Wat dacht je van een goedkope koopwoningquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:17 schreef Feitosa het volgende:
[..]
Met 1350 netto een koopwoning? Erfenisje gehad zeker?
1395 euro netto, ik had nog het bedrag van vorig jaar in mijn hoofd zittenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:20 schreef DanHardy het volgende:
[..]
1350 netto en dan 500 sparen??? Dan heb je dus 850 euro om alles van te betalen zoals hypotheek, boodschappen, vaste lasten etc???
Lijkt me nogal krap
Ik vind dat heel erg knap. Een relatief laag salaris, een koophuis en dan zoveel kunnen sparen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:30 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Wat dacht je van een goedkope koopwoning
[..]
1395 euro netto, ik had nog het bedrag van vorig jaar in mijn hoofd zitten![]()
Maar qua uitgaven valt wel mee hoor. Ik heb redelijk gehakt gemaakt van mijn vaste lasten door bv zuinig met energie om te gaan (spaarlampen, geen energieslurpers in huis, schakelaars tussen sluipverbruikers ed) zodat mijn energienota laag is, ik heb een auto maar daar rij ik niet veel in (rond de 5.000km per jaar) dus weinig onderhoudskosten en weinig benzinekosten. Verzekeringen zijn tot op de bodem uitgevogeld en zijn laag (pas nog de autoverzekering overgesloten, scheelde 20 euro per maand), internet en televisie is goedkoopste abbo en telefoon is een prepaid mobieltje, mijn hypotheek is net een ton en tegen lage rente afgesloten en boodschappen doe ik bij de Aldi en de Bas vd Heijden = goedkoop.
Totale vaste lasten zijn 895 euro dus ik spaar wel bijna alles. Let wel: ik heb vaste lasten die 1 keer per jaar worden afgerekend zoals bv mijn opstalverzekering en anwb lidmaatschap en gemeentelijke lasten niet meegerekend, daarom zei ik ook al: die 500 euro haal ik niet als ik dat soort dingen eraf moet halen, dan komt het eerder in de buurt van de 300 euro.
En ja, ik spaar inderdaad bijna alles wat ik binnen krijg![]()
Oh dat doe ik ook wel hoor, ik spaar dan gewoon die maand iets minder maar ik ben inderdaad niet zo uitgeverig. Uberhaupt ben ik niet erg materialistisch ingesteld, ik put meer voldoening uit een lange fietstocht maken dan uit het kopen van gadgets en andere zut. Pas nog een kleine aankoopdrang gehad maar dan merk je weer direct hoe weinig blij ik daar van wordt over het algemeenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:18 schreef DanHardy het volgende:
[..]
Ik vind dat heel erg knap. Een relatief laag salaris, een koophuis en dan zoveel kunnen sparen.Ik zou dat persoonlijk niet kunnen (nooit gedacht dat ooit te zeggen). Ik ben namelijk ook een echte spaarder (vroeger meer dan nu). Wil jij niet af en toe lekker naar de kroeg, of naar de bioscoop gaan of eens die mooie jas kopen die je altijd gewild had?
Hoezo moet het een sociale bezigheid zijn? De één haalt er genoegen uit om een dikke auto te rijden en leeft verder op minder grote voet en de ander rijdt in een Fiat Seicento maar zet ieder weekend de bloemetjes buiten.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Alsof je leven niet compleet is als je niet elke maand een nieuwe plasma TV koopt of in een audi Q7 rijdt![]()
Dat is in geen enkel opzicht een sociale bezigheid.
Bedoel meer dat je geluk kan halen uit een dikke auto maar dat je ook gelukkig kan zijn met iets dat niets kost zoals bv een strandwandeling of een avondje voor een paar tientjes naar de bioscoop met vrienden.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoezo moet het een sociale bezigheid zijn? De één haalt er genoegen uit om een dikke auto te rijden en leeft verder op minder grote voet en de ander rijdt in een Fiat Seicento maar zet ieder weekend de bloemetjes buiten.
Wees blij, toch?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:19 schreef banapples het volgende:
Ik wilde hard gaan roepen dat je eens meer moest gaan leven maar heb even berekend wat ik (wij) gemiddeld per maand sparen de afgelopen 3 jaar en dat is gemiddeld ¤460,- in de maand![]()
Ik netto ¤2200,- en zij ¤1600,- per maand. We hebben een koophuis, 2 auto's, dure tv, PS3, we gaan 2 keer per jaar op vakantie en houden wel van uit eten gaan. En ik rook ook nog wat tegenwoordig duur is.
Ik snap eigenlijk niet dat we gemiddeld zo veel overhouden
Ben ik ook zeker. We willen wel een ander huis gaan kopen en misschien aan kinderen beginnen dus dan houdt het wel een beetje op denk.quote:
25jaar- , 400euro + met netto salarissen onder de 2000 en eigen huishouding = geen levensgenieter en dus niet de gemiddelde student/starter, iig niet in de grootstedelijke gebieden.quote:
23jaar.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:24 schreef jeh1 het volgende:
[..]
25jaar- , 400euro + met netto salarissen onder de 2000 en eigen huishouding = geen levensgenieter en dus niet de gemiddelde student/starter, iig niet in de grootstedelijke gebieden.
Daarom prop ik die dingen die jij noemt onder een soort reservepotje/bedrag per maand, en reken ik die tot de vaste lasten.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:51 schreef jeh1 het volgende:
geld overhouden per maand (om vervolgens uit te geven aan vakantie, autoonderhoud, gemeentelijke belastingen, reizen, je vriendin, meubels, verjaardagen en weet ik veel wat) is niet sparen ie. 600eu per maand reserveren voor een spaarrekening waar je de komende 10jaar niet aankomt. Dat gaat niet op voor de gemiddelde levensstijl van jong stedelijk nederland.
Geloofwaardig genoeg?quote:
jammer voor jou dat de bank een hypotheek verstrekt obv je salaris en niet de manier waarop je met je geld omgaatquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:40 schreef Ridocar het volgende:
1200 netto (4wekenloner), maar met overuren 1550. ik zet iedere maand 400 opzij. momenteel 17k eigen vermogen. Ik ben nu ook voor een koophuis aan het kijken. De keuze is minimaal (lees: ik kan 145k lenen) maar het is mogelijk.
[..]
Geloofwaardig genoeg?
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:30 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
1395 euro netto, ik had nog het bedrag van vorig jaar in mijn hoofd zitten![]()
Maar qua uitgaven valt wel mee hoor. Ik heb redelijk gehakt gemaakt van mijn vaste lasten door bv zuinig met energie om te gaan (spaarlampen, geen energieslurpers in huis, schakelaars tussen sluipverbruikers ed) zodat mijn energienota laag is, ik heb een auto maar daar rij ik niet veel in (rond de 5.000km per jaar) dus weinig onderhoudskosten en weinig benzinekosten. Verzekeringen zijn tot op de bodem uitgevogeld en zijn laag (pas nog de autoverzekering overgesloten, scheelde 20 euro per maand), internet en televisie is goedkoopste abbo en telefoon is een prepaid mobieltje, mijn hypotheek is net een ton en tegen lage rente afgesloten en boodschappen doe ik bij de Aldi en de Bas vd Heijden = goedkoop.
Totale vaste lasten zijn 895 euro dus ik spaar wel bijna alles. Let wel: ik heb vaste lasten die 1 keer per jaar worden afgerekend zoals bv mijn opstalverzekering en anwb lidmaatschap en gemeentelijke lasten niet meegerekend, daarom zei ik ook al: die 500 euro haal ik niet als ik dat soort dingen eraf moet halen, dan komt het eerder in de buurt van de 300 euro.
En ja, ik spaar inderdaad bijna alles wat ik binnen krijg![]()
Ik werk gewoon 160 uur per maand hoor, heb alle gadgets die ik hebben wil, (netbook, tablet, laptop, smartphone) heb een leuke audio installatie staan (denon icm Klipsch) en heb een auto voor de deur staan, ik ga in elk geval een keer per jaar op vakantie en ga ook af en toe eens een weekendje weg (landal, center parcs etc) Ga regelmatig zwemmen, naar de sauna, bowlen etc etc etc.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 02:39 schreef richard237 het volgende:
[..]
![]()
kort samengevat: je leeft dus meer om te werken dan dat je werkt om te leven.
50% voor vaste lasten+eten. De rest kan je opmaken met dingen te kopen, maar... wat kan je nou nog meer kopen dat je nog niet hebt? Een klerenkast heb je toch ook echt gevuld na een jaartje flink uitgeven hoor.quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:30 schreef Mandal het volgende:
Het is toch niet echt geloofwaardig dat men gemiddeld 30% tot 40% van hun nettoloon spaart?
Meh... een mp3-autoradio heb je ook voor 25 euro hoor. En die zijn ook niet echt diefstalgevoeligquote:Op maandag 4 oktober 2010 13:52 schreef caroline88 het volgende:
Get a life wordt gezegd. Nee ik heb geen autoradio en die komt er niet ook. Ik rijd minder dan 5000 km, zal misschien nu iets meer worden omdat ik dieper de provincie ingedoken ben maar nog steeds niet de moeite. En het scheelt met auto inbraakrisico.
Onze vaste lasten + eten is echt meer dan 50% hoor. Dat is eerder zo'n 60 a 70%quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:55 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
50% voor vaste lasten+eten. De rest kan je opmaken met dingen te kopen, maar... wat kan je nou nog meer kopen dat je nog niet hebt? Een klerenkast heb je toch ook echt gevuld na een jaartje flink uitgeven hoor.
En 25 vakantiedagen leent ook niet echt voor om meer dan 3 keer per jaar op vakantie te gaan...
Dat is per gezin natuurlijk anders. Ik gaf een verklaring van mijn gezin. En daarbij zijn onze vaste lasten + boodschappen minder dan 50%quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:05 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Onze vaste lasten + eten is echt meer dan 50% hoor. Dat is eerder zo'n 60 a 70%
Ik vraag me wel eens af hoe mensen dat doen. Je zegt, ik heb mijn hypotheek bewust laag gehouden. Hoe dan? We willen binnenkort verhuizen, en dan moet er een nieuwe hypotheek, dus ik ben een en al oor.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:08 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Dat is per gezin natuurlijk anders. Ik gaf een verklaring van mijn gezin. En daarbij zijn onze vaste lasten + boodschappen minder dan 50%
Grootste vaste last is uiteraard het hypotheek, en deze had ik bewust laag gehouden. En onze inkomen is ook bovenmodaal.
Een huis zoeken dat max. 3,5 x je bruto-jaarinkomen ligt?quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:13 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik vraag me wel eens af hoe mensen dat doen. Je zegt, ik heb mijn hypotheek bewust laag gehouden. Hoe dan? We willen binnenkort verhuizen, en dan moet er een nieuwe hypotheek, dus ik ben een en al oor.
Boven modaal verdienen dat is hier idd niet aan de orde. We proberen wel de 'extra' dingen (besastingteruggaaf e.d. op de spaarrekening te zetten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |