Correct, ik heb een aantal van deze bestande geopend. Niet verspreid en niets met de informatie gedaan.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:39 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Ik begrijp dus goed dat je ook in de bestanden hebt zitten neuzen?
Je hebt dus die vertrouwelijke bestanden geopend én er vervolgens over gepraat met een collega die er niets mee te maken heeft vanuit zijn werk?quote:Hierover heb ik een gesprek gehad met een van mijn collega's, die ik tevens privé ken
Je hebt er toch over gepraat?quote:Op donderdag 23 september 2010 15:40 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Correct, ik heb een aantal van deze bestande geopend. Niet verspreid en niets met de informatie gedaan.
Ik had daar geen rechten toe, op basis van het openen van deze informatie en dat een collega hier ook vanaf wist. Ik krijg nog de uitgebreide motivatie per aangetekende brief. Ja, maar wil wat inzicht van externen voordat ik dadelijk aan een kansloze missie begin.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:40 schreef Sjeen het volgende:
Drie vragen... Waarom heb je het vre-se-lijk simpele wachtwoord niet meteen aangepast? Op welke grond ben je nu eigenlijk ontslagen? En heb je een rechtsbijstandverzekering?
Tsja alleen het openen is al genoeg denk ik. Bestanden waar je niets in te zoeken hebt, moet je ook niet openen.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:40 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Correct, ik heb een aantal van deze bestande geopend. Niet verspreid en niets met de informatie gedaan.
Nou niets....... Je hebt die vertrouwelijke informatie toch gedeeld met een collega?quote:Op donderdag 23 september 2010 15:40 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Ja, maar ik was niet de enige die daar toegang toe had. DIe staan alleen open en bloot op het netwerk, iedereen met iets van ICT kennis kan daar zo bij.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:40 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Je hebt dus die vertrouwelijke bestanden geopend én er vervolgens over gepraat met een collega die er niets mee te maken heeft vanuit zijn werk?
[..]
Je hebt er toch over gepraat?
Maar jij hebt ze gelezen en erover gepraat...quote:Op donderdag 23 september 2010 15:42 schreef ontslagen het volgende:
Ja, maar ik was niet de enige die daar toegang toe had. DIe staan alleen open en bloot op het netwerk, iedereen met iets van ICT kennis kan daar zo bij.
Nou voor op staande voet ontslag lijkt me dat niet.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:41 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Tsja alleen het openen is al genoeg denk ik. Bestanden waar je niets in te zoeken hebt, moet je ook niet openen.
je hebt dus bestanden geopend waar je niet in had mogen neuzen. Vreemd dat je via dat account dan toegang had daartoe.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:41 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Ik had daar geen rechten toe, op basis van het openen van deze informatie en dat een collega hier ook vanaf wist. Ik krijg nog de uitgebreide motivatie per aangetekende brief. Ja, maar wil wat inzicht van externen voordat ik dadelijk aan een kansloze missie begin.
Het feit dat je erbij kunt, wil niet zeggen dat je dat ook moet doen. En je hebt er met anderen over gehad, dus daar ga je al.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:42 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Ja, maar ik was niet de enige die daar toegang toe had. DIe staan alleen open en bloot op het netwerk, iedereen met iets van ICT kennis kan daar zo bij.
Nou - nee, want het is TS's account niet.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:40 schreef FredvZ het volgende:
ow, en als men van mening was dat jij geen recht had om de bestanden te bekijken hadden ze de rechten van het account aan moeten (laten) passen.
Ligt aan de aard van de bestanden en de vertrouwelijkheid. Maar bel een advocaat of een rechtswinkel en je weet meer.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:43 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Nou voor op staande voet ontslag lijkt me dat niet.
Hij heeft een rechtsbijstandverzekering, waarom zou hij dan naar een rechtswinkel gaan...quote:Op donderdag 23 september 2010 15:42 schreef Telecaster het volgende:
Bij de bedrijven waar ik heb gezeten was het in elk geval de standaardregel dat iedere medewerker zelf verantwoordelijk is voor z'n / haar eigen account, en dus ook voor wat er met dat account allemaal bekeken wordt.
Maar of je een poot hebt om op te staan... ik zou zeggen, ga 's naar de rechtswinkel, daar zitten, je weet wel, juristen en zo.
Ik kon het niet, en heb het verzoek 3 keer neergelegd bij de IT baas. Maar het gebeurde maar niet.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:42 schreef Tocadisco het volgende:
Waarom heb je het wachtwoord dan niet veranderd/laten veranderen als je weet dat een paar medewerkers het ook wisten?
Het feit dat je ergens bij kan geeft je nog geen recht om er dan zonder reden in te gaan zitten neuzen. Dat noemen ze integriteit. Andere collega's konden er volgens je eigen zeggen ook bij maar hebben er niets mee gedaan. Jij wel. Jij bent erover gaan praten met een collega.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:42 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Het openen is misschien niet zo'n probleem, maar het erover praten met anderen is natuurlijk wel zwaarwegend.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:44 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Als het openen van die bestanden dermate ernstig is voor het bedrijf dat ze je ontslag op staande voet geven, snap ik niet helemaal waarom je er zo makkelijk bij kon.![]()
Lijkt me een goed argument voor je verweer.
Het was een account waarvan ik de inlog en pw gekregen had om de ICT taken uit te voeren. Wat ik overigens extra deed zonder extra salaris.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:43 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Nou - nee, want het is TS's account niet.
Dat account kan dus best veel uitgebreidere rechten hebben dan dat van TS en de collega's.
Goed, als je dit met mensen buiten het bedrijf bespreekt lijkt het me behoorlijk zwaarwegend. Binnen het bedrijf minder.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:45 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Het openen is misschien niet zo'n probleem, maar het erover praten met anderen is natuurlijk wel zwaarwegend.
Dat lijkt jou misschien niet, maar het zou nog best wel eens kunnen:quote:Op donderdag 23 september 2010 15:43 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Nou voor op staande voet ontslag lijkt me dat niet.
quote:Artikel 678 (BW)
1. Voor de werkgever worden als dringende redenen in de zin van lid 1 van artikel 677 beschouwd zodanige daden, eigenschappen of gedragingen van de werknemer die ten gevolge hebben dat van de werkgever, redelijkerwijze niet kan gevergd worden de arbeidsovereenkomst te laten voortduren.
2. Dringende redenen zullen onder andere aanwezig geacht kunnen worden:
a. wanneer de werknemer bij het sluiten van de overeenkomst de werkgever heeft misleid door het vertonen van valse of vervalste getuigschriften, of deze opzettelijk valse inlichtingen heeft gegeven omtrent de wijze waarop zijn vorige arbeidsovereenkomst is geëindigd;
b. wanneer hij in ernstige mate de bekwaamheid of geschiktheid blijkt te missen tot de arbeid waarvoor hij zich heeft verbonden;
c. wanneer hij zich ondanks waarschuwing overgeeft aan dronkenschap of ander liederlijk gedrag;
d. wanneer hij zich schuldig maakt aan diefstal, verduistering, bedrog of andere misdrijven, waardoor hij het vertrouwen van de werkgever onwaardig wordt;
e. wanneer hij de werkgever, diens familieleden of huisgenoten, of zijn medewerknemers mishandelt, grovelijk beledigt of op ernstige wijze bedreigt;
f. wanneer hij de werkgever diens familieleden of huisgenoten, of zijn medewerknemers verleidt of tracht te verleiden tot handelingen, strijdig met de wetten of de goede zeden;
g. wanneer hij opzettelijk, of ondanks waarschuwing roekeloos, eigendom van de werkgever beschadigt of aan ernstig gevaar blootstelt;
h. wanneer hij opzettelijk, of ondanks waarschuwing roekeloos, zich zelf of anderen aan ernstig gevaar blootstelt;
i. wanneer hij bijzonderheden aangaande de huishouding of het bedrijf van de werkgever die hij behoorde geheim te houden, bekendmaakt;
j. wanneer hij hardnekkig weigert te voldoen aan redelijke bevelen of opdrachten, hem door of namens de werkgever verstrekt;
k. wanneer hij op andere wijze grovelijk de plichten veronachtzaamt, welke de arbeidsovereenkomst hem oplegt;
l. wanneer hij door opzet of roekeloosheid buiten staat geraakt of blijft de bedongen arbeid te verrichten.
3. Bedingen waarbij aan de werkgever de beslissing wordt overgelaten of er een dringende reden in de zin van artikel 677 lid 1 aanwezig is, zijn nietig.
Een beheerder heeft over het algemeen toegang tot heel veel zaken, waar hij eigenlijk niet in mag neuzen. Hij heeft echter wel de toegang nodig om te kunnen beheren.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:44 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Als het openen van die bestanden dermate ernstig is voor het bedrijf dat ze je ontslag op staande voet geven, snap ik niet helemaal waarom je er zo makkelijk bij kon.![]()
Lijkt me een goed argument voor je verweer.
Dat doet niet terzake... Je maakt er toch ook geen extra uren voor? Je werkt een X-aantal uren per week en tijdens die uren bepaald baas (in redelijke zin) wat jij doet en als hij wil dat jij ICT doet, doe jij ICT.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:46 schreef ontslagen het volgende:
Het was een account waarvan ik de inlog en pw gekregen had om de ICT taken uit te voeren. Wat ik overigens extra deed zonder extra salaris.
Van wie heb je dat gekregen?quote:Op donderdag 23 september 2010 15:46 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Het was een account waarvan ik de inlog en pw gekregen had om de ICT taken uit te voeren. Wat ik overigens extra deed zonder extra salaris.
Dat kunnen ze, want jij hebt het aan allemaal collega's verteld...quote:Op donderdag 23 september 2010 15:47 schreef ontslagen het volgende:
Goed, als je dit met mensen buiten het bedrijf bespreekt lijkt het me behoorlijk zwaarwegend. Binnen het bedrijf minder.
Plus, zover ik weet moeten ze alles exact kunnen bewijzen bij ontslag op staande voet..
Nee loopt niemand rond daarover, en ik denk ook niet dat ik het pand nog in mag.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:48 schreef Netsplitter het volgende:
Dat jij een account van een ander krijgt is sowieso al een security hole van heb ik jouw daar.
Loopt er daar een sec officer rond toevallig?
Trek die eens aan z'n jasje en mee naar je leidinggevende van wie je het account moest gebruiken.
De IT baas in opdracht van de directeur.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:49 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Van wie heb je dat gekregen?
En dat laatste feit is in deze context irrelevant.
Fout, dat er bestanden zijn geopend met de zo-lek-als-een-deur account. Ze kunnen niet bewijzen dat ik dat was.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:49 schreef The_End het volgende:
[..]
Dat kunnen ze, want jij hebt het aan allemaal collega's verteld...Daarnaast hebben ze waarschijnlijk audit logs waarin staat dat jij die documenten geopend hebt.
^^ Dit dus. Als je wel toegang hebt, hoe moet je dan aan de bestandsnaam kunnen zien wat je wel of niet mag lezen?quote:Op donderdag 23 september 2010 15:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
je hebt dus bestanden geopend waar je niet in had mogen neuzen. Vreemd dat je via dat account dan toegang had daartoe.
En jij kunt garanderen dat al die mensen waar je er binnen het bedrijf over spreekt, dat niet buiten de deur herhalen?quote:Op donderdag 23 september 2010 15:47 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Goed, als je dit met mensen buiten het bedrijf bespreekt lijkt het me behoorlijk zwaarwegend. Binnen het bedrijf minder.
Plus, zover ik weet moeten ze alles exact kunnen bewijzen bij ontslag op staande voet..
Dat dus exact, sommige van die bestanden had ik gewoon nodig voor mijn werk + er moet regelmatig wat verwijderd worden om de server niet vol te laten lopen.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dit dus. Als je wel toegang hebt, hoe moet je dan aan de bestandsnaam kunnen zien wat je wel of niet mag lezen?
En vooral: als het bedrijf wel toegang geeft, geen moeite doet om toegang te beperken, maar wel gaat monitoren wie/wat opent, waren ze wellicht op zoek naar iemand die ontslagen kon worden?
quote:Op donderdag 23 september 2010 15:51 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Fout, dat er bestanden zijn geopend met de zo-lek-als-een-deur account. Ze kunnen niet bewijzen dat ik dat was.
Die collega is toch getuige dat jij die informatie aan haar gaf?quote:Hierover heb ik een gesprek gehad met een van mijn collega's, die ik tevens privé ken.
Nu is haar recht op de man af gevraagd of ze bepaalde dingen hiervan af wist en van wie dit afkwam. Toen kwam mijn naam dus naar boven drijven.
Die collega van je heeft toch toegegeven dat ze de informatie van jou had? Jij kon bij die bestanden. 1+1=2.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:51 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Fout, dat er bestanden zijn geopend met de zo-lek-als-een-deur account. Ze kunnen niet bewijzen dat ik dat was.
Jawel, want jij hebt het aan je collega's verteld!quote:Op donderdag 23 september 2010 15:51 schreef ontslagen het volgende:
Ja, 2 onderwerpen van de zoveel die ze aandroegen.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:53 schreef Wokkel het volgende:
[..]
[..]
Die collega is toch getuige dat jij die informatie aan haar gaf?
Dat dan weer wel jaquote:Op donderdag 23 september 2010 15:53 schreef capricia het volgende:
Ik heb idd ook het gevoel dat ze graag iemand wilden ontslaan.
Dat mag een werkgever van je vragen.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:46 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Ik heb bepaalde informatie uit die bestanden vermeld ja dat klopt. En collega, enkelvoud.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:53 schreef The_End het volgende:
[..]
Jawel, want jij hebt het aan je collega's verteld!
Kortom, je hebt vertrouwelijke informatie verspreid en dat zou in ieder geval in het bedrijf waar ik werk al genoeg reden zijn.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:55 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Ik heb bepaalde informatie uit die bestanden vermeld ja dat klopt. En collega, enkelvoud.
Oh dus bij jou is normaal om 2 keer zoveel werk te doen als normaal, werk totaal niet relevant met je huidige functie?quote:Op donderdag 23 september 2010 15:55 schreef Evenveel het volgende:
[..]
Dat mag een werkgever van je vragen.
Je hebt wellicht iets met geheimhouding moeten ondertekenen ooit (wellicht staat er in je AOK kort wat over), en dat heb je vertrouwen heb je nu dus, nog al, beschaamd.
Ik vind het ontslag overigens terecht. Had je je maar in moeten houden. Ik zou je in ieder geval niet meer kunnen vertrouwen in de toekomst, en dan is ontslag dus het overwegen waard.
Even op een rij:quote:Op donderdag 23 september 2010 15:54 schreef ontslagen het volgende:
[..]
Ja, 2 onderwerpen van de zoveel die ze aandroegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |