abonnement Unibet Coolblue
pi_88335026
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 21:53 schreef densmee het volgende:
vanavond weer avd gehad,
noodstop, uitwijkoefening en vertragingsoefening.
noodstop ging wel aardig paar keer de abs flink laten rammelen.
uitwijkoefening ging ook wel goed met gekoppelde motor, ontkoppeld krijg ik het niet voor mekaar.
vertragingsoefening ging ook wel maar 2 keer gedaan en de 2e keer ging wel redelijk
Hoe bedoel je, uitwijkoefening met ontkoppelde motor??
pi_88335130
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 18:27 schreef beantsje het volgende:

[..]


Hoe bedoel je, uitwijkoefening met ontkoppelde motor??
je kan het volgens het cbr en dus mijn instructeur op 2 manieren doen.
aankomen rijden bij poortje gas dicht
of bij het poortje gas dicht, koppeling in

en wij moesten eerst maar eens proberen wat wij het liefst deden.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_88335137
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 20:26 schreef BertV het volgende:
Ik probeer het te visualiseren.
Schuin over een pion en dan van schrik nog een (geheel begrijpelijke) wilde stuurbeweging?
Ik weet dat je bij grip-gebrek het best niks kan doen, kom je vanzelf (of met geluk) weer op een stuk zonder wegmarkering of diesel.

Rechtdoor kun je bijna overal overheen, (IRL: autoband, baksteen) ik heb dat nog nooit afgeschuind geprobeerd.

kan je dat achtje en halve draai niet met halve tennisballen oid oefenen?
Nee, geen wilde stuurbeweging gemaakt. Gewoon motor afgeschuind, niet naar de pilon gekeken, alleen kwam ik net niet uit omdat ik de draai eerder niet op de goede plek had ingezet.
Als het voorwiel schuin is en dan over de voet van de pilon rijdt, krijg je een zijwaartse druk tegen de pilon. Die schuift weg en de motor schuift mee.
Ik moest na die tijd nog expres een paar pilonnen overrijden. Ja, dan isde motor recht en voel je het eigenlijk niet eens....
pi_88347787
Mijn instructeur vind me goed genoeg dat we examen avb volgende week gaan plannen *)
  vrijdag 5 november 2010 @ 08:40:25 #255
37248 BertV
Handgemaakt
pi_88353194
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 18:30 schreef beantsje het volgende:

[..]

Ik moest na die tijd nog expres een paar pionnen overrijden. Ja, dan is de motor recht en voel je het eigenlijk niet eens....
Op zich wel een slimme tactiek van je rijschool.
Ik zou alleen weer gaan oefenen met iets anders/ "kleiners" dan pionnen zodat je je weer kan concentreren op de oefening.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_88379302
Vandaag weer les gehad...voor de verandering geen bijzondere verrichtingen maar het verkeer in.
Ging eigenlijk heel goed, natuurlijk wel een paar foutjes, maar het was de eerste keer.
Maar wow....wat vond ik het spannend!
Een enkel stukje was eng, omdat er zoveel bladeren en modder op de weg lag, maar verder was het geweldig kicken! Maar echt, ik vond het retespannend, ik had niet gedacht dat het zo'n adrenalinestoot zou opleveren!
pi_88383791
Morgen m'n eerste rijles! Ik heb er zin in!
  zaterdag 6 november 2010 @ 10:26:11 #258
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_88394888
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 november 2010 22:34 schreef ArnosL het volgende:
Morgen m'n eerste rijles! Ik heb er zin in!
Succes, en veel plezier! 8-)
pi_88399303
Zeuw, ik ben ook weer terug van rijles. Was weer de eerste sinds de val van vorige week.

Eerst maar weer eens 8-jes en keren geprobeerd, want bij mijn eerste les gingen die goed en daarna gingen ze eigenlijk baggerkut. Deze keer gingen ze heel erg goed/perfect. Ik heb ze zelfs nog een paar keer met 1 hand aan het stuur gedaan. Daarna de snelle slalom weer even gedaan, ging ook goed.

Daarna moest ik toch weer aan de remmerij :') ;(. Eerst de precisiestop, die ging goed (mijn instructeur zegt dan altijd: "Ja, niks meer aan doen!" :') ). Daarna de normale stopproef, ging eerst niet helemaal goed (ik rem niet helemaal geleidelijk), maar later ging ie wel goed.

Daarna de noodstop. Ik had er wel een beetje de kriebels van, maar het moet, dus ik ben er maar gewoon weer een begonnen. Maar dat ging dus niet goed..
Het achterwiel begon me een partij te slippen en toen liet ik even de voorrem los (waarom :'), reflex ivm de vorige keer denk ik).
De keren daarna waren het geen noodstoppen meer, maar leek het meer op een gewone stopproef :N. Daar gaan we de volgende keer dus maar even eerst mee beginnen.

Daarna de vertragingsoefening gedaan (waar ik dus de vorige keer bij ben gevallen) en die ging wonder boven wonder eigenlijk wel oké. Nog niet perfect, maar wel stukken beter als vorige keren.
pi_88425965
Met de noodstop gebruik ik de achterrem helemaal niet. Kan je achterwiel ook niet slippen en houdt je voorwiel ook meer grip. Op het examen is dat ook toegestaan. Waarom doe je dat niet?
Als je puur op de voorrem de noodstop doet, kan er eigenlijk niets gebeuren.
pi_88429741
Huh, ik heb altijd geleerd niet alleen met je voorrem stoppen want met genoeg snelheid sla je om?
Omgekeerd ondersteboven binnenstebuiten achterstevoren.
  zondag 7 november 2010 @ 13:17:55 #262
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_88430403
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 10:29 schreef beantsje het volgende:
Met de noodstop gebruik ik de achterrem helemaal niet. Kan je achterwiel ook niet slippen en houdt je voorwiel ook meer grip. Op het examen is dat ook toegestaan. Waarom doe je dat niet?
Als je puur op de voorrem de noodstop doet, kan er eigenlijk niets gebeuren.
Bullshit.. je achterrem zorgt voor stabiliteit, en dat je achterwiel blijft waar hij hoort te zijn.. heel het motorforum zit vol met van die 'doorgewinterde' zondagcoureurs die iedereen die het wil horen vertellen dat een achterrem maar een nutteloos ding is.. komen ze wel achter als ze ooit eens een keertje in de regen een échte noodstop moeten maken, dan krijg je weer van die 'auwie ik ben op mijn smoel gestuiterd' topics :')

Je achterrem zorgt ervoor dat je motor recht blijft; een noodstop zónder achterrem voelt vele malen minder stabiel aan, en op mijn zware allroad, is een noodstop zónder achterrem ook gewoon nog een metertje of 2 langer als met, dus blijf vooral in een motorrijlestopic rondbazuinen dat je het ding niet nodig hebt ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_88430888
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]



Bullshit.. je achterrem zorgt voor stabiliteit, en dat je achterwiel blijft waar hij hoort te zijn.. heel het motorforum zit vol met van die 'doorgewinterde' zondagcoureurs die iedereen die het wil horen vertellen dat een achterrem maar een nutteloos ding is.. komen ze wel achter als ze ooit eens een keertje in de regen een échte noodstop moeten maken, dan krijg je weer van die 'auwie ik ben op mijn smoel gestuiterd' topics :')

Je achterrem zorgt ervoor dat je motor recht blijft; een noodstop zónder achterrem voelt vele malen minder stabiel aan, en op mijn zware allroad, is een noodstop zónder achterrem ook gewoon nog een metertje of 2 langer als met, dus blijf vooral in een motorrijlestopic rondbazuinen dat je het ding niet nodig hebt ^O^
nou ja mijn instructeur vertelt ook steeds dat de achterrem niet nodig is, in elk geval niet tijdens de totale opleiding
ik mag hem natuurlijk wel gebruiken en voor het examen moet ik ook mijn voet op de rem zetten als ik rem omdat het cbr dat wil zien
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_88432426
quote:
Op zondag 7 november 2010 13:34 schreef densmee het volgende:

[..]



nou ja mijn instructeur vertelt ook steeds dat de achterrem niet nodig is, in elk geval niet tijdens de totale opleiding
ik mag hem natuurlijk wel gebruiken en voor het examen moet ik ook mijn voet op de rem zetten als ik rem omdat het cbr dat wil zien
Dan is het geen goede instructeur. Je achterrem zorgt voor stabiliteit en je bent beter als als je 'm wel gebruikt. En dan nog dat ie blokkeert, gewoon vasthouden tot je stilstaat.
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
pi_88432756
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:25 schreef Panzerknacker666 het volgende:

[..]

Dan is het geen goede instructeur. Je achterrem zorgt voor stabiliteit en je bent beter als als je 'm wel gebruikt. En dan nog dat ie blokkeert, gewoon vasthouden tot je stilstaat.
het is een knmv instructeur en geeft ook veel cursus voor de knmv
maar ik bedoel dan wel de achterrem bij afremmen, niet bij stapvoets rijden of bij trage slalom ofzo he
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_88433089
quote:
Op zondag 7 november 2010 14:34 schreef densmee het volgende:

[..]


het is een knmv instructeur en geeft ook veel cursus voor de knmv
maar ik bedoel dan wel de achterrem bij afremmen, niet bij stapvoets rijden of bij trage slalom ofzo he
Bij slalom en stapvoets moet je 'm toch juist gebruiken :? althans, zo maak ik de bochtjes?
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
  zondag 7 november 2010 @ 15:00:15 #267
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_88433531
Heb er vandaag m'n financiën eens op nageslagen, ik heb er in totaal 1158 euro aan uitgegeven :P. Exclusief pasje en theorie.
Valt me reuze mee, ik had toch wel een paar honderd euro meer verwacht!
Ik heb dan wel alles in 1 keer gehaald.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  zondag 7 november 2010 @ 15:20:23 #268
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_88434315
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:34 schreef densmee het volgende:

[..]


het is een knmv instructeur en geeft ook veel cursus voor de knmv
maar ik bedoel dan wel de achterrem bij afremmen, niet bij stapvoets rijden of bij trage slalom ofzo he
Ik gebruik hem gewoon áltijd, bij normaal vertragen eigenlijk alleen maar, en als we echt gaan rémmen komt voor erbij, die achterrem zit er niet voor JL, en als je je aanleert om alleen je voorrem te gebruiken, kan ik je alvast vertellen dat je dat bij een noodstop ook gaat doen, want die instinctieve beweging met je voet 'zit er gewoon niet in' dan zeg maar ... da's net zoiets als mensen die nooit richting aangeven.. als je je dat automatisme niet van meet af aan aanleert, ga je het later ook niet meer doen..
Het is natuurlijk ieder voor zich, maar als ik een noodstop moet maken, heb ik liever dat het automatisch goed gaat, en geloof me; als je straks een normale verkeersdeelnemer bent, ga je dat nog vaak zat nodig hebben.. mark my words. ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_88440326
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]



Ik gebruik hem gewoon áltijd, bij normaal vertragen eigenlijk alleen maar, en als we echt gaan rémmen komt voor erbij, die achterrem zit er niet voor JL, en als je je aanleert om alleen je voorrem te gebruiken, kan ik je alvast vertellen dat je dat bij een noodstop ook gaat doen, want die instinctieve beweging met je voet 'zit er gewoon niet in' dan zeg maar ... da's net zoiets als mensen die nooit richting aangeven.. als je je dat automatisme niet van meet af aan aanleert, ga je het later ook niet meer doen..
Het is natuurlijk ieder voor zich, maar als ik een noodstop moet maken, heb ik liever dat het automatisch goed gaat, en geloof me; als je straks een normale verkeersdeelnemer bent, ga je dat nog vaak zat nodig hebben.. mark my words. ;)
Mijn instructeur is ook een KNMV-instructeur.

Echt, bij de noodstop gebruik ik geen achterrem. Wel bij de stopproef en precisiestop.
Heb al AVB-examen gedaan; weliswaar gezakt voor de langzame oefeningen maar de noodstop was zonder achterrem in 1 x goedgekeurd. Examinator doet er dus niet moeilijk over!
En....'t is gewoon veel gemakkelijker! Omdat je achterwiel gegarandeerd blijft draaien, is de motor stabieler. Vanaf mijn eerste noodstop heeft het nog nooit 1 x wankel gevoeld.

Het idee is ook dat je zonder achterrem meer gewicht op je voorwiel krijgt, meer gewicht=meer grip en dus minder kans op blokkeren. Bij een echte noodstop is doseren niet zo eenvoudig, dus in de stress zal je gauw te hard op je achterrem stampen wat veel eerder problemen veroorzaakt, dan een noodstop zonder achterrem.
Overigens ook op deze site erg interessante info hierover:
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/

Tenslotte; een noodstop hoop ik nooit nodig te hebben. Dat is misschien niet haalbaar, maar dat je hem nog 'zat vaak nodig' hebt, hoop ik toch echt niet. Overigens in de auto, met 25 jaar auto-ervaring heb ik ook nog nooit een echte noodstop hoeven maken.

[ Bericht 48% gewijzigd door beantsje op 07-11-2010 18:19:17 ]
  zondag 7 november 2010 @ 18:35:15 #270
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_88440924
Vrijdag mijn motor opgehaald Ben er blij mee :D
Bla Bla Bla :P
  zondag 7 november 2010 @ 18:35:33 #271
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_88440935
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 18:14 schreef beantsje het volgende:

[..]


Mijn instructeur is ook een KNMV-instructeur.

Echt, bij de noodstop gebruik ik geen achterrem. Wel bij de stopproef en precisiestop.
Heb al AVB-examen gedaan; weliswaar gezakt voor de langzame oefeningen maar de noodstop was zonder achterrem in 1 x goedgekeurd. Examinator doet er dus niet moeilijk over!
En....'t is gewoon veel gemakkelijker! Omdat je achterwiel gegarandeerd blijft draaien, is de motor stabieler. Vanaf mijn eerste noodstop heeft het nog nooit 1 x wankel gevoeld.

Het idee is ook dat je zonder achterrem meer gewicht op je voorwiel krijgt, meer gewicht=meer grip en dus minder kans op blokkeren. Bij een echte noodstop is doseren niet zo eenvoudig, dus in de stress zal je gauw te hard op je achterrem stampen wat veel eerder problemen veroorzaakt, dan een noodstop zonder achterrem.
Overigens ook op deze site erg interessante info hierover:
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/

Tenslotte; een noodstop hoop ik nooit nodig te hebben. Dat is misschien niet haalbaar, maar dat je hem nog 'zat vaak nodig' hebt, hoop ik toch echt niet. Overigens in de auto, met 25 jaar auto-ervaring heb ik ook nog nooit een echte noodstop hoeven maken.
Je moet natuurlijk gewoon luisteren naar je instrukteur, ik ventileer mijn mening vanuit een aantal jaren (100.000+km) dagelijkse motorrijervaring; neem ook even in ogenschouw dat de remoefeningen die je met lessen doet in een uitermate gecontroleerde omgeving en met voorbedachten rade plaatsvinden, en meestal in een rechte lijn, in het echie is dat zelden het geval.
De keren dat ik ondanks defensief rijden VET in de ankers moet omdat je over het hoofd gezien wordt, zijn op jaarbasis dus (helaas) niet op 2 handen te tellen ;)
Het is overigens leuk dat je achterwiel blijft draaien tijdens een noodstop, maar zolang het ding de grond raakt en er wordt geen remkracht op losgelaten mis je dus gewoon remvermogen, ook al is het maar een beetje, en nogmaals, dat achterwiel blijft alléén maar vrijwillig achter je als je in een rechte lijn remt ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_88456899
Met alle respect voor al je kilometers; het gaat er natuurlijk om dat je in een noodsituatie in een reflex reageert en dat je daarom juist als beginner iets aanleert dat in die extreme omstandigheden een zo goed mogelijk resultaat oplevert.
In theorie zal de achterrem bij optimaal remgedrag ongetwijfeld wat extra vertraging opleveren maar de praktijk kan anders zijn als in een fractie van een seconde de adrenaline door je aderen giert waardoor je minder gecontroleerd zult reageren. Zeker in geval van de voor de hand liggende reflex om bij slippend achterwiel de voorrem los te laten, waardoor je kostbare remvertraging verspeelt.
Als je de onderbouwing op de door mij eerder genoemde site leest, zit daar zeker iets in.
En dat is dus helemaal in lijn met hoe ik het in de les leer.
  zondag 7 november 2010 @ 23:32:48 #273
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_88457904
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 23:09 schreef beantsje het volgende:
Met alle respect voor al je kilometers; het gaat er natuurlijk om dat je in een noodsituatie in een reflex reageert en dat je daarom juist als beginner iets aanleert dat in die extreme omstandigheden een zo goed mogelijk resultaat oplevert.
In theorie zal de achterrem bij optimaal remgedrag ongetwijfeld wat extra vertraging opleveren maar de praktijk kan anders zijn als in een fractie van een seconde de adrenaline door je aderen giert waardoor je minder gecontroleerd zult reageren. Zeker in geval van de voor de hand liggende reflex om bij slippend achterwiel de voorrem los te laten, waardoor je kostbare remvertraging verspeelt.
Als je de onderbouwing op de door mij eerder genoemde site leest, zit daar zeker iets in.
En dat is dus helemaal in lijn met hoe ik het in de les leer.
Blijkbaar is de theorie van een site icm de tekst van een ander voor jou betrouwbaarder als wat een ervaren motorrijder je vertelt, ik zeg; doe- en leer jezelf aan wat je goeddunkt, en ik hoop dat je nooit aan me gaat terugdenken terwijl je pleisters staat te plakken ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 8 november 2010 @ 09:26:33 #274
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_88463440
Even inhaken op de remdiscussie. Ik heb geleerd voor AVB: Achterrem altijd gebruiken, behalve bij de noodstop, dan zo hard mogelijk met alleen voor remmen en de koppeling in. Wel moet ik zeggen dat ik zeer veel op zware schakelbrommers gereden heb in het verleden (tonnen koerierswerk +prive) en dat ik bij hard remmen, nu ook nog met mijn RBW automatisch de achterrem ook gebruik. Het enige wat je moet voorkomen is dat het achterwiel blokkeert. Dit is te trainen met je spiergeheugen. Als je weet wat het moment van blokkeren is dan ga je je daar op een gegeven moment automatisch op focussen, ook in noodsituaties. Paniek is altijd een slechte raadgever, ookal zie je dat je mogelijk gaat crashen, blijf kalm en vooral helder denken, dit is in de meeste gevallen je redding. Als je gaat dan ga je toch wel. Check ook altijd je mogelijkheden om uit te wijken ipv remmen dit is vaak een beter alternatief als er ruimte beschikbaar is.

[ Bericht 1% gewijzigd door HeetBoven op 08-11-2010 09:45:38 ]
  maandag 8 november 2010 @ 12:53:45 #275
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_88469291
Hm, door motocross heb ik mezelf wel aangeleerd om altijd met beide remmen te remmen, en deze ook te doseren :). Daarbij maak je in weze de hele tijd door noodstops :')
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')