Waarom zou je geforceerd geld gaan uitgeven?quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:01 schreef De_Groentenboer het volgende:
Ik zou zelf een gulden-middenweg kiezen, je spaart nu wel erg veel. Ontspanning en vermaak is ook erg belangrijk.
Maar gezien het feit dat je al een gezonde basis opgebouwd hebt, zou ik wat minder in de maand gaan sparen en iets meer uitgeven.
Nou ja, geforceerd.. wat is de fun om elke maand al je geld op een spaarrekening te zetten zodat je het wellicht ooit kan gebruiken. Leven an sich is ook belangrijk.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:02 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Waarom zou je geforceerd geld gaan uitgeven?
Precies.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:04 schreef De_Groentenboer het volgende:
Maar dat is slechts mijn persoonlijke visie, hé.
Ik verdien zo'n beetje hetzelfde maar spaar ¤250,- in de maand. Waar woon je in en doe je uberhaupt wel eens iets leuks?quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:04 schreef mark_dabomb het volgende:
ik verdien ongeveer 2k netto, vriendin 1400. Doel van dit topic is om te bekijken of ik niet te zunig ben en wat meer uit moet gevenIk zie graag een indicatie van leeftijdsgenoten.
Ik stort zelf 700 p/m op de gezamenlijke rekening, 150 sparen, 100 zorgverzekering, 200 auto's dus feitelijk heb ik 850 euro per maand 'over'. Spaarsaldo ligt momenteel tussen de 30 en 40k.
30 à 40k spaarsaldo?quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:04 schreef mark_dabomb het volgende:
ik verdien ongeveer 2k netto, vriendin 1400. Doel van dit topic is om te bekijken of ik niet te zunig ben en wat meer uit moet gevenIk zie graag een indicatie van leeftijdsgenoten.
Ik stort zelf 700 p/m op de gezamenlijke rekening, 150 sparen, 100 zorgverzekering, 200 auto's dus feitelijk heb ik 850 euro per maand 'over'. Spaarsaldo ligt momenteel tussen de 30 en 40k.
Hoezo is dat 'sick'?quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:06 schreef Socios het volgende:
Ik verdien per maand minder dan dat jij per maand ´over´ hebt. Sick hoor.
Och, die 1,2% is toch nog vaak minder dan de rente die je erover krijgt.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:09 schreef banapples het volgende:
Trouwens, voor 2 personen is 40k de max. Daarboven moet je er belasting over gaan betalen.
Dan blijft de vraag staan, heb je het gevoel dat je iets tekort komt of dat je soms dingen laat omdat je liever spaart? Als het antwoord op beiden vragen nee is, lekker doorsparen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:10 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik huur samen met vriendin een huis. Daar is die 700 eur pm voor, zij stort ook (maar iets minder), daar betalen we ook GWL en internet van. Ik ben elk weekend drukbezet met sociale afspraken dus daarover geen klagen. Ik spaar in principe niet om een huis te kopen (want daar sluit ik wel een hypotheek voor af), ik ga niet verbouwen en woon in Gelderland in een prima nieuwbouw appartement van 90m2.
Gefeliciteerd dan maar!quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:10 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik huur samen met vriendin een huis. Daar is die 700 eur pm voor, zij stort ook (maar iets minder), daar betalen we ook GWL en internet van. Ik ben elk weekend drukbezet met sociale afspraken dus daarover geen klagen. Ik spaar in principe niet om een huis te kopen (want daar sluit ik wel een hypotheek voor af), ik ga niet verbouwen en woon in Gelderland in een prima nieuwbouw appartement van 90m2.
En wat is jullie leeftijd?quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:16 schreef RPG het volgende:
we zetten aan begin van de maand alles wat boven de 2500 euro de rekening staat op de spaar rekening (wat vaak rond de 1000/1500 euro is). Dan hebben we daarna 2500 over voor rekeningen en leuke dingen doen per maand.
Mijn vriendin en ik verdienen samen tussen de 3500/4000 netto per maand.
Heel 'simpel', de goede studie kiezen en de juiste mensen kennen en dan in korte tijd laten zien wat je kan.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:18 schreef Socios het volgende:
Hoe verdienen jullie allemaal zoveel geld?
Ja dat is behoorlijk hoog, echter wanneer je een koophuis gaat kopen over een paar jaar kan je die dan wel heel leuk aankleden of door eigen inleg kan je hypotheek een stuk omlaag, wat weer scheelt in de maandelijkse kosten.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:16 schreef mark_dabomb het volgende:
2k is inderdaad fijn en ben ik onwijs blij mee. Ik begrijp dus goed dat het merendeel het bedrag wat ik spaar en heb gespaard extreem hoog is voor mijn leeftijd?
Dan moet je misschien toch eens gewoon wat uitgeven (ik ken het ook, ik ben student met een flinke spaarrekening en ik laat ook wel eens wat schieten waar ik dan later spijt van heb) je hoeft het natuurlijk niet te overdrijven, maar misschien toch eens die grotere TV of die die broek die je wel erg mooi vond (om maar een voorbeeld te geven).quote:Dennis101, Ik laat inderdaad wel is dingen omdat ik liever spaar maar heb bijvoorbeeld een prima gevulde kledingkast, nieuwe meubels, nieuwe tv, geluidsinstallatie, we hebben 3 auto's voor de deur (1 oldtimer). In de toekomst is een koophuis zeker ter sprake (over 2-4 jaar) en allicht ook wel kinderen.
1 auto is een oldtimer (dus 44 euro per jaar verzekering, that's it), andere is een kleintje. Vriendin betaalt haar eigen auto en bijbehorende lasten. Gaan beiden met de fiets naar het werk dus auto's worden niet vaak gebruikt.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:18 schreef Noisiv het volgende:
200 euro vaste lasten voor 2 autos? Dat is heel erg weinig of jullie rijden allebei in oude roestbakken rond. Ook de huur is niet erg veel. Het is een afweging die je maakt jij kan lekker veel sparen maar woont waarschijnlijk niet groot en hebt geen mooie auto. De ander heeft veel vaste lasten maar geeft veel uit aan materiele zaken of gaat juist vaak op vakantie. Verder is er niks mis met sparen ik spaar per maand ongeveer hetzelfde bedrag als jou (23 jr.). Maar ik zet altijd gewoon 1/3 weg gelijk op het moment dat mn salaris binnen is.
Was het maar zo ´simpel´. Juiste studie is niet gelukt. Werk nauwelijks te vinden. Torenhoge studieschuld erbij. Een schraal loontje erbij. Zo´n EUR 800,-. is opzich genoeg om naast de ´vaste lasten´ een FOK!abonnement te betalen (daar gaat veel vrije tijd in zitten) en af en toe een treinreisje te maken.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:18 schreef mark_dabomb het volgende:
Heel 'simpel', de goede studie kiezen en de juiste mensen kennen en dan in korte tijd laten zien wat je kan.
Wat ik me afvraag is, wat ga je nou doen als je lekker hebt gespaard. In de zin van enorm veel hebt gespaard. Ik denk namelijk dat als je mega focus hebt op sparen dat je het nooit zal en wil gaan uitgeven. Ook niet voor een huis oid omdat het dan zonde is dat je al die jaren zo hard hebt gespaard. Just curiousquote:Op dinsdag 28 september 2010 18:52 schreef mark_dabomb het volgende:
In de afgelopen jaren heb ik best een forse spaarrekening opgebouwd en ik spaar elke maand goed. Geld uitgeven doe ik niet zo veel behalve natuurlijk aan de maandelijkse dingen.
Ik ben benieuwd hoeveel spaargeld jullie hebben en wat jullie per maand sparen! En hoeveel heb je nou daadwerkelijk 'nodig' op een spaarrekening om toekomstige onverwachte uitgaven te dekken?
Ik spaar individueel zo'n 400-500 per maand en op onze gezamelijke rekening nog is 150 (+ 150 van mijn vriendin dus 300). Ik ben 25 jaar.
TV is 40 inch, broeken heb ik genoeg maar point takenquote:Op dinsdag 28 september 2010 19:19 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ja dat is behoorlijk hoog, echter wanneer je een koophuis gaat kopen over een paar jaar kan je die dan wel heel leuk aankleden of door eigen inleg kan je hypotheek een stuk omlaag, wat weer scheelt in de maandelijkse kosten.
[..]
Dan moet je misschien toch eens gewoon wat uitgeven (ik ken het ook, ik ben student met een flinke spaarrekening en ik laat ook wel eens wat schieten waar ik dan later spijt van heb) je hoeft het natuurlijk niet te overdrijven, maar misschien toch eens die grotere TV of die die broek die je wel erg mooi vond (om maar een voorbeeld te geven).
Wat voor werk doe je dan? 800 euro is nog onder het minimum loon. Je moet wel wat moeite doen om het juiste baantje te vinden. Zelfs zonder diploma kan je als je goed zoekt rond de 18 euro per uur verdienen. Zit je wel wekelijks in de productie nachtdiensten te draaien of doe je zwaar werk in de (kassen)bouw.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:21 schreef Socios het volgende:
[..]
Was het maar zo ´simpel´. Juiste studie is niet gelukt. Werk nauwelijks te vinden. Torenhoge studieschuld erbij. Een schraal loontje erbij. Zo´n EUR 800,-. is opzich genoeg om naast de ´vaste lasten´ een FOK!abonnement te betalen (daar gaat veel vrije tijd in zitten) en af en toe een treinreisje te maken.
Ik verzorg de administratie voor een vrij technisch bedrijf. Ik solliciteer ook bij de Nederlandse Spoorwegen, maar daar zijn zoveel starre ´selectieprocedures´, ze hebben geen idee wie ze binnen kunnen halen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:27 schreef Noisiv het volgende:
Wat voor werk doe je dan? 800 euro is nog onder het minimum loon. Je moet wel wat moeite doen om het juiste baantje te vinden. Zelfs zonder diploma kan je als je goed zoekt rond de 18 euro per uur verdienen. Zit je wel wekelijks in de productie nachtdiensten te draaien of doe je zwaar werk in de (kassen)bouw.
Ook veel.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:32 schreef Tauchmeister het volgende:
Ik spaar ongeveer ¤700,- per maand. Heb geen vaste lasten, aangezien ik 16 jaar ben en dus nog thuis woon. Overige uitgaven zijn ook niet echt hoog. Het grootste deel bewaar ik gewoon voor het financieren van m'n studie en de daarbij horende kosten voor het huren van een kamer en dergelijke.
Niet als auto's een passie is.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:49 schreef mark_dabomb het volgende:
Nergens voor, een nieuwe auto misschien een keer, maar dan hou ik nog 25-30k over.
Ik heb een recente Landrover Discovery 3 gekocht, Lekkere V6 diesel met 7 zitplaatsen... heeeel relaxed.. Saab = cool.. Mijn vrouw wil een 9-3 cabrio (het model na de 900)quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:54 schreef mark_dabomb het volgende:
ik ben ook autogek, heb een Saab 96 uit 1969 in mooie staat. Voor het dagelijks vervoer (max 1000 km per maand) komt er nog is een 9-3 Aero Cabrio. Wat heb jij voor auto?
Met een redelijke opleiding is dat toch prima te doen?quote:
Ook met een HBO of zelfs MBO is dat te doen op je 25e hoorquote:Op dinsdag 28 september 2010 21:23 schreef eriksd het volgende:
[..]
Met een redelijke opleiding is dat toch prima te doen?
10.000 euro is wel erg netjes. Maar dat betekent dat je ook nog thuis woont? En dat geld heb je gespaard waarvoor?quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:30 schreef Luxuria het volgende:
Ik spaar geen vast bedrag per maand omdat ik nog studeer. Ik probeer wel iedere maand enkele honderden euro's over te maken, ligt er net aan hoeveel ik op mijn lopende rekening heb staan.
In 3 jaar tijd (vanaf mijn 18e) heb ik bijna 10k gespaard.
Ik ook!quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:06 schreef Socios het volgende:
Ik verdien per maand minder dan dat jij per maand ´over´ hebt. Sick hoor.
Je bent 16 en je verdient meer dan 700 euro per maand als 'bijbaan' aangezien je ook studeert?quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:32 schreef Tauchmeister het volgende:
Ik spaar ongeveer ¤700,- per maand. Heb geen vaste lasten, aangezien ik 16 jaar ben en dus nog thuis woon. Overige uitgaven zijn ook niet echt hoog. Het grootste deel bewaar ik gewoon voor het financieren van m'n studie en de daarbij horende kosten voor het huren van een kamer en dergelijke.
Ja bijna dat bedrag in iets meer dan 3 jaar.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:02 schreef LazyDave het volgende:
[..]
10.000 euro is wel erg netjes. Maar dat betekent dat je ook nog thuis woont? En dat geld heb je gespaard waarvoor?
Want?quote:Op donderdag 30 september 2010 16:34 schreef Boris_Karloff het volgende:
500 euro sparen op je 25'ste is niet normaal in mijn ogen.
Niet normaal-veel of niet normaal-weinig?quote:Op donderdag 30 september 2010 16:34 schreef Boris_Karloff het volgende:
500 euro sparen op je 25'ste is niet normaal in mijn ogen.
Voor de economie is het best om veel uit te geven, dus geen probleemquote:Op donderdag 30 september 2010 20:51 schreef LadyS het volgende:
Volgens mij moet ik toch echt eens kijken waar het fout gaat hier. Wij sparen niks. We houden dan ook niet zoveel over, maar als ik salarissen hier kijk moet het toch anders kunnen (en nee, geen 589454 auto's voor de deur, of 4x op vakantie, enz.
)
Ik zou willen dat we niets overhielden vanwege 4x vakantie en 2 auto's voor de deurquote:Op donderdag 30 september 2010 20:53 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Voor de economie is het best om veel uit te geven, dus geen probleem
Zit vast niet in de zorgverzekering....quote:Op donderdag 30 september 2010 21:04 schreef LadyS het volgende:
[..]
Misschien moet ik gewoon dat gat in mijn hand chirurgisch laten sluiten![]()
Dat vind ik altijd z'n dooddoener. Alsof je geen leven hebt als je geld opzij zetquote:Op dinsdag 28 september 2010 18:54 schreef Cactus1 het volgende:
Allereerst van harte knul. Ten tweede dat is afhankelijk van een ieder zijn inkomen, sociale leven, hobby's, persoonlijkheid en mate van controlfreak zijn.![]()
Ten derde: get a life
Het is maar waar je prioriteiten liggen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:33 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd z'n dooddoener. Alsof je geen leven hebt als je geld opzij zetIk vind dat alleen maar slim.
Alsof je leven niet compleet is als je niet elke maand een nieuwe plasma TV koopt of in een audi Q7 rijdtquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is maar waar je prioriteiten liggen.
Met 1350 netto een koopwoning? Erfenisje gehad zeker?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:33 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd z'n dooddoener. Alsof je geen leven hebt als je geld opzij zetIk vind dat alleen maar slim.
OT: 13.000 euro spaargeld, inkomen netto 1350 euro, woon op mezelf in een koopwoning. spaar elke maand gemiddeld een euro of 300 afhankelijk van wat er die maand aan rekeningen binnenkomt. Eigenlijk spaar ik meer (meestal zo'n 500 euro per maand) maar ik gooi al mijn spaargeld op 1 grote hoop dus als er weer eens een rekening komt of de vakantie moet betaald worden dan gaat het daar vanafvandaar dat ik netto zo op 300 euro uitkom wat ook daadwerkelijk blijft staan.
1350 netto en dan 500 sparen??? Dan heb je dus 850 euro om alles van te betalen zoals hypotheek, boodschappen, vaste lasten etc???quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:33 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
OT: 13.000 euro spaargeld, inkomen netto 1350 euro, woon op mezelf in een koopwoning. spaar elke maand gemiddeld een euro of 300 afhankelijk van wat er die maand aan rekeningen binnenkomt. Eigenlijk spaar ik meer (meestal zo'n
500 euro per maand) maar ik gooi al mijn spaargeld op 1
grote hoop dus als er weer eens een rekening komt of de
vakantie moet betaald worden dan gaat het daar vanafvandaar dat ik netto zo op 300 euro uitkom wat ook daadwerkelijk blijft staan.
Ik weet niet wat jouw inkomen was, maar mijn studiefinanciering en bijbaan was niet genoeg om daarnaast 500 euro te sparen. En besides je wil toch ook wat leven op die leeftijd. Je kunt je hele leven sparen.quote:
TS werkt fulltime. Daarbij denk ik dat de meeste mensen op die leeftijd geen studiefinanciering meer krijgen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:27 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jouw inkomen was, maar mijn studiefinanciering en bijbaan was niet genoeg om daarnaast 500 euro te sparen. En besides je wil toch ook wat leven op die leeftijd. Je kunt je hele leven sparen.
Wat dacht je van een goedkope koopwoningquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:17 schreef Feitosa het volgende:
[..]
Met 1350 netto een koopwoning? Erfenisje gehad zeker?
1395 euro netto, ik had nog het bedrag van vorig jaar in mijn hoofd zittenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:20 schreef DanHardy het volgende:
[..]
1350 netto en dan 500 sparen??? Dan heb je dus 850 euro om alles van te betalen zoals hypotheek, boodschappen, vaste lasten etc???
Lijkt me nogal krap
Ik vind dat heel erg knap. Een relatief laag salaris, een koophuis en dan zoveel kunnen sparen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:30 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Wat dacht je van een goedkope koopwoning
[..]
1395 euro netto, ik had nog het bedrag van vorig jaar in mijn hoofd zitten![]()
Maar qua uitgaven valt wel mee hoor. Ik heb redelijk gehakt gemaakt van mijn vaste lasten door bv zuinig met energie om te gaan (spaarlampen, geen energieslurpers in huis, schakelaars tussen sluipverbruikers ed) zodat mijn energienota laag is, ik heb een auto maar daar rij ik niet veel in (rond de 5.000km per jaar) dus weinig onderhoudskosten en weinig benzinekosten. Verzekeringen zijn tot op de bodem uitgevogeld en zijn laag (pas nog de autoverzekering overgesloten, scheelde 20 euro per maand), internet en televisie is goedkoopste abbo en telefoon is een prepaid mobieltje, mijn hypotheek is net een ton en tegen lage rente afgesloten en boodschappen doe ik bij de Aldi en de Bas vd Heijden = goedkoop.
Totale vaste lasten zijn 895 euro dus ik spaar wel bijna alles. Let wel: ik heb vaste lasten die 1 keer per jaar worden afgerekend zoals bv mijn opstalverzekering en anwb lidmaatschap en gemeentelijke lasten niet meegerekend, daarom zei ik ook al: die 500 euro haal ik niet als ik dat soort dingen eraf moet halen, dan komt het eerder in de buurt van de 300 euro.
En ja, ik spaar inderdaad bijna alles wat ik binnen krijg![]()
Oh dat doe ik ook wel hoor, ik spaar dan gewoon die maand iets minder maar ik ben inderdaad niet zo uitgeverig. Uberhaupt ben ik niet erg materialistisch ingesteld, ik put meer voldoening uit een lange fietstocht maken dan uit het kopen van gadgets en andere zut. Pas nog een kleine aankoopdrang gehad maar dan merk je weer direct hoe weinig blij ik daar van wordt over het algemeenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:18 schreef DanHardy het volgende:
[..]
Ik vind dat heel erg knap. Een relatief laag salaris, een koophuis en dan zoveel kunnen sparen.Ik zou dat persoonlijk niet kunnen (nooit gedacht dat ooit te zeggen). Ik ben namelijk ook een echte spaarder (vroeger meer dan nu). Wil jij niet af en toe lekker naar de kroeg, of naar de bioscoop gaan of eens die mooie jas kopen die je altijd gewild had?
Hoezo moet het een sociale bezigheid zijn? De één haalt er genoegen uit om een dikke auto te rijden en leeft verder op minder grote voet en de ander rijdt in een Fiat Seicento maar zet ieder weekend de bloemetjes buiten.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Alsof je leven niet compleet is als je niet elke maand een nieuwe plasma TV koopt of in een audi Q7 rijdt![]()
Dat is in geen enkel opzicht een sociale bezigheid.
Bedoel meer dat je geluk kan halen uit een dikke auto maar dat je ook gelukkig kan zijn met iets dat niets kost zoals bv een strandwandeling of een avondje voor een paar tientjes naar de bioscoop met vrienden.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoezo moet het een sociale bezigheid zijn? De één haalt er genoegen uit om een dikke auto te rijden en leeft verder op minder grote voet en de ander rijdt in een Fiat Seicento maar zet ieder weekend de bloemetjes buiten.
Wees blij, toch?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:19 schreef banapples het volgende:
Ik wilde hard gaan roepen dat je eens meer moest gaan leven maar heb even berekend wat ik (wij) gemiddeld per maand sparen de afgelopen 3 jaar en dat is gemiddeld ¤460,- in de maand![]()
Ik netto ¤2200,- en zij ¤1600,- per maand. We hebben een koophuis, 2 auto's, dure tv, PS3, we gaan 2 keer per jaar op vakantie en houden wel van uit eten gaan. En ik rook ook nog wat tegenwoordig duur is.
Ik snap eigenlijk niet dat we gemiddeld zo veel overhouden
Ben ik ook zeker. We willen wel een ander huis gaan kopen en misschien aan kinderen beginnen dus dan houdt het wel een beetje op denk.quote:
25jaar- , 400euro + met netto salarissen onder de 2000 en eigen huishouding = geen levensgenieter en dus niet de gemiddelde student/starter, iig niet in de grootstedelijke gebieden.quote:
23jaar.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:24 schreef jeh1 het volgende:
[..]
25jaar- , 400euro + met netto salarissen onder de 2000 en eigen huishouding = geen levensgenieter en dus niet de gemiddelde student/starter, iig niet in de grootstedelijke gebieden.
Daarom prop ik die dingen die jij noemt onder een soort reservepotje/bedrag per maand, en reken ik die tot de vaste lasten.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:51 schreef jeh1 het volgende:
geld overhouden per maand (om vervolgens uit te geven aan vakantie, autoonderhoud, gemeentelijke belastingen, reizen, je vriendin, meubels, verjaardagen en weet ik veel wat) is niet sparen ie. 600eu per maand reserveren voor een spaarrekening waar je de komende 10jaar niet aankomt. Dat gaat niet op voor de gemiddelde levensstijl van jong stedelijk nederland.
Geloofwaardig genoeg?quote:
jammer voor jou dat de bank een hypotheek verstrekt obv je salaris en niet de manier waarop je met je geld omgaatquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:40 schreef Ridocar het volgende:
1200 netto (4wekenloner), maar met overuren 1550. ik zet iedere maand 400 opzij. momenteel 17k eigen vermogen. Ik ben nu ook voor een koophuis aan het kijken. De keuze is minimaal (lees: ik kan 145k lenen) maar het is mogelijk.
[..]
Geloofwaardig genoeg?
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:30 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
1395 euro netto, ik had nog het bedrag van vorig jaar in mijn hoofd zitten![]()
Maar qua uitgaven valt wel mee hoor. Ik heb redelijk gehakt gemaakt van mijn vaste lasten door bv zuinig met energie om te gaan (spaarlampen, geen energieslurpers in huis, schakelaars tussen sluipverbruikers ed) zodat mijn energienota laag is, ik heb een auto maar daar rij ik niet veel in (rond de 5.000km per jaar) dus weinig onderhoudskosten en weinig benzinekosten. Verzekeringen zijn tot op de bodem uitgevogeld en zijn laag (pas nog de autoverzekering overgesloten, scheelde 20 euro per maand), internet en televisie is goedkoopste abbo en telefoon is een prepaid mobieltje, mijn hypotheek is net een ton en tegen lage rente afgesloten en boodschappen doe ik bij de Aldi en de Bas vd Heijden = goedkoop.
Totale vaste lasten zijn 895 euro dus ik spaar wel bijna alles. Let wel: ik heb vaste lasten die 1 keer per jaar worden afgerekend zoals bv mijn opstalverzekering en anwb lidmaatschap en gemeentelijke lasten niet meegerekend, daarom zei ik ook al: die 500 euro haal ik niet als ik dat soort dingen eraf moet halen, dan komt het eerder in de buurt van de 300 euro.
En ja, ik spaar inderdaad bijna alles wat ik binnen krijg![]()
Ik werk gewoon 160 uur per maand hoor, heb alle gadgets die ik hebben wil, (netbook, tablet, laptop, smartphone) heb een leuke audio installatie staan (denon icm Klipsch) en heb een auto voor de deur staan, ik ga in elk geval een keer per jaar op vakantie en ga ook af en toe eens een weekendje weg (landal, center parcs etc) Ga regelmatig zwemmen, naar de sauna, bowlen etc etc etc.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 02:39 schreef richard237 het volgende:
[..]
![]()
kort samengevat: je leeft dus meer om te werken dan dat je werkt om te leven.
50% voor vaste lasten+eten. De rest kan je opmaken met dingen te kopen, maar... wat kan je nou nog meer kopen dat je nog niet hebt? Een klerenkast heb je toch ook echt gevuld na een jaartje flink uitgeven hoor.quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:30 schreef Mandal het volgende:
Het is toch niet echt geloofwaardig dat men gemiddeld 30% tot 40% van hun nettoloon spaart?
Meh... een mp3-autoradio heb je ook voor 25 euro hoor. En die zijn ook niet echt diefstalgevoeligquote:Op maandag 4 oktober 2010 13:52 schreef caroline88 het volgende:
Get a life wordt gezegd. Nee ik heb geen autoradio en die komt er niet ook. Ik rijd minder dan 5000 km, zal misschien nu iets meer worden omdat ik dieper de provincie ingedoken ben maar nog steeds niet de moeite. En het scheelt met auto inbraakrisico.
Onze vaste lasten + eten is echt meer dan 50% hoor. Dat is eerder zo'n 60 a 70%quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:55 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
50% voor vaste lasten+eten. De rest kan je opmaken met dingen te kopen, maar... wat kan je nou nog meer kopen dat je nog niet hebt? Een klerenkast heb je toch ook echt gevuld na een jaartje flink uitgeven hoor.
En 25 vakantiedagen leent ook niet echt voor om meer dan 3 keer per jaar op vakantie te gaan...
Dat is per gezin natuurlijk anders. Ik gaf een verklaring van mijn gezin. En daarbij zijn onze vaste lasten + boodschappen minder dan 50%quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:05 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Onze vaste lasten + eten is echt meer dan 50% hoor. Dat is eerder zo'n 60 a 70%
Ik vraag me wel eens af hoe mensen dat doen. Je zegt, ik heb mijn hypotheek bewust laag gehouden. Hoe dan? We willen binnenkort verhuizen, en dan moet er een nieuwe hypotheek, dus ik ben een en al oor.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:08 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Dat is per gezin natuurlijk anders. Ik gaf een verklaring van mijn gezin. En daarbij zijn onze vaste lasten + boodschappen minder dan 50%
Grootste vaste last is uiteraard het hypotheek, en deze had ik bewust laag gehouden. En onze inkomen is ook bovenmodaal.
Een huis zoeken dat max. 3,5 x je bruto-jaarinkomen ligt?quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:13 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik vraag me wel eens af hoe mensen dat doen. Je zegt, ik heb mijn hypotheek bewust laag gehouden. Hoe dan? We willen binnenkort verhuizen, en dan moet er een nieuwe hypotheek, dus ik ben een en al oor.
Boven modaal verdienen dat is hier idd niet aan de orde. We proberen wel de 'extra' dingen (besastingteruggaaf e.d. op de spaarrekening te zetten.
Wat GSbrder zegt dus. Ik had eengeszinswoning (nieuwbouw, in de randstad) gekocht voor 2 ton, Daar kon ik 7-8 jaar geleden net een hypotheek voor nemen. (6x jaarloon zelfs). Tegenwoordig is dat dus 3-4 jaarlonen (van mijzelf) dus dat kan ik zelf in m'n eentje opbrengen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:13 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik vraag me wel eens af hoe mensen dat doen. Je zegt, ik heb mijn hypotheek bewust laag gehouden. Hoe dan? We willen binnenkort verhuizen, en dan moet er een nieuwe hypotheek, dus ik ben een en al oor.
Boven modaal verdienen dat is hier idd niet aan de orde. We proberen wel de 'extra' dingen (besastingteruggaaf e.d. op de spaarrekening te zetten.
Waarschijnlijk om dezelfde reden zoals elke starter die als eerste huis een eengezinswoning met voor en achtertuin en een eigen parkeerplek wilt. Boven hun stand wonen omdat hij/zij dat ook heeft?quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:29 schreef Isegrim het volgende:
Ik snap sowieso nooit zo goed dat mensen helemaal aan hun max gaan zitten qua hypotheek.
Zelfs met voortplantingsambities hoef je nog niet een enorm villa te hebben. Waarom moet elk kind nou een eigen kamer hebben?quote:Ik wil mijn hypotheek in mijn eentje kunnen betalen, punt. Maar goed, ik heb geen voortplantingsambities, dus dat scheelt fors in benodigde ruimte (al zijn er natuurlijk ook genoeg mensen die met een gezin in een appartement wonen).
Met jonge kinderen is dat inderdaad niet nodig. Tegen de tijd dat ze een jaar of negen, tien zijn vind ik het wel wenselijk, maar noodzakelijk is het zeker niet.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:38 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Waarschijnlijk om dezelfde reden zoals elke starter die als eerste huis een eengezinswoning met voor en achtertuin en een eigen parkeerplek wilt. Boven hun stand wonen omdat hij/zij dat ook heeft?
[..]
Zelfs met voortplantingsambities hoef je nog niet een enorm villa te hebben. Waarom moet elk kind nou een eigen kamer hebben?
Bioscoop, kleding, uit eten, vakantie, uitgaan, shampoo enzovoorts is bij jou gratis?quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:46 schreef caroline88 het volgende:
Mandal heeft een gat in zijn hand
Ik heb het net even uit mijn hoofd uitgerekend en voor mij gaat het wel op. Gewoon een kwestie van lage vaste lasten en je eigen keuzes maken.
Daar koop je geen huis voor bij onsquote:Op maandag 4 oktober 2010 15:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een huis zoeken dat max. 3,5 x je bruto-jaarinkomen ligt?
Hoe hoger je hypotheekbedrag t.o.v. je jaarinkomen, hoe duurder/ongunstiger voor de bank.
Dat zijn allemaal eigen keuzes. Bioscoop. Afgelopen jaar was er voor mij geen enkele film een bioscoopbezoek waard, behalve avatar.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:48 schreef Mandal het volgende:
[..]
Bioscoop, kleding, uit eten, vakantie, uitgaan, shampoo enzovoorts is bij jou gratis?
Shampoo wel. Kleding vrijwel omdat ik gewend ben goede spullen te kopen die lang meegaan. Goedkoop is echt duurkoop. En die overige komen helemaal niet op mijn wensenlijstje voor dus die kosten helemaal niets.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:48 schreef Mandal het volgende:
[..]
Bioscoop, kleding, uit eten, vakantie, uitgaan, shampoo enzovoorts is bij jou gratis?
Onze hypotheek is gebaseerd op het inkomen van mijn vriend, mijn inkomen telt niet mee, dat is opzich wel prettig, maar mijn inkomen is niet zoveel.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:29 schreef Isegrim het volgende:
Ik snap sowieso nooit zo goed dat mensen helemaal aan hun max gaan zitten qua hypotheek. Ik wil mijn hypotheek in mijn eentje kunnen betalen, punt. Maar goed, ik heb geen voortplantingsambities, dus dat scheelt fors in benodigde ruimte (al zijn er natuurlijk ook genoeg mensen die met een gezin in een appartement wonen).
De staat ookquote:Op maandag 4 oktober 2010 16:06 schreef Dribbel_ het volgende:
Mooi is dat, mensen die heel veel sparen niks uitgeven en een enorme rekening opbouwen. En dan ga je dood.
Je kinderen zullen je dankbaar zijn als ze in de kroeg zitten met het geld dat jij nooit hebt durven uitgeven
Wat een onzin. Het is toch vrij lekker om te sparen en om dan over een tijdje een huisje erbij te kunnen kopen in een warm land ofzo?quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:06 schreef Dribbel_ het volgende:
Mooi is dat, mensen die heel veel sparen niks uitgeven en een enorme rekening opbouwen. En dan ga je dood.
Je kinderen zullen je dankbaar zijn als ze in de kroeg zitten met het geld dat jij nooit hebt durven uitgeven
Gelukkig maar dat ik geen kinderen hebquote:Op maandag 4 oktober 2010 16:06 schreef Dribbel_ het volgende:
Mag ik je geld als je dood gaatquote:Op maandag 4 oktober 2010 16:41 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat ik geen kinderen heb
En dan opeens kan je ook niet doodgaan. Maar heb je wel de financiele vrijheid om in een oprelling een gadget van 1000 euro te kopen. Of een nieuwe wasmachine als de oude kaduuk is, zonder dat je hoeft te sparen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:06 schreef Dribbel_ het volgende:
Wat doe je dan in je vrije tijd als ik vragen mag?quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:05 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Shampoo wel. Kleding vrijwel omdat ik gewend ben goede spullen te kopen die lang meegaan. Goedkoop is echt duurkoop. En die overige komen helemaal niet op mijn wensenlijstje voor dus die kosten helemaal niets.
Lezen, muziek maken en beluisteren, wandelen en kastelen bezoeken, fotograferen, haken, breien. Fikkies stoken (in de open haard natuurlijk). Vrijwilligerswerk bij de bloedbank en de bibliotheek.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:48 schreef Mandal het volgende:
[..]
Wat doe je dan in je vrije tijd als ik vragen mag?
Ik heb mezelf verwend met een waanzinnig dure digitale spiegelreflexcamera en ik kan nu onbeperkt plaatjes schieten en het kost me geen cent meerquote:Op maandag 4 oktober 2010 16:52 schreef Mandal het volgende:
Fotografie is gratis wil je zeggen? Komt op hetzelfde neer alleen andere uitgaven van geld.
Hoezo, dat is toch afhankelijk van het bedrag dat je binnenkrijgt toch?quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:30 schreef Mandal het volgende:
Het is toch niet echt geloofwaardig dat men gemiddeld 30% tot 40% van hun nettoloon spaart?
Wordt dat spaargeld gebruikt voor het aanvullen van het bedrag waarvoor je maximaal hypotheek kunt krijgen? Zou ik nooit doen. Ik zou dan nog even wat verschillende offers met elkaar vergelijken, grote kans dat je veel meer hypotheek kunt krijgen bij een ander.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:20 schreef peter070 het volgende:
62.000 saldo momenteel.
zal met 2 maanden op zijn i.v.m. aankoop nieuw huis.
verder sparen we gemiddeld tussen de 5 en 700 in de maand
Nee. Voornamelijk omdat je bij meer inkomen relatief steeds meer over houdt. Zelfs al ga je luxer leven, zal je toch meer overhouden omdat je vast lasten deels hetzelfde blijven.quote:Op maandag 4 oktober 2010 21:45 schreef Wokschotel het volgende:
Zou 10% van je netto-maand inkomen niet een aardige indicator kunnen zijn? Wij (vriendin+ik) sparen 500 euro vast in de maand, de meevallers (bonus, winstuitkering) en vakantiegeld gaan ook de spaarrekening op.
dat verdien ik in m'n eentje maar ik spaar geen euro.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:16 schreef RPG het volgende:
we zetten aan begin van de maand alles wat boven de 2500 euro de rekening staat op de spaar rekening (wat vaak rond de 1000/1500 euro is). Dan hebben we daarna 2500 over voor rekeningen en leuke dingen doen per maand.
Mijn vriendin en ik verdienen samen tussen de 3500/4000 netto per maand.
Gefeli, maar daar gaat dit topic niet over, he...quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 01:24 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
dat verdien ik in m'n eentje maar ik spaar geen euro.
ik geef alles uit aan feesten drank en wijven
jawel... hij vraagt wat normaal is, meerdere mensen geven aan wat ze sparen en ik ook.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 01:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Gefeli, maar daar gaat dit topic niet over, he...
hehe dat verklaart jouw usernamequote:Op dinsdag 5 oktober 2010 01:24 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Jij verdient in je eentje 3500 ekkies?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 01:24 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Als vrachtwagenchauffeur kon ie blijkbaar wat extra verdienenquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 10:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jij verdient in je eentje 3500 ekkies?
Waarom zocht je hier WGR / goedbetaalde banen voor lager opgeleiden dan naar?
hehe, goed opgelet. lollerpwn noemen ze dat toch?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 10:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 10:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De wietplantage die ie inmiddels runt draait blijkbaar wel aardigquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 10:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ach, wietplantage heeft iedereen wel toch?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:33 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
De wietplantage die ie inmiddels runt draait blijkbaar wel aardig
goed opgeletquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 10:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En toen ging de wekker.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 17:59 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
goed opgelet![]()
maar als je nog beter had opgelet had je ook gezien dat ik 3k per 4 weken verdien en dat ik niet op zoek ben naar ander werk maar dat dit tijdens een verjaardag te spraken kwam
quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 12:02 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
ja. ik ben met m'n 15e van met een lts diploma van school gegaan en ik ben gaan werken.
ik had geen zin om te leren
Waarom stel je deze vraag op een forum als je dus duidelijk zelf de oplossing hebt?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 17:59 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
goed opgelet![]()
maar als je nog beter had opgelet had je ook gezien dat ik 3k per 4 weken verdien en dat ik niet op zoek ben naar ander werk maar dat dit tijdens een verjaardag te spraken kwam
Christus, wat moet je met 120.000 euro? Als ik zoveel geld had, zou ik voor de komende tien jaar stoppen met werken.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:42 schreef Drive-r het volgende:
Ik pot toch graag mijn overgebleven centjes, maar ben niet echt goed in het doelbewust sparen. In mijn huidige situatie hou ik gelukkig aardig over en het potje groeit dus snel. Maar goed, ik verwacht niet dat dit altijd zo zal blijven en dus hou ik graag wat achter de hand. Zit rond de kerst op meer dan 120k, dat moet nog wat groeien tot een echte "fuck off" pot.
Wat wil je daar mee doen?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:02 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Christus, wat moet je met 120.000 euro? Als ik zoveel geld had, zou ik voor de komende tien jaar stoppen met werken.
Ik heb geen 120k cash, maar denk daar ook wel eens over..quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:02 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Christus, wat moet je met 120.000 euro? Als ik zoveel geld had, zou ik voor de komende tien jaar stoppen met werken.
Geen kinderen zekerquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb geen 120k cash, maar denk daar ook wel eens over..
Wat zul je nodig hebben per maand in een land als thailand( bijv) ?
Ga dan naar een land met een beetje karakter. Je tijd uitzitten in Manali bijvoorbeeld. 's Morgens ontbijten bij de plaatselijke coffeebar vergezeld door een handjevol hippies, nadat je op het dak wat yoga-oefeningen hebt gedaan. 's Middags rij je wat rondjes op je motor of doe je een of andere trektocht en 's avonds hang je met wat andere gasten bij het guesthouse om hasj te roken, backgammon te spelen en muziek te luisteren.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb geen 120k cash, maar denk daar ook wel eens over..
Wat zul je nodig hebben per maand in een land als thailand( bijv) ?
Kan ook. En dan als uitgerangeerde kerel van 40 ergens nog 25 jaar moeten werken in een kutbaantje zeker? Ik werk liever nog even door, heb het ook wel lekker naar m'n zin. En lekker vrij zijn om eens wat anders te doen als ik daar weer trek in heb. Een goeie pot "fuck you" money is vrijheid.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:02 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Idd. Geen kinderen, 2 inkomens en (al zou de waarde halveren) veel overwaarde op onze woning.quote:
Das dus gewoon dom. Je wordt vanzelf grijs, wordt zeker ziek en gaat volgens mij ook zeker dood.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Idd. Geen kinderen, 2 inkomens en (al zou de waarde halveren) veel overwaarde op onze woning.
En toch blijven we beiden doorwerken, de een nog harder dan de ander. Waarom?
En soms zou ik wel een paar jaar weg willen.
Ben het helemaal met je eens: dood gaan we allemaal!quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:36 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
Das dus gewoon dom. Je wordt vanzelf grijs, wordt zeker ziek en gaat volgens mij ook zeker dood.
Zelf heb ik redelijk wat gespaard en ook te sparen per maand. Heb echter ook 2 kiddies die ik later een vliegende start wil geven.
Ja wat is dat ook voor onzin vraag, je kan het zo gek maken als je zelf wil ?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben het helemaal met je eens: dood gaan we allemaal!
Dus daarom de vraag: hoeveel heb je nodig om in bijv. Thailand rond te komen?
Normaal leven zoals in NL, zeg maar.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:46 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja wat is dat ook voor onzin vraag, je kan het zo gek maken als je zelf wil ?
Ligt er volkomen aan wat je veel vind en wat je er mee wil doen. Als je een bedrijf wil starten, een (tweede) huis kopen met eigen vermogen, een Ferrari wil hebben of lekker vroeg stoppen met werken, dan hoeft het niet veel te zijn.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:02 schreef LazyDave het volgende:
[..]
dat verklaart je usernamequote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:02 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Waarom is dat dom? Ik vind werken gewoon erg leuk, kan mij zo voorstellen dat meer mensen met veel plezier naar hun werk gaan.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:36 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
Das dus gewoon dom. Je wordt vanzelf grijs, wordt zeker ziek en gaat volgens mij ook zeker dood.
Zelf heb ik redelijk wat gespaard en ook te sparen per maand. Heb echter ook 2 kiddies die ik later een vliegende start wil geven.
Lekker vroeg stoppen met werken.. hoeft het niet veel te zijn??? Kan me niet herinneren dat enig kabinet iets opperde over het verhogen van de AOW....quote:Op woensdag 6 oktober 2010 01:34 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ligt er volkomen aan wat je veel vind en wat je er mee wil doen. Als je een bedrijf wil starten, een (tweede) huis kopen met eigen vermogen, een Ferrari wil hebben of lekker vroeg stoppen met werken, dan hoeft het niet veel te zijn.
Daar moet je dan maar net zin in hebben. Ik vind ons eigen land nog altijd het mooiste en vertik het om ergens anders te gaan wonen alleen maar omdat mijn euro daar zoveel waard is in lokale valuta.quote:Wil je als een hippie leven in Thailand (), dan kan je wel een tijdje aanmodderen.
De strekking van het verhaal was dan ook dat 120.000 niet overdreven veel is als je eerder wil stoppen met werken.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 09:17 schreef caroline88 het volgende:
Lekker vroeg stoppen met werken.. hoeft het niet veel te zijn??? Kan me niet herinneren dat enig kabinet iets opperde over het verhogen van de AOW....
Dat dus inderdaad. Combineer het met een leuke baan en grote dromen, en je begrijpt wellicht dat ik nog even blijf werken (ik werk ook pas 4 jaar, dus mag ook wel).quote:Op woensdag 6 oktober 2010 09:28 schreef Vanyel het volgende:
[..]
De strekking van het verhaal was dan ook dat 120.000 niet overdreven veel is als je eerder wil stoppen met werken.
Ja het is slechts een handige buffer. Ik zou overigens gek worden zonder werk, ik word al gek als ik twee weken vakantie heb.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 09:28 schreef Vanyel het volgende:
[..]
De strekking van het verhaal was dan ook dat 120.000 niet overdreven veel is als je eerder wil stoppen met werken.
Bron?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 10:24 schreef Monco10 het volgende:
[..]
Ik las overigens dat slechts 12% van de nederlandse bevolking 100K of meer heeft gespaard. De rest zit daar (ver) onder.
Echt joh? Ik kan prima maanden zonder werk. Helaas is dat niet iets wat je al te vaak moet doen, wil je nog een beetje leuk werk kunnen regelen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 10:24 schreef Monco10 het volgende:
[..]
Ja het is slechts een handige buffer. Ik zou overigens gek worden zonder werk, ik word al gek als ik twee weken vakantie heb.
Ik kan ook prima een tijdje vrij nemen, maar compleet zonder werk zitten, vind ik wat minder. Half jaartje reizen ofzo daarentegen nietquote:Op woensdag 6 oktober 2010 10:35 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Echt joh? Ik kan prima maanden zonder werk. Helaas is dat niet iets wat je al te vaak moet doen, wil je nog een beetje leuk werk kunnen regelen.
Beste Socios. Daar kan ik heel kort over zijn. Had je harder je best moeten doen, en geen geld bij moeten lenen (of je studie afmaken als je je stufi moet terugbetalen)quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:21 schreef Socios het volgende:
[..]
Was het maar zo ´simpel´. Juiste studie is niet gelukt. Werk nauwelijks te vinden. Torenhoge studieschuld erbij. Een schraal loontje erbij. Zo´n EUR 800,-. is opzich genoeg om naast de ´vaste lasten´ een FOK!abonnement te betalen (daar gaat veel vrije tijd in zitten) en af en toe een treinreisje te maken.
Dat vind ik nog een vrij hoog percentage eigenlijk.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 10:24 schreef Monco10 het volgende:
Ik las overigens dat slechts 12% van de nederlandse bevolking 100K of meer heeft gespaard. De rest zit daar (ver) onder.
Is dat inc. of ex. de overwaarde op een woning?quote:Op zaterdag 13 november 2010 14:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat vind ik nog een vrij hoog percentage eigenlijk.
quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:02 schreef plesner het volgende:
xD ik spaar zo'n 1800 euro per maand ben 24 jaar woon nog thuis en heb een erg goede baan.
Ben dan ook erg zuinig en heb verder zelf geen vaste kosten.
Neem aan dat je dan geen huishoud geld betaalt, en dat je ouders voor je koken + je mag meegenieten van internet tv etc etc?quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:02 schreef plesner het volgende:
xD ik spaar zo'n 1800 euro per maand ben 24 jaar woon nog thuis en heb een erg goede baan.
Klopt heb erg veel geluk de enige vaste kosten die ik heb is mijn zorgverzekering. Voor de rest hoef ik niks te betalen. De reden dat ik op dit moment zo zuinig leef en veel spaar is dat ik in de directe toekomst een huis wil gaan kopen waar ik de rest van mijn leven nog profijt van heb.quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:48 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
[..]
Neem aan dat je dan geen huishoud geld betaalt, en dat je ouders voor je koken + je mag meegenieten van internet tv etc etc?Heb je dan uberhaupt wel kosten?
Nice inderdaad, mijn ouders sparen ook al vanaf mijn geboorte maar ben bang dat op mijn 18e ophoudtquote:Op zaterdag 13 november 2010 16:10 schreef plesner het volgende:
[..]
Klopt heb erg veel geluk de enige vaste kosten die ik heb is mijn zorgverzekering. Voor de rest hoef ik niks te betalen. De reden dat ik op dit moment zo zuinig leef en veel spaar is dat ik in de directe toekomst een huis wil gaan kopen waar ik de rest van mijn leven nog profijt van heb.
Momenteel heb ik bijna 100k op mijn spaarrekening staan. De reden dat ik zoveel op mijn rekening heb staan is dat mijn ouders al vanaf mijn geboorte tot mijn 18e iedere maand een mooi bedrag op mijn rekening hebben gestort. Verder heb ik ook een erg mooi bedrag van mijn opa en oma geërfd.
Bij mij hield het ook op mijn 18e op. Ik had tevens ook pas op mijn 18ste verjaardag acces tot die rekening maar heb eigenlijk helemaal niks met dat geld gedaan. Ben voor mijzelf gewoon iedereen maand door blijven sparen.quote:Op zaterdag 13 november 2010 16:14 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
[..]
Nice inderdaad, mijn ouders sparen ook al vanaf mijn geboorte maar ben bang dat op mijn 18e ophoudt
Jij doet het goed,en leeft zuinig,ideaal als je straks ouder bentquote:Op dinsdag 28 september 2010 18:52 schreef mark_dabomb het volgende:
In de afgelopen jaren heb ik best een forse spaarrekening opgebouwd en ik spaar elke maand goed. Geld uitgeven doe ik niet zo veel behalve natuurlijk aan de maandelijkse dingen.
Ik ben benieuwd hoeveel spaargeld jullie hebben en wat jullie per maand sparen! En hoeveel heb je nou daadwerkelijk 'nodig' op een spaarrekening om toekomstige onverwachte uitgaven te dekken?
Ik spaar individueel zo'n 400-500 per maand en op onze gezamelijke rekening nog is 150 (+ 150 van mijn vriendin dus 300). Ik ben 25 jaar.
en een totale loser, dat had je nog even vergeten te noemenquote:Op zaterdag 13 november 2010 15:02 schreef plesner het volgende:
Beter nu een loser die later vroeg met pensioen kan en geen geld zorgen heeft dan iemand die zijn geld uitgeeft aan totale irrelevante/nutteloze dingen en later elk dubbeltje moet omdraaien.quote:Op zaterdag 13 november 2010 18:38 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
en een totale loser, dat had je nog even vergeten te noemen
Zeker. Lekker terugkijken op die 6 jaar die je al bij je ouders thuis verspild hebt. Ik kan je vertellen dat die jaren interessanter zijn, dan die tussen je 55e en 61e...quote:Op zaterdag 13 november 2010 18:47 schreef plesner het volgende:
[..]
Beter nu een loser die later vroeg met pensioen kan en geen geld zorgen heeft dan iemand die zijn geld uitgeeft aan totale irrelevante/nutteloze dingen en later elk dubbeltje moet omdraaien.
Wie ben jij om te bepalen dat die jaren verspild zijn? Ken jij mij persoonlijk? Heb je enig idee hoe mijn leven eruit ziet? Oh wacht omdat ik niet als de 'mainstream jongeren' van mijn leeftijd leef is het natuurlijk weer niet goed.quote:Op zaterdag 13 november 2010 19:19 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zeker. Lekker terugkijken op die 6 jaar die je al bij je ouders thuis verspild hebt. Ik kan je vertellen dat die jaren interessanter zijn, dan die tussen je 55e en 61e...
Dat is weer een ander uiterste. Op je 24ste nog thuiswonen lijkt mij verschrikkelijk. Maarja, wie ben ik.quote:Op zaterdag 13 november 2010 18:47 schreef plesner het volgende:
[..]
Beter nu een loser die later vroeg met pensioen kan en geen geld zorgen heeft dan iemand die zijn geld uitgeeft aan totale irrelevante/nutteloze dingen en later elk dubbeltje moet omdraaien.
En zo hoort hetquote:Op zaterdag 13 november 2010 19:25 schreef La_Vita het volgende:
Ik probeer 100 euro per maand te sparen (student) en dit gaat uiteindelijk op aan vakantie en collegegeld. Al zou ik veel meer kunnen sparen maar ik hou nogal van shoppen.
Als ik eenmaal klaar ben met studeren hoop ik wel een paar jaar flink te kunnen sparen voor een eigen huis
Je zegt zelf "beter een loser die vroeg met pensioen kan", dus daar reageerde ik op. Ik ken je verder niet inderdaad, dus daar heb ik niks op te zeggen. Maar als je inderdaad als "loser" momenteel bij je ouders zit en het zo ervaart, zou ik liever wat spaargeld verliezen en wat minder "loser" worden. Als jij bij je ouders zit en helemaal "de bink" bent, dan heb je geen probleem, lijkt me.quote:Op zaterdag 13 november 2010 19:21 schreef plesner het volgende:
[..]
Wie ben jij om te bepalen dat die jaren verspild zijn? Ken jij mij persoonlijk? Heb je enig idee hoe mijn leven eruit ziet? Oh wacht omdat ik niet als de 'mainstream jongeren' van mijn leeftijd leef is het natuurlijk weer niet goed.
Ik woonde tot mn 27e thuis. Goed, deels omdat ik geen eigen woning kon krijgen via de woningbouw maar verder nooit spijt van gehad. Eten werd geregeld, was werd geregeld en verder ruimte genoeg.quote:Op zaterdag 13 november 2010 20:10 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is weer een ander uiterste. Op je 24ste nog thuiswonen lijkt mij verschrikkelijk. Maarja, wie ben ik.
Een aanbetaling op neem ik aan? Zeker hier in Londen heb je voor 120k nog niet eens een studio (in een normale wijk en jij woont of woonde in SW7)quote:Op zaterdag 13 november 2010 17:24 schreef Drive-r het volgende:
Net bijna al mijn spaargeld er doorheen gejast... Takke, dat doet even pijn. Maar goed, wel een eigen huisje
Lijkt me een prima investeringquote:Op zaterdag 13 november 2010 23:55 schreef Drive-r het volgende:
Klopt, bij mij in de buurt ben je 10,000gbp per m2 kwijt... Maar goed, ik heb iets erbij gekocht in A'dam. Weinig hypotheek, meer appeltje voor de dorst.
Niet iedereen kiest ervoor om 6 jaar in de goot te liggen.quote:Op zaterdag 13 november 2010 19:19 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zeker. Lekker terugkijken op die 6 jaar die je al bij je ouders thuis verspild hebt. Ik kan je vertellen dat die jaren interessanter zijn, dan die tussen je 55e en 61e...
Klopt, maar ik ben toch van plan de hypotheek binnen 2-3 jaar af te lossen, boeit het niet meer.quote:Op zaterdag 13 november 2010 23:57 schreef Stuart het volgende:
[..]
Lijkt me een prima investering
Ik heb geen inkomen in Nederland (alleen in UK) en het is daardoor jammer dat je geen voordeel kunt genieten van de rente-aftrek
Klinkt goed, om in die positie te zijn. Zelf ben ik helaas niet in zo'n riante positiequote:Op zondag 14 november 2010 01:01 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Klopt, maar ik ben toch van plan de hypotheek binnen 2-3 jaar af te lossen, boeit het niet meer.
Ach, is ook maar tijdelijk, dus moet er nu wel gebruik van maken.quote:Op zondag 14 november 2010 01:05 schreef Stuart het volgende:
[..]
Klinkt goed, om in die positie te zijn. Zelf ben ik helaas niet in zo'n riante positie
Ik ben al blij als ik elk jaar mijn ISA's weet vol te gooien
Je gaat er vanuit dat je je pensioen haalt?quote:Op zaterdag 13 november 2010 18:47 schreef plesner het volgende:
[..]
Knap hoorquote:Op zondag 14 november 2010 11:54 schreef elmagnifico het volgende:
Ik doe per maand minimaal 500 tenzij het niet anders kan vanwege onkosten bv aan de auto. Vorig jaar trouwens 13.000 kunnen sparen in me uppie, ben er nog steeds apetrots op. Nu ga ik voor ongeveer 8. Vriendin is nog op school maar heeft ook al aardig weten te sparen
Loon is bovengemiddeld maar heb een zware diesel auto dus veel kwijt daaraan
Je hebt groot gelijk. Ik zie mijn ISA's als een extraatje en op zich tikt dat ook best aan nu je per jaar kan combineren tot £10,200quote:Op zondag 14 november 2010 10:17 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ach, is ook maar tijdelijk, dus moet er nu wel gebruik van maken.
In de meeste landen blijven jongeren langer bij hun ouders wonen. Hoe zou het anders komen dat Nederlanders de allerhoogste hypotheekschuld hebben?quote:Op zaterdag 13 november 2010 18:38 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
en een totale loser, dat had je nog even vergeten te noemen
Er is een verschil tussen bij je ouders wonen en een bijdrage leveren in de vorm van huishoudgeld. De andere uiterste is leven op de kosten van je ouders en al het bespaarde geld in je eigen zak steken.quote:Op zondag 14 november 2010 13:58 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
In de meeste landen blijven jongeren langer bij hun ouders wonen. Hoe zou het anders komen dat Nederlanders de allerhoogste hypotheekschuld hebben?
Zie ook:
Nederlandse jongeren gaan snel ouderlijk huis uit
Lekker blijven sparen zolang het kan!! Mijn vriendin en ik zijn ongeveer even oud en verdienen ongeveer evenveel. Wij hadden ook een leuk banksaldo, maar bij het betrekken van ons eerste huisje hebben we alles opgemaakt. Nu spaar ik veel minder. Ook veel minder dan jij dus! Vraag me echt af hoe je zoveel overhoudt, haha.. Bij mij gaat het meeste wel op m'n hobbies (auto, stappen, gezellig en goed eten, vakantie, kleding), spaar nu ongeveer 200 euro per maand om weer wat op te bouwen, maar heb geen zin om iets te laten om dan meer te kunnen sparen. Ik vind dit meer dan genoeg.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:16 schreef mark_dabomb het volgende:
2k is inderdaad fijn en ben ik onwijs blij mee, zeker omdat het mijn eerste baan is. Ik begrijp dus goed dat het merendeel het bedrag wat ik spaar en heb gespaard extreem hoog is voor mijn leeftijd?
Dennis101, Ik laat inderdaad wel is dingen omdat ik liever spaar maar heb bijvoorbeeld een prima gevulde kledingkast, nieuwe meubels, nieuwe tv, geluidsinstallatie, we hebben 3 auto's voor de deur (1 oldtimer). In de toekomst is een koophuis zeker ter sprake (over 2-4 jaar) en allicht ook wel kinderen.
Dat is wel voor iedereen anders, maar ik geloof wel dat als je jonger bent je veel meer in de picture staat.quote:Op zaterdag 13 november 2010 19:19 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat is niet leuk nee... verre van dat.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:21 schreef Socios het volgende:
[..]
1000 euro per maand sparen op jouw leeftijd is flink. Of je hebt een erg goed salaris voor iemand van 22 of je leeft vrij zuinig. Hoe dan ook een indrukwekkend bedrag voor je 22e om dat maandelijks te sparenquote:Op donderdag 18 november 2010 16:21 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Ik heb nu bijna 38.000 spaargeld, spaar 1.000 per maand en ben van plan om een deel ervan in een hypotheek te stoppen
Ik ben 22, maar woon dan ook nog thuis
Ik hoef van mijn ouders geen kostgeld te betalen.
Ze hebben liever dat ik geld spaar![]()
Als je verder geen vaste lasten hebt dan is dat wel goed te doen tochquote:Op donderdag 18 november 2010 22:17 schreef Stuart het volgende:
[..]
1000 euro per maand sparen op jouw leeftijd is flink. Of je hebt een erg goed salaris voor iemand van 22 of je leeft vrij zuinig. Hoe dan ook een indrukwekkend bedrag voor je 22e om dat maandelijks te sparen
Tuurlijk. Als je bijna nooit uitgaat, weinig kleding koopt en geen leuke gadgets koopt moet dat lukken. Kan me namelijk niet voorstellen dat iemand van 22 veel meer dan 1500 euro netto per maand verdiend.quote:Op donderdag 18 november 2010 22:24 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Als je verder geen vaste lasten hebt dan is dat wel goed te doen toch
Ach, ik geloof dat ruim 25% van de mensen schulden hebben dus het kan altijd ergerquote:Op donderdag 18 november 2010 23:00 schreef FeestBoek het volgende:
25 jaar, werk nu 6 jaar fulltime, ¤0,31 op m'n spaarrekening, en m'n lopende rekening in het rood.
Maar volgens mij is dat niet 'normaal'
Mwah, ¤1550 netto per maand maarquote:Op donderdag 18 november 2010 22:17 schreef Stuart het volgende:
[..]
1000 euro per maand sparen op jouw leeftijd is flink. Of je hebt een erg goed salaris voor iemand van 22 of je leeft vrij zuinig. Hoe dan ook een indrukwekkend bedrag voor je 22e om dat maandelijks te sparen
Vind ik gezien je leeftijd een prima inkomen hoor. Hoef je je zeker niet voor te schamenquote:Op donderdag 18 november 2010 23:33 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Mwah, ¤1550 netto per maand maarmaar op zich netjes voor iemand met alleen een MBO niveau 2 opleiding
Maar ik woon nog bij mijn ouders hoor.
Dus ik geef alsnog ¤500 aan dingen uit waarvan het meeste onzin is zoals uitgaan
Maar nu kan het nog
Je bent wel jong, mien jong.quote:Op zaterdag 20 november 2010 12:13 schreef schaal_9 het volgende:
Als ik veel eerder passend werk had gevonden in plaats van mijn bijbaantje voortzetten, had ik een veel hoger spaarsaldo kunnen hebben. Ruim boven de 30.000 euro in plaats van de 14.000 nu. Ik heb altijd al weinig uitgegeven en ben niet echt jong meer. Maar ja, de kalender kun je moeilijk terugdraaien. Ik woon alleen, in een eenvoudige huurwoning.
Verder ben ik meer dan tevreden hoor
Mijn doel voor de toekomst is om voor een koophuis te gaan.
Dat is wel zo... wij kennen elkaar een beetje te goed denk ikquote:Op zaterdag 20 november 2010 12:46 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je bent wel jong, mien jong.Tel je zegeningen. Je doet het goed, je zit nu goed qua werk.
Dat is zeker normaal,quote:Op donderdag 18 november 2010 23:00 schreef FeestBoek het volgende:
25 jaar, werk nu 6 jaar fulltime, ¤0,31 op m'n spaarrekening, en m'n lopende rekening in het rood.
Maar volgens mij is dat niet 'normaal'
Ik weet niet hoe oud je bent, maar op zich is dat geen verkeerd bedrag.quote:Op zondag 21 november 2010 12:32 schreef von_manstein het volgende:
10k op de rekening, rest maak ik op.
Theoretisch zou ik best veel in de maand kunnen sparen. (netto inkomen ca 1900 heb minimaal 1200 nodig om rond te komen)
Alleen bras ik de rest op aan overbodige onzin zoals drank, vakanties, kleding en electronica.
Nee dat mag je zo helemaal niet stellen. Zelf 'verbras' ik weinig geld aan zaken als uitgaan, vakanties maar spaar ik meer en geef het in één keer uit aan luxeproducten zoals aan auto's, vorig jaar 35K bij kunnen leggen bij inruil. En dan heb ik alleen dus echt niet voldoende aan de 10K die jij erop plakt. Beter kun je het erop houden dat er geen 'normaal'spaarbedrag is en dat dit volkomen afhankelijk is van je situatie.quote:Op dinsdag 23 november 2010 00:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Alleen 10K, met zijn tweeën 20K, en met een gezin het dubbele...mag ik het zo stellen?
Dat sws, maar als jij 35K uitgeeft aan een auto, waarvoor je gespaard hebt, dan spaarde je met een doel. Heb je daarna nog een minimumbedrag aan spaargeld over gehouden?quote:Op dinsdag 23 november 2010 00:38 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Nee dat mag je zo helemaal niet stellen. Zelf 'verbras' ik weinig geld aan zaken als uitgaan, vakanties maar spaar ik meer en geef het in één keer uit aan luxeproducten zoals aan auto's, vorig jaar 35K bij kunnen leggen bij inruil. En dan heb ik alleen dus echt niet voldoende aan de 10K die jij erop plakt. Beter kun je het erop houden dat er geen 'normaal'spaarbedrag is en dat dit volkomen afhankelijk is van je situatie.
Dat is dus echt belachelijk.quote:Op dinsdag 23 november 2010 09:12 schreef Barretje80 het volgende:
Hier een gezamelijk netto inkomen van 4000 eur per maand
hiervan proberen we 1000 eur te sparen voor onze bruiloft..
en dat is nog niet makkelijk..
1250 eur gaat op aan huis-vaste lasten..
dan nog zo'n 1000 eur aan verzekeringen, belastingen, abonnementen, sport activiteiten ,telefoon rekeningen, etc
blijft er nog zo'n 750 eur over aan boodschappen, stappen etc..
er wordt dus verder niet gespaard voor onverwachte uitgaven..
Waarom belachelijk? (eigenlijk wel een beetjequote:
Dat zeg ik. Als je met 4k als tweeverdieners niet normaal kan sparen, of alleen spaart voor een bruiloft, dan doe je echt iets verkeerd. Ongeacht situatie.quote:Op dinsdag 23 november 2010 13:38 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Waarom belachelijk? (eigenlijk wel een beetje) Ieders situatie en behoeften is natuurlijk anders. En hij spaart al 1000 euro wat netjes is, hoe hij die 1000 euro kwalificeert (voor huwelijk of buffer) is natuurlijk vrij abstract. De crux zit hem mogelijk in de etc van zijn opsomming. Of wellicht hebben ze beide een personal trainer, dan knalt die 1000 euro er ook zo door.... Als ze elke week boodschappen doen zijn ze rond de 80 euro kwijt (benchmark eigen situatie) gaat hij dan ook 1 a 2x per week uit eten en stappen etc is die 750 euro ook zo op.
Neemt niet weg dat er voldoende ruimte zit in besparingsmogelijkheden om tt 1500 euro te sparen zonder al te veel in te leveren
Alsof 4k per huishouden veel is.quote:Op dinsdag 23 november 2010 13:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Als je met 4k als tweeverdieners niet normaal kan sparen, of alleen spaart voor een bruiloft, dan doe je echt iets verkeerd. Ongeacht situatie.
Ja? beide 2000 euro netto is best veel?quote:Op dinsdag 23 november 2010 14:09 schreef plesner het volgende:
[..]
Alsof 4k per huishouden veel is.
Niet echt nee behalve als je een starter bent.quote:Op dinsdag 23 november 2010 14:10 schreef inXs het volgende:
[..]
Ja? beide 2000 euro netto is best veel?
Tja niet iedereen is WO opgeleid en heeft een topbaanquote:Op dinsdag 23 november 2010 14:10 schreef plesner het volgende:
[..]
Niet echt nee behalve als je een starter bent.
Je hoeft ook helemaal geen WO papiertje te hebben om een topbaan te hebben. Mijn hoogste papiertje is een propedeuse van het HBO. Momenteel bezig met mijn eerste baan geen werkervaring en kom al aardig in de buurt van de 2k netto, op basis van een 40 urige werkweek.quote:Op dinsdag 23 november 2010 14:15 schreef inXs het volgende:
[..]
Tja niet iedereen is WO opgeleid en heeft een topbaanSowieso ongeveer alle mensen in de zorg en in het onderwijs verdienen het al niet. Dan heb je toch al een groot aantal mensen te pakken. Ga dan nog kijken naar alle mensen in de dienstverlening (supermarkten, vuilnis, schoonmaak, etc etc.) dan zit je op toch al een substantieel deel van de bevolking. Ofwel het feit dat jij het weinig vindt, maakt het geen feit. Ik denk dat je nog een beetje verkeerd beeld hebt van de wereld. Doe je dan ook niets aan als je op je 24e nog thuis woont.
(jij veranderd echt veel je tekst)
Jij vertegenwoordigd niet de rest van de maatschappijquote:Op dinsdag 23 november 2010 14:19 schreef plesner het volgende:
[..]
Je hoeft ook helemaal geen WO papiertje te hebben om een topbaan te hebben. Mijn hoogste papiertje is een propedeuse van het HBO. Momenteel bezig met mijn eerste baan geen werkervaring en kom al aardig in de buurt van de 2k netto, op basis van een 40 urige werkweek.
Ja maar dan nog met een aantal jaartjes werkervaring is 2k toch helemaal niet zo veel, mits je een redelijk opleiding genoten hebt. Tuurlijk zijn er uitzondering van mensen die nooit 2k zullen halen, daarnaast zijn er dan ook weer een hele hoop mensen die het 3 dubbele verdienen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 14:21 schreef inXs het volgende:
[..]
Jij vertegenwoordigd niet de rest van de maatschappijAls je dan vervolgens samen 40uur werkt is er een kans op 2000 euro pp netto in de maand, maar dit is zeker niet voor iedereen weggelegd. Daarbij kiezen mensen ook vaak nog voor koters, minder werken etc dus dan wordt het al helemaal lastig.
2008 gemiddeld salaris werkende bevolking NLquote:Op dinsdag 23 november 2010 14:26 schreef plesner het volgende:
[..]
Ja maar dan nog met een aantal jaartjes werkervaring is 2k toch helemaal niet zo veel, mits je een redelijk opleiding genoten hebt. Tuurlijk zijn er uitzondering van mensen die nooit 2k zullen halen, daarnaast zijn er dan ook weer een hele hoop mensen die het 3 dubbele verdienen.
Kan mij niet voorstellen dat deze gegevens correct zijn. En die tabel is van 2008 zal onderhand ook wel flink gestegen zijn.quote:Op dinsdag 23 november 2010 14:31 schreef inXs het volgende:
[..]
2008 gemiddeld salaris werkende bevolking NL
bruto jaar: 30975
bruto maand: 2390
netto maand: 1593
Het is toch echt zo. Prijs jezelf gelukkig.quote:Op dinsdag 23 november 2010 14:34 schreef plesner het volgende:
[..]
Kan mij niet voorstellen dat deze gegevens correct zijn. En die tabel is van 2008 zal onderhand ook wel flink gestegen zijn.
Dat is het modaal inkomen (een door het CPB bepaald geprikt inkomen). In 2011 is het 33.000 euro. Leuk om mee te beginnen, als eindsalaris knalt bijna iedereen je voorbij.quote:Op dinsdag 23 november 2010 14:34 schreef plesner het volgende:
[..]
Kan mij niet voorstellen dat deze gegevens correct zijn.
wat is daar nou belachelijk aan..quote:
Defineer behoorlijk ?quote:Op dinsdag 23 november 2010 15:25 schreef Noisiv het volgende:
4000 netto is het bruto salaris voor de personen waarschijnlijk rond de 6 a 7000 euro. Als je met zoveel geld een huishouden niet behoorlijk kan onderhouden leef je inderdaad op te grote voet. Maar ieder zijn ding natuurlijk de een gaat meer op vakantie de ander spaart en de ander wilt een dure bruiloft.
Turken en hindoestanen geven over het algemeen ook zo abnormaal veel geld uit aan een bruiloft. Bedragen van 30-40 duizend euro voor een dagje plezier. Maar de ander koopt er weer een auto voor dus wat de een belachelijk vind is voor een ander doodnormaal
Wellicht moet je je eens gaan beseffen dat de getallen die je hier op FOK leest niet kloppen...... ik zie hier alleen hoogopgeleiden met een dik salaris.quote:Op dinsdag 23 november 2010 14:34 schreef plesner het volgende:
[..]
Kan mij niet voorstellen dat deze gegevens correct zijn. En die tabel is van 2008 zal onderhand ook wel flink gestegen zijn.
Wat een hypotheekbedrag zeg.quote:Op dinsdag 23 november 2010 15:33 schreef zatoichi het volgende:
Wat een spaarbedragen zeg...
1.400 in de hypotheek
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |