Poppejans en Wolf veel succes op het CB, ik ben erg benieuwd naar zijn lengte en gewicht! Niels hoeft pas de week na zijn verjaardag weer (en dan ook prikjesquote:Op maandag 11 oktober 2010 08:51 schreef Twinkly het volgende:
Sorbootje wat een prachtige taarten!!!!!!!![]()
![]()
Heb je ze ingevroren voor morgen of blijven ze wel zo lang goed? Waar heb je de materialen vandaan? Het is marsepein toch?
Wow, morgen is Isabeau gewoon alweer 1 jaar![]()
Ik vraag me af of ik ook emo ga worden op zijn verjaardag, ik ben dat normaal niet zo snel. Maar ik heb af en toe wel een volschietmomentje als we knus saampjes zijn en Niels uit zichzelf gaat knuffelen of heel lief kijkt
![]()
Bedoel je met een stoffen pop een zonnekindpop? Die vind ik mooiIk was ook van plan er een voor Niels verjaardag te maken (een lijs), maar ik kom er niet aan toe.
Marlinde wat leuk dat je er weer bent![]()
Welkom Nikki en Lisa!![]()
Ivan jij lief boekenwurmpieLijsters, brings back memories
![]()
Niels slaapt nog twee keer twee uurEn hij is nog maar net overgegaan naar twee slaapjes. De Slaapkop! En dat terwijl Ivan, toen ze jonger waren, meer sliep dan Niels! Maar Niels wordt nog wel een aantal keer wakker 's nachts, alhoewel dat heel kort en maar half wakker is.
De box staat hier nog zodat we 's morgens even rustig wakker kunnen worden en zodat Niels erin kan als ik moet dweilen of koken ofzo. Omdat hij er maar af en toe in gaat vindt hij het wel interessant daar en is hij meestal wel een tijdje rustigHelaas werkt dat niet zo als ik achter de computer moet werken, dan gaat hij roepen en dat vind ik ook wel logisch.
Asyniur het schema van Niels lijkt heel erg op Harry's schema. 's Morgens krijgt hij eerst borstvoeding, dan een boterham met roomboter en appelstroop, na zijn eerste slaapje fruit en na zijn tweede slaapje brood met margarine en pindakaas. Maar dat betekend wel dat hij vaak pas om 4 uur weer brood krijgt, helaas wil hij na zijn eerste slaapje geen brood (alhoewel ik dat al een tijdje niet meer heb uitgeprobeerd, toch maar weer eens andersom aanbieden!). Dan blijft hij wakker en krijgt hij nog avondeten en volle yoghurt. Om 7 uur gaan we beginnen met in bad doen enzo en om half 8 ligt hij in bed. Het ligt er aan hoe lang hij wakker is, soms biedt ik hem tussendoor nog een keer fruit en een cracotte ofzo aan.
Ik bied normaal geen extra drinken aan en hij drinkt nog voor en na ieder slaapje (als hij dat wil tenminste, vaak ook niet). Af en toe geef ik wel water of sinaasappelsap als hij niet kan of wil drinken. Aangeraden wordt om geen extra drinken aan te bieden tot het eerste jaar als je nog geen afbouwplannen hebt, maar vanaf ongeveer 10 maanden stabiliseert je productie (per moeder verschillend) en dan hoef je niet zo bang te zijn dat je productie daalt als je wat extra drinken aanbiedt.
Als hij een jaar geweest is ga ik 's morgens en voor zijn slaapjes voeden (handig met in slaap vallen) en tussendoor water aanbieden.
Sinds zaterdag klapt Niels (voorzichtig) in zijn handjes bij het liedje "klap eens in je handjes"Het gebaar bij "op je boze bolletje" doet hij al een tijdje en dat doet hij ook spontaan (hoera voor banaanhandjes
)
Hij gaat bij muziek ook direct dansen en als je vraagt of hij gaat dansen gaat hij wiebelen![]()
En hij is gek op manderijntjes! Vannacht had hij erg veel last van een verstopte neus en vastzittende hoest waardoor hij niet kon drinken en slapen, toen heb ik hem water en een manderijntje gegeven en dat manderijntje maakte hem gelukkig weer blij
Wow, heeft ze dat helemaal opgegetenquote:Op maandag 11 oktober 2010 09:53 schreef Sorbootje het volgende:
Hihi kijk maar in het fototopic, dan kun je heel goed zien wat ze van haar taartje vond!
Hohoho ze is morgen pas jarig. Vandaag hebben we de hele dag nog een baby'tjequote:Op maandag 11 oktober 2010 10:12 schreef freecell het volgende:
Isabeau! Alsnog gefeliciteerd!
E tot in het volgende topic![]()
Maar volgens mij is Isabeau echt al aan het dreumestopic toe
quote:Op maandag 11 oktober 2010 10:14 schreef Sorbootje het volgende:
Haha Twinkly... dat komt gewoon doordat Niels ook bijna aan de beurt is!
Hoooooquote:Op maandag 11 oktober 2010 10:14 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Hohoho ze is morgen pas jarig. Vandaag hebben we de hele dag nog een baby'tje![]()
Grappig, Twink, dat had ik precies zo! Bij de geboorte van de dochter van een vriendin heb ik ook gehuild van geluk en bij Lente heb ik geen traan gelaten. Gek he?quote:Op maandag 11 oktober 2010 10:19 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Maar het stomme is dat ik dat altijd bij andermans baby'tjes, waar ik me mee verbonden voel, heb en niet bij mijn eigen. Dan sluit ik me een beetje af. Toen mijn vriendin beviel van haar dochtertje moest ik helemaal huilen van geluk en bij Niels nietMisschien omdat het zo overweldigend is dat het een soort van zelfbescherming is?
![]()
Wat grappig dat Niels nu meer slaapt! Ivan slaapt soms wel ineens langer, vooral tijdens zijn eerste slaapje, maar aan de 4 uur per dag komt hij niet meer. Over het algemeen kan hij nog steeds niet langer dan 2-2,5 wakker blijven op de periode na zijn tweede slaapje na. Dan is hij gerust een uur of 5 wakker. Als we een dag vol indrukken hebben gehad doe ik hem nog wel een derde keer naar bed (althans, dat probeer ik dan even).quote:Op maandag 11 oktober 2010 08:51 schreef Twinkly het volgende:
Niels slaapt nog twee keer twee uurEn hij is nog maar net overgegaan naar twee slaapjes. De Slaapkop! En dat terwijl Ivan, toen ze jonger waren, meer sliep dan Niels! Maar Niels wordt nog wel een aantal keer wakker 's nachts, alhoewel dat heel kort en maar half wakker is.
Op dagen dat Ivan naar mijn schoonouders gaat ging hij altijd in de box omdat mijn lief alleen was en het druk had met andere dingen (douchen, ontbijten). Dat is Ivan nu gewend en ik probeer dat erin te houden. Hij gaat dus ook in de box nu ik er gewoon ben. Soms sputtert hij wel eens tegen en dan krijgt hij een ander speeltje of een speen.quote:De box staat hier nog zodat we 's morgens even rustig wakker kunnen worden en zodat Niels erin kan als ik moet dweilen of koken ofzo. Omdat hij er maar af en toe in gaat vindt hij het wel interessant daar en is hij meestal wel een tijdje rustigHelaas werkt dat niet zo als ik achter de computer moet werken, dan gaat hij roepen en dat vind ik ook wel logisch.
Onze box heeft ook 2 standen. Kun je er niet gewoon gaten bij boren?quote:Op maandag 11 oktober 2010 09:01 schreef Marlinde het volgende:
Claudia: Hoeveel standen heeft je box?
Hier 2 en hij staat nu nog op de hoogste stand, maar Tessa begint zich al op te trekken en hij moet dus nu wel lager, maar ik zou zo graag willen dat hij nog een standje ertussen had.Toch maar eens kijken of er nog iets te koop is zodat hij nog een standje lager kan.
Wat heerlijk dat het zo'n leuke dag was! Ik heb de foto's gezien en het zag er ook heel leuk uit. Alvast veel plezier gewenst voor morgen.quote:Op maandag 11 oktober 2010 09:38 schreef Sorbootje het volgende:
Zo.... na een diepe, diepe slaap (mán wat was ik gesloopt), ben ik er weer!
Het verjaardagsfeestje van Isabeau was superleuk! En niet in de laatste plaats omdat ze er zélf zo van genoot! Wat is het toch een aandachtsmonstertje.
Dat herken ik wel een beetje. Mijn theorie is dat ik op zulke momenten puur aan het beleven ben en niet aan het reflecteren. Het is vaak de reflectie die me geëmotioneerd of nostalgisch maakt (of bang, bijvoorbeeld).quote:Op maandag 11 oktober 2010 10:19 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Maar het stomme is dat ik dat altijd bij andermans baby'tjes, waar ik me mee verbonden voel, heb en niet bij mijn eigen. Dan sluit ik me een beetje af. Toen mijn vriendin beviel van haar dochtertje moest ik helemaal huilen van geluk en bij Niels nietMisschien omdat het zo overweldigend is dat het een soort van zelfbescherming is?
![]()
Weet je dat ik me daar niet eens meer zo druk om kan maken? Als Ivan uit zijn box zou vallen zou dat geen ramp zijn. Hij valt wel vaker en is het inmiddels gewend. Hij voelt nu zoveel robuuster dan een paar maanden geleden! Maar goed, kindjes kunnen natuurlijk wel raar vallen. Dat geldt trouwens niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen. Aan zulke dingen probeer ik maar niet te denken. Voorkomen is nog altijd het beste.quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:18 schreef Lijnloos het volgende:
Ik vond het ook wel effe wennen en soms onhandig dat er geen stand tussen zit, maar achteraf is het wel prima, ben bang dat Minke anders al pogingen zou ondernemen om er uit te klimmen...
Ik geef Leah niks extra's te drinken (alleen heel soms roosvicee laxo met water). Ze eet twee keer brood en 1 keer warm en krijgt daarbij borstvoeding ('s ochtends voor het eten en later op de dag na het eten).quote:Op zondag 10 oktober 2010 20:32 schreef Asyniur het volgende:
Dames die ook nog (volledig) bv geven (Twinkly en Wupwup?), hoe ziet jullie voedingsschema eruit? Wat geven jullie extra erbij te drinken? En wanneer?
Ja, dat was inderdaad niet leuk, jullie hebben het echt wel zwaar gehad en dat realiseerde ik me ook wel hoor, maar het voelde wel heel gek, zeker omdat we qua uitgerekende datum zo weinig scheelde. Maar die ieniminie die ze was is ze zeker niet meer, Evie is echt een leuk, lekker ding!quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:33 schreef Beessie-Jen het volgende:
yeps Evie kwam snel en onverwachts voordringenhaha, maar ik had achteraf liever gehad dat mijn meisje nog een paar weken was blijven zitten hoor... de eerste weken waren namelijk best moeilijk..
(vooral de 1ste 2 in het ziekenhuis waren geen pretje).
aahhhhh lief van jequote:Op maandag 11 oktober 2010 13:45 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Ja, dat was inderdaad niet leuk, jullie hebben het echt wel zwaar gehad en dat realiseerde ik me ook wel hoor, maar het voelde wel heel gek, zeker omdat we qua uitgerekende datum zo weinig scheelde. Maar die ieniminie die ze was is ze zeker niet meer, Evie is echt een leuk, lekker ding!![]()
Gewoon overslaanquote:Op maandag 11 oktober 2010 12:16 schreef Twinkly het volgende:
Ik heb het net geprobeerd, maar hij doet de gebaren niet op commando maar af en toe spontaan wanneer hij in de kinderstoel zit. Ik denk dat hij de gebaren meer met het zitten eten dan met het liedje associeert (en hij kan nog steeds geen "hieperdepiep hoera", hoe moet dat nou op zijn verjaardag!![]()
)
Goed plan. Houd ik die loopwagen lekker zellufquote:Op maandag 11 oktober 2010 14:21 schreef WupWup het volgende:
[..]
Gewoon overslaanOnze kinderen blijven áltijd baby
Oh wat cool, hij is vergelijkbaar van postuur als R dus. Die was 73,5 cm en 9750 gram.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:08 schreef Poppejans het volgende:
Wat knap van R., die oefent dus nu al op zn motoriek!
Vanmorgen CB geweest, weer helemaal goedgekeurd. 9720 gram en 73 cm is hij nu.
Daarna dagje Amsterdam gedaan, meneer was weer superlief en heeft alles eens goed bekeken vanuit de wagen of op de arm.Gewoon een heerlijk dagje
Dat is echt vrijwel hetzelfde!quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:09 schreef Groofsken3 het volgende:
[..]
Oh wat cool, hij is vergelijkbaar van postuur als R dus. Die was 73,5 cm en 9750 gram.
S was met 14 maanden 9,5 kiloquote:Op maandag 11 oktober 2010 20:22 schreef Meimeltje het volgende:
Marlinde, ik ben ook erg benieuwd naar Tessa!
Isabeau heeft een heerlijk verjaardagsfeestje gehad zag ik! En morgen de echte dag, de kleine dreumes!
Wat een beertje is Wolf al! Naja een flink Wolfje dus eigenlijk
En R dus ook, dat wist ik niet eens. Het klinkt ineens zo groot bijna 10 kilo
Ja het blijft zeker bijzonder! Ik blijf toch versteld staan hoe snel sommige ontwikkelingen gaan, ondanks dat ik het al eerder meegemaakt heb.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:35 schreef Groofsken3 het volgende:
Wat is het toch bijzonder hè Meimel, al die eerste dingen weer.
BJ, die is ook leuk zegquote:Op maandag 11 oktober 2010 20:32 schreef Beessie-Jen het volgende:
oooohh Isabeau; leuke lieverd![]()
en ik denk dat Evie deze krijgt van mama op dr verjaardag:
http://www.debabykraam.nl/brands/nino-ideas/top-1.html
![]()
liefffff
die is leukquote:Op maandag 11 oktober 2010 20:32 schreef Beessie-Jen het volgende:
en ik denk dat Evie deze krijgt van mama op dr verjaardag:
http://www.debabykraam.nl/brands/nino-ideas/top-1.html
![]()
liefffff
Donequote:Op maandag 11 oktober 2010 21:10 schreef _NIKKI_ het volgende:
Oja... iemand... mag mijn Lisa in de OP? 10-04-10.
Alvast bedankt!
Oh, ik ren even naar het fototopic. Ben zo benieuwd hoe ze gegroeid isquote:Op maandag 11 oktober 2010 21:26 schreef Marlinde het volgende:
[..]
Done
Fotospam van Tessa in het fototopic
Ach, wat sneu voor Stef! Ivan heeft één keer uitslag gehad toen hij nog geen 6 maanden oud was. De huid lag nog niet open en bloedde ook niet, maar ik vond het al vreselijk. Laten we maar hopen dat Stef er gauw vanaf is.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:23 schreef Incantrix het volgende:
Bij ons is het allemaal wel ok, maar wel een boel aan de hand.. Stef heeft enórme luieruitslag en zijn billen liggen nu dus helemaal open, zó zielig..We denken dat dit wel eens zou kunnen komen door een doorkomend kiesje, maar hij kan zich evengoed 'gewoon' ziek voelen, want er is veel snot en gehoest.. Afgelopen nacht ging het goed, maar de nacht ervoor werd hij regelmatig brullend wakker
We hebben dankzij mijn neef (zijn zoon heeft een aandoening waardoor hij geen pcm mag) wel een homeopatische pijnstiller gevonden die echt werkt, hallelujah!
Voel me altijd rot als ik pcm geef, dit vind ik veel fijner
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder heeft Emma in de aanbieding:
* Groene poep. Veel & vaak
* Rode wangetjes
* Lichte verhoging
* Huilbuien vanuit het niks
* Met vlagen huilen tijdens het drinken
* Flinke bobbels en rode plekken in haar mond
Dit klinkt wel als tandjes toch? Gecorrigeerd is ze nu 5 maanden dus dat moet kunnen dacht ik?A grand adventure has begun.
Hij heeft er al 2 onderin. Deze gingen best snel enzo.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:36 schreef Twinkly het volgende:
Mooie curve Emma!!En dat klinkt echt duidelijk als tandjes Keshet
En Mart, krijg jij soms ook tandjes??
Of een FAAAAAASUUUUUUUUUUUUUHHHquote:
ach gosquote:
ongelooflijk heh, hoe klein ze wasquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:15 schreef Keshet het volgende:
De arts-assistent die Emma haalde moest ook echt zoeken naar haar in mijn baarmoeder. Ik kan me nog heel goed het stukje herinneren dat de gyn schreeuwde 'Ze moet er NU uit!' en dat de AA riep 'Maar ik kan haar niet vinden', inclusief het gegrabbel in m'n buik.
Ongelooflijk, en daar lig je dan. Hoe voelde je je erbij? Had je toen uberhaupt tijd om erbij na te denken of er iets bij te voelen? Het is natuurlijk niet alleen ongelooflijk wat Emma heeft meegemaakt; jullie zijn degenen die het bewust hebben meegemaakt. Wat een ervaring.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:15 schreef Keshet het volgende:
Claudia, ik moet ook regelmatig aan Ivans geboortegewicht denken als ik Emma's gewicht hoor. Ik kan me ook serieus niet voorstellen hoe een volgroeide baby in een buik past en eruit moet, laat staan een die bovengemiddeld is qua gewicht.
De arts-assistent die Emma haalde moest ook echt zoeken naar haar in mijn baarmoeder. Ik kan me nog heel goed het stukje herinneren dat de gyn schreeuwde 'Ze moet er NU uit!' en dat de AA riep 'Maar ik kan haar niet vinden', inclusief het gegrabbel in m'n buik.
Ja, ze verwachten weer een reus! Ik moet het zelf allemaal nog maar zien. Volgende week heb ik geloof ik een groeiecho, daar ben ik wel benieuwd naar.quote:Offtopic maar, is de verwachting dat je meiske ook groot is?
Emma is nog niet zover.quote:
ach, ze komt danwel niet vooruit, ze is keischattig!quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe gaat het nu met Florian Freecell? Is het nog te doen met zijn allergieën?
[ Bericht 22% gewijzigd door Keshet op 12-10-2010 17:10:59 ]A grand adventure has begun.
echt nietquote:
quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 20:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ivans verjaardagscadeautje is vandaag al binnengekomen!Mijn lief is het nu in elkaar aan het zetten.
Een beetje hetzelfde probleem dus, behalve dan dat er geen gekrijs ofzo bij komt bij ons, maar dat hij gewoon niet drinktquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 20:30 schreef wickie het volgende:
Isabeau, heel erg gefeliciteerd met je verjaardag![]()
![]()
Sorboo, gefeliciteerd met je kleine dreumes!![]()
Dan even een klein egopostje.
Mette drinkt al meer dan week heel erg moeilijk. Maar sinds het weekend is het helemaal dramatisch geworden. Haar melkflessen wil ze niet meer (soms krijg ik er de avondfles in, maar dan is dit wel gegeven als ze slaapt), en water/diksap/sap/thee krijg ik er ook maar met moeite in, af en toe een slokje. Ze is ook huileriger en onrustig als ze slaapt (dat zijn we niet van haar gewend). Maar ze heeft geen koorts en is opzich ook nog wel vrolijk en actief. En bizar genoeg eet ze wel erg goed (fruit, brood avondeten en yoghurt). Maar zodra ze een slokje vocht neemt gaat ze helemaal door het lint.
We zijn ook al bij de dokter geweest gisteren en oren en keeltje waren ok, hij zegt dat ze ons aan het uittesten is. Vandaag een goed gesprek gehad op het KDV waar ze zich ook zorgen om haar maken en die zijn er erg stellig van overtuigd dat dit geen uittesten is. Wij zijn ook van mening dat het geen uittesten is.
We zitten echt met ons handen in het haar. Haar luiers worden steeds droger en haar poep steeds harder.
Sorry, moest het even kwijt.. Ik ga maar weer eens verder googlen of ik nog wat handige info kan vinden.
Het klinkt mij in de oren alsof je het werk van je huisarts zit te doen. Ik zou teruggaan of iemand anders zoeken waar ik vertrouwen in had.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 20:30 schreef wickie het volgende:
Isabeau, heel erg gefeliciteerd met je verjaardag![]()
![]()
Sorboo, gefeliciteerd met je kleine dreumes!![]()
Dan even een klein egopostje.
Mette drinkt al meer dan week heel erg moeilijk. Maar sinds het weekend is het helemaal dramatisch geworden. Haar melkflessen wil ze niet meer (soms krijg ik er de avondfles in, maar dan is dit wel gegeven als ze slaapt), en water/diksap/sap/thee krijg ik er ook maar met moeite in, af en toe een slokje. Ze is ook huileriger en onrustig als ze slaapt (dat zijn we niet van haar gewend). Maar ze heeft geen koorts en is opzich ook nog wel vrolijk en actief. En bizar genoeg eet ze wel erg goed (fruit, brood avondeten en yoghurt). Maar zodra ze een slokje vocht neemt gaat ze helemaal door het lint.
We zijn ook al bij de dokter geweest gisteren en oren en keeltje waren ok, hij zegt dat ze ons aan het uittesten is. Vandaag een goed gesprek gehad op het KDV waar ze zich ook zorgen om haar maken en die zijn er erg stellig van overtuigd dat dit geen uittesten is. Wij zijn ook van mening dat het geen uittesten is.
We zitten echt met ons handen in het haar. Haar luiers worden steeds droger en haar poep steeds harder.
Sorry, moest het even kwijt.. Ik ga maar weer eens verder googlen of ik nog wat handige info kan vinden.
Karin, dank je voor je reactie, ik ga de fruit morgen een beetje aanlengen. Ze hadden dit vandaag ook op het KDV gedaan. Ook heeft ze daar nog een fruithap extra gehad. Ik ga morgenvroeg ook pap proberen ipv een fles.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 21:10 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Wickie, ik heb dat probleem met Lars ook gehad, dat hij niet wilde drinken en harde keutels had.
Het CB adviseerde mij om vaker per dag fruit te gaan geven omdat daar vocht in zit, aanlengen met appelsap (laxerend, meer nog als sinaasappelsap) en door het warm eten een scheutje puur braadvet doen om de ontlasting zachter te maken.
Misschien kun je wat met deze tips.
Ik heb Lars wel steeds drinken aangeboden, hij lust echt geen appelsap of roosvicee oid, hij drinkt nu ranja. Wel waterig. Inmiddels drinkt hij zelf uit zijn flesje (met handvaten eraan) Inmiddels drinkt hij goed.
Ik ben blij dat je ernaar vraagt, want anders had ik er geen foto's van gemaakt!quote:
Haha, ja, ik weet ook niet zo goed waar het door komt. Misschien komt het doordat ik al een behoorlijke tijd het gevoel heb geen baby meer te hebben. Hij is zo'n ontzettend dreumesje aan het worden.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 21:13 schreef Ssserpente het volgende:
Nu Ivan nog! Wij jij zegt, Claudia, het lijkt bij Ivan wel erg langzaam te gaan.
Wat is ie tof, te gek, gaaf, geweldig!!!!quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 21:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben blij dat je ernaar vraagt, want anders had ik er geen foto's van gemaakt!
[ afbeelding ]
Het in elkaar zetten ging gepaard met een hoop gezucht en gesteun.
[ afbeelding ]
Tadaa, met helm!
Nu nog een maand en een dag wachten.
Ik geloof dat ik de enige moeder ben die het helemaal niet erg vindt dat haar kind 1 jaar wordt.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 21:51 schreef leonieke het volgende:
Maar toegegeven, ik ben zo blij dat het nog zo ver af isWel een leuke fiets (of mag ik dit geen fiets noemen en moet ik nu mijn mond gaan spoelen
)
Twee weken, en toen was het van het ene op het andere moment voorbij. Ik heb vanalles geprobeerd: flink smeren, helemaal niet smeren, geen doekjes meer gebruiken maar deppen met een washandje, maïzena, luchten. Dat hielp uiteindelijk allemaal niet echt.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 21:56 schreef Incantrix het volgende:
Claudia, thnxIk hoop het ook, dit is écht heel naar
Heeft Ivan lang last gehad van die uitslag?
Nee hoor, los van een beetje weemoedige gevoelens vind ik het fantastisch!quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 21:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik de enige moeder ben die het helemaal niet erg vindt dat haar kind 1 jaar wordt.![]()
Niet zulke vertederende dingen zeggen joh, ik voel weer een rammelgevoel opkomen...quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:14 schreef Claudia_x het volgende:
En het is nu al zo gezellig! Dan ben ik met Ivan aan het stoeien, schreeuwt hij heel hard in de buurt van mijn buik en voel ik een paar harde schoppen.Ik vind het een bijzonder idee dat de baby al stemmen hoort en een van die stemmen van haar grote broer is.
Ben verder niet bijgelezen maar misschien eens PM-en naar evenstar? Want die had laatst een klein sneu meisje met pijn die ook geen gewone pijnstillers mag en misschien mag ze die dan wel...quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:23 schreef Incantrix het volgende:
Bij ons is het allemaal wel ok, maar wel een boel aan de hand.. Stef heeft enórme luieruitslag en zijn billen liggen nu dus helemaal open, zó zielig..We denken dat dit wel eens zou kunnen komen door een doorkomend kiesje, maar hij kan zich evengoed 'gewoon' ziek voelen, want er is veel snot en gehoest.. Afgelopen nacht ging het goed, maar de nacht ervoor werd hij regelmatig brullend wakker
We hebben dankzij mijn neef (zijn zoon heeft een aandoening waardoor hij geen pcm mag) wel een homeopatische pijnstiller gevonden die echt werkt, hallelujah!
Voel me altijd rot als ik pcm geef, dit vind ik veel fijner
DA drogist, staan achter de toonbank. Dus gewoon even vragenquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:40 schreef Twinkly het volgende:
Niels heeft overdag niet echt last van de verkoudheid, 's nachts des te meer. Vannacht heb ik een tijd met hem in de badkamer gezeten om te stomen, daarna heeft hij gelukkig nog wel weer even geslapen.
Zo'n neusuitzuiggeval kon ik bij de apotheken hier in de buurt niet vinden trouwens, waar heb jij de jouwe vandaan Asy? Gewoon bij de drogist? Daar zie ik alleen neuspeertjes
Er zitten al 2 dopjes bij het ding zelf. Ik heb nooit de aanvullende dopjes gekocht. Iemand hier (Sorbo/Ssserpente) gaf als tip: uitwassen en dat heb ik ook steeds gedaan eigenlijkquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 09:03 schreef Lijnloos het volgende:
Twinkly, dat zuigding kun je gewoon bij de drogist halen (etos, da, etc...). Zit in 2 verpakkingen, 1 met het zuigding en 1 verpakking met opzetstukjes... liggen bij de otrivin dingen (is ook van otrivin).
Ik had de fiets al een keer in een kinderwinkel bij ons in de buurt gezien, maar ik heb hem online besteld via Hoplakee. Daar was de fiets niet alleen het goedkoopst, maar ze rekenden ook geen verzendkosten en deden er gratis een helmpje bij. Zondag besteld, dinsdag in huis, keurig verpakt. Ik ben dus dik tevreden!quote:Op woensdag 13 oktober 2010 08:12 schreef Lijnloos het volgende:
Oh ja, Claudia... Wat een geweldige (loop)fiets is dat! Ik zou echt niet kunnen wachten om Ivan erop te zien rond crossen... wat een tof gezicht meot dat zijn... Mag ik vragen waar je hem vandaan hebt? Ben nog beetje aan het orienteren voor een verlanglijstje voor Minke (Sinterklaas, verjaardag, kerst)...
Oh, heet dat zo! Klinkt wel logisch inderdaadquote:Op woensdag 13 oktober 2010 09:37 schreef freecell het volgende:
HahahaDat heet kekkeren toch? Maar het klinkt inderdaadals lachen
Florian kan inmiddels behoorlijk snel en onze kat voelt zich niet meer veiligDan hoor je ineens MAUAUAUAW!
Hangt Florian aan een staart
De familie koopt nu gezamenlijk het loopbakfietsjequote:Op woensdag 13 oktober 2010 09:42 schreef Claudia_x het volgende:
Jullie kat kan lachen?Lief zijn zulke momenten, he? Ik ben zo benieuwd hoe Niels inmiddels is. Misschien is het een idee als we binnenkort een keertje bij jullie langskomen? Kun je de familie niet gezamenlijk een wishbonebike laten kopen?
Ja!quote:Ivan is trouwens dol op schilderijen. Hebben jullie kindjes dat ook? Hij gaat de hele dag wijzend door het huis: "Die! Die! Die!". Vooral bij mijn schoonouders hangen veel schilderijen en daar is hij erg door gebiologeerd. Als zijn vader hem afzet en hij het snikken in begint te zetten, dan kijkt mijn schoonmoeder met hem naar een schilderij naast de voordeur en is alles weer oké. Hij heeft het ook meteen door als ergens een ander schilderij hangt.
Ik ben nog naar taarten aan het zoeken. Ik heb voor mijn cheesecake een heel makkelijke en lekkere bodem: digestive biscuits heel fijn malen, opwarmen met een beetje boter, in een vorm drukken en heel even in de koelkast laten staan. Het zijn alleen geen volkoren koekjes.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:08 schreef Twinkly het volgende:
Claudia welk recept voor kwarktaart ga jij gebruiken voor Ivan? Ik zoek nog een lekkere bodem ipv lange vingers. Er komen in ieder geval wel mandarijntjes op, die hebben de smaaktest doorstaan![]()
Ivan zegt dat "eh!" ook! Het betekent dat hij iets wil. Als ik bijvoorbeeld een spel met hem speel en hij zegt "eh!" dan wil hij nog een keer. Als hij naar zijn beker wijst en "eh!" zegt dan wil hij een slokje water. Hij doet me op die momenten erg aan Cartman denken, zo'n bol, bazig mannetje.quote:Hebben jullie kindjes ook lievelingsliedjes? Niels wordt helemaal blij van "Alle eendjes zwemmen in het water" en "Met de vingertjes" die laatste doe ik net wat andersAls het liedje afgelopen is roept hij "eh!", wat nog een keer betekend. Als ik daar niet naar luister gaat hij net doen of hij heel zielig huilt
\quote:Op woensdag 13 oktober 2010 15:59 schreef ymme het volgende:
Heb straks in de mond van Mart mogen kijken
Boven in is het aardig 'wit'. Net of er nog maar een heel klein beetje tandvlees overheen zit. Bij toch wel z'n 4 tanden. Je kon altijd al wel de tanden erdoor heen zien. Maar dit nog nooit zo overduidelijk.
Is dit een teken dat z'n boven tanden doorkomen? Vind het wel sneu als er 4 ineens doorkomen.
Maar denk toch dat dit dan wel het geval is. Arm jong.
Oh, maar ik zal er wel naar uitkijken, denk ik, eens het zover is, maar nu staat er nog zoveel te gebeuren qua veranderingen waardoor het nog lang mag duren zodat ik van alles lang kan genietenquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 21:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik de enige moeder ben die het helemaal niet erg vindt dat haar kind 1 jaar wordt.Wat hebben jullie gekocht.? (En je mag het een fiets noemen! Het is een loopfiets.)
BJ, nog zo'n naar bericht.
De kinderen van mijn schoonbroer kregen dit ook altijd. Ik zie ook niet in waarom Thomas dat zou moeten krijgen (omwille van de suiker). Een cracotte of een rijstkoek zal hij kunnen krijgen, maar lange vingers zijn volgens mij niet nodig (al sabbelen kinderen er blijkbaar wel graag op).quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:21 schreef ymme het volgende:
Even jullie mening:
Wat vinden jullie van lange vingers en kinderen onder de 1 jaar?
Overal waar we komen vragen ze of Mart een lange vinger mag. En ik heb zo iets van, uh nee liever niet want daar zit toch pure suiker op? Maar dan wordt ik wel zo gek aangekeken. Vroeger kregen ze niets anders.....
Tijden veranderen. *haalt schouders op*quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:21 schreef ymme het volgende:
Even jullie mening:
Wat vinden jullie van lange vingers en kinderen onder de 1 jaar?
Overal waar we komen vragen ze of Mart een lange vinger mag. En ik heb zo iets van, uh nee liever niet want daar zit toch pure suiker op? Maar dan wordt ik wel zo gek aangekeken. Vroeger kregen ze niets anders.....
het is voor jullie allebei fijnquote:Op woensdag 13 oktober 2010 19:39 schreef Marlinde het volgende:
Dankjullie
Ik gebruik inderdaad regelmatig een draagdoek, een hele goede Simmu, dankje! Zelf niet aan gedacht om die dan mee te nemen
Fok!wet: vandaag tandje 7 gesignaleerd!quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 20:19 schreef Aoraki het volgende:
Keshet, het klinkt wel allemaal als tandjes, maar je weet het pas zeker als ze er zijn, achteraf dus.
Thomas had na 6 maanden zijn eerste 2, paar weken later 4 erbij. Maar nu al een hele tijd niks nieuws. Elke keer denk ik als hij dunne ontlasting en rode wangen heeft dat er meer aankomt, maar tot nu toe nog steeds niks.
Ze is hartstikke leuk, maar het lachen wat ze hier doet is voor meer dan de helft nepquote:Op woensdag 13 oktober 2010 19:55 schreef Ssserpente het volgende:
Webkim, dat stukje over snoepen zou ik zo zelf geschreven kunnen hebben. Van begin tot eind mee eens.![]()
R. wat knap! En grappig! En wat is Stella een leuke meid, zeg.
Superknap van R zeg!quote:Op woensdag 13 oktober 2010 20:09 schreef Groofsken3 het volgende:
[..]
Ze is hartstikke leuk, maar het lachen wat ze hier doet is voor meer dan de helft nep.
Banaan staat van alle fruitsoorten vrij hoog op de glycemische index. Ik wil dat er een goede balans is met andere fruitsoorten en daarom zie ik liever niet dat Ivan elke dag banaan krijgt. Dat gebeurt namelijk wel vaak uit gemakzucht: een banaan is altijd verkrijgbaar, altijd lekker (mits rijp), goed houdbaar, makkelijk mee te nemen en makkelijk om op te eten.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 08:20 schreef leonieke het volgende:
Claudia, waarom banaan? Dat zit toch in de standaard fruitpap?
Wat zielig.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 07:50 schreef Twinkly het volgende:
Pff, wat een nacht weerNiels had zo'n last van hoesten dat we bijna niet geslapen hebben. Vanmorgen zat zijn neus ook weer helemaal vol snot en hebben we die twee man sterk uitgezogen, wat een drama! Hij was nog een half uur daarna helemaal overstuur
Ik weet niet wat erger is, een volle neus of het uitzuigen... ik heb de neiging het nooit meer te doen!
Ik merk wel dat hij viezere bekkies blijft trekken bij de volle yoghurt van Campina, dan dat hij deed bij de magere biologische yoghurt.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 07:37 schreef Claudia_x het volgende:
Asyniur: er zitten grote verschillen in verschillende merken yoghurt. Ik heb gemerkt dat zelfs bij volle yoghurt de ene soort waterig en zurig kan zijn terwijl de andere soort vol en romig smaakt. Ivan vindt de minder zure varianten lekkerder, al eet hij de zure varianten ook wel (maar trekt er dan inderdaad gekke bekken bij).
Ik vind het van mezelf al heel wat dat ik Ivan druiven geef en niet moeilijk doe over hoe vaak hij banaan krijgt. Als het aan mij zou liggen zouden we nog strikter met zijn eten omgaan.
Ik dacht dat je baby's/kinderen het liefst volle produkten moet geven ivm de vitaminen die in vet bewaard worden?quote:Op donderdag 14 oktober 2010 07:50 schreef Twinkly het volgende:
Van de magere yoghurt vind ik de biologische van AH de lekkerste, die is heel mild en wat dikkerVan de volle yoghurt weet ik het niet, we geven gewoon de goedkoopste. Het eerste hapje kijkt hij altijd bedenkelijk, maar volgens mij houdt hij wel van zuur.
Pff, wat een nacht weerNiels had zo'n last van hoesten dat we bijna niet geslapen hebben. Vanmorgen zat zijn neus ook weer helemaal vol snot en hebben we die twee man sterk uitgezogen, wat een drama! Hij was nog een half uur daarna helemaal overstuur
Ik weet niet wat erger is, een volle neus of het uitzuigen... ik heb de neiging het nooit meer te doen!
Hij kon niet drinken door een volle neus, maar na het uitzuigen was hij zo overstuur (echt een half uur snikken en ons bang aankijken) dat hij nog niet wilde drinken. Dan had ik net zo goed even kunnen wachten tot na de neusspray het snot er vanzelf uitliep. Op youtube staat een filmpje van een ontspannen baby waarbij de neus uitgezogen wordt terwijl er een rustgevend liedje klinktquote:Op donderdag 14 oktober 2010 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat zielig.Als het zo'n drama voor hem is en als hij er weinig baat bij heeft dan zou ik er ook niet nog een keer mee aan de slag gaan.
Ik herken er een beetje het drama in dat we hebben gehad om onze oude, zieke kat pilletjes te geven. Uiteindelijk hebben we besloten hem die stress niet meer aan te willen doen.
klopt.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 08:52 schreef Claudia_x het volgende:
Ik maakte uit de posting van Twinkly op dat ze gewoon de goedkoopste volle yoghurt geeft, maar ik kan ernaast zitten. Ik heb voor mezelf trouwens een heel zachte, vrij vol smakende magere yoghurt. Ik vind een zure smaak niet zo erg, maar ik gruwel van dunne yoghurt.
Ooh, dan had ik het verkeerd gelezenquote:Op donderdag 14 oktober 2010 08:58 schreef Twinkly het volgende:
[..]
klopt.
En same here met dunne yoghurt, brr. Voor mezelf koop ik die AH biologische magere yoghurt.
Wat een verschil kan een bacteriecultuur maken zeg!
lol, biologische bacteriën![]()
Geen idee dusquote:Op donderdag 14 oktober 2010 09:45 schreef Twinkly het volgende:
Wat vervelend Leonieke. Wat voor alternatief zou je hem dan kunnen geven in plaats van de fles? Hij moet toch wel melk binnen krijgen?
Of idd, een boterham in de autoquote:Lijnloos misschien kun je dan in plaats van een boterham pap geven? Of gaat dat niet sneller bij Minke? Of desnoods in de auto een boterham uit het vuistje...
Herkenbaar dat alles drama is in de buurt van de neus. Neus afvegen mag ik ook niet, maar dat zal toch moeten![]()
Graag gedaanquote:Op donderdag 14 oktober 2010 09:47 schreef Lijnloos het volgende:
oh ja... dat kan natuurlijk ook bij het kdv misschien...had ik nog niet echt over nagedacht. Ze krijgt tussen de middag daar ook altijd een boterham, dus misschien kan dat ook wel 's ochtends. Maar eens navragen. Tnx Leo!
Dat lijkt me een prima oplossing. Ivan werkt heel makkelijk een fles en boterham achter elkaar weg, maar niet alle kinderen zijn zo. Wat Twinkly zegt is ook een prima oplossing, namelijk om pap te geven. Dan krijgt ze melk en granen tegelijkertijd en dat kost minder tijd.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 09:47 schreef Lijnloos het volgende:
oh ja... dat kan natuurlijk ook bij het kdv misschien...had ik nog niet echt over nagedacht. Ze krijgt tussen de middag daar ook altijd een boterham, dus misschien kan dat ook wel 's ochtends. Maar eens navragen. Tnx Leo!
Nu gaat iedereen zich ineens druk maken.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 11:14 schreef Incantrix het volgende:
Claudia, ik ben echt een wicht hoor, maar wat is er mis met druiven? Zitten daar teveel suikers in ofzo?
Zo doe ik het ook. Hij verkleurt ook een beetje richting geel en gaat iets zoeter ruiken, maar het drukken naast het steeltje is het duidelijkst.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 13:59 schreef Claudia_x het volgende:
Je weet of een peer rijp is door te voelen of hij heel hard of een beetje zacht is, Vlindur. Ik heb begrepen dat je dat het beste kunt doen op de plek naast het steeltje. Zo doe ik dat met meloen ook, trouwens. Ik voel bij de navel of de schil wat meegeeft.
Jaquote:Op donderdag 14 oktober 2010 14:54 schreef Poppejans het volgende:
Twinklyvoor de rotnacht, wat zielig dat het neus uit zuigen ZO'N strijd was, ik zou het dan niet eens meer doen en het laten bij een spray.
Nog een weekje, dan is je kleine man baby-afgaat nou wel heel hard
nee hoor. eigenlijk is het extra schepje ook helemaal niet nodig. probeer wel extra drinken aan te bieden, maar wat niet wil, dat wil gewoon niet. eten en drinken opdringen bij kindjes werkt enkel averechtsquote:Op donderdag 14 oktober 2010 14:10 schreef ymme het volgende:
Mart eet op het moment echt slecht.
Fruit 3 happen en mond gaat dicht en echt niet meer open. Brood 2 happen en met avondeten 4 of 5 happen.
Denk dat dit te maken heeft met zijn tanden ofzo. Ik doe hierdoor maar een extra schepje voeding in zijn laaste fles. Hij krijgt er overigens nog maar 3 op een dag. En zelfd die gaan meestal niet helemaal op.
Daarom nu maar begonnen 's ochtends met pap via een lepel.
Is dit allemaal niet te weinig?
Hmm, bij ons is dat makkelijker. Mijn man is namelijk eerder thuis en die begint met koken. Ik haal Harry op bij opa en oma als ik klaar ben met werken en ben dan rond 17:15u thuis. Soms is hij dan ook wel moe hoor (niet geslapen bij opa en oma). Dan leg ik hem eerst nog in bed. Dan eet hij dan een keertje wat later.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 20:04 schreef octopussy het volgende:
Asy, dat van het ontbijt heb ik niet zo omdat Hannah om 9 uur op het KDV eten krijgt en thuis ook rond die tijd ontbijt. Ik heb eerder problemen met het avondeten. We zijn om 18.00 uur allemaal thuis en dan is Hannah al best moe. Ik wil graag dat ze met ons aan tafel eet, maar voordat het eten op tafel staat is het meestal 19.00 uur en dan gaat ze dreinen omdat ze te moe is. Ze eet dan ook niet goed. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet oplossen.
Ik heb geen idee. Ons maakt het ook echt niks uit. Ik vroeg het me alleen af.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 20:02 schreef Groofsken3 het volgende:
Ach Asyniur, dat doen toch zoveel jongetjes? Ik weet niet beter dan dat de meeste jongetjes dat (gaan) doen. De mijne nog niet echt, soms een beetje per ongeluk.
Het zijn de druiven die het hem doen.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 20:25 schreef Claudia_x het volgende:
Ivan is 76cm lang. Daarmee zit hij keurig net iets boven het gemiddelde. Eigenlijk is alleen zijn gewicht explosief toegenomen. Dat vind ik heel maf, want hij beweegt veel en krijgt volgens mij normale hoeveelheden binnen op een dag (hooguit 500 ml melk, 2 boterhammen, fruithap, avondeten en nog een tussendoortje zoals een soepstengel of soms een extra boterham). It's a mystery!
Haha, en de bananen.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 20:27 schreef Groofsken3 het volgende:
[..]
Het zijn de druiven die het hem doen.
Ik moest lachen, sorry...quote:Op donderdag 14 oktober 2010 20:32 schreef Claudia_x het volgende:
Asyniur, Ivan heeft zijn piemeltje (nog) helemaal niet ontdekt. Vandaag heeft hij wel mijn navel ontdekt. En dat deed zéér.![]()
Zolang hij nog zoveel melk drinkt, is het niet echt een probleem denk ik (al begrijp ik heel goed dat je je zorgen maaktquote:Op donderdag 14 oktober 2010 14:10 schreef ymme het volgende:
Mart eet op het moment echt slecht.
Fruit 3 happen en mond gaat dicht en echt niet meer open. Brood 2 happen en met avondeten 4 of 5 happen.
Denk dat dit te maken heeft met zijn tanden ofzo. Ik doe hierdoor maar een extra schepje voeding in zijn laaste fles. Hij krijgt er overigens nog maar 3 op een dag. En zelfd die gaan meestal niet helemaal op.
Daarom nu maar begonnen 's ochtends met pap via een lepel.
Is dit allemaal niet te weinig?
Je hebt toch niks te doenquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 09:45 schreef freecell het volgende:
Dokter gebeld, om 2 uur een afspraakWelja.
quote:
Oh, dat vind ik best een goede verklaring! Het klopt namelijk, er zitten minder onverteerde stukken in zijn voeding. Een ander punt is dat we hem tegenwoordig 's avonds structureel eten voeren in plaats van zelf te laten eten. Dat is een soort luiheid geworden. Ik denk dat hij daardoor meer naar binnen krijgt. We willen hem zo langzamerhand zelf met de pot mee laten eten, dus misschien eet hij dan wat minder zonder minder verzadigd te zijn.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 10:04 schreef Twinkly het volgende:
Claudia, wat een beertje is Ivan!De enige verklaring voor de gewichtstoename die ik kan bedenken is dat hij, nu hij wat ouder is, zijn voeding beter kan verteren en verwerken. Merk je het ook aan zijn luiers dat er minder "hele" stukken inzitten? Zijn eetpatroon is gelijk aan dat van Niels. Ik ben benieuwd naar Niels' curve over twee weken
die heeft overigens erg smerige luiers de laatste tijd
![]()
Waar blijven de nieuwe foto's van Ivan?![]()
Ivan vindt het op zich prima. Ik heb zelfs het idee dat hij tandpasta lekker vindt. Wel is het poetsen de laatste tijd moeilijker geworden doordat hij inderdaad steeds zijn tong over zijn tanden schuift. Ik heb geen tips voor je, want ik merk dat ik Ivan de laatste tijd steeds vaker in een soort houdgreep neem en dat vind ik zelf eigenlijk ook niet prettig.quote:Over tanden gesproken. Is bij jullie tandenpoetsen ook zo'n moeilijke klus?
Even inbreken, maar vitamine D haal je toch niet uit voeding maar uit dag-/zonlicht?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 10:33 schreef Claudia_x het volgende:
Nog een positief bericht over het consultatiebureau: de arts zei uit zichzelf dat we na 1 jaar op halfvolle melk over konden stappen. Mijn vriend vroeg of opvolgmelk ook oké was, en toen zei ze dat het niet nodig was, dat je vitamine D erbij kunt geven (maar dat dat ook niet echt nodig is als de voeding verder goed zit), dat opvolgmelk over het algemeen iets zoeter smaakt en dat er commerciële belangen mee gemoeid zijn. Ze is echt zoveel beter dan onze wijkverpleegkundige.
Ja, zo dus! Echt meer volwassen poep en het stinkt vaker echt "volwassen"quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 10:55 schreef Aoraki het volgende:
Smerige luiers, check!
Er is inderdaad een groot verschil van ontlasting nu, en toen we net met bijvoeding begonnen. Er zitten nu bijna geen stukjes meer in. Maar de luieremmer stinkt wel veel meer en eerder dan voorheen
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |