Hoe bedoel je, uitwijkoefening met ontkoppelde motor??quote:Op woensdag 3 november 2010 21:53 schreef densmee het volgende:
vanavond weer avd gehad,
noodstop, uitwijkoefening en vertragingsoefening.
noodstop ging wel aardig paar keer de abs flink laten rammelen.
uitwijkoefening ging ook wel goed met gekoppelde motor, ontkoppeld krijg ik het niet voor mekaar.
vertragingsoefening ging ook wel maar 2 keer gedaan en de 2e keer ging wel redelijk
je kan het volgens het cbr en dus mijn instructeur op 2 manieren doen.quote:Op donderdag 4 november 2010 18:27 schreef beantsje het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, uitwijkoefening met ontkoppelde motor??
Nee, geen wilde stuurbeweging gemaakt. Gewoon motor afgeschuind, niet naar de pilon gekeken, alleen kwam ik net niet uit omdat ik de draai eerder niet op de goede plek had ingezet.quote:Op woensdag 3 november 2010 20:26 schreef BertV het volgende:
Ik probeer het te visualiseren.
Schuin over een pion en dan van schrik nog een (geheel begrijpelijke) wilde stuurbeweging?
Ik weet dat je bij grip-gebrek het best niks kan doen, kom je vanzelf (of met geluk) weer op een stuk zonder wegmarkering of diesel.
Rechtdoor kun je bijna overal overheen, (IRL: autoband, baksteen) ik heb dat nog nooit afgeschuind geprobeerd.
kan je dat achtje en halve draai niet met halve tennisballen oid oefenen?
Op zich wel een slimme tactiek van je rijschool.quote:Op donderdag 4 november 2010 18:30 schreef beantsje het volgende:
[..]
Ik moest na die tijd nog expres een paar pionnen overrijden. Ja, dan is de motor recht en voel je het eigenlijk niet eens....
Succes, en veel plezier!quote:Op vrijdag 5 november 2010 22:34 schreef ArnosL het volgende:
Morgen m'n eerste rijles! Ik heb er zin in!
Bullshit.. je achterrem zorgt voor stabiliteit, en dat je achterwiel blijft waar hij hoort te zijn.. heel het motorforum zit vol met van die 'doorgewinterde' zondagcoureurs die iedereen die het wil horen vertellen dat een achterrem maar een nutteloos ding is.. komen ze wel achter als ze ooit eens een keertje in de regen een échte noodstop moeten maken, dan krijg je weer van die 'auwie ik ben op mijn smoel gestuiterd' topicsquote:Op zondag 7 november 2010 10:29 schreef beantsje het volgende:
Met de noodstop gebruik ik de achterrem helemaal niet. Kan je achterwiel ook niet slippen en houdt je voorwiel ook meer grip. Op het examen is dat ook toegestaan. Waarom doe je dat niet?
Als je puur op de voorrem de noodstop doet, kan er eigenlijk niets gebeuren.
nou ja mijn instructeur vertelt ook steeds dat de achterrem niet nodig is, in elk geval niet tijdens de totale opleidingquote:Op zondag 7 november 2010 13:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Bullshit.. je achterrem zorgt voor stabiliteit, en dat je achterwiel blijft waar hij hoort te zijn.. heel het motorforum zit vol met van die 'doorgewinterde' zondagcoureurs die iedereen die het wil horen vertellen dat een achterrem maar een nutteloos ding is.. komen ze wel achter als ze ooit eens een keertje in de regen een échte noodstop moeten maken, dan krijg je weer van die 'auwie ik ben op mijn smoel gestuiterd' topics
Je achterrem zorgt ervoor dat je motor recht blijft; een noodstop zónder achterrem voelt vele malen minder stabiel aan, en op mijn zware allroad, is een noodstop zónder achterrem ook gewoon nog een metertje of 2 langer als met, dus blijf vooral in een motorrijlestopic rondbazuinen dat je het ding niet nodig hebt
Dan is het geen goede instructeur. Je achterrem zorgt voor stabiliteit en je bent beter als als je 'm wel gebruikt. En dan nog dat ie blokkeert, gewoon vasthouden tot je stilstaat.quote:Op zondag 7 november 2010 13:34 schreef densmee het volgende:
[..]
nou ja mijn instructeur vertelt ook steeds dat de achterrem niet nodig is, in elk geval niet tijdens de totale opleiding
ik mag hem natuurlijk wel gebruiken en voor het examen moet ik ook mijn voet op de rem zetten als ik rem omdat het cbr dat wil zien
het is een knmv instructeur en geeft ook veel cursus voor de knmvquote:Op zondag 7 november 2010 14:25 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Dan is het geen goede instructeur. Je achterrem zorgt voor stabiliteit en je bent beter als als je 'm wel gebruikt. En dan nog dat ie blokkeert, gewoon vasthouden tot je stilstaat.
Bij slalom en stapvoets moet je 'm toch juist gebruiken althans, zo maak ik de bochtjes?quote:Op zondag 7 november 2010 14:34 schreef densmee het volgende:
[..]
het is een knmv instructeur en geeft ook veel cursus voor de knmv
maar ik bedoel dan wel de achterrem bij afremmen, niet bij stapvoets rijden of bij trage slalom ofzo he
Ik gebruik hem gewoon áltijd, bij normaal vertragen eigenlijk alleen maar, en als we echt gaan rémmen komt voor erbij, die achterrem zit er niet voor JL, en als je je aanleert om alleen je voorrem te gebruiken, kan ik je alvast vertellen dat je dat bij een noodstop ook gaat doen, want die instinctieve beweging met je voet 'zit er gewoon niet in' dan zeg maar ... da's net zoiets als mensen die nooit richting aangeven.. als je je dat automatisme niet van meet af aan aanleert, ga je het later ook niet meer doen..quote:Op zondag 7 november 2010 14:34 schreef densmee het volgende:
[..]
het is een knmv instructeur en geeft ook veel cursus voor de knmv
maar ik bedoel dan wel de achterrem bij afremmen, niet bij stapvoets rijden of bij trage slalom ofzo he
Mijn instructeur is ook een KNMV-instructeur.quote:Op zondag 7 november 2010 15:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik gebruik hem gewoon áltijd, bij normaal vertragen eigenlijk alleen maar, en als we echt gaan rémmen komt voor erbij, die achterrem zit er niet voor JL, en als je je aanleert om alleen je voorrem te gebruiken, kan ik je alvast vertellen dat je dat bij een noodstop ook gaat doen, want die instinctieve beweging met je voet 'zit er gewoon niet in' dan zeg maar ... da's net zoiets als mensen die nooit richting aangeven.. als je je dat automatisme niet van meet af aan aanleert, ga je het later ook niet meer doen..
Het is natuurlijk ieder voor zich, maar als ik een noodstop moet maken, heb ik liever dat het automatisch goed gaat, en geloof me; als je straks een normale verkeersdeelnemer bent, ga je dat nog vaak zat nodig hebben.. mark my words.
Je moet natuurlijk gewoon luisteren naar je instrukteur, ik ventileer mijn mening vanuit een aantal jaren (100.000+km) dagelijkse motorrijervaring; neem ook even in ogenschouw dat de remoefeningen die je met lessen doet in een uitermate gecontroleerde omgeving en met voorbedachten rade plaatsvinden, en meestal in een rechte lijn, in het echie is dat zelden het geval.quote:Op zondag 7 november 2010 18:14 schreef beantsje het volgende:
[..]
Mijn instructeur is ook een KNMV-instructeur.
Echt, bij de noodstop gebruik ik geen achterrem. Wel bij de stopproef en precisiestop.
Heb al AVB-examen gedaan; weliswaar gezakt voor de langzame oefeningen maar de noodstop was zonder achterrem in 1 x goedgekeurd. Examinator doet er dus niet moeilijk over!
En....'t is gewoon veel gemakkelijker! Omdat je achterwiel gegarandeerd blijft draaien, is de motor stabieler. Vanaf mijn eerste noodstop heeft het nog nooit 1 x wankel gevoeld.
Het idee is ook dat je zonder achterrem meer gewicht op je voorwiel krijgt, meer gewicht=meer grip en dus minder kans op blokkeren. Bij een echte noodstop is doseren niet zo eenvoudig, dus in de stress zal je gauw te hard op je achterrem stampen wat veel eerder problemen veroorzaakt, dan een noodstop zonder achterrem.
Overigens ook op deze site erg interessante info hierover:
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/
Tenslotte; een noodstop hoop ik nooit nodig te hebben. Dat is misschien niet haalbaar, maar dat je hem nog 'zat vaak nodig' hebt, hoop ik toch echt niet. Overigens in de auto, met 25 jaar auto-ervaring heb ik ook nog nooit een echte noodstop hoeven maken.
Blijkbaar is de theorie van een site icm de tekst van een ander voor jou betrouwbaarder als wat een ervaren motorrijder je vertelt, ik zeg; doe- en leer jezelf aan wat je goeddunkt, en ik hoop dat je nooit aan me gaat terugdenken terwijl je pleisters staat te plakkenquote:Op zondag 7 november 2010 23:09 schreef beantsje het volgende:
Met alle respect voor al je kilometers; het gaat er natuurlijk om dat je in een noodsituatie in een reflex reageert en dat je daarom juist als beginner iets aanleert dat in die extreme omstandigheden een zo goed mogelijk resultaat oplevert.
In theorie zal de achterrem bij optimaal remgedrag ongetwijfeld wat extra vertraging opleveren maar de praktijk kan anders zijn als in een fractie van een seconde de adrenaline door je aderen giert waardoor je minder gecontroleerd zult reageren. Zeker in geval van de voor de hand liggende reflex om bij slippend achterwiel de voorrem los te laten, waardoor je kostbare remvertraging verspeelt.
Als je de onderbouwing op de door mij eerder genoemde site leest, zit daar zeker iets in.
En dat is dus helemaal in lijn met hoe ik het in de les leer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |