Ik dacht in het begin ook dat een wat lichtere motor beter zou zijn, maar naarmate mijn lessen vorderden, merkte ik eigenlijk al dat ik op bijv. een CB500 gauw uitgekeken zou zijn. Dit is voor iedereen persoonlijk natuurlijk, maar een fiets die net even dat beetje meer heeft houdt het spannend voor de komende jaren. Zou inderdaad voor een 600 4 cylinder gaan, zeker als je 2 uur per dag snelweg gaat doen. Heb zelf de Suzuki GSX600F aangeschaft afgelopen maandag en ik kan hem je aanraden (inmiddels 1100 km verder ) . Succes met de zoektocht!quote:Op maandag 11 oktober 2010 22:12 schreef Fes1-2 het volgende:
Vandaag aangemeld voor proefles, wordt binnen twee dagen teruggebeld.. Zit wel vast te kijken naar een eerste motor. Mensen nog aanraders voor een eerste sportbike?
- Heb een jaar schakelbrommer gereden (honda MT5)
- Redelijk wat weg ervaring. 3 jaar autorijbewijs en maak +/- 30.000 km per jaar, misschien wel meer (rij in meerdere auto's).
- Verwacht in de zomer +/- 200km per week met de motor te rijden.
Mede hierdoor heb ik vooral zitten kijken naar de 600cc sportbikes (ninja / r6). Maar ik lees her en der dat dit wellicht te zwaar zou zijn en het beter is lichter te beginnen. Ik wil echter wel met mijn motor 2 uur achtereenvolgens op de snelweg kunnen rijden en gemakkelijk een auto in kunnen halen... Is dat allemaal ook op een lichtere motor goed mogelijk of zijn die 600cc sportbikes ook al ok?
Hm zal is even kijken. Volgende week donderdag proeflesquote:Op maandag 11 oktober 2010 22:29 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Ik dacht in het begin ook dat een wat lichtere motor beter zou zijn, maar naarmate mijn lessen vorderden, merkte ik eigenlijk al dat ik op bijv. een CB500 gauw uitgekeken zou zijn. Dit is voor iedereen persoonlijk natuurlijk, maar een fiets die net even dat beetje meer heeft houdt het spannend voor de komende jaren. Zou inderdaad voor een 600 4 cylinder gaan, zeker als je 2 uur per dag snelweg gaat doen. Heb zelf de Suzuki GSX600F aangeschaft afgelopen maandag en ik kan hem je aanraden (inmiddels 1100 km verder ) . Succes met de zoektocht!
Anne, wil je bij mij de datum er nog even bij zetten? 30-09-2010, thanksquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:14 schreef Anne het volgende:
Ik heb even de plaatjes in de OP werkend gemaakt .
Ik heb het nog niet geleerd maar ga wel beginnen. Ik lees gewoon het boek door en doe inderdaad wat oefenexamens.
Done .quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:17 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Anne, wil je bij mij de datum er nog even bij zetten? 30-09-2010, thanks
Toegevoegd . Ik heb mijzelf ook maar meteen erbij gezet .quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:48 schreef densmee het volgende:
Anne zou je mij ook aan de op willen toevoegen
Densmee Eerste rijles: 29-09-2010 Theorie: 09-11-2010 AVB: nnb AVD: nnb Rijschool: Ben Verhagen, Eersel Instructeur Rene van den Boogaard, Eindhoven Lesmotor: Honda CBF600
Als je het over de duivel hebt dus... . Misschien een teken dat je eens moet gaan beginnen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:54 schreef Mexicaantje. het volgende:
Nahh zit ik toch net mensen te overtuigen dat motorrijden supervet is en ik zo snel mogelijk wil gaan lessen, zie ik dit topic ineens bovenaan de AT"s staan.
Ik word zaterdag pas 18.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:55 schreef Anne het volgende:
[..]
Als je het over de duivel hebt dus... . Misschien een teken dat je eens moet gaan beginnen.
.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 02:11 schreef daantje1044 het volgende:
zou je mij er ook bij willen zetten?
theorie: 15-10-2010
avb: 16-11-2010
avd: nnb
rijschool: dek goes
alvast bedankt!
¤2000 is ruim voldoende. Reken tussen de ¤1100 en ¤1700, moet zeker lukken, mits alle examens in een keer.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 23:01 schreef Mexicaantje. het volgende:
Danku!
Kan iemand mij vertellen op hoeveel geld ik ongeveer moet rekenen voor m'n motorrijbewijs? Ik reken nu op +- 2000 euro, maar ik weet het eigenlijk niet zo goed, omdat je bij motorrijbewijs ook bijzondere verrichtingen enzo meot doen. En mijn ouders (hebben beiden hun rijbewijs) willen er niet zoveel over loslaten want die hebben liever dat ik eerst mijn autorijbewijs ga halen.
2000 is in ieder geval ruim genoeg, als alles bij mij in 1 keer goed gaat dan ben ik tussen de 800 en 900 euro kwijt. Hier zit dan een test in hoeveel lessen je nodig hebt. In mijn geval wist de instructeur me te melden dat dat er 16 moeten zijn Ze werken daar met pakketten met aantallen lessen, in mijn geval is het het pakket van 16 geworden wat 775 euro kost en daar komen nog kleine dingen bij zoals het theorie examen. AVB en AVD zitten hier al bij in.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 23:01 schreef Mexicaantje. het volgende:
Danku!
Kan iemand mij vertellen op hoeveel geld ik ongeveer moet rekenen voor m'n motorrijbewijs? Ik reken nu op +- 2000 euro, maar ik weet het eigenlijk niet zo goed, omdat je bij motorrijbewijs ook bijzondere verrichtingen enzo meot doen. En mijn ouders (hebben beiden hun rijbewijs) willen er niet zoveel over loslaten want die hebben liever dat ik eerst mijn autorijbewijs ga halen.
Als je de rest ook even wilt invullenquote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:47 schreef Dekatria het volgende:
Volgende week zaterdag eerste rijles gepland - mag ik nu ook in de OP?
succesquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 09:30 schreef daantje1044 het volgende:
zometeen theorie-examen doen. ben benieuwd!
Mja, bij mij was de truc; verstand op 0 en gewoon doen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 13:10 schreef beantsje het volgende:
jammer Daantje....gewoon nog een keer proberen. Ik raad je aan om het boek meer dan 1 x door te lezen. Echt elke avond een hoofdstuk zodat je aandacht niet verslapt en dan steeds herhalen. Verder elke fout met een oefenexamen nazoeken in je boekje.
Ik moet eerlijk zeggen, ik had van te voren een grote mond over het theorieexamen maar zat toch te zweten. Gelukkig wel gehaald.
Morgen weer een les, na een week. Da's toch wel weinig hoor, 1 x per week, vooral omdat ik eerst heel intensief gelest heb. Maar na een blessure (zenuwletsel in hand) moest ik even rustig aan doen. Gelukkig is het weer helemaal goed, dus nu maar weer een AVB examen aanvragen, en weer lekker aan het lessen.
Mijn grootste probleem; de acht en de halve draai. het lukt me maar niet om krap te draaien en de motor af te schuinen. Bij de snelle oefeningen ben ik zo ontspannen als wat, maar hierbij ben k gewoon bang om om te kieperen.
Wie weet de truc?
heb je veel oefentoetsen gedaan?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 13:23 schreef daantje1044 het volgende:
ik had het boek een paar keer gelezen, bij mij ging het fout bij mijn eigen zenuwen.
ik ging twijfelen aan alles.
mijn tip is dus: probeer rustig te blijven en logisch na te denken. iets wat bij mij vaak misgaat.
Ik heb veel geoefend via de examens in m'n boek, en (toen ik die gehad had) de examens op examencentrum.nl. Kost 1.30 per examen, maar het zijn wel vragen die je ook op het examen krijgt. Als je dat blijft oefenen moet het wel goedkomenquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 13:23 schreef daantje1044 het volgende:
ik had het boek een paar keer gelezen, bij mij ging het fout bij mijn eigen zenuwen.
ik ging twijfelen aan alles.
mijn tip is dus: probeer rustig te blijven en logisch na te denken. iets wat bij mij vaak misgaat.
Gewoon blijven stampen. Net zo lang die examens blijven maken tot je alle vragen weet en op de 0 of 1 fout zit. De fouten die je maakt nader bestuderen en goed begrijpen waarom het zo is, dan herken je het de volgende keer wel. Zit je eenmaal op het niveau van alles goed, of 1 fout (en dit duurt gewoon een paar weken) dan kan het niet missen of het resultaat van het echte examen moet hetzelfde zijn. Zelf heb ik met 15 verschillende examens gewerkt, die van Verjo en Veka best op CD rom + de open vragen in het ANWB boek. Succes en het gaat je zeker lukken!quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 21:26 schreef daantje1044 het volgende:
daar had ik er ook een paar van gedaan, maar ga er deze twee weken nog maar meer maken en dan elke keer bij fouten dat maar weer nakijken in het boek!
kut wat een goede vraag... Eerlijk is eerlijk, dit soort dingen zijn heel diep weg gezakt kans dat je zo'n vraag krijgt is volgens mij minder dan een procent.quote:Op zondag 17 oktober 2010 20:43 schreef BaggerUser het volgende:
Morgen m'n theorie examen, tijdens al die oefentoetsen een boel vragen tegengekomen die slecht zijn gesteld en veel aan de verbeelding overlaten
Nu een vraag... ik meen mij te herinneren dat de maximum snelheid voor auto's met caravan e.d. is verhoogt naar 90 km/uur ... klopt dit? en is dit ook voor motor + aanhanger? tijdens oefenexamens gaan ze namelijk nog steeds van 80 uit
help
Auto's met een aanhanger met een hoger gewicht dan 3500 hebben een max snelheid van 80 op auto(snel)wegen, daaronder is het inderdaad 90quote:Op zondag 17 oktober 2010 20:43 schreef BaggerUser het volgende:
Morgen m'n theorie examen, tijdens al die oefentoetsen een boel vragen tegengekomen die slecht zijn gesteld en veel aan de verbeelding overlaten
Nu een vraag... ik meen mij te herinneren dat de maximum snelheid voor auto's met caravan e.d. is verhoogt naar 90 km/uur ... klopt dit? en is dit ook voor motor + aanhanger? tijdens oefenexamens gaan ze namelijk nog steeds van 80 uit
maar geld dat dan ook voor de motorquote:Op zondag 17 oktober 2010 21:50 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Auto's met een aanhanger met een hoger gewicht dan 3500 hebben een max snelheid van 80 op auto(snel)wegen, daaronder is het inderdaad 90
Toch handig... als je meerdere malen je theorie doet, blijft alles beter hangen
donderdag mijn eerste lesje, ziet er ook naar uit dat het dan regent... nog kleding tips?quote:Op maandag 18 oktober 2010 17:45 schreef daantje1044 het volgende:
gefeliciteerd!
ik heb straks weer rijles, en de regen komt met bakken uit de lucht.
een regenpak damn, je kiest het seizoen wel uit. Aan de andere kant, ik had eerste lessen in juni met veel te hoge temperaturen, dus misschien is dit wel net ff aangenamer. Succes, ben benieuwd hoe het je afgaatquote:Op maandag 18 oktober 2010 18:04 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
donderdag mijn eerste lesje, ziet er ook naar uit dat het dan regent... nog kleding tips?
had het zelf ook liever anders gezien, maar vooruitquote:Op maandag 18 oktober 2010 18:16 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
een regenpak damn, je kiest het seizoen wel uit. Aan de andere kant, ik had eerste lessen in juni met veel te hoge temperaturen, dus misschien is dit wel net ff aangenamer. Succes, ben benieuwd hoe het je afgaat
wel!quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:09 schreef Anne het volgende:
Moet je nu eigenlijk wel of geen pasfoto meenemen naar je theorie-examen?
ik niet iig.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:09 schreef Anne het volgende:
Moet je nu eigenlijk wel of geen pasfoto meenemen naar je theorie-examen?
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:22 schreef Anne het volgende:
Zo. Gelukt.
Ik ben voor mijn theorie-examen geslaagd . Gelukkig.
Thanksquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 14:00 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Gefeliciteerd
Ik zal overigens dit weekend even kijken op watvoor motor ik les, dan heb je alle data voor de OP
Theorie: 13/10/10, Eerste rijles: 23/10/10, AVB: nnb, AVD: nnb, Motorrijschool de Jong Rotterdam
Dankuwelmerciquote:
Volgens mij dat laatste gewoon. Je mag volgens mij al wel beginnen met lessen voor je je theorie hebt, met een autorijbewijs.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:36 schreef Wootism het volgende:
Hoe zit het eigenlijk wanneer je je autorijbewijs al hebt? Krijg je dan een versimpeld theorie examen? Of gewoon het examen wat iedereen krijgt?
gefeliciteerd!!!!quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:22 schreef Anne het volgende:
Zo. Gelukt.
Ik ben voor mijn theorie-examen geslaagd . Gelukkig.
Zonder theorie niet?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:40 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Volgens mij dat laatste gewoon. Je mag volgens mij al wel beginnen met lessen voor je je theorie hebt, met een autorijbewijs.
Okies, dat wist ik niet. Ik wilde het nog wel vragen haha dus dat komt goed uit.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 16:28 schreef Dekatria het volgende:
Je moet of een B-rijbewijs of een theoriecertificaat hebben voor je mag beginnen met lessen, voor zover ik weet punt is wel dat je met een rijbewijs wel je motortheorie moet halen voor je je praktijkexamen doet op de motor.
Ja. Dat zei ik net hequote:Op dinsdag 19 oktober 2010 16:30 schreef Mexicaantje. het volgende:
Met auto mag je wel al lessen toch, als je je theorie nog niet hebt?
ja ik bedoel met je autorijbewijs, dus als je die nog niet hebt maar als je daar voor gaat. Staat los van motor hahal. En thanks voor de link.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 16:34 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Ja. Dat zei ik net he
Voor verdere info, klik.
Oh op die manier. Ja, dat mag. Want als je lest in de auto, zit er iemand naast je om je te corrigeren. Op de motor is dat natuurlijk anders.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 16:36 schreef Mexicaantje. het volgende:
ja ik bedoel met je autorijbewijs, dus als je die nog niet hebt maar als je daar voor gaat. Staat los van motor hahal. En thanks voor de link.
Ype daarom vroeg ik me het ook af hoe dat met je motorrijbewijs zou zijn. Maar nu weet ik het dus.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 16:38 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Oh op die manier. Ja, dat mag. Want als je lest in de auto, zit er iemand naast je om je te corrigeren. Op de motor is dat natuurlijk anders.
quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:22 schreef Anne het volgende:
Zo. Gelukt.
Ik ben voor mijn theorie-examen geslaagd . Gelukkig.
Feliquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:22 schreef Anne het volgende:
Zo. Gelukt.
Ik ben voor mijn theorie-examen geslaagd . Gelukkig.
feliciteerdquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:37 schreef Anne het volgende:
[..]
Thanks
Ik heb je alvast erin gezet .
kan nog veeeeel erger hoor.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 17:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
feliciteerd
Ik heb net kou gevoelt waarvan ik niet wist dat het mogelijk was. Over de autoweg met lekke zomerhandschoenen..
dan zijn er dingen veranderd, mn excuus!quote:
Jouw moeder is fucking lauw mijne heeft een opel corsaquote:
Nou mijn ouder shebben net de volvo weggedaan voor een Fiat Panda dus zo geweldig zijn ze oo kweer niet. Maar ter compensatie rijdt mijn paps deze:quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 22:51 schreef Yreal het volgende:
[..]
Jouw moeder is fucking lauw mijne heeft een opel corsa
Stiekum die motor jatten en een 25kw setje laten inbrengenquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 22:59 schreef Mexicaantje. het volgende:
[..]
Nou mijn ouder shebben net de volvo weggedaan voor een Fiat Panda dus zo geweldig zijn ze oo kweer niet. Maar ter compensatie rijdt mijn paps deze:
[ afbeelding ]
Dus dat scheelt weer. Alleen jammer da tals ik nu mijn rijbewijs ga halen i kniet op die motoren mag rijden want ik ben nog geen 21.
Het zusje van de mijnequote:Op dinsdag 19 oktober 2010 22:55 schreef Dekatria het volgende:
Als we op motoren gaan geilen doe ik even mee
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Honda Transalp
als ik mijn groot rijbewijs heb voor de brommer wil ik ook een africa twin kopenquote:
Dat klinkt best fout weet je dat ??quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 23:00 schreef Yreal het volgende:
[..]
Stiekum die motor jatten en een 25kw setje laten inbrengen
Mjah, ze zijn helaas rap aan het uitstervenquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 23:09 schreef densmee het volgende:
[..]
als ik mijn groot rijbewijs heb voor de brommer wil ik ook een africa twin kopen
Dit wat?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 23:04 schreef Mexicaantje. het volgende:
Ik geil trouwens op dingen als dit
[ afbeelding ]
Jaaa omg veeg me op.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 23:22 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dit wat?
[ afbeelding ]
http://www.kawasaki.nl/W800
In principe valt alles 25kw te maken, maar het is niet echt gangbaar voor zware motoren omdat ze er niet op gebouwd zijn. Veel motoren waarbij het gebruikelijk is hebben een 2de typegoedkeuring en 25kw setjes waardoor het een simpel klusje is.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 23:02 schreef Mexicaantje. het volgende:
Oh ja da's nog een vraag van mijn kant! Kan je bij elke motor ervoor zorgen dattie een lichte motor wordt zegmaar? Ik heb echt nul verstand van auto's en motoren en hoe het allemaal werkt, maar mijn mams had iets over afknijpen ofzo. Want anders ga ik sowieso nog niet aan mijn rijbewijs beginnen.
Alright! Thanks for the info.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 23:39 schreef Yreal het volgende:
[..]
In principe valt alles 25kw te maken, maar het is niet echt gangbaar voor zware motoren omdat ze er niet op gebouwd zijn. Veel motoren waarbij het gebruikelijk is hebben een 2de typegoedkeuring en 25kw setjes waardoor het een simpel klusje is.
Anders kan je hem begrenzen en daarna verzekeren met een testbank uitdraai. dat is echt niet 100% legaal, maar je komt er vrijwel altijd mee weg. Ik heb nog nooit gehoord dat het niet goed was iig, maar technisch blijft ie niet 100%.
En dat geldt alleen voor het zelf limiteren?quote:Op woensdag 20 oktober 2010 07:29 schreef HeetBoven het volgende:
Er zit nog een addertje onder het gras met 25 KW limiet en het zelf limiteren, en dat is het vermogen per Kg. 0.16kW/kg is het maximale en Maximaal origineel motorvermogen mag 60kw (81,6pk) zijn... Je mag wettelijk dus niet bijv. een Busa op 25 Kw zetten
quote:Bron is http://www.25kilowatt.nl/ dan ff naar wetgeving surfen, daar staat alles... en dus idd 120 PK origineel vermogen is illegaal, tenzij je verzekering op de hoogte is en akkoord. Maar het lijkt me zeer lastig de verzekering rond te krijgen via deze weg.Op woensdag 20 oktober 2010 07:45 schreef BertV het volgende:
[..]
En dat geldt alleen voor het zelf limiteren?
Want ik weet dat er verschillende 120pk motoren te krijgen zijn op 25kw.
Ik heb nog nooit gehoord van die regeling, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.
quote:Ken toch echt iemand die op een 25kw zzr 600 rond rijdt.. origineel 100pkOp woensdag 20 oktober 2010 07:29 schreef HeetBoven het volgende:
Er zit nog een addertje onder het gras met 25 KW limiet en het zelf limiteren, en dat is het vermogen per Kg. 0.16kW/kg is het maximale en Maximaal origineel motorvermogen mag 60kw (81,6pk) zijn... Je mag wettelijk dus niet bijv. een Busa op 25 Kw zetten
quote:Gaat goed, totdat je een ongeluk krijgt en het is niet opgenomen als clausule in de polis. Dan valt de verzekering terug op de wet en dan is het bye dekking. Een verzekeringsmaatschappij zal altjd microscopisch onderzoeken om onder betalen uit te komen, vergeet dat nooit.Op woensdag 20 oktober 2010 18:03 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Ken toch echt iemand die op een 25kw zzr 600 rond rijdt.. origineel 100pk
Overigens wil ik dat van harte afraden (tenzij je die motor bijna gratis kan krijgen). 25kw en meer dan 200 kg wordt het niet leuker van.
quote:Jongens van de rijschool die 25kw moesten rijden waren ook altijd aan het klagen dat de Hornet maar net 125 haalde, lekker irritant op de snelweg.Op woensdag 20 oktober 2010 18:03 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Ken toch echt iemand die op een 25kw zzr 600 rond rijdt.. origineel 100pk
Overigens wil ik dat van harte afraden (tenzij je die motor bijna gratis kan krijgen). 25kw en meer dan 200 kg wordt het niet leuker van.
quote:wat moet dat kosten?Op dinsdag 19 oktober 2010 23:22 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dit wat?
[ afbeelding ]
http://www.kawasaki.nl/W800
quote:Om niet te zeggen gevaarlijk.. gedwongen rondhangen tussen al die idioten (soms) op de rechterbaan.Op woensdag 20 oktober 2010 18:48 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Jongens van de rijschool die 25kw moesten rijden waren ook altijd aan het klagen dat de Hornet maar net 125 haalde, lekker irritant op de snelweg.
quote:Vind ik ook. Sommige dingen los je veiligheidshalve op met acceleratie. Het is wel zo dat de meeste 25 KWers de 170 wel halen.Op woensdag 20 oktober 2010 19:01 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Om niet te zeggen gevaarlijk.. gedwongen rondhangen tussen al die idioten (soms) op de rechterbaan.
quote:Even logisch redeneren.Op woensdag 20 oktober 2010 18:59 schreef Robin__ het volgende:
Lijkt me dat ze daar in dit geval niet mee wegkomen, als je na je ongeluk kunnen opzoeken hoeveel vermogen dat ding heeft moeten ze dat ook maar doen voor ze je groene kaart opsturen. Misschien dat iemand met een 25kw polis die eens even na kan kijken. Als het daar niet in staat is het niet per definitie bye bye dekking lijkt mij.
Ik vind het wel een mooie grens om onder te blijven als je hem terug moet laten keuren naar 25kw, die 80pk origineel. Tis wel leuk en aardig dat je hem misschien wel verzekerd kan krijgen.. maar dat is wel het soort (eindeloze) gezeik dat je je maar beter kan vermijden
quote:Ok, succes ermee, helemaal als het je "zo lijkt". Verzekeringen zijn geïnteresseerd in het innen van jouw premie en gaan er vanuit dat je eerlijke info verstrekt. Zo niet, is bij het minste of geringste je dekking niet geldig. Verder maakt het mij geen drol uit, heb AL AM en AZ al op mijn pasjeOp woensdag 20 oktober 2010 20:19 schreef Robin__ het volgende:
"Daar gaan ze blind vanuit.." lijkt me dat ze toch wel enige verantwoording hebben hoor. Appeltje eitje voor hun om in de database te kijken wat de specs van een bepaalde motorfiets zijn. Op het moment dat ze zo'n verzekering voor dat type motorfiets afsluiten staat al vast dat ze nooit zullen hoeven uitbetalen.. dat zou je oplichting kunnen noemen. (mits het niet expliciet gemeld is/in de polisvoorwaarden staat.) Je bent niet helemaal vogelvrij als consument gelukkig.
Moge duidelijk zijn dat niemand er gelukkig van zal worden om zoiets achteraf uit te moeten vechten. Dus lees je polisvoorwaarden goed door
de wettelijke categorie tot 80 PK teruggevoerd << ?? Nooit van gehoord, als dat bestaat zal daar zeker naar verwezen worden in je polisvoorwaarden.
quote:Dat staat er in de wet.Volgens de Nederlandse wet moeten motorrijders van 18 t/m 20 jaar verplicht rijden op een motor
met maximaal 25kw (34pk) vermogen en maximaal 0,16kw per kilo.
quote:Het 1 sluit het ander dus niet uit.. je kunt een motor met meer dan 60 kw alleen niet naar de afdeling IKS van de RDW toebrengen. Als je daar op een andere manier een 25kw kenteken op weet te krijgen (import bv) is er dus NIETS in de wet dat stelt dat dat niet mag.Sinds 1 augustus 2009 is het ook mogelijk om bij de RDW, via de afdeling IKS (Individueel Keuren Speciaal),
motoren te begrenzen die geen officiele typegoedkeuring hebben. Hier zijn echter wel een aantal regels
aan verbonden. Niet elke motor komt er voor in aanmerking. Dit zijn een aantal punten;
1 Maximaal origineel motorvermogen 60kw (81,6pk)
quote:Het verhaal wat je nu vertelt is je gewoon van de domme houden. Misschien is het geluk ook wel met de dommen in deze wereld, maar enfin ik ga daar nooit van uit met dit soort dingen. Meestal ben je gewoon de lul en kun je dokken. Nogmaals ik hoef deze discussie niet aan te gaan, iedereen moet lekker zijn eigen weg bewandelen, echter een gewaarschuwd man telt voor 2.Op woensdag 20 oktober 2010 21:12 schreef Robin__ het volgende:
Tenzij je me even aanwijst waar staat dat je als verkoper van een verzekeringsproduct geen enkele verantwoording/onderzoeksplicht hebt begrijp ik je toon niet zo goed. Je gaat volledig voorbij aan het feit dat ik zeg dat iedereen er verstandig aan doet die 1 niet te doen 2 zijn verzekeringspolis goed te lezen, dat is immers waar in staat wat wel en niet gedekt is
ALS het niet in je polis staat en jij gewoon eerlijk zegt het is een zzr-600 die op de testbank niet meer dan 25kW produceert op welke manier heb je dan geen eerlijke info verstrekt? Ik heb nog nooit van die regel gehoord en heb deze ook niet naast het vermogen en het vermogen per kg in mijn theorie boekje zien staan. Hoe wordt je dan als beginnend motorrijder geacht daar van op de hoogte te zijn? (als je het dus én niet leert met je theorie én het niet in je polis zou staan). Dan mag de verzekering daar volgens jou zijn handen vanaf trekken op grond van een verborgen regel? Ik heb voldoende vertrouwen in de wet om te stellen dat dat niet mag.
Maar volgens mij gaat er iets mis met de interpretatie van die website die je aanhaalt
Bovenaan
[..]
Dat staat er in de wet.
[..]
Het 1 sluit het ander dus niet uit.. je kunt een motor met meer dan 60 kw alleen niet naar de afdeling IKS van de RDW toebrengen. Als je daar op een andere manier een 25kw kenteken op weet te krijgen (import bv) is er dus NIETS in de wet dat stelt dat dat niet mag.
Nu ben ik niet helemaal bekend met wat er de afgelopen jaren is veranderd in de 25kw wereld, volgens mij rijden veel mensen rond met een rollenbank uitdraai + verzekeringspolis waar expliciet instond dat de verzekering dat accepteerde. Dat zou veranderd kunnen zijn.
quote:Aanvulling ter illustratie: Ja agent, ik heb echt maar 2 biertjes gezopen hoor, maar ik snap niet waarom dat apparaat toch 1,5 promille aanwijst, dat kan niet waar zijn .Op woensdag 20 oktober 2010 21:18 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Het verhaal wat je nu vertelt is je gewoon van de domme houden. Misschien is het geluk ook wel met de dommen in deze wereld, maar enfin ik ga daar nooit van uit met dit soort dingen. Meestal ben je gewoon de lul en kun je dokken. Nogmaals ik hoef deze discussie niet aan te gaan, iedereen moet lekker zijn eigen weg bewandelen, echter een gewaarschuwd man telt voor 2.
quote:Juist, maar dan is het eerst zien en dan geloven. Op het kenteken moet dus uitdrukkelijk staan dat het om een lichte of een zware motorfiets gaat. Eerst dus even langs Veendam of Zoetermeer om te kijken of ie door de NL regelgeving komt en dat is helaas niet meer zo eenvoudig. Voorbeeld: mijn pa heeft jaren lang een Jawa gehad, 50 cc dus volgens de NL wet een motorfiets, toch jaren lang op bromfiets verzekering gereden tot de kentekens weren ingevoerd. Mijn pa zei, "ik zie me al de Ijtunnel uitkomen op dat ding met 50 km/u" . Hoorzitting bij de RDW over geweest en die is verloren, dus er moest toch een motorkenteken op, wat wettelijk correct is, want >49cc.Op woensdag 20 oktober 2010 21:12
-Knip-
[b]Het 1 sluit het ander dus niet uit.. je kunt een motor met meer dan 60 kw alleen niet naar de afdeling IKS van de RDW toebrengen. Als je daar op een andere manier een 25kw kenteken op weet te krijgen (import bv) is er dus NIETS in de wet dat stelt dat dat niet mag
quote:Robin, met alle respect, je praat veel maar ik vind geen weerlegging van de standpunten in je verhaal. Als je overtuigd bent dat het geen wet is, prima, maar ik weet het wél zeker. Dit is niet alleen geldig in NL, maar in heel Europa. In Dld. gaat het nog een stap verder: Motoren van boven de 98 PK zijn helemaal niet meer toegestaan. Gelul? Ga maar eens goed zoeken, je zult het antwoord vinden. En verder: leef je droom!Op woensdag 20 oktober 2010 22:05 schreef Robin__ het volgende:
Jij zou die discussie wel moeten aangaan, jij introduceert hier iets als wet terwijl dat helemaal geen wet is. Klakkeloos overgenomen van de eerste google hit zonder de hele pagina te lezen volgens mij. Onderaan wordt mijn 'verhaal' over verzekeren met een uitdraai ook gewoon bevestigd dus wat is er dom aan? Das berekenend, een boete is goedkoper als een keuring en verzekeren hoeft ook geen probleem te zijn.
Het zal mij plat gezegd aan mn reet roesten, maar je maakt het er niet bepaald duidelijker op met je geneuzel over wettelijke categorieen tot 80pk. De keuze is nog steeds simpel, je koopt een kant en klaar 25kw model en verzekerd je waar je wilt of je laat een motor terugkeuren en sluit en verzekering af die genoegen neemt met de uitdraai, met het risico dat je een keer een boete krijgt. Sinds 2009 is het EINDELIJK wat makkelijker geworden om je motor ook op kenteken op 25 kw te krijgen zodat je die boete niet meer kan krijgen en iedere verzekering kan nemen die je wilt. Boven de 60kw moet je wel de juiste verzekering kiezen en loop je het risico op een boete voor het rijden op een 'zware' motor. Als je een beetje nagedacht hebt bij het afsluiten kan er dus nooit gezegd worden 'bye dekking' en dat is wat ik duidelijk wilde maken, want dat slaat nergens op.
quote:NahhhhOp woensdag 20 oktober 2010 22:11 schreef Dekatria het volgende:
Of je kan ook gewoon wachten tot je 21 bent.
quote:Joah ik ga er op letten idd, en het nog wel even navragen aan de experts want ik vertrouw het internet niet zo heeeel erg wat dat betreft. Zeker niet als mensen vrij verschillende dingen zeggen.Op woensdag 20 oktober 2010 22:24 schreef Robin__ het volgende:
Ik laat het hierbij, ik hoop dat iemand die nog 25kw moet gaan rijden uit beide verhalen de punten kan halen waar hij op moet letten bij het aanschaffen en verzekeren van zijn of haar motor.
Ik heb in je laatste 4 posts geen enkele inhoudelijke reactie op mijn posts kunnen ontdekken maar wel verwijzingen naar logica, domheid en dromen. Dat vind ik een zwakte bod voor iemand die zo overtuigd is van zijn gelijk.
quote:Er valt ook niets inhoudelijk te reageren omdat je de standpunten niet weerlegd en alleen maar "praat in de ruimte" Helaas constateer ik dit bij veel van jouw leeftijdsgenotenOp woensdag 20 oktober 2010 22:24 schreef Robin__ het volgende:
Ik laat het hierbij, ik hoop dat iemand die nog 25kw moet gaan rijden uit beide verhalen de punten kan halen waar hij op moet letten bij het aanschaffen en verzekeren van zijn of haar motor.
Ik heb in je laatste 4 posts geen enkele inhoudelijke reactie op mijn posts kunnen ontdekken maar wel verwijzingen naar logica, domheid en dromen. Dat vind ik een zwakte bod voor iemand die zo overtuigd is van zijn gelijk.
quote:Ik vermoed dat HeetBoven het volledig met mij eens is als ik zeg dat dat een uitstekend idee is! Hij denkt oprecht dat ik het fout heb, ik denk oprecht dat hij het fout heeft.. tja dat heb je wel eens heOp woensdag 20 oktober 2010 22:27 schreef Mexicaantje. het volgende:
[..]
Joah ik ga er op letten idd, en het nog wel even navragen aan de experts want ik vertrouw het internet niet zo heeeel erg wat dat betreft. Zeker niet als mensen vrij verschillende dingen zeggen.
quote:Delen jullie iig één mening!Op woensdag 20 oktober 2010 22:30 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Ik vermoed dat HeetBoven het volledig met mij eens is als ik zeg dat dat een uitstekend idee is! Hij denkt oprecht dat ik het fout heb, ik denk oprecht dat hij het fout heeft.. tja dat heb je wel eens he
quote:Robin, het kan me niet schelen. Ik ben 36 en heb verschillende malen te maken gehad met autoriteiten, verzekeringen, politie en wetgeving en een ding kan ik je zeggen: je gaat er niet blij van worden als je er mee te maken krijgt. Ik wil mijn gelijk helemaal niet halen in deze discussie, wél wil de (beperkte) ervaring die ik ermee heb (want ben over het algemeen braaf ) doorgeven en voorkomen dat je aan het kortste eind trekt dadelijk, that's all. Verder zou ik zeggen: gaan we gewoon bij het eerst volgende droge weekend het stalen paard van stal halen en rammen met hem zonder na te denkenOp woensdag 20 oktober 2010 22:30 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Ik vermoed dat HeetBoven het volledig met mij eens is als ik zeg dat dat een uitstekend idee is! Hij denkt oprecht dat ik het fout heb, ik denk oprecht dat hij het fout heeft.. tja dat heb je wel eens he
quote:Heeft je rijschool geen laarzen?Op donderdag 21 oktober 2010 08:40 schreef BaggerUser het volgende:
Straks m'n eerste les ben benieuwd!
lees alleen net die brief nog een keer goed door, heb ik nooit stil gestaan bij die schoenen! Hoe precies komt dit de eerste keer? Heb we "gympen" die tot over m'n enkels komen... maar nog geen laarzen oid..
pls help
quote:Maak je niet druk om schoenen, de eerste les zeker niet.Op donderdag 21 oktober 2010 08:40 schreef BaggerUser het volgende:
Straks m'n eerste les ben benieuwd!
lees alleen net die brief nog een keer goed door, heb ik nooit stil gestaan bij die schoenen! Hoe precies komt dit de eerste keer? Heb we "gympen" die tot over m'n enkels komen... maar nog geen laarzen oid..
pls help
quote:Dat is onzin, want >60KW wordt niet in behandeling genomen door de RDW. Zie hieronder een deel uit het RDW aanvraag formulier:Op donderdag 21 oktober 2010 11:31 schreef Yreal het volgende:
Even terug op de discussie om de 25kw,
De ninja zx-6r heeft origineel 94 kw en 128 hp op de papieren staan, maar daar kan je zo een kitje instoppen en hem 25kw op kenteken krijgen.
Evenals de R6 en de gsx-r 600 welke geliefde 25kw motoren zijn , maar daar moet je het doen met een uitdraai
quote:Ok right, dit zijn dus modellen met een 2e type goedkeuring. Ik had het over motoren die dat niet hebben.Op donderdag 21 oktober 2010 18:08 schreef Yreal het volgende:
Vul op https://ovi.rdw.nl/ maar eens in :
MNFZ41
Daar heb je een zx-6r op 25 kw kenteken.
MNGS95 : Cbr-600 op 25kw
MLSR23 : Gsx-600 op 25kw
MT62VJ : Monster 600 op 24kw
En wat bijvoorbeeld ook nog kan is de bmw gs 650 en er zijn nog wel wat andere voorbeelden van motoren die legaal op 25kw kunnen.
quote:Op zaterdag 23 oktober 2010 10:40 schreef BaggerUser het volgende:
mn eerste les eergisteren gehad! ging voor mn gevoel wel oke
ben maar 1x gevallen (met de instructeur achterop, wat ook een prestatie was volgens hem)
quote:Wat ik altijd makkelijk vond is om niet naar de snelheidsmeter te kijken, maar gewoon een inschatting te maken hoe hard je gaat dmv het geluid/toerental wat ie draait.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:56 schreef Anne het volgende:
Ik heb m'n AVB ingepland staan. 2 december mag ik .
Vandaag de uitwijkoefening gedaan, die ging goed. En de vertragingsoefening, die ging iets minder goed. Dan rem ik weer te zacht, dan weer (bijna) te hard. Alleen de laatste keer ging redelijk goed.
quote:Ow, maar ik rij wel op de juiste snelheid . Dat voel/hoor ik inderdaad wel.Op zaterdag 23 oktober 2010 14:08 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Wat ik altijd makkelijk vond is om niet naar de snelheidsmeter te kijken, maar gewoon een inschatting te maken hoe hard je gaat dmv het geluid/toerental wat ie draait.
quote:net gebeld door rijschool, ik heb mn AVB al 23 november en heb net 1x 3 uur gehad dat worden flink wat lesjes inplannen nog snel..Op zaterdag 23 oktober 2010 12:56 schreef Anne het volgende:
Ik heb m'n AVB ingepland staan. 2 december mag ik .
Vandaag de uitwijkoefening gedaan, die ging goed. En de vertragingsoefening, die ging iets minder goed. Dan rem ik weer te zacht, dan weer (bijna) te hard. Alleen de laatste keer ging redelijk goed.
quote:3 uur les gehad achter elkaar?! Da's best lang toch? Ik les hooguit 2 x 1 uur in de week.Op zaterdag 23 oktober 2010 14:31 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
net gebeld door rijschool, ik heb mn AVB al 23 november en heb net 1x 3 uur gehad dat worden flink wat lesjes inplannen nog snel..
quote:Ik moet zeggen het viel me nog mee, maar langer moet het idd niet duren. Komt omdat mijn motor aangepast moet worden als ik les, kost 25 euro per keer oid. Als ik elke keer 1 uur les neemt wordt het anders een duur grapje (wat het sowieso al is natuurlijk).Op zaterdag 23 oktober 2010 14:34 schreef Anne het volgende:
[..]
3 uur les gehad achter elkaar?! Da's best lang toch? Ik les hooguit 2 x 1 uur in de week.
quote:Hoe doen ze die aanpassing ? Zetten ze de remhandel om iedere keer?Op zaterdag 23 oktober 2010 14:45 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
Ik moet zeggen het viel me nog mee, maar langer moet het idd niet duren. Komt omdat mijn motor aangepast moet worden als ik les, kost 25 euro per keer oid. Als ik elke keer 1 uur les neemt wordt het anders een duur grapje (wat het sowieso al is natuurlijk).
Anders had ik liever 1,5 of 2 uur gelest denk ik. 1 uur lijkt me net wat te kort, dan zit je er net lekker in.
quote:Rem, koppeling en gas worden alledrie omgezet. (rem bestuur ik met mn 4 vingers, koppeling met m'n duim en gas ook met links. Ze hebben speciale motoren waar ze het vrij snel mee kunnen omzetten (ook allerlei andere aanpassingen kunnen ze vrij vlot op die motoren omzetten). Heb niet gezien hoe ze het precies deden, was al klaar toen ik er was.Op zaterdag 23 oktober 2010 15:30 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Hoe doen ze die aanpassing ? Zetten ze de remhandel om iedere keer?
quote:Moet m'n eigen verklaring nog even naar ze opsturen, maar in november heb ik een test of ik zo de weg op mag. Ik les bij een zaak waar ze dit dus regelmatig hebben en direct contact hebben over dit soort zaken, dus komt wel goed denk ikOp zaterdag 23 oktober 2010 17:15 schreef beantsje het volgende:
Heb je al een medische verklaring van geschiktheid van het CBR binnen? Kan als je pech hebt, zo 4 maand duren!
quote:Yes, m'n instructeur wilde me het gevoel even laten beleven van het motorrijden. Ben ik 'm ook erg dankbaar voor, want nu weet ik hoe het is en het is inderdaad erg vet!Op zaterdag 23 oktober 2010 20:21 schreef beantsje het volgende:
ben je dan meteen al je 1e les 't verkeer ingeweest? da's wel heel snel! Maar het is wel gaaf he?
quote:Dat vereist wel zeer speciale skills met links lijkt me. Continue koppelen alleen met je duim lijkt me zwaar, of? Heb je wel voldoende grip met rechts op je rechter handvat?Op zaterdag 23 oktober 2010 16:45 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
Rem, koppeling en gas worden alledrie omgezet. (rem bestuur ik met mn 4 vingers, koppeling met m'n duim en gas ook met links. Ze hebben speciale motoren waar ze het vrij snel mee kunnen omzetten (ook allerlei andere aanpassingen kunnen ze vrij vlot op die motoren omzetten). Heb niet gezien hoe ze het precies deden, was al klaar toen ik er was.
quote:Mij lieten ze bij de intest al in het verkeer rond jagenOp zaterdag 23 oktober 2010 20:21 schreef beantsje het volgende:
ben je dan meteen al je 1e les 't verkeer ingeweest? da's wel heel snel! Maar het is wel gaaf he?
quote:Vooral de achterrem? Ik denk dat je alleen op de achterrem de ABS hebt gevoeld!Op maandag 25 oktober 2010 13:42 schreef CocaColaLight het volgende:
[..]
Der zit ABS op en vooral op de achterrem voel je dat de ABS vrij snel hapt.... Onder het motto zo hard trap ik die rem toch niet in. De volgende keer maar eens kijken of ze een motor hebben zonder ABS. Want volgens mij hapt die ABS wel erg vroeg.
quote:Vandaag ging ie pas goed. Not . Resultaat:Op zaterdag 23 oktober 2010 12:56 schreef Anne het volgende:
-knip- En de vertragingsoefening, die ging iets minder goed. Dan rem ik weer te zacht, dan weer (bijna) te hard. Alleen de laatste keer ging redelijk goed.
quote:De fuck? is dat door je motorjas heen? ??Op maandag 25 oktober 2010 18:13 schreef Anne het volgende:
[..]
Vandaag ging ie pas goed. Not . Resultaat:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Shirt stuk, mijn linkerduim is stuk, mijn helm is beschadigd. *snif*
Ik kreeg deze keer elke keer te horen "je remt te zacht", dus op een gegeven moment was ik het zat en kneep ik hem in één keer dicht zonder na te denken. Niet zo slim dus.
Ik vind het echt een ruk-oefening waarbij je teveel moet nadenken .
Instructeur wilde daarna iets anders gaan doen, maar ik heb toch even verzocht me nog wat remoefeningen te laten doen, want anders durf ik dadelijk misschien niet meer. Dus hebben we de precisiestop gedaan .
quote:Beterschap ziet er pijnlijk uit.Op maandag 25 oktober 2010 18:13 schreef Anne het volgende:
Vandaag ging ie pas goed. Not . Resultaat:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Shirt stuk, mijn linkerduim is stuk, mijn helm is beschadigd. *snif*
quote:ik zie het ook helemaal voor me. 'Godverdomme, flikker toch op... HIERRRR met je te zacht'Ik kreeg deze keer elke keer te horen "je remt te zacht", dus op een gegeven moment was ik het zat en kneep ik hem in één keer dicht zonder na te denken. Niet zo slim dus.
quote:Nee . Mijn jas is omhoog gekropen tijdens het vallen, denk ik.Op maandag 25 oktober 2010 18:39 schreef Yreal het volgende:
[..]
De fuck? is dat door je motorjas heen? ??
quote:Ooh dat gaat lekker bijtenOp maandag 25 oktober 2010 18:13 schreef Anne het volgende:
[..]
Vandaag ging ie pas goed. Not . Resultaat:
quote:Op maandag 25 oktober 2010 19:11 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Ooh dat gaat lekker bijten
Helm erg beschadigd of alleen geschuurd? Je kunt 'm laten testen of de schaal nog intact is, ik zou iig geen nieuwe halen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
quote:Dat doet het al !Op maandag 25 oktober 2010 19:11 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Ooh dat gaat lekker bijten
Helm erg beschadigd of alleen geschuurd? Je kunt 'm laten testen of de schaal nog intact is, ik zou iig geen nieuwe halen.
quote:Het is net als roken, de eerste is vies en moeilijk, de rest is lekker en verslavend :pOp maandag 25 oktober 2010 19:22 schreef Klaphark het volgende:
Net eerste 2 uurtjes rijles gehad
Erg leuk. Eerst uitleg uiteraard, ff wat heen en weer rijden en remmen, daarna meteen 40 minuten over dijkjes gereden etc. Daarna langzame slalom geoefend, en via omweg weer terug.
Nu al verslavend
quote:ik hou er wel een getrainde duim aan over denk ik ja Voor grip op m'n rechter handvat heb ik een soort van haak die ik met m'n pols kan bedienen. Dat is ook nog flink wennen want dat ben ik ook niet gewend. Ach zie het als een uitdagingOp zaterdag 23 oktober 2010 22:40 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Dat vereist wel zeer speciale skills met links lijkt me. Continue koppelen alleen met je duim lijkt me zwaar, of? Heb je wel voldoende grip met rechts op je rechter handvat?
quote:auw! als het hier maar bij blijftOp maandag 25 oktober 2010 18:13 schreef Anne het volgende:
[..]
Vandaag ging ie pas goed. Not . Resultaat:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Shirt stuk, mijn linkerduim is stuk, mijn helm is beschadigd. *snif*
Ik kreeg deze keer elke keer te horen "je remt te zacht", dus op een gegeven moment was ik het zat en kneep ik hem in één keer dicht zonder na te denken. Niet zo slim dus.
Ik vind het echt een ruk-oefening waarbij je teveel moet nadenken .
Instructeur wilde daarna iets anders gaan doen, maar ik heb toch even verzocht me nog wat remoefeningen te laten doen, want anders durf ik dadelijk misschien niet meer. Dus hebben we de precisiestop gedaan .
quote:Dan valt 'ie wel meeOp maandag 25 oktober 2010 19:48 schreef Anne het volgende:
[..]
Dat doet het al !
Alleen een beetje geschuurd op het vizier, aan de zijkant gelukkig .
Ik heb ook geen klap ofzo op mijn hoofd gevoeld oid. Ik zag in de auto, terug naar huis, pas de beschadiging.
quote:Kun je zaterdag meteen meenemen als je je broek gaat kopen , of zit het helemaal buiten het zicht ?
quote:Ja, in een scherpere bocht, of op extreem lage snelheid, dan werkt ABS niet.Op dinsdag 26 oktober 2010 09:40 schreef beantsje het volgende:
Maar mss blonde vraag; kan je dan toch vallen met een noodstop met ABS?
quote:Gefeliciteerd met je AVB!Op dinsdag 26 oktober 2010 17:07 schreef kucuk het volgende:
Ik zie net dat een een motorrijlestopic is. Aangezien ik ook bezig ben kom ik hier maar eens posten.
Ik heb vandaag onder koude omstandigheden (-2) mijn AVB gehaald. Het valt echt mee en erg streng zijn ze niet. Bij de noodstop blokkeerde mijn achterwiel en ik heb die oefening toch in 1x gehaald.
Op de terugweg kregen we een cadeautje van de instructeur en hebben we over de posbank gereden. Wat prachtig is dat!
Nu op naar de AVD lessen. Ik ben benieuwd wat voor een mooie routes er worden uitgezocht.
quote:GefeliciteerdOp dinsdag 26 oktober 2010 17:07 schreef kucuk het volgende:
Ik zie net dat een een motorrijlestopic is. Aangezien ik ook bezig ben kom ik hier maar eens posten.
Ik heb vandaag onder koude omstandigheden (-2) mijn AVB gehaald. Het valt echt mee en erg streng zijn ze niet. Bij de noodstop blokkeerde mijn achterwiel en ik heb die oefening toch in 1x gehaald.
Op de terugweg kregen we een cadeautje van de instructeur en hebben we over de posbank gereden. Wat prachtig is dat!
Nu op naar de AVD lessen. Ik ben benieuwd wat voor een mooie routes er worden uitgezocht.
quote:je kunt ook even bij rijschool roy kijkenOp dinsdag 26 oktober 2010 11:33 schreef Klaphark het volgende:
Pas 1 les gehad, maar ik ga heel snel mijn eigen kleding kopen. Behoorlijk vervelend om die stinkende kleding van de rijschool te gebruiken
Kost alleen weer eng veel geld natuurlijk. Iemand nog een goede webshop waar ik eens rond kan neuzen?
quote:Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen. Wel zonde van je helm.Op dinsdag 26 oktober 2010 18:45 schreef beantsje het volgende:
nou, vanochtend les weer gehad en ja hoor, gevallen!
Dus ik heb mijn vuurdoop gehad.
Ik reed aan het slot van mijn les nog even de beruchte achtjes en op een gegeven moment zette ik de 2e draai te vroeg in, ik dacht al, dat ga ik niet halen.
Nu heb ik weleens vaker een pilon voluit geramd en dan gebeurt er niets, dus dacht ik, gewoon niet naar kijken maar goed de bocht om blijven kijken en nog wat meer afschuinen.
Met als gevolg dat ik de pilon vol raakte met afgeschuinde motor en toen schoven we ineens onderuit....
het eerste wat ik uit kon brengen was 'deze was zeker niet goed..." en toen kreeg ik de slappe lach.
Nu weet ik meteen waarom die lessen zo duur zijn: rempedaal helemaal krom en spiegel aan gort!
Gelukkig heb ik zelf niets; klein eitje aan mn onderarm naast de plek van de protector, maar dat mag geen naam hebben.
Wel jammer dat mijn nieuwe helm (1e x op) nu krassen op het vizier heeft....
quote:Shit is dat idd als je gevallen bent; de eerste keren ben je in de zelfde situatie toch wat angstig/overvoorzichtig; logisch ook natuurlijk..Op woensdag 27 oktober 2010 16:20 schreef beantsje het volgende:
Gatver....vandaag maar even extra lesje ingelast vanwege die valpartij. Het ging waardeloos! Telkens als ik voor de pilon langs moest draaien, leek het wel een Motorverslindend monster...het ging zo lekker de vorige lessen maar ik ben het weer helemaal kwijt.
Met heel veel moeite uiteindelijk toch een paar correcte achtjes uitgeperst maar de halve draai lukte echt niet meer. Bah...
Om van die pilonnenangst af te komen moest ik ook gewoon bewust een paar aanrijden. Ja, rechtop gebeurt er niets.
Ik hoop echt dat ik hier weer snel overheen ben!
quote:Geen verklaring..Op vrijdag 29 oktober 2010 22:46 schreef lirpA het volgende:
gefeliciteerd! Geen snelweg? Was daar nog een verklaring gegeven, stond er veel file of zo of deed je het gewoon geweldig?
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 29 oktober 2010 12:43 schreef Blackviper het volgende:
Ik ben net geslaagd voor mijn A-tje.
Was een korte rit 35 minuten. Zonder snelweg. Tot mij verbazing overigens.
Dat zei m'n instructeur ook al ja, maar in m'n kop moet ff de knop omquote:Op maandag 1 november 2010 20:17 schreef Yreal het volgende:
Zolang je hem trekkend houd kan je NIET omlazeren. (of je moet wel heeeeeel hard je best doen)
Ik rijd al te lang zonder ABS om met ABS te "durven" doorknijpen.quote:Op dinsdag 2 november 2010 09:16 schreef CocaColaLight het volgende:
Oh bert, om terug te komen op het abs verhaal van laatst, het is me gelukt gister avond om hem voor in de abs te krijgen. Ja ik geef toe het was met de noodstop en het was ietwat vochtig
quote:Oeps. Toch wel. Nu hopen dat ie nog steeds waterdicht is .Op maandag 25 oktober 2010 18:43 schreef Anne het volgende:
[..]
Nee . Mijn jas is omhoog gekropen tijdens het vallen, denk ik.
Aan mijn jas is volgens mij niks te zien .
Gefeliciteerd..quote:
Nou sorry maar het was verdomd lastigquote:
Thanks!quote:
Tijd van het jaar he!quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:26 schreef oshiro het volgende:
[..]
Nou sorry maar het was verdomd lastig
Kreeg alles voor m'n kiezen: regen, bladeren op de weg, file, school die uitging met mensen die nergens naar kijken, idiote mensen op de snelweg, geluid dat uitviel .
Ben blij dat het erop zit .
[..]
Thanks!
Ik heb zelf enkel crossmotoren, motor weet ik nog niet. Maar ik mag op de NX250 van m'n pa rijden, die heb ik samen met hem verbouwd van allroad naar supermotard .quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:32 schreef Blackviper het volgende:
[..]
Tijd van het jaar he!
Heb je al een bike? en gewoon door blijven rijden he!
27 lessen avd?? O dear..quote:Op woensdag 3 november 2010 13:57 schreef Dekatria het volgende:
Vandaag halve draai, en begonnen met achtje. Deed ook een dame mee die haar 27ste les deed - kwam ik, met m'n derde les... na de halve draai wat kramp in de rechterhand, maar het achtje ging verbazingwekkend goed voor de eerste keer. Enkel bij de eerste halve draai wat teveel ruimte nodig nog - de rest is allemaal al binnen de pilonnen. Het smijten met die motor bij dat overstappen van linksom naar rechts om begon ik al meteen leuk te vinden
Zei m'n medeleerlinge bij aankomst bij de school "Ik heb 27 lessen en het lukt me nog niet, en hij legt 'm in 3 lesson zo ff neer!" Ik wist echt niet wat ik zeggen moest
Hahaha ja, het verbaasde mij eerlijkgezegd ook niet. Vind het zelf wel prettig, heb ik tenminste vertrouwen in het ding waar ik op zitquote:Op woensdag 3 november 2010 14:27 schreef BertV het volgende:
Lesmotoren zijn niet per ongeluk vaak betrouwbare Honda's
Ik lesde 13 jaar geleden, op een toen al oude CB1.
Arme schepsel rijdt nu nog rond als lesmotor.
M'n instructeur schijnt er nu wel achteraan te lopen met een rol-duct-tape voor de afgevallen kappen en lamp-onderdelen.
Rotterdam-Charlois.quote:
Helaas, de motor kan wel degelijk pleuren, ookal houd je m trekkend, zelf ondervonden.quote:Op dinsdag 2 november 2010 08:26 schreef BertV het volgende:
Bij speciale verrichtingen kan er niet veel fout gaan als je blijft kijken naar het punt waar je wil eindigen en je alleen remt met je achterrem.
Zoals Yreal al zei, zolang je er "wat" snelheid in hebt val je niet om.
Die halve tennisballen is nog niet eens zo slecht. Vooral langzame slalom is met grote pionnen knap frustrerend omdat ik het idee heb dat die motor daar nooit tussendoor past.quote:Op woensdag 3 november 2010 20:26 schreef BertV het volgende:
Ik probeer het te visualiseren.
Schuin over een pion en dan van schrik nog een (geheel begrijpelijke) wilde stuurbeweging?
Ik weet dat je bij grip-gebrek het best niks kan doen, kom je vanzelf (of met geluk) weer op een stuk zonder wegmarkering of diesel.
Rechtdoor kun je bijna overal overheen, (IRL: autoband, baksteen) ik heb dat nog nooit afgeschuind geprobeerd.
kan je dat achtje en halve draai niet met halve tennisballen oid oefenen?
Hoe bedoel je, uitwijkoefening met ontkoppelde motor??quote:Op woensdag 3 november 2010 21:53 schreef densmee het volgende:
vanavond weer avd gehad,
noodstop, uitwijkoefening en vertragingsoefening.
noodstop ging wel aardig paar keer de abs flink laten rammelen.
uitwijkoefening ging ook wel goed met gekoppelde motor, ontkoppeld krijg ik het niet voor mekaar.
vertragingsoefening ging ook wel maar 2 keer gedaan en de 2e keer ging wel redelijk
je kan het volgens het cbr en dus mijn instructeur op 2 manieren doen.quote:Op donderdag 4 november 2010 18:27 schreef beantsje het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, uitwijkoefening met ontkoppelde motor??
Nee, geen wilde stuurbeweging gemaakt. Gewoon motor afgeschuind, niet naar de pilon gekeken, alleen kwam ik net niet uit omdat ik de draai eerder niet op de goede plek had ingezet.quote:Op woensdag 3 november 2010 20:26 schreef BertV het volgende:
Ik probeer het te visualiseren.
Schuin over een pion en dan van schrik nog een (geheel begrijpelijke) wilde stuurbeweging?
Ik weet dat je bij grip-gebrek het best niks kan doen, kom je vanzelf (of met geluk) weer op een stuk zonder wegmarkering of diesel.
Rechtdoor kun je bijna overal overheen, (IRL: autoband, baksteen) ik heb dat nog nooit afgeschuind geprobeerd.
kan je dat achtje en halve draai niet met halve tennisballen oid oefenen?
Op zich wel een slimme tactiek van je rijschool.quote:Op donderdag 4 november 2010 18:30 schreef beantsje het volgende:
[..]
Ik moest na die tijd nog expres een paar pionnen overrijden. Ja, dan is de motor recht en voel je het eigenlijk niet eens....
Succes, en veel plezier!quote:Op vrijdag 5 november 2010 22:34 schreef ArnosL het volgende:
Morgen m'n eerste rijles! Ik heb er zin in!
Bullshit.. je achterrem zorgt voor stabiliteit, en dat je achterwiel blijft waar hij hoort te zijn.. heel het motorforum zit vol met van die 'doorgewinterde' zondagcoureurs die iedereen die het wil horen vertellen dat een achterrem maar een nutteloos ding is.. komen ze wel achter als ze ooit eens een keertje in de regen een échte noodstop moeten maken, dan krijg je weer van die 'auwie ik ben op mijn smoel gestuiterd' topicsquote:Op zondag 7 november 2010 10:29 schreef beantsje het volgende:
Met de noodstop gebruik ik de achterrem helemaal niet. Kan je achterwiel ook niet slippen en houdt je voorwiel ook meer grip. Op het examen is dat ook toegestaan. Waarom doe je dat niet?
Als je puur op de voorrem de noodstop doet, kan er eigenlijk niets gebeuren.
nou ja mijn instructeur vertelt ook steeds dat de achterrem niet nodig is, in elk geval niet tijdens de totale opleidingquote:Op zondag 7 november 2010 13:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Bullshit.. je achterrem zorgt voor stabiliteit, en dat je achterwiel blijft waar hij hoort te zijn.. heel het motorforum zit vol met van die 'doorgewinterde' zondagcoureurs die iedereen die het wil horen vertellen dat een achterrem maar een nutteloos ding is.. komen ze wel achter als ze ooit eens een keertje in de regen een échte noodstop moeten maken, dan krijg je weer van die 'auwie ik ben op mijn smoel gestuiterd' topics
Je achterrem zorgt ervoor dat je motor recht blijft; een noodstop zónder achterrem voelt vele malen minder stabiel aan, en op mijn zware allroad, is een noodstop zónder achterrem ook gewoon nog een metertje of 2 langer als met, dus blijf vooral in een motorrijlestopic rondbazuinen dat je het ding niet nodig hebt
Dan is het geen goede instructeur. Je achterrem zorgt voor stabiliteit en je bent beter als als je 'm wel gebruikt. En dan nog dat ie blokkeert, gewoon vasthouden tot je stilstaat.quote:Op zondag 7 november 2010 13:34 schreef densmee het volgende:
[..]
nou ja mijn instructeur vertelt ook steeds dat de achterrem niet nodig is, in elk geval niet tijdens de totale opleiding
ik mag hem natuurlijk wel gebruiken en voor het examen moet ik ook mijn voet op de rem zetten als ik rem omdat het cbr dat wil zien
het is een knmv instructeur en geeft ook veel cursus voor de knmvquote:Op zondag 7 november 2010 14:25 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Dan is het geen goede instructeur. Je achterrem zorgt voor stabiliteit en je bent beter als als je 'm wel gebruikt. En dan nog dat ie blokkeert, gewoon vasthouden tot je stilstaat.
Bij slalom en stapvoets moet je 'm toch juist gebruiken althans, zo maak ik de bochtjes?quote:Op zondag 7 november 2010 14:34 schreef densmee het volgende:
[..]
het is een knmv instructeur en geeft ook veel cursus voor de knmv
maar ik bedoel dan wel de achterrem bij afremmen, niet bij stapvoets rijden of bij trage slalom ofzo he
Ik gebruik hem gewoon áltijd, bij normaal vertragen eigenlijk alleen maar, en als we echt gaan rémmen komt voor erbij, die achterrem zit er niet voor JL, en als je je aanleert om alleen je voorrem te gebruiken, kan ik je alvast vertellen dat je dat bij een noodstop ook gaat doen, want die instinctieve beweging met je voet 'zit er gewoon niet in' dan zeg maar ... da's net zoiets als mensen die nooit richting aangeven.. als je je dat automatisme niet van meet af aan aanleert, ga je het later ook niet meer doen..quote:Op zondag 7 november 2010 14:34 schreef densmee het volgende:
[..]
het is een knmv instructeur en geeft ook veel cursus voor de knmv
maar ik bedoel dan wel de achterrem bij afremmen, niet bij stapvoets rijden of bij trage slalom ofzo he
Mijn instructeur is ook een KNMV-instructeur.quote:Op zondag 7 november 2010 15:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik gebruik hem gewoon áltijd, bij normaal vertragen eigenlijk alleen maar, en als we echt gaan rémmen komt voor erbij, die achterrem zit er niet voor JL, en als je je aanleert om alleen je voorrem te gebruiken, kan ik je alvast vertellen dat je dat bij een noodstop ook gaat doen, want die instinctieve beweging met je voet 'zit er gewoon niet in' dan zeg maar ... da's net zoiets als mensen die nooit richting aangeven.. als je je dat automatisme niet van meet af aan aanleert, ga je het later ook niet meer doen..
Het is natuurlijk ieder voor zich, maar als ik een noodstop moet maken, heb ik liever dat het automatisch goed gaat, en geloof me; als je straks een normale verkeersdeelnemer bent, ga je dat nog vaak zat nodig hebben.. mark my words.
Je moet natuurlijk gewoon luisteren naar je instrukteur, ik ventileer mijn mening vanuit een aantal jaren (100.000+km) dagelijkse motorrijervaring; neem ook even in ogenschouw dat de remoefeningen die je met lessen doet in een uitermate gecontroleerde omgeving en met voorbedachten rade plaatsvinden, en meestal in een rechte lijn, in het echie is dat zelden het geval.quote:Op zondag 7 november 2010 18:14 schreef beantsje het volgende:
[..]
Mijn instructeur is ook een KNMV-instructeur.
Echt, bij de noodstop gebruik ik geen achterrem. Wel bij de stopproef en precisiestop.
Heb al AVB-examen gedaan; weliswaar gezakt voor de langzame oefeningen maar de noodstop was zonder achterrem in 1 x goedgekeurd. Examinator doet er dus niet moeilijk over!
En....'t is gewoon veel gemakkelijker! Omdat je achterwiel gegarandeerd blijft draaien, is de motor stabieler. Vanaf mijn eerste noodstop heeft het nog nooit 1 x wankel gevoeld.
Het idee is ook dat je zonder achterrem meer gewicht op je voorwiel krijgt, meer gewicht=meer grip en dus minder kans op blokkeren. Bij een echte noodstop is doseren niet zo eenvoudig, dus in de stress zal je gauw te hard op je achterrem stampen wat veel eerder problemen veroorzaakt, dan een noodstop zonder achterrem.
Overigens ook op deze site erg interessante info hierover:
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/
Tenslotte; een noodstop hoop ik nooit nodig te hebben. Dat is misschien niet haalbaar, maar dat je hem nog 'zat vaak nodig' hebt, hoop ik toch echt niet. Overigens in de auto, met 25 jaar auto-ervaring heb ik ook nog nooit een echte noodstop hoeven maken.
Blijkbaar is de theorie van een site icm de tekst van een ander voor jou betrouwbaarder als wat een ervaren motorrijder je vertelt, ik zeg; doe- en leer jezelf aan wat je goeddunkt, en ik hoop dat je nooit aan me gaat terugdenken terwijl je pleisters staat te plakkenquote:Op zondag 7 november 2010 23:09 schreef beantsje het volgende:
Met alle respect voor al je kilometers; het gaat er natuurlijk om dat je in een noodsituatie in een reflex reageert en dat je daarom juist als beginner iets aanleert dat in die extreme omstandigheden een zo goed mogelijk resultaat oplevert.
In theorie zal de achterrem bij optimaal remgedrag ongetwijfeld wat extra vertraging opleveren maar de praktijk kan anders zijn als in een fractie van een seconde de adrenaline door je aderen giert waardoor je minder gecontroleerd zult reageren. Zeker in geval van de voor de hand liggende reflex om bij slippend achterwiel de voorrem los te laten, waardoor je kostbare remvertraging verspeelt.
Als je de onderbouwing op de door mij eerder genoemde site leest, zit daar zeker iets in.
En dat is dus helemaal in lijn met hoe ik het in de les leer.
Je zult wel kort doen met je remblokken en schijven.quote:Op maandag 8 november 2010 15:07 schreef Ker_Plunk het volgende:
Achterrem, gebruik hem ook 95% van de tijd
Proficiatquote:Op woensdag 10 november 2010 11:39 schreef densmee het volgende:
Gisteren totaal onverwacht maar toch mijn theorie gehaald
Top, zeker al vaker met dit bijltje gehakt op naar AVB!quote:Op woensdag 10 november 2010 11:39 schreef densmee het volgende:
Gisteren totaal onverwacht maar toch mijn theorie gehaald
Gefeliciteerd. Het was echt kut weer idd..quote:Op donderdag 11 november 2010 13:06 schreef Henkhimself het volgende:
Net m'n AVB gehaald ondanks het dramatische weer. Binnekort maar even afrijden denk?
Gefeliciteerd! Succes met afrijden, al denk ik zo lezende dat je het niet echt nodig zal hebbenquote:Op donderdag 11 november 2010 13:06 schreef Henkhimself het volgende:
Net m'n AVB gehaald ondanks het dramatische weer. Binnekort maar even afrijden denk?
lol @ nekspieren.quote:Op vrijdag 12 november 2010 10:58 schreef Keuzer het volgende:
Toeren waren inderdaad wel nodig om nog goed mee te komen.. Wind viel opzich nog wel mee.. Concentratie daarentegen wat minder (6 uur op moeten staan..)
ik voelde mijn nekspieren wel xD die er5 heeft geen ruitje...
. Ik heb ook altijd last van pijn net ergens onder mijn ribben, maar dat zijn waarschijnlijk mijn nieren, maar daar heb ik nu dus dit voor:quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:07 schreef BertV het volgende:
[..]
lol @ nekspieren.
Dat is echt een kwestie van wennen, los van het ruitje. Je hoort ook vaak over lessers met pijn in de polsen!
Ja die polsen...ik had geen pijn maar verloor echt alle kracht en coordinatie naar een paar intensieve lesdagen! inmiddels mijn lesje geleerd en een stapje terug gedaan. Nu gaat het goed, met lesjes van 1,5 uur.quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:07 schreef BertV het volgende:
[..]
lol @ nekspieren.
Dat is echt een kwestie van wennen, los van het ruitje. Je hoort ook vaak over lessers met pijn in de polsen!
Zuidoost Drenthe...het was echt geen doen, als mijn instructeur niet had gebeld, had ik zelf afgebeld.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:03 schreef Keuzer het volgende:
Waar woon jij dat je les vanochtend niet door mocht gaan? Ik heb om 8.00 vanochtene gewoon twee uur lang in eindhoven gelest..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |