Het punt dat in het artikel gemaakt werd, was dat het niet aan een van beide zijden ligt, maar aan gebrekkige communicatie, onbegrip en cultuurverschillen tussen verloskundige en gynaecoloog.quote:Op woensdag 3 november 2010 10:39 schreef poemojn het volgende:
[..]
Leuk artikel dus
Ik ben twee keer in 't ziekenhuis bevallen, de 1e keer incl overdracht naar gyn die nauwelijks bereikbaar was (er zat zeker een half uur tussen het moment dat de vk hem belde en 't moment dat ik bij die gyn was) en de 2e keer ging 't goed vlak voor de gyn erbij betrokken werd maar waren ze er ook mee bezig. Ik geloof meteen dat dat een hoger sterftecijfer bij de vk oplevert, maar dan wel doordat de gyn heel slecht te bereiken is, niet door de vk.
Herkenbaar (op het vorige keer na). Opeens een heel ander matenidee.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:02 schreef Leandra het volgende:
Ik heb maar even de honneurs waargenomen, want ik zag geen nieuw topic, terwijl het vorige al 20 minuten dicht was![]()
Ik heb gisteren al naar pakjes in maat 50 gekeken, want die had ik helemaal niet.... ik ging uit van een herhaling van de vorige keer, en dat betekende amper maat 56 pakjes nodig hebben, maar dat wordt met een bevalling met 38/39 weken waarschijnlijk een ander verhaal.
Ik denk dat de samenwerking tussen VK en Gyn idd cruciaal is in een hoop gevallen, en je bij de keuze voor een VK dus zelfs nog zou moeten uitzoeken hoe goed de samenwerking met het ziekenhuis is....quote:Op woensdag 3 november 2010 11:03 schreef Vanyel het volgende:
Dan even quoten uit het vorige:
[..]
Het punt dat in het artikel gemaakt werd, was dat het niet aan een van beide zijden ligt, maar aan gebrekkige communicatie, onbegrip en cultuurverschillen tussen verloskundige en gynaecoloog.
En ja, het was best een interessant verhaal.
VK is allang op de hoogte uiteraard. Vochtafdrijvende tabletten krijg je niet tijdens de zwangerschap dan moet je echt ontploffen, maar die pillen zijn erg slecht voor de baby dus zolang het gaat gebruik ik die niet. Heb vorige keer solidago van dr vogel gebruikt, hielp geen klap maar ik ga het straks maar weer halen want nja, wie weet helpt het nu wel.quote:Op woensdag 3 november 2010 13:27 schreef DJMO het volgende:
aangeven bij de ha/vk wellicht dat je vochtafdrijvende tabletten krijgt huup?
Ik las eerst sinds een week of 6, met 20 weken klinkt nog niet zo gek, maar dat staat er helemaal niet.quote:Op woensdag 3 november 2010 13:34 schreef huuphuup het volgende:
Jeetjejommn ringen draag ik al sinds week eh 6 ofzo aan een ketting om mn nek
![]()
Jup die ringen waren vrij snel verdwenen. overdag ging het nog wel, maar s avonds of juist s morgens na een nacht slaap kreeg ik ze niet meer af en zaten ze loeistrak. Dan liever gelijk maar om mn nek.quote:Op woensdag 3 november 2010 13:37 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik las eerst sinds een week of 6, met 20 weken klinkt nog niet zo gek, maar dat staat er helemaal niet.
Serieus sinds week 6 al?![]()
Ik bedacht vanmorgen juist dat ik best blij mag zijn dat ik ze nog kan dragen en dat het vocht verder ook binnen de perken blijft. Had ik eigenlijk heel anders verwacht.
ja nouja niet in 1 klap dramatisch erger hoor, maar ik merk wel dat het toeneemt zeg maar.quote:Op woensdag 3 november 2010 14:21 schreef Leandra het volgende:
Darn Huup, ik vond die foto van vd week al ernstig, en dan is het nu nog erger?!
Aangepast, en gefeliciteerd met je mijlpaalquote:Op woensdag 3 november 2010 14:46 schreef Take_A_Picture het volgende:
Even een update:
De uitgerekende datum is een dagje opgeschoven: 20 april
En ik ben vandaag 16 weken
Ik ben dan 11 weken en 4 dagen zwanger, en ik heb met 7 weken 5 dagen ook al een echo gehad, ik zat me dus ook al af te vragen of ze dan weer een (snelle) echo zouden doen. Lijkt mij wel leuk, anders duurt het toch nog erg lang tot de 20 weken echo..quote:Op dinsdag 2 november 2010 21:57 schreef DJMO het volgende:
hoever ben je dan zwanger L'tiekje ? Ik vermoed dat er rond de tien weken toch echt wel een hartje te horen zal zijn. Wellicht maken ze idd gewoon nog een echo.
Dat is normaal niet zo.quote:Op woensdag 3 november 2010 16:25 schreef laiveneertiekje het volgende:
om nog even op de antwoorden en vragen nav mijn vraag terug te komen.
[..]
Ik ben dan 11 weken en 4 dagen zwanger, en ik heb met 7 weken 5 dagen ook al een echo gehad, ik zat me dus ook al af te vragen of ze dan weer een (snelle) echo zouden doen. Lijkt mij wel leuk, anders duurt het toch nog erg lang tot de 20 weken echo..
oh als je dan toch voor het relax gehalte gaat, Rituals Hammam spul is zooooo goddelijkquote:Op woensdag 3 november 2010 18:08 schreef Claudia_x het volgende:
Jaaa, Poppedein, waarvoor dank! Ik ga het zeker proberen. Weleda schijnt sowieso heerlijk spul te hebben. Duur, maar hey, I´m worth it.Ga ik meteen lekkere badderdingen erbij kopen onder het mom van 'nu kan het nog'.
Wij gebruiken ook spullie van Weleda, voor onder de douche en huidolie en gezichtscreme. Ons ukje haal ik straks ook alleen Weleda voor, tis zulk lekker spul en je huid wordt er enorm blij van.quote:Op woensdag 3 november 2010 18:08 schreef Claudia_x het volgende:
Jaaa, Poppedein, waarvoor dank! Ik ga het zeker proberen. Weleda schijnt sowieso heerlijk spul te hebben. Duur, maar hey, I´m worth it.Ga ik meteen lekkere badderdingen erbij kopen onder het mom van 'nu kan het nog'.
Ja! Die heb ik een keer cadeau gehad, zo'n setje met spul voor onder de douche, goed plan om weer eens te halen, daarmee kan je echt heel erg goed ontspannen.quote:Op woensdag 3 november 2010 18:47 schreef huuphuup het volgende:
[..]
oh als je dan toch voor het relax gehalte gaat, Rituals Hammam spul is zooooo goddelijk![]()
doet waarschijnlijk geen klap voor je peuties maar t is wel heerlijk spul en hey, you're worth it!![]()
en je pakje is onderweg, je zou het morgen moeten hebben!
Ik knap wel heel gauw af op bepaalde geurtjes. Zo kan ik zeepjeswinkels ook niet in omdat ik dan haast over m'n nek ga (en dat is niet alleen als ik zwanger benquote:Op woensdag 3 november 2010 18:47 schreef huuphuup het volgende:
oh als je dan toch voor het relax gehalte gaat, Rituals Hammam spul is zooooo goddelijk![]()
doet waarschijnlijk geen klap voor je peuties maar t is wel heerlijk spul en hey, you're worth it!![]()
Ik vind het ruiken alsof je in zo'n stoomcabine zit, in het zwembad, zo'n menthol achtige lucht. Heel fris en schoon ruikt het.quote:Op woensdag 3 november 2010 18:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik knap wel heel gauw af op bepaalde geurtjes. Zo kan ik zeepjeswinkels ook niet in omdat ik dan haast over m'n nek ga (en dat is niet alleen als ik zwanger ben). Ruikt het sterk?
Woohoo, ik ben zo benieuwd!
ghehe zou kunnen, hoewel ik me dat menthol geurtje wel herinner maar niet heel sterk ofzo. Niet alsof je je douchet met de tandpastaquote:Op woensdag 3 november 2010 18:58 schreef Juud79 het volgende:
Haha Huup, volgens mij hebben wij het over net een ander flesje uit de Hammam serie.
Lief dat je het vraagt!quote:
Mocht je er wel wat over kwijt willen, ik vind verdriet nooit offtopic.quote:Op woensdag 3 november 2010 19:19 schreef -Nienna- het volgende:
[..]
Lief dat je het vraagt!
Vandaag precies 18 weken en ik voel me een stuk beter. De misselijkheid is zo goed als verdwenen, ik begin weer wat aan te komen.
Wel nog steeds verschrikkelijk moe na een werkdag.
Voor de rest een beetje verdrietig vandaag, maar dat is voor hier offtopic.
Heb je het nou over dat babysterfteonderzoek?quote:Op woensdag 3 november 2010 21:11 schreef Jeetjejom het volgende:
We hebben het toevallig vandaag met de VK erover gehad en zij zei dat het niet heel veel voorstelde van onderzoek. En toevallig is Limburg een provincie met de beste VK's hahaha
Weet je zeker dat er geen gyn aanwezig is 's nachts? Dat hangt namelijk niet af van het feit of een ziekenhuis academisch is of niet. Zou ook wat zijn zeg, dan hadden we in hele grote delen van Nederland een probleem. Ik zit hier in 20 minuten in vier verschillende ziekenhuizen, maar moet minimaal een uur rijden voor een academisch. Geruststelling is wel: ik heb een nicu/ic voor pasgeborenen op 20 minuten afstand. Al hoop dat ik daar nooit gebruik van te hoeven maken.quote:Op woensdag 3 november 2010 20:43 schreef Aventura het volgende:
Het is ook geen academisch ziekenhuis, dus 's nachts geen gyn of anesthsiologen aanwezig. Maar goed, nog heel lang de tijd om daar over na te denken.
Ik ookquote:Op woensdag 3 november 2010 21:34 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ik blijf bij mijn thuisbevalling ondanks de verhalen hier
Gewoon doenquote:Op woensdag 3 november 2010 21:34 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ik blijf bij mijn thuisbevalling ondanks de verhalen hier
Uit de Next:quote:Op woensdag 3 november 2010 21:28 schreef Jeetjejom het volgende:
Ja ging over dat babysterfte onderzoek. (sorry, beetje chaoot vandaag!) maar het onderzoek is alleen in utrecht gedaan en daar hebben ze 1 ziekenhuis met 44 vk-praktijken vergeleken (ofzoiets) en tja, als dat echt zo is, dan snap ik ook wel dat op die 44 vk-praktijken toch net wat meer mis gaat dan in 1 ziekenhuis.
Dus.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:32 schreef Jeetjejom het volgende:
Ik heb niets meer te kiezen, na een ks is het sowieso zh. Wel zo makkelijk!
quote:De onderzoekers vinden vooral een beter besef van de risico's bij de overdracht aan de gynaecoloog nodig. Maar ze willen vrouwen ook niet bang maken: het gaat uiteindelijk om een verschil van 0,6 versus 1,4 dode baby per jaar.
Wat leukquote:Op woensdag 3 november 2010 21:38 schreef Poppedein het volgende:
Ik voel t kindje in mn buik al, tis nog zo vroeg, maar ik twijfelde al een paar daagjes, omdat ik heel af en toe wat dacht te voelen, maar goed, zelfs toen ik niet zwanger was was ik regelmatig overtuigd van (beginnend) leven voelen, dus achMaar vanmiddag spiekte ik even met de echo en zag ik t gebeuren dat t kindje flink uithaalde terwijl ik t op dat moment ook voelde...dus t is gewoon echt al zoooo
Ik ga volgende week de hele week alleen maar met mn hand op mn buik liggen
Die indruk krijg ik in mijn omgeving helemaal niet.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:40 schreef Jeetjejom het volgende:
En dit kindje krijgt 2 peetooms, dus dat vind ik stiekem ook wel leuk voor hun als het dan een jongen is. Denk dat mannen toch makkelijker met jongens omgaan dan met meisjes.
Wat gaaf! Ik voelde het deze keer ookal heel vroeg en heb ook getwijfeld, maar het was echt zo. Fijn dat je door middel van een echo bevestiging kon krijgen.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:38 schreef Poppedein het volgende:
Ik voel t kindje in mn buik al, tis nog zo vroeg, maar ik twijfelde al een paar daagjes, omdat ik heel af en toe wat dacht te voelen, maar goed, zelfs toen ik niet zwanger was was ik regelmatig overtuigd van (beginnend) leven voelen, dus achMaar vanmiddag spiekte ik even met de echo en zag ik t gebeuren dat t kindje flink uithaalde terwijl ik t op dat moment ook voelde...dus t is gewoon echt al zoooo
Ik ga volgende week de hele week alleen maar met mn hand op mn buik liggen
Maar wat nog wel opmerkelijk is:quote:
quote:Op woensdag 3 november 2010 21:44 schreef Poppedein het volgende:
Bovendien wordt het gevoel zo verschillende omschreven door iedereen. Ik vond het zelf net een spiertrekkinkje, alsof je ooglid trilt, maar ik kan me nog herinneren dat ET hier jaren geleden eens postte dat ze het vond voelen "als een scheet in een badpak" en die zin heb ik echt nog zó vaak gebruiktals uitleg naar "mijn" zwangeren toe!
Vandaag gepubliceerd.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:45 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb begrepen dat het om een onderzoek gaat dat gepubliceerd is of gaat worden in British Medical Journal. Daar verschijnen vast geen flutonderzoekjes in. Ik ga morgen eens in de database neuzen om te proberen erachter te komen wat de onderzoekers zelf als beperkingen van hun onderzoek zien en hoe ze hun onderzoek in een breder onderzoekskader plaatsen (dus vergelijken met andere onderzoeksresultaten).
Ik moet zeggen niet bij mannen die al kinderen hebben, en al helemaal niet als ze dochters hebben, maar de peetooms hebben allebei nog geen kinderen, 1 is ook echt zo'n vrijgezellig type die volgens mij al jaren geen baby heeft gezien (hij woont in het buitenland, dus Jorja was ook al een paar maanden toen hij haar voor het eerst zag).quote:Op woensdag 3 november 2010 21:41 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Die indruk krijg ik in mijn omgeving helemaal niet.
Wordt dat niet voor je opgeruimd door de kraamhulp of zo?quote:Op woensdag 3 november 2010 21:46 schreef mefke79 het volgende:
En heel praktisch, ik heb er een enorme zooi van gemaakt tijdens de bevalling, was blij dat dat niet in mijn slaapkamer was.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Klopt.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:49 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Maar als ik het zo lees maakt het dan niet uit of je thuis of poliklinisch bevalt want dat is allebei nog steeds onder begeleiding van een vk toch? Pas als je een medische indicatie hebt komt die gyn om de hoek kijken.
quote:Op woensdag 3 november 2010 21:50 schreef Claudia_x het volgende:
En de kraamhulp gaat vast niet je slaapkamer opnieuw staan sauzen...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
Bij mij is er geen gynaecoloog aan te pas gekomen, terwijl ik een medische indicatie had. Het is voor mij vooral een fijn idee dat alle hulpmiddelen snel bij de hand zijn.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:49 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Maar als ik het zo lees maakt het dan niet uit of je thuis of poliklinisch bevalt want dat is allebei nog steeds onder begeleiding van een vk toch? Pas als je een medische indicatie hebt komt die gyn om de hoek kijken.
quote:Op woensdag 3 november 2010 21:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wordt dat niet voor je opgeruimd door de kraamhulp of zo?Je moet niet voor niks vuilniszakken in huis hebben. Gewoon de boel afplakkenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dexter, anyone?quote:Op woensdag 3 november 2010 21:52 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Je moet niet voor niks vuilniszakken in huis hebben. Gewoon de boel afplakken
quote:Op woensdag 3 november 2010 21:53 schreef Poppedein het volgende:
Nee die zijn voor je VK, om gaten in te knippen en over haar hoofd te trekken, en de po zet ze op haar kop! What else!?
Volgens mij heb je wel een keus. Dat is tenminste wel wat mij verteld is door zowel de gyn als de vk. Het is alleen zo dat als je vrijwillig kiest voor de gyn, de kans bestaat dat je er een eigen bijdrage voor moet betalen (afhankelijk van je verzekering, geloof ik). Er kan dus een financiele consequentie aan zitten, maar er is dan dus wel een keuze.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:30 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Wat ik vooral een beetje krom vindt in de discussie is dat je helemaal geen keuze hebt. Je moet bij een gyn of een vk. Tis niet zo dat ik naar de gyn kan stappen met de mededeling dat ik daar onder behandeling wil.
Gewoon met je speedboot het kanaal opgaan en daar bij de rest gooien toch?quote:
quote:Op woensdag 3 november 2010 21:58 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk nog regelmatig aan de verpleegkundige die ik maar onder bleef kotsen. Die had zo NIET haar dag.
Ik denk het ookquote:Op woensdag 3 november 2010 21:45 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Jeetjejom, een jongetje. Eentje van elk is toch wel erg leuk denk ik.
Nee hoor, dat is echt alleen voort afval, 1 zak voor afval en 1 zak voor vuile was...dasallesquote:Op woensdag 3 november 2010 21:55 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
![]()
Maar seriously, zijn die alleen voor de rommel of dienen ze nog een ander hoger doel?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
Dat is de keuze thuisbevallen of poliklinisch bevallen. En daar zit idd een eigen bijdrage aan vaak.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volgens mij heb je wel een keus. Dat is tenminste wel wat mij verteld is door zowel de gyn als de vk. Het is alleen zo dat als je vrijwillig kiest voor de gyn, de kans bestaat dat je er een eigen bijdrage voor moet betalen (afhankelijk van je verzekering, geloof ik). Er kan dus een financiele consequentie aan zitten, maar er is dan dus wel een keuze.
Die keuze ken ik, maar die bedoel ik niet.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:18 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Dat is de keuze thuisbevallen of poliklinisch bevallen. En daar zit idd een eigen bijdrage aan vaak.
Je mag echt niet zomaar naar een gyn daar heb je een verwijzing voor nodig. Als je poliklinisch bevalt staat er ook gewoon een vk aan je bed. Hetzij van je eigen praktijk, hetzij van het ziekenhuis waar je bevalt.
Mag jij nog thuisbevallen dan? Ik kreeg de dag na de bevalling te horen dat ik toch echt niet eens mag denken aan ooit nog thuisbevallen.... (niet dat ik nu überhaupt denk aan bevallenquote:Op woensdag 3 november 2010 21:33 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben na de bevalling van Ivan veel bloed verloren en zou om die reden alleen al niet thuis willen bevallen. Ik zakte vrij snel na de bevalling weg en ik ben blij dat er zo snel ingegrepen kon worden.
Waarom wil jij na Driekus juist geen thuisbevalling, mefke? Heb je het bevallingsverhaal misschien eens gepost?
Wat betreft het bloedverlies hangt dat volgens mij af van de reden die eraan ten grondslag lag. Bij mij ging het om een zogenaamd "spuitertje" en dat is geen indicatie voor een ziekenhuisbevalling bij de volgende, vermoed ik. Maar ik heb een medische indicatie vanwege andere redenen, dus ik moet sowieso in het ziekenhuis bevallen. Ik heb er niet naar doorgevraagd, dus ik ben ook niet zeker van hetgeen ik nu vertel.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:30 schreef kaatjejannie het volgende:
Mag jij nog thuisbevallen dan? Ik kreeg de dag na de bevalling te horen dat ik toch echt niet eens mag denken aan ooit nog thuisbevallen.... (niet dat ik nu überhaupt denk aan bevallen)
Ik had die wens zo enorm erg, ik was en ben zo benieuwd naar hoe dat nou is om een jongetje te hebben..quote:Op woensdag 3 november 2010 22:06 schreef Jeetjejom het volgende:
[..]
Ik denk het ook, stiekem denk ik toch wel dat dit de wens is van iedere moeder en ben ook zo dankbaar als het zo mag zijn, maar een meisje is ook heel erg ontzettend welkom!!!! (zou het toch verkeerd gezien zijn)
amper bijgelezen, maar wilde hier even op reageren. Ik ben dus zonder tussenkomst van ha of vk naar de gyn gestapt die mijn bevalling van Jan heeft gedaan (ik heb de dag na de bevalling destijds gevraagd of hij een volgende ook wilde begleiden en dat was prima). Ik had de afspraak met hem al staan, toen mijn huisarts een verwijzing weigerde, dat moest ik maar met een vk regelen. Ik heb de afspraak gewoon door laten gaan, en mijn gyn wilde me ook zelf onder controle houden ivm het lage geboortegewicht van Jan en de (door) verwijzing zou hij zelf wel regelen, daar hoefde ik me geen zorgen over te maken. (en deze zw.schap verloopt volgens het boekje enzo)quote:Op woensdag 3 november 2010 22:09 schreef Poppedein het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is echt alleen voort afval, 1 zak voor afval en 1 zak voor vuile was...dasalles
En in principe heb je niet de keuze of je bij een gyn of VK gaat bevallen wanneer er sprake is van een ongecompliceerde anamnese en verloop van de zwangerschap. Naar een gynaecoloog moet je verwezen worden via de HA of de VK, net zoals je ook niet zelfstandig naar de neuroloog of internist kunt gaan zonder verwijzing.
Volgens mij klopt dat ook en mag iedereen gewoon kiezen.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die keuze ken ik, maar die bedoel ik niet.
Misschien was het bij mij anders, omdat ik via het ivf-centrum zwanger ben geworden. De eerste controles waren door de gyn en met 12 weken mocht ik naar de vk als ik wilde. Ik mocht echter ook bij de gyn blijven, zonder medische indicatie, maar als vrije keus. Misschien is dat omdat ik dus via het ivf-centrum begonnen was? Ik dacht dat daarom iedereen de keus had, met eventueel dus een financiele consequentie.
Hmhm, en pijn in mijn schaambeen en mijn bekken en een zeurderige buik.quote:Op donderdag 4 november 2010 07:01 schreef Claudia_x het volgende:
Hmf, ik had vannacht ontzettende rugpijn.
Te laat!quote:Op donderdag 4 november 2010 08:15 schreef Claudia_x het volgende:
Anyhow, ik hoop voor je dat het bij één slechte nacht blijft!
Ja dat dus. Dat je zelf vergelijkt of dat je merkt dat een ander zegt van oh dat doet mijn kind nog niet of dat doet mijn kind wel al, dat vind ik niet zo erg. Maar zodra een ander jouw kind naar beneden gaat halen (of zn eigen kind de hemel in praat) omdat de een wel iets doet of de ander nog niet dat vind k zo sufquote:Op donderdag 4 november 2010 09:00 schreef Pvoesss het volgende:
Dat ik zelf af en toe vergelijk dat vind ik prima.
Ik vind het alleen niet erg fijn als iemand het wel erg jammer en laat noemt als mijn kind met 1 jaar nog niet loopt. Ik zat er zelf totaal niet mee. Ze leert het toch vanzelf. Net als met potjes training brrrr
Ik heb een afschuwelijke nacht gehad blughhhh..
En zo jammer dat de nachten juist in mn verlof zo slecht gaan
Ik toen niet.quote:Op woensdag 3 november 2010 16:36 schreef Jeetjejom het volgende:
Laiveneertiekje, ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij krijg je altijd rond de 12 weken nog een echo om de termijn te bepalen.
En je voorgeschiedenis. Die speelt ook een rol wanneer er een echo gepland word.quote:Op donderdag 4 november 2010 09:29 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik toen niet.
Had met 8wknogwat een echo en kreeg daarna niets meer tot ik 20wk was.
Ligt er wrsch ook wel aan of de praktijk zelf een echo-apparaat heeft...
Ja, uiteraard. Er zijn altijd omstandigheden waardoor er uitzonderingen gemaakt worden.quote:Op donderdag 4 november 2010 09:30 schreef Tally het volgende:
[..]
En je voorgeschiedenis. Die speelt ook een rol wanneer er een echo gepland word.
Uhhh.. nou je het zegt, zou niet in me opkomen. Ik slik pijnstillers als ik hoofdpijn heb en heeel soms bij erge menstruatiepijn, maar verder eigenlijk niet. Wel een ideetje voor als ik weer moeilijk slaap erdoor.quote:Op donderdag 4 november 2010 09:43 schreef Claudia_x het volgende:
Trouwens, Vanyel, wist je dat je gewoon paracetamol kunt slikken bij bijvoorbeeld rugpijn? Tijdens mijn vorige zwangerschap was mijn verloskundige heel verbaasd dat ik dat niet geprobeerd had. Ik was duidelijk wat te spartaans voor mezelf.
Dat vind ik juist zo vervelend aan paracetamol. Geef mij maar ibuprofen, maar hee, dat kan dan net weer niet.quote:Op donderdag 4 november 2010 09:55 schreef Claudia_x het volgende:
En met paracetamol onderdruk je heus geen verontrustend erge pijn, hoor! Werkte het maar zo goed.![]()
Ik vermoed dat het feit dat je zwangerschap bij de gynaecoloog begonnen was daar een van de redenen voor was, en jij had natuurlijk net als ik je leeftijd als factor die meetelt.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die keuze ken ik, maar die bedoel ik niet.
Misschien was het bij mij anders, omdat ik via het ivf-centrum zwanger ben geworden. De eerste controles waren door de gyn en met 12 weken mocht ik naar de vk als ik wilde. Ik mocht echter ook bij de gyn blijven, zonder medische indicatie, maar als vrije keus. Misschien is dat omdat ik dus via het ivf-centrum begonnen was? Ik dacht dat daarom iedereen de keus had, met eventueel dus een financiele consequentie.
Thnxquote:Op donderdag 4 november 2010 12:16 schreef mefke79 het volgende:
leandra posten vanaf de foon is lastig, ik probeer vanavond even antwoorden te geven op je inleid vragen.
Dat ja!quote:Op donderdag 4 november 2010 15:29 schreef Juud79 het volgende:
Nou, dan hoop ik maar dat beide dames aan t bevallen zijn of met kind in bed liggen te genieten.
Spannund.....
Het lijkt me nooit goed om rook binnen te krijgen, maar voor een avondje zal t niet veel kwaad kunnen, ik zou er alleen niet naast gaan zitten direct in de stroom vd rook. Eigenlijk zou ik zelf niet gaan, nu ik erover nadenk, maar goed dat is mijn keuze.quote:Op donderdag 4 november 2010 16:09 schreef Aventura het volgende:
[..]
Dat ja!
Hey vraagje (sorry, maar ben nog helemaal onzeker enzo): ik heb binnenkort een feestje. Het is bij iemand thuis en er zitten een paar straffe rokers bij. Hoe slecht is het om in sigarettenrook te zitten? Ik kan moelijk vragen of ze in hun eigen huis niet willen roken. De ware reden wil ik niet vertellen. Iemand hier ervaring mee?
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 4 november 2010 16:58 schreef Danielle_ het volgende:
Niet gepland, maar ik mag me hier toch melden.
Vroeg, maar ik doe het toch![]()
8,5 week volgens de eerste echo, dus 14 juni.
ha verse aanwas!!quote:Op donderdag 4 november 2010 16:58 schreef Danielle_ het volgende:
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 4 november 2010 16:58 schreef Danielle_ het volgende:
Jeehh! Gefeliciteerd, twee weekjes na mij mag jij!quote:Op donderdag 4 november 2010 16:58 schreef Danielle_ het volgende:
Gefeliciteerd, sta ik ook niet meer onderaan in het lijstje!!!quote:Op donderdag 4 november 2010 16:58 schreef Danielle_ het volgende:
http://www.ehd.org/quote:Op donderdag 4 november 2010 17:13 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, sta ik ook niet meer onderaan in het lijstje!!!
ik zat net op youtube een beetje te zoeken naar echo's van zwangerschappen die zover zijn als dat ik ben, en wat is dat eigenlijk al mooi om te zien, een heel mini bewegend mensje in je..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"
Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad - My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
Ben je het voorwerk zat?quote:Op donderdag 4 november 2010 19:19 schreef Pvoesss het volgende:
Nou![]()
hij zit er nog..En ik baal best wel
quote:Op donderdag 4 november 2010 20:29 schreef Claudia_x het volgende:
DML: zijn jullie eigenlijk al uit de naam?
Ohh, dat komt écht wel! Straks heb jij je eigen Ivan de Pievan of Kootje Cadeautje. Het werd voor mij pas concreet na de bevalling. Ik heb dagenlang in een ziekenhuisbed gelegen met Ivan in mijn armen om het idee op me in te laten werken dat dit wonderlijke wezentje onze zoon was. En al heel snel was het zo gewoon, vrienden op bezoek, Ivan die hen onderpoepte, wij die hem enigszins nonchalant verschoonden. Alsof het nooit anders was geweest.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:52 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Mr. DML vindt het nog steeds maar een abstract idee hoor en ik zelf vind het ook heel lastig om de bewegingen in mijn buik te koppelen aan een heus echt kindje maar zoals jij zegt Claudia het gaat binnenkort echt gebeuren en toch draait ook de wereld dan gewoon verder.
Wat mooi gezegdquote:Op donderdag 4 november 2010 21:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ohh, dat komt écht wel! Straks heb jij je eigen Ivan de Pievan of Kootje Cadeautje. Het werd voor mij pas concreet na de bevalling. Ik heb dagenlang in een ziekenhuisbed gelegen met Ivan in mijn armen om het idee op me in te laten werken dat dit wonderlijke wezentje onze zoon was. En al heel snel was het zo gewoon, vrienden op bezoek, Ivan die hen onderpoepte, wij die hem enigszins nonchalant verschoonden. Alsof het nooit anders was geweest.
Ik vind mezelf nog regelmatig in situaties waarvan ik aan de ene kant denk 'hoort dit nu bij mijn leven?' en die aan de andere kant vanzelfsprekender zijn dan ik me ooit voor had kunnen stellen. Ivan kreeg vanmiddag verhoging en toen zat ik dus ineens met een jongetje met twee rode koontjes op schoot, mijn zoon. Onvoorstelbaar maar volstrekt logisch.
Ik heb inmiddels al 2 borrels achter de rug. Leuk met cola light. Beide keren maar eerder weggegaan. Niks aan.quote:Op donderdag 4 november 2010 17:14 schreef laiveneertiekje het volgende:
Oh, en Aventura, wat huuphuup ook al zegt, ik werd/word heel misselijk van rooklucht nu. Ik ga nu op vrijdagavond na het sporten ook maar niet meer mee naar de kroeg, er is niets aan voor mij.
Jaaaaaaaaaaaaa, dat. Of eeuwig oppassenquote:Op donderdag 4 november 2010 21:31 schreef mefke79 het volgende:
o ik heb inderdaad ook nog wel eens het idee dat ik ' vadertje en moedertje' an het spelen ben. En dat ik dan ineens denk ' och dat ben ik' als ie "mama" zegt.
jemig wat veel.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:58 schreef Poppedein het volgende:
Toch blijkt 30(!!!)% van de vrouwen nog alcohol te gebruiken in hun zwangerschap las ik laatst heel vluchtig in een onderzoeksuitnodiging! (Ik moet daarbij wel zeggen dat ik niet weet welke hoeveelheid kwalificeerde voor alcohol gebruik, of je ook in de 30% groep viel als je tijdens oud en nieuw 1 nipje champagne had gehad)
Tja, ik weet het niet. Ik heb me niet ingelezen, maar ik heb her en der ook gehoord dat je met mate wel alcohol kunt blijven drinken. Dat heeft mijn schoonzusje bijvoorbeeld gedaan, dus zij zou bij die 30% horen. Ik heb er geen enkele moeite mee om alcohol te laten staan en ik zie niet in waarom ik welk risico dan ook zou nemen voor een paar slokjes. Ik geloof dat ik me daarom ook niet ingelezen heb: het interesseert me niet want ik drink het gewoon niet.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:10 schreef huuphuup het volgende:
Ik krijg het idee dat de risico's van alcohol sneller gebagatelliseerd worden en sneller ook afgedaan worden als overdreven zeg maar.
Maar daarom is het in het geval van alcohol het mij het risico dus niet waard. Ja de onderzoeken spreken elkaar tegen, maar de onderzoeken zijn het er over het algemeen genomen dus wel over eens dat er niet met zekerheid gezegd kan worden dat 1 glas géén risico is.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:20 schreef mefke79 het volgende:
huup, geen idee. Ik vind wel dat het steeds erger wordt met de lijstjes die je wel en niet mag. Ik word daar heel recalcitrant van. En ik ben, net als Claudia geloof ik, altijd op zoek naar het waarom en het bewijs (al is mijn kennis van onderzoeksmethoden niet zo goed als die van Claudia).
Soms kom je met een beetje rekenen al een heel eind, bijvoorbeeld met die kaneel. Voor alcohol kom ik er niet echt wijs uit, daar spreken de onderzoeken elkaar wel zo tegen. Voor mezelf kan ik het wel verantwoorden om een paar slokken te nemen op een bruiloft, maar niet om een heel glas leeg te drinken. Dat voelt niet goed. En dat is voor mij genoeg, dat mijn geweten opspeelt.
Nou heb ik ook makkelijk praten, normaal ben ik ook geen echte drinker, dus ik mis er niet veel aan.
Haha. Nou, je hebt op zich wel gelijk. Ik kan ook heel slecht tegen bangmakerij en overdrijving en ik mag graag weten wat nu bewezen is. Ik begrijp je standpunt dus prima!quote:Op donderdag 4 november 2010 22:22 schreef mefke79 het volgende:
hi hi claudia, ik had jouw post dus nog niet gelezen voor de mijne.
sjah, ik kan me wel in de discussie gaan mengen maar dat doe ik wijselijk niet. Iedereen weet hoe het ervoor staat bij mij (neem ik aan) en ik heb hierin een prima alternatief gevonden. En ik moet erbij zeggen dat ik zelfs dit atm niet veel drink. meer koffie en frisdrank + water dan bav 0,0.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:41 schreef mefke79 het volgende:
DJMO, best lekker ja. Non-alcoholische wijn is niet te drinken, dan liever fris. Ach, in de winter heb ik er vast minder moeite mee dan in de zomer. En anders maak ik wel rode wijn saus of gooi ik wat Sherry door de champignonsoep, wel de smaak, niet de alcohol.
Men, ik heb net even moeten narekenen hoe ver ik nu al ben. Tis gewoon al iets van 9 weken! Hoezo een tweede zwangerschap gaat sneller...ik dacht echt dat ik pas op iets van 8 zat.
Daar schijnt meer alcohol van over te blijven dan je denkt.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:41 schreef mefke79 het volgende:
En anders maak ik wel rode wijn saus of gooi ik wat Sherry door de champignonsoep, wel de smaak, niet de alcohol.
Even googelen leert dat ook blij flamberen er nog 30% gemiddeld over blijft...quote:Op donderdag 4 november 2010 22:49 schreef DJMO het volgende:
uit mijn hoofd meen ik te weten dat je alcohol in gerechten alleen kunt verdampen door het letterlijk te verbranden, dus door te flamberen, met wat er van over blijft kun je dan wel weer een prima saus maken.
Ik heb dat destijds nagevraagd toen ik nog controle's moest doen, en het antwoord was dat hun het niet zeker wisten maar dat ze liever zagen dat ik het risico niet zou nemen.
Heb je de opdruk op dat shirt van die jongen gezien? Het viel me ineens op...quote:Op donderdag 4 november 2010 21:42 schreef Aventura het volgende:
Nu het toch over borrelen gaat, vandaag stond er een interessant artikel in Spits over een oma met een kleinkind met het foetaal alcohol syndroom. Nu was dit kind er eentje van een alcoholist, maar er stond ook een inzetje bij met informatie over sporadisch alcoholgebruik. 1 tot 2 drankjes leiden al tot een tijdelijke onderbreking van de ademhalingsbewegingen van het kind. Dat wist ik dus niet. Niet dat ik van plan was om ook maar 1 druppel te drinken, maar goed.
Caffeine? Denk ik.quote:
excuusquote:Op vrijdag 5 november 2010 07:19 schreef mefke79 het volgende:
inderdaad llm's waar zijn jullie?
En huup, ga eens slapen! Tis te vroeg voor jou hoor.
Ik vind t knap!quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:36 schreef Ienemini het volgende:
ooo wat klote twentemeisje, sterkte daar.
Wanneer merkten jullie dat je, je normale kleding niet meer aan kon?
Ben nu vandaag precies 14 weken, en kan nog alles aan.
Ben ook nog geen kilo aangekomen. weeg 67, 68 kilo en ben rond de 160 lang.
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 4 november 2010 16:58 schreef Danielle_ het volgende:
10 weken en 2 dagenquote:
Grin, ik voel ook helemaal onderin een verdikking, beetje ribbelig. Er boven is het idd ook lucht en dammen, het wisselt ook per dag hoe mijn buik eruit ziet.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:56 schreef mefke79 het volgende:
hier zit er lucht bovenaan, maar verder naar beneden is het echt al 'hard' zeg maar. Had ik vorige keer ook. Heeft misschien nog met de ligging te maken, mijn baarmoeder ligt naar achteren.
Bij mij ging het deze keer ook heel snel qua te strak zitten van kleding... daar is sowieso geen peil op te trekken.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:54 schreef Juud79 het volgende:
[..]
10 weken en 2 dagen![]()
Mja, volgens mij heb ik gewoon al een buikje, van de week maar eens een foto maken. Ik hoop niet dat het zo enorm zal blijven groeien, maar ik geloof dat je darmen op een gegeven moment weer wat hun plek vinden en dat het dan weer even iets minder is. En een strakke broekrand onderaan mijn buik, vind ik eng en zit niet fijn.
ooo twentemeisje 19 weken.... 1ste kindje???quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:50 schreef twentemeisje het volgende:
Thanks meiden!Ga zo naar d'r toe, even een dikke knuffel geven. Gelukkig wonen mijn beide zusjes hier heul erg dichtbij, het zijn namelijk ook mijn beste vriendinnen.
Ik kan hier met 19 weken nog al mijn kleren aan overigens.
Is dat niet alleen bij vacuumverpakte vis? Tonijnsalade is meestal met tonijn uit blik, dat mag je met mate wel eten omdat het jonge tonijn is en dus nog relatief kwikarm.quote:Op vrijdag 5 november 2010 10:27 schreef Leandra het volgende:
Vissalades zouden een probleem zijn wegens de kans op Listeriose, zeker als het geen verse salade is.
Beenham mag je gewoon, maar ik vind dat weer niet zo safe om ergens buiten de deur te eten.quote:Op vrijdag 5 november 2010 10:27 schreef mefke79 het volgende:
rosbief niet en zalm is discutabel (weet niet precies, lust ik niet), maar beenham??? Of mis ik weer wat?
quote:Doordat Listeria monocytogenes ook bij lage temperatuur (vanaf 3°C) groeit, is het bewaren van langdurig gekoelde consumptieartikelen risicovol. Infecties ontstaan vooral via het eten van voedsel dat besmet is met Listeria. Voorbeelden van risicoproducten zijn: zachte kazen zoals Brie en Camembert die met ongepasteuriseerde melk zijn bereid, paté en andere vleeswaren, gerookte of gemarineerde vis, gerookte mosselen, ongepasteuriseerde melk, kant-en-klare pannenkoeken en softijs.
Ja... Sushiquote:Op vrijdag 5 november 2010 10:34 schreef Juud79 het volgende:
Na de bevalling dus een broodjes brie en 's avonds een bokbiertje en vers gehaald sushi.
Fijn een nieuwe auto! Wij moeten ook in t voorjaar een andere auto, ik heb een klein barrel waarmee ik alleen binnen de plaats rij, buiten de plaats neem ik de auto van man's werk mee. In de mijne past straks de kinderwagen niet in en het is een 3-deurs. Dus een iets veiligere en grotere auto zou fijn zijn.quote:Op vrijdag 5 november 2010 10:42 schreef The_Tankgirl het volgende:
Goedemorgen
Vanavond gaan mijn vriend en ik naar Londen voor een weekend
En gisteren de nieuwe auto opgehaald (nou ja nieuw, 10 jaar jonger dan onze vorige auto's in ieder geval) ; t'is een hyundai getz geworden. Misschien niet de meest handige keuze qua achterbak, maar daar zullen we dan maar de kinderwagen aan aan moeten passen
Vanmorgen gespuugd en vannacht kuitkramp dus dat gaat goed
Bedankt voor het verhaaltje over alcohol in gerechten, ik drink niet, maar heb wel soms een klein beetje wijn in een gerecht gedaan (en dan 2 uur in de oven gezet of gestoofd voor een paar uur). Dat zal ik nu dus ook niet meer doen.
Veel plezier!quote:Op vrijdag 5 november 2010 10:42 schreef The_Tankgirl het volgende:
Goedemorgen
Vanavond gaan mijn vriend en ik naar Londen voor een weekend
En gisteren de nieuwe auto opgehaald (nou ja nieuw, 10 jaar jonger dan onze vorige auto's in ieder geval) ; t'is een hyundai getz geworden. Misschien niet de meest handige keuze qua achterbak, maar daar zullen we dan maar de kinderwagen aan aan moeten passen
Vanmorgen gespuugd en vannacht kuitkramp dus dat gaat goed
Bedankt voor het verhaaltje over alcohol in gerechten, ik drink niet, maar heb wel soms een klein beetje wijn in een gerecht gedaan (en dan 2 uur in de oven gezet of gestoofd voor een paar uur). Dat zal ik nu dus ook niet meer doen.
Waar, waar, waar???? En vooral: Wat??quote:Op vrijdag 5 november 2010 12:14 schreef Vicky het volgende:
Waar zijn al die LLM??
Van Suus heb ik al iets gezien
Feestboekquote:Op vrijdag 5 november 2010 12:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waar, waar, waar???? En vooral: Wat??
En hoe zit het met Hobbesje??
Dat is een van mijn ergste nachtmerries. Wat vreselijk voor je zusje! Bah.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:18 schreef twentemeisje het volgende:
Verdomme, mijn zwangere zusje belt en die heeft vannacht een inbreker betrapt, die het raam boven haar tuindeur al open had. Ze is altijd al zo bang hiervoor geweest en nu gebeurt het. Ik kan wel janken want nu is haar veiligheidsgevoel helemaal weg. Klootzak![]()
![]()
Is alles goed met Suzanna en de kleine?quote:Op vrijdag 5 november 2010 12:16 schreef Vicky het volgende:
[..]
Feestboeken wat zeg ik lekker niet
Ik ben het er niet mee eens. Vroeger werd er ook tijdens zwangerschappen gerookt en gedronken, maar inmiddels weten we beter.quote:Op vrijdag 5 november 2010 11:58 schreef Ienemini het volgende:
djmo, bel ik wel met je eens, vroeger werd er ook niet zo op gelet als nu.
Dan ben ik wel benieuwd wat jij dan bijv wel eet en wat je absoluut laat staan?quote:Op vrijdag 5 november 2010 12:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben het er niet mee eens. Vroeger werd er ook tijdens zwangerschappen gerookt en gedronken, maar inmiddels weten we beter.
Ik ben het ermee eens dat het moeilijk is om achter de zin en onzin van voedsellijstjes te komen, maar dat vind ik geen excuus om laconiek te zijn. Ik heb me er één keer in verdiept en houd me nu aan dat lijstje. Zo heel veel moeite kost dat heus niet. Wie twijfelt over voedingswaren: vraag het hier gewoon!
Dat vind ik dus ook vaag, hoe kom je dan aan sushi die vers is, hoe weet je dat die vis vers is...quote:Op vrijdag 5 november 2010 12:41 schreef Claudia_x het volgende:
For the record: vacuumverpakte vis wordt afgeraden (tenzij verwarmd). Je kunt gerookte zalm bijvoorbeeld maar beter vermijden, want ook in lunchrooms en broodjeszaken wordt meestal vacuumverpakt spul gebruikt. Ik vraag er altijd naar en ik heb nog geen één keer meegemaakt dat de gerookte zalm niet uit een vacuumverpakking kwam. In dure restaurants zou ik mischien de uitzondering op de regel verwachten.
En sushi mag wel (mits vers, maar ik weet niet goed wat 'vers' tegenwoordig nog betekent als het om vis gaat).
Zo vertelde mijn moeder (gerookt tijdens de zwangerschap, eigen schuld dikke bult dat ze een dochter kreeg die op vrouwen valt) laatst nog hoe de gynaecoloog bij haar afspraken altijd gewoon zat te roken en de verloskundige na haar bevalling uitriep: "zo, nu effe samen een sigaretje roken".quote:Op vrijdag 5 november 2010 12:37 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben het er niet mee eens. Vroeger werd er ook tijdens zwangerschappen gerookt en gedronken, maar inmiddels weten we beter.
Ik heb twee lijstjes, namelijk een lijstje 'absoluut niet doen' en een lijstje 'mate houden'. Ik probeer ze te reconstrueren (ik zal vast iets vergeten, maar dan hoor ik wel een aanvulling):quote:Op vrijdag 5 november 2010 12:40 schreef Juud79 het volgende:
[..]
Dan ben ik wel benieuwd wat jij dan bijv wel eet en wat je absoluut laat staan?
Ik ben nogal van voorkomen is beter dan genezen, dus durf bijna niets te eten van verboden lijstjes.
Ik heb me hier tijdens de vorige zwangerschap in geprobeerd te verdiepen en ik ben er niet uitgekomen. Ik weet gewoon niet wat de definitie van 'vers' is in visland. Ik heb begrepen dat veel vis gevangen en meteen ingevroren wordt, dus tja. En dan moet je inderdaad ook nog maar vertrouwen op de visboer die je garandeert dat de vis vers is. Om die reden vermijd ik sushi maar gewoon. Het valt voor mij in dezelfde categorie als filet american buiten de zwangerschap om: thuis vind ik het geen punt, maar bij de broodjeszaken laat ik het lekker liggen. Maar ik kan me prima voorstellen dat iemand met meer vertrouwen of meer kennis van zaken een andere keuze maakt.quote:Op vrijdag 5 november 2010 12:45 schreef Juud79 het volgende:
Dat vind ik dus ook vaag, hoe kom je dan aan sushi die vers is, hoe weet je dat die vis vers is...
Wij hebben hier een Sakura om de hoek, die maakt de lekkerste Sushi en van goede kwaliteit, voor zover ik kan proeven is t altijd enorm vers, maar ja dat durf ik dan niet zomaar te halen, dan denk ik toch, ik wacht wel...
Wat betreft de rauwmelkse kazen nog een aanvulling: het gaat dan met name om de zachte rauwmelkse kazen, zoals brie de meaux. Harde rauwmelkse kazen mogen wel. Ik vond het toch wel eng, en heb maar een enkele keer wat harde rauwmelkse gegeten, maar dat was vanuit mijn gevoel, feitelijk onnodig dus.quote:Op vrijdag 5 november 2010 12:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb twee lijstjes, namelijk een lijstje 'absoluut niet doen' en een lijstje 'mate houden'. Ik probeer ze te reconstrueren (ik zal vast iets vergeten, maar dan hoor ik wel een aanvulling):
Niet doen:
- vacuumverpakte vis (bijv. gerookte zalm)
- rauw vlees (fricandeau en achterham vallen hier meestal niet onder en eet ik dus gewoon)
- softijs (ik besef dat de risico's niet groot zijn, maar ze zijn er wel)
- alcohol (staat bij sommige mensen in het lijstje 'mate mee houden')
- rauwmelkse kazen (zoals mefke al zei zijn de zachte kazen in Nederland zelden rauwmelks, maar ik vraag er wel altijd naar)
Mate houden:
- producten met kinine (zoals tonic)
- producten waar vitamine a in zit (paté bijvoorbeeld)
- cafeïne (koffie, thee, chocolade)
Dikke kans dat ik deze posting nog edit.
Ohh, nu ben ik ook razendnieuwsgierig!quote:Op vrijdag 5 november 2010 12:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is alles goed met Suzanna en de kleine?
Dan wacht ik gewoon braaf af tot ze het hier zelf komt melden
Dat was mijn vermoeden al, maar fijn om bevestigd te krijgen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:04 schreef miss_sly het volgende:
Dat van die eieren heb ik eens naagevraagd toen, en de gyn en/of de vk zei(den) dat het met betrekking tot die salmonella-vergiftiging eigenlijk geen invloed heeft op de baby idd, maar dat het voroal vervelend is voor jezelf. Dus zwanger of niet, uitkijken met salmonella, maar het kan geen kwaad voor de baby.
Dat dus vooral, en hoeveel moeite is het nou helemaal... het is niet alsof het ineens verschrikkelijk afzien is.quote:Op vrijdag 5 november 2010 12:40 schreef Juud79 het volgende:
Ik ben nogal van voorkomen is beter dan genezen, dus durf bijna niets te eten van verboden lijstjes.
Van de pannenkoeken wist ik ook niet, maar ik denk dat als je die goed verwarmt, het ook weer geen kwaad kan. Nu bak ik sowieso pannenkoeken altijd zelf, maar daarnaast hou ik niet van koude pannenkoeken, dus dan is het risico vrijwel verdwenen, lijkt me.quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat was mijn vermoeden al, maar fijn om bevestigd te krijgen.
Dat van de kant-en-klare pannenkoeken wist ik trouwens niet! (Daar staat iets over in het stukje van Leandra afkomstig van het RIVM). Maar goed, die eet ik sowieso niet.
Nou, als je echt met elk lijstje dat hier of daar op internet te vinden is rekening moet houden, dan wordt het volgens mij best nog afzien. Maar meestal kun je met goed googelen ook wel wat nuance aanbrengen, zoals dus het eerder genoemde dat alleen zachte rauwmelkse kaas off limits is maar harde rauwmelkse en zachte gepasteuriseerde allebei geen probleem opleveren.quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:07 schreef Leandra het volgende:
Dat dus vooral, en hoeveel moeite is het nou helemaal... het is niet alsof het ineens verschrikkelijk afzien is.
Het grappige was dat N. die kant-en-klare pannenkoeken als "lekker makkelijk" tip op een papa worden site tegenkwam...quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat was mijn vermoeden al, maar fijn om bevestigd te krijgen.
Dat van de kant-en-klare pannenkoeken wist ik trouwens niet! (Daar staat iets over in het stukje van Leandra afkomstig van het RIVM). Maar goed, die eet ik sowieso niet.
Goed verhitten in de magnetron of koekenpan maakt ze ook neit meer gevaarlijk, natuurlijk. Die bacterie is niet bestand tegen hoge temperaturen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het grappige was dat N. die kant-en-klare pannenkoeken als "lekker makkelijk" tip op een papa worden site tegenkwam...
Ik was waarschijnlijk ook een stuk laconieker geweest als ik ergens in de 20 of 30 zou zijn geweest, maar ik ben 44.... en dat brengt sowieso al meer dan genoeg risico met zich mee, dus ik hou wel gewoon rekening met de zaken die bekend zijn, zeker met een bron als het RIVM.quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:11 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nou, als je echt met elk lijstje dat hier of daar op internet te vinden is rekening moet houden, dan wordt het volgens mij best nog afzien. Maar meestal kun je met goed googelen ook wel wat nuance aanbrengen, zoals dus het eerder genoemde dat alleen zachte rauwmelkse kaas off limits is maar harde rauwmelkse en zachte gepasteuriseerde allebei geen probleem opleveren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |