholen nemen veel liever 'n 22-jarige stagiaire: goedkoper en minder kritisch.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:45 schreef macca728 het volgende:
bij alle banen kan dit, maak je geen illusies, misschien geen buitenlanders, wel flexbanen, waarbij je boven de 35 er uit wordt gebonjourd
En boven de 35 ben je te oud, passe voor de meeste werkgevers, juist omdat je te duur bent, te hoog opgeleid
Precies. Dit is wat gebeurt. Ik hoop de de jongere generatie dit stuk eens goed in de oren knoopt. Niet voor mij maar voor volgende generaties.quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:12 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Oh zeker, geldt net zo goed in "kennissectoren". Ik begin maar weer over mijn eigen sector, het onderwijs, omdat ik daar het meeste van af weet: ontslagen kun je nog niet makkelijk worden (maar daar gaan we binnenkort wel naartoe), maar probeer als ervaren gediplomeerde leraar maar eens 'n nieuwe baan te vinden. Scholen nemen veel liever 'n 22-jarige stagiaire: goedkoper en minder kritisch.
Gisteren nog een verhaal gelezen over een man, gediplomeerd, tien jaar onderwijservaring, daarna er een paar jaar uit geweest om te promoveren, wil nu weer het onderwijs in. Komt nergens aan de bak, terwijl hij een vak geeft waar een tekort aan docenten in is.
Deze tendens geldt inderdaad niet voor postsector en thuiszorg alleen.
klopt. Eerlijke concurrentie bestaat niet meer. Ook met China niet waar men zich niet aan de EU normen houdt. Als er eerlijke concurrentie zou bestaan dan ging het namelijk om kwaliteit.quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:06 schreef macca728 het volgende:
De overheid is ook zeker schuldig ja, hoe kan je concurrentie toestaan als de 1 alles mag en de ander zich aan allerlei eisen moet houden.
De NS is ook een overheidsbedrijf geweest. Maar schijnbaar heeft het management aldaar dan toch veel beter hun best gedaan dit in tegenstelling tot TNT. En ook NS heeft oneerlijke concurrentie met veolia etc. Maar toch behandelen zij hun personeel stukken beter en hechten dan toch waarde aan vast personeel en niet flex medewerkers die dan stukken goedkoper zouden zijn.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:40 schreef MrX1982 het volgende:
De TNT Post is een klassiek voorbeeld van een voormalig overheidsbedrijf dat op veel te grote voet heeft geleefd. Privatisering is ook geen probleem eerder een normalisering van een ongezonde toestand. Natuurlijk zijn postbodes die 30 jaar lang met hart voor de zaak voor het bedrijf hebben gewerkt de dupe en zou men daar zorg voor moeten dragen dat ze niet in onzekerheid blijven maar dan nog hebben deze stakingen mijns inziens weinig nut. Het business model zal in de toekomst sowieso veranderen van een bedrijf met fulltimers naar een parttime bedrijf.
De postmarkt en een vervoersbedrijf zijn niet echt met elkaar te vergelijken. Mij hoor je verder geen loftrompet houden over het management van TNT Post.quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:59 schreef Cherna het volgende:
De NS is ook een overheidsbedrijf geweest. Maar schijnbaar heeft het management aldaar dan toch veel beter hun best gedaan dit in tegenstelling tot TNT. En ook NS heeft oneerlijke concurrentie met veolia etc. Maar toch behandelen zij hun personeel stukken beter en hechten dan toch waarde aan vast personeel en niet flex medewerkers die dan stukken goedkoper zouden zijn.
Dat betwijfel ik, als het gaat om het houden aan de wet/naleven van een CAO, hoef je geen bemiddelaar aan te stellen maar kun je dat via de rechter afdwingen. Selektmail, Sandd etc vallen denk ik onder een andere CAO dan TNT.quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:23 schreef ultra_ivo het volgende:
Bolkestein, je bron maakt een fout. Vreeman is niet aangesteld om te bemiddelen tussen de bonden en TNT, Vreeman is aangesteld om Selektmail, Sandd en anderen proberen te overtuigen zich aan de wet en aan afspraken te houden, het naleven van een CAO.
Precies. Een bemiddelaar is daar een overbodige stap, die lost niks op. Het is een kwestie van aan de wet houden. Maar kennelijk wordt er met twee maten gemeten.quote:Op woensdag 17 november 2010 01:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik, als het gaat om het houden aan de wet/naleven van een CAO, hoef je geen bemiddelaar aan te stellen maar kun je dat via de rechter afdwingen. Selektmail, Sandd etc vallen denk ik onder een andere CAO dan TNT.
Ja, het kan alleen voorkomen dat bepaalde poststukken die je vandaag of gisteren verwachtte morgen pas aankomen, zo worden bij ons de boekjes van de Bijenkorf verdeeld over vandaag en morgen omdat het anders helemaal niet meer weg te lopen valt.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |