Niet als auto's een passie is.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:49 schreef mark_dabomb het volgende:
Nergens voor, een nieuwe auto misschien een keer, maar dan hou ik nog 25-30k over.
Ik heb een recente Landrover Discovery 3 gekocht, Lekkere V6 diesel met 7 zitplaatsen... heeeel relaxed.. Saab = cool.. Mijn vrouw wil een 9-3 cabrio (het model na de 900)quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:54 schreef mark_dabomb het volgende:
ik ben ook autogek, heb een Saab 96 uit 1969 in mooie staat. Voor het dagelijks vervoer (max 1000 km per maand) komt er nog is een 9-3 Aero Cabrio. Wat heb jij voor auto?
Met een redelijke opleiding is dat toch prima te doen?quote:
Ook met een HBO of zelfs MBO is dat te doen op je 25e hoorquote:Op dinsdag 28 september 2010 21:23 schreef eriksd het volgende:
[..]
Met een redelijke opleiding is dat toch prima te doen?
10.000 euro is wel erg netjes. Maar dat betekent dat je ook nog thuis woont? En dat geld heb je gespaard waarvoor?quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:30 schreef Luxuria het volgende:
Ik spaar geen vast bedrag per maand omdat ik nog studeer. Ik probeer wel iedere maand enkele honderden euro's over te maken, ligt er net aan hoeveel ik op mijn lopende rekening heb staan.
In 3 jaar tijd (vanaf mijn 18e) heb ik bijna 10k gespaard.
Ik ook!quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:06 schreef Socios het volgende:
Ik verdien per maand minder dan dat jij per maand ´over´ hebt. Sick hoor.
Je bent 16 en je verdient meer dan 700 euro per maand als 'bijbaan' aangezien je ook studeert?quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:32 schreef Tauchmeister het volgende:
Ik spaar ongeveer ¤700,- per maand. Heb geen vaste lasten, aangezien ik 16 jaar ben en dus nog thuis woon. Overige uitgaven zijn ook niet echt hoog. Het grootste deel bewaar ik gewoon voor het financieren van m'n studie en de daarbij horende kosten voor het huren van een kamer en dergelijke.
Ja bijna dat bedrag in iets meer dan 3 jaar.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:02 schreef LazyDave het volgende:
[..]
10.000 euro is wel erg netjes. Maar dat betekent dat je ook nog thuis woont? En dat geld heb je gespaard waarvoor?
Want?quote:Op donderdag 30 september 2010 16:34 schreef Boris_Karloff het volgende:
500 euro sparen op je 25'ste is niet normaal in mijn ogen.
Niet normaal-veel of niet normaal-weinig?quote:Op donderdag 30 september 2010 16:34 schreef Boris_Karloff het volgende:
500 euro sparen op je 25'ste is niet normaal in mijn ogen.
Voor de economie is het best om veel uit te geven, dus geen probleemquote:Op donderdag 30 september 2010 20:51 schreef LadyS het volgende:
Volgens mij moet ik toch echt eens kijken waar het fout gaat hier. Wij sparen niks. We houden dan ook niet zoveel over, maar als ik salarissen hier kijk moet het toch anders kunnen (en nee, geen 589454 auto's voor de deur, of 4x op vakantie, enz.
)
Ik zou willen dat we niets overhielden vanwege 4x vakantie en 2 auto's voor de deurquote:Op donderdag 30 september 2010 20:53 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Voor de economie is het best om veel uit te geven, dus geen probleem
Zit vast niet in de zorgverzekering....quote:Op donderdag 30 september 2010 21:04 schreef LadyS het volgende:
[..]
Misschien moet ik gewoon dat gat in mijn hand chirurgisch laten sluiten![]()
Dat vind ik altijd z'n dooddoener. Alsof je geen leven hebt als je geld opzij zetquote:Op dinsdag 28 september 2010 18:54 schreef Cactus1 het volgende:
Allereerst van harte knul. Ten tweede dat is afhankelijk van een ieder zijn inkomen, sociale leven, hobby's, persoonlijkheid en mate van controlfreak zijn.![]()
Ten derde: get a life
Het is maar waar je prioriteiten liggen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:33 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd z'n dooddoener. Alsof je geen leven hebt als je geld opzij zetIk vind dat alleen maar slim.
Alsof je leven niet compleet is als je niet elke maand een nieuwe plasma TV koopt of in een audi Q7 rijdtquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is maar waar je prioriteiten liggen.
Met 1350 netto een koopwoning? Erfenisje gehad zeker?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:33 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd z'n dooddoener. Alsof je geen leven hebt als je geld opzij zetIk vind dat alleen maar slim.
OT: 13.000 euro spaargeld, inkomen netto 1350 euro, woon op mezelf in een koopwoning. spaar elke maand gemiddeld een euro of 300 afhankelijk van wat er die maand aan rekeningen binnenkomt. Eigenlijk spaar ik meer (meestal zo'n 500 euro per maand) maar ik gooi al mijn spaargeld op 1 grote hoop dus als er weer eens een rekening komt of de vakantie moet betaald worden dan gaat het daar vanafvandaar dat ik netto zo op 300 euro uitkom wat ook daadwerkelijk blijft staan.
1350 netto en dan 500 sparen??? Dan heb je dus 850 euro om alles van te betalen zoals hypotheek, boodschappen, vaste lasten etc???quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:33 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
OT: 13.000 euro spaargeld, inkomen netto 1350 euro, woon op mezelf in een koopwoning. spaar elke maand gemiddeld een euro of 300 afhankelijk van wat er die maand aan rekeningen binnenkomt. Eigenlijk spaar ik meer (meestal zo'n
500 euro per maand) maar ik gooi al mijn spaargeld op 1
grote hoop dus als er weer eens een rekening komt of de
vakantie moet betaald worden dan gaat het daar vanafvandaar dat ik netto zo op 300 euro uitkom wat ook daadwerkelijk blijft staan.
Ik weet niet wat jouw inkomen was, maar mijn studiefinanciering en bijbaan was niet genoeg om daarnaast 500 euro te sparen. En besides je wil toch ook wat leven op die leeftijd. Je kunt je hele leven sparen.quote:
TS werkt fulltime. Daarbij denk ik dat de meeste mensen op die leeftijd geen studiefinanciering meer krijgen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:27 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jouw inkomen was, maar mijn studiefinanciering en bijbaan was niet genoeg om daarnaast 500 euro te sparen. En besides je wil toch ook wat leven op die leeftijd. Je kunt je hele leven sparen.
Wat dacht je van een goedkope koopwoningquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:17 schreef Feitosa het volgende:
[..]
Met 1350 netto een koopwoning? Erfenisje gehad zeker?
1395 euro netto, ik had nog het bedrag van vorig jaar in mijn hoofd zittenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:20 schreef DanHardy het volgende:
[..]
1350 netto en dan 500 sparen??? Dan heb je dus 850 euro om alles van te betalen zoals hypotheek, boodschappen, vaste lasten etc???
Lijkt me nogal krap
Ik vind dat heel erg knap. Een relatief laag salaris, een koophuis en dan zoveel kunnen sparen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:30 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Wat dacht je van een goedkope koopwoning
[..]
1395 euro netto, ik had nog het bedrag van vorig jaar in mijn hoofd zitten![]()
Maar qua uitgaven valt wel mee hoor. Ik heb redelijk gehakt gemaakt van mijn vaste lasten door bv zuinig met energie om te gaan (spaarlampen, geen energieslurpers in huis, schakelaars tussen sluipverbruikers ed) zodat mijn energienota laag is, ik heb een auto maar daar rij ik niet veel in (rond de 5.000km per jaar) dus weinig onderhoudskosten en weinig benzinekosten. Verzekeringen zijn tot op de bodem uitgevogeld en zijn laag (pas nog de autoverzekering overgesloten, scheelde 20 euro per maand), internet en televisie is goedkoopste abbo en telefoon is een prepaid mobieltje, mijn hypotheek is net een ton en tegen lage rente afgesloten en boodschappen doe ik bij de Aldi en de Bas vd Heijden = goedkoop.
Totale vaste lasten zijn 895 euro dus ik spaar wel bijna alles. Let wel: ik heb vaste lasten die 1 keer per jaar worden afgerekend zoals bv mijn opstalverzekering en anwb lidmaatschap en gemeentelijke lasten niet meegerekend, daarom zei ik ook al: die 500 euro haal ik niet als ik dat soort dingen eraf moet halen, dan komt het eerder in de buurt van de 300 euro.
En ja, ik spaar inderdaad bijna alles wat ik binnen krijg![]()
Oh dat doe ik ook wel hoor, ik spaar dan gewoon die maand iets minder maar ik ben inderdaad niet zo uitgeverig. Uberhaupt ben ik niet erg materialistisch ingesteld, ik put meer voldoening uit een lange fietstocht maken dan uit het kopen van gadgets en andere zut. Pas nog een kleine aankoopdrang gehad maar dan merk je weer direct hoe weinig blij ik daar van wordt over het algemeenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:18 schreef DanHardy het volgende:
[..]
Ik vind dat heel erg knap. Een relatief laag salaris, een koophuis en dan zoveel kunnen sparen.Ik zou dat persoonlijk niet kunnen (nooit gedacht dat ooit te zeggen). Ik ben namelijk ook een echte spaarder (vroeger meer dan nu). Wil jij niet af en toe lekker naar de kroeg, of naar de bioscoop gaan of eens die mooie jas kopen die je altijd gewild had?
Hoezo moet het een sociale bezigheid zijn? De één haalt er genoegen uit om een dikke auto te rijden en leeft verder op minder grote voet en de ander rijdt in een Fiat Seicento maar zet ieder weekend de bloemetjes buiten.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Alsof je leven niet compleet is als je niet elke maand een nieuwe plasma TV koopt of in een audi Q7 rijdt![]()
Dat is in geen enkel opzicht een sociale bezigheid.
Bedoel meer dat je geluk kan halen uit een dikke auto maar dat je ook gelukkig kan zijn met iets dat niets kost zoals bv een strandwandeling of een avondje voor een paar tientjes naar de bioscoop met vrienden.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoezo moet het een sociale bezigheid zijn? De één haalt er genoegen uit om een dikke auto te rijden en leeft verder op minder grote voet en de ander rijdt in een Fiat Seicento maar zet ieder weekend de bloemetjes buiten.
Wees blij, toch?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:19 schreef banapples het volgende:
Ik wilde hard gaan roepen dat je eens meer moest gaan leven maar heb even berekend wat ik (wij) gemiddeld per maand sparen de afgelopen 3 jaar en dat is gemiddeld ¤460,- in de maand![]()
Ik netto ¤2200,- en zij ¤1600,- per maand. We hebben een koophuis, 2 auto's, dure tv, PS3, we gaan 2 keer per jaar op vakantie en houden wel van uit eten gaan. En ik rook ook nog wat tegenwoordig duur is.
Ik snap eigenlijk niet dat we gemiddeld zo veel overhouden
Ben ik ook zeker. We willen wel een ander huis gaan kopen en misschien aan kinderen beginnen dus dan houdt het wel een beetje op denk.quote:
25jaar- , 400euro + met netto salarissen onder de 2000 en eigen huishouding = geen levensgenieter en dus niet de gemiddelde student/starter, iig niet in de grootstedelijke gebieden.quote:
23jaar.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:24 schreef jeh1 het volgende:
[..]
25jaar- , 400euro + met netto salarissen onder de 2000 en eigen huishouding = geen levensgenieter en dus niet de gemiddelde student/starter, iig niet in de grootstedelijke gebieden.
Daarom prop ik die dingen die jij noemt onder een soort reservepotje/bedrag per maand, en reken ik die tot de vaste lasten.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:51 schreef jeh1 het volgende:
geld overhouden per maand (om vervolgens uit te geven aan vakantie, autoonderhoud, gemeentelijke belastingen, reizen, je vriendin, meubels, verjaardagen en weet ik veel wat) is niet sparen ie. 600eu per maand reserveren voor een spaarrekening waar je de komende 10jaar niet aankomt. Dat gaat niet op voor de gemiddelde levensstijl van jong stedelijk nederland.
Geloofwaardig genoeg?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |