Och, die 1,2% is toch nog vaak minder dan de rente die je erover krijgt.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:09 schreef banapples het volgende:
Trouwens, voor 2 personen is 40k de max. Daarboven moet je er belasting over gaan betalen.
Dan blijft de vraag staan, heb je het gevoel dat je iets tekort komt of dat je soms dingen laat omdat je liever spaart? Als het antwoord op beiden vragen nee is, lekker doorsparen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:10 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik huur samen met vriendin een huis. Daar is die 700 eur pm voor, zij stort ook (maar iets minder), daar betalen we ook GWL en internet van. Ik ben elk weekend drukbezet met sociale afspraken dus daarover geen klagen. Ik spaar in principe niet om een huis te kopen (want daar sluit ik wel een hypotheek voor af), ik ga niet verbouwen en woon in Gelderland in een prima nieuwbouw appartement van 90m2.
Gefeliciteerd dan maar!quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:10 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik huur samen met vriendin een huis. Daar is die 700 eur pm voor, zij stort ook (maar iets minder), daar betalen we ook GWL en internet van. Ik ben elk weekend drukbezet met sociale afspraken dus daarover geen klagen. Ik spaar in principe niet om een huis te kopen (want daar sluit ik wel een hypotheek voor af), ik ga niet verbouwen en woon in Gelderland in een prima nieuwbouw appartement van 90m2.
En wat is jullie leeftijd?quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:16 schreef RPG het volgende:
we zetten aan begin van de maand alles wat boven de 2500 euro de rekening staat op de spaar rekening (wat vaak rond de 1000/1500 euro is). Dan hebben we daarna 2500 over voor rekeningen en leuke dingen doen per maand.
Mijn vriendin en ik verdienen samen tussen de 3500/4000 netto per maand.
Heel 'simpel', de goede studie kiezen en de juiste mensen kennen en dan in korte tijd laten zien wat je kan.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:18 schreef Socios het volgende:
Hoe verdienen jullie allemaal zoveel geld?
Ja dat is behoorlijk hoog, echter wanneer je een koophuis gaat kopen over een paar jaar kan je die dan wel heel leuk aankleden of door eigen inleg kan je hypotheek een stuk omlaag, wat weer scheelt in de maandelijkse kosten.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:16 schreef mark_dabomb het volgende:
2k is inderdaad fijn en ben ik onwijs blij mee. Ik begrijp dus goed dat het merendeel het bedrag wat ik spaar en heb gespaard extreem hoog is voor mijn leeftijd?
Dan moet je misschien toch eens gewoon wat uitgeven (ik ken het ook, ik ben student met een flinke spaarrekening en ik laat ook wel eens wat schieten waar ik dan later spijt van heb) je hoeft het natuurlijk niet te overdrijven, maar misschien toch eens die grotere TV of die die broek die je wel erg mooi vond (om maar een voorbeeld te geven).quote:Dennis101, Ik laat inderdaad wel is dingen omdat ik liever spaar maar heb bijvoorbeeld een prima gevulde kledingkast, nieuwe meubels, nieuwe tv, geluidsinstallatie, we hebben 3 auto's voor de deur (1 oldtimer). In de toekomst is een koophuis zeker ter sprake (over 2-4 jaar) en allicht ook wel kinderen.
1 auto is een oldtimer (dus 44 euro per jaar verzekering, that's it), andere is een kleintje. Vriendin betaalt haar eigen auto en bijbehorende lasten. Gaan beiden met de fiets naar het werk dus auto's worden niet vaak gebruikt.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:18 schreef Noisiv het volgende:
200 euro vaste lasten voor 2 autos? Dat is heel erg weinig of jullie rijden allebei in oude roestbakken rond. Ook de huur is niet erg veel. Het is een afweging die je maakt jij kan lekker veel sparen maar woont waarschijnlijk niet groot en hebt geen mooie auto. De ander heeft veel vaste lasten maar geeft veel uit aan materiele zaken of gaat juist vaak op vakantie. Verder is er niks mis met sparen ik spaar per maand ongeveer hetzelfde bedrag als jou (23 jr.). Maar ik zet altijd gewoon 1/3 weg gelijk op het moment dat mn salaris binnen is.
Was het maar zo ´simpel´. Juiste studie is niet gelukt. Werk nauwelijks te vinden. Torenhoge studieschuld erbij. Een schraal loontje erbij. Zo´n EUR 800,-. is opzich genoeg om naast de ´vaste lasten´ een FOK!abonnement te betalen (daar gaat veel vrije tijd in zitten) en af en toe een treinreisje te maken.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:18 schreef mark_dabomb het volgende:
Heel 'simpel', de goede studie kiezen en de juiste mensen kennen en dan in korte tijd laten zien wat je kan.
Wat ik me afvraag is, wat ga je nou doen als je lekker hebt gespaard. In de zin van enorm veel hebt gespaard. Ik denk namelijk dat als je mega focus hebt op sparen dat je het nooit zal en wil gaan uitgeven. Ook niet voor een huis oid omdat het dan zonde is dat je al die jaren zo hard hebt gespaard. Just curiousquote:Op dinsdag 28 september 2010 18:52 schreef mark_dabomb het volgende:
In de afgelopen jaren heb ik best een forse spaarrekening opgebouwd en ik spaar elke maand goed. Geld uitgeven doe ik niet zo veel behalve natuurlijk aan de maandelijkse dingen.
Ik ben benieuwd hoeveel spaargeld jullie hebben en wat jullie per maand sparen! En hoeveel heb je nou daadwerkelijk 'nodig' op een spaarrekening om toekomstige onverwachte uitgaven te dekken?
Ik spaar individueel zo'n 400-500 per maand en op onze gezamelijke rekening nog is 150 (+ 150 van mijn vriendin dus 300). Ik ben 25 jaar.
TV is 40 inch, broeken heb ik genoeg maar point takenquote:Op dinsdag 28 september 2010 19:19 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ja dat is behoorlijk hoog, echter wanneer je een koophuis gaat kopen over een paar jaar kan je die dan wel heel leuk aankleden of door eigen inleg kan je hypotheek een stuk omlaag, wat weer scheelt in de maandelijkse kosten.
[..]
Dan moet je misschien toch eens gewoon wat uitgeven (ik ken het ook, ik ben student met een flinke spaarrekening en ik laat ook wel eens wat schieten waar ik dan later spijt van heb) je hoeft het natuurlijk niet te overdrijven, maar misschien toch eens die grotere TV of die die broek die je wel erg mooi vond (om maar een voorbeeld te geven).
Wat voor werk doe je dan? 800 euro is nog onder het minimum loon. Je moet wel wat moeite doen om het juiste baantje te vinden. Zelfs zonder diploma kan je als je goed zoekt rond de 18 euro per uur verdienen. Zit je wel wekelijks in de productie nachtdiensten te draaien of doe je zwaar werk in de (kassen)bouw.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:21 schreef Socios het volgende:
[..]
Was het maar zo ´simpel´. Juiste studie is niet gelukt. Werk nauwelijks te vinden. Torenhoge studieschuld erbij. Een schraal loontje erbij. Zo´n EUR 800,-. is opzich genoeg om naast de ´vaste lasten´ een FOK!abonnement te betalen (daar gaat veel vrije tijd in zitten) en af en toe een treinreisje te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |