abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 november 2010 @ 09:50:44 #251
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_88354578
Thanks meiden! :* Ga zo naar d'r toe, even een dikke knuffel geven. Gelukkig wonen mijn beide zusjes hier heul erg dichtbij, het zijn namelijk ook mijn beste vriendinnen.

Ik kan hier met 19 weken nog al mijn kleren aan overigens.
  vrijdag 5 november 2010 @ 09:52:30 #252
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88354626
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:58 schreef Danielle_ het volgende:
Niet gepland, maar ik mag me hier toch melden.
Vroeg, maar ik doe het toch O+
8,5 week volgens de eerste echo, dus 14 juni.

Gefeliciteerd *O*
Ik heb je in de OP gezet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_88354649
ieniminie: juud is een dag of 3 verder dan ik, dus rond de 10 weken. Mijn buik was al niet al te strak, en wat nu groeit zit onder het rolletje, dus dat scheelt.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  vrijdag 5 november 2010 @ 09:54:06 #254
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_88354666
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 09:47 schreef Ienemini het volgende:
maar Juud hoe ver ben je dan???
10 weken en 2 dagen :o
Mja, volgens mij heb ik gewoon al een buikje, van de week maar eens een foto maken. Ik hoop niet dat het zo enorm zal blijven groeien, maar ik geloof dat je darmen op een gegeven moment weer wat hun plek vinden en dat het dan weer even iets minder is. En een strakke broekrand onderaan mijn buik, vind ik eng en zit niet fijn.
pi_88354729
hier zit er lucht bovenaan, maar verder naar beneden is het echt al 'hard' zeg maar. Had ik vorige keer ook. Heeft misschien nog met de ligging te maken, mijn baarmoeder ligt naar achteren.
  vrijdag 5 november 2010 @ 09:59:30 #256
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_88354800
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 09:56 schreef mefke79 het volgende:
hier zit er lucht bovenaan, maar verder naar beneden is het echt al 'hard' zeg maar. Had ik vorige keer ook. Heeft misschien nog met de ligging te maken, mijn baarmoeder ligt naar achteren.
Grin, ik voel ook helemaal onderin een verdikking, beetje ribbelig. Er boven is het idd ook lucht en dammen, het wisselt ook per dag hoe mijn buik eruit ziet.
  vrijdag 5 november 2010 @ 10:09:55 #257
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88355036
TM wat enorm schrikken voor je zusje, een inbraak (of poging daartoe) is sowieso al ingrijpend en als je dan ook nog eens zwanger bent is het helemaal pittig :{

Qua alcohol/roken/voeding is het qua roken vrij makkelijk gegaan; vorig jaar met de positieve test gelijk gestopt, maar vanaf het moment dat m'n spiraaltje verwijderd was al danig geminderd.

Alcohol helemaal niet, hoewel ik geloof ik een keer van N. z'n wijn geproefd heb... verder neem ik nog wel eens rode druivensap in een wijnglas, net echt :')
Toen ik zes maanden zwanger was van B. heb ik één glas wijn gedronken, maar destijds was de bekendheid met het gevaar van alcohol tijdens de zwangerschap veel minder, ik heb me iig veel meer zorgen gemaakt over het feit dat ik na een negatieve test een weekend helemaal los gegaan ben om te "vieren" dat ik niet zwanger was.... wist ik veel dat ik een langzame HCG-aanmaak had en dus wel zwanger was }:|

Met voedsel ben ik wel extra voorzichtig, maar dat is ook omdat ik sowieso al meer risico loop op afwijkingen enz. door de oud wijf factor, en dan wil je je niet achteraf gaan afvragen of er misschien toch iets voorkomen had kunnen worden door geen softijs te nemen....
Ik heb met B. wel de deal dat hij gelijk een McFlurry voor me gaat halen zodra z'n brusje geboren is :D

Typisch overigens; we waren gisteren even naar de Jonge gezinnen beurs, en in de centrale hal waar de ingang van die beurs was, is ook de La Place van de jaarbeurs, en welke keuze qua broodjes hadden ze daar?
Juist: Beenham, roomkaas, brie en tonijnsalade.... niet echt heel geschikt voor zwangeren lijkt me :X
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 5 november 2010 @ 10:11:30 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88355073
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 09:54 schreef Juud79 het volgende:
[..]
10 weken en 2 dagen :o
Mja, volgens mij heb ik gewoon al een buikje, van de week maar eens een foto maken. Ik hoop niet dat het zo enorm zal blijven groeien, maar ik geloof dat je darmen op een gegeven moment weer wat hun plek vinden en dat het dan weer even iets minder is. En een strakke broekrand onderaan mijn buik, vind ik eng en zit niet fijn.
Bij mij ging het deze keer ook heel snel qua te strak zitten van kleding... daar is sowieso geen peil op te trekken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_88355175
brie, geen probleem, beenham, geen probleem en ik lust geen tonijnsalade, maar waarom zou dat niet mogen?
pi_88355408
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 09:50 schreef twentemeisje het volgende:
Thanks meiden! :* Ga zo naar d'r toe, even een dikke knuffel geven. Gelukkig wonen mijn beide zusjes hier heul erg dichtbij, het zijn namelijk ook mijn beste vriendinnen.

Ik kan hier met 19 weken nog al mijn kleren aan overigens.
ooo twentemeisje 19 weken.... 1ste kindje???
  vrijdag 5 november 2010 @ 10:25:41 #261
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_88355541
Dat vroeg ik me ook af, tonijnsalade mag je toch wel hebben?

Wij gingen vorig weekend ook ergens een broodje eten, rosbief, zalm, beenham of tonijnsalade.
Dus toen heb ik keurig tonijnsalade gepakt, met kappertjes, augurk en appel er doorheen, nomnom...
  vrijdag 5 november 2010 @ 10:27:05 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88355591
Brie roomkaas zijn toch zachte kazen? Ik dacht dat daar een probleem mee was?
Nou eet ik sowieso geen kaas, dus daar miste ik al niks aan, en varkensvlees is ook niet mijn favoriet, dus die slaan we ook graag over, maar ham zag ik hier in het topic in een lijstje staan...

Vissalades zouden een probleem zijn wegens de kans op Listeriose, zeker als het geen verse salade is.

Ik heb trouwens wel de tonijnsalade genomen, maar tijdens het eten had ik echt zoiets van "Oh shit.... mocht dat nou wel of niet??" Het was iig geen zalm, dus ik ben er maar vanuitgegaan dat het vers klaargemaakte tonijnsalade was O-)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_88355608
rosbief niet en zalm is discutabel (weet niet precies, lust ik niet), maar beenham??? Of mis ik weer wat?
pi_88355659
brie en roomkaas die van rauwmelkse kazen gemaakt zijn komen bijna niet voor in nederland en zeker niet bij de la place. Ze moeten dat ook melden als het niet zo is.
pi_88355805
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 10:27 schreef Leandra het volgende:
Vissalades zouden een probleem zijn wegens de kans op Listeriose, zeker als het geen verse salade is.
Is dat niet alleen bij vacuumverpakte vis? Tonijnsalade is meestal met tonijn uit blik, dat mag je met mate wel eten omdat het jonge tonijn is en dus nog relatief kwikarm.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 5 november 2010 @ 10:34:44 #266
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_88355843
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 10:27 schreef mefke79 het volgende:
rosbief niet en zalm is discutabel (weet niet precies, lust ik niet), maar beenham??? Of mis ik weer wat?
Beenham mag je gewoon, maar ik vind dat weer niet zo safe om ergens buiten de deur te eten.
Mijn verloskundige zei, dat het allemaal wel meevalt met alle kazen en vis ed, dat je vooral je gezonde verstand moet gebruiken. Dus geen rauw vlees, geen zalm tenzij verhit.
Toch neem ik dingen gewoon liever helemaal niet, loop gewoon liever geen risico.

Ik eet graag brie, sushi, een medium rare tartaartje/biefstukje.
Na de bevalling dus een broodjes brie en 's avonds een bokbiertje en vers gehaald sushi. :Y)
  vrijdag 5 november 2010 @ 10:35:25 #267
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88355866
Als je het listeriose risico-lijstje van het RIVM bekijkt dan blijft er sowieso weinig over... "vleeswaren" is immers wel een heel breed begrip.
Daarbij zal het risico vooral afhangen van de koelkast waarin dingen bewaard worden.... als die niet goed schoon is dan maakt het allemaal nog weinig uit.
quote:
Doordat Listeria monocytogenes ook bij lage temperatuur (vanaf 3°C) groeit, is het bewaren van langdurig gekoelde consumptieartikelen risicovol. Infecties ontstaan vooral via het eten van voedsel dat besmet is met Listeria. Voorbeelden van risicoproducten zijn: zachte kazen zoals Brie en Camembert die met ongepasteuriseerde melk zijn bereid, paté en andere vleeswaren, gerookte of gemarineerde vis, gerookte mosselen, ongepasteuriseerde melk, kant-en-klare pannenkoeken en softijs.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 5 november 2010 @ 10:38:36 #268
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88355954
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 10:34 schreef Juud79 het volgende:
Na de bevalling dus een broodjes brie en 's avonds een bokbiertje en vers gehaald sushi. :Y)
Ja... Sushi :9~ :Y)

Die staat ook op mijn lijstje... bokbier sla ik even over, en met B. had ik al oud bruin geprobeerd (zou goed zijn voor de borstvoeding, maar is niet te drinken :'))... dus we doen nog even alcoholvrij.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_88355968
sushi mag wel gewoon, geen probleem als het maar vers is. Ik heb me er ooit heel goed in verdiept na per ongeluk eten van foute kaas. En geloof me de kans dat het mis gaat is nog minder dan minimaal. Dus niet meteen panieken over de listeria. Ik eet dus ook gewoon salami uit de supermarkt af en toe.
  vrijdag 5 november 2010 @ 10:40:11 #270
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_88355987
Dus gewoon opletten met wat en waar je buiten de deur eet. Ik doe het gelukkig niet vaak en bij ons thuis is de koelkast schoon, zit alle vleeswaren in een bakje en zijn dingen over het algemeen binnen twee dagen wel op.

Volgens mij zijn niet alle vleeswaren zo link, pate bederft snel, net als leverworst, maar dat is sowieso niet goed om te eten.

Bij mij is het, als ik al vleeswaar eet, vooral kipfilet en ham.
  vrijdag 5 november 2010 @ 10:42:50 #271
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_88356062
Goedemorgen ;)
Vanavond gaan mijn vriend en ik naar Londen voor een weekend :)
En gisteren de nieuwe auto opgehaald (nou ja nieuw, 10 jaar jonger dan onze vorige auto's in ieder geval :P) ; t'is een hyundai getz geworden. Misschien niet de meest handige keuze qua achterbak, maar daar zullen we dan maar de kinderwagen aan aan moeten passen :P

Vanmorgen gespuugd en vannacht kuitkramp dus dat gaat goed :')

Bedankt voor het verhaaltje over alcohol in gerechten, ik drink niet, maar heb wel soms een klein beetje wijn in een gerecht gedaan (en dan 2 uur in de oven gezet of gestoofd voor een paar uur). Dat zal ik nu dus ook niet meer doen.
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
  vrijdag 5 november 2010 @ 10:49:13 #272
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_88356301
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 10:42 schreef The_Tankgirl het volgende:
Goedemorgen ;)
En gisteren de nieuwe auto opgehaald (nou ja nieuw, 10 jaar jonger dan onze vorige auto's in ieder geval :P) ; t'is een hyundai getz geworden. Misschien niet de meest handige keuze qua achterbak, maar daar zullen we dan maar de kinderwagen aan aan moeten passen :P

Bedankt voor het verhaaltje over alcohol in gerechten, ik drink niet, maar heb wel soms een klein beetje wijn in een gerecht gedaan (en dan 2 uur in de oven gezet of gestoofd voor een paar uur). Dat zal ik nu dus ook niet meer doen.
Fijn een nieuwe auto! Wij moeten ook in t voorjaar een andere auto, ik heb een klein barrel waarmee ik alleen binnen de plaats rij, buiten de plaats neem ik de auto van man's werk mee. In de mijne past straks de kinderwagen niet in en het is een 3-deurs. Dus een iets veiligere en grotere auto zou fijn zijn.

Geniet van je weekend weg, ik hoop voor je zonder spugen en kramp. ;)
  vrijdag 5 november 2010 @ 10:58:17 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88356644
Tankgirl, geniet van jullie weekendje Londen *O*
En een nieuwe(re) auto is altijd leuk natuurlijk :)
Wullie bin KOEL © Soneal
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 5 november 2010 @ 11:40:22 #274
147316 crew  DJMO
#trut
pi_88358274
als zwangere kun je tegenwoordig vrijwel niks meer eten of drinken want het is gevaarlijk voor de baby. ik vind het allemaal wel een beetje best. Rauwe kip etc laat ik staan, alcohol blijf ik vanaf, maar een plakje gerookte zalm enzo laat ik toch echt niet staan. Evenals rundvlees, dat eet ik ook gewoon. Ik probeer dagelijks een multivitamine bruistablet in te nemen, verder eet ik afwisselend, maar ook wel eens vet zoals frituur.

Ik heb zo een heel vaag vermoeden dat het niet zozeer aan de producten zelf ligt, maar aan de chemishe bewerking en toevoegingen die het allemaal zo gevaarlijk maken. Vroeger wist men dit allemaal niet, maar toen was het vlees etc ook allemaal nog natuurlijker geproduceerd dan tegenwoordig. Kinderen van vroeger waren gezonder dan de kinderen van nu. Een briesje en ze zijn verkouden oid.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_88358953
djmo, bel ik wel met je eens, vroeger werd er ook niet zo op gelet als nu.
pi_88359550
Waar zijn al die LLM??
Van Suus heb ik al iets gezien O-)
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  vrijdag 5 november 2010 @ 12:15:09 #277
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_88359587
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 10:42 schreef The_Tankgirl het volgende:
Goedemorgen ;)

Veel plezier!

Vervelend van dat spugen, hopelijk gebeurt dat niet in London!

Hier helemaal geen klachten. Of iets anders. Helemaal niks eigenlijk.
  vrijdag 5 november 2010 @ 12:16:15 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88359634
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 12:14 schreef Vicky het volgende:
Waar zijn al die LLM??
Van Suus heb ik al iets gezien O-)
Waar, waar, waar???? En vooral: Wat??

En hoe zit het met Hobbesje??
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_88359651
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 12:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waar, waar, waar???? En vooral: Wat??

En hoe zit het met Hobbesje??
Feestboek :D en wat zeg ik lekker niet :6
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_88360044
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 09:18 schreef twentemeisje het volgende:
Verdomme, mijn zwangere zusje belt en die heeft vannacht een inbreker betrapt, die het raam boven haar tuindeur al open had. Ze is altijd al zo bang hiervoor geweest en nu gebeurt het. Ik kan wel janken want nu is haar veiligheidsgevoel helemaal weg. Klootzak :( |:( :'(
Dat is een van mijn ergste nachtmerries. Wat vreselijk voor je zusje! Bah. :(

Dit is de reden dat wij een offerte op laten maken voor een alarmsysteem in ons nieuwe huis. Ik vind het idee van een huis een beetje eng; ik woon al jaren in bovenwoningen of appartementen die moeilijker bereikbaar zijn voor inbrekers.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 5 november 2010 @ 12:33:42 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88360201
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 12:16 schreef Vicky het volgende:
[..]
Feestboek :D en wat zeg ik lekker niet :6
Is alles goed met Suzanna en de kleine?
Dan wacht ik gewoon braaf af tot ze het hier zelf komt melden *O*
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_88360314
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 11:58 schreef Ienemini het volgende:
djmo, bel ik wel met je eens, vroeger werd er ook niet zo op gelet als nu.
Ik ben het er niet mee eens. Vroeger werd er ook tijdens zwangerschappen gerookt en gedronken, maar inmiddels weten we beter.

Ik ben het ermee eens dat het moeilijk is om achter de zin en onzin van voedsellijstjes te komen, maar dat vind ik geen excuus om laconiek te zijn. Ik heb me er één keer in verdiept en houd me nu aan dat lijstje. Zo heel veel moeite kost dat heus niet. Wie twijfelt over voedingswaren: vraag het hier gewoon!
  vrijdag 5 november 2010 @ 12:40:13 #283
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_88360405
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 12:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben het er niet mee eens. Vroeger werd er ook tijdens zwangerschappen gerookt en gedronken, maar inmiddels weten we beter.

Ik ben het ermee eens dat het moeilijk is om achter de zin en onzin van voedsellijstjes te komen, maar dat vind ik geen excuus om laconiek te zijn. Ik heb me er één keer in verdiept en houd me nu aan dat lijstje. Zo heel veel moeite kost dat heus niet. Wie twijfelt over voedingswaren: vraag het hier gewoon!
Dan ben ik wel benieuwd wat jij dan bijv wel eet en wat je absoluut laat staan?
Ik ben nogal van voorkomen is beter dan genezen, dus durf bijna niets te eten van verboden lijstjes.
pi_88360436
For the record: vacuumverpakte vis wordt afgeraden (tenzij verwarmd). Je kunt gerookte zalm bijvoorbeeld maar beter vermijden, want ook in lunchrooms en broodjeszaken wordt meestal vacuumverpakt spul gebruikt. Ik vraag er altijd naar en ik heb nog geen één keer meegemaakt dat de gerookte zalm niet uit een vacuumverpakking kwam. In dure restaurants zou ik mischien de uitzondering op de regel verwachten.

En sushi mag wel (mits vers, maar ik weet niet goed wat 'vers' tegenwoordig nog betekent als het om vis gaat).
  vrijdag 5 november 2010 @ 12:45:22 #285
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_88360556
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 12:41 schreef Claudia_x het volgende:
For the record: vacuumverpakte vis wordt afgeraden (tenzij verwarmd). Je kunt gerookte zalm bijvoorbeeld maar beter vermijden, want ook in lunchrooms en broodjeszaken wordt meestal vacuumverpakt spul gebruikt. Ik vraag er altijd naar en ik heb nog geen één keer meegemaakt dat de gerookte zalm niet uit een vacuumverpakking kwam. In dure restaurants zou ik mischien de uitzondering op de regel verwachten.

En sushi mag wel (mits vers, maar ik weet niet goed wat 'vers' tegenwoordig nog betekent als het om vis gaat).
Dat vind ik dus ook vaag, hoe kom je dan aan sushi die vers is, hoe weet je dat die vis vers is...
Wij hebben hier een Sakura om de hoek, die maakt de lekkerste Sushi en van goede kwaliteit, voor zover ik kan proeven is t altijd enorm vers, maar ja dat durf ik dan niet zomaar te halen, dan denk ik toch, ik wacht wel...
pi_88360616
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 12:37 schreef Claudia_x het volgende:
Zo vertelde mijn moeder (gerookt tijdens de zwangerschap, eigen schuld dikke bult dat ze een dochter kreeg die op vrouwen valt) laatst nog hoe de gynaecoloog bij haar afspraken altijd gewoon zat te roken en de verloskundige na haar bevalling uitriep: "zo, nu effe samen een sigaretje roken".

Tijden veranderen. Maar soms veranderen ze een beetje overdreven denk ik, zoals het bang zijn voor (echt) verse vis en niet-gare eieren.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_88360633
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 12:40 schreef Juud79 het volgende:

[..]

Dan ben ik wel benieuwd wat jij dan bijv wel eet en wat je absoluut laat staan?
Ik ben nogal van voorkomen is beter dan genezen, dus durf bijna niets te eten van verboden lijstjes.
Ik heb twee lijstjes, namelijk een lijstje 'absoluut niet doen' en een lijstje 'mate houden'. Ik probeer ze te reconstrueren (ik zal vast iets vergeten, maar dan hoor ik wel een aanvulling):

Niet doen:
- vacuumverpakte vis (bijv. gerookte zalm)
- rauw vlees (fricandeau en achterham vallen hier meestal niet onder en eet ik dus gewoon)
- softijs (ik besef dat de risico's niet groot zijn, maar ze zijn er wel)
- alcohol (staat bij sommige mensen in het lijstje 'mate mee houden')
- rauwmelkse kazen (zoals mefke al zei zijn de zachte kazen in Nederland zelden rauwmelks, maar ik vraag er wel altijd naar)

Mate houden:
- producten met kinine (zoals tonic)
- producten waar vitamine a in zit (paté bijvoorbeeld)
- cafeïne (koffie, thee, chocolade)

Toch maar een categorie toegevoegd, namelijk 'weet ik niet dus doe ik niet':
- sushi (maar mag wel mits vers, maar wat is vers?)
- zachtgekookte eieren of niet goed doorbakken eieren (i.v.m. kans op salmonellabesmetting, maar hoe het precies zit - geen idee)
- roofvis (ik lees op standaardlijstjes dat daar veel kwik en dioxines in zitten, maar ik heb me nooit verdiept in de zin of onzin daarvan)

Dikke kans dat ik deze posting nog edit.

[ Bericht 13% gewijzigd door Claudia_x op 05-11-2010 12:59:02 ]
pi_88360780
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 12:45 schreef Juud79 het volgende:

Dat vind ik dus ook vaag, hoe kom je dan aan sushi die vers is, hoe weet je dat die vis vers is...
Wij hebben hier een Sakura om de hoek, die maakt de lekkerste Sushi en van goede kwaliteit, voor zover ik kan proeven is t altijd enorm vers, maar ja dat durf ik dan niet zomaar te halen, dan denk ik toch, ik wacht wel...
Ik heb me hier tijdens de vorige zwangerschap in geprobeerd te verdiepen en ik ben er niet uitgekomen. Ik weet gewoon niet wat de definitie van 'vers' is in visland. Ik heb begrepen dat veel vis gevangen en meteen ingevroren wordt, dus tja. En dan moet je inderdaad ook nog maar vertrouwen op de visboer die je garandeert dat de vis vers is. Om die reden vermijd ik sushi maar gewoon. Het valt voor mij in dezelfde categorie als filet american buiten de zwangerschap om: thuis vind ik het geen punt, maar bij de broodjeszaken laat ik het lekker liggen. Maar ik kan me prima voorstellen dat iemand met meer vertrouwen of meer kennis van zaken een andere keuze maakt.

Ik kook en bak mijn eieren trouwens ook goed nu, maar dat is vooral omdat ik niet weet hoe het daarmee zit. Ik heb gelezen dat je dat moet doen i.v.m. salmonellabesmetting, maar hoe dat nou precies zit? Dat risico lopen niet-zwangeren toch ook? Misschien is het ernstiger tijdens de zwangerschap? Afijn, dat valt bij mij ook in de categorie 'weet ik niet precies dus doe ik maar niet'.
  Moderator vrijdag 5 november 2010 @ 12:52:57 #289
5428 crew  miss_sly
pi_88360839
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 12:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb twee lijstjes, namelijk een lijstje 'absoluut niet doen' en een lijstje 'mate houden'. Ik probeer ze te reconstrueren (ik zal vast iets vergeten, maar dan hoor ik wel een aanvulling):

Niet doen:
- vacuumverpakte vis (bijv. gerookte zalm)
- rauw vlees (fricandeau en achterham vallen hier meestal niet onder en eet ik dus gewoon)
- softijs (ik besef dat de risico's niet groot zijn, maar ze zijn er wel)
- alcohol (staat bij sommige mensen in het lijstje 'mate mee houden')
- rauwmelkse kazen (zoals mefke al zei zijn de zachte kazen in Nederland zelden rauwmelks, maar ik vraag er wel altijd naar)

Mate houden:
- producten met kinine (zoals tonic)
- producten waar vitamine a in zit (paté bijvoorbeeld)
- cafeïne (koffie, thee, chocolade)

Dikke kans dat ik deze posting nog edit.
Wat betreft de rauwmelkse kazen nog een aanvulling: het gaat dan met name om de zachte rauwmelkse kazen, zoals brie de meaux. Harde rauwmelkse kazen mogen wel. Ik vond het toch wel eng, en heb maar een enkele keer wat harde rauwmelkse gegeten, maar dat was vanuit mijn gevoel, feitelijk onnodig dus.
Sommige mensen denken dat rookvlees ook onder het rauwe vlees valt (mijn collega's tikten mij op de vingers :D ) maar dat is dus niet zo. De naam zegt het ook al, maar goed, voor de volledigheid :)
Sla uit een zakje (voorverpakte en gewassen sla) moet je ook nog een keer erg goed wassen voor je het eet als je zwanger bent. Volgens mij ivm diezelfde bacterie als de vacuumverpakte gerookte zalm.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_88361090
Dank voor de aanvullingen, miss! Ik heb aan mijn vorige posting ook nog maar wat toegevoegd.
  Moderator vrijdag 5 november 2010 @ 13:04:54 #291
5428 crew  miss_sly
pi_88361270
Dat van die eieren heb ik eens naagevraagd toen, en de gyn en/of de vk zei(den) dat het met betrekking tot die salmonella-vergiftiging eigenlijk geen invloed heeft op de baby idd, maar dat het voroal vervelend is voor jezelf. Dus zwanger of niet, uitkijken met salmonella, maar het kan geen kwaad voor de baby.

Ow ja, roofvis idd, stond bij mij in het rijtje met mate en dan ook afhankelijk waar die vandaan komt!
pi_88361271
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 12:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Is alles goed met Suzanna en de kleine?
Dan wacht ik gewoon braaf af tot ze het hier zelf komt melden *O*
Ohh, nu ben ik ook razendnieuwsgierig!
pi_88361326
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 13:04 schreef miss_sly het volgende:
Dat van die eieren heb ik eens naagevraagd toen, en de gyn en/of de vk zei(den) dat het met betrekking tot die salmonella-vergiftiging eigenlijk geen invloed heeft op de baby idd, maar dat het voroal vervelend is voor jezelf. Dus zwanger of niet, uitkijken met salmonella, maar het kan geen kwaad voor de baby.
Dat was mijn vermoeden al, maar fijn om bevestigd te krijgen.

Dat van de kant-en-klare pannenkoeken wist ik trouwens niet! (Daar staat iets over in het stukje van Leandra afkomstig van het RIVM). Maar goed, die eet ik sowieso niet.
  vrijdag 5 november 2010 @ 13:07:59 #294
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88361378
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 12:40 schreef Juud79 het volgende:
Dat dus vooral, en hoeveel moeite is het nou helemaal... het is niet alsof het ineens verschrikkelijk afzien is.

Daarbij kan ik ook niet zoveel met het "vroeger deden ze zus of zo ook gewoon...." vroeger stonden de voedingsmiddelen ook nog niet stijf van de toegevoegde rotzooi, en at men nog gewoon fruit uit eigen tuin en vlees van vee dat door de dorpsslager zelf geslacht werd.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 5 november 2010 @ 13:09:44 #295
5428 crew  miss_sly
pi_88361418
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 13:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat van de kant-en-klare pannenkoeken wist ik trouwens niet! (Daar staat iets over in het stukje van Leandra afkomstig van het RIVM). Maar goed, die eet ik sowieso niet.
Van de pannenkoeken wist ik ook niet, maar ik denk dat als je die goed verwarmt, het ook weer geen kwaad kan. Nu bak ik sowieso pannenkoeken altijd zelf, maar daarnaast hou ik niet van koude pannenkoeken, dus dan is het risico vrijwel verdwenen, lijkt me.
pi_88361496
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 13:07 schreef Leandra het volgende:
Dat dus vooral, en hoeveel moeite is het nou helemaal... het is niet alsof het ineens verschrikkelijk afzien is.
Nou, als je echt met elk lijstje dat hier of daar op internet te vinden is rekening moet houden, dan wordt het volgens mij best nog afzien. Maar meestal kun je met goed googelen ook wel wat nuance aanbrengen, zoals dus het eerder genoemde dat alleen zachte rauwmelkse kaas off limits is maar harde rauwmelkse en zachte gepasteuriseerde allebei geen probleem opleveren.
  vrijdag 5 november 2010 @ 13:13:11 #297
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88361523
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]

Het grappige was dat N. die kant-en-klare pannenkoeken als "lekker makkelijk" tip op een papa worden site tegenkwam... :X
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 5 november 2010 @ 13:14:36 #298
5428 crew  miss_sly
pi_88361570
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 13:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het grappige was dat N. die kant-en-klare pannenkoeken als "lekker makkelijk" tip op een papa worden site tegenkwam... :X
Goed verhitten in de magnetron of koekenpan maakt ze ook neit meer gevaarlijk, natuurlijk. Die bacterie is niet bestand tegen hoge temperaturen.
  vrijdag 5 november 2010 @ 13:15:12 #299
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88361592
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 13:11 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nou, als je echt met elk lijstje dat hier of daar op internet te vinden is rekening moet houden, dan wordt het volgens mij best nog afzien. Maar meestal kun je met goed googelen ook wel wat nuance aanbrengen, zoals dus het eerder genoemde dat alleen zachte rauwmelkse kaas off limits is maar harde rauwmelkse en zachte gepasteuriseerde allebei geen probleem opleveren.
Ik was waarschijnlijk ook een stuk laconieker geweest als ik ergens in de 20 of 30 zou zijn geweest, maar ik ben 44.... en dat brengt sowieso al meer dan genoeg risico met zich mee, dus ik hou wel gewoon rekening met de zaken die bekend zijn, zeker met een bron als het RIVM.

Edit: en ik weet vrij zeker dat die miskraam vorig jaar me ook voorzichtiger heeft gemaakt...

[ Bericht 4% gewijzigd door Leandra op 05-11-2010 13:22:09 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_88361906
Je bent strenger voor jezelf dan nodig is, Leandra, maar ik sluit me geheel aan bij Poppedein: je moet uitsluitend de risico's nemen die je voor jezelf kunt verantwoorden.

Zo heb ik na een operatie (plastische chirurgie) een longembolie gehad. Die kans is ontzettend klein, maar het is me wel overkomen. Voor mij is de keuze voor nogmaals zo'n operatie inmiddels heel beladen geworden. Ik weet dat de kans dat me nog eens zoiets overkomt héél klein is, die kans wordt nog kleiner als ik preventief bloedverdunners gebruik, maar toch weet ik niet of ik het risico bereid ben te nemen. Ik moet de voordelen (plastische chirurgie, uiterlijkheden) afwegen tegen de risico's (die zijn heel miniem, maar ik heb nu wel kinderen).

Daarom begrijp ik ook goed het standpunt van mefke. En zo zijn er andere zwangeren geweest die wél softijs aten, en weer andere zwangeren die dat voor zichzelf een ongeoorloofd risico vonden. Naarmate de risico's groter worden, wordt de keuze om de risico's te negeren natuurlijk wel kwalijker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')