Je hebt groot gelijk. Ik zie mijn ISA's als een extraatje en op zich tikt dat ook best aan nu je per jaar kan combineren tot £10,200quote:Op zondag 14 november 2010 10:17 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ach, is ook maar tijdelijk, dus moet er nu wel gebruik van maken.
In de meeste landen blijven jongeren langer bij hun ouders wonen. Hoe zou het anders komen dat Nederlanders de allerhoogste hypotheekschuld hebben?quote:Op zaterdag 13 november 2010 18:38 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
en een totale loser, dat had je nog even vergeten te noemen
Er is een verschil tussen bij je ouders wonen en een bijdrage leveren in de vorm van huishoudgeld. De andere uiterste is leven op de kosten van je ouders en al het bespaarde geld in je eigen zak steken.quote:Op zondag 14 november 2010 13:58 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
In de meeste landen blijven jongeren langer bij hun ouders wonen. Hoe zou het anders komen dat Nederlanders de allerhoogste hypotheekschuld hebben?
Zie ook:
Nederlandse jongeren gaan snel ouderlijk huis uit
Lekker blijven sparen zolang het kan!! Mijn vriendin en ik zijn ongeveer even oud en verdienen ongeveer evenveel. Wij hadden ook een leuk banksaldo, maar bij het betrekken van ons eerste huisje hebben we alles opgemaakt. Nu spaar ik veel minder. Ook veel minder dan jij dus! Vraag me echt af hoe je zoveel overhoudt, haha.. Bij mij gaat het meeste wel op m'n hobbies (auto, stappen, gezellig en goed eten, vakantie, kleding), spaar nu ongeveer 200 euro per maand om weer wat op te bouwen, maar heb geen zin om iets te laten om dan meer te kunnen sparen. Ik vind dit meer dan genoeg.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:16 schreef mark_dabomb het volgende:
2k is inderdaad fijn en ben ik onwijs blij mee, zeker omdat het mijn eerste baan is. Ik begrijp dus goed dat het merendeel het bedrag wat ik spaar en heb gespaard extreem hoog is voor mijn leeftijd?
Dennis101, Ik laat inderdaad wel is dingen omdat ik liever spaar maar heb bijvoorbeeld een prima gevulde kledingkast, nieuwe meubels, nieuwe tv, geluidsinstallatie, we hebben 3 auto's voor de deur (1 oldtimer). In de toekomst is een koophuis zeker ter sprake (over 2-4 jaar) en allicht ook wel kinderen.
Dat is wel voor iedereen anders, maar ik geloof wel dat als je jonger bent je veel meer in de picture staat.quote:Op zaterdag 13 november 2010 19:19 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zeker. Lekker terugkijken op die 6 jaar die je al bij je ouders thuis verspild hebt. Ik kan je vertellen dat die jaren interessanter zijn, dan die tussen je 55e en 61e...
Dat is niet leuk nee... verre van dat.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:21 schreef Socios het volgende:
[..]
Was het maar zo ´simpel´. Juiste studie is niet gelukt. Werk nauwelijks te vinden. Torenhoge studieschuld erbij. Een schraal loontje erbij. Zo´n EUR 800,-. is opzich genoeg om naast de ´vaste lasten´ een FOK!abonnement te betalen (daar gaat veel vrije tijd in zitten) en af en toe een treinreisje te maken.
1000 euro per maand sparen op jouw leeftijd is flink. Of je hebt een erg goed salaris voor iemand van 22 of je leeft vrij zuinig. Hoe dan ook een indrukwekkend bedrag voor je 22e om dat maandelijks te sparenquote:Op donderdag 18 november 2010 16:21 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Ik heb nu bijna 38.000 spaargeld, spaar 1.000 per maand en ben van plan om een deel ervan in een hypotheek te stoppen
Ik ben 22, maar woon dan ook nog thuis
Ik hoef van mijn ouders geen kostgeld te betalen.
Ze hebben liever dat ik geld spaar![]()
Als je verder geen vaste lasten hebt dan is dat wel goed te doen tochquote:Op donderdag 18 november 2010 22:17 schreef Stuart het volgende:
[..]
1000 euro per maand sparen op jouw leeftijd is flink. Of je hebt een erg goed salaris voor iemand van 22 of je leeft vrij zuinig. Hoe dan ook een indrukwekkend bedrag voor je 22e om dat maandelijks te sparen
Tuurlijk. Als je bijna nooit uitgaat, weinig kleding koopt en geen leuke gadgets koopt moet dat lukken. Kan me namelijk niet voorstellen dat iemand van 22 veel meer dan 1500 euro netto per maand verdiend.quote:Op donderdag 18 november 2010 22:24 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Als je verder geen vaste lasten hebt dan is dat wel goed te doen toch
Ach, ik geloof dat ruim 25% van de mensen schulden hebben dus het kan altijd ergerquote:Op donderdag 18 november 2010 23:00 schreef FeestBoek het volgende:
25 jaar, werk nu 6 jaar fulltime, ¤0,31 op m'n spaarrekening, en m'n lopende rekening in het rood.
Maar volgens mij is dat niet 'normaal'
Mwah, ¤1550 netto per maand maarquote:Op donderdag 18 november 2010 22:17 schreef Stuart het volgende:
[..]
1000 euro per maand sparen op jouw leeftijd is flink. Of je hebt een erg goed salaris voor iemand van 22 of je leeft vrij zuinig. Hoe dan ook een indrukwekkend bedrag voor je 22e om dat maandelijks te sparen
Vind ik gezien je leeftijd een prima inkomen hoor. Hoef je je zeker niet voor te schamenquote:Op donderdag 18 november 2010 23:33 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Mwah, ¤1550 netto per maand maarmaar op zich netjes voor iemand met alleen een MBO niveau 2 opleiding
Maar ik woon nog bij mijn ouders hoor.
Dus ik geef alsnog ¤500 aan dingen uit waarvan het meeste onzin is zoals uitgaan
Maar nu kan het nog
Je bent wel jong, mien jong.quote:Op zaterdag 20 november 2010 12:13 schreef schaal_9 het volgende:
Als ik veel eerder passend werk had gevonden in plaats van mijn bijbaantje voortzetten, had ik een veel hoger spaarsaldo kunnen hebben. Ruim boven de 30.000 euro in plaats van de 14.000 nu. Ik heb altijd al weinig uitgegeven en ben niet echt jong meer. Maar ja, de kalender kun je moeilijk terugdraaien. Ik woon alleen, in een eenvoudige huurwoning.
Verder ben ik meer dan tevreden hoor
Mijn doel voor de toekomst is om voor een koophuis te gaan.
Dat is wel zo... wij kennen elkaar een beetje te goed denk ikquote:Op zaterdag 20 november 2010 12:46 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je bent wel jong, mien jong.Tel je zegeningen. Je doet het goed, je zit nu goed qua werk.
Dat is zeker normaal,quote:Op donderdag 18 november 2010 23:00 schreef FeestBoek het volgende:
25 jaar, werk nu 6 jaar fulltime, ¤0,31 op m'n spaarrekening, en m'n lopende rekening in het rood.
Maar volgens mij is dat niet 'normaal'
Ik weet niet hoe oud je bent, maar op zich is dat geen verkeerd bedrag.quote:Op zondag 21 november 2010 12:32 schreef von_manstein het volgende:
10k op de rekening, rest maak ik op.
Theoretisch zou ik best veel in de maand kunnen sparen. (netto inkomen ca 1900 heb minimaal 1200 nodig om rond te komen)
Alleen bras ik de rest op aan overbodige onzin zoals drank, vakanties, kleding en electronica.
Nee dat mag je zo helemaal niet stellen. Zelf 'verbras' ik weinig geld aan zaken als uitgaan, vakanties maar spaar ik meer en geef het in één keer uit aan luxeproducten zoals aan auto's, vorig jaar 35K bij kunnen leggen bij inruil. En dan heb ik alleen dus echt niet voldoende aan de 10K die jij erop plakt. Beter kun je het erop houden dat er geen 'normaal'spaarbedrag is en dat dit volkomen afhankelijk is van je situatie.quote:Op dinsdag 23 november 2010 00:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Alleen 10K, met zijn tweeën 20K, en met een gezin het dubbele...mag ik het zo stellen?
Dat sws, maar als jij 35K uitgeeft aan een auto, waarvoor je gespaard hebt, dan spaarde je met een doel. Heb je daarna nog een minimumbedrag aan spaargeld over gehouden?quote:Op dinsdag 23 november 2010 00:38 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Nee dat mag je zo helemaal niet stellen. Zelf 'verbras' ik weinig geld aan zaken als uitgaan, vakanties maar spaar ik meer en geef het in één keer uit aan luxeproducten zoals aan auto's, vorig jaar 35K bij kunnen leggen bij inruil. En dan heb ik alleen dus echt niet voldoende aan de 10K die jij erop plakt. Beter kun je het erop houden dat er geen 'normaal'spaarbedrag is en dat dit volkomen afhankelijk is van je situatie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |