abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86751763
Ik ben vandaag door mijn baas op staande voet ontslagen. Nu ben ik benieuwd of het enige kans van slagen heeft mocht ik hiertegen in beroep gaan.

Het zit zo. Ik werkte daar als teamlead, dit stond ook zo in mijn contract beschreven. Ik had overigens een jaarcontract tot mei volgend jaar.
Daarnaast is mij gevraagd om ICT taken uit te voeren naast mijn normale werkzaamheden. Dit is niet in mijn contract opgenomen en ik kreeg hier ook niet extra voor betaald.
Nu kreeg ik om die taken uit te voeren een account van een ex-medewerker met een vre-se-lijk simpel wachtwoord.
Nu is het zo dat meerdere mensen van het bestaan van deze account afwisten en je hier ook remote mee kon inloggen.
Er zijn met deze account een aantal bestanden geopend die op het bedrijfsnetwerk stonden. Denk aan contracten, overzichten etcetera.
Hierover heb ik een gesprek gehad met een van mijn collega's, die ik tevens privé ken.
Nu is haar recht op de man af gevraagd of ze bepaalde dingen hiervan af wist en van wie dit afkwam. Toen kwam mijn naam dus naar boven drijven.

Hierop heeft men het netwerk afgezocht naar sporen hiervan en ook gevonden, hierna ben ik op staande voet ontslagen.
Mijn normale werkzaamheden voerde ik altijd goed uit en hier is ook niet over geklaagd.

Graag jullie mening of dit kans van slagen heeft.

ps ik post dit onder een kloon. ik neem aan dat jullie snappen waarom.
  Forum Admin donderdag 23 september 2010 @ 15:39:38 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_86751837
Ik begrijp dus goed dat je ook in de bestanden hebt zitten neuzen?
  Licht Ontvlambaar donderdag 23 september 2010 @ 15:40:01 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86751846
Drie vragen... Waarom heb je het vre-se-lijk simpele wachtwoord niet meteen aangepast? Op welke grond ben je nu eigenlijk ontslagen? En heb je een rechtsbijstandverzekering?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_86751861
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:39 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Ik begrijp dus goed dat je ook in de bestanden hebt zitten neuzen?
Correct, ik heb een aantal van deze bestande geopend. Niet verspreid en niets met de informatie gedaan.
  donderdag 23 september 2010 @ 15:40:37 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_86751875
Je had nooit moeten accepteren om te werken met het account van een ander.

Maar je staat vrij sterk als je zegt dat je verplicht was om te werken met het account van iemand anders en jij redelijker wijs niet kan weten wie over de wachtwoorden beschikt en jij dus ook niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor activiteiten die met dat account gedaan zijn.

ow, en als men van mening was dat jij geen recht had om de bestanden te bekijken hadden ze de rechten van het account aan moeten (laten) passen.
So we just called him Fred
pi_86751878
quote:
Hierover heb ik een gesprek gehad met een van mijn collega's, die ik tevens privé ken
Je hebt dus die vertrouwelijke bestanden geopend én er vervolgens over gepraat met een collega die er niets mee te maken heeft vanuit zijn werk?

quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:40 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Correct, ik heb een aantal van deze bestande geopend. Niet verspreid en niets met de informatie gedaan.
Je hebt er toch over gepraat?
pi_86751897
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:40 schreef Sjeen het volgende:
Drie vragen... Waarom heb je het vre-se-lijk simpele wachtwoord niet meteen aangepast? Op welke grond ben je nu eigenlijk ontslagen? En heb je een rechtsbijstandverzekering?
Ik had daar geen rechten toe, op basis van het openen van deze informatie en dat een collega hier ook vanaf wist. Ik krijg nog de uitgebreide motivatie per aangetekende brief. Ja, maar wil wat inzicht van externen voordat ik dadelijk aan een kansloze missie begin.
  donderdag 23 september 2010 @ 15:41:32 #8
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_86751913
quote:

[..]

Tsja alleen het openen is al genoeg denk ik. Bestanden waar je niets in te zoeken hebt, moet je ook niet openen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  Forum Admin donderdag 23 september 2010 @ 15:41:32 #9
Heeft een huisje.
pi_86751914
quote:

[..]

Nou niets....... Je hebt die vertrouwelijke informatie toch gedeeld met een collega?
  donderdag 23 september 2010 @ 15:42:26 #10
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_86751946
Bij de bedrijven waar ik heb gezeten was het in elk geval de standaardregel dat iedere medewerker zelf verantwoordelijk is voor z'n / haar eigen account, en dus ook voor wat er met dat account allemaal bekeken wordt.

Maar of je een poot hebt om op te staan... ik zou zeggen, ga 's naar de rechtswinkel, daar zitten, je weet wel, juristen en zo.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_86751960
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:40 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Je hebt dus die vertrouwelijke bestanden geopend én er vervolgens over gepraat met een collega die er niets mee te maken heeft vanuit zijn werk?
[..]

Je hebt er toch over gepraat?
Ja, maar ik was niet de enige die daar toegang toe had. DIe staan alleen open en bloot op het netwerk, iedereen met iets van ICT kennis kan daar zo bij.
pi_86751962
Waarom heb je het wachtwoord dan niet veranderd/laten veranderen als je weet dat een paar medewerkers het ook wisten?
pi_86751987
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:42 schreef ontslagen het volgende:
Ja, maar ik was niet de enige die daar toegang toe had. DIe staan alleen open en bloot op het netwerk, iedereen met iets van ICT kennis kan daar zo bij.
Maar jij hebt ze gelezen en erover gepraat...
pi_86751991
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:41 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Tsja alleen het openen is al genoeg denk ik. Bestanden waar je niets in te zoeken hebt, moet je ook niet openen.
Nou voor op staande voet ontslag lijkt me dat niet.
  Licht Ontvlambaar donderdag 23 september 2010 @ 15:43:22 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86751994
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:41 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Ik had daar geen rechten toe, op basis van het openen van deze informatie en dat een collega hier ook vanaf wist. Ik krijg nog de uitgebreide motivatie per aangetekende brief. Ja, maar wil wat inzicht van externen voordat ik dadelijk aan een kansloze missie begin.
je hebt dus bestanden geopend waar je niet in had mogen neuzen. Vreemd dat je via dat account dan toegang had daartoe.

Rechtsbijstand overigens meteen inlichten, waarom zou je wachten?
  donderdag 23 september 2010 @ 15:43:39 #16
152789 karr-1
pi_86752002
quote:

[..]

Het feit dat je erbij kunt, wil niet zeggen dat je dat ook moet doen. En je hebt er met anderen over gehad, dus daar ga je al.
  donderdag 23 september 2010 @ 15:43:49 #17
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_86752012
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:40 schreef FredvZ het volgende:
ow, en als men van mening was dat jij geen recht had om de bestanden te bekijken hadden ze de rechten van het account aan moeten (laten) passen.
Nou - nee, want het is TS's account niet.

Dat account kan dus best veel uitgebreidere rechten hebben dan dat van TS en de collega's.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  donderdag 23 september 2010 @ 15:44:16 #18
152789 karr-1
pi_86752027
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:43 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Ligt aan de aard van de bestanden en de vertrouwelijkheid. Maar bel een advocaat of een rechtswinkel en je weet meer.
pi_86752028
Als het openen van die bestanden dermate ernstig is voor het bedrijf dat ze je ontslag op staande voet geven, snap ik niet helemaal waarom je er zo makkelijk bij kon. :?
Lijkt me een goed argument voor je verweer.
  Licht Ontvlambaar donderdag 23 september 2010 @ 15:44:47 #20
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86752051
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:42 schreef Telecaster het volgende:
Bij de bedrijven waar ik heb gezeten was het in elk geval de standaardregel dat iedere medewerker zelf verantwoordelijk is voor z'n / haar eigen account, en dus ook voor wat er met dat account allemaal bekeken wordt.

Maar of je een poot hebt om op te staan... ik zou zeggen, ga 's naar de rechtswinkel, daar zitten, je weet wel, juristen en zo.
Hij heeft een rechtsbijstandverzekering, waarom zou hij dan naar een rechtswinkel gaan...
pi_86752056
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:42 schreef Tocadisco het volgende:
Waarom heb je het wachtwoord dan niet veranderd/laten veranderen als je weet dat een paar medewerkers het ook wisten?
Ik kon het niet, en heb het verzoek 3 keer neergelegd bij de IT baas. Maar het gebeurde maar niet.
  Forum Admin donderdag 23 september 2010 @ 15:45:30 #22
Heeft een huisje.
pi_86752082
quote:

[..]

Het feit dat je ergens bij kan geeft je nog geen recht om er dan zonder reden in te gaan zitten neuzen. Dat noemen ze integriteit. Andere collega's konden er volgens je eigen zeggen ook bij maar hebben er niets mee gedaan. Jij wel. Jij bent erover gaan praten met een collega.
pi_86752093
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:44 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Als het openen van die bestanden dermate ernstig is voor het bedrijf dat ze je ontslag op staande voet geven, snap ik niet helemaal waarom je er zo makkelijk bij kon. :?
Het openen is misschien niet zo'n probleem, maar het erover praten met anderen is natuurlijk wel zwaarwegend.
pi_86752104
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:43 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Nou - nee, want het is TS's account niet.

Dat account kan dus best veel uitgebreidere rechten hebben dan dat van TS en de collega's.
Het was een account waarvan ik de inlog en pw gekregen had om de ICT taken uit te voeren. Wat ik overigens extra deed zonder extra salaris.
pi_86752136
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:45 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Het openen is misschien niet zo'n probleem, maar het erover praten met anderen is natuurlijk wel zwaarwegend.
Goed, als je dit met mensen buiten het bedrijf bespreekt lijkt het me behoorlijk zwaarwegend. Binnen het bedrijf minder.
Plus, zover ik weet moeten ze alles exact kunnen bewijzen bij ontslag op staande voet..
  Licht Ontvlambaar donderdag 23 september 2010 @ 15:47:40 #26
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86752161
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:43 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Dat lijkt jou misschien niet, maar het zou nog best wel eens kunnen:

quote:
Artikel 678 (BW)

1. Voor de werkgever worden als dringende redenen in de zin van lid 1 van artikel 677 beschouwd zodanige daden, eigenschappen of gedragingen van de werknemer die ten gevolge hebben dat van de werkgever, redelijkerwijze niet kan gevergd worden de arbeidsovereenkomst te laten voortduren.
2. Dringende redenen zullen onder andere aanwezig geacht kunnen worden:
a. wanneer de werknemer bij het sluiten van de overeenkomst de werkgever heeft misleid door het vertonen van valse of vervalste getuigschriften, of deze opzettelijk valse inlichtingen heeft gegeven omtrent de wijze waarop zijn vorige arbeidsovereenkomst is geëindigd;
b. wanneer hij in ernstige mate de bekwaamheid of geschiktheid blijkt te missen tot de arbeid waarvoor hij zich heeft verbonden;
c. wanneer hij zich ondanks waarschuwing overgeeft aan dronkenschap of ander liederlijk gedrag;
d. wanneer hij zich schuldig maakt aan diefstal, verduistering, bedrog of andere misdrijven, waardoor hij het vertrouwen van de werkgever onwaardig wordt;
e. wanneer hij de werkgever, diens familieleden of huisgenoten, of zijn medewerknemers mishandelt, grovelijk beledigt of op ernstige wijze bedreigt;
f. wanneer hij de werkgever diens familieleden of huisgenoten, of zijn medewerknemers verleidt of tracht te verleiden tot handelingen, strijdig met de wetten of de goede zeden;
g. wanneer hij opzettelijk, of ondanks waarschuwing roekeloos, eigendom van de werkgever beschadigt of aan ernstig gevaar blootstelt;
h. wanneer hij opzettelijk, of ondanks waarschuwing roekeloos, zich zelf of anderen aan ernstig gevaar blootstelt;
i. wanneer hij bijzonderheden aangaande de huishouding of het bedrijf van de werkgever die hij behoorde geheim te houden, bekendmaakt;
j. wanneer hij hardnekkig weigert te voldoen aan redelijke bevelen of opdrachten, hem door of namens de werkgever verstrekt;
k. wanneer hij op andere wijze grovelijk de plichten veronachtzaamt, welke de arbeidsovereenkomst hem oplegt;
l. wanneer hij door opzet of roekeloosheid buiten staat geraakt of blijft de bedongen arbeid te verrichten.
3. Bedingen waarbij aan de werkgever de beslissing wordt overgelaten of er een dringende reden in de zin van artikel 677 lid 1 aanwezig is, zijn nietig.
pi_86752185
quote:
Een beheerder heeft over het algemeen toegang tot heel veel zaken, waar hij eigenlijk niet in mag neuzen. Hij heeft echter wel de toegang nodig om te kunnen beheren.
  donderdag 23 september 2010 @ 15:48:28 #28
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_86752189
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:46 schreef ontslagen het volgende:
Het was een account waarvan ik de inlog en pw gekregen had om de ICT taken uit te voeren. Wat ik overigens extra deed zonder extra salaris.
Dat doet niet terzake... Je maakt er toch ook geen extra uren voor? Je werkt een X-aantal uren per week en tijdens die uren bepaald baas (in redelijke zin) wat jij doet en als hij wil dat jij ICT doet, doe jij ICT.
So we just called him Fred
pi_86752191
je moet ook niet in andermans zaken neuzen. terrecht.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 23 september 2010 @ 15:48:52 #30
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86752204
Dat jij een account van een ander krijgt is sowieso al een security hole van heb ik jouw daar. :X
Loopt er daar een sec officer rond toevallig?
Trek die eens aan z'n jasje en mee naar je leidinggevende van wie je het account moest gebruiken.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 23 september 2010 @ 15:49:14 #31
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_86752214
quote:

[..]

Van wie heb je dat gekregen?

En dat laatste feit is in deze context irrelevant.
pi_86752223
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:47 schreef ontslagen het volgende:
Goed, als je dit met mensen buiten het bedrijf bespreekt lijkt het me behoorlijk zwaarwegend. Binnen het bedrijf minder.
Plus, zover ik weet moeten ze alles exact kunnen bewijzen bij ontslag op staande voet..
Dat kunnen ze, want jij hebt het aan allemaal collega's verteld... 8)7 Daarnaast hebben ze waarschijnlijk audit logs waarin staat dat jij die documenten geopend hebt.
pi_86752251
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:48 schreef Netsplitter het volgende:
Dat jij een account van een ander krijgt is sowieso al een security hole van heb ik jouw daar. :X
Loopt er daar een sec officer rond toevallig?
Trek die eens aan z'n jasje en mee naar je leidinggevende van wie je het account moest gebruiken.
Nee loopt niemand rond daarover, en ik denk ook niet dat ik het pand nog in mag.
pi_86752271
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:49 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Van wie heb je dat gekregen?

En dat laatste feit is in deze context irrelevant.
De IT baas in opdracht van de directeur.
pi_86752298
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:49 schreef The_End het volgende:

[..]

Dat kunnen ze, want jij hebt het aan allemaal collega's verteld... 8)7 Daarnaast hebben ze waarschijnlijk audit logs waarin staat dat jij die documenten geopend hebt.
Fout, dat er bestanden zijn geopend met de zo-lek-als-een-deur account. Ze kunnen niet bewijzen dat ik dat was.
pi_86752314
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:43 schreef Sjeen het volgende:

[..]

je hebt dus bestanden geopend waar je niet in had mogen neuzen. Vreemd dat je via dat account dan toegang had daartoe.
^^ Dit dus. Als je wel toegang hebt, hoe moet je dan aan de bestandsnaam kunnen zien wat je wel of niet mag lezen?

En vooral: als het bedrijf wel toegang geeft, geen moeite doet om toegang te beperken, maar wel gaat monitoren wie/wat opent, waren ze wellicht op zoek naar iemand die ontslagen kon worden?
censuur :O
  donderdag 23 september 2010 @ 15:51:50 #37
152789 karr-1
pi_86752328
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:47 schreef ontslagen het volgende:

[..]

En jij kunt garanderen dat al die mensen waar je er binnen het bedrijf over spreekt, dat niet buiten de deur herhalen?
pi_86752353
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

^^ Dit dus. Als je wel toegang hebt, hoe moet je dan aan de bestandsnaam kunnen zien wat je wel of niet mag lezen?

En vooral: als het bedrijf wel toegang geeft, geen moeite doet om toegang te beperken, maar wel gaat monitoren wie/wat opent, waren ze wellicht op zoek naar iemand die ontslagen kon worden?
Dat dus exact, sommige van die bestanden had ik gewoon nodig voor mijn werk + er moet regelmatig wat verwijderd worden om de server niet vol te laten lopen.
pi_86752371
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:51 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Fout, dat er bestanden zijn geopend met de zo-lek-als-een-deur account. Ze kunnen niet bewijzen dat ik dat was.
quote:
Hierover heb ik een gesprek gehad met een van mijn collega's, die ik tevens privé ken.
Nu is haar recht op de man af gevraagd of ze bepaalde dingen hiervan af wist en van wie dit afkwam. Toen kwam mijn naam dus naar boven drijven.
Die collega is toch getuige dat jij die informatie aan haar gaf?
pi_86752375
Ik heb idd ook het gevoel dat ze graag iemand wilden ontslaan.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin donderdag 23 september 2010 @ 15:53:52 #41
Heeft een huisje.
pi_86752408
quote:

[..]

Die collega van je heeft toch toegegeven dat ze de informatie van jou had? Jij kon bij die bestanden. 1+1=2.
pi_86752409
quote:
Jawel, want jij hebt het aan je collega's verteld! 8)7
pi_86752431
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:53 schreef Wokkel het volgende:

[..]

[..]

Die collega is toch getuige dat jij die informatie aan haar gaf?
Ja, 2 onderwerpen van de zoveel die ze aandroegen.
  donderdag 23 september 2010 @ 15:54:35 #44
152789 karr-1
pi_86752437
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:53 schreef capricia het volgende:
Ik heb idd ook het gevoel dat ze graag iemand wilden ontslaan.
Dat dan weer wel ja
pi_86752474
quote:

[..]

Dat mag een werkgever van je vragen.

Je hebt wellicht iets met geheimhouding moeten ondertekenen ooit (wellicht staat er in je AOK kort wat over), en dat vertrouwen heb je nu dus, nog al, beschaamd.

Ik vind het ontslag overigens terecht. Had je je maar in moeten houden. Ik zou je in ieder geval niet meer kunnen vertrouwen in de toekomst, en dan is ontslag dus het overwegen waard.
Doei.
pi_86752479
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:53 schreef The_End het volgende:

[..]

Jawel, want jij hebt het aan je collega's verteld! 8)7
Ik heb bepaalde informatie uit die bestanden vermeld ja dat klopt. En collega, enkelvoud.
  donderdag 23 september 2010 @ 15:57:17 #47
152789 karr-1
pi_86752522
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:55 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Ik heb bepaalde informatie uit die bestanden vermeld ja dat klopt. En collega, enkelvoud.
Kortom, je hebt vertrouwelijke informatie verspreid en dat zou in ieder geval in het bedrijf waar ik werk al genoeg reden zijn.
pi_86752537
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:55 schreef Evenveel het volgende:

[..]

Dat mag een werkgever van je vragen.

Je hebt wellicht iets met geheimhouding moeten ondertekenen ooit (wellicht staat er in je AOK kort wat over), en dat heb je vertrouwen heb je nu dus, nog al, beschaamd.

Ik vind het ontslag overigens terecht. Had je je maar in moeten houden. Ik zou je in ieder geval niet meer kunnen vertrouwen in de toekomst, en dan is ontslag dus het overwegen waard.
Oh dus bij jou is normaal om 2 keer zoveel werk te doen als normaal, werk totaal niet relevant met je huidige functie?
Het gaat hier niet om vertrouwen, het gaat erom of het ontslag zwaarwegend genoeg is om als ontslag op staande voet te gelden.
pi_86752572
Dus zij kunnen zien dat bestanden zijn geopend, en jij zegt dat het account door bijna iedereen openbaar was?

Als dat feiten zijn dan rammelt het sowieso.

PS: in ieder geval sterkte met je ontslag.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_86752573
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:54 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Ja, 2 onderwerpen van de zoveel die ze aandroegen.
Even op een rij:

- Er zijn bestanden geopend die vertrouwelijke informatie bevatten
- Er zijn sporen gevonden die wijzen op het account waar jij toegang tot had, en wellicht wijzen die sporen ook nog eens naar jouw werkpc.
Deze twee zaken kunnen gerelateerd zijn aan de taken die je uitvoerde.

Het punt dat je aan een collega verteld wat er in die bestanden stond is geen taak die bij je werk hoorde. Sterker nog, dat is schending van de vertrouwelijkheid.

De collega die ook nog eens bevestigt dat jij haar die info hebt gegeven helpt je, samen met de sporen, natuurlijk helemaal niet.

Die collega nekt je dus.
pi_86752581
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:57 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Kortom, je hebt vertrouwelijke informatie verspreid en dat zou in ieder geval in het bedrijf waar ik werk al genoeg reden zijn.
Dat weet ik niet, maar voor ontslag om staande voet gelden vrij strenge regels voor de werkgever. En ik wil dus weten of dit zwaarwegend genoeg is of niet? Of in ieder geval of het een twijfel is voor de rechter.
  † In Memoriam † donderdag 23 september 2010 @ 15:58:54 #52
21636 Feestkabouter
pi_86752590
vraag: wat voor bestandsnamen hadden die bestanden?
als ik ergens aan de slag moet kijk ik ook goed rond welke info er tot mijn beschikking is. dan kom ik ook langs allerlei documenten waar ik niks aan heb. lijkt mij heel normaal.
waren het bestandsnamen waaruit direct duidelijk was dat het niet voor jouw ogen bestemd was?

hoe kwalijk of persoonlijk is de info waar het om gaat?
of hoe 'geheim'?
  Licht Ontvlambaar donderdag 23 september 2010 @ 15:59:28 #53
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86752616
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:58 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, maar voor ontslag om staande voet gelden vrij strenge regels voor de werkgever. En ik wil dus weten of dit zwaarwegend genoeg is of niet? Of in ieder geval of het een twijfel is voor de rechter.
Hallo... zit ik hier voor jan lul te posten?
pi_86752626
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Dus zij kunnen zien dat bestanden zijn geopend, en jij zegt dat het account door bijna iedereen openbaar was?

Als dat feiten zijn dan rammelt het sowieso.

PS: in ieder geval sterkte met je ontslag.
Ja ze hebben een trace gedaan. En er wisten meerdere mensen de account + pw.
pi_86752663
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:59 schreef Sjeen het volgende:

[..]

TS wilt blijkbaar alleen de reacties van mensen zien die het ontslag discutabel vinden.
pi_86752682
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:59 schreef ontslagen het volgende:
Ja ze hebben een trace gedaan. En er wisten meerdere mensen de account + pw.
Zoals Wokkel net opmerkte; het kan ook aan je PC gekoppeld zijn.
pi_86752704
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:57 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Oh dus bij jou is normaal om 2 keer zoveel werk te doen als normaal, werk totaal niet relevant met je huidige functie?
Het gaat hier niet om vertrouwen, het gaat erom of het ontslag zwaarwegend genoeg is om als ontslag op staande voet te gelden.
Nou, nee. Normaal niet. Maar ik ga er van uit dat het hier om een tijdelijke situatie gaat. Alleen al het feit dat je het account van een ex-medewerker hebt gekregen toont aan dat je bepaalde werkzaamheden 'uit nood' op hebt moeten pakken. Afhankelijk van de grote van de onderneming mag een werkgever dan van je verwachten dat je wat extra's doet in een redelijke periode (dus niet jaren lang natuurlijk).

Maar goed, heeft verder niets met de situatie te maken natuurlijk, helaas voor jou.

PS. Buiten dat had je kennelijk tijd genoeg om geheime conracten op te zoeken en door te nemen, dus dat 2x zoveel werk uitvoeren zal wel mee hebben gevallen :P
Doei.
  donderdag 23 september 2010 @ 16:02:18 #58
152789 karr-1
pi_86752714
quote:

[..]

Nee hoor, TS is alleen wat lastig te overtuigen van zijn ongelijk. Zoals meerdere mensen al opgemerkt hebben is in dit geval ontslag op staande voet geheel gerechtvaardigd.
pi_86752733
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:58 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Even op een rij:

- Er zijn bestanden geopend die vertrouwelijke informatie bevatten
- Er zijn sporen gevonden die wijzen op het account waar jij toegang tot had, en wellicht wijzen die sporen ook nog eens naar jouw werkpc.
Deze twee zaken kunnen gerelateerd zijn aan de taken die je uitvoerde.

Het punt dat je aan een collega verteld wat er in die bestanden stond is geen taak die bij je werk hoorde. Sterker nog, dat is schending van de vertrouwelijkheid.

De collega die ook nog eens bevestigt dat jij haar die info hebt gegeven helpt je, samen met de sporen, natuurlijk helemaal niet.

Die collega nekt je dus.
- Klopt
- Klopt ook, hoewel er ook sporen zijn gevonden op andere pc's en andere IP's (van buiten het bedrijf)
Ja, vanwege mijn ICT taken.

Dat moet toch beschreven staan in je contract wat voor info je niet mag delen, hoelang niet etcetera?

Die collega werd letterlijk gevraagd weetje van dit en dit af. Ze zij toen ja.
Oke van wie heb je die info. Toen zei ze dat wil eigenlijk liever niet zeggen.
Toen zij mijn baas, nou dat ik maar wel doen anders heeft het consequenties.
Toen heeft ze dus mijn naam genoemd.
  donderdag 23 september 2010 @ 16:03:55 #60
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_86752770
quote:

[..]

Je snapt het niet helemaal. Of jij aangenomen was voor IT taken is totaal irrelevant, het geeft je nog steeds niet het recht om zaken uit vertrouwelijke documenten te bespreken met collega's. Dat het niet jouw account was, en dat er meerdere mensen de account kenden kan je miscschien nog redden, dat hangt van de gehele motivatie af.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 23 september 2010 @ 16:04:30 #61
152789 karr-1
pi_86752799
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:02 schreef ontslagen het volgende:

[..]

- Klopt
- Klopt ook, hoewel er ook sporen zijn gevonden op andere pc's en andere IP's (van buiten het bedrijf)

Dat moet toch beschreven staan in je contract wat voor info je niet mag delen, hoelang niet etcetera?

Niet alles zal letterlijk omschreven staan, van sommige zaken kun je weten dat die niet breed bekend moeten worden.
pi_86752802
quote:

[..]

Nee hoor heb het gelezen, maar voor al die situaties geldt het kan maar hoeft niet. Vandaar.
pi_86752817
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:00 schreef Wokkel het volgende:

[..]

TS wilt blijkbaar alleen de reacties van mensen zien die het ontslag discutabel vinden.
Nee hoor.
pi_86752839
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:02 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Nee hoor, TS is alleen wat lastig te overtuigen van zijn ongelijk. Zoals meerdere mensen al opgemerkt hebben is in dit geval ontslag op staande voet geheel gerechtvaardigd.
En meerdere mensen vinden het discutabel.
Is er niet iemand hier die ervaring heeft met dit soort zaken (prive of werkgerelateerd)?
  Licht Ontvlambaar donderdag 23 september 2010 @ 16:05:29 #65
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86752840
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:04 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Nee hoor heb het gelezen, maar voor al die situaties geldt het kan maar hoeft niet. Vandaar.
Je hebt dus duidelijk niet alles gelezen... Heb je je rechtsbijstand inmiddels al ingelicht?
pi_86752868
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:05 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Je hebt dus duidelijk niet alles gelezen... Heb je je rechtsbijstand inmiddels al ingelicht?
Ja die zijn ingelicht.
  donderdag 23 september 2010 @ 16:06:11 #67
152789 karr-1
pi_86752870
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:05 schreef ontslagen het volgende:

[..]

En meerdere mensen vinden het discutabel.
Is er niet iemand hier die ervaring heeft met dit soort zaken (prive of werkgerelateerd)?
Zie alle antwoorden hiervoor. Ga naar je Rechtsbijstand en vraag het daar.
  donderdag 23 september 2010 @ 16:06:21 #68
152789 karr-1
pi_86752876
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:06 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Ja die zijn ingelicht.
En wat zeiden die?
pi_86752909
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:06 schreef karr-1 het volgende:

[..]

En wat zeiden die?
Nog geen reactie terug gehad. Ze zou me terugbellen vandaag of morgen.
pi_86753031
quote:

[..]

dat doet er toch niet toe?
Jij hebt iets gedaan wat niet mag. de vraag is in hoeverre dat bewezen kan worden en hoe zwaar dat mag wegen.

Wat je voor de rest allemaal doet is totaal irrelevant.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  † In Memoriam † donderdag 23 september 2010 @ 16:10:35 #71
21636 Feestkabouter
pi_86753054
quote:

[..]

je gaat weer eens lekker kort door de bocht met je snelle conclusies............ zoals ik van je gewend ben dus!
  donderdag 23 september 2010 @ 16:11:41 #72
152789 karr-1
pi_86753114
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:10 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

je gaat weer eens lekker kort door de bocht met je snelle conclusies............ zoals ik van je gewend ben dus!
En je hebt je conclusie over mij ook al klaar, altijd goed om te weten.
  donderdag 23 september 2010 @ 16:33:21 #73
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_86753913
TS, ben jij dezelfde als die persoon die pas geleden een officiële waarschuwing had gekregen?
  † In Memoriam † donderdag 23 september 2010 @ 16:33:34 #74
21636 Feestkabouter
pi_86753926
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:11 schreef karr-1 het volgende:

[..]

En je hebt je conclusie over mij ook al klaar, altijd goed om te weten.
kun je mij eens uitleggen waarom je (in mijn ogen) eerst nog heel redelijk en logisch schrijft:
"Ligt aan de aard van de bestanden en de vertrouwelijkheid. Maar bel een advocaat of een rechtswinkel en je weet meer."

en later (terwijl TS in mijn ogen niet echt meer specifieke info heeft gegeven) ineens heel duidelijke conclusies trekt:
"is in dit geval ontslag op staande voet geheel gerechtvaardigd."
  donderdag 23 september 2010 @ 16:35:43 #75
152789 karr-1
pi_86754028
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:33 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

kun je mij eens uitleggen waarom je (in mijn ogen) eerst nog heel redelijk en logisch schrijft:
"Ligt aan de aard van de bestanden en de vertrouwelijkheid. Maar bel een advocaat of een rechtswinkel en je weet meer."

en later (terwijl TS in mijn ogen niet echt meer specifieke info heeft gegeven) ineens heel duidelijke conclusies trekt:
"is in dit geval ontslag op staande voet geheel gerechtvaardigd."
Het is gerechtvaardigd omdat TS vertrouwelijke informatie heeft ingezien en gedeeld met anderen. Dat alleen is al reden voor ontslag op staande voet. Maar aangezien TS niet alleen moet vertrouwen op het advies van FOK alleen is het ook altijd verstandig om contact op te nemen met een advocaat of rechtswinkel die er iets meer verstand van hebben.
  donderdag 23 september 2010 @ 16:39:43 #76
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_86754228
Officiële waarschuwing

TS, ben jij dit ook?
pi_86754743
Dat je voor het rondneuzen en dat doorkletsen ontslagen kunt worden bij bepaalde functies lijkt me duidelijk. Dat iedereen erbij kon is niet zo belangrijk eigenlijk, ik bedoel als je bij een juwelier werkt en je kunt bij de sieraden wil dat nog niet zeggen dat je ze ook even op zondag als de winkel toch dicht is mag lenen om aan te doen naar een date. Van sommige dingen moet je gewoon afblijven ook al kan je erbij en de werkgever moet daar op kunnen vertrouwen. Dat jij het was en niet een ander is na het doorkwebbelen aan je collega ook wel duidelijk.
De vraag is of ontslag op staande voet ook wel gerechtvaardigd is en of de regels hiervoor ook gevolgd zijn, ontslag op staande voet heeft best strikte eisen.

http://lmgtfy.com/?q=ontslag+op+staande+voet+vereisten
;)

Overigens, ik weet niet wat voor sporen er precies zijn gevonden en hoe deze sporen bijgehouden zijn en geanalyseerd maar evt. beroep op schending privacy of schending wet bescherming persoonsgegevens?
pi_86755116
Kun je niet navragen of ze kunnen opgeven van waar de bestanden zijn geopend (IP adres dan wel werkstation). Je zou logischerwijs kunnen aantonen dat jij niet degene was die de bestanden heeft geopend, immers, je IP adres verschilt met het IP adres van waar het bestand is geopend.

Het feit dat jij bespreekt dat je $bestanden kunt openen is m.i. geen reden tot ontslag. Tevens zou de werkgever de bestanden dusdanig moeten beveiligen als je geen toegang tot de bestanden mag hebben.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_86755612
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:50 schreef Sessy het volgende:
Overigens, ik weet niet wat voor sporen er precies zijn gevonden en hoe deze sporen bijgehouden zijn en geanalyseerd maar evt. beroep op schending privacy of schending wet bescherming persoonsgegevens?
Wow. Als TS dat gaat lukken; respect.

Maar goed, dat is een beetje het zelfde als in de gevangenis gegooid worden voor ontvoering, en dan de staat aanklagen voor vrijheidsberoving :')
Doei.
pi_86755625
quote:

[..]

Beste TS,

Ik begrijp het op zich wel maar vind je niet dat je hier een beetje droevig bezig bent? Je zat zelf gewoon (erg) fout en grijpt nu wanhopig allerlei irrelevante zaken aan in de hoop je eruit te lullen, doet wazig over je 'schuld' (zie ook je OP) en neemt je nu zelfs voor erover te liegen. Zie je dan echt niet in dat je op deze manier alleen maar (nog) fouter bezig bent? Ik hoop van harte dat mocht je dit dwaze plan doorzetten, een leidinggevende van je dit topic op Fok! tegenkomt.

Groetjes! *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door NotYou op 23-09-2010 17:17:44 ]
Je suis Charlie Sheen
pi_86755844
quote:

[..]

Jij hebt weer even fijn met je opgeheven vingertje kunnen zwaaien, daarvoor zit je in WGR, maar ga niet doen alsof je ergens verstand van hebt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_86755914
quote:
Op donderdag 23 september 2010 17:12 schreef Evenveel het volgende:
[..]
Maar goed, dat is een beetje het zelfde als in de gevangenis gegooid worden voor ontvoering, en dan de staat aanklagen voor vrijheidsberoving :')
Wat niet gaat slagen ivm het ontbreken van wederrechtelijkheid. ;)

Maar serieus, je mag niet altijd zo maar even alles doen met informatie. Mij staat nu opeens iets bij van een kerel die gps in de auto van de zaak had waarbij ze erachter kwamen dat hij tijdens werktijd heel ergens anders was dan wat hij declareerde. Grap is dus, qua privacy mag het wel want hij wist van de gps af maar qua verwerking an persoonsgegevens mag het *misschien* niet, er was in die zaak alleen geen beroep op gedaan of zo iets. Ik zeg niet dat het gaat lukken of zo, ik heb geen idee wat de precieze vereisten zijn etc, maar als ik het verhaal zo lees dan vraag ik me wel opeens af hoe men aan al die gegevens bij TS gekomen is en of ts daar nog iets mee kan.
En niemand zegt dat het recht niet heel krom kan zijn, af en toe. :{

En TS moet gewoon snel een advocaat hebben en dat ontslag aanvechten joh. Kijk als je bij de aivd werkt en je gaat in verkeerde bestanden neuzen snap ik het ontslag op staande voet wel maar in dit geval kan je er volgens mij nog best over debatteren (helemaal als het niet geheel aannemelijk is dat ts het deed, dan is het enige verwijt dat hij de pw niet veranderd heeft?), of op staande voet ontslagen worden wel gerechtvaardigd is.

Krijg je trouwens een uitkering als je op staande voet ontslagen wordt? Is toch eigen schuld of niet?

[ Bericht 3% gewijzigd door Sessy op 23-09-2010 17:28:58 ]
pi_86755916
quote:

[..]

Volgens mij is het de taak van de werkgever om vertrouwelijke bestanden vertrouwelijk te houden.

Als ik een account zou krijgen waarmee ik PZ bestanden zou kunnen bekijken dan deed ik dat meteen. Die info is goud waard als je er slim gebruik van maakt. Het is niet mijn schuld dat ik er bij kan. De PZ functionaris is verantwoordelijk voor de geheimhoudingsplicht, niet ik.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 23 september 2010 @ 17:22:05 #84
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86756025
Ik blijf het bizar vinden dat iemand een account krijgt van iemand die al weg is om mee te werken en dat men dan gaat zitten klagen dat hij rond heeft zitten kijken. :X
Dit is procedureel natuurlijk al belachelijk en iets waabij alle alarmbellen al af van hadden moeten gaan bij de managers/werkgever.
Iemand heeft hier goed verzaakt en dat is niet TS geweest.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 23 september 2010 @ 17:24:01 #85
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_86756100
http://njblog.nl/2010/09/(...)a-haar-baan-verloor/

Interessant leesvoer in een iets andere zaak, maar wel met vergelijkbare elementen.
Moeder die in het EPD van de (vermoedelijke) aanrander van haar dochter ging neuzen, terwijl ze daar als secretaresse de rechten niet voor had.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 23 september 2010 @ 17:29:55 #86
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86756310
quote:
Op donderdag 23 september 2010 17:24 schreef Pool het volgende:

Interessant leesvoer in een iets andere zaak, maar wel met vergelijkbare elementen.
Moeder die in het EPD van de (vermoedelijke) aanrander van haar dochter ging neuzen, terwijl ze daar als secretaresse de rechten niet voor had.
Zij zocht gericht, TS niet.
Zij had echt recht tot het EPD, TS niet -> oud account -> door werkgever zelf gecreëerd veiligheidsrisico.
  donderdag 23 september 2010 @ 17:32:59 #87
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_86756424
quote:
Op donderdag 23 september 2010 17:29 schreef Netsplitter het volgende:

Zij zocht gericht, TS niet.
Hoe weet je dat?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 23 september 2010 @ 17:34:39 #88
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86756482
quote:
Op donderdag 23 september 2010 17:32 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Hoe weet je dat?
Dat maak ik op uit zijn posts aangezien dat er niet staat. :)
Bij de aangehaalde bron staat namelijk wel dat ze gericht keek voor specifieke data.
  donderdag 23 september 2010 @ 17:39:36 #89
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_86756651
quote:
Op donderdag 23 september 2010 17:34 schreef Netsplitter het volgende:

Dat maak ik op uit zijn posts aangezien dat er niet staat. :)
Bij de aangehaalde bron staat namelijk wel dat ze gericht keek voor specifieke data.
Ik denk dat de kans groot is dat hij wel gericht zocht.

En verder: mis ik de klacht van de werkgever toen TS ontslagen werd. Dan krijg je toch te horen wat de reden is? Het geeft mij de indruk dat TS weet dat ie fout zat.

Ik vind TS niet erg integer overkomen en ben het ook eens met NotYou (zie post hierboven).
pi_86756913
quote:
Op donderdag 23 september 2010 17:24 schreef Pool het volgende:

Maar niemand heeft het recht om voor privégebruik in notabene medische dossiers te gaan neuzen. Hier gaat het om slecht beveiligde bedrijfsinformatie, waar de ontslagene de toegang toe heeft gekregen, en die is gedeeld met een collega.

Ik kan me voorstellen dat dat een dringende reden op kan leveren, maar heeft TS het vertrouwen van zijn werkgever dan zo beschaamd? Had hij die mate van vertrouwelijkheid die het zo dringend maakt af moeten leiden uit de strenge beveiliging van die gegevens? Lijkt me niet.
  donderdag 23 september 2010 @ 18:00:57 #91
317526 Toxik
Be wise, be save, be aware
pi_86757385
Ik zou alles aangrijpen om het aan te vechten, ook al heb je weinig kans. Je bent nu verwijtbaar werkloos, dus geen WW-uitkering en je kan direct door naar de bijstand als je niet snel een andere baan hebt gevonden.
pi_86759726
Ik heb hier ervaring mee: TS is fucked:

Vanwege de IT taken is er sprake van een hoge integriteitseis. Een systeembeheerder mag de bestanden niet openen. Dat is inherent aan de functie (lees: de taken). Er wordt je vertrouwen geschonken, dat heb je beschaamd.

De angel zit hem in het delen van de informatie binnen het bedrijf, dit heeft ongetwijfeld negatieve gevolgen gehad voor iets of iemand. Als het niet smeuig geweest was, had je ook de behoefte niet zo gehad om de informatie te delen.
Het ontslag zal als terecht worden toegewezen door een rechter, aangezien je misbruik van je functie bewezen kan worden.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 23 september 2010 @ 19:12:23 #93
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86759980
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:06 schreef Flying_Phoenix het volgende:

Vanwege de IT taken is er sprake van een hoge integriteitseis. Een systeembeheerder mag de bestanden niet openen. Dat is inherent aan de functie (lees: de taken). Er wordt je vertrouwen geschonken, dat heb je beschaamd.

De angel zit hem in het delen van de informatie binnen het bedrijf, dit heeft ongetwijfeld negatieve gevolgen gehad voor iets of iemand. Als het niet smeuig geweest was, had je ook de behoefte niet zo gehad om de informatie te delen.
Het ontslag zal als terecht worden toegewezen door een rechter, aangezien je misbruik van je functie bewezen kan worden.
In welk opzicht heb je hier ervaring mee?
Aangezien je al de fout in gaat door TS een sysbeheerder te noemen, iets wat hij niet is.
pi_86762089
quote:
Op donderdag 23 september 2010 17:12 schreef Evenveel het volgende:

[..]

Nee dit is heel wat anders. Een werkgever mag niet zomaar de account van een werknemer bekijken. Net zoals een werkgever niet zomaar de mail van een werknemer mag lezen.
pi_86762330
Ik heb 10 jaar in de OR van een IT bedrijf gezeten, dan zie je deze zaken regelmatig voorbij komen.
Het verwijderen van bestanden om vollopen te voorkomen is een taak die valt in de functie systeembeheer.
  donderdag 23 september 2010 @ 20:14:04 #96
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86762947
Wat ik in dit verhaal niet duidelijk zie is hoe men achter deze feiten is gekomen, hoe het geheel boven water is gekomen zegmaar :). Dus wat de reden was dat je collega naar deze zaken gevraagd werd?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 23 september 2010 @ 20:18:34 #97
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86763159
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:01 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Ik heb 10 jaar in de OR van een IT bedrijf gezeten, dan zie je deze zaken regelmatig voorbij komen.
Het verwijderen van bestanden om vollopen te voorkomen is een taak die valt in de functie systeembeheer.
Klopt. Toevallig heb ik dit afgelopen maandag aan de hand gehad. Ik ben systeembeheerder bij een klein bedrijf, en ik vond ook een map met oude userdirectories van >5 jaar oud, die 25 GB in beslag neemt, en waar verder niemand toegang toe heeft. Om te bepalen of deze bestanden weggegooid kunnen worden moet ik deze af en toe openen, maar nu blijkt dus dat er allemaal privé zooi tussen zit. Ik denk erover om alles maar gewoon op een paar DVD'tjes te branden en het daar verder bij te laten.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 23 september 2010 @ 20:19:53 #98
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_86763226
TS drukt zijn snor verder. Die zien we niet meer terug.
pi_86763326
quote:

[..]

Je had geen recht om die bestanden in te zien en je hebt dat ongeoorloofd gedaan met 'n account van iemand anders. Dan lig je er gewoon uit. Weinig aan te doen. Staat niet zo lekker op je C.V. dit. :D
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 23 september 2010 @ 20:29:17 #100
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86763685
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:01 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Leuk, maar hoe heeft dat te maken met dit wat nu speelt?
pi_86764286
Ik denk dat het de werkgever van TS erom gaat dat TS informatie waar hij toegang tot had heeft doorgespeeld aan derden. En als dat gevoelige informatie was dan denk ik dat er best grond is voor ontslag op staande voet. TS hoort als teamleider, maar ook als systeembeheerder te weten hoe hij met informatie om moet gaan. Ik denk dat alle randzaken zoals dat het een makkelijk bereikbaar account was en TS niet extra betaald kreeg voor die werkzaamheden er helemaal niet toe doen. Je werkgever moet erop kunnen vertrouwen dat iemand in zo'n functie kan omgaan met gevoelige informatie.

Ik denk dat het ontslag afhankelijk van het soort informatie dat TS gedeeld heeft, en met hij het gedeeld heeft al dan niet terecht is. Als je aan de koffiejuf vertelt dat je hebt gezien dat er een nieuwe koffieautomaat komt is dat wat anders dan dat je een nog te communiceren reorganisatie of iemands personeelsdossier alvast rondtoetert.
pi_86764372
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:12 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

In welk opzicht heb je hier ervaring mee?
Aangezien je al de fout in gaat door TS een sysbeheerder te noemen, iets wat hij niet is.
Inderdaad. TS lijkt me ook alles behalve geschikt als het gaat om de functie van systeembeheerder. Gerommel met accounts, informatie doorspelen... Wat een lutser zeg.
pi_86764701
Weltschmerz :O

Ik zou die jongen gewoon links laten liggen. Hij is te vermoeiend en doet het alleen maar om te trollen. Negatieve aandacht is ook aandacht en aan aandacht ontbreekt het kennelijk in zijn echte leventje.
pi_86765023
Had je de IT baas ook op de hoogte gesteld over het feit dat iedereen met het betreffende account gegevens eenvoudig kon benaderen wat eigenlijk niet zo hoort?
History can't change the past, the future can.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 23 september 2010 @ 20:59:32 #105
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86765264
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:54 schreef Burner2000 het volgende:
Had je de IT baas ook op de hoogte gesteld over het feit dat iedereen met het betreffende account gegevens eenvoudig kon benaderen wat eigenlijk niet zo hoort?
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:44 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Ik kon het niet, en heb het verzoek 3 keer neergelegd bij de IT baas. Maar het gebeurde maar niet.
pi_86765497
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:59 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

[..]

Dan nog moet je er geen gebruik van maken en al helemaal niet gebruiken om gegevens in te zien die je normaalgesproken niet in zou mogen zien. Als je die gegevens dan ook nog gaat doorspelen, dan vraag je echt om ontslag op staande voet.
pi_86766892
Ik vermoed, maar daar komen we nooit meer achter, dat de TS niet vertelt dat de informatie erg interresant was en het doorvertellen ernstige gevolgen heeft gehad. M.a.w het was waarschijnlijk niet de Pizzabestellijst van de receptioniste.

De gevolgen zijn bij de directie terrecht gekomen en deze heeft onderzocht waar dit "lek" vandaag komt, hierbij is ze via de getuigeverklaring van de collega bij TS gekomen. Vermoedelijk waren er meerdere voorvallen in het verleden dat directie deed besluiten om TS te ontslaan.

De relevante feiten:

TS heeft belangrijke of geheimge informatie opgezocht, gelezen en gedeelt met anderen.
Collega heeft een verklaring gegeven dat TS dit heeft gedaan.
Er is electronisch bewijs, die het aannemelijk maken dat (in iedere geval) TS het heeft gedaan.

Ik vermoed dat er nog iets anders speelt en TS weinig kans maakt in beroep.

TS: Je bent van je pauperbaan bij een callcenter verlost, stop met mensen lastigvallen en zoek een echte baan.
.
  † In Memoriam † donderdag 23 september 2010 @ 21:45:23 #108
21636 Feestkabouter
pi_86767787
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:49 schreef karr-1 het volgende:

[..]

En precies daarom lopen dergelijke discussies altijd op niets uit. Ik heb een mening, iedereen heeft een mening, maar ik moet mijn mening aanpassen aan de rest. Dat weiger ik en vervolgens heb ik een plaat voor mijn hoofd. Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het niet.
dan ben ik zo lief om het toch nog 1 keer uit te leggen.

je hebt een mening. prima.
die wil je verkondigen. vind ik ook prima, heb ik echt geen probleem mee.
maar presenteer het dan als je mening. of als jouw persoonlijk inschatting. of desnoods je overtuiging.
en formuleer het niet zodanig dat men het kan lezen als dat er maar 1 juiste kijk op de situatie is.
zo komt jouw manier van schrijven namelijk regelmatig over, alsof je alwetend bent.
hence de plaat voor je malle koppie.

jouw mening aanpassen aan die van de rest? vind ik op geen enkele manier nodig. misschien dat iemand anders dat nodig vindt, maar ik niet.
  donderdag 23 september 2010 @ 21:55:29 #109
152789 karr-1
pi_86768365
quote:
Op donderdag 23 september 2010 21:52 schreef Sachertorte het volgende:

Verder heb ik de casus niet eens gelezen, het gaat me puur om de manier waarop karr-1 altijd een uitgesproken mening heeft over iets waar hij geen verstand van heeft. Als hij een disclaimer bij zijn posts zet dat hij er geen verstand van heeft mag hij wat mij betreft doorposten, maar anders acht ik dat niet verstandig. Mensen vragen hier advies, niet een mening.
Dan zou iedereen een dergelijke disclaimer moeten hebben lijkt mij. Waarom is mijn mening anders dan die van een willekeurige andere forumgebruiker.
pi_86769032
COMBOBREAKER!!!

maare jongens, wat vinden jullie ervan, maakt TS een kans?
"Pools are perfect for holding water"
pi_86769243
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:08 schreef probeer het volgende:
COMBOBREAKER!!!

Domme vraag. Natuurlijk maakt hij geen schijn van kans. Nu al niet, als hij de informatie die hij achter heeft gehouden gaat toevoegen, dan wordt het nog veel kanslozer waarschijnlijk.

TS is gewoon veel te ver gegaan en had dat als weldenkend mens kunnen beseffen.
  † In Memoriam † donderdag 23 september 2010 @ 22:22:02 #112
21636 Feestkabouter
pi_86769794
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:08 schreef probeer het volgende:
COMBOBREAKER!!!

veel te weinig info om daar een antwoord op te kunnen geven.
wat kunnen we in dit topic dan wel?

-brainstormen over welke omstandigheden in zijn voordeel en/of nadeel zouden kunnen werken
-vragen naar meer info

misschien hebben Halcon en Karr-1 uiteindelijk wel gelijk, maar er is gewoon te weinig info om nu al zo overtuigd te zijn van hun conclusies.
de juridische kant van een kwestie kent vaak vele verrassingen.
en daarnaast is (zoals reeds gezegd) ontslag op staande voet een bijzonder iets, daaraan worden flinke eisen gesteld.
dat er iets aan de hand is en dat de werkgever niet blij is: wil ik best geloven.
maar het zou niet voor het eerst en ook niet voor het tweedst zijn dat een ontslag op staande voet onterecht is.
  † In Memoriam † donderdag 23 september 2010 @ 22:25:23 #113
21636 Feestkabouter
pi_86769957
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:11 schreef Halcon het volgende:

[..]

Domme vraag. Natuurlijk maakt hij geen schijn van kans. Nu al niet, als hij de informatie die hij achter heeft gehouden gaat toevoegen, dan wordt het nog veel kanslozer waarschijnlijk.

TS is gewoon veel te ver gegaan en had dat als weldenkend mens kunnen beseffen.
te ver: ja
maar ver genoeg voor ontslag op staande voet?
dat is maar de vraag.
pi_86770080
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:25 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

te ver: ja
maar ver genoeg voor ontslag op staande voet?
dat is maar de vraag.
Zoals het er nu naar uitziet wel. Er kunnen wel verzachtende omstandigheden zijn, maar die haal ik niet uit zijn verhaal. Sowieso kennen we niet het gehele verhaal. Het komt ook niet zo vaak voor dat iemand bij de eerste de beste overtreding op staande voet wordt ontslagen omwille van een fout. Meestal is er dan sprake van meer dingen, al dan niet gedurende een wat langere periode.

Alleen al uit de openingspost blijkt dat hij met een account heeft gewerkt dat niet van hem was, middels dit account informatie heeft opgevraagd die voor hem normaliter niet toegankelijk was en deze informatie heeft gedeeld met anderen. Kan me wel voorstellen dat een werkgever daar niet vrolijk van wordt. Als deze werkgever z'n zaakjes op orde heeft, dan vliegt deze werknemer er gewoon linea recta uit.
pi_86770350
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:58 schreef Wokkel het volgende:
...
Die collega nekt je dus.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_86771891
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:59 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

[..]

quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:54 schreef Burner2000 het volgende:
Je haalt mijn vraag compleet uit het verband. Er staat duidelijk het woordje ook in mijn vraag.

Laat ik het anders formuleren voor je.
Ontslagen had aangegeven dat er meerdere personen onrechtmatig toegang hadden tot het betreffende account.

Nu ben ik benieuwd of Ontslagen ook gemeld heeft aan de IT baas dat m.b.v. het account ook bestanden benaderd kon worden die eigenlijk niet toegankelijk mochten zijn.
Of m.a.w. heeft aangegeven dat de beveiliging in het geding was.
Dit kan namelijk wel van belang zijn voor het aanvechten van het ontslag.

Kort samengevatte punten waar het over gaat:

- Misbruik account door andere collega's.
- Benaderen van bestanden m.b.v. het betreffende account.

Juridisch kan ik helaas geen concrete adviezen geven. Ontslagen kan beter advies gaan inwinnen en bijvoorbeeld m.b.v. het UWV plus een advocaat het ontslag aanvechten.

Hopelijk heeft Ontslagen ergens zwart op wit de meldingen staan over misbruik account door andere collega's.
Dus je mocht je nog e-mails, brieven etc. hebben waar in het staat, bewaar deze dan zeer goed.
Dit kan als bewijslast gebruikt worden.

Mijn mening is dat de werkgever in dit verhaal in ieder geval niet vrij uit mag gaan.
Voor Ontslagen durf ik geen oordeel te geven, want ik weet niet op welke manier hij de betreffende bestanden benaderen kon en hier wel of geen melding van gemaakt had.

Ik vind dat er in ieder geval sprake is van nalatigheid bij de werkgever.
De beveiliging laat al te wensen over bij het negeren van meldingen over misbruik van een account. Ook de overdracht van het betreffende account laat de nodige wensen over.

Dan snap ik best dat de verleiding groot is om verder te kijken in hoeverre de beveiliging er voor staat zonder daar verder misbruik van te maken. :Y)
Uit eigen ervaring heb ik mee gemaakt dat zowel bij kleine en soms bij grote bedrijven het qua beveiliging op een aantal punten te kort schiet. Hiervoor hoef je geen hacker te zijn om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Burner2000 op 23-09-2010 23:18:09 ]
pi_86772637
Leuk die collega's tegenwoordig.
:{
Snollebolt
  Licht Ontvlambaar vrijdag 24 september 2010 @ 00:04:02 #118
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86774016
opruimslotje zo, schoon... Vanaf hier weer gewoon ontopic.

[ Bericht 68% gewijzigd door Sjeen op 24-09-2010 00:11:44 ]
pi_86774699
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:27 schreef Halcon het volgende:

[..]

-knip- Sowieso kennen we niet het gehele verhaal. Het komt ook niet zo vaak voor dat iemand bij de eerste de beste overtreding op staande voet wordt ontslagen -knip-

I.d.d., het verhaal is onvolledig om een goed beeld te krijgen.

Ik denk dat het bedrijf waar Ontslagen werkte economisch niet sterk voor stond.
Waarom zou het bedrijf iemand ICT taken uit laten voeren waar hij niet voor aangenomen was?
Bij op staande voet ontslag kan in dit geval een heel ander belang spelen op de achtergrond. Namelijk financieel belang. Wanneer het minder gaat wordt er sneller een knuppel gezocht om mee te slaan. ( even los van wie wel / niet fout zit )

quote:
Alleen al uit de openingspost blijkt dat hij met een account heeft gewerkt dat niet van hem was, -knip-
Onslagen heeft die bewuste zin niet echt handig getypt. Je kunt het op meerdere manieren
interperteren. Mijn indruk is dat het een beetje verkeerd over komt:

"Nu kreeg ik om die taken uit te voeren een account van een ex-medewerker met een vre-se-lijk simpel wachtwoord.
"

Er staat jammer genoeg niet duidelijk bij of Ontslagen deze account gegevens rechtstreeks van de ex-werknemer had ik gekregen.
Het kan zijn dat dit gewoon via een leidinggevende gebeurd is aangezien dit al in de openingspost stond:

"Nu is het zo dat meerdere mensen van het bestaan van deze account afwisten en je hier ook remote mee kon inloggen."

Het kwam in eerste instantie over dat Ontslagen de account gegevens doorgespeeld had aan de collega's.
Terwijl als je de openings post al doordenkend doorleest dat Ontslagen het volgende verteld had aan de collega's:

Dat er met het account meer bestanden kon benaderen dan het eigenlijk zou mogen.

Grote kans dat de zin hier boven op de wandelgangen terecht is gekomen, waardoor het verhaal een hele andere wending krijgt. ( Wat nu ook gebeurd met de reacties in dit topic).
1 van hoge heren krijgt er lucht van en het balletje gaat rollen.
De vrouwelijke collega voelde na ondervraging zich in het nauw gedreven.
Met als gevolg dat Ontslagen de pineut is.
( Dat is mijn indruk na het lezen van de post van Ontslagen )

Bij mijn vorige werkgever heb ik een soort gelijke situatie mee gemaakt hoe het bij een ander is overkomen. Door voorbarige reacties die gebasseerd waren op onvolledige informatie werd er totaal een verkeerd beeld geschetst.

Deze persoon werd dus achteraf onterecht op staande voet ontslagen.
Afloop: de persoon in kwestie werd in het gelijk gesteld.
Door een vertrouwensbreuk was er een onwerkbare situatie ontstaan.
Dat werd voor de werkgever dus een hele dure afkoopsom.

[ Bericht 1% gewijzigd door Burner2000 op 24-09-2010 00:41:23 ]
pi_86775094
Welke bestanden zijn er nu precies geopend, ik bedoel, kon TS uit de namen van directories en files opmaken dat het gevoelige info betrof?

Ik heb ook wel een oude server moeten opschonen en kwam er pas achter dat er delen van een oude financiële administratie op stonden - inc. gevoelige info - toen we de bestanden openden omdat het niet duidelijk was wat het was.

Dat er meerdere mensen met TS' account konden inloggen is natuurlijk helemaal verkeerd, daarvoor zou de verantwoordelijke ICT'er verantwoording moeten afleggen.

Als TS' (voormalige?) werkgever er financieel niet te best voor staat dan is het best mogelijk dat dit een goede manier is om iemand er zonder verdere verplichtingen uit te werken.
pi_86775100
Mijn mening is dat je het aan jezelf te danken hebt en dat ik hoop dat je bedrijf sterk staat. Ikzelf heb ook in de situatie gezeten dat ik systeembeheer erbij heb gedaan (waarom denken mensen toch dat programmeurs goede systeembeheerders zijn?) en ik had volledige toegang tot alles, inclusief alle management raportages, financiele gegevens en personeeldossiers. Uiteraard kan je het niet helpen dat je af en toe wat ziet (ik moest bv eens een rapportje maken over de lonen, dan kan het haast niet anders dan dat je de lonen van je collega's in beeld hebt).

Maar wat je NOOIT, maar dan ook NOOIT doet, is hetgeen wat je ziet met anderen bespreken. Je krijgt het vertrouwen om het systeembeheer te doen, waarbij je toegang hebt tot bepaalde gegevens. En al zijn die niet fantastisch afgeschermd, je weet dat ze niet voor iedereen bedoeld zijn, dus je houdt ten alle tijden je mond dicht over wat je hebt gezien.

Je hebt al gezegd dat je inderdaad in bestanden hebt gekeken en het hierover met een collega hebt gehad. Ik vind (mijn mening) het dan heel zwak om je nu achter allerlei smoesjes te verschuilen, terwijl je weet dat je fout zit.
I reject the truth and substitute it with my own.
  vrijdag 24 september 2010 @ 00:48:39 #122
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_86775179
Nou als ts in de fout is gegaan met 1 collega, is het enkel een kwestie van ontkennen...?

Het is zijn woord, tegen dat van zijn collega, die hem er op een smerige wijze bij wil lappen blijkbaar.
Aangezien de gegevens voor meerderen open stonden zou ik het gewoon gooien op een valse collega wat de reden dus blijkbaar ook is.
Snollebolt
pi_86775875
Het kwaad is in zulke situaties al geschied Zhe-AnGeL.
Woord tegen woord is net als met modder gooien.
Hoe en wat de vrouwelijke collega precies heeft doorverteld is ook maar gissen.
We kunnen Ontslagen alleen maar tips geven hoe deze vervelende zaak / dienstverband afgewikkeld kan worden.

Het is even afwachten op de reactie van Ontslagen en de reactie die hij krijgt als uitgebreide motivatie per aangetekende brief.

Wat Ontslagen verder kan doen:

- Zet het hele verhaal van deze gebeurtenis op papier.
- Vraag aan bevriende collega's die het verhaal zwart op wit willen bevestigen.
( als ze de handen in het vuur durven te steken )
- Vraag om een schriftelijke verklaring van het gesprek tussen de vrouwelijke collega en de leidinggevende.
- Alles op papier zetten / krijgen wat verder van belang kan zijn.
pi_86776090
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 00:48 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Nou als ts in de fout is gegaan met 1 collega, is het enkel een kwestie van ontkennen...?

Het is zijn woord, tegen dat van zijn collega, die hem er op een smerige wijze bij wil lappen blijkbaar.
Aangezien de gegevens voor meerderen open stonden zou ik het gewoon gooien op een valse collega wat de reden dus blijkbaar ook is.
Mee eens helemaal,
simpel gewoon ontkennen die collega heb het erover,
je kent diegene toch ook prive nou dan.
pi_86776408
Er schiet me nog iets te binnen. Misschien loop ik te ver voor de zaken uit, maar toch:

Als de extra ICT taken alleen mondeling afspraken gemaakt zijn en er verder niets op papier staat, dan kan dit ook in het voordeel werken.
Het bedrijf wil je op staande voet ontslaan. Ze moeten een zeer duidelijke reden aangeven voor het ontslag. Dat is in dit geval weer gelinkt aan de mondelinge afspraken over de ICT gerelateerde werkzaamheden. Hoe kunnen ze de gemaakte mondelingen afspraken hard aantonen? _O-

Let wel op dat je bij op staande voet ontslag geen recht hebt op WW.
( verwijtbaar werkloos )
Dus mocht je denken dat je onterecht bent ontslagen, neem dan een goede advocaat in de arm.
pi_86776843
Om even in te haken op bovenstaand bericht, je moet sowieso ook nog een aangetekende brief aan je werkgever gaan sturen waarin je formeel aangeeft het niet eens te zijn met het ontslag op staande voet en dat je eist dat het dienstverband wordt hersteld en doorbetaling van het salaris.

De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Indien er bij je werkgever geen fatsoenlijk IT-beleid is maar je daar wel op wordt afgerekend dan zou het me niks verbazen als de rechter daar niet om kan lachen.
Aan de andere kant, als je het wel echt aan jezelf te danken hebt ben je wel .... vul maar in
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 september 2010 @ 08:00:51 #127
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86777804
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:27 schreef Halcon het volgende:
Alleen al uit de openingspost blijkt dat hij met een account heeft gewerkt dat niet van hem was.
En wie is daar verantwoordelijk voor?
TS?
Dacht het niet. :)
Aangezien TS geen beheerder is of iets dergelijks.
Dat is de verantwoordelijkheid van de manager om dat goed te regelen.
Deze heeft verzaakt door TS een account te geven wat veelte veel rechten had.
Als TS een normaal account had gekregen was er niks aan de hand geweest.
Tenzij het zo'n zooitje is qua authorisatie en zo.
pi_86778159
quote:
dat dus, dan hadden ze ja maar een account moeten geven met voldoende rechten waar je niet bij die bestanden kan.

Werkgever is ook verwijtbaar lijkt mij.
pi_86778184
quote:

[..]

Aan de andere kant: waarom zou hij überhaupt toegang hebben tot bestanden die hij blijkbaar niet in mag zien?

Als ik toegang heb tot bepaalde bestanden op het netwerk, dan ga ik ervan uit dat ik die in mag zien. Anders moet mijn werkgever de rechten op het netwerk maar goed regelen. :)
pi_86778197
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 08:31 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Aan de andere kant: waarom zou hij überhaupt toegang hebben tot bestanden die hij blijkbaar niet in mag zien?

Als ik toegang heb tot bepaalde bestanden op het netwerk, dan ga ik ervan uit dat ik die in mag zien. Anders moet mijn werkgever de rechten op het netwerk maar goed regelen. :)
precies :)
pi_86779229

[ Bericht 100% gewijzigd door Sjeen op 24-09-2010 09:41:22 (Het is goed geweest...) ]
pi_86780256
quote:

[..]

Dat is natuurlijk onzin. Je gaat een arbeidscontract aan op basis van vertrouwen. Als de baas de sleutels van de kluis in zijn bureaulaadje laat liggen betekent dat toch niet dat jij de creditcard van de zaak mag toe eigenen omdat die in de kluis lag waarvan de sleutel makkelijk bereikbaar was?

Denk dat het allemaal niet zo erg was geweest als TS bewust of per ongeluk bestanden had ingekeken en het vervolgens voor zich had gehouden. Wat hem genekt heeft is het lekker babbelen er over bij de koffie automaat.

Zelf heb ik vroeger in verschillende IT functies te maken gehad met allerlei vertrouwelijke documenten die ik als opper user zo kon bereiken. Maar dat doe je gewoon niet omdat je weet dat het not done is.
Profiel opgeheven.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 september 2010 @ 10:20:12 #133
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86780437
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:13 schreef Bierie het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin. Je gaat een arbeidscontract aan op basis van vertrouwen. Als de baas de sleutels van de kluis in zijn bureaulaadje laat liggen betekent dat toch niet dat jij de creditcard van de zaak mag toe eigenen omdat die in de kluis lag waarvan de sleutel makkelijk bereikbaar was?

Denk dat het allemaal niet zo erg was geweest als TS bewust of per ongeluk bestanden had ingekeken en het vervolgens voor zich had gehouden. Wat hem genekt heeft is het lekker babbelen er over bij de koffie automaat.

Zelf heb ik vroeger in verschillende IT functies te maken gehad met allerlei vertrouwelijke documenten die ik als opper user zo kon bereiken. Maar dat doe je gewoon niet omdat je weet dat het not done is.
Jij hebt it functies gehad.
TS niet.
Daar ga je vergelijking al mank.
Maar ik ga in de herhaling vallen merk ik.
Als een gebruiker een account krijgt is het niet zijn verantwoordelijkheid om te kijken of hij teveel rechten heeft.
Die verantwoordelijkheid ligt bij de beheerder of bij de aanvrager die blijkbaar incompetent is.
Het kan ook zo zijn dat het hele rechtensysteem zo lek als een mandje is, dat iedereen default read/write rechten heeft op elke dir in het netwerk.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 24 september 2010 @ 10:20:59 #134
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86780462
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:20 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

TS niet.
Als een gebruiker een account krijgt is het niet zijn verantwoordelijkheid om te kijken of hij teveel rechten heeft.
Die verantwoordelijkheid ligt bij de beheerder of bij de aanvrager die blijkbaar incompetent is.
Het kan ook zo zijn dat het hele rechtensysteem zo lek als een mandje is, dat iedereen default read/write rechten heeft op elke dir in het netwerk.
Ok, maar het feit dat je in documenten kunt, wil nog niet zeggen dat je ze dan mag bespreken met anderen, toch?
pi_86780911
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:20 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

TS niet.
En jij luistert niet. :')
Daarom haalde ik expres het voorbeeld van de kluis aan. Dat is iets meer algemeen. Of hij nou post jongen of manager is. Als je redelijkerwijs kan weten dat je ergens niet bij mag komen of iets mag bespreken dan vind ik het niet gek dat TS ontslagen is. Puur op grond van het rondbazuinen van dingen.

En het is een gebruiker zijn verantwoordelijkheid dan wel niet om dat kijken hoeveel rechten hij heeft. Tegelijkertijd is het de gebruiker zijn recht niet om willens en wetens misbruik ervan te maken. (kan nou niet echt uit TS zijn verhaal halen dat hij niet door had dat hij dat niet mocht zien).
Profiel opgeheven.
pi_86782042
Met alle respect maar wat is het nut van de discussie als TS de pleiterik heeft gemaakt?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_86782091
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:12 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Met alle respect maar wat is het nut van de discussie als TS de pleiterik heeft gemaakt?
Ik vermoed dat TS met hangende pootjes door heeft dat die fout zat :P En trouwens een discussie valt of staat niet bij TS. Het gaat om de discussie zelf :)
Profiel opgeheven.
pi_86782104
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:33 schreef Boca_Raton het volgende:
TS, ben jij dezelfde als die persoon die pas geleden een officiële waarschuwing had gekregen?
Yes, maar die is na bezwaar ingetrokken.
pi_86782150
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:50 schreef Sessy het volgende:
Dat je voor het rondneuzen en dat doorkletsen ontslagen kunt worden bij bepaalde functies lijkt me duidelijk. Dat iedereen erbij kon is niet zo belangrijk eigenlijk, ik bedoel als je bij een juwelier werkt en je kunt bij de sieraden wil dat nog niet zeggen dat je ze ook even op zondag als de winkel toch dicht is mag lenen om aan te doen naar een date. Van sommige dingen moet je gewoon afblijven ook al kan je erbij en de werkgever moet daar op kunnen vertrouwen. Dat jij het was en niet een ander is na het doorkwebbelen aan je collega ook wel duidelijk.
De vraag is of ontslag op staande voet ook wel gerechtvaardigd is en of de regels hiervoor ook gevolgd zijn, ontslag op staande voet heeft best strikte eisen.

http://lmgtfy.com/?q=ontslag+op+staande+voet+vereisten
;)

Geen id, maar was gewoon een uitdraai met de bestandsnamen/tijdstip etc.
pi_86782287
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:59 schreef slacker_nl het volgende:
Kun je niet navragen of ze kunnen opgeven van waar de bestanden zijn geopend (IP adres dan wel werkstation). Je zou logischerwijs kunnen aantonen dat jij niet degene was die de bestanden heeft geopend, immers, je IP adres verschilt met het IP adres van waar het bestand is geopend.

Het feit dat jij bespreekt dat je $bestanden kunt openen is m.i. geen reden tot ontslag. Tevens zou de werkgever de bestanden dusdanig moeten beveiligen als je geen toegang tot de bestanden mag hebben.
Dat was ook mijn idee, en er zijn wel bestanden geopend vanaf mijn werkstation. Maar dat was om te zien of het wegkon. En daar zat behoorlijk wat privé shit tussen.
pi_86782303
quote:
Op donderdag 23 september 2010 17:39 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik denk dat de kans groot is dat hij wel gericht zocht.

En verder: mis ik de klacht van de werkgever toen TS ontslagen werd. Dan krijg je toch te horen wat de reden is? Het geeft mij de indruk dat TS weet dat ie fout zat.

Ik vind TS niet erg integer overkomen en ben het ook eens met NotYou (zie post hierboven).
Ik heb niet gericht gezocht, gewoon random mapjes openen en zien wat daar in staat.
pi_86782361
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:14 schreef Maanvis het volgende:
Wat ik in dit verhaal niet duidelijk zie is hoe men achter deze feiten is gekomen, hoe het geheel boven water is gekomen zegmaar :). Dus wat de reden was dat je collega naar deze zaken gevraagd werd?
Nou, we hebben een verkiezing medewerker van het kwartaal. Een bestaand genaamd 2010 Q3 ofzoiets had ik geopend en daar stond dat in. Collega x en Collega y waren genomineerd. Deze presteren niet goed.
Dit heb ik verteld aan mijn collega. En zei heeft dit weer verteld aan een andere collega.
Uiteindelijk is mijn leidinggevende naar haar toegestapt, hoe weet jij dat collega x en collega y zijn genomineerd... Zo is het balletje gaan rollen.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 24 september 2010 @ 11:23:38 #143
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86782381
Je kunt overigens ook meerdere post in één post quoten :)
pi_86782390
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:43 schreef Halcon het volgende:

[..]

Inderdaad. TS lijkt me ook alles behalve geschikt als het gaat om de functie van systeembeheerder. Gerommel met accounts, informatie doorspelen... Wat een lutser zeg.
Dat kan, maar dan doe ik toch alleen mijn normale taken?
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:25:05 #145
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_86782433
quote:

[..]

"Als je de deur open laat staan, moet je niet piepen als er iemand naar binnen komt."

Dan hadden ze beter op moeten letten met accounts en dergelijke.
Daarnaast is het discutabel als het account en wachtwoord bij meerdere mensen bekend was.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 september 2010 @ 11:26:30 #146
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86782480
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:20 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ok, maar het feit dat je in documenten kunt, wil nog niet zeggen dat je ze dan mag bespreken met anderen, toch?
En dat ligt geheel aan het soort document vind ik.
P&O en administratie dingen is een no go vind ik.
Vertrouwelijke info bespreken is een no go.
Documentatie hoe een programma werkt daar in tegen vind ik weer minder erg.
TS had dat inderdaad niet moeten doen, eensch.
Maar, als men weet dat het account als een hoer wordt misbruikt vind ik dat zeer bizar op z'n zachtst gezegd.
Dan heeft het management behoorlijk gefaald en vind ik het bizar dat TS daarom ontslagen is.
Als men het namelijk goed had geregeld had TS die documenten nooit in kunnen zien.
Daarbij, wie zegt dat anderen die documenten niet hebben gelezen?
Alleen omdat iemand nu zeer vies z'n bek open trekt is TS op staande voet ontslagen?
Ik zou dan iedereen eruit knikkeren die die documenten heeft zitten bekijken.
Misschien zelfs uit heeft zitten printen.........
  Licht Ontvlambaar vrijdag 24 september 2010 @ 11:27:12 #147
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86782506
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:23 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Nou, we hebben een verkiezing medewerker van het kwartaal. Een bestaand genaamd 2010 Q3 ofzoiets had ik geopend en daar stond dat in. Collega x en Collega y waren genomineerd. Deze presteren niet goed.
Dit heb ik verteld aan mijn collega. En zei heeft dit weer verteld aan een andere collega.
Uiteindelijk is mijn leidinggevende naar haar toegestapt, hoe weet jij dat collega x en collega y zijn genomineerd... Zo is het balletje gaan rollen.
Wacht even... Wie bepaalt of mensen wel of niet goed presteren? Jij of de bedrijfsleiding? En dan nog, al zouden ze niet goed presteren...

je begrijpt dat dit informatie is die je dan misschien wel per ongeluk hebt gezien, maar die je dus niet hoort door te vertellen.
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:29:15 #148
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_86782563
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:49 schreef The_End het volgende:

[..]

Nee, dat het account waarvan het wachtwoord door het bedrijf rondzwerft die bestanden heeft geopend.
pi_86782648
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 01:57 schreef Burner2000 het volgende:
Er schiet me nog iets te binnen. Misschien loop ik te ver voor de zaken uit, maar toch:

Als de extra ICT taken alleen mondeling afspraken gemaakt zijn en er verder niets op papier staat, dan kan dit ook in het voordeel werken.
Het bedrijf wil je op staande voet ontslaan. Ze moeten een zeer duidelijke reden aangeven voor het ontslag. Dat is in dit geval weer gelinkt aan de mondelinge afspraken over de ICT gerelateerde werkzaamheden. Hoe kunnen ze de gemaakte mondelingen afspraken hard aantonen? _O-

Let wel op dat je bij op staande voet ontslag geen recht hebt op WW.
( verwijtbaar werkloos )
Dus mocht je denken dat je onterecht bent ontslagen, neem dan een goede advocaat in de arm.
Er staat idd niks van op papier.

quote:

[..]

quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:27 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Wacht even... Wie bepaalt of mensen wel of niet goed presteren? Jij of de bedrijfsleiding? En dan nog, al zouden ze niet goed presteren...

je begrijpt dat dit informatie is die je dan misschien wel per ongeluk hebt gezien, maar die je dus niet hoort door te vertellen.
In dat bedrijf kan je cijfermatig aantonen dat mensen onder/op of boven target zitten. Deze mensen zaten er dus onder. En misschien verkeerd geschreven, wat ik bedoelde was naar mijn mening..
pi_86782661
Sorry trouwens voor laat reageren, maar zit midden in 3 sollicitatieprocedures.
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:32:47 #151
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_86782686
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:02 schreef ontslagen het volgende:

[..]

- Klopt

Mag dat?
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:37:07 #152
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86782854
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:

TS had toegang tot die bestanden om ICT-taken uit te kunnen voeren. Maar los daar van, had TS nooit informatie uit die bestanden mogen lekken.
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:38:36 #153
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86782906
Ik heb in het verleden dit probleem ook wel gehad. Soms is uit de bestandsnaam gewoon niet op te maken of het voor of of over de grens is. Dat wete je vaak pas nadat een bestand op geopend.

Het bespreken van die gevonden informatie is in ieder geval no go... Nu is de hamvraag op basis van wat je je ontslag krijgt. Stellen ze dat je het niet had mogen openen, dan is er ruimte voor discussie. In geval van ontslag van praten over die info, dan ben je de sjaak....
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_86782907
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:37 schreef Alicey het volgende:

[..]

TS had toegang tot die bestanden om ICT-taken uit te kunnen voeren. Maar los daar van, had TS nooit informatie uit die bestanden mogen lekken.
Dat ben ik met je eens, maar is dat enige punt voldoende voor ontslag op staande voet?
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:39:20 #155
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86782921
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:38 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, maar is dat enige punt voldoende voor ontslag op staande voet?
Ik heb niet het hele topic gelezen. Wat voor informatie is er precies gelekt, tegen wie is dat gelekt en hoe vaak is er informatie gelekt?
pi_86783006
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:39 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik heb niet het hele topic gelezen. Wat voor informatie is er precies gelekt, tegen wie is dat gelekt en hoe vaak is er informatie gelekt?
Er is 1 keer info gelekt over de medewerker van het kwartaal en 1 keer bedrijfsinfo dat je ook op de KVK site kan vinden. Dit is tegen 1 collega gelekt die nadat ze voor het blok werd gezet dat heeft verteld.
Er zijn wél vaker bestanden geopend, maar dat was noodzakelijk voor de uitoefening van mijn functie.
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:43:55 #157
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86783097
quote:

[..]

Voor ontslag op staande voet hoef je maar aan 1 eis te voldoen als werkgever. Daarbij, het feit dat TS een officiële waarschuwing heeft gehad zal de boel niet hebben geholpen. Of die nu later is ingetrokken of niet.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:45:12 #158
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86783129
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:41 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Er is 1 keer info gelekt over de medewerker van het kwartaal en 1 keer bedrijfsinfo dat je ook op de KVK site kan vinden. Dit is tegen 1 collega gelekt die nadat ze voor het blok werd gezet dat heeft verteld.
Er zijn wél vaker bestanden geopend, maar dat was noodzakelijk voor de uitoefening van mijn functie.
Ik doe ff de aanname dat het inmiddels wel bij je is ingezonken dat dat praten de bottle neck voor je is ? Snap dat ook gelijk dat ze gewoon o peen stok hebben zitten wachten. Je gaf aan dat die officiele waarschuwing is ingetrokken. Op papier ja, maar dat betekent dat de gevoelens bij hogerhand over jou nog steeds aanwezig waren hoor, zoniet alleen maar groter zijn geworden.
Dat praten over de inhoud van dat bestand was het cadeautje waar ze op zaten te wachten...
pi_86783133
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:43 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Voor ontslag op staande voet hoef je maar aan 1 eis te voldoen als werkgever. Daarbij, het feit dat TS een officiële waarschuwing heeft gehad zal de boel niet hebben geholpen. Of die nu later is ingetrokken of niet.
Als deze later wordt ingetrokken dan telt dat niet mee voor een eventueel later ontslag.
pi_86783173
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:45 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Ik doe ff de aanname dat het inmiddels wel bij je is ingezonken dat dat praten de bottle neck voor je is ?
Ja, dat is ook het belangrijkste punt..
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:46:59 #161
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86783192
quote:

Er is 1 keer info gelekt over de medewerker van het kwartaal en 1 keer bedrijfsinfo dat je ook op de KVK site kan vinden.
Voor dat tweede kun je dat dan ter verdediging aanvoeren. Het is publiek opvraagbaar, dus niet vertrouwelijk. Dat eerste is echter wel verwijtbaar, hoewel ontslag op staande voet wellicht wel een erg zwaar middel is. Je had ook een officiële waarschuwing of schorsing kunnen krijgen.

quote:
Dit is tegen 1 collega gelekt die nadat ze voor het blok werd gezet dat heeft verteld.
Heb je daar ook verder een goed verhaal bij?
  Licht Ontvlambaar vrijdag 24 september 2010 @ 11:47:32 #162
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86783209
quote:

[..]

Op FOK! is dat voldoende om je uit de crew te flikkeren... Maar goed, da's geen 'echt' bedrijf natuurlijk...

Dat punt zou voldoende kunnen zijn, maar om dat zeker te weten, lijkt het me heel verstandig om het aan te vechten.
pi_86783256
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:46 schreef Alicey het volgende:

[..]

Voor dat tweede kun je dat dan ter verdediging aanvoeren. Het is publiek opvraagbaar, dus niet vertrouwelijk. Dat eerste is echter wel verwijtbaar, hoewel ontslag op staande voet wellicht wel een erg zwaar middel is. Je had ook een officiële waarschuwing of schorsing kunnen krijgen.
[..]

Heb je daar ook verder een goed verhaal bij?
Hmhm ja dat vond ik ook, of desnoods mag ik die IT taken niet meer uitvoeren en krijg ik een schorsing oid.
Ja, de harde schijf van de server staat zo vol dat er wel bestanden verwijderd moesten worden. Dus ik moest dat doen en om te zien of iets wegkan moet ik wel bestanden openen.
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:48:51 #164
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86783260
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:45 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Als deze later wordt ingetrokken dan telt dat niet mee voor een eventueel later ontslag.
uhm... ik weet niet hoelang je al meeloopt, maar vaak is dat wat NIET op papier staat meer van belang dan dat wat er wel staat....
In een eventuele rechtzaak zal men de rechter ook zeker duidelijk maken dat je al eerder op de vingers bent getikt...
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:50:04 #165
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86783305
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:48 schreef ontslagen het volgende:

Hmhm ja dat vond ik ook, of desnoods mag ik die IT taken niet meer uitvoeren en krijg ik een schorsing oid.
Ja, de harde schijf van de server staat zo vol dat er wel bestanden verwijderd moesten worden. Dus ik moest dat doen en om te zien of iets wegkan moet ik wel bestanden openen.
Want het was niet aan de bestandsnaam of map te zien? Maargoed, het zou je sowieso het voordeel van de twijfel al op kunnen leveren. Hoe lang is het ontslag op staande voet geleden? Ik zou nl. z.s.m. een advocaat opzoeken en het aan gaan vechten.
pi_86783307
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:47 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Op FOK! is dat voldoende om je uit de crew te flikkeren... Maar goed, da's geen 'echt' bedrijf natuurlijk...

Dat punt zou voldoende kunnen zijn, maar om dat zeker te weten, lijkt het me heel verstandig om het aan te vechten.
Ja dat hebben we al een aantal keer gezien :P
Ja dat sowieso, zijn er geen zaken geweest die écht vergelijkbaar zijn?
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:50:07 #167
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86783308
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:47 schreef Sjeen het volgende:

[..]

ja logisch toch! OP FOK! moet je er gewoon als user op kunnen vertrouwen dat wat je hier bespreekt niet word gedeeld met anderen!

O-)
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:50:37 #168
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86783331
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:48 schreef klusfoobje het volgende:

uhm... ik weet niet hoelang je al meeloopt, maar vaak is dat wat NIET op papier staat meer van belang dan dat wat er wel staat....
In een eventuele rechtzaak zal men de rechter ook zeker duidelijk maken dat je al eerder op de vingers bent getikt...
Maar de rechter zal dan wel vragen waarom die waarschuwing is ingetrokken als het o zo ernstig was.
pi_86783365
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:48 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Dat het ingetrokken is staat ook op papier én is ondertekend.

quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:50 schreef Alicey het volgende:

[..]

Want het was niet aan de bestandsnaam of map te zien? Maargoed, het zou je sowieso het voordeel van de twijfel al op kunnen leveren. Hoe lang is het ontslag op staande voet geleden? Ik zou nl. z.s.m. een advocaat opzoeken en het aan gaan vechten.
Nee, bijvoorbeeld contract x zie ik het wel aan. Maar het meeste staat gewoon in user mapjes met lange bestandsnamen.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 24 september 2010 @ 11:53:24 #170
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86783452
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:50 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Ja dat hebben we al een aantal keer gezien :P
Ja dat sowieso, zijn er geen zaken geweest die écht vergelijkbaar zijn?
Die zijn er zeker :Y En je rechtsbijstand zal die feilloos weten te vinden.
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:53:36 #171
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86783460
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:51 schreef ontslagen het volgende:

Nee, bijvoorbeeld contract x zie ik het wel aan. Maar het meeste staat gewoon in user mapjes met lange bestandsnamen.
Waarom heb je de users zelf niet gevraagd om op te schonen? Da's waar ik werk heel gebruikelijk.
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:54:01 #172
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86783475
quote:

[..]

Oke duidelijk, je hebt dus info uit geheime bestanden doorgeluld. Helaas is dit ontslag dus waarschijnlijk wel terecht :).
Een gedicht over Maanvis
pi_86783490
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:53 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waarom heb je de users zelf niet gevraagd om op te schonen? Da's waar ik werk heel gebruikelijk.
Bij ons doet IT dat.
pi_86783515
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:54 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Oke duidelijk, je hebt dus info uit geheime bestanden doorgeluld. Helaas is dit ontslag dus waarschijnlijk wel terecht :).
Geheim als het op een voor iedereen toegankelijke user dir staat?
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:57:42 #175
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86783605
Nee chef, op PAPIER staat dat er een officiële waarschuwing was en dat deze is ingetrokken.

Bij de rechter zullen niet gaan zeggen dat je een OFFICIËLE waarschuwing hebt gehad, maar dat er eerdere incidenten waren en dat er met je is gesproken en dat je op de vingers bent getikt.

Beschouw het als dat je een fluitje hebt gehad en dat de gele kaart in de zak is gebleven. Hoe meer fluitjes, hoe sneller een kaart opeens uit de zak kan komen waar hij zonder die fluitjes was blijven zitten...

Kortom, wat niet op papier staat kan meer inpackt hebben dan dat wat er wel staat. Zal me niet sverbazen als ze na die ingetrokken waarschuwing een compleet dossier van je zijn gaan aanleggen. Ben je ook altij dnetje sop tijd op je werk geweest? Niet de kantjes eraf gelopen ? Hoe lig j ein d egroep bij je collega's ?
pi_86783750
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:57 schreef klusfoobje het volgende:
Nee chef, op PAPIER staat dat er een officiële waarschuwing was en dat deze is ingetrokken.

Bij de rechter zullen niet gaan zeggen dat je een OFFICIËLE waarschuwing hebt gehad, maar dat er eerdere incidenten waren en dat er met je is gesproken en dat je op de vingers bent getikt.

Beschouw het als dat je een fluitje hebt gehad en dat de gele kaart in de zak is gebleven. Hoe meer fluitjes, hoe sneller een kaart opeens uit de zak kan komen waar hij zonder die fluitjes was blijven zitten...

Kortom, wat niet op papier staat kan meer inpackt hebben dan dat wat er wel staat. Zal me niet sverbazen als ze na die ingetrokken waarschuwing een compleet dossier van je zijn gaan aanleggen. Ben je ook altij dnetje sop tijd op je werk geweest? Niet de kantjes eraf gelopen ? Hoe lig j ein d egroep bij je collega's ?
Mijn normale werkzaamheden heb ik altijd goed uitgevoerd, misschien 1 of 2 keer te laat in een jaar. In de groep lig ik goed. Er was ook zwaar protest toen ze het vertelden, en ik wordt nu bestookt met succes/sterkte smsjes/mailtjes..
  vrijdag 24 september 2010 @ 12:03:21 #177
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86783808
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:54 schreef ontslagen het volgende:

Bij ons doet IT dat.
Zijn er meer van dat soort dingen? Dat kan in een eventuele rechtszaak wel helpen. Kennelijk heeft het bedrijf autorisatie erg slecht geregeld en liggen bevoegdheden sowieso bij de verkeerde personen.
pi_86783905
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 12:03 schreef Alicey het volgende:

[..]

Zijn er meer van dat soort dingen? Dat kan in een eventuele rechtszaak wel helpen. Kennelijk heeft het bedrijf autorisatie erg slecht geregeld en liggen bevoegdheden sowieso bij de verkeerde personen.
Bijvoorbeeld 1 van de project managers die ook HR, vertrouwenspersoon is, een andere project manager die ook IT moest doen totdat ik dat deed, call agents die er opeens extra taken bijkregen zoals nakijken etc, binnendienst medewerkers die opeens project management moesten doen..
  vrijdag 24 september 2010 @ 12:06:49 #179
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86783941
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 12:01 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Mijn normale werkzaamheden heb ik altijd goed uitgevoerd, misschien 1 of 2 keer te laat in een jaar. In de groep lig ik goed. Er was ook zwaar protest toen ze het vertelden, en ik wordt nu bestookt met succes/sterkte smsjes/mailtjes..
je collega's hebben zich er dus bij neergelegd dat het een onomkeerbaar feit is en wensen je het beste en gaan over tot de orde van de dag.
pi_86783972
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 12:06 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

je collega's hebben zich er dus bij neergelegd dat het een onomkeerbaar feit is en wensen je het beste en gaan over tot de orde van de dag.
Da's ook logisch hé.
  vrijdag 24 september 2010 @ 12:10:14 #181
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86784067
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 12:05 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld 1 van de project managers die ook HR, vertrouwenspersoon is, een andere project manager die ook IT moest doen totdat ik dat deed, call agents die er opeens extra taken bijkregen zoals nakijken etc, binnendienst medewerkers die opeens project management moesten doen..
Dat is in een klein bedrijf op zich niet vreemd. Wel vreemd is het dat jij kennelijk van iedereen moet kunnen beoordelen of zij het nodig hebben of niet en niet zij zelf.
pi_86784103
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 12:10 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat is in een klein bedrijf op zich niet vreemd. Wel vreemd is het dat jij kennelijk van iedereen moet kunnen beoordelen of zij het nodig hebben of niet en niet zij zelf.
2 vestigingen, +- 100 medewerkers.
  vrijdag 24 september 2010 @ 12:11:36 #183
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_86784116
Wat ik mis is dat je ergens spijt hebt. Dat je weet dat je al over de schreef ging toen je in bestanden ging snuffelen. Dat het écht niet de bedoeling is dat je die informatie dan ook nog eens doorvertelt.

Vergelijkingen met 'als de deur openstaat moet je niet klagen dat er iemand binnenkomt' gaat niet op. Als ik mijn tas in de bus laat liggen is het niet de bedoeling dat de persoon achter mij, die tas dan maar meejat onder het motto: "dan moet je 'm maar niet laten liggen'. Dat is je eigen fout bij de ander leggen.
pi_86784119
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:55 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Geheim als het op een voor iedereen toegankelijke user dir staat?
Ja zelfs dan ja. Want je kon redelijkerwijs weten dat je nadat je de inhoud had gezien het niet verder mocht vertellen.

Ik zal er verder geen discussie over maken maar een aantal punten:

- Ik geef je weinig tot eigenlijk geen kans op het aanvechten van je ontslag (imho terecht ook)
- Waarom zou je er willen blijven werken. Zelfs als je dit aangevochten krijg dan is de werksfeer verpest en ik meen te hebben gelezen in het topic dat je nog een jaarcontract had (niet zeker overigens). Als dat zo is hoe groot acht je de kans op verlenging?
- Besef je nu wel dat het in de toekomst in een vergelijkbare situatie verstandig is om dit niet weer zo aan te pakken?
Profiel opgeheven.
pi_86784188
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:50 schreef Alicey het volgende:

[..]

Natuurlijk heb ik spijt, het ontslag is gisteren meedegedeeld.

quote:
Op vrijdag 24 september 2010 12:11 schreef Bierie het volgende:

[..]

Ja zelfs dan ja. Want je kon redelijkerwijs weten dat je nadat je de inhoud had gezien het niet verder mocht vertellen.

Ik zal er verder geen discussie over maken maar een aantal punten:

- Ik geef je weinig tot eigenlijk geen kans op het aanvechten van je ontslag (imho terecht ook)
- Waarom zou je er willen blijven werken. Zelfs als je dit aangevochten krijg dan is de werksfeer verpest en ik meen te hebben gelezen in het topic dat je nog een jaarcontract had (niet zeker overigens). Als dat zo is hoe groot acht je de kans op verlenging?
- Besef je nu wel dat het in de toekomst in een vergelijkbare situatie verstandig is om dit niet weer zo aan te pakken?
- Geen ervaring hiermee, daarom ook het topic
- Ik zou er niet willen blijven werken, heb inderdaad een jaarcontact. Het gaat me meer om een eventuele opzegtermijn + het recht op WW
- Ja, het was dom dat snap ik zelf ook wel.
  vrijdag 24 september 2010 @ 12:40:03 #186
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_86785072
Even voor mijn begrip.

Je hebt bestanden geopend en deze informatie gedeeld met collega's? Ja? Dat lijkt me geen reden tot ontslag. Ik heb regelmatig discussies met collega's over zaken die niet bekend zijn bij de een of ander (in een kroeg/thuis/etc). Deze informatie wordt o.a. gebruikt om daar je voordeel uit te doen, zaken aan te kaarten bij management (project, dan wel line management), etc.

Heb je informatie over klanten doorgespeeld aan derden die niet binnen het bedrijf werkzaam zijn, dan zou ik de reden tot ontslag legitiem vinden.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_86785375
quote:

[..]

Wacht even, we hebben het over genomineerden voor de medewerker van het kwartaal verkiezing en gewoon openbare info? Dan wil je daar toch niet eens meer werken?
  vrijdag 24 september 2010 @ 12:55:09 #188
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_86785695
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 12:40 schreef slacker_nl het volgende:
Even voor mijn begrip.

Je hebt bestanden geopend en deze informatie gedeeld met collega's? Ja? Dat lijkt me geen reden tot ontslag. Ik heb regelmatig discussies met collega's over zaken die niet bekend zijn bij de een of ander (in een kroeg/thuis/etc). Deze informatie wordt o.a. gebruikt om daar je voordeel uit te doen, zaken aan te kaarten bij management (project, dan wel line management), etc.
Dit begrijp ik niet.
pi_86785708
Puike actie ook van je collega.. Hoe heb je het met haar opgelost?
  vrijdag 24 september 2010 @ 13:23:51 #190
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_86786630
quote:

[..]

_O-

Een ontslag op staande voet voor zoiets onbenulligs lijkt me wel wat erg overdreven. Hup, naar een advocaat hiermee. :)
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_86789735
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 12:40 schreef slacker_nl het volgende:
Even voor mijn begrip.

Heb je informatie over klanten doorgespeeld aan derden die niet binnen het bedrijf werkzaam zijn, dan zou ik de reden tot ontslag legitiem vinden.
Er is dus niets doorgespeeld aan mensen die buiten het bedrijf werkzaam zijn.

quote:
Op vrijdag 24 september 2010 12:47 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Wacht even, we hebben het over genomineerden voor de medewerker van het kwartaal verkiezing en gewoon openbare info? Dan wil je daar toch niet eens meer werken?
Nee dat wil ik ook niet, maar als dit ontslag niet legitiem is krijg ik waarschijnlijk wel 1/2 maandsalarissen mee en behoudt ik mijn recht op ww.

quote:
Op vrijdag 24 september 2010 12:55 schreef Woffel het volgende:
Puike actie ook van je collega.. Hoe heb je het met haar opgelost?
Ze belde me gisteren toen het bekend is geworden. Dat ze voor het blok is gezet door mijn leidinggevende & dat ze haar eigen baan niet op het spel kan zetten omdat ze bezig is met een koophuis, morgen vier ik mijn verjaardag, dan komt ze gewoon een drankje doen.
pi_86790015
Ik heb overigens nog steeds geen aangetekende brief van mijn werkgever ontvangen met daarin een uitgebreide motivatie..
pi_86792596
quote:

[..]

Dat dus.
pi_86793788
Wow, medewerker van de maand, dat is wel top secret informatie ja.
pi_86794364
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:24 schreef L0t.. het volgende:
Wow, medewerker van de maand, dat is wel top secret informatie ja.
Kwartaal gek! Toch? :P
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_86794390
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:38 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Kwartaal gek! Toch? :P
Kwartaal zelfs :o
pi_86794566
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 14:47 schreef ontslagen het volgende:
Ik heb overigens nog steeds geen aangetekende brief van mijn werkgever ontvangen met daarin een uitgebreide motivatie..
Die komt heus wel, maak je daar geen zorgen over.
Wat heb je in de tussentijd aan stappen ondernomen? (staat je cv al op monsterboard? >:O )
Even a broken clock is right twice a day.
pi_86797076
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 08:00 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

En wie is daar verantwoordelijk voor?
TS?
Dacht het niet. :)
Aangezien TS geen beheerder is of iets dergelijks.
Dat is de verantwoordelijkheid van de manager om dat goed te regelen.
Deze heeft verzaakt door TS een account te geven wat veelte veel rechten had.
Als TS een normaal account had gekregen was er niks aan de hand geweest.
Tenzij het zo'n zooitje is qua authorisatie en zo.
TS gebruikt dat account en dat account is niet van hem. Daar is TS voor verantwoordelijk. Een krakkemikkig IS-beleid is in dit geval voor TS geen uitvlucht.
pi_86797108
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:53 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ja, users zelf alles laten regelen met betrekking tot rechten en autorisaties... Da´s heel handig. :N
  vrijdag 24 september 2010 @ 17:48:10 #200
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86797302
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:43 schreef Halcon het volgende:

Ja, users zelf alles laten regelen met betrekking tot rechten en autorisaties... Da´s heel handig. :N
Dat staat er niet, dombo.
pi_86797455
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:48 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat staat er niet, dombo.
Een beetje aangebrand?

En daarnaast, zoals TS al een paar keer heeft gezegd: dat kan niet bij zijn voormalige werkgever.
  vrijdag 24 september 2010 @ 17:53:10 #202
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86797492
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:52 schreef Halcon het volgende:

Een beetje aangebrand?
:Y Ik heb de hele dag al te maken met mensen die niet luisteren en niet lezen.

quote:
En daarnaast, zoals TS al een paar keer heeft gezegd: dat kan niet bij zijn voormalige werkgever.
Juist. Dat weten we dan als we het vragen. *O*
pi_86797544
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:53 schreef Alicey het volgende:

[..]

:Y Ik heb de hele dag al te maken met mensen die niet luisteren en niet lezen.
[..]

Juist. Dat weten we dan als we het vragen. *O*
Niet zo lang op het forum hangen dan. :)
  vrijdag 24 september 2010 @ 17:56:26 #204
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86797629
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:54 schreef Halcon het volgende:

[..]

Niet zo lang op het forum hangen dan. :)
Kennelijk. Ik had eigenlijk gehoopt dat het op het forum beter zou gaan dan irl. :')
pi_86797667
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:56 schreef Alicey het volgende:

[..]

Kennelijk. Ik had eigenlijk gehoopt dat het op het forum beter zou gaan dan irl. :')
Ik ben bang dat dat dan vooral wat zegt over je IRL-omgeving. :')
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 september 2010 @ 18:06:47 #206
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86797994
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:42 schreef Halcon het volgende:

[..]

TS gebruikt dat account en dat account is niet van hem. Daar is TS voor verantwoordelijk. Een krakkemikkig IS-beleid is in dit geval voor TS geen uitvlucht.
TS heeft dat account gekregen van zijn meerdere, dus als iemand verantwoordelijk is, is die het.
pi_86798090
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:06 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

TS heeft dat account gekregen van zijn meerdere, dus als iemand verantwoordelijk is, is die het.
TS gebruikt het account. Als je meerdere zegt dat je ´n striptease-act moet opvoeren in de directiekamer, doe je dat dan ook maar?

Zo werkt het niet. TS had best kunnen vermoeden dat deze werkwijze totaal niet koosjer is. Als hij dan ook nog bestanden gaat openen die hij normaalgesproken niet in mag zien en informatie uit die bestanden door gaat spelen.... Ik zou hem ook ontslagen hebben en z'n meedere er op z'n minst op aangesproken hebben.

Een beheerst autorisatiebeleid is deze organisatie kennelijk ook vreemd. GITC is hier ook 'n ondergeschoven kindje, maar autorisatiecontroles worden gewoon keurig uitgevoerd. Is wel het minste dat je kunt doen.
  vrijdag 24 september 2010 @ 18:10:55 #208
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86798165
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:57 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik ben bang dat dat dan vooral wat zegt over je IRL-omgeving. :')
Scherpe analyse.
pi_86799365
quote:
Dus als ik mijn deur vergeet op slot te draaien, mag jij mijn tv jatten? Of als ik niet weet hoe ik mijn auto afsluit, dan mag jij hem meenemen?

TS heeft willens en wetens in bestanden zitten neuzen, terecht ontslag.
  vrijdag 24 september 2010 @ 18:45:45 #210
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86799509
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:06 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dus stel ik geef de sleutel van het huis van m'n vriendin aan mijn moeder, en mijn moeder geeft hem vervolgens aan een junk, die het huis leegrooft, dan ben ik verantwoordelijk :).
Een gedicht over Maanvis
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 september 2010 @ 18:48:59 #211
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86799642
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

TS gebruikt het account. Als je meerdere zegt dat je ´n striptease-act moet opvoeren in de directiekamer, doe je dat dan ook maar?

Zo werkt het niet. TS had best kunnen vermoeden dat deze werkwijze totaal niet koosjer is. Als hij dan ook nog bestanden gaat openen die hij normaalgesproken niet in mag zien en informatie uit die bestanden door gaat spelen.... Ik zou hem ook ontslagen hebben en z'n meedere er op z'n minst op aangesproken hebben.

Een beheerst autorisatiebeleid is deze organisatie kennelijk ook vreemd. GITC is hier ook 'n ondergeschoven kindje, maar autorisatiecontroles worden gewoon keurig uitgevoerd. Is wel het minste dat je kunt doen.
TS heeft meerdere keren aangegeven dat dit account bekend is binnen de organisatie en ook gebruikt wordt als een remote inlogaccount.
Dus men was gewaarschuwd en had moeten kijken naar dat account en de rechten.
Men, manager(s) - werkgever, heeft hier verzaakt, niet TS.
  vrijdag 24 september 2010 @ 18:54:43 #212
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86799906
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:48 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

TS heeft meerdere keren aangegeven dat dit account bekend is binnen de organisatie en ook gebruikt wordt als een remote inlogaccount.
De hele wereld heeft je dochter gewaarschuwd dat ze niet schaars gekleed over straat moet gaan.
Dus je dochter heeft verzaakt indien ze verkracht wordt :).
Een gedicht over Maanvis
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 september 2010 @ 19:05:36 #213
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86800324
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:54 schreef Maanvis het volgende:

[..]

De hele wereld heeft je dochter gewaarschuwd dat ze niet schaars gekleed over straat moet gaan.
Dus je dochter heeft verzaakt indien ze verkracht wordt :).
Reageer normaal op de zaak of reageer niet.
Domme vergelijking die werkelijk nergens op slaat.
pi_86800448
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 13:23 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

_O-

Een ontslag op staande voet voor zoiets onbenulligs lijkt me wel wat erg overdreven. Hup, naar een advocaat hiermee. :)
:Y :Y :Y ^O^
  Licht Ontvlambaar vrijdag 24 september 2010 @ 19:10:49 #215
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86800543
quote:

[..]

Niet mee eens, TS had integer met de informatie waar hij aan kon komen om moeten gaan.
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:11:18 #216
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86800566
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:05 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ik probeer je aan het verstand te brengen dat niet degene die anderen de mogelijkheid geeft om illegale dingen te doen schuldig is, maar degene die de illegale dingen daadwerkelijk doet. De vergelijking slaat weldergelijk ergens op.
Een gedicht over Maanvis
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 september 2010 @ 19:17:02 #217
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86800838
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:11 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik probeer je aan het verstand te brengen dat niet degene die anderen de mogelijkheid geeft om illegale dingen te doen schuldig is, maar degene die de illegale dingen daadwerkelijk doet. De vergelijking slaat weldergelijk ergens op.
Je vergelijking slaat nergens op omdat verkrachting niet gelijk staat aan het bekijken van info die ook op kvk.nl staat.
Sterker nog, er is geen info op op een normaal corp netwerk wat gelijk staat aan verkrachting.
Als je dat wel vind dan ben ik klaar met me als "discussie"partner.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 september 2010 @ 19:20:48 #218
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86801041
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:10 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Niet mee eens, TS had integer met de informatie waar hij aan kon komen om moeten gaan.
Had hij ook, ook iets wat ik al eerder gezegd heb....
Maar goed, nog 1 keer.
Als men de normale procedure had gevolgd had TS een normaal account gehad met rechten die hij had moeten hebben.
Dan was dit allemaal niet gebeurd en had TS nog gewoon een baan gehad.
Tenzij de gehele security non existent is.
Daarbij is het heel goed mogelijk dat meerdere mensen dezelfde of andere bestanden hebben gelezen en misschien zelfs afgedrukt omdat het account blijkbaar algemeen bekend was.
Daar kan het management wel degelijk actie op ondernemen, sterker nog, dat hadden ze moeten doen toen TS dit melde.
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:22:24 #219
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86801113
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:17 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Je vergelijking slaat nergens op omdat verkrachting niet gelijk staat aan het bekijken van info die ook op kvk.nl staat.
Sterker nog, er is geen info op op een normaal corp netwerk wat gelijk staat aan verkrachting.
Als je dat wel vind dan ben ik klaar met me als "discussie"partner.
Het gaat om het doorspelen van vertrouwelijke informatie die op het bedrijfsnetwerk staat, waarvan TS kon weten dat het vertouwelijk is. De verantwoordelijkheid voor het plegen van illegale zaken verschuift niet ineens als het gedane erger of minder erg wordt.
Een gedicht over Maanvis
pi_86802928
quote:

[..]

Dus, stel: ze hadden geluistert, en het beveiligingsbeleid dichtgespijkert: iedereen had een eigen account gekregen. TS had dan een account gekregen waarmee hij bij die bestand kon, want: hij moet ze kunnen opschonen....
Ga je me dan nu vertellen dat TS in dat geval NIET gekeken zou hebben?

Het argument dat dit van belang is, is alleen steekhoudend als het niet bekend is WIE de gegevens bekeken en gelekt heeft met het account, maar dat weten we wel: TS heeft het toegegeven, en zijn baas weet het, want hij is verlinkt. Het beveiligingsbeleid is dus niet relevant meer... want zelfs al had dit op orde geweest, dan nog had TS misbruik gemaakt van zijn bevoegdheden.
  vrijdag 24 september 2010 @ 22:28:40 #221
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_86809841
Als het alleen gaat om de uitslagen van de "werknemer van de maand"-verkiezing, dan lijkt ontslag op staande voet nogal overdreven.

Als je zo'n triviaal feit, totaal niet van belang voor de bedrijfsvoering, in de uitoefening van je taken (beoordelen of een bestand weg kan) te weten komt, is dat iets waar de gemiddelde werknemer best wel tegen één of twee collega's over zal praten. Daarmee is helemaal niet gezegd dat de werknemer ook gevoelige informatie (wat dit niet is) zal verspreiden en het vertrouwen onherstelbaar beschadigd is.

Het lijkt dus dat TS aan een strengere standaard wordt gehouden. De geschiedenis van TS met de waarschuwing zal daarbij wel een rol spelen.

Maar met de juiste onderbouwing kunnen ze het je knap lastig maken om het aan te vechten. Dat zou ik ook niet direct aanraden. Fout gemaakt, accepteren en verder gaan lijkt mij de wijze keus.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_86818577
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:22 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het gaat om het doorspelen van vertrouwelijke informatie die op het bedrijfsnetwerk staat...
Een verkiezing tot medewerker van het kwartaal.. hoei, da's gevoelige informatie. Als de concurrent ooit eens te weten komt wie die streber is kunnen ze hem/haar/het meteen een contract aanbieden! :')

Maar het gaat er niet om wat wij Fok'ertjes nou helemaal vinden maar wat de kantonrechter er van vindt.
pi_86819074
Volgens mij heeft het nooit helemaal goed geklikt tussen TS en zijn Werkgever, ook een "officiele" waarschuwing is daar een eerste getuige van.
Nu heeft ie nog een contract tot mei en daar wil de werkgever goedkoop van af.
Ik wil wel eens 1 rechter zien die het lekken van "werknemer vh kwartaal" zwaarwichtig genoeg vind voor op staande voet ontslag.
Ik begrijp dan de werkgever dan weer wel dat er geen vertrouwen meer is.
pi_86819171
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:05 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ach toen ik de vergelijking maakte met de kluis en sleutel kwam het ook niet aan.
Denk dat wij kort kunnen samen vatten dat je ongeacht de argumentatie en vorm daarvan het er niet mee eens zal worden.
Profiel opgeheven.
pi_86832667
quote:

[..]

TS had dat account gewoon niet moeten gebruiken en zeker niet om bestanden in te zien die hij niet in mag zien en deze informatie door te spelen. Van een weldenkend mens wordt iets meer verwacht dan alleen verschuilen achter een leidinggevende...
pi_86832781
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:42 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Dus als ik mijn deur vergeet op slot te draaien, mag jij mijn tv jatten? Of als ik niet weet hoe ik mijn auto afsluit, dan mag jij hem meenemen?

TS heeft willens en wetens in bestanden zitten neuzen, terecht ontslag.
Dit is inderdaad de essentie van het verhaal.
pi_86833302
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:43 schreef TronCarter het volgende:

[..]

Die komt heus wel, maak je daar geen zorgen over.
Wat heb je in de tussentijd aan stappen ondernomen? (staat je cv al op monsterboard? >:O )
CV staat allang op Monsterboard, heb zelfs al een aanbod voor een nieuwe baan liggen. Maar zijn ook nog een aantal andere gesprekken gaande, dus nog even afwachten.
Verder ben ik druk bezig met de rechtsbijstand, ze proberen nu uit te zoeken in hoeverre het zinvol is om naar de rechter te gaan.

Tevens heb ik mijn aangetekende brief ontvangen. Er stond letterlijk in "ongeautoriseerd toegang verschaffen tot vertrouwelijke bestanden en deze informatie met derden delen" Daarnaast staat erin dat ze eventuele schade op mij zullen verhalen en ook een schadevergoeding niet uitsluiten omdat ik schadeplichtig zou zijn...
pi_86833325
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:37 schreef ontslagen het volgende:

Hierop heeft men het netwerk afgezocht naar sporen hiervan en ook gevonden, hierna ben ik op staande voet ontslagen.
Het bewijs moet dan terug te voeren zijn naar een IP of mac adres dat op het moment van misbruik aan jouw inlog gekoppeld was. Zoniet valt er niets hard te maken.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_86833387
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 17:17 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Het bewijs moet dan terug te voeren zijn naar een IP of mac adres dat op het moment van misbruik aan jouw inlog gekoppeld was. Zoniet valt er niets hard te maken.
Mijn inlog is niet gebruikt, die van een EX werknemer.
pi_86834558
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 17:19 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Maar meerdere mensen, waaronder jij, maakten daar gebruik van. Als jij op enig moment met dat useraccount ingelogd was i.c.m. het aan jouw pc toegekende IP adres of mac adres terwijl het misbruik plaatsvond, hebben ze een zaak. Anders niet.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 25 september 2010 @ 17:56:14 #231
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86834615
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 17:01 schreef Halcon het volgende:

[..]

TS had dat account gewoon niet moeten gebruiken en zeker niet om bestanden in te zien die hij niet in mag zien en deze informatie door te spelen. Van een weldenkend mens wordt iets meer verwacht dan alleen verschuilen achter een leidinggevende...
En dan was TS ontslagen wegens werkweigering. :')
pi_86835196
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 17:56 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

En dan was TS ontslagen wegens werkweigering. :')
Het lijkt me erg onredelijk om iemand te ontslaan wegens werkweigering omwille van het feit dat iemand weigert om regels te overtreden. Ik kan natuurlijk niet in de hersenpan van de rechters kijken, maar het behoeft volgens mij geen betoog dat een rechter ook iets dergelijks zal oordelen.

Da's een beetje als een vertegenwoordiger ontslaan omdat die maar 120 kilometer per uur rijdt op de snelweg en geen 160 kilometer per uur.
  zondag 26 september 2010 @ 05:06:52 #233
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_86852251
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 20:03 schreef Flying_Phoenix het volgende:

[..]

Dus, stel: ze hadden geluistert, en het beveiligingsbeleid dichtgespijkert: iedereen had een eigen account gekregen. TS had dan een account gekregen waarmee hij bij die bestand kon, want: hij moet ze kunnen opschonen....
Ga je me dan nu vertellen dat TS in dat geval NIET gekeken zou hebben?
Dat dus. Bovendien hoeft het delen van de werknemer van het kwartaal op zich niet zo belangrijk te zijn, maar hij heeft al wel een vertrouwensband geschaad, wie zegt dat hij niet andere informatie gaat doorspelen?
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_86852289
Zo zie je maar weer dat je vrouwen niet kunt vertrouwen .
  zondag 26 september 2010 @ 08:59:15 #235
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86852662
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 17:04 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dit is inderdaad de essentie van het verhaal.
De vraag is of de werkgever dat ook kan bewijzen en dat kan gezien het verdere verhaal nog wel eens heel lastig worden voor de werkgever.
pi_86853878
quote:
Op zondag 26 september 2010 08:59 schreef Alicey het volgende:

[..]

De vraag is of de werkgever dat ook kan bewijzen en dat kan gezien het verdere verhaal nog wel eens heel lastig worden voor de werkgever.
Die vrouwelijke kennis / collega van hem geeft al aan dat ze die informatie van hem heeft gekregen. Neem aan dat ze wel enige logging hebben en dat daaruit op te maken valt dat TS die bestanden heeft benaderd. Dat in combinatie met het verhaal van die vrouw... Dan mag TS met hele sterke bewijzen komen om het tegendeel te bewijzen. :Y
  zondag 26 september 2010 @ 11:51:04 #237
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_86855031
Het bewijs is denk ik niet het probleem voor de werkgever. Op dat punt geef ik TS weinig kans. Het gaat er vooral om of het bekijken en doorspelen van informatie over zoiets trivaals als 'werknemer van het kwartaal' ernstig genoeg is voor ontslag op staande voet. Dat zal er denk ik om hangen.

Vanwege de onzekere uitkomst, vanwege de kosten van een proces en vanwege het feit dat een ontslag op staande voet voor zowel werkgever als werknemer beschadigend kan werken, is het voor beide partijen eigenlijk het beste om te schikken. Ik denk dat het daar ook wel op neer zal komen als TS rechtshulp inschakelt. Hij zal dan akkoord moet gaan met ontslag (tegen geen of weinig vergoeding) en het 'op staande voet' zal worden ingetrokken.
pi_86855076
quote:
Op zondag 26 september 2010 10:55 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die vrouwelijke kennis / collega van hem geeft al aan dat ze die informatie van hem heeft gekregen. Neem aan dat ze wel enige logging hebben en dat daaruit op te maken valt dat TS die bestanden heeft benaderd. Dat in combinatie met het verhaal van die vrouw... Dan mag TS met hele sterke bewijzen komen om het tegendeel te bewijzen. :Y
Logging? Ja, op IP gegevens enzo wel. Op bestandstoegang waarschijnlijk niet, want dan krijg je gigantische eventlogs die vroeg of laat helemaal vollopen.
pi_86855102
quote:
Op zondag 26 september 2010 11:52 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Logging? Ja, op IP gegevens enzo wel. Op bestandstoegang waarschijnlijk niet, want dan krijg je gigantische eventlogs die vroeg of laat helemaal vollopen.
Waarom zou dat vollopen? Dat is een kwestie van je processen goed inrichten.
pi_86855134
quote:

[..]

Als je dat fatsoenlijk inricht, dan loopt dat echt niet helemaal vol, maar is dat allemaal best te handlen. Genoeg bedrijven waar men dat allemaal keurig laat loggen. Is ook wel handig als je eens 'n keer iets aan de hand hebt.
pi_86855186
quote:
Op zondag 26 september 2010 11:53 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Waarom zou dat vollopen? Dat is een kwestie van je processen goed inrichten.
Omdat alle access loggen op bestandsniveau een een gigantische brij informatie geeft die heel snel de event logs laat vollopen (maximale grootte) en omdat het ondoenlijk wordt om alle informatie daarin te monitoren. Sleepnetconstructies bij informatievergaring werken niet.
pi_86855272
quote:
Op zondag 26 september 2010 11:57 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Omdat alle access loggen op bestandsniveau een een gigantische brij informatie geeft die heel snel de event logs laat vollopen (maximale grootte) en omdat het ondoenlijk wordt om alle informatie daarin te monitoren. Sleepnetconstructies bij informatievergaring werken niet.
Je overschat het nogal. Ik log alles, maar dan ook werkelijk alles, om dat dat gewoon moet (overheidsverplichting). Schiet het gewoon een SQL database in die elke week gearchiveerd wordt. Werkt prima hoor. Dankzij de logforwarder mis ik niets.
pi_86855302
quote:
Op zondag 26 september 2010 11:54 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als je dat fatsoenlijk inricht, dan loopt dat echt niet helemaal vol, maar is dat allemaal best te handlen. Genoeg bedrijven waar men dat allemaal keurig laat loggen. Is ook wel handig als je eens 'n keer iets aan de hand hebt.
Ik garandeer je dat als je alle file access laat loggen, je event log binnen twee dagen vol zit. En dan heb je een paar man nodig om dat constant te monitoren. Doe je dat niet, dan ontkom je er niet aan om (een deel van) het event log telkens leeg te gooien waardoor informatie ongezien verdwijnt, en dat wil je net niet.

Wat je wel kunt doen is auditing aanzetten op enkele bedrijfskritische bestanden. Maar dan zit je weer met het probleem dat je moet bepalen welke bestanden echt kritisch zijn, want als je daar niet selectief in bent loopt zoals gezegd je event log weer vol.
pi_86855322
quote:
Op zondag 26 september 2010 12:00 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Je overschat het nogal. Ik log alles, maar dan ook werkelijk alles, om dat dat gewoon moet (overheidsverplichting). Schiet het gewoon een SQL database in die elke week gearchiveerd wordt. Werkt prima hoor. Dankzij de logforwarder mis ik niets.
Maar dan ga je ook pas achteraf zoeken, als er wat aan de hand is. Uit het verhaal van TS maak ik overigens niet op wat zij voor auditing het bedrijf ingesteld heeft, als ze dat al op die bestanden hebben gedaan.
pi_86855383
quote:
Op zondag 26 september 2010 12:02 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Maar dan ga je ook pas achteraf zoeken, als er wat aan de hand is. Uit het verhaal van TS maak ik overigens niet op wat zij voor auditing het bedrijf ingesteld heeft, als ze dat al op die bestanden hebben gedaan.
Daar is ook niets mis mee. We bekijken bij ons ook niet alles. Je bekijkt iets als er vermoedens zijn en verder wordt er alleen geregeld gekeken naar de critical files. Je gaat niet de log van elke verjaardagskalender uitspellen.
pi_86855402
quote:
Op zondag 26 september 2010 12:02 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Dat ligt eraan wat ik instel, ik kan allerlei filters toepassen die mij direct op de hoogte stellen van bepaalde acties. Of ik kan later zoeken in mijn logs, database of archief. Indien nodig.
pi_86856807
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 17:19 schreef ontslagen het volgende:

[..]

Is jou bij het toekennen van deze taken expliciet verboden om 1. bestanden te openen en 2. om informatie uit deze bestanden met derden te bespreken? En 3. indien ja: hadden ze die zaken op papier staan?

Als 2 onwaar is heb je een zaak. En als 3 onwaar is, is het jouw woord tegen hun woord en dan is er expliciet ruimte om te kijken of het spoilen van de verkiezing een ontslag op staande voet rechtvaardigt. En ook dan heb je wel een zaak, zeker gezien het feit dat je het werk waarvoor je aangenomen goed deed en het om extra taken ging en de eenvoudigste oplossing in dat geval is om jou geen bestanden meer te laten beheren.
pi_86859372
quote:
Op zondag 26 september 2010 12:55 schreef Vagere_Hein het volgende:
Als 2 onwaar is heb je een zaak.
Kan ook sprake zijn van een algemeen geheimhoudingsbeding in het contract he.
pi_86860140
quote:

[..]

Bij het gesprek dat ik vorige week had hadden ze wel een lijst met bestanden die zouden zijn geopend...

quote:
Op zondag 26 september 2010 12:55 schreef Vagere_Hein het volgende:

[..]

Is jou bij het toekennen van deze taken expliciet verboden om 1. bestanden te openen en 2. om informatie uit deze bestanden met derden te bespreken? En 3. indien ja: hadden ze die zaken op papier staan?

Als 2 onwaar is heb je een zaak. En als 3 onwaar is, is het jouw woord tegen hun woord en dan is er expliciet ruimte om te kijken of het spoilen van de verkiezing een ontslag op staande voet rechtvaardigt. En ook dan heb je wel een zaak, zeker gezien het feit dat je het werk waarvoor je aangenomen goed deed en het om extra taken ging en de eenvoudigste oplossing in dat geval is om jou geen bestanden meer te laten beheren.
1. Onwaar 2. Onwaar. 3 Onwaar. Er stond niet over mijn taken op papier. Wel een algemeen geheimhoudings clausule in mijn contract, maar ik weet niet of dat slaat op mensen binnen of mensen buiten de organisatie.
pi_86860527
quote:
Op zondag 26 september 2010 14:42 schreef ontslagen het volgende:
Bij het gesprek dat ik vorige week had hadden ze wel een lijst met bestanden die zouden zijn geopend...
Daar moet dan ook de info die uniek naar jou herleidbaar is bij gevoegd zijn. Zoals IP adres, tijdstip van openen enz.

quote:
1. Onwaar 2. Onwaar. 3 Onwaar. Er stond niet over mijn taken op papier. Wel een algemeen geheimhoudings clausule in mijn contract, maar ik weet niet of dat slaat op mensen binnen of mensen buiten de organisatie.
Heb je voor die algemene geheimhoudingsclausule getekend of niet?
pi_86860579
quote:
Op zondag 26 september 2010 14:54 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Daar moet dan ook de info die uniek naar jou herleidbaar is bij gevoegd zijn. Zoals IP adres, tijdstip van openen enz.
[..]

Heb je voor die algemene geheimhoudingsclausule getekend of niet?
Volgens mij stond die info er niet bij, die clausule stond gewoon in mijn contract.
pi_86860660
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:06 schreef Flying_Phoenix het volgende:

Ik denk dat dit gaat kloppen. het toegang krijgen tot de info en het openen is denk ik niet het pujnt. Het delen ervan met anderen, daar ga je het op verliezen.
Whatever...
pi_86862061
quote:
Op zondag 26 september 2010 14:42 schreef ontslagen het volgende:

[..]

[..]

Dat lijkt me te slaan op mensen buiten de organisatie en wrs mensen die binnen de organisatie niets met je werk te maken hebben. Maar daar het om een algemene verkiezing gaat hebben ze strikt genomen volgens mij geen poot om op te staan, aangezien je discussies over de algemene verkiezing zeker werkgerelateerd kunt noemen.
pi_86862132
quote:
Op zondag 26 september 2010 14:19 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Kan ook sprake zijn van een algemeen geheimhoudingsbeding in het contract he.
Volgens mij is dat 'n vrij standaard iets.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')