quote:Dat is onzin, want >60KW wordt niet in behandeling genomen door de RDW. Zie hieronder een deel uit het RDW aanvraag formulier:Op donderdag 21 oktober 2010 11:31 schreef Yreal het volgende:
Even terug op de discussie om de 25kw,
De ninja zx-6r heeft origineel 94 kw en 128 hp op de papieren staan, maar daar kan je zo een kitje instoppen en hem 25kw op kenteken krijgen.![]()
Evenals de R6 en de gsx-r 600 welke geliefde 25kw motoren zijn , maar daar moet je het doen met een uitdraai
quote:Ok right, dit zijn dus modellen met een 2e type goedkeuring. Ik had het over motoren die dat niet hebben.Op donderdag 21 oktober 2010 18:08 schreef Yreal het volgende:
Vul op https://ovi.rdw.nl/ maar eens in :
MNFZ41
Daar heb je een zx-6r op 25 kw kenteken.
MNGS95 : Cbr-600 op 25kw
MLSR23 : Gsx-600 op 25kw
MT62VJ : Monster 600 op 24kw
En wat bijvoorbeeld ook nog kan is de bmw gs 650 en er zijn nog wel wat andere voorbeelden van motoren die legaal op 25kw kunnen.
quote:Op zaterdag 23 oktober 2010 10:40 schreef BaggerUser het volgende:
mn eerste les eergisteren gehad!ging voor mn gevoel wel oke
ben maar 1x gevallen (met de instructeur achterop, wat ook een prestatie was volgens hem)
quote:Wat ik altijd makkelijk vond is om niet naar de snelheidsmeter te kijken, maar gewoon een inschatting te maken hoe hard je gaat dmv het geluid/toerental wat ie draait.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:56 schreef Anne het volgende:
Ik heb m'n AVB ingepland staan. 2 december mag ik.
Vandaag de uitwijkoefening gedaan, die ging goed. En de vertragingsoefening, die ging iets minder goed. Dan rem ik weer te zacht, dan weer (bijna) te hard. Alleen de laatste keer ging redelijk goed.
quote:Ow, maar ik rij wel op de juiste snelheidOp zaterdag 23 oktober 2010 14:08 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Wat ik altijd makkelijk vond is om niet naar de snelheidsmeter te kijken, maar gewoon een inschatting te maken hoe hard je gaat dmv het geluid/toerental wat ie draait.
quote:net gebeld door rijschool, ik heb mn AVB al 23 novemberOp zaterdag 23 oktober 2010 12:56 schreef Anne het volgende:
Ik heb m'n AVB ingepland staan. 2 december mag ik.
Vandaag de uitwijkoefening gedaan, die ging goed. En de vertragingsoefening, die ging iets minder goed. Dan rem ik weer te zacht, dan weer (bijna) te hard. Alleen de laatste keer ging redelijk goed.
quote:3 uur les gehad achter elkaar?! Da's best lang toch? Ik les hooguit 2 x 1 uur in de week.Op zaterdag 23 oktober 2010 14:31 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
net gebeld door rijschool, ik heb mn AVB al 23 novemberen heb net 1x 3 uur gehad
dat worden flink wat lesjes inplannen nog snel..
quote:Ik moet zeggen het viel me nog mee, maar langer moet het idd niet duren. Komt omdat mijn motor aangepast moet worden als ik les, kost 25 euro per keer oid. Als ik elke keer 1 uur les neemt wordt het anders een duur grapje (wat het sowieso al is natuurlijk).Op zaterdag 23 oktober 2010 14:34 schreef Anne het volgende:
[..]
3 uur les gehad achter elkaar?! Da's best lang toch? Ik les hooguit 2 x 1 uur in de week.
quote:Hoe doen ze die aanpassing ? Zetten ze de remhandel om iedere keer?Op zaterdag 23 oktober 2010 14:45 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
Ik moet zeggen het viel me nog mee, maar langer moet het idd niet duren. Komt omdat mijn motor aangepast moet worden als ik les, kost 25 euro per keer oid. Als ik elke keer 1 uur les neemt wordt het anders een duur grapje (wat het sowieso al is natuurlijk).
Anders had ik liever 1,5 of 2 uur gelest denk ik. 1 uur lijkt me net wat te kort, dan zit je er net lekker in.
quote:Rem, koppeling en gas worden alledrie omgezet. (rem bestuur ik met mn 4 vingers, koppeling met m'n duim en gas ook met links. Ze hebben speciale motoren waar ze het vrij snel mee kunnen omzetten (ook allerlei andere aanpassingen kunnen ze vrij vlot op die motoren omzetten). Heb niet gezien hoe ze het precies deden, was al klaar toen ik er was.Op zaterdag 23 oktober 2010 15:30 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Hoe doen ze die aanpassing ? Zetten ze de remhandel om iedere keer?
quote:Moet m'n eigen verklaring nog even naar ze opsturen, maar in november heb ik een test of ik zo de weg op mag. Ik les bij een zaak waar ze dit dus regelmatig hebben en direct contact hebben over dit soort zaken, dus komt wel goed denk ikOp zaterdag 23 oktober 2010 17:15 schreef beantsje het volgende:
Heb je al een medische verklaring van geschiktheid van het CBR binnen? Kan als je pech hebt, zo 4 maand duren!
quote:Yes, m'n instructeur wilde me het gevoel even laten beleven van het motorrijden. Ben ik 'm ook erg dankbaar voor, want nu weet ik hoe het isOp zaterdag 23 oktober 2010 20:21 schreef beantsje het volgende:
ben je dan meteen al je 1e les 't verkeer ingeweest? da's wel heel snel! Maar het is wel gaaf he?
quote:Dat vereist wel zeer speciale skills met links lijkt me. Continue koppelen alleen met je duim lijkt me zwaar, of? Heb je wel voldoende grip met rechts op je rechter handvat?Op zaterdag 23 oktober 2010 16:45 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
Rem, koppeling en gas worden alledrie omgezet. (rem bestuur ik met mn 4 vingers, koppeling met m'n duim en gas ook met links. Ze hebben speciale motoren waar ze het vrij snel mee kunnen omzetten (ook allerlei andere aanpassingen kunnen ze vrij vlot op die motoren omzetten). Heb niet gezien hoe ze het precies deden, was al klaar toen ik er was.
quote:Mij lieten ze bij de intest al in het verkeer rond jagenOp zaterdag 23 oktober 2010 20:21 schreef beantsje het volgende:
ben je dan meteen al je 1e les 't verkeer ingeweest? da's wel heel snel! Maar het is wel gaaf he?
quote:Vooral de achterrem? Ik denk dat je alleen op de achterrem de ABS hebt gevoeld!Op maandag 25 oktober 2010 13:42 schreef CocaColaLight het volgende:
[..]
Der zit ABS open vooral op de achterrem voel je dat de ABS vrij snel hapt.... Onder het motto zo hard trap ik die rem toch niet in. De volgende keer maar eens kijken of ze een motor hebben zonder ABS. Want volgens mij hapt die ABS wel erg vroeg.
quote:Vandaag ging ie pas goed. NotOp zaterdag 23 oktober 2010 12:56 schreef Anne het volgende:
-knip- En de vertragingsoefening, die ging iets minder goed. Dan rem ik weer te zacht, dan weer (bijna) te hard. Alleen de laatste keer ging redelijk goed.
quote:De fuck? is dat door je motorjas heen? ??Op maandag 25 oktober 2010 18:13 schreef Anne het volgende:
[..]
Vandaag ging ie pas goed. Not. Resultaat:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Shirt stuk, mijn linkerduim is stuk, mijn helm is beschadigd. *snif*
Ik kreeg deze keer elke keer te horen "je remt te zacht", dus op een gegeven moment was ik het zat en kneep ik hem in één keer dicht zonder na te denken. Niet zo slim dus.
Ik vind het echt een ruk-oefening waarbij je teveel moet nadenken.
Instructeur wilde daarna iets anders gaan doen, maar ik heb toch even verzocht me nog wat remoefeningen te laten doen, want anders durf ik dadelijk misschien niet meer. Dus hebben we de precisiestop gedaan.
quote:BeterschapOp maandag 25 oktober 2010 18:13 schreef Anne het volgende:
Vandaag ging ie pas goed. Not. Resultaat:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Shirt stuk, mijn linkerduim is stuk, mijn helm is beschadigd. *snif*
quote:Ik kreeg deze keer elke keer te horen "je remt te zacht", dus op een gegeven moment was ik het zat en kneep ik hem in één keer dicht zonder na te denken. Niet zo slim dus.
quote:NeeOp maandag 25 oktober 2010 18:39 schreef Yreal het volgende:
[..]
De fuck? is dat door je motorjas heen? ??
quote:Ooh dat gaat lekker bijtenOp maandag 25 oktober 2010 18:13 schreef Anne het volgende:
[..]
Vandaag ging ie pas goed. Not. Resultaat:
quote:Op maandag 25 oktober 2010 19:11 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Ooh dat gaat lekker bijten![]()
Helm erg beschadigd of alleen geschuurd? Je kunt 'm laten testen of de schaal nog intact is, ik zou iig geen nieuwe halen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
quote:Dat doet het alOp maandag 25 oktober 2010 19:11 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Ooh dat gaat lekker bijten![]()
Helm erg beschadigd of alleen geschuurd? Je kunt 'm laten testen of de schaal nog intact is, ik zou iig geen nieuwe halen.
quote:Het is net als roken, de eerste is vies en moeilijk, de rest is lekker en verslavend :pOp maandag 25 oktober 2010 19:22 schreef Klaphark het volgende:
Net eerste 2 uurtjes rijles gehad
Erg leuk. Eerst uitleg uiteraard, ff wat heen en weer rijden en remmen, daarna meteen 40 minuten over dijkjes gereden etc. Daarna langzame slalom geoefend, en via omweg weer terug.
Nu al verslavend
quote:ik hou er wel een getrainde duim aan over denk ik jaOp zaterdag 23 oktober 2010 22:40 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Dat vereist wel zeer speciale skills met links lijkt me. Continue koppelen alleen met je duim lijkt me zwaar, of? Heb je wel voldoende grip met rechts op je rechter handvat?
quote:auw! als het hier maar bij blijftOp maandag 25 oktober 2010 18:13 schreef Anne het volgende:
[..]
Vandaag ging ie pas goed. Not. Resultaat:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Shirt stuk, mijn linkerduim is stuk, mijn helm is beschadigd. *snif*
Ik kreeg deze keer elke keer te horen "je remt te zacht", dus op een gegeven moment was ik het zat en kneep ik hem in één keer dicht zonder na te denken. Niet zo slim dus.
Ik vind het echt een ruk-oefening waarbij je teveel moet nadenken.
Instructeur wilde daarna iets anders gaan doen, maar ik heb toch even verzocht me nog wat remoefeningen te laten doen, want anders durf ik dadelijk misschien niet meer. Dus hebben we de precisiestop gedaan.
quote:Dan valt 'ie wel meeOp maandag 25 oktober 2010 19:48 schreef Anne het volgende:
[..]
Dat doet het al![]()
!
Alleen een beetje geschuurd op het vizier, aan de zijkant gelukkig.
Ik heb ook geen klap ofzo op mijn hoofd gevoeld oid. Ik zag in de auto, terug naar huis, pas de beschadiging.
quote:Kun je zaterdag meteen meenemen als je je broek gaat kopen , of zit het helemaal buiten het zicht ?
quote:Ja, in een scherpere bocht, of op extreem lage snelheid, dan werkt ABS niet.Op dinsdag 26 oktober 2010 09:40 schreef beantsje het volgende:
Maar mss blonde vraag; kan je dan toch vallen met een noodstop met ABS?
quote:Gefeliciteerd met je AVB!Op dinsdag 26 oktober 2010 17:07 schreef kucuk het volgende:
Ik zie net dat een een motorrijlestopic is. Aangezien ik ook bezig ben kom ik hier maar eens posten.
Ik heb vandaag onder koude omstandigheden (-2) mijn AVB gehaald. Het valt echt mee en erg streng zijn ze niet. Bij de noodstop blokkeerde mijn achterwiel en ik heb die oefening toch in 1x gehaald.
Op de terugweg kregen we een cadeautje van de instructeur en hebben we over de posbank gereden. Wat prachtig is dat!
Nu op naar de AVD lessen. Ik ben benieuwd wat voor een mooie routes er worden uitgezocht.
quote:GefeliciteerdOp dinsdag 26 oktober 2010 17:07 schreef kucuk het volgende:
Ik zie net dat een een motorrijlestopic is. Aangezien ik ook bezig ben kom ik hier maar eens posten.
Ik heb vandaag onder koude omstandigheden (-2) mijn AVB gehaald. Het valt echt mee en erg streng zijn ze niet. Bij de noodstop blokkeerde mijn achterwiel en ik heb die oefening toch in 1x gehaald.
Op de terugweg kregen we een cadeautje van de instructeur en hebben we over de posbank gereden. Wat prachtig is dat!
Nu op naar de AVD lessen. Ik ben benieuwd wat voor een mooie routes er worden uitgezocht.
quote:je kunt ook even bij rijschool roy kijkenOp dinsdag 26 oktober 2010 11:33 schreef Klaphark het volgende:
Pas 1 les gehad, maar ik ga heel snel mijn eigen kleding kopen. Behoorlijk vervelend om die stinkende kleding van de rijschool te gebruiken
Kost alleen weer eng veel geld natuurlijk. Iemand nog een goede webshop waar ik eens rond kan neuzen?
quote:Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen. Wel zonde van je helm.Op dinsdag 26 oktober 2010 18:45 schreef beantsje het volgende:
nou, vanochtend les weer gehad en ja hoor, gevallen!
Dus ik heb mijn vuurdoop gehad.
Ik reed aan het slot van mijn les nog even de beruchte achtjes en op een gegeven moment zette ik de 2e draai te vroeg in, ik dacht al, dat ga ik niet halen.
Nu heb ik weleens vaker een pilon voluit geramd en dan gebeurt er niets, dus dacht ik, gewoon niet naar kijken maar goed de bocht om blijven kijken en nog wat meer afschuinen.
Met als gevolg dat ik de pilon vol raakte met afgeschuinde motor en toen schoven we ineens onderuit....
het eerste wat ik uit kon brengen was 'deze was zeker niet goed..." en toen kreeg ik de slappe lach.
Nu weet ik meteen waarom die lessen zo duur zijn: rempedaal helemaal krom en spiegel aan gort!
Gelukkig heb ik zelf niets; klein eitje aan mn onderarm naast de plek van de protector, maar dat mag geen naam hebben.
Wel jammer dat mijn nieuwe helm (1e x op) nu krassen op het vizier heeft....
quote:Shit is dat idd als je gevallen bent; de eerste keren ben je in de zelfde situatie toch wat angstig/overvoorzichtig; logisch ook natuurlijk..Op woensdag 27 oktober 2010 16:20 schreef beantsje het volgende:
![]()
![]()
![]()
Gatver....vandaag maar even extra lesje ingelast vanwege die valpartij. Het ging waardeloos! Telkens als ik voor de pilon langs moest draaien, leek het wel een Motorverslindend monster...het ging zo lekker de vorige lessen maar ik ben het weer helemaal kwijt.
Met heel veel moeite uiteindelijk toch een paar correcte achtjes uitgeperst maar de halve draai lukte echt niet meer. Bah...
Om van die pilonnenangst af te komen moest ik ook gewoon bewust een paar aanrijden. Ja, rechtop gebeurt er niets.
Ik hoop echt dat ik hier weer snel overheen ben!
![]()
![]()
quote:Geen verklaring..Op vrijdag 29 oktober 2010 22:46 schreef lirpA het volgende:
gefeliciteerd! Geen snelweg? Was daar nog een verklaring gegeven, stond er veel file of zo of deed je het gewoon geweldig?
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 29 oktober 2010 12:43 schreef Blackviper het volgende:
Ik ben net geslaagd voor mijn A-tje.
Was een korte rit 35 minuten. Zonder snelweg. Tot mij verbazing overigens.
Dat zei m'n instructeur ook al ja, maar in m'n kop moet ff de knop omquote:Op maandag 1 november 2010 20:17 schreef Yreal het volgende:
Zolang je hem trekkend houd kan je NIET omlazeren. (of je moet wel heeeeeel hard je best doen)
Ik rijd al te lang zonder ABS om met ABS te "durven" doorknijpen.quote:Op dinsdag 2 november 2010 09:16 schreef CocaColaLight het volgende:
Oh bert, om terug te komen op het abs verhaal van laatst, het is me gelukt gister avond om hem voor in de abs te krijgen. Ja ik geef toe het was met de noodstop en het was ietwat vochtig
quote:Oeps. Toch wel. Nu hopen dat ie nog steeds waterdicht isOp maandag 25 oktober 2010 18:43 schreef Anne het volgende:
[..]
Nee. Mijn jas is omhoog gekropen tijdens het vallen, denk ik.
Aan mijn jas is volgens mij niks te zien.
Nou sorry maar het was verdomd lastigquote:
Thanks!quote:
Tijd van het jaar he!quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:26 schreef oshiro het volgende:
[..]
Nou sorry maar het was verdomd lastig
Kreeg alles voor m'n kiezen: regen, bladeren op de weg, file, school die uitging met mensen die nergens naar kijken, idiote mensen op de snelweg, geluid dat uitviel.
Ben blij dat het erop zit.
[..]
Thanks!
Ik heb zelf enkel crossmotoren, motor weet ik nog niet. Maar ik mag op de NX250 van m'n pa rijden, die heb ik samen met hem verbouwd van allroad naar supermotardquote:Op dinsdag 2 november 2010 19:32 schreef Blackviper het volgende:
[..]
Tijd van het jaar he!
Heb je al een bike? en gewoon door blijven rijden he!
27 lessen avd?? O dear..quote:Op woensdag 3 november 2010 13:57 schreef Dekatria het volgende:
Vandaag halve draai, en begonnen met achtje. Deed ook een dame mee die haar 27ste les deed - kwam ik, met m'n derde les... na de halve draai wat kramp in de rechterhand, maar het achtje ging verbazingwekkend goed voor de eerste keer. Enkel bij de eerste halve draai wat teveel ruimte nodig nog - de rest is allemaal al binnen de pilonnen. Het smijten met die motor bij dat overstappen van linksom naar rechts om begon ik al meteen leuk te vinden
Zei m'n medeleerlinge bij aankomst bij de school "Ik heb 27 lessen en het lukt me nog niet, en hij legt 'm in 3 lesson zo ff neer!" Ik wist echt niet wat ik zeggen moest
Hahaha ja, het verbaasde mij eerlijkgezegd ook niet. Vind het zelf wel prettig, heb ik tenminste vertrouwen in het ding waar ik op zitquote:Op woensdag 3 november 2010 14:27 schreef BertV het volgende:
Lesmotoren zijn niet per ongeluk vaak betrouwbare Honda's
Ik lesde 13 jaar geleden, op een toen al oude CB1.
Arme schepsel rijdt nu nog rond als lesmotor.
M'n instructeur schijnt er nu wel achteraan te lopen met een rol-duct-tape voor de afgevallen kappen en lamp-onderdelen.
Rotterdam-Charlois.quote:
Helaas, de motor kan wel degelijk pleuren, ookal houd je m trekkend, zelf ondervonden.quote:Op dinsdag 2 november 2010 08:26 schreef BertV het volgende:
Bij speciale verrichtingen kan er niet veel fout gaan als je blijft kijken naar het punt waar je wil eindigen en je alleen remt met je achterrem.
Zoals Yreal al zei, zolang je er "wat" snelheid in hebt val je niet om.
Die halve tennisballen is nog niet eens zo slecht. Vooral langzame slalom is met grote pionnen knap frustrerend omdat ik het idee heb dat die motor daar nooit tussendoor past.quote:Op woensdag 3 november 2010 20:26 schreef BertV het volgende:
Ik probeer het te visualiseren.
Schuin over een pion en dan van schrik nog een (geheel begrijpelijke) wilde stuurbeweging?
Ik weet dat je bij grip-gebrek het best niks kan doen, kom je vanzelf (of met geluk) weer op een stuk zonder wegmarkering of diesel.
Rechtdoor kun je bijna overal overheen, (IRL: autoband, baksteen) ik heb dat nog nooit afgeschuind geprobeerd.
kan je dat achtje en halve draai niet met halve tennisballen oid oefenen?
Hoe bedoel je, uitwijkoefening met ontkoppelde motor??quote:Op woensdag 3 november 2010 21:53 schreef densmee het volgende:
vanavond weer avd gehad,
noodstop, uitwijkoefening en vertragingsoefening.
noodstop ging wel aardig paar keer de abs flink laten rammelen.
uitwijkoefening ging ook wel goed met gekoppelde motor, ontkoppeld krijg ik het niet voor mekaar.
vertragingsoefening ging ook wel maar 2 keer gedaan en de 2e keer ging wel redelijk
je kan het volgens het cbr en dus mijn instructeur op 2 manieren doen.quote:Op donderdag 4 november 2010 18:27 schreef beantsje het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, uitwijkoefening met ontkoppelde motor??
Nee, geen wilde stuurbeweging gemaakt. Gewoon motor afgeschuind, niet naar de pilon gekeken, alleen kwam ik net niet uit omdat ik de draai eerder niet op de goede plek had ingezet.quote:Op woensdag 3 november 2010 20:26 schreef BertV het volgende:
Ik probeer het te visualiseren.
Schuin over een pion en dan van schrik nog een (geheel begrijpelijke) wilde stuurbeweging?
Ik weet dat je bij grip-gebrek het best niks kan doen, kom je vanzelf (of met geluk) weer op een stuk zonder wegmarkering of diesel.
Rechtdoor kun je bijna overal overheen, (IRL: autoband, baksteen) ik heb dat nog nooit afgeschuind geprobeerd.
kan je dat achtje en halve draai niet met halve tennisballen oid oefenen?
Op zich wel een slimme tactiek van je rijschool.quote:Op donderdag 4 november 2010 18:30 schreef beantsje het volgende:
[..]
Ik moest na die tijd nog expres een paar pionnen overrijden. Ja, dan is de motor recht en voel je het eigenlijk niet eens....
Succes, en veel plezier!quote:Op vrijdag 5 november 2010 22:34 schreef ArnosL het volgende:
Morgen m'n eerste rijles! Ik heb er zin in!
Bullshit.. je achterrem zorgt voor stabiliteit, en dat je achterwiel blijft waar hij hoort te zijn.. heel het motorforum zit vol met van die 'doorgewinterde' zondagcoureurs die iedereen die het wil horen vertellen dat een achterrem maar een nutteloos ding is.. komen ze wel achter als ze ooit eens een keertje in de regen een échte noodstop moeten maken, dan krijg je weer van die 'auwie ik ben op mijn smoel gestuiterd' topicsquote:Op zondag 7 november 2010 10:29 schreef beantsje het volgende:
Met de noodstop gebruik ik de achterrem helemaal niet. Kan je achterwiel ook niet slippen en houdt je voorwiel ook meer grip. Op het examen is dat ook toegestaan. Waarom doe je dat niet?
Als je puur op de voorrem de noodstop doet, kan er eigenlijk niets gebeuren.
nou ja mijn instructeur vertelt ook steeds dat de achterrem niet nodig is, in elk geval niet tijdens de totale opleidingquote:Op zondag 7 november 2010 13:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Bullshit.. je achterrem zorgt voor stabiliteit, en dat je achterwiel blijft waar hij hoort te zijn.. heel het motorforum zit vol met van die 'doorgewinterde' zondagcoureurs die iedereen die het wil horen vertellen dat een achterrem maar een nutteloos ding is.. komen ze wel achter als ze ooit eens een keertje in de regen een échte noodstop moeten maken, dan krijg je weer van die 'auwie ik ben op mijn smoel gestuiterd' topics
Je achterrem zorgt ervoor dat je motor recht blijft; een noodstop zónder achterrem voelt vele malen minder stabiel aan, en op mijn zware allroad, is een noodstop zónder achterrem ook gewoon nog een metertje of 2 langer als met, dus blijf vooral in een motorrijlestopic rondbazuinen dat je het ding niet nodig hebt
Dan is het geen goede instructeur. Je achterrem zorgt voor stabiliteit en je bent beter als als je 'm wel gebruikt. En dan nog dat ie blokkeert, gewoon vasthouden tot je stilstaat.quote:Op zondag 7 november 2010 13:34 schreef densmee het volgende:
[..]
nou ja mijn instructeur vertelt ook steeds dat de achterrem niet nodig is, in elk geval niet tijdens de totale opleiding
ik mag hem natuurlijk wel gebruiken en voor het examen moet ik ook mijn voet op de rem zetten als ik rem omdat het cbr dat wil zien
het is een knmv instructeur en geeft ook veel cursus voor de knmvquote:Op zondag 7 november 2010 14:25 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Dan is het geen goede instructeur. Je achterrem zorgt voor stabiliteit en je bent beter als als je 'm wel gebruikt. En dan nog dat ie blokkeert, gewoon vasthouden tot je stilstaat.
Bij slalom en stapvoets moet je 'm toch juist gebruikenquote:Op zondag 7 november 2010 14:34 schreef densmee het volgende:
[..]
het is een knmv instructeur en geeft ook veel cursus voor de knmv
maar ik bedoel dan wel de achterrem bij afremmen, niet bij stapvoets rijden of bij trage slalom ofzo he
Ik gebruik hem gewoon áltijd, bij normaal vertragen eigenlijk alleen maar, en als we echt gaan rémmen komt voor erbij, die achterrem zit er niet voor JL, en als je je aanleert om alleen je voorrem te gebruiken, kan ik je alvast vertellen dat je dat bij een noodstop ook gaat doen, want die instinctieve beweging met je voet 'zit er gewoon niet in' dan zeg maar ... da's net zoiets als mensen die nooit richting aangeven.. als je je dat automatisme niet van meet af aan aanleert, ga je het later ook niet meer doen..quote:Op zondag 7 november 2010 14:34 schreef densmee het volgende:
[..]
het is een knmv instructeur en geeft ook veel cursus voor de knmv
maar ik bedoel dan wel de achterrem bij afremmen, niet bij stapvoets rijden of bij trage slalom ofzo he
Mijn instructeur is ook een KNMV-instructeur.quote:Op zondag 7 november 2010 15:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik gebruik hem gewoon áltijd, bij normaal vertragen eigenlijk alleen maar, en als we echt gaan rémmen komt voor erbij, die achterrem zit er niet voor JL, en als je je aanleert om alleen je voorrem te gebruiken, kan ik je alvast vertellen dat je dat bij een noodstop ook gaat doen, want die instinctieve beweging met je voet 'zit er gewoon niet in' dan zeg maar ... da's net zoiets als mensen die nooit richting aangeven.. als je je dat automatisme niet van meet af aan aanleert, ga je het later ook niet meer doen..
Het is natuurlijk ieder voor zich, maar als ik een noodstop moet maken, heb ik liever dat het automatisch goed gaat, en geloof me; als je straks een normale verkeersdeelnemer bent, ga je dat nog vaak zat nodig hebben.. mark my words.
Je moet natuurlijk gewoon luisteren naar je instrukteur, ik ventileer mijn mening vanuit een aantal jaren (100.000+km) dagelijkse motorrijervaring; neem ook even in ogenschouw dat de remoefeningen die je met lessen doet in een uitermate gecontroleerde omgeving en met voorbedachten rade plaatsvinden, en meestal in een rechte lijn, in het echie is dat zelden het geval.quote:Op zondag 7 november 2010 18:14 schreef beantsje het volgende:
[..]
Mijn instructeur is ook een KNMV-instructeur.
Echt, bij de noodstop gebruik ik geen achterrem. Wel bij de stopproef en precisiestop.
Heb al AVB-examen gedaan; weliswaar gezakt voor de langzame oefeningen maar de noodstop was zonder achterrem in 1 x goedgekeurd. Examinator doet er dus niet moeilijk over!
En....'t is gewoon veel gemakkelijker! Omdat je achterwiel gegarandeerd blijft draaien, is de motor stabieler. Vanaf mijn eerste noodstop heeft het nog nooit 1 x wankel gevoeld.
Het idee is ook dat je zonder achterrem meer gewicht op je voorwiel krijgt, meer gewicht=meer grip en dus minder kans op blokkeren. Bij een echte noodstop is doseren niet zo eenvoudig, dus in de stress zal je gauw te hard op je achterrem stampen wat veel eerder problemen veroorzaakt, dan een noodstop zonder achterrem.
Overigens ook op deze site erg interessante info hierover:
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/
Tenslotte; een noodstop hoop ik nooit nodig te hebben. Dat is misschien niet haalbaar, maar dat je hem nog 'zat vaak nodig' hebt, hoop ik toch echt niet. Overigens in de auto, met 25 jaar auto-ervaring heb ik ook nog nooit een echte noodstop hoeven maken.
Blijkbaar is de theorie van een site icm de tekst van een ander voor jou betrouwbaarder als wat een ervaren motorrijder je vertelt, ik zeg; doe- en leer jezelf aan wat je goeddunkt, en ik hoop dat je nooit aan me gaat terugdenken terwijl je pleisters staat te plakkenquote:Op zondag 7 november 2010 23:09 schreef beantsje het volgende:
Met alle respect voor al je kilometers; het gaat er natuurlijk om dat je in een noodsituatie in een reflex reageert en dat je daarom juist als beginner iets aanleert dat in die extreme omstandigheden een zo goed mogelijk resultaat oplevert.
In theorie zal de achterrem bij optimaal remgedrag ongetwijfeld wat extra vertraging opleveren maar de praktijk kan anders zijn als in een fractie van een seconde de adrenaline door je aderen giert waardoor je minder gecontroleerd zult reageren. Zeker in geval van de voor de hand liggende reflex om bij slippend achterwiel de voorrem los te laten, waardoor je kostbare remvertraging verspeelt.
Als je de onderbouwing op de door mij eerder genoemde site leest, zit daar zeker iets in.
En dat is dus helemaal in lijn met hoe ik het in de les leer.
Je zult wel kort doen met je remblokken en schijven.quote:Op maandag 8 november 2010 15:07 schreef Ker_Plunk het volgende:
Achterrem, gebruik hem ook 95% van de tijd
Proficiatquote:Op woensdag 10 november 2010 11:39 schreef densmee het volgende:
Gisteren totaal onverwacht maar toch mijn theorie gehaald
Top, zeker al vaker met dit bijltje gehaktquote:Op woensdag 10 november 2010 11:39 schreef densmee het volgende:
Gisteren totaal onverwacht maar toch mijn theorie gehaald
Gefeliciteerd. Het was echt kut weer idd..quote:Op donderdag 11 november 2010 13:06 schreef Henkhimself het volgende:
Net m'n AVB gehaald ondanks het dramatische weer. Binnekort maar even afrijden denk?
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 11 november 2010 13:06 schreef Henkhimself het volgende:
Net m'n AVB gehaald ondanks het dramatische weer. Binnekort maar even afrijden denk?
lol @ nekspieren.quote:Op vrijdag 12 november 2010 10:58 schreef Keuzer het volgende:
Toeren waren inderdaad wel nodig om nog goed mee te komen.. Wind viel opzich nog wel mee.. Concentratie daarentegen wat minder (6 uur op moeten staan..)
ik voelde mijn nekspieren wel xD die er5 heeft geen ruitje...
quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:07 schreef BertV het volgende:
[..]
lol @ nekspieren.
Dat is echt een kwestie van wennen, los van het ruitje. Je hoort ook vaak over lessers met pijn in de polsen!
Ja die polsen...ik had geen pijn maar verloor echt alle kracht en coordinatie naar een paar intensieve lesdagen! inmiddels mijn lesje geleerd en een stapje terug gedaan. Nu gaat het goed, met lesjes van 1,5 uur.quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:07 schreef BertV het volgende:
[..]
lol @ nekspieren.
Dat is echt een kwestie van wennen, los van het ruitje. Je hoort ook vaak over lessers met pijn in de polsen!
Zuidoost Drenthe...het was echt geen doen, als mijn instructeur niet had gebeld, had ik zelf afgebeld.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:03 schreef Keuzer het volgende:
Waar woon jij dat je les vanochtend niet door mocht gaan? Ik heb om 8.00 vanochtene gewoon twee uur lang in eindhoven gelest..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |