abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88696821
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 10:17 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ach, is ook maar tijdelijk, dus moet er nu wel gebruik van maken.
Je hebt groot gelijk. Ik zie mijn ISA's als een extraatje en op zich tikt dat ook best aan nu je per jaar kan combineren tot £10,200 :Y
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  zondag 14 november 2010 @ 13:58:33 #252
297051 schaal_9
Caissière B
pi_88698037
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 18:38 schreef mymoodfentje het volgende:

[..]

en een totale loser, dat had je nog even vergeten te noemen :')
In de meeste landen blijven jongeren langer bij hun ouders wonen. Hoe zou het anders komen dat Nederlanders de allerhoogste hypotheekschuld hebben?

Zie ook:
Nederlandse jongeren gaan snel ouderlijk huis uit
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_88703627
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 13:58 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

In de meeste landen blijven jongeren langer bij hun ouders wonen. Hoe zou het anders komen dat Nederlanders de allerhoogste hypotheekschuld hebben?

Zie ook:
Nederlandse jongeren gaan snel ouderlijk huis uit
Er is een verschil tussen bij je ouders wonen en een bijdrage leveren in de vorm van huishoudgeld. De andere uiterste is leven op de kosten van je ouders en al het bespaarde geld in je eigen zak steken.
  zondag 14 november 2010 @ 16:53:44 #254
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_88704200
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2010 19:16 schreef mark_dabomb het volgende:
2k is inderdaad fijn en ben ik onwijs blij mee, zeker omdat het mijn eerste baan is. Ik begrijp dus goed dat het merendeel het bedrag wat ik spaar en heb gespaard extreem hoog is voor mijn leeftijd?

Dennis101, Ik laat inderdaad wel is dingen omdat ik liever spaar maar heb bijvoorbeeld een prima gevulde kledingkast, nieuwe meubels, nieuwe tv, geluidsinstallatie, we hebben 3 auto's voor de deur (1 oldtimer). In de toekomst is een koophuis zeker ter sprake (over 2-4 jaar) en allicht ook wel kinderen.
Lekker blijven sparen zolang het kan!! Mijn vriendin en ik zijn ongeveer even oud en verdienen ongeveer evenveel. Wij hadden ook een leuk banksaldo, maar bij het betrekken van ons eerste huisje hebben we alles opgemaakt. Nu spaar ik veel minder. Ook veel minder dan jij dus! Vraag me echt af hoe je zoveel overhoudt, haha.. Bij mij gaat het meeste wel op m'n hobbies (auto, stappen, gezellig en goed eten, vakantie, kleding), spaar nu ongeveer 200 euro per maand om weer wat op te bouwen, maar heb geen zin om iets te laten om dan meer te kunnen sparen. Ik vind dit meer dan genoeg.

Zoals velen al zeggen hangt het van iedereens persoonlijke situatie af hoeveel je wilt sparen. Maar IETS sparen is altijd goed m.i.
  zondag 14 november 2010 @ 17:19:30 #255
320171 Dinaridar
Operation Repo
pi_88704999
Ik wil minimaal 10.000 euro buffer hebben voor eventueel financiëel zware tijden. Bij een banksaldo van beneden 10.000 euro spaar ik 500-600 euro per maand, tenzij geen baan. Boven de 10.000 spaar ik 300-400 euro per maand en spendeer ik meer aan o.a vakantietrips.
It ain't no joke if you don't pay that note!
  zondag 14 november 2010 @ 18:57:00 #256
297051 schaal_9
Caissière B
pi_88707784
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 19:19 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Zeker. Lekker terugkijken op die 6 jaar die je al bij je ouders thuis verspild hebt. Ik kan je vertellen dat die jaren interessanter zijn, dan die tussen je 55e en 61e...
Dat is wel voor iedereen anders, maar ik geloof wel dat als je jonger bent je veel meer in de picture staat.
  zondag 14 november 2010 @ 19:19:19 #257
297051 schaal_9
Caissière B
pi_88708470
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2010 19:21 schreef Socios het volgende:

[..]

Was het maar zo ´simpel´. Juiste studie is niet gelukt. Werk nauwelijks te vinden. Torenhoge studieschuld erbij. Een schraal loontje erbij. Zo´n EUR 800,-. is opzich genoeg om naast de ´vaste lasten´ een FOK!abonnement te betalen (daar gaat veel vrije tijd in zitten) en af en toe een treinreisje te maken.
Dat is niet leuk nee... verre van dat.
Ik ken meer mensen: die nog wel een studie hebben afgerond, maar zijn blijven hangen in een deeltijdbaan die niet goed verdient. Uiteraard met een hoge studieschuld. Een moeilijk parket, vanwege de mogelijke armoedeval, en zie daar maar eens uit te komen (afhankelijk van wel of geen gat in je cv).

Ik heb zelf een zwakke start gehad, gelukkig is het allemaal goedgekomen. Met 1625 euro netto haal ik nog niet het niveau wat voor mijn leeftijd gebruikelijk is, maar dit bedrag gaat nog stijgen. Sparen: iets van 200 euro in de maand of zo, en de eindejaarsuitkering zet ik ook op een spaarrekening. Heb niemand om mee op vakantie te gaan, dus zal in de praktijk wel 250 tot 300 euro in de maand sparen worden.
pi_88865369
dat iedereen zoveel kan sparen lijkt me niet echt realistich of je moet nog thuis bij pa en ma wonen.
ik heb netto 1700 en spaar 300 euri heb 1000 vaste lasten en 400 eigen lasten (woon samen)
bijna 20 % sparen van je nettoloon lijkt me netjes.
pi_88866553
Ik heb nu bijna 38.000 spaargeld, spaar 1.000 per maand en ben van plan om een deel ervan in een hypotheek te stoppen :P

Ik ben 22, maar woon dan ook nog thuis :@
Ik hoef van mijn ouders geen kostgeld te betalen.
Ze hebben liever dat ik geld spaar :) ^O^
pi_88882001
quote:
99s.gif Op donderdag 18 november 2010 16:21 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Ik heb nu bijna 38.000 spaargeld, spaar 1.000 per maand en ben van plan om een deel ervan in een hypotheek te stoppen :P

Ik ben 22, maar woon dan ook nog thuis :@
Ik hoef van mijn ouders geen kostgeld te betalen.
Ze hebben liever dat ik geld spaar :) ^O^
1000 euro per maand sparen op jouw leeftijd is flink. Of je hebt een erg goed salaris voor iemand van 22 of je leeft vrij zuinig. Hoe dan ook een indrukwekkend bedrag voor je 22e om dat maandelijks te sparen :Y
  donderdag 18 november 2010 @ 22:24:23 #261
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_88882327
quote:
10s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:17 schreef Stuart het volgende:

[..]

1000 euro per maand sparen op jouw leeftijd is flink. Of je hebt een erg goed salaris voor iemand van 22 of je leeft vrij zuinig. Hoe dan ook een indrukwekkend bedrag voor je 22e om dat maandelijks te sparen :Y
Als je verder geen vaste lasten hebt dan is dat wel goed te doen toch :)
My mama didn't raise no fool
pi_88883874
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:24 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Als je verder geen vaste lasten hebt dan is dat wel goed te doen toch :)
Tuurlijk. Als je bijna nooit uitgaat, weinig kleding koopt en geen leuke gadgets koopt moet dat lukken. Kan me namelijk niet voorstellen dat iemand van 22 veel meer dan 1500 euro netto per maand verdiend.
pi_88883965
25 jaar, werk nu 6 jaar fulltime, ¤0,31 op m'n spaarrekening, en m'n lopende rekening in het rood.

Maar volgens mij is dat niet 'normaal' :')
pi_88883987
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 23:00 schreef FeestBoek het volgende:
25 jaar, werk nu 6 jaar fulltime, ¤0,31 op m'n spaarrekening, en m'n lopende rekening in het rood.

Ach, ik geloof dat ruim 25% van de mensen schulden hebben dus het kan altijd erger :P
pi_88885372
quote:
10s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:17 schreef Stuart het volgende:

[..]

Mwah, ¤1550 netto per maand maar :@ maar op zich netjes voor iemand met alleen een MBO niveau 2 opleiding :)
Maar ik woon nog bij mijn ouders hoor.
Dus ik geef alsnog ¤500 aan dingen uit waarvan het meeste onzin is zoals uitgaan :')
Maar nu kan het nog ^O^
pi_88885594
quote:
99s.gif Op donderdag 18 november 2010 23:33 schreef So_Surreal_Baby het volgende:

[..]

Mwah, ¤1550 netto per maand maar :@ maar op zich netjes voor iemand met alleen een MBO niveau 2 opleiding :)
Maar ik woon nog bij mijn ouders hoor.
Dus ik geef alsnog ¤500 aan dingen uit waarvan het meeste onzin is zoals uitgaan :')
Maar nu kan het nog ^O^
Vind ik gezien je leeftijd een prima inkomen hoor. Hoef je je zeker niet voor te schamen :N
Goed bezig in ieder geval dat je zoveel spaart :Y
pi_88937482
Als ik veel eerder passend werk had gevonden in plaats van mijn bijbaantje voortzetten, had ik een veel hoger spaarsaldo kunnen hebben. Ruim boven de 30.000 euro in plaats van de 14.000 nu. Ik heb altijd al weinig uitgegeven en ben niet echt jong meer. Maar ja, de kalender kun je moeilijk terugdraaien. Ik woon alleen, in een eenvoudige huurwoning.

Verder ben ik meer dan tevreden hoor *O*
Mijn doel voor de toekomst is om voor een koophuis te gaan.
pi_88938507
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 12:13 schreef schaal_9 het volgende:
Als ik veel eerder passend werk had gevonden in plaats van mijn bijbaantje voortzetten, had ik een veel hoger spaarsaldo kunnen hebben. Ruim boven de 30.000 euro in plaats van de 14.000 nu. Ik heb altijd al weinig uitgegeven en ben niet echt jong meer. Maar ja, de kalender kun je moeilijk terugdraaien. Ik woon alleen, in een eenvoudige huurwoning.

Verder ben ik meer dan tevreden hoor *O*
Mijn doel voor de toekomst is om voor een koophuis te gaan.
Je bent wel jong, mien jong. ;) Tel je zegeningen. Je doet het goed, je zit nu goed qua werk. :)
pi_88952816
Ik ben 22, woon thuis, krijg Stufi, en verdien 300 euro per maand.

Ik spaar gemiddeld tussen de 150 en 200 euro per maand. Heb op moment ¤15k aan spaargeld.

Waar spaar ik voor? Wintersport (¤1000-1500) en een semester in Noorwegen (¤3000-4000) Dan gaat het hard. Daarnaast ben ik van plan om na m'n studie nog een verre en lange reis te maken. Ook hoop ik nog een beetje over te houden als ik op mezelf ga wonen.

Ik krijg zelf ook regelmatig opmerkingen van mensen waarom ik zo veel spaar en zo weinig uitgeef. Het beeld dat men dan van je krijgt is iemand die als een kluizenaar leeft. Beetje jammer. Kan ik er wat aan doen dat ik niet iedere week een kapitaal uitgeeft aan drank. :') Ik geef het liever uit aan dingen waar ik echt van geniet. En die zijn toevallig vrij duur. :P
  zondag 21 november 2010 @ 10:48:06 #270
297051 schaal_9
Caissière B
pi_88967804
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 12:46 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Je bent wel jong, mien jong. ;) Tel je zegeningen. Je doet het goed, je zit nu goed qua werk. :)
Dat is wel zo... wij kennen elkaar een beetje te goed denk ik :P

En onafhankelijker word ik al helemaal niet met extra spaargeld, voor verplichtingen als sinterklaas en kerst moet nog steeds tijd worden ingeboekt... weinig over inkomens/uitkeringen op FOK laatste tijd trouwens.
pi_88970396
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 23:00 schreef FeestBoek het volgende:

Dat is zeker normaal,

bij mensen die niet met geld kunnen omgaan dan.
pi_88970524
10k op de rekening, rest maak ik op.

Theoretisch zou ik best veel in de maand kunnen sparen. (netto inkomen ca 1900 heb minimaal 1200 nodig om rond te komen)

Alleen bras ik de rest op aan overbodige onzin zoals drank, vakanties, kleding en electronica.
  Moderator dinsdag 23 november 2010 @ 00:02:47 #273
236264 crew  capricia
pi_89038155
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 12:32 schreef von_manstein het volgende:
10k op de rekening, rest maak ik op.

Theoretisch zou ik best veel in de maand kunnen sparen. (netto inkomen ca 1900 heb minimaal 1200 nodig om rond te komen)

Alleen bras ik de rest op aan overbodige onzin zoals drank, vakanties, kleding en electronica.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar op zich is dat geen verkeerd bedrag.
Alleen 10K, met zijn tweeën 20K, en met een gezin het dubbele...mag ik het zo stellen?

Ligt natuurlijk ook aan het type leven wat je hebt...hoe makkelijk switch je van baan bij werkloosheid? Heb je een koopwoning..kunnen altijd extra kosten komen voor (ik noem maar wat) dakbedekking etc. Dat potje tel je maar al te snel bij je spaargeld, maar zou er eigenlijk los van moeten staan.

Zelf wil ik minimaal een jaar kunnen leven van mijn eigen geld, zonder uitkering, en zonder problemen, met hetzelfde uitgavenpatroon als wat ik nu heb. Tja, ik vind dat belangrijk. Een ander niet.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 23 november 2010 @ 00:38:03 #274
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_89039355
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 00:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Alleen 10K, met zijn tweeën 20K, en met een gezin het dubbele...mag ik het zo stellen?
Nee dat mag je zo helemaal niet stellen. Zelf 'verbras' ik weinig geld aan zaken als uitgaan, vakanties maar spaar ik meer en geef het in één keer uit aan luxeproducten zoals aan auto's, vorig jaar 35K bij kunnen leggen bij inruil. En dan heb ik alleen dus echt niet voldoende aan de 10K die jij erop plakt. Beter kun je het erop houden dat er geen 'normaal'spaarbedrag is en dat dit volkomen afhankelijk is van je situatie.
  Moderator dinsdag 23 november 2010 @ 00:46:44 #275
236264 crew  capricia
pi_89039607
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 00:38 schreef Microtubuli het volgende:

[..]

Nee dat mag je zo helemaal niet stellen. Zelf 'verbras' ik weinig geld aan zaken als uitgaan, vakanties maar spaar ik meer en geef het in één keer uit aan luxeproducten zoals aan auto's, vorig jaar 35K bij kunnen leggen bij inruil. En dan heb ik alleen dus echt niet voldoende aan de 10K die jij erop plakt. Beter kun je het erop houden dat er geen 'normaal'spaarbedrag is en dat dit volkomen afhankelijk is van je situatie.
Dat sws, maar als jij 35K uitgeeft aan een auto, waarvoor je gespaard hebt, dan spaarde je met een doel. Heb je daarna nog een minimumbedrag aan spaargeld over gehouden?
En er zijn toch wel wat richtbedragen te geven. Het nibud heeft bijv. een bufferberekenaar.

In mijn situatie kom ik uit op:

Minimumbuffer ¤ 4.300,00
Adviesbuffer ¤ 14.500,00
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')